BMW 1800 TI: een moderne en zeer snelle reiswagen Stad van „Academie der dwazen" bestaat 600 jaar Dit jaar 42.682 auto 's meer verkocht dan in 63 GARAGE RIJK GARAGE LEN0S Garage Wittebos Garage Heijboer en van de Vijver Garage ANT00N VRIENS N.V. Onderzoek naar ongevallen met leswagens Reserves Lijn B.M.W.-dealer voor Zuid-Beveland Heinkenszand Tel. 01106-491 BMW 2000? Tips - tips - tips - tips - tips Contactpuntjes Adenauer „Dr. Humoris Causa" Garage A. van de Wou XIX DOOR Walter Breedveld 1 Maak nu een proefrit bij: Spoorstraat 21 Breda Tel. 33186 1 uinbouwers in Noord Holland in noodsituatie 17 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 18 DECEMBER 1964 li BMW heeft de „1500", die in de herfst van 1961 werd geïntrodu ceerd, gaandeweg verbeterd en sneller gemaakt. Voor de „1800" werd de cilinderinhoud van 1499 op 1773 cc gebracht en dit leverde tien paarden meer op. Met zijn 90 DIN-pk werd de BMW 1800, met een top van 165 km/u, een der snelste wagens in de betere middenklasse. Om zakelijke re denen bracht de Beierse fabriek eind 1963 ook nog de „1600" uit, bedoeld voor de 1.5 liter klan ten, die het prijsverschil tussen de goedkoper geworden „1500, en de „1800" bezwaarlijk vonden. Prijspolitieke motieven waren er ook niet vreemd aan. Dit jaar heeft BMW in de autowereld een sportieve klank de zeer snelle rijders een plezier gedaan met het op de weg brengen van een uiterst competente 1800-ver- sie, met prestaties op erkend sportwagenniveau: de 1800 TI. We hebben de zeer tem- m peramentvolle 1800 Tl. die de BMW-importeur £2111|| speciaal uit München had m ti 31 laten overkomen, een week lang getest. Zelden hebben we een wagen in handen gehad, die zo'n BQ&fll hoog gemiddeld cijfer haalt als deze. Uitste kende ryeigenschappen zijn hier in één auto ver- B enig-d met kwaliteit en comfort. Snelheid en vei- Br I ligheid werken prettig samen. Anders hadden we op de autoweg de snelheidsnaald niet rechts van 180 dur ven drukken. De fabriek schryft een top van 170 km/u voor ,maar de motor trekt zich weinig aan van de toeren- telJer, die bij een dergelijke snelheid 6200 omwentelingen per minuut aan wijst. Volgens het boekje is het max. vermogen 110 pk bij 5800 t.p.m. Het koppel is 15.1 kgm bij 4000 t.p.m. Om een wagen van een kleine 1100 kg vlot tussen 170-180 km/u te jagen, moet de krachtbron sterk, modern en elastisch zijn. We hebben hier te maken met een hypermoderne motor, onder een hoek van 30 graden ingebouwd met een vijfmaal gelagerde krukas en een driemaal gelagerde bovenliggende nokkeas. Dat deze machine berekend is UTRECHT De Utrechtse politie heeft een onderzoek ingesteld naar de ongevallen met lesauto's in de pe riode 1 januari-l december 1964. Gebleken is, dat bij 275 ongelukken 278 lesauto's betrokken waren, dat wil zeggen bij drie tot vier procent van alle aanrijdingen in de stad. In de meeste gevallen was de ^an dere'' partij strafrechtelijk schuldig. De voorrangskwestie speelde 59 keer een rol en in 46 van die gevallen was het de lesauto die wel voorrang had maar geen voorrang kreeg. Hieruit concludeert hoofdinspecteur Th. J. de Vries, dat de instructeurs te veel geneigd zijn om hun leerlin gen onder alle omstandigheden voor rang te laten ..nemen". Hij vindt dit niet juist als daardoor het verkeer in gevaar wordt gebracht. De instiuc- teur. aldus hoofdinspecteur De Vries, moet er rekening mee houden dat zijn leerling nog niet geroutineerd is, vaak niet zo snel kan optrekken bii bijvoorbeeld kruispunten als hij zelf wel gedaan zou hebben en dat 't zijn eerste taak is om de leerling be grip bij te brengen voor wat in een bepaalde verkeerssituatie wel of niet kan, afgezien van de vraag of men officieel in zijn recht staat. Verder heef de heer De Vries ge constateerd. dat bij de lesauto's het venijn „in de staart" zit. Bij de 115 kop-staartbotsingen waarbij een les auto was betrokken, was het 100 keer -de andere auto" die de leswagen aanreed. Dat gebeurde meestal om dat de leerling te plotseling stopte, onder meer als een verkeerslicht van groen op oranje sprong. De andere verkeersdeelnemers zullen vol- pns de heer De Vries, rekening moe- Jon houden met het feit dat ongerou- uneerde rijders vaak plotseling rea der en in bepaalde situaties en hij raadt hun dan ook aan, behoorlijk afstand te bewaren als ze achter een leswagen rijden. In de gemeente Utrecht is het to taal aantal verkeersongelukken in de maand november vergeleken bij vorig jaar 'eruggelopen van 830 tot 813. Bij deze ongelukken werden twee (vorig jaar vijf) personen ge dood en 119 (219) gewond. De voor naamste oorzaken van de ongelukken waren geen voorrang verlenen, file rijden en passeren, inhalen of snij den. Op het verkeersplein Oudenrijn gebeurde de meeste ongevallen, na melijk achttien tegen twaalf in no vember 1963. op hoge prestaties en zware beproevin gen kan doorstaan, hebben we gemerkt. Ons land is niet zo groot en onze autowegen zijn niet zo lang, dat we de BMW 1800 TI urenlang kunnen opja gen. Maar wat we met hem hebben gedaan, was voldoende om zeer tevre den te zijn- over de rijkwaliteiten. Bij een kruissnelhend van 140-150 km/u gaat alles verrassend gemakkelijk en soepel en er is dan nog veel reserve kracht aanwezig om veilig en overtui gend in te halen. Bij het acceleren hoeft men zich niet schrap te zetten en de motor te forceren. Het gaat spelender wijs. De sportwagentijden hebben een veilige marge. In het snelverkeer kan men zich altijd redden met de flitsen de acceleratie van de 1800 TI: Van 0-50 km/u in 3.8 sec.; tot 80 km/u in 8 sec.; tot 100 km/u in 11.2 sec.; tot 120 km/u in 16.5 sec.; tot 160 km/u binnen de 40 seconden. Deze prestaties liggen ver boven het gemiddelde in deze klasse en tippen aan die van de Porsche 1600, die een echte sport is. Er kan in de ver snellingen ver worden doorgetrokken: tot ruim 40 km/u in de eerste, 85 in de tweede, en tot 125 in de derde. De mo tor vertoont grote elasticiteit. In de vierde versnelling spint hij bij 45 km/u nog rustig en onaangedaan. In het druk ke stadsverkeer is de wagen even han delbaar als een tamme middenklasser Dit is ook een pluspunt, want men kan er alleen voor lange afstanden geen auto op na houden. De 1800 is grondig uitgedacht en de gedegen detailafwei> king herinnert aan handwerk. Het koetswerk is modern en zuiver gestileerd. Het is compact en wat de vorm betreft vrij neutraal gehouden. Vier volwassenen of een vijfpersoons gezin hebben alle zitcomfort, die voor een lange tocht nodig is. Er is voldoende ruimte voor hoofd en ledematen. Het kofferruim is goed ge vormd en groot genoeg en in het com partiment kunnen nog allerlei kleine re spullen netjes worden opgeborgen. Het interieur is degelijk en warm aan gekleed. Het dashboard is compleet en vrij overzichtelijk. De toerenteller had van groter formaat kunnen zijn en de plaatsing van enkele instrumenten vin den we minder gunstig, bijvoorbeeld de knop van de choke, waarnaar men in onderdashboardse donker moet tasten. Ventilatie en verwaming zijn effectief en gemakkelijk te regelen. De ruitewis- sers zijn effectief en een nuttig detail is dat de sproeier via een stuurhandle automatisch in werking wordt gesteld. Veiligheidsgordels vóór behoren bij de standaarduitrusting. De afwerking van carrosserie is, evenals die van de me- Het autopark breidt zich in Nedejv land nog met de dag uit. Eind no vember werden er in ons landje maar liefst 42.682 automobielen meer ver kocht dan in de vergelijkende periode in 1963. Kwam men in 1963 tot en met 20 november tot een totaal van 168.214, dit jaar werden van 1 janua ri tot en met 20 november maar liefst 210.896 produkten aan de man gebracht. De eerste twintig dagen van november bracht voor de diverse au tomobielfabrikanten een afzet van 9.650 auto's. De gespecificeerde cijfers ontleend aan typing office success" en sa mengesteld aan de hand van gere gistreerde nieuwe personen- en com binatiewagens in Nederland, geven nog een aantal belangrijke cijfers te zien. Zo bezet de General Motor Continen tal, met als „toppers" de Opel Kadett, de Opel 1700. de Viva en de Opel ca ravan nog steeds in ons land de eer ste plaats wat betreft de totale ver koopcijfers. Met de 35.492 eenheden heeft men in ons land 16,8 pet van het marktaandeel veroverd. Maar GMC zal hard moeten blijven wer ken wil men deze positie behouden, want Ford Engeland en Ford Duits land zijn hard op weg hun achterstand die vorig jaar nog 1,5 pet was, in te lopen. Door de geweldige verkoop cijfers van de Duitse Taunus 12 M tot 20 nov. dit jaar 12.645), de Tau nus 17M (al liep deze wat terug door de nieuwe serie die uitkomt) en de Cortina, is men GMC nu op 0,6 pet genaderd. De totale verkoop tot dit moment bedraagt namelijk 34.099 een heden of 16.2 pet van de Nederlandse markt. GMC en Ford zijn twee van de weinige automobielfabrikanten die hun marktaandeel hebben kunnen ver hogen. Volkswagen, met 32.130 een heden en 15.2 pet nog altijd een goede derde, verloor tot nu toe 0.1 pet van het marktaandeel, terwijl Fiat met 21.116 eenheden en 10 pet zelfs met 0.3 pet in vergelijking met vorig jaar een veer moest laten. De grootste klap moest echter Renault incasseren. De ze Franse firma zag het marktaan deel in een jaar van 8.7 pet naar 6,5 pet dalen. In de top van Nederland was Renault ook de enige zaak die minder auto's verkocht dan vorig jaar: 785. De nieuwe Renault 1500 met voorwielaandrijving komt daarom op een bijzonder belangrijk tijdstip en met deze 1500 zal men ongetwijfeld alles in het werk stellen om de ach terstand snel in te lopen Verheugend bij dit cijfermateriaal is dat ons nationaal produkt de DAF 750 het bij de Nederlanders steeds be ter gaat doen. Door de terugslag van Renault komt Daf nu heel dicht in de buurt van de vijfde plaats, van Renault. Doordat men dit jaar reeds 12.606 eenheden heeft verkocht, steeg het marktaandeel van 5.8 tot 6 pet. Als wij de overeenkomstige periode van 1963 bekijken valt onmiddellijk op, dat DAF 2.712 meer auto's heeft verkocht. Van Simca kon men zodoende iets meer afstand nemen. Simca ver overde met 4,9 pet de zevende plaats. Citroën moest 0.4 pet van het markt aandeel prijsgeven, en dat betekende dat Citroën in Nederland met Simca van plaats moest verwisselen. Het marktaandeel van Citroën was per 20 november nog 4.8 pet. Om de negende, tiende en elfde plaats wordt een verwoed gevecht ge leverd tussen BMW Peugeot en Aus tin. BMW maakte, vooral door de 1800, de grootste winst in deze groep en werd met 2.3 pet van de markt ne gende. Peugeot verspeelde wel de negende plaats, maar kon het verlies tot 0.2 pet van de markt beperken, waardoor men Austin 2 pet, dat een winst van 0.1 pet maakte, nog net achter zich wist te houden. De Volkswagen 1200 blijkt nog steeds een veel gevraagd produkt Liefst 22. 894 wagens gingen ^an 1 januari '64 tot 20 november '64 naar een geluk kige bezitter. Volkswagen slaat in dit opzicht op eenzame hoogte, want met 12,882 komt de Opel Kadett op de twee de plaats. De derde plaats is voor Ford Duitsland. De Taunus 12 M kreeg in Nederland een afzet van 12.645 een heden. Als vierde komt de DAF met 12.594 geregistreerde wagens op de Nederlandse wegen. De ranglijst ziet er verder voor de eerste vijftien als volgt uit: 6. Fiat 600 7410. 7. Cortina 6522. 8 Simca 1000 6212. 9. Renault 8 5999. 10. Taunus 17M 5644. 11 VW 1500 4610. 12 Peu- seot 404 3350. 13 Renault 4 3320. 14. Viva 3225, 15 CV Standaard 3096 Uit deze cijfers blijkt dat in de ver koop het aandeel van wagens in de prijsklasse tot 6000 gulden het hoogst is: totaal 58,2 pet. Dit percentage is als volgt onder te verdelen: Van 3 tot 4000 gulden 4.9 pet van de totale verkoop: 4 tot 5000 gulden 21,5 pet 5 tot 6000 gulden 31,8 pet. In de klas se van 7 tot 8000 .gulden werd ten slotte een percentage van 10,9 van de totale verkoop bereikt. (Advertenties) chanische afdeling, van hoge klasse. In deze prijsklasse van ruim 12,5 mille mag men dit trouwens ook verwachten. Hoewel de 1800 TI een zeer snelle, sportieve wagen is, heeft men bij BMW zoveel mogelijk aandacht besteed aan het rycomfort. De vering is afgestemd op de voortreffelijke rijkwaliteiten, een beetje aan de stugge kant, maar men kan een auto met capaciteiten op dit BMW-niveau nu eenmaal niet met een zacht, deinend veersysteem uitrusten. De wegligging en koersstabiliteit zijn geheel in overeenstemming met de an dere eigenschappen en voldoen aan de hoogste eisen. De besturing is licht en vrij neutraal, en had naar onze smaak iets positiever kunnen zijn. Bij hoge snelheden rea geert het stuur wat ongeïnteresseerd, maar misschien is dit een karaktertrek je. De vloeiende rijstijl wordt er echter niet door verstoord. In snel gereden bochten gedraagt de 1800 zich, ondanks dat hij betrekkelijk hoog op de wielen staat, stabiel. Hij laat zich licht en eventueel met kleine stuurcorrecties door de bocht jagen. We hadden niet het gevoel dat we een gevaarte van een 1100 kg meetrokken. Het schakelen gaat soepel, snel en correct, maar iets min der exact dan bij een sportwagen. De schijfremmen zijn volkomen berekend op hun zware werk. Het benzineverbruik varieert van 17-10. Het hangt er vanaf hoe de BMW 1800 TI wordt bereden. Men moet bij een wagen, die sportieve rijders veel rij genot geeft, niet op een paar litertjes kijken. De 1800, waarvan de TI een snellere versie is, hebben we in deze test en passant even voorgesteld. Het is niet zo, dat de gewone 1800 bij de TI vergele ken in 't niet valt. Weliswaar heeft hij 20 pk minder ter beschikking, het geen natuurlijk in de acceleratie scheelt maar in de praktijk maakt het weinig uit. Een top van 165 km/u kan er ook goed mee door. De 1800 kan echter meer hebben en 't is verleidelijk om het er dan ook uit te halen. De TI kan ook nog worden opgevoerd en BMW heeft intussen een hete versie voor wedstrijddoeleinden geprepareerd. Het is de BMW 1800 TI-SA, die in een kleine serie wordt gemaakt. Met een compressieverhouding van 10.2 1 en twee dubbele Webercarburateurs levert de 1.8 liter motor hier 130 pk bij 6100 t.p.m. De topsnelheid ligt tussen 190 en 200 km/u. Deze speciale rally-uitvoe- ^ring accelereert even snel als zware "sport- en gran turismo wagens. Voor de snelle 1800-versies zou ook aan zwaar dere motor worden gedacht, die mo gelijk tegen de Frankforter autoten toonstelling wordt geïntroduceerd. Een BMW 2000 zou de serie 1500-1600-1800 verdienstelijk kunnen afronden. Tot een van de moeilijkst te lokali seren ontstekingsstoringen moet die gerekend worden, waarbij de hoog spanning dóór de bougiekabelisolatic heen, naar „massa" kan lekken en de bougies daardoor niet meer aan hun trekken kunnen komen. Op het oog nog zeer bruikbare kabels blijken dikwijls bij onderzoek niet meer .stroomdicht" te zijn en daarom is 'iet beslist geen overbodige uitgave, le bougiekabels na twee of drie jaar (Lenst, te laten vernieuwen. In deze donkere dagen zal er nog vel eens een duplolamp vernieuwd noeten worden. Denkt u er dan voor al om de lamp (of de fitting) zo danig te monteren dat de beide kop lampen inderdaad ook allebei ge lijk dimmen of op groot licht staan en dus niet de éne dimt en de andere n de bomen schijnt? Pas er voor op dat er geen meerdere soorten" remvloeistof in het hydrau lische remsysteem van uw auto te- •echt komen want het zou wel eens kunnen zijn dat twee of meer soor ten remvloeistof elkaar niet verdra gen" en chemisch gezien, zeer onge wenste reacties kunnen veroorzaken. Het is dus maar. het beste de rem vloeistof niet ..ergens" maar bij uw eigen dealer te laten controleren en eventueel bijvullen. Sparen is een goede deugd maar de kiezelsteentjes etc. tussen het pro fiel van uw banden kunt u beter kwijt dan rijk zijn. Ze verminderen n.l. de greep op het wegdek omdat ze niet elastisch zijn en kunnen, bij dieper indringen, bovendien gevaarlijke can- vasbeschadingen tengevolge hebben. Met een kleine fittingschroevendraai er kunt u de indringers er zo uitwip pen. U^ vraagt maar. De heer K te Goes heeft een vrij nieuwe VW bestelauto waarvan de in laat naar de luchtfilter voorzien is van een klep. Deze klep is scharnie rend, staat dicht als de motor stil staat, gaat gedeeltelijk of geheel open als de motor draait en kan tenslotte door een bepaalde handeling ook con stant open gezet worden. Weet u pre cies de bedoeling van deze „nieuwig heid"? Bij nieuwere VW motoren is de luchtvoorziening naar de carburateur zodanig veranderd, dat door een slang- verbinding steeds „voorverwarmde lucht" naar het luchtfilter kan stro men hetgeen de „vergassing" uiter- aard ten goede komt. Bij hoge toeren tallen van de motor en ook bij hoge belastingen zal het quantum voorver warmde lucht echter onvoldoende zijn voo" de totaalbehoefte en in die ge vallen zal door de zich door onder druk openende klep, koude buiten lucht worden toegelaten die we dus als bijvoeding zouden kunnen beschou wen. De mogelijkheid om de luchtklep vas' en dus constant open te zetten is bedoeld voor tropische klimaten waarbij de buitenlucht dus als inwen dige koeling van de motor dienst kan doen. Deze vastzetmogelijkheid van de klep kunnen we in ons land dan ook maar beter vergeten tot de eerstvolgende hittegolf. Iedere kilometer Duitse weg wordt gemiddeld door 330.000 auto's bereden. Tot deze conclusie is men in Duitsland gekomen nadat alle cijfers over 1963 bekend zijn gewor den Een zware belasting als men weet dat men in Engeland tot 246.000 auto's en in Frafikrijk van 79.000 auto's per kilometer komt. In Duitsland rijdt een auto gemid deld per jaar 17.500 km. Deze verkeersintensiviteit brengt echter wel met zich mee dat het aantal verkeersongevallen in Duits land groot is. Bij de 510.000 onge vallen die in de eerste 6 maanden van dit jaar in West-Duitsland voor kwamen, werden 7221 personen ge dood en 203.000 Duitsers gewond. Een stijging met het vorig jaar van 10.4 procent naar 26.8 procent. Over niet al te lange tijd zal er meer bekend worden over de zo genaamde kunststofmotor. De Impe rial Chemical industries zijn druk bezig met de ontwikkeling van deze motor. Het schijnt dat de produktie van een dergelijke motor heel wat goedkoper zal zijn dan van een con ventionele motor. Na Italië en Zwitserland hebben thans Oostenrijk en Portugal ook wet telijk voorschrift waardoor iedere automobilist in dit land verplicht is een gevaren-driehoek in zijn auto te hebben- Buitenlandse toeristen moe ten ook in het bezit zijn van dit at tribuut. Op plaatsen waar bomen maar enig gevaar voor automobilis ten betekenen zal het Italiaanse mi nisterie van openbare werken op dracht geven de bomen te rooien. Drie punten hebben hiertoe geleid: 1 bomen maken het uitzicht slech ter; 2 de bladeren maken de wegen glad; 3 de boomwortels vernielen de weg. Een verhoging van het benzi- ne-geld zal in Zwitserland voldoende zijn om aan de financiën te komen die voor het aanleggen van kostbare bergwegen noodzakelijk zijn. De kunststofmotor waarover in deze rubriek eerder werd gesproken, zal in sterkte nauwelijks te over treffen zijn en kan de grote hitte die in de verbrandingsmotor ontwik keld. vrij gemakkelijk doorstaan. Wij zijn benieuwd weïke kunststof men hiervoor heeft weten te prepare ren Dealer voor Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen Oranjestraat 3 AXEL Tel. 01155-744-404 Dealer voor Roosendaal en omstreken Nispensestraat 44 Roosendaal Tel. 01650-4588 BONN Dïilken, een Duits stadje aan de Neder-Rijn, viert dezer dagen haar 600-jarige bestaan, een gebeurte nis, die normaliter alleen de plaatse lijke pers zou interesseren, ware het niet, dat deze kleine stad beschikt over een instituut, dat zijns gelijke vermoe delijk niet kent. Sinds meer dan 400 jaar is Dïilken namelijk de zetel van de enige „Academie der dwazen" ter wereld Met de stichting van de „bereden academie der kunsten en wetenschappen en ver lichte rnaanuniversiteit" werd hier de zotternij een academische graad ver leend. Uiterlijk onderscheidt Diilken zich he lemaal niet van andere kleine Duitse steden. De kinderen gaan meer of min der zoet naar school, hun vaders ver schijnen elke morgen op het werk en gaan 's zondags naar de kerk of naar het voetbalveld. Toch gebeuren er in dit stadje van tijd tot tijd vreemde din gen. Op 11.11 van elk jaar begint in het hele Rijnland de „Zotte tijd", die pas een hoogtepunt en einde vindt met de carnavalsdagen in februari ziet men rond de Dülkener „Trankemühle" even buiten de stad volwassen mannen op stokpaardjes rijden, het zijn allen keu rige burgers, die in het normale leven eerbare beroepen vervullen- Deze stokpaardrijders zijn uitsluitend leden van de Academie der dwazen", die met een rit rond deze molen een eeuwenoude traditie in ere houden. Kro niekschrijvers berichtten reeds in het jaar 1267, dat in Duiken Rijnlandse dwa zen en grappenmakers elkaar ontmoet ten en hier de humor hoogtij liieten vie ren Om onafhankelijk van wereldlijk en clericaal gezag naar hartelust pret te kunnen maken, verzamelden de middel eeuwse narren zich bij de „Trankemüh le". In de 14e eeuw stelde Graaf Adolf von Kleve voor zeer begaafde grappen makers een „Orde der dwazen" in. In 1554 kwamen tenslotte de vrolijke inwo ners van Dülken op de idee een „Aca demie der dwazen" te stichten. Deze vrolijkste academie ter wereld verleende van dat moment af aan be roemde tijdgenoten de titel „Doctor hu moris causa". De meest vooraanstaande narrendoctor van de 19e eeuw was de Duitse dichter Johann Wolfgang van Goethe. Aan het verzoek van de acade mie, een proefschrift over het probleem, hoe men een kanonskogel om de hoek zou kunnen schieten, te schrijven, heeft hij echter niet voldaan. Ook de vroegere Bondskanselier Adenauer is nog een proefschrift schuldig aan de Dülkener academie. Hem werd de zotte doctors bul in 1961 verleend: „ter waardering van een onvervalste Rijnlandse humor". De jongste doctors van de academie- zijn de surrealistische schilder Salvadore Da- li en de Düsseldorfse toneelspeler Paul Henkels. Advertenties) Dealer B.M.W. 1800 T voor: Dongen - Geertruidenberg - Raams- donksveer - Raamsdonk - Waspik - 's-Gravenmoer - Rijen - Gilze - Huiten en Molenschot: Tramstraat 37 Tel. 2619 Dongen Dealer B.M.W. Spuiplein 43 Tel. 01172-723 Breskens Het meest verbaasde zij zich over de witte dame; ze leek een beetje op mevrouw van de notaris. Hoe kwam zo'n deftig mens er toe om zelf de soep op te doen en het vlees te snijden. Ook de gebruikte borden en het bestek nam ze zelf weg. Alleen de schotels binnenbrengen liet ze door een meisje doen. Toen ze daar iets over fluisterde zei hij: „De men sen die hier komen eten, zijn gas ten, die witte dame is de gastvrouw. Als bij ons iemand zou komen eten zou jij toch ook zelf de soep op doen." ..Dat eten heeft een beurs vol geld gekost," zei ze toen ze weer in de brik zaten. „Je kunt in zo'n hotel niet eten voor drie duiten", lachte hij. „Het valt nogal mee, in de grote steden is het veel duurder." (^rave reden ze binnen door de oude Waterpoort. Het was een impo sant gezicht, het stoere bouwsel en de hoge iepebomen op de wallen. Grave had meer een stads karakter dan Me- gen en Ravenstein, die ondanks hun geslotenheid toch een landelijke sfeer hadden. Een fraaie kerk, grote pa triciërshuizen in de smalle straten, en kazernes. Ze waren er juist toen de soldaten op een exercitieveld in hun mooiste uniformen paradeerden voor een generaal. Het was een fan tastisch mooi gezicht. In Uden stond Cato al naar hen uit te kijken op de stoep van hun stevig stenen huis. Godefrieda ontmoette er voor 't' eerst haar man Kees Brands, die niet op de bruiloft had kunnen zijn. Een ro buuste veertiger, een resoluut man. En de kinderen, twee jongens, een tweeling van twaalf jaar en 'n meis je van acht jaar Even was er een vrolijk tafereeltje. Hoe moesten de kinderen haar noemen? Tante Gode frieda..? Ze was kleiner dan de snel groeiende jongens en ze zag er piep jong uit. „Zeg maar Godefrieda", lachte ze. „Ik heb echt niet het ge voel jullie tante te zijn". Die avond zaten ze gezellig bij el kaar in de ruime woonkamer van het burgerhuis waar niets meer her innerde aan de boerderij, die er wel was geweest in de tijd toen Kees Brands van zijn schaarse opdrachten nog niet kon leven. Nu was hij een man in bonis; hij bouwde villa's, ker ken en scholen. In het begin was het gesprek algemeen, maar al heel vlug vonden Kees en Jan hun eigen onder werpen. Godefrieda praatte met Cato. Ze was nog niet helemaal gewend in Cromvoirt. de overgang was te groot geweest. Maar het ging steeds beter. Dan vertelde ze over die heerlijke rit langs de noordelijke rand van Bra bant. over de maaltijd in het herto gelijk hotel en over de parade in Gra ve. Ze was enthousiast ze kon er niet over uitgepraat komen. Cato luis terde met glimlachende ogen en ver telde dan iets over haar eigen jeugd jaren in Megen. Opeens boog ze zich naar Godefrieda toe en fluisterde: „Je hebt Jan een weldaad bewezen dat je met hem bent getrouwd. Hij wil leven als een vrije vogel, maar hij wil ook een veilig nest hebben waar hij iedere avond in kan vliegen". NJa die eerste reis met de brik volg den nog vele van zulke dagen. Ook tijdens de winter gingen ze er op uit bij helder vriesweer, goed in gepakt en met de kap van de wa gen omhoog. In de loop van enkele jaren liet hij haar heel Brabant zien. De steden: Eindhoven, Tilburg, Bre da Roosendaal en Bergen op Zoom en alle dorpen die daar tussen lagen. Hij nam haar mee naar West-Bra bant waar hij vertelde over het stug ge bijgelovige volk. Naar het Peel- land waar ze de onbeschrijfelijke ar moede zag van de mensen in hun stulpjes. Naar de zanddorpen in het zuiden waar het kalmste goedmoe- digste volk van heel de wereld woon de. Doodarm en velen dom tot op het infantiel af. Hij reed met haar naar het „Land van Heusden en Al- tena'' tot aan Woudrichem toe. In het oude stadje aan de Merwede dat verscheidene keren, al naar gelang de heren hun muts hadden staan, bij Brabant of Holland had gehoord, vertelde hij over de reformatie, die dit land van het katholieke zuiden had afgescheurd. Hij had het niet hoeven vertellen, ze voelde het aan de sfeer, in heel het „Land van Heus den en Altena" werd ze het gewaar. Hij nam haar mee naar het vette kleiland boven Den Bosch. De wijde open polders vond ze prachtig en ze werd ook wat onrustig in de vlakke eindeloosheid. Daar voor het eerst brak hij los om zijn gemoed te luch ten. Voor haar geest stond het beeld van haar vader die ook niets moest hebben van de protestantse boeren met hun strakke gezichten en hun zilveren gespen op hun schoenen. Zijn hekel aan de mensen was een mild gevoelen vergeleken bij de haat, die Jan Griniau hun toedroeg. „Dat volk heeft ons eeuwenlang uitgezogen en uitgemergeld tot we geen snee brood te eten en geen hemd meer aan het lijf hadden. Je hebt het gezien in het Peelland. in West-Brabant, in Crom voirt en nog op zoveel andere plaat sen, hoe een volk kan verkommeren als het lang met de knoet wordt ge regeerd. Alles ter ere van de Here God". „Overdrijf je nu niet?" vroeg Godefrieda, die zich herinnerde dat zuster Francisca haar had verteld, dat de j-eformatie ook gezien kon wor den als een straf van God voor het slecht gedrag van vele katholieken. „Moest het hele volk dan lijden door de lamlendigheid Van sommigen?" vroeg hij. „Wat k onden de stumperds op de Brabantse zandgrond er aan doen dat in Rome de kardinalen niet deugden? Waarvoor was het nodig die mensen zo uit te mergelen toen ze de macht eenmaal in handen had den? Ze hadden ook kunnen regeren als wijze diepgelovige Vaders wat ze voorgaven te zijn. Dat waren ze niet; de weinige goeden uitgezonderd wa ren ze alleen uit op eigen baat. Zo gaat het altijd, Godefrieda. Omwen telingen van een omvang als de re formatie worden begonnen door goed willende lieden die oprecht menen dat sommige dingen veranderd moe ten worden. Opeens ontglipte hun de macht en dan komt het plebs in ac tie. Dat volk denkt niet, het wil af rekening houden en slaat er op los. Maar nu zijn we weer vrij, heel lang zaam zullen we boven de ellende uit groeien. Van de grond af aan moeten we beginnen. We hebben leiders no dig en die zullen er pas komen als we scholen bouwen om 'schrandere jongens op te leiden. De stem, die eeuwenlang verstikt is geweest, moet weer gaan spreken. Zover komen we wel als we geduld hebben. Dat heb ben we, wij zijn goedmoedig, slaafs zelfs maar ook vasthoudend. Als we niet zo taai waren geweest, was heel Brabant vernield door de dienaars van de Here", zei hij met onbe schrijfelijk sarcasme. |_Iij was nog altijd de vurige min naar van het eerste uur en zij was nog even verliefd. Duidelijk was hij niet voor haar geworden. Een vreemde man, die in zijn zucht naar vrijheid zo ver ging dat hij ook voor haar niet geheel openstond. Soms als hij na een grote jachtpartij diep in de nacht thuiskwam, rook hij naar drank, in zijn ogen zag ze een troe bele gloed. Van zijn werkzaamheden wist ze ook niet veel af Hij ging vaak jagen op landgoederen en met de boeren in het veld. Hij had altijd een goed gevulde weitas waar hij vreemd mee omsprong, soms gaf hij de helft weg aan arme mensen. Hij gin# naar veemarkten en paarden markten. hij bemiddelde bij de ver koop van landerijen en boerderijen en wat deed hij nog meer? Uit zich zelf praatte hij er niet veel over en als ze er naar vroeg, antwoordde hij met een glimlach, dat hij zou zor gen dat ze nooit iets tekort kwam. Daar zorgde hij inderdaad voor, ze kon steeds behoorlijk over geld be schikken. Toch begreep ze vlug dat ze nooit een dikke buidel zouden krij gen. Van zijn innerlijk begreep ze het mins+e. ofschoon hij veel praatte bleef zijn diepste wezen voor haar verbor gen. Soms had ze het gevoel dat hij twee naturen had: uiterlijk een vro lijke onbezorgde man. innerlijk een vulkaan. Dat was het duidelijkst ge bleken bij de dood van de baron. Nog een keer was hij bij de zieke man geroepen en de notaris had sterke aandrank op hem uitgeoefend om rent meester te worden van Zegenree. Go defrieda kreeg de stellige indruk dat het nieuw beraad grote indruk op hem had gemaakt. Alleen BMW-het beroemde huis der AUTO-COUTURE- kon deze wagen creëren! chic dynamisch krachtig ALKMAAR De Noordhollandse tuin bouw bevindt zich in een noodsituatie. Dit werd donderdag duidelijk met cij fers aangetoond door voorzitter A. P. de Boer. In zijn openingsrede voor een bijeen komst in Alkmaar gaf hij namelijk een overzicht van omzetten gedurende de afgelopen tien jaren Hieruit bleek dat de omzet van veilingen gezamenlijk in 54-55 f 73.2 miljoen bedroeg.' tegen f 73,- miljoen in het afgelopen seizoen. En voorts dat dit cijfer behoudens twee uit schieters in de tussenliggende jaren rond de 70 miljoen lag. Het landelijk cijfer steeg echter sinds dezelfde perio de van 440 tot 890 miljoen. De Noord hollandse gegevens geven een duidelijk beeld, dat dit gebied geen compensa tie kent voor de enorme kostenstijging in het bedoelde decennium. De nood kreet „ruilverkaveling" ontsnapte de heer De Boer. Volgens hem zal dit jaar de landelijke veilingomzet waar schijnlijk 50 miljoen lager liggen dan het vorige cijfer. Deze verlaging komt hoofdzakelijk ten laste van de vollegrondsgroenten waar van de omzet met ca 27 miljoen daalde, zodat de slag in Nonrdholland weer het hardst is aangekomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 21