Ei komt heel wat kijken voor auto op de Aan de rol weg is Monsterfilm over de bijbel I Chinezen vonden schedel van voorhistorische mens Een auto-garage per gezin noodzakelijk! Proefbanen ;Tips - Tips - Tips - Tips- Isotopen Austin Balanze dé auto! Renault 1500 Contactpuntjes „LANTJEN-MAN" - 500.000 JAAR OUD In Zaltbommel Gezinnen dakloos door brand Britse koningin moeder wordt eredoctor GEVAARLIJKE ONTSNAPTE IN DE FUIK Slagingspercenta ges voor B-E rijexamen DOOR Walter Breedveld 4 i 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 Er komt heel'wat voor kij ken voordat een nieuw auto- produkt op de wegen komt- De constructeurs hebben momen teel echter de hulp van heel wat vernuftige apparaten die binnen zeer korte tijd een uit slag kunnen geven over de deugdelijkheid van een bepaald onderdeel of produkt. Om u een indruk te geven van de voorbereidingen bij het ont werp en ontwikkelen van mo dellen willen wij u eens vluch tig rondleiden in het testcen trum van Vauxhall te Chaul End. Vroeger kon het be proeven van de diverse onderdelen uitsluitend plaatsvinden door tes ten in de praktijk. Dit was in vele gevallen een zeer langdurig af faire. Thans wordt meer en meer laboratorium onderzoek en het ana lyseren van het gedrag van onderdelen toege past als basis voor ont werpen en ontwikkelen van prototypes. Met be hulp van computers kan men gedragingen van b.v. wielophanging bjj verschil lende belastingen en bandensoorten berekenen. In een fraktie van de tijd die nodig zou zyn om dit in de prak tik uit te proberen. Hetzelfde geldt voor het bepalen van remvermogens by diverse snelheden en diverse ban den en wegdekken. De computer is van grote waarde geworden voor het uitproberen van nieuwe ideeën, zonder dat een en an der in een bestaand voertuig moet worden ingebouwd om de gedragin gen in de praktijk te testen. In het Vauxhall-test-centrum te Chaul End werken maar liefst 1700 employees aan de Vauxhall en Bed ford modellen. Het centrum omvat laboratoria, speciale proefbanen en vele andere faciliteiten voor het tes ten van voertuigen en onderdelen. De ontwerp- en ontwikkelingsafde ling van nieuwe modellen is gevestigd te Luton en omvat chemische en me- talurgische laboratoria, een ontwikke lingsafdeling voor motoren, een car rosseriewerkplaats en een zeer uitge breide testafdeling waar onderdelen van toekomstige en huidige modellen op duurzaamheid en bruikbaarheid getest worden. In Chaul End treft men een aantal zeer gevarieerde proefbanen aan, die voorzien zijn van verschillende wegdekken. Zo is er o.a. een Belgi sche keienweg en een speciaal ont worpen „ruwe" weg, waarbij een af gelegde kilometer overeenkomt met 100 kilometer op normale wegen. Maar ook een „wasbordweg" met vele ribbels overdwars, en een crosscoun- try-traject, welke afhankelijk van de weersomstandigheden stoffig en mod derig is, is beschikbaar. Omdat een gedeelte van de export- Tussen de velg en de sierrand kan zich vrij veel vuil verzamelen het geen de balans van het wiel nu be paald niet ten goede komt. Dus een goede reden om bij de wekelijkse schoonmaakbeurt deze plaatsen ook even schoon te maken. Als u de velg dan ook even in de was zet, voor komt u meteen dat de velg door natte modderkluiten of de haast altijd voch tige schuimrubberkant van de sier rand kan gaan roesten. In vele gevallen zal een nog vrij koude motor, die niet meer hand- of automatisch gechoked wordt, bij gas- loslaten afslaan. Men laat daarom de motor wel eens zó afstellen dat ze stationnair een hoger toerental maakt maar dit ontaard meestal in een veel te hoog toerental als de motor op temperatuur gekomen is. Een andere mogelijkheid die beter voldoet is de volgende: een tiental meters voordat u moet stoppen of inhouden de ver snelling vrij zetten, de motor aan de 'praat' houden door een weinig gas te geven en zo nodig met de handrem zacht bij te remmen. Praktisch alle automobielen zijn nu wel voorzien van clignoteurlampen. De praktijk heeft wel geleerd dat het vermogen van deze knipperlampen 15 a 18 Watt moet zijn om onder alle omstandigheden (vooral bij zonlicht) te worden opgemerkt. Laat dus lam pen van een kleiner vermogen zo gauw als het meer even kan vervan gen door sterkere lampen en maak geen bezwaren als blijkt dat ook de „automaat" daarom dient vervangen te worden. Soms kan het wel eens voorkomen dat één der aangedreven wielen van een auto doorslipt ten gevolge van een spekgladde of rulle ondergrond met als resultaat dat het andere wiel stil blijft staan en de auto dus niet van haar plaats kan komen. Door het slippende wiel enig houvast te geven (zand, as, takken etc.) lukt het in de regel dan wel weer. Ook kunt u pro beren door iets bij te remmen het slippende wiel te bewegen, de „grip" te hervatten. U vraagt maar. De heer v. L. te Terneuzen is be zitter van een Fiat 600 D en wil graag weten hoe het centrifugale oliefilter van zijn motor werkt en hoe of dit gereinigd moet worden. Een tunnelvormig huis, tevens dienst doende als poeli, is gemonteerd aan het einde der krukas. De door de olie- pomp aangezogen en dus nog onge filterde olie stroomt door groeven in de buitenomtrek van de krukas, wordt door de middelpuntvliedende kracht naar „buiten" geslingerd en komt vervolgens in het filterhuis. Door dezelfde kracht wordt de olie naar kamers in de buitenomtrek van het filterhuis gestuwd, het vuil blijft daar achter en de dan gefilterde olie stroomt via het centrum van de kruk as en de daarop aangesloten olieka nalen naar de te smeren plaatsen. De opnamecapaciteit van de kamers is zo groot, dat deze alleen bij een revisie van de motor gereinigd be hoeven te worden en uzelf daar dus geen omkijken naar heeft. produkten terecht zal komen in ge bieden met een zeer slecht wegen net, moet de vering tegen een stootje kunnen. Dit stootje krijgt het regel matig door het oversteken van een 75 cm brede greppel, waarvan de diepte regelbaar is tot 25 cm. Voor het beproeven van stuurinrichtingen is een absoluut vlakke weg beschik baar. Al deze handelingen vormen een onderdeel van het testprogramma dat in totaal 50.000 km groot is. De proef banen worden dan ook het hele jaar door gebruikt en gemiddeld 18 uur per dag worden auto's onder allerlei omstandigheden beproefd. Voor het vergelijken van het geluids niveau van verschillende ontwerpen kunnen tot op een bepaalde hoogte elektronische instrumenten worden ge bruikt. Als de verschillen echter klein worden of afhankelijk zijn van het soort geluid en het volume, kan alleen het menselijk oor bepalen welk geluid het meest hinderlijk is. Hier voor heeft men in het test-centrum een groep personen als „jury" aan gewezen. In een bepaalde volgorde worden geluidsbanden opgenomen van een rijdend prototype b.v. met verschillende interieurs, voor de jury afgedraaid. Daarna volgt een gehei me stemming. Enige tijd later worden de banden in een andere volgorde afgedraaid, waarna weer gestemd wordt. een interval van enige kilometers af getapt en op radioactieve ijzerdeeltjes gecontroleerd. De nieuwste ontwik keling op dit gebied is een zg. de tector welke in het differentieel huis is gemonteerd en omspoeld door de olie hierin, in staat is tijdens het rij den de mate van slijtage te bepalen en tegelijkertijd aanduidt uit welke metalen het slijpsel bestaat. Dit laat ste is vooral belangrijk omdat ver schillende materialen gebruikt wor den in een achterbrug. Door deze methode is het mogelijk de mate van slijtage binnen enkele dagen vast te stellen wat bij andere onderzoekings methoden maanden zou vergen. Door deze werkwijze en niet al leen bij Vauxhall wordt het thans mogelijk dat de autofabrieken veel sneller met geheel nieuwe produkten kunnen komen dan in het verleden het geval was. Bij de nieuwste onderzoekings methode wordt gebruik gemaakt van radio-isotopen. Speciaal is deze werk wijze geschikt om de kwaliteit en de mate van slijtage van bewegende de len vast te stellttL Voor het meten van de slijtage van b.v. kroonwiel en pignon wordt de betreffende achteras radioactief beladen in het Britse atoomcentrum te Harwell. Deze achteras wordt dan gemon teerd onder een testvoertuig en van olie voorzien. Deze olie wordt met Journalisten op het gebied van au tomobilisme en techniek uit Noord- Amerika, Engeland en zeven andere Europese landen, waaronder Neder land, hebben de Austin 1800 Balanza uitgeroepen tot „auto van het jaar 1964". Dit predicaat werd toegekend op grond van de bijzondere eigenschap pen en kenmerken van de wagen. Daarnaast waren het de overwegin gen dat de wagen laaggeprijsd is in relatie tot zijn technische concep tie en het estetisch verantwoorde ui terlijk. De internationale onderscheiding (geïntroduceerd dank zij een initiatief van 't Nederlandse automobiel-week- blad „Auto Visie") zal waarschijnlijk op de komende RAI-tentoonstelling te Amsterdam worden uitgereikt. 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 (Advertentie) Waarom kopen mensen auto's? Hoe gebruiken ze deze automobielen Worden ze beïnvloed door parkeer en stallingsmogelijkheden en proble men van overvolle wegen? Wat zijn de reisschema's van forensen? Welke rol spelen personenwagens bij het winkelen, het bezoeken van restau rants, cafés, bioscopen, theaters en sportevenementen, het naar de kerk gaan? Welke invloed heeft het bezit van een automobiel op de keuze van een vakantiedoel? Dit zijn enkele vragen die beant woord worden in een studie genaamd: „People and the motorcar", welke de ze maand in Engeland is gepubliceerd. Dit proefonderzoek (met behulp van vragenlijsten bij 10.000 gezinnen in Birmingham, Bristol, Cardiff, Edin burgh, Exeter, Glasgow, Hull, Kingston- Upon-Tyne en Nottingham) preten- Binnenkijkje Renault 1500 Vanat heden start men in de juist gereedgekomen nieuwe Renault-fa- briek te Sandouville bij Le Havre op beperkte schaal met de fabricage van het reeds aangekondigde nieuwe grote model met voorwielaandrijving, de Renault „1500". Bij de opzet van deze nieuwe Re nault, uiterlijk vooral opvallend door zijn geraffineerde moderne lijn en ex clusieve gran turismo achtersteven, hebben de ontwerpers er doelbewust naar gestreefd om met beproefde con structies een auto te bouwen welke als conceptie uitmunt op het gebied van comfort, veiligheid, bedienings gemak en betrouwbaarheid. Dank zij soepele torsiestaafvering, zittingen van exceptionele kwaliteit en comfort, royale beenruimte voor al ook voor de achterbankpassagiers, grote ramen welke een onbelemmerd uitzicht rondom geven en een geper fectioneerd ventilatie- en verwar mingssysteem, waarbij de lucht aan de achterzijde van de wagen wordt afgezogen, is een bijzonder hoge graad van rijcomfort verkregen. deert niet een onderzoek op grote schaal te zijn, maar enkele conclu sies willen wij u toch niet onthouden. Deze studie geeft zeker geen oplos sing op de vele problemen van het leven met automobielen. Maar drie fundamentele punten kwamen dui delijk naar voren: 1. De diepgewortelde sociale en per soonlijke redenen voor het bezit van een auto. 2. De noodzaak voor moedige voor uitziende en gevoelvolle plannen die te maken hebben met het ver nieuwen van onze steden in het licht van een nog veel grotere toe name van het aantal wegvoertui gen dan de officiële voorspellingen hebben bekend gemaakt. 3. De behoefte aan verdere en door gevoerde studies van dit soort, zo dat architecten, stedebouwkundi gen, ingenieurs en vele autoriteiten de feiten voor kunnen blijven van de steeds wisselende patronen van automobielbezit en automobielge bruik in de „eeuw van de auto". Het is voornamelijk in kleine ge meenschappen waar het automobiel- bezit op het ogenblik nog gering is, maar in de komende 20 jaar het snelst zal toenemen. In de ontwik kelingstypen, die onderzocht zijn be treffende het autobezit zal de verza- digingsgrens aanzienlijk hoger liggen nl. bij 0.6 automobielen per hoofd der bevolking, dan het cijfer van 0,4 dat voor de gehele natie als zodanig door het Road Research Laboratory is voorspeld. Gezinnen die twee perso nenwagens wensen zijn reeds in de hogere inkomensgroepen een normaal verschijnsel, maar in de komende 10 jaar zal dit percentage belangrijk stij gen. Onder de redenen om een perso nenwagen te kopen blijkt de voor naamste aanleiding die in de vragen lijsten tot uiting komt, de sociale om standigheid te zijn (status symbool). Dit blijkt in overeenstemming met een andere conclusie, dat zelfs wan neer de forensen hun auto's niet ge bruiken kunnen, hun echtgenotes het dan wel doen. In het rapport wordt natuurlijk ook over de parkeerpro blemen in straten en op pleinen ge sproken. De conclusie is dat men in alle komende ontwikkelingsplannen tenminste voor een auto garageruim te per gezin moet komen. Meer over deze belangrijke studie kan men te weten komen door mr. C. K. Atkins, the University of Birming ham, dept. of transportation and en- vironemental planning, Birmingham 15, Gr.-Brittain te schrijven. Tegen kostprijs (deel 1 pond 1/1 - en deel 2 pond 2/2 -) kan men in het bezit komen van analyse, conclusies en klassificeringen van de rapporten. De proef met de meldzuilen bij het verkeersplein Oudenrijn verloopt zo goed dat men van plan Is om het aantal meldpalen In ons land uit te breiden. De rijkspolitie wil echter wel een aantal wijzigingen, zowel wat de bediening betreft als het uiterlijk, voor de palen op 't programma bren gen. Het ligt in de lijn der verwachtin gen dat Citroen in deze uitvoeringen van de ID en de DS volgend jaar een sterkere motor zal introduceren. In diverse rally's hebben reeds Citroën- produkten strijd geleverd met zes cilinder motoren. De cilinderinhoud van de motoren komt dan rond de 2000 cc te liggen met een vermogen van omstreeks 110 pk. De topsnelheid van de ID of DS komt dan boven de 180 km/h. Ten einde de afzet op de buiten- lanse markten te stimuleren heeft de Lancia fabriek besloten de prij zen te verlagen. Lancia import Ne derland n.v. heeft thans bekend ge maakt dat de verlaging zal variëren tussen de f 500,- (Flavia Coupe) tot f 600,- bij de Flaminia GT modellen. Dit jaar wordt een produktiever- TOKIO Chinese antropologen zijn klaargekomen met de preparering van de schedel van een prehistorische mc waarvan zij zeggen, dat hij ouder is dan de Peking-man, getuige de schedels die hiervan tussen 1929 en 1937 in China zijn opgegraven. De schedel van het oudere mensentype werd in oktober gevonden, en het type werd aangeduid met „Lan- tjen-aapmens". De paleontoloog Woe Joe Kang Peking heeft de eerste schatting beves tigd, dat de Lantjen-mens 500.000 tot 600.000 jaar geleden geleefd heeft. Hij dacht dat het het oudste specimen van een aapmens was tot nu toe ontdekt. De fossiele schedel vond men in Koengwang- ling in het district Lantjen in de provin cie Sjensi. Van de schedel waren nog intact de kap, de oogkassen, de neusbeenderen, het rechterslaapbeen en het grootste deel van de rechterkant, een deel van de linker kant van het opperkaakbeen, en twee tanden. Met de vondst in China heeft men nu vier voorhistorische mensentypen kun nen reconstrueren: de Peking-man, de Java-man, de Cromagnon-man, en de Lantj en-man. Volgens het Chinese persbureau heeft de vondst in het buitenland grote be langstelling gewekt en hebben antro pologen inlichtingen ingewonnen. Onder regie van John Huston, die tevens de rol van Noach speelt, worden in Rome opnamen ge maakt voor de film ,,De Bijbel". Op de foto Noach met zijn dieren in de ark, in scène gezet in de filmstudio's van de Laurentis. (Advertentie) ZALTBOMMEL In Zaltbommel is een woonhuis uitgebrand, dat boven de zogenaamde boterhal lag. Het huis werd bewoond door een gezin met vijf kinde ren en een echtpaar zonder kinderen. De vlammen grepen zo snel om zich heen, dat het tweede echtpaar via het dak van de boterhal moest vluchten. Een aantal boten, die opgeslagen waren in de boterhal onder het brandende huis, is vernield. De vrijwillige brandweer van Zaltbommel en de beroepsbrandweer van 's-Hertogenbosch hebben het vuur ge blust. De twee getroffen gezinnen waren niet verzekerd. Over de oorzaak van de brand is iniog niets bekend. LONDEN Koningin-moeder Eliza beth van Engeland zal zich op 18 februari begeven naar Jamaica, om er aan de uni versiteit van West-Indië te worden be vorderd tot eredoctor. Op 26 februari zal de koningin-moeder naar Londen terugkeren. LONDEN Twee ongewapende Lon- dense politiemannen zijn gewond en een politiehond, een herder, gedood, toen een ontsnapte gevangene, de 22-jarige John Campbell Marson, zich met een vuurwa pen verzette tegen zijn arrestatie. Marson, die in opsporingsoproepen van de politie gevaarlijk" werd genoemd, was op 4 november van het vorig jaar ontsnapt uit de Lewes-gevangenis in het graafschap Sussex. De man is overmeesterd en naar het politiebureau van Chelsea gebracht, sa men met de man en de vrouw bij wie hij in de auto zat. Naar de schuilplaats van Marson in South Kensington was gewapende politie op weg, maar de main dreigde opnieuw te ontglippen, waardoor de slechts met gummistokken gewapende agenten moes ten ingrijpen. Ze werden slechts licht ge wond. Marson zat een gevangenisstraf van twee jaar uit waartoe hij op 14 juli was veroordeeld wegens roekeloos rijden ter wijl hem daartoe de bevoegdheid ontno men was. Bovendien zou hij verhoord worden in verband met twee schietpar tijen. hoging van 1,5 miljoen auto's ver wacht. De gezamenlijke autof abrie ken zijn in 1964 tot een totale pro- duktie van 22 miljoen automobielen gekomen en in 1963 bedroeg dat „slechts" 20,5 miljoen. Goodyear komt met een nieuwe au toband op de markt. Het is de G 800. Deze band is geschikt tot snelheden tot 180 km/h en heeft een betere grip op de weg, veroorzaakt minder ener gieverlies, dus lager benzineverbruik en heeft een langere levensduur. De G 800 zal ongeveer 10 pet. duurder gaan kosten dan een normale band. Met de stijging van het aantal automobielen in de wereld wordt ook de produktie in de bandenfa brieken met het jaar groter. Een voorbeeld van deze ontwikkeling geeft Goodyear. In 1951 kwamen per dag zo'n 480 banden uit de fabriek te Luxemburg. Thans is dit totaal verhoogd tot 9500 en nog kan men niet geheel aan de vraag voldoen. In het jaarverslag van het centraal bureau voor de afgifte van rijvaar digheidsbewijzen is een grafiek opge nomen met betrekking tot de perso nen die in 1963 direct voor het rij examen BE zijn geslaagd. De grafiek geeft het volgende beeld: leeftijd mannen vrouwen 18 jaar 38,5 pet. 35,3 pet. 19 t/m 39 jaar 32,5 pet. 28,3 pet. 22,8 pet. 20,6 pet. 16,2 pet. 18,8 pet. 40 t/m 59 jaar 60 jaar en ouder Het gemiddelde bij de mannen ligt dus op 33,8 pet, terwijl de vrouwen het met 28,3 pet moeten doen. TN het begin van het huwelijk van 1 Toon en Frieda had Godefrie- da er wel eens over nagedacht of het niet beter was dat zij zich te rugtrok om ergens alleen te gaan wonen. Wat het werk betrof zou dat 1 wel gaan. Toon, die de kneepjes van 1 de fijne groenteteelt nu wel kende, was bijzonder flink en Frieda kon enorm veel werk verzetten. Haar geldmiddelen waren schaars, hetgeen geen beletsel behoefde te zijn: Gode- friedus zou haar zeker willen helpen om hier of daar in het zand een huis- je te kopen en het eenvoudig in te richten. Met een lapje grond om groen te telen, een toom kippen en wat konijnen zou ze de kost wel bij el kaar scharrelen. Ze wist eigenlijk zelf niet of ze het graag wilde. Soms ver langde ze er heel erg naar, vooral in het voorjaar toen de lente was be gonnen. In gedachten zag ze zich dwa- i len door het mastbos en over de hei de. Met de brik kon ze heengaan waar zie wilde: ze zou helemaal vrij zijn. Deze idyllische gedachten werden ge temperd door haar nuchter verstand, dat ook de keerzijde van de roman tische medaille zag. Zou ze de een zaamheid aan kunnen? Haar natuur was anders dan van J an Griniau. J an was eenzelvig van aard, de mensen interesseerden hem niet, al verkeer de hij er altijd tussen. Met haar zou het anders gaan, zij zou de mensen eerder ontvluchten dan hen opzoeken om er handel mee te drijven of wat dan ook. Ik geloof dat ik het een tijdlang goed naar mij zin zou hebben daarna zèl de eenzaamheid me gaan drukken en dan word ik misschien excentriek en mensenschuw. Op een keer sprak ze erover met haar vader. Zijn reactie was iets anders dan ze gedacht had. Als ze haar plan wilde doorzetten, zou hij i haar niets in de weg leggen en zelfs i helpen om het uit te voeren; niet echter dat ze verwacht dat hij het zich erg aan zou trekken. Dat was toch wel het geval; ze zag zijn mond be ven en hij rukte nijdig met zijn hoofd. „Dat zal moeder niet graag hebben" i zei hij op doffe toon. Dat was het tweede bezwaar. Godefrieda wist het wel. Marjan zou zich evenmin ver zetten. „Als jij dat graag doet" zou ze bedeesd zeggen. Nog iets anders had ze gehoord in zijn stem: zijn ei gen verlangen om haar bij zich te houden. Nooit had hij duidelijker ge zegd dat hij van haar hield dan in zijn schorre vraag. „Hoe zullen de kinderen daarover denken?" vroeg hij. Hij vroeg het, maar het was voor 'hem geen vraag, voor haar evenmin. De kinderen, Frieda vooral zouden vragen of ze van lotje getikt was. Had ze het dan niet goed op de Dommelhoeve'? Lie pen zij haar in de weg? Was ze bang dat ze uitgerangeerd zou worden ais. Toon over een paar jaar de doening zou gaan beheren? Kon ze zich niet schikken in de omstandigheid dat ze dan terug zou moeten treden? Mar jan kon dat wel. Marjan bemoeide zich nergens meer mee maar werd zij niet vertroeteld en verwend als de liefste oma van de wereld? Speelde de jaloezie van de oude dag nu al mee? 7 oud en de kinderen er zo over den- ken? Hoewel zij daar persoon lijk weinig van had ondervon den, was het een gewoon verschijnsel dat overal valt waar te nemen. Ze moest er om glimlachen, er was iets lachwekkends in en tegelijk iets triests. Het kon haar niet veel schelen hoe de t kinderen erover dachten. Als ze zich zouden verzetten tegen haar vertrek kwam dat alleen omdat ze haar no dig hadden. Kinderen hebben soms vaak hun ouders nodig en ze vinden het heel normaal dat de ouders zich altijd beschikbaar stellen. Het typi sche van de onderlinge verhouding op de Dommelhoeve was, dat ze maar heel weinig een ouderlijke plaats had. Die lag nog geheel bij Godefriedus en Marjan. Haar plaats leek meer op die van een oudere zus. In dat op zicht was er wel verschil tussen Toon en Frieda. Voor Frieda was zij al tijd een echte moeder geweest. Toon noemde haar moeder, dat klonk nooit spontaan, er was altijd een lichte weifeling in te bespeuren. Als hij het achterwege kon laten deed hij dat. Dat gebeurde niet uit gemis aan achting en respect. Heel zuiver voelde Godefrieda aan hoe Toon over haar dacht. Hij keek tegen haar op; de klove die hij voelde dat er was tus sen hen beiden, zag ook zij. Een vriendelijke ijverige jongeman, de man van haar dochter, niet haar zoon. Ofschoon het haar ijdelheid wel streelde dat ze er jeugdig uitzag en haar figuur een zeker statig allure bleef behouden, was dat soms hin derlijk. Toon was opgevoed door een eenvoudige te goeder trouwe vrouw zonder de minste pretentie; dat moe derbeeld was in hem volgroeid. De manier waarop hij hdar soms aan keek irriteerde haar. Het was hin derlijk en beschamend de stille ado ratie te moeten verdragen van een jongeman, die niet haar dochter was getrouwd en met wie zij dag aan dag moest omgaan. Daarom trok zij zich nog meer terug in haar schelp, haar houding tegenover Toon werd nog koeler en gereserveerder. Dat ze bleef talmen en niet tot een besluit kon komen, was niettemin toch het meest om haar moeder. Marjan had haar steun en gezelschap nodig. De band tussen hen was heel innig, die kon ze niet verbreken. Nu haar moeder was gestorven, be greep ze dat het helemaal niet meer kon. Het verdriet van de roerloze ge stalte tussen de wilgen had haar diep ontroerd. Meer dan ooit zou Gode friedus haar nu nodig hebben. Hij leefde in zijn wereld waar zij in pas te; niet de jongelui waar hij wel van hield, maar die toch eigenlijk buiten zijn levenssfeer stonden. Er was nog iets anders. Nu Marjan was heenge gaan zou zij de huisvrouw worden. Zij zou dichter naar Godefriedus toe- dringen; de periode van halfslachtig heid omtrent haar plaats or de Dom melhoeve was voorbij. IToever was Godefriedus met zich- zelf klaargekomen tussen de wilgen? Hij zei er niets over. Na het bidden van het rozenhoedje, dat nu door Godefrieda werd voorge beden ging hij niet zoals gewoonlijk naar bed. Met zijn zwart pak nog aan liep hij de akker op dan naar de wei, tenslotte stond hij onbeweeglijk onder de kersebomen naar Zegenree te sta ren. Die middag toen hij de smalle weg naar het wilgenveld was opge gaan, was dat een impuls geweest, een onstuitbare drang om terug te keren naar de plek waar zijn geluk begonnen was. Hij had er staan dro men, hoe lang wist hij zelf niet. Met befloerste ogen uitermate gespannen en toch vrijwel zonder concrete ge dachten. Er was iets onherroepelijks gebeurd, dat drong wel diep in hem binnen. Daarna had hij voor Marjan het hart gesneden, haar daarmee de plaats gevend onder de doden en de levenden die haar toekwam. Dat had hem tot rust gebracht en nu hij onder de kersebomen stond was hij zichzelf weer. Hij kon weer denken, plannen maken en het verleden over wegen. Het was een mooie meiavond en nog niet helemaal donker. In de beemden hoorde hij merels zingen, uit de wei klonk het klaaglijk ge roep van een koe. Al een paar dagen had het beest buikpijn. De veearts had haar in de voormiddag een fles medicijn in de keel gegoten en hij meende nu in het geloei enige op luchting te horen. I_Iet grote landgoed lag er heel stil 11 in de avond en toch was het vol leven. Overal hoorde hij vo gels zingen, het geblaf van een hond en opeens een hard geweerschot met een lange nagalm. Wat zou er gaande zijn? Een otter misschien of een vis. Zijn gedachten gingen terug in het verleden. Hij zag de baron in zijn verbeelding, de oude spierwitte man 1 wiens grote wens het was geweest 1 de Dommelhoeve en nog een paar boerderijen aan deze kant van de Dommel te kopen, waardoor de rivier door zijn landgoed zou stromen. De erfgenaam, de Belgische graaf, hield I er niet zulke kinderlijke wensen op na. Hij was maar een paar maal op Zegenree geweest, Godefriedus had hem een keer heel vluchtig gezien. Een lange schrale man met een kaal hoofd. Hij stapte voort met kleine driftige passen en gebogen hoofd. Van de wereld zag hij alleen de paar me ter grond voor zijn voeten. De men- sen schenen hem niet te interesse- ren hij was niet in het dorp geweest, ook niet bij de pastoor wat hij fat- i soenshalve toch wel had moeten doen 4 Dat was weer lang verleden tijd en nu was het landgoed van een schat- 1 rijke industrieel uit de stad. Een rij zige statige man met een grote zwar- i te snor. Winter en zomer droeg hij een zwarte jas met een hoge hoed. Hij bracht alleen de zomermaanden op het landgoed door en dan liet hij zich nog niet zien in het dorp. Aan 1 een rentmeester bad hij het beheer 1 van de hoeven opgedragen. Een rare man dacht Godefrie- dus. Hij bleef niet lang bij hem ver wijlen, in gedachten zag hij mijnheer Gouldy, die hij zoveel jaren na diens dood nog niet kon uitstaan. Dan pas toor Vergroessen, pastoor van Grins- ven, pastoor Weiten, pastoor Adams; allen rustten al onder de groene zo- den. Jonker Bosch van Wierestein, notaris Greveman, meneer Bendink i van Jagerslust, oude Kobus Verstap- pen, Koos van Himst, Frans la Haye en nog zoveel anderen waren gestor ven. Hij had het altijd gezien als iets waar hij niets mee te maken 1 had, al was hij er zijdelings altijd 1 min of meer bij betrokken geweest. De dood van Marjan was iets we- i zenlijks in zijn leven, hij had het ge- i voel dat Haar mee een einde was ge- komen aan een periode, die bepalend was voor zijn eigen leven. Hij leefde nog, misschien nog veel jaren. Dat was goed als hij de gezondheid kon 1 behouden de misantropische gedach te, dat nu de zon van zijn bestaan was ondergegaan, het beste zou zijn dat de Lieve Heer ook hem spoedig i haalde was hem volkomen vreemd. Wel was er iets onherroepelijks ge beurd iets dat niet hersteld en niet herhaald kon worden. Er bleef voor hem alleen nog over zijn tijd al leen uit te zingen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 6