ERS) ien- stente IERS TRIUMPH 2000: Engelse zes-cilinder met vele goede eigenschappen Coopvaert ONZE PUZZEL PROGRAMMA'S RADIO EN T.V. De wegenbelasting in nieuwe cijfers jendienst E FABRIEK 21 Contactpuntjes Toxopeus wil: Noodwachters inschakelen bij zelfbescherming Tips - Tips - Tips - Tips- DOUWE EGBERTS Zachte geurige pijptabak Aantal negers op openbare scholen in VS. verdubbeld Radio Televisie 20 rkzaamheden ngsmogelijk- Lekens, Markt 25, Dieleman, Noord- ant „Scheldezicht" >.00 uur. i", J. Martens, Ker- Bruyn, Achter de uur. r", Eenhoornplant- Groosman-Schee- he, Noordstraat 5, .e Porte d'Or", P. 0 tot 9.00 uur. onze Afdeling het bejaardenpension veert een de Eerw. Overste van veert, tel. 01130-310. TRITE WORKS) HULZENTREK- sEN. !- of 3-ploegen ibediener eidsvoorwaar- tkoming in of i Middelburg DE AFDELING Middelburg. ag gedurende DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 12 DECEMBER 1964 2i Een verbeterde „Super Snipe" en een zes-cilinder gesloten personenwa gen en Limousine zijn de meest luxueus uitgeruste personenwagens die ooit door de Britse Kootes-group zijn gebouwd. De nieuwe modellen, die bekend zullen worden als de Humber „Imperial" Sa loon en Limousiners, hebben gelijk waardige prestaties als de verbeterde „Super Snipes". 9 In Nederland rijden momenteel 155717 motortweewielers. Op 1 augustus wa ren er volgens het centraal bureau voor statistiek 84.163 motoren en 71.554 scoo ters. De provincie Zuid-Holland is het „dichtst bevolkt" met motortweewielers 20.347 motoren en 19.604 scooters. Britse automobilisten zijn er voor om veiligheidsgordels in auto's verplicht te stellen. Tijdens een onderzoek voor de Imperial Chemical Industries bleek 70 pet. van de ondervraagden voor vei ligheidsgordels in alle auto's. Als u per ongeluk in een midden berm komt, gebruik dan nooit uw rem pedaal. Alleen door het geven van gas kan men de schade zoveel mogelijk be perken. e Enige prestaties van de Ford Mus tang „Tour de France". In de eerste versnelling wordt 100 km per uur ge haald, in de tweede 140 km per uur, in de derde 180 km per uur. De top ligt tegen de 250 km per uur. 0 De zojuist gereed gekomen nieuwe Renaultfabriek te Sandouville bij Le Havre zal vanaf januari 1965 starten met de fabricage van het reeds aange kondigde nieuwe model van Renault, de 1500. De dagcapaciteit in deze nieuwe fabriek waar de auto met voorwielaan drijving wordt gemaakt, zal in de eerste periode niet zo groot zijn. Bij STILSTAAN blnntn dt BEBOUWDE kom WEL OF GEEN LICHT (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Toxopeus (bin nenlandse zaken) is van plan voor de gemeenten de mogelijkheid te openen noodwachtplichtigen verplicht bij de zelfbeschermingsorganisatie in te scha kelen. Ooor de onbevredigde situatie bij de zelfbeschermingsorganisatie is hij tot de conclusie gekomen, dat met vrijwil ligheid alleen geen voldoende bezettings graad valt te bereiken. Dit blijkt uit de memorie van ant woord van de minister op de begroting van de Bescherming Bevolking (B.B.) voor 1965. Hierin zegt de minister desgevraagd, dat er geen wettelijke mogelijkheden zijn om te bereiken, dat leden van de vrijwillige brandweerkorpsen een vrij willige verbintenis als noodwachter aan gaan. Dit zal volgens de minister alleen met overreding door het besuur van BB- kringen kunnen geschieden. De ervarin gen in verschillende kringen wijzen vol gens de minister uit, dat het mogelijk is langs deze weg resultaten te bereiken Een stevig op de weg liggende wagen met een topsnelheid van tegen de 150 km per uur en een benzineverbruik van gemiddeld 1:9,6 km is de nieuwe Triumph 2000, die sinds kort in ons land is. De zescilinder in lijn geplaatste motor levert 91 pk en heeft een cilinderinhoud van 1998 cc. De lange slagmotor is bijzonder soe pel, maar mag zeker niet tot de categorie der felle krachtbronnen worden gerekend. In dat opzicht ligt de Triumph achter bij zijn klassegenoten zoals BMW 1800 TL, Citroën DS 19 en Volvo P 122 S. Wat het benzineverbruik betreft neemt de wagen een heel wat gunsti ger positie in. Natuurlijk is de Citroën DS 19 onbereikbaar, maar m met de Volvo ligt de Bk Triumph op gelijk niveau, ■■A&kII terwijl BMW en Opel m%lll Kapitan op enige afstand van dit zuiver Engelse produkt volgen. JÊ De Triumph is nog in vele opzichten een ras- Ww echte Engelse wagen. Vooral als men in de wagen zit, bemerkt men dit onmiddellijk. Het dashboard heeft alle VI eigenschappen van Al bion behouden, terwijl wat minder gunstige aspecten voor het Europese vasteland de wat ver naar rechts geplaatste handrem is en de zuiver Engelse werking van de ruiten wissers. De wissers vinden links hun ruststand en vegen rechts hoog en links laag over de ruit. Nog een min-punt van de Triumph is de vrij krappe ruim te tussen gas- en rempedaal. Dit komt vooral omdat door de flinke transmissie tunnel (zo'n 30 cm) nogal wat ruimte in beslag wordt genomen. Hierdoor liggen beide pedalen dichter bij elkaar dan men in de regel gewend is. De kans moet zeker niét uitgesloten worden, dat men met de voet wel eens een van de pedalen meeneemt, die men op dat moment niet wenst te gebruiken. Verder niets dan lof over deze creatie TIJDENS de winter worden er heel wat brommers een paar maanden op nonactief gezet. Denkt u er om, vóór diat overwinteren de carburateur even geheel leeg te draaien want mocht u dit vergeten dan is de kans heel groot, dat in het voorjaar de carburateurka naaltjes en de sproeiers dichtgekoekt zitten door hard geworden olieresten van de mengsmering. IS het olieniveau van de versnellings bak of de achterbrug te laag, dan komt de smering der lagers en tandwielen in gevaar. Een te hoog oliepeil is echter ook uit den boze want door de dan te hoog oplopende drukken kan er b.v. olie worden doorgeperst naar de remtrom- mels en dan is het leed niet te overzien. PLASTIC vindt ook als vervangingsma teriaal van glas meer en meer toepassing in de automobielbouw. Denkt u er om deze plastickappen zoals u ze o.m. ziet als stopachterlicht, knipperlicht etc. nooit schoon te maken met benzine? De meeste plasticsoorten kunnen hier n.l niet tegen en gaan scheurtjes vertonen en dat is natuurlijk de bedoeling niet Met water, en eventueel wat zeep, krijg u plastic beslist wel schoon. SOMMIGE cricks staan vrij wankel on der een opgecrickte carrosserie en het gebeurt dan ook wel eens dat zo'n crick omzwikt en dat met alle gevolgen van dien. Om geen onnodige risico's te ne men dient u dus b.v. bij het verwisselen van een band ajtijd de handrem stevig aan te trekken en bovendien het tegen overliggende, wiel te blokkeren en dit liefst met twee wiggen, die u onder he' te blokkeren wiel schuift. J vraagt maar. Kunt u mij, vraagt mevr. L. te Roo sendaal. iets wijzer maken over he1 nut van een automatische choke? De merungen hierover zijn zo verdeeld da ik het ook uit uw pen eens wil verne men. Om er geen lang verhaal van te ma ken zouden we willen zeggen dat do automatische choke de gulden midden weg bewandelt. Ze voorkomt dat ei (meestal nutteloos) zonder choke ge start wordt, dat de chokeklep (veel) te lang dicht blijft staan of te snel en zon der overgang geopend wordt etc. Kort- om ze doet al die manipulaties met dc chokeknop die door al te veel automo blusten nog o zo vaak vergeten worden Dat de man of vrouw met technischt feeling graag zelf de chokebehandelin in de hand wil houden en daarbij ooi nog kans ziet één of twee km meer ui een liter benzine te persen is weer eci ander gezichtspunt. Maar neemt u ge- rust van ons aan dat procentueel gezien leze lieden maar dun gezaaid zijn zodai de conclusie eigenlijk voor de hand ligt De Triumph 2000 heeft van de ontwerpers lijnen meegekregen die niet zo onderhevig zijn aan mode verschijnselen. van ontwerper Michelotti, die er ook ditmaal weer in geslaagd is om een wagen te creëren die qua vormgeving en qua karakter er best wezen mag. De sportieve rijder, die in eerst'e instantie nogal uit is op felle acceleratie, zal zich ongetwijfeld afvragen waarom in de Triumph het principe van de twee carburateurs is gebruikt, nu felheid er niet door*gestegen is. De verklaring is nogal simpel. Door het' aanbrengen van een geheel nieuwe cilinderkop op de tweelitermotor zijn er zes aparte in- en ultlaatpoorten gekomen. Voor de juiste regeling van het binnenkomende gas zorgen die twee carburateurs. Het rijden in deze zes-cilinder vormt een groot genoegen. De motor blijft zelfs bij een zeer hoog toerental erg rustig en van windgeruis of motorgeluid is dan ook in de wagen heel weinig te mer ken. Verder staat de versnellingsbak welhaast perfect schakelen toe. On danks het feit dat de versnellingshandel vrij lang is, heeft men direct contact met' de volledig en zeer goed gesynchro niseerde vier-bak. De schakeling is zeer licht en in de Triumph kan men dan ook met recht spreken van mo torische kracht die men in de vinger toppen heeft. Verder is de derde ver snelling goed gekozen. Tussen de 40 en 120 km/u kan men deze gang ge bruiken. De besturing heeft enige speciale eigenschappen. Een onderstuurd ka rakter komt te voorschijn als men flau we bochten neemt, neutraal of over stuurd karakter bij snelle bochten. De Triumph blijft evenwel goed in de hand ligen als men maar vertrouwd is met het in bochten gasgeven in hoge versnellingen en gas wegnemen bij lage toeren. Een van de pluspunten die vooral de bestuurder, die vaak in druk stadsverkeer moet zijn, opvalt, is on getwijfeld de vrij korte draaicirkel: minder dan 10 meter en dat levert na drukkelijk voordelen op bij het zoeken naar een parkeerplaats. Over de goede wegligging hebben wij reeds eerder gesproken en zelfs bij een stevige zijwind is de wagen bijna niet uit de koers te krijgen. Deze goede koers blijft ook behouden als men de remmen vrij plotseling en krachtig te hulp roept. De Triumph (vóór schijf remmen en achter trommels) vraagt op dat moment niet al te veel extra aan dacht van de bestuurder. Over het interieur kunnen we kort zijn. De gescheiden voorstoelen zitten perfect, terwijl achter vrij gemakkelijk drie personen een plaats kunnen vin den. De weinige „dode hoeken" in de wagen zorgen voor een bijna niet te evenaren uitzicht naar alle kanten. De kofferruimte is gemakkelijk toe gankelijk doordat bij het wegslaan van het kofferdeksel ook gelijktijdig de drempel, die bij de meeste auto's blijft staan, bij de Triumph verdwijnt. De maten van de Triumph 2000 zijn: lengte 441 cm, breedte 165 cm, hoogte 142 cm. Tankinhoud 64 liter. De prijzen zijn: 12.800 standaard, 13.680 met overdrive, 14.291 met automatische transmissie. -TÏAHWfei Verlichting t. verplicht 0 X" <b Er komen elk jaar tienduizen den nieuwe automobilisten bij. Speciaal deze groep wil de ANWB er nog eens op wijzen, dat het niet overal is toegestaan om de auto zonder speciale verlichting te parkeren. Geen verlichting is nodig als de auto is neergezet binnen een afstand van dertig meter van een lantaarn en door deze direct wordt verlicht. Dit betekent dat een automobilist zeker moet we ten dat een lantaarn de hele nacht blijft brandenals hij van plan is zijn wagen tot de volgen de morgen te laten staan. Deze verkeersregel geldt in steden en dorpen officieel gezegd bin nen de bebouwde kom". Staat men rechts geparkeerd bij een niet-brandende lantaarn dan moet men stads- en achterlichten la ten brandeneventueel alleen het linkerachterlicht en het lin kerstadslicht of speciale par- keerlichtjes. (Advertentie) NASHVILLE, Tennessee Het aantal negerleerlingen, dat samen met blan ken op openbare scholen zit, is dit school jaar in 11 zuidelijke staten bijna ver dubbeld. Ongeveer 2 procent van de to tale negerbevolking van 3 miljoen in het zuiden, volgt onderwijs samen met blanken. Het afgelopen schooljaar wa ren dat er 34.105. Van de negers volgen er 31.927 dit jaar hogere onderwijscursussen op 143 ver schillende universiteiten en colleges sa men met blanken. 126 van de 180 vroe gere exclusief blanke colleges en uni versiteiten zijn gedesegregeerd. Een klein aantal blanken loopt colleges op 17 van de 39 overwegend voor negers bestemde onderwijsinstellingen. Vooral in de staten Louisiana, Tennes see en Virginia is het aantal geïntegreer de scholen zeer toegenomen. (Advertentie) elegant en praktisch, past als een tweede huid, warm in de winter, koel in de zomer, ge maakt van zeer snel drogende 100 HELANCA kantstof Een totaal nieuwe carrosserie op een geheel nieuw chassis, heeft er voor gezorgd, dat de Cadillac 1965 in geen enkel opzicht meer te vergelijken is met de voorgaande modellen. De mannen van Cadil lac hebben in 62 jaar tijd niet zoveel wijzigingen aangebracht als ditmaal ineens het geval is. Ver naast elkaar geplaatste langsliggers behoren tot het nieu we chassis, verder heeft dit pro dukt een nieuwe wielophanging, grote spoorbreedte voor en ach ter, een gewijzigde motorophan ging, een nieuwe radiateur en,een bijna voor 100 procent geluidloos uitlaatsysteem. Nadat eerst het weggeld de automobi listen danig heeft beziggehouden, zijn thans de problemen verplaatst naar de verhoging van de wegenbelasting, die ervoor moet zorgen dat toch de nodige guldens bij het rijk zullen binnenkomen om uitbreiding en onderhoud van ons wegennet mogelijk te maken. Ondanks het feit dat er nog geen de finitieve regeling voor deze vorm van belasting is gevonden, zijn toch reeds velen aan het rekenen geslagen. De verhoging van 65 pet. is voor een flinke groep automobilisten een financieel na deel ten opzichte van de f 50 weggeld die voorheen voor hen op het program ma stond. Alleen voor hen die momen teel minder dan f 77 belasting betalen ligt een klein voordeel in het verschiet Al de anderen moeten in de toekomst rekening houden met een belastingver hoging van meer dan f 50. Al met al is het autorijden het laatste jaar heel wat duurder geworden. Naast de benzineprijsverhoging en de hogere premies die momenteel bij de verzeke- rinugen worden gevraagd, heeft de 65 pet. die nu weer extra voor de wegen belasting moet worden opgebracht er bijna voor gezorgd dat het rijden van een auto in vergelijking met nog geen jaar geleden ongeveer 90 pet. duurder zal worden. Hieronder een tabel van nieuwe be lastingtarieven zoals ze door ons bere kend zijn. Het staat evenwel nog geens zins vast dat deze bedragen ook dooi de overheid zullen worden gehanteerd. De afronding op hele guldens is name lijk volgens eigen inzicht gedaan. Achter de mogelijke nieuwe tarieven vindt men in deze beknopte lijst ook de bedragen die tot op heden van kracht waren: 2 CV Fiat 500 AMI 6 Austin Seven BMW 700 DA F Fiat 600 Renault R 4 Trabant VIVA Dauphine DKW F 12 Hillman imp. Opel Kadett Simca 100 Austin Glider Cortina Fiat 1100 Morris 1100 Renault R 8 Taunus 12 M Volkswagen Opel Rekord Taunus 17 M Volkswagen 1500 Peugeot 404 Simca 1500 BMW 1500 Volvo 544 Peugeot 403 Triumph 2000 ID 19 Rambler Mercedes 220 SF Studebaker Ford Fairlane 500 Lancia Flaminia Chevrolet Impala Opel Admiral Buick Rivièra Cadillac Imperial f 66,— f 66,— f 79,— f 79,— f 79,— f 79,— f 79,— f 79,— f 79,— f 79,— f 92, f 92, f 92, f 92,— f 92,— f 106, f 106,— f 106, 1200 f 106,- f 106- f 106,- f 106,- f 119 f 119,— f 119,— f 132,— f 132,— f 132,- f 132,- f 145,- f 145,- f 158,- f 158,- f 177,— f 195,— f 195,- f 203,- f 203,- f 227.- f 227,- f 251,- f 251,- (f 40) (f 40) (f 48) (f 48) (f 48) (f 48) (f 48) (f 48) (f 48) (f 48) (f 56) (f 56) (f 56) (f 56) (f 56) (f 64) (f 64) (f 64) (f 64) (f 64) <f 64) (f 64) (f 72) (f 72) (f 72) (f 80) (f 80) (f 80) (f 80) (f 88) (f 88) (f 96) (f 96) (f 104) (f 120) (f 120) (f 128) (f 128) (f 152) (f 152) (f 176) (f 176) HORIZONTAAL 1 Lang jaspand, 4 familielid, 6 meis jesnaam, 10 kans, 11 vogel, 14 haven bij Rode Zee, 16 ambtshalve (Lat. afk.), 17 onverstandig, 18 Engels voorzetsel, 19 wa ter in Brabant, 20 Sportterm (afk.), 21 zij rivier v.d. Donau, 23 dubbelklank. 25 soort hagedis, 28 verder gaan, 30 klein roofdier, 32 verlaagde toon, 34 voorzetsel 35 kiemen, 37 vervangen, 42 landbouw werktuig, 44 uitroep, 45 Frans lidwoord 46 grondtoon, 47 godheid, 48 soort onder wijs (afk.), 49 hij die solliciteert, 53 vet te vloeistof, 55 bijwoord, 56 stofmaat, 58 nagerecht, 59 bepaalde ziekte, 63 handvat 65 goud (Fr.), 66 verbinding, 68 eerwaar de heer (Lat. afk.) 70 Frans onb. voor- naamw. 71 bestaat, 73 familielid, 75 voor zetsel, 76 flink, 78 zelfzuchtige, 80 kerel. 81 schrijflijn, 82 familielid, 83 bloem. VERTICAAL 1 Clubgebouw, 2 maanstand (afk.), 3 voor. 4 onmeetbaar getal, 5 oosterse ti tel, 6 vreemde munt (afk.), 7 venster 8 hetzelfde (afk.), 9 deel v.d. hals, 10 gelaatsbeschildering 12 oosterse titel, 13 deel van een tocht, 15 bars. 17 belevenis i.d. slaap, 19 aansporen, 22 de somma van, 24 geestdrift. 26 pers. voor- naamw., 27 meisjesnaam, 29 met de ploeg omwerken, 31 meisjesnaam, 33 onderwijs instituut, 36 meisjesnaam, 38 onder andere (afk.), 39 drank, 40 het Heilige Roomse Rijk (afk.), 41 vogelziekte, 43 jongens naam, 44 reeds, 47 anno (afk.), 49 zang- noot, 50 geestig, 51 met spoed, 52 strijd perk, 54 verbinding, 57 leed doormaken, 58 tafelgerei, 60 als eerder (afk.), 61 god heid, 64 deel v. d. mond, 67 Indische dakbedekking. 69 onvruchtbaar. 72 zeepwater, 74 overheidsinstelling, 77 water in Friesland, 78 stofmaat, 79 die rengeluid, 80 inhoudsmaat (afk.). OPLOSSING HORIZONTAAL 1 Praal, 4 pek, 7 abeel, 11 un, 12 liter 14 al, 15 mi, 17 esse, 19 raar, 21 ag 22 pasta, 24 tam, 25 rolde, 27 malle. 28 irene, 29 va, 30 rus, 32 el, 34 balkon, 37 kampen. 40 ed, 41 omver, 42 po. 43 perron, 46 ees- ter. 49 re. 50 dra. 52 il, 54 snaar, 56 lente, 59 netel, 61 iel, 62 danig, 64 ir, 65 gene. 67 eden, 69 nn, 70 le, 71 aster, 73 tu, 75 ruine, 76 ton, 77 terts. VERTICAAL 1 Pampa, 2 au, 3 aneta, 4 pieter, 5 et. 6 kermis, 8 baron, 9 el, 10 leger. 12 Is, 13 ra, 16 ia, 18 saldo, 20 arena, 21 ad, 23 smal, 26 leep, 29 vader, 31 uiver, 33 lepel, 34 bep, 35 kor, 36 non, 37 kro, 38 mes. 39 nor, 44 rest. 45 ovale, 47 einde, 48 tien, 50 driest, 51 alleen, 53 anjer, 55 negen. 57 tante, 58 agnes, 60 er, 63 in, 66 na, 68 dr, 70 li, 72 to, 74 ur. Zaterdag 12 december HILVERSUM I 402 m KRO: 12,00 Angelus 12.04 Religieus nws. 12,10 Country and Western Express (gr.) 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Licht instr. ens. en zangsol. 13.00 Nws. 13,15 Marktber. 13-,18 V.d. jeugd 14,10 Musicerende dilettanten, fanfare-orkest 14,30 V.d. kleuters 14,40 Franse les 15,00 Lichte orkestmuz. en zangsol. 15,30 Sig naal: documentaire voor en over jonge mensen 15.50 Lichte gram. 16,30 Motor praat 16.40 Spiegelbeeld (gr.) 17,00 Amus.muz. (gr.) 17,30 Kunstkroniek 18.00 Dansorkest 18.20 Koorzang 18,35 Piano spel en orkestmuz. (gr.) 18,50 Lichtba ken, lez. 19,00 Nws. 19,10 Actualiteiten 19.30 Promenade-ork. en zangsol., amus. muz. (stereofonische uitz.) 20,30 Rielek- sen, amus.progr. 21.35 Met man en paard, act. kroniek 21.45 Roulette, muz. spelle tje 22,00 Liedjes uit Vlaanderen en Ne derland 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22,40 Epiloog 22.45 Kruispunt: gesprek over Christen-zijn in Kerk en wereld van van daag 23,15 Nwe. klass. gram, met comm. 23,55-24,00 Nws. HILVERSUM II 298 m VARA: 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Act. sportnws. 12,55 VARA-varia 13,00 Nws. 13,15 Stereofonische uitz.: Lichte orkestmuz. en zang 13,40 Uitlaat, progr. v.d. twintigers 14.15 Radio Jazz club 14,45 Voor nu en later. lez. 15,00 Nederl. zangers uit vroegers jaren (opn.) 16.00 Nws. 16,02 Boekbespr. 16.20 Ama teurs, de microfoon is voor U 16,45 Ste reofonische uitz.: Tango-rumba-ork. en zangsol. 17,10 Stereofonische uitz.: Instr septet, lichte muz. 17,30 Weekjournaal 18.00 Nws. en comm. 18,20 Tijd voor teen agers 19.10 Je neemt er wat van mee, quiz 20,00 Nws. 20,05 Trammelant in Loe ren a.d. Hor, amus.progr. 21,00 Soc. comm. 21.15 Dansmuz. 21.45 Als de klok dertien slaat: De dertiende patrouille, hoorspel 22.15 Franse chansons 22.30 Nws. 22,40 Instr. trio en zang 23.10 Even na- platen, licht muz. progr. 23,55-24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12,00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12,25 Weer- ber. en meded. v.d. schippers 12,30 Ge- var. progr. 12,55 Progr.-overz. en ber. v.d. schippers 13,00 Nws. 13,20 Nwe gram. v.d. jeugd 14,00 Nws. 14,03 Ope- rettemuz. 15,00 Nws. 15.03 Radioweek I. II en III 15,15 Hoorspel 16.15 Instr. muz. 17,00 Nws. 17,15 Vlaamse schoolkoren 17,25 Orgelmuz. 18.00 Nws. 18.03 V.d. sold. 18,28 Paardesportber. 18.30 Liederen 18,45 Sport 18,52 Lichte muz. 19.00 Nws 19,40 Jazzmuz. 20,00 Musical 21,00 Ka- mermuz. 21,30 Tophits uit Japan 22,00 Nws. 22,15 Oberbayernstemming 22,45 De zeven kunsten 23,00 Nws. 23,05 Dansmuz 23,55-24,00 Nws. BRUSSEL FRANS 484 m 12.05 Gevar. muz. 15,02 Hoorspel 16.02 Bel Canto 17,00 Nws. 18,02 V.d. sold 19,08 Gevar. muz. 19,30 Nws. 20.00 Hoor spel 22,00 Wereldnws. 22,55 Nws. 23,55- 24,00 Nws. Zondag 13 december HILVERSUM I 402 m IKOR: 8,00 Nws. 8.15 Goede morgen act., muziek en een lezing 8,45 Inl. op de vroegdienst 9,00 Vroegdienst 9.45 Nws en waterst. KRO: 10.00 Inl. hoogmis 10,05 Hoogmis 11,15 Lichte gram. 12,10 Boekbespr. 12.20 Lichte gram. 12,30 Koor zang en licht instr. ens. 12,50 Buitenl comm. 13,00 Nws. 13.10 De drie muske tiers, licht progr. 13.30 V.d. kind. 14,00 Radio Filharm. sectet, klass. en moderne muz. 14.30 Viool en piano, klass. muz. (opn.) 15,00 De hand aan de ploeg, lez. 15.05 Lichte gram., sportrep. en -uitsla gen 16.30 Radio-kamerork.. radiokoor en sol., gew. muz. (opn.) 16,45 Pianorecital, klass. muz. (opn.) Convent van ker ken: 17,00 Dienst van Het Leger des Heils NCRV: 18.00 Koperork. (gr.) 18,20 Geest, huismuz., Adventsliederen 18.40 Gesprek in de pastorie 19.00 Orgelconcert 19,15 Leek en gemeente in Nigeria, lez 19.30 Samenzang, geest, liederen 20.00 Nws. 20,07 Meditatie KRO: 20,15 In tern. volksliederen 20,35 De man die niet in het systeem paste, hoorspel 21.30 Klass. kamermuz. (opn.) 22.05 Wissewas- sen licht progr. 22,25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22,40 Epiloog 22,50 Lichte muz 23,10 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws. HILVERSUM II 298 m VARA: 8,00 Nws. sportmeded. en soc. strijdlied 8,18 Weer of geen weer, gevar progr. 9.45 Geest, leven, toespr. IKOR 10.00 Kinderdienst 10.30 Kerkd. 11,30 Vraag en antwoord 11.40 Gram. 11,45 Re sonans - opgevangen en teruggekaatst uit het hedendaagse doen en denken AVRO: 12.30 Lichte orkestmuz. en zang sol. 13,00 Nws. 13,07 De toestand in de wereld, lez. 13.17 Meded. of gram. 14.10 Jeanne d'Arc au Bücher, oratorium, uit gevoerd door Residentie-ork., koren en sol. 15.40 Stereofonische uitz.: Dansork en zangsol. 16.10 Country and Western music (gr.) 16,30 Sportrevue 17,00 Lied jes VARA: 17.30 V.d. jeugd 17.50 Nws., sportuitsl. en sportjournaal 18.30 Stere ofonische uitz.: Walsork. 19,00 Bij nader inzien, act. discussie 19,35 Vrij entree cabaret AVRO: 20,00 Nws. 20.05 Euro parade: vocale en instr. sol. 1 Oostenrijk 20.45 Operamuz. (gr.) 21.30 Wie is de schuldige, hoorspel (4) 22,05 Strijkork. lichte muz. 22,30 Nws. 22,40 Act. 22,55 Meded, en uitsl. 2e klas voetbal 23,00 Radio Kamerork., klass: muz. (opnfl 23.55-24,00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12,00 Nws. 12,03 Satirisch progr. 12.55 Progr.-overz. 13.00 Nws. 13.20 V.d. sold. 14,00 Nws. 14,03 Opera- en bel canto concert 15,00 Sportprogr. met gevar. muz. (Om 17,00 Nws.) 18,00 Nws. 18.03 Piano- ree. 18.30 Kath. uitz. 19.00 Nws. 19 40 Amus.muz. 20.00 Gevar. muz. progr. 22.00 Nws. e» berichten 22,15 Dansmuz 22 30 Satirisch cabaret-progr. 23.00 Klass. en moderne muz. 23,55-24,00 Nws. BRUSSEL FRANS 484 m 13,00 Nws. 13.15 Gevar. muz. progr. (17.00 Nws.) 18,00 Gevar. muz. progr 19,30 Nws. 20.00 Gevar. muz. 22.00 We reldnws. 22,55 Nws. 23,55-24,00 Nws. Maandag 14 december HILVERSUM I 402 m NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7,10 Dag opening 7.20 Klass, gram. 7,45 Sportuitsl van zaterdag 7.45 Radiokrant 8.00 Nws 8,15 Gew. muz. (opn. en gr.) 8.30 Amus. muz. (gr.) 9,00 Gram. v.d. zieken 9,35 Waterst. 9.40 V.d. huisvrouw 10,10 Klass kamermuz. (gr.) 10,20 Rondom het woord: theologische etherleergang 11,05 Lichte gram. HILVERSUM II 298 m AVRO: 7.00 Nws. 7,10 Ochtendgym 7,20 V.d. kind. 8,00 Nws. 8,15 Klankju- welen, amus.muz. (gr.) 8,50 Ochtendgym 9.00 De groenteman 9,05 Pianorec.. klass muz. (gr.) 9.40 Morgenwijd. 10.00 Ar beidsvitaminen (gr.) 10.50 V.d. kleuters 11,00 Nws. 11,02 V.d. vrouw. Zaterdag 12 december NEDERLAND 1 NTS: 15,00 Weekjournaal NCRV: 15,25 Progr. voor postzegelverzamelaars NTS: 15,50 Alles draait om moeder tv-feuill. NCRV: 16,15 Achter het stuur, progr. over auto's en voor auto mobilisten 16.50 Attentie 17.00-17.45 V d kind. 19,30 Barend de Beer 19,35 Lassie tv-film NTS: 20,00 Journaal NCRV: 20.20 Pa Pinkelman en tante Pollewop. beeldverhaal 20.25 Stiefbeen en zoon tv-spel 21,00 Attentie 21,15 Dan liever de lucht in, musical 22.30 Over naar Lon den voor een rechtstreeks contact met de WACB NTS: 22,45-22,50 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20,00 Nws. in het kort 20,01 De Bailey's, tv-film VARA: 20,25 Feest, zang en voordracht 21.00 Sport met Spaak, Spaak met sport 21,45 Achter het nieuws. BELGIë VLAAMS 10,30-11,45 Volksuniversiteit (herh.) 17,15 V.d. jeugd 17.45 School-tv 18,55 V. d kind. 19.00 Kath. uitz. 19,30 De grote oorlog: Slaap rustig voort, zei Fischer, terugblik op de vijf voorbije oorlogs maanden, documentaire 19.55 Hier spreekt men Nederlands 19.59 Weerber. 20.00 Journaal 20,25 Cup: wedstr. onder de supportersclubs om de tv-beker 21,50 Echo 22,20 Suspens: Rattenvergif (De vil's bait), politiefilm 23,15 Journaal. BELGIë FRANS 17.15 Lectures pour tous: literaire uitz. 18,30 Berichten 18.33 Slagvelden: Ploesti 19.00 Histoires naturelles: Het parfum van de koningin 19.30 L'Affaire Bismarck, detectivefilm 20.00 Journaal 20,30 L'Aven- ture de Cabassou, speelfilm 22,00 Ni figue, ni raisin, amus.progr. 22 45 Jour naal. Zondag 13 december NEDERLAND 1 RKK: 11,00-12.00 Hoogmis - NTS: 15,30- 17,00 Turnen. Ned. kamp. voor heren IKOR: 19.30 Televisiecatechisatie NTS: 20.00 .Journaal 20.05 Sport in beeld AVRO: 20,30 Open het Dorp, rep. aan bieding plaquette aan de AVRO 20.35 Kijkt u ook vanavond?, gevar. progr. Koll, tv-spel 22,15 Kunstgrepen NTS: 22.40-22,45 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 19,30 De Tijdscapcule 20.00 Jour naal 20,05 Tom Ewell-show 20,30 Het gevaar, tv-film 21,20 Eurovisie: clown festival 22,15-22,30 Sport in beeld. BELGIë VLAAMS 15.00 Voor boer en tuinder 15,30 De Flint- Stones, tekenfilm 15.55 V.d. jeugd 16.30- 17.15 Atletiek, rep. van de indoor-ontmoe- ting die gisteravond heeft plaatsgehad in het sportpaleis te Antwerpen 13,30 Sportuitsl. 18.35 V.d. kleuters 18.55 V.d. jeugd 19.55 Weerber. en meded. 20.00 Nws. 20,15 Sportweekend 20.45 Licht con cert 21,00 Eurovisie: Festival van de clowns, rep. van het festival dat te Cam- pione plaatsheeft n.a.v. de sterfdag van de beroemde clown Grock, 10 jaar geleden 22.15 Eurovisie, klass. concert 23,00 Nws BELGIë FRANS 11,00-11,45 H. Mis 15,00 Studio 5. ge var. progr. 19,30 Vader weet het beter: Mystere chez les Anderson, tv-film 20.00 Journaal 20,30 Beaucoup de bruit pour nen, komedie 22,20 De 50 gezichten van Amerika, serie progr. over de 50 Ame rikaanse staten: Maryland 22,45 Journaal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13