Fons Jansen hoort bij Kan.
Hermans en Sonneveld
Baron Bluff en de Bluff-Blues
JONT
Programma's radio en t.v.
of weduwe
ONE-MAN-SHOW „DE LACHENDE KERK
12 3 4 5 6 789
Hartverwarmend amusement
Amsterdam had première
van film My fair lady
Opa's krant
sneWe rePfn3!® Sleden-
autokapP Rucp^er\
0IMOH^el Q1654-441
el. 65438
1 duiker in d
vaarde met bi[
bestek no. 4
artikel 43 der
igwef
495.-
Supere\a^cJ ^JeJetbaar-
Radi
Televisie
Van Kitsch naar kunst
1
IBB
Belangrijk bericht
rok te Terneuzen za
nmissie voor de Ruil
p vrijdag 22 januai
i uur, in Hotel „Raes
inbaar aanbesteden:
verkrijgbaar ten kar
au Ir. K. Drok, Va
zen, tegen betaling va
>0.
op vrijdag 8 janua
/oormiddags, in Ho1
Biljetten kunnen wo
januari 1965, des voo
bus, staande in Hot
ijk der tegenwoordige
h wil nemen bij WED.
LST, Hulsterweg 43a,
elen hun keus maken uit
KERST- en NIEUW-
-boekjes met Hollandse,
inse tekst. Kleine kaart-
diverse prijzen vanaf 4
cersttafelkleden en ser-
)KKEN (papier), bussen
3ERS: chr. dagkalenders
kalenders, maand- er.
zonder plaatjes. ZAK-
ct. Losbladige agenda's:
irten.
IJ
ES hebben nu voorrang,
geboortekaartjes, verlo-
aarten worden extra snel
DE RIJ
ewone bindwerk: bijbels,
ften enz. ook grote par-
Doeken verwerken. Maar
hun uiterste best!
\KERIJ
glas binnengekomen is.
weer klaar en kunnen
ET ADRES voor
platen, foto's, borduur-
k KEN
iel -
ndel
DRUKKERIJ -
Leesbibliotheek
TERNEUZEN
AXEL
tebestuur van Axel maakt
Staten van Zeeland bij
ber 1964. nr. 3516/271, 3e
eurd het besluit van de
30 juni 1964 tot vaststel-
I houdende algemene rege-
e aard van de bebouwing
den in de bebouwde kom
serveringsverordening ge-
een uitvoerige kaart ter
voor eenieder ter inzage,
waren tegen het plan bij de
kunnen binnen een maand
leze bekendmaking bij de
1
het gemeentebestuur
LE
>s
bsprijs 595.-
sprijs 495.-
ïsprijs 695.- ^jgg
isprijs 1495.- ugg.
isprijs 1950.-
aturel
'sprijs 2250.- |ygQ
aner
'sprijs 2450.- incft
IvVU.—
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 18 DECEMBER 1964
IN HET BOEK, dat Mr. E. Elias
in 1951 over Toon Hermans
schreef en dat getiteld is „Portret
van Toon; het leven van een hu
morist", kan men lezen, hoe
Hermans in die jaren zat te mij
meren over wat hij wilde berei
ken:
„In deze sfeer van het gesprek,
met de ruisende zee voor ons en de
oneindige schelp van de nachthe
mel over onszegt de ander dat het
zijn grootste ideaal is ooit hele
maal alleen een hele avond op het
toneel te staan. En dan de mensen
te laten lachen. „Het is een enorme
pretentiezegt hij, „ik heb het
Chevalier zien doen in de Schouw
burg A B C in Parijs, ik heb van
anderen gehoord dat het Danny
Kaye in het Paladium in Londen
volledig is gelukt. Maar ik weet
ook dat ze na afloop half verlamd
waren van uitputting en dat het
zweet hen over het lichaam moet
hebben gegustst. Maar juist het
moeilijkste, het bijna niet bereik
bare, is het enige dat het bereiken
waard is".
Wij hebben sindsien nogal wat one-
man-shows van Toon Hermans gezien
en vermoedelijk is het met de verlam
mende uitputting nogal meegevallen.
Maar dat het een prestatie is. de
mensen een hele avond te laten lachen,
staat vast.
Sonneveld treedt óók met een one-
man-show op; ik heb Toon Hermans
horen zeggen, dat Sonneveld tevoren
wat bang was, dat het publiek het imi
tatie zou vinden. En dat daarvoor geen
enkele reden bestond. Dit laatste lijkt
mij een gezond standpunt: ik denk wel,
dat wij aften, die het publiek vormen,
voorlopig nog niet oververzadigd zijn
wat one-man-shows betreft.
Ook Kan doet het solo, zij het niet
zo lang achtereen, maar hij kan dat'
natuurlijk best.
^TOESCHOUWERS met enig onder-
A scheidingsvermogen heben al gauw
de specifieke kwaliteiten van de grote
drie in de gaten. Toon Hermans is de
clown, beschikkend over benijdens
waardige vermogens tot het vertellen
("Advertentie)
AUTOMATIC
-HL Erf VI TOASTER f69.50
(Advertentie)
K B H n M t r*—
^eedte;.Het"om^S\het
i st£)
V.
Nvu°
3 Sterren nylons j
van onzin diè bijna (of helemaal) ner
gens meer op slaat en die de mensen
tien minuten kan laten lachen om
dwaze manipulaties met een stoel. Hij
zingt tussendoor troubadour-achtige
liedjes, zo licht en waarschijnlijk
ook zo vergankelijk als een ballon
netje, die even ontroeren, even geluk
kig maken en dan vergeten mogen
worden.
Sonneveld is een dichter, maar meer
met gebaar en mimiek dan met eigen
tekst-creativiteit; de wijze, waarop hij
een kelner, een boer uit Twente of een
gedesillusioneerde Haagse heer op het
toneel zet met bijna geen rekwisieten
(maar wel met zeer knappe teksten
van Van der Plas die wel eens ver
geten wordt) is verbluffend.
Wim Kan is de meester van de po
litieke satire, maar wie hem verwijt dat
hij ons laat lachen door anderen be
lachelijk te maken, doet tekort aan zijn
vaardigheden op ander terrein; wie het
niet gelooft moet maar eens naar zijn
cabaret gaan kijken, hij zal spoedig
zien. dat het heus niet alleen over Luns
of andere ministers gaat.
Het is, zei ik, een grote prestatie, de
mensen een avondlang te laten lachen.
yoorT eveku fw-t HRDLU MFW
P*N MEN HAD, het panorama van ons
hedendaags cabaret overziende, ook
10
Vrijdag 18 december
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Nieuwe
grammofoonplaten 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte or
kestmuziek (gr.). 12.55 Religieus nieuws.
13.00 Nieuws. 1315 Wissewassen... licht
programma (herh.) 13.35 Lichte en amu
sementsmuziek (gr.) 15.00 Schoolradio.
15.30 Voor de zieken. 16.30 Pianoreci
tal: klassieke muziek. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek
voor tieners en twens. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Grammofoonplaten-
programma voor de militairen. 20.15
Promenade-orkest en zangsolisten: Ita
liaanse Operafragmenten. 21.00 Zang en
gitaar. 21.20 Actuele documentaire. 21.40
Benej Jisrael (De Zonen van Israël):
zang en voordracht. 22.00 Lichte orkest
muziek (gr.) 22.15 Zwart op wit: actu
ele publikaties over Kerk en Wereld.
22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Gram
mofoonmuziek Aansl.Middag zonder
einde, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 11.55 Sopraan en piano: klas
sieke liederen. 12.20 Regeringsuitzen
ding: Voor de landbouw. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Ac
tualiteiten. 12.38 Kinderkoor, met alt
blokfluit en gitaar. 12.55 Tentoonstel
lingsagenda AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen eventueel actualiteiten of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich
ten. 13.30 Jeugdkoor. 14.00 Bij de tijd en
bij de thee: gevarieerd programma.
15.30 Pianospel en zangsolisten. VPRO:
16.00 Nieuws. Aansluitend: Handenar
beid in wintertijd, lezing. 16.15 Lichte
orkestmuziek (gr.) 16.30 Voor de jeugd.
17.00 Orgelspel met commentaar 17.30
Voor jonge mensen. 18.00 Nieuws. 18.15
Amusementsmuziek. 18.30 Bèta: weten
schappelijke kroniek. 18.40 Jazz-rondo.
18.50 Kiosk, artikelen uit de weekbladen
19.00 Koer en zangsolisten met orkestbe
geleiding: klassieke liederen (opn.) 20.55
Nieuws. VARA: 21.00 Vijf seconden van
Woef. tienershow 21.45 Tegenvoeter, sa
tirisch programma, 22.15 Dansmuziek,
(gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Vergelijkender
wijs: muzikaal gesprek. 23.10 Lichte
grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nieuws. 1203 Grammofoonmu
ziek. 12 05 Voor de landbouw. 12.15 Lich
te muziek. (Om 12.25 Weerberichten en
mededelingen voor de schippers). 12.50
Beursberichten en programmaoverzicht
13.00 Nieuws. 13.20 Amusementsmuziek.
1400 Nieuws. 14.03 Kamermuziek 14.20
Die Zauberflote, opera (15.00 Nieuws).
15.35 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Die Zauberflote,
opera (verv.) 16.45 Nieuws. 17.15 Duitse
les. 17.30 Engelse les. 17.45 Franse les.
13.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
13.30 Voor de automobilisten. 18.45 Sport
18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en ra
diokroniek. 19 40 Lichte muziek. 19.45
Echo's uit de natuur. 20 00 Schlagers.
21.30 Chansons. 22.00 Nieuws. 22.15 Koor
zang. 22 45 De zeven kunsten. 23.00
Nieuws. 23.05 Harprecital. 23.40 Liede
ren. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL FRANS 484 M
12.02 Gevarieerde muziek. 13.00 Nieuws
16.08 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws
17.45 Lichte muziek 18.02 Voor de solda
ten. 19.20 Gevarieerde muziek. 19.30
Nieuws. 20.00 Klassieke muziek 22.00
Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-
23.00 Nieuws.
Zaterdag 19 december
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
Woord. 7.15 Klassieke grammofoonmu
ziek. 7 45 Gewijde muziek. 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd.
8.20 Diinn: gevarieerd programma. (Om
11.00 Nieuws).
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en
socialistisch strijdlied. 8.18 Stereofoni-
sche uitzending: Amusementsmuziek,
(opn.) 8.40 Orgelspel. 9.00 Loon naar
werken, praatje 9.10 Stereofonische uit
zending: Klassiek pianoconcert (opn.)
VPRO: 9.40 Richtlijnen: lezing over de
tien geboden in onze tijd 9.55 Feest en
gezin, praatje VARA: 10.00 Buitenlands
weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135: gevari
eerd programma.
NEDERLAND 1
VARA: 19.30 Sportcommentaar. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 December '64, gevarieerd
programma. 21.25 Dick Powell Theatre:
Een spel met het leven. TV-film (niet
geschikt voor al te jeugdige kijkers).
22.15 Signalement. NTS: 22.45-22.50
Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws. NCRV: 20.01 Voor
de tieners. 20.45 Vaticaans concilie en
nieuwe theologie, gesprek. NTS: 21.15
Amsterdams Kamerorkest en solist:
klassieke (nuziek. NCRV: 21.50-22.10 At
tentie.
BELGIë VLAAMS
19.00 Voor de kinderen. 19.05 De Paar-
deommegangen folkloristische documen
taire over de voornaamste in ons land
nog bestaande ommegangen. 19.30 Film
programma voor iedereen. 19.55 De
weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Moord op
Montmartre, aflevering uit de Maigret-
serie. 21.35 Ten huize van. .22.55 Nieuws
22.35-23.25 Close up met een Duitse ci-
BELGIë FRANS
18.30 Nieuws. 18.33 Het huic van leem,
Deense film: De wederopbouw van een
prehistorisch huis. 19.00 Katholieke uit
zending. 19.30 Affiches: interviews over
actuele gebeurtenissen. 19.45 Filmfeuil
leton: Le temps des Copains. 20.00 Jour
naal. 20.30 Le crime était presque par
fait. speelfilm. 22.00 Plaisir des arts:
Le rage d'aimer 22.45 Journaal.
Fons Jansen als werkengel.
eigenlijk gedacht, dat het vermogen om
dit alléén te doen, was voorbehouden
aan een van de drie top-artiesten, die
ik noemde.
Er zijn vele anderen. Jules de Corte
schrijft soms liedjes van een wonder
lijke schoonheid; men denke maar aan
het meisje dat moest trouwen en zo
eenzaam was en toen een kind kreeg,
waarop het navrante kwatrijn volgt:
„Welnu, de enige die kwam was
Truus van Hoof,
de anderen lieten taal noch teken
merken.
die zaten 's zondags weer zeer
vroom in hunne kerken
om God te danken voor hun spij-
kervast geloof'
Maar deze ontroerende cabaretkunst
is te subtiel om een hele avond te kun
nen voortduren en De Co' te ook een
uitstekend componist legt het trou
wens niet aan op de lacheffecten.
Sieto Hoving, Snip en Snap, de stu
dentencabarets, Lureley. Rudie Carrell.
noemt u maar op, het zijn allemaal
groepjes; het solo-werk duurt geen
avond voort.
Zelfs Louis Davids nog het voor
beeld voor velen en ongetwijfeld een
niet-geëvenaard meester, met inacht
neming overigens van het feit, dat zijn
teksten in hun grondvorm wel vaak
door anderen werden aangedragen
deed het niet.
Ons een avondlang laten lachen.
Kan iemand anders het eigenlijk wel?
TK BEN MET deze gedachten bezield
naar De Lachende Kerk gegaan, het
solo-cabaret van Fons Jansen, en ik
heb nog erbij gedacht: het zal wel
iets te maken hebben met seminarie
humor, zoals die in de refter op zater
dagavond wordt gedebiteerd. En ik
heb thuis gezegd: als het niet zo
goed is, kom ik met de pauze terug. En
ik ben gegaan en ik heb een hele avond
gelachen en ik heb toen ik thuiskwam,
gezegd: zodra Fons Jansen binnen een
straal van honderd kilometer terug
komt. gaan we samen, want het is ver
rukkelijk.
En nu ik het voor de tweede keer ge
zien heb. handhaaf ik die conclusie.
Ik acht dit daarom zo opmerkelijk,
omdat onze befaamde grote drie caba
retiers kennelijk met moeite en zorg
zich opwerken naar hun solo-optreden
en dat niveau dan voorzichtig hand
haven.
Bij deze stand van zaken zou men
verwachten, dat een ander, die dit
werk nog nooit gedaan heeft, daar on
mogelijk in kan slagen.
Toch heeft Fons Jansen dat gedaan.
Hij heeft het gedaan met zijn heerlijke
humor, die altijd gedistingeerd is en
nooit kwetsend.
Met zijn onuitputtelijke voorraad
grapjes. Over de vrouw van Noë, Jean
ne d'Arc. Over zijn eigen verleden: „Ik
hield vroeger inleidingen over het hu
welijk, maar ik hield ermee op, want
de mensen gingen zeggen, dat ik een
echte bed-weter was. Over de cate
chismus: het belangrijkste moment
van de Mis is, als de priester de kelk
ontdekt; nou, ik zag hem zoeken, de
koster had er een doekje overheenge-
legd.
Maar ook met zijn typeringen. Van
een oude man:
„Als kind dronk ik een glaasje
water,
weet je nog weloudje;
en ging ter hoogtij even later,
weet je nog wel oudje;
ik dacht tot mijn tiende: ik ga naar
de hel,
nou staat in de krant: water
drinken mag wel;
weet jij dat al, oudje?"
Van een pastoor op huisbezoek in een
feilloze pantomime.
Van een stokslagen bidden in het
middenpad mag niet hoor: het wordt
trouwens niet verhoord ook.
Van de broeder-portier: ze noe
men me broeder Lazarus, omdat ik er
altijd zo opgewekt uitzag, maar mijn
naam heeft ook nog een profane be
tekenis: we maken hier Benedictiner.
ja; dat is monnikenwerk, ja.
Van de engel, maar ik houd op met
citeren, want het is niet helemaal zui
ver tegenover een uitvoerend artiest.
TTET OPTREDEN van Fons Jansen in
De Lachende Kerk heeft mij geluk
kig gestemd omdat het, in de meest
volstrekte zin van het woord, een ver
rassing was. Omdat men niet dacht. dat.
het mogelijk was, een hele avond opl
poëtische en mousserende wijze te
spreken en parelende humor te bren
gen over alleen kerkelijke zaken, want
dat is dan toch nog een beperkt ter
rein ook.
Na veel ernstigere antecedenten op
het terrein van het Volkshogeschool-
werk en van de publiciteit (enkele
boekjes, redacteurschap van G 3) treedt
hier ineens een man het Nederlandse
cabarettoneel op, die een prestatie ver
richt, waarvoor we het grootst moge
lijke respect mogen hebben.
Die óók een avondlang spits-geestig
is en óók prachtige typeringen geeft.
Wie dat kan, moet wel over grote
gaven beschikken. Er is al heel veel
smaak en onderscheidingsvermogen
nodig om feilloos aan te voelen, welke
grap het dóen zal bij het publiek en
wélke nog juist door de beugel van het
nihil obstat der kijkers gaat.
Men zou hierover haast kerkhisto
rische beschouwingen kunnen houden:
toen kon dat ineens."Men zou het meer
uit de hoek van de kleinkunst kunnen
benaderen en dat heb ik proberen te
doen.
Maar uit welke hoek men het ook
beziet, het is een verrukking.
CONS JANSEN zélf heeft buiten het
toneel niets artistiekerigs. Hetzelfde
geldt voor zijn begeleider. Michel
Plemper. die ook de geluidsinstallatie
verzorgt, en voor de impessario. In de
kleedkamer is niets van de wat ver
moeide sfeer, die beroepshumoristen
eens om zich verspreiden. Het zijn ge
woon frisse en aardige mensen, die
hard werken om hun cabaret op het
hoge peil te houden dat het heeft.
Het gaat heel goed. De grote theaters
kopen hen al uit. Nederland heeft Fons
Jansen ontdekt. „In Amsterdam heeft
de voorstelling in Krasnapolsky een
half uur langer geduurd dan normaal,
omdat de mensen zo veel lachten".
De Lachende Kerk kunt u nog onge
veer een half jaar zien. behoudens twee
maanden rust in juli en augustu. Daar
na brengt Jansen een nieuw program
ma, „Oecumenisch" geheten, dat zich
ook tot protestanten richt en dat na de
pauze over psychologie gaat. Ik mag u
verder geen geheimen vertellen. Maar
wie De Lachende Kerk nog niet gezien
heeft, doet zichzelf tekort als hij er
zich niet onmiddellijk heenspoedt.
JORICK.
Nadat Henk de Bij en Peter Utrecht
in het vorig programma van .Signale
ment" op 23 oktober j.l. van het thema
„Het particulier kunstbezit" waren afge
dwaald om verbaasd het verschijnsel van
de enorme fabricage van en de handel in
massaschilderstukken te signaleren, zoe
ken zij op vrijdagavond 18 december a.s.
in het VARA-televisieprogramma de weg
terug naar de kunst en de kunstverkoop.
Zij constateerden, dat de kunst in het of
fensief is en zelfs op een zeer vitale ma
nier aan de weg timmert. In hun pro
gramma over oude en nieuwe mogelijk
heden van kunst kopen staan twee plan
nen centraal: het plan-Gans, inmiddels
verrijkt met nieuwe elementen, en het
rotaprentenplan van Aat Veldhoen.
Deze aflevering van „signalement" die
tot titel heeft „Van kitsch naar kunst",
wordt samengesteld, geproduceerd en ge
regisseerd door Peter Utrecht en Henk de
Bij.
(Advertentie)
WATERDICHTE
BADKAMERKACHEL
f43.50
Mocht u nog met het probleem zit
ten wat u aan kerstcadeautjes moet
kopen, troost u dan met de gedach
te dat het voor de Amerikanen nog
veel moeilijker is. Niet omdat er zo
weinig keus is, integendeel, in A-
merika hebben ze alles al, niet al
leen in de winkels, maar thuis ook
Eii wat moet je iemand geven die
alles al heeft?
Nu wordt de Amerikaanse in
dustrie niet geleid door suffe jon
gens. Ze kennen precies de be
hoeften van mensen die geen be
hoeften meer hebben. Een paar
voorbeeldexi?
Een zeewaardige tweezits duik
boot, voor slechts 1000 dollar.
Een leger van twintigduizend
tinnen soldaatjes, ad 10.000 dol
lar.
Een robot-kerstman, die met
een zak vol cadeaus de kamer
binnenkomt, exclusief cadeaus
1000 dollar.
Een zilveren braadpan voor de
kampuitrusting350 dollar.
Een „nietsrots", zijnde een hol
le steen met een bronzen plaat die
de volgende inscriptie draagt
„Op deze plaats gebexirde op 3
mei Ï782 in het geheel niets". Het
monumentje kost slechts 30 dol
lar, is dus te geef, en is ook ver
krijgbaar met andere data.
Een kastje met het uiterlijk
van een computer, dat een jaar
lang geheimzinnige lichtseinen
geeft. De seinen betekenen vol
strekt niets.
Het is indrukwekkend voor hoe
veel geld men in Amerika iets kan
kopen, dat helemaal niets is. Een
lichtseinenkastje dat niets betekent,
een nietsrots, een robot waar je
verder niets aan hebt. Allemaal
niets. Behalve de prijs. Die ligt
iets hoger dan niets.
Natuurlijk zullen de Amerikanen
die dingen kopen. Als ze het niet
doen, valt er verder niets te be
denken. Gewone dingen, die wel
iets zijn, heeft immers niemand
nodig. Het is chic een zeer duur
cadeau te geven dat niettemin niets
is. Het vormt het symbool van de
hoogste beschaving, van het Ame
rikaanse welvaartstoppunt en ont
wikkelingspeil. Wij Europeanen
mogen hopen dit niveau over een
jaar of wat eveneens te bereiken.
We hebben nu al bijna alles. En na
het alles begint het niets.
PRAET-MAECKER.
Pon if ok lui for
8
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De oude Jack L. War
ner zal inmiddels wel gerust zijn. Zyn
hoogstpersoonlijke eigenhandige filmpro
duktie van de musical My fair lady is
een gegarandeerd succes. Ook Nederland,
waar de heuglijke herinneringen aan
Sonneveld cum suis nog fris en levend is,
zal niet achterblijven. Vandaag gaat de
in Amerika en Engeland stormachtig be
groete filmversie, te Amsterdam en Rot
terdam in première. We durven de film
een triomfale zegetocht te voorspellen.
Dit is inderdaad eenvoudig, hartver
warmend sprankelend entertainment, zo
als bleek in Amsterdams Floratheater.
Daar werd My fair lady gisteren tijdens
een besloten voor-première getoond aan
pers en genodigden, waaronder verschil
lende Nederlandse My fair lady-spelers
en talrijke vertegenwoordigers van de
toneel- en filmwereld. Het gezelschap
heeft hoorbaar genoten. Menig nummer
kreeg een open doekje en dat is iets wat
men zelden hoort in 'n bioscoop: applaus.
Geen wonder dat Jack L. Warner,
hoogbejaarde president-directeur van
Warner Bros Filmmaatschappij er in to
taal 60 miljoen gulden voor over had,
om onder zijn persoonlijke supervisie de
opvoering van My fair lady stormender
hand te herhalen. Zo werd de musical in
een super-panavisiun en technicolor ge
schoten film van drie complete verto-
Advertentie)
Castella brengt nu
gouden munten
binnen ieders bereik!
Castella heeft de Koninklijke
Begeer te Voorschoten opdracht
gegeven tot het slaan van zes 18
karaats gouden munten met beel
tenissen van Prinsessen uit het
Huis van Oranje. Deze waarde
volle gouden munten zullen be
schikbaar worden gesteld tegen
een bepaald aantal Castella kopjes
en voor een prijs, die zeer belang
rijk lager is dan men voor der
gelijke munten gewoonlijk moet
betalen. Bewaar dus vanaf van
daag uw Castella kopjes hiervoor.
Het is ook mogelijk te sparen voor
een collectie kwaliteitstextiel, die
mooier is dan ooit. Nadere mede
delingen volgen binnenkort!
Het 'een-en-dertigen' spel en alle andere
Castella spaarkaarten komen hiermede
te vervallen. De spaarkaart die u nu aan
het volplakken bent, kunt u tot uiterlijk
I februari 1965 nog inwisselen.
tiingsuren, zojuist in Nederland geari-
veerd. Prachtkans, dat is zeker. Allen, die
destijds van de theaterversie hebben ge
noten, zullen de kennismaking ongetwij
feld willen hernieuwen. En zij, die met
koortsige drempelvrees uit iedere
schouwburg blijven, kunnen My fair la
dy alsnog van zeer nabij en integraal le
ren kennen.
Het is alleen even wachten tot de copy
van de film deze kant uitkomt.
Vandaar dat ons het nu leveren van
een uitgebreide recensie tamelijk onzin
nig toeschijnt. Laat u slechts in afwach
ting gezegd zijn, dat men geen West side
story of Hard day's night tegemoet kan
zien en dat de film toch een puur genot
is.
Hier gaat de pet natuurlijk heel diep af
voor de heren Lerner en Loewe, van wie
Lerner het film-scenario schreef dat de
musical tot in details volgt, met slechts
twee of drie bescheiden uitstapjes.
Regisseur veteraan George Cukor weet
het oorspronkelijk heel luchtige karakter
te bewaren in een oerdegelijke, conven
tionele en ijzersterke mis en scène, steeds
prachtig gefotografeerd door de kleuren-
cameraman Harry Stradling.
De rolbezetting leek de beste ter we
reld. Rex Harrison is een perfect genuan
ceerde Veriele Higgins, die werkelijk
adembenemend mooi Engels spreekt.
Audrey Hepburn is zowel voor als na de
methamorfose een aandoenlijke en beto
verende Eliza. Wilfred Hyde White speelt
met fijnste finesse de flegmatieke kolo
nel Pickering en de aloude Stanley Hol-
loway steelt als pa Doolittle bijna de ge
hele show. Decors en kostuums zijn van
ongekende weelde en raffinement, de
orchestratie is af, slechts de Nederlandse
ondertiteling, die bij de liedjes de her
dichting van Seth Gaaikema gebruikt, is
af en toe ronduit miserabel.
Horizontaal: 1. schriftelijk bewijs-
'stukje volk. 2. rijstbrandewijn
Japanse winkel. 3. st.uk paard.
4. voegwoord huisdier. 5. bedbe-
dekking. 6. geestelijke par exem-
ple (afk.). 7. lor lawaai. 8. plaat
sje in Gelderland eitje, 9. land in
Europa roem.
Vertikaal: 1. vroedvrouw kraan.
2. stad in Afrika waterbalspeJ.
3. drinkbeker zuidvrucht. 4. be
haagziek pers. voornaamwoord.
5. hijskraan. 6. adm. troepen met
teer bestrijken. 7. bouwwerk van
grote hoogte tamme nuttige die
ren. 8. interkerkelijke omroep
vrucht. 9. godin v.d. dagerraad
jaargetijde.
soa '6 uaad jo^i '8 -aaA ua.i
-oi 'i uaja'9 'ia^Bi 'g 'aui
latent f Japep deu g 'ojod
ubio z 'dvi JJMfeq 'i \LH3A
'aja
uajod '6 'iaau uiaie -8 'uaAaj
po; 'i 'ad .iaied '9 'ua^ap -g
•jaie^ ua 'f 'soj lories g 'os[
-o; 3H2JB z 'aneii uoq hOH
Jiqssoido
„Jullie kunnen niet eens afwassen;
als jullie gegeten hebben, gooi je de
borden weg".
POMPIDOE
De jonge poema die momenteel
wordt grootgebracht door mevrouw
Radema, de echtgenote van Ouwe
hands bedrijfsleider, maakt het best.
Het diertje, dat door de moeder werd
verstoten, is nu zo groot als een vol
wassen kat. „Pompidoe", zoals hij
werd gedoopt, loopt door het hele
huis en ligt 's avonds op een matje
voor de haard. Wanneer de hond, of
één van de huisgenoten die plaats
willen innemen, dan is Pompidoe er
als de kippen bij om iedereen dui
delijk te maken dat dit zijn plaatsje
is en voor niemand anders.
Het jonge dier is nu zover gevor
derd met de voeding dat hij al stuk
jes rauw vlees krijgt, dat hij zich
heerlijk laat smaken. Zijn vacht
glimt als een spiegel, een bewijs dat
hij kerngezond is. We zijn erg be
nieuwd hoe lang Pompidoe als „huis
dier" bij de Radema's zal kunnen
blijven.
DUEL
Toen de 26-jarige John Robinson
en een zakenvriend besloten een ge
schil te beslechten dat aan de bar
gerezen was, gingen ze naar buiten
en kozen hun wapens: auto's.
In hun auto's gezeten begonnen ze
op elkaar in te rijden. Verscheidene
keren ramden ze elkaar, en een van
hen werd nog een keer van de weg
op een open terrein geforceerd.
Robinson, die als eerste terecht
stond, kreeg een boete van veertig
pond en vijftien guinjes, mag een
jaar niet autorijden, en moet de pro
ceskosten betalen.
FLUIT
De eigenaar van een nieuw café
in Birmingham heeft er wat op ge
vonden om tegen sluitingstijd de
klanten weer op het rechte spoor te
helpen. In plaats van het gebruike
lijke „we gaan sluiten, heren" geeft
hij een stoot op de treinfluit, die hij
in zijn zaak heeft geïnstalleerd.
ONMISBAAR
James Bishop, een 82-jarige stoom
walschauffeur uit Grantham in En
geland, is voor de zeventiende keer
met pensioen gegaan, maar hij ver
wacht dat zijn baas hem weer zal
terugroepen zoals de zestien vorige
keren.
„Om een goede stoomwalschauffeur
te worden heb je jaren nodig, en
jongelui van om en nabij de vijftig
weten gewoon niet hoe ze er mee
om moeten gaan", zegt Bishop.
KEELER
Een onbekende koper heeft woens
dag in Manchester negentien pond
sterling betaald voor een houtskool-
portretschets van Christine Keeler
door wijlen Stephen Ward, twee cen
trale figuren uit het Profumoschan-
daal van verleden jaar.
De verkoop vond plaats op een
veiling. De veilingmeesters wilden de
naam van de nieuwe eigenaar niet
bekend maken.
IN MOBILISATIETIJD
(18 december 1914)
Een sergeant heeft iemand noodig
voor kleine administratieve bezighe
den, waarvoor zich een soldaat aan
gemeld heeft.
Sergeant: ,,Kun je goed schrijven?"
Soldaat: ,,Ja sergeant."
Sergeant: ,,En kun je een beetje
rekenen?"
Soldaat: „Inderdaad, sergeant."
De sergeant denkt diep na.
Dan: „Wat doe je eigenlijk voor je
vak?"
„Leeraar wis- en natuurkunde, ser
geant."
(Advertentie)
223. De dag na de merk
waardige aanslagen op de
stemmen van haar mede
dingers aan het Festival,
bleef de telefoon van Jackie
Spinet-Mineure opvallend
rustig. De gehele ochtend
werd er niet opgebeld en zo
konden zij en haar moeder
bij thee en koek weer wat
op hun verhaal komen.
..Ik denk dat meneer Bluff
hen tot rede heeft gebracht,
kind.." zei de sopraan.
„Als gentleman heeft hij
hen natuurlijk gewezen op
het onheuse van hun optre
den. Het is een man met
een groot overwicht.
De rest van haar woorden
ging verloren in een onge
woon rumoer dat door de
straat naderbij kwam Er
naderde een grote menigte
tieners, trekkebekkend en
schokschouderend gevolgd
door bellende slagersjon
gens op fietsen Temidden
van de groep danste een
jongeman met een gitaar
voort.
„Het is Bobbie Staal!"
riep Jackie uit „Ach moe
der.. dat is pas een zanger!
Als hij optreedt, breekt het
publiek alles af wat onder
zijn handen komt!"
„Daar acht ik dat publiek
dan ook best toe in staat!"
antwoordde naar moeder,
een blik naar buiten wer
pend. „En van de jongeman
zelf heb ik ook niet zo'n ho
ge dunk na zijn onaangena
me telefoontjes!"
Toen slaakte zij een hoge
kreet.
„Ze blijven hier voor de
deur staan!" meldde zij be
zorgd. „Hij zal toch niet
van plan zijn hier op te tre
den .71"