FAMILIE
MAC
BLIJVEN
Confectionair (48)
draait zaak erdoor
Tien miljoen
verlies voor
spoorwegen
DE TURK KRIJG!
NUL OP REKEST
Komplot per toeval ontrafeld
Stormloop
op benzine
bleef uit
Staatsloten
uitverkocht
Westerling (45) wilde
Maleisische tegenactie
Verwachting
niet hoog
gespannen
Weer Waalse
kritiek op
Schelde-Rijn
Familie op inbrekerspad
met gereedschapsbusje
Ingesloten
mijnwerkers
opgegeven
MEMISA
Steenbergenaar voortvluchtig
Bisschop van Breda
geeft diocesanen
opening van zaken
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Geruststelling voor-
Spaanse arbeiders
RUSTIG AAN GRENS
Depressie in aantocht
OVERWEGEN
PARKEREN
WEREEDWIID
BEPERKT TOE
SCHIPHOL
Siergewassenexport
Maatregelen tot
behoud nodig
Bejaarde man
bezoekt zoons
in Azië
en Australië
kerkdeur collecte
105e JAARGANO
No. 24790
Uitgave N.V. Uitg. Mij. Neerlandia.
Directeur: Drs. W. A. J. M. Harkx.
Hoofdredacteur: L. Leijendekker.
Redactieraad J. M. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureau: Breda Reigerstraat 16
tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111
Voor God, Koningin en Vaderland
WOENS DAG 13 JANUARI 1965
Abonnementsprijs 9,75 per kwartaal,
exd. 0,25 incasso; ƒ11,85 per post
excl. 0,50 incasso; 0,75 per week.
Prijs van buitenlandse abonnementen
op aanvraag. Losse nummers 15 cent.
Advertentieprijs voor de gehele oplage
0,45 per mm. Bij contract aanzien
lijke reductie. Volledige tarieven en
Algemene Voorwaarden worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1 - telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Sfeenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: TERNEUZEN: IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 - OOSTBURG: Nieuwstraat 41 telefoon 2o93;
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG Minister mr. Y.
Scholten heeft dinsdag in de
Eerste Kamer bekendgemaakt,
dat alle, op dit ogenblik in strijd
met de bestaande voorschriften
in Nederland verblijvende ge
zinsleden van Spaanse arbeiders,
het land niet behoeven te verla
ten.
De interdepartementale commissie,
die deze zaak bestudeert, zal haar on
derzoek voortzetten. Zodra dit tot be
slissingen leidt, worden beide Kamers
der Staten-Generaal ingelicht. Tevens
deelde minister Scholten mee dat me
vrouw Maria Gonzales, die terecht van
de Amsterdamse politie aanzegging
heeft gekregen het land te verlaten,
voorlopig mag blijven. Er wordt een
onderzoek naar haar antecedenten in
gesteld.
De minister van Justitie deed deze
mededelingen tijdens het debat dat de
Eerste Kamer wijdde aan de nieuwe
vreemdelingenwet. De wet zelf, die voor
alle vreemdelingen en vluchtelingen
een grote rechtszekerheid schept, kreeg
de instemming van de gehele kamer.
Het debat spitste zich, om wille van de
actualiteit, enigszins toe op de „Spaan
se kwesties". Met mr. W. Siegman
(K.V.P.), waren prof. Diepenhorst
(A.R.) en dr. Beerekamp (C.H.U.) het
erover eens, dat hier sprake kan zijn
van schrijnende of harde gevallen. Het
huidige beleid ten aanzien van vreem
delingen en vluchtelingen werd, gezien
de verouderde wet, ondoorzichtig ge
noemd.
(Van onze verslaggevers
en correspondenten)
BRUSSEL/BREDA De door
sommige benzinepomphouders
langs de Belgisch-Nederlandse
grens maandag uitgesproken ver
wachting dat gisteren al de run
op de benzine zou beginnen is
niet bewaarheid. Van Maastricht
tot Sluis was het rustig. Hier en
daar wierd een kleine omzetstij
ging geboekt, maar geen der be
trokken pomphouders durfde be
weren dat dit een gevolg van de
staking is. In Zeeuwsch-Vlaande
ren verwachten de benzinepom
pen pas vrijdagavond een grote
drukte, „wanneer de zondagsrij
ders los komen". In Brabant en
Limburg verwacht (en hoopt)
men vanaf donderdag al een
groeiende stroom Belgische tan
kers.
In België beginnen de voorraden
benzine aan de stations toch uitgeput
te raken. Honderden pomphouders heb
ben een distributiesysteem in werking
gesteld, waarvan alleen de vaste klant
in bescheiden mate kan profiteren. Het
hamsteren van verleden week heeft de
voorraden ernstig aangetast en de aan
voer is omdat veel cheuffeurs mee
staken minimaal geworden.
Er bleven, zowel te Antwerpen als te
Brussel, nog een paar firma's olie le
veren aan klanten omdat hun personeel
niet onder de bewiste c.a.o. valt en in
touw is gebleven. Om voorbeelden te
stellen hebben stakers in beide steden
tankauto's aangehouden en beschadigd
(Van onze correspondent)
UTRECHT De Nederland:!
Spoorwegen sluiten het jaar 1964
af met een verliessaldo van om
streeks tien miljoen gulden. On
danks de per begin deze maand
ingevoerde tariefverhoging ziet
de directie de ontwikkeling voor
dit jaar toch niet geheel zonder
zorgen tegemoet. Vorig jaar
werd de tariefverhoging pas na
het eerste kwartaal ingevoerd, nu
zal zij bt?t gehele jaar bestrijken,
waf op zich een voordeel is. Deze
niet erg optimistische uiteenzet
ting gaf de president-directeur
van de N.S., ir. J. Lohmann,
dinsdagmiddag tijdens de tradi
tionele nieuwjaarspersconferentie
waarin hij zoals gewoonlijk een
overzicht gaf van verschillende
ontwikkelingen in hpt bedrijf.
Enkele (voorlopige) cijfers betreffen
de de rentabiliteit van de onderneming,
die ir. Lohmann verstrekte, waren nog:
een kostenstijging van 50 miljoen gul
den of 8 pet. in 1964, vooral veroor
zaakt door het gestegen loonniveau en
een stijging van de ontvangsten met 40
miljoen of 6'z pet. De hogere opbreng
sten waren het gevolg van de vorige
tariefverhoging. Het reizigersvervoer
bleef in haar omvang gelijk aan 1963,
het goederenvervoer lag iets lager, uit
gezonderd het internationale goederen
vervoer.
De voortgaande kostenstijging, zo zei
ir. Lohmann, zal bij ongeveer gelijkblij
vende vervoersomvang ook dit jaar de
verlies- en winstrekening onder hoge
druk stellen. „De produktiviteitsstijging
is de enige buffer waarmee wij stijgen
de kosten kunnen opvangen. Voor het
overige moeten kostenstijgingen helaas
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Hel Bredase parket
speurt thans naar de verblijf
plaats van de Steenbergse confcc-
INTERLOKALE telefoongesprekken in
het westen en in centraal-Nederland
zijn tot dinsdagmiddag ernstig gestoord
geweest, doordal een bulldozer bij
graafwerk te Delft een draaggolfkabel
beschadigde.
VEERUIMING van de Amerikaanse
hulp kan Zuid-Vietnam verwachten, nu
alle misvattingen tussen beide landen
zijn doorgepraat en volgens premier
Tran Van Hoeong uit de wereld ge
holpen.
EEN SNEEUWSTORM heeft in Zuid-
Korea tenminste 27 vissers gedood. Er
worden ook nog 252 vissers vermist en
voor hun lot wordt eveneens gevreesd.
Weersverwachting, medegedeeld door
het K.N.M.I., geldig tot vanavond:
Aanvankelijk enkele opklaringen, la
ter weer toenemende bewolking, ge
volgd door regen. Aanvankelijk ma
tige, later aanwakkerende wind tus
sen west en zuid. Iets lagere tempe
raturen d?u gisteren.
tiefabrikant C. de B. (48), die ge
zocht wordt voor het onttrekken
van goederen aan een failliete
boedel. De man verdween begin
januari met de auto van zijn
broer. Tijdens zijn vlucht over
kwam hem een ongeluk. De wa
gen schoot van een dijk, maar
verdween tussentijds even raad
selachtig als le fabrikant die erin
gezeten had.
Door de „handel en wandel" van C.
de B.. aldus de Woensdrechtse curator
mr. H. Vreijlirig dinsdagavond, is het
Steenbergse bedrijf kapot gegaan. C. de
B. verbraste het ingebrachte kapitaal
tot op enkele honderden guldens en
stak nog geld bij zich toen hij er van
door ging. Hij was belast met. de ver
koop en de „public relatiions", terwijl
zijn broer Jan (47) de confectiedeskun-
dige was.
Zodra Jan duidelijk werd dat het mis
zou gaan met de zaak, probeerde hij
zijn broer Kees uit de vennootschap te
krijgen. Eenvoudig bleek dat niet en
daarom liet Jan zich een faillissement
adviseren. Het twintigtal werknemers
werd ontslagen en Jan trad formeel in
dienst van zijn bedrijfsleider, die voor
zichzelf zou gaan beginnen. Het perso
neel heeft intussen elders emplooi ge
vonden. Op 7 januari werd het bedrijf
officieel failliet verklaard. Kort tevoren
had Jan geconstateerd dat zijn Volks
wagen verdwenen was.
Nadat de politie bij het constateren
van een ongeluk met deze auto het
Steenbergse garagebedrijf v. d. Kar had
ingeschakeld voor sleepwerk, moet de
auto door Jans toedoen zijn verdonkere
maand.
DEN HAAG De gereorganiseerde
staatsloterij blijkt bij het publiek in
de smaak te vallen. Men spreekt op het
hoofdkantoor van de staatsloterij
althans van overweldigende belang
stelling voor de loten van de eerste
loterij volgens de nieuwe opzet. Dins
dag, de tweede dag van de verkoop
waarvoor eigenlijk enige weken zijn
uitgetrokken waren de 400.000 loten
al nagenoeg uitverkocht.
Men heeft op het hoofdkantoor van de
staatsloterij de indruk dat men deze
eerste loterij volgens het nieuwe
systeem te krap heeft opgezet. Er zijn
deze keer vier series uitgegeven, ter
wijl het maixmum vijf series is.
Waarschijnlijk zullen de volgende keer
vijf series worden uitgegeven.
Ook is gebleken dat de belangstelling
nu meer naar de grotere coupures uit
gaat. Werd er vroeger, toen een heel
lot nog tachtig gulden kostte, veel met
„tientjes" en „twintigjes" gespeeld,
thans schijnen velen een kansje te
willen wagen met een heel lot, dat
nu nog maar twintig gulden kost en
dat ook de honderdduizend kan ople
veren.
worden doorberekend in de prijzen'
aldus de president-directeur.
In 1965 zullen de spoorwegen voor
ongeveer 190 miljoen investeren, waar
bij instandhouding van het spoor niet
is inbegrepen. De belangrijkste investe
ringen betreffen de modernisering van
de beveiliging, aanschaffing van rol
lend materieel met A.T.B. (automa
tische treinbeïnvloeding) apparatuur
en tenslotte de grote spoorwegwerken,
vooral stations en vrije kruisingen.
Er werden in 1964 62 overwegen met
automatische knipperlichtinstallatie
(A.K.I.'s) uitgerust, waardoor dit totaal
op 514 kwam. Voorts werden er 35
automatische halve overwegbomen,
Ahobs geplaatst, waardoor het totaal
hiervan op 264 kwam. Het beveiligings
programma omvat voor dit jaar 70 tot
75 overwegen in lijnen met reizigers-
vervoer.
In 1964 werden in totaal 57 mensen
op overwegen gedood, waarvan 3 op
Aki-overwegen, 1 op Aliob-overwegen,
35 op niet-beveiligde, 8 op particuliere
en 1 op raccordement.
In 1964 kwamen drie nieuwe stations
gereed. In de loop van dit jaar zullen
het er waarschijnlijk acht zijn: Boven-
karspel, Grootebroek, Emmen, ETTEN-
LEUR, Hoogkarspel, Hopel, Rijswijk,
Wierden en Zwijndrecht.
Een uitvoerige beschouwing wijdde
ir. Lohmann aan de schaalvergroting in
bevolkingsconcentraties, bestuurlijke
verbanden, verkeer en vervoer en de
bijzondere consequenties daarvan voor
de spoorwegen. Een van de gevolgen is
het massaliteitsvervoer, waarbij de
voordelen van de rail zeer duidelijk
gaan spreken. Dit blijkt reeds uit de
sterke stijging van de zogenaamde „ge
sloten treinen" (gehele trein van afzen
der naar ontvanger). Gelijkmaking van
de concurrentievoorwaarden zal hier
bij voor de N.S. van zeer grote bete
kenis zijn, zei ir. Lohmann.
In dit verband noemde de president
directeur ook de Schiphollijn, die mede
door de herontdekking van de rail
steeds meer in de sfeer van de reali
teit komt. De door de regering inge
stelde werkgroep, die zich met dit pro
ject bezighoudt, heeft al enige vorde
ringen gemaakt en op Schiphol zijn ten
behoeve van deze lijn al enkele mil
joenen geïnvesteerd.
De schaalvergroting- is ook merkbaar
in het verkeer; behalve een rijwielstal
ling zyn er bij de stations nu ook ruime
parkeerterreinen nodig. Voor nieuwe
stations moet een capaciteit van 500
parkeerplaatsen als norm gesteld wor
den, meent ir. Lohmann.
Met 81 gemeenten voeren de spoor
wegen op het ogenblik overleg over
verbetering en uitbreiding van de sta
tions-voorpleinen
Ir. Lohmann: veel investeringen
(Van een onzer verslaggevers)
Breda den haag koeala
LOEMPOER - Oud-kapitein Ray
mond Westerling (45), sinds de ac
ties in het voormalige Nederlands-
Indië bekend als „De Turk", heeft in
Maleisië geen gehoor gekregen voor
zijn advies de guerrilla-activiteit
over te plaatsen naar Indonesisch ge
bied. Premier Toenkoe Abdoel Rah
man deelde dinsdag mee geen com
mando's te sturen om sabotage te
plegen in Indonesië, omdat de situa
tie er naar zijn mening dan alleen
maar erger op wordt. Westerling zou
geopperd hebben Indonesië met ge
lijke munt te betalen.
De naam van „De Turk" is voor
het eerst sinds zijn mislukking
als operazanger weer in het nieuws
geweest. Zoals bekend stamt zijn mi
litaire reputatie uit de tijd dat hij
met een eigen leger een aanval deed
op Bandoeng, in 1950. Volgens de In
donesische regering heeft Raymond
Westerling ook een rol gespeeld bij
de dood van veertigduizend mensen
in Zuid-Celebes. na de tweede we
reldoorlog. Enkele jaren geleden
zocht „De Turk" contact met de
zangpedagoog Coen Ruivenkamp in
Leidschendam. Hij wilde operazan
ger worden, omdat hij over een na
tuurtalent zou beschikken. Ruiven
kamp probeerde het met hem en
was getuige van een fiasco.
Ruivenkamp vertelde gisteren tele
fonisch vanuit Den Haag: „Nadat
hij opnieuw moeite had gedaan om
les van me te krijgen en ik ervoor
gepast had. heb ik hem uit het oog
verloren. Hij scheen in het Friese
Marsum te wonen, waar hij een
vrouw met zes kinderen had". Later
heeft hij nog in Amsterdam les ge-
De bisschop van Breda, mgr. G. de
Vet, is de eerste Nederlandse bisschop
die tegenover zijn diocesanen rekening
en verantwoording aflegt ten opzichte
van zijn beleid in het afgelopen jaar.
Daartoe liet hij een „jaaroverzicht"
samenstellen, dat dezer dagen in ieder
katholiek gezin zal worden bezorgd.
Niet alleen dat dit overzicht een idee
geeft van wat in 1964 op geestelijk ter
rein is gedaan, maar ook de financiën
van het bisdom komen uitvoerig ter
sprake.
Mgr. De Vet toont zich zeer verheugd
over de financiële medewerking, die hij
van de dioceasanen heeft mogen erva
ren. Al is hij in dit opzicht zeker nog
niet waar hij zijn wil, over de eerste
aanzet is hij buitengewoon te spreken.
Op pagina drie van dit blad geven wij
een uitvoerig excerpt van dit „jaar
overzicht".
haald. Maar het subsidie van On
derwijs, Kunsien en Wetenschappen
bleek aan hem verknoeid.
„Hele verhalen zou ik je over
Westerling kunnen vertellen", aldus
Coen Ruivenkamp, die het er niet
gemakkelijk mee heeft gehad. Hij is
overigens blij van deze „leerling" te
zijn verlost.
Wds%ernng: proberen
SCHIPHOL Een groep van 115
in Canada woonachtige Nederlandse
emigranten, die hun kerstvakantie bij
familie in het vaderland heeft door
gebracht, is gisteren na een uitge
breid afscheid van Schiphol vertrok
ken voor de terugreis naar Toronto,
maar stond tegen ieders verwachting
in anderhalf uur later weer op Ne
derlandse bodem.
Met een door storing uitgevallen
motor keerde de Super Constellation
van de Canadese chartermaatschappij
„World Wide (wereldwijd) Airways"
op drie motoren vliegend terug naar
Schiphol.
De emigranten bleven eerst nog
wachten op een reparatie, maar die
bleek in korte tijd onuitvoerbaar. De
Aero-gronddienst, die naast vele an
dere maatschappijen ook de World
Wide Airways in Nederland verte
genwoordigt, bleef toen niets anders
over dan een uitstel van minstens 2
dagen aan te kondigen. Zo kwam het
dat gisteren alle emigranten tot ver
bazing van ouders of andere familie
leden, die hen al halverwege Canada
waanden, weer op de stoep stonden.
BRUSSEL Van Waalse zyde is
dinsdag opnieuw ernstige kritiek geuit
op het Belgisch-Nederlandse verdrag
voor een nieuwe verbinding tussen de
Schelde en de Rjjn. dat in mei 1963 in
Den Haag werd ondertekend.
By de verdere behandeling ervan in
de senaatscommissie voor buitenlandse
zaken heeft de Waalse senator baron P.
Nothomb een voorstel ingediend om de
behandeling van het wetsontwerp tot
goedkeuring van het verdrag te ver
dagen.
Hij noemde het verdrag „slecht aan
gepakt" en „niet gerechtvaardigd", ge
zien de kosten die er voor België mee
gepaard gaan. Hij maakte voorts mel
ding van de bedreiging die het akkoord
door de verplichte Belgische waterleve
ranties aan Nederland inhoudt voor de
Frans-Belgische elektrische centrale
van Chooz.
De vice-minister van buitenlandse za
ken, H. Fayat, herhaalde zijn verzeke
ringen, dat door de levering van zoet
water aan Nederland geen problemen
ontstaan.
Maar ook van Vlaamse zijde bleken
er in de commissie bezwaren te be
staan. Senator J. F. van Buggenhout
meende dat „de Nederlanders een zoet-
waterweg hadden moeten aanleggen in
Noord-Brabant op eigen kosten". „Zij
vinden het echter voordeliger het zoet
water op rekening van België te be
trekken".
Het wetsontwerp is reeds met grote
meerderheid door de kamer van volks
vertegenwoordigers goedgekeurd, nadat
de regering de verzekeing had gege
ven dat een plan wordt opgesteld om de
zoetwater-voorziening van Wallonië te
verzekeren door de aanleg van stuw
dammen in de Ardennen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG „Vijftig procent van
onze totaalexport van siergewassen gaat
naar landen buiten de E.E.G. Voor het
behoud en de verdere ontwikkeling van
deze export is het noodzakelijk bepaal
de maatregelen in EEG-verband te tref
fen. Ik denk hierbij met name aan de
minimumexportprijzen voor bloembollen
en bloem- en boomkwekerij produkten,
die voor een verdere ontwikkeling van
onze export (vooral ook naar de Angel
saksische landen) van grote betekenis
zijn."
Dit zei de voorzitter van het produkt-
schap voor siergewassen, dr. A. J. Ver
hage gisteren in zijn nieuwjaarsrede.
Het vraagstuk van de kwaliteitsnor
men ligt volgens dr. Verhage het moei
lijkst in de bloemkwekerij sector, Daay-
om is besloten om te trachten hiermee
zo snel mogelijk op privaatrechtelijke
basis te beginnen bij veilingen en groot
handelsmarkten. Dit teneinde in de toe
komst tot bindende normen te kunnen
komen, hetgeen thans nog niet mogelijk
lijkt. Maatregelen zullen volgens dr.
Verhage te meer noodzakelijk zijn, om
dat de produktie van siergewassen in
heel Europa sterk toeneemt.
IESSENBURG De rijkspolitie van
T de groep Ilardinxveld-Giessendam
heeft in de gemeente Giessenburg de
44-jarige P. B. uit Zwijndrecht en diens
zoons Hans en Piet gearresteerd. Dit
trio bleek een grote reeks inbraken te
hebben gepleegd, waarbij ze het voor
al op brandkasten hadden gemunt. De
buit van meer dan dertig nachtelijke
strooptochten moet ongeveer 80.000,-
hebben bedragen.
Een toevalligheid is de heren nood
lottig geworden. Terwijl ze in Gies
senburg inbraken in het kantoor van
ie zuivelfabriek „De Giessen", speelde
zich in het raadhuis van Giessenburg
een wonderlijk tafereel af. De eerste
ambtenaar van de gemeente, waarne
mend gemeentesecretaris A. E. Roos, be
trad om kwart over tien 's avonds zijn
werkkamer om iets te halen. Onder
een gordijn zag hij de voeten van een
zich schuil houdende indringer. Toen
de man zich ontdekt zag, sprong hij
pardoes door een raam. De ambtenaar
zette de achtervolging in, maar slaagcfe
er niet in de vluchter te pakken te
krijgen.
Toen de heer Roos alarm had gesla
gen, ging een patrouillewagen van
de rijkspolitie op onderzoek uit. Op een
parkeerplaats aan de provinciale weg
ontdekte men een blauw autobusje
waaruit de antenne van een zend-ont-
vangapparaat stak. In het busje zat een
van de heren B. Tot hun verbazing ont
dekten de politiemannen dat het busje
was vol geladen met inbrekersgereed
schap. Terwijl de twee andere leden
van het gezin het kantoor van de zui
velfabriek overhoop haalden, stonden
ze draadloos in verbinding met deze
wachtpost, die de auto gereedhield om
hen jp te halen. De arrestant werd
meegenomen naar het raadhuis.
Toen de politie terugkeerde naar de
plaats waar de auto van de Zwijn-
drechters had gestaan, trof men daar de
twee inbrekers in het gras aan. Ze
werden met een pistool in bedwang ge
houden tot er assistentie kwam van de
verkeersgroep Dordrecht.
Tijdens het vei hoor van vader en
zoons kwam vast te staan dat de raad
selachtige inbreker, die door de amb
tenaar was betrapt, niets met deze
zaak uitstaande had. Maar deze nog
onbekende man is het trio uit Zwijn
drecht noodlottig geworden.
De mannen bekenden vlot ruim der
tig inbraken. De twee zoons droegen
polshorloges, gestolen op de scheeps
werf „Holland" in Hardinxveld, die
voor jubilarissen bestemd waren. De
inscripties waren met een vijl verwij
derd.
Vader en zoons B., elektricien van
beroep, gingen met veel raffine
ment te werk. Hun zend-ontvangtoe-
stellen hadden een bereik van ongeveer
vijf kilometer. Ze hadden er een offi
ciële vergunning voor gekregen, onder
het mom dat ze de apparaatjes zouden
gebruiken bij het uitvoeren van instal
latiewerkzaamheden in flatgebouwen.
Het autobusje bevatte verder een bat
terij gas- en zuurstofflessen voor het
openbranden van brandkasten. De fles
sen werden vervoerd op het onderstel
van een kinderwagen. Verder was er
vei'duisteringspapier met latten en
schroeven, dekens, pantoffels en een
keur van gereedschappen.
In de laatste nacht maakten de in
brekers ongeveer 300.- buit. Hun
grootste slag hebben ze destijds gesla
gen in Spijkenisse. waar ze 20.000
stalen. Een ongeluksnacht hadden ze
in Papendrecht, waar ze hun werk
moesten staken omdat een gasfles leeg
raakte. In de brandkast, die ze half
vernield achterlieten, bevond zich een
bedrag van bijna 200.000,-. Het trio
stal ook veel materiaal voor elektrische
installaties, dat ze in het eigen bedrijf
verwerkten.
(Van onze correspondent)
SCHIPHOL Daartoe in staat gesteld
door de gulle medewerking van de leden
van drie parochies in Zoeterwoude, ver
trok gisteravond van de nationale lucht
haven de 76-jarige heer Vaneman naar
Australië. Hij zal daar de priesterwijding
van zijn zoon Gerard (39) bijwonen. Daar
na bezoekt hij zijn zoons Joop en Anton,
beiden ook priester en werkend respec
tievelijk in Maleisië en Pakistan. Een vier
de zoon van de heer Vaneman is missio
naris in Uganda en een vijfde priester in
Leiden. Daarnaast zijn ook nog twee doch
ters van de heer Vaneman, die vijftien
kinderen heeft, in het klooster getreden.
Gerard diende als soldaat in Indië, was
bakkersknecht in Nederland en emigreer
de toen naar Australië. Zijn besluit om
priester te worden nam hij toen hij met
verlof in Nederland was bij gelegenheid
van de priesterwijding van zijn vierde
broer. Hij ging terug naar Australië en
begon daar te studeren in het karmelie
tenklooster van Donvale. Hij deed zeven
jaar over de studie.
BELGRADO De 14 mijnwerkers,
die sinds zondag in de Jarandomijn in
Zuid-Slavië zijn opgesloten, zijn gister
avond opgegeven, aldus het Zuidslavi-
sche persbureau Tanjoeg.
Men neemt niet meer aan de man
nen nog in leven zijn.
Functionarissen, die de reddingswerk
zaamheden in de buurt van het Servi
sche plaatsje Kraljevo leiden, verklaar
den volgens Tanjoeg dat de laatste hoop
is opgegeven de mijnwerkers levend te
vinden
(Advertentie)
ZONDAG 17 JANUARI 1965