Als over enkele clagen het vuurwerk de lucht in gaat begint Papier voor UW pen Impulsen geven aan onze nationale economie Infra-strucluur Sociaal-cultureel Uitbreiding DIRECTEUR E. VAN VIANEN Oog gericht op kansen die verder weg liggen ZO GAAT HET CENTRUM ERUIT ZIEN Industrieterrein Reconstructie v&(V\orien. sne\\e ?en dekW6öe autoKapP^ 1 KRITISCH 6 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 24 DECEMBER 1964 27 commentaar Tempo versnellen DE TOEKOMST VAN BERGEN OP ZOOM (Van onze provincie-redactie) Bergen op Zoom. Over enkele dagen begint de toekomst van Bergen op Zoom. Als op 1 januari 1965 voor iedereen een nieuw jaar begint, dan breekt er voor de Brabantse Scheldestad een nieuw tijdperk aan. Want Bergen op Zoom is een van de drie uitverkorenen, die vol gend jaar en in feite betekent dat vanaf het moment waarop het vuurwerk sissend de lucht ingaat de status van ontwikke lingskern krijgen. Een deel van West- Brabant maar met de begrenzing van dat deel is lang niet iedereen het eens wordt tegelijkertijd stimuleringsgebied. Daarmee ontvouwen zich voor West-Bra bant en met name voor Bergen op Zoom wijde perspectieven. Bergen op Zoom droomt van een inwoner tal van 65.000 in 1985. Het droomt van een met industrieën omzoomde Theodorus- haven, van een verscheidenheid van in dustrieën op zijn overige industrieterrei nen, van een rondwegenstelsel om de stad en van de Zoomweg. Het droomt van het Schelde-Rijnkanaal en van het Reimers- waalplan. Het droomt van een gesaneerde binnenstad met een welvarende midden stand en met nieuwe, frisse woonwijken. Bergen op Zoom droomt, maar liet geeft zich niet over aan dagdromen. Daar is geen tyd voor. „Ik heb bewondering voor wat mijn mensen op het ogen blik presteren", zegt directeur E. van Vianen van Gemeente Werken. „We zitten tot over ons oren in het werk". En dat is geen wonder, want tenslotte is 1 januari 1965 een datum die al heel dicht by is. De heer Van Vianen kan publicaties laten zien waaraan hij heeft meegewerkt, die al enige jaren oud zijn, en waarin gepleit is voor een industrialiseringsbeleid zoals drs. Bakker, de staatssecretaris van Economische Zaken, dat nu gaat voeren. Geografisch is Bergen op Zoom, zo meent hy, gunstig gelegen en het kan over een voldoende arbeidspotentieel beschikken om (met het Sloe-gebied in Zeeland en met Den Helder) uit te groeien tot een van de punten in Nederland die belangrijke impulsen moeten geven aan onze nationale economie. verwacht de Scheldestad van de voordelen die ze door haar uit verkiezing tot kerngemeente zal genie ten? Op de eerste plaats industrie, die aangetrokken zal worden door de pre mie- en prijsreductieregeling. Die re geling voorziet in het toekennen van premies hij het stichten van fabrieks gehouwen in ontwikkelingskernen en een prijsreductie op de koopsom of de erfpacht van fabrieksterreinen. „Een voordeel van de nieuwe rege ling", aldus directeur Van Vianen, „is, dat er voor nieuw te vestigen bedryven geen minimum aantal ar beidsplaatsen is gesteld en dat het aantal arbeidsplaatsen niet meer op de premie van invloed is. Het zou ons natuurlijk, om een extreem voor beeld te noemen, spijten als er op twintig ha. industrieterrein twintig nieu we arbeidsplaatsen zouden worden ge creëerd. Maar ik zou toch ook niet willen zeggen, dat liet ons op de eerste plaats te doen is om sterk ar beidsintensieve industrieën. Wij ver wachten dat de vestiging van nieuwe industrieën het bevolkingsniveau zal opvoeren, bijvoorbeeld doordat nieuwe bedrijven - en dan denk ik aan che mische bedrijven, om een voorbeeld te noemen - gestudeerd kader mee brengen. Bovendien zal ook de min der arbeidsintensieve industrie in elk geval de dienstensector in de stad tot meer activiteit dwingen en ook dat zal een belangrijke winst zyn". Een tweede gevolg van de kernaan wijzing is, dat de stad zal kunnen put ten uit de extra pot van minister An- driessen voor infrastructurele werken. Daar heeft Bergen op Zoom een boeiend verlanglstje voor. Zowel de ontslui ting via de weg als het eigen stedelijk wegennet vragen dringend om verbete ring- De Zoomweg wordt uiteraard als een der belangrijkste verbindingen ge zien, maar op papier is ook de rond weg om de stad al gereed. En voorts zit Bergen op Zoom dringend te wach ten op een rioolpersleiding naar de Wes terschelde. „Ik noem die rioolpersleiding als laatste", corrigeert de heer Van Via nen zichzelf, „maar die had ik fei telijk als eerste moeten noemen. Wij zien die leidihg als het meest urgente infrastruturele werk. Wat denkt u dat een industrie zal zeggen als wij straks klaar staan met: Hartelyk welkom in onze stad, maar u moet zelf maar zien waar u met uw af valwater blijft!" Bergen op Zoom hoopt straks bijvoor beeld chemische bedrijven te kunnen aan trekken en dat zijn nu eenmaal water vervuilers. Aangezien de Oosterschelde niet mag vervuilen, moet er een mo gelijkheid voor zuivering of afvoer ko men. Al jaren geleden heeft Bergen op Zoom plannen gemaakt voor een pers leiding naar de Westerschelde. Die plan nen zijn in de loop van de tijd een on derdeel geworden van het persleiding plan naar de Westerschelde, dat heel West-Brabant van zijn vuile water moet verlossen. „Maar hoe groter het plan, hoe langer dat het duurt", zegt de heer Van Vianen, ,,en daarom willen wij nu maar zovast een persleiding voor onze stad aanleggen, waarop straks de West-Brabantse leiding kan aanslui ten". Dat Bergse stuk zou dan moeten beginnen bij een pompstation ten zuid westen van de stad, de spoorlijn moeten volgen naar Zuid-Beveland en bij Waar de in de Westerschelde uitmonden. Ook in de sociaal-culturele sector kan Bergen op Zoom .van zijn kernaanwij zing profiteren. ,,In het moderne jar gon", lacht de heer Van Vianen, „heet dat klimaatverbeterende werken". Maar hoe dan ook, op dat gebied heeft Ber gen op Zoom eveneens zijn wensen. Op Plein XIII is men al begonnen met de bouw van een gezondheidscentrum, waarin het Wit-Gele Kruis, een M.O.B. enz. onderdak zullen vinden Daarnaast denkt men, of beter: ziet men met ver langen uit naar de mogelijkheid om een instructie-zwembad te bouwen en een groeiend Bergen op Zoom zal ongetwij feld behoefte hebben aan een voldoend ruim en goed geoutilleerd zalencomplex. Tenslotte biedt de status van kernge meente - en niet op de laatste plaats - de mogelijkheid om te delen in een extra- woningenpot. Voor het gebied rond Bergen op Zoom dat als stimuleringsgebied is aange wezen gelden gedeeltelijk ook deze fa ciliteiten, n.l. overheidssteun voor in frastructurele werken, voor werk in de sociaal-culturele sector en voor de wo ningbouw. Bovendien stimuleert de over heid in dat gebied, maar op een ande re manier, de industrievestiging.. De vraag hoe de heer Van Vianen denkt over de begrenzing van het stimulerings gebied in West-Brabant beantwoordt hij met een diplomatieke glimlach. ,,Als directeur van gemeentewerken heb ik er weinig mee te maken", zegt hij „mis schien zou ik in een andere functie ook nog andere West-Brabantse regio's be langrijk genoeg achten." Dat er aan de tekentafels van gemeen tewerken in Bergen op Zoom de laatste tijd hard gewerkt is - en niet alleen aan die tekentafels trouwens - bewijzen de uitbreidingsplannen van de stad.'Het uitbreidingsplan Nieuw Borgvliet' waar aan overigens al jaren is gebouwd, is op papier vol. In plan „Warande" wordt momenteel de grond bouwrijp gemaakt en is men reeds met verschillende bouw- objecten aan de gang. Het plan „Ga geldonk" zal binnen afzienbare tijd ter hand worden genomen. En cïaarna komt plan „Meilust" aan de beurt, waarvan de gronden tijdig in eigendom moeten zijn. Tegen dat plan zijn nogal wat be- Directeur E. v. Vianen zwaren ingediend, omdat er veel tuin- dersgrond in onteigend moet worden. „Maar de vergoedingen zijn echt re delijk", benadrukt directeur Van Via nen. „De goede tuinders kunnen met het geld dat ze in handen krij gen beslist wat verder weg een be drijf beginnen waarop ze de kost kun nen verdienen." Plan „Meilust" is ook in ander opzicht nog belangrijk. De stadsuitleg tot nu toe dreigt het winkel centrum van Bergen op Zoom, dat van ouds te vinden is in en rond het Vier kantje, teveel naar één zijde uiteen te trekken. De bebouwing van „Meilust" en een goed geplande winkelvoorziening in de te saneren binnenstad kunnen hier (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM Directeur F. van Vianen van Gemeentewerken in Bergen op Zoom gaat terecht van het standpunt uit, dat regeren vooruitzien betekent. Voor een stad als deze is dat in dit stadium temeer een levensnoodzaak, want Bergen op Zoom staat aan het begin- van een ontwikkelingsperiode die een nauw gezette begeleiding vraagt. Wat de stad nu doet moet over decennia nog dienstbaar blijken. Geen wonder dus dat de heer Van Vianen bij al zijn werk het oog ge richt houdt niet alleen op de toe komst binnen de eerste twintig jaar, maar ook op de kansen die verder weg liggen. De Schelde-Rynverbinding en de Zoomweg zullen verrekend moeten worden in de plannen die op de Ber gen op Zoomse tekentafels worden uitgedokterd, maar ook een project als het Reimerswaalplan, dat Bergen op Zoom straks centrumgemeente zal maken van een indrukwekkend haven- en industriegebied. Meer dan wie ook is de heer Van Vianen daar om benieuwd naar de door de rege ring al zo vaak beloofde Zeehaven nota, waarvan hij veronderstelt, dat die voor een belangrijk deel aan het Reimerswaalplan zal zyn gewijd. In een artikel dat hij heeft geschre ven in het havennummer van het tijdschrift „Noord-Brabant", ver schenen bij de opening van de Bergse Theodorushaven, vraagt hij zich o.a. „of het geen zin heeft om, in een zo vroeg mogelijk stadium, enig in zicht te verkrijgen in de wijze waar- (Van een onzer redacteuren) BERGEN OP ZOOM Verregaande plannen heeft het gemeentebestuur van Bergen op Zoom ten aanzien van de stadssanering en de reconstructie van de binnenstad. Plannen, die op bijgaande tekening, het principeplan, dat indertijd door de gemeenteraad is goedgekeurd, goed tot uiting komen. Overigens zijn daar inmiddels al weer wijzigingen in ge-, komen, die nog niet ter kennis van de raadsleden zijn gebracht. In de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 15 december, waarin de begro ting werd behandeld, is nogmaals aan gedrongen op nadere informatie van de raad over de stand van zaken betreffen de het saneringsplan. Op de tekening ziet men met zwarte lijnen de grote we gen aangeduid, waarlangs het verkeer in de binnenstad dient te rijden. De zo genaamde binnenste ring is duidelijk te herkennen. In het noorden, het oosten en het zuiden worden lussen tot vlak bij het centrum gelegd. Daaraan komen ver schillende parkeerterreinen, waardoor het winkelcentrum gemakkelijk te voet bereikbaar wordt. De Grote Markt (A) blijft uiteraard centraal parkeerterrein. Daarnaast heeft men parkeerterreinen ge pland op het gebied tussen Korte Bosch straat en Lindebaan (B), langs Antwerp sestraat, St. Jozefstraat en Wassenaar straat (C), een kleiner langs de St. Jo- zefstraat (D), op de hoek van de Blau- wehandstraat en Wouwsestraat (E), ter wijl de Vismarkt (F) gehandhaafd blijft. Verder zijn er nog plannen voor parkeer terreinen tegenover het Markiezenhof, nabij de brandweerkazerne en op de oude haven. Al deze parkeerterreinen zullen onderling weer met elkaar worden verbonden, terwijl een uitgewerkt één- richtingverkeerplan dan zal worden inge voerd. Dit reconstructieplan, dat vooral de verkeerssituatie regelt, voorziet uiter aard ook in een sanering met betrekking tot de volkshuisvesting. Vooral het oude havengebied en de straten ten noorden van de Vismarkt zullen gesaneerd moe ten worden. op men zich de realisering van een dergelijk groot zeehavenproject zou kunnen voorstellen". En hij voegt daaraan toe: ,,Het is immers op dit ogenblik slechts mogelijk om een infra-structureel patroon van land-, water- en spoorwegen en van woon- en werkgebieden te projecteren, wanneer de uiteindelijke situatie (al thans enigermate) bekend is". Ideeënschets Afgaande op de voorhanden zijnde topografische kennis („geheel on kundig van datgene wat er op rijks- of provinciaal niveau op het moment wordt voorbereid", schreef de heer Van Vianen erbij) heeft hij gepoogd een schets te maken van wat in het oostelijk deel van de Oosterschelde mogelijk zal zijn, tegen het einde van de 20e eeuw en in het begin van de 21e eeuw. „In een periode dus waar in men mag verwachten dat de Euro poort geheel zal zijn volgebouwd en dat ook in het Antwerpse havenge bied geen nieuwe vestigingen meer mogelijk zijn. In de periode waarin de Westerschelde een steeds belang rijker onderdeel gaat vormen van de Eurodelta, die de grote invalspoor ten van de west-Europese atlantische kust omvat". In de „ideeënschets" die de heer Van Vianen dan laat volgen, laat hij zijn gedachten uitgaan naar een zee havencomplex ten westen van de nieuw geprojecteerde Antwerpen- Rijnverbinding en een binnenhaven complex aan de oostzijde van dit ka naal. De invaart van dit havencom plex word* gevormd door een ka naal, beginnend bij Waarde naar de plaats waar het huidige Bergse Diep de Schelde-Rijnverbinding zal krui sen. In de gedachte van de heer Van Vianen wordt het havenbekken aan de westzijde afgesloten tussen Yer- seke en Gorishoek op het eiland Tholen. Die afsluiting zou geheel als dam uitgevoerd kunnen worden, of er zou nabij Gorishoek een brug kun nen worden gevreeerd. Aan de zeehavens kan een bebouw de oppervlakte ontstaan van onge veer 2500 ha, terwijl het binnen- scheepvaartgebied ongeveer 1000 ha groot kan worden, dit laatste met in begrip van de 200 ha welke Bergen op Zoom reeds rond 1980 gereed kan hebben. Bestaande geulen In het ontwerp zoals de heer Van Vianen het zich heeft gedacht zijn de plaatsen van het basiskanaal en de havens zodanig geprojecteerd dat zoveel mogelijk gebruik is gemaakt van bestaande verdiepte geulen in de Oosterschelde, terwijl de industrie terreinen zoveel mogelijk zijn gepro jecteerd op die plaatsen waar thans reeds zandbanken aanwezig zijn. „Verwacht wordt dan ook", zo schrijft hij, „dat met niet onevenre dig hoge kosten tot uitdieping van de bestaande geulen kan worden over gegaan, en dat de industrieterreinen voor een groot deel zullen kunnen worden opgespoten met de uit deze geulen afkomstige specie". In fasen Tenslotte deelt, de heer Van Vianen nog mee, hoe naar zijn inzicht dit plan uitstekend in fasen kan worden uitgevoerd waarbij hij eerst denkt aa-^ het binnenvaartbekken en daar na. of desgewenst gedeeltelijk gelijk tijdig, het zeehavenproject. Met dit idee van het Oosterschelde- bekken als uitgangspunt is het der halve mogelijk", zo schryft de Ber gen op Zoomse directeur van Ge meentewerken, „om het structuur plan voor Bergen op Zoom dat voorziet in een uitgroei in eerste fase tot 65.000 inwoners, en een uit breiding in tweede fase tot wel 200.000 zielen, zodanig aan te passen dat woon- en werkgebieden welke moeten komen aan de oostzijde van de Schelde-Rijnverbinding, een har monisch geheel gaan vormen met de benodigde ruimte voor de dag-recra- atie". het economisch noodzakelijke evenwicht terug brengen. De kaart die de stad Bergen op Zoom met zijn 65.000 inwoners uitbeeldt, is goed voorzien van industrieterreinen. De hoofdmoot ligt natuurlijk rond de dit jaar geopende Theodorushaven. Met inbegrip van de strook van tweehonderd meter diep die er nu al aan de zuide zijde van de haven ligt zal er straks in totaal 150 ha. zijn. Aan de noorde lijke kant wordt de strook die aanvan kelijk 200 meter diep zou zijn met eenzelfde diepte utfebreid en weer noor- ielijk daarvan komt nog een oppervlakte droog industrieterrein. Langs, de zwaai- kom van de haven legt de gemeente 650 meter openbare loswal aan. De rest van de kade wordt aangelegd door de industrieën die er zich zullen vestigen en die dat kunnen doen aangepast aan hun eigen behoefte. Eind 1965 kan het huidige havenproject gereed zijn. De Theodorushaven en de sluis die Bergen op Zoom voorgoed zal blijven herinne ren aan de ambtsperiode van burge meester ir. L- Peters, zijn berekend op schepen van 1350 ton. In de korte geschiedenis van de haven is er ech ter al een schip van 2000 ton binnen geweest en dat gign perfect. Behalve de betonmortelindustrie „De Schelde" vindt men op het ogen blik langs de Bergrfe haven nog niets. De 17, ha die langs de zuidelijke kant bouwrijp zyn, werden in optie genomen door de Kon. Zout Ketjen. En voor het overige? Als de geruchten juist zyn, zal Bergen op Zoom na 1 januari de gega digden snel genoeg zien komen. Direc teur Van Vianen lacht maar eens een beetje. Zakengeheimen zijn er tenslot te niet om prijsgegeven te worden. Langs de spoorlijn naar Roosendaa heeft Bergen op Zoom zijn industrie terrein „Lage Meren" liggen, thans 10 ha. groot. Het wordt in de toekomst met nog 30 ha. uitgebreid. Doordat de binnenkomende treinen ter hoogte van dit industrieterrein al aan het afremmen zijn en de vertrekkende treinen er nog niet op volle snelheid rijden, heeft „De Lage Meren" al jarenlang gefungeerd als visitekaartje van de stad. Men kijkt er o.a. op de vestiging van Bruynzeel en de nieuwe uitgebreid technische school, ligt er vlak bij. Voor Bergen op Zoom als kerngemeente een aantrek kelijke presentatie. Het industrieterrein „Geertruidapol- der" brengt de stad in zoverre moei lijkheden mee, dat het gedeeltelijk achter de kogelvangers van het schiet- terrein op „Kijk in de pot" ligt. Het noordelijk deel, ter grootte van 12 ha., heeft daa^ geen last van. Maar de rest van het terrein biedt de ge meente nu een schat van een kans om met het ministerie van Defensie eens te gaan praten over de vraag, of een schietbaan nu wel echt midden in een stad behoort te liggen. Tenslotte is tussen N. Borgvliet en de spoorlijn nog het 10 ha. grote in dustrieterrein „Langeweg" gedacht, waarvan het plan kortgeleden ter visie is gelegd. Alles bijeen krijgt Bergen op Zoom dus een rijk arsenaal van indus- triegronden, waarop het een verschei denheid van bedrijven kan ontvangen, die heel wat handen werk en de stad aanzien en welvaart kunnen verschaf fen. Het is begrijpelijk, dat een gedaante verandering als Bergen op Zoom zich op papier heeft toegedacht de hui dige stad niet onberoerd kan laten. Met het oog op de toename van het ver keer, op de groeiende betekenis van de middenstand als belangrijke diensten verlenende sector en op het niveau waar op de 'bevolking van een welvarende stad moet wonen en werken heeft het gemeentebestuur een reconstructie-basis plan ontworpen, dat door de raad is aanvaard. Daarin wordt de structuur" van de oude stad aangepast aan de eisen die er in de toekomst aan ge steld zullen worden. Bergen op Zoom is niet de eerste stad die een derge lijke ingrijpende operatie moet onder gaan; een operatie die niet altijd pijn loos verloopt. Maar de Bergenaren van nu staan ten enemale voor de op dracht om de situatie te schep' pen waarin de generatie van straks moet leven. En dat vraagt een vooruitziende blik. Een blik die men het gemeentebestuur van Bergen op Zoom op dit mo ment waarlijk niet kan ontzeg gen. Maar over enkele dagen be gint dan ook de toekomst van Bergen op Zoom. (Advertentie) In het hierbij afgedrukte verhaal ver telt een enthousiaste directeur van ge meentewerken van Bergen op Zoom over de concrete plannen die zijn stad heeft nu de kernaanwijzing over enkele dagen een feit wordt. Levendig ziet hij vóór zich het beeld van een groeiende stad, die accommodatie moet scheppen voor een zich uitbreidende industrie, die een taak te vervullen heeft in een zich ont plooiend West-Brabant. Met plezier ook preludeert hy op de toekomst, die met een ontsluiting door Zoomweg en Schel de-Rijnkanaal en met de belofte van een zee- en binnenhavencomplex in de Oos terschelde, allerlei perspectief biedt. Zo'n geluid uit de Brabantse Schelde stad is hartverwarmend. Het duidt erop, dat de kernaanwijzing van Bergen op Zoom weerklank vindt en dat 1 januari 1965 inderdaad de startdatum kan wor den die de Bergenaren op weg stuurt naar een nieuwe toekomst. Het is temeer hartverwarmend omdat die geluiden tot nu toe slechts schaars zijn geweest. Niet te ontkennen valt, dat het gemeentebestuur van Bergen op Zoom in de achterliggende jaren gewerkt heeft. Het industrieterrein „De Lage Meren" ligt er, stadsuitbreidingen zyn gedeeltelijk gerealiseerd of in aanzet aan wezig. De Theodorushaven is gegraven. Maar de kernaanwijzing betekent, dat het tempo versneld moet worden en dat de plannen meer allure moeten krijgen. En daarvan was bijvoorbeeld in de begrotingsvergadering die de Bergse gemeenteraad deze maand ge houden heeft weinig te bemerken. Wie verwacht zou hebben dat die begrotings behandeling voor de fractievoorzitters in de raad aanleiding geweest zou zijn om hun visie te geven op de komende ont wikkeling is bedrogen uitgekomen. Dit jaarlijks hoogtepunt in het gemeente raadswerk is ontaard in een politiek steekspel, waarin op een soms weinig ver heffende manier lokale en op zich weinig gewichtige belangen werden uitgevoch ten. Wij zouden slechts kunnen wijzen op een poging van de raad om b. en w. wat meer inlichtingen te ontlokken over de stand van zaken met betrekking tot de industrievestiging. Maar daar bleef het dan ook wel bij. Het is duidelyk, dat een gewichtige zaak als de aanwijzing van een stad tot stimuleringskern meer tot de verbeel ding van de gemeenteraad zal moeten gaan spreken en de bestuurders van de stad zal moeten inspireren tot een ver ruimde visie. Alleen dan zal Bergen op Zoom kunnen beantwoorden aan zijn nieuwe taak, het hart te zyn van een ontwikkelingsgebied dat nu zyn kansen moet grijpen die het door zyn geogra fische ligging als het ware krijgt opge drongen. VERONICA Kortgeleden las ik dat Radio Veroni ca hoogstwaarschijnlijk zal moeten ver dwijnen. Nu vraag ik me af, waarem? Waarom moet Veronica weg? Omdat dit radiostation zulke goede programma's heeft? Omdat Veronica gezelligheid in huis brengt? Omdat de programma's de beste in Nederland zijn? Het is algemeen bekend dat Neder land een zeer grote behoefte heeft aan teenagermuziek. Welnu, Radio Veronica voorziet in deze behoefte, en wel van 's morgens 7 uur tot 's avonds laat. Om te kunnen blijven bestaan, zendt Radio Veronica reclame-boodschappen uit. Is dit niet zeer logisch? Deze technici, disc- jockeys, etc. moeten toch ook leven. Nu men eindelijk goede programma's over de radio hoort, ook op het klas sieke vlak, moet Veronica verdwijnen. Dan maar naar Hilversum luisteren, zult u zeggen. Die zendt toch ook tienermu- ziek uit. Ja zeker. Tijd voor teengares bijvoorbeeld 1 uur per week. De „5 se conden van Woep-show" 1 maal per 14 dagen. „Tussen 10 en 20" 1 keer per week Dat is zo ongeveer alles, wat teenagermuziek betreft. Nee, dan de ten onrechte genoemde „piratenzender" Ve ronica. Ik ben ervan overtuigd, dat de teen agers en zeer zeker ook oudere mensen Radio Veronica niet willen missen. Waar om zegt de regering dan, dat Veronica moet verdwijnen9 Zijn de Eerste en Tweede Kamer niet de vertegenwoor digers van het volk? Waarom doet men dan precies het tegenovergestelde van wat het volk wil? Is dat enkel en alleen omdat Veronica reclame-boodschappen uitzendt9 Nederland, d.w.z. de inwoners van Ne derland, willen Veronica behouden, en toch zegt de regering: „Verdwijnen". Dat betekent maar één ding: De rege ring handelt verkeerd. Radio Veronica moet blijven, daar is het hele Neder landse volk van overtuigd. Maar helaas de regering is dwars en koppig. Wat Anneke Grönloh in het liedje „Paradiso" zingt is volkomen waar: „Wat geluk was werd verdriet!" BREDA, Hooilaan 8b RINUS JOOSEN SNELVERKEERS- IDEOLOGIE Dat de Stichting Centraal Bureau voor de Afgifte van Rijvaardigheidsbe wijzen met de Rijexamens niet bereikt wat zij zou willen bereiken is tot daar aan toe. Maar dat deze Stichting de schuld van haar mislukking op de rij-instructeur en beginneling motorrijtuigbestuurders schuift is gewoonweg niet netjes meer Deze Stichting zelf houdt Nederland in 'n roes gevangen waaruit voor velen de grote moeilijkheden omtrent 't rij-ex- amen voortvloeien. Deze Stichting zelf is de oorzaak van onze huidige Snelverkeersmentaliteit welke haar tol het liefst in doden op eist. J. P. JANSEN (rij-instructeur te Breda) 75 JAAR K.N.V.B. (V) Naar aanleiding van uw stukje dat j.l zaterdag in de krant stond: „KNVB wil met de NTS praten over t.v.-debat uit zendingen is dit voor mij aanleiding om even mijn mening te zeggen. Het is gewoon schandalig dat ze zc iets zeggen. Heel Nederland betaalt aan de KNVB. Wat Bob Spaak zei over het niet uitzenden van de wedstrijd Neder- land-Engeland en de kosten hiervan daar heeft de heer Spaak zich toch geen zorgen, over te maken. Heel Nederland vertegenwoordigt de KNVB. Maar hij moet op de eerste plaats eerst eens even naar zijn medemensen kijken die invalide zijn of door ziekte deze wedstrijden niet bij kunnen wonen. Nu schrijf ik niet over mijn vader die invalide is en een geweldige voet balliefhebber, want zo zijn er nog wel honderden. En ik ben er ook vast van overtuigd dat hun mening hetzelfde is We hebben aandachtig geluisterd naai de uitzending op de t.v. met vele ver- tegenwoordgiers- van de KNVB en me' name de heer Brunt. Dat hij op de cen ten zit moet hij weten, maar laat dar heel Nederland genieten van de wed strijden op de t.v. NEL PROOSTEN Vaartpad 13 Oosterhout T.V.-RECLAME Er is dat is wel duidelijk onte vredenheid over de zuilen, over dit ra- diobestel, hun optreden en hun pro gramma's. De REM is verdwenen. En Veronica zal hopelijk verdwijnen. Dat de ministers zich nu geplaatst zien in 'n dwangpositie en: „gestalte moeten geven aan een omroepbestel met inge bouwde reclame'' komt mij wel zinloos voor. Onzinnig. Dat het dagblad „De Stem" een dergelijk standpunt inneemt en publiceert vond ik nog gekker! Want 't gaat er niet om: „Naast de bestaande zuilen een andere zender of zenders te hebben'of te krijgen!" Waar het m.i. om gaat is: „een betere instelling van hen die deze bestaande zenders beheren". Neen. Een .zuilenvriend" ben ik niet Maar verdriet over het verdwijnen van de REM en Veronica heb ik evenmin Echter: Zuilenvriend of niet wij hoeven en moeten het „oude en bestaande niet af te breken, niet te vervangen of ei nieuwe zenders naast te plaatsen. En we hebben geen „reclame op de t.v." nodig. Zo kom ik tot de volgende punten: 1. De ministers moeten niet „gestalte ge ven aan een omroepbestel met inge bouwde reclame". A. Wij hebben de beschikking over een machtige en rijk gevarieerde dag- en weekbladpers, waar degenen die vooi hun bedrijven en produkten reclame „nodig" hebben goed terecht kunnen. B. Wij zitten als kijkers niet verlegen om „reclame over een of andere ZOUTE- drop, maar wel verlegen met de ZOUTE- loze zuilen-programma's. C. In de loop van haar onwettig bestaan heeft Veronica wel bewezen waar wij terechtkomen en aan toe zijn met „commerciële radio". D. Laat daarom de reclame daar waar zij hoort: bij de pers en de mensen van de pers. Volgens mij de enige weg om èn onze pers èn onze t.v. gezond te houden. 2. Het is eerlijk mijn gedachte dat wij zoeken in de „verkeerde" richting. Wi willen lijkt het mij tegenover he'4 bestaande omroepbestel dezelfde wep als Maarten Luther in zijn tijd tegen over de kerk. Dat is: „afbreken en om ploegen en opnieuw beginnen". Waar om kunnen wij niet eenvoudig „de re gels van het spel" een weinig verande ren? 3. B.v.: Door de verplichting van aan gifte bij aankoop van een radio en/of t.v.-toestel. En „verplciht" kijk- en luistergeld. Maar met individuele „vrijheid" die kijk- en/ of luistergeld te storten op de giroreke ning van de omroepvereniging naar keuze. 4. Via deze weg is er concurrentie Zonder dat er nieuwe zenders bij ko men. De „betalende" kijker en luiste raar is niet langer „overgeleverd aan de willekeur" van de omroepverenigingen En de reclame blijft waar zij „thuis hoort"; bij de pers! Bovendien staat oi valt de „belangrijkheid en levensvat baarheid" van een omroep niet meer met het aantal (leden) maar berust de ze op de „kwaliteit" (van programma's) Hebben betalende kijkers meer kans dat er met hun belangen en verlangens re kening gehouden wordt. Reclame-t.v. met programma's op tie- nerpeil! Ik word kotsmisselijk alleen al bij de gedachte! Ik ben geen vriend van de zuilen, maar apprecieer iedere actie voor verbetering der bestaande zuilen bQven „reclame-televisie"! En was ik redacteur bij de Nederlandse pers, ik zou zeker „reclame" maken tegen recla me-t.v.! Er is geen behoefte aan! Tenzij bij een stelletje schreeuwers! Boven dien is „reclame de ruggegraat van de pers!!". Weg ermee op de t.v.! TERNEUZEN W. VERMEULEN (Er is ook een mogelijkheid reclame in de televisie toe te vertrouwen aan de pers, althans de pers daarin te laten delen. Zoals het interimadvie? van de Pacificatiecommissie ook voorstelde. Red.) KERK GINNEKENSTR. V Uw eerste reactie is wel goed (ikke uit Ulvenhout). Het heeft geen zin om na te kaarten over iets dat nu eenmaal een feit is, maar dat neemt niet weg dat iedereen het recht heeft daar over een eigen zienswijze te hebben, al helpt het dan ook geen zier. Maar de rest kan ik niet goed volgen. Denkt u nu werke lijk dat de heer of mevroouw N.N. uit Fijnaart veronderstelt dat met hem of haar extra dubbeltje de zaak gered zou zijn? Waarom denkt u zo kinderlijk? De bedoeling is natuurlijk het goede voorbeeld te geven en dat meerderen dat voorbeeld zullen volgen, dubbel te geven voor degenen die dat niet of niet meer doen. Niet zo moeilijk te begrij pen, vindt u wel? En dan nog iets, er zijn nu eenmaal mensen die in alles de wil van God kunnen zien, en het als zodanig aan vaarden. Gelukkige mensen, vindt u niet? Daarom vind ik uw opmerking terzake ronduit kwetsend, evenals uw opmerking over de kerk, het is een af schuwelijk ding. Waarom zegt u niet, ik vind het een afschuwelijk ding, dan hebben wij tenminste het recht aan uw goede smaak te twijfelen. Dat monu mentenzorg er zoals u over zou den ken? Och .monumentenzorg is door dit verloop immers weer van een zorg ont heven in de toekomst. INWOONSTER VAN BREDA KERSTBOOMACTIE De middenstand van Princenhag' zorgde voor de missie. Dit is natuurlij!, heel prachtig. Jammer dat dit ten koste ging van één groep middenstanders. Zij die deelnamen aan de actie ver kochten kerstbomen ten bate van dc missie. Zou het niet beter zijn dat men één van zijn eigen artikelen verkocht, ten bate van de missie? B.v. de bakker kerstbroden, de slager rollades. Of, een percentage winst van de kerstweek af staan ten bate van de missie. Kijk, dan doet men werkelijk iets. Als een bakker, slager of hotelier kerstbomen verkoopt ten bate van d missie, lijkt dit echt nobel. In feite bc nadeelt men zijn naaste. Misschien kan dit schrijven er toe bi dragen, bij volgende acties even verde te denken. Geven uit eigen kassa is mooier, dar geven via de kassa van andere midden standers. BREDA, EEN MIDDENSTANDEE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 6