„We spuien zoveel
we maar kunnen
Provinciaal post karretje krijgt
mooie oude dag
België, vooral Antwerpen,
na zes dagen opgelucht
Vloot voor Vlissingen
is al wat geslonken
Delta dupeert
scheepsbouw
rond Heusden
Armada wijkt uit
Boter en kaas
stuk duurder
Voor Brabants
wegen is 28
miljoen per
jaar te weinig
De Gaulle geeft
persconferentie
Willem Ruys"
overgedragen
DAGBLAD VOOR ZEELAND
Even een sigaret
opstekenfabriek
na ar de vaantjes
Onderhandelingen
worden voortgezet
Zwaar bewolkt
Gevolg EEG-regeling
Eerste ploeg
vandaag op
Spanning in en
om stadion
K. v. K-VOORZITTER:
WATERSTAAT TERNEUZEN:
Belgisch verwijt
ongegrond
Zugspitze houdt
skiërs vast
Neutronen moeten
doodsoorzaak
vaststellen
Russen willen
robbenjacht
verbieden
Prof KooyBreda
krijgt Franse
ruimtevaart-
onderscheiding
105e JAARGANG
No. 24785
Voor God, Koningin en Vaderland
Uitgave N.V. Uitg. Mij. Neerlandia.
DirecteurDrs. W. A. J. M. Harkx.
Hoofdredacteur: L. Leijendekker.
Redactieraad J. M. A. C. v. Dongen,
C. J. v. Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
Mes, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bureau: Breda Reigerstraat 16
fel. 22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111
DONDERDAG V ANUAR1 ^6:.
Abonnementsprijs 9,75 per kwartaal,
excl. 0,25 incasso; ƒ11,85 per post
exd. 0,50 incasso; 0,75 per week.
Prijs van buitenlandse abonnementen
op aanvraag. Losse nummers 15 cent.
Advertentieprijs voor de gehele oplage
0,45 per mm. Bij contract aanzien
lijke reductie. Volledige tarieven en
Algemene Voorwaarden worden op
aanvraag gaarne verstrekt.
Bureau voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1 - telefoon 6252 - Bureau voor Zeeuwsch-Vlaanderen: Hulst, Steenstraat 14 - telefoon 2377 - (Bijbureaus; TERNEUZEN: IJsbaanstraat 24 telefoon 2601 - OOSTBURG: Nieuwstraat 41 telefoon 2893)
REGERING BREEKT DE
HAVENSTAKING
(Van een onzer verslaggevers)
WAALWIJK De scheepswerven in
Heusden en de overige plaatsen in het
noorden van Noord-Brabant, worden
ernstig gedupeerd door de afsluiting
van de zeearmen. Zy zullen na de vol
tooiing van het Deltaplan namelijk niet
meer van het tij kunnen profiteren. De
bedrijven zullen daarom grote investe
ringen moeten doen om hun hellingen
aan de vaste waterstand van straks aan
te passen.
Dat zei gisteren de voorzitter van de
Kamer van Koophandel voor noorde
lijk Noord-Brabant te Waalwijk, de
heer J. Timmermans.
Die aanpassingen zullen moeten be
staan uit volledige vernieuwing van
hellingen en dokken, verlenging van
de hellingen of uitbaggeren van het wa
ter vóór de werven.
Men kan er echter nog niet mee be
ginnen, omdat men in en rond Heus
den nog niet weet hoe de nieuwe wa
terstand wordt. ,.We hebben dat al een
half jaar geleden aan minister Van
Aartsen gevraagd", aldus de heer Tim
mermans, „maar we hebben nog steeds
geen antwoord gekregen".
LONDEN Een arbeider in een
metaalfabriek in het hartje van
Londen nam gisteren éven de tijd
voor een sigaret. Het resultaat
was een ontploffing, die de fa
briek in lichterlaaie zette en de
gevel van het gebouw in een puin
hoop veranderde.
Zeven mensen werden gewond,
waarvan twee ernstig.
Na het ongeluk vertelde de 23-
jarige arbeider Kenneth Lloyd-
Lewis: ,,Ik was met mijn maat be
zig met een acetyleenbrander een
stuk metaal door te snijden toen
mijn collega een sigaret wilde op
steken. We draaiden de kraan van
de fles dicht. Toen ik de vlam la
ter wéér wilde aansteken hoorde
ik een dof geluid en ik realiseer
de mij dat het apparaat aan de
binnenzijde toas gaan branden.
Onmiddellijk daarop zag ik zwar
te rook uit de fles komen. Ik gooi
de de cylinder neer en liep de fa
briek door om alle collega's te
waarschuwen", aldus Lloyd-Lewis.
„Met zijn allen zijn we toen naar
buiten gerend, net een paar se
conden voordat die ontploffing
kwam", zei hij.
(Van onze Belgische correspondent
Luc van Gastel)
ANTWERPEN De Belgische
regering heeft gisteravond de
burgerlijke mobilisatie bevolen
van het stakend personeel der
Antwerpsjs havenkapiteinsdien-
sten. De regering nam deze be
slissing krachtens volmachten,
die haar in 1963 door het parle
ment werden verleend. De maat
regel wordt gerechtvaardigd door
de zware schade, die de staking
berokkent aan de belangen van
de Antwerpse haven en van de
hele Belgische economie. De re
gering maakte de burgerlijke mo
bilisatie bekend na urenlange
moeizame onderhandelingen,
waaraan vijf ministers, burge
meester en schepenen van de stad
Antwerpen, afgevaardigden van
de Antwerpse scheepvaartkrin
gen en van de betrokken vakbon
den deelnamen.
Deze onderhandelingen leidden tot
geen enkel resultaat. De burgerlijke
opvordering van de stakers betekent
niet dat de onderhandelingen werden
afgebroken. Een procedure werd uitge
werkt om binnen de kortst mogelijke
tijd tot een voor alle partijen aanvaard
bare regeling te komen. Voor de Bel
gische regering is de situatie ectuer de
licaat. omdat zij te kiezen heeft tussen
het alternatief van premies, die aan
ambtenaren in openbare dienst door de
privé-sector worden uitbetaald ener
zijds en een weddenaanpassing, die
soortgelijke eisen en conflicten in an
dere sectoren van de openbare diensten
kan uitlokken, anderzijds.
AMSTERDAM ZAL de Nederlandse
Opera in liquidatie voor het seizoen '64-
'65 een subsidie van twee miljoen gul
den verlenen.
EEN INDONESISCHE student, die ge
zegd heeft dat de economische toestand
in Indonesië niet zal verbeteren voordat
Soekarno overleden of vermoord is, is
veroordeeld tot 15 maanden gevange
nisstraf.
VIER PERSONEN zijn om het leven
gekomen bij een brand in een flatge
bouw in Philadelphia.
DE BEROEPSVERENIGING van crea
tieve televisiemedewerkers, de groep
73. heeft de ministers Veldkamp en Bot
gevraagd te worden betrokken in het
overleg over de plaatsbepaling van het
omroeppersoneel.
EEN POOLSE handelsdelegatie, die in
ons land besprekingen zou voeren, is
door vliegtuigpech in Oost-Berlijn ge
strand.
IN LEIDEN is onder de naam „Neder
lands Studenten Akkoord" een nieuwe
landelijke (liberaal getinte) studenten
partij opgericht.
..DAT KUNNEN wij ook", zegt de
K.L.M. naar aanleiding van de bekend
making van de Amerikaanse lucht
vaartmaatschappij Capitol, dat zij in
charter retourvluchten van Nederland
naar de V.S. voor minder dan 700 gul
den per persoon kan uitvoeren.
In de haven van Antwerpen was de
jongste dagen de spanning voortdurend
toegenomen. De bemanningen van de
zeeschepen mochten van hun kapiteins
niet aan de wal, om onmiddellijk aan
het werk te kunnen gaan bij het einde
van de staking. Enkele duizenden bin
nenschippers lagen werkeloos in de ha
ven, op de stroom, of in de kanalen, en
de 11 a 12.000 havenarbeiders, ook al
meer en meer tot werkloosheid ge
doemd, gingen aan het morren en ver
braken de solidariteit, die stakingen
doorgaans kenmerkt: hun vakbonden
keurden de staking van de havenkapi-
teinsdienst uitdrukkelijk af.
Sinds het uitroepen van de staking
op oudejaarsavond door 800 havenar
beiders hebben honderden tankwagens
onafgebroken heen en weer gereden
tussen de Antwerpse olieraffinaderijen
en de diverse centrums in het binnen
land om de bevoorrading in benzine
en stookolie te verzekeren. De bevoor
rading van Brussel begon desondanks
precair te worden. Een der grote te
Antwerpen gevestigde raffinaderijen
had laten weten dat zij hedenavond het
werk zou moeten stilleggen bij gebrek
aan grondstoffen. Zoals men weet wei
den talrijke tankschepen door de sta
king geblokkeerd. Het verlies door het
niet lossen van de 40 schepen, die in de
haven liggen, wordt volgens sommige
berichten geraamd op bijna 800.000
per dag.
De loodsdiensten van Antwerpen en
THEO LEFèVRE
aan het werk
te Vlissingen hopen intussen dat zij
de wachtende armada van zeeschepen
voor Vlissingen binnen 48 uur naar
haar bestemming zullen kunnen bren
gen.
Daartoe zullen echter eerst de 110
schepen in de Antwerpse haven open
zee gekozen moeten hebben. Van de
schepen die deel uitmaakten van de
vloot van Vlissingen, waren er gister
avond al dertig uitgevaren naar nabu
rige havens, zoals Gent, Brugge, Knok-
ke en Rotterdam. Gisteren arriveerden
in Vlissingen nog enkele kleinere sche
pen, echter niet om te laden of te los
sen, maar alleen om proviand in te
slaan of noodzakelijke reparaties te la
ten verrichten, waardoor de noodge
dwongen wachttijd produktief gemaakt
kon worden. Enkele schepen die voor
Vlissingen voor anker liggen, bleken
gisteren behoefte te hebben aan enig
proviand, waarvoor de heer A. Kool
wijk uit Vlissingen met behulp van
loodsboten zorgde.
Weersverwachting, meegedeeld door
het K.N.M.I., geldig tot vanavond:
Zwaar bewolkt met plaatselijk mot
regen of mist. Tot zwak afnemende
wind, in hoofdzaak tussen noordwest
en zuidwest. Later weer toenemend.
Dezelfde temperaturen als gisteren of
tets lagere.
Vandaag: zon onder 16.47 uur. Maan
onder 21.30 uur.
Morgen: zon op 8.46 uur. Maan op
11.46 uur.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG. Boter en kaas worden
voor 1970 in Nederland teminste 60
cent en 35 cent per kilogram duurder,
als gevolg van de E.E.G.-regelingen.
De kans is echter nog groter dat de
consumentsprys voor deze artikelen
met resp. 75 en 50 cent per kilogram
omhoog zullen gaan.
Een en ander valt af te leiden uit het
nieuwjaarsoverzicht dat ir. B. van
Dam, voorzitter van het produktschap
zuivel, gistermorgen heeft gegeven.
De verhogingen van 60 en 35 cent
staan nog los van de zgn. richtprijs
voor melk, waarover vermoedelijk nog
dit jaar in Brussel een beslissing ge
nomen wordt. Van deze richtprijs
hangt de werkelijke verhoging van de
consumentenprijzen voor boter en
kaas ook in Nederland af.
De voorzitter van het produktschap
vreest, dat deze prijsverhogingen het
binnenlands verbruik van boter en
kaas ongunstig zal beïnvloeden en dat
dit alles ernstige gevolgen kan heb
ben voor de binnenlandse zuivelpro-
duktie. De geringe prijsverhogingen in
het verleden zijn er namelijk al oor
zaak van, dat het binnenlands boter-
verbruik vorig jaar met 10.000 ton te
ruggelopen is.
ANTWERPEN In Antwerpse
havenkringen werd gisteravond ver
nomen dat de stakers afgelopen
nacht hun oproep om het werk te
hervatten zouden krijgen, zodat he
denochtend de eerste ploeg al op kan
komen. Hard zal er, zo verwacht
men, evenwel niet gewerkt worden,
omdat de havenarbeiders vermoede
lijk hun toevlucht zullen nemen tot
een modelactie, die sterk vertragend
zal werken.
Terwijl in het stadion van Athene
45.000 mensen in spanning zaten te
kijken naar de voetbalwedstrijd tus
sen Panathinaikos en A.E.K., was de
spanning buiten het stadion niet min
der groot. Er waren nl. niet minder
dan 15.000 voetballiefhebbers buiten
de door de politie gesloten en be
waakte poorten blijven staan toen het
stadion al bomvol was. Vele wachten
den trachtten daarna alsnog het sta
dion binnen te komen door over de
muren te klimmen (foto). De wed
strijd zelf eindigde in onenigheid tus
sen spelers en scheidsrechter en tus
sen supporters onderling.
WAALWIJK „Het blyft de vraag
of het door de Tweede Kamer goedge
keurde Rijkswegenfonds inhoudt dat er
nu ook in Noord-Brabant meer wegen
worden gebouwd dan het geval zou zjjn
geweest zonder wegenfonds", aldus een
in dit opzicht sceptische voorzitter van
de Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Noordelijk Noord-Brabant.
De heer J. Timmermans meende in
het programma voor de aanleg van
Brabantse wegen, zoals dat ontleend is
aan het nieuwe wegenfonds wel een
aanduiding te zien voor een positieve
beantwoording van de vraag. „Maar als
men de bedragen ziet die voor de Bra
bantse rijkswegen voor 1965 zijn uitge
trokken, dan stroken die daar toch niet
mee", aldus de voorzitter, die eraan
toevoegde er niet gerust op te zijn dat
het gestelde doel zal worden bereikt,
hoe verheugend de verhoging van 18
naar 28 miljoen gulden voor de Bra
bantse wegen ook is.
Hij is van mening dat er voor de uit
voering van het Brabantse wegenplan
tot 1970 per jaar aanzienlijk meer zal
moeten worden uitgetrokken.
De heer Timmermans merkte dit op
in zijn nieuwjaarstoespraak.
Het oude postkarretje van de
provinciedat vroeger een ver
trouwd verschijnsel in de Bossche
straten was, is een museumstuk
geworden, mede dank zij het
hoofd van de huishoudelijk dienst
ter griffie, de heer G. Philips
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „Wij spuien zo
veel mogelijk water uit het kanaal
Gent-Terneuzen in de Westersclielde.
Desondanks is het waterpeil nog on
geveer 35 cm boven normaal. Wij
kunnen echt niet meer water kwijt,
hoewel we het graag genoeg zouden
willen". Dat zei ons gisteren ir. J.
Kandelaar van Rijkswaterstaat te
Terneuzen n.a.v. een bericht in het
dagblad Volksgazet (dat verschijnt in
Gent en omgeving), als zou men in
Terneuzen niet voldoende gebruik
maken van de gelegenheid tijdens eb
water te spuien, om de wateroverlast
in Gent en omgeving te verminderen.
Het betreffende bericht gewaagt
van een „stugge houding" van de
Nederlandse autoriteiten in dezen en
doet het voorkomen als zou men in
Nederland maar weinig begrip heb
ben voor de ernst van de watersnood
die momenteel in Belgisch Vlaande
ren heerst. Men zegt van mening te
zijn dat er in Terneuzen alle moge
lijkheden zijn om zó veel water in
de Westersclielde te lozen dat het
waterpeil in het getroffen gebied met
ongeveer 12 cm per zes uur zal zak
ken.
Naar ir. Kandelaar ons meedeelde
wordt in Terneuzen water uit het
kanaal geloosd door de spuiriolen
van alle drie sluizen die momenteel
beschikbaar zijn. Men loost uiteraard
alleen wanneer in de sluizen niet ge
schut kan worden: dat is ongeveer
van half tij tot half tij, of gedurende
ongeveer telkens zes uur.
Alleen wanneer er opwaaiing van
het water is, is die tijd wat korter.
Het hoge waterpeil van het kanaal is
volgens de heer Kandelaar een ex
ceptioneel geval. „Er zijn wel eens
afwijkingen van ongeveer 25 cm,
maar 35 cm verhoging komt maar
zelden voor. Het mag dus niet ver
wonderen wanneer ook wij alle over
tollige water graag kwijt willen.
Nogmaals: we doen wat mogelijk is.
Overigens laat men bij Rijkswater
staat het betreffende bericht in de
Volksgazet voor wat het is. „Het ver
wijt aan Nederlands adres, dat in het
bericht is vervat, zal zeker niet af
komstig zijn van bevoegde Belgische
instanties, waarmee wij gedurende de
laatste dagen regelmatig contact over
deze aangelegenheid hebben gehad.
Men toonde in België alle begrip
voor onze moeilijkheden en gaf zelfs
gevolg aan ons dringend verzoek niet
meer water in het kanaal te spuien
dan strikt noodzakelijk is", aldus ir.
Kandelaar.
MüNCHEN De 20 skiërs die sedert
zaterdag geïsoleerd zijn in een skihut
op de top van de „Zugspitze", Duits-
lands hoogste berg, gaan vandaag een
poging wagen de buitenwereld te be
reiken. Voor de tocht, die langs de zui
delijke helling naar een enige honder
den meters lager gelegen hotel zal voe
ren, zullen alleen deskundige skiërs
worden aangewezen. De helling die zij
zullen afdalen staat bekend als verra
derlijk.
ROME Voor het eerst zal in de
geschiedenis van de Italiaanse misdaad
bij een gerechtelijk onderzoek gebruik
worden gemaakt van de kernweten
schap.
De rechtbank van Bologna heeft een
nucleaire proef bevolen om vast te stel
len of de dood van mevrouw Ombretta
Nigrisoli op 14 maart 1963 werd veroor
zaakt door een hoeveelheid curare. Dr.
Carlo Nigrisoli, afkomstig uit een aan
zienlijke artsenfamilie, wordt ervan
verdacht zijn vrouw te hebben gedood
door middel van injecties, waarmee hij
haar een overdosering verdovende mid
delen zou hebben ingespoten. Deze nar
cotica zou curare hebben bevat, een stof
die door Zuidamerikaanse Indianen
wordt gebruikt als gif voor hun pijlen.
Andere proeven hadden geen resul
taat.
De rechtbank heeft nu een proef ge
last door middel van een neutronen
bombardement, dat het uiteindelijke
antwoord moet geven.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH Het nit 1888 dateren
de provinciale postkarretje, dat jaren
lang op de rommelzolder gestaan heeft,
is in volle luister hersteld. Het staat te
prijken in de hal van de Statenzaal en
het is de bedoeling dat het straks een
plaatsje krijgt in het nieuwe provincie
huis. Met het tweewielige handwagen
tje zyn tientallen jaren lang de stukken
van en voor het provinciaal bestuur
door de Brabantse hoofdstad vervoerd.
Dat het karretje het gebracht heeft
tot een bezienswaardigheid is te dan
ken aan gedeputeerde ir. H. van Haa-
ren en het hoofd van de huishoudelijke
dienst ter griffie, de heer G. Philips. Zij
ontdekten het vehikel tijdens een speur
tocht over de rommelzolder van het
gouvernementshuis, waar het in dit
tijdperk van de automobiel te vermol
men stond.
Onder leiding van de heer Philips
hebben de chauffeurs van het provin
ciebestuur het postkarretje vakkundig
opgeknapt Men heeft zelfs de wielen
teruggevonden. Die lagen op de ge-
meèntewerf van de stad Den Bosch.
Het enige dat eraan ontbreekt is de
linkse carbidlantaarn, maar die duikt
misschien ook nog wel eens op.
Het wagentje is geschilderd in de
kleuren van de provincie: zwart en
geel.. Op de voorkant staat het pro
vinciewapen met de klauwende leeuw
geschilderd. Het is nog het oude, want
het officiële wapen werd pas vastge
steld bij koninklijk besluit van 15 juli
1920.
Dat is, aldus Oosthoeks Encyclopedie,
het aloude blazoen van het voormalige
machtige hertogdom Brabant. De Bel
gischs provincie Brabant en het ko
ninkrijk België voeren hetzelfde wa
pen. De kleuren van de Belgische vlag
(zwart, geel en rood) zijn aan dit wa
pen ontleend, evenals die van Noord-
Brabant (geel en zwart).
Onder de oorlog diende het karretje
als transportmiddel voor de zelfverzor-
gers aldus de heer Philips, die een
en ander vernomen heeft van de vroe
gere kamerbewaarder, de heer E. van
Crey, die morgen 80 jaar wordt. De
griffie-ambtenaren exploiteerden in die
dagen een paar aardappelvelden en de
piepers werden met het postkarretje
gehaald. In september 1944 zou de voor
malige griffier, G. A. M. van Rooy,
ermee de boer zijn opgetrokken. In
ieder geval heeft de bekende griffier,
Vincent Cleerdin. het karretje meer
malen gebruikt om provinciestukken
mee naar huis te nemen.
PARIJS De Franse regering heeft
gisteren bekendgemaakt dat president
De Gaulle donderdag 4 februari een
persconferentie zal houden de elfde
sinds hij staatshoofd werd.
Men neemt aan dat hij een belang
rijke verklaring over de Franse buiten
landse politiek zal afleggen, met name
over de ontwikkeling van de Franse
betrekkingen met de communistische
landen en de huidige organisatie van
het Atlantisch bondgenootschap.
De Gaulle heeft klaarblijkelijk met
opzet de pérsconferentie vastgesteld op
een datum die na het bezoek van de
Westduitse bondskanselier Erhard aan
Parijs valt en vóór het bezoek van de
Britse premier Wilson. De Franse pre
sident zou graag willen weten of West-
Duitsland bereid is met Frankrijk naar
een onafhankelijke politiek voor Euro
pa te streven of nog steeds de mening
is toegedaan dat er geen sprake is
van een keuze tussen Washington en
Parijs. Dit laatste standpunt is in de
ogen, van De Gaulle irreëel. De keuze
kan volgens hem niet worden verme
den.
55
ROTTERDAM Het motorschip
„Willem Ruys" is gisteren definitief
overgedragen aan de Italiaanse rederij
Lauro in Napels. De moeilijkheden, die
gerezen waren in verband met deze
overdracht, konden alsnog worden op
gelost.
Het was een onverwachte en ge-
improviseerde plechtigheid. De heer
Theo Ruys dankte zijn personeel voor
de toewijding waarmee zij het schip
hadden „bestuurd". Kapitein Herman
van den Heuvel uit Roermond heeft als
herinnering nadat hij het commando
had overgedragen de maatschappijvlag
gekregen, die tot gisteren op de Wil
lem Ruys wapperde.
Het schip is vanmorgen om zeven
uur uit de haven van Rotterdam ver
trokken naar Palermo, waar het zal
worden verbouwd.
MOSKOU Russische experts zijn
van mening dat de jacht op zeehonden
in de Atlantische Oceaan gedurende
minstens vijf jaar moet worden verbo
den.
Een onderzoek naar het aantal rob
ben in het hoge noorden heeft een
„catastrofale" uitdunning van het ras
aangetoond. Russische specialisten on
derzochten ongeveer 13.000 zeehonden
in de Witte Zee en ontdekten dat zij
van vier tot tien jaar oud waren. De
intense jacht op deze dieren heeft het
aantal zeehonden sterk doen dalen er
de gemiddelde leeftijd drastisch omlaa
gebracht.
De situatie in de wateren rondon
Groenland is even ontmoedigend.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA De Franse vereniging voor
ruimtelijk onderzoek, AERA, heeft de
voorzitter van de Nederlandse Vereni
ging voor Ruimtevaart, prof. dr. J. M.
J. Kooy uit Breda, de medaille d'astro-
nautique toegekend.
Prof. Kooy is erg blij met deze hoge
onderscheiding, die niet alleen betrek
king heeft op zijn wetenschappelijk
werk voor de ruimtevaart, maar vol
gens hem ook een uitdrukking is van
de goede samenwerking tussen ruim
telijke onderzoekers in Europa.
De Franse vereniging heeft reeds
eerder ruimtevaartpioniers onderschei
den. De Rus Gagarin en de Amerikaan
Glenn horen bijvoorbeeld tot de wei
nigen die door de AERA werden on
derscheiden.
De medaille zal zaterdag worden
overhandigd door de voorzitter van
AERA, de heer J. Dominique Venturini,
Beiden zijn dan aanwezig op een in
Esplanade te Utrecht te houden sym
posium over lucht- en ruimtevaart.