een zeldzame reclamejongen li V erlovingsringen. Baron Bluff en de Bluff-Blues drank dagen Nieuw plan voor aankoop van eigentijdse kunst Mannetjes-makennieuwe manier van adverteren Dinsdagavond Lurelei r Jonge Brit in oude auto Holl en Dr L. Gans zit niet stil i Opa's krant H00CLAND ix-drank H in kuis In Rusland Verzamelde poëzie Pasternak wordt gepubliceerd DOUWE EGBERTS Zachte geurige pijptabak Pot» n o li luivor J Te koop een nest Schotse col lies m. stamb. J. de Swart, Broekdijk 2, Huiten. Tel. 01692- 741. Bestel nu reeds voor direct of later uw draineerbuizen met of zonder kraag, zodat u ze op tijd heeft. Ook leveren wij plastic draineerbuizen of glas vlies franco door geheel Ne derland J. G. Sneep Dzn., Kon. Wilhelminalaan 2 Willem stad. tel. 01687-380. Liggende wipschieting zon. 20 dec. bij P. de Caluwé, Graauw, om 15 hazen. Beg; 3 uur. Prijskamp topbiljart zon. 20 dec. bij Th. de Block, Heikant, e Prijs kalkoen. Beg. 6 uur. Grote schieting zon. 20 dec. J. Nijs, Hulst. Beg. 3 uur. bij Schieting zon. 20 dec. bij Th- v. Driessche. Lamswaarde. Beg. 3 uur. Schieting zat. 19 dec. bij Ad. de Bakker, Kemseke-Paal. Vooruit 1150 fr. Aanv. 3 uur; Ontspanning. R.-k. meisje» we ten jullie dat je denderdags- a vondst een gezellige ontspan* ningsavond kunt hebben I*1'- bij mej. B-. Snepvangers, Sint* Janstraat 19, Breda. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 19 DECEMBER 1964 BOB McLAREN: (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM In een decor, dat tintelt van kleur, met levens lustige tieners in rocktime-blazers, babies in weidse badweefsels met alleen het blozend bruine kopje er boven uit en met fotomodellen in opdringerige bescheidenheid, dit alles in afbeeldingen op de vier kan- toorwanden, zit Robert McLaren, een 31-jarige Brit. In alle flegma tieke rust is hij een reclame-ontwerper op een Amsterdams bureau en zodoende mee-eter uit de ruif van de reclame, waarin het Neder landse bedrijfsleven jaarlijks grif en grof bijna een miljard uitstort. Twee-en-een-half jaar geleden naar ons land gehaald en onlangs bekleed met het adjunct-directeurschap heeft hij de allure van de vindinkrijke vak man, die hij is, niet ingewisseld tegen representatieve pronk van de directiesta- tus. Hij heeft een vinger in de pap, maar zit er net zo lief mee in de pen- selenpot, niet uit nederigheid, maar lou ter omdat hij er lol in heeft. Daarom voor hem ook geen hyper moderne directieslee uit de serie '65. hij rijdt in een antieke Invicta 1930 met een neusje, waar Max Tailleur jaloers op zou zijn. Of rijden? Veel liever ligt hij eronder, sleutelend en slovend tot de slaap hem overmant. Zijn nagels ver tonen scheuren en de rouwrandjes, die hij met de grootste moeite telkens weer verwijdert beschouwt hij als de sierte- kens van zijn liefhebberij. Wat hem in deze auto vooral bevalt is de degelijk heid. de romantische degelijkheid van de Brit, die hij is en blijft ook al leer de hij in Amerika het reclamevak, mits gaders de show, de zakelijkheid en de zucht naar personality. Van dit laatste zou men hem kunnen verdenken, nu hij in één klap de meest besproken man is geworden in het wereldje van de Am sterdamse reclame-ontwerpers. Terwijl op een reclamecongres, veer tien dagen geleden, vooral aan het adres van de middelgrote ondernemers het verwijt viel, dat zij het reclamebudget met de natte vinger in de lucht vaststel len, het reclamepatroo-n van hun bran che als de hoogste troef op de tafel van de consument werpen en dat ze zich voor een oordeel over hun campagne baseren op de aan stemmingen onder hevige intuïtie van echtgenote of secre taresse, lanceerde zijn bureau een ad vertentie van een hele pagina in de dag bladpers. In elf punten werd daarin ant woord gegeven op de in vijf royale regels gestelde vraag waarom een Engels ontwerper van 31 jaar adjunct directeur van dat bureau werd. Het opzienbarende in deze advertentie was. dat men hierin niet een prima produkt kreeg voorgeschoteld en niet een reeks onvoorstelbare goede dien sten, die het betreffende reclame-advies bureau in overstelpende mate aan de man meent te moeten brengen, neen. Na de onpersoonlijkheid van het foto model, dat ten gerieve van zijn boter ham met een gladde glimlach zijn pijp opsteekt, ofschoon een pepermuntje hem al te sterk is op de tong. deponeerde het reclamebureau de persoonlijkheid van de adjunct-directeur in de publici teit Embarrassed Bob McLaren schrok er zelf van. ,,I was embarrassed", vertelde bij later, toen hij over de eerste verbijstering heen was. Een tekstschrijver heeft het zo versierd in overleg met de directeur. Op de pagina zag hij zichzelf drie maal terug op een foto: een maal sleute lend aan zijn Invicta een keer met een fotomodel, en alsof dat niet genoeg was, ook nog en face met een vorsende blik, het hoofd iets schuin als van een man, die over de dingen diep nadenkt, doch weigert onder zijn diepe inzicht te bezwij ken. Ziehier wat in de advertentie stond. Waarom werd een Engelse ontwerper van 31 jaar adjunct-directeur van ons bureau? 1. Omdat hij kan kijken en weet hoe gekeken wordt, 2. omdat hij rondgekeken heeft op agencies in Londen, Toronto, De troit, Parijs en New York, 3. omdat hij zonder artistieke ijdel- heid een verkoopboodschap kan verbeelden. Om.dat hij in lijnen, rasters en kleuren zintuiglijk maakt, wat in eerste aanleg ab stract was, 4. omdat hij aan uw produkt denkt, als hij in Engeland razendknappe kleurenfoto's gaat maken en niet aan Pierre Jansen. De foto's zijn namelijk niet voor collectionneurs, maar voor kopers. Bij Sotheby's doen ze dan ook niets, maar bij de consument alles, 5. omdat hij in een puntgave, lang- motorkappige Invicta 1930 rijdt. (En er zelf met hartstocht aan sleutelt). Dat heeft veel te maken met zijn liefde voor goede produk- ten, praktische vormschoonheid en degelijk vakmanschap, 8 omdat hij achter een Heidelber- ger heeft gestaan en onder de bestelwagen, waarvan de belet tering niet werkzaam is, 7. omdat hij achter de make-up van een fotomodel het menselijk ge zicht en de overredende emotie vandaan sleurt en streelt, 8 omdat hij achter een heidelber- ger heeft gestaan en o nder de koolspitsen van de kleurencamera in de clichéfabriek. Omdat hij copy echt leest met die gevoelige twee-ogige reflexcamera, die tus sen zijn Britse schouders staat. Omdat hij uw dure reclamegeld in het water van zijn penselenpot smijt en het met rente weer re produceert in kranten, tijdschrif ten, drukwerk en op affichezuilen, 9 omdat hij zeldzaam is, 10. omdat wij zijn talent nodig heb ben voor: (hier volgt een lange rij namen van bekende onderne mingen), 11. omdat u wellicht een beroep op hem en 130 andere inventieve re clamemensen wilt doen. Daarom. De reacties bleven niet lang uit. De meest impulsieve knetterden uit de tele foon en kwamen ongeveer neer op de vraag, waar deze „wonderman" te be zichtigen was. Voor Artis vond men de tijd van het jaar te koud. En wat zijn zeldzaamheid betreft, zou men alle ple zier een plaatsje voor hem willen zoeken in het rijksmuseum. Langademiger lezers namen de pen in hun trillende hand en componeerden kluivend op het boven stuk elf punten bijeen, waarin die Britse ontwerper als een waardeloos wezen in de zon van hun vermeende gevoel voor humor werd gezet en zij zichzelf presen teerden als op meer dan slechts elf punten dominerende persoonlijkheden. Reacties Hierdoor was Bob McLaren een beet je embarrassed, maar bepaald niet zo zeer in de put, dat hij niet inzag, dat juist die reacties er op duiden, dat de advertentie als een bom was inge slagen. Die reclamejongens zijn als straatjongens die een rotje ont steken. Het moet ontploffen of zij moe ten er hun vingers aan branden een advertentie, waarop geen reactie los komt, is als een vochtig rotje of als een gillende keukenmeid, die gekne veld is. Reacties houden beweging in de zaak, prikkelen tot leven, het leven dat matiek, die het adverteren van hun pro dukt oproept De reclameman moet ge loven in wat hij te berde brengt. Hij moet het publiek weten te ver murwen. McLaren heeft een ogenblik gedacht, dat dit geloof huisde in de Am sterdamse Jasper, die jeugd en justitie warm liet lopen door in zijn persoonlijke anti-rookactie reclames voor sigaretten op zuilen te bekladden. In een uitvoe rig gesprek met Jasper heeft McLaren kunnen vaststellen dat deze hemelbe stormer geen anti-roker is, maar een aandacht-trekker. Daarom was Jasper verheugd, toen hij eindelijk in de krant kwam en McLaren een tikje „embarrassed" toen hem dit gebeurde, misschien wel omdat de recla me in Nederland op dat moment een nieuw tijdperk binnentrad, het tijdperk van het mannetjes-maken, mannetjes, die pas een advertentietekst over de kous ontwerpen nadat ze nauwgezet studie hebben gemaakt van het naadje van de nylon. MOSKOU De volledige verzamelde gedichten van Boris Pasternak zullen worden gepubliceerd in een klassieke Russische serie-uitgave aldus is in li teraire kringen vernomen. De werken van Pasternak zullen wor den uitgebracht door het uitgevershuis „Sowjet-schrijver" (Sovjetska-pisatel). Pasternak kwam destijds in moeilijk heden met de autoriteiten voor zijn ro man ,Dr. Shivago" doch hij heeft zijn grote reputatie als dichter en vertaler behouden. Na zijn dood in 1960 zijn ver schillende verzamelingen van zijn ge dichten gepubliceerd. (Advertentie) Bob McLaren zocht, toen hij als 18-jan- g'3 jongen Londen achter zich liet, als emigrant op weg naar Canada, waar hij neonletters in de lucht schreef boven bioscopen, die 's avonds helder straal den als hij lessen volgde in schilderen en sculptuur. Met twee dollar in zijn zak trok hij een jaar later naar Amerika. Hij pleisterde in Detroit en draaide daar zeven jaar als een mug om de lamp rond de verbijsterend grote Pebobscot- building voor hij uiteindelijk op de 39e verdieping als mechanical artiest een stabiele basis legde voor zijn klinkende carrière als art-director in verschillende wereldsteden. Uiteindelijk kwam hij weer in Londen terecht, maar toen had hij als in Duits land gestationeerde militair tijdens verlof Amsterdam al leren kennen. Het fotogenieke van deze stad. de in hoffelij ke architectuur opgetrokken herenhui zen, de schuchtere grachten in de vroe ge schemering en het feestelijke volk. dat 's avonds op straat verschijnt als de nijveren de voordeur achter zich dicht getrokken hebben, maakten hem zo weer loos. dat hij alleen maar ja kon zeg gen, toen hij een aanbod kreeg om op het Leidseplein zijn reclamekunst te verkopen. Sm find Het acclimatiseren van de Nederland se stijl riep evenveel problemen als pro testen op. De Nederlander is gevoelig voor Angelsaksische invloeden, maar hij heeft zijn heilig huisjes lief en dé gezelligheid van zijn burgerlijk bin nenhuis dient als startpunt voor heel wat meer opvattingen dan hij geneigd is toe te geven. De Amerikaanse ad vertentiestijl is harder, niet alleen har der jegens de concurrent, maar ook te genover het eigen produkt. Het begin van een Amerikaanse advertentie wil nogal eens negatief zijn om tenslotte met des te groter nadruk de positieve elementen te laten spreken, zij het dat subtiel woordgebruik de grove effecten weg- schaaft Aan elk reclamebureau in Ame rika is nochtans een jurist verbonden om elke tekst afzonderlijk te beoorde len op de mogelijkheden, die erin zit ten voor een concurrent om een proces wegens „smaad" aan te doen. De visuele gevoeligheid van de Neder lander is volgens mr. McLaren niet sterk ontwikkeld. Misschien is dit een verklaring voor het feit, dat de Neder landse film zo slecht van de grond komt. Teveel adverteerders hechten nog aan de dikke, zwarte omlijning rond hun teksten bij wijze van blikvangers. In tussen voelen zij niet, dat deze zwarte kaders bij de lezer ongewild de indruk achterlaten dat hun zaak „overleden" is. McLaren ziet ook metaalindustrieën werken met luchtige letters en fabrikan ten van damesondergoed met keiharde kapitale kreten. Hij ziet dat liever an dersom. Elk produkt vraagt zijn eigen tfo0 McLaren (rechts) sleutelt aan zijn Invicta 1930. letter, zijn eigen subtiele kwaliteitsom schrijving. Sommige automerken blazen hoog van de toren omtrent hun moto rische capaciteiten. McLaren zegt er met zijn grote collega David Agilvy liever van: op volle snelheid in deze auto hoort u nog slechts het tikken van de klok. Jasper Men moet inzicht in een artikel heb ber. om dit ervan te kunnen zeggen. Men moet de consument kennen om te weten langs welke weg hij benaderd moet worden. De mogelijkheden van de markt dienen met zorg verkend te zijn. Om dat een man niet alles kan weten, wordt er op de reclamebureaus in een team gewerkt met mensen, die over speciale kennis beschikken van het eigen vak terrein en die voortdurend hun inzicht scherpen in het geheel van de proble- (Advertentie) AMSTERDAM Dr. L. Gans, die ont slag nam als conservator van het Ste delijk Museum te Amsterdam om zich te kunnen wijden aan zijn plannen voor de oprichting van een nieuwe ontmoet- tingsplaats voor beeldende kunst en samenleving (plan-Gans), heeft iets ver»- teld over een nieuw initiatief van hem tot bevordering van de aankoop van eigentijdse beeldende kunst. Dr. Gans wil de wijze van verkoop aanpassen aan de financiële mogelijk heden van het grote publiek door mid del van een, zoals hij het noemt, fonds vorming kunstkoop. Dit houdt in het beheer en uitbreiding van een kapitaal, waarmee een collectie werken van jon ge beeldende kunstenaars wordt aange kocht om aan personeelsleden van Ne derlandse bedrijven te worden verkocht. In overleg met de directies zullen in de cantines exposities worden gehouden, die het personeel in de lunchpauzes kan bezichtigen, 's Avonds zullen lezin gen en rondleidingen worder gehouden en zal het personeel gelegenheid heb ben indien ze dat wensen kunstwerken aan te kopen. Met de directies zal ge- Coopvaett Het Lurelei-cabaret is dinsdagavond i program met een afwnking. a 21.15 uur weer te zien op Neder- Op de foto Jasperina de Jong in een te nd I. Het kwintet presenteert dan een I lefoonscène. zocht worden naar de mogelijkheden de aankopen van de personeelsleden te financieren. Het voorgeschoten bedrag zou dan later met het loon van het per soneelslid kunnen worden verrekend. Een aantal grote bedrijven hebben al hun medewerking toegezegd. Dr. Gans wil met de fondsvorming kunstkoop bereiken dat een groter pu bliek de werken van eigentijdse kun stenaars kan kopen en dat de afzet wordt bevorderd van werk van jonge kunste naars, die nog geen grote bekendheid hebben, veel en goed werk produceren doch vaak met een grote voorraad zit ten. Bij de aankoop wordt met nadruk gestreefd naar een fifty-fifty-verdeling wat de abstracte en figuratieve rich ting betreft. De ervaring van dr. Gans is dat de helft van het personeel de voor keur geeft aan nonfiguratieve en de andere helft aan figuratieve werken. Een Amsterdamse financiële instelling, de Industriële Disconto Maatschappij! heeft voor de aankoop als aanvangska- pitaal een renteloos voorschot zonder enige verplichtingen verstrekt De werk- voorraad blijft eigendom van deze in stelling totdat uit de verkopen het ren teloos voorschot zal zijn afgelost. Ge hoopt wordt dat ook andere bedrijven met het belangeloos beschikbaar stellen van renteloze voorschotten dit plan van dr Gans zullen ondersteunen. De ver koopprijzen der werken zullen liggen tussen de f 50, en f 500.-. De prijzen zijn samengesteld uit het bedrag, waar voor is ingekocht, verhoogd met een percentage Uit de percentageverhoging zullen o.a. het renteloos voorschot wor den afbetaald en de fondsvorming kunst koop zelfstandig worden gemaakt met eigen kapitaal. Nee, ik lees tot Kerstmis geen kranten meer. Misschien mis ik dan een heleboel slecht en een klein beetje goed nieuws, maar dan heb ik ook geen last van het getoeter aan mijn oren. De reclamebureaus hebben tegen de feestdagen alle registers opengetrokken. Op elke pagina drukken ze je, beleefd maar stevig, met de neus op de weerga loze. onmisbare, prachtige en toch zo voordelige produkten van hun cliënten, de fabrikanten en hande laren die erop uit zijn een flink stuk van de decembersalarissen en de kerstgratificaties voor zich op te eisen. Ze zeggen dat ïk een gouden hor loge moet kopen, en een kistje ver leidelijk gecellofaneerde sigaren. Ook dien ik mij een feestelijke fles vermout aan te schaffen, omdat de kerstdagen anders een sof wor den. Neen, roept weer een andere advertentie, schenk champagne, want dat doet generaal De Gaulle ook. Er moeten ook nieuwe over gordijnen komen, en een fraaie motorboot, al begrijp ik niet wat ik met Kerstmis in de kou op het water moet doen. Zonder nieuw scheer apparaat, een wonder van vernuft, kan ik evenmin de feest dagen tegemoet, roept men mij van af de volgende pagina tegen, met daarnaast een kreet die mij opwekt het toch maar bij een gezellige echte vaderlandse borrel te houden. Kerstkransjes, een auto, een band recorder, een feestjurk, nieuwe schoenen, tulband: de advertentie pagina's hameren de noodzaak van het bezit dezer zaken met felle slagen in het hoofd. Niet meer in de beleefd-aanbevelend-stijl van de twintiger jaren. Neen, met de superioriteit van mensen die weten dat ze je kunnen laten kopen, als de tekst maar raak is en psycholo gisch zó uitgeknobbeld dat je, als lezer, tot de overtuiging komt dat het leven verder geen ejikele zin heeft als je die motorboot, die nieuwe schoenen, de kerstkransjes en de champagne van het merk dat De Gaulle drinkt niet onmiddellijk in huis haalt. Je hebt slechts de keuze tussen twee dingen: capituleren of geen krant meer inkijken tot het wat luwt. Ik kies voor het laatste. Om wille van de vaderlandse economie wil ik u echter aanraden: capitu leer. Hollen, naar de winkels! PRAET-MAECKER. 1 2 3 4 5 6 7 9 „Een beetje muziek by het tafeltje f achter je, Pedro" l SLOOI Iemand in Los Angeles kon zijn ogen niet geloven toen hij, in een taxi langs zijn huis rijdend, zag dat 1 men bezig was het pand af te breken. Van de arbeiders, allen Span jaarden, die geen woord Engels spraken, werd hij niet wijzer. Op het i kantoor van de slopersfirma bleek, a dat men het verkeerde huis te pak- ken had. J ELLEBOGEN Een twintigjarige jongeman In HOR.: 1. warmte-eenheid2. ach ter - plaats in gelderland - maan stand: 3. boomsoort: 4. jongensnaam bijbelse figuur; 5. plaatsje in Brabant wild zwijn; 6. deel v.h. oor - bevel: 8. engelse ontkenning - duits telwrd rivier in Friesland; 9. jassenboom. VERT.: 1. verslag van een vergade ring; 2. ongeveer (afk.) - plaatsje in gld - in orde; 3. meisjesnaam; 4. koei- enmaag - scherpe houten spade; 5. Riv. in duitsland - heüige stier; 6. hert - loot; 7. ter wereld aanwezig zijn; 8. lengtemaat - tamme dieren - maandstand; 9. geldstuk. jfa - aaA - ia -8 ïuaAaj 'i !}ua - aa.i 9 :sidB - japo c !daj - qa] ïajape g :^o - apa - eo z ^imou 'I :*J,H3A ■^o;sdB3ï *6 uia - ou -R :uadp mi :;aa - \a\ 9 j0Aa - uapn c :ba9 - paj Jjaaqe g 2n - apa - eu z :ai.ioiej T :*hOH •ONISSOIdO Vaesteraas, Zweden, had net zolang met zijn ellebogen gewerkt, dat hij f voor zijn beurt bij de kraam van de man met de warme worstjes gekomen was. Nu was de man van de worstjes een eerlijke mens, wie het ellebogenwerk van de jongeman niet beviel. Hij strafte het af door uit een plastic knijpfles ketchup tussen de ogen van de klant te spuiten. Deze nam dat niet, en hij gaf de man van de war me worstjes enkele vuistslagen op het gezicht dat ook rood werd, maar niet van de ketchup. EXPLOSIE Zoals het een goed opgevoede hond betaamt, stond de hond bij een lan taarnpaal in het Engelse plaatsje Chislehurt stil en deed wat hij moest doen. Een explosie was het gevolg. De hevig geschrokken hond vloog pijlsnel door de straat terwijl brand weerlieden en elektriciëns met de grootste spoed arriveerden om de brand te blussen en de schade te herstellen als gevolg van door vloei stof veroorzaakte kortsluiting. „Het arme beest wist niet wat hem overkwam", zei mevrouw Amelia Quelch, die getuige was van het in cident, „hij stond net st.il toen alles in de lucht scheen te vliegen". f KUNSTSTUK De 54-jarige rij instructeur Ernest t Ward is woensdag in Ascot, Engeland (I veroordeeld tot een boete van hon- derdvijftig gulden, nadat een dame onder ede had verklaard dat de man in zijn auto was voorbij gereden met het stuur vrij, en een krant in de ene en scheerapparaat in de andere hand. DRANK Inspecteur George Twist van de verkeerspolitie van Bristol in Enge land wil dat mensen die met Kerstmis naar feestjes gaan en na afloop moe ten chaufferen, een kaartje ophan gen met het opschrift „Ik drink niet want ik moet rijden", zodat vrolijke feestvierders niet zullen aandringen dat ze er nog eentje nemen. i HOE KONING ALBERT OPTREEDT BRUSSEL, 19 december 1914 Terwijl onze dappere soldaten strij dende voorwaarts dringen, geeft ko ning Albert zich alle moeite zijn man nen te bezielen. Hij heeft dit van stonde af aan gedaan. „Waren alle officieren als hij, ons leger had nog heel wat meer kracht ontwik keld", verklaarde een hooggeplaatst officier reeds voor eenigen tijd. Maar koning Albert schroomt dan ook niet om plicht-ontrouwe officieren op hun plicht te wijzen. Hij gaat zelfs zoover de officieren, die niet hun plicht vervullen aan officieren waar dig, te degraderen. Zoo heeft hij den reserve-generaal- majoor Lauwers H. L. W. beroofd van den graad, dien hij in het leger bekleedt, omdat hij zonder noodza kelijkheid zijn commando had verla ten, alhoewel hij zich niet recht streeks in 's vijands tegenwoordig heid bevond, terwijl hij gevechtseen heden had geleid naar plaatsen, die door de overheid daartoe niet waren aangewezen (Advertentie) in diverse modellen en breedten. JUWELIER HORLOGEE RIJEN. Stationsstraat 22 BREDA, Van Coothplein 224. De vrees van Jackie's moeder werd bewaarheid. Bobby maakte zich los uit de kring van zijn vereer ders en stelde zich op onder hun raam, de gitaar in de aanslag. ,,Ik kom mijn me dedingster een serenade brengen!" riep hij naar bin nen. De valse ondertoon, die in zijn stem doorklonk ontging Jackie en voor haar moeder het verhinderen kon snelde zij naar de deur. „Wat sportief!" riep zij, de ze openend. „Oh, Bobby., ik ben er helemaal onder steboven van!" Dit laatste werd bijna letterlijk bewaar heid toen een grote menig te tieners achter de zanger aan naar binnen dromde. Bobby's stem was na de rookbehandeling van de ba ron weliswaar niet in top vorm, maar aangezien zijn schorre kreten woester klon ken dan ooit, gedroeg ook zijn aanhang zich woester dan ooit tevoren. In een vreemde cadans trokken de tieners het behang van de muren, drukten spon ningen weg en vertrapten de parapluiebak. Zo daver den zij achter hun idool aan. aale vertrekken door, de ontzette moeder voor zich uit drijvend..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5