Alle V.N.-diensten eruit zegt Soekarno Hoe maken we onze naam weer goed? Engeland gaat toch door met Concorde Autostropers: slecht te bekeren Antwerpen „draait" weer Directeur Vleugels van Antwerps havenbedrijf Geweldig project klaar Driehonderd borden voor een brug MALEISIË SCHRIJFT VEILIGHEIDSRAAD Verpletteringsobligaties leveren 15 procent op Twee doden op de weg NIEUWE SPORT" MAAKT OPGANG IN BRABANT Zeeland weel van niets Rutten maakt film tegen achtergrond watersnood DAGBLAD VOOR ZEELAND Politie haalde de stakers op Zacht weer Ook „zwart" geld Belegging in oorlog Twee prototypes worden met de hand gebouwd Vlamingen gaan taalwetten strikt hanteren Kleuter schiet met pistool op moeder 105e JAARGANG No. 24786 Voor Qod, Koningin en Vaderland Uitgave N.V. Uitg. Mij. Neerlandia. DirecteurDrs. W. A. J. M. Harkx, Hoofdredacteur: L. Leijendekker. Redactieraad J. M. A. C. v. Dongen, C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Bureau: Breda Reigerstraat 16 tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111 Bureau voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1 - telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: TLRNEUZLN: IJsbaanstraot „4 telefoon -6U1 J R IJ D A G JANUAKI 1V6o Abonnementsprijs 9,75 per kwartaal, excl. 0,25 incasso; ƒ11,85 per post excl. 0,50 incasso; 0,75 per week. Prijs van buitenlandse abonnementen op aanvraag. Losse nummers 15 cent. Advertentieprijs voor de gehele oplage 0,45 per mm. Bij contract aanzien lijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. telefoon 2893) OOSTBURG: Nieuwstraat 41 (Van onze Belgische correspondent) ANTWERPEN In de nacht van woensdag op donderdag is de Antwerpse politie met gevorderde autobussen de havenstakers van huis gaan ophalen. Begeleid door politiepatrouilles werden ze naar hun gewone posten aan de sluizen en bruggen gebracht. Dat was het einde van de sta king, die de Antwerpse haven sedert oudejaarsnacht lam legde, en die door het mobilisatiebevel van de Belgische regering werd gebroken. Voor half twee donderdagmorgen werd de poort van de Boudewijnsluis geopend en voeren de twee zeeschepen, die daarin zeven dagen gevangen had den gezeten, de Schelde op. Twintig minuten later liepen de eerste zeesche pen, die inmiddels het anker hadden gelicht, de sluis binnen. Rond vier uur trad de oudere Royersluis in werking, maar het duurde tot acht uur 's mor gens vooraleer de grote Kruisschans- sluis begon te functioneren, bij gebrek aan voldoende personeel. In de vroege ochtend zijn ook de wachtende sche pen in de Antwerpse haven en voor de rede van Vlissingen onder stoom geko men. Alle beschikbare loodsen gingen aan boord en naar gelang de voor handen zijnde mogelijkheden varen zij nu in de richting Antwerpen of naar het zeegat. Er moet behoedzaam wor den gevaren, want door de opvarende en de zee kiezende schepen, die, elkaar ontmoeten, ontstaat er een topdrukte op de stroom. De vaart wordt trouwens bemoeilijkt door nevel en harde wind. Alle leden van de rivierpolitie wer den opgevorderd om te waken over de verkeersveiligheid. Voor twee grote Antwerpse raffina derijen wordt het thans een wedloop tegen het uurwerk om haar wachtende tankschepen met ruwe aardolie tijdig aan de pier te krijgen. Donderdagavond is hun ganse voorraad opgebruikt en het stilleggen van het raffineringspro- ces zou een enorm verlies betekenen. Dnderdagmiddag werden de onder handelingen tussen de regering, de stad Antwerpen en het opgevorderde per soneel van de havenkapiteinsdienst voortgezet om zo vlug mogelijk een eind te maken aan de heersende ma laise. Men vreest nl. dat de opgevor derde stakers een vlotte functionering van de havendiensten door een lang- zaam-aan-actie zullen belemmeren. (Zie verder pag. 7). DEN HAAG De toeristenbond A.N.W.B. heeft op en rond het Brie- nenoordcomplex in de afgelopen weken het grootste bewegwijzeringsproject uit zijn geschiedenis uitgevoerd. In zes weken tijd heeft een ploeg van vijftien man niet minder dan een dikke 300 richtingborden geplaatst van allerlei soort. Ze hebben samen ruim een half miljoen gulden gekost. De richtingborden, die deels geheel nieuw zijn en anderdeels oude vervan gen, variëren nogal in afmetingen. Ruim twintig hangen er aan over de wegen geplaatste portalen. Het grootste van die portalen heeft een overspanning van 26 meter. Het kon niet anders dan per schip worden aangevoerd. De A.N.W.B.- ploeg is nu gereedgekomen met het karwei. EEN zestienjarige Oostduitser is erin geslaagd in de Franse sector te West- Berlijn over de muur te klimmen en te vluchten. Hij werd niet geraakt door de kogels die hem werden nagezonden. VIJF AMERIKAANSE hoogleraren heb ben er bij de Britse regering op aan gedrongen niet deel te nemen aan de MLF. TIJDENS de traditionele nieuwjaars audiëntie voor de buitenlandse diplo maten in Vaticaanstad, heeft paus Pau- lus voor de derde maal in dit jaar zijn bezorgdheid over de wereldvrede geuit. I Weersverwachting, meegedeeld door het K.N.M.I., geldig tot vanavond: Zwaar bewolkt en nevelig, met tij- delijk motregen of regen, later ge- j volgd door opklaringen. Aanvanke- lijk matige, later krachtige, aan de j kust harde wind uit zuidwestelijke i richtingen. Zacht weer. Vandaag: zon onder 16.48 uur. Maan onder 22.41 uur. Morgen: zon op 8.46 uur. Maan op 12.02 uur. (Van een enzer verslaggevers) ANTWERPEN „De haven draait weer!" Dat was het eer ste wat de heer R. Vleugels, di recteur-generaal van het Ant werpse Havenbedrijf, zei, toen hij ons gistermiddag ontving in zijn werkkamer in het stadhuis. Het klonk als een vreugdekreet uit de mond van de man, die verantwoordelijk is voor de gang van zaken in een der groot ste havens van Europa. Zijn ge zicht was getekend door ver moeidheid en dagenlange span ning. Maar het was ook opge wekt en vastberaden. Antwer pen draait weer en België is op gelucht. De staking, die economisch gezien niet minder dan een nationale ramp betekent, is gebroken. Op de vraag hoe groot de financiële schade ge schat moet worden, waagt de heer Vleugels geen antwoord te geven. Meer dan om het directe financiële verlies toont hij zich bezorgd om de reputatie van de Antwerpse haven. Een week lang zijn de onheilspellen de berichten over de plat gelegde haven, de wachtende schepen op de rede van Vlissingen en de 110 in de dokken ingesloten schepen, de we reld overgeseind. Dit zal de naam van Antwerpen geen goed doen, vreest hij. Hoe die naam weer goed te maken? Dit is nu mijn grootste zorg. Rotterdam heeft al die tijd door gewerkt, voegt hij er ongevraagd aan toe. Het begrip „Rotterdam" is voort durend geassocieerd geweest met de staking, tot zelfs in de opgewonden gesprekken aan de kaden en in de havencafés. Geen wonder, ondanks Benelux en E.E.G., Rotterdam is en blijft Antwerpens naaste concurrent. Wat zullen de kapiteins doen als de Schelde gesloten is en de Nieuwe Waterweg openstaat?, heeft menig Antwerpenaar zich de voorbije dagen bezorgd afgevraagd. Directeur-generaal R. Vleugels is de man die het „opeisingsbesluit" woensdagavond op last van de minis ter van economische zaken en van burgemeester Craeybeckx heeft uit gevoerd. Het draagt ook zijn signa tuur. Zij ogen zeggen dat hij dit „dwangbevel" liever niet had uitge vaardigd. Hebben de stakers er in het alge meen gehoor aan gegeven? Hij kijkt op zijn horloge. „Het is nu half twee", zegt hij „Vannacht om half twee pas een halve dag geleden is als eerste de Boudewijnsluis open gegaan. Nu werken volgens mijn laat ste informaties alle diensten op de zes sluizen en de vijftien bruggen normaal. De sleepdienst is voor ne gentig procent in actie. Maar we gaan naar de honderd procent", zegt hij resoluut. „De veertig stedelijke sleepboten zullen zo spoedig mogelijk allemaal in touw zijn". Volgens de binnenkomende berich ten zijn nagenoeg alle stakers voor zover ze niet om dringende redenen verhinderd waren aan het werk gegaan, verklaart de lieer Vleugels. Op de vraag of het uitvaren en bin nenloodsen der schepen ordelijk en 5? DJAKARTA/SINGArORE In wat werd aangekondigd als een „zeer li langrijke rede", heeft president Soekarno gisleravond te kennen gegeven, dai Indonesië niet op zijn besluit terugkomt uit de Verenigde Naties te treden. Na de ietwat ronkende aankondiging deed zijn speceli via radio-Djakarta nogal tam aan. Tegelijkertijd kondigde hij echter aan dat alle speciale hulpverleningsafdelin gen van de V.N., zoals Unesco, de voedsel- en landbouwoiganisatie (F.A.O.) en de wereldgezondheidsorganisatie (W.H.O.), het land dienen te verlaten. „Wat in Indonesië bereikt is, hebben we helemaal niet te danken aan die instellingen", aldus Soekarno (de ingepompte miljoenen even vergetend), „ptaar dat hebben de Indonesiërs zelf tot stand gebracht". Zijn opmerkingen inzake de strijd tegen Maleisië waren ook niet erg op windend. Uiteraard herhaalde hij voor de zoveelste maai dat Maleisië verplet terd dient te worden, maar het bleef verder bij een uitval jegens de Britse basissen in Singapore, die een bedrei ging voor Indonesië vormen, volgens de president. Het kwam niet tot de aankondiging van nieuwe, krachtiger acties, zoals in sommige kringen werd verwacht en naar men in Koeala Loempoer had ge vreesd. De regering van Maleisië maakt zich R. VLEUGELS veilig verloopt antwoordt hij, dat de organisatie van de „beweging op de Schelde en in de dokken" en de coördinatie tussen het loodwezen, de sluismeesters en de havenkapiteins „alledaags" is. Dit ondanks het slech te ziclit wegens de motregen en de zware mist. Ongelukken hadden zich gistermiddag gelukkig niet voorge daan. „Alle maatregelen worden ge nomen om die te voorkomen", zegt directeur-generaal Vleugels, „want onze morele schade is al hoog ge noeg". AMSTERDAM Een 49-jarige wiel rijdster is ter plaatse overleden, toen zij op een kruispunt in botsing kwam met een auto. HAARLEM De 13-jarige Pieter Straathof uit Haarlem is op slag ge dood toen hij op de fiets door een in halende zandauto werd aangereden en onder een achterwiel terechtkwam. st eeds meer ongerust over de toene mende troepenconcentraties langs de grens van de federatie, met name op Borneo. Zij getuigt van die vrees in een brief, die zij gisteren aan de Vei ligheidsraad richtte. Daarin wordt gewag gemaakt van de sterke strijdkrachten, die het agressie ve buurland samentrekt. „Wij vrezen een massale aanval", aldus schrijft de regering van Maleisië aan de Veilig heidsraad. Zij is nog niet overgegaan tot het vragen van een speciale bijeen komst van de raad, maar zegt dat on middellijk te zullen doen als de ge vreesde aanval komt. Op datzelfde mo ment zal Maleisië ook daadwerkelijke hulp van de V.N. vragen, aldus de brief. Gisteren is de Britse minister voor het leger, Mulley, in Koeala Loempoer aangekomen. Zij zei ervan overtuigd te zijn dat Soekarno „tenslotte wel ge noeg gezond verstand zal hebben om niet verder te gaan", maar mocht hij toch tot een aanslag op de federatie overgaan, dan zal Engeland niet schro men met gepaste middelen te antwoor den, aldus Mulley. Naar aanleiding van een bomaanslag op een Liberiaans schip in de haven van Singapore, heeft de regering van deze deelstaat voor alle kleine bootjes een verbod ingesteld zich tijdens de duisternis in de territoriale wateren op te houden. De infiltranten, die de boni in het schip hadden aangebracht, zijn intussen door een Brits patrouilleschip aangehouden. Indonesië heeft voor zijn actie tegen Maleisië geld nodig: gisteren heeft Dja karta de uitgifte bekendgemaakt van speciale „confrontatie-obligaties". De rente die deze „verpletteringslening" oplevert, is niet minder dan 15 pet. Op de tegelijkertijd aangekondigde ontwik kelingsobligaties krijgen de inschrijvers slechts een derde van die exorbitant hoge rente. Bovendien wordt de inschrijvers op de verpleteringsobligaties niet gevraagd waar hun geld vandaan komt. Zwarte fondsen kunnen dus lucratief belegd worden in oorlog LONDEN Volgens Londense kran ten heeft de Britse regering besloten voort te gaan met het Engels-Franse plan tot de houw van de „Concorde", het supersonisch verkeersvliegtuig. Dit besluit zou zijn gevallen tijdens een donderdag gehouden ministerraad. In de komende vier jaar zouden twee prototypen worden gebouwd, een in Engeland en het andere in Frankrijk, in plaats van de oorspronkelijke twee. Ze worden met de hand vervaardigd, om te voorkomen dat kostbare produk- tie-apparatuur moet worden aange schaft. Het Britse plan vertraagt het project BRUSSEL Er liggen nieuwe zor gen in het verschiet voor de Belgische regering, die toch al zoveel moeilijk heden heeft. De taalkwestie, die enkele maanden op de achtergrond is geweest, is plotseling weer naar voren geko men. In een gisteren bekendgemaakte gemeenschappelijke resolutie zeggen vier grote Vlaamse culturele en politie ke groeperingen, samen het „Vlaams actiecomité" vormend, te hebben beslo ten tot coördinatie van hun optreden bij het streven naar strikte toepassing van de taalwetten, die België in een Frans- en Nederlandstalig deel schei den. (Van een onzer verslaggevers) ZUNDERT/KLUNDERT De „vliegende brigades" van de rijks politie hebben de laatste tijd te maken met een nieuwe vorm van wilddiefstal, het stropen per auto namelijk. De jachtopziener te Klundert, de heer P. Verseput, heeft op dit punt een recordjaar meegemaakt. Acht auto's en elf geweren moest hij in beslag ne men. Vooral in het wijde polderland, zegt de heer Verseput, gaan de stropers er per auto op uit. De automobilist heeft beter dan in een bosrijke omgeving, zicht op het wild. Bij het krieken van de dag en tegen donker trekken de stropende automobilisten er op uit. Van uit de auto schiet men. „Onder mijn processen-verbaal is er een tegen een echtpaar, dat juist in Ze venbergen voor de kantonrechter was verschenen. Wegens stropen natuurlijk. Een paar weken later trok dat paar er weer met auto en geweer op uit. Me vrouw en meneer liepen opnieuw tegen de lamp". „Controle op die vorm van stropen is bijzonder moeilijk", zegt opperwacht meester De Wijs uit Zundert. Het afge- lijkse myxomatose te lijden gehad, „Er zijn echter konijnen", aldus de heer De Wijs, „die kennelijk immuun geworden zijn tegen deze ziekte. We kunnen dat zien aan de littekens van deze dieren. Trad vroeger myxomatose op dan was de hele jacht ineens weg". lopen jaar heeft de „vliegende brigade" aldaar veel processen-verbaal opge maakt. Heel wat lichtbakens zijn in beslag genomen. En toch gelooft de heer De Wijs dat de jagers over het seizoen niet onte vreden zullen zijn. Na het mooie voor jaar en de goede zomer van '64 was de wildstand redelijk goed. De konijnen hebben wel van de jaar- De ziekte blijft echter verspreid voor komen. De heer Verseput heeft ook in de polders, waar niet veel konijnen zit ten, enkele dieren met myxomatose af geschoten. De hazenstand blijkt weer te kampen gehad te hebben met de leverbotziekte. Veel inteelt is oorzaak van een zwak ker hazeras. Bij verstandige jacht dient men van tijd lot tijd bloedvernieuwing toe te passen. En tenslotte dan de patrijzen. De stand hiervan is slecht geweest, het geen de jagers wijten aan het inten sieve bespuiten van vele gewassen door de agrariërs. Of in het huidige stadium de straf fen die stropers worden opgelegd af doende zijn uit een oogpunt van pre ventie? De bonafide jager moet aan heel wat verplichtingen voldoen. De stroper kent er geen enkele. „Ach", klaagt de jager, „wat geeft het als een stroper, die er per auto op uittrekt, zijn auto verbeurd verklaard ziet? Het zijn in 99 van de 100 gevallen van die gammele wagen tjes die bestemd zijn voor de sloop. Met een paar honderdjes is dat leed weer verholpen. Maar bovendien wordt niet eens altijd de auto verbeurd ver klaard. Tja, en een nieuw geweer le vert ook niet eens al te veel moeilijk heden op. Nederland mag dan wel alle mogelijke formaliteiten kennen voor men zich in het bezit kan stellen van een geweer, België kent die niet. Een stroper weet even goed als wie ook en misschien nog wel beter de weg naar en in België". met twee jaar, zodat de eerste Con corde pas in 1969 zal vliegen, in plaats van in 1967. De toestellen komen dan ook pas in dienst in 1973 in plaats van in 1971. De Franse regering zou al bij voor baat het Britse compromis hebben aan genomen. In Frankrijk werd destijds beweerd dat president De Gaulle aan het internationaal gerechtshof in Den Haag om toewijzing van een schade vergoeding zou vragen, als de Britse regering het akkoord over de Concorde niet zou nakomen. Volgens de Britse pers is de gesloten overeenkomst in zekere zin een diplo matieke nederlaag voor Engeland. Het dreigement van de Franse pre sident zou het Britse kabinet ertoe heb ben bewogen het voor Parijs aanvaard bare compromis te lanceren, nadat de jonge Labour-regering aanvankelijk het hele Concorde-project van de baan had willen schuiven. De Concordes zullen worden ge bouwd in de fabriek in Filton van de British Aircraft Corp., en in de fabriek in Toulouse van de Sud Aviation. Men schat dat van de Concorde on geveer 120 toestellen zullen worden verkocht tegen 5 miljoen pond sterling per stuk. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De Amsterdamse ci neast Gerard Rutten gaat binnenkort een speelfilm maken, die de waters nood in Zuid-Nederland van februari 1953 als achtergrond heeft. Deze zomer zullen in Zeeland de buitenopnamen worden gemaakt. Het wordt een inter nationale co-produktie, die zal worden vervaardigd in nauwe samenwerking met de bekende Weense filmproducent Otto Dürer. Er komen drie hoofdrollen in de film voor, waarvan er een zal worden ver vuld door Curd Jurgens, die erg en thousiast is over het verhaal en graag wil meedoen, zo heeft de heer Rutten ons verzekerd. Naast andere buiten landers zullen ook Nederlandse arties ten erin optreden, maar hiervoor zijn nog geen definitieve afspraken ge maakt. Samen met Jan Gerrit Toonder heeft Ge rard Rutten al geruime tijd geleden het scenario geschreven, aan de hand waarvan Rutten het draaiboek heeft samengesteld. Om de werkelijkheid zo veel mogelijk te benaderen moeten de buitenopnamen in de vroege herfst worden gemaakt. Gerard Rutten hoopt dat de film dit najaar gereed zal zijn voor vertoning. Voor de provinciale autoriteiten in Zee land bleek het nieuws een verrassing. De filmers hebben tot nu toe nog geen contact met ben opgenomen. ROSELAND, Californië Mevrouw Carol Ruby in Roseland ontwaakte uit een slaapje na het eten ei.i zag dat haar tweejarig zoontje aan het voeteneind van het bed met een pistool zat te spelen. Tot haar afschuw zag de moeder dat het kind onschuldig het pistool op haar lichtte en de trekker overhaalde. Op dat ogenblik bracht zij een hand voor haar gelaat, wat haar waarschijnlijk het leven redde. De kogel sloeg in de hand en drong door tot in de arm. ALS GEVOLG van de nog steeds voort- duiende aardverschuivingen in de Moe zelvallei worden voorbereidingen ge troffen om het bedreigde dorp Nittel te evacueren. (Advertenties)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 1