estdag
Belgen sijn niet so
met hun televisie-bestel
Kerstcantate van A. Honneger
werk.dat diepe indruk maakt
Baron Bluff en de Bluff-Blues
gasten
Programma's radio en t.v.
r3
L d. POL
jpondent(e)
Depoliticering. enig middel
om de impasse te doorbreken
Anneke en Blue
Diamonds in
geboorteland
■Sluis
Opa's krant
20
RADIO
RADIO
.WIJK
VERMOUTH
Radio
Televisie
Chinees Yi-Kwei
zong Moessorgski
él
Jim
KORT KUNSTNIEUWS
Pennekluiver
[ijgbaar bij
|tTRUII>ENBERG TEL 772
«r m
AAT til
te BRUSSEL zoekt
Engels
lier nummer 17182-00 van
Is er één soep
<norr,soep oogst
Aspergesoep -
iste, botermalse
itrokken van ver
met een aroma-
gnonsoep van
jonden. Wat een
estelijk genieten!
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 22 DECEMBER 1964
(Van onze radio- en t.v.-redactie)
De Nederlandse televisie in
haar algemeenheid van omroepen
en NTS is, vooral de laatste
tijd, naar aanleiding van de Noord-
zee-operette, voortdurend onder
worpen geweest aan dikwijls sma
lende kritiek. De „zuilen" zijn de
grote zondebok. Zij zouden geen
nieuwe gegadigden naast zich dul
den, gekant zijn tegen het „open
bestel" en de programma's deugen
eenvoudig niet.
Een nuchtere, objectieve waardebepa
ling van wat de omroepen en NTS in
de bijna 13 jaar van hun bestaan tot
stand hebben gebracht, hebben we in
alle politieke en juridische verwikkelin
gen van de laatste tijd moeten missen.
Wel wordt betoogd, dat de omroepen
door het naast zich dulden van nieuwe
gegadigden, opnieuw de kans krijgen
hun bestaansrecht te bewijzen. Alsof,
met name de levensbeschouwelijke om
roepverenigingen, hun bestaansrecht
niet allang bewezen hebben.
Dat onder deze omstandigheden een
instituut als de AVRO, fervente pogin
gen in het werk stelt, haar kleurloos
heid tot dogma te verheffen, als een
argument tot openheid, is op zichzelf niet
zo verwonderlijk. Dat deze omroepver
eniging tracht uit de lachwekkende
REM-affaire politieke munt te slaan,
is haar goed recht. Niemand zal haar dit
recht betwisten maar de AVRO is en
blijft een ,,zuil", zij het een zuil zonder
kleur
Dat het een moeilijke opgave is,
kleur te bekennen waar geen kleur aan
wezig is, moge blijkeh uit de verwor
venheden, welke tien jaar televisie in
België hebben opgeleverd.
(Advertentie)
Hier geen zuilen, ook geen open be
stel, maar de Belgische televisie is een
staatszaak, voortdurend onderhevig aan
touwtrekken om machtsverhoudingen.
Concurrentie of competitie, zoals bij
ons gelukkig nog mogelijk is komt bij
de BRT dan ook niet voor omdat de
omroeppolitiek ten nauwste afhanke
lijk is, van de stromingen welke het re
geringsbeleid bepalen. Opinievormende
uitzendingen of rubrieken treffen wij in
de Belgische radio of televisie dan ook
zelden aan. omdat chefs, redacteuren,
regisseurs, producers en andere func
tionarissen in hun positie sterk afhanke
lijk zijn van de beleidslijn, die op dat
bepaalde moment het gedragspatroon
van de omroep mede bepaalt Er is
slechts één zuil, de BRT...
Bij al ons koekhakken om zendmach
tiging rechten en vrijheden, al dan
geen reclame in radio of televisie, al
dan geen commerciële uitzendingen en
heel de ridicule koude oorlog tegen
REM, TROS of TV-Noordzee, wordt
in de regel over het hoofd gezien, dat
velen in het buitenland, waaronder de
Belgen, ons benijden om de mogelijk
heden en kansen, welke wij bezitten in
unieke verworvenheden als omroepen
op een levensbeschouwelijke grondslag.
Een bekend Vlaams journalist Huib
de Jonghe, heeft onlangs in een belang
wekkende publikatie de situatie van de
Vlaamse televisie uit de doeken gedaan
en het beeld dat hij schetst, is bepaald
niet rooskleurig te noemen. Hij wees
op talrijke toestanden en praktijken in
het Belgische televisiebestel, waar onze
Zuiderburen allesbehalve gelukkig mee
zijn en waaraan heel wat te verbeteren
valt, in het belang van de eigen taak
van dit nog steeds nieuwe communica
tiemiddel.
„De televisie", aldus Huib de Jonghe,
„is voor Vlaanderen een machtig in
strument van de Nederlandse cultuur.
Daar de culturele mogelijkheden voor
Vlaanderen beperkt zijn, is een nauwe
samenwerking met Nederland aangewe
zen.
En verder dient erkend, dat ook de
Vlaamse televisie er goeddeels in is ge
slaagd het hart van haar publiek te
veroveren. De Vlaamse T.V. is populair.
Het is wat haar eerste leider Bert Leij-
CINZANO
sen destijds heeft betracht: volks te
zijn en toch niet banaal. Het gaat erom
het hart en tevens de geest van
het volk te veroveren.
Vlaams zijn, maar tevens vooruitstre
vend. Niet opgesloten zijn in enghartig
particularisme. Men kan het zeer nuch
ter stellen en betogen, dat de mensen
in de televisie ontspanning zoeken, ge
woon alleen maar ontspanning. Het is
echter niet zó, dat daarom onmiddel
lijk alle overwegingen die verband hou
den met de volksontwikkeling bela
chelijk schijnen of overbodig zijn. Wij
zijn er zeker van, aldus De Jonghe,
dat heel wat Vlaamse kijkers bereid zijn,
heel wat meer van televisie mee te dra
gen, dan alleen maar wat gemakkelijke
ontspanning.
De verantwoordelijkheden voor tele
visie, die dit hebben beseft, dienen
te overwegen dat het er dan enkel nog
op aankomt de culturele inhoud zó te
presenteren, dat het programma de kij
kers blijft boeien. Dit veronderstelt een
diep inzicht in het medium, zowel als
in de psychologie van het kijkerspubliek.
Het veronderstelt tevens grondige vak
kennis, artistiek talent en een nooit ver
zakend enthousiasme, dat getuigt van
en diep geloof in de grootsheid van de
televisie als opdracht.
Juist daarom betreuren we het zo fel,
dat elke dag kansen worden gemist,
omdat men geen oog heeft voor die op
dracht, maar alle belangstelling meer
en meer schijnt uit te gaan naar ne
venfactoren, die de atmosfeer verpes
ten.'
Huib de Jonghe ziet voor deze ongeluk
kige wending in de Vlaamse televisie
en mutatis mutandis ook voor de
Waalse een radicale oplossing: vol
ledige de politicering. „Iedereen weet
dat dit een wensdroom is, die onder de
huidige omstandigheden nooit in vervul
ling kan gaan. Daartoe zou het noodza
kelijk zijn schoon schip te maken en
weer vanuit het niets te vertrekken. Dit
verklaart, waarom de gedachte ingang
vindt, dat televisie enkel gered kan
worden door haar in handen te geven
van particulieren, onder controle van of
ficiële instanties. Uiteraard is hierbij al
het gevaarlijke begrip „commerciële
televisie" gehanteerd aldus de heer De
Jonghe. „Het is niet uitgesloten hier
over een oordeel uit te spreken, zonder
een grondige studie van het probleem
in het algemeen en de vorm waarin dit
kan geschieden".
Tot zover Huib de Jonghe, die da arme
de duidelijke impasse, waarin de Bel
gische televisie thans verkeert, heeft ge
signaleerd. De omroep als staatsinstel
ling blijkt dus evenmin een aanlokkelij
ke situatie. Naar wij vernemen heeft
het instituut voor pers en communica
tie wetenschappen te Leuven het pro
bleem onlangs in studie genomen of
hieruit een „haalbaar" alternatief zal
voortvloeien, moet worden afgewacht.
Een meer intensieve samenwerking
tussen Nederland en Vlaanderen bijv.
zou in dit verband zeker onder ogen ge
zien moeten worden Het huidige sy
steem van uitwisseling en van program
ma's, met name wat betreft televisie
is afgezien van incidentele co-produk-
ties beslist onvoldoende.
Hoe dan ook voorlopig kan onze con
clusie geen andere zijn, dan dat het
Nederlands omroepbestel sterk te pre
fereren is boven dat der Belgen.
Dinsdag 22 december
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Volksliede-
ren. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45
Actualiteiten (eventueel grammofoon
muziek). 12-55 Religieus nieuws. 13.00
Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek
met commentaar. 14.00 Voor de platte
landsvrouwen. 14.10 Lichte grammofoon-
imuziek. 14.50 Lichtbaken, lezing. 15.00
(herhaling van zaterdag j.L) 16.00 Voor
de zieken. 16-30 Onderweg: Godsdienstig
programma. 17.00 Vor de jeugd. 17.35
Voor de padvinders. 17.50 Regeringsuit
zending: Muziek in de Nederlandse An
tillen rond de jaarwisseling Spreker:
dr. G. D. van Wengen. 18.00 Pianospel
en lichte rkestmuziek (gr.) 18.20 Uit
zending van het Gereformeerd Politiek
Verbond. Geen neutraliteit. Tot U spreekt
De heer J. van der Jagt. 18-30 Muzikaal
portret: lichte muziek. 18-50 En nu mijn
geval: vragenbeantwoording. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.30 Metropole-or-
kest en zangsoliste: lichte muziek. 20.00
Radio Kamerorkest en piano-solisten:
klassieke muziek. 20.35 Mikal en Beth-
sabee, hoorspel. 21.50 Omroeporkest:
Russische volksmelodieën. 22.05 De zin
gende Kerk: bloemlezing uit het Gre
goriaanse repertoire. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22-40 Epiloog. 22.45
Liedjes. 23.15 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 12.00 Lichte pianomuziek (gr.)
12 20 Regeringsuitzending: Uitzending
voor de landbouw. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht en
semble met zangsolisten- 13.00 Nieuws
13.15 Mededelingen, eventueel actueel
of grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe
richten. 13.30 Dansorkest met zangso
listen. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Lich
te grammofoonmuziek. 15-30 Adieu M
S. Willem Ruys, documentaire. 16.00
Nieuws. 16.02 Stereofonische uitzending.
Viool en piano: Moderne en klassieke
muziek 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New
York calling. 17.35 Voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20
Lichte grammofoonmuziek. 18.55 Paris
vous parle. 19.00 Voor de kinderen. 19.05
Operafragmenten (gr.) 20.00 Nieuws.
20.05 Radar: radioperiodiek. 20.45 Ama
teursprogramma 21.05 Licht instrumen
taal ensemble. 21.30 Voordracht. 21.45
Sitar, Pianorec.: klassieke muziek. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actua
liteiten. 23.00 Gesproken brief. 23.05
Modern Toneel. 23.40 Licht instrumen
taal trio. 23-55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu
ziek. 12.15 Gevarieerde muziek. 12.25
Weerbericht. 12.30 Gevarieerde muziek.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Fes
tival van Vlaanderen: L'Ange de feu,
opera (2). 15.05 Nieuws. 15.10 Gevari
eerd muzikaal programma. 16.00 Nieuws
16.03 Beursberichten. 16.09 Kamermuziek
16.45 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws
17.15 Jazzmuziek voor de jeugd- 17.45
Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten
18.30 Evergreens. 18.45 Sportkroniek.
18.52 Lichte muziek. 19.00 Nws. en radio
kroniek. 19.40 Gevarieerd programma.
20.00 Spel. 22.00 Nieuws. 22.15 Canadese
volksmuziek. 22.45 De zeven kunsten.
23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd
avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-
0.10 Mededelingen voor de scheepvaart.
BRUSSEL FRANS 484 M
12.00 Nieuws. 12.02 Gevarieerde mu
ziek en actualiteiten. (12-40 Feuilleton.
13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws. 14.03 Ge
varieerd programma (15-00 Nieuws).
16.00 Nieuws. 16.08 Moderne muziek.
17.00 Nieuws en kroniek. 17.45 Lichte
muziek. 18.00 Nieuws. 18.02 Voor de sol
daten. 18.27 Gevarieerde muziek 18.50
Feuilleton. 19.15 Muzikaal medaillon.
19.30 Nieuws. 20.00 Werther, opera.
22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek.
22-55-23.10 Nieuws.
Woensdag 23 december
HILVERSUM 1 402 M
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie
ke muziek (opn.) 7.45 Radiokrant. 8.00
Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30
Muzikale klanken uit Zwitserland (gr)
8.50 Volksliedjes uit verschillende lan
den (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10
Viool en piano: klassieke muziek (gr.)
10.30 Adventsdienst. 11.00 Klassieke or
kestmuziek (gr.) 11.30 Amusements
muziek uit de twintiger jaren. 11.50 Ca
baret.
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30
Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.15 Lichte gram-
mofooonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek
voor de vrouw. 9-00 Kookpraatje. 9.05
Klassieke grammmofoonmuziek. VPRO:
9.40 Ik zoek een reisgenoot, religieuze
lezing. VARA. 10.00 Lichte grammo
foonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Dubbel kwartet: moderne
liederen.
Dinsdag 22 december
NEDERLAND 1
NTS: 19 00 Journaal voor Gehoorge
stoorden. 19.30 Engelse les. NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws
20.45 Tel uit je winst, quizprogramma.
21.15 Theater thuis kerstdrukte, TV-
spel. 21.45 Lurelei-Cabaret. 22.25 Actu
eel Humanisme. NTS: 22.35-22.40 Jour
naal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
20-01 Station Petticoat, TV-film. NTS:
20.25 Balletfilm. NCRV: 20.45 Filmre
portage over de Nederlandse Antillen
in het 10e levensjaar van Het Statuut.
21.15 Komt allen tezamen. .Volkskerst
zang. 21.55-22.10 Attentie. RKK: 2210-
22.35 Liturgie-vernieuwing, gesprek.
BELGIë VLAAMS
19.00 Zandmannetje. 19.05 Hoeveel is
die vraag u waard?, quiz. 19.30 De
Flintstones, tekenfilms. 19.55 Hier spreekt
men Nederlands. 19.59 Weerbericht.
20.00 Nieuws 20 25 Penelope, gastrono
misch programma. 20.50 Panorama.
21.30 De contrabas, filmcomedie. 22.00
Katholieke uitzending. 22.30 Nieuws,
BELGIë FRANS
17.00 Filmprogramma voor de jeugd.
17.25 L'histoire du petit Tattian. Japan
se film. 18.30 Nieuws. 18.33 Nederland
se les (10). 19.00 Filosofische uitzending
en lekenmoraal. 19.30 Eve-mémoire. pro
gramma voor de vrouw. 19.45 Le temps
des copains, filmfeuilleton. 20.00 Jour
naal. 20.30 Douce France, gevarieerd
programma. 21.30 Signes distinctifs:
Néant (Signalement), speelfilm. 22.55
Journaal.
Het concert van het Concertgebouw
orkest in de Kurzaal te Scheveningen
is door de medewerking van de Chi
nees-Amerikaanse bas Yi-Kwei Sze
hét hoogtepunt van de eerste helft van
dit seizoen geworden. Reeds vorig sei
zoen was zijn optreden toen met het
Residentie-orkest, een muzikale ge
beurtenis van de eerste orde.
Ook nu zong hij weer de drie frag
menten uit Mossorgski's opera „Boris
Godoenoff", met name de Monoloog van
Boris, de Hallucinatiescène en het Af
scheid van Boris. Bovendien liet hij
voor de pauze de concert-aria „Mentre
ti lascio" van Mozart horen en ook
hierin toonde hij zich een zeer groot
zanger, die in deze afscheidsscène (een
vader neemt afscheid van zijn dochter)
met een nobele fluweelzachte vocaliteit
de muziek van de Salzburger meeste:
veel reliëf verleende. Persoonlijk horen
wij hem evenwel liever in het Aziatische
klankidioom, zoals in de fragmenten uit
de Boris Godoenoff.
We kennen de vertolkingen in dezen
van Boris Christoff Kim Borg en niet
te vergeten van de destijds vermaarde
Sjaljapinj maar geen van hen heeft deze
partij ooit zo diep-menselijk en door
leefd gerealiseerd als Yi-Kwei Sze.
De volle zaal werd in de ban geslagen
van dit volmaakte zingen en overgelij-
kelijk interpreteren van tekst en muziek.
Decor noch kostuum waren hier nodig
om voor ons de dramatische sfeer van
het gebeuren te intensiveren. Wat deze
kunstenaar alleen al door zijn expressie
weet te suggereren grenst aan het on
waarschijnlijke. Hij wist de intense psy
chische spanningen, in dit drama opge
roepen door gewetenswroeging halluci
naties en doodsangst, op de toehoorders
over te brengen, maakte hen er als het
ware deelgenoot van. In zijn indrukwek
kende, van grote dramatische kracht
getuigende weergave werd hij op voor
treffelijke wijze door Haitink en het
orkest gesecundeerd, terwijl het Groot
Omroepkoor in de slotfase van het laat
ste fragment door bijzonder fraaie en
semblezang opviel.
Een ovationeel applaus was het ant
woord op deze fenomenale vocale pres
tatie, waarin dirigent, omroepkoor en
orkest zeer terecht door Yi-Kwei Sze
betrokken werden. Voor ons zal deze
interpretatie onvergetelijk blijven.
COR BACKERS
(Advertentie)
De Beatles zijn in Indonesië taboe,
maar wat voorviel op het vliegveld van
Djakarta toen Anneke Grönloh en de
Blue Diamonds daar aankwamen, over
trof zelfs de tonelen, die plegen plaats
te vinden wanneer de Beatles zich ver
tonen.
De bekende Nederlandse artiesten zijn
in Indonesië geboren en het jeugdige In
donesische publiek is dan ook wild
enthousiast over het drietal, waarvan zij
dan ook luidkeels getuigden.
Kaartjes voor de voorstellingen die het
Nederlandse trio in Indonesië zal geven,
die legaal al bijna meer kosten dan het
gemiddelde maandsalaris in het land
van Soekarno, worden op de zwarte
markt voor astronomische bedragen ver
kocht. Het drietal zal in alle grote In
donesische steden optreden.
Anneke en de broers Ruud en Riem de
Wolff zullen ook een bezoek brengen aan
him geboorteplaatsen.
Anneke Grönloh, die de Indonesische
taal en het dialect van de streek waar
zij werd geboren goed spreekt, zal naar
Menado, in het noorden van Celebes
vliegen.
Op de foto: het trio bijeen vóór vertrek
naar Indonesië.
fleef uw llevelingsvogel het beste
verpakte vogelvoedersl
Une cantate de Noël is een modern
stuk muziek, dat internationaal grote
waardering oogstte. Arthur Honnegger is
er de componist van. Hij schreef deze
kerstcantate in 1953, het was zijn laatste
schepping. Kort na de voltooiing ervan
werd hjj ernstig ziek en stierf in 1955.
We kunnen deze cantate zonder meer een
meesterwerk noemen, dat door de zeer
persoonlijke verwerking van het gegeven
niet nalaat diepe indruk te maken. Het is
een modern werk waar men geboeid naar
zal luisteren.
Verbroedering der mensheid, na de
verschrikkingen en het leed dóór de
tweede wereldoorlog veroorzaakt, vormt
de diepere gedachte, welke aan deze
kerstmuziek ten grondslag ligt. De haat
tegenover de overweldiger moet wijken
voor de Liefde die over en in ons allen
gloriëren moet. Dat is de muzikale bood
schap, die de componist de wereld inge
zonden heeft. Vandaar ook dat Honegger
Duitse en Franse kerstliederen heeft ge
bruikt en uitdrukkelijk voorschrijft deze
in de originele taal te zingen. De schet
sen voor dit werk werden door hem
reeds in januari 1941 ontworpen, kort
nadat Frankrijk door de Duitsers bezet
was. Hoewel het werk ononderbroken
doorgaat zijn er toch duidelijk drie delen
in te onderscheiden.
Voorafgegaan door een sombere instru
mentale inleiding, opent de contate met
een woordenloze klaagzang, ingezet door
de bassen, vervolgens door de tenoren
en later door de sopranen en alten,
suggestief door een treurmarsritme in
de begeleiding onderstreept. Deze klaag
zang voert naar een schokkende cli
max, waarbij het „De profundis" als
symbool en noodkreet van de onderdruk
te, vertwijfelde en lijdende mens wordt
ingezet. Steeds heftiger en bewogener
wordt die kreet, striemende akkoorden,
als zinnebeeld van de geestelijke pijni
gingen, klinken uit de begeleiding op.
Dramatisch wordt de situatie, als het
gemengd koor gezamenlijk het „De pro
fundis" aanheft. Onmiddellijk daarna
wordt de woordenloze weeklacht opnieuw
gehoord, maar nu eenstemmig; het or
kest drukt in snelle ritmische figuren
de onrust van de mens in nood uit.
Steeds heftiger wordend groeit deze ele
gie uit tot een schrijnende kreet, in het
klankbeeld gerealiseerd door een bi-to
naal akkoord, waarin de vertwijfelde
mens om hulp schreeuwt.
KINDERKOOR
Na deze woordenloze exclamatie,
klinkt in heftige beroering de kreet „O
viens", die overgaat in een tedere smeek- Onverwacht wordt het Amen ingezet
bede. Het is de door ellende verscheur
de mens, die zich op de knieën werpt
en God om bijstand en verlossing smeekt
„O kom, Emmanuel, naar u verlangt
Israël!" Het kinderkoor als symbool
van geloof, vreugde en licht laat het
spoedig komt Emmanuel." De vertwij-
antwoord horen. „Verheug u, o Israël,
felde en lijdende mens duft nog niet in
deze belofte te geloven en herhaalt zijn
bede. Opnieuw antwoorden de kinderen,
maar nu met de kracht der overtuiging-
„Verheug u, o Israël, gekomen is Em
manuel".
Na een korte instrumentale inleiding
horen we van de bariton-solist de vreug
devolle aankondiging .Vreest nie.t, want
ik verkondig u 'n blijde boodschap". Hier
gaat het eerste deel over in het tweede,
waarin de, vreugde over Christus' ge
boorte wordt uitgezongen. Het kinder
koor heft de jubelzang aan met het be
roemde lied: ,,Es ist ein Reis entsprun-
gen"; het gemengd koor antwoordt
met het tegelijk gezongen „Gloria in
excelsis Deo" en het Franse „II est né,
le divin enfant". Nadat de vijf strofen
van „Es ist ein Reis entsprungen" ge
zongen zijn, wordt het bekende „Vom
Himmelhoch ihr Englein kommt" in
gezet en op dit moment voltrekt zich
in deze cantate het muzikale wonder,
dat tevens tot symbool van verbonden
heid en intense vreugde wordt, want
nu word ener vier beroemde kerstlie
deren tegelijk gezongen, waar het kinder
koor aan de melodievoering een zeer
aparte glans verleent.
Een geniaal fragment! Het is
als nadert ons een jubelende menigte
uit de verte, het geluid zwelt aan, we
worden als het ware opgenomen in de
jubel, men trekt aan ons voorbij en
langzaam versterft de klank in de ver
te.
VERHEERLIJKING GODS
Na deze jubilatie volgt de overgang
naar het derde deel Het door de
bariton geïnterneerde „Gloria in Excelsis"
wordt direct gevolgd door het door één
kinderstem gezongen „Laudate Domi-
num omnes gentes", geschraagd door
een wonderschoon mystiek akkoord van
het gemengd koor. Als de baritonsolist
dan het „Vrede op aarde" heeft laten
horen vangt het derde deel van de can
tate aan. waarin Gods majesteit wordt
verheerlijkt: „Laudate Dominum omnes
gentes". Breed en plechtstatig ingezet,
slaat de stemming plotseling om en in
een vreugdevol, dansant ritme wordt de
ze lofzang voortgezet, waarbij het kin
derkoor eenstemmig boven het gemengd
koor in lange noten dezelfde melodie
de zgn cantus firmus laat horen.
(Advertentie)
Gtorf uw lieveUsgaFogel het beste;
verpakte vogelvoeders!
en in prachtige tonale kleureffecten is
het alsof de klanken een stralenkrans
weven waar de vonken van afspringen.
In het naspel horen we nog eenmaal
alle motieven van de gezongen kerst
liederen en zo verstild van klank als
het werk begonnen is sluit het weer,
namelijk met dezelfde akkoorden maar
nu in omgekeerde volgorde
We raden onze lezers aan, indien de
gelegenheid zich met Kerstmis voordoet,
deze bijzonder fraaie kerstcantate te
beluisteren. Discoliefhebbers bevelen we
de aanschaffing van de plaat ten zeer
ste aan, zij zullen er geen spijt van
hebben. Dit werk werd uitgebracht door
Decca (BR 3115) en Philips (NR 00749).
COR BACKENS
DORDRECHT In het Dordrechts mu
seum wordt tot 15 februari een expo
sitie gehouden van tekeningen van S.
A. Kraasz. Het zijn ruim 70 bladen
van een wat veronachtzaamd kunste
naar, die van 1760-1825 leefde.
HELMOND Brommetje Croonen ex
poseert in kunsthandel 't Meijhuis pop
pen.
Voor de Haagse rechtbank heeft
vorige week een zwerver gepro
beerd voor de komende feestdagen
onderdak te krijgen in de gevange
nis. Daar is het namelijk warm en
namens liefdadige dames en heren
worden daar met Kerstmis en Oud
en Nieuw pakjes afgegeven. Vooi
iemand die alleen een versleten ]as
en afgedragen schoenen heeft en
die zijn leven langs de weg slijt, is
het beeld van een ommuurde ruim
te, waarbinnen het warm is en waar
je eten krijgt, ongeveer het ideaal
beeld van wat op suikerzoete kerst
kaarten „prettige feestdagen" heet,
al heet die ruimte dan gevangenis.
De zwerver legde het echter niet
vakkundig aan. Hij had op aandoen
lijk dilettantistische wijze een fiets
gestolen. Hij had de fiets meegeno
men naar de overkant van de straat
en had daar gewacht op de politie.
En nu stond hij voor de rechter. Die
wilde de man met genoegen warm
te en eten bezorgen. „U wilde dus
die fiets stelenzei hij begrijpend
en vriendelijk. Maar de man be
greep de techniek van onze rechts
pleging niet. „Nee', zei hij, „ik wil
de alleen maar de bajes in". Aan de
rechter heeft het niet gelegen, even
min als aan de officier. Ze probeer
den geduldig hem te laten zeggen
dat hij diefstal in de zin had. Ook
de verdediger deed zijn best de man
een strafbaar feit te laten bekennen,
opdat hij zijn zin zou krijgen. Maar
het lukte niet. De rechter moest de
man vrijspreken. Want de bajes in
willen is niet strafbaar.
Het verhaal kwam natuurlijk in
de kranten. Een haveloze zwerver,
a die niet weet waar hij met Kerstmis
J heen moet en die zó onhandig een
J fiets steelt dat hij tot ieders spijt
t niet veroordeeld kan worden, is
goed voor een pakkende story. Dat
willen de mensen lézen .Het is een
stukje kerstromantiek uit onze wel
varende tijd. Je kunt het aan je
kinderen vertellen, om ze duidelijk
te maken dat ze wel eens dankbaar
mogen wezen voor alles wat ze
hebben.
En dan moeten we het verhaal,
en de man, en zijn kou en zijn hon
ger, weer snel vergeten, want we
hebben het druk. Zorgen voor de
kalkoen, de wijn, de tulband, de
kerstkrans, de zalm en al die an
dere dingen die je met Kerstmis nu
eenmaal niet kunt missen
PRAET-MAECKER
MAAN-ZIEK
Meer dan 900 mannen, vrouwen en
kinderen hebben gesolliciteerd naar
een overheidsbaantje op de maan. De
federale dienst voor de ruimtevaar!
in de Verenigde Staten deelde mee
dat per dag ongeveer 20 sollicitaties
binnenkomen voor de 10 tot 20 ruim
tevaart-baantjes die deze dienst het
volgend jaar in het leven zal roepen.
De kandidaten lopen kans na het jaar
1970 naar de maan te gaan. De dienst
voor de ruimtevaart zoekt naar volsla
gen geleerden, mannelijk of vrouwe
lijk, om leiding té geven bij de onder
zoekingen op de maan na de eerste
123é56789
„Ik heb er een meegebracht om te
laten zien, dat jullie liegen in je
propagandafolders".
landing op deze planeet in het Apollo-
project.
DOUCHE
De 19-jarige student Stephen Know-
les heeft de douche in de slaapver
trekken van de universiteit van de
Stille Oceaan verlaten na er 4o uur
en één minuut te hebben doorgebracht
Volgens Knowles heeft hij hiermee het
record van een student uit Oklahoma
verbeterd, die het niet langer dan 44
uur, 44 minuten en 44 seconden onder
de douche kon uithouden. Tijdens de
wasbeurt slaagde Knowles erin te
eten, te slapen, met vrienden te pra
ten en een examen in filosofie af te
leggen Het examen, met als onder
werp '„Spruit alle zin uit ervaring
voort?" dicteerde hij aan een kame
raad.
DANKBAAR
Commander R. H. Bristowe, 58 jaar
en eens een rijke beursman, heeft een
nieuwe baas de 22-jarige Russell
Stevens, zijn vroegere chauffeur. „Hij
was zo'n fijne baas dat ik meende wat
voor hem te moeten doen", zei Ste
vens, die zijn vroegere werkgever in
dienst nam als secretaris. De comman
der zei: „Ik ben de jonge mister Ste
vens erg dankbaar. Het feit dat hij
eens voor mij heeft gewerkt, maakt
geen verschil. We kunnen het prima
met elkaar vinden". Toen het make
laarskantoor van Bristowe de afgelo
pen zomer 300.000 pond sterling ver
loor, kwam Bristowe volkomen aan de
grond te zitten en raakte chauffeur
Stevens werkloos. Maar Stevens zette
een verlopen autoverhuurinrichting
weer op poten en was in staat zijn
vroegere baas een baan aan te bieden.
HONDS
Ken Power, een 42-jarige Engelse
dokwerker, vindt dat hij van de ge
meentelijke woningdienst in z'n woon
plaats Salford maar een hondse be
handeling ondervindt. Ken en zijn 39-
jarige vrouw Winifred hebben een ge
meentewoning. Zij hebben ook een
Franse poedel, Brandy genaamd, maar
de bouwverordening verbiedt het hou
den van een hond. 18 weken geleden
is Ken met Brandy bij zijn ouders in
getrokken, op een paar kilometer af
stand van zijn gemeenteflat. Ken heeft
de gemeentelijke woningdienst schrif
telijk verzocht of hij op Kerstdag een
paar uur in zijn flat mag zijn samen
met zijn vrouw en zijn hond. Het
schriftelijk antwoord was dat de wo
ningdienst geen uitzondering op de re
gel kon maken, zelfs niet voor een
paar uur.
„Het is .een hard gelag, maar we mo
gen ons niet gewonnen geven", heeft
Power tijdens een bezoek aan zijn
vrouw zonder Brandy verteld.
De Powers zullen toch samen mei
Brandy een kerstdiner hebben ten
huize van de ouders van Ken en Bran
dy zal extra verwend worden. Als
kerstgeschenk krijgt hij een nieuwe
halsband. Het echtpaar Power heeft
bij de woningdienst een aanvraag lo
pen voor woningruil. Natuurlijk moet
het een woning worden waar men een
hond mag houden. „We weigeren een
voudig Brandy weg te doen", aldus
Power.
Horizontaal:
1. halt - vruchitbaamiakemdie sibof, 2.
rift - meisjesnaam, 3. rüv. irn Friesland
- zwaardvis - en andere (afk.), 4. soort
onderwijs - vogel, 5. bloedverwant, 6.
modegek - ieder. 7. Frans lidwoord -
op die manier (Frans) - voegwoord,
8. loven - vulkanisch gesteente9. over
geleverd volksverhaal - kiuiip.
Verticaal:
1. paar - glazen nauw toelopend vat,
2. gezicht (dialect) - tijdsbestek, 3. uit
roep - garnituur - landbouwwerktuig,
4. voor - plaatsje aan Dedemsvaart, 5.
reeks woorden. 6. tam - vrouwenstem,
7. voegwoord - plaatsje aan Dedems
vaart - aartsbisschop, 8. vlug - bijbelse
figuur, 9. opdracht - hard geluid.
TBiUSi
- ^BB!* *6 !lA9f - I9US '8 !9B - SUB - U9
I - 3fBU! Q -Q aire - oud 3<d
- - ao g Bj0B - yaty z 'x
Tï9l - 9Sbs
"6 iSABJ - U9.I9 *8 !U9 - BJB - 9J 7, I2U0
- IIBTC -g U0&T0 g y^e - s\f[ BO -
- 99 '8 BUIUB J0O1 Z 1S0UI - do^s l
:rcB)uoz|joi| Sujssojdo
VOOR GOEDE
BEHANDELING AANBEVOLEN
BRUSSEL, 22 December 1914 Een
Fransche ambulance-trein bracht de
zer dagen te Calais aan een jong-
mensch van 18 jaar, die tot ieders
verbazing een Duitscher bleek te zijn.
Op zijn jas was een kaart gespeld,
waarop in het Frans te lezen stond:
„een Duitsch soldaat, die wegens zijn
moed in alle opzichten goed behan
deld moet worden. Hij redde 12 Bel
gische soldaten, die door de Duitschers
zouden doodgeschoten worden". De
mededeling was door een officieel
stempel gewaarborgd.
De jongeman was ingedeeld bij een
executiepeloton, dat 12 Belgische sol
daten te Dixmuiden zou neerschieten.
Voor het kommando „vuur" gegeven
werd, riep de jonge Duitscher uit:
„Dit is geen oorlogvoeren meer; dezt
mensen zijn onschuldig". Hij viel de
kommanderende officier aan en schoot
die neer. In de verwarring zag hij
kans met de Belgen te ontsnappen
naar de geallieerde loopgraven. Hem
werden verscheidene kogels nagezon
den, waardoor hij gewond werd aan
arm en been. Hij werd door de geal
lieerden in veiligheid gebracht.
226. Baron Bluff, die met
zijn auto bij Jackie voor
reed om zijn pupil te be
zoeken, keek bevreemd naar
de wolken kalkstof die uit
de ramen kolkten. „Hee.."
mompelde hij verrast. „Ge
broken glas., kalk..een deur
die uit de voegen gestoten
is. dat duidt op een verhui
zing. Neenmaar, da* is een
goed teken! Als Jackie naar
een ander huis omziet, re
kent zij er dus op dat zij
het festival gaat winnen..!"
Maar toen hij over de drem
pel het huis binnenstapte
moest hij vaststellen, dat de
chaog die er heerste toch
niet alleen door een verhui
zing kon zijn veroorzaakt.
Ook klonk hem vanuit een
kamer een onderdrukt snik
ken tegemoet, dat werd be
geleid door de jammerende
sopraan van Jackies moe
der. „Wat is dat nu?" vroeg
de baron ontdaan, terwijl hij
er met uw knus interieur
mineur, dames? En wat is
binnentrad. „Waarom zo in
gebeurd?" „Wij hebben be
zoek gehad van Bobby Staal
verklaarde de moeder
verontwaardigd. En nu trekt
Jackie zich terug van het
Festival, omdat zij niet te
gen zijn stem op kanl"