NNEN
:tor
Papier voor UW pen
PROGRAMMA'S RADIO EN T.V.
KlNirPiSIEL-
KRANT
)k.
Oudenbosch
jnste gas-
nm. Werkt
en. U kunt
Radio
Televisie
Gemeenschapszin
Scheidsrechter
Boeken op tafel
Kerstmis
Smakeloos
Emmer koud water
Welkom vreemdeling
Citaten
16
OP
OLIE
trekkend draaide ik me om-
Het was Winnetou die mij ge
volgd was en mij met dat bla
zen wilde waarschuwen. „Oef/
fluisterde hij, ,,het zijn Pon-
kas de dappersten der Sioux
en daar ligt Parranoh, het
blanke opperhoofd." Verbaasd
keek ik hem aan. „Het blanke
opperhoofd?"
B.L.O.-SCHOOL IN WEST-
Z.-VLAANDEREN
Het artikel „Neutrale BLO-school
in West-Zeeuwsch-Vlaanderen" met als
ondertitel, die een ware beschuldiging
inhield aan het adres van de mensen
uit de katholieke onderwijssector en
dat verscheen in het „Dagblad De
Stem" van zaterdag j.l., bevat, waar
het stilstaat bij de zogezegde oorza
ken waardoor langdurige pogingen om
in West-Zeeuwsch-Vlaanderen een ka
tholieke BLO-school op te richten,
mislukten, enkele pertinente onwaar
heden, die terecht felle reacties van
de mensen van de gelaakte katholieke
onderwijssector hebben opgewekt.
Allereerst dient opgemerkt te worden
dat het toch zo gevaarlijk en boven
dien niet in overeenstemming met de
objectiviteit is, om een fikse beschul
diging van iemand of een groep men
sen de wereld in te slingeren, zonder
zich zo breed mogelijk te laten inlich
ten betreffende de zaak in kwestie,
zonder degenen, die men gaat beschul
digen te hebben gehoord.
In het genoemde artikel van zater
dag 12 december worden twee oorza
ken genoemd, waardoor dus de moei
zame pogingen van 1952 tot 1960 om
een katholieke BLO-school in ons
gewest te stichten uiteindelijk zijn mis
lukt. Als secretaris van de toenmalige
commissie tot oprichting moet ik con
stateren, dat hier de juiste toedracht
van de zaken niet wordt weergegeven.
Als man uit die beruchte onderwijs
sector voel ik mede mijn haren ten
berge rijzen. Immers, als er mensen
samen met de initiatiefnemers uit de
kring van het Wit-Gele Kruis, serieus
geprobeerd hebben een katholieke B
LO-school in West-Zeeuwsch-Vlaande
ren te krijgen, dan zijn het vrijwel alle
hoofden der katholieke scholen uit dat
zelfde gewest- Natuurlijk ontmoette
men aanvankelijk bij deze mensen
vrees voor het teruglopen van het
leerlingenaantal van de eigen school,
met de nare gevolgen van dien, voor
de toch al kleine dorpsscholen. Maar,
mocht men hier geen twee belangen
tegen elkaar afwegen: optimaal on
derwijs voor een paar kinderen (BLO-
onderwijs dus) of beter onderwijs voor
alle overige kinderen van de school,
als door het vertrek van enkele kin
deren ook nog een leerkracht kon ver
dwijnen. Het is warempel nogal boud
om hier zonder meer van eigenbelang
te spreken. Bovendien hebben vrijwel
alle hoofden der scholen die vrees
spoedig opzij gezet, het belang van
het BLO doen prevaleren enprak
tisch al het corveewerk bij de
voorbereidingen verrricht. Het is dien
stig in dit verband nog eens op te
merken, dat verschillende hoofden der
scholen, bij het zoeken van de kinde
ren. die voor BLO-onderwijs in aan
merking kwamen, het niet altijd eens
waren met de psycholoog, die het on
derzoek leidde.
De gedachte dat (volgens een nog
steeds niet bestaande katholieke B.L.O.
inspectie) een katholieke BLO-school
een grote streekschool ergens in Ter-
neuzen zou moeten zijn, heb ik pas
jaren later horen opperen, toen de
neutrale school reeds enkele jaren
draaide.
Waar lag dan in feite wel de grote
oorzaak dat er ingaande januari 1960
geen katholieke B.L-0, startte? Het
lijkt me dienstig daartoe te citeren
uit het rapport dat destijds door de
commissie van voorbereiding werd uit
gebracht aan diverse geinteresseerden,
met name aan de Katholieke Raad voor
Maatschappelijk Werk:
1. De oprichting van een katholieke
B.L.O. school is verantwoord, al zal,
zoals ook het r.-k. Centraal Bureau
voor Onderwijs en Opvoeding consta
teert, het niet eenvoudig zijn steeds
een voldoende aantal kinderen voor
deze school aan te trekken
2. Het grote twistpunt, waarmede
ook het aantal leerlingen voor de B.L.
O-school gemoeid is, is de plaats
waar de school zou moeten worden
gevestigd. In feite is dit diepgaande
meningsverschil dat door de mensen
buiten de sector van het onderwijs wel
licht te veel werd gerelativeerd, de oor
zaak van de mislukking geworden.
3- Men heeft deze hele BLO-zaak
te veel een onderonsje van de onder
wijsmensen gelaten. Er is een fout
gemaakt door niet van het begin af
een stichting te formeren, die met
meer gezag bij voorkomende moeilijk
heden had kunnen optreden. Een te
eng kringetje van vrijwel alleen onder
wijzers zelf, was met deze belang
rijke affaire gemoeid. Niemand meer
dan die onderwijzers zelf, hebben ge
tracht dat kringetje te verruimen en
van aanzien te wijzigen. Weinig lief
hebberij. Herhaalde pogingen om een
burgemeester als voorzitter van de te
formeren stichting aan te trekken, heb
ben gefaald.
Wij hoeden ons ervoor beschuldigin-
gen te richten aan het adres van be-
paalde personen. Alle controversen
zouden, naar mijn vaste overtuiging,
weggevallen zijn, als er een 20 tot
30 meeer B.L.O-gegadigden op onze
scholen waren geweest. Laten we eer-
lijk zijn: in 1960 en ook nu had een
katholiek B.L.O.-schooltje geen levens
vatbaarheid. Laten we nu zorgen dat
we de belangen van onze B.L.O-kin-
deren behartigen binnen het raam van
een algemene florerende B.L.O. school.
Geen beschuldigingen dus aan per-
sonen, maar het is op zijn zachtst ge-
zegd niet eerlijk de katholieke onder-
iwijzers maar weer eens als de be
kende bokken de woestijn in te stu-
ren.
AARDENBURG NAMENS DE W-Z.
VLAAMSE KATHOLIEKE
ONDERWIJSSECTOR.
A G.
Van bestuurlijke zijde vraagt men
zich af waar de katholieke VVest-
Zeeuwsch-Vlaamse b.l.o.school is geble
ven. Ad. 3 de onderwijssector werd
capabel geacht.
REDACTIE.
LITURCAE.
VERNIEUWING (III)
In de St.-Laurentiuskerk te Dongen
weet men blijkbaar geen raad met het
losse altaar, dat, i.v.m de vernieu
wing in de Liturgie, zeer ondeskun
dig en ongelukkig is verplaatst. De
geestelijke vader van dit idee getuigt
van zeer weinig inzicht en van weinig
respect voor dit kerkgebouw. Waar dit
altaar voorheen stond. n.l. op het pries
terkoor. voldeed dit zeer goed en ie
dereen kon de priester, het altaar en
de handelingen zien. Terwille van een
Plaatsing, een paar meter naar voren
neeft men nu deze opstelling gefor
ceerd. die niet voldoet en bovendien
P°S geldverspilling is Een deskundige
komt hier blijkbaar niet aan te pas!
De enige raad is: Plaats het altaar
weer zo gauw mogelijk terug, waar
bet eerst stond, óf: Pak de zaak gron
dig aan en geef het altaar de plaats
die het gebouw aangeeft n.l. onder de
koepel! Als dit geld kost is het geen
geldverspilling.
dongen p. s.
VOORZICHTIG
MET VUURW ERK
En dit is ieder jaar weer hetzelfde,
vooral met oud en nieuw Laten ze
die dingen die zo gevaarlijk zijn niet
verkopen! Of anders maar geen ver
volging wegens opzettelijke vernieling
of baldadigheid.
DRIE-BAANSWEGEN
De mensen die driebaanswegen be
rijden en zich niet aanpassen, en 80 km
vlak langs de bomen maar een matig
gangetje vinden, maken die wegen le
vensgevaarlijk. „De bomen er uit",
wordt er gezegd. Hoe hebben we ge
vloekt op de Duitsers die er om de
andere een uit haalden. Die wegen zijn
net zo veilig te maken als andere, en
de schuldige is dan ook zo aan te wij
zen. De strepen op de weg rechtsgeldig,
en om de 3 of 5 km een bord inhalen
verboden, wisselend van de ene naar
de andere kant. en flinke boeten voor
hen die zich hier niet aan houden.
Nou lappen de meeste automobilisten
borden en strepen aan hun laars. Rij
maar eens van Breda naar Oosterhout
of omgekeerd. In Teteringen is 50 km
maximum en staan er strepen op de
weg, waar zijwegen zijn, alles om die
weg veilig te maken.
Als men daar nu rijdt zoals het hoort,
dan komen ze je voorbij met 70 a 80
km, ondanks borden en strepen. Zo heb
ik het ook gehad dat er borden stonden,
veilige snelheid 15 km, als de weg in
reparatie was, en dan komen ze je met
een gang voorbij, een regen van stenen
over je wagen gooiend. Dat is de men
taliteit van vele automobilisten, van
daar de vele en onzettende ongelukken.
Snelheden van 100120 km en meer
kan men rijden op een 4-baansweg mits
men deze goed kent. Dan rijdt men zo
veilig mogelijk ook voor andere weg
gebruikers want daar hebben dezen
recht op. En misschien houdt men het
dan ook 50 jaar vol zonder brokken.
Ik heb nooit gedacht dat een auto een
speelgoed was, maar dat ik verant
woord was voor hen die ik vervoerde
en voor andere weg gebruikers.
J. Jaspers,
BREDA Edisonstr. 42 A.
WELVAART
In De Stem van zaterdag 12 decem
ber j.l. las ik in knipselkrant een stuk
je over welvaart.
Het komt mij voor dat de schrijver
(of schrijfster) bedoelt dat we nu een
moderne uitgave van de dans om het
gouden kalf beleven.
Is het voor velen nog niet zo, dat ze
wel naar de welvaart mogen kijken,
maar aankomen niet?
De schrijver van bedoeld stuk is een
zeer realistisch persoon; ik kan me dan
ook ten volle bij hem aansluiten'.
Wat immers is welvaart? Auto's, te
levisies. brommers? Zie het zo, al had
gij honderd jaar geleden zo veel gul-
ders gehad als er zandkorrels op het
strand zijn, dan nog had ge geen auto
kunen kopen, of neem vijftig jaar te
rug toen kon men geen stofzuiger
geen brommer, televisie of wascombi-
kopen, en vijf-en-twintig jaar r 'lden
natie, om de doodeenvoudige reden dat
al die gebruiksgoederen er nog niet
waren. Nu ze er wel zijn is het toch
vanzelfsprekend dat ze gekocht worden
want daarvoor zijn ze gemaakt. En om
dat al deze artikelen nu voor ieder te
koop zijn, en ook ieder hier recht op
heeft, lijkt het mij dat elk mens na een
niet hopeloos lange spaartijd. succes
sievelijk deze goederen aan kan schaf
fen. Er moet noodgedwongen toch ook
meer geld aangemaakt worden dan
vroeger (uitgezonderd halve centen).
Zeer zeker is het nu zo dat het beter
is dan voor de oorlog, maar in die tijd
moest elke bezitter van vee, paard, koe,
varken, kip, er voor zorgen dat zijn
dieren „hun buikje vol hadden", wilde
hij goed boeren, en was het in die tijd
ook zo dat de mensen die in aanmer
king kwamen voor een bus vlees van
vijfendertig cent, die ook konden
betalen?
Laten we zeggen, zestig jaar geleden
was de tijd heel slecht, dertig jaar ge
leden was de tijd slecht, en nu is hij
beter dan slecht.
OUDENBOSCH
O.G.A.W.M.
WONINGNOOD (IV)
Het stukje onder Woningnood (3) van
zaterdag j.l. had mijn volle aandacht,
althans het eerste gedeelte daarvan.
Het moet jammerlijk waarheid be
vatten, dat ingezetenen van buiten de
stad Breda in de bejaardentehuizen
van Breda meestal voor inwoning de
voorkeur krijgen. Niettegenstaande er
een voldoende aantal bejaarden van
de gemeente Breda daarvoor in aan
merking willen komen. Indien in die
tehuizen de beschikbare plaatsen door
de bejaarden van Breda werden be
zet, zouden er tientallen huizen van
die bejaarden ter beschikking komen
voor woningzoekenden van de gemeente
Breda, hetgeen toch een gemeentebe
lang zou zijn
Het is wenselijk, dat er in de toe
komst dienaangaande eens meer aan
dacht aan de bejaarden van Breda
werd besteed.
BREDA EEN BELANGHEBBENDE.
WONINGNOOD (IV)
Het gaat om de laatste 5 volle re
gels van het stukje „Woningnood II",
van 12-12. Hier uit kan ik namelijk
niet goed wijs. De schrijver beweerde,
dat de woningnood zijn hoogtepunt nog
niet bereikt heeft, en verder zo schrijft
hij, dat de werkende jongelui geen
geld hebben om huizen te kopen, doch
wel om zich auto's en brommers aan
te schaffen. Volgens mij is deze mijn
heer een beetje de kluts kwijt. Ik zelf
heb 9 jaar vaste verkering, en ben
27 jaar oud, (gelukkig gezond) maar
ik heb nog altijd mijn neus gestoten
voor inwoning of een huis. En op de
„huisvesting" hebben ze het nog altijd
goed met me voor. Zo zeggen ze dan.
En om een huis te kopen, zomaar van
f 30.000,-. f35.000.- of f 40.000,- of hoge
sleutelgelden te gaan betalen, dat vind
ik toch ergens niet verantwoord, met
het inkomen dat wij hebben. Doe ik
dit wel, dan weet ik ook, dat mijn
kinderen hiervoor de jas zullen moeten
uittrekken, en daar pas ik voor. Mijn
heer, men moet nu eenmaal een brom
mer niet met een huis vergelijken.
BREDA, P.
(ON) VEILIG VERKEER
(IV)
Op mijn vorig ingezonden stuk, laat
in uw blad van 12 dec. j.l., een vracht
wagenbestuurder zijn mening weten.
Dat is zijn goed recht, doch het is,
zoals hij doet, niet netjes als men
zelf namen noemt en zelfs vragen stelt
om dan anoniem te blijven, want zo
iemand heeft geen recht op beant
woording. Ik zal dan ook niet ingaan
op zijn schrijven, doch wil wel aan
de lezers mededelen dat ik conclu
deer dat „vrachtwagenbestuurder"
mijn enkele maanden geleden eerste
geplaatste schrijven niet heeft gelezen.
B. OP ZOOM, F MAURER
MISSIE HEEFT UW POST
ZEGELS NODIG
De tijd van Kerstmis en Nieuwjaar
nadert, een tijd dat er veel gecorres
pondeerd wordt en dat er dus veel
postzegels verloren gaan, omdat de
mensen de waarde er niet van kennen.
Onze „Postzegelactie" verzamelt reeds
sedert enkele jaren postzegels en ver
koopt deze om met de opbrengst er
van onze missionarissen in Zuid-Ame-
rika, (Columbia) financieel een beetje
te helpen. Dit is werkelijk nodig in
parochies van ongeveer 20.000 zielen,
waar zelfs dikwijls het allernoodzake
lijkste ontbreekt. Spaar daarom uw ge
bruikte postzegels voor de Missies. Al
le zegels zijn welkom, ook de meest
voorkomende, liefst op papier. Het ver
zenden kan goedkoop gebeuren als
monster zonder waarde aan onder
staand adres:
POSTZEGELAKTIE
POSTZEGELACTIE
TREMELO, (België)
LUIERBAL (V)
Naar aanleiding van het schrijven
van de heer N. in uw blad over het
aanplakken van affiches voor het Lui-
erbal, wil ik het volgende mededelen.
Het is inderdaad zo, dat het aanplak
ken van deze affiches de stad inder
daad geen mooier aanzicht geeft. Maar
waarom moet de heer N. nu per se
kritiek leveren op de affiches van de
Luiers. Vorig jaar hebben de Luiers
ook een „bonte" avond georganiseerd
en toen zijn er ook affiches opgehan
gen. Heeft de heer N. ze toen niet ge
zien, omdat hij toen nog geen bril
droeg? Trouwens het hele jaar door
zijn er, van af de 11-11 carnavalsbals
georganiseerd door verschillende ver
enigingen in Breda. Kon de heer N.
dan op de andere verenigingen geen
kritiek leveren omdat ze niet zo'n wel
luidende naam hadden als de Luiers,
waarover, wel iets te zeggen valt.
omlat „Luiers" verband houdt met
babies? En waar moet men de affiches
hangen als er in 4e stad nergens re
clamezuilen te bekennen zijn. En als
ze er zijn, dan worden ze gebruikt
voor andere doeleinden. Als ik de heer
N. was zou ik naar b en w. gaan om
bij de raad een voorstel in te dienen
tot uitbreiding van reclamezuilen in
Breda. Misschien kan de raad dan een
begroting goedkeuren van enkele hon
derden guldens voor het plaatsen van
reclamezuilen.
BREDA, JAC. v. -I
LUIERBAL (VI)
Even een kort antwoord op de 3
stukjes die tegen mijn artikeltje ge
richt waren over het aanplakken van
affiches overal in de stad-
1. De bedoeling van mijn artikeltje
was alleen om de plakkers en dat
waren in die week toevallig de luiers
erop te wijzen dat het onjuist en on
gepast is om hun affiches lukraak weg
te plakken. Ik zag ze op telefoonhok
jes, elektriciteitshuisjes, scholen, mu
ren van particuliere huizen, schuttin
gen e.d. Dat hoort niet en dat mag
ook niet. Het is zelfs strafbaar.
2. Hierbij was onschuldig badinerend
de naam luiers verwerkt. Die vreemde
naam wekt vanzelf gedachten aan on
mondige luierkindertjes op. Als u daar
door op uw tenen getrapt bent is dat
uw eigen schuld, want u hebt die on
smakelijke naam zelf gekozen. U vraagt
me of ik dan geen waardering heb
voor die naam. Nee, echt niet, sorry.
3 Dat uw club niet de eerste was
die de stad op die manier ontsierde
doet niets te rzake. Ook de anderen
waren fout, maar dat vermindert
uw fout niet. Trouwens ook de anderen
werden genoemd zij het niet bij name.
4. Dat het gemeen zou zijn om pro
ces-verbaal op te maken ben ik niet
met u eens. Iemand die een veror
dening overtreedt loopt altijd die kans.
Ik heb alleen gezegd, toe laat dat nu
alstublief, men ontsiert er de stad zo
mee. En ik voegde er aan toe dat,
als dit geplak niet op zou houden, dat
het dan wel goed zou zijn dat er dan
eens proces-verbaal werd opgemaakt.
Dat is heel wat anders!
5- U geeft me een bijzonder wijze
raad. Als ik tegen die plakkerij ben,
moet ik zelf maar een carnavalsver
eniging oprichten en dan mijn affiches
goed plakken. Over logica gesproken!!
6. Resumerende: U bent het alle drie
met me eens dat het fout was om
maar lukraak te plakken. Dan zijn
we waar we zijn willen. Dus ophouden
daarmee, u en alle andere groepen
en anders herhalen we ons verzoek van
een waarschuwend proces-verbaal. De
stad moet nietontsierdwo rde n.
stad moet niet ontsierd worden.
BREDA, N.
Discussie gesloten. Red.
TONEELVOORSTELLING
IN RUITERSBOS
Zaterdagavond gaf de toneelvereni
ging „Amateur" een zeer geslaagde
uitvoering van het blijspel in drie be
drijven „Wie is wie" door Cas Baas,
voor de bejaarden van het tehuis „Rui-
tersbos". Zonder aan 't spel der overi
ge spelers te kort te doen, moet ge
releveerd worden het spel van mejuf
frouw Lensen in de moeilijke dubbel
rol van Marga en Olga. Haar spel
was bijzonder verdienstelijk. Alleraar
digst kwam deze verdienste tot uiting
bij het tableau de la troupe toen eerst
Marga en later Olga ontbrak, welke
laatste verscholen was onder de japon
van de eerste. Dat het spel in de
smaak viel bewees het klaterend ap
plaus aan het einde. De bejaarden heb
ben ervan genoten, niet het minst om
dat hun eigen jeugd weer gestalte
kreeg. Het zou hen verheugen als der
gelijke opvoeringen meer konden plaats
hebben. De dank na afloop was dubbel
en dwars verdiend.
BREDA, H. A. J. WAIJERS
GELOOFSVRIJHEID
„Geschokt, verontrust, teleurge
steld, ontmoedigd" waren zo ongeveer
de toonaarden, waarin enige groepe
ringen uit ons katholieke volk zich uit
drukten over de opschorting van de
stemming betreffende de „verklaring"
over de geloofsvrijheid tot de volgen
de conciliezitting.
Waartoe toch dit misbaar? Waartoe
deze haast? Was het enkel uit spijt
nu naar buiten niet eens flink „mo
dern" of „progressief" te kunnen doen?
Óm wat sensatie dus? Bij sommige
leek het hier wel wat op!
Laten we toch bedenken, dat het
concilie in de eerste plaats de aan
passing van ons eigen kerkelijk leven
aan de nieuwe tijdsomstandigheden be
oogt. doch beslist niet wordt gehouden
om schouderklopjes van andersdenken
den te oogsten.
Zelden wordt in haast iets degelijks
tot stand gebracht.
Zeker geldt dit voor ingrijpende wij
zigingen in reeds eeuwen bestaande
en in grote volksgroepen verankerde
opvattingen over godsdienstvrijheid.
Eerst en vooral dient hieraan een
rustige en grondige overweging van
alle aspecten vooraf te gaan. Dit eist
nu eenmaal veel tijd- Mij spreken de
bezwaren van de omstreeks 100 oppo
nerende concilie-vaders, die weigerden
het geloof van een miljoenenmassa:
armen, analfabeten, onwetenden in de
homogeen katholieke, zogenaamd ach
tergebleven gebieden weerloos ten prooi
te laten vallen aan b.v. diverse Ameri
kaanse secten van dubieus gehalte,
die, steunend op hun dollars vaak
meer met een anti-katholieke hetze
dan met een positieve verkondiging
van hun eigen leer, daarin aanhang
trachten te vinden, duidelijk genoeg
aan.
M. i. getuigt het ook van een grote
wijsheid van Z.H. de Paus hun be
denkingen al zijn het die van een
kleine minderheid niet zonder meer
terzijde heeft geschoven, doch zich de
tijd wil gunnen voor een ernstig be
raad over een moeilijke zaak.
In stede van tot wrevel behoort ons
dit tot verheugenis te stemmen
NIEUW NAMEN. A. v. D.
KNVB-JUBILEUM (IV)
Bij het vijfenzeventigjarig bestaan
van de KNVB is het mij een behoef
te, hier een woord van hulde te bren
gen aan de KBVB, die voor slechts
vijfduizend toeschouwers de wedstrijd
België Frankrijk in zijn geheel heeft
uitgezonden op de T.V.
Onze KNVB liet tienduizenden leden,
als jubileumgeschenk, met een uitver
kocht huis in hun hemd staan, van
mij geen cent meer.
Ik geloof wel dat deze opinie door
velen gedeeld wordt.
BERGEN OP ZOOM J. S.
75 JAAR KNVB (V)
Nederland Engeland een pracht
wedstrijd, maar niet op T.V. Wat jam
mer! Het was toch geheel uitverkocht,
zoals in de krant te lezen was. Een
voetballiefhebber gaat kijken naar de
wedstrijd en blijft niet achter T.V. zit
ten kijken. Kan dan een invalide met
een gezin van negen kinderen, die ne*
uit het gips is, daar naar toe?? Er
zijn mensen die net zoveel voetbal
kunnen zien als ze willen- Voorheen
ging ik op de fiets (lopen kon ik niet)
en als T.S.C. hier niet voetbalde dan
naar N.A.C. of Baronie.
ANT. v. DONGEN.
PR. ^REDERIKSTRAAT 104
OOSTERHOUT.
SREDA
N. D.
Zaterdag 19 december
HILVERSUM I 402 M
KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Religieus
nieuws. 12.10 Liedjes over het verre
Westen. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Instrumentaal kwar
tet en zangsoliste. 12.50 Regeringsuit
zending: Een groot bedrijf jubileert. Re
portage over sociale werkplaatsen t.g.v.
de 15e verjaardag van de G.S.W. rege
ling. Verslaggever: Claude Belloni. 13.00
Nieuws. 13.15 Marktberichten. 13.18
Voor de jeugd. 14.10 Musicerende dilet
tanten. 14.30 Voor de kleuters. 14.40
Franse les. 15.00 Lichte orkestmuziek
en zangsolisten. 15.30 Signaal: documen
tatie voor en over jonge mensen (5).
15.50 Karakteristiek: muzikaal program
ma. 16.30 Sportperiscoop. 16.40 Spiegel
beeld (gr.) 17.00 Lichte grammofoon-
muziek. 17.30 Kunstkroniek. 18.00 Ste-
reofonische uitzending: Licht instrumen
taal ensemble. 18.20 Jazzmuziek met
commentaar. 18.50 Lichtbaken, lezing.
19 00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30
Radio-Kamerorkest en solist: klassieke
muziek (stereofonische uitzending)
20.30 Rieleksen: amusementsprogram
ma. 21.35 Met man en paard: actuele
kroniek. 21.45 Roulette: muzikaal spel
letje. 22.00 Instrumentaal ensemble en
zangsolisten: liedjes uit Vlaanderen en
Nederland. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22 40 Epiloog 22.45 Kruispunt:
gesprek over Christus-zijn in Kerk
en wereld van vandaag. 23.15 Nieuwe
klassieke grammofoonplaten 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Actueel sport
nieuws 12.55 VARA-Varia. 13.00 Nieuws.
13.15 Stereofonische uitzending: Licht
orkest, vocaal ensemble en zangsolisten
13 40 Voor de twintigers. 14.15 Radio
Jazzclub. 14 45 Links is links en rechts
is rechts, toespraak. 15.00 Nederlandse
zangers uit vroeger jaren: klassieke
liederen (gr. 16 00 Nieuws. 16 02 Boek
bespreking. 16.20 Lichte orkestmuziek
en koorzang (gr 16 45 Licht instrumen
taal kwintet 17 05 Stereofonische uit
zending: Salon-orkest 17 30 Weekjour-
npal. 18 00 Nieuws en commentaar. 18.20
Tijd voor teenagers. 19 10 Je neemt er
wat van mee. quiz. 20.00 Nieuws. 20.05
Trammelant in Loeren a. d. Hor: amu
sementsprogramma. 21 00 Socialistisch
commentaar 21.15 Metropole-orkest.
koor en solisten: amusementsmuziek.
21.45 Als de klok dertien slaat: 9 Een
verdacht zaakje, hoorspel 22.15 Lichte
grammofoonmuziek. 22 30 Nieuws.
22 40 Stereofonische uitzending: Lichte
orkes+muziek. 23.10 Even naplaten:
licht muzikaal programma 23.55-24.00
Nieuws
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek.
12.25 Weerberichten en mededelingen
voor de schippers. 12.30 Gevarieerd pro
gramma. 12.55 Programmaoverzicht.
13 00 Nieuws 13.20 Nieuwe grammofoon
platen voor de jeugd 14.00 Nieuws. 14.03
Operettefragmenten. 14.50 Radioweek I.
II en III. 15.00 Nieuws. 15.03 Hoorspel.
17.00 Nieuws. 17.15 Koorzang. 17.30 Or
gelrecital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Gevarieerd programma. 18.45 Sp.
kroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nws.
en radiokroniek. 19.40 Jazzmuziek. 20.00
Musical. 21.00 Jazzmuziek. 21.30 Avond
stemming. 22.00 Nieuws. 22.15 Ober-
bayernstimmung. 22.45 De zeven kun
sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS 484 M
12.05 Gevarieerde muziek. 13.00 Nws.
16.02 Bel Canto. 17.00 Nieuws. 18.02
Voor de soldaten. 19.08 Gevarieerde mu
ziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel. 20.15
Gevarieerd muzikaal programma. 22.00
Wereldnieuws. 22.55 Nieuws. 23.55-
24.00 Nieuws.
Zondag 20 december
HILVERSUM I 402 m
KRO: 8.00 Nieuws- 8.15 Klassieke
grammofoonmuziek. 8.25 Inleiding
hoogmis. 8.30 Hoogmis 9.30 Klassie
ke grammofoonmuziek. 9.45 Nieuws.
Convent van kerken: 10.00 Vrij-Evan-
gelische Kerkdienst. KRO: 11.15 Medail
lon, klankrijk portret aan de hand van
wetenswaardige feiten uit de muziekge
schiedenis. 12.10 Boekbespreking. 12.20
De Springplank: jonge artiesten. 12.45
Grammofoonmuziek- 12.50 Buitenlands
commentaar. 13.00 Nieuws. 13.10 De
drie Musketiers, licht programma. 13.30
Voor de kinderen. 14.00 Pianorecital.
14.10 De hand aan de ploeg, lezing.
14.15 Concertgebouworkest en zang
solist: klassieke en moderne werken
In de pauze: Voordracht. (Stereofoni
sche uitzending). 16.15 Sportuitslagen
16.30 Lichte orkestmuziek en zangsolis
ten. IKOR: 17.00 Kerkdienst. 18.00 Oecu
menisch nieuws. 18.10 Zing het voorbe
dachte lied: Oecumenische zangdienst.
18.30 Klankbeeld. 18.45 Grammofoonmu
ziek. 18.50 De kerk aan het werk: ac
tualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De
Open Deur. NCRV: 1930 Veel gevraag
de geestelijke muziek (gr.) 20.00 Nws.
20.07 Meditatie. KRO: 20.15 Internatio
nale volksliederen. 20.40 Bóeren-Legen
de, hoorspel. 21.30 Klassieke kamer
muziek (opn.) 22.05 Wissewassen.
licht programma. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50
Radio vrouwenkoor: Gewijde muziek.
23.10 Muziek van de Lage Landen, mu
zikale lezing 23.55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 in
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelin-
gen en socialistisch strijdlied. 8.18
Voor het platteland. 8.30 Weer of geen
weer, gevarieerd programma. 9.45 Gees
telijk leven, toespraak. 10.00 Stereofoni
sche uitzending: Instrumentaal ensem
ble: oude muziek. 10.30 Ad Rem, wed
strijdspel. 10.50 Amusementsmuziek (gr)
11.25 Romantische muziek. AVRO: 12.00
Lichte-muziekcaleidoscoop. 13.00 Nws.
13.07 De toestand in de wereld, lezing.
13.17 Mededelingen of grammofoonmu
ziek. 13.20 Knipperlicht, programma
voor alle weggebruikers. 14.00 Klank-
omrankte levens, biografie. 15 00 Stereo
fonische uitzending: Strijkkwartet:
klassieke muziek 16.00 Koste(r)lijk
rendez-vouw, cabaret. 16.30 Sportre-
vue. VARA: 17.00 Dansmuziek voor
tieners. 1730 Voor de jeugd. 17.50 Nws-
en sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal.
VPRO: 18.30 De Kerkdienst, lezing.
(VIII en slot). 18.45 Parlando. 19.30
Korte kerkdienst van de Nederlandse
Protestanten Bond. AVRO: 20.00 Nws.
20.05 Die Rose von Stambul, operette
(opn.) (verkorte uitvoering). 21.05 Lich
te grammofoonmuziek. 21.15 Weet ik
veel, wedstrijdprogramma. 21.30 Wie
is de schuldige, hoorspel (dl. 5) 22.05
Pianorecital: klassieke muziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Franse
chansons. 23.30 Metropole orkest. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
12.00 Nieuws. 12 03 Satirisch program
ma 12.55 Programma-overzicht. 13.00
Nieuws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00
Nieuws. 14.03 Opera en Belcanto
concert. 15.00 Sportberichten en geva
rieerde muziek. (17.00 Nws.). 18.00 Nws.
18.03 Pianorecital. 18.30 Katholieke uit
zending. 19.00 Nieuws. 19.40 Amuse
mentsmuziek 20.00 Gevarieerd muzi
kaal programma. 22.00 Nieuws. 22.15
Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23 05 Klas
sieke muziek. 23.55 - 24.00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS
12.00 Nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Ge
varieerde muziek en berichten. (14.00,
15.00 en 16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws.
17.10 Gevarieerde muziek en berichten.
19-30 Nieuws. 20.00 Gevarieerd muzi
kaal programma. (22.00 Wereldnieuws.
22.55 Nieuws). 23.55 - 24.00 Nieuws.
Maandag 21 december
HILVERSUM I 402 m
NCkV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie
ke grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitsla
gen van zaterdag. 7 45 Radiokrant. 8.00
Nieuws. 815 Gewijde muziek (gr. en
opn.) 8.30 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Verzoekprogramma voor de zieken.
9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis
vrouw. 10.10 Moderne kamermuziek
(gr.) 10.20 Rondom het woord: theolo
gische etherleergang 11.05 Lichte gram
mofoonmuziek
HILVERSUM II 298 m
VARA: 7.00 Nieuws- 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7-20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (om 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en socia
listisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor
de vrouw. 9.00 Klassieke grammofoon
muziek VPRO: 9.40 Droom en werke
lijkheid, overdenking VARA: 10.00 Voor
de huisvrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
dracht. 11-32 Klassieke grammofoonmu
ziek.
Zaterdag 19 december
NEDERLAND I
NTS: 15.00 Weekjournaal. 15.25 Har
dy's Logboek, tv-film (dl. 4). KRO: 15.50
Het kerstcadeautje, tv-film. 16.15 Huis
je, boompje, beestje. 17.00 - 17.45 Voor
de kinderen. KRO-NCRV: 19-30 Barend
de Beer, tv-filmpje. KRO: 19-35 Sir Lan
celot, tv-film. (dl. 5). NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. KRO: 20.20
Brandpunt. 20.50 U spreekt met Anneke,
gevarieerd programma. 21.30 Sport-
praatje. 21.35 Bonanza, tv-film. (dl. 12
22.25 Epiloog. NTS: 22-35 - 22.40 Jour
naal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Zoo
Zoo, maandelijks dierenprogramma.
(dl. 4). 20.25 De Dick van Dyke Show.
tv-film. (dl. 29). NTS: 20.50 Hoe maakt
u het? AVRO: 21.40 Jazzmuziek. 22.10
Einde.
BELGIë VLAAMS
10.30 - 11-35 Volksuniversiteit. 16.55
Muziek voor jonge mensen (Young
People's Concerts) 17.45 Schooltelevi
sie. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Expe
ditie in Afrika: met vrachtwagens en
camera naar het hartje van Afrika, do
cumentaire film. 19.25 Autorama: kro
niek voor de automobilisten. 19.55 Hier
spreekt men Nederlands. 19.59 Weerbe
richt, 20.00 Nieuws. 20.25 De wijkagen
ten: hulpfonds voor wijkagenten, tv-
feuilleton 20.50 Lucky Henkie, muzika
le fantasie. 21.35 Echo. 22-05 In het
Dick Powell-theater: Epiloog, tv-speel-
film. 22.55 Nieuws.
BELGIë FRANS
17.00 Film voor de jeugd. (Speciale
prijs van de jury op het filmfestival te
Cannes 1954)La Grande Aventure,
Zweedse film. 18.30 Slagvelden: Anzio.
19.00 De wereld van de dieren. 19.30
Détective international: L'Affaire Cum
berland. 20.00 Journaal. 20.30 Sous les
verrous, speelfilm 22-00 Cinépanorama.
22.50 Journaal-
Zoildag 20 december
NEDERLAND I
NTS: 15.00 - 16.30 Reportage Neder
landse kampioenschappen turnen voor
dames te Rotterdam. 19.00 Engelse les.
19.30 Eva in de E.E.G., documentaire
film. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in
beeld. NCRV: 20.30 Pa Pinkelman en
tante Pollewop, beeldverhaal. 20.35 Hoe
oestaat het spraakkunst, populair we
tenschappelijk programma. 21.05 Hanni
bal, éénakter. NTS: 21.40 Weens Filhar
monisch Orkest: klassieke werken
NCRV: 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.35-
22.40 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.30 De Tijdscapsule. film voor
de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Tom
Ewell Show, tv-film. 20.30 Aret pa on
(Island year book), tv-film 21.30 In
specteur Mask, Joegoslavische teken
film. 21.40 Nationaal Indonesisch Dans
theater. 22.10 - 22.25 Sport in beeld.
BELGIë VLAAMS
11.00 - 11.40 heilige mis. 15.00 De Flint-
stones, tekenfilms. 15.25 Volksconcert.
16.20 - 17.30 De man van Aran, docu
mentaire film. 18.40 Sportuitslagen. 18.45
voor de kleuters. 19.05 De XVIIIe
Olympiade, film over de Olympische
Spelen 1964. 19.55 Weerbericht. 20.00
Nieuws. 20.15 Sportuitzending, 20.45 Rid
derorden te koop, satirisch spel. 22.05
Jazzprisma. 22.35 Nieuws.
BELGIë FRANS
15.00 Gevarieerd programma. 19.30
Vader weet het beter tv-feuilleton.
20.00 Journaal. 20.30 Eurovisie: festival
van clowns. 21.45 De vijftig gezichten
van Amerika, documentaire. 22.10 Jour
naal
WIT-GELE KRUIS
WAGENBERG (III)
De jaarvergadering van ons W.-G.
Kruis is voorbij. We hebben voorlo
pig geen nieuwe voorzitter gekozen, tot
dat het bestuur een andere geschikte
kandidaat heeft gevonden, aldus zoals
de oud-voorzitter voorstelde. Hopelijk
komt nu de jaarvergadering 1964 in
jan. febr 1965, zoals het reglement
voorschrijft.' Uit het verslag in de krant
van afgelopen woensdag vernamen we
echter dat ook de besturen van de
Standsorganisaties, die toch ruim 90
pet- van de bevolking vertegenwoor
digen, tegen de combinatie voorzitter-
medisch adviseur waren. Ondanks het
feit dat het W.-G. Kruis de Stands
organisaties om advies heeft gevraagd
en ondanks het feit dat verschillende
leden tegen deze combinatie waren
(zeker niet om de persoon, maar om
de combinatie) meenden enige bestuurs
leden van het W.-G. Kruis zulks toch
te moeten doen, ondanks het afwij
zende advies. Over eigen zinnetje
doordrijven gesproken!
WAGENBERG. OPMERKER.
CARNAVALSBALS
Als voorstander van carnavalsbals
vind ik. dat de Bredase Carnavals
verenigingen veel activiteit bezitten.^
Maar dit kan ook te ver gaan. Op
27 december geven n.l- twee 93r*|a"
valsverenigingen een bal, waar ik het
niet mee eens ben.
Kon dit niet zo geregeld worden,
dat deze carnavalsverenigingen op een
verschillende datum een bal geven.
Ik hoop dat dit in de toekomst niet
meer voor zal komen en dat dit op
een goede manier geregeld kan wor
den.
Ik. vraag sportief te blijven in uw
kntl0k' STANISLAU KOZIOL.
PASTOOR POTTERSPLEIN 67.
BREDA.
In de mis doet het er niet toe, of we burgemeester of melkboer zyn.
Of we ons academicus of „maar" huisvrouw noemen. Dan zijn we alleen
maar christenen. De winkelier bidt samen met zijn concurrent. De ingenieur
en de bouwvakker luisteren naar dezelfde evangelische boodschap. De leider
van het bedrijf en de liftjongen stellen het met een en dezelfde priester.
Zij allen naderen tot de Heilige T?fel zonder voorrang.
Maar buiten de kerk.... daar begint de misère. Daar is het plotseling
afgelopen met onze gemeenschapszin. Daar heeft iedere groep haar eigen
hokje met 'n heel klein raampje, waardoor zij de wereld bekijkt. En in daf
hokje kruipt zy weg met haar club, haar ontwikkeling, haar stand, haar
leeftijd. Daar is geen sprake meer van broeders en zusters, maar wel van
verboden toegang. Daar is ook geen behoefte meer aan een priester, maar
wel onze priester.
(Uit: „Blad Zonder Naam")
De grootste overtreding die een voetballer kan begaan is een oorvijg
toedienen aan de scheidsrechter. Dit staat op het veld bijna gelijk met
majesteitsschennis. Het gebeurt zelden, omdat de straf die hierop staat niet
gering is en omdat één van de deugden van elke voetballer zelfbeheersing
moet zijn. De meest bekende Nederlandse scheidsrechter die geen gelegen
heid verzuimt om zich op de televisie te laten zien wat hem graag ge
gund is verstaat de kunst om voetballers, in wie rebellie opkomt, als het
ware met de ogen te dwingen. Discipline en zelfbeheersing zijn onder zijn
leiding vanzelfsprekend. Hij is er zelfs in geslaagd om voetbal-leeuwen in
Zuid-Amerika te temmen. Bij een andere leeuw, die binnenin huist, is hem
dit niet gelukt. De naam van de heer H. is genoteerd voor een heel lelijke
„freekick".
(Uit: „De Volkskrant)
Negen Amsterdamse kerkbesturen hebben de bisschop van Haarlem
om meer openbaarheid gevraagd over de financiële aangelegenheden
van het bisdom. Het is nauwelijks voorstelbaar dat dit verzoek op veel
bezwaar zal stuiten. In de meeste parochies heeft de praktijk van een
regelmatige overlegging van de boeken reeds lang ingang gevonden.
De ervaring heeft geleerd dat deze openbaarheid het begrip voor de
problemen en noden van de eigen gemenschap heeft versterkt en de
vrijgevigheid nieuwe impulsen heeft gegeven. De burgerlijke overheid
kent deze openbaarheid in financiële aangelegenheden reeds lang. Dat
deze praktijk in het kerkelijk leven kalmpjes aan ook ingang vindt
kan niet anders dan gezond worden genoemd. Nu de kerkelijke over
heid van het bisdom Haarlem zich genoodzaakt heeft gezien de pa
rochies extra bijdragen te vragen die hier en daar als een „aanslag"
zijn gekarakteriseerd en het oude systeem van de bijdrage steeds meer
(noodgedwongen) het karakter begint te krijgen van een heffing kan
het omwille van de goede verhoudingen niet anders dan redelijk wor
den genoemd dat het bisdom zijn financiële positie nader toelicht.
(Uit „De Tijd - Maasbode")
„Ruim Zicht" (van het N.K.V.) heeft een aantal mensen gevraagd wat
Kerstmis hun te zeggen heeft. Hieronder volgt de mening van Jules de
Corte:
„Kerstmis is zo in de leugen getrokken, zo in de kitsch-sfeer. Ik ben
altijd weer blij als het derde kerstdag is. Dan denk ik: nou hoeft het niet
meer. Begrijp me goed, ik wil best met mijn kinderen een kaarsje branden
en een kerstboom staat me niet tegen. Maar in die kaars of die kerstboom
zit geen enkele grondgedachte. Het is nep. Nou ja, al wat je zegt is nooit
helemaal waar. A ooraf heb ik altijd meer de pest in dan met Kerstmis
zelf. Hier m huis is het wel leuk. Maar toch is Kerstmis walgelijk aan
overdaad. Als je bewust Christus' geboorte herdenkt betekent dat de in
vasie van het goede. Kerstmis is een allerindividueelst feest en je moet het
eerst individueel beleven, wil je het in gemeenschap willen vieren. Maar ja
wat hebben we ervan gemaakt? Alarm in Konijnhazië! En alle moederkonii-
nen roepen hun kleintjes binnen, omdat de christenen zonodig de geboorte
van hun Verlosser moeten vieren met schoten en slachten."
Waan™ moeten de Horeca-gasten, die hun dure geld uitgeven aan koste-
frnntiSrHS kostb®re wlJnen, in deze inrichtingen bij voortduring gecon
fronteerd worden met weer een andere versie vin ..de grote stille helde"
sc.heePJe aan het strand, kortom met de meest domme en
goede en schone'De Wn^UlPender-Zelfs geen aandacbt heeft (oor het
goeae en scnone. De goede uitzonderingen daargelaten is het nupr
algemeen doodeenvoudig beschamend wat men in onze rWtaurlnte mu dl
(Uit: „De Gelderlander")
hr^tee,Ltaaen tk d,at het stadsbestuur van Amsterdam vroeger een
boete van 6 gulden oplegde aan heden die in dronkenschap cu dartel
heid „brutale e„ vuile expressiën" mitsgaders „tontinueeluUerftl
insolentien schreeuwden. Tegenwoordig krijgt men voor een boek vol
vuile expressien en uiterste insolentien de orde van het gulden vlies in
de vorm van het gouden boek! O Tempora O Mores! Ik denk dat de
drager van deze orde wel in zijn vuistje gelachen zal hebben toen hij
financiële resultaten van zijn 100.000 exemplaren met de vuile ex-
vlllTtnle\UnirSte msolentiën in zijn zak stak in plaats van f 6 per ex-
men mill lleb,ben moeten afdragen. Maar ja in de 17e eeuw noemde
e *aa' Bewoon vuile taal. Tegenwoordig heet het kunst met K.
Nogmaals O Tempora O Mores! Het komt zeker van al die complexen
waaraan de mensen schijnen te lijden en waartegen een boete of een
emmer koud water beter helpt dan Freud of Adler.
(Ingezonden brief in „Algetneen Handelsblad")
\eeI leden van de christelijke vakbeweging gaan dagelijks in het hedriif
met vreemdelmgen om. Hoe treedt n hen tegemoet? Zal er één Turk ziin
die, terug in eigen land. familie en buren zal vertellen- in Nederland heh iï
naastenliefde is? Dat föi
de^enlün^rtlMdieh?0'' ramen' k"nt Z° k«*en.
(Uit: „De Gids" van het C.N.V.)
nJÜÏ]Vader,en T°eder hadden een teugdel ijk slot op hun slaapkamer
deur. Onze slaapkamer is zondagsmorgens een sporthal
Wij moeten voorzichtig zijn met het woord: vies. Te gauw noemen de
kinderen dan, net als wij vies wat niet vies is. Dat zou jammer zijn.
okfovindt u van de pastoor die tóch iedere dag in de maand
oktober een lof het „doen voor een drietal soms vier dames en
zélf hadgeentijd1 kapelüanDie zat ermee met dat lof: de pastoor
?Pi scbo°h.voeger, gebruikten we prachtige kunstboeken, waarvan
enkele bladzijden zo zwart waren als pek. Een bepaalde pater had daar
patent op. Nou maak ik die pater zwart, omdat ik het toen al te arm
vond, wat die zwartkijker deed.
Toen ik een kind was dacht ik als een kind en handelde ik als een
kind.maar nu ik man geworden ben krijg ik geen kans.
Te lang heeft de biechtstoel zijn schaduw geworpen over het huwe
lijksbed; en het werd er kil.
(Uit „Wij")