ERS)
ien-
stente
IERS
TRIUMPH 2000:
Engelse zes-cilinder met
vele goede eigenschappen
Coopvaert
ONZE PUZZEL
PROGRAMMA'S RADIO EN T.V.
De wegenbelasting in
nieuwe cijfers
jendienst
E FABRIEK
21
Contactpuntjes
Toxopeus wil:
Noodwachters
inschakelen bij
zelfbescherming
Tips - Tips - Tips - Tips-
DOUWE EGBERTS
Zachte geurige pijptabak
Aantal negers op
openbare scholen
in VS. verdubbeld
Radio
Televisie
20
rkzaamheden
ngsmogelijk-
Lekens, Markt 25,
Dieleman, Noord-
ant „Scheldezicht"
>.00 uur.
i", J. Martens, Ker-
Bruyn, Achter de
uur.
r", Eenhoornplant-
Groosman-Schee-
he, Noordstraat 5,
.e Porte d'Or", P.
0 tot 9.00 uur.
onze Afdeling
het bejaardenpension
veert een
de Eerw. Overste van
veert, tel. 01130-310.
TRITE WORKS)
HULZENTREK-
sEN.
!- of 3-ploegen
ibediener
eidsvoorwaar-
tkoming in of
i Middelburg
DE AFDELING
Middelburg.
ag gedurende
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 12 DECEMBER 1964
2i
Een verbeterde „Super Snipe" en
een zes-cilinder gesloten personenwa
gen en Limousine zijn de meest luxueus
uitgeruste personenwagens die ooit door
de Britse Kootes-group zijn gebouwd.
De nieuwe modellen, die bekend zullen
worden als de Humber „Imperial" Sa
loon en Limousiners, hebben gelijk
waardige prestaties als de verbeterde
„Super Snipes".
9 In Nederland rijden momenteel 155717
motortweewielers. Op 1 augustus wa
ren er volgens het centraal bureau voor
statistiek 84.163 motoren en 71.554 scoo
ters. De provincie Zuid-Holland is het
„dichtst bevolkt" met motortweewielers
20.347 motoren en 19.604 scooters.
Britse automobilisten zijn er voor
om veiligheidsgordels in auto's verplicht
te stellen. Tijdens een onderzoek voor
de Imperial Chemical Industries bleek
70 pet. van de ondervraagden voor vei
ligheidsgordels in alle auto's.
Als u per ongeluk in een midden
berm komt, gebruik dan nooit uw rem
pedaal. Alleen door het geven van gas
kan men de schade zoveel mogelijk be
perken.
e Enige prestaties van de Ford Mus
tang „Tour de France". In de eerste
versnelling wordt 100 km per uur ge
haald, in de tweede 140 km per uur, in
de derde 180 km per uur. De top ligt
tegen de 250 km per uur.
0 De zojuist gereed gekomen nieuwe
Renaultfabriek te Sandouville bij Le
Havre zal vanaf januari 1965 starten
met de fabricage van het reeds aange
kondigde nieuwe model van Renault, de
1500. De dagcapaciteit in deze nieuwe
fabriek waar de auto met voorwielaan
drijving wordt gemaakt, zal in de eerste
periode niet zo groot zijn.
Bij STILSTAAN blnntn dt BEBOUWDE kom
WEL OF GEEN LICHT
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Toxopeus (bin
nenlandse zaken) is van plan voor de
gemeenten de mogelijkheid te openen
noodwachtplichtigen verplicht bij de
zelfbeschermingsorganisatie in te scha
kelen. Ooor de onbevredigde situatie bij
de zelfbeschermingsorganisatie is hij tot
de conclusie gekomen, dat met vrijwil
ligheid alleen geen voldoende bezettings
graad valt te bereiken.
Dit blijkt uit de memorie van ant
woord van de minister op de begroting
van de Bescherming Bevolking (B.B.)
voor 1965.
Hierin zegt de minister desgevraagd,
dat er geen wettelijke mogelijkheden
zijn om te bereiken, dat leden van de
vrijwillige brandweerkorpsen een vrij
willige verbintenis als noodwachter aan
gaan. Dit zal volgens de minister alleen
met overreding door het besuur van BB-
kringen kunnen geschieden. De ervarin
gen in verschillende kringen wijzen vol
gens de minister uit, dat het mogelijk is
langs deze weg resultaten te bereiken
Een stevig op de weg liggende
wagen met een topsnelheid van
tegen de 150 km per uur en een
benzineverbruik van gemiddeld
1:9,6 km is de nieuwe Triumph
2000, die sinds kort in ons land is.
De zescilinder in lijn geplaatste
motor levert 91 pk en heeft een
cilinderinhoud van 1998 cc. De
lange slagmotor is bijzonder soe
pel, maar mag zeker niet tot de
categorie der felle krachtbronnen
worden gerekend. In dat opzicht
ligt de Triumph achter bij zijn
klassegenoten zoals BMW 1800
TL, Citroën DS 19 en Volvo P 122
S.
Wat het benzineverbruik betreft
neemt de wagen een heel wat gunsti
ger positie in. Natuurlijk is de Citroën
DS 19 onbereikbaar, maar
m met de Volvo ligt de
Bk Triumph op gelijk niveau,
■■A&kII terwijl BMW en Opel
m%lll Kapitan op enige afstand
van dit zuiver Engelse
produkt volgen.
JÊ De Triumph is nog in
vele opzichten een ras-
Ww echte Engelse wagen.
Vooral als men in de
wagen zit, bemerkt men
dit onmiddellijk. Het
dashboard heeft alle
VI eigenschappen van Al
bion behouden, terwijl
wat minder gunstige aspecten voor het
Europese vasteland de wat ver naar
rechts geplaatste handrem is en de
zuiver Engelse werking van de ruiten
wissers. De wissers vinden links hun
ruststand en vegen rechts hoog en links
laag over de ruit. Nog een min-punt
van de Triumph is de vrij krappe ruim
te tussen gas- en rempedaal. Dit komt
vooral omdat door de flinke transmissie
tunnel (zo'n 30 cm) nogal wat ruimte
in beslag wordt genomen.
Hierdoor liggen beide pedalen dichter
bij elkaar dan men in de regel gewend
is. De kans moet zeker niét uitgesloten
worden, dat men met de voet wel eens
een van de pedalen meeneemt, die men
op dat moment niet wenst te gebruiken.
Verder niets dan lof over deze creatie
TIJDENS de winter worden er heel
wat brommers een paar maanden op
nonactief gezet. Denkt u er om, vóór
diat overwinteren de carburateur even
geheel leeg te draaien want mocht u
dit vergeten dan is de kans heel groot,
dat in het voorjaar de carburateurka
naaltjes en de sproeiers dichtgekoekt
zitten door hard geworden olieresten
van de mengsmering.
IS het olieniveau van de versnellings
bak of de achterbrug te laag, dan komt
de smering der lagers en tandwielen in
gevaar. Een te hoog oliepeil is echter
ook uit den boze want door de dan te
hoog oplopende drukken kan er b.v. olie
worden doorgeperst naar de remtrom-
mels en dan is het leed niet te overzien.
PLASTIC vindt ook als vervangingsma
teriaal van glas meer en meer toepassing
in de automobielbouw. Denkt u er om
deze plastickappen zoals u ze o.m. ziet
als stopachterlicht, knipperlicht etc.
nooit schoon te maken met benzine? De
meeste plasticsoorten kunnen hier n.l
niet tegen en gaan scheurtjes vertonen
en dat is natuurlijk de bedoeling niet
Met water, en eventueel wat zeep, krijg
u plastic beslist wel schoon.
SOMMIGE cricks staan vrij wankel on
der een opgecrickte carrosserie en het
gebeurt dan ook wel eens dat zo'n crick
omzwikt en dat met alle gevolgen van
dien. Om geen onnodige risico's te ne
men dient u dus b.v. bij het verwisselen
van een band ajtijd de handrem stevig
aan te trekken en bovendien het tegen
overliggende, wiel te blokkeren en dit
liefst met twee wiggen, die u onder he'
te blokkeren wiel schuift.
J vraagt maar.
Kunt u mij, vraagt mevr. L. te Roo
sendaal. iets wijzer maken over he1
nut van een automatische choke? De
merungen hierover zijn zo verdeeld da
ik het ook uit uw pen eens wil verne
men.
Om er geen lang verhaal van te ma
ken zouden we willen zeggen dat do
automatische choke de gulden midden
weg bewandelt. Ze voorkomt dat ei
(meestal nutteloos) zonder choke ge
start wordt, dat de chokeklep (veel) te
lang dicht blijft staan of te snel en zon
der overgang geopend wordt etc. Kort-
om ze doet al die manipulaties met dc
chokeknop die door al te veel automo
blusten nog o zo vaak vergeten worden
Dat de man of vrouw met technischt
feeling graag zelf de chokebehandelin
in de hand wil houden en daarbij ooi
nog kans ziet één of twee km meer ui
een liter benzine te persen is weer eci
ander gezichtspunt. Maar neemt u ge-
rust van ons aan dat procentueel gezien
leze lieden maar dun gezaaid zijn zodai
de conclusie eigenlijk voor de hand ligt
De Triumph 2000 heeft van de
ontwerpers lijnen meegekregen
die niet zo onderhevig zijn aan
mode verschijnselen.
van ontwerper Michelotti, die er ook
ditmaal weer in geslaagd is om een
wagen te creëren die qua vormgeving
en qua karakter er best wezen mag. De
sportieve rijder, die in eerst'e instantie
nogal uit is op felle acceleratie, zal
zich ongetwijfeld afvragen waarom in
de Triumph het principe van de twee
carburateurs is gebruikt, nu felheid
er niet door*gestegen is. De verklaring
is nogal simpel. Door het' aanbrengen
van een geheel nieuwe cilinderkop op
de tweelitermotor zijn er zes aparte in-
en ultlaatpoorten gekomen. Voor de
juiste regeling van het binnenkomende
gas zorgen die twee carburateurs. Het
rijden in deze zes-cilinder vormt een
groot genoegen. De motor blijft zelfs bij
een zeer hoog toerental erg rustig en
van windgeruis of motorgeluid is dan
ook in de wagen heel weinig te mer
ken. Verder staat de versnellingsbak
welhaast perfect schakelen toe. On
danks het feit dat de versnellingshandel
vrij lang is, heeft men direct contact
met' de volledig en zeer goed gesynchro
niseerde vier-bak. De schakeling is
zeer licht en in de Triumph kan men
dan ook met recht spreken van mo
torische kracht die men in de vinger
toppen heeft. Verder is de derde ver
snelling goed gekozen. Tussen de 40 en
120 km/u kan men deze gang ge
bruiken.
De besturing heeft enige speciale
eigenschappen. Een onderstuurd ka
rakter komt te voorschijn als men flau
we bochten neemt, neutraal of over
stuurd karakter bij snelle bochten. De
Triumph blijft evenwel goed in de
hand ligen als men maar vertrouwd is
met het in bochten gasgeven in hoge
versnellingen en gas wegnemen bij lage
toeren. Een van de pluspunten die
vooral de bestuurder, die vaak in druk
stadsverkeer moet zijn, opvalt, is on
getwijfeld de vrij korte draaicirkel:
minder dan 10 meter en dat levert na
drukkelijk voordelen op bij het zoeken
naar een parkeerplaats.
Over de goede wegligging hebben wij
reeds eerder gesproken en zelfs bij een
stevige zijwind is de wagen bijna niet
uit de koers te krijgen. Deze goede
koers blijft ook behouden als men de
remmen vrij plotseling en krachtig te
hulp roept. De Triumph (vóór schijf
remmen en achter trommels) vraagt op
dat moment niet al te veel extra aan
dacht van de bestuurder.
Over het interieur kunnen we kort
zijn. De gescheiden voorstoelen zitten
perfect, terwijl achter vrij gemakkelijk
drie personen een plaats kunnen vin
den. De weinige „dode hoeken" in de
wagen zorgen voor een bijna niet te
evenaren uitzicht naar alle kanten.
De kofferruimte is gemakkelijk toe
gankelijk doordat bij het wegslaan van
het kofferdeksel ook gelijktijdig de
drempel, die bij de meeste auto's blijft
staan, bij de Triumph verdwijnt.
De maten van de Triumph 2000 zijn:
lengte 441 cm, breedte 165 cm, hoogte
142 cm. Tankinhoud 64 liter. De prijzen
zijn: 12.800 standaard, 13.680 met
overdrive, 14.291 met automatische
transmissie.
-TÏAHWfei
Verlichting t.
verplicht
0
X"
<b
Er komen elk jaar tienduizen
den nieuwe automobilisten bij.
Speciaal deze groep wil de ANWB
er nog eens op wijzen, dat het
niet overal is toegestaan om de
auto zonder speciale verlichting
te parkeren.
Geen verlichting is nodig als
de auto is neergezet binnen een
afstand van dertig meter van een
lantaarn en door deze direct
wordt verlicht. Dit betekent dat
een automobilist zeker moet we
ten dat een lantaarn de hele
nacht blijft brandenals hij van
plan is zijn wagen tot de volgen
de morgen te laten staan. Deze
verkeersregel geldt in steden en
dorpen officieel gezegd bin
nen de bebouwde kom". Staat
men rechts geparkeerd bij een
niet-brandende lantaarn dan moet
men stads- en achterlichten la
ten brandeneventueel alleen
het linkerachterlicht en het lin
kerstadslicht of speciale par-
keerlichtjes.
(Advertentie)
NASHVILLE, Tennessee Het aantal
negerleerlingen, dat samen met blan
ken op openbare scholen zit, is dit school
jaar in 11 zuidelijke staten bijna ver
dubbeld. Ongeveer 2 procent van de to
tale negerbevolking van 3 miljoen in
het zuiden, volgt onderwijs samen met
blanken. Het afgelopen schooljaar wa
ren dat er 34.105.
Van de negers volgen er 31.927 dit jaar
hogere onderwijscursussen op 143 ver
schillende universiteiten en colleges sa
men met blanken. 126 van de 180 vroe
gere exclusief blanke colleges en uni
versiteiten zijn gedesegregeerd. Een klein
aantal blanken loopt colleges op 17 van
de 39 overwegend voor negers bestemde
onderwijsinstellingen.
Vooral in de staten Louisiana, Tennes
see en Virginia is het aantal geïntegreer
de scholen zeer toegenomen.
(Advertentie)
elegant en praktisch, past als
een tweede huid, warm in de
winter, koel in de zomer, ge
maakt van zeer snel drogende
100 HELANCA kantstof
Een totaal nieuwe carrosserie op
een geheel nieuw chassis, heeft er
voor gezorgd, dat de Cadillac 1965
in geen enkel opzicht meer te
vergelijken is met de voorgaande
modellen. De mannen van Cadil
lac hebben in 62 jaar tijd niet
zoveel wijzigingen aangebracht
als ditmaal ineens het geval is.
Ver naast elkaar geplaatste
langsliggers behoren tot het nieu
we chassis, verder heeft dit pro
dukt een nieuwe wielophanging,
grote spoorbreedte voor en ach
ter, een gewijzigde motorophan
ging, een nieuwe radiateur en,een
bijna voor 100 procent geluidloos
uitlaatsysteem.
Nadat eerst het weggeld de automobi
listen danig heeft beziggehouden, zijn
thans de problemen verplaatst naar de
verhoging van de wegenbelasting, die
ervoor moet zorgen dat toch de nodige
guldens bij het rijk zullen binnenkomen
om uitbreiding en onderhoud van ons
wegennet mogelijk te maken.
Ondanks het feit dat er nog geen de
finitieve regeling voor deze vorm van
belasting is gevonden, zijn toch reeds
velen aan het rekenen geslagen. De
verhoging van 65 pet. is voor een flinke
groep automobilisten een financieel na
deel ten opzichte van de f 50 weggeld
die voorheen voor hen op het program
ma stond. Alleen voor hen die momen
teel minder dan f 77 belasting betalen
ligt een klein voordeel in het verschiet
Al de anderen moeten in de toekomst
rekening houden met een belastingver
hoging van meer dan f 50.
Al met al is het autorijden het laatste
jaar heel wat duurder geworden. Naast
de benzineprijsverhoging en de hogere
premies die momenteel bij de verzeke-
rinugen worden gevraagd, heeft de 65
pet. die nu weer extra voor de wegen
belasting moet worden opgebracht er
bijna voor gezorgd dat het rijden van
een auto in vergelijking met nog geen
jaar geleden ongeveer 90 pet. duurder
zal worden.
Hieronder een tabel van nieuwe be
lastingtarieven zoals ze door ons bere
kend zijn. Het staat evenwel nog geens
zins vast dat deze bedragen ook dooi
de overheid zullen worden gehanteerd.
De afronding op hele guldens is name
lijk volgens eigen inzicht gedaan.
Achter de mogelijke nieuwe tarieven
vindt men in deze beknopte lijst ook
de bedragen die tot op heden van kracht
waren:
2 CV
Fiat 500
AMI 6
Austin Seven
BMW 700
DA F
Fiat 600
Renault R 4
Trabant
VIVA
Dauphine
DKW F 12
Hillman imp.
Opel Kadett
Simca 100
Austin Glider
Cortina
Fiat 1100
Morris 1100
Renault R 8
Taunus 12 M
Volkswagen
Opel Rekord
Taunus 17 M
Volkswagen 1500
Peugeot 404
Simca 1500
BMW 1500
Volvo 544
Peugeot 403
Triumph 2000
ID 19
Rambler
Mercedes 220 SF
Studebaker
Ford Fairlane 500
Lancia Flaminia
Chevrolet Impala
Opel Admiral
Buick Rivièra
Cadillac
Imperial
f
66,—
f
66,—
f
79,—
f
79,—
f
79,—
f
79,—
f
79,—
f
79,—
f
79,—
f
79,—
f
92,
f
92,
f
92,
f
92,—
f
92,—
f
106,
f 106,—
f
106,
1200
f 106,-
f 106-
f 106,-
f 106,-
f 119
f 119,—
f 119,—
f 132,—
f 132,—
f 132,-
f 132,-
f 145,-
f 145,-
f 158,-
f 158,-
f 177,—
f 195,—
f 195,-
f 203,-
f 203,-
f 227.-
f 227,-
f 251,-
f 251,-
(f 40)
(f 40)
(f 48)
(f 48)
(f 48)
(f 48)
(f 48)
(f 48)
(f 48)
(f 48)
(f 56)
(f 56)
(f 56)
(f 56)
(f 56)
(f 64)
(f 64)
(f 64)
(f 64)
(f 64)
<f 64)
(f 64)
(f 72)
(f 72)
(f 72)
(f 80)
(f 80)
(f 80)
(f 80)
(f 88)
(f 88)
(f 96)
(f 96)
(f 104)
(f 120)
(f 120)
(f 128)
(f 128)
(f 152)
(f 152)
(f 176)
(f 176)
HORIZONTAAL
1 Lang jaspand, 4 familielid, 6 meis
jesnaam, 10 kans, 11 vogel, 14 haven bij
Rode Zee, 16 ambtshalve (Lat. afk.), 17
onverstandig, 18 Engels voorzetsel, 19 wa
ter in Brabant, 20 Sportterm (afk.), 21 zij
rivier v.d. Donau, 23 dubbelklank. 25
soort hagedis, 28 verder gaan, 30 klein
roofdier, 32 verlaagde toon, 34 voorzetsel
35 kiemen, 37 vervangen, 42 landbouw
werktuig, 44 uitroep, 45 Frans lidwoord
46 grondtoon, 47 godheid, 48 soort onder
wijs (afk.), 49 hij die solliciteert, 53 vet
te vloeistof, 55 bijwoord, 56 stofmaat, 58
nagerecht, 59 bepaalde ziekte, 63 handvat
65 goud (Fr.), 66 verbinding, 68 eerwaar
de heer (Lat. afk.) 70 Frans onb. voor-
naamw. 71 bestaat, 73 familielid, 75 voor
zetsel, 76 flink, 78 zelfzuchtige, 80 kerel.
81 schrijflijn, 82 familielid, 83 bloem.
VERTICAAL
1 Clubgebouw, 2 maanstand (afk.), 3
voor. 4 onmeetbaar getal, 5 oosterse ti
tel, 6 vreemde munt (afk.), 7 venster
8 hetzelfde (afk.), 9 deel v.d.
hals, 10 gelaatsbeschildering 12 oosterse
titel, 13 deel van een tocht, 15 bars. 17
belevenis i.d. slaap, 19 aansporen, 22 de
somma van, 24 geestdrift. 26 pers. voor-
naamw., 27 meisjesnaam, 29 met de ploeg
omwerken, 31 meisjesnaam, 33 onderwijs
instituut, 36 meisjesnaam, 38 onder andere
(afk.), 39 drank, 40 het Heilige Roomse
Rijk (afk.), 41 vogelziekte, 43 jongens
naam, 44 reeds, 47 anno (afk.), 49 zang-
noot, 50 geestig, 51 met spoed, 52 strijd
perk, 54 verbinding, 57 leed doormaken,
58 tafelgerei, 60 als eerder (afk.), 61 god
heid, 64 deel v. d. mond, 67
Indische dakbedekking. 69 onvruchtbaar.
72 zeepwater, 74 overheidsinstelling, 77
water in Friesland, 78 stofmaat, 79 die
rengeluid, 80 inhoudsmaat (afk.).
OPLOSSING
HORIZONTAAL
1 Praal, 4 pek, 7 abeel, 11 un, 12 liter
14 al, 15 mi, 17 esse, 19 raar, 21 ag 22
pasta, 24 tam, 25 rolde, 27 malle. 28 irene,
29 va, 30 rus, 32 el, 34 balkon, 37 kampen.
40 ed, 41 omver, 42 po. 43 perron, 46 ees-
ter. 49 re. 50 dra. 52 il, 54 snaar, 56 lente,
59 netel, 61 iel, 62 danig, 64 ir, 65 gene.
67 eden, 69 nn, 70 le, 71 aster, 73 tu, 75
ruine, 76 ton, 77 terts.
VERTICAAL
1 Pampa, 2 au, 3 aneta, 4 pieter, 5 et.
6 kermis, 8 baron, 9 el, 10 leger. 12 Is, 13
ra, 16 ia, 18 saldo, 20 arena, 21 ad, 23
smal, 26 leep, 29 vader, 31 uiver, 33 lepel,
34 bep, 35 kor, 36 non, 37 kro, 38 mes.
39 nor, 44 rest. 45 ovale, 47 einde, 48 tien,
50 driest, 51 alleen, 53 anjer, 55 negen.
57 tante, 58 agnes, 60 er, 63 in, 66 na, 68
dr, 70 li, 72 to, 74 ur.
Zaterdag 12 december
HILVERSUM I 402 m
KRO: 12,00 Angelus 12.04 Religieus
nws. 12,10 Country and Western Express
(gr.) 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33
Licht instr. ens. en zangsol. 13.00 Nws.
13,15 Marktber. 13-,18 V.d. jeugd 14,10
Musicerende dilettanten, fanfare-orkest
14,30 V.d. kleuters 14,40 Franse les 15,00
Lichte orkestmuz. en zangsol. 15,30 Sig
naal: documentaire voor en over jonge
mensen 15.50 Lichte gram. 16,30 Motor
praat 16.40 Spiegelbeeld (gr.) 17,00
Amus.muz. (gr.) 17,30 Kunstkroniek 18.00
Dansorkest 18.20 Koorzang 18,35 Piano
spel en orkestmuz. (gr.) 18,50 Lichtba
ken, lez. 19,00 Nws. 19,10 Actualiteiten
19.30 Promenade-ork. en zangsol., amus.
muz. (stereofonische uitz.) 20,30 Rielek-
sen, amus.progr. 21.35 Met man en paard,
act. kroniek 21.45 Roulette, muz. spelle
tje 22,00 Liedjes uit Vlaanderen en Ne
derland 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22,40
Epiloog 22.45 Kruispunt: gesprek over
Christen-zijn in Kerk en wereld van van
daag 23,15 Nwe. klass. gram, met comm.
23,55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 12,30 Land- en tuinb.meded.
12,33 Act. sportnws. 12,55 VARA-varia
13,00 Nws. 13,15 Stereofonische uitz.:
Lichte orkestmuz. en zang 13,40 Uitlaat,
progr. v.d. twintigers 14.15 Radio Jazz
club 14,45 Voor nu en later. lez. 15,00
Nederl. zangers uit vroegers jaren (opn.)
16.00 Nws. 16,02 Boekbespr. 16.20 Ama
teurs, de microfoon is voor U 16,45 Ste
reofonische uitz.: Tango-rumba-ork. en
zangsol. 17,10 Stereofonische uitz.: Instr
septet, lichte muz. 17,30 Weekjournaal
18.00 Nws. en comm. 18,20 Tijd voor teen
agers 19.10 Je neemt er wat van mee,
quiz 20,00 Nws. 20,05 Trammelant in Loe
ren a.d. Hor, amus.progr. 21,00 Soc.
comm. 21.15 Dansmuz. 21.45 Als de klok
dertien slaat: De dertiende patrouille,
hoorspel 22.15 Franse chansons 22.30 Nws.
22,40 Instr. trio en zang 23.10 Even na-
platen, licht muz. progr. 23,55-24.00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12,00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12,25 Weer-
ber. en meded. v.d. schippers 12,30 Ge-
var. progr. 12,55 Progr.-overz. en ber.
v.d. schippers 13,00 Nws. 13,20 Nwe
gram. v.d. jeugd 14,00 Nws. 14,03 Ope-
rettemuz. 15,00 Nws. 15.03 Radioweek
I. II en III 15,15 Hoorspel 16.15 Instr. muz.
17,00 Nws. 17,15 Vlaamse schoolkoren
17,25 Orgelmuz. 18.00 Nws. 18.03 V.d. sold.
18,28 Paardesportber. 18.30 Liederen
18,45 Sport 18,52 Lichte muz. 19.00 Nws
19,40 Jazzmuz. 20,00 Musical 21,00 Ka-
mermuz. 21,30 Tophits uit Japan 22,00
Nws. 22,15 Oberbayernstemming 22,45 De
zeven kunsten 23,00 Nws. 23,05 Dansmuz
23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL FRANS 484 m
12.05 Gevar. muz. 15,02 Hoorspel 16.02
Bel Canto 17,00 Nws. 18,02 V.d. sold
19,08 Gevar. muz. 19,30 Nws. 20.00 Hoor
spel 22,00 Wereldnws. 22,55 Nws. 23,55-
24,00 Nws.
Zondag 13 december
HILVERSUM I 402 m
IKOR: 8,00 Nws. 8.15 Goede morgen
act., muziek en een lezing 8,45 Inl. op
de vroegdienst 9,00 Vroegdienst 9.45 Nws
en waterst. KRO: 10.00 Inl. hoogmis
10,05 Hoogmis 11,15 Lichte gram. 12,10
Boekbespr. 12.20 Lichte gram. 12,30 Koor
zang en licht instr. ens. 12,50 Buitenl
comm. 13,00 Nws. 13.10 De drie muske
tiers, licht progr. 13.30 V.d. kind. 14,00
Radio Filharm. sectet, klass. en moderne
muz. 14.30 Viool en piano, klass. muz.
(opn.) 15,00 De hand aan de ploeg, lez.
15.05 Lichte gram., sportrep. en -uitsla
gen 16.30 Radio-kamerork.. radiokoor en
sol., gew. muz. (opn.) 16,45 Pianorecital,
klass. muz. (opn.) Convent van ker
ken: 17,00 Dienst van Het Leger des Heils
NCRV: 18.00 Koperork. (gr.) 18,20
Geest, huismuz., Adventsliederen 18.40
Gesprek in de pastorie 19.00 Orgelconcert
19,15 Leek en gemeente in Nigeria, lez
19.30 Samenzang, geest, liederen 20.00
Nws. 20,07 Meditatie KRO: 20,15 In
tern. volksliederen 20,35 De man die
niet in het systeem paste, hoorspel 21.30
Klass. kamermuz. (opn.) 22.05 Wissewas-
sen licht progr. 22,25 Boekbespr.
22,30 Nws. 22,40 Epiloog 22,50 Lichte muz
23,10 Lichte gram. 23,55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 8,00 Nws. sportmeded. en soc.
strijdlied 8,18 Weer of geen weer, gevar
progr. 9.45 Geest, leven, toespr. IKOR
10.00 Kinderdienst 10.30 Kerkd. 11,30
Vraag en antwoord 11.40 Gram. 11,45 Re
sonans - opgevangen en teruggekaatst uit
het hedendaagse doen en denken
AVRO: 12.30 Lichte orkestmuz. en zang
sol. 13,00 Nws. 13,07 De toestand in de
wereld, lez. 13.17 Meded. of gram. 14.10
Jeanne d'Arc au Bücher, oratorium, uit
gevoerd door Residentie-ork., koren en
sol. 15.40 Stereofonische uitz.: Dansork
en zangsol. 16.10 Country and Western
music (gr.) 16,30 Sportrevue 17,00 Lied
jes VARA: 17.30 V.d. jeugd 17.50 Nws.,
sportuitsl. en sportjournaal 18.30 Stere
ofonische uitz.: Walsork. 19,00 Bij nader
inzien, act. discussie 19,35 Vrij entree
cabaret AVRO: 20,00 Nws. 20.05 Euro
parade: vocale en instr. sol. 1 Oostenrijk
20.45 Operamuz. (gr.) 21.30 Wie is de
schuldige, hoorspel (4) 22,05 Strijkork.
lichte muz. 22,30 Nws. 22,40 Act. 22,55
Meded, en uitsl. 2e klas voetbal 23,00
Radio Kamerork., klass: muz. (opnfl
23.55-24,00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12,00 Nws. 12,03 Satirisch progr. 12.55
Progr.-overz. 13.00 Nws. 13.20 V.d. sold.
14,00 Nws. 14,03 Opera- en bel canto
concert 15,00 Sportprogr. met gevar. muz.
(Om 17,00 Nws.) 18,00 Nws. 18.03 Piano-
ree. 18.30 Kath. uitz. 19.00 Nws. 19 40
Amus.muz. 20.00 Gevar. muz. progr. 22.00
Nws. e» berichten 22,15 Dansmuz 22 30
Satirisch cabaret-progr. 23.00 Klass. en
moderne muz. 23,55-24,00 Nws.
BRUSSEL FRANS 484 m
13,00 Nws. 13.15 Gevar. muz. progr.
(17.00 Nws.) 18,00 Gevar. muz. progr
19,30 Nws. 20.00 Gevar. muz. 22.00 We
reldnws. 22,55 Nws. 23,55-24,00 Nws.
Maandag 14 december
HILVERSUM I 402 m
NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7,10 Dag
opening 7.20 Klass, gram. 7,45 Sportuitsl
van zaterdag 7.45 Radiokrant 8.00 Nws
8,15 Gew. muz. (opn. en gr.) 8.30 Amus.
muz. (gr.) 9,00 Gram. v.d. zieken 9,35
Waterst. 9.40 V.d. huisvrouw 10,10 Klass
kamermuz. (gr.) 10,20 Rondom het
woord: theologische etherleergang 11,05
Lichte gram.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 7.00 Nws. 7,10 Ochtendgym
7,20 V.d. kind. 8,00 Nws. 8,15 Klankju-
welen, amus.muz. (gr.) 8,50 Ochtendgym
9.00 De groenteman 9,05 Pianorec.. klass
muz. (gr.) 9.40 Morgenwijd. 10.00 Ar
beidsvitaminen (gr.) 10.50 V.d. kleuters
11,00 Nws. 11,02 V.d. vrouw.
Zaterdag 12 december
NEDERLAND 1
NTS: 15,00 Weekjournaal NCRV:
15,25 Progr. voor postzegelverzamelaars
NTS: 15,50 Alles draait om moeder
tv-feuill. NCRV: 16,15 Achter het
stuur, progr. over auto's en voor auto
mobilisten 16.50 Attentie 17.00-17.45 V d
kind. 19,30 Barend de Beer 19,35 Lassie
tv-film NTS: 20,00 Journaal NCRV:
20.20 Pa Pinkelman en tante Pollewop.
beeldverhaal 20.25 Stiefbeen en zoon
tv-spel 21,00 Attentie 21,15 Dan liever de
lucht in, musical 22.30 Over naar Lon
den voor een rechtstreeks contact met
de WACB NTS: 22,45-22,50 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20,00 Nws. in het kort 20,01 De
Bailey's, tv-film VARA: 20,25 Feest,
zang en voordracht 21.00 Sport met
Spaak, Spaak met sport 21,45 Achter het
nieuws.
BELGIë VLAAMS
10,30-11,45 Volksuniversiteit (herh.)
17,15 V.d. jeugd 17.45 School-tv 18,55 V.
d kind. 19.00 Kath. uitz. 19,30 De grote
oorlog: Slaap rustig voort, zei Fischer,
terugblik op de vijf voorbije oorlogs
maanden, documentaire 19.55 Hier spreekt
men Nederlands 19.59 Weerber. 20.00
Journaal 20,25 Cup: wedstr. onder de
supportersclubs om de tv-beker 21,50
Echo 22,20 Suspens: Rattenvergif (De
vil's bait), politiefilm 23,15 Journaal.
BELGIë FRANS
17.15 Lectures pour tous: literaire uitz.
18,30 Berichten 18.33 Slagvelden: Ploesti
19.00 Histoires naturelles: Het parfum
van de koningin 19.30 L'Affaire Bismarck,
detectivefilm 20.00 Journaal 20,30 L'Aven-
ture de Cabassou, speelfilm 22,00 Ni
figue, ni raisin, amus.progr. 22 45 Jour
naal.
Zondag 13 december
NEDERLAND 1
RKK: 11,00-12.00 Hoogmis - NTS: 15,30-
17,00 Turnen. Ned. kamp. voor heren
IKOR: 19.30 Televisiecatechisatie
NTS: 20.00 .Journaal 20.05 Sport in beeld
AVRO: 20,30 Open het Dorp, rep. aan
bieding plaquette aan de AVRO 20.35
Kijkt u ook vanavond?, gevar. progr.
Koll, tv-spel 22,15 Kunstgrepen
NTS: 22.40-22,45 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 19,30 De Tijdscapcule 20.00 Jour
naal 20,05 Tom Ewell-show 20,30 Het
gevaar, tv-film 21,20 Eurovisie: clown
festival 22,15-22,30 Sport in beeld.
BELGIë VLAAMS
15.00 Voor boer en tuinder 15,30 De Flint-
Stones, tekenfilm 15.55 V.d. jeugd 16.30-
17.15 Atletiek, rep. van de indoor-ontmoe-
ting die gisteravond heeft plaatsgehad
in het sportpaleis te Antwerpen 13,30
Sportuitsl. 18.35 V.d. kleuters 18.55 V.d.
jeugd 19.55 Weerber. en meded. 20.00
Nws. 20,15 Sportweekend 20.45 Licht con
cert 21,00 Eurovisie: Festival van de
clowns, rep. van het festival dat te Cam-
pione plaatsheeft n.a.v. de sterfdag van
de beroemde clown Grock, 10 jaar geleden
22.15 Eurovisie, klass. concert 23,00 Nws
BELGIë FRANS
11,00-11,45 H. Mis 15,00 Studio 5. ge
var. progr. 19,30 Vader weet het beter:
Mystere chez les Anderson, tv-film 20.00
Journaal 20,30 Beaucoup de bruit pour
nen, komedie 22,20 De 50 gezichten van
Amerika, serie progr. over de 50 Ame
rikaanse staten: Maryland 22,45 Journaal