estdag Belgen sijn niet so met hun televisie-bestel Kerstcantate van A. Honneger werk.dat diepe indruk maakt Baron Bluff en de Bluff-Blues gasten Programma's radio en t.v. r3 L d. POL jpondent(e) Depoliticering. enig middel om de impasse te doorbreken Anneke en Blue Diamonds in geboorteland ■Sluis Opa's krant 20 RADIO RADIO .WIJK VERMOUTH Radio Televisie Chinees Yi-Kwei zong Moessorgski él Jim KORT KUNSTNIEUWS Pennekluiver [ijgbaar bij |tTRUII>ENBERG TEL 772 «r m AAT til te BRUSSEL zoekt Engels lier nummer 17182-00 van Is er één soep <norr,soep oogst Aspergesoep - iste, botermalse itrokken van ver met een aroma- gnonsoep van jonden. Wat een estelijk genieten! DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 22 DECEMBER 1964 (Van onze radio- en t.v.-redactie) De Nederlandse televisie in haar algemeenheid van omroepen en NTS is, vooral de laatste tijd, naar aanleiding van de Noord- zee-operette, voortdurend onder worpen geweest aan dikwijls sma lende kritiek. De „zuilen" zijn de grote zondebok. Zij zouden geen nieuwe gegadigden naast zich dul den, gekant zijn tegen het „open bestel" en de programma's deugen eenvoudig niet. Een nuchtere, objectieve waardebepa ling van wat de omroepen en NTS in de bijna 13 jaar van hun bestaan tot stand hebben gebracht, hebben we in alle politieke en juridische verwikkelin gen van de laatste tijd moeten missen. Wel wordt betoogd, dat de omroepen door het naast zich dulden van nieuwe gegadigden, opnieuw de kans krijgen hun bestaansrecht te bewijzen. Alsof, met name de levensbeschouwelijke om roepverenigingen, hun bestaansrecht niet allang bewezen hebben. Dat onder deze omstandigheden een instituut als de AVRO, fervente pogin gen in het werk stelt, haar kleurloos heid tot dogma te verheffen, als een argument tot openheid, is op zichzelf niet zo verwonderlijk. Dat deze omroepver eniging tracht uit de lachwekkende REM-affaire politieke munt te slaan, is haar goed recht. Niemand zal haar dit recht betwisten maar de AVRO is en blijft een ,,zuil", zij het een zuil zonder kleur Dat het een moeilijke opgave is, kleur te bekennen waar geen kleur aan wezig is, moge blijkeh uit de verwor venheden, welke tien jaar televisie in België hebben opgeleverd. (Advertentie) Hier geen zuilen, ook geen open be stel, maar de Belgische televisie is een staatszaak, voortdurend onderhevig aan touwtrekken om machtsverhoudingen. Concurrentie of competitie, zoals bij ons gelukkig nog mogelijk is komt bij de BRT dan ook niet voor omdat de omroeppolitiek ten nauwste afhanke lijk is, van de stromingen welke het re geringsbeleid bepalen. Opinievormende uitzendingen of rubrieken treffen wij in de Belgische radio of televisie dan ook zelden aan. omdat chefs, redacteuren, regisseurs, producers en andere func tionarissen in hun positie sterk afhanke lijk zijn van de beleidslijn, die op dat bepaalde moment het gedragspatroon van de omroep mede bepaalt Er is slechts één zuil, de BRT... Bij al ons koekhakken om zendmach tiging rechten en vrijheden, al dan geen reclame in radio of televisie, al dan geen commerciële uitzendingen en heel de ridicule koude oorlog tegen REM, TROS of TV-Noordzee, wordt in de regel over het hoofd gezien, dat velen in het buitenland, waaronder de Belgen, ons benijden om de mogelijk heden en kansen, welke wij bezitten in unieke verworvenheden als omroepen op een levensbeschouwelijke grondslag. Een bekend Vlaams journalist Huib de Jonghe, heeft onlangs in een belang wekkende publikatie de situatie van de Vlaamse televisie uit de doeken gedaan en het beeld dat hij schetst, is bepaald niet rooskleurig te noemen. Hij wees op talrijke toestanden en praktijken in het Belgische televisiebestel, waar onze Zuiderburen allesbehalve gelukkig mee zijn en waaraan heel wat te verbeteren valt, in het belang van de eigen taak van dit nog steeds nieuwe communica tiemiddel. „De televisie", aldus Huib de Jonghe, „is voor Vlaanderen een machtig in strument van de Nederlandse cultuur. Daar de culturele mogelijkheden voor Vlaanderen beperkt zijn, is een nauwe samenwerking met Nederland aangewe zen. En verder dient erkend, dat ook de Vlaamse televisie er goeddeels in is ge slaagd het hart van haar publiek te veroveren. De Vlaamse T.V. is populair. Het is wat haar eerste leider Bert Leij- CINZANO sen destijds heeft betracht: volks te zijn en toch niet banaal. Het gaat erom het hart en tevens de geest van het volk te veroveren. Vlaams zijn, maar tevens vooruitstre vend. Niet opgesloten zijn in enghartig particularisme. Men kan het zeer nuch ter stellen en betogen, dat de mensen in de televisie ontspanning zoeken, ge woon alleen maar ontspanning. Het is echter niet zó, dat daarom onmiddel lijk alle overwegingen die verband hou den met de volksontwikkeling bela chelijk schijnen of overbodig zijn. Wij zijn er zeker van, aldus De Jonghe, dat heel wat Vlaamse kijkers bereid zijn, heel wat meer van televisie mee te dra gen, dan alleen maar wat gemakkelijke ontspanning. De verantwoordelijkheden voor tele visie, die dit hebben beseft, dienen te overwegen dat het er dan enkel nog op aankomt de culturele inhoud zó te presenteren, dat het programma de kij kers blijft boeien. Dit veronderstelt een diep inzicht in het medium, zowel als in de psychologie van het kijkerspubliek. Het veronderstelt tevens grondige vak kennis, artistiek talent en een nooit ver zakend enthousiasme, dat getuigt van en diep geloof in de grootsheid van de televisie als opdracht. Juist daarom betreuren we het zo fel, dat elke dag kansen worden gemist, omdat men geen oog heeft voor die op dracht, maar alle belangstelling meer en meer schijnt uit te gaan naar ne venfactoren, die de atmosfeer verpes ten.' Huib de Jonghe ziet voor deze ongeluk kige wending in de Vlaamse televisie en mutatis mutandis ook voor de Waalse een radicale oplossing: vol ledige de politicering. „Iedereen weet dat dit een wensdroom is, die onder de huidige omstandigheden nooit in vervul ling kan gaan. Daartoe zou het noodza kelijk zijn schoon schip te maken en weer vanuit het niets te vertrekken. Dit verklaart, waarom de gedachte ingang vindt, dat televisie enkel gered kan worden door haar in handen te geven van particulieren, onder controle van of ficiële instanties. Uiteraard is hierbij al het gevaarlijke begrip „commerciële televisie" gehanteerd aldus de heer De Jonghe. „Het is niet uitgesloten hier over een oordeel uit te spreken, zonder een grondige studie van het probleem in het algemeen en de vorm waarin dit kan geschieden". Tot zover Huib de Jonghe, die da arme de duidelijke impasse, waarin de Bel gische televisie thans verkeert, heeft ge signaleerd. De omroep als staatsinstel ling blijkt dus evenmin een aanlokkelij ke situatie. Naar wij vernemen heeft het instituut voor pers en communica tie wetenschappen te Leuven het pro bleem onlangs in studie genomen of hieruit een „haalbaar" alternatief zal voortvloeien, moet worden afgewacht. Een meer intensieve samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen bijv. zou in dit verband zeker onder ogen ge zien moeten worden Het huidige sy steem van uitwisseling en van program ma's, met name wat betreft televisie is afgezien van incidentele co-produk- ties beslist onvoldoende. Hoe dan ook voorlopig kan onze con clusie geen andere zijn, dan dat het Nederlands omroepbestel sterk te pre fereren is boven dat der Belgen. Dinsdag 22 december HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Volksliede- ren. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Actualiteiten (eventueel grammofoon muziek). 12-55 Religieus nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek met commentaar. 14.00 Voor de platte landsvrouwen. 14.10 Lichte grammofoon- imuziek. 14.50 Lichtbaken, lezing. 15.00 (herhaling van zaterdag j.L) 16.00 Voor de zieken. 16-30 Onderweg: Godsdienstig programma. 17.00 Vor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50 Regeringsuit zending: Muziek in de Nederlandse An tillen rond de jaarwisseling Spreker: dr. G. D. van Wengen. 18.00 Pianospel en lichte rkestmuziek (gr.) 18.20 Uit zending van het Gereformeerd Politiek Verbond. Geen neutraliteit. Tot U spreekt De heer J. van der Jagt. 18-30 Muzikaal portret: lichte muziek. 18-50 En nu mijn geval: vragenbeantwoording. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Metropole-or- kest en zangsoliste: lichte muziek. 20.00 Radio Kamerorkest en piano-solisten: klassieke muziek. 20.35 Mikal en Beth- sabee, hoorspel. 21.50 Omroeporkest: Russische volksmelodieën. 22.05 De zin gende Kerk: bloemlezing uit het Gre goriaanse repertoire. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22-40 Epiloog. 22.45 Liedjes. 23.15 Lichte grammofoonmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM 2 298 M AVRO: 12.00 Lichte pianomuziek (gr.) 12 20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht en semble met zangsolisten- 13.00 Nieuws 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe richten. 13.30 Dansorkest met zangso listen. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Lich te grammofoonmuziek. 15-30 Adieu M S. Willem Ruys, documentaire. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereofonische uitzending. Viool en piano: Moderne en klassieke muziek 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Lichte grammofoonmuziek. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Operafragmenten (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Radar: radioperiodiek. 20.45 Ama teursprogramma 21.05 Licht instrumen taal ensemble. 21.30 Voordracht. 21.45 Sitar, Pianorec.: klassieke muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actua liteiten. 23.00 Gesproken brief. 23.05 Modern Toneel. 23.40 Licht instrumen taal trio. 23-55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu ziek. 12.15 Gevarieerde muziek. 12.25 Weerbericht. 12.30 Gevarieerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Fes tival van Vlaanderen: L'Ange de feu, opera (2). 15.05 Nieuws. 15.10 Gevari eerd muzikaal programma. 16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten. 16.09 Kamermuziek 16.45 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws 17.15 Jazzmuziek voor de jeugd- 17.45 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten 18.30 Evergreens. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nws. en radio kroniek. 19.40 Gevarieerd programma. 20.00 Spel. 22.00 Nieuws. 22.15 Canadese volksmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00- 0.10 Mededelingen voor de scheepvaart. BRUSSEL FRANS 484 M 12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde mu ziek en actualiteiten. (12-40 Feuilleton. 13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws. 14.03 Ge varieerd programma (15-00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.08 Moderne muziek. 17.00 Nieuws en kroniek. 17.45 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.02 Voor de sol daten. 18.27 Gevarieerde muziek 18.50 Feuilleton. 19.15 Muzikaal medaillon. 19.30 Nieuws. 20.00 Werther, opera. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22-55-23.10 Nieuws. Woensdag 23 december HILVERSUM 1 402 M NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie ke muziek (opn.) 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Muzikale klanken uit Zwitserland (gr) 8.50 Volksliedjes uit verschillende lan den (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Viool en piano: klassieke muziek (gr.) 10.30 Adventsdienst. 11.00 Klassieke or kestmuziek (gr.) 11.30 Amusements muziek uit de twintiger jaren. 11.50 Ca baret. HILVERSUM 2 298 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.15 Lichte gram- mofooonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9-00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke grammmofoonmuziek. VPRO: 9.40 Ik zoek een reisgenoot, religieuze lezing. VARA. 10.00 Lichte grammo foonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Dubbel kwartet: moderne liederen. Dinsdag 22 december NEDERLAND 1 NTS: 19 00 Journaal voor Gehoorge stoorden. 19.30 Engelse les. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws 20.45 Tel uit je winst, quizprogramma. 21.15 Theater thuis kerstdrukte, TV- spel. 21.45 Lurelei-Cabaret. 22.25 Actu eel Humanisme. NTS: 22.35-22.40 Jour naal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20-01 Station Petticoat, TV-film. NTS: 20.25 Balletfilm. NCRV: 20.45 Filmre portage over de Nederlandse Antillen in het 10e levensjaar van Het Statuut. 21.15 Komt allen tezamen. .Volkskerst zang. 21.55-22.10 Attentie. RKK: 2210- 22.35 Liturgie-vernieuwing, gesprek. BELGIë VLAAMS 19.00 Zandmannetje. 19.05 Hoeveel is die vraag u waard?, quiz. 19.30 De Flintstones, tekenfilms. 19.55 Hier spreekt men Nederlands. 19.59 Weerbericht. 20.00 Nieuws 20 25 Penelope, gastrono misch programma. 20.50 Panorama. 21.30 De contrabas, filmcomedie. 22.00 Katholieke uitzending. 22.30 Nieuws, BELGIë FRANS 17.00 Filmprogramma voor de jeugd. 17.25 L'histoire du petit Tattian. Japan se film. 18.30 Nieuws. 18.33 Nederland se les (10). 19.00 Filosofische uitzending en lekenmoraal. 19.30 Eve-mémoire. pro gramma voor de vrouw. 19.45 Le temps des copains, filmfeuilleton. 20.00 Jour naal. 20.30 Douce France, gevarieerd programma. 21.30 Signes distinctifs: Néant (Signalement), speelfilm. 22.55 Journaal. Het concert van het Concertgebouw orkest in de Kurzaal te Scheveningen is door de medewerking van de Chi nees-Amerikaanse bas Yi-Kwei Sze hét hoogtepunt van de eerste helft van dit seizoen geworden. Reeds vorig sei zoen was zijn optreden toen met het Residentie-orkest, een muzikale ge beurtenis van de eerste orde. Ook nu zong hij weer de drie frag menten uit Mossorgski's opera „Boris Godoenoff", met name de Monoloog van Boris, de Hallucinatiescène en het Af scheid van Boris. Bovendien liet hij voor de pauze de concert-aria „Mentre ti lascio" van Mozart horen en ook hierin toonde hij zich een zeer groot zanger, die in deze afscheidsscène (een vader neemt afscheid van zijn dochter) met een nobele fluweelzachte vocaliteit de muziek van de Salzburger meeste: veel reliëf verleende. Persoonlijk horen wij hem evenwel liever in het Aziatische klankidioom, zoals in de fragmenten uit de Boris Godoenoff. We kennen de vertolkingen in dezen van Boris Christoff Kim Borg en niet te vergeten van de destijds vermaarde Sjaljapinj maar geen van hen heeft deze partij ooit zo diep-menselijk en door leefd gerealiseerd als Yi-Kwei Sze. De volle zaal werd in de ban geslagen van dit volmaakte zingen en overgelij- kelijk interpreteren van tekst en muziek. Decor noch kostuum waren hier nodig om voor ons de dramatische sfeer van het gebeuren te intensiveren. Wat deze kunstenaar alleen al door zijn expressie weet te suggereren grenst aan het on waarschijnlijke. Hij wist de intense psy chische spanningen, in dit drama opge roepen door gewetenswroeging halluci naties en doodsangst, op de toehoorders over te brengen, maakte hen er als het ware deelgenoot van. In zijn indrukwek kende, van grote dramatische kracht getuigende weergave werd hij op voor treffelijke wijze door Haitink en het orkest gesecundeerd, terwijl het Groot Omroepkoor in de slotfase van het laat ste fragment door bijzonder fraaie en semblezang opviel. Een ovationeel applaus was het ant woord op deze fenomenale vocale pres tatie, waarin dirigent, omroepkoor en orkest zeer terecht door Yi-Kwei Sze betrokken werden. Voor ons zal deze interpretatie onvergetelijk blijven. COR BACKERS (Advertentie) De Beatles zijn in Indonesië taboe, maar wat voorviel op het vliegveld van Djakarta toen Anneke Grönloh en de Blue Diamonds daar aankwamen, over trof zelfs de tonelen, die plegen plaats te vinden wanneer de Beatles zich ver tonen. De bekende Nederlandse artiesten zijn in Indonesië geboren en het jeugdige In donesische publiek is dan ook wild enthousiast over het drietal, waarvan zij dan ook luidkeels getuigden. Kaartjes voor de voorstellingen die het Nederlandse trio in Indonesië zal geven, die legaal al bijna meer kosten dan het gemiddelde maandsalaris in het land van Soekarno, worden op de zwarte markt voor astronomische bedragen ver kocht. Het drietal zal in alle grote In donesische steden optreden. Anneke en de broers Ruud en Riem de Wolff zullen ook een bezoek brengen aan him geboorteplaatsen. Anneke Grönloh, die de Indonesische taal en het dialect van de streek waar zij werd geboren goed spreekt, zal naar Menado, in het noorden van Celebes vliegen. Op de foto: het trio bijeen vóór vertrek naar Indonesië. fleef uw llevelingsvogel het beste verpakte vogelvoedersl Une cantate de Noël is een modern stuk muziek, dat internationaal grote waardering oogstte. Arthur Honnegger is er de componist van. Hij schreef deze kerstcantate in 1953, het was zijn laatste schepping. Kort na de voltooiing ervan werd hjj ernstig ziek en stierf in 1955. We kunnen deze cantate zonder meer een meesterwerk noemen, dat door de zeer persoonlijke verwerking van het gegeven niet nalaat diepe indruk te maken. Het is een modern werk waar men geboeid naar zal luisteren. Verbroedering der mensheid, na de verschrikkingen en het leed dóór de tweede wereldoorlog veroorzaakt, vormt de diepere gedachte, welke aan deze kerstmuziek ten grondslag ligt. De haat tegenover de overweldiger moet wijken voor de Liefde die over en in ons allen gloriëren moet. Dat is de muzikale bood schap, die de componist de wereld inge zonden heeft. Vandaar ook dat Honegger Duitse en Franse kerstliederen heeft ge bruikt en uitdrukkelijk voorschrijft deze in de originele taal te zingen. De schet sen voor dit werk werden door hem reeds in januari 1941 ontworpen, kort nadat Frankrijk door de Duitsers bezet was. Hoewel het werk ononderbroken doorgaat zijn er toch duidelijk drie delen in te onderscheiden. Voorafgegaan door een sombere instru mentale inleiding, opent de contate met een woordenloze klaagzang, ingezet door de bassen, vervolgens door de tenoren en later door de sopranen en alten, suggestief door een treurmarsritme in de begeleiding onderstreept. Deze klaag zang voert naar een schokkende cli max, waarbij het „De profundis" als symbool en noodkreet van de onderdruk te, vertwijfelde en lijdende mens wordt ingezet. Steeds heftiger en bewogener wordt die kreet, striemende akkoorden, als zinnebeeld van de geestelijke pijni gingen, klinken uit de begeleiding op. Dramatisch wordt de situatie, als het gemengd koor gezamenlijk het „De pro fundis" aanheft. Onmiddellijk daarna wordt de woordenloze weeklacht opnieuw gehoord, maar nu eenstemmig; het or kest drukt in snelle ritmische figuren de onrust van de mens in nood uit. Steeds heftiger wordend groeit deze ele gie uit tot een schrijnende kreet, in het klankbeeld gerealiseerd door een bi-to naal akkoord, waarin de vertwijfelde mens om hulp schreeuwt. KINDERKOOR Na deze woordenloze exclamatie, klinkt in heftige beroering de kreet „O viens", die overgaat in een tedere smeek- Onverwacht wordt het Amen ingezet bede. Het is de door ellende verscheur de mens, die zich op de knieën werpt en God om bijstand en verlossing smeekt „O kom, Emmanuel, naar u verlangt Israël!" Het kinderkoor als symbool van geloof, vreugde en licht laat het spoedig komt Emmanuel." De vertwij- antwoord horen. „Verheug u, o Israël, felde en lijdende mens duft nog niet in deze belofte te geloven en herhaalt zijn bede. Opnieuw antwoorden de kinderen, maar nu met de kracht der overtuiging- „Verheug u, o Israël, gekomen is Em manuel". Na een korte instrumentale inleiding horen we van de bariton-solist de vreug devolle aankondiging .Vreest nie.t, want ik verkondig u 'n blijde boodschap". Hier gaat het eerste deel over in het tweede, waarin de, vreugde over Christus' ge boorte wordt uitgezongen. Het kinder koor heft de jubelzang aan met het be roemde lied: ,,Es ist ein Reis entsprun- gen"; het gemengd koor antwoordt met het tegelijk gezongen „Gloria in excelsis Deo" en het Franse „II est né, le divin enfant". Nadat de vijf strofen van „Es ist ein Reis entsprungen" ge zongen zijn, wordt het bekende „Vom Himmelhoch ihr Englein kommt" in gezet en op dit moment voltrekt zich in deze cantate het muzikale wonder, dat tevens tot symbool van verbonden heid en intense vreugde wordt, want nu word ener vier beroemde kerstlie deren tegelijk gezongen, waar het kinder koor aan de melodievoering een zeer aparte glans verleent. Een geniaal fragment! Het is als nadert ons een jubelende menigte uit de verte, het geluid zwelt aan, we worden als het ware opgenomen in de jubel, men trekt aan ons voorbij en langzaam versterft de klank in de ver te. VERHEERLIJKING GODS Na deze jubilatie volgt de overgang naar het derde deel Het door de bariton geïnterneerde „Gloria in Excelsis" wordt direct gevolgd door het door één kinderstem gezongen „Laudate Domi- num omnes gentes", geschraagd door een wonderschoon mystiek akkoord van het gemengd koor. Als de baritonsolist dan het „Vrede op aarde" heeft laten horen vangt het derde deel van de can tate aan. waarin Gods majesteit wordt verheerlijkt: „Laudate Dominum omnes gentes". Breed en plechtstatig ingezet, slaat de stemming plotseling om en in een vreugdevol, dansant ritme wordt de ze lofzang voortgezet, waarbij het kin derkoor eenstemmig boven het gemengd koor in lange noten dezelfde melodie de zgn cantus firmus laat horen. (Advertentie) Gtorf uw lieveUsgaFogel het beste; verpakte vogelvoeders! en in prachtige tonale kleureffecten is het alsof de klanken een stralenkrans weven waar de vonken van afspringen. In het naspel horen we nog eenmaal alle motieven van de gezongen kerst liederen en zo verstild van klank als het werk begonnen is sluit het weer, namelijk met dezelfde akkoorden maar nu in omgekeerde volgorde We raden onze lezers aan, indien de gelegenheid zich met Kerstmis voordoet, deze bijzonder fraaie kerstcantate te beluisteren. Discoliefhebbers bevelen we de aanschaffing van de plaat ten zeer ste aan, zij zullen er geen spijt van hebben. Dit werk werd uitgebracht door Decca (BR 3115) en Philips (NR 00749). COR BACKENS DORDRECHT In het Dordrechts mu seum wordt tot 15 februari een expo sitie gehouden van tekeningen van S. A. Kraasz. Het zijn ruim 70 bladen van een wat veronachtzaamd kunste naar, die van 1760-1825 leefde. HELMOND Brommetje Croonen ex poseert in kunsthandel 't Meijhuis pop pen. Voor de Haagse rechtbank heeft vorige week een zwerver gepro beerd voor de komende feestdagen onderdak te krijgen in de gevange nis. Daar is het namelijk warm en namens liefdadige dames en heren worden daar met Kerstmis en Oud en Nieuw pakjes afgegeven. Vooi iemand die alleen een versleten ]as en afgedragen schoenen heeft en die zijn leven langs de weg slijt, is het beeld van een ommuurde ruim te, waarbinnen het warm is en waar je eten krijgt, ongeveer het ideaal beeld van wat op suikerzoete kerst kaarten „prettige feestdagen" heet, al heet die ruimte dan gevangenis. De zwerver legde het echter niet vakkundig aan. Hij had op aandoen lijk dilettantistische wijze een fiets gestolen. Hij had de fiets meegeno men naar de overkant van de straat en had daar gewacht op de politie. En nu stond hij voor de rechter. Die wilde de man met genoegen warm te en eten bezorgen. „U wilde dus die fiets stelenzei hij begrijpend en vriendelijk. Maar de man be greep de techniek van onze rechts pleging niet. „Nee', zei hij, „ik wil de alleen maar de bajes in". Aan de rechter heeft het niet gelegen, even min als aan de officier. Ze probeer den geduldig hem te laten zeggen dat hij diefstal in de zin had. Ook de verdediger deed zijn best de man een strafbaar feit te laten bekennen, opdat hij zijn zin zou krijgen. Maar het lukte niet. De rechter moest de man vrijspreken. Want de bajes in willen is niet strafbaar. Het verhaal kwam natuurlijk in de kranten. Een haveloze zwerver, a die niet weet waar hij met Kerstmis J heen moet en die zó onhandig een J fiets steelt dat hij tot ieders spijt t niet veroordeeld kan worden, is goed voor een pakkende story. Dat willen de mensen lézen .Het is een stukje kerstromantiek uit onze wel varende tijd. Je kunt het aan je kinderen vertellen, om ze duidelijk te maken dat ze wel eens dankbaar mogen wezen voor alles wat ze hebben. En dan moeten we het verhaal, en de man, en zijn kou en zijn hon ger, weer snel vergeten, want we hebben het druk. Zorgen voor de kalkoen, de wijn, de tulband, de kerstkrans, de zalm en al die an dere dingen die je met Kerstmis nu eenmaal niet kunt missen PRAET-MAECKER MAAN-ZIEK Meer dan 900 mannen, vrouwen en kinderen hebben gesolliciteerd naar een overheidsbaantje op de maan. De federale dienst voor de ruimtevaar! in de Verenigde Staten deelde mee dat per dag ongeveer 20 sollicitaties binnenkomen voor de 10 tot 20 ruim tevaart-baantjes die deze dienst het volgend jaar in het leven zal roepen. De kandidaten lopen kans na het jaar 1970 naar de maan te gaan. De dienst voor de ruimtevaart zoekt naar volsla gen geleerden, mannelijk of vrouwe lijk, om leiding té geven bij de onder zoekingen op de maan na de eerste 123é56789 „Ik heb er een meegebracht om te laten zien, dat jullie liegen in je propagandafolders". landing op deze planeet in het Apollo- project. DOUCHE De 19-jarige student Stephen Know- les heeft de douche in de slaapver trekken van de universiteit van de Stille Oceaan verlaten na er 4o uur en één minuut te hebben doorgebracht Volgens Knowles heeft hij hiermee het record van een student uit Oklahoma verbeterd, die het niet langer dan 44 uur, 44 minuten en 44 seconden onder de douche kon uithouden. Tijdens de wasbeurt slaagde Knowles erin te eten, te slapen, met vrienden te pra ten en een examen in filosofie af te leggen Het examen, met als onder werp '„Spruit alle zin uit ervaring voort?" dicteerde hij aan een kame raad. DANKBAAR Commander R. H. Bristowe, 58 jaar en eens een rijke beursman, heeft een nieuwe baas de 22-jarige Russell Stevens, zijn vroegere chauffeur. „Hij was zo'n fijne baas dat ik meende wat voor hem te moeten doen", zei Ste vens, die zijn vroegere werkgever in dienst nam als secretaris. De comman der zei: „Ik ben de jonge mister Ste vens erg dankbaar. Het feit dat hij eens voor mij heeft gewerkt, maakt geen verschil. We kunnen het prima met elkaar vinden". Toen het make laarskantoor van Bristowe de afgelo pen zomer 300.000 pond sterling ver loor, kwam Bristowe volkomen aan de grond te zitten en raakte chauffeur Stevens werkloos. Maar Stevens zette een verlopen autoverhuurinrichting weer op poten en was in staat zijn vroegere baas een baan aan te bieden. HONDS Ken Power, een 42-jarige Engelse dokwerker, vindt dat hij van de ge meentelijke woningdienst in z'n woon plaats Salford maar een hondse be handeling ondervindt. Ken en zijn 39- jarige vrouw Winifred hebben een ge meentewoning. Zij hebben ook een Franse poedel, Brandy genaamd, maar de bouwverordening verbiedt het hou den van een hond. 18 weken geleden is Ken met Brandy bij zijn ouders in getrokken, op een paar kilometer af stand van zijn gemeenteflat. Ken heeft de gemeentelijke woningdienst schrif telijk verzocht of hij op Kerstdag een paar uur in zijn flat mag zijn samen met zijn vrouw en zijn hond. Het schriftelijk antwoord was dat de wo ningdienst geen uitzondering op de re gel kon maken, zelfs niet voor een paar uur. „Het is .een hard gelag, maar we mo gen ons niet gewonnen geven", heeft Power tijdens een bezoek aan zijn vrouw zonder Brandy verteld. De Powers zullen toch samen mei Brandy een kerstdiner hebben ten huize van de ouders van Ken en Bran dy zal extra verwend worden. Als kerstgeschenk krijgt hij een nieuwe halsband. Het echtpaar Power heeft bij de woningdienst een aanvraag lo pen voor woningruil. Natuurlijk moet het een woning worden waar men een hond mag houden. „We weigeren een voudig Brandy weg te doen", aldus Power. Horizontaal: 1. halt - vruchitbaamiakemdie sibof, 2. rift - meisjesnaam, 3. rüv. irn Friesland - zwaardvis - en andere (afk.), 4. soort onderwijs - vogel, 5. bloedverwant, 6. modegek - ieder. 7. Frans lidwoord - op die manier (Frans) - voegwoord, 8. loven - vulkanisch gesteente9. over geleverd volksverhaal - kiuiip. Verticaal: 1. paar - glazen nauw toelopend vat, 2. gezicht (dialect) - tijdsbestek, 3. uit roep - garnituur - landbouwwerktuig, 4. voor - plaatsje aan Dedemsvaart, 5. reeks woorden. 6. tam - vrouwenstem, 7. voegwoord - plaatsje aan Dedems vaart - aartsbisschop, 8. vlug - bijbelse figuur, 9. opdracht - hard geluid. TBiUSi - ^BB!* *6 !lA9f - I9US '8 !9B - SUB - U9 I - 3fBU! Q -Q aire - oud 3<d - - ao g Bj0B - yaty z 'x Tï9l - 9Sbs "6 iSABJ - U9.I9 *8 !U9 - BJB - 9J 7, I2U0 - IIBTC -g U0&T0 g y^e - s\f[ BO - - 99 '8 BUIUB J0O1 Z 1S0UI - do^s l :rcB)uoz|joi| Sujssojdo VOOR GOEDE BEHANDELING AANBEVOLEN BRUSSEL, 22 December 1914 Een Fransche ambulance-trein bracht de zer dagen te Calais aan een jong- mensch van 18 jaar, die tot ieders verbazing een Duitscher bleek te zijn. Op zijn jas was een kaart gespeld, waarop in het Frans te lezen stond: „een Duitsch soldaat, die wegens zijn moed in alle opzichten goed behan deld moet worden. Hij redde 12 Bel gische soldaten, die door de Duitschers zouden doodgeschoten worden". De mededeling was door een officieel stempel gewaarborgd. De jongeman was ingedeeld bij een executiepeloton, dat 12 Belgische sol daten te Dixmuiden zou neerschieten. Voor het kommando „vuur" gegeven werd, riep de jonge Duitscher uit: „Dit is geen oorlogvoeren meer; dezt mensen zijn onschuldig". Hij viel de kommanderende officier aan en schoot die neer. In de verwarring zag hij kans met de Belgen te ontsnappen naar de geallieerde loopgraven. Hem werden verscheidene kogels nagezon den, waardoor hij gewond werd aan arm en been. Hij werd door de geal lieerden in veiligheid gebracht. 226. Baron Bluff, die met zijn auto bij Jackie voor reed om zijn pupil te be zoeken, keek bevreemd naar de wolken kalkstof die uit de ramen kolkten. „Hee.." mompelde hij verrast. „Ge broken glas., kalk..een deur die uit de voegen gestoten is. dat duidt op een verhui zing. Neenmaar, da* is een goed teken! Als Jackie naar een ander huis omziet, re kent zij er dus op dat zij het festival gaat winnen..!" Maar toen hij over de drem pel het huis binnenstapte moest hij vaststellen, dat de chaog die er heerste toch niet alleen door een verhui zing kon zijn veroorzaakt. Ook klonk hem vanuit een kamer een onderdrukt snik ken tegemoet, dat werd be geleid door de jammerende sopraan van Jackies moe der. „Wat is dat nu?" vroeg de baron ontdaan, terwijl hij er met uw knus interieur mineur, dames? En wat is binnentrad. „Waarom zo in gebeurd?" „Wij hebben be zoek gehad van Bobby Staal verklaarde de moeder verontwaardigd. En nu trekt Jackie zich terug van het Festival, omdat zij niet te gen zijn stem op kanl"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13