Fons Jansen hoort bij Kan. Hermans en Sonneveld Baron Bluff en de Bluff-Blues JONT Programma's radio en t.v. of weduwe ONE-MAN-SHOW „DE LACHENDE KERK 12 3 4 5 6 789 Hartverwarmend amusement Amsterdam had première van film My fair lady Opa's krant sneWe rePfn3!® Sleden- autokapP Rucp^er\ 0IMOH^el Q1654-441 el. 65438 1 duiker in d vaarde met bi[ bestek no. 4 artikel 43 der igwef 495.- Supere\a^cJ ^JeJetbaar- Radi Televisie Van Kitsch naar kunst 1 IBB Belangrijk bericht rok te Terneuzen za nmissie voor de Ruil p vrijdag 22 januai i uur, in Hotel „Raes inbaar aanbesteden: verkrijgbaar ten kar au Ir. K. Drok, Va zen, tegen betaling va >0. op vrijdag 8 janua /oormiddags, in Ho1 Biljetten kunnen wo januari 1965, des voo bus, staande in Hot ijk der tegenwoordige h wil nemen bij WED. LST, Hulsterweg 43a, elen hun keus maken uit KERST- en NIEUW- -boekjes met Hollandse, inse tekst. Kleine kaart- diverse prijzen vanaf 4 cersttafelkleden en ser- )KKEN (papier), bussen 3ERS: chr. dagkalenders kalenders, maand- er. zonder plaatjes. ZAK- ct. Losbladige agenda's: irten. IJ ES hebben nu voorrang, geboortekaartjes, verlo- aarten worden extra snel DE RIJ ewone bindwerk: bijbels, ften enz. ook grote par- Doeken verwerken. Maar hun uiterste best! \KERIJ glas binnengekomen is. weer klaar en kunnen ET ADRES voor platen, foto's, borduur- k KEN iel - ndel DRUKKERIJ - Leesbibliotheek TERNEUZEN AXEL tebestuur van Axel maakt Staten van Zeeland bij ber 1964. nr. 3516/271, 3e eurd het besluit van de 30 juni 1964 tot vaststel- I houdende algemene rege- e aard van de bebouwing den in de bebouwde kom serveringsverordening ge- een uitvoerige kaart ter voor eenieder ter inzage, waren tegen het plan bij de kunnen binnen een maand leze bekendmaking bij de 1 het gemeentebestuur LE >s bsprijs 595.- sprijs 495.- ïsprijs 695.- ^jgg isprijs 1495.- ugg. isprijs 1950.- aturel 'sprijs 2250.- |ygQ aner 'sprijs 2450.- incft IvVU.— DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 18 DECEMBER 1964 IN HET BOEK, dat Mr. E. Elias in 1951 over Toon Hermans schreef en dat getiteld is „Portret van Toon; het leven van een hu morist", kan men lezen, hoe Hermans in die jaren zat te mij meren over wat hij wilde berei ken: „In deze sfeer van het gesprek, met de ruisende zee voor ons en de oneindige schelp van de nachthe mel over onszegt de ander dat het zijn grootste ideaal is ooit hele maal alleen een hele avond op het toneel te staan. En dan de mensen te laten lachen. „Het is een enorme pretentiezegt hij, „ik heb het Chevalier zien doen in de Schouw burg A B C in Parijs, ik heb van anderen gehoord dat het Danny Kaye in het Paladium in Londen volledig is gelukt. Maar ik weet ook dat ze na afloop half verlamd waren van uitputting en dat het zweet hen over het lichaam moet hebben gegustst. Maar juist het moeilijkste, het bijna niet bereik bare, is het enige dat het bereiken waard is". Wij hebben sindsien nogal wat one- man-shows van Toon Hermans gezien en vermoedelijk is het met de verlam mende uitputting nogal meegevallen. Maar dat het een prestatie is. de mensen een hele avond te laten lachen, staat vast. Sonneveld treedt óók met een one- man-show op; ik heb Toon Hermans horen zeggen, dat Sonneveld tevoren wat bang was, dat het publiek het imi tatie zou vinden. En dat daarvoor geen enkele reden bestond. Dit laatste lijkt mij een gezond standpunt: ik denk wel, dat wij aften, die het publiek vormen, voorlopig nog niet oververzadigd zijn wat one-man-shows betreft. Ook Kan doet het solo, zij het niet zo lang achtereen, maar hij kan dat' natuurlijk best. ^TOESCHOUWERS met enig onder- A scheidingsvermogen heben al gauw de specifieke kwaliteiten van de grote drie in de gaten. Toon Hermans is de clown, beschikkend over benijdens waardige vermogens tot het vertellen ("Advertentie) AUTOMATIC -HL Erf VI TOASTER f69.50 (Advertentie) K B H n M t r*— ^eedte;.Het"om^S\het i st£) V. Nvu° 3 Sterren nylons j van onzin diè bijna (of helemaal) ner gens meer op slaat en die de mensen tien minuten kan laten lachen om dwaze manipulaties met een stoel. Hij zingt tussendoor troubadour-achtige liedjes, zo licht en waarschijnlijk ook zo vergankelijk als een ballon netje, die even ontroeren, even geluk kig maken en dan vergeten mogen worden. Sonneveld is een dichter, maar meer met gebaar en mimiek dan met eigen tekst-creativiteit; de wijze, waarop hij een kelner, een boer uit Twente of een gedesillusioneerde Haagse heer op het toneel zet met bijna geen rekwisieten (maar wel met zeer knappe teksten van Van der Plas die wel eens ver geten wordt) is verbluffend. Wim Kan is de meester van de po litieke satire, maar wie hem verwijt dat hij ons laat lachen door anderen be lachelijk te maken, doet tekort aan zijn vaardigheden op ander terrein; wie het niet gelooft moet maar eens naar zijn cabaret gaan kijken, hij zal spoedig zien. dat het heus niet alleen over Luns of andere ministers gaat. Het is, zei ik, een grote prestatie, de mensen een avondlang te laten lachen. yoorT eveku fw-t HRDLU MFW P*N MEN HAD, het panorama van ons hedendaags cabaret overziende, ook 10 Vrijdag 18 december HILVERSUM 1 402 M KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Nieuwe grammofoonplaten 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte or kestmuziek (gr.). 12.55 Religieus nieuws. 13.00 Nieuws. 1315 Wissewassen... licht programma (herh.) 13.35 Lichte en amu sementsmuziek (gr.) 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Pianoreci tal: klassieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor tieners en twens. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Grammofoonplaten- programma voor de militairen. 20.15 Promenade-orkest en zangsolisten: Ita liaanse Operafragmenten. 21.00 Zang en gitaar. 21.20 Actuele documentaire. 21.40 Benej Jisrael (De Zonen van Israël): zang en voordracht. 22.00 Lichte orkest muziek (gr.) 22.15 Zwart op wit: actu ele publikaties over Kerk en Wereld. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Gram mofoonmuziek Aansl.Middag zonder einde, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws HILVERSUM 2 298 M VARA: 11.55 Sopraan en piano: klas sieke liederen. 12.20 Regeringsuitzen ding: Voor de landbouw. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Ac tualiteiten. 12.38 Kinderkoor, met alt blokfluit en gitaar. 12.55 Tentoonstel lingsagenda AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen eventueel actualiteiten of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten. 13.30 Jeugdkoor. 14.00 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd programma. 15.30 Pianospel en zangsolisten. VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend: Handenar beid in wintertijd, lezing. 16.15 Lichte orkestmuziek (gr.) 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Orgelspel met commentaar 17.30 Voor jonge mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Amusementsmuziek. 18.30 Bèta: weten schappelijke kroniek. 18.40 Jazz-rondo. 18.50 Kiosk, artikelen uit de weekbladen 19.00 Koer en zangsolisten met orkestbe geleiding: klassieke liederen (opn.) 20.55 Nieuws. VARA: 21.00 Vijf seconden van Woef. tienershow 21.45 Tegenvoeter, sa tirisch programma, 22.15 Dansmuziek, (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Vergelijkender wijs: muzikaal gesprek. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws. 1203 Grammofoonmu ziek. 12 05 Voor de landbouw. 12.15 Lich te muziek. (Om 12.25 Weerberichten en mededelingen voor de schippers). 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht 13.00 Nieuws. 13.20 Amusementsmuziek. 1400 Nieuws. 14.03 Kamermuziek 14.20 Die Zauberflote, opera (15.00 Nieuws). 15.35 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Die Zauberflote, opera (verv.) 16.45 Nieuws. 17.15 Duitse les. 17.30 Engelse les. 17.45 Franse les. 13.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 13.30 Voor de automobilisten. 18.45 Sport 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en ra diokroniek. 19 40 Lichte muziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20 00 Schlagers. 21.30 Chansons. 22.00 Nieuws. 22.15 Koor zang. 22 45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Harprecital. 23.40 Liede ren. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL FRANS 484 M 12.02 Gevarieerde muziek. 13.00 Nieuws 16.08 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws 17.45 Lichte muziek 18.02 Voor de solda ten. 19.20 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Klassieke muziek 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55- 23.00 Nieuws. Zaterdag 19 december HILVERSUM 1 402 M KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Klassieke grammofoonmu ziek. 7 45 Gewijde muziek. 7.55 Overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Diinn: gevarieerd programma. (Om 11.00 Nieuws). HILVERSUM 2 298 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Stereofoni- sche uitzending: Amusementsmuziek, (opn.) 8.40 Orgelspel. 9.00 Loon naar werken, praatje 9.10 Stereofonische uit zending: Klassiek pianoconcert (opn.) VPRO: 9.40 Richtlijnen: lezing over de tien geboden in onze tijd 9.55 Feest en gezin, praatje VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135: gevari eerd programma. NEDERLAND 1 VARA: 19.30 Sportcommentaar. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 December '64, gevarieerd programma. 21.25 Dick Powell Theatre: Een spel met het leven. TV-film (niet geschikt voor al te jeugdige kijkers). 22.15 Signalement. NTS: 22.45-22.50 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws. NCRV: 20.01 Voor de tieners. 20.45 Vaticaans concilie en nieuwe theologie, gesprek. NTS: 21.15 Amsterdams Kamerorkest en solist: klassieke (nuziek. NCRV: 21.50-22.10 At tentie. BELGIë VLAAMS 19.00 Voor de kinderen. 19.05 De Paar- deommegangen folkloristische documen taire over de voornaamste in ons land nog bestaande ommegangen. 19.30 Film programma voor iedereen. 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Moord op Montmartre, aflevering uit de Maigret- serie. 21.35 Ten huize van. .22.55 Nieuws 22.35-23.25 Close up met een Duitse ci- BELGIë FRANS 18.30 Nieuws. 18.33 Het huic van leem, Deense film: De wederopbouw van een prehistorisch huis. 19.00 Katholieke uit zending. 19.30 Affiches: interviews over actuele gebeurtenissen. 19.45 Filmfeuil leton: Le temps des Copains. 20.00 Jour naal. 20.30 Le crime était presque par fait. speelfilm. 22.00 Plaisir des arts: Le rage d'aimer 22.45 Journaal. Fons Jansen als werkengel. eigenlijk gedacht, dat het vermogen om dit alléén te doen, was voorbehouden aan een van de drie top-artiesten, die ik noemde. Er zijn vele anderen. Jules de Corte schrijft soms liedjes van een wonder lijke schoonheid; men denke maar aan het meisje dat moest trouwen en zo eenzaam was en toen een kind kreeg, waarop het navrante kwatrijn volgt: „Welnu, de enige die kwam was Truus van Hoof, de anderen lieten taal noch teken merken. die zaten 's zondags weer zeer vroom in hunne kerken om God te danken voor hun spij- kervast geloof' Maar deze ontroerende cabaretkunst is te subtiel om een hele avond te kun nen voortduren en De Co' te ook een uitstekend componist legt het trou wens niet aan op de lacheffecten. Sieto Hoving, Snip en Snap, de stu dentencabarets, Lureley. Rudie Carrell. noemt u maar op, het zijn allemaal groepjes; het solo-werk duurt geen avond voort. Zelfs Louis Davids nog het voor beeld voor velen en ongetwijfeld een niet-geëvenaard meester, met inacht neming overigens van het feit, dat zijn teksten in hun grondvorm wel vaak door anderen werden aangedragen deed het niet. Ons een avondlang laten lachen. Kan iemand anders het eigenlijk wel? TK BEN MET deze gedachten bezield naar De Lachende Kerk gegaan, het solo-cabaret van Fons Jansen, en ik heb nog erbij gedacht: het zal wel iets te maken hebben met seminarie humor, zoals die in de refter op zater dagavond wordt gedebiteerd. En ik heb thuis gezegd: als het niet zo goed is, kom ik met de pauze terug. En ik ben gegaan en ik heb een hele avond gelachen en ik heb toen ik thuiskwam, gezegd: zodra Fons Jansen binnen een straal van honderd kilometer terug komt. gaan we samen, want het is ver rukkelijk. En nu ik het voor de tweede keer ge zien heb. handhaaf ik die conclusie. Ik acht dit daarom zo opmerkelijk, omdat onze befaamde grote drie caba retiers kennelijk met moeite en zorg zich opwerken naar hun solo-optreden en dat niveau dan voorzichtig hand haven. Bij deze stand van zaken zou men verwachten, dat een ander, die dit werk nog nooit gedaan heeft, daar on mogelijk in kan slagen. Toch heeft Fons Jansen dat gedaan. Hij heeft het gedaan met zijn heerlijke humor, die altijd gedistingeerd is en nooit kwetsend. Met zijn onuitputtelijke voorraad grapjes. Over de vrouw van Noë, Jean ne d'Arc. Over zijn eigen verleden: „Ik hield vroeger inleidingen over het hu welijk, maar ik hield ermee op, want de mensen gingen zeggen, dat ik een echte bed-weter was. Over de cate chismus: het belangrijkste moment van de Mis is, als de priester de kelk ontdekt; nou, ik zag hem zoeken, de koster had er een doekje overheenge- legd. Maar ook met zijn typeringen. Van een oude man: „Als kind dronk ik een glaasje water, weet je nog weloudje; en ging ter hoogtij even later, weet je nog wel oudje; ik dacht tot mijn tiende: ik ga naar de hel, nou staat in de krant: water drinken mag wel; weet jij dat al, oudje?" Van een pastoor op huisbezoek in een feilloze pantomime. Van een stokslagen bidden in het middenpad mag niet hoor: het wordt trouwens niet verhoord ook. Van de broeder-portier: ze noe men me broeder Lazarus, omdat ik er altijd zo opgewekt uitzag, maar mijn naam heeft ook nog een profane be tekenis: we maken hier Benedictiner. ja; dat is monnikenwerk, ja. Van de engel, maar ik houd op met citeren, want het is niet helemaal zui ver tegenover een uitvoerend artiest. TTET OPTREDEN van Fons Jansen in De Lachende Kerk heeft mij geluk kig gestemd omdat het, in de meest volstrekte zin van het woord, een ver rassing was. Omdat men niet dacht. dat. het mogelijk was, een hele avond opl poëtische en mousserende wijze te spreken en parelende humor te bren gen over alleen kerkelijke zaken, want dat is dan toch nog een beperkt ter rein ook. Na veel ernstigere antecedenten op het terrein van het Volkshogeschool- werk en van de publiciteit (enkele boekjes, redacteurschap van G 3) treedt hier ineens een man het Nederlandse cabarettoneel op, die een prestatie ver richt, waarvoor we het grootst moge lijke respect mogen hebben. Die óók een avondlang spits-geestig is en óók prachtige typeringen geeft. Wie dat kan, moet wel over grote gaven beschikken. Er is al heel veel smaak en onderscheidingsvermogen nodig om feilloos aan te voelen, welke grap het dóen zal bij het publiek en wélke nog juist door de beugel van het nihil obstat der kijkers gaat. Men zou hierover haast kerkhisto rische beschouwingen kunnen houden: toen kon dat ineens."Men zou het meer uit de hoek van de kleinkunst kunnen benaderen en dat heb ik proberen te doen. Maar uit welke hoek men het ook beziet, het is een verrukking. CONS JANSEN zélf heeft buiten het toneel niets artistiekerigs. Hetzelfde geldt voor zijn begeleider. Michel Plemper. die ook de geluidsinstallatie verzorgt, en voor de impessario. In de kleedkamer is niets van de wat ver moeide sfeer, die beroepshumoristen eens om zich verspreiden. Het zijn ge woon frisse en aardige mensen, die hard werken om hun cabaret op het hoge peil te houden dat het heeft. Het gaat heel goed. De grote theaters kopen hen al uit. Nederland heeft Fons Jansen ontdekt. „In Amsterdam heeft de voorstelling in Krasnapolsky een half uur langer geduurd dan normaal, omdat de mensen zo veel lachten". De Lachende Kerk kunt u nog onge veer een half jaar zien. behoudens twee maanden rust in juli en augustu. Daar na brengt Jansen een nieuw program ma, „Oecumenisch" geheten, dat zich ook tot protestanten richt en dat na de pauze over psychologie gaat. Ik mag u verder geen geheimen vertellen. Maar wie De Lachende Kerk nog niet gezien heeft, doet zichzelf tekort als hij er zich niet onmiddellijk heenspoedt. JORICK. Nadat Henk de Bij en Peter Utrecht in het vorig programma van .Signale ment" op 23 oktober j.l. van het thema „Het particulier kunstbezit" waren afge dwaald om verbaasd het verschijnsel van de enorme fabricage van en de handel in massaschilderstukken te signaleren, zoe ken zij op vrijdagavond 18 december a.s. in het VARA-televisieprogramma de weg terug naar de kunst en de kunstverkoop. Zij constateerden, dat de kunst in het of fensief is en zelfs op een zeer vitale ma nier aan de weg timmert. In hun pro gramma over oude en nieuwe mogelijk heden van kunst kopen staan twee plan nen centraal: het plan-Gans, inmiddels verrijkt met nieuwe elementen, en het rotaprentenplan van Aat Veldhoen. Deze aflevering van „signalement" die tot titel heeft „Van kitsch naar kunst", wordt samengesteld, geproduceerd en ge regisseerd door Peter Utrecht en Henk de Bij. (Advertentie) WATERDICHTE BADKAMERKACHEL f43.50 Mocht u nog met het probleem zit ten wat u aan kerstcadeautjes moet kopen, troost u dan met de gedach te dat het voor de Amerikanen nog veel moeilijker is. Niet omdat er zo weinig keus is, integendeel, in A- merika hebben ze alles al, niet al leen in de winkels, maar thuis ook Eii wat moet je iemand geven die alles al heeft? Nu wordt de Amerikaanse in dustrie niet geleid door suffe jon gens. Ze kennen precies de be hoeften van mensen die geen be hoeften meer hebben. Een paar voorbeeldexi? Een zeewaardige tweezits duik boot, voor slechts 1000 dollar. Een leger van twintigduizend tinnen soldaatjes, ad 10.000 dol lar. Een robot-kerstman, die met een zak vol cadeaus de kamer binnenkomt, exclusief cadeaus 1000 dollar. Een zilveren braadpan voor de kampuitrusting350 dollar. Een „nietsrots", zijnde een hol le steen met een bronzen plaat die de volgende inscriptie draagt „Op deze plaats gebexirde op 3 mei Ï782 in het geheel niets". Het monumentje kost slechts 30 dol lar, is dus te geef, en is ook ver krijgbaar met andere data. Een kastje met het uiterlijk van een computer, dat een jaar lang geheimzinnige lichtseinen geeft. De seinen betekenen vol strekt niets. Het is indrukwekkend voor hoe veel geld men in Amerika iets kan kopen, dat helemaal niets is. Een lichtseinenkastje dat niets betekent, een nietsrots, een robot waar je verder niets aan hebt. Allemaal niets. Behalve de prijs. Die ligt iets hoger dan niets. Natuurlijk zullen de Amerikanen die dingen kopen. Als ze het niet doen, valt er verder niets te be denken. Gewone dingen, die wel iets zijn, heeft immers niemand nodig. Het is chic een zeer duur cadeau te geven dat niettemin niets is. Het vormt het symbool van de hoogste beschaving, van het Ame rikaanse welvaartstoppunt en ont wikkelingspeil. Wij Europeanen mogen hopen dit niveau over een jaar of wat eveneens te bereiken. We hebben nu al bijna alles. En na het alles begint het niets. PRAET-MAECKER. Pon if ok lui for 8 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De oude Jack L. War ner zal inmiddels wel gerust zijn. Zyn hoogstpersoonlijke eigenhandige filmpro duktie van de musical My fair lady is een gegarandeerd succes. Ook Nederland, waar de heuglijke herinneringen aan Sonneveld cum suis nog fris en levend is, zal niet achterblijven. Vandaag gaat de in Amerika en Engeland stormachtig be groete filmversie, te Amsterdam en Rot terdam in première. We durven de film een triomfale zegetocht te voorspellen. Dit is inderdaad eenvoudig, hartver warmend sprankelend entertainment, zo als bleek in Amsterdams Floratheater. Daar werd My fair lady gisteren tijdens een besloten voor-première getoond aan pers en genodigden, waaronder verschil lende Nederlandse My fair lady-spelers en talrijke vertegenwoordigers van de toneel- en filmwereld. Het gezelschap heeft hoorbaar genoten. Menig nummer kreeg een open doekje en dat is iets wat men zelden hoort in 'n bioscoop: applaus. Geen wonder dat Jack L. Warner, hoogbejaarde president-directeur van Warner Bros Filmmaatschappij er in to taal 60 miljoen gulden voor over had, om onder zijn persoonlijke supervisie de opvoering van My fair lady stormender hand te herhalen. Zo werd de musical in een super-panavisiun en technicolor ge schoten film van drie complete verto- Advertentie) Castella brengt nu gouden munten binnen ieders bereik! Castella heeft de Koninklijke Begeer te Voorschoten opdracht gegeven tot het slaan van zes 18 karaats gouden munten met beel tenissen van Prinsessen uit het Huis van Oranje. Deze waarde volle gouden munten zullen be schikbaar worden gesteld tegen een bepaald aantal Castella kopjes en voor een prijs, die zeer belang rijk lager is dan men voor der gelijke munten gewoonlijk moet betalen. Bewaar dus vanaf van daag uw Castella kopjes hiervoor. Het is ook mogelijk te sparen voor een collectie kwaliteitstextiel, die mooier is dan ooit. Nadere mede delingen volgen binnenkort! Het 'een-en-dertigen' spel en alle andere Castella spaarkaarten komen hiermede te vervallen. De spaarkaart die u nu aan het volplakken bent, kunt u tot uiterlijk I februari 1965 nog inwisselen. tiingsuren, zojuist in Nederland geari- veerd. Prachtkans, dat is zeker. Allen, die destijds van de theaterversie hebben ge noten, zullen de kennismaking ongetwij feld willen hernieuwen. En zij, die met koortsige drempelvrees uit iedere schouwburg blijven, kunnen My fair la dy alsnog van zeer nabij en integraal le ren kennen. Het is alleen even wachten tot de copy van de film deze kant uitkomt. Vandaar dat ons het nu leveren van een uitgebreide recensie tamelijk onzin nig toeschijnt. Laat u slechts in afwach ting gezegd zijn, dat men geen West side story of Hard day's night tegemoet kan zien en dat de film toch een puur genot is. Hier gaat de pet natuurlijk heel diep af voor de heren Lerner en Loewe, van wie Lerner het film-scenario schreef dat de musical tot in details volgt, met slechts twee of drie bescheiden uitstapjes. Regisseur veteraan George Cukor weet het oorspronkelijk heel luchtige karakter te bewaren in een oerdegelijke, conven tionele en ijzersterke mis en scène, steeds prachtig gefotografeerd door de kleuren- cameraman Harry Stradling. De rolbezetting leek de beste ter we reld. Rex Harrison is een perfect genuan ceerde Veriele Higgins, die werkelijk adembenemend mooi Engels spreekt. Audrey Hepburn is zowel voor als na de methamorfose een aandoenlijke en beto verende Eliza. Wilfred Hyde White speelt met fijnste finesse de flegmatieke kolo nel Pickering en de aloude Stanley Hol- loway steelt als pa Doolittle bijna de ge hele show. Decors en kostuums zijn van ongekende weelde en raffinement, de orchestratie is af, slechts de Nederlandse ondertiteling, die bij de liedjes de her dichting van Seth Gaaikema gebruikt, is af en toe ronduit miserabel. Horizontaal: 1. schriftelijk bewijs- 'stukje volk. 2. rijstbrandewijn Japanse winkel. 3. st.uk paard. 4. voegwoord huisdier. 5. bedbe- dekking. 6. geestelijke par exem- ple (afk.). 7. lor lawaai. 8. plaat sje in Gelderland eitje, 9. land in Europa roem. Vertikaal: 1. vroedvrouw kraan. 2. stad in Afrika waterbalspeJ. 3. drinkbeker zuidvrucht. 4. be haagziek pers. voornaamwoord. 5. hijskraan. 6. adm. troepen met teer bestrijken. 7. bouwwerk van grote hoogte tamme nuttige die ren. 8. interkerkelijke omroep vrucht. 9. godin v.d. dagerraad jaargetijde. soa '6 uaad jo^i '8 -aaA ua.i -oi 'i uaja'9 'ia^Bi 'g 'aui latent f Japep deu g 'ojod ubio z 'dvi JJMfeq 'i \LH3A 'aja uajod '6 'iaau uiaie -8 'uaAaj po; 'i 'ad .iaied '9 'ua^ap -g •jaie^ ua 'f 'soj lories g 'os[ -o; 3H2JB z 'aneii uoq hOH Jiqssoido „Jullie kunnen niet eens afwassen; als jullie gegeten hebben, gooi je de borden weg". POMPIDOE De jonge poema die momenteel wordt grootgebracht door mevrouw Radema, de echtgenote van Ouwe hands bedrijfsleider, maakt het best. Het diertje, dat door de moeder werd verstoten, is nu zo groot als een vol wassen kat. „Pompidoe", zoals hij werd gedoopt, loopt door het hele huis en ligt 's avonds op een matje voor de haard. Wanneer de hond, of één van de huisgenoten die plaats willen innemen, dan is Pompidoe er als de kippen bij om iedereen dui delijk te maken dat dit zijn plaatsje is en voor niemand anders. Het jonge dier is nu zover gevor derd met de voeding dat hij al stuk jes rauw vlees krijgt, dat hij zich heerlijk laat smaken. Zijn vacht glimt als een spiegel, een bewijs dat hij kerngezond is. We zijn erg be nieuwd hoe lang Pompidoe als „huis dier" bij de Radema's zal kunnen blijven. DUEL Toen de 26-jarige John Robinson en een zakenvriend besloten een ge schil te beslechten dat aan de bar gerezen was, gingen ze naar buiten en kozen hun wapens: auto's. In hun auto's gezeten begonnen ze op elkaar in te rijden. Verscheidene keren ramden ze elkaar, en een van hen werd nog een keer van de weg op een open terrein geforceerd. Robinson, die als eerste terecht stond, kreeg een boete van veertig pond en vijftien guinjes, mag een jaar niet autorijden, en moet de pro ceskosten betalen. FLUIT De eigenaar van een nieuw café in Birmingham heeft er wat op ge vonden om tegen sluitingstijd de klanten weer op het rechte spoor te helpen. In plaats van het gebruike lijke „we gaan sluiten, heren" geeft hij een stoot op de treinfluit, die hij in zijn zaak heeft geïnstalleerd. ONMISBAAR James Bishop, een 82-jarige stoom walschauffeur uit Grantham in En geland, is voor de zeventiende keer met pensioen gegaan, maar hij ver wacht dat zijn baas hem weer zal terugroepen zoals de zestien vorige keren. „Om een goede stoomwalschauffeur te worden heb je jaren nodig, en jongelui van om en nabij de vijftig weten gewoon niet hoe ze er mee om moeten gaan", zegt Bishop. KEELER Een onbekende koper heeft woens dag in Manchester negentien pond sterling betaald voor een houtskool- portretschets van Christine Keeler door wijlen Stephen Ward, twee cen trale figuren uit het Profumoschan- daal van verleden jaar. De verkoop vond plaats op een veiling. De veilingmeesters wilden de naam van de nieuwe eigenaar niet bekend maken. IN MOBILISATIETIJD (18 december 1914) Een sergeant heeft iemand noodig voor kleine administratieve bezighe den, waarvoor zich een soldaat aan gemeld heeft. Sergeant: ,,Kun je goed schrijven?" Soldaat: ,,Ja sergeant." Sergeant: ,,En kun je een beetje rekenen?" Soldaat: „Inderdaad, sergeant." De sergeant denkt diep na. Dan: „Wat doe je eigenlijk voor je vak?" „Leeraar wis- en natuurkunde, ser geant." (Advertentie) 223. De dag na de merk waardige aanslagen op de stemmen van haar mede dingers aan het Festival, bleef de telefoon van Jackie Spinet-Mineure opvallend rustig. De gehele ochtend werd er niet opgebeld en zo konden zij en haar moeder bij thee en koek weer wat op hun verhaal komen. ..Ik denk dat meneer Bluff hen tot rede heeft gebracht, kind.." zei de sopraan. „Als gentleman heeft hij hen natuurlijk gewezen op het onheuse van hun optre den. Het is een man met een groot overwicht. De rest van haar woorden ging verloren in een onge woon rumoer dat door de straat naderbij kwam Er naderde een grote menigte tieners, trekkebekkend en schokschouderend gevolgd door bellende slagersjon gens op fietsen Temidden van de groep danste een jongeman met een gitaar voort. „Het is Bobbie Staal!" riep Jackie uit „Ach moe der.. dat is pas een zanger! Als hij optreedt, breekt het publiek alles af wat onder zijn handen komt!" „Daar acht ik dat publiek dan ook best toe in staat!" antwoordde naar moeder, een blik naar buiten wer pend. „En van de jongeman zelf heb ik ook niet zo'n ho ge dunk na zijn onaangena me telefoontjes!" Toen slaakte zij een hoge kreet. „Ze blijven hier voor de deur staan!" meldde zij be zorgd. „Hij zal toch niet van plan zijn hier op te tre den .71"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9