voor Lia Mada CIGARETTES Première TV r nu ROTTERDAM Aan het sfl dame sans-gêne" van Emit Victorien Sardou zjjn grot(| bonden. In Frankrijk hej guette, Arletty, Yvonne Madeleine Renaud de titel In ons land hebben Theo]] meester (in 1894, een jaar première al), Marie van Magda Janssens, Annie val ly Bouwmeester de vrolil wasvrouw Catherine Hübs tijde van de Franse revoli kend stond als Madame stalte gegeven. Vorig jaar! Nederland een filmbewerl| toneelstuk gecirculeerd mq rol Sophia Loren. Op nieuwjaarsdag heeft Lia in de rij van al deze bevj trices (zoals „Cyrano de wensdroom van iedere actl dam sans-gêne een rol, d| trice wel een keer zou gevoegd. En de grande-dJ Nieuw Rotterdams Toneel daan op een wijze, die haal vooral govestigd in lang re! dende stukken als „Irmal en „Kiss me Kate", ten vcf Eigenlijk iedereen weet well in „Madame sans-gêne" gè voudige wasvrouw, getroiif van de helden uit de Fra$| een sans-culotten-sergeant, jaar na de revolutie terug I van Napoleon als hertog!) J zig, echtgenote van de toti van Frankrijk opgeklomm] van haar hart". Maar de zich nog graag in de taal I uitdrukt en bovenal het ha:I draagt, komt in conflict mt| adel van Frankrijk, die best doet de oude adel in I overtreffen. Op een kwadl Madame sans-gêne het aan| de zusters van Napoleon. 7 koninklijke hoogheden zo I mantel uit, onder meer nal van de „koninklijke schimp! het leger, dat Napoleon al bracht en waarin Madanl nog markententster is gewi hele hof verstijft. Napoleol dan ook ter verantwoordirl Op een audiëntie weet C met haar razend originele v| herinneringen aan de grof van de keizer, haar wijze nieuwe en oude adel de i poot geheel voor zich in t| wanneer blijkt, dat zij no wasrekeningen van hem 1 kapiteinstijd en zij bovend sant" een hofschandaal ronl weet te voorkomen schaaf zich aan haar zijde (in de lijke zin door het hofbal openen) en maakt hij ieder dat de wat on&eneerde w voorheen een van de eerst zijn rijk is. Kortom Madame sans-gêne if romantisch stuk, waardoor gesleept wordt, dat men hi juistheden niet telt en oo slaat op rammelende diak Vitaly, de Franse regisseur rana ook regisseerde in Iri heeft er een bont kijkspel - met een grote „cast", rijk prachtig aangekleed, met al show. Helaas heeft hij wat i dacht besteed hetgeen v Nederlandstalige regisseur zins te verwachten was derlandse tekst van Max No) voorbeeld de proloog van waarin weinig gebeurt, m toch de basis gelegd de scenes aan het keizerlijl nogal zwakke indruk maakte stond toch weer tegenover d; gesprek met de koninklijke en de audiëntie bij Napoleo stukjes toneel waren. Naast Lia Dorana, die z< buitengewoon op dreef was hertogin een geloofwaardig vrouw maakte, leverden L) de despotische Napoleon. L togh als de sergeant-maa Hans Culeman als de slimi van justitie Fouché goede pi Niet onvermeld mag Reini wijs, de echtgenote van Lia I ven, die de kostuums en Madame sans-gêne ontworp daarmee in sterke mate h van de kleurrijke toneelshov 'e Vitaly heeft bepaald. F. J. VAN DER

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 8