Watermolen geeft de tijd aan Topsport-geschiedenis v z N.S. IS NIET ONTEVREDEN OVER TOERISTENVERV OER kolenvraag Zeesleepvaart ontmoet toenemende rivaliteit India wil vrijstelling Engelse invoertoeslag Herstel voor Internationals Surséance van betaling BROODSLIJTERS TEGEN HOGERE BEZORGPRIJS Frankrijk voor Britten te duur Volleybalbond 30.000 leden BENDER WEER FUSIE IN VERZEKERINGS BRANCHE ZAL DALEN E.M.S. verkoopt weer Ruteck's Amsterdamse Effectenbeurs 69.75 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 10 DECEMBER 1964 11 In 1965 extra treinen naar Zeeland Binnenlands toerisme Klein èn feilloos magnifiek! H. LEVENS EN ZOON Vervoer naar buitenland Kwart miljoenste werknemer bij Philips 'N BOEIEND STUK PLANTENMARGARINE MARKTEN Faillissementen WATERSTANDEN EG.K.S. verwacht: U proeft de moutwijn L A 157 11 AMSTERDAM Uitermate tevreden over het toeristenvervoer in het binnen land gaan de Nederlandse Spoorwegen het nieuwe jaar in. Daartegenover staat, dat de stroom vakantiegangers, die zich per trein naar het buitenland begeeft, beduidend achterblijft in de felle con currentieslag niet het vliegtuig. De NS gaan hier iets aan doen, door hun in ternationale treinen nog sneller te la ten lopen dan ze al deden. Zo zal de auto-slaaptrein naar Avignon er het vol gend jaar opeens een uur korter over doen. De N.S.-vakantiedagtochten stegen, in vergelijking met '63 met 16 pet vooral dank zij de aantrekkingskracht van de Deltawerken. De 8-daagse vakantierei zen naar Zuid-Limburg, Zeeland en Friesland, vertoonden, vergeleken bij vorig jaar, een groei van 80 pet De (Advertentie) secuur is dit uit geslepen messing vervaardigde klokje. Natuurlijk... Gratis kleurenfolder op aanvraag bij: Mauthe - Nederland Postbus 2140-Utrecht JUWELIERS - HORLOGERS Viveslaan 7 Breda 8-daagse algemene abonnementen ten slotte schoten met 100 pet omhoog Een ware top-hit is de Valkenkurg- expres. Op de zaterdagen in juli en augustus reden het afgelopen jaar vier van dergelijke doorgaande treinen naar en van Valkenburg. Thans is noodzake lijk gebleken om dit aantal op zes te brengen. Er komt een nieuwe, vijfde, exprestrein te rijden van Amsterdam via Haarlem, Den Haag en Rotterdam en een zesde van Zwolle via Arnhem, Nijmegen en Venlo. Exprestrein num mer twee van Amsterdam via Utrecht naar Valkenburg zal bovendien rijden op alle zaterdagen in de maand juni, te beginnen op de zaterdag voor Pink steren Daarnaast zal het programma van de 8-daagse vakantiereizen worden uitgebreid met een 8-daagse Twentereis en een reis naar Knokke in Vlaande ren. Dit laatste verklaren de NS uit het feit, dat er in Zeeland geen hotel bedden meer te krijgen zijn terwijl Vlaanderen tegen dezelfde prijzen nog faciliteiten te over heeft. Wel zal ten behoeve van het toerisme naar Zeeland een rechtstreekse zaterdagse trein gaan rijden, die het traject Zwolle-Arnhem- Vlissingen volgt. Het programma van de NS-vakantie- dagtochtcn blijft in grote trekken onge wijzigd Naar Schouwen-Duiveland zal via de' nieuwe brugverbindingen een nieuwe tocht voeren, die begint in Rot terdam-Zuid, terwijl de bootreis Rotter- dam-Antwerpen wordt omgezet in een tocht Dordrecht-Antwerpen, opdat de toeristen in Antwerpen meer tijd krij gen Wat het toerisme in de Randstad Holland betreft, daar zullen de Neder landse Spoorwegen op verzoek van het bestuur van de Keukenhof in verband met de toenemende verkeersmoeilijkhe den in 1965 op een aantal weekends in Lisse een tiental treinen per dag laten stoppen Zowel uit de richting Amster dam als Rotterdam, Met het toeristenvervoer naar het buitenland per trein, ging het zoals ge zegd, slecht. Het vervoer per slaaptrein steeg veel minder dan op grond van de gang van zaken van het vorig jaar verwacht kon worden, namelijk slechts 10 pet.. De grote toeristentreinen als de Berglandexpres en de Hotelplantrein vertonen zelfs een teruggang. Deson danks worden er dit jaar tussen 18 en 23 december 10 extra treinen naar het wintersportgebied ingelegd tegen 9 vo rig jaar. Typisch is, dat van deze treinen het slaapgedeelte met 25 pet is uitgebreid maar dat juist dit deel reeds is uitverkocht. Hierin weerspiegelt zich volgens de Nederlandse Spoorwegen, on ze huidige welstand. Het programma van de autoslaaptrei- nen blijft in 1965 nagenoeg hetzelfde als dit jaar AMSTERDAM De Nederlandse bond van broodslijters heeft de minis ter van Economische Zaken gevraagd ,,geen gevolg te geven aan de van de zijde van het georganiseerde bakkers bedrijf uitgeoefende aandrang toe te staan, dat bij broodbezorging aan huis een hogere broodprijs wordt berekend dan bij verkoop vanuit de winkel." De broodslijters die hun voortbestaan bedreigd achten, menen, dat bij een rationele distributie met behoorlijke sanering, een bezorgprijs, die hoger ligt dan de winkelprijs, beslist niet noodza kelijk is. Wel menen zij dat de brood prijs in 'het algemeen te laag wordt ge houden, „waardoor een redelijke winst marge in het gedrang komt". Een ver hoging van de bezorgprijs zou echter volgens de bond het evenwicht in het bakkersbedrijf verstoren en het in Ne derland nog bestaande systeem van'be zorging zijn nut en aantrekkelijkheid voor de consument doen verliezen. LONDEN Uit door de British United Air Ferries gepubliceerde cijfers blijkt, dat Britse toeristen Frankrijk te duur vinden en vorig jaar de voorkeur gaven aan België, Nederland en Zwitserland. De BUAF die de auto's van Britse toe risten naar het Europese vasteland pleegt te vervoeren, meldde, dat in het vervoer van automobilisten naar Le Touquet, Calais, Deauville. Cherbourg en Dinard verleden jaar een daling van 8 procent is geconstateerd. Het aantal, dat naar Oostende vloog, steeg in dezelfde periode met 9 procent. Het vervoer naar Basel, Genève en Straatsburg ging met 6,5 procent om hoog en dat naar Rotterdam met 2,5 procent. DEN HAAG. Met de aanmelding van juffrouw T. Willems uit Deventer heeft de Nederlandse Volleybalbond nu precies 30.000 leden. In volleybalkringen dankt men de snelle groei aan de pro pagandistische waarde die er is uitge gaan van o.a. de wedstrijden om de Westeuropese beker in Hengelo. Verle den jaar op ongeveer dezelfde tijd waren er 26.000 leden ingeschreven. EINDHOVEN „Wij beschouwen het als onze primaire taak de werkgelegen heid op lange termijn te verzekeren en te bevorderen, en daarom verheugen wij ons over de intrede van de 250.000ste werknemer in het concern, die naar alle waarschijnlijkheid nog dit jaar zal plaats vinden". Dit schrijft ir. F. J. Philips, pre sident van de raad van bestuur van n.v. Philips' gloeilampenfabrieken, in het kerstnummer 1964 van de Philips Koerier, dat vanaf 21 december onder het per soneel zal worden verspreid. Hoe groot de Philips-gemeenschap ook moge worden, nooit mogen wij uit het oog verliezen, zo vervolgt ir. Philips, dat het uiteindelijk gaat om de mensen in ons bedrijf en in de gemeenschap waar in we leven. Ir. Philips deelt voorts mede te verwachten, dat nog in 1964 de mijl paal van een omzet van zeven miljard gulden zal worden bereikt. Aan het be gin van dit jaar had men dit niet gedacht. Ook de rentabiliteit van de activiteit is, zover op dit moment te beoordelen, mee gevallen. AMSTERDAM. Sinds enkele jaren is de tijd voorbij dat de Nederlanders de enigen waren in de zeesleepvaart. Vooral van de Polen ondervindt de Nederlandse sleepvaart de laatste jaren geduchte con currentie. Dit zei de heer A. Wijsmuller, directeur van de N.V. Bureau Wijsmuller te IJmuiden, in een voordracht over de Nederlandse zeesleepvaart, gehouden aan een koffiemaaltijd van het departement Amsterdam van de Nederlandsche maat schappij voor nijverheid en handel in Krasnapolsky. Hij noemde de zeesleep vaart een bijzonder riskant bedrijf, dat echter een sterke bekoring heeft. Het is zowel zeer kapitaalintensief alsook zeer arbeidsintensief. De eisen, die de Nederlandse sleep- vaartrederijen stellen aan het zeeklaar en sleepklaar maken van te verslepen objec ten, lijken in de ogen van de opdracht gevers soms overdreven. Maar wij moeten heel vaak laatstgenoemden tegen zich zelf beschermen, aldus spreker. Al vele jaren, zo betoogde hij, wordt voor slepen, uitgevoerd door Nederlandse rederijen, door assuradeuren de laagste assurantie premie bedongen. Het zeesleepbedrijf ver eist grote investeringen maar het slepen alleen zou het bestaan van deze bedrijven niet rechtvaardigen. Daarom worden de schepen ook gebruikt voor bergingsdoel einden. Spreker wees voorts op de hinder die de Nederlandse sleepvaart ondervindt van de vlagdiscriminatie. Zo mag zij b.v. niet slepen tussen de havens van Ameri ka, Brazilië, Frankrijk, Tunesië en Tur kije, en evenmin mag zij op deze kusten bergingen uitvoeren. Concurrentie wordt ondervonden, behalve van Polen, ook van Westduitse, Engelse, Japanse, Scandina vische en Italiaanse sleepbootmaatschap pijen. Ook Rusland heeft vele zeesleep- bóten in de vaart gebracht, aldus de heer Wijsmuller. (Advertentie) Verwachtingen, uitslagen, psychologische "T*achtergronden van de Spelen in Tokio en Innsbruck. Tot een boeiend sportaibum ge maakt door experts als Leo Pagano, Aad van Leeuwen, Rien Bal, Bob Spaak enz. Een uniek boek voor slechts f 2,25. UjGeïllustreerd met 80 spannende actie- "TMoto's die U GRATIS krijgt bij BRIO. ELKE BRIO LEVERANCIER HEEFT AANVRAAGKAARTEN VOOR DIT ALBUM! Brio y :<M i Bri 1807.168 10 GENèVE India heeft tijdens een bijeenkomst van de bijzondere commis sie der GATT, die belast is met de bestudering van de tijdelijke toeslag van. 15 procent op Britse invoerrechten, vrijstelling verlangd van deze toeslag voor produkten, waarvan het de voor naamste leverancier is, nl jute, ruige kokosmatten en katoentextiel. De vertegenwoordiger van India ver klaarde te hopen, dat de industrielan den zich niet tegen deze oplossing zul len verzetten en haar niet als discri minerend zullen beschouwen. Aan Britse zijde is men van me ning. dat het voorstel van India het niet-dxscriminerende karakter van de toeslag zou schenden,, dat de „groep van tien" als voorwaarde had gesteld voor het toestaan van hun lening aan het Verenigd Koninkrijk. Daaraan werd nog toegevoegd, dat de industrielanden de oplossing van India niet zouden aan vaarden. KAPELLE-BIEZELINGE 9 dec. In dustrie- en exportveiling van appels en peren: golden delicious 1 80 34-40, 1 75 33-40 1 70 36-33, 1 65 27-33, 1 60 19, 2 80 21-33, 2 75 23-33, 2 70 18-31. 2 65 14-22, 2 60, 12-17, 2d 7, 3 grof 12-23, 3 fiin 6-12, goudreinette 1 85 24, 1 80 24-27, 1 75 23-24 1 70, 16-17 1 65 14-15 2 85-17 2 80 19 2 75 17-18, 2 70 14. 2 55 13, 2d 6-6.50, 3 grof 9-14, 3 fijn 6,70, jonathan 1 75 16, 1 70 23, 1 65 22, 1 0 18-19, 2 75, 2 70, 2 65, 2 60, 2d 3 grof en 3 fijn alles doordraai, cox or. 1 75 62, 1 70 61-63, 1 65 47-50 2 70 46. 1 70 29-35, 1 65 26-28, 2 65 12, 2 60 6, 1 35, 3 fijn 6, Winston 1 80 51, 1 75 30-43, 1 70 29-35, 1 65 2-28, 2 65 12. 2 60 6. 1 60 13-18, 1 55 12, 2d 6, 3 grof 12, 3 fijn 6.5, saint remy 2 80 21, 2 70 23, 2 60 22, 2d 13, 3 grof 16, 3 fijn 13, gierser wildeman 2 60 37, 2 50 28, 2d 17, 3 grof 17-32, 3 fijn 7-12, doyenne du cornice 1 85 79, 1 80 85, 1 75 90, '1 70 88, 1 65 78. 2 80 75-84, 2 75 83-86, 2 70 80-81, 2 65 73-74, ld 60 54, 2d 55 27, 3 grof 53-57. 3 fijn 24-40, zoete ermgaard 2 65 39, 2 60 29. 3 fijn 10, con ference 1 70 53, 1 65 52, 1 60 49-52, 1 55 WUPPERTAL De vermoedelijk oudste mechanische klok ter wereld wijst thans in het klokkenmuseum van de Westduitse stad Wuppertal de tijd aan. Het uurwerk tikt niet, het klep pert, want het onderscheidt zich wat zijn werking betreft nauwelijks van een watermolen. Ontworpen werd dit vreemde bouwsel in het jaar 1088 in China. De nieuwe constructie volgens oude tekeningen en beschrijvingen uit deze lang vervlogen dagen is afkomstig van enige Westduitse klokkenmakers, die het museum dit kunstwerk ter ge legenheid van een jubileum van hun firma ten geschenke aanboden. Het op schaal 15 verkleinde model functio neert zeer nauwkeurig. Elk van de 36 op het rad gemonteerde schaaltjes wordt door een buisje met water ge vuld, 24 seconden duurt het vullen, dan heeft het water zoveel gewicht, dat het rad in één seconde een schaaltje ver der. Precies 900 seconden duurt het zo tot het rad eenmaal rond gedraaid is. Deze periode wordt overgebracht op een wijzer, die boven het waterrad over een cijferblad draait AMSTERDAM De internationale waarden hebben gisterenmiddag bij de opening de geringe koersverliezen van de voorgaande dag merendeels geheel ingehaald. De handel was kalm. Kon. Olie lag op f 156.90 ca veertig cent bo ven het slotniveau van dinsdag. Vraag en aanbod in deze hoek wogen vrij goed tegen elkaar op, zodat de fluctuaties be perkt bleven. Ten opzichte van het hoog ste niveau van dinsdagavond en gister morgen toen Kon. Olie op f 157.30 van eigenaar verwisselde viel de stemming gistermiddag eerder wat tegen. Dit kwam hoofdzakelijk door Londen Unilever opende een halve gulden ho ger op f 146.90 Philips was prijshou dend op f 153.40, evenals AKU bij een eerste afdoening op 486.50 Voor Hoog ovens, welk fonds gisteren tegen de stemming van de overige hoofdfondsen in, drie punten hoger noteerde, werd op 555 (556) geadviseerd. Later op de mis dag kreeg het geringe aanbod toch nog de overhand waardoor Philips daalde tot f 153.10. Unilever zakte in tot f 146.40, Kon. Olie tot f 156.50. In de scheepvaartsector moest Paket- vaart wat aanbod verwerken hetgeen alleen kon geschieden op een prijs van 156.50 tegen gisteren 159. Ook de overige scheepvaartaandelen lagen merendeels iets zwakker in de markt. Ook zwak was HVA op 142 (144.50) Amsterdam Rubber daalde een half punt. De staats- fondsenhoek gaf weinig verandering te zien. Over de kans van slagen van de komende lening ten laste van de Gas unie en die van de gemeente Rotter dam is de beurs thans optimistischer dan een paar dagen geleden. Zwitser land heeft namelijk, aldus de beurs, de laatste dagen zeer grote bedragen uit Londen weggetrokken. Een gedeelte van die bedragen kan nu herbelegd worden in bovengenoemde leningen Voor de aandelen Fokker werd een iets hogere advieskoers opgegeven. Dit op de te ver wachten belangrijk hógere winst over 1964 ten opzichte van 1963, alsmede de gunstige perspectieven. Swissair heeft een F-27 Freindship bij fokker besteld. 41-42, 2 55 rijp 36-32, 3 grof 41-49, 3 fijn 31-33, kroet 6 en doordraai; comtesse de paris 2 70 17, 2 75 17, 2 65 15, specerap- pels 2 85 14, 2 80 13, 2 75 12, 3 grof 12, groenteveiling: prei 22-28, rode kool door draai, witte kool 7,50, groene sav. 25, spr. kool 17-40, knolselderij 11, witlof 60-76, afwijkend 33-38, andijvie 43-49, aardap pelen 1 10-11. BREDA, 9 dec. And. 40-5Q, bl.kool B 50-60 C 20-30. boerenkool 6-8. sav.kool gr. 7-15, w.kool 7-12, bospeen 25-40, prei 12-15, schorseneren A 50, seld. bos 3-5, knolseld. A 15-20, sla I 20, II 8-12, sprui ten Cl 30 Al 90-100 A2 80-90 BI 65-70 B2 50-60, peterselie bos 4-8, witlof Al 70-80 A2 60-70 B2 50, waspeen Al 15-25. GOES, 9 december. Groenten per stuk: Kropsla C I 10: Bloemkool A II 4156; B I 41; B II 18—35; afw. 14—25; Knol selderij I 21; II 6. Per bos: Selderij 6—7; Peterselie 13; Rammenas 9. Per kg: Aardappelen 15; Witlof A I 87; B I 70—75; B II 52; Spruiten A I 33—37; A II 26—33; B II 20—26; geschoond A I 48— 50; B I 35; Knolselderij II 47; Breek - peen B II 8—9; Andijvie II 2225: afw. 8—10; Waspeen I 17—19; B I 9—10; Uien afw. 8—9; Pref A I 17—22; A II 18; Groene sav. kool 1 15; II 6; Rode kool I 7—8; II 5; BI 5—6: Witte kool I 8—9 Gele sav. kool I 7—12; Boerenkool II 6—10; Veldsla I 68; II 44. DEN BOSCH. 9 dec. Aanvoer 7779 stuks; 1619 runderen, 387 graskalveren, 594 vette kalveren, 1341 nucht. kalveren, 309 schapen, 17 geiten, 16 fokzeugen, 715 slachtvarkens, 2070 biggen, 711 slacht- runderen. Prijzen: melk- en kalf koeien 950-1575, guste koeien 800-1175, graskal veren 325-525, kalfvaarzen 1050-1450, klamvaarzen 9001050, guste vaar- Uitgesproken: A. de Graaf, riethan delaar, Nieuwlandsedijk 37, Lage Zwa- luwe. Cur. mr. R. Laret, Stationsstraat 40, Bergen op Zoom. Vernietigd: W. J. Hermans, markt- handelaar in bloembollen en meststof fen, Jacob van Maerlandstraat 201, 's-Hertogenbosch. Na gedaan verzet. L. van Gulik, h.o De Schoorsteenveger, Nic. Ruychaverstraat 20, Utrecht. Idem. Geëindigd: J. P. Brekelmans, schoen fabrikant, Gasthuisstraat 162, Kaatsheu vel. Door het verbindend worden der slotuitdelingslijst met een uitkering van 8,3593 pet. aan conc. cred. M. A. van der Rijk, schilder, Koe koekstraat 40, Breda. Door het verbin dend worden der slotuitdelingslijst. Aan conc. cred. kon geen uitkering worden gedaan. Op 4,december is aan M. J. Rouw, architect, Dennenlaan 49. Hoogerheide, gem. Woensdrecht voorlopig surséance van betaling verleend. Bewindvoerder is mr. A. J. M. van Meel, Halsterseweg 231, Bergen op Zoom Het verboor is bepaald op 5-3-65 te 10 uur. (Advertentie) zen 800925, nuchtere kalveren voor fok of mestrij 150295, weidescha- pen 85-125, ooien met lammeren 70-110, dracht, zeugen 350-500, biggen 50-66. vette schapen 100-140, vette lammeren 110-150, alles per stuk; slachtrunderen extra kw. 4,15-4.35, le kw. 3.85-4,05, 2e kw. 3,40- 3,65, 3e kw. 3,10-3,35, vette stieren 3.80- 4,10, worstkoeien 2,90-3,25, alles per kg gesl. gew.; vette kalveren le kw. 4,45- 4,10, worstkoeien 2,90-3,15, alles per kg nucht. slachtkalveren 1,60-1,90, slacht- zeugen le kw. 1,60-1,68, 2e kw. 1,53-1,58, alles per kg lev. gew. Overzicht: melk en kalfkoeien aanvoer minder, handel rustig, prijzen onveranderd; guste koeien gewoon, slecht, niet hoger; jongvee min der, slecht, prijshoudend; vette kalve ren weinig, vlug, hoog; nucht. kalveren iets ruimer, stijf, prijshoudend; schapen en lammeren gewoon, matig, moeilijk ge handhaafd; fokzeugen minder, flauw, gehandhaafd; lopers en biggen minder, gunstig, stijf prijshoudend; slachtvee be hoorlijk, kalm, weinig; slachtzeugen groot, goed, onveranderd. MIDDELBURG, 8 dec. Goudrenet 80 en op 21—24, 75-85 16—22, 70-75 17, lid 12—14, jonathan 75-80 26. 70-75 12—20, 60-65 12, III grof 12—17; gold, de licious 75-85 21, 70-75 24—30, III grof 1519; conference 60-65 5152, 55-60 4647, III grof 40, lid 33; comt. de paris 75-85 18, 65-75 18. 55-65 10—12; st. remy III grof 18. Groenten: and. glas 39-58, natuur 8-28, r.kool 8-22, sav.kool 5-13, boerenkool 4-7, veldsla 41-78, bl.kool 4 st. 61-74, 6 st. 31-76, 8 st. 16-48, witlof 48-71, prei 16-22, spruiten ongesch. 20-68, gesch. 30-70, sla I 15-16, glassla C 9-13, uien 21-32, TERNEUZEN. Glassla II 18—20,60, C 6,60—10,40; bloemkool All 55. CII 12— 20, afw. 10,2838; knolselderij 1425; selderij 23; andijvie II 1929; rode kool 718; boerenkool 1324; sav. kool 730; witte kool 918: breekpeen 213; was peen 10; prei All 2027, B 22: spruiten All 15—53, Bil 12—19; uien 24—25; witlof B 47—56, Bil 27—52, afw. 6—38. Appelen: Jonathan I 75 20—22, 70 21—22, 65 17—18, 60 13—14, II 75 19—20, 70 18—18,50, 65 13— 13,50, 60 12, III grof 12, fijn 6; goudrei nette I 85 33—34, 80 36—37, 75 34—35, 70 30, III grof 1214, fijn 6: cox's orange I 80 66—68, 75 70—72, 70 59—60, 65 48—50, 60 32—34, 55 20—21, II 80 57—59, 75 56— 58, 70 51—53, 65 38—43, 60 25—26. 55 17, III grof 2528, fijn 6; golden delicious I 85 30, 80 33—34, 75 36—37.50. 70 31—31,50, 65 26—27, 60 14—15, II 85 25—26, 80 26— 28. 75 28—30, 70 22—25, 65 14—15, 60 12, III grof 1314, fijn 6. Peren: Woyenné du cornice II 85 79—80, 80 84—85, 75 87—88, 70 83. 65 78—79, 60 51, III grof 77, fijn 46; st. rémy III grof 1820, fijn 1517. Konstanz 311 (onv.), Rheinfelden 229 (+1), Ottenheim 284 2). Straatsburg 238 (+4), Maxau 422 14), Plochingen 155 5), Mannheim 260 (+18), Stein- bach 134 (+6), Mainz 248 (+20), Bin- gen 166 (+12), Kaub 177 17). Trier 395 47), Koblenz 227 (+35), Keulen 188 (+40), Ruhrort 360 (+32), Lobith 959 (+19), Nijmegen 738 14), Arnhem 769 15), Eefde IJssel 294 (—6), Deven ter 200 (onv.), Monsin 5520 40), Borg haren 4115 (—60), Belfeld 1262 (—33), Grave beneden de sluis 565 (+31). Vingeroefeningen maken of recitals geven... U vindt zeker uw instrument in ons uitgebreide assortiment met vele wereldmerken. Van de mo derne Rippen Sonora, tot de grandiose Steinway. Kom gerust keuren en kiezen. U kunt verzekerd zijn van een verantwoord advies. Bel of schrijf om onze foto-brochure nr. 60A Breda, Veemarktstraat 40, tel. 30164 Amsterdam Arnhem Leiden Rotterdam leskundig in klank HAARLEM Twee van de vijf ver zekeringsinstellingen van de LTB heb ben besloten tot liquidatie over te gaan, om een grote fusie mogelijk te maken. Per 1 januari 1965 zullen deze instel lingen namelijk fuseren en voorlopig worden samengebracht onder de thans door een van de maatschappijen ge voerde naam, Onderlinge Waarborg maatschappij. Vier van de vijf partners hebben nu hun fiat gegeven. De vijfde, de Onder linge Hagelverzekering te Den Haag zal 15 december een beslissing nemen. Fin^ER/I?P^G Deskundigen van de SfafllPefrrScmeenschaP voor Kolen en (kGKS) schatten, dat de vraag i aT ko'en binnen de zes deelnemende 7si 5n, in eerste kwartaal van 1965 *wee procent in vergelij- tv. "et dezelfde periode van dit jaar. taai ?l_w°rdt voor het eerste kwar- wai van 65 geschat op 64,6 miljoen ton. FPi^cP1 I e van kolen binnen de cm rö 4 wo^t voor deze periode geschat ton u rn!^oen ton, hetgeen één miljoen an iorI? uU in eerste kwartaal 1964 bereikte produktie ligt. (Van een onzer verslaggevers) De exploitatiemaatschappij Scheve- ningen heeft besloten ook dc Ruteck's- lunchroom aan de Spuistraat in Den Haag te sluiten maar de sluitingsdatum is nog niet bekend. Aan de eigenaar van het huurpand, waarin de lunchroom is gevestigd, is de huur reeds opgezegd Onder het personeel doen geruchten de ronde, dat zij na januari niet meer hoeven terug te komen. De sluiting ge schiedt. omdat het bedrijf, volgens de maatschappij, niet meer rendabel is. Om dezelfde reden zijn andere Ruteck's bedrijven reeds afgestoten (Advertentie) 8/12 9/12 Staatsleningen Nederlafld 64 5y4 Nederland 64 6 Nederland 58 4% Ned. Ned. Ned. Ned. Ned, 5a 4% 60/2 4% 5a 4y4 60 4y4 61 4% Ned. Staff. 47 3% Nea. 50/1-2 3% Nea. 54/1-2 3% Ned. 55/1 3% Nea. 55/2 3y4 Nederland 37 3 Ned. Grootb. 46 3 Ned. DoiL 47 3 Ned. Invest. 3 Indie 37a 98H 96 5 93 V2 92S}a 92 V. 91% 90'/a 901» 797/a 7«il 9U% 30 te 34 84?, 90 97 90 V. 98H 96V. 9314 92% 92 91% 90,', 90 79% 78Ü 80% 80 S 84 84'A. 84% 5 89% 90% Hank- en kredietwezen B. Ned. tiera.67 8 102102'% Id. 30). 58/59 4% 91V, Id. 25 1 60/3-5 4% 92A 92,', Cultures A'dam Kubber HVA Myen ver. 109 108 144% 141% Midu.Lnele ondernemingen A.K.U. 486% Deb Mb i. cert. 116.2U 116 Hoogov. n.r.c.v.a. 556 553 Philips Gem. Bez. 153.26 153.40 Unilever c.v.a. 146.40 146.50 Dortscbe Petr. 715 715y4 Dortsche Peir. 1% 715 716% Kon. Petr. ƒ20 156.50 156.70 Scheepvaart en Lucbtvaari H. AT-. 100 Vs 100 VB Java-China PaK. 146 148 K.L.M. t. cert. 72.90 72 K.N.S.M. n.b. 135 Vs 137 5 Stv. My Ned. 12«y4 131 Vi Nlevelt Goudr. g6ya 96 g Ommeren c.v .a. 2393/4 240 i 8/12 9/12 Rotterd. Lloyd 131 133 Scheepv. Unie 126% 128 Premieleningen Alkmaar 56 2^ 79 79 A'damobl. 51 21/2 82 y8 82% Id.56-1 2Vfe 80 81 id. 56-3 2 Va 63% 83 Ld. 56-3 2Vz 84V2 84% Breda 54 2^2 77 y4 77 y4 Dordrecht 56 2^5 77% 77% Eindhoven 54 2^ 77% 78 Enschede 54 2^ 77 77 y4 s Gravh. 52-1 2y2 Idem 52-2 2^2 88 88% Rotterd. 52-1 2^ 89 fe 90 y4 idem 52-2 2^ 88 Vz 89 idem 57 2y2 88 Vz 89% Utrecht 52 2^ 102 b 104 b Z.-Holland 57 2^ 86% 87% Z.-Hoüand 59 2fe 89& 89 y4 Converteerbare obligaties AÜ.U. 1ÜÜÜ 41/j 131% 131% Gelder Zn. 4% 95% 94% KLM subord. 4^4 87% 88 Schol ten Foxh 4 Va 113 Aand. in belegg. mijen Alg. Fonds, bezit 239% 239% Converto 1-1 pb 132 HBBbel.dep.l-2pb 755 756 interbonds 1 pb 213 V4 213% A'dam bel.mu f 5V) 105 105 Interunie 60 210 211 Neio 50 790 Robeco 50 204 204% U111 las ƒ50 1310 1305 Ver. bez. 1894 50 1084 1081 Europa!, i-10 pb 856 850 Bank, krediet, verzekering Alg. Bank Ned, 711 711 AMRO Bank 156.50 156.50 Cultuurbank 204.50 204.50 Gron, Xnd. Cr. B. 108.50 108.50 8/12 9/12 Holl. Bank Unie Kasassociatie Nat. Ned. cert. Ned. Crediel B. Ned. Handel Mjj Ned. Middenst. B. Ned. Overzee B. R.V.S. cert. d. Slavenburg's B. 229 491 127 531 295 65.10 19 y4 229 493 127 531 295 65.50 19 174 industriële ondernemingen Alb. Heyn Aig. H. my Onr.G. Anne A dam Aig. Norn My AmsteJ or. A uam BaUast My A dam LUougU.Mij A dam ttbliug My ANinaVl nat. bez. Apeld. nettenfabi Be eren LricoUa bi Bensdorp intern. Bergn J urg. j 2o0 Herkel's Patent Biaauwhoed Biydensi. Will. Bob» L.ueas Borsumy Webry Hraaimach. K'dara Breda mach. fabr. Bredero Ver.bedr. Brocades Br ons werk Buhl maim. Tettei Bijenkorf Galve Carps Gareniabx Centr. Suiker Mij Cur. Handel My Daalderop Dagra Dess. tapytiabi Dikkers en Co. Drie Hoefijzers DJi.U. Duyvis Jz. Emba Enth. Plettery Erdal Excelsior Fittmgfabi Fokker Ford 610 x 611 220 d 220 132% 134 160 166.50 414 415 431 431 128 128 320 32o 60 59% 345 350 131% 119 453 403 261 261 210 269 426 104 1U4 267 65% 65% 61% 61% 233 233 625 625 808 864 17b 177 712 719 773 773% 987 422 u 418% 394 391 177% 252% 252% 284 285 280 282% 139 139 394 396 326 'u 326% 252 252 235 235 226 238 720 725 167 169 127 128 240 242 b 950 952 8/12 9/12 8/12 9/12 Gazelle rijwJabr. 279 d 280 x Mijnbouwk. werk. 357 Gelder Papier 130% 138 Naarden Ch^abr 517 Gelden.- ITeiens 485 490 Nedap 147% 148 Gero ia bi. 277 276 Ned. Dok. MU. 95 9o y4 Gevehe en Co. 708 N. exp. papnabi. 215 213 Gist- en Spir Jabr. 290 290 Ned. Kabeliabr. 338% 338 Grinten v. d. lloo 1158 Ned. Melkunie Gruyter Zn. 6 ft 150 150 Ned. Scheepsb.My 93% 94 Nelle wed. v. 213 Hagemeijer 8c Co 137 137 't Hart nxstr. 330- 329 Netam 314 316 Havenwerken 368% 305 Nijverdal-Cate 163 167 Heem van der 446 Oranjeboom 417 425 Hemeken's bierb. 243 240 Overzeese Gas 371 Hero con. Breda 396 390 Palemb. lnd. My. 116 b 116 Hey broek-Zelanü. 080 Paitbe 9b 96 Huek's machdabr. 99% 99 Philips 6% cumpr. 54.ZU 5o.3ü Huil. Kattenburg 371 371 Pielersen auto's 150 150 HoLL. Beton Mjj. Holi. Consti. w. Reesink en Co. 176 176 Hon. leiksuiker 230 235 Reine veld mach. lba 168 b Homburg 468 401 Kiva 3z3 324 Hoogenuusch sen 311 311 Rolt. Droogd. JViy 2öl 24a y* Hoouneyer 8c Zn. 126 127 Runaak en wo. 114% 115 induia 264 Rij us L*ai 96 96% ing. Bur. Bouwu. J.50 150 sunev. expi. iviy. 21ü .210 interna tio 279 279 scnokbeion 3z6 x 510 int. gew. betonb. ocuoiten Karton 448 Inventun. 396 396 ScUoiten Foxhoi bao Jougeneel bouth 415 418 snnon de Wit 256 2ül Kemo 765 764 snnon s emb.iabi 144 144% Kempen Begeer 136 b Smits iranst. 1232 237% Key houthandel 25U x spaarnesiad 9oo Kledmgmd. Snuit 216 216 Stuk vis 84 Zn. 189 ioy% Kiene Sinkerw. 245 L 2dU b Stouinsp. i wen Uit 74% 74 Kon. iabr. vh Aie^ 116 117 swaay van 360 Kon. Papieriabi 280% 285% Tabak. Piul. c.v. 212 213 Kon. Zout Ketjei 965 906 Thomas en Dry ve. b/9 b66 Korenschoul 223 224 Xhomsen v. bedi Z4<% 240% Koudys voed. 172% 173 Twe.Overz. Hana 96 90% Kromhout mol 122 123% uaenhout steem i 86% 97 Kon. Ver.'lapijl Unilever 7% 138 139 Kwatta choc. 327 327 idem 6% iiO'/b Ixuft Leeuw -Papiez 260 260 idem 4%. (9 Vb /9% Leidse Wolsp. 380 U lermohien 418 436 b Lindeteves 14ü% 147% Utr. asldiuaOi 280 L 2ül) Macintosh 472 471 V arossieau 287 293 Meel Ned. Bakk 453 454 V eenend. Stm.sp Mees '63 242 239 x' Ver. Bhkfabr. 316 Menko 105 105 Ver. Glasfabi n u 256 257 Meteoor Beton 263 265 Ver. Machlabr. 168 169 Misset Uitg. Mij. 501 Ver. Touwfabr. 376 378 Mosa 500 502 Vettewinkel 410 409 Muller en, Co. 270 273 V ezelverwerking 166 1651'. Vihamy Vussmgen katoen Vredestein rub. Vulcaansoora Walvisvaart Wereldhaven Wermnk's Beton W ess an en Wilt. Feyenoora Wit's texuel Wyers lnd. H. Zaalberg Zeeuwse Confect. Zwanenberg-Org. Mijnbouw en petroleum 8/12 9/12 168& 167% 218 b 215 213 216 122"/, 122 öTa 67% 460 2uy 208 338 434 181 190 288 208 528 533 184 *2 104 295 962 970 Aig. Expl. Mlj. Bnnlun le rubr. huh ion 2e rubr. Kon. Petr. 1 a J 20 idem 5 a 20 ivioeara Emm Id. cert. opr. l/io id. l wmstbew. Id. 4 wmstbew. Uost-Borneo Mlj. Scheepvaart 41 478 410 loö lOb.96 1830 x 29U0 3202.50 3200 77 Furness Oostzee Doliarfondsen Anaconda Bethlehem Steel General Electric General motors Proct. and Hainbie Republic Steel Shell OU U.S Steel 464 97 55A 36 92% 94% 81 43% 58% 53% 40 476 499 157 156.60 2905 3220 77 b 461% 97% 55% 32% 35% 92% 94% 42% 57% 0 meden gedaan enbieden gedaan en laten x laten d exdivldend c ex maim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13