voor
Lia
Mada
CIGARETTES
Première TV
r
nu
ROTTERDAM Aan het sfl
dame sans-gêne" van Emit
Victorien Sardou zjjn grot(|
bonden. In Frankrijk hej
guette, Arletty, Yvonne
Madeleine Renaud de titel
In ons land hebben Theo]]
meester (in 1894, een jaar
première al), Marie van
Magda Janssens, Annie val
ly Bouwmeester de vrolil
wasvrouw Catherine Hübs
tijde van de Franse revoli
kend stond als Madame
stalte gegeven. Vorig jaar!
Nederland een filmbewerl|
toneelstuk gecirculeerd mq
rol Sophia Loren.
Op nieuwjaarsdag heeft Lia
in de rij van al deze bevj
trices (zoals „Cyrano de
wensdroom van iedere actl
dam sans-gêne een rol, d|
trice wel een keer zou
gevoegd. En de grande-dJ
Nieuw Rotterdams Toneel
daan op een wijze, die haal
vooral govestigd in lang re!
dende stukken als „Irmal
en „Kiss me Kate", ten vcf
Eigenlijk iedereen weet well
in „Madame sans-gêne" gè
voudige wasvrouw, getroiif
van de helden uit de Fra$|
een sans-culotten-sergeant,
jaar na de revolutie terug I
van Napoleon als hertog!) J
zig, echtgenote van de toti
van Frankrijk opgeklomm]
van haar hart". Maar de
zich nog graag in de taal I
uitdrukt en bovenal het ha:I
draagt, komt in conflict mt|
adel van Frankrijk, die
best doet de oude adel in I
overtreffen. Op een kwadl
Madame sans-gêne het aan|
de zusters van Napoleon. 7
koninklijke hoogheden zo I
mantel uit, onder meer nal
van de „koninklijke schimp!
het leger, dat Napoleon al
bracht en waarin Madanl
nog markententster is gewi
hele hof verstijft. Napoleol
dan ook ter verantwoordirl
Op een audiëntie weet C
met haar razend originele v|
herinneringen aan de grof
van de keizer, haar wijze
nieuwe en oude adel de i
poot geheel voor zich in t|
wanneer blijkt, dat zij no
wasrekeningen van hem 1
kapiteinstijd en zij bovend
sant" een hofschandaal ronl
weet te voorkomen schaaf
zich aan haar zijde (in de
lijke zin door het hofbal
openen) en maakt hij ieder
dat de wat on&eneerde w
voorheen een van de eerst
zijn rijk is.
Kortom Madame sans-gêne if
romantisch stuk, waardoor
gesleept wordt, dat men hi
juistheden niet telt en oo
slaat op rammelende diak
Vitaly, de Franse regisseur
rana ook regisseerde in Iri
heeft er een bont kijkspel -
met een grote „cast", rijk
prachtig aangekleed, met al
show. Helaas heeft hij wat i
dacht besteed hetgeen v
Nederlandstalige regisseur
zins te verwachten was
derlandse tekst van Max No)
voorbeeld de proloog van
waarin weinig gebeurt, m
toch de basis gelegd
de scenes aan het keizerlijl
nogal zwakke indruk maakte
stond toch weer tegenover d;
gesprek met de koninklijke
en de audiëntie bij Napoleo
stukjes toneel waren.
Naast Lia Dorana, die z<
buitengewoon op dreef was
hertogin een geloofwaardig
vrouw maakte, leverden L)
de despotische Napoleon. L
togh als de sergeant-maa
Hans Culeman als de slimi
van justitie Fouché goede pi
Niet onvermeld mag Reini
wijs, de echtgenote van Lia I
ven, die de kostuums en
Madame sans-gêne ontworp
daarmee in sterke mate h
van de kleurrijke toneelshov
'e Vitaly heeft bepaald.
F. J. VAN DER