ANWB onderzoekt wrakken probleem Zomer bij Menko Nieuwjaarswensen Wie schrijft er nog een brief De vrouw met de broek Meningen van experts 1965 Takelaar stopte ermee MAJORICA Rijkspolitie niet zo pessimistisch r Gemakkelijke stoffen met moeilijke namen 8 parels mondiale allure Ook Engeland overweegt actie tegen piraten Turken krijgen geld van Cyprische regering DOOR Walter Breedveld Sous-pantalon DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 31 DECEMBER 1964 DEN HAAG De ANWB is een onderzoek begonnen naar de aan sprakelijkheid voor het van de weg (laten) verwijderen van door on gevallen ontstane verkeerswrakken die het verkeer in gevaar brengen en -of uit het bevrijden van de inzittenden. De aanzienlijke post aan dubieuze debiteuren die dit werk vaak op levert voor particuliere bergingsbedrijven zou sommige kopschuw ma ken om bij de eerste melding van een ongeval met hun kostbaar mate riaal uit te rukken. De ANWB meent dat, als dit inderdaad het geval is, er een oplossing voor moet worden gevonden, omdat anders mensen levens op het spel worden gezet. De bond voert hiertoe overleg met alle betrokken instanties. Zij, of hun assuradeuren, zeggen dan dat ze geen opdracht gegeven hebben. Overdrijft de Veghelse aannemer als hij stelt dat er een ernstig gebrek aan organisatie bestaat in het bergingswerk op de weg of ligt hier inderdaad ter rein braak voor de overheid of de ANWB? De verkeersbond heeft zich tot taak gesteld deze zaak het komende jaar haarfijn uit te zoeken. (Advertentie) BREDA Firma Kolsteren, Grote Markt 5 GOES Firma v.d. Reepe, Papegaaistraat 8 ROOSENDAAL Firma de Klerk, Molenstraat 53 TERNEUZEN Firma v.d. Sloot, Noordstraat 26, TILBURG Firma van Baaien, Heuvelstraat 15 Firma Exquis, Heuvelstraat 95 De zaak is aan het rollen gebracht ioor de heer F. van Grinsven, eigenaar v an een takel- en bergingsbedrijf te Veg- ïel. Met zijn zes wagens van tezamen jijna 3,5 ton meest dumpmateriaal oestrijkt hij een groot deel van Oost- Brabant. Onlangs liet de heer van Grins ven weten dat hij niet meer van plan is om direct maar zijn kraanwagens en personeel naar de plaats van een ongeval te sturen, tenzij hij vooraf een schriftelijke opdracht voor het karwei krijgt. De afgelopen tien jaar is gemid deld 10 procent van mijn kosten niet verhaalbaar gebleken, zo zegt hij, en daarom wil ik er nu mee stoppen. Ik moet tenslotte ook mijn brood verdienen. De heer van Grinsven meent, dat de overheid in gebreke blijft. Mensen die door een verkeersongeval ingeklemd zit ten in een autowrak blijven volgens hem vaak veel te lang verstoken van des kundige hulp. Als die hulp wel verleend wordt, gebeurt dat meestal door een particulier. Maar die moet dan maar zien hoe hij aan zijn centjes komt. Bij de rijkspolitie ziet men de zaak niet zo somber in. Wij beschikken ove- vrij eenvoudige richtlijnen voor dergelijke gevallen, zo zei een woordvoerder: ais er sprake is van een geconstateerd straf baar feit, b.v. de auto verkeert in slech- e staat dan volgt inbeslagname. De I kosten van het van de weg halen en eventueel naar een politiebureau bren gen zijn dan voor rekening van de rijks politie. Als er geen sprake is van een strafbaar feit en de eigenaar van het voertuig is niet bij het ongeval omge komen of gewond, dan moet deze zor gen dat het wrak wordt weggehaald, uiteraard op zijn kosten. Kan de eige naar niet (meer) worden aangesproken, dan zorgt de rijkspolitie er voor dat de ,veg wordt vrij gemaakt Volgens de heer van Grinsven komt van deze regeling in de praktijk echter niets terecht. De lagere rijkspolitiemen sen hebben geen bevoegdheid om op dracht te geven tot bergingswerk, zo zegt hij. Ze hebben wel een potje kost bare geconstateerde feiten", zoals dat wordt genoemd, maar dat durven ze nooit aan te spreken. De eigenaars van de wrakken als ze nog leven hoef je meestal ook niet om geld te komen. LONDEN In het Britse kustgebied bevinden zich vijf „piratenzenders" radio Caroline, radio Caroline South, ra dio London, radio Invicta en radio City. De stations doen goede zaken, maai hieraan zal wellicht spoedig een einde komen. De Britse regering zal er vol gens persberichten binnenkort toe over gaan een wetsvoorstel in te dienen behel zende een verbod op de levering van voe dingsmiddelen, brandstof en andere goe deren aan de stations. De uitzendingen van de stations wor den op sommige tijden van de dag be luisterd door minstens 6.000.000 mensen Radio Caroline zou bijzonder dik ver dienen aan de reclame. De statinos worden behalve door hef Britse wetsontwerp ook bedreigd door het voornemen van de lid-landen van de raad van Europa om op 25 januari een overeenkomst te ondertekenen behel zende een verbod op de activiteiten van zich onder de kust bevindende illegale radio- en televisiestations. (Advertentie) NICOSIA De Cyprische regering heeft dinsdag in een communiqué meegedeeld, dat fondsen beschikbaar zullen worden gesteld aan de gouverneurs van zes dis tricten, „voor het verlenen van hulp bij het opnieuw installeren van Turkse Cy prioten in hun dorpen." De Cyprische regering heeft in novem ber meegedeeld, dat ze huizen voor Turk se Cyprioten zal bouwen of herstellen. De Turks-Cyprische leiders zijn met deze verzoenende gebaren van president Makarios nog niet tevreden. Van echte rehabilitatie van de Turken op Cyprus zal eerst sprake zijn, zeggen zij, als voor het uitbreken van de vijandelijkheden in december 1963 opgeschorte constitutio nele rechten zijn hersteld. Op een keer waren er twee bisschop-, pen en twintig priesters Van heiil- de en verre kwamen ze om te trou wen en kindjes te laten dopen. Vroe ger stond in Bokhoven een kasteel, dat door de Franse republikeinse troe pen was kapot geschoten omdat er een Franse graaf in woonde. Nu was de heerlijkheid eigendom van de her tog de Mirepoix, die in Parijs woon de. In augustus negentienhonderd was de hertogin met haar zoontje in Bok hoven geweest. Toen had hij, Toon Meerwijk, met andere Bokhovense mannen en jongens Garde d'Honneur mogen rijden. Bokhoven was de eni ge plaats waar 's zomers, als de bedevaartgangers naar de heilige Cor nelius in processie door het dorp trok ken, Ons Heer nog werd meegedra gen". Godefriedus, die met bijna eer biedige aandacht had geluisterd tuit te de lippen en zei: ,,Zo, zo, dat is mooi. Is Bokhoven een groot doip?" ,,Nee, het is maar heel klein, Er wo nen maar een paar honderd mensen". „Zo zo", zei Godefriedus weer. Blijk baar wilde hij tegenover deze jonge boerenknecht uit een heerlijkheid niet met lege handen staan, want hij zei: „Jullie dorp is dus in zijn geheel schuildorp geweest voor de roomse mensen. De Domir.elhoeve is een schuilkerk geweest in de plakkaten- tijd. In de stal werd in het geheim mis gelezen. De eiker balk waai ze toen kruisen in gesneden hehb< n s er nog". ,,Zo zo", zei Toon Meerwijk. „Dat is ook niet mis" Godefriedus was nog niet helemaal tevreden. „Als bij jullie de mensen allemaal rooms zijn waarom ga jij dan werken bij een protestantse boer?" Toor Meer wijk haalde de schouders op „Waar om? Nergens om. Hier leer je wat en daar leer je wat. Bram Belvert is een beste man voor ziin Het eten en de ligging zijn goed en je hoeft nooit te wachter op je cen ten". Opeens scheen hij te begrijpen waarom die vraag vas ges'eld want hij voegde er met een glimlach aan toe: ..Bij ons liggen katholieke en protestantse dorpen valk bij elkaar. Wij kijken niet zo nauw als hier". Godefriedus ging daar niet op m. „Altijd bij een veeboer gewerkt?" vroeg hij. ,,Ja, hoofdzakelijk wel. Wij verbouwen ook rode tarwe, daar is ons dorp beroemd om. En aard appelen en bieten, winterwortelen, prei en knoldelderij..." ..Ik snap het", brak Godefriedus de reeks af ,,Geen echte groentehof". „Nee. dat heb ik nooit gedaan. Daarom wil ik graag een tijdje in een gemsngd bedrijf op gemengde grond werken. Later wil ik ook nog in het zand gaan. of in veengrond". Godefriedus knikte goed keurend. „Jij w-ilt dus alles leren. Ik weet niet hoe lang het hier zal duren. Tenminste een voorjaar, dacht ik". ,.Dat is al heel mooi", vond Toon Meerwijk. „Later zien we wel weer". Waneer kun je komen?" ,.Dat moet ik met Bram Belvert bespreken. Het zal wel vlug kunnen, denk ik. Bij ons is jong volk genoeg. Heb je je arm gebroken?" wees hij naar de mi tella. „Zo erg is het niet", zei Go defriedus. „Een zenuwontsteking, zegt de dokter Het doet alleen veel zeer". Ze spraken af dat Toon Meerwijk zo vlug mogelijk naar de Dommelhoeve zou komen en twee dagen later kwam hij al aangestapt met 'n rieten mand op zijn rug. „Dat is een heel kar wei geweest", wees Godefriedus naar de mand. „Tot Den Bosch heb ik mee kunnen rijden Verder ging het wel. Zo heel veel spullen heb ik niet", lachte Toon Meerwijk. Zijn schamel bezit omvatte een redelijk goed pak en een paar schoenen Een pilose broek, twee halfsleetse blauwe werk kielen, klompen, wat ondergoed en twee bontgestreepte Duitse flanellen hemden, 'n dracht in het vlakke gras- land voor polderwerkers en loon- maaiers. En nog een paar bijna nieu we lieslaarzen. „Die had je niet mee hoeven brengen", zei Godefriedus- ..Als ik ze thuis had gelaten, waren ze zo door de kraaien opgevreten", lachte Toon Meerwijk. Hij moest er nog een paar woorden aan toevoegen eer Godefriedus begreep dat dit een Bokhovense uitdrukking was voor „ongevraagd tenen" Bokhovense uitdrukking was voor „ongevraagd lenen". 7o begon dan de periode, die een paar jaar later haar be kroning vond in een huwelijk van Toon Meerwijk en Frieda Gri- niau. Er was nogal wat verschil i-n aard en werkgewoonte tussen hem en Godefriedus Toon, die altijd in zware klei had gewerkt, kende de kracht m de zwakte niet van ge mengde teelaarde. Hij kon veel werk verzetten, maar het ging e<r allemaal nogal ruw aan toe. Het kostte hem enorm veel aan inspanning en ge duld om op zijn knieën uit een bed jonge spinazie de mii der goede plant jes met de hand weg te plukken, of de ranke slaboontjes met touwtjes op te binden. En dat moest toch, zei Godefriedus, als je kwaliteits groente op de markt wilde brengen. Het botste nogal eens tussen boer en knecht, waarbij Godefriedus, die zich stond op te vreten van woede, uiter lijk kalm bleef en nooit begon uit te varen. Wel maakte hij Toon Meer wijk goed duidelijk dat deze zijn werk moest doen zoals hem werd opgedra gen, of moest ophoepelen. Later ging het beter, Toon Meerwijk was on danks zijn wat ruwe onbeholpenheid een zeer fatsoenlijke, inschikkelijke jongen Maar hij kwam uit een dorp met een roemrijk verleden; die men sen hebben nu eenmaal een andere aard. daar kon vooral Godefrieda over meepraten. Toen Toon Meer wijk helemaal was gewend aan de 'nieuwe omgeving en het nieuwe werk ging het best. Naast de waardering, die hij Godefriedus van begin af aan toedroeg, begon hij van hem te hou den. Hij was een fijne vent, verstan dig, kalm. secuur, nooit onredelijk en niet kleinzerig. De ganse dag liep hij postzegels te trekken om de nare stekende pijn in zijn arm, die maar niet wilde genezen, zonder ooit echt te klagen. Wel grommen om zijn on macht zelf iets te kunnen verhelpen aan de venijnige ontsteking. Ook in het dorp had Toon Meerwijk zijn draai vonden. Het tekende hem dat hij na oriënterende bezoeken aan De Spicht en De Posthoorn de laatste had gekozen. Ofschoon hij eigenlijk te jong was om daar geregeld te mo gen komen, werd het hem toegestaan omdat hij een vreemdeling was en maar tijdelijk gehuurd door Gode friedus van Stapelen. Hij kwam er niet iedere zondag. Graag ging hij nu en dan naar zijn moeder, een we duwe. die hij een deel van zijn loon gaf; het goede mens kon onmogelijk rondkomen van hetgeen ze zelf ver- diende met allerlei karweitjes. Het zat er precies in. Als hij zaterdags avonds om acht uur de tippel begon, kon hij nog voor middernacht in zijn bed liggen. De volgende dag stapte hij omstreeks dezelfde tijd door de beemden naar de Dommelhoeve. „Laat hem met de kar gaan", zei Marjan. „Die heb je zondags toch niet nodig". „Met de kar...?" her haalde Godefriedus op een toon of ze wel goed wist wat ze zei. Dan ging hij er over nadenken. Het was geen gebruik dat een boer paard en kar leende aan zijn knecht om er mee naar huis te gaan. Waarom was dat geen gewoonte? En waarom zou hij daar niet van afwijken? Het was inderdaad beter de jongen de kar te geven, die zondags toch voor evenveel in de stal stond, dan hem twee keer vijftien kilometer te la ten lopen. Toen hij het aanbod met een genereus gebaar en weinig woor den. keek Toon Meerwijk hem heel verbaasd aan en weigerde dan. „Nee, Godefriedus, dat kan ik niet doen. Er zou wat over te doen zijn als ik in Bokhoven kwam aanzetten met de kar van de boer. Ze zouden denken. DE STAP OVER DE DREMPEL Heeft zij in '64 aarzelend de moed op gebracht en de broek aangetrokken om nu vol durf de drempel naar het vol gend jaar over te stappen met gepijpte benen? Zal haar voorbeeld alom gevolgd worden en zal zij in deze nieuwe kle dij bewondering oogsten? Wij vroegen de mening over „de broek" aan enkele experts die tezamen de mode in Neder land geheel overzien. MAX HEYMANS, onze meest begaafde en selecte mode-ont werper; Die theaterpremière in Parijs, waar de bladen vol van waren: het lijkt een verkleed partij. Of zo: alsof de mannen hun vrouwen uit bed hebben gehaald. Ze hebben gezegd, doe gauw wat aan je gezicht en je haar, maar er is geen tijd meer om een avondjapon aan te trek ken. Sla maar een nerts om. Nee, Chanel heeft het natuur lijk weer goed gezegd: c'est seulement pour ches vous! Bui tenshuis hoort de broek als avondkleding niet thuis. Max zegt: „Ja, op een oudejaarspar- tijtje a la campagne: kom een glas champagne drinken en draag je lamé broek. Dat is dan ook een party at home. Daar buiten, AFGRIJSELIJK!!!! DICK HOLTHAUS, gevierde ontwerper, bij alle mode-eve nementen present: Of deze mode erin zal gaan? In ieder geval!! Niet bij de massa .maar wel bij een bepaald soort vrouwen, de modegevoelige, gesoigneerde vrouwen. Ik maak ze, ik heb ze ook in mijn boutique, voor de hele dag, van de morgen tot de avond. Geen leeftijdsgrens, wel de grens die het figuur stelt. Als het figuur niet ge schikt is, moet ze er van afblij ven. Natuurlijk, het is een gril, voor korte tijd, enkele seizoe nen. Gelukkig maar. De vrouw moet ieder ogenblik anders zijn, veranderen net als een interieur, dat is boeiend. De avondpanta lon, na 5 uur, (met enige aar zeling), nee niet voor het thea ter. MEVROUW DAVID, mode ontwerpster en inkoopster bij Metz Liberty of London (voor vrouwen every inch a lady): Ik geloof er niet in. We hebben ze op onze shows gehad als cou- ture-model, fluwelen lange rok ken, over de brokaat broek. En een heel mooi geheel van dik- opgewerkte roze stof met een ghazabroekj, Ze zijn verkocht, jazeker, maar het merkwaar dige is dat de overrokken ge dragen worden, de broeken niet. Nee, ze nemen die broeken niet eens mee, die laten ze meteen al hier. Chanel zegt: ze zijn alleen om thuis te dragen en dat is het wel, dacht ik. Het is leuk als een plaatje, maar on draagbaar. O, ik ben dol op lange broeken en knicker bockers, maar alleen voor sport! DE HEER PORCELIJN in koper van Gerzons modemaga zijnen: Mijn persoonlijke me ning is dat deze mode er hier niet in zal gaan. Courrèges forceert dit maar de Nederland se vrouw gaat er zich niet op haar gemak in voelen. Wij neb ben deze geklede broeken niet in onze collectie omdat het van A tot Z een gevaarlijk artikel is. Hoe ik het zélf vind? niet mooi, al het vrouwelijke wordt er door weggenomen. Als het nu tóch eens mode werd, wat dan? Dan zou ik wel verplicht zijn ze in de collectie op te ne men. Maarcontre coeur!!! DE HEER LEKANNE, inkoper van Voss-modemagazijnen: Het is wel opvallend dat in Frank rijk figuren zoals Francoise Hardy, die het toch niet meer nodig hebben op te vallen, hier mee in publiek voor de dag 'komen. Dan moet je zo'n ver schijnsel in de gaten houden. Om bij de tijd te blijven moet je zoiets kunnen opvangen. Kwam het er voor geklede mid dagdracht in, dan deden we ze ker mee. Maar wij richten ons tot een gemiddelde, en daarom zie ik niet dat het voor ons be langrijk zou kunnen worden. Jammer ook, dat er hier zo wei nig gelegenheid is om zo iets te dragen. Eén keertje en dan blijft het er maar ongebruikt in de kast. MEJUFFROUW COX, inkoop ster van C A Brenninkmeijer: In november hebben wij twee avondensembles gehad in de keurklas, chiffon broek met hesje en overrok met lovertjes. 199 gulden. Ze zijn allebei weg. Ik vind het moeilijk te zeggen of het er echt in zal gaan. Als er goedkopere avondpantalons komen, dan wèl, want een be paald type dat niet bang is or dinair te lijken, houdt wel van zo iets. Maar ik vind het geen mooie mode. Die reportage van Franse sterrenniet mooi, niet vrouwelijk. Afwachten of het standhoudt; dan moeten we na tuurlijk meedoen. Aangezien wij de mening ken den Van Alexandre, de beroem de Franse „coiffeur des reines" (die de broek als onvrouwelijk verwerpt) vroegen wij ook de mening van MARIO, de Am sterdamse mode-kapper, een jonge wildebras met durf en smaak. WALGELIJK!!! Een vrouw In een broek, dat kan gewoon niet! Het is gewoon iets van mode ontwerpers die publicity nodig hebben! (Meneer Mario, mag ik dat openlijk schrijven?) Gerust! (Maar mag een vrouw in ons land nooit een lange broek dra gen?) Alleen in de sneeuw! Geen grens voor leeftijd, wel voor figuur. Met een behoorlijk figuur kan ze nog op haar 80e in een broek lopen, in de sneeuw dan! Zonder goed fi guur, nou ja, alle vrouwen die een slecht figuur hebben, kun nen wel gaan wandelen (en hy bedoelt thuisblijven) De laatste show van 64 was ge wijd aan zomer '65 en daverde van de moderne eigen tijd. Menko pre senteerde een compact show" van de nieuwe zomerstof jen, in een boeiend decor: het zolderatelier van modefotograaf Paul Huf. De ruime studio was opgetuigd met kunst die gisteren nog pop-art heette maar vandaag neorealistisch moet ge noemd worden. Er hing van alles aan de muren; duizend eierdoosjes sa mengevoegd tot één tableau, een ge capitonneerde matras, de bodem van een gokautomaat, werden ons als a-dynamische kunst aangewezen. Zeer dynamisch leek ons de blonde vlecht die ritmisch door een ventilator werd weggeblazen, naast een stuk spons en een lichtje in een badzout-fles. Aanzwellend geloei en gesis als van een formatie startende vlieg tuigen in het plotseling verduisterd atelier suggereerde het tijdperk van de ruimtevaart en maakte de toe schouwers klaar voor een blik in de toekomst vande Menko zo merstoffen. Horen en zien vergingen gelukkig niet helemaal; daaraan is het te danken dat we mochten con stateren hoe geslaagd die stoffen zijn. Met synthetische vezels gemengde stoffen breiden de moderne garderobe uit met ongekende mogelijkheden én onze woordenschat met nieuwe moeilijke namen. Nieuw is de terlenka die een zijdeglans heeft in tegenstel ling tot het doffe materiaal dat wij tot nu toe kenden. Nieuw is ook cocolin. een juteachtig grof geweven stof, die in donkerblauw prachtig ge combineerd werd met. katoenen im- primé. Tirafil heet het elastische lin nen weefsel met een terlenkakern. Ge breide synthetische garens leveren Diolen Loft op, waarvan een veder lichte mannequin een zeer pikant bad- hemdje droeg, gecompleteerd door een iets korter geruit overhesje. Van tricel-seersucker de mantels, jasjes en chemisiers in wit-bleu en wit-beige fijne streepjes, geraffineerd van een voud. Als u nog weten wil hoe enkele des sins op scaldy en fibrenka heten: dat zijn Incadessins. Als de linnenweefsels (die prachtige diep donkere tinten hebben zowel als tedere pastels) be drukt zijn, is dat gebeurd in een wideway-print. Maar ondanks de schoonheid van al deze moeilijk uit te spreken stof fen, doet het gemakkelijk „gebloemde katoentje" er niet voor onder. De modellen waren ontworpen door Holthaus met het beeld van de aller modernste, allerslankste meest leef- tijdloze vrouw voor ogen. Vandaar ook de vele pantalons van Spaanse stijl (met uitlopende pijpen) waarop een sportief hes, een licht getailleerd jasje, een oosters jakje of een gewat teerd manteltje wordt gedragen al naar gelang het sport, lazy hours of gala betreft. De combinatie van effen en imprimé werd voortreffelijk getoond in tuniek effecten, bij voeringen van mantels met bijpassende bef. De mannequins droegen cowboy hoeden maar ook gouden haarnetten; zij hadden vingers vol ringen waar aan vele lange stenen bengelden en armbanden om de bovenarm. Maar het ging tenslotte om de stoffen en zolang niemand maar gelooft dat het om andere dingen gaat is zulk een mode-evenement geslaagd. Scaldyl en fibrenka met In cadessins uit de collectie '65 van Menkovoor deze exoti sche meisjes. Modellen Dick Holthaus. Uit Amerika komt het eerste prak tische hulpmiddel om de pantalon te kunnen dragen. Wie zo slank is als mannequin Loesje of Frangoise Hardy hoeft er haar hoofdje niet over te breken, maar alle andere vrouwen (en dat zijn er nog al wat) mogen verruimd ademhalen: gelukkig, ook zij kunnen desgewenst de pantalon aantrekken .Het hulpmiddel is een maillot-corselet inéén, reikt vanaf de enkels tot aan de stretch schouder bandjes en heeft een diep rugdecolleté. Het materiaal Lycra is zeer soepel, vlug gewassen en vlug droog. Ondei de stretch sportpantalon is deze com- biné wel leuk in het rood, maar onder avondkleding is wit te prefereren. Bij de nauwelijks te verwer ken papieren stroom die de pos terijen dezer dagen ontvangt en afvoert, zijn miljoenen drukwer ken, miljoenen wensjes kant en klaar gekocht: Seasons Gree tings, Meilleurs Voeux, Vrolijk Kerstfeest, Gelukkig Nieuwjaar; miljoenen kerstafbeeldingen waar met de hand een woord of vijf onder is geschreven. Maar echte brieven zijn er nauwelijks meer bij. Wie schrijft er nog een brief! Als er iets gezegd of gevraagd moet worden, neem je de telefoon. De brutale telefoon die te pas en te on pas in huis binnenvalt, maar die al tijd wordt beantwoord. Je neemt de telefoon om iemand te bedanken. En je zegt: het was enig zeg. nou echt leuk hoor. Ja, zó gezellig. En dan is de woordenschat uitgeput. Je neemt de telefoon om iemand te troosten (als je durft) en je zegt: wat ellendig. Vreselijk voor je. Och wat verschrik kelijk. En meer kun je er niet bij verzinnen. De kunst van het brieven schrijven verdwijnt. Het formuleren van ge dachten en gevoelens vraagt inspan ning. oefening en tijd. We hebben het er niet meer voor over. Maar de woor den die op papier de kracht hadden gevoelens over te brengen, raken in onbruik het vocabulaire verarmt. „In postpapier", zegt de oude heer van de boekhandel, „in postpapier gaat, vergeleken met vroeger haast niets meer om. Het best gaan de klei ne velletjes met een boeketje op het voorblad; er blijft maar weinig schrijfruimte over, net genoeg voor een paar vriendelijke zinnen. Tóch nog een briefje, maar gauw klaar, een poppebriefje". De lange brief, met de goede aan hef, de hartelijke vragen, de mede delingen waarin belang wordt gesteld, het passende slot. zijn ouderwets. De lange brief, de gelukwens, het bewijs van medeleven, de dankbrief, al die brieven waarin woorden geschreven werden waarvoor men dikwijls te be schroomd is om ze uit te spreken, werden gelezen, herlezen, bewaard. Zij werden zin voor zin beantwoord. Zij werden meegedragen in sleutel mandje en portefeuille, in de tas. „In onze samenleving is een ver val van stijl en stand weer te ne men", heeft onlangs prof. dr. F. Buy- tendijk, hoogleraar in de psychologie verklaard op een bijeenkomst in het kader van de geestelijke volksgezond heid. „en tevens een negatieve hou ding van de jeugd tegen elke poging tot herstel". De kunst van het brie ven schrijven en de plicht brieven te schrijven, ook al worden het geen li teraire meesterwerken, horen bij dat stijlgevoel waarvan het verdwijnen merkbaar is. Als de generatie die schreef en las, is heengegaan, zullen de brieven met de antieke cassettes en bureautjes museumstukken zijn ge worden. A HAPPY NEW YEAR kopen wij per gros in de winkel voor onze re laties (de zakenrelaties vooral) en vrienden; en als het zaakje op de bus is gebracht zijn we weer voor een jaar ervan af.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 20