Stl Jaap ter Haar maakte debuut als t.v.-schrijver Baron Bluff en de Bluff-Blues Programma's radio en t.v. ALMA MUSICA Opa's krant Wie 'n feestelijke avond wacht, vertrouwt op Norit Expositie 18e eeuwse interieurs in Amsterdam Radio Televisie treedt niet meer op He DOOR Walter Breedveld Tw Pen n ek lui ver Met ongeveer f. 150,- verkrijgt u door Dutch Internationals Fund belang bij DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 30 DECEMBER 1964 M (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM - Met „De vogel in de hand" van de Hilversumse auteur Jaap ter Haar probeert de KRO bewust een andere kijkers kring te trekken dan die welke bij voorbeeld „Stadhuis op stelten" aanhangt. „Ik geloof dat „De vogel in de hand" op een iets hoger plan staat. Het is geen komische strip, maar een gewoon toneelspel met een min of meer tragi-komische inhoud. Het is echt een familiestuk en ik geloof stellig dat dit werk van Jaap ter Haar het wel zal doen." Aldus de chef van de afdeling dra- mamuziek van de KRO-televisie de heer J. W. Hofstra, naar aanleiding van de uitzending van vrijdagavond 8 januari (Advertentie) Samen uit... Ja, gezellig. Maar soms kunnen maag- en darm stoornissen Uw plezier vergallen. Neem geen risico. Neem wèl Norit! Norit geeft U het veilige gevoel dat U ongestoord kunt genieten. Norit (de bekende git-zwarte tablet jes) waarmee maag- en darm stoornissen vol ledig worden on derdrukt. Vraag Noritaan Uwapo- theker of drogist van de eerste aflevering. De regie be rust bij Luc van Gent. In tegenstelling tot andere seriespelen, waarvan als bezwaar gold, dat de afle veringen met te lange tussenpozen op het scherm gebracht werden, volgen de afleveringen van ,,De vogel in de hand" elkaar betrekkelijk snel op: na de eerste op 8 januari volgt de 2e op 20 en de derde (tevens laatste) op 24 ja nuari a.s. De hoofdrollen worden vertolkt door Frans 't Hoen, die daarmee zijn dage lijkse taak als tv-regisseur weer eens afwisselt voor die van acteur, voorts door IJda Andrea, terwijl verder Pleunie Touw, Annabeth Tausk, Huib Rooy- mans, John Soer en Johan van Doorn elkaar zullen ontmoeten ten huize van de familie Radinger. Jaap ter Haar. die zichzelf bescheidenlijk een brood schrijver noemt, geniet door zijn amu sante radioserie „De zes Falken" te recht onder veel radioluisteraars bekend heid. Met zijn Geschiedenis van Noord- Amerika" heeft de Hilversumse auteur met succes het platgetreden pad van de dorre, feiten rangschikkende ge schiedschrijving verlaten. Hij stelde er een vlot vertelde, levendige en over zichtelijke wijze van geschiedschrijving voor in de plaats. Het boek leverde hem een verblijf van drie maanden in de Ver. Staten en onlangs een literaire prijs op. Jaap ter Haar is momenteel bezig met een boek over de geschiede nis van Rusland, waarvoor hij zojuist een reis naar de Sovjet-TJnie achter de rug heeft. Met ,,De vogel in de hand" begeeft Ter Haar zich op een nieuw voor hem nog enigszins onwennig terrein, name lijk dat van het schrijven van een tele- proef, waaromtrent hij in een interview met de KRO-gids opmerkte: „Ik ben al- visiespel. Hij beschouwt deze trilogie" voor de beeldbuis dan ook als zijn vuur- AMSTERDAM In het Amsterdam se gemeentemuseum Willet - Holthuysen zal in de maanden februari t.m. april een expositie worden gehouden van 18e- eeuwse interieurs, waarvoor schilderij en van interieurs als uitgangspunt zul len dienen. De interieurs zullen worden samengesteld met meubels, kostuums, zilver, porselein en kinderspeelgoed Het ligt in de bedoeling van de directeur der Amsterdamse historische gemeentemu seum, dr. S. H. Levie, om gedurende de expositie eens per week ook 18e-eeuwse muziek, voorlopig nog door amateurs, ten gehore te brengen. Woensdag 30 december HILVERSUM I 402 M. NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu- ziek. 12.30 Mededelingen t-b.v. land- en tuinbouw, 12.33 Gewijde muziek (opn.) 12.37 Kerkdienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal kwartet 13.35 Lich te grammofoonmuziek. 14 00 Boeren en Burgers in Buitenveen, hoorspel (her haling van 24 december j.l.) 14.30 Piano recital: klass. muziek (gr.) 15.00 Klas sieke en moderne muziek uit Zwitser land (gr.) 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Jazz muziek. 17.45 Muziek voor blaasinstru menten (gr.) 17.55 Retrospectrum: het protestants-christelijk organisatieleven in 1964. 18.10 Zangkoor en solisten: Gewij de muziek. 18.30 Radio Volks Univer siteit: Continenten op drift, door Prof. dr. J. Veldkamp. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muziek van Het Leger des Heils. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Klavecimbelreci tal: oude muziek (gr.) 20.10 Radio-Ka merorkest, klein Omroepkoor en solisten: Weihnachts-Oratorium, Bach (delen 3, 4 en 5. opn.) In de pauze: Het lied tegen het nieuwe jaar, meditatie. 21.45 Licht instrumentaal trio. 22.00 Bijbelse zangen: De Kerk, de Bijbel en het lied. 2230 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Klassieke kamermuziek (gr.) 23.10 Leven om te spreken spreken om te leven, lezing. 23.35 Klanken uit Zuid-Amerika (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M. VARA: 12 10 Pianoduo: lichte mu ziek.. 12.25 Actualiteiten. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgel-kwartet: lichte muziek. 13 00 Nieuws 13.15 Kalen der. 13.20 Stereofonische uitzending: licht instrumentaal sextet. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Radiofilharmonisch or kest: moderne muziek. 14.50 Uitzending in samenwerking met de Vrouwenbond van de Partij van de Arbeid. 15.00 Voor de jeugd. <16.00 Nieuws)- 16.50 Voor de zieken. i7.20 Nederlands hobokwartet: moderne muziek. 17.50 Regeringsuitzen ding: De Minister van Maatschappelijk Werk, Hare Exc. Mevr. Drs. J. F. Schouwenaar-Fi anssen. spreekt over de Algemene Bijstandswet, die op l janu ari in werking treedt. 18.00 Nieuws- 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spieker: De Heer W. Soetendaal 18.30 Stereofonische uitzen ding: Tango-rumba-orkest en zangsolis ten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazz muziek 19 30 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereofonische uitzending: Dansorkest en zangsolisten. 20.35 De vreemde aanbidding, hoorspel. 21.40 Hij gend over de eindstreep: licht muzikaal programma. 22.05 Instrumentaal ensem ble: licht klassieke werkjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Chansons. 22.55 Tussen stil stand en beweging, lezing. 23.10 Piano- recital: klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu- iek 12 15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerberichten en mededelingen voor de schippers.) 12.50 Beursberichten en pro grammaoverzicht. 13 00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Amu sementsmuziek. 1420 Jeugdkoorzang. 14,30 Lichte muziek. 14.50 Jeugdkoorzang. 15.00 Nieuws. 15.03 Hammondorgel-mu- 'iek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Ge varieerde muziek. 16.45 Schoolkoren. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de teenagers 18.00 Nieuws. 1803 Voor de soldaten. 18.30 ekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sport- oniek. 18.59 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Lichte mu ziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Lichte casinomuziek. 21.00 Kamermuziek. 21.30 Folklorefestival. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit vroe ger jaren. 23.30 Lichte muziek. 23-55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. BRUSSEL FRANS 484 M. 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde muziek 13.00 Nieuws. 14-03 Gevarieerd program ma. 16.08 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws en kroniek. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.45 Lichte muziek 18.02 Voor de sol daten. 18-27 Gevarieerd muzikaal pro gramma. 19.20 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Klassieke muziek. (In de pauze: 20.50 Grammofoonmuziek; 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22-55- 23.00 Nieuws. Donderdag 31 december HILVERSUM I 402 M. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord 7.15 Ouverture, radio voor vroege mensen, met wegeninformatie (7.55- 8.00 Overweging). 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Ouverture (verv.) 8-50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Amusementsmuziek (gr). 10.00 Po pulaire orkestwerken (opn-) 11.00 Voor de zieken HILVERSUM II 298 M. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek- 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws, 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De groen teman. 9.05 Oude muziek (gr.). 9.40 Mor genwijding. 10.00 Lichte grammofoonmu ziek. 10.50 Voor de kleuters- 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Pianorecital: klassieke muziek. 11.45 Voordracht. Woensdag 30 december NEDERLAND I NTS: 17.00 De Verrekijker, interna tionaal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45 Voor de jeugd- VARA: 19.30 De held van het Wilde Westen, documentaire Wild westfilm (C.B.S.) 19.55 Blij (Dieren) Dorp. kort filmpje. NTS: 20.00 Journaal. VARA 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Het einde van het lied, muzikale documentaire. 21.25 K'Wartaal, studentencabaret 22.15 Achter het nieuws. NTS: 22.30-22.35 Jour naal. NEDERLNAD II NTS: 20.00 Nieuws. NCRV: 20.01 De wereld van Scholem Aleichem. TV-spel. 20.45 Literair kijkschrift. 21.10 De wereld van Scholem Aleichem, tv-spel- (2e deel) 21.55 Attentie. (-22.10). BELGIë VLAAMS 16.30 De avonturen van Kuifje: De zwarte rotsen. 16.35 De kleine jongen en de grote waterval, avonturenfilm voor de jeugd. 17.05-18.05 Voor de jeugd. 19.00 Zandmannetje. 19-05 Het gouden afgods beeld; Paniek, TV-feuilleton voor de jeugd, 19.30 Filmreportage. 19.55 De weerman 20.00 Nieuws. 20.25 Danny Kaye show. 21.15 De bruiloft, éénakter. 21.55 Zoeklicht op de culturele actuali teit en toneelkroniek. 22-25 Nieuws. BELGIë FRANS 17.00 Filmprogramma voor de jeugd. 17.25 Le Phare, film. 19.15 Programma over literatuur en geschiedenis. 19.45 Le temps des copains, filmfeuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Gevarieerd programma. 21-30 Geneeskunde voor de lucht- en ruimtevaart. 22.00 L'air du temps: L'art nouveau: Verzameling kunstwerken van 1900-1914. 22.45 Journaal. tijd een beetje bang geweest, als je af gaat voor de televisie, ga je zo gewel dig af.maar ja, ik vond dat ik het risico moest lopen. Wie weet krijg ik een geweldige dreun..". Desondanks heeft deze terughoudendheid Jaap ter Haar er niet van weerhouden een groot televisiespel te schrijven voor de KRO. Hij is er nu al enige tijd mee bezig. Ongetwijfeld zal ,,De vogel in de hand" bewijzen dat Ter Haar erin zal slagen ook de televisie te voorzien van onder houdende, goed op de mogelijkheden van het medium afgestemde spelen. In dat geval kunnen wij de KRO gelukwen sen met de ontdekking van Jaap ter Haar als auteur voor de beeldbuis. AMSTERDAM Na het overlijden van hun collega Haakon Stotijn, die se dert de oprichting in 1947 deel uit maakte van het instrumentaal sextet ,,Alma Musica", hebben de overige le den besloten het optreden van hun en semble niet voort te zetten. In april 1947 werd 't instrumentaal sextet ..Alma Musica" opgericht, waarna in het seizoen 1947 - 1948 de concerten en radiouitzendingen begonnen, die allerwe gen de aandacht trokken, zowel door het repertoire als door het gehalte van de uitvoeringen. In de loop der jaren heeft het sextet talloze concerten, ook voor de jeugd, met groot succes in ons land gegeven; in Duitsland, Engeland, Fi-ankrijk en Italië trad het ensemble herhaaldelijk op- In Parijs heeft „Alma Musica" ver schillende grammofoonplaten gemaakt, die later in de handel werden gebracht. Ook is een grammofoonplaat opgeno men in hhet kader van de Prof. van der Leeuw-prijs voor een aan ,,Alma Musi ca" opgedragen compositie. Met de uit voering van meer of minder bekende composities van ca. 1600 tot ca- 1800, voorzag het ensemble in een leemte. ,,Alma Musica" heeft vele uitvoerin gen gegeven van twee meesterwerken uit de laatste scheppingsperiode van J. S. Bach: „Die Kunst der Fuge" en ,,Mu- sikalisches Opfer". Van deze laatste compositie is de jaarlijkse uitvoering te Amsterdam een traditie geworden. (Advertentie) In augustus op de verjaardag van haar huwelijk kon zij zich niet lan ger verzetten tegen een verlangen, dat bijna de kracht had van heimwee. Met Frieda reed ze met de brik naar Cromvoirt. Het viel haar tegen. In het huis woonde nu een jong echt paar, boerenmensen; van de fleur en de sier uit haar dagen vond ze niets terug. Van de bloemen- en groenten- tuin achter het huis had de man een roggeveld- de Brabantse tarwe gemaakt. Met het kind ging ze het mastbos in en dwaalde over de heide, daarna liep ze naar de westkant van het dorp waar ze over de polders uit kon kijken. Aldoor praatte ze tegen het meisje over vader, die hier had gewoond en die nu in de hemel was. Nog een keer ging ze, nu alleen. De eerste onvergetelijke reis wilde ze overmaken. Tranen drongen in haar ogen toen ze over de wallen liep van het oude stadje Megen, ze schokte van het schreien toen ze bij de Maas stond. Daarna ging ze naar Raven- stein. Langzaam reed ze voorbij het hertogelijke hotel alles zag ze weer in gedachten ze durfde er niet binnengaan. Op de brik at ze de mee genomen roggesneden met boeren- worst op. Dan volgde ze weer de Maasdijk naar Grave- Het was een even mooie dag als toen. maar er was nu geen parade, het was er heel stil, een uitgestorven stadje. Ze bleef er een poos om het paard te laten rusten en reed dan naar huis. Of schoon ze tegen de verre rit in een ruk wel een beetje opzag, wilde ze niet naar Uden gaan. Deze dag moest van haar alleen blijven, met nie mand kon ze er over praten. fet was bijna middernacht toen ze dooi' de beemden naar de Dommelhoeve dokkerde. Tot haar verbazing en schrik maar dat had ze eigenlijk kunnen verwach ten als ze beter had nagedacht stond Godefriedus met boos, ongerust gezicht haar op te wachten. Hij had niet de moeite genomen om zich aan te kleden. Hij stond daar in zijn borst rok en zijn lange grauwe onderbroek, met een slaapmuts scheef op zijn grij ze krullen, onder de kersebomen. Het was een idioot gezicht. Hij kwam een paar passen naar haar toe toen ze van de brik sprong, ze zag zijn grote witte voeten in het gras. ,,Dat is toch geen manier van doen", gromde hij. „Moeder en ik hebben nog geen oog dichtgedaan". ,.Het is veel later geworden dan ik had bedoeld", zei ze met een spijtige klank in haar stem. Hij stond nu vlak voor haar, zijn boos gezicht ontspande niet toen hij over haar heen keek. Ze verwacht te met schrik, dat de grote hand nu zou rijzen en dalen en dat zij in het gras zou kwakken zoals toen Dat deed hij toch niet, met een gegrom waar in ze de opluchting hoorde meeklin ken, sjokte hij naar binnen. Ze leid de het paard om het huis heen, span de het uit in de stal en deed nog wat hooi in de ruif. Dan ging ze nog even naar haar moeder om haar toe te fluisteren dat ze echt niet ongerust had hoeven zijn- 'wee jaar na de wisseling der eeuwen, kreeg Godefriedus, die toen tegen de zeventig jaar liep een ernstige zenuwontsteking aan zijn rechterarm. De eerste keer in zijn leven ondervond hij dat hij ook per soonlijk kon worden geplaagd door ziekte en tegenspoed. Geruime tijd liep hij met zijn arm in een mitella; hij kon niets uitvoeren en moest uit zien naar een tijdelijke mannelijke hulp. De vrouwen konden het zware werk niet aan. Dien was 'n paar jaar dood. ze was tachtig jaar geworden. Ze was maar heel kort ziek ge- wsest, een verwaarloosde kou was verergerd tot vliegende tering en toen was het vlug gebeurd. Een kleine veertig jaar had ze op de Dommel hoeve gewoond. Een vrouw voor wie het werk de desem van haar leven was; toen ze de ganse dag liep te hoesten en haast niet kon praten door de pijn in haar keel en haar borst, wilde ze er nog niet van horen om een paar dagen onder de wol te krui pen. Dat gebeurde pas toen ze op een keer voorover in de voedergoot viel, half bewusteloos werd ze naar bed gedragen en ze kwam er niet meer vandaan. Een goede onbaatzuchtige vrouw, die voor zichzelf heel weinig verlangde; van het geringe loon had ze nog wat kunnen sparen in de kous, verborgen gehouden onder haar veren bed. Dat geld was voor Frieda, de lieveling van haar oude dag- Na haar dood sneed Godefriedus een derde kruisje in de eiken balk. Omdat het knipmes geen rechte lijn hield in zijn bevende hand, viel het was groter en grover uit dan de kruisjes voor Ma- rinus en Jan Griniau, Hij hing er een gedroogde zonnebloem neven, wat hen blijkbaar niet beviel, want een tijd later verving hij de grote pitte- bloem door een klein boeketje: ten paar wilde margrieten, madeliefjes, boterbloempjes en wat heidekruid. Ma de dood van Dien was er geen nieuwe meid gekomen Go- defrieda was in de bloei van haar leven, geestelijk en lichamelijk tot volle rijpheid gekomen; een mooie jonge vrouw. Verscheidene keren al had ze een nieuw huwelijksaanzoek van de hand gewezen. De herinnering aan Jan Griniau, hoe gevoelig ook, was geen volstrekt beletsel geweest en de partijen waren zeer accepta bel. Ze wilden niet meer trouwen om een reden, die ze zelf verstandelijk ook niet begreep Haar huwelijk met Jan Griniau, hoe gehavend het ook was geworden en hoe triest het was geëindigd, kon voor haar gevoel niet herhaald worden. Ze was tevreden met haar werk op de Dommelhoeve waar ze eigenlijk de touwtjes in han den had. Marjan kon niet goed meer mee, ze werd steeds teerder en bro zer en bepaalde haar werk tot het huishouden- Godefrieda had een uit stekende hulp aan Frieda. Het meisje was heel anders dan haar moeder, een donker type, vrolijk van aard en met heel weinig hang naar avontuur en romantiek. Ze staarde en fanta seerde niet zoals haar moeder, haar aandacht was geheel gericht op de kleine dingen van iedere dag. Ze had een helder eenvoudig denkend ver stand: zuster Theobalda, die haar le zen. rekenen en schrijven had ge leerd, had er een prettige leerling aan gehad. Frieda hield van werken en haar was niet gauw iets te veel. Al heel jong was ze voor dag en dauw op de been om te helpen de koeien te melken en te verzorgen. Ze ging mee markten in Den Bosch wat ze vlug even handig kon als haar moeder. De burgers in het dorp za gen haar graag op de melkwagen, J ze was vrolijk en keek niet nauw J met de maat. t Bij haar grootouders kon ze geen kwaad doen, vooral Godefriedus was J goed content. Zij was echt een meis- je naar zijn hart: werkzaam, willig, t vriendelijk en niet eigenwijs; er zou een beste boerin uit groeien. Nog be- J langrijker vond hij dat hij niets in haar terugvond van de aard van haar vader. Van diens ongebreidelde zucht naar vrijheid en apartheid, bezat ze J niets. Ze verlangde er niet naar alle t einders van de horizon te doorbreken. Ze hield van de Dommelhoeve, van J de kalm stromende rivier voor het J huis, van de beemden, van de bees- ten en vooral van de mensen. Ze ver- gezelde haar moeder als deze er weer J eens een keer met de brik op uit moest. Dat deed ze omdat Godefrieda i haar graag bij zich had;de streek waar ze doorreden interesseerde haar J niet erg. Het was overal ongeveer t hetzelfde: huizen, bomen, grasland, koeien en bloemen. Het open gras- land was anders dan de hei in bloei; J als je dat een keer gezien had, had je het voor altijd gezien. Op de Maas voeren zeilschepen voorbij. Dat was leuk om te zien. Op de Dommel kon dat niet, op sommige plaatsen was ze t nauwelijks breed genoeg voor een t flinke roeiboot. Als je dat had ge- zien, wist je dat ook weer; wat was er verder nog aan te beleven? Het had geen zin er telkens heen te gaan om- dat je zo verschrikkelijk graag zeil- J schepen voorbij zag varen. Het was t altijd hetzelfde. Godefrieda bepaalde zich meest- al tot luisteren naar het gesnap J van het snelgroeiende meisje, Wat moest ze zeggen? Frieda was heel anders dan ze zelf was en ze vond in haar behalve een sprekende uiterlijke gelijkenis, ook weinig van haar vader terug. Naar wie had ze t de aard? Met haarzelf had ze alleen gemeen een bepaalde zucht naar sier i en properheid. Een zwarte muts zo- als alle boerenmeisjes er een hadden wilde ze niet dragen, en op een keer t toen haar grootmoeder gekscherend iets zei over een boerenjongen, die altijd bloosde als hij haar zondags- J morgens in de kerk zag, antwoord- de ze op vinnige toon dat ze niet wilde trouwen met een jongen, die J zijn eigen naam niet kon schrijven en die voor het eten zijn handen niet t eens waste als hij mest had gereden. Godefrieda, die soms hevig kon ver- langen een poos te dwalen door het t Cromvoirtse mastbos of over de hei, of naar de Maas rijden een ver- langen dat ze vaak onderdrukte om- dat men tr aanstoot aan nam, zy i was de enige boerin die er zulke kun sten op na hield begreep niet dat andei'e mensen liever de eigen bomen en het eigen gras zien. In dat op zicht was er overeenstemming ge weest tussen haar en Jan Griniau, en zeker was deze hartstocht bij haar met hem. Verder was zij nooit HT versterkt tijdens haar samenleven met hem. Verder was zij nooit ge gaan; de ongebreidelde zucht naar vrijheid, die hij zover doordreef dat hij zich' losgemaakt van alles en ie dereen, paste niet bij haar aard Godefriedus begreep dat hij vlug maatregelen moest nemen. De zieke arm genas maar heel langzaam en het voorjaar stond voor de deur. Het beste was tijdelijk een flinke knecht te nemen; om die te krijgen was De Posthoorn een goed informatie-adres. De eerstvolgende zondag toen hij de kwestie daar be sprak, zei Driek Groeiboom dat hij op de Bossche markt had gehoord, dat 'n jongen uit 't bovenland graag naar het zuiden wilde komen om het gemengde boerenwerk te leren. Als Godefriedus er voor geinteresserd was kon Driek er wel achter komen waar hij woonde. Dat was goed en een week later kwamde sollici tant naar de Dommelhoeve gestapt, een tippel van vijftien kilometer. Toon Meerwijk, Bokhovenaar van geboor te en thans werkzaam bij een gras- boer in Well. Een lange, schrale jon gen van bijna twintig jaar met bor stelig hooikleurig haar en grijze ogen; zijn gezicht zat vol grote sproeten. Hij had de typische open blik van mensen die in de polders bij de grote rivieren zijn geboren en opge voed. Godefriedus bekeek hem aan dachtig eer hij vroeg: Protestant se boeren?" ,Ja en nee", lachte Toon Meerwijk. ,,Ik ben katholiek, heelBok- hoven is katholiek. Well is helemaal protestant, de boer waar ik nu ben ook". Toen Godefriedus hem lichte lijk wantrouwend bleef aankijken, ver telde hij dat Bokhoven m de tijd van de reformatie een vrije heerlijkheid was gebleven waar de geuzen niets te vertellen hadden. Iedereen die schrik had, vluchtte naar Bokhoven. (Advertentie) STIK Visser Jean Pierre Ducourneau in La Roebelle werd door de politie aan gemaand dat hij zijn boot een naam moest geven. Hij kreeg daarna nog drie aanmaningen met de belofte, dat hij de vierde keer een proces-verbaal zou krijgen. Toen schilderde Ducour neau met grote witte letters ZUT op zijn boot. ZUT betekent zoveel als stik. Ducourneau kreeg toch nog een Pf°- ces aan zijn broek wegens belediging \«an de politie. ONTMOEDIGEND Volgens de Londense astrologe Ce- leste zal het komende jaar veel on heil brengen, omdat „het planetaire stelsel er vreselijk uitziet", zo schreei Quentin Crewee in de Britse „Sunday Mirror". Celeste ziet in de samen- stand van de hemellichamen in 196" veel overeenkomst met het crisisjaar 1929 en zij verwacht daarom zowel in Europa als in Amerika een crisis. An dere voorspellingen van Celeste voor het komende jaar: „Er zal grote droe fenis over het (Britse) koninklijk huif komen. China zal zijn grenzen verdei naar het zuiden verleggen". SPEELGOED In de Newyorkse etalages van speel goedzaken kan men poppen kopen, die het monster van Frankenstein en Dra- cula voorstellen. Als laatste snufje is er bovendien een prachtige guillotine te koop met een mes, dat via een bat terij op en neer beweegt. De bijbeho rende poppen worden er bij geleverd en kunnen na executie weer voor de guillotine worden gereedgemaakt. Ex perts verwachten een omzet van 8 mil joen dollar. BANKROOF Voor het loket van de Manhattan- bank in New York stond een klant, die een biljet van vijf dollar op de toon bank neerlegde en tegen het meisje zei „Hou je niet groter dan je bent, geef mij het geld maar". Het meisje zette e^i keel op van jewelste. Daar van schrok de bankrover. Hij liep haastig weg en liet het biljet van vijf dollar achter. THUIS In een ziekenhuis in Bonn hebben twee moeders hun kindereij wegge haald, die daar in een geïsoleerd ge deelte waren opgenomen omdat zij aan een besmettelijke ziekte leden. De politie heeft de kinderen weer terug gehaald. Op de vraag waarom zij dat gedaan hadden, antwoordden de moe ders, dat zij de kinderen met Kerstmis graag thuis hadden. - sr^ mt „Ik moet zeggen, dat je er lang over gedaan hebt voor je hier was. Min stens zes maanden geleden heb ik je per flessepost laten weten, dat mtfn t.v. stuk was". Ras I Dusty Springfield, een Engelse jazz zangeres, heeft in Zuid-Afrika nogal wat deining veroorzaakt door te wei geren op te treden voor een zaal, die alleen met blanken gevuld was. „In mijn contract staat, dat ik zowel voor blank en zwart op kon treden en daar om neem ik dit niet". Autoriteiten in Johannesburg haalden de schouders maar eens op. „Dusty Springfield is er alleen op uit om reclame voor zichzeL* nu ze op het punt staat naar Amerika te vertrekken", aldus hun commen taar. STAKING De Amerikaanse soldaat Scott is in hongerstaking gegaan om dat hij het 11 er haat. Hij vast nu ai 22 dagen en 1 in een ziekenhuis opge nomen. Zijn 23-jarige collega Burchill heeft eveneens niet veel op met het leger. Daarom weigert hij een uni form te dragen. Omdat dat niet staat op een legerplaats, is de jongeman voorlopig ingesloten. GENEZING Een zestigjarige vrouw in Dallas, die al 17 jaar blind was, liep met haar hc# fd tegen een keukenkast en kon weer zien. Zij verzocht haar naam niet bekend te maken omdat zij bang was, dat God anders kwaad op haar zou worden en de genezing ongedaan maken. STOEL Uit het Pavia-museum in Italië 1 werd een negentiende-eeuwse stoel 1 gestolen, die gemaakt is van goud en 1 zilver. De dieven hebben het kostbare geval enige dagen later naar de plaat- selijke bank in Pavia gestuurd. Aan de stoel hing een briefje: „We kon den het ding nergens kwijt". Horizontaal: 1. bouwmateriaal. 2. voorzetsel - lofdicht - voorzetsel. 3. in orde - ambtshalve. 4. arrondissement (afk.) - nauw. 5. koraaleiland - niet volle. 6. rivier (Spaans) - eerste vrouw 7. voegwoord - opbergruimte. 8. daar schaakterm maanstand, 9. graan. Vertikaal: 1. muzieknoot koren halm oude lengtemaat. 2. auto deur. 3. vorstelijke macht. 4. tegen over rivier in Italië. 5. nobel stel. 6. rivier in Friesland voor zetsel. 7. werkelijk. 8. accent. 9. pers. vnw. - Godheid - vreemde munt. 'JJ[ aa8 's 'tba -3UO; '8 'I393J 'L 'a; 9a "9 'raad lapa 'g 'od 0; 'uoo.ni '8 \i9UJ0d z 'P Jbb op 'i \LH3A 'ua.i03[ 'q ;ad ja '8 'at ua 'i 'bas oij 9 •aSaj pjb Sua jjb -f 'oj 310 'g :aj apo do z 'uaajs 'i :hoH £uisso[do BROCHE Een 26-jarige vrouw, Isabel Maria Teresa, heeft vijf jaar geleden per on geluk een broche ingeslikt en het sieraad pas eerste kerstdag bij een hoestbui opgegeven. Zij zei in al die tijd geen last te hebben gehad van de aanwezigheid van de broche. KERSTMIS AAN DE YSER NTEUWPOORT, 30 december 1914 Kerstdag bracht zware vorst en win- termist over de velden van België en Noord-Frankrijk. Het weer deed zijn best om een Kerst-sfeer te scheppen, j maar de strijdenden wilden er niet naar luisteren. In den vroegen mor- J gen van den Kerstdag begonnen de kanonnen te brommen, waarschuwen- f de dat er geen wapenstilstand was. De Duitschers ondernamen een hevigen l aanval op de onlangs genomen Fran- sche en Belgische stellingen ten noor- i den van Nieuwpoort. De verbondenen J waren echter gereed en de Duitschers J werden door machinegeweervuur te- ruggeworpen. Daarna deden de ver- bondenen een uitval, die echter geen f resultaat opleverde. Op het Britsche front ging het rus- jl tiger toe. Op de avond voor eerste i Kerstdag had een van de meest zware i kanonnades plaats. Op Kerstdag zelf J was het dusdanig rustig, dat de Engel- J sen hun Kerstmaal in alle vrede nut- tigen konden. Daartoe behoorde de traditionele plumpudding. 0 J unn De groep Nederlandse internationale fondsen die de laatste 10 jaar aanzienlijk meer in koers stegen HOOGOVENS dan het algemeen gemiddelde van de Amsterdamse KONINKLIJKE OLIE effec,er|beurs- Dagelijkse afgifte via uw bankier of commissionair in effecten. Eerste dag van ver- PHILIPShandeling ter beurze van Amsterdam 6januari 1965. UNILEVER Introductieberichten zijn verkrijgbaar bij uw bankier of commissionair in effecten. Dutch Internationals Fund 231 Uit Frankies huis klonken verwoede kreten, die overgingen in een luid ruchtig genies. Baron Bluff luisterde hier even taxerend naar en knikte peinzend. „De neus van onze vriend Frankie is thans duidelijker hoorbaar dan zijn stem", merkte hij op, „en aangezien ztta bewonderaarstM* w #1 aan zijn lippen plegen te hangen, doch niet aan zijn neus, acht ik zijn kansen om het song-festival te winnen thans sterk verminderd en die van mijn pupil naar evenredigheid gestegen. Komaan, Johan, start de wa gen." Hij wreef peinzend lorgnet en vervolgde: zijn „Ik had aanvankelijk niet verwacht, dat de voorberei dingen voor een festival zo ingewikkeld waren, maar het schijnt algemeen gebrui kelijk te zijn. En hoewel sommige maatregelen mij een weinig onthutsen, lijkt het mij gewenst, om ons naar de gebruiken te voe gen, hoe stuitend zij ook mogen zijn." „Heel goed, meneer de ba ron", antwoordde Johan, „en waarheen thans, als ik het vragen mag?" „Naar het huis van Bobbie Staal", antwoordde baron Bluff. „Heb je de ijsblokken en de ventilator bij je?"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9