Alle V.N.-diensten eruit
zegt Soekarno
Hoe maken we onze
naam weer goed?
Engeland gaat toch
door met Concorde
Autostropers: slecht te bekeren
Antwerpen
„draait"
weer
Directeur Vleugels van
Antwerps havenbedrijf
Geweldig project klaar
Driehonderd
borden voor
een
brug
MALEISIË SCHRIJFT VEILIGHEIDSRAAD
Verpletteringsobligaties
leveren 15 procent op
Twee doden op de weg
NIEUWE SPORT" MAAKT
OPGANG IN BRABANT
Zeeland weel van niets
Rutten maakt
film tegen
achtergrond
watersnood
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Politie haalde
de stakers op
Zacht weer
Ook „zwart" geld
Belegging in oorlog
Twee prototypes
worden met de
hand gebouwd
Vlamingen gaan
taalwetten
strikt hanteren
Kleuter schiet
met pistool
op moeder
105e JAARGANG
No. 24786
Voor Qod, Koningin en Vaderland
Uitgave N.V. Uitg. Mij. Neerlandia.
DirecteurDrs. W. A. J. M. Harkx,
Hoofdredacteur: L. Leijendekker.
Redactieraad J. M. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureau: Breda Reigerstraat 16
tel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111
Bureau voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1 - telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus: TLRNEUZLN: IJsbaanstraot „4 telefoon -6U1
J R IJ D A G JANUAKI 1V6o
Abonnementsprijs 9,75 per kwartaal,
excl. 0,25 incasso; ƒ11,85 per post
excl. 0,50 incasso; 0,75 per week.
Prijs van buitenlandse abonnementen
op aanvraag. Losse nummers 15 cent.
Advertentieprijs voor de gehele oplage
0,45 per mm. Bij contract aanzien
lijke reductie. Volledige tarieven en
Algemene Voorwaarden worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
telefoon 2893)
OOSTBURG: Nieuwstraat 41
(Van onze Belgische correspondent)
ANTWERPEN In de nacht
van woensdag op donderdag is de
Antwerpse politie met gevorderde
autobussen de havenstakers van
huis gaan ophalen. Begeleid door
politiepatrouilles werden ze naar
hun gewone posten aan de sluizen
en bruggen gebracht.
Dat was het einde van de sta
king, die de Antwerpse haven
sedert oudejaarsnacht lam legde,
en die door het mobilisatiebevel
van de Belgische regering werd
gebroken.
Voor half twee donderdagmorgen
werd de poort van de Boudewijnsluis
geopend en voeren de twee zeeschepen,
die daarin zeven dagen gevangen had
den gezeten, de Schelde op. Twintig
minuten later liepen de eerste zeesche
pen, die inmiddels het anker hadden
gelicht, de sluis binnen. Rond vier uur
trad de oudere Royersluis in werking,
maar het duurde tot acht uur 's mor
gens vooraleer de grote Kruisschans-
sluis begon te functioneren, bij gebrek
aan voldoende personeel. In de vroege
ochtend zijn ook de wachtende sche
pen in de Antwerpse haven en voor de
rede van Vlissingen onder stoom geko
men. Alle beschikbare loodsen gingen
aan boord en naar gelang de voor
handen zijnde mogelijkheden varen zij
nu in de richting Antwerpen of naar
het zeegat. Er moet behoedzaam wor
den gevaren, want door de opvarende
en de zee kiezende schepen, die, elkaar
ontmoeten, ontstaat er een topdrukte op
de stroom. De vaart wordt trouwens
bemoeilijkt door nevel en harde wind.
Alle leden van de rivierpolitie wer
den opgevorderd om te waken over
de verkeersveiligheid.
Voor twee grote Antwerpse raffina
derijen wordt het thans een wedloop
tegen het uurwerk om haar wachtende
tankschepen met ruwe aardolie tijdig
aan de pier te krijgen. Donderdagavond
is hun ganse voorraad opgebruikt en
het stilleggen van het raffineringspro-
ces zou een enorm verlies betekenen.
Dnderdagmiddag werden de onder
handelingen tussen de regering, de stad
Antwerpen en het opgevorderde per
soneel van de havenkapiteinsdienst
voortgezet om zo vlug mogelijk een
eind te maken aan de heersende ma
laise. Men vreest nl. dat de opgevor
derde stakers een vlotte functionering
van de havendiensten door een lang-
zaam-aan-actie zullen belemmeren.
(Zie verder pag. 7).
DEN HAAG De toeristenbond
A.N.W.B. heeft op en rond het Brie-
nenoordcomplex in de afgelopen weken
het grootste bewegwijzeringsproject uit
zijn geschiedenis uitgevoerd. In zes
weken tijd heeft een ploeg van vijftien
man niet minder dan een dikke 300
richtingborden geplaatst van allerlei
soort. Ze hebben samen ruim een half
miljoen gulden gekost.
De richtingborden, die deels geheel
nieuw zijn en anderdeels oude vervan
gen, variëren nogal in afmetingen. Ruim
twintig hangen er aan over de wegen
geplaatste portalen. Het grootste van
die portalen heeft een overspanning van
26 meter. Het kon niet anders dan per
schip worden aangevoerd. De A.N.W.B.-
ploeg is nu gereedgekomen met het
karwei.
EEN zestienjarige Oostduitser is erin
geslaagd in de Franse sector te West-
Berlijn over de muur te klimmen en te
vluchten. Hij werd niet geraakt door de
kogels die hem werden nagezonden.
VIJF AMERIKAANSE hoogleraren heb
ben er bij de Britse regering op aan
gedrongen niet deel te nemen aan de
MLF.
TIJDENS de traditionele nieuwjaars
audiëntie voor de buitenlandse diplo
maten in Vaticaanstad, heeft paus Pau-
lus voor de derde maal in dit jaar zijn
bezorgdheid over de wereldvrede geuit.
I Weersverwachting, meegedeeld door
het K.N.M.I., geldig tot vanavond:
Zwaar bewolkt en nevelig, met tij-
delijk motregen of regen, later ge-
j volgd door opklaringen. Aanvanke-
lijk matige, later krachtige, aan de
j kust harde wind uit zuidwestelijke
i richtingen. Zacht weer.
Vandaag: zon onder 16.48 uur. Maan
onder 22.41 uur.
Morgen: zon op 8.46 uur. Maan op
12.02 uur.
(Van een enzer verslaggevers)
ANTWERPEN „De haven
draait weer!" Dat was het eer
ste wat de heer R. Vleugels, di
recteur-generaal van het Ant
werpse Havenbedrijf, zei, toen
hij ons gistermiddag ontving in
zijn werkkamer in het stadhuis.
Het klonk als een vreugdekreet
uit de mond van de man, die
verantwoordelijk is voor de
gang van zaken in een der groot
ste havens van Europa. Zijn ge
zicht was getekend door ver
moeidheid en dagenlange span
ning. Maar het was ook opge
wekt en vastberaden. Antwer
pen draait weer en België is op
gelucht.
De staking, die economisch gezien
niet minder dan een nationale ramp
betekent, is gebroken. Op de vraag
hoe groot de financiële schade ge
schat moet worden, waagt de heer
Vleugels geen antwoord te geven.
Meer dan om het directe financiële
verlies toont hij zich bezorgd om de
reputatie van de Antwerpse haven.
Een week lang zijn de onheilspellen
de berichten over de plat gelegde
haven, de wachtende schepen op de
rede van Vlissingen en de 110 in de
dokken ingesloten schepen, de we
reld overgeseind. Dit zal de naam
van Antwerpen geen goed doen,
vreest hij. Hoe die naam weer goed
te maken? Dit is nu mijn grootste
zorg.
Rotterdam heeft al die tijd door
gewerkt, voegt hij er ongevraagd aan
toe. Het begrip „Rotterdam" is voort
durend geassocieerd geweest met de
staking, tot zelfs in de opgewonden
gesprekken aan de kaden en in de
havencafés. Geen wonder, ondanks
Benelux en E.E.G., Rotterdam is en
blijft Antwerpens naaste concurrent.
Wat zullen de kapiteins doen als de
Schelde gesloten is en de Nieuwe
Waterweg openstaat?, heeft menig
Antwerpenaar zich de voorbije dagen
bezorgd afgevraagd.
Directeur-generaal R. Vleugels is
de man die het „opeisingsbesluit"
woensdagavond op last van de minis
ter van economische zaken en van
burgemeester Craeybeckx heeft uit
gevoerd. Het draagt ook zijn signa
tuur. Zij ogen zeggen dat hij dit
„dwangbevel" liever niet had uitge
vaardigd.
Hebben de stakers er in het alge
meen gehoor aan gegeven? Hij kijkt
op zijn horloge. „Het is nu half
twee", zegt hij „Vannacht om half
twee pas een halve dag geleden
is als eerste de Boudewijnsluis open
gegaan. Nu werken volgens mijn laat
ste informaties alle diensten op de
zes sluizen en de vijftien bruggen
normaal. De sleepdienst is voor ne
gentig procent in actie. Maar we gaan
naar de honderd procent", zegt hij
resoluut.
„De veertig stedelijke sleepboten
zullen zo spoedig mogelijk allemaal
in touw zijn".
Volgens de binnenkomende berich
ten zijn nagenoeg alle stakers voor
zover ze niet om dringende redenen
verhinderd waren aan het werk
gegaan, verklaart de lieer Vleugels.
Op de vraag of het uitvaren en bin
nenloodsen der schepen ordelijk en
5?
DJAKARTA/SINGArORE In wat werd aangekondigd als een „zeer li
langrijke rede", heeft president Soekarno gisleravond te kennen gegeven, dai
Indonesië niet op zijn besluit terugkomt uit de Verenigde Naties te treden. Na
de ietwat ronkende aankondiging deed zijn speceli via radio-Djakarta nogal
tam aan.
Tegelijkertijd kondigde hij echter aan dat alle speciale hulpverleningsafdelin
gen van de V.N., zoals Unesco, de voedsel- en landbouwoiganisatie (F.A.O.) en
de wereldgezondheidsorganisatie (W.H.O.), het land dienen te verlaten.
„Wat in Indonesië bereikt is, hebben we helemaal niet te danken aan die
instellingen", aldus Soekarno (de ingepompte miljoenen even vergetend), „ptaar
dat hebben de Indonesiërs zelf tot stand gebracht".
Zijn opmerkingen inzake de strijd
tegen Maleisië waren ook niet erg op
windend. Uiteraard herhaalde hij voor
de zoveelste maai dat Maleisië verplet
terd dient te worden, maar het bleef
verder bij een uitval jegens de Britse
basissen in Singapore, die een bedrei
ging voor Indonesië vormen, volgens de
president.
Het kwam niet tot de aankondiging
van nieuwe, krachtiger acties, zoals in
sommige kringen werd verwacht en
naar men in Koeala Loempoer had ge
vreesd.
De regering van Maleisië maakt zich
R. VLEUGELS
veilig verloopt antwoordt hij, dat de
organisatie van de „beweging op de
Schelde en in de dokken" en de
coördinatie tussen het loodwezen, de
sluismeesters en de havenkapiteins
„alledaags" is. Dit ondanks het slech
te ziclit wegens de motregen en de
zware mist. Ongelukken hadden zich
gistermiddag gelukkig niet voorge
daan. „Alle maatregelen worden ge
nomen om die te voorkomen", zegt
directeur-generaal Vleugels, „want
onze morele schade is al hoog ge
noeg".
AMSTERDAM Een 49-jarige wiel
rijdster is ter plaatse overleden, toen
zij op een kruispunt in botsing kwam
met een auto.
HAARLEM De 13-jarige Pieter
Straathof uit Haarlem is op slag ge
dood toen hij op de fiets door een in
halende zandauto werd aangereden en
onder een achterwiel terechtkwam.
st eeds meer ongerust over de toene
mende troepenconcentraties langs de
grens van de federatie, met name op
Borneo. Zij getuigt van die vrees in
een brief, die zij gisteren aan de Vei
ligheidsraad richtte.
Daarin wordt gewag gemaakt van de
sterke strijdkrachten, die het agressie
ve buurland samentrekt. „Wij vrezen
een massale aanval", aldus schrijft de
regering van Maleisië aan de Veilig
heidsraad. Zij is nog niet overgegaan tot
het vragen van een speciale bijeen
komst van de raad, maar zegt dat on
middellijk te zullen doen als de ge
vreesde aanval komt. Op datzelfde mo
ment zal Maleisië ook daadwerkelijke
hulp van de V.N. vragen, aldus de
brief.
Gisteren is de Britse minister voor
het leger, Mulley, in Koeala Loempoer
aangekomen. Zij zei ervan overtuigd te
zijn dat Soekarno „tenslotte wel ge
noeg gezond verstand zal hebben om
niet verder te gaan", maar mocht hij
toch tot een aanslag op de federatie
overgaan, dan zal Engeland niet schro
men met gepaste middelen te antwoor
den, aldus Mulley.
Naar aanleiding van een bomaanslag
op een Liberiaans schip in de haven
van Singapore, heeft de regering van
deze deelstaat voor alle kleine bootjes
een verbod ingesteld zich tijdens de
duisternis in de territoriale wateren op
te houden. De infiltranten, die de boni
in het schip hadden aangebracht, zijn
intussen door een Brits patrouilleschip
aangehouden.
Indonesië heeft voor zijn actie tegen
Maleisië geld nodig: gisteren heeft Dja
karta de uitgifte bekendgemaakt van
speciale „confrontatie-obligaties". De
rente die deze „verpletteringslening"
oplevert, is niet minder dan 15 pet. Op
de tegelijkertijd aangekondigde ontwik
kelingsobligaties krijgen de inschrijvers
slechts een derde van die exorbitant
hoge rente.
Bovendien wordt de inschrijvers op
de verpleteringsobligaties niet gevraagd
waar hun geld vandaan komt. Zwarte
fondsen kunnen dus lucratief belegd
worden in oorlog
LONDEN Volgens Londense kran
ten heeft de Britse regering besloten
voort te gaan met het Engels-Franse
plan tot de houw van de „Concorde",
het supersonisch verkeersvliegtuig. Dit
besluit zou zijn gevallen tijdens een
donderdag gehouden ministerraad.
In de komende vier jaar zouden twee
prototypen worden gebouwd, een in
Engeland en het andere in Frankrijk,
in plaats van de oorspronkelijke twee.
Ze worden met de hand vervaardigd,
om te voorkomen dat kostbare produk-
tie-apparatuur moet worden aange
schaft.
Het Britse plan vertraagt het project
BRUSSEL Er liggen nieuwe zor
gen in het verschiet voor de Belgische
regering, die toch al zoveel moeilijk
heden heeft. De taalkwestie, die enkele
maanden op de achtergrond is geweest,
is plotseling weer naar voren geko
men. In een gisteren bekendgemaakte
gemeenschappelijke resolutie zeggen
vier grote Vlaamse culturele en politie
ke groeperingen, samen het „Vlaams
actiecomité" vormend, te hebben beslo
ten tot coördinatie van hun optreden
bij het streven naar strikte toepassing
van de taalwetten, die België in een
Frans- en Nederlandstalig deel schei
den.
(Van een onzer verslaggevers)
ZUNDERT/KLUNDERT De
„vliegende brigades" van de rijks
politie hebben de laatste tijd te
maken met een nieuwe vorm van
wilddiefstal, het stropen per auto
namelijk. De jachtopziener te
Klundert, de heer P. Verseput,
heeft op dit punt een recordjaar
meegemaakt. Acht auto's en elf
geweren moest hij in beslag ne
men.
Vooral in het wijde polderland, zegt
de heer Verseput, gaan de stropers er
per auto op uit. De automobilist heeft
beter dan in een bosrijke omgeving,
zicht op het wild. Bij het krieken van
de dag en tegen donker trekken de
stropende automobilisten er op uit. Van
uit de auto schiet men.
„Onder mijn processen-verbaal is er
een tegen een echtpaar, dat juist in Ze
venbergen voor de kantonrechter was
verschenen. Wegens stropen natuurlijk.
Een paar weken later trok dat paar er
weer met auto en geweer op uit. Me
vrouw en meneer liepen opnieuw tegen
de lamp".
„Controle op die vorm van stropen is
bijzonder moeilijk", zegt opperwacht
meester De Wijs uit Zundert. Het afge-
lijkse myxomatose te lijden gehad, „Er
zijn echter konijnen", aldus de heer De
Wijs, „die kennelijk immuun geworden
zijn tegen deze ziekte. We kunnen dat
zien aan de littekens van deze dieren.
Trad vroeger myxomatose op dan was
de hele jacht ineens weg".
lopen jaar heeft de „vliegende brigade"
aldaar veel processen-verbaal opge
maakt. Heel wat lichtbakens zijn in
beslag genomen.
En toch gelooft de heer De Wijs dat
de jagers over het seizoen niet onte
vreden zullen zijn. Na het mooie voor
jaar en de goede zomer van '64 was
de wildstand redelijk goed.
De konijnen hebben wel van de jaar-
De ziekte blijft echter verspreid voor
komen. De heer Verseput heeft ook in
de polders, waar niet veel konijnen zit
ten, enkele dieren met myxomatose af
geschoten.
De hazenstand blijkt weer te kampen
gehad te hebben met de leverbotziekte.
Veel inteelt is oorzaak van een zwak
ker hazeras. Bij verstandige jacht dient
men van tijd lot tijd bloedvernieuwing
toe te passen.
En tenslotte dan de patrijzen. De
stand hiervan is slecht geweest, het
geen de jagers wijten aan het inten
sieve bespuiten van vele gewassen door
de agrariërs.
Of in het huidige stadium de straf
fen die stropers worden opgelegd af
doende zijn uit een oogpunt van pre
ventie?
De bonafide jager moet aan heel wat
verplichtingen voldoen. De stroper kent
er geen enkele. „Ach", klaagt de jager,
„wat geeft het als een stroper, die er
per auto op uittrekt, zijn auto verbeurd
verklaard ziet? Het zijn in 99 van de
100 gevallen van die gammele wagen
tjes die bestemd zijn voor de sloop.
Met een paar honderdjes is dat leed
weer verholpen. Maar bovendien wordt
niet eens altijd de auto verbeurd ver
klaard. Tja, en een nieuw geweer le
vert ook niet eens al te veel moeilijk
heden op. Nederland mag dan wel alle
mogelijke formaliteiten kennen voor
men zich in het bezit kan stellen van
een geweer, België kent die niet. Een
stroper weet even goed als wie ook
en misschien nog wel beter de weg
naar en in België".
met twee jaar, zodat de eerste Con
corde pas in 1969 zal vliegen, in plaats
van in 1967. De toestellen komen dan
ook pas in dienst in 1973 in plaats van
in 1971.
De Franse regering zou al bij voor
baat het Britse compromis hebben aan
genomen. In Frankrijk werd destijds
beweerd dat president De Gaulle aan
het internationaal gerechtshof in Den
Haag om toewijzing van een schade
vergoeding zou vragen, als de Britse
regering het akkoord over de Concorde
niet zou nakomen.
Volgens de Britse pers is de gesloten
overeenkomst in zekere zin een diplo
matieke nederlaag voor Engeland.
Het dreigement van de Franse pre
sident zou het Britse kabinet ertoe heb
ben bewogen het voor Parijs aanvaard
bare compromis te lanceren, nadat de
jonge Labour-regering aanvankelijk het
hele Concorde-project van de baan had
willen schuiven.
De Concordes zullen worden ge
bouwd in de fabriek in Filton van de
British Aircraft Corp., en in de fabriek
in Toulouse van de Sud Aviation.
Men schat dat van de Concorde on
geveer 120 toestellen zullen worden
verkocht tegen 5 miljoen pond sterling
per stuk.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De Amsterdamse ci
neast Gerard Rutten gaat binnenkort
een speelfilm maken, die de waters
nood in Zuid-Nederland van februari
1953 als achtergrond heeft. Deze zomer
zullen in Zeeland de buitenopnamen
worden gemaakt. Het wordt een inter
nationale co-produktie, die zal worden
vervaardigd in nauwe samenwerking
met de bekende Weense filmproducent
Otto Dürer.
Er komen drie hoofdrollen in de film
voor, waarvan er een zal worden ver
vuld door Curd Jurgens, die erg en
thousiast is over het verhaal en graag
wil meedoen, zo heeft de heer Rutten
ons verzekerd. Naast andere buiten
landers zullen ook Nederlandse arties
ten erin optreden, maar hiervoor zijn
nog geen definitieve afspraken ge
maakt.
Samen met Jan Gerrit Toonder heeft Ge
rard Rutten al geruime tijd geleden
het scenario geschreven, aan de hand
waarvan Rutten het draaiboek heeft
samengesteld. Om de werkelijkheid zo
veel mogelijk te benaderen moeten de
buitenopnamen in de vroege herfst
worden gemaakt. Gerard Rutten hoopt
dat de film dit najaar gereed zal zijn
voor vertoning.
Voor de provinciale autoriteiten in Zee
land bleek het nieuws een verrassing.
De filmers hebben tot nu toe nog geen
contact met ben opgenomen.
ROSELAND, Californië Mevrouw
Carol Ruby in Roseland ontwaakte uit
een slaapje na het eten ei.i zag dat haar
tweejarig zoontje aan het voeteneind
van het bed met een pistool zat te
spelen.
Tot haar afschuw zag de moeder dat
het kind onschuldig het pistool op haar
lichtte en de trekker overhaalde. Op
dat ogenblik bracht zij een hand voor
haar gelaat, wat haar waarschijnlijk het
leven redde. De kogel sloeg in de hand
en drong door tot in de arm.
ALS GEVOLG van de nog steeds voort-
duiende aardverschuivingen in de Moe
zelvallei worden voorbereidingen ge
troffen om het bedreigde dorp Nittel te
evacueren.
(Advertenties)