NNEN :tor Papier voor UW pen PROGRAMMA'S RADIO EN T.V. KlNirPiSIEL- KRANT )k. Oudenbosch jnste gas- nm. Werkt en. U kunt Radio Televisie Gemeenschapszin Scheidsrechter Boeken op tafel Kerstmis Smakeloos Emmer koud water Welkom vreemdeling Citaten 16 OP OLIE trekkend draaide ik me om- Het was Winnetou die mij ge volgd was en mij met dat bla zen wilde waarschuwen. „Oef/ fluisterde hij, ,,het zijn Pon- kas de dappersten der Sioux en daar ligt Parranoh, het blanke opperhoofd." Verbaasd keek ik hem aan. „Het blanke opperhoofd?" B.L.O.-SCHOOL IN WEST- Z.-VLAANDEREN Het artikel „Neutrale BLO-school in West-Zeeuwsch-Vlaanderen" met als ondertitel, die een ware beschuldiging inhield aan het adres van de mensen uit de katholieke onderwijssector en dat verscheen in het „Dagblad De Stem" van zaterdag j.l., bevat, waar het stilstaat bij de zogezegde oorza ken waardoor langdurige pogingen om in West-Zeeuwsch-Vlaanderen een ka tholieke BLO-school op te richten, mislukten, enkele pertinente onwaar heden, die terecht felle reacties van de mensen van de gelaakte katholieke onderwijssector hebben opgewekt. Allereerst dient opgemerkt te worden dat het toch zo gevaarlijk en boven dien niet in overeenstemming met de objectiviteit is, om een fikse beschul diging van iemand of een groep men sen de wereld in te slingeren, zonder zich zo breed mogelijk te laten inlich ten betreffende de zaak in kwestie, zonder degenen, die men gaat beschul digen te hebben gehoord. In het genoemde artikel van zater dag 12 december worden twee oorza ken genoemd, waardoor dus de moei zame pogingen van 1952 tot 1960 om een katholieke BLO-school in ons gewest te stichten uiteindelijk zijn mis lukt. Als secretaris van de toenmalige commissie tot oprichting moet ik con stateren, dat hier de juiste toedracht van de zaken niet wordt weergegeven. Als man uit die beruchte onderwijs sector voel ik mede mijn haren ten berge rijzen. Immers, als er mensen samen met de initiatiefnemers uit de kring van het Wit-Gele Kruis, serieus geprobeerd hebben een katholieke B LO-school in West-Zeeuwsch-Vlaande ren te krijgen, dan zijn het vrijwel alle hoofden der katholieke scholen uit dat zelfde gewest- Natuurlijk ontmoette men aanvankelijk bij deze mensen vrees voor het teruglopen van het leerlingenaantal van de eigen school, met de nare gevolgen van dien, voor de toch al kleine dorpsscholen. Maar, mocht men hier geen twee belangen tegen elkaar afwegen: optimaal on derwijs voor een paar kinderen (BLO- onderwijs dus) of beter onderwijs voor alle overige kinderen van de school, als door het vertrek van enkele kin deren ook nog een leerkracht kon ver dwijnen. Het is warempel nogal boud om hier zonder meer van eigenbelang te spreken. Bovendien hebben vrijwel alle hoofden der scholen die vrees spoedig opzij gezet, het belang van het BLO doen prevaleren enprak tisch al het corveewerk bij de voorbereidingen verrricht. Het is dien stig in dit verband nog eens op te merken, dat verschillende hoofden der scholen, bij het zoeken van de kinde ren. die voor BLO-onderwijs in aan merking kwamen, het niet altijd eens waren met de psycholoog, die het on derzoek leidde. De gedachte dat (volgens een nog steeds niet bestaande katholieke B.L.O. inspectie) een katholieke BLO-school een grote streekschool ergens in Ter- neuzen zou moeten zijn, heb ik pas jaren later horen opperen, toen de neutrale school reeds enkele jaren draaide. Waar lag dan in feite wel de grote oorzaak dat er ingaande januari 1960 geen katholieke B.L-0, startte? Het lijkt me dienstig daartoe te citeren uit het rapport dat destijds door de commissie van voorbereiding werd uit gebracht aan diverse geinteresseerden, met name aan de Katholieke Raad voor Maatschappelijk Werk: 1. De oprichting van een katholieke B.L.O. school is verantwoord, al zal, zoals ook het r.-k. Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding consta teert, het niet eenvoudig zijn steeds een voldoende aantal kinderen voor deze school aan te trekken 2. Het grote twistpunt, waarmede ook het aantal leerlingen voor de B.L. O-school gemoeid is, is de plaats waar de school zou moeten worden gevestigd. In feite is dit diepgaande meningsverschil dat door de mensen buiten de sector van het onderwijs wel licht te veel werd gerelativeerd, de oor zaak van de mislukking geworden. 3- Men heeft deze hele BLO-zaak te veel een onderonsje van de onder wijsmensen gelaten. Er is een fout gemaakt door niet van het begin af een stichting te formeren, die met meer gezag bij voorkomende moeilijk heden had kunnen optreden. Een te eng kringetje van vrijwel alleen onder wijzers zelf, was met deze belang rijke affaire gemoeid. Niemand meer dan die onderwijzers zelf, hebben ge tracht dat kringetje te verruimen en van aanzien te wijzigen. Weinig lief hebberij. Herhaalde pogingen om een burgemeester als voorzitter van de te formeren stichting aan te trekken, heb ben gefaald. Wij hoeden ons ervoor beschuldigin- gen te richten aan het adres van be- paalde personen. Alle controversen zouden, naar mijn vaste overtuiging, weggevallen zijn, als er een 20 tot 30 meeer B.L.O-gegadigden op onze scholen waren geweest. Laten we eer- lijk zijn: in 1960 en ook nu had een katholiek B.L.O.-schooltje geen levens vatbaarheid. Laten we nu zorgen dat we de belangen van onze B.L.O-kin- deren behartigen binnen het raam van een algemene florerende B.L.O. school. Geen beschuldigingen dus aan per- sonen, maar het is op zijn zachtst ge- zegd niet eerlijk de katholieke onder- iwijzers maar weer eens als de be kende bokken de woestijn in te stu- ren. AARDENBURG NAMENS DE W-Z. VLAAMSE KATHOLIEKE ONDERWIJSSECTOR. A G. Van bestuurlijke zijde vraagt men zich af waar de katholieke VVest- Zeeuwsch-Vlaamse b.l.o.school is geble ven. Ad. 3 de onderwijssector werd capabel geacht. REDACTIE. LITURCAE. VERNIEUWING (III) In de St.-Laurentiuskerk te Dongen weet men blijkbaar geen raad met het losse altaar, dat, i.v.m de vernieu wing in de Liturgie, zeer ondeskun dig en ongelukkig is verplaatst. De geestelijke vader van dit idee getuigt van zeer weinig inzicht en van weinig respect voor dit kerkgebouw. Waar dit altaar voorheen stond. n.l. op het pries terkoor. voldeed dit zeer goed en ie dereen kon de priester, het altaar en de handelingen zien. Terwille van een Plaatsing, een paar meter naar voren neeft men nu deze opstelling gefor ceerd. die niet voldoet en bovendien P°S geldverspilling is Een deskundige komt hier blijkbaar niet aan te pas! De enige raad is: Plaats het altaar weer zo gauw mogelijk terug, waar bet eerst stond, óf: Pak de zaak gron dig aan en geef het altaar de plaats die het gebouw aangeeft n.l. onder de koepel! Als dit geld kost is het geen geldverspilling. dongen p. s. VOORZICHTIG MET VUURW ERK En dit is ieder jaar weer hetzelfde, vooral met oud en nieuw Laten ze die dingen die zo gevaarlijk zijn niet verkopen! Of anders maar geen ver volging wegens opzettelijke vernieling of baldadigheid. DRIE-BAANSWEGEN De mensen die driebaanswegen be rijden en zich niet aanpassen, en 80 km vlak langs de bomen maar een matig gangetje vinden, maken die wegen le vensgevaarlijk. „De bomen er uit", wordt er gezegd. Hoe hebben we ge vloekt op de Duitsers die er om de andere een uit haalden. Die wegen zijn net zo veilig te maken als andere, en de schuldige is dan ook zo aan te wij zen. De strepen op de weg rechtsgeldig, en om de 3 of 5 km een bord inhalen verboden, wisselend van de ene naar de andere kant. en flinke boeten voor hen die zich hier niet aan houden. Nou lappen de meeste automobilisten borden en strepen aan hun laars. Rij maar eens van Breda naar Oosterhout of omgekeerd. In Teteringen is 50 km maximum en staan er strepen op de weg, waar zijwegen zijn, alles om die weg veilig te maken. Als men daar nu rijdt zoals het hoort, dan komen ze je voorbij met 70 a 80 km, ondanks borden en strepen. Zo heb ik het ook gehad dat er borden stonden, veilige snelheid 15 km, als de weg in reparatie was, en dan komen ze je met een gang voorbij, een regen van stenen over je wagen gooiend. Dat is de men taliteit van vele automobilisten, van daar de vele en onzettende ongelukken. Snelheden van 100120 km en meer kan men rijden op een 4-baansweg mits men deze goed kent. Dan rijdt men zo veilig mogelijk ook voor andere weg gebruikers want daar hebben dezen recht op. En misschien houdt men het dan ook 50 jaar vol zonder brokken. Ik heb nooit gedacht dat een auto een speelgoed was, maar dat ik verant woord was voor hen die ik vervoerde en voor andere weg gebruikers. J. Jaspers, BREDA Edisonstr. 42 A. WELVAART In De Stem van zaterdag 12 decem ber j.l. las ik in knipselkrant een stuk je over welvaart. Het komt mij voor dat de schrijver (of schrijfster) bedoelt dat we nu een moderne uitgave van de dans om het gouden kalf beleven. Is het voor velen nog niet zo, dat ze wel naar de welvaart mogen kijken, maar aankomen niet? De schrijver van bedoeld stuk is een zeer realistisch persoon; ik kan me dan ook ten volle bij hem aansluiten'. Wat immers is welvaart? Auto's, te levisies. brommers? Zie het zo, al had gij honderd jaar geleden zo veel gul- ders gehad als er zandkorrels op het strand zijn, dan nog had ge geen auto kunen kopen, of neem vijftig jaar te rug toen kon men geen stofzuiger geen brommer, televisie of wascombi- kopen, en vijf-en-twintig jaar r 'lden natie, om de doodeenvoudige reden dat al die gebruiksgoederen er nog niet waren. Nu ze er wel zijn is het toch vanzelfsprekend dat ze gekocht worden want daarvoor zijn ze gemaakt. En om dat al deze artikelen nu voor ieder te koop zijn, en ook ieder hier recht op heeft, lijkt het mij dat elk mens na een niet hopeloos lange spaartijd. succes sievelijk deze goederen aan kan schaf fen. Er moet noodgedwongen toch ook meer geld aangemaakt worden dan vroeger (uitgezonderd halve centen). Zeer zeker is het nu zo dat het beter is dan voor de oorlog, maar in die tijd moest elke bezitter van vee, paard, koe, varken, kip, er voor zorgen dat zijn dieren „hun buikje vol hadden", wilde hij goed boeren, en was het in die tijd ook zo dat de mensen die in aanmer king kwamen voor een bus vlees van vijfendertig cent, die ook konden betalen? Laten we zeggen, zestig jaar geleden was de tijd heel slecht, dertig jaar ge leden was de tijd slecht, en nu is hij beter dan slecht. OUDENBOSCH O.G.A.W.M. WONINGNOOD (IV) Het stukje onder Woningnood (3) van zaterdag j.l. had mijn volle aandacht, althans het eerste gedeelte daarvan. Het moet jammerlijk waarheid be vatten, dat ingezetenen van buiten de stad Breda in de bejaardentehuizen van Breda meestal voor inwoning de voorkeur krijgen. Niettegenstaande er een voldoende aantal bejaarden van de gemeente Breda daarvoor in aan merking willen komen. Indien in die tehuizen de beschikbare plaatsen door de bejaarden van Breda werden be zet, zouden er tientallen huizen van die bejaarden ter beschikking komen voor woningzoekenden van de gemeente Breda, hetgeen toch een gemeentebe lang zou zijn Het is wenselijk, dat er in de toe komst dienaangaande eens meer aan dacht aan de bejaarden van Breda werd besteed. BREDA EEN BELANGHEBBENDE. WONINGNOOD (IV) Het gaat om de laatste 5 volle re gels van het stukje „Woningnood II", van 12-12. Hier uit kan ik namelijk niet goed wijs. De schrijver beweerde, dat de woningnood zijn hoogtepunt nog niet bereikt heeft, en verder zo schrijft hij, dat de werkende jongelui geen geld hebben om huizen te kopen, doch wel om zich auto's en brommers aan te schaffen. Volgens mij is deze mijn heer een beetje de kluts kwijt. Ik zelf heb 9 jaar vaste verkering, en ben 27 jaar oud, (gelukkig gezond) maar ik heb nog altijd mijn neus gestoten voor inwoning of een huis. En op de „huisvesting" hebben ze het nog altijd goed met me voor. Zo zeggen ze dan. En om een huis te kopen, zomaar van f 30.000,-. f35.000.- of f 40.000,- of hoge sleutelgelden te gaan betalen, dat vind ik toch ergens niet verantwoord, met het inkomen dat wij hebben. Doe ik dit wel, dan weet ik ook, dat mijn kinderen hiervoor de jas zullen moeten uittrekken, en daar pas ik voor. Mijn heer, men moet nu eenmaal een brom mer niet met een huis vergelijken. BREDA, P. (ON) VEILIG VERKEER (IV) Op mijn vorig ingezonden stuk, laat in uw blad van 12 dec. j.l., een vracht wagenbestuurder zijn mening weten. Dat is zijn goed recht, doch het is, zoals hij doet, niet netjes als men zelf namen noemt en zelfs vragen stelt om dan anoniem te blijven, want zo iemand heeft geen recht op beant woording. Ik zal dan ook niet ingaan op zijn schrijven, doch wil wel aan de lezers mededelen dat ik conclu deer dat „vrachtwagenbestuurder" mijn enkele maanden geleden eerste geplaatste schrijven niet heeft gelezen. B. OP ZOOM, F MAURER MISSIE HEEFT UW POST ZEGELS NODIG De tijd van Kerstmis en Nieuwjaar nadert, een tijd dat er veel gecorres pondeerd wordt en dat er dus veel postzegels verloren gaan, omdat de mensen de waarde er niet van kennen. Onze „Postzegelactie" verzamelt reeds sedert enkele jaren postzegels en ver koopt deze om met de opbrengst er van onze missionarissen in Zuid-Ame- rika, (Columbia) financieel een beetje te helpen. Dit is werkelijk nodig in parochies van ongeveer 20.000 zielen, waar zelfs dikwijls het allernoodzake lijkste ontbreekt. Spaar daarom uw ge bruikte postzegels voor de Missies. Al le zegels zijn welkom, ook de meest voorkomende, liefst op papier. Het ver zenden kan goedkoop gebeuren als monster zonder waarde aan onder staand adres: POSTZEGELAKTIE POSTZEGELACTIE TREMELO, (België) LUIERBAL (V) Naar aanleiding van het schrijven van de heer N. in uw blad over het aanplakken van affiches voor het Lui- erbal, wil ik het volgende mededelen. Het is inderdaad zo, dat het aanplak ken van deze affiches de stad inder daad geen mooier aanzicht geeft. Maar waarom moet de heer N. nu per se kritiek leveren op de affiches van de Luiers. Vorig jaar hebben de Luiers ook een „bonte" avond georganiseerd en toen zijn er ook affiches opgehan gen. Heeft de heer N. ze toen niet ge zien, omdat hij toen nog geen bril droeg? Trouwens het hele jaar door zijn er, van af de 11-11 carnavalsbals georganiseerd door verschillende ver enigingen in Breda. Kon de heer N. dan op de andere verenigingen geen kritiek leveren omdat ze niet zo'n wel luidende naam hadden als de Luiers, waarover, wel iets te zeggen valt. omlat „Luiers" verband houdt met babies? En waar moet men de affiches hangen als er in 4e stad nergens re clamezuilen te bekennen zijn. En als ze er zijn, dan worden ze gebruikt voor andere doeleinden. Als ik de heer N. was zou ik naar b en w. gaan om bij de raad een voorstel in te dienen tot uitbreiding van reclamezuilen in Breda. Misschien kan de raad dan een begroting goedkeuren van enkele hon derden guldens voor het plaatsen van reclamezuilen. BREDA, JAC. v. -I LUIERBAL (VI) Even een kort antwoord op de 3 stukjes die tegen mijn artikeltje ge richt waren over het aanplakken van affiches overal in de stad- 1. De bedoeling van mijn artikeltje was alleen om de plakkers en dat waren in die week toevallig de luiers erop te wijzen dat het onjuist en on gepast is om hun affiches lukraak weg te plakken. Ik zag ze op telefoonhok jes, elektriciteitshuisjes, scholen, mu ren van particuliere huizen, schuttin gen e.d. Dat hoort niet en dat mag ook niet. Het is zelfs strafbaar. 2. Hierbij was onschuldig badinerend de naam luiers verwerkt. Die vreemde naam wekt vanzelf gedachten aan on mondige luierkindertjes op. Als u daar door op uw tenen getrapt bent is dat uw eigen schuld, want u hebt die on smakelijke naam zelf gekozen. U vraagt me of ik dan geen waardering heb voor die naam. Nee, echt niet, sorry. 3 Dat uw club niet de eerste was die de stad op die manier ontsierde doet niets te rzake. Ook de anderen waren fout, maar dat vermindert uw fout niet. Trouwens ook de anderen werden genoemd zij het niet bij name. 4. Dat het gemeen zou zijn om pro ces-verbaal op te maken ben ik niet met u eens. Iemand die een veror dening overtreedt loopt altijd die kans. Ik heb alleen gezegd, toe laat dat nu alstublief, men ontsiert er de stad zo mee. En ik voegde er aan toe dat, als dit geplak niet op zou houden, dat het dan wel goed zou zijn dat er dan eens proces-verbaal werd opgemaakt. Dat is heel wat anders! 5- U geeft me een bijzonder wijze raad. Als ik tegen die plakkerij ben, moet ik zelf maar een carnavalsver eniging oprichten en dan mijn affiches goed plakken. Over logica gesproken!! 6. Resumerende: U bent het alle drie met me eens dat het fout was om maar lukraak te plakken. Dan zijn we waar we zijn willen. Dus ophouden daarmee, u en alle andere groepen en anders herhalen we ons verzoek van een waarschuwend proces-verbaal. De stad moet nietontsierdwo rde n. stad moet niet ontsierd worden. BREDA, N. Discussie gesloten. Red. TONEELVOORSTELLING IN RUITERSBOS Zaterdagavond gaf de toneelvereni ging „Amateur" een zeer geslaagde uitvoering van het blijspel in drie be drijven „Wie is wie" door Cas Baas, voor de bejaarden van het tehuis „Rui- tersbos". Zonder aan 't spel der overi ge spelers te kort te doen, moet ge releveerd worden het spel van mejuf frouw Lensen in de moeilijke dubbel rol van Marga en Olga. Haar spel was bijzonder verdienstelijk. Alleraar digst kwam deze verdienste tot uiting bij het tableau de la troupe toen eerst Marga en later Olga ontbrak, welke laatste verscholen was onder de japon van de eerste. Dat het spel in de smaak viel bewees het klaterend ap plaus aan het einde. De bejaarden heb ben ervan genoten, niet het minst om dat hun eigen jeugd weer gestalte kreeg. Het zou hen verheugen als der gelijke opvoeringen meer konden plaats hebben. De dank na afloop was dubbel en dwars verdiend. BREDA, H. A. J. WAIJERS GELOOFSVRIJHEID „Geschokt, verontrust, teleurge steld, ontmoedigd" waren zo ongeveer de toonaarden, waarin enige groepe ringen uit ons katholieke volk zich uit drukten over de opschorting van de stemming betreffende de „verklaring" over de geloofsvrijheid tot de volgen de conciliezitting. Waartoe toch dit misbaar? Waartoe deze haast? Was het enkel uit spijt nu naar buiten niet eens flink „mo dern" of „progressief" te kunnen doen? Óm wat sensatie dus? Bij sommige leek het hier wel wat op! Laten we toch bedenken, dat het concilie in de eerste plaats de aan passing van ons eigen kerkelijk leven aan de nieuwe tijdsomstandigheden be oogt. doch beslist niet wordt gehouden om schouderklopjes van andersdenken den te oogsten. Zelden wordt in haast iets degelijks tot stand gebracht. Zeker geldt dit voor ingrijpende wij zigingen in reeds eeuwen bestaande en in grote volksgroepen verankerde opvattingen over godsdienstvrijheid. Eerst en vooral dient hieraan een rustige en grondige overweging van alle aspecten vooraf te gaan. Dit eist nu eenmaal veel tijd- Mij spreken de bezwaren van de omstreeks 100 oppo nerende concilie-vaders, die weigerden het geloof van een miljoenenmassa: armen, analfabeten, onwetenden in de homogeen katholieke, zogenaamd ach tergebleven gebieden weerloos ten prooi te laten vallen aan b.v. diverse Ameri kaanse secten van dubieus gehalte, die, steunend op hun dollars vaak meer met een anti-katholieke hetze dan met een positieve verkondiging van hun eigen leer, daarin aanhang trachten te vinden, duidelijk genoeg aan. M. i. getuigt het ook van een grote wijsheid van Z.H. de Paus hun be denkingen al zijn het die van een kleine minderheid niet zonder meer terzijde heeft geschoven, doch zich de tijd wil gunnen voor een ernstig be raad over een moeilijke zaak. In stede van tot wrevel behoort ons dit tot verheugenis te stemmen NIEUW NAMEN. A. v. D. KNVB-JUBILEUM (IV) Bij het vijfenzeventigjarig bestaan van de KNVB is het mij een behoef te, hier een woord van hulde te bren gen aan de KBVB, die voor slechts vijfduizend toeschouwers de wedstrijd België Frankrijk in zijn geheel heeft uitgezonden op de T.V. Onze KNVB liet tienduizenden leden, als jubileumgeschenk, met een uitver kocht huis in hun hemd staan, van mij geen cent meer. Ik geloof wel dat deze opinie door velen gedeeld wordt. BERGEN OP ZOOM J. S. 75 JAAR KNVB (V) Nederland Engeland een pracht wedstrijd, maar niet op T.V. Wat jam mer! Het was toch geheel uitverkocht, zoals in de krant te lezen was. Een voetballiefhebber gaat kijken naar de wedstrijd en blijft niet achter T.V. zit ten kijken. Kan dan een invalide met een gezin van negen kinderen, die ne* uit het gips is, daar naar toe?? Er zijn mensen die net zoveel voetbal kunnen zien als ze willen- Voorheen ging ik op de fiets (lopen kon ik niet) en als T.S.C. hier niet voetbalde dan naar N.A.C. of Baronie. ANT. v. DONGEN. PR. ^REDERIKSTRAAT 104 OOSTERHOUT. SREDA N. D. Zaterdag 19 december HILVERSUM I 402 M KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Religieus nieuws. 12.10 Liedjes over het verre Westen. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Instrumentaal kwar tet en zangsoliste. 12.50 Regeringsuit zending: Een groot bedrijf jubileert. Re portage over sociale werkplaatsen t.g.v. de 15e verjaardag van de G.S.W. rege ling. Verslaggever: Claude Belloni. 13.00 Nieuws. 13.15 Marktberichten. 13.18 Voor de jeugd. 14.10 Musicerende dilet tanten. 14.30 Voor de kleuters. 14.40 Franse les. 15.00 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 15.30 Signaal: documen tatie voor en over jonge mensen (5). 15.50 Karakteristiek: muzikaal program ma. 16.30 Sportperiscoop. 16.40 Spiegel beeld (gr.) 17.00 Lichte grammofoon- muziek. 17.30 Kunstkroniek. 18.00 Ste- reofonische uitzending: Licht instrumen taal ensemble. 18.20 Jazzmuziek met commentaar. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19 00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Radio-Kamerorkest en solist: klassieke muziek (stereofonische uitzending) 20.30 Rieleksen: amusementsprogram ma. 21.35 Met man en paard: actuele kroniek. 21.45 Roulette: muzikaal spel letje. 22.00 Instrumentaal ensemble en zangsolisten: liedjes uit Vlaanderen en Nederland. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22 40 Epiloog 22.45 Kruispunt: gesprek over Christus-zijn in Kerk en wereld van vandaag. 23.15 Nieuwe klassieke grammofoonplaten 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 M VARA: 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Actueel sport nieuws 12.55 VARA-Varia. 13.00 Nieuws. 13.15 Stereofonische uitzending: Licht orkest, vocaal ensemble en zangsolisten 13 40 Voor de twintigers. 14.15 Radio Jazzclub. 14 45 Links is links en rechts is rechts, toespraak. 15.00 Nederlandse zangers uit vroeger jaren: klassieke liederen (gr. 16 00 Nieuws. 16 02 Boek bespreking. 16.20 Lichte orkestmuziek en koorzang (gr 16 45 Licht instrumen taal kwintet 17 05 Stereofonische uit zending: Salon-orkest 17 30 Weekjour- npal. 18 00 Nieuws en commentaar. 18.20 Tijd voor teenagers. 19 10 Je neemt er wat van mee. quiz. 20.00 Nieuws. 20.05 Trammelant in Loeren a. d. Hor: amu sementsprogramma. 21 00 Socialistisch commentaar 21.15 Metropole-orkest. koor en solisten: amusementsmuziek. 21.45 Als de klok dertien slaat: 9 Een verdacht zaakje, hoorspel 22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22 30 Nieuws. 22 40 Stereofonische uitzending: Lichte orkes+muziek. 23.10 Even naplaten: licht muzikaal programma 23.55-24.00 Nieuws BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.25 Weerberichten en mededelingen voor de schippers. 12.30 Gevarieerd pro gramma. 12.55 Programmaoverzicht. 13 00 Nieuws 13.20 Nieuwe grammofoon platen voor de jeugd 14.00 Nieuws. 14.03 Operettefragmenten. 14.50 Radioweek I. II en III. 15.00 Nieuws. 15.03 Hoorspel. 17.00 Nieuws. 17.15 Koorzang. 17.30 Or gelrecital. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Gevarieerd programma. 18.45 Sp. kroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nws. en radiokroniek. 19.40 Jazzmuziek. 20.00 Musical. 21.00 Jazzmuziek. 21.30 Avond stemming. 22.00 Nieuws. 22.15 Ober- bayernstimmung. 22.45 De zeven kun sten. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 484 M 12.05 Gevarieerde muziek. 13.00 Nws. 16.02 Bel Canto. 17.00 Nieuws. 18.02 Voor de soldaten. 19.08 Gevarieerde mu ziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Hoorspel. 20.15 Gevarieerd muzikaal programma. 22.00 Wereldnieuws. 22.55 Nieuws. 23.55- 24.00 Nieuws. Zondag 20 december HILVERSUM I 402 m KRO: 8.00 Nieuws- 8.15 Klassieke grammofoonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoogmis 9.30 Klassie ke grammofoonmuziek. 9.45 Nieuws. Convent van kerken: 10.00 Vrij-Evan- gelische Kerkdienst. KRO: 11.15 Medail lon, klankrijk portret aan de hand van wetenswaardige feiten uit de muziekge schiedenis. 12.10 Boekbespreking. 12.20 De Springplank: jonge artiesten. 12.45 Grammofoonmuziek- 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.10 De drie Musketiers, licht programma. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Pianorecital. 14.10 De hand aan de ploeg, lezing. 14.15 Concertgebouworkest en zang solist: klassieke en moderne werken In de pauze: Voordracht. (Stereofoni sche uitzending). 16.15 Sportuitslagen 16.30 Lichte orkestmuziek en zangsolis ten. IKOR: 17.00 Kerkdienst. 18.00 Oecu menisch nieuws. 18.10 Zing het voorbe dachte lied: Oecumenische zangdienst. 18.30 Klankbeeld. 18.45 Grammofoonmu ziek. 18.50 De kerk aan het werk: ac tualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur. NCRV: 1930 Veel gevraag de geestelijke muziek (gr.) 20.00 Nws. 20.07 Meditatie. KRO: 20.15 Internatio nale volksliederen. 20.40 Bóeren-Legen de, hoorspel. 21.30 Klassieke kamer muziek (opn.) 22.05 Wissewassen. licht programma. 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.50 Radio vrouwenkoor: Gewijde muziek. 23.10 Muziek van de Lage Landen, mu zikale lezing 23.55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 in VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelin- gen en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Gees telijk leven, toespraak. 10.00 Stereofoni sche uitzending: Instrumentaal ensem ble: oude muziek. 10.30 Ad Rem, wed strijdspel. 10.50 Amusementsmuziek (gr) 11.25 Romantische muziek. AVRO: 12.00 Lichte-muziekcaleidoscoop. 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmu ziek. 13.20 Knipperlicht, programma voor alle weggebruikers. 14.00 Klank- omrankte levens, biografie. 15 00 Stereo fonische uitzending: Strijkkwartet: klassieke muziek 16.00 Koste(r)lijk rendez-vouw, cabaret. 16.30 Sportre- vue. VARA: 17.00 Dansmuziek voor tieners. 1730 Voor de jeugd. 17.50 Nws- en sportuitslagen. 18.05 Sportjournaal. VPRO: 18.30 De Kerkdienst, lezing. (VIII en slot). 18.45 Parlando. 19.30 Korte kerkdienst van de Nederlandse Protestanten Bond. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Die Rose von Stambul, operette (opn.) (verkorte uitvoering). 21.05 Lich te grammofoonmuziek. 21.15 Weet ik veel, wedstrijdprogramma. 21.30 Wie is de schuldige, hoorspel (dl. 5) 22.05 Pianorecital: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Franse chansons. 23.30 Metropole orkest. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 12.00 Nieuws. 12 03 Satirisch program ma 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera en Belcanto concert. 15.00 Sportberichten en geva rieerde muziek. (17.00 Nws.). 18.00 Nws. 18.03 Pianorecital. 18.30 Katholieke uit zending. 19.00 Nieuws. 19.40 Amuse mentsmuziek 20.00 Gevarieerd muzi kaal programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23 05 Klas sieke muziek. 23.55 - 24.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 12.00 Nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Ge varieerde muziek en berichten. (14.00, 15.00 en 16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.10 Gevarieerde muziek en berichten. 19-30 Nieuws. 20.00 Gevarieerd muzi kaal programma. (22.00 Wereldnieuws. 22.55 Nieuws). 23.55 - 24.00 Nieuws. Maandag 21 december HILVERSUM I 402 m NCkV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie ke grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitsla gen van zaterdag. 7 45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 815 Gewijde muziek (gr. en opn.) 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogramma voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huis vrouw. 10.10 Moderne kamermuziek (gr.) 10.20 Rondom het woord: theolo gische etherleergang 11.05 Lichte gram mofoonmuziek HILVERSUM II 298 m VARA: 7.00 Nieuws- 7.10 Ochtendgym nastiek. 7-20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socia listisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Klassieke grammofoon muziek VPRO: 9.40 Droom en werke lijkheid, overdenking VARA: 10.00 Voor de huisvrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor dracht. 11-32 Klassieke grammofoonmu ziek. Zaterdag 19 december NEDERLAND I NTS: 15.00 Weekjournaal. 15.25 Har dy's Logboek, tv-film (dl. 4). KRO: 15.50 Het kerstcadeautje, tv-film. 16.15 Huis je, boompje, beestje. 17.00 - 17.45 Voor de kinderen. KRO-NCRV: 19-30 Barend de Beer, tv-filmpje. KRO: 19-35 Sir Lan celot, tv-film. (dl. 5). NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 U spreekt met Anneke, gevarieerd programma. 21.30 Sport- praatje. 21.35 Bonanza, tv-film. (dl. 12 22.25 Epiloog. NTS: 22-35 - 22.40 Jour naal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nieuws. AVRO: 20.01 Zoo Zoo, maandelijks dierenprogramma. (dl. 4). 20.25 De Dick van Dyke Show. tv-film. (dl. 29). NTS: 20.50 Hoe maakt u het? AVRO: 21.40 Jazzmuziek. 22.10 Einde. BELGIë VLAAMS 10.30 - 11-35 Volksuniversiteit. 16.55 Muziek voor jonge mensen (Young People's Concerts) 17.45 Schooltelevi sie. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Expe ditie in Afrika: met vrachtwagens en camera naar het hartje van Afrika, do cumentaire film. 19.25 Autorama: kro niek voor de automobilisten. 19.55 Hier spreekt men Nederlands. 19.59 Weerbe richt, 20.00 Nieuws. 20.25 De wijkagen ten: hulpfonds voor wijkagenten, tv- feuilleton 20.50 Lucky Henkie, muzika le fantasie. 21.35 Echo. 22-05 In het Dick Powell-theater: Epiloog, tv-speel- film. 22.55 Nieuws. BELGIë FRANS 17.00 Film voor de jeugd. (Speciale prijs van de jury op het filmfestival te Cannes 1954)La Grande Aventure, Zweedse film. 18.30 Slagvelden: Anzio. 19.00 De wereld van de dieren. 19.30 Détective international: L'Affaire Cum berland. 20.00 Journaal. 20.30 Sous les verrous, speelfilm 22-00 Cinépanorama. 22.50 Journaal- Zoildag 20 december NEDERLAND I NTS: 15.00 - 16.30 Reportage Neder landse kampioenschappen turnen voor dames te Rotterdam. 19.00 Engelse les. 19.30 Eva in de E.E.G., documentaire film. 20.00 Journaal. 20.05 Sport in beeld. NCRV: 20.30 Pa Pinkelman en tante Pollewop, beeldverhaal. 20.35 Hoe oestaat het spraakkunst, populair we tenschappelijk programma. 21.05 Hanni bal, éénakter. NTS: 21.40 Weens Filhar monisch Orkest: klassieke werken NCRV: 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.35- 22.40 Journaal. NEDERLAND II NTS: 19.30 De Tijdscapsule. film voor de jeugd. 20.00 Journaal. 20.05 Tom Ewell Show, tv-film. 20.30 Aret pa on (Island year book), tv-film 21.30 In specteur Mask, Joegoslavische teken film. 21.40 Nationaal Indonesisch Dans theater. 22.10 - 22.25 Sport in beeld. BELGIë VLAAMS 11.00 - 11.40 heilige mis. 15.00 De Flint- stones, tekenfilms. 15.25 Volksconcert. 16.20 - 17.30 De man van Aran, docu mentaire film. 18.40 Sportuitslagen. 18.45 voor de kleuters. 19.05 De XVIIIe Olympiade, film over de Olympische Spelen 1964. 19.55 Weerbericht. 20.00 Nieuws. 20.15 Sportuitzending, 20.45 Rid derorden te koop, satirisch spel. 22.05 Jazzprisma. 22.35 Nieuws. BELGIë FRANS 15.00 Gevarieerd programma. 19.30 Vader weet het beter tv-feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Eurovisie: festival van clowns. 21.45 De vijftig gezichten van Amerika, documentaire. 22.10 Jour naal WIT-GELE KRUIS WAGENBERG (III) De jaarvergadering van ons W.-G. Kruis is voorbij. We hebben voorlo pig geen nieuwe voorzitter gekozen, tot dat het bestuur een andere geschikte kandidaat heeft gevonden, aldus zoals de oud-voorzitter voorstelde. Hopelijk komt nu de jaarvergadering 1964 in jan. febr 1965, zoals het reglement voorschrijft.' Uit het verslag in de krant van afgelopen woensdag vernamen we echter dat ook de besturen van de Standsorganisaties, die toch ruim 90 pet- van de bevolking vertegenwoor digen, tegen de combinatie voorzitter- medisch adviseur waren. Ondanks het feit dat het W.-G. Kruis de Stands organisaties om advies heeft gevraagd en ondanks het feit dat verschillende leden tegen deze combinatie waren (zeker niet om de persoon, maar om de combinatie) meenden enige bestuurs leden van het W.-G. Kruis zulks toch te moeten doen, ondanks het afwij zende advies. Over eigen zinnetje doordrijven gesproken! WAGENBERG. OPMERKER. CARNAVALSBALS Als voorstander van carnavalsbals vind ik. dat de Bredase Carnavals verenigingen veel activiteit bezitten.^ Maar dit kan ook te ver gaan. Op 27 december geven n.l- twee 93r*|a" valsverenigingen een bal, waar ik het niet mee eens ben. Kon dit niet zo geregeld worden, dat deze carnavalsverenigingen op een verschillende datum een bal geven. Ik hoop dat dit in de toekomst niet meer voor zal komen en dat dit op een goede manier geregeld kan wor den. Ik. vraag sportief te blijven in uw kntl0k' STANISLAU KOZIOL. PASTOOR POTTERSPLEIN 67. BREDA. In de mis doet het er niet toe, of we burgemeester of melkboer zyn. Of we ons academicus of „maar" huisvrouw noemen. Dan zijn we alleen maar christenen. De winkelier bidt samen met zijn concurrent. De ingenieur en de bouwvakker luisteren naar dezelfde evangelische boodschap. De leider van het bedrijf en de liftjongen stellen het met een en dezelfde priester. Zij allen naderen tot de Heilige T?fel zonder voorrang. Maar buiten de kerk.... daar begint de misère. Daar is het plotseling afgelopen met onze gemeenschapszin. Daar heeft iedere groep haar eigen hokje met 'n heel klein raampje, waardoor zij de wereld bekijkt. En in daf hokje kruipt zy weg met haar club, haar ontwikkeling, haar stand, haar leeftijd. Daar is geen sprake meer van broeders en zusters, maar wel van verboden toegang. Daar is ook geen behoefte meer aan een priester, maar wel onze priester. (Uit: „Blad Zonder Naam") De grootste overtreding die een voetballer kan begaan is een oorvijg toedienen aan de scheidsrechter. Dit staat op het veld bijna gelijk met majesteitsschennis. Het gebeurt zelden, omdat de straf die hierop staat niet gering is en omdat één van de deugden van elke voetballer zelfbeheersing moet zijn. De meest bekende Nederlandse scheidsrechter die geen gelegen heid verzuimt om zich op de televisie te laten zien wat hem graag ge gund is verstaat de kunst om voetballers, in wie rebellie opkomt, als het ware met de ogen te dwingen. Discipline en zelfbeheersing zijn onder zijn leiding vanzelfsprekend. Hij is er zelfs in geslaagd om voetbal-leeuwen in Zuid-Amerika te temmen. Bij een andere leeuw, die binnenin huist, is hem dit niet gelukt. De naam van de heer H. is genoteerd voor een heel lelijke „freekick". (Uit: „De Volkskrant) Negen Amsterdamse kerkbesturen hebben de bisschop van Haarlem om meer openbaarheid gevraagd over de financiële aangelegenheden van het bisdom. Het is nauwelijks voorstelbaar dat dit verzoek op veel bezwaar zal stuiten. In de meeste parochies heeft de praktijk van een regelmatige overlegging van de boeken reeds lang ingang gevonden. De ervaring heeft geleerd dat deze openbaarheid het begrip voor de problemen en noden van de eigen gemenschap heeft versterkt en de vrijgevigheid nieuwe impulsen heeft gegeven. De burgerlijke overheid kent deze openbaarheid in financiële aangelegenheden reeds lang. Dat deze praktijk in het kerkelijk leven kalmpjes aan ook ingang vindt kan niet anders dan gezond worden genoemd. Nu de kerkelijke over heid van het bisdom Haarlem zich genoodzaakt heeft gezien de pa rochies extra bijdragen te vragen die hier en daar als een „aanslag" zijn gekarakteriseerd en het oude systeem van de bijdrage steeds meer (noodgedwongen) het karakter begint te krijgen van een heffing kan het omwille van de goede verhoudingen niet anders dan redelijk wor den genoemd dat het bisdom zijn financiële positie nader toelicht. (Uit „De Tijd - Maasbode") „Ruim Zicht" (van het N.K.V.) heeft een aantal mensen gevraagd wat Kerstmis hun te zeggen heeft. Hieronder volgt de mening van Jules de Corte: „Kerstmis is zo in de leugen getrokken, zo in de kitsch-sfeer. Ik ben altijd weer blij als het derde kerstdag is. Dan denk ik: nou hoeft het niet meer. Begrijp me goed, ik wil best met mijn kinderen een kaarsje branden en een kerstboom staat me niet tegen. Maar in die kaars of die kerstboom zit geen enkele grondgedachte. Het is nep. Nou ja, al wat je zegt is nooit helemaal waar. A ooraf heb ik altijd meer de pest in dan met Kerstmis zelf. Hier m huis is het wel leuk. Maar toch is Kerstmis walgelijk aan overdaad. Als je bewust Christus' geboorte herdenkt betekent dat de in vasie van het goede. Kerstmis is een allerindividueelst feest en je moet het eerst individueel beleven, wil je het in gemeenschap willen vieren. Maar ja wat hebben we ervan gemaakt? Alarm in Konijnhazië! En alle moederkonii- nen roepen hun kleintjes binnen, omdat de christenen zonodig de geboorte van hun Verlosser moeten vieren met schoten en slachten." Waan™ moeten de Horeca-gasten, die hun dure geld uitgeven aan koste- frnntiSrHS kostb®re wlJnen, in deze inrichtingen bij voortduring gecon fronteerd worden met weer een andere versie vin ..de grote stille helde" sc.heePJe aan het strand, kortom met de meest domme en goede en schone'De Wn^UlPender-Zelfs geen aandacbt heeft (oor het goeae en scnone. De goede uitzonderingen daargelaten is het nupr algemeen doodeenvoudig beschamend wat men in onze rWtaurlnte mu dl (Uit: „De Gelderlander") hr^tee,Ltaaen tk d,at het stadsbestuur van Amsterdam vroeger een boete van 6 gulden oplegde aan heden die in dronkenschap cu dartel heid „brutale e„ vuile expressiën" mitsgaders „tontinueeluUerftl insolentien schreeuwden. Tegenwoordig krijgt men voor een boek vol vuile expressien en uiterste insolentien de orde van het gulden vlies in de vorm van het gouden boek! O Tempora O Mores! Ik denk dat de drager van deze orde wel in zijn vuistje gelachen zal hebben toen hij financiële resultaten van zijn 100.000 exemplaren met de vuile ex- vlllTtnle\UnirSte msolentiën in zijn zak stak in plaats van f 6 per ex- men mill lleb,ben moeten afdragen. Maar ja in de 17e eeuw noemde e *aa' Bewoon vuile taal. Tegenwoordig heet het kunst met K. Nogmaals O Tempora O Mores! Het komt zeker van al die complexen waaraan de mensen schijnen te lijden en waartegen een boete of een emmer koud water beter helpt dan Freud of Adler. (Ingezonden brief in „Algetneen Handelsblad") \eeI leden van de christelijke vakbeweging gaan dagelijks in het hedriif met vreemdelmgen om. Hoe treedt n hen tegemoet? Zal er één Turk ziin die, terug in eigen land. familie en buren zal vertellen- in Nederland heh iï naastenliefde is? Dat föi de^enlün^rtlMdieh?0'' ramen' k"nt Z° k«*en. (Uit: „De Gids" van het C.N.V.) nJÜÏ]Vader,en T°eder hadden een teugdel ijk slot op hun slaapkamer deur. Onze slaapkamer is zondagsmorgens een sporthal Wij moeten voorzichtig zijn met het woord: vies. Te gauw noemen de kinderen dan, net als wij vies wat niet vies is. Dat zou jammer zijn. okfovindt u van de pastoor die tóch iedere dag in de maand oktober een lof het „doen voor een drietal soms vier dames en zélf hadgeentijd1 kapelüanDie zat ermee met dat lof: de pastoor ?Pi scbo°h.voeger, gebruikten we prachtige kunstboeken, waarvan enkele bladzijden zo zwart waren als pek. Een bepaalde pater had daar patent op. Nou maak ik die pater zwart, omdat ik het toen al te arm vond, wat die zwartkijker deed. Toen ik een kind was dacht ik als een kind en handelde ik als een kind.maar nu ik man geworden ben krijg ik geen kans. Te lang heeft de biechtstoel zijn schaduw geworpen over het huwe lijksbed; en het werd er kil. (Uit „Wij")

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 11