Als over enkele clagen het vuurwerk de lucht in gaat begint
Papier voor UW pen
Impulsen geven aan onze
nationale economie
Infra-strucluur
Sociaal-cultureel
Uitbreiding
DIRECTEUR E. VAN VIANEN
Oog gericht op kansen
die verder weg liggen
ZO GAAT HET CENTRUM ERUIT ZIEN
Industrieterrein
Reconstructie
v&(V\orien.
sne\\e
?en dekW6öe
autoKapP^
1
KRITISCH
6
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 24 DECEMBER 1964
27
commentaar
Tempo versnellen
DE TOEKOMST VAN BERGEN OP ZOOM
(Van onze provincie-redactie)
Bergen op Zoom. Over enkele dagen
begint de toekomst van Bergen op
Zoom. Als op 1 januari 1965 voor
iedereen een nieuw jaar begint, dan breekt
er voor de Brabantse Scheldestad een
nieuw tijdperk aan. Want Bergen op Zoom
is een van de drie uitverkorenen, die vol
gend jaar en in feite betekent dat vanaf
het moment waarop het vuurwerk sissend
de lucht ingaat de status van ontwikke
lingskern krijgen. Een deel van West-
Brabant maar met de begrenzing van
dat deel is lang niet iedereen het eens
wordt tegelijkertijd stimuleringsgebied.
Daarmee ontvouwen zich voor West-Bra
bant en met name voor Bergen op Zoom
wijde perspectieven.
Bergen op Zoom droomt van een inwoner
tal van 65.000 in 1985. Het droomt van
een met industrieën omzoomde Theodorus-
haven, van een verscheidenheid van in
dustrieën op zijn overige industrieterrei
nen, van een rondwegenstelsel om de stad
en van de Zoomweg. Het droomt van het
Schelde-Rijnkanaal en van het Reimers-
waalplan. Het droomt van een gesaneerde
binnenstad met een welvarende midden
stand en met nieuwe, frisse woonwijken.
Bergen op Zoom droomt, maar liet geeft zich niet over aan dagdromen. Daar
is geen tyd voor. „Ik heb bewondering voor wat mijn mensen op het ogen
blik presteren", zegt directeur E. van Vianen van Gemeente Werken. „We zitten
tot over ons oren in het werk". En dat is geen wonder, want tenslotte is 1 januari
1965 een datum die al heel dicht by is.
De heer Van Vianen kan publicaties laten zien waaraan hij heeft meegewerkt,
die al enige jaren oud zijn, en waarin gepleit is voor een industrialiseringsbeleid
zoals drs. Bakker, de staatssecretaris van Economische Zaken, dat nu gaat voeren.
Geografisch is Bergen op Zoom, zo meent hy, gunstig gelegen en het kan over een
voldoende arbeidspotentieel beschikken om (met het Sloe-gebied in Zeeland en
met Den Helder) uit te groeien tot een van de punten in Nederland die belangrijke
impulsen moeten geven aan onze nationale economie.
verwacht de Scheldestad van de
voordelen die ze door haar uit
verkiezing tot kerngemeente zal genie
ten? Op de eerste plaats industrie, die
aangetrokken zal worden door de pre
mie- en prijsreductieregeling. Die re
geling voorziet in het toekennen van
premies hij het stichten van fabrieks
gehouwen in ontwikkelingskernen en
een prijsreductie op de koopsom of de
erfpacht van fabrieksterreinen.
„Een voordeel van de nieuwe rege
ling", aldus directeur Van Vianen,
„is, dat er voor nieuw te vestigen
bedryven geen minimum aantal ar
beidsplaatsen is gesteld en dat het
aantal arbeidsplaatsen niet meer op
de premie van invloed is. Het zou
ons natuurlijk, om een extreem voor
beeld te noemen, spijten als er op
twintig ha. industrieterrein twintig nieu
we arbeidsplaatsen zouden worden ge
creëerd. Maar ik zou toch ook
niet willen zeggen, dat liet ons op de
eerste plaats te doen is om sterk ar
beidsintensieve industrieën. Wij ver
wachten dat de vestiging van nieuwe
industrieën het bevolkingsniveau zal
opvoeren, bijvoorbeeld doordat nieuwe
bedrijven - en dan denk ik aan che
mische bedrijven, om een voorbeeld
te noemen - gestudeerd kader mee
brengen. Bovendien zal ook de min
der arbeidsintensieve industrie in elk
geval de dienstensector in de stad tot
meer activiteit dwingen en ook dat
zal een belangrijke winst zyn".
Een tweede gevolg van de kernaan
wijzing is, dat de stad zal kunnen put
ten uit de extra pot van minister An-
driessen voor infrastructurele werken.
Daar heeft Bergen op Zoom een boeiend
verlanglstje voor. Zowel de ontslui
ting via de weg als het eigen stedelijk
wegennet vragen dringend om verbete
ring- De Zoomweg wordt uiteraard als
een der belangrijkste verbindingen ge
zien, maar op papier is ook de rond
weg om de stad al gereed. En voorts
zit Bergen op Zoom dringend te wach
ten op een rioolpersleiding naar de Wes
terschelde.
„Ik noem die rioolpersleiding als
laatste", corrigeert de heer Van Via
nen zichzelf, „maar die had ik fei
telijk als eerste moeten noemen. Wij
zien die leidihg als het meest urgente
infrastruturele werk. Wat denkt u
dat een industrie zal zeggen als wij
straks klaar staan met: Hartelyk
welkom in onze stad, maar u moet
zelf maar zien waar u met uw af
valwater blijft!"
Bergen op Zoom hoopt straks bijvoor
beeld chemische bedrijven te kunnen aan
trekken en dat zijn nu eenmaal water
vervuilers. Aangezien de Oosterschelde
niet mag vervuilen, moet er een mo
gelijkheid voor zuivering of afvoer ko
men. Al jaren geleden heeft Bergen op
Zoom plannen gemaakt voor een pers
leiding naar de Westerschelde. Die plan
nen zijn in de loop van de tijd een on
derdeel geworden van het persleiding
plan naar de Westerschelde, dat heel
West-Brabant van zijn vuile water moet
verlossen. „Maar hoe groter het plan,
hoe langer dat het duurt", zegt de
heer Van Vianen, ,,en daarom willen
wij nu maar zovast een persleiding voor
onze stad aanleggen, waarop straks
de West-Brabantse leiding kan aanslui
ten". Dat Bergse stuk zou dan moeten
beginnen bij een pompstation ten zuid
westen van de stad, de spoorlijn moeten
volgen naar Zuid-Beveland en bij Waar
de in de Westerschelde uitmonden.
Ook in de sociaal-culturele sector kan
Bergen op Zoom .van zijn kernaanwij
zing profiteren. ,,In het moderne jar
gon", lacht de heer Van Vianen, „heet
dat klimaatverbeterende werken". Maar
hoe dan ook, op dat gebied heeft Ber
gen op Zoom eveneens zijn wensen.
Op Plein XIII is men al begonnen met
de bouw van een gezondheidscentrum,
waarin het Wit-Gele Kruis, een M.O.B.
enz. onderdak zullen vinden Daarnaast
denkt men, of beter: ziet men met ver
langen uit naar de mogelijkheid om een
instructie-zwembad te bouwen en een
groeiend Bergen op Zoom zal ongetwij
feld behoefte hebben aan een voldoend
ruim en goed geoutilleerd zalencomplex.
Tenslotte biedt de status van kernge
meente - en niet op de laatste plaats - de
mogelijkheid om te delen in een extra-
woningenpot.
Voor het gebied rond Bergen op Zoom
dat als stimuleringsgebied is aange
wezen gelden gedeeltelijk ook deze fa
ciliteiten, n.l. overheidssteun voor in
frastructurele werken, voor werk in de
sociaal-culturele sector en voor de wo
ningbouw. Bovendien stimuleert de over
heid in dat gebied, maar op een ande
re manier, de industrievestiging.. De
vraag hoe de heer Van Vianen denkt
over de begrenzing van het stimulerings
gebied in West-Brabant beantwoordt hij
met een diplomatieke glimlach. ,,Als
directeur van gemeentewerken heb ik
er weinig mee te maken", zegt hij „mis
schien zou ik in een andere functie ook
nog andere West-Brabantse regio's be
langrijk genoeg achten."
Dat er aan de tekentafels van gemeen
tewerken in Bergen op Zoom de laatste
tijd hard gewerkt is - en niet alleen
aan die tekentafels trouwens - bewijzen
de uitbreidingsplannen van de stad.'Het
uitbreidingsplan Nieuw Borgvliet' waar
aan overigens al jaren is gebouwd, is
op papier vol. In plan „Warande" wordt
momenteel de grond bouwrijp gemaakt
en is men reeds met verschillende bouw-
objecten aan de gang. Het plan „Ga
geldonk" zal binnen afzienbare tijd ter
hand worden genomen. En cïaarna komt
plan „Meilust" aan de beurt, waarvan
de gronden tijdig in eigendom moeten
zijn. Tegen dat plan zijn nogal wat be-
Directeur E. v. Vianen
zwaren ingediend, omdat er veel tuin-
dersgrond in onteigend moet worden.
„Maar de vergoedingen zijn echt re
delijk", benadrukt directeur Van Via
nen. „De goede tuinders kunnen
met het geld dat ze in handen krij
gen beslist wat verder weg een be
drijf beginnen waarop ze de kost kun
nen verdienen." Plan „Meilust" is
ook in ander opzicht nog belangrijk. De
stadsuitleg tot nu toe dreigt het winkel
centrum van Bergen op Zoom, dat van
ouds te vinden is in en rond het Vier
kantje, teveel naar één zijde uiteen te
trekken. De bebouwing van „Meilust"
en een goed geplande winkelvoorziening
in de te saneren binnenstad kunnen hier
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM Directeur
F. van Vianen van Gemeentewerken
in Bergen op Zoom gaat terecht
van het standpunt uit, dat regeren
vooruitzien betekent. Voor een stad
als deze is dat in dit stadium temeer
een levensnoodzaak, want Bergen op
Zoom staat aan het begin- van een
ontwikkelingsperiode die een nauw
gezette begeleiding vraagt. Wat de
stad nu doet moet over decennia nog
dienstbaar blijken.
Geen wonder dus dat de heer Van
Vianen bij al zijn werk het oog ge
richt houdt niet alleen op de toe
komst binnen de eerste twintig jaar,
maar ook op de kansen die verder
weg liggen.
De Schelde-Rynverbinding en de
Zoomweg zullen verrekend moeten
worden in de plannen die op de Ber
gen op Zoomse tekentafels worden
uitgedokterd, maar ook een project
als het Reimerswaalplan, dat Bergen
op Zoom straks centrumgemeente
zal maken van een indrukwekkend
haven- en industriegebied. Meer dan
wie ook is de heer Van Vianen daar
om benieuwd naar de door de rege
ring al zo vaak beloofde Zeehaven
nota, waarvan hij veronderstelt, dat
die voor een belangrijk deel aan het
Reimerswaalplan zal zyn gewijd.
In een artikel dat hij heeft geschre
ven in het havennummer van het
tijdschrift „Noord-Brabant", ver
schenen bij de opening van de Bergse
Theodorushaven, vraagt hij zich o.a.
„of het geen zin heeft om, in een zo
vroeg mogelijk stadium, enig in
zicht te verkrijgen in de wijze waar-
(Van een onzer redacteuren)
BERGEN OP ZOOM Verregaande
plannen heeft het gemeentebestuur van
Bergen op Zoom ten aanzien van de
stadssanering en de reconstructie van
de binnenstad. Plannen, die op bijgaande
tekening, het principeplan, dat indertijd
door de gemeenteraad is goedgekeurd,
goed tot uiting komen. Overigens zijn daar
inmiddels al weer wijzigingen in ge-,
komen, die nog niet ter kennis van de
raadsleden zijn gebracht.
In de gemeenteraadsvergadering van
dinsdag 15 december, waarin de begro
ting werd behandeld, is nogmaals aan
gedrongen op nadere informatie van de
raad over de stand van zaken betreffen
de het saneringsplan. Op de tekening
ziet men met zwarte lijnen de grote we
gen aangeduid, waarlangs het verkeer
in de binnenstad dient te rijden. De zo
genaamde binnenste ring is duidelijk te
herkennen. In het noorden, het oosten
en het zuiden worden lussen tot vlak bij
het centrum gelegd. Daaraan komen ver
schillende parkeerterreinen, waardoor
het winkelcentrum gemakkelijk te voet
bereikbaar wordt. De Grote Markt (A)
blijft uiteraard centraal parkeerterrein.
Daarnaast heeft men parkeerterreinen ge
pland op het gebied tussen Korte Bosch
straat en Lindebaan (B), langs Antwerp
sestraat, St. Jozefstraat en Wassenaar
straat (C), een kleiner langs de St. Jo-
zefstraat (D), op de hoek van de Blau-
wehandstraat en Wouwsestraat (E), ter
wijl de Vismarkt (F) gehandhaafd blijft.
Verder zijn er nog plannen voor parkeer
terreinen tegenover het Markiezenhof,
nabij de brandweerkazerne en op de
oude haven. Al deze parkeerterreinen
zullen onderling weer met elkaar worden
verbonden, terwijl een uitgewerkt één-
richtingverkeerplan dan zal worden inge
voerd.
Dit reconstructieplan, dat vooral de
verkeerssituatie regelt, voorziet uiter
aard ook in een sanering met betrekking
tot de volkshuisvesting. Vooral het oude
havengebied en de straten ten noorden
van de Vismarkt zullen gesaneerd moe
ten worden.
op men zich de realisering van een
dergelijk groot zeehavenproject zou
kunnen voorstellen". En hij voegt
daaraan toe: ,,Het is immers op dit
ogenblik slechts mogelijk om een
infra-structureel patroon van land-,
water- en spoorwegen en van woon-
en werkgebieden te projecteren,
wanneer de uiteindelijke situatie (al
thans enigermate) bekend is".
Ideeënschets
Afgaande op de voorhanden zijnde
topografische kennis („geheel on
kundig van datgene wat er op rijks-
of provinciaal niveau op het moment
wordt voorbereid", schreef de heer
Van Vianen erbij) heeft hij gepoogd
een schets te maken van wat in het
oostelijk deel van de Oosterschelde
mogelijk zal zijn, tegen het einde van
de 20e eeuw en in het begin van de
21e eeuw. „In een periode dus waar
in men mag verwachten dat de Euro
poort geheel zal zijn volgebouwd en
dat ook in het Antwerpse havenge
bied geen nieuwe vestigingen meer
mogelijk zijn. In de periode waarin
de Westerschelde een steeds belang
rijker onderdeel gaat vormen van de
Eurodelta, die de grote invalspoor
ten van de west-Europese atlantische
kust omvat".
In de „ideeënschets" die de heer
Van Vianen dan laat volgen, laat hij
zijn gedachten uitgaan naar een zee
havencomplex ten westen van de
nieuw geprojecteerde Antwerpen-
Rijnverbinding en een binnenhaven
complex aan de oostzijde van dit ka
naal. De invaart van dit havencom
plex word* gevormd door een ka
naal, beginnend bij Waarde naar de
plaats waar het huidige Bergse Diep
de Schelde-Rijnverbinding zal krui
sen. In de gedachte van de heer Van
Vianen wordt het havenbekken aan
de westzijde afgesloten tussen Yer-
seke en Gorishoek op het eiland
Tholen. Die afsluiting zou geheel als
dam uitgevoerd kunnen worden, of
er zou nabij Gorishoek een brug kun
nen worden gevreeerd.
Aan de zeehavens kan een bebouw
de oppervlakte ontstaan van onge
veer 2500 ha, terwijl het binnen-
scheepvaartgebied ongeveer 1000 ha
groot kan worden, dit laatste met in
begrip van de 200 ha welke Bergen
op Zoom reeds rond 1980 gereed kan
hebben.
Bestaande geulen
In het ontwerp zoals de heer Van
Vianen het zich heeft gedacht zijn
de plaatsen van het basiskanaal en
de havens zodanig geprojecteerd dat
zoveel mogelijk gebruik is gemaakt
van bestaande verdiepte geulen in de
Oosterschelde, terwijl de industrie
terreinen zoveel mogelijk zijn gepro
jecteerd op die plaatsen waar thans
reeds zandbanken aanwezig zijn.
„Verwacht wordt dan ook", zo
schrijft hij, „dat met niet onevenre
dig hoge kosten tot uitdieping van de
bestaande geulen kan worden over
gegaan, en dat de industrieterreinen
voor een groot deel zullen kunnen
worden opgespoten met de uit deze
geulen afkomstige specie".
In fasen
Tenslotte deelt, de heer Van Vianen
nog mee, hoe naar zijn inzicht dit
plan uitstekend in fasen kan worden
uitgevoerd waarbij hij eerst denkt
aa-^ het binnenvaartbekken en daar
na. of desgewenst gedeeltelijk gelijk
tijdig, het zeehavenproject.
Met dit idee van het Oosterschelde-
bekken als uitgangspunt is het der
halve mogelijk", zo schryft de Ber
gen op Zoomse directeur van Ge
meentewerken, „om het structuur
plan voor Bergen op Zoom dat
voorziet in een uitgroei in eerste
fase tot 65.000 inwoners, en een uit
breiding in tweede fase tot wel
200.000 zielen, zodanig aan te passen
dat woon- en werkgebieden welke
moeten komen aan de oostzijde van
de Schelde-Rijnverbinding, een har
monisch geheel gaan vormen met de
benodigde ruimte voor de dag-recra-
atie".
het economisch noodzakelijke evenwicht
terug brengen.
De kaart die de stad Bergen op Zoom
met zijn 65.000 inwoners uitbeeldt,
is goed voorzien van industrieterreinen.
De hoofdmoot ligt natuurlijk rond de
dit jaar geopende Theodorushaven. Met
inbegrip van de strook van tweehonderd
meter diep die er nu al aan de zuide
zijde van de haven ligt zal er straks
in totaal 150 ha. zijn. Aan de noorde
lijke kant wordt de strook die aanvan
kelijk 200 meter diep zou zijn met
eenzelfde diepte utfebreid en weer noor-
ielijk daarvan komt nog een oppervlakte
droog industrieterrein. Langs, de zwaai-
kom van de haven legt de gemeente
650 meter openbare loswal aan. De rest
van de kade wordt aangelegd door de
industrieën die er zich zullen vestigen
en die dat kunnen doen aangepast aan
hun eigen behoefte. Eind 1965 kan het
huidige havenproject gereed zijn. De
Theodorushaven en de sluis die Bergen
op Zoom voorgoed zal blijven herinne
ren aan de ambtsperiode van burge
meester ir. L- Peters, zijn berekend
op schepen van 1350 ton. In de korte
geschiedenis van de haven is er ech
ter al een schip van 2000 ton binnen
geweest en dat gign perfect.
Behalve de betonmortelindustrie
„De Schelde" vindt men op het ogen
blik langs de Bergrfe haven nog niets.
De 17, ha die langs de zuidelijke kant
bouwrijp zyn, werden in optie genomen
door de Kon. Zout Ketjen. En voor het
overige? Als de geruchten juist zyn, zal
Bergen op Zoom na 1 januari de gega
digden snel genoeg zien komen. Direc
teur Van Vianen lacht maar eens een
beetje. Zakengeheimen zijn er tenslot
te niet om prijsgegeven te worden.
Langs de spoorlijn naar Roosendaa
heeft Bergen op Zoom zijn industrie
terrein „Lage Meren" liggen, thans 10
ha. groot. Het wordt in de toekomst
met nog 30 ha. uitgebreid. Doordat de
binnenkomende treinen ter hoogte van
dit industrieterrein al aan het afremmen
zijn en de vertrekkende treinen er nog
niet op volle snelheid rijden, heeft „De
Lage Meren" al jarenlang gefungeerd
als visitekaartje van de stad. Men kijkt
er o.a. op de vestiging van Bruynzeel
en de nieuwe uitgebreid technische
school, ligt er vlak bij. Voor Bergen
op Zoom als kerngemeente een aantrek
kelijke presentatie.
Het industrieterrein „Geertruidapol-
der" brengt de stad in zoverre moei
lijkheden mee, dat het gedeeltelijk
achter de kogelvangers van het schiet-
terrein op „Kijk in de pot" ligt. Het
noordelijk deel, ter grootte van 12
ha., heeft daa^ geen last van. Maar
de rest van het terrein biedt de ge
meente nu een schat van een kans
om met het ministerie van Defensie
eens te gaan praten over de vraag,
of een schietbaan nu wel echt midden
in een stad behoort te liggen.
Tenslotte is tussen N. Borgvliet en
de spoorlijn nog het 10 ha. grote in
dustrieterrein „Langeweg" gedacht,
waarvan het plan kortgeleden ter visie
is gelegd. Alles bijeen krijgt Bergen op
Zoom dus een rijk arsenaal van indus-
triegronden, waarop het een verschei
denheid van bedrijven kan ontvangen,
die heel wat handen werk en de stad
aanzien en welvaart kunnen verschaf
fen.
Het is begrijpelijk, dat een gedaante
verandering als Bergen op Zoom
zich op papier heeft toegedacht de hui
dige stad niet onberoerd kan laten. Met
het oog op de toename van het ver
keer, op de groeiende betekenis van
de middenstand als belangrijke diensten
verlenende sector en op het niveau waar
op de 'bevolking van een welvarende
stad moet wonen en werken heeft het
gemeentebestuur een reconstructie-basis
plan ontworpen, dat door de raad is
aanvaard. Daarin wordt de structuur"
van de oude stad aangepast aan de
eisen die er in de toekomst aan ge
steld zullen worden. Bergen op Zoom
is niet de eerste stad die een derge
lijke ingrijpende operatie moet onder
gaan; een operatie die niet altijd pijn
loos verloopt.
Maar de Bergenaren van nu
staan ten enemale voor de op
dracht om de situatie te schep'
pen waarin de generatie van
straks moet leven. En dat vraagt
een vooruitziende blik. Een blik
die men het gemeentebestuur
van Bergen op Zoom op dit mo
ment waarlijk niet kan ontzeg
gen. Maar over enkele dagen be
gint dan ook de toekomst van
Bergen op Zoom.
(Advertentie)
In het hierbij afgedrukte verhaal ver
telt een enthousiaste directeur van ge
meentewerken van Bergen op Zoom over
de concrete plannen die zijn stad heeft
nu de kernaanwijzing over enkele dagen
een feit wordt. Levendig ziet hij vóór
zich het beeld van een groeiende stad,
die accommodatie moet scheppen voor
een zich uitbreidende industrie, die een
taak te vervullen heeft in een zich ont
plooiend West-Brabant. Met plezier ook
preludeert hy op de toekomst, die met
een ontsluiting door Zoomweg en Schel
de-Rijnkanaal en met de belofte van een
zee- en binnenhavencomplex in de Oos
terschelde, allerlei perspectief biedt.
Zo'n geluid uit de Brabantse Schelde
stad is hartverwarmend. Het duidt erop,
dat de kernaanwijzing van Bergen op
Zoom weerklank vindt en dat 1 januari
1965 inderdaad de startdatum kan wor
den die de Bergenaren op weg stuurt
naar een nieuwe toekomst.
Het is temeer hartverwarmend omdat
die geluiden tot nu toe slechts schaars
zijn geweest. Niet te ontkennen valt, dat
het gemeentebestuur van Bergen op
Zoom in de achterliggende jaren gewerkt
heeft. Het industrieterrein „De Lage
Meren" ligt er, stadsuitbreidingen zyn
gedeeltelijk gerealiseerd of in aanzet aan
wezig. De Theodorushaven is gegraven.
Maar de kernaanwijzing betekent, dat
het tempo versneld moet worden en dat
de plannen meer allure moeten krijgen.
En daarvan was bijvoorbeeld in
de begrotingsvergadering die de
Bergse gemeenteraad deze maand ge
houden heeft weinig te bemerken. Wie
verwacht zou hebben dat die begrotings
behandeling voor de fractievoorzitters in
de raad aanleiding geweest zou zijn om
hun visie te geven op de komende ont
wikkeling is bedrogen uitgekomen. Dit
jaarlijks hoogtepunt in het gemeente
raadswerk is ontaard in een politiek
steekspel, waarin op een soms weinig ver
heffende manier lokale en op zich weinig
gewichtige belangen werden uitgevoch
ten. Wij zouden slechts kunnen wijzen op
een poging van de raad om b. en w. wat
meer inlichtingen te ontlokken over de
stand van zaken met betrekking tot de
industrievestiging. Maar daar bleef het
dan ook wel bij.
Het is duidelyk, dat een gewichtige
zaak als de aanwijzing van een stad tot
stimuleringskern meer tot de verbeel
ding van de gemeenteraad zal moeten
gaan spreken en de bestuurders van de
stad zal moeten inspireren tot een ver
ruimde visie. Alleen dan zal Bergen op
Zoom kunnen beantwoorden aan zijn
nieuwe taak, het hart te zyn van een
ontwikkelingsgebied dat nu zyn kansen
moet grijpen die het door zyn geogra
fische ligging als het ware krijgt opge
drongen.
VERONICA
Kortgeleden las ik dat Radio Veroni
ca hoogstwaarschijnlijk zal moeten ver
dwijnen. Nu vraag ik me af, waarem?
Waarom moet Veronica weg? Omdat dit
radiostation zulke goede programma's
heeft? Omdat Veronica gezelligheid in
huis brengt? Omdat de programma's
de beste in Nederland zijn?
Het is algemeen bekend dat Neder
land een zeer grote behoefte heeft aan
teenagermuziek. Welnu, Radio Veronica
voorziet in deze behoefte, en wel van
's morgens 7 uur tot 's avonds laat. Om
te kunnen blijven bestaan, zendt Radio
Veronica reclame-boodschappen uit. Is
dit niet zeer logisch? Deze technici, disc-
jockeys, etc. moeten toch ook leven.
Nu men eindelijk goede programma's
over de radio hoort, ook op het klas
sieke vlak, moet Veronica verdwijnen.
Dan maar naar Hilversum luisteren, zult
u zeggen. Die zendt toch ook tienermu-
ziek uit. Ja zeker. Tijd voor teengares
bijvoorbeeld 1 uur per week. De „5 se
conden van Woep-show" 1 maal per 14
dagen. „Tussen 10 en 20" 1 keer per
week Dat is zo ongeveer alles, wat
teenagermuziek betreft. Nee, dan de ten
onrechte genoemde „piratenzender" Ve
ronica.
Ik ben ervan overtuigd, dat de teen
agers en zeer zeker ook oudere mensen
Radio Veronica niet willen missen. Waar
om zegt de regering dan, dat Veronica
moet verdwijnen9 Zijn de Eerste en
Tweede Kamer niet de vertegenwoor
digers van het volk? Waarom doet men
dan precies het tegenovergestelde van
wat het volk wil? Is dat enkel en alleen
omdat Veronica reclame-boodschappen
uitzendt9
Nederland, d.w.z. de inwoners van Ne
derland, willen Veronica behouden, en
toch zegt de regering: „Verdwijnen".
Dat betekent maar één ding: De rege
ring handelt verkeerd. Radio Veronica
moet blijven, daar is het hele Neder
landse volk van overtuigd. Maar helaas
de regering is dwars en koppig.
Wat Anneke Grönloh in het liedje
„Paradiso" zingt is volkomen waar:
„Wat geluk was werd verdriet!"
BREDA, Hooilaan 8b
RINUS JOOSEN
SNELVERKEERS-
IDEOLOGIE
Dat de Stichting Centraal Bureau
voor de Afgifte van Rijvaardigheidsbe
wijzen met de Rijexamens niet bereikt
wat zij zou willen bereiken is tot daar
aan toe.
Maar dat deze Stichting de schuld van
haar mislukking op de rij-instructeur
en beginneling motorrijtuigbestuurders
schuift is gewoonweg niet netjes meer
Deze Stichting zelf houdt Nederland in
'n roes gevangen waaruit voor velen de
grote moeilijkheden omtrent 't rij-ex-
amen voortvloeien.
Deze Stichting zelf is de oorzaak van
onze huidige Snelverkeersmentaliteit
welke haar tol het liefst in doden op
eist.
J. P. JANSEN
(rij-instructeur te Breda)
75 JAAR K.N.V.B. (V)
Naar aanleiding van uw stukje dat j.l
zaterdag in de krant stond: „KNVB wil
met de NTS praten over t.v.-debat uit
zendingen is dit voor mij aanleiding om
even mijn mening te zeggen.
Het is gewoon schandalig dat ze zc
iets zeggen. Heel Nederland betaalt aan
de KNVB. Wat Bob Spaak zei over het
niet uitzenden van de wedstrijd Neder-
land-Engeland en de kosten hiervan
daar heeft de heer Spaak zich toch geen
zorgen, over te maken. Heel Nederland
vertegenwoordigt de KNVB.
Maar hij moet op de eerste plaats eerst
eens even naar zijn medemensen kijken
die invalide zijn of door ziekte deze
wedstrijden niet bij kunnen wonen.
Nu schrijf ik niet over mijn vader
die invalide is en een geweldige voet
balliefhebber, want zo zijn er nog wel
honderden. En ik ben er ook vast van
overtuigd dat hun mening hetzelfde is
We hebben aandachtig geluisterd naai
de uitzending op de t.v. met vele ver-
tegenwoordgiers- van de KNVB en me'
name de heer Brunt. Dat hij op de cen
ten zit moet hij weten, maar laat dar
heel Nederland genieten van de wed
strijden op de t.v.
NEL PROOSTEN
Vaartpad 13 Oosterhout
T.V.-RECLAME
Er is dat is wel duidelijk onte
vredenheid over de zuilen, over dit ra-
diobestel, hun optreden en hun pro
gramma's. De REM is verdwenen. En
Veronica zal hopelijk verdwijnen.
Dat de ministers zich nu geplaatst zien
in 'n dwangpositie en: „gestalte moeten
geven aan een omroepbestel met inge
bouwde reclame'' komt mij wel zinloos
voor. Onzinnig. Dat het dagblad „De
Stem" een dergelijk standpunt inneemt
en publiceert vond ik nog gekker! Want
't gaat er niet om: „Naast de bestaande
zuilen een andere zender of zenders te
hebben'of te krijgen!" Waar het m.i. om
gaat is: „een betere instelling van hen
die deze bestaande zenders beheren".
Neen. Een .zuilenvriend" ben ik niet
Maar verdriet over het verdwijnen van
de REM en Veronica heb ik evenmin
Echter: Zuilenvriend of niet wij hoeven
en moeten het „oude en bestaande niet
af te breken, niet te vervangen of ei
nieuwe zenders naast te plaatsen. En
we hebben geen „reclame op de
t.v." nodig.
Zo kom ik tot de volgende punten:
1. De ministers moeten niet „gestalte ge
ven aan een omroepbestel met inge
bouwde reclame".
A. Wij hebben de beschikking over een
machtige en rijk gevarieerde dag- en
weekbladpers, waar degenen die vooi
hun bedrijven en produkten reclame
„nodig" hebben goed terecht kunnen.
B. Wij zitten als kijkers niet verlegen
om „reclame over een of andere ZOUTE-
drop, maar wel verlegen met de ZOUTE-
loze zuilen-programma's.
C. In de loop van haar onwettig
bestaan heeft Veronica wel bewezen
waar wij terechtkomen en aan toe zijn
met „commerciële radio".
D. Laat daarom de reclame daar waar
zij hoort: bij de pers en de mensen van
de pers. Volgens mij de enige weg om
èn onze pers èn onze t.v. gezond te
houden.
2. Het is eerlijk mijn gedachte dat wij
zoeken in de „verkeerde" richting. Wi
willen lijkt het mij tegenover he'4
bestaande omroepbestel dezelfde wep
als Maarten Luther in zijn tijd tegen
over de kerk. Dat is: „afbreken en om
ploegen en opnieuw beginnen". Waar
om kunnen wij niet eenvoudig „de re
gels van het spel" een weinig verande
ren?
3. B.v.: Door de verplichting van aan
gifte bij aankoop van een radio en/of
t.v.-toestel.
En „verplciht" kijk- en luistergeld. Maar
met individuele „vrijheid" die kijk- en/
of luistergeld te storten op de giroreke
ning van de omroepvereniging naar
keuze.
4. Via deze weg is er concurrentie
Zonder dat er nieuwe zenders bij ko
men. De „betalende" kijker en luiste
raar is niet langer „overgeleverd aan de
willekeur" van de omroepverenigingen
En de reclame blijft waar zij „thuis
hoort"; bij de pers! Bovendien staat oi
valt de „belangrijkheid en levensvat
baarheid" van een omroep niet meer
met het aantal (leden) maar berust de
ze op de „kwaliteit" (van programma's)
Hebben betalende kijkers meer kans dat
er met hun belangen en verlangens re
kening gehouden wordt.
Reclame-t.v. met programma's op tie-
nerpeil! Ik word kotsmisselijk alleen al
bij de gedachte! Ik ben geen vriend van
de zuilen, maar apprecieer iedere actie
voor verbetering der bestaande zuilen
bQven „reclame-televisie"! En was ik
redacteur bij de Nederlandse pers, ik
zou zeker „reclame" maken tegen recla
me-t.v.! Er is geen behoefte aan! Tenzij
bij een stelletje schreeuwers! Boven
dien is „reclame de ruggegraat van de
pers!!". Weg ermee op de t.v.!
TERNEUZEN W. VERMEULEN
(Er is ook een mogelijkheid reclame
in de televisie toe te vertrouwen aan
de pers, althans de pers daarin te
laten delen. Zoals het interimadvie?
van de Pacificatiecommissie ook
voorstelde. Red.)
KERK GINNEKENSTR.
V
Uw eerste reactie is wel goed (ikke
uit Ulvenhout). Het heeft geen zin om
na te kaarten over iets dat nu eenmaal
een feit is, maar dat neemt niet weg
dat iedereen het recht heeft daar over
een eigen zienswijze te hebben, al helpt
het dan ook geen zier. Maar de rest kan
ik niet goed volgen. Denkt u nu werke
lijk dat de heer of mevroouw N.N. uit
Fijnaart veronderstelt dat met hem of
haar extra dubbeltje de zaak gered zou
zijn? Waarom denkt u zo kinderlijk?
De bedoeling is natuurlijk het goede
voorbeeld te geven en dat meerderen
dat voorbeeld zullen volgen, dubbel te
geven voor degenen die dat niet of niet
meer doen. Niet zo moeilijk te begrij
pen, vindt u wel?
En dan nog iets, er zijn nu eenmaal
mensen die in alles de wil van God
kunnen zien, en het als zodanig aan
vaarden. Gelukkige mensen, vindt u
niet? Daarom vind ik uw opmerking
terzake ronduit kwetsend, evenals uw
opmerking over de kerk, het is een af
schuwelijk ding. Waarom zegt u niet,
ik vind het een afschuwelijk ding, dan
hebben wij tenminste het recht aan uw
goede smaak te twijfelen. Dat monu
mentenzorg er zoals u over zou den
ken? Och .monumentenzorg is door dit
verloop immers weer van een zorg ont
heven in de toekomst.
INWOONSTER VAN BREDA
KERSTBOOMACTIE
De middenstand van Princenhag'
zorgde voor de missie. Dit is natuurlij!,
heel prachtig. Jammer dat dit ten koste
ging van één groep middenstanders.
Zij die deelnamen aan de actie ver
kochten kerstbomen ten bate van dc
missie. Zou het niet beter zijn dat men
één van zijn eigen artikelen verkocht,
ten bate van de missie? B.v. de bakker
kerstbroden, de slager rollades. Of, een
percentage winst van de kerstweek af
staan ten bate van de missie.
Kijk, dan doet men werkelijk iets.
Als een bakker, slager of hotelier
kerstbomen verkoopt ten bate van d
missie, lijkt dit echt nobel. In feite bc
nadeelt men zijn naaste.
Misschien kan dit schrijven er toe bi
dragen, bij volgende acties even verde
te denken.
Geven uit eigen kassa is mooier, dar
geven via de kassa van andere midden
standers.
BREDA, EEN MIDDENSTANDEE