Hier is het antwoord op
vragen C. Kammeraad
Dempen oude afvoerleiding
te Sluiskil in volle gang
Veel belangstelling op
eerste aardappeldag
Studie over N.-Zeeland
van Vlissingen Wilderom
Arbeidsschaarste n verontrustend
Regionaal
journaal
niet actueel
Grootscheepse „dijkverschuiving
Opmerkingen
Vragen
IN SCHOONDIJKE
Belgische gasten
In het honderd
Commissaris der
koningin in
ziekenhuis
Vijftig gulden boete
Hulsterse breier
drong binnen in
fabriekskantine
Afscheidsreceptie van
mgr. W. Koenraadt
Geslaagde proef
vaart van
..De Schelde"
Oude fruitbomen
worden gerooid
Twee nieuwe
kranen in
Terneuzen
Jpagbta? Pc Stem
Beste propaganda
Gemeentelijke
zorgen
Tussen afsluildammen en deltadijken
Nieuwe vorm van
communiceren
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG - De heer C.
Kammeraad, voorzitter van de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken
in Midden- en Noord-Zeeland,
heeft woensdag enkele opmerkin
gen geplaatst en vragen opgewor
pen met betrekking tot de arbeids
schaarste en enkele andere facet
ten van de arbeidssituatie in Zee
land. Wat die vragen betreft zei
hij „daarop geen antwoord te ken
nen en niet te weten of er een
plaats in Zeeland is waar men het
wél weet". Hij voegde daaraan toe:
„Als er wel een antwoord op be
kend is dan dient dit m.i. te wor
den gepubliceerd".
Naar aanleiding van deze uitla
tingen hebben wij een gesprek ge
had met de heer K. van Dijk,
hoofdinspecteur-directeur van het
districts bureau voor de arbeidS'
voorziening in Zeeland.
Eerst iets over de opmerkingen van de
heer Kammeraad. Dat het ambacht, en
dan speciaal het bouwbedrijf, duidelijk
merkt, dat er een grote vraag naar arbeid
in de kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaande-
ren is, is veel te sterk uitgedrukt Om te
beginnen is er van een beïnvloeding al
leen iets merkbaar in het bouwbedrijf en
dan nog op zeer beperkte schaal. Er is
enig verloop van bouwvakarbeiders van
benoorden de Westerschelde naar de ka
naalzone omdat in die kanaalzone een
bouwbedrijf werkzaam is dat zogenaam
de spreidingsionen mag betalen.
In de vervoerssector zijn wel langere
wachttijden merkbaar maar van een ern
stig personeelsgebrek bij verladers en
ontvangers is toch geen sprake.
De overige opmerkingen van de heer
Kammeraad zijn juist. De vermindering
van het aantal losse arbeiders de heer
Van Dijk toe aan het feit, dat meer en
meer seizoenarbeiders een vaste werk
kring krijgen. De Horeca-bedrijvigheid
groeit sneller dan het aantal nieuwe ar
beidskrachten, dat zich in die sector
aanmeldt. Er heerst weinig animo onder
de jongeren voor het Horeca-bedrijf, on
der meer omdat dit bedrijf sterk aan
seizoeninvloeden onderhevig is. Het te
kort aan Horeca-personeel wordt in het
seizoen opgevangen door de inschakeling
van middelbare scholieren. Zonder deze
scholieren zou het in de vakantiemaanden
in de Horeca-sector zonder meer spaak
lopen met de arbeidsbezetting.
Nu de vragen van de heer Kammeraad.
Zeeland kent geen structurele werk
loosheid meer. Het probleem van de ar
beidsreserve (het tevéél aan arbeiders)
is in Zeeland louter het probleem van de
seizoenwerkloosheid. De arbeidsschaar
ste (het tekort aan arbeiders) concen
treert zich vooral op het punt van de ge
schoolde arbeiders. Er is, aldus de heer
Van Dijk, met betrekking tot dit pro
bleem een gunstige ontwikkeling gaande.
De Zeeuwse jeugd maakt meer en meer
gebruik van de rijk geschakeerde en goed
over de provincie gespreide scholings
mogelijkheden. De geschoolde jeugd is
daarnaast veel minder dan enkele jaren
geleden geneigd de pi'ovincie te verlaten.
Dit komt, omdat een veel grotere ver
scheidenheid aan werkgelegenheid is
ontstaan.
Er zijn inderdaad bepaalde oorzaken
aan te wijzen voor het veranderen van
werkkring. De voornaamste zijn de
schaarste aan arbeidskrachten en de ves
tiging van nieuwe bedrijven. In het
eerste geval kan een zuigkracht worden
uitgeoefend door concurrerende voor
waarden, in het laatste geval kan een
„overloop" ontstaan wanneer promo
tiekansen in het bestaande bedrijf zijn
uitgeput of wanneer de werknemer het
in het bestaande bedrijf niet meer naar
zijn zin heeft.
Wat het laatste aangaat is opgevallen
dat de toename van het aantal arbeids
plaatsen over het algemeen genomen
praktisch niet ten koste van de bestaan
de bedrijven is gegaan.
Een duidelijk, naar voren tredend ver
schijnsel is voorts dat de jongeren van
het platteland steeds meer functies zoe
ken die buiten de agrarische sector val
len. Zij zoeken steeds meer de richting
van het voortgezet onderwijs, met name
die van de techniek.
Het pendelbeeld heeft, zoals een vraag
van de heer Kammeraad doet vermoe
den, nog geen belangrijke wijziging on
dergaan. Men zou kunnen zeggen, dat de
uitgaande pendel over de hoogste top
DE HEER VAN DIJK
..niet met de handen in het haar..,
(Van een onzer verslaggevers)
SCHOONDIJKE In de grote hal van
-e undbouwpraktykschool „Prins Wil-
eiM" zijn donderdag zogenaamde aardap-
>eldagen begonnen, die worden georgani-
>eerd door het Rijkslandbouwconsulent-
»chap te Axel en door de landbouwstu-
neclubs in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het
'andbouwonderwyscentrum Schoondijke
dond gisteren bovendien in het teken
van een bezoek van ir. J, Verhelen, direc
teur-generaal van het Belgische ministe-
r|e van landbouw, die zich met een gezel
schap deskundigen op de hoogte komt
stellen van het landbouwpraktijkonder-
wÜs in Nederland.
Aanwezig waren o.m. de Nederlandse
jandbouwattaché in Brussel dr. D. de
waal en de inspecteur van het landbouw
onderwijs ir. H. W. Moll, die „Den Haag"
vertegenwoordigde. Het werkprogramma
van de gasten bestond uit een bezoek aan
de praktijkschool en een oriënterend ge
sprek met o.m. het onderwijspersoneel,
schoolbestuur en de vertegenwoordigers
an landbouwjongerenorganisaties in
i est-Zeeuwsch-Vlaanderen. Voor van-
aag vermeldt de agenda een bezoek aan
n tweetal gemechaniseerde bedrijven in
e streek.
Zware grond
De instructieve expositie ten behoeve
van de aardappelteelt kreeg de eerste
dag veel belangstelling uit de gehele pro
vincie. De organisatie is ,naar rijksland-
^ouwconsulent ir. L. de Wit ons mee
telde, speciaal op touw gezet, om de
Voor de diverse rooisystemen bestond
op de aardappeldagen grote belang
stelling.
aandacht te vestigen op de aardappelteelt,
die in oppervlakte in Zeeuwsch-Vlaande
ren, vooral in het westelijk deel, sterk
terugloopt. Als oorzaken zag hij o.m. het
gebrek aan arbeiders en de gedachte, dat
de grond te zwaar is, waardoor slechts
een moeizaam en weinig economisch ge
bruik gemaakt zou kunnen worden van
ie moderne rooimachines.
De expositie toonde, dat op die zoge
naamde zware grond zeer wel aardap
pelteelt toegepast kan worden, mits de
juiste methode wordt toegepast. Aan de
hand van grafieken, tabellen en een uit
gebreid machinepark werd in de grote
hal getoond welke goede systemen kun
nen worden aangewend. Grote aandacht
werd daarbij o.m. besteed aan de voorbe
werking van de grond. De tentoonstelling
gaf een overzichtelijk beeld van de aard
appelteelt, vanaf de grondbewerking tot
en met de opslag in koelhuizen. Daarbij
werd tevens een inzicht gegeven van wat
de gevolgen van een goed of slecht pro
dukt zijn voor de consument.
De aardappeldagen zijn in deze vorm
voor het eerst georganiseerd. Sinds 1959
is de aardappelteelt alleen al in Z.
Vlaanderen met bijna 1000 hectare afge
nomen. Naar ir. De Wit meedeelde heeft
zich vooral in het westelijk deel liet
denkbeeld gevormd dat de grond te
zwaar zou zyn. Alleen in het gebied rond
Breskens was er een bestendiging. Mede
door de deskundige voorlichting tracht
men nu deze teruggang een halt toe te
roepen.
heen is als gevolg van de uitbreiding
van de werkgelegenheid. Verwacht mag
worden dat de pendel in de naaste toe
komst iets zal afnemen. Van de driedui
zend pendelaars nemen er ongeveer 1500
deel aan de Iange-afstandspendel. De
uitgaande pendel drukt vooral op Tho-
len. Er is nog steeds een pendelstroom
vanuit oostelijk Zeeuwsch Vlaanderen
naar Rotterdam. De stroom is iets of wat
uitgedund. Vroeger gingen 100 man naar
Rotterdam, nu nog ongeveer 70. Tegen
over deze uitgaande pendel staat een in
komende pendel van 2500 mannen en
vrouwen voornamelijk Belgen en arbei
ders aan de grote waterstaatkundige
werken in Zeeland.
In het algemeen gesproken kan men
zich afvragen of de arbeidsvoorziening
in Zeeland op den duur helemaal in het
honderd zal lopen als men weet dat a. er
reeds een schaarste aan arbeidskrach
ten bestaat en b. er een belangrijke in
dustriële ontwikkeling te wachten staat
in met name het Zuid-Sloe en de kanaal
zone van Gent naar Terneuzen met zeer
grote industrieën als Sidmar en Dow.
Wij vroegen de heer Van Dijk of hij,
met dit beeld voor ogen, de toekomst
bezorgd tegemoet ziet. Zeer positief heeft
hij geantwoord dat er geen enkele reden
is om met de handen in het haar te gaan
zitten. Hij heeft daarvoor een groot aan
tal argumenten gebruikt, dat wij hieron
der puntsgewijs zullen noemen.
1. De industriële ontwikkeling zal
wel versneld maar toch geleidelijk ge
noeg gaan om aan de toenemende vraag
naar arbeidskrachten redelijk te kunnen
voldoen.
2. Nieuwe bedrijven hebben verhou
dingsgewijs minder personeel nodig dan
oudere bedrijven.
3. De modernisering van oudere be
drijven zal arbeid vrij maken.
4. De uitstoting van arbeiders uit de
landbouw zal doorgaan. De heer Van Dijk
is het helemaal niet eens met wat drs.
Middelhoek van he*! Centraal Planbu
reau woensdag voor de Kamer van Koop
handel heeft gezegd dat de ontwikkeling
van de tuinbouw tengevolge zal hebben
dat de afvloeiing van arbeiders uit de
landbouw volledig zal worden opgevan
gen.
5. In Belgisch Vlaanderen bestaan nog
veel meer kleine landbouwbedrijven dan
in Zeeuwsch-Vlaanderen. Deze landbouw
bedrijven zullen nog zeer veel arbeiders
afstoten.
6. De Gentse textielindustrie wordt
snel gemoderniseerd. Hierdoor komen
veel arbeidskrachten vrij.
7. Zeeland heeft nog volop ruimte en
zal een deel van het bevolkingsoverschot
kunnen opvangen.
8. De geschoolde jeugd zal Zeeland niet
langer in grote aantallen verlaten.
9. De pendel zal afnemen.
10. Het op gang komen van grote pro
jecten van arbeidsbesparende woning
bouw zal de vestiging van werknemers
van buiten Zeeland bevorderen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De commissaris van
de koningin in Zeeland, jhr. mr. A. F. C.
de Casembroot, is naar aanleiding van
een plotseling opgekomen storing in de
bloedsomloop in het Gasthuis opgenomen.
De commissaris zal enige tijd zijn werk
niet kunnen doen. Als waarnemend com
missaris van de koningin treedt op mr.
dr. A. Mes.
De nieuwjaarsreceptie van de heer en
mevrouw De Casembroot, die morgen zou
worden gehouden, is vanzelfsprekend af
gelast.
De installatie van de nieuwe water
schappen Axeler en Hulster Ambacht en
de Verenigde Braakmanpolders zal vol
gende week geschieden door mr. dr. Mes,
De installatie van het nieuwe waterschap
Walcheren, die vanochtend zou plaats
vinden, is verschoven naar vrijdagmor
gen 22 jamiuari.
MIDDELBURG. R. F. M. v. d. V..
20 jaar, breier te Hulst, stond terecht
voor de Middelburgse politierechter. Hij
was in de nacht van 17 op 18 sept. de
kantine van de fabriek, waarin hij werk
te, binnengedrongen, terwijl hij daar
niets te maken had. Uit het fabrieks-
kantoor werd geregeld geld ontvreemd.
Hij werd in de kantine aangetroffen,
waarbij hij zich eigenaardig gedroeg.
Zijn verklaringen waren niet steekhou
dend. Hoewel hij de diefstal niet kon
bewijzen, vond de officier het een du
bieus geval. Voor deze lokaalvredebreuk
eiste hij tegen v. d. V. 75 gulden of 15
dagen. De politierechter maakte er 50
gulden of 10 dagen van.
BREDA Mgr. W. Koenraadt, aan
wie met ingang van 1 januari van dit
jaar op eigen verzoek eervol ontslag
is verleend als vicaris-generaal, zal op
23 januari afscheid nemen. Hij zal dit
doen tijdens een receptie die van drie
tot vijf uur in de middag gehouden
wordt in het moederhuis Mater Maria
Dei, Mgr. Hopmansstraat 2, Breda.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN. In de opkomende
mist heeft donderdagmorgen een onge
woon schip op de Westerschelde een
korte proefvaart gemaakt.
Het was de 1680 ton metende
zwaveltanker „Schelde", gebouwd bij
de kon. mij. „De Schelde". Het schip
werd ook nog gedoopt en wel door
mevr. Choufour uit Rotterdam.
Om ongeveer één uur in de middag
kon de heer E. Huizinga, directielid van
„De Schelde", aan een lunch in hotel
Britannia een aantal gasten begroeten,
die bij deze proefvaart waren betrokken.
De heer Huizinga dankte in zijn begroe
tingswoord allereerst mevr. Choufour
voor het dopen van het schip. Hij wees
erop, dat het motorschip „De Schelde"
het derde schip is in een serie van drie.
Twee werden er reeds gebouwd op de
buitenwerf te Gorcum, naar een ont
werp van de heer de Joode. „Wij heb
ben", aldus de heer Huizinga, „nage
bouwd wat in Gorcum werd begonnen,
en tijdens de proefvaart is gebleken, dat
de resultaten tot tevredenheid stem
men".
Aan de heer E. Verkoren, directeur
van Erhard en Dekkers te Rotterdam
verzekerde de heer Huizinga, dat het
schip zaterdag of maandag a.s. zal wor
den afgeleverd in Rotterdam. Spreker
zou zeer gesteld zijn op de continuïteit
in de bouw van dit soort schepen, want
ook het bouwen van kleinere scheeps-
typen is interessant. De heer Huizinga
uitte de beste wensen voor de bloei van
de zwavelscheepvaartmij te Rotterdam,
waarvan de firma Erhard en Dekkers de
directie voert.
Een dronk werd genomen op de be
houden vaart van de „Schelde" en aan
mevr. Choufour werd als aandenken een
broche aangeboden. Tenslotte zwaaide
de heer Huizinga nog lof toe aan de heer
Capelle, directeur van de motorenfa-
briek Bolnes en de heer E. Verkoren
sprak woorden van dank.
De spreker aanvaardde gaarne het
thans gereed gekomen schip. Hij over
handigde de cheque van de laatste beta
lingstermijn. Hij zwaaide lof toe aan het
personeel van de kon. mij „De Schelde"
Als blijk van waardering bood hij een
cheque voor de personeelsvereniging
aan, met de aansporing dit geld op een
prettige manier te besteden.
KAPELLE In de oudere Zeeuwse
fruitcentra wordt op het ogenblik flink
gewerkt aan verjonging en vernieuwing
van het sortiment. Op grote schaal ver
dwijnen de oude en onrendabel gewor
den fruitbomen. Dit seizoen is weer dui
delijk naar voren gekomen, dat de fruit
teler moet beschikken over een beperkt
sortiment van gevraagde rassen en bo
vendien bij voorkeur een kleine boom-
vorm, die gemakkelijk bewerkt kan wor
den.
Het rooien van de verouderde vrucht
bomen vindt op verschillende manieren
plaats. Dikwijls gebeurt dat met behulp
van machines. Wanneer het gaat om
kleinere percelen vindt het rooien ook
nog wel plaats met mankracht en met
behulp van bijl en zaag.
Het inplanten van bomen op oude
boomgaardgrond kan soms problemen
geven ten aanzien van de hergroei. Er
kan dan namelijk een bodemmoeheid zijn
ontstaan, waardoor de eerste jaren na
herinplant de jonge vruchtbomen geen
of zeer weinig groei vertonen.
Het is thans mogelijk geworden deze
bodemmoeheid vooraf vast te stellen door
middel van grondonderzoek, dat wordt
verricht door het bedrijfslaboratorium
voor grond- en gewasonderzoek te Oos
terbeek. Wanneer bodemmoeheid wordt
geconstateerd kan de teler maatregelen
nemen en de grond laten ontsmetten. Dit
is overigens nog een vrij dure aangele
genheid wordt nog lang niet algemeen
toegepast.
Het ontsmetten van de grond tegen bo
demmoeheid gebeurt met chloorpicrine.
Veel verouderde fruitbomen worden
dleze winter gerooid. Dikwijls gebeurt
dit mechanisch, soms echter ook nog
met mankracht.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Einde van deze week
komen in de haven alhier twee nieuwe
elektrische kranen binnen, bestemd voor
het havenbedrijf van de n.v. Aug. de
Meyer en Zonen. Zij zullen worden ge
monteerd en geplaatst op de zuidelijke
oever van de zuidelijke kanaalhaven
met behulp van een drijvende bok. Hier
mee zal a.s. maandag een begin worden
gemaakt.
De twee kranen, die nu op de zuide
lijke kanaalhaven staan, worden na al
gehele revisie geplaatst op een nieuw
aan te leggen kraanspoor aan de zuid
zijde van de noordelijke kanaalhaven.
De terreinen aan deze kade worden
van een bestrating voorzien zodat bin
nen niet al te lange tijd ook deze kade,
die jarenlang uitsluitend voor het slopen
van schepen werd gebruikt in het haven
bedrijf zijn rol gaat spelen, voorname
lijk voor de op- en overslag van stort
goederen.
(Van onze provincieredactie)
BREDA De eerste aflevering van het
regionaal journaal, dat de N.T.S. gis
teravond op het scherm bracht, miste
de actualiteit, die het dagelijks journaal
kenmerkt. Actueel waren slechts het
onderdeel over de staatsmijnen en min
of meer ook de flitsen van de Dedems-
vaart in Overijsel. De onderdelen uit
Groningen (scheepsbouw), Friesland
(provinciale bibliotheek) en Drente
(industrialisatie van Assen), misten
zelfs de weekblad-actualiteit, die men
toch minstens van het wekelijks re
gionaal journaal mag verwachten.
Acht provincies krijgen nu de aandacht
van Bussum: de drie noordelijke ge
westen plus Limburg in het wekelijks
regionaal journaal, en de beide Hol
landen en Utrecht in het dagelijks NTS
journaal. Drie provincies staan nog
buitenspel: Noord-Brabant, Zeeland en
Gelderland. In de toekomst zullen ook
zij in het regionaal journaal betrokken
worden, naar verluidt.
Wat is de bedoeling van het regionaal
journaal? Te oordelen naar de eerste
aflevering hinkt het op twee gedachten.
Enerzijds wil het een actuele geweste
lijke aanvulling op het dagelijks NTS-
journaal zijn, terwijl het anderzijds
nieuws achter het binnenlands nieuws
brengt. Zolang het een wekelijks pro
gramma blijft, lijkt ons de laatste op
zet de enige juiste. Het hete nieuws
over de gebeurtenissen van alle dag zal
in het dagelijks journaal gepresen
teerd moeten worden, onverschillig of
het nu afkomstig is Uit de Randstad
Holland of uit „de provincie".
EX-KONING Saoed van Arabië zal in
Wenen worden opgenomen in een zie
kenhuis en mogelijk geopereerd wor
den aan zijn nieren.
Liet zal allemaal wel weer noodzake
lijk en onvermijdelijk zijn maar al
die prijsverhogingen, waarmee de
huisvrouw als gevolg van EEG-maat-
regelen geconfronteerd wordt, maakt
de Europese eenwording toch bepaald
niet populair.
Nu is ons weer een prijsverho
ging en geen geringe van boter
en kaas in het vooruitzicht gesteld.
Goed beschouwd manifesteert zich
de EEG voor de gemiddelde burger
in een onnoemelijk aantal ruzies, dik
wijls over zaken, zo ingewikkeld, dat
maar weinigen ze kunnen volgen, en
in regelmatige prijsverhogingen. Het
zou goed zijn als men ook eens een
andere indruk kreeg van de betekenis
van de EEG. De meest doeltreffende
propaganda? Prijsverlagingenl
Dotterdam heeft, als enige gemeen
te, van de rijksoverheid wat meer
armslag gekregen. Men is er daardoor
voorlopig uit de meest ernstige
financiële zorgen. Wij gunnen de
Maasstad deze voorkeurbehandeling
Als grootste wereldhaven en als de
stad, waar het economisch hart van
Nederland klopt mag Rotterdam, wat
ons betreft, best ®en streepje voor
hebben.
Dit gezegd hebbende, kan men niet
overgaan tot de orde van de dag. De
moeilijkheden, waarvoor het Rotter
damse gemeentebestuur zich ge
plaatst ziet mogen meer spectaculair
zijn en in hun gevolgen het nationaal
belang raken, het is duidelijk, dat ook
zeer vele andere gemeentebesturen op
het ogenblik voor zeer grote proble
men staan. Juist in de gemeentelijke
sector is het bestedingsbeperkingsbe-
leid van de overheid zwaar aangeko
men. Ook uit ons gewest komen ons
hiervan dagelijks bewijzen onder ogen
Om de touwtjes aan elkaar te kno
pen wordt overal naarstig gespeurd
naar een uitdieping van de lokale be
lastingbronnen. Rechten en tarieven
worden verhoogd, hier en daar denkt
men aan de Invoering van een logeer-
belasting. Al deze maatregelen zijn
impopulair. Sommige er van als
b.v. de logeerbelasting hebben kwa
lijke gevolgen. Het is duidelijk im
mers, dat een logeerbelasting rem
mend werkt op het toerisme, dat juist
voor ons land een belangrijke devie-
zenbron aan het worden is.
Het is bijzonder vervelend voor de
gemeentebesturen, dat zij dit soort
maatregelen moeten treffen. Maar zij
kunnen dikwijls niet anders. Het pu
bliek begrijpt dit echter niet altijd.
Het is daarom noodzakelijk, dat de
gemeentebesturen meer nog dan
voorheen aan de bevolking inzicht ge
ven in de gemeentelijke problematiek.
Als dit goed gebeurt en ook de ge
meenteraden hun taak verstaan,
wordt een vervreemding van gemeen
tebestuur en ingezetenen voorkomen.
Bovendien zal men zich dan eerder
bewust worden in „Den Haag"
van de noodzaak de problematiek van
de gemeentelijke financiën en het ge
meentelijk verzorgingspeil opnieuw
ten principale aan de orde te stellen.
Met lapmiddelen komen we er niet.
VLISSINGEN Van de hand van
ing. M. H. Wilderom, technisch hoofd
ambtenaar van de rijkswaterstaat met
standplaats Vlissingen, is het tweede deel
van een grote studie verschenen, die tot
titel heeft „Tussen afsluitdammen en
deltadijken". Genoemde studie is gewijd
aan Noord-Zeeland en houdt zich bezig
met Schouwen-Duiveland, Tholen en St.-
Philipsland.
TILBURG Pastoor M. Vogels van
de nieuwe Sint-Maartenkerk in Tilburg,
heeft in zijn kerk een nieuwe vorm
van communiceren ingevoerd.
De gelovigen van zijn parochie krijgen
bij de communietafel de hostie op de
linkerhand gelegd, waarna men de
hostie met de rechterhand naar de
mond toebrengt. De hosties zijn iets
groter dan normaal. De communicant
blijft bij de communiebank totdat hij
de hostie heeft opgegeten. De hostie
wordt ook niet meer uit de ciborie uit
gereikt. Men doet dit voortaan uit een
broodscha al.
De Tilburgse studentenparochie kent
deze wijze van communiceren reeds. De
vernieuwingen hebben overigens niets
met het concilie te maken.
Pastoor Vogels is echter van mening
dat met de nieuwe vorm van commu
nie gaan de woorden „neem en eet" het
best# worden uitgevoerd.
(Van een onzer verslaggevers) den blikken van vele jeugdige perso-
cr tttotttt t nen een grootscheepse „dijkverschui-
bLUlSKIL Onlangs is men begonnen ving" te weeg brengen,
met de demping van het gedeelte van Tegelijk met de demping van de oude,
de westelijke afvoerleiding van Sas van stinkende leiding, wordt namelijk de
Gent naar Terneuzen langs de Nieuwe dijk langs de Nieuwe Kerkstraat af ge-
Kerkstraat in Sluiskil; de oude leiding graven. De grond, die daarvoor ter be
is reeds enige tijd geleden uit de „rou- schikking komt wordt en passant in de
latte" genomen sinds de nieuwe leiding geschoven. Overigens zullen
open rijkswaterleiding, die langs de nog grote hoeveelheden zand moeten
nieuwe rondweg Sluiskil loopt, klaar is. worden aangevoerd: het volume van de
Het werk wordt verricht met twee dijk is kleiner dan dat van de leiding,
flmk uit de kluiten gewassen bulldo- De dijk aan de zuidelijke zijde van de
zers, die veelal onder belangstellen- afvoerleiding zal voorlopig blijven ge
handhaafd, omdat er de spoorlijn over
loopt, die eerst in onbruik zal raken
wanneer in 1968 of 1969 de nieuwe
brug over het kanaal ten noorden van
Sluiskil klaar zal zijn. Ter plaatse zal
er overigens een groot plein het
nieuwe centrum van Sluiskil komen.
Er omheen zullen nieuwe openbare ge
bouwen verrijzen. Het dempingswerk
is ondergebracht in het bestek voor de
verbreding van het kanaal van Gent
naar Terneuzen, die wordt uitgevoerd
door de n.v. Zanen en Verstoep.
Voor de voorbereidende werkzaamhe
den als teken-, type- en fotowerk, heeft
de heer Wilderom een subsidie mogen
ontvangen van de nederlandse organi
satie voor zuiver-wetenschappelijk on
derzoek. Wat de uitgave zelf betreft,
die in de eerste plaats voor de bewo
ners van de provincie Zeeland van gro
te importantie is, deze is door de heer
Wilderom geheel voor eigen risico ge
daan.
Kort na de aanvang van het tweede
deel van Tussen afsluitdammen en del
tadijken" bleek de mede-auteur, de
heer M. P. de Bruin, wegens gezond
heidsredenen te moeten afzien van me
dewerking aan de editie. Dit nam niet
weg, dat een geregeld vriendschappe
lijk contact tussen beiden bleef bestaan,
dat onder andere resulteerde in een aan
tal gegevens voor het historische deel
van Wilderoms werk.
Werd in deel één van „Tussen afsluit
dammen en deltadijken" de geschiede
nis van strijdnederlaag en overwinning
op het water op Noord-Beveland beschre
ven. de zo juist van de pers gekomen
publikatie houdt zich bezig met een uit
eenzetting van de waterstaatkundige ont
wikkeling van de voormalige eilanden
Schouwen-Duiveland, Tholen en St. Phi-
lipsland. samengevat onder de naam
Noord-Zeeland.
De heer Wilderom heeft in zijn nieu
we werk Noord-Zeeland gekozen omdat
Schouwen-Duiveland het laatste eiland
van de provincie Zeeland is, dat in 1964
via de Grevelingendam en de Haring-
vlietbrug met het vaste land werd ver
bonden. Deze feiten achtte hij de moeite
waard om de waterstaatkundige ontwik
keling van het betreffende gebied aan
een nadere studie te ontwerpen en daar
bij een aantal nauwverwante onder
werpen te betrekken en zoveel moglijk
feiten te documenteren. Het meest ge
schikt leek hem om ook hierbij de pol
ders van Tholen en St. Philipsland in
te delen omdat deze Deltagebieden, wat
hun ontwikkeling betreft, evenzeer inte
ressante gegevens bevatten. Gezien de
situering van de Deltawerken, zullen
daar geen directe veranderingen ont
staan door het leggen van de primai
re en secundaire dammen, maar de au
teur wijst er op, dat aan de horizon
reeds nieuwe plannen opdoemen, zoals
het plan Reimérswaal en de Schelde-
Rijnverbinding.
In het algemeen heeft de schrijver
in zijn nieuwe studie zoveel mogelijk de
zelfde gedachtengang gevolgd als in het
Noord-Bevelandse deel, waarvan nog een
beperkt aantal exemplaren bij hem te
verkrijgen is.
Het nieuwe werk telt, behalve een re
gister 404 pagina's en bevat twee wa
penafbeeldingen in kleurendruk. 120 teke
ningen. 7 kaartreproducties, 137 foto's,
9 luchtfoto's en 2 uitslaande kaarten. In
zijn inleiding brengt de schrijver onder
meer dank aan ir. T. Groot, hoofdin
genieur van de rijkswaterstaat en hoofd
van de sideling studiedienst Vlissingen
voor de van deze ontvangen steun bij
Ida uitgave van zijn studie.
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 8 JANUARI 1965