Stl
Jaap ter Haar maakte
debuut als t.v.-schrijver
Baron Bluff en de Bluff-Blues
Programma's
radio en t.v.
ALMA MUSICA
Opa's krant
Wie 'n feestelijke
avond wacht,
vertrouwt op Norit
Expositie 18e eeuwse
interieurs in Amsterdam
Radio
Televisie
treedt niet meer op
He
DOOR
Walter Breedveld
Tw
Pen n ek lui ver
Met ongeveer f. 150,- verkrijgt u
door Dutch Internationals Fund
belang bij
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 30 DECEMBER 1964
M
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM - Met „De vogel
in de hand" van de Hilversumse
auteur Jaap ter Haar probeert de
KRO bewust een andere kijkers
kring te trekken dan die welke bij
voorbeeld „Stadhuis op stelten"
aanhangt. „Ik geloof dat „De vogel
in de hand" op een iets hoger plan
staat. Het is geen komische strip,
maar een gewoon toneelspel met
een min of meer tragi-komische
inhoud. Het is echt een familiestuk
en ik geloof stellig dat dit werk
van Jaap ter Haar het wel zal
doen."
Aldus de chef van de afdeling dra-
mamuziek van de KRO-televisie de heer
J. W. Hofstra, naar aanleiding van de
uitzending van vrijdagavond 8 januari
(Advertentie)
Samen uit... Ja,
gezellig. Maar
soms kunnen
maag- en darm
stoornissen Uw
plezier vergallen.
Neem geen risico.
Neem wèl Norit!
Norit geeft U het
veilige gevoel dat
U ongestoord
kunt genieten.
Norit (de bekende
git-zwarte tablet
jes) waarmee
maag- en darm
stoornissen vol
ledig worden on
derdrukt. Vraag
Noritaan Uwapo-
theker of drogist
van de eerste aflevering. De regie be
rust bij Luc van Gent.
In tegenstelling tot andere seriespelen,
waarvan als bezwaar gold, dat de afle
veringen met te lange tussenpozen op
het scherm gebracht werden, volgen
de afleveringen van ,,De vogel in de
hand" elkaar betrekkelijk snel op: na
de eerste op 8 januari volgt de 2e op 20
en de derde (tevens laatste) op 24 ja
nuari a.s.
De hoofdrollen worden vertolkt door
Frans 't Hoen, die daarmee zijn dage
lijkse taak als tv-regisseur weer eens
afwisselt voor die van acteur, voorts door
IJda Andrea, terwijl verder Pleunie
Touw, Annabeth Tausk, Huib Rooy-
mans, John Soer en Johan van Doorn
elkaar zullen ontmoeten ten huize van
de familie Radinger. Jaap ter Haar.
die zichzelf bescheidenlijk een brood
schrijver noemt, geniet door zijn amu
sante radioserie „De zes Falken" te
recht onder veel radioluisteraars bekend
heid. Met zijn Geschiedenis van Noord-
Amerika" heeft de Hilversumse auteur
met succes het platgetreden pad van
de dorre, feiten rangschikkende ge
schiedschrijving verlaten. Hij stelde er
een vlot vertelde, levendige en over
zichtelijke wijze van geschiedschrijving
voor in de plaats. Het boek leverde
hem een verblijf van drie maanden in
de Ver. Staten en onlangs een literaire
prijs op. Jaap ter Haar is momenteel
bezig met een boek over de geschiede
nis van Rusland, waarvoor hij zojuist
een reis naar de Sovjet-TJnie achter de
rug heeft.
Met ,,De vogel in de hand" begeeft
Ter Haar zich op een nieuw voor hem
nog enigszins onwennig terrein, name
lijk dat van het schrijven van een tele-
proef, waaromtrent hij in een interview
met de KRO-gids opmerkte: „Ik ben al-
visiespel. Hij beschouwt deze trilogie"
voor de beeldbuis dan ook als zijn vuur-
AMSTERDAM In het Amsterdam
se gemeentemuseum Willet - Holthuysen
zal in de maanden februari t.m. april
een expositie worden gehouden van 18e-
eeuwse interieurs, waarvoor schilderij
en van interieurs als uitgangspunt zul
len dienen. De interieurs zullen worden
samengesteld met meubels, kostuums,
zilver, porselein en kinderspeelgoed Het
ligt in de bedoeling van de directeur der
Amsterdamse historische gemeentemu
seum, dr. S. H. Levie, om gedurende de
expositie eens per week ook 18e-eeuwse
muziek, voorlopig nog door amateurs,
ten gehore te brengen.
Woensdag 30 december
HILVERSUM I 402 M.
NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu-
ziek. 12.30 Mededelingen t-b.v. land- en
tuinbouw, 12.33 Gewijde muziek (opn.)
12.37 Kerkdienst. 13.00 Nieuws. 13.15
Licht instrumentaal kwartet 13.35 Lich
te grammofoonmuziek. 14 00 Boeren en
Burgers in Buitenveen, hoorspel (her
haling van 24 december j.l.) 14.30 Piano
recital: klass. muziek (gr.) 15.00 Klas
sieke en moderne muziek uit Zwitser
land (gr.) 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Jazz
muziek. 17.45 Muziek voor blaasinstru
menten (gr.) 17.55 Retrospectrum: het
protestants-christelijk organisatieleven in
1964. 18.10 Zangkoor en solisten: Gewij
de muziek. 18.30 Radio Volks Univer
siteit: Continenten op drift, door Prof.
dr. J. Veldkamp. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek
van Het Leger des Heils. 19.45 Op de
man af, praatje. 19.50 Klavecimbelreci
tal: oude muziek (gr.) 20.10 Radio-Ka
merorkest, klein Omroepkoor en solisten:
Weihnachts-Oratorium, Bach (delen 3, 4
en 5. opn.) In de pauze: Het lied tegen
het nieuwe jaar, meditatie. 21.45 Licht
instrumentaal trio. 22.00 Bijbelse zangen:
De Kerk, de Bijbel en het lied. 2230
Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Klassieke kamermuziek (gr.) 23.10 Leven
om te spreken spreken om te leven,
lezing. 23.35 Klanken uit Zuid-Amerika
(gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 M.
VARA: 12 10 Pianoduo: lichte mu
ziek.. 12.25 Actualiteiten. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Orgel-kwartet:
lichte muziek. 13 00 Nieuws 13.15 Kalen
der. 13.20 Stereofonische uitzending: licht
instrumentaal sextet. 13.45 Gesproken
portret. 14.00 Radiofilharmonisch or
kest: moderne muziek. 14.50 Uitzending
in samenwerking met de Vrouwenbond
van de Partij van de Arbeid. 15.00 Voor
de jeugd. <16.00 Nieuws)- 16.50 Voor de
zieken. i7.20 Nederlands hobokwartet:
moderne muziek. 17.50 Regeringsuitzen
ding: De Minister van Maatschappelijk
Werk, Hare Exc. Mevr. Drs. J. F.
Schouwenaar-Fi anssen. spreekt over de
Algemene Bijstandswet, die op l janu
ari in werking treedt. 18.00 Nieuws- 18.15
Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de
Boeren Partij. Spieker: De Heer W.
Soetendaal 18.30 Stereofonische uitzen
ding: Tango-rumba-orkest en zangsolis
ten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazz
muziek 19 30 Artistieke Staalkaart. 20.00
Nieuws. 20.05 Stereofonische uitzending:
Dansorkest en zangsolisten. 20.35 De
vreemde aanbidding, hoorspel. 21.40 Hij
gend over de eindstreep: licht muzikaal
programma. 22.05 Instrumentaal ensem
ble: licht klassieke werkjes. 22.30
Nieuws. 22.40 Chansons. 22.55 Tussen stil
stand en beweging, lezing. 23.10 Piano-
recital: klassieke muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 M.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu-
iek 12 15 Lichte muziek. (Om 12.25
Weerberichten en mededelingen voor de
schippers.) 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht. 13 00 Nieuws. 13.20
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Amu
sementsmuziek. 1420 Jeugdkoorzang.
14,30 Lichte muziek. 14.50 Jeugdkoorzang.
15.00 Nieuws. 15.03 Hammondorgel-mu-
'iek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Ge
varieerde muziek. 16.45 Schoolkoren. 17.00
Nieuws. 17.15 Voor de teenagers 18.00
Nieuws. 1803 Voor de soldaten. 18.30
ekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport-
oniek. 18.59 Grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws en radiokroniek. 19.40 Lichte mu
ziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15
Lichte casinomuziek. 21.00 Kamermuziek.
21.30 Folklorefestival. 22.00 Nieuws. 22.15
Jazzmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00
Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit vroe
ger jaren. 23.30 Lichte muziek. 23-55
Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden.
BRUSSEL FRANS 484 M.
12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde muziek
13.00 Nieuws. 14-03 Gevarieerd program
ma. 16.08 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws
en kroniek. 17.15 Gevarieerde muziek.
17.45 Lichte muziek 18.02 Voor de sol
daten. 18-27 Gevarieerd muzikaal pro
gramma. 19.20 Gevarieerde muziek. 19.30
Nieuws. 20.00 Klassieke muziek. (In de
pauze: 20.50 Grammofoonmuziek; 22.00
Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22-55-
23.00 Nieuws.
Donderdag 31 december
HILVERSUM I 402 M.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
Woord 7.15 Ouverture, radio voor vroege
mensen, met wegeninformatie (7.55-
8.00 Overweging). 8.00 Nieuws. 8.15 Voor
de jeugd. 8.20 Ouverture (verv.) 8-50
Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden.
9.40 Amusementsmuziek (gr). 10.00 Po
pulaire orkestwerken (opn-) 11.00 Voor
de zieken
HILVERSUM II 298 M.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek- 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws, 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groen
teman. 9.05 Oude muziek (gr.). 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 10.50 Voor de kleuters- 11.00 Nieuws.
11.02 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15
Pianorecital: klassieke muziek. 11.45
Voordracht.
Woensdag 30 december
NEDERLAND I
NTS: 17.00 De Verrekijker, interna
tionaal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45
Voor de jeugd- VARA: 19.30 De held van
het Wilde Westen, documentaire Wild
westfilm (C.B.S.) 19.55 Blij (Dieren) Dorp.
kort filmpje. NTS: 20.00 Journaal. VARA
20.20 Achter het nieuws. 20.45 Het einde
van het lied, muzikale documentaire.
21.25 K'Wartaal, studentencabaret 22.15
Achter het nieuws. NTS: 22.30-22.35 Jour
naal.
NEDERLNAD II
NTS: 20.00 Nieuws. NCRV: 20.01 De
wereld van Scholem Aleichem. TV-spel.
20.45 Literair kijkschrift. 21.10 De wereld
van Scholem Aleichem, tv-spel- (2e deel)
21.55 Attentie. (-22.10).
BELGIë VLAAMS
16.30 De avonturen van Kuifje: De
zwarte rotsen. 16.35 De kleine jongen
en de grote waterval, avonturenfilm voor
de jeugd. 17.05-18.05 Voor de jeugd. 19.00
Zandmannetje. 19-05 Het gouden afgods
beeld; Paniek, TV-feuilleton voor de
jeugd, 19.30 Filmreportage. 19.55 De
weerman 20.00 Nieuws. 20.25 Danny
Kaye show. 21.15 De bruiloft, éénakter.
21.55 Zoeklicht op de culturele actuali
teit en toneelkroniek. 22-25 Nieuws.
BELGIë FRANS
17.00 Filmprogramma voor de jeugd.
17.25 Le Phare, film. 19.15 Programma
over literatuur en geschiedenis. 19.45 Le
temps des copains, filmfeuilleton. 20.00
Journaal. 20.30 Gevarieerd programma.
21-30 Geneeskunde voor de lucht- en
ruimtevaart. 22.00 L'air du temps: L'art
nouveau: Verzameling kunstwerken van
1900-1914. 22.45 Journaal.
tijd een beetje bang geweest, als je af
gaat voor de televisie, ga je zo gewel
dig af.maar ja, ik vond dat ik het
risico moest lopen. Wie weet krijg ik
een geweldige dreun..". Desondanks
heeft deze terughoudendheid Jaap ter
Haar er niet van weerhouden een groot
televisiespel te schrijven voor de KRO.
Hij is er nu al enige tijd mee bezig.
Ongetwijfeld zal ,,De vogel in de hand"
bewijzen dat Ter Haar erin zal slagen
ook de televisie te voorzien van onder
houdende, goed op de mogelijkheden
van het medium afgestemde spelen. In
dat geval kunnen wij de KRO gelukwen
sen met de ontdekking van Jaap ter
Haar als auteur voor de beeldbuis.
AMSTERDAM Na het overlijden
van hun collega Haakon Stotijn, die se
dert de oprichting in 1947 deel uit
maakte van het instrumentaal sextet
,,Alma Musica", hebben de overige le
den besloten het optreden van hun en
semble niet voort te zetten.
In april 1947 werd 't instrumentaal sextet
..Alma Musica" opgericht, waarna in
het seizoen 1947 - 1948 de concerten en
radiouitzendingen begonnen, die allerwe
gen de aandacht trokken, zowel door
het repertoire als door het gehalte van
de uitvoeringen. In de loop der jaren
heeft het sextet talloze concerten, ook
voor de jeugd, met groot succes in ons
land gegeven; in Duitsland, Engeland,
Fi-ankrijk en Italië trad het ensemble
herhaaldelijk op-
In Parijs heeft „Alma Musica" ver
schillende grammofoonplaten gemaakt,
die later in de handel werden gebracht.
Ook is een grammofoonplaat opgeno
men in hhet kader van de Prof. van der
Leeuw-prijs voor een aan ,,Alma Musi
ca" opgedragen compositie. Met de uit
voering van meer of minder bekende
composities van ca. 1600 tot ca- 1800,
voorzag het ensemble in een leemte.
,,Alma Musica" heeft vele uitvoerin
gen gegeven van twee meesterwerken
uit de laatste scheppingsperiode van J.
S. Bach: „Die Kunst der Fuge" en ,,Mu-
sikalisches Opfer". Van deze laatste
compositie is de jaarlijkse uitvoering te
Amsterdam een traditie geworden.
(Advertentie)
In augustus op de verjaardag van
haar huwelijk kon zij zich niet lan
ger verzetten tegen een verlangen,
dat bijna de kracht had van heimwee.
Met Frieda reed ze met de brik naar
Cromvoirt. Het viel haar tegen. In
het huis woonde nu een jong echt
paar, boerenmensen; van de fleur en
de sier uit haar dagen vond ze niets
terug. Van de bloemen- en groenten-
tuin achter het huis had de man een
roggeveld- de Brabantse tarwe
gemaakt. Met het kind ging ze het
mastbos in en dwaalde over de heide,
daarna liep ze naar de westkant van
het dorp waar ze over de polders uit
kon kijken. Aldoor praatte ze tegen
het meisje over vader, die hier had
gewoond en die nu in de hemel was.
Nog een keer ging ze, nu alleen. De
eerste onvergetelijke reis wilde ze
overmaken. Tranen drongen in haar
ogen toen ze over de wallen liep van
het oude stadje Megen, ze schokte
van het schreien toen ze bij de Maas
stond. Daarna ging ze naar Raven-
stein. Langzaam reed ze voorbij het
hertogelijke hotel alles zag ze weer
in gedachten ze durfde er niet
binnengaan. Op de brik at ze de mee
genomen roggesneden met boeren-
worst op. Dan volgde ze weer de
Maasdijk naar Grave- Het was een
even mooie dag als toen. maar er
was nu geen parade, het was er heel
stil, een uitgestorven stadje. Ze bleef
er een poos om het paard te laten
rusten en reed dan naar huis. Of
schoon ze tegen de verre rit in een
ruk wel een beetje opzag, wilde ze
niet naar Uden gaan. Deze dag moest
van haar alleen blijven, met nie
mand kon ze er over praten.
fet was bijna middernacht toen
ze dooi' de beemden naar de
Dommelhoeve dokkerde. Tot
haar verbazing en schrik maar
dat had ze eigenlijk kunnen verwach
ten als ze beter had nagedacht
stond Godefriedus met boos, ongerust
gezicht haar op te wachten. Hij had
niet de moeite genomen om zich aan
te kleden. Hij stond daar in zijn borst
rok en zijn lange grauwe onderbroek,
met een slaapmuts scheef op zijn grij
ze krullen, onder de kersebomen. Het
was een idioot gezicht. Hij kwam een
paar passen naar haar toe toen ze
van de brik sprong, ze zag zijn grote
witte voeten in het gras. ,,Dat is
toch geen manier van doen", gromde
hij. „Moeder en ik hebben nog geen
oog dichtgedaan". ,.Het is veel later
geworden dan ik had bedoeld", zei
ze met een spijtige klank in haar
stem. Hij stond nu vlak voor haar,
zijn boos gezicht ontspande niet toen
hij over haar heen keek. Ze verwacht
te met schrik, dat de grote hand nu
zou rijzen en dalen en dat zij in het
gras zou kwakken zoals toen Dat deed
hij toch niet, met een gegrom waar
in ze de opluchting hoorde meeklin
ken, sjokte hij naar binnen. Ze leid
de het paard om het huis heen, span
de het uit in de stal en deed nog
wat hooi in de ruif. Dan ging ze nog
even naar haar moeder om haar toe
te fluisteren dat ze echt niet ongerust
had hoeven zijn-
'wee jaar na de wisseling der
eeuwen, kreeg Godefriedus, die
toen tegen de zeventig jaar liep
een ernstige zenuwontsteking aan zijn
rechterarm. De eerste keer in zijn
leven ondervond hij dat hij ook per
soonlijk kon worden geplaagd door
ziekte en tegenspoed. Geruime tijd
liep hij met zijn arm in een mitella;
hij kon niets uitvoeren en moest uit
zien naar een tijdelijke mannelijke
hulp. De vrouwen konden het zware
werk niet aan. Dien was 'n paar jaar
dood. ze was tachtig jaar geworden.
Ze was maar heel kort ziek ge-
wsest, een verwaarloosde kou was
verergerd tot vliegende tering en toen
was het vlug gebeurd. Een kleine
veertig jaar had ze op de Dommel
hoeve gewoond. Een vrouw voor wie
het werk de desem van haar leven
was; toen ze de ganse dag liep te
hoesten en haast niet kon praten door
de pijn in haar keel en haar borst,
wilde ze er nog niet van horen om
een paar dagen onder de wol te krui
pen. Dat gebeurde pas toen ze op een
keer voorover in de voedergoot viel,
half bewusteloos werd ze naar bed
gedragen en ze kwam er niet meer
vandaan. Een goede onbaatzuchtige
vrouw, die voor zichzelf heel weinig
verlangde; van het geringe loon had
ze nog wat kunnen sparen in de kous,
verborgen gehouden onder haar veren
bed. Dat geld was voor Frieda, de
lieveling van haar oude dag- Na haar
dood sneed Godefriedus een derde
kruisje in de eiken balk. Omdat het
knipmes geen rechte lijn hield in zijn
bevende hand, viel het was groter en
grover uit dan de kruisjes voor Ma-
rinus en Jan Griniau, Hij hing er een
gedroogde zonnebloem neven, wat
hen blijkbaar niet beviel, want een
tijd later verving hij de grote pitte-
bloem door een klein boeketje: ten
paar wilde margrieten, madeliefjes,
boterbloempjes en wat heidekruid.
Ma de dood van Dien was er
geen nieuwe meid gekomen Go-
defrieda was in de bloei van
haar leven, geestelijk en lichamelijk
tot volle rijpheid gekomen; een mooie
jonge vrouw. Verscheidene keren al
had ze een nieuw huwelijksaanzoek
van de hand gewezen. De herinnering
aan Jan Griniau, hoe gevoelig ook,
was geen volstrekt beletsel geweest
en de partijen waren zeer accepta
bel. Ze wilden niet meer trouwen om
een reden, die ze zelf verstandelijk
ook niet begreep Haar huwelijk met
Jan Griniau, hoe gehavend het ook
was geworden en hoe triest het was
geëindigd, kon voor haar gevoel niet
herhaald worden. Ze was tevreden
met haar werk op de Dommelhoeve
waar ze eigenlijk de touwtjes in han
den had. Marjan kon niet goed meer
mee, ze werd steeds teerder en bro
zer en bepaalde haar werk tot het
huishouden- Godefrieda had een uit
stekende hulp aan Frieda. Het meisje
was heel anders dan haar moeder,
een donker type, vrolijk van aard en
met heel weinig hang naar avontuur
en romantiek. Ze staarde en fanta
seerde niet zoals haar moeder, haar
aandacht was geheel gericht op de
kleine dingen van iedere dag. Ze had
een helder eenvoudig denkend ver
stand: zuster Theobalda, die haar le
zen. rekenen en schrijven had ge
leerd, had er een prettige leerling
aan gehad. Frieda hield van werken
en haar was niet gauw iets te veel.
Al heel jong was ze voor dag en
dauw op de been om te helpen de
koeien te melken en te verzorgen.
Ze ging mee markten in Den Bosch
wat ze vlug even handig kon als haar
moeder. De burgers in het dorp za
gen haar graag op de melkwagen, J
ze was vrolijk en keek niet nauw J
met de maat. t
Bij haar grootouders kon ze geen
kwaad doen, vooral Godefriedus was J
goed content. Zij was echt een meis-
je naar zijn hart: werkzaam, willig, t
vriendelijk en niet eigenwijs; er zou
een beste boerin uit groeien. Nog be- J
langrijker vond hij dat hij niets in
haar terugvond van de aard van haar
vader. Van diens ongebreidelde zucht
naar vrijheid en apartheid, bezat ze J
niets. Ze verlangde er niet naar alle t
einders van de horizon te doorbreken.
Ze hield van de Dommelhoeve, van J
de kalm stromende rivier voor het J
huis, van de beemden, van de bees-
ten en vooral van de mensen. Ze ver-
gezelde haar moeder als deze er weer J
eens een keer met de brik op uit
moest. Dat deed ze omdat Godefrieda i
haar graag bij zich had;de streek
waar ze doorreden interesseerde haar J
niet erg. Het was overal ongeveer t
hetzelfde: huizen, bomen, grasland,
koeien en bloemen. Het open gras-
land was anders dan de hei in bloei; J
als je dat een keer gezien had, had
je het voor altijd gezien. Op de Maas
voeren zeilschepen voorbij. Dat was
leuk om te zien. Op de Dommel kon
dat niet, op sommige plaatsen was ze t
nauwelijks breed genoeg voor een t
flinke roeiboot. Als je dat had ge-
zien, wist je dat ook weer; wat was
er verder nog aan te beleven? Het had
geen zin er telkens heen te gaan om-
dat je zo verschrikkelijk graag zeil- J
schepen voorbij zag varen. Het was t
altijd hetzelfde.
Godefrieda bepaalde zich meest-
al tot luisteren naar het gesnap J
van het snelgroeiende meisje,
Wat moest ze zeggen? Frieda was
heel anders dan ze zelf was en ze
vond in haar behalve een sprekende
uiterlijke gelijkenis, ook weinig van
haar vader terug. Naar wie had ze t
de aard? Met haarzelf had ze alleen
gemeen een bepaalde zucht naar sier i
en properheid. Een zwarte muts zo-
als alle boerenmeisjes er een hadden
wilde ze niet dragen, en op een keer t
toen haar grootmoeder gekscherend
iets zei over een boerenjongen, die
altijd bloosde als hij haar zondags- J
morgens in de kerk zag, antwoord-
de ze op vinnige toon dat ze niet
wilde trouwen met een jongen, die J
zijn eigen naam niet kon schrijven en
die voor het eten zijn handen niet t
eens waste als hij mest had gereden.
Godefrieda, die soms hevig kon ver-
langen een poos te dwalen door het t
Cromvoirtse mastbos of over de hei,
of naar de Maas rijden een ver-
langen dat ze vaak onderdrukte om-
dat men tr aanstoot aan nam, zy
i
was de enige boerin die er zulke kun
sten op na hield begreep niet dat
andei'e mensen liever de eigen bomen
en het eigen gras zien. In dat op
zicht was er overeenstemming ge
weest tussen haar en Jan Griniau,
en zeker was deze hartstocht bij haar
met hem. Verder was zij nooit HT
versterkt tijdens haar samenleven
met hem. Verder was zij nooit ge
gaan; de ongebreidelde zucht naar
vrijheid, die hij zover doordreef dat
hij zich' losgemaakt van alles en ie
dereen, paste niet bij haar aard
Godefriedus begreep dat hij vlug
maatregelen moest nemen. De
zieke arm genas maar heel
langzaam en het voorjaar stond voor
de deur. Het beste was tijdelijk een
flinke knecht te nemen; om die te
krijgen was De Posthoorn een goed
informatie-adres. De eerstvolgende
zondag toen hij de kwestie daar be
sprak, zei Driek Groeiboom dat hij
op de Bossche markt had gehoord,
dat 'n jongen uit 't bovenland graag
naar het zuiden wilde komen om het
gemengde boerenwerk te leren. Als
Godefriedus er voor geinteresserd
was kon Driek er wel achter komen
waar hij woonde. Dat was goed
en een week later kwamde sollici
tant naar de Dommelhoeve gestapt,
een tippel van vijftien kilometer. Toon
Meerwijk, Bokhovenaar van geboor
te en thans werkzaam bij een gras-
boer in Well. Een lange, schrale jon
gen van bijna twintig jaar met bor
stelig hooikleurig haar en grijze ogen;
zijn gezicht zat vol grote sproeten.
Hij had de typische open blik van
mensen die in de polders bij de
grote rivieren zijn geboren en opge
voed. Godefriedus bekeek hem aan
dachtig eer hij vroeg: Protestant
se boeren?" ,Ja en nee", lachte Toon
Meerwijk. ,,Ik ben katholiek, heelBok-
hoven is katholiek. Well is helemaal
protestant, de boer waar ik nu ben
ook". Toen Godefriedus hem lichte
lijk wantrouwend bleef aankijken, ver
telde hij dat Bokhoven m de tijd van
de reformatie een vrije heerlijkheid
was gebleven waar de geuzen niets
te vertellen hadden. Iedereen die
schrik had, vluchtte naar Bokhoven.
(Advertentie)
STIK
Visser Jean Pierre Ducourneau in
La Roebelle werd door de politie aan
gemaand dat hij zijn boot een naam
moest geven. Hij kreeg daarna nog
drie aanmaningen met de belofte, dat
hij de vierde keer een proces-verbaal
zou krijgen. Toen schilderde Ducour
neau met grote witte letters ZUT op
zijn boot. ZUT betekent zoveel als stik.
Ducourneau kreeg toch nog een Pf°-
ces aan zijn broek wegens belediging
\«an de politie.
ONTMOEDIGEND
Volgens de Londense astrologe Ce-
leste zal het komende jaar veel on
heil brengen, omdat „het planetaire
stelsel er vreselijk uitziet", zo schreei
Quentin Crewee in de Britse „Sunday
Mirror". Celeste ziet in de samen-
stand van de hemellichamen in 196"
veel overeenkomst met het crisisjaar
1929 en zij verwacht daarom zowel in
Europa als in Amerika een crisis. An
dere voorspellingen van Celeste voor
het komende jaar: „Er zal grote droe
fenis over het (Britse) koninklijk huif
komen. China zal zijn grenzen verdei
naar het zuiden verleggen".
SPEELGOED
In de Newyorkse etalages van speel
goedzaken kan men poppen kopen, die
het monster van Frankenstein en Dra-
cula voorstellen. Als laatste snufje is
er bovendien een prachtige guillotine
te koop met een mes, dat via een bat
terij op en neer beweegt. De bijbeho
rende poppen worden er bij geleverd
en kunnen na executie weer voor de
guillotine worden gereedgemaakt. Ex
perts verwachten een omzet van 8 mil
joen dollar.
BANKROOF
Voor het loket van de Manhattan-
bank in New York stond een klant, die
een biljet van vijf dollar op de toon
bank neerlegde en tegen het meisje
zei „Hou je niet groter dan je bent,
geef mij het geld maar". Het meisje
zette e^i keel op van jewelste. Daar
van schrok de bankrover. Hij liep
haastig weg en liet het biljet van vijf
dollar achter.
THUIS
In een ziekenhuis in Bonn hebben
twee moeders hun kindereij wegge
haald, die daar in een geïsoleerd ge
deelte waren opgenomen omdat zij
aan een besmettelijke ziekte leden. De
politie heeft de kinderen weer terug
gehaald. Op de vraag waarom zij dat
gedaan hadden, antwoordden de moe
ders, dat zij de kinderen met Kerstmis
graag thuis hadden.
- sr^
mt
„Ik moet zeggen, dat je er lang over
gedaan hebt voor je hier was. Min
stens zes maanden geleden heb ik je
per flessepost laten weten, dat mtfn
t.v. stuk was".
Ras I
Dusty Springfield, een Engelse jazz
zangeres, heeft in Zuid-Afrika nogal
wat deining veroorzaakt door te wei
geren op te treden voor een zaal, die
alleen met blanken gevuld was. „In
mijn contract staat, dat ik zowel voor
blank en zwart op kon treden en daar
om neem ik dit niet". Autoriteiten in
Johannesburg haalden de schouders
maar eens op. „Dusty Springfield is er
alleen op uit om reclame voor zichzeL*
nu ze op het punt staat naar Amerika
te vertrekken", aldus hun commen
taar.
STAKING
De Amerikaanse soldaat Scott
is in hongerstaking gegaan om
dat hij het 11 er haat. Hij vast nu ai
22 dagen en 1 in een ziekenhuis opge
nomen. Zijn 23-jarige collega Burchill
heeft eveneens niet veel op met het
leger. Daarom weigert hij een uni
form te dragen. Omdat dat niet staat
op een legerplaats, is de jongeman
voorlopig ingesloten.
GENEZING
Een zestigjarige vrouw in Dallas, die
al 17 jaar blind was, liep met haar
hc# fd tegen een keukenkast en
kon weer zien. Zij verzocht haar naam
niet bekend te maken omdat zij bang
was, dat God anders kwaad op haar
zou worden en de genezing ongedaan
maken.
STOEL
Uit het Pavia-museum in Italië 1
werd een negentiende-eeuwse stoel 1
gestolen, die gemaakt is van goud en 1
zilver. De dieven hebben het kostbare
geval enige dagen later naar de plaat-
selijke bank in Pavia gestuurd. Aan
de stoel hing een briefje: „We kon
den het ding nergens kwijt".
Horizontaal: 1. bouwmateriaal. 2.
voorzetsel - lofdicht - voorzetsel. 3. in
orde - ambtshalve. 4. arrondissement
(afk.) - nauw. 5. koraaleiland - niet
volle. 6. rivier (Spaans) - eerste vrouw
7. voegwoord - opbergruimte. 8. daar
schaakterm maanstand, 9.
graan.
Vertikaal: 1. muzieknoot koren
halm oude lengtemaat. 2. auto
deur. 3. vorstelijke macht. 4. tegen
over rivier in Italië. 5. nobel
stel. 6. rivier in Friesland voor
zetsel. 7. werkelijk. 8. accent. 9. pers.
vnw. - Godheid - vreemde munt.
'JJ[ aa8 's 'tba
-3UO; '8 'I393J 'L 'a; 9a "9 'raad
lapa 'g 'od 0; 'uoo.ni '8
\i9UJ0d z 'P Jbb op 'i \LH3A
'ua.i03[ 'q ;ad
ja '8 'at ua 'i 'bas oij 9
•aSaj pjb Sua jjb -f 'oj
310 'g :aj apo do z 'uaajs 'i :hoH
£uisso[do
BROCHE
Een 26-jarige vrouw, Isabel Maria
Teresa, heeft vijf jaar geleden per on
geluk een broche ingeslikt en het
sieraad pas eerste kerstdag bij een
hoestbui opgegeven. Zij zei in al die
tijd geen last te hebben gehad van de
aanwezigheid van de broche.
KERSTMIS AAN DE YSER
NTEUWPOORT, 30 december 1914
Kerstdag bracht zware vorst en win-
termist over de velden van België en
Noord-Frankrijk. Het weer deed zijn
best om een Kerst-sfeer te scheppen, j
maar de strijdenden wilden er niet
naar luisteren. In den vroegen mor- J
gen van den Kerstdag begonnen de
kanonnen te brommen, waarschuwen- f
de dat er geen wapenstilstand was. De
Duitschers ondernamen een hevigen l
aanval op de onlangs genomen Fran-
sche en Belgische stellingen ten noor- i
den van Nieuwpoort. De verbondenen J
waren echter gereed en de Duitschers J
werden door machinegeweervuur te-
ruggeworpen. Daarna deden de ver-
bondenen een uitval, die echter geen f
resultaat opleverde.
Op het Britsche front ging het rus- jl
tiger toe. Op de avond voor eerste i
Kerstdag had een van de meest zware i
kanonnades plaats. Op Kerstdag zelf J
was het dusdanig rustig, dat de Engel- J
sen hun Kerstmaal in alle vrede nut-
tigen konden. Daartoe behoorde de
traditionele plumpudding.
0 J unn
De groep Nederlandse internationale fondsen die
de laatste 10 jaar aanzienlijk meer in koers stegen
HOOGOVENS dan het algemeen gemiddelde van de Amsterdamse
KONINKLIJKE OLIE effec,er|beurs- Dagelijkse afgifte via uw bankier
of commissionair in effecten. Eerste dag van ver-
PHILIPShandeling ter beurze van Amsterdam 6januari 1965.
UNILEVER Introductieberichten zijn verkrijgbaar bij uw
bankier of commissionair in effecten.
Dutch Internationals Fund
231 Uit Frankies huis
klonken verwoede kreten,
die overgingen in een luid
ruchtig genies. Baron Bluff
luisterde hier even taxerend
naar en knikte peinzend.
„De neus van onze vriend
Frankie is thans duidelijker
hoorbaar dan zijn stem",
merkte hij op, „en aangezien
ztta bewonderaarstM* w #1
aan zijn lippen plegen te
hangen, doch niet aan zijn
neus, acht ik zijn kansen om
het song-festival te winnen
thans sterk verminderd en
die van mijn pupil naar
evenredigheid gestegen.
Komaan, Johan, start de wa
gen."
Hij wreef peinzend
lorgnet en vervolgde:
zijn
„Ik had aanvankelijk niet
verwacht, dat de voorberei
dingen voor een festival zo
ingewikkeld waren, maar
het schijnt algemeen gebrui
kelijk te zijn. En hoewel
sommige maatregelen mij
een weinig onthutsen, lijkt
het mij gewenst, om ons
naar de gebruiken te voe
gen, hoe stuitend zij ook
mogen zijn."
„Heel goed, meneer de ba
ron", antwoordde Johan, „en
waarheen thans, als ik het
vragen mag?"
„Naar het huis van Bobbie
Staal", antwoordde baron
Bluff. „Heb je de ijsblokken
en de ventilator bij je?"