een
zeldzame reclamejongen
li
V erlovingsringen.
Baron Bluff en de Bluff-Blues
drank
dagen
Nieuw plan voor aankoop
van eigentijdse kunst
Mannetjes-makennieuwe
manier van adverteren
Dinsdagavond Lurelei
r
Jonge Brit in
oude auto
Holl
en
Dr L. Gans zit niet stil
i
Opa's krant
H00CLAND
ix-drank
H in kuis
In Rusland
Verzamelde poëzie
Pasternak wordt
gepubliceerd
DOUWE EGBERTS
Zachte geurige pijptabak
Pot» n o li luivor
J
Te koop een nest Schotse col
lies m. stamb. J. de Swart,
Broekdijk 2, Huiten. Tel. 01692-
741.
Bestel nu reeds voor direct of
later uw draineerbuizen met of
zonder kraag, zodat u ze op
tijd heeft. Ook leveren wij
plastic draineerbuizen of glas
vlies franco door geheel Ne
derland J. G. Sneep Dzn.,
Kon. Wilhelminalaan 2 Willem
stad. tel. 01687-380.
Liggende wipschieting zon. 20
dec. bij P. de Caluwé,
Graauw, om 15 hazen. Beg;
3 uur.
Prijskamp topbiljart zon. 20
dec. bij Th. de Block, Heikant,
e Prijs kalkoen. Beg. 6 uur.
Grote schieting zon. 20 dec.
J. Nijs, Hulst. Beg. 3 uur.
bij
Schieting zon. 20 dec. bij Th-
v. Driessche. Lamswaarde.
Beg. 3 uur.
Schieting zat. 19 dec. bij Ad.
de Bakker, Kemseke-Paal.
Vooruit 1150 fr. Aanv. 3 uur;
Ontspanning. R.-k. meisje» we
ten jullie dat je denderdags-
a vondst een gezellige ontspan*
ningsavond kunt hebben I*1'-
bij mej. B-. Snepvangers, Sint*
Janstraat 19, Breda.
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 19 DECEMBER 1964
BOB
McLAREN:
(Van een onzer redacteuren)
AMSTERDAM In een decor, dat tintelt van kleur, met levens
lustige tieners in rocktime-blazers, babies in weidse badweefsels met
alleen het blozend bruine kopje er boven uit en met fotomodellen in
opdringerige bescheidenheid, dit alles in afbeeldingen op de vier kan-
toorwanden, zit Robert McLaren, een 31-jarige Brit. In alle flegma
tieke rust is hij een reclame-ontwerper op een Amsterdams bureau
en zodoende mee-eter uit de ruif van de reclame, waarin het Neder
landse bedrijfsleven jaarlijks grif en grof bijna een miljard uitstort.
Twee-en-een-half jaar geleden naar
ons land gehaald en onlangs bekleed
met het adjunct-directeurschap heeft
hij de allure van de vindinkrijke vak
man, die hij is, niet ingewisseld tegen
representatieve pronk van de directiesta-
tus. Hij heeft een vinger in de pap,
maar zit er net zo lief mee in de pen-
selenpot, niet uit nederigheid, maar lou
ter omdat hij er lol in heeft.
Daarom voor hem ook geen hyper
moderne directieslee uit de serie '65.
hij rijdt in een antieke Invicta 1930 met
een neusje, waar Max Tailleur jaloers
op zou zijn. Of rijden? Veel liever ligt
hij eronder, sleutelend en slovend tot
de slaap hem overmant. Zijn nagels ver
tonen scheuren en de rouwrandjes, die
hij met de grootste moeite telkens weer
verwijdert beschouwt hij als de sierte-
kens van zijn liefhebberij. Wat hem in
deze auto vooral bevalt is de degelijk
heid. de romantische degelijkheid van
de Brit, die hij is en blijft ook al leer
de hij in Amerika het reclamevak, mits
gaders de show, de zakelijkheid en de
zucht naar personality. Van dit laatste
zou men hem kunnen verdenken, nu hij
in één klap de meest besproken man is
geworden in het wereldje van de Am
sterdamse reclame-ontwerpers.
Terwijl op een reclamecongres, veer
tien dagen geleden, vooral aan het adres
van de middelgrote ondernemers het
verwijt viel, dat zij het reclamebudget
met de natte vinger in de lucht vaststel
len, het reclamepatroo-n van hun bran
che als de hoogste troef op de tafel van
de consument werpen en dat ze zich
voor een oordeel over hun campagne
baseren op de aan stemmingen onder
hevige intuïtie van echtgenote of secre
taresse, lanceerde zijn bureau een ad
vertentie van een hele pagina in de dag
bladpers. In elf punten werd daarin ant
woord gegeven op de in vijf royale
regels gestelde vraag waarom een
Engels ontwerper van 31 jaar adjunct
directeur van dat bureau werd.
Het opzienbarende in deze advertentie
was. dat men hierin niet een prima
produkt kreeg voorgeschoteld en niet
een reeks onvoorstelbare goede dien
sten, die het betreffende reclame-advies
bureau in overstelpende mate aan de
man meent te moeten brengen, neen.
Na de onpersoonlijkheid van het foto
model, dat ten gerieve van zijn boter
ham met een gladde glimlach zijn pijp
opsteekt, ofschoon een pepermuntje hem
al te sterk is op de tong. deponeerde
het reclamebureau de persoonlijkheid
van de adjunct-directeur in de publici
teit
Embarrassed
Bob McLaren schrok er zelf van. ,,I
was embarrassed", vertelde bij later,
toen hij over de eerste verbijstering
heen was. Een tekstschrijver heeft het
zo versierd in overleg met de directeur.
Op de pagina zag hij zichzelf drie maal
terug op een foto: een maal sleute
lend aan zijn Invicta een keer met een
fotomodel, en alsof dat niet genoeg was,
ook nog en face met een vorsende blik,
het hoofd iets schuin als van een man,
die over de dingen diep nadenkt, doch
weigert onder zijn diepe inzicht te bezwij
ken.
Ziehier wat in de advertentie stond.
Waarom werd een Engelse ontwerper
van 31 jaar adjunct-directeur van ons
bureau?
1. Omdat hij kan kijken en weet hoe
gekeken wordt,
2. omdat hij rondgekeken heeft op
agencies in Londen, Toronto, De
troit, Parijs en New York,
3. omdat hij zonder artistieke ijdel-
heid een verkoopboodschap kan
verbeelden. Om.dat hij in lijnen,
rasters en kleuren zintuiglijk
maakt, wat in eerste aanleg ab
stract was,
4. omdat hij aan uw produkt denkt,
als hij in Engeland razendknappe
kleurenfoto's gaat maken en niet
aan Pierre Jansen. De foto's zijn
namelijk niet voor collectionneurs,
maar voor kopers. Bij Sotheby's
doen ze dan ook niets, maar bij de
consument alles,
5. omdat hij in een puntgave, lang-
motorkappige Invicta 1930 rijdt.
(En er zelf met hartstocht aan
sleutelt). Dat heeft veel te maken
met zijn liefde voor goede produk-
ten, praktische vormschoonheid en
degelijk vakmanschap,
8 omdat hij achter een Heidelber-
ger heeft gestaan en onder de
bestelwagen, waarvan de belet
tering niet werkzaam is,
7. omdat hij achter de make-up van
een fotomodel het menselijk ge
zicht en de overredende emotie
vandaan sleurt en streelt,
8 omdat hij achter een heidelber-
ger heeft gestaan en o nder de
koolspitsen van de kleurencamera
in de clichéfabriek. Omdat hij
copy echt leest met die gevoelige
twee-ogige reflexcamera, die tus
sen zijn Britse schouders staat.
Omdat hij uw dure reclamegeld in
het water van zijn penselenpot
smijt en het met rente weer re
produceert in kranten, tijdschrif
ten, drukwerk en op affichezuilen,
9 omdat hij zeldzaam is,
10. omdat wij zijn talent nodig heb
ben voor: (hier volgt een lange
rij namen van bekende onderne
mingen),
11. omdat u wellicht een beroep op
hem en 130 andere inventieve re
clamemensen wilt doen.
Daarom.
De reacties bleven niet lang uit. De
meest impulsieve knetterden uit de tele
foon en kwamen ongeveer neer op de
vraag, waar deze „wonderman" te be
zichtigen was. Voor Artis vond men de
tijd van het jaar te koud. En wat zijn
zeldzaamheid betreft, zou men alle ple
zier een plaatsje voor hem willen zoeken
in het rijksmuseum. Langademiger lezers
namen de pen in hun trillende hand en
componeerden kluivend op het boven
stuk elf punten bijeen, waarin die Britse
ontwerper als een waardeloos wezen in
de zon van hun vermeende gevoel voor
humor werd gezet en zij zichzelf presen
teerden als op meer dan slechts elf
punten dominerende persoonlijkheden.
Reacties
Hierdoor was Bob McLaren een beet
je embarrassed, maar bepaald niet zo
zeer in de put, dat hij niet inzag, dat
juist die reacties er op duiden, dat
de advertentie als een bom was inge
slagen. Die reclamejongens zijn als
straatjongens die een rotje ont
steken. Het moet ontploffen of zij moe
ten er hun vingers aan branden een
advertentie, waarop geen reactie los
komt, is als een vochtig rotje of als
een gillende keukenmeid, die gekne
veld is. Reacties houden beweging in de
zaak, prikkelen tot leven, het leven dat
matiek, die het adverteren van hun pro
dukt oproept De reclameman moet ge
loven in wat hij te berde brengt.
Hij moet het publiek weten te ver
murwen. McLaren heeft een ogenblik
gedacht, dat dit geloof huisde in de Am
sterdamse Jasper, die jeugd en justitie
warm liet lopen door in zijn persoonlijke
anti-rookactie reclames voor sigaretten
op zuilen te bekladden. In een uitvoe
rig gesprek met Jasper heeft McLaren
kunnen vaststellen dat deze hemelbe
stormer geen anti-roker is, maar een
aandacht-trekker.
Daarom was Jasper verheugd, toen hij
eindelijk in de krant kwam en McLaren
een tikje „embarrassed" toen hem dit
gebeurde, misschien wel omdat de recla
me in Nederland op dat moment een
nieuw tijdperk binnentrad, het tijdperk
van het mannetjes-maken, mannetjes,
die pas een advertentietekst over de
kous ontwerpen nadat ze nauwgezet
studie hebben gemaakt van het naadje
van de nylon.
MOSKOU De volledige verzamelde
gedichten van Boris Pasternak zullen
worden gepubliceerd in een klassieke
Russische serie-uitgave aldus is in li
teraire kringen vernomen.
De werken van Pasternak zullen wor
den uitgebracht door het uitgevershuis
„Sowjet-schrijver" (Sovjetska-pisatel).
Pasternak kwam destijds in moeilijk
heden met de autoriteiten voor zijn ro
man ,Dr. Shivago" doch hij heeft zijn
grote reputatie als dichter en vertaler
behouden. Na zijn dood in 1960 zijn ver
schillende verzamelingen van zijn ge
dichten gepubliceerd.
(Advertentie)
Bob McLaren zocht, toen hij als 18-jan-
g'3 jongen Londen achter zich liet, als
emigrant op weg naar Canada, waar hij
neonletters in de lucht schreef boven
bioscopen, die 's avonds helder straal
den als hij lessen volgde in schilderen
en sculptuur. Met twee dollar in zijn
zak trok hij een jaar later naar Amerika.
Hij pleisterde in Detroit en draaide daar
zeven jaar als een mug om de lamp
rond de verbijsterend grote Pebobscot-
building voor hij uiteindelijk op de 39e
verdieping als mechanical artiest een
stabiele basis legde voor zijn klinkende
carrière als art-director in verschillende
wereldsteden.
Uiteindelijk kwam hij weer in Londen
terecht, maar toen had hij als in Duits
land gestationeerde militair tijdens
verlof Amsterdam al leren kennen. Het
fotogenieke van deze stad. de in hoffelij
ke architectuur opgetrokken herenhui
zen, de schuchtere grachten in de vroe
ge schemering en het feestelijke volk.
dat 's avonds op straat verschijnt als de
nijveren de voordeur achter zich dicht
getrokken hebben, maakten hem zo weer
loos. dat hij alleen maar ja kon zeg
gen, toen hij een aanbod kreeg om op
het Leidseplein zijn reclamekunst te
verkopen.
Sm find
Het acclimatiseren van de Nederland
se stijl riep evenveel problemen als pro
testen op. De Nederlander is gevoelig
voor Angelsaksische invloeden, maar
hij heeft zijn heilig huisjes lief en
dé gezelligheid van zijn burgerlijk bin
nenhuis dient als startpunt voor heel
wat meer opvattingen dan hij geneigd
is toe te geven. De Amerikaanse ad
vertentiestijl is harder, niet alleen har
der jegens de concurrent, maar ook te
genover het eigen produkt. Het begin van
een Amerikaanse advertentie wil nogal
eens negatief zijn om tenslotte met des
te groter nadruk de positieve elementen
te laten spreken, zij het dat subtiel
woordgebruik de grove effecten weg-
schaaft Aan elk reclamebureau in Ame
rika is nochtans een jurist verbonden
om elke tekst afzonderlijk te beoorde
len op de mogelijkheden, die erin zit
ten voor een concurrent om een proces
wegens „smaad" aan te doen.
De visuele gevoeligheid van de Neder
lander is volgens mr. McLaren niet
sterk ontwikkeld. Misschien is dit een
verklaring voor het feit, dat de Neder
landse film zo slecht van de grond
komt.
Teveel adverteerders hechten nog aan
de dikke, zwarte omlijning rond hun
teksten bij wijze van blikvangers. In
tussen voelen zij niet, dat deze zwarte
kaders bij de lezer ongewild de indruk
achterlaten dat hun zaak „overleden"
is. McLaren ziet ook metaalindustrieën
werken met luchtige letters en fabrikan
ten van damesondergoed met keiharde
kapitale kreten. Hij ziet dat liever an
dersom. Elk produkt vraagt zijn eigen
tfo0 McLaren (rechts) sleutelt
aan zijn Invicta 1930.
letter, zijn eigen subtiele kwaliteitsom
schrijving. Sommige automerken blazen
hoog van de toren omtrent hun moto
rische capaciteiten. McLaren zegt er
met zijn grote collega David Agilvy
liever van: op volle snelheid in deze
auto hoort u nog slechts het tikken van
de klok.
Jasper
Men moet inzicht in een artikel heb
ber. om dit ervan te kunnen zeggen.
Men moet de consument kennen om te
weten langs welke weg hij benaderd moet
worden. De mogelijkheden van de markt
dienen met zorg verkend te zijn. Om
dat een man niet alles kan weten, wordt
er op de reclamebureaus in een team
gewerkt met mensen, die over speciale
kennis beschikken van het eigen vak
terrein en die voortdurend hun inzicht
scherpen in het geheel van de proble-
(Advertentie)
AMSTERDAM Dr. L. Gans, die ont
slag nam als conservator van het Ste
delijk Museum te Amsterdam om zich
te kunnen wijden aan zijn plannen voor
de oprichting van een nieuwe ontmoet-
tingsplaats voor beeldende kunst en
samenleving (plan-Gans), heeft iets ver»-
teld over een nieuw initiatief van
hem tot bevordering van de aankoop
van eigentijdse beeldende kunst.
Dr. Gans wil de wijze van verkoop
aanpassen aan de financiële mogelijk
heden van het grote publiek door mid
del van een, zoals hij het noemt, fonds
vorming kunstkoop. Dit houdt in het
beheer en uitbreiding van een kapitaal,
waarmee een collectie werken van jon
ge beeldende kunstenaars wordt aange
kocht om aan personeelsleden van Ne
derlandse bedrijven te worden verkocht.
In overleg met de directies zullen in
de cantines exposities worden gehouden,
die het personeel in de lunchpauzes
kan bezichtigen, 's Avonds zullen lezin
gen en rondleidingen worder gehouden
en zal het personeel gelegenheid heb
ben indien ze dat wensen kunstwerken
aan te kopen. Met de directies zal ge-
Coopvaett
Het Lurelei-cabaret is dinsdagavond i program met een afwnking.
a 21.15 uur weer te zien op Neder- Op de foto Jasperina de Jong in een te
nd I. Het kwintet presenteert dan een I lefoonscène.
zocht worden naar de mogelijkheden
de aankopen van de personeelsleden te
financieren. Het voorgeschoten bedrag
zou dan later met het loon van het per
soneelslid kunnen worden verrekend.
Een aantal grote bedrijven hebben al
hun medewerking toegezegd.
Dr. Gans wil met de fondsvorming
kunstkoop bereiken dat een groter pu
bliek de werken van eigentijdse kun
stenaars kan kopen en dat de afzet wordt
bevorderd van werk van jonge kunste
naars, die nog geen grote bekendheid
hebben, veel en goed werk produceren
doch vaak met een grote voorraad zit
ten. Bij de aankoop wordt met nadruk
gestreefd naar een fifty-fifty-verdeling
wat de abstracte en figuratieve rich
ting betreft. De ervaring van dr. Gans
is dat de helft van het personeel de voor
keur geeft aan nonfiguratieve en de
andere helft aan figuratieve werken.
Een Amsterdamse financiële instelling,
de Industriële Disconto Maatschappij!
heeft voor de aankoop als aanvangska-
pitaal een renteloos voorschot zonder
enige verplichtingen verstrekt De werk-
voorraad blijft eigendom van deze in
stelling totdat uit de verkopen het ren
teloos voorschot zal zijn afgelost. Ge
hoopt wordt dat ook andere bedrijven
met het belangeloos beschikbaar stellen
van renteloze voorschotten dit plan van
dr Gans zullen ondersteunen. De ver
koopprijzen der werken zullen liggen
tussen de f 50, en f 500.-. De prijzen
zijn samengesteld uit het bedrag, waar
voor is ingekocht, verhoogd met een
percentage Uit de percentageverhoging
zullen o.a. het renteloos voorschot wor
den afbetaald en de fondsvorming kunst
koop zelfstandig worden gemaakt met
eigen kapitaal.
Nee, ik lees tot Kerstmis geen
kranten meer. Misschien mis ik dan
een heleboel slecht en een klein
beetje goed nieuws, maar dan heb
ik ook geen last van het getoeter
aan mijn oren. De reclamebureaus
hebben tegen de feestdagen alle
registers opengetrokken. Op elke
pagina drukken ze je, beleefd maar
stevig, met de neus op de weerga
loze. onmisbare, prachtige en toch
zo voordelige produkten van hun
cliënten, de fabrikanten en hande
laren die erop uit zijn een flink
stuk van de decembersalarissen en
de kerstgratificaties voor zich op te
eisen.
Ze zeggen dat ïk een gouden hor
loge moet kopen, en een kistje ver
leidelijk gecellofaneerde sigaren.
Ook dien ik mij een feestelijke fles
vermout aan te schaffen, omdat
de kerstdagen anders een sof wor
den. Neen, roept weer een andere
advertentie, schenk champagne,
want dat doet generaal De Gaulle
ook. Er moeten ook nieuwe over
gordijnen komen, en een fraaie
motorboot, al begrijp ik niet wat
ik met Kerstmis in de kou op het
water moet doen. Zonder nieuw
scheer apparaat, een wonder van
vernuft, kan ik evenmin de feest
dagen tegemoet, roept men mij van
af de volgende pagina tegen, met
daarnaast een kreet die mij opwekt
het toch maar bij een gezellige
echte vaderlandse borrel te houden.
Kerstkransjes, een auto, een band
recorder, een feestjurk, nieuwe
schoenen, tulband: de advertentie
pagina's hameren de noodzaak van
het bezit dezer zaken met felle
slagen in het hoofd. Niet meer in
de beleefd-aanbevelend-stijl van
de twintiger jaren. Neen, met de
superioriteit van mensen die weten
dat ze je kunnen laten kopen, als
de tekst maar raak is en psycholo
gisch zó uitgeknobbeld dat je, als
lezer, tot de overtuiging komt dat
het leven verder geen ejikele zin
heeft als je die motorboot, die
nieuwe schoenen, de kerstkransjes
en de champagne van het merk dat
De Gaulle drinkt niet onmiddellijk
in huis haalt.
Je hebt slechts de keuze tussen
twee dingen: capituleren of geen
krant meer inkijken tot het wat
luwt. Ik kies voor het laatste. Om
wille van de vaderlandse economie
wil ik u echter aanraden: capitu
leer. Hollen, naar de winkels!
PRAET-MAECKER.
1 2 3 4 5 6 7 9
„Een beetje muziek by het tafeltje f
achter je, Pedro" l
SLOOI
Iemand in Los Angeles kon zijn
ogen niet geloven toen hij, in een
taxi langs zijn huis rijdend, zag dat 1
men bezig was het pand af te
breken. Van de arbeiders, allen Span
jaarden, die geen woord Engels
spraken, werd hij niet wijzer. Op het i
kantoor van de slopersfirma bleek, a
dat men het verkeerde huis te pak-
ken had. J
ELLEBOGEN
Een twintigjarige jongeman
In
HOR.: 1. warmte-eenheid2. ach
ter - plaats in gelderland - maan
stand: 3. boomsoort: 4. jongensnaam
bijbelse figuur; 5. plaatsje in Brabant
wild zwijn; 6. deel v.h. oor - bevel:
8. engelse ontkenning - duits telwrd
rivier in Friesland; 9. jassenboom.
VERT.: 1. verslag van een vergade
ring; 2. ongeveer (afk.) - plaatsje in
gld - in orde; 3. meisjesnaam; 4. koei-
enmaag - scherpe houten spade; 5.
Riv. in duitsland - heüige stier; 6.
hert - loot; 7. ter wereld aanwezig
zijn; 8. lengtemaat - tamme dieren -
maandstand; 9. geldstuk.
jfa - aaA - ia -8 ïuaAaj 'i !}ua - aa.i 9
:sidB - japo c !daj - qa] ïajape g
:^o - apa - eo z ^imou 'I :*J,H3A
■^o;sdB3ï *6
uia - ou -R :uadp mi :;aa - \a\ 9
j0Aa - uapn c :ba9 - paj Jjaaqe g
2n - apa - eu z :ai.ioiej T :*hOH
•ONISSOIdO
Vaesteraas, Zweden, had net zolang
met zijn ellebogen gewerkt, dat hij f
voor zijn beurt bij de kraam van de
man met de warme worstjes gekomen
was.
Nu was de man van de worstjes een
eerlijke mens, wie het ellebogenwerk
van de jongeman niet beviel. Hij
strafte het af door uit een plastic
knijpfles ketchup tussen de ogen van
de klant te spuiten. Deze nam dat
niet, en hij gaf de man van de war
me worstjes enkele vuistslagen op
het gezicht dat ook rood werd,
maar niet van de ketchup.
EXPLOSIE
Zoals het een goed opgevoede hond
betaamt, stond de hond bij een lan
taarnpaal in het Engelse plaatsje
Chislehurt stil en deed wat hij moest
doen. Een explosie was het gevolg.
De hevig geschrokken hond vloog
pijlsnel door de straat terwijl brand
weerlieden en elektriciëns met de
grootste spoed arriveerden om de
brand te blussen en de schade te
herstellen als gevolg van door vloei
stof veroorzaakte kortsluiting.
„Het arme beest wist niet wat hem
overkwam", zei mevrouw Amelia
Quelch, die getuige was van het in
cident, „hij stond net st.il toen alles in
de lucht scheen te vliegen". f
KUNSTSTUK
De 54-jarige rij instructeur Ernest t
Ward is woensdag in Ascot, Engeland (I
veroordeeld tot een boete van hon-
derdvijftig gulden, nadat een dame
onder ede had verklaard dat de man
in zijn auto was voorbij gereden met
het stuur vrij, en een krant in de
ene en scheerapparaat in de andere
hand.
DRANK
Inspecteur George Twist van de
verkeerspolitie van Bristol in Enge
land wil dat mensen die met Kerstmis
naar feestjes gaan en na afloop moe
ten chaufferen, een kaartje ophan
gen met het opschrift „Ik drink niet
want ik moet rijden", zodat vrolijke
feestvierders niet zullen aandringen
dat ze er nog eentje nemen. i
HOE KONING ALBERT OPTREEDT
BRUSSEL, 19 december 1914
Terwijl onze dappere soldaten strij
dende voorwaarts dringen, geeft ko
ning Albert zich alle moeite zijn man
nen te bezielen. Hij heeft dit van
stonde af aan gedaan. „Waren alle
officieren als hij, ons leger had
nog heel wat meer kracht ontwik
keld", verklaarde een hooggeplaatst
officier reeds voor eenigen tijd. Maar
koning Albert schroomt dan ook niet
om plicht-ontrouwe officieren op
hun plicht te wijzen. Hij gaat zelfs
zoover de officieren, die niet hun
plicht vervullen aan officieren waar
dig, te degraderen.
Zoo heeft hij den reserve-generaal-
majoor Lauwers H. L. W. beroofd
van den graad, dien hij in het leger
bekleedt, omdat hij zonder noodza
kelijkheid zijn commando had verla
ten, alhoewel hij zich niet recht
streeks in 's vijands tegenwoordig
heid bevond, terwijl hij gevechtseen
heden had geleid naar plaatsen, die
door de overheid daartoe niet waren
aangewezen
(Advertentie)
in diverse modellen en breedten.
JUWELIER HORLOGEE
RIJEN. Stationsstraat 22
BREDA, Van Coothplein
224. De vrees van Jackie's
moeder werd bewaarheid.
Bobby maakte zich los uit
de kring van zijn vereer
ders en stelde zich op onder
hun raam, de gitaar in de
aanslag. ,,Ik kom mijn me
dedingster een serenade
brengen!" riep hij naar bin
nen. De valse ondertoon,
die in zijn stem doorklonk
ontging Jackie en voor haar
moeder het verhinderen kon
snelde zij naar de deur.
„Wat sportief!" riep zij, de
ze openend. „Oh, Bobby.,
ik ben er helemaal onder
steboven van!" Dit laatste
werd bijna letterlijk bewaar
heid toen een grote menig
te tieners achter de zanger
aan naar binnen dromde.
Bobby's stem was na de
rookbehandeling van de ba
ron weliswaar niet in top
vorm, maar aangezien zijn
schorre kreten woester klon
ken dan ooit, gedroeg ook
zijn aanhang zich woester
dan ooit tevoren. In een
vreemde cadans trokken
de tieners het behang van
de muren, drukten spon
ningen weg en vertrapten
de parapluiebak. Zo daver
den zij achter hun idool aan.
aale vertrekken door, de
ontzette moeder voor zich
uit drijvend..