Watermolen geeft de tijd aan
Topsport-geschiedenis
v z
N.S. IS NIET ONTEVREDEN
OVER TOERISTENVERV OER
kolenvraag
Zeesleepvaart ontmoet
toenemende rivaliteit
India wil vrijstelling
Engelse invoertoeslag
Herstel voor Internationals
Surséance van betaling
BROODSLIJTERS
TEGEN HOGERE
BEZORGPRIJS
Frankrijk voor
Britten te duur
Volleybalbond
30.000 leden
BENDER
WEER FUSIE IN
VERZEKERINGS
BRANCHE
ZAL DALEN
E.M.S. verkoopt
weer Ruteck's
Amsterdamse Effectenbeurs
69.75
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 10 DECEMBER 1964
11
In 1965 extra treinen naar Zeeland
Binnenlands toerisme
Klein èn
feilloos
magnifiek!
H. LEVENS EN ZOON
Vervoer naar buitenland
Kwart miljoenste
werknemer
bij Philips
'N BOEIEND STUK
PLANTENMARGARINE
MARKTEN
Faillissementen
WATERSTANDEN
EG.K.S. verwacht:
U proeft
de moutwijn
L
A 157
11
AMSTERDAM Uitermate tevreden
over het toeristenvervoer in het binnen
land gaan de Nederlandse Spoorwegen
het nieuwe jaar in. Daartegenover staat,
dat de stroom vakantiegangers, die zich
per trein naar het buitenland begeeft,
beduidend achterblijft in de felle con
currentieslag niet het vliegtuig. De NS
gaan hier iets aan doen, door hun in
ternationale treinen nog sneller te la
ten lopen dan ze al deden. Zo zal de
auto-slaaptrein naar Avignon er het vol
gend jaar opeens een uur korter over
doen.
De N.S.-vakantiedagtochten stegen, in
vergelijking met '63 met 16 pet vooral
dank zij de aantrekkingskracht van de
Deltawerken. De 8-daagse vakantierei
zen naar Zuid-Limburg, Zeeland en
Friesland, vertoonden, vergeleken bij
vorig jaar, een groei van 80 pet De
(Advertentie)
secuur is dit uit
geslepen messing
vervaardigde klokje.
Natuurlijk...
Gratis kleurenfolder op
aanvraag bij:
Mauthe - Nederland
Postbus 2140-Utrecht
JUWELIERS - HORLOGERS
Viveslaan 7 Breda
8-daagse algemene abonnementen ten
slotte schoten met 100 pet omhoog
Een ware top-hit is de Valkenkurg-
expres. Op de zaterdagen in juli en
augustus reden het afgelopen jaar vier
van dergelijke doorgaande treinen naar
en van Valkenburg. Thans is noodzake
lijk gebleken om dit aantal op zes te
brengen. Er komt een nieuwe, vijfde,
exprestrein te rijden van Amsterdam
via Haarlem, Den Haag en Rotterdam
en een zesde van Zwolle via Arnhem,
Nijmegen en Venlo. Exprestrein num
mer twee van Amsterdam via Utrecht
naar Valkenburg zal bovendien rijden
op alle zaterdagen in de maand juni,
te beginnen op de zaterdag voor Pink
steren Daarnaast zal het programma
van de 8-daagse vakantiereizen worden
uitgebreid met een 8-daagse Twentereis
en een reis naar Knokke in Vlaande
ren. Dit laatste verklaren de NS uit
het feit, dat er in Zeeland geen hotel
bedden meer te krijgen zijn terwijl
Vlaanderen tegen dezelfde prijzen nog
faciliteiten te over heeft. Wel zal ten
behoeve van het toerisme naar Zeeland
een rechtstreekse zaterdagse trein gaan
rijden, die het traject Zwolle-Arnhem-
Vlissingen volgt.
Het programma van de NS-vakantie-
dagtochtcn blijft in grote trekken onge
wijzigd Naar Schouwen-Duiveland zal
via de' nieuwe brugverbindingen een
nieuwe tocht voeren, die begint in Rot
terdam-Zuid, terwijl de bootreis Rotter-
dam-Antwerpen wordt omgezet in een
tocht Dordrecht-Antwerpen, opdat de
toeristen in Antwerpen meer tijd krij
gen Wat het toerisme in de Randstad
Holland betreft, daar zullen de Neder
landse Spoorwegen op verzoek van het
bestuur van de Keukenhof in verband
met de toenemende verkeersmoeilijkhe
den in 1965 op een aantal weekends in
Lisse een tiental treinen per dag laten
stoppen Zowel uit de richting Amster
dam als Rotterdam,
Met het toeristenvervoer naar het
buitenland per trein, ging het zoals ge
zegd, slecht. Het vervoer per slaaptrein
steeg veel minder dan op grond van
de gang van zaken van het vorig jaar
verwacht kon worden, namelijk slechts
10 pet.. De grote toeristentreinen als
de Berglandexpres en de Hotelplantrein
vertonen zelfs een teruggang. Deson
danks worden er dit jaar tussen 18 en
23 december 10 extra treinen naar het
wintersportgebied ingelegd tegen 9 vo
rig jaar. Typisch is, dat van deze
treinen het slaapgedeelte met 25 pet is
uitgebreid maar dat juist dit deel reeds
is uitverkocht. Hierin weerspiegelt zich
volgens de Nederlandse Spoorwegen, on
ze huidige welstand.
Het programma van de autoslaaptrei-
nen blijft in 1965 nagenoeg hetzelfde
als dit jaar
AMSTERDAM De Nederlandse
bond van broodslijters heeft de minis
ter van Economische Zaken gevraagd
,,geen gevolg te geven aan de van de
zijde van het georganiseerde bakkers
bedrijf uitgeoefende aandrang toe te
staan, dat bij broodbezorging aan huis
een hogere broodprijs wordt berekend
dan bij verkoop vanuit de winkel."
De broodslijters die hun voortbestaan
bedreigd achten, menen, dat bij een
rationele distributie met behoorlijke
sanering, een bezorgprijs, die hoger ligt
dan de winkelprijs, beslist niet noodza
kelijk is. Wel menen zij dat de brood
prijs in 'het algemeen te laag wordt ge
houden, „waardoor een redelijke winst
marge in het gedrang komt". Een ver
hoging van de bezorgprijs zou echter
volgens de bond het evenwicht in het
bakkersbedrijf verstoren en het in Ne
derland nog bestaande systeem van'be
zorging zijn nut en aantrekkelijkheid
voor de consument doen verliezen.
LONDEN Uit door de British United
Air Ferries gepubliceerde cijfers blijkt,
dat Britse toeristen Frankrijk te duur
vinden en vorig jaar de voorkeur gaven
aan België, Nederland en Zwitserland.
De BUAF die de auto's van Britse toe
risten naar het Europese vasteland pleegt
te vervoeren, meldde, dat in het vervoer
van automobilisten naar Le Touquet,
Calais, Deauville. Cherbourg en Dinard
verleden jaar een daling van 8 procent
is geconstateerd.
Het aantal, dat naar Oostende vloog,
steeg in dezelfde periode met 9 procent.
Het vervoer naar Basel, Genève en
Straatsburg ging met 6,5 procent om
hoog en dat naar Rotterdam met 2,5
procent.
DEN HAAG. Met de aanmelding
van juffrouw T. Willems uit Deventer
heeft de Nederlandse Volleybalbond nu
precies 30.000 leden. In volleybalkringen
dankt men de snelle groei aan de pro
pagandistische waarde die er is uitge
gaan van o.a. de wedstrijden om de
Westeuropese beker in Hengelo. Verle
den jaar op ongeveer dezelfde tijd waren
er 26.000 leden ingeschreven.
EINDHOVEN „Wij beschouwen het
als onze primaire taak de werkgelegen
heid op lange termijn te verzekeren en
te bevorderen, en daarom verheugen wij
ons over de intrede van de 250.000ste
werknemer in het concern, die naar alle
waarschijnlijkheid nog dit jaar zal plaats
vinden". Dit schrijft ir. F. J. Philips, pre
sident van de raad van bestuur van n.v.
Philips' gloeilampenfabrieken, in het
kerstnummer 1964 van de Philips Koerier,
dat vanaf 21 december onder het per
soneel zal worden verspreid.
Hoe groot de Philips-gemeenschap ook
moge worden, nooit mogen wij uit het
oog verliezen, zo vervolgt ir. Philips, dat
het uiteindelijk gaat om de mensen in
ons bedrijf en in de gemeenschap waar
in we leven. Ir. Philips deelt voorts mede
te verwachten, dat nog in 1964 de mijl
paal van een omzet van zeven miljard
gulden zal worden bereikt. Aan het be
gin van dit jaar had men dit niet gedacht.
Ook de rentabiliteit van de activiteit is,
zover op dit moment te beoordelen, mee
gevallen.
AMSTERDAM. Sinds enkele jaren
is de tijd voorbij dat de Nederlanders de
enigen waren in de zeesleepvaart. Vooral
van de Polen ondervindt de Nederlandse
sleepvaart de laatste jaren geduchte con
currentie. Dit zei de heer A. Wijsmuller,
directeur van de N.V. Bureau Wijsmuller
te IJmuiden, in een voordracht over de
Nederlandse zeesleepvaart, gehouden aan
een koffiemaaltijd van het departement
Amsterdam van de Nederlandsche maat
schappij voor nijverheid en handel in
Krasnapolsky. Hij noemde de zeesleep
vaart een bijzonder riskant bedrijf, dat
echter een sterke bekoring heeft. Het is
zowel zeer kapitaalintensief alsook zeer
arbeidsintensief.
De eisen, die de Nederlandse sleep-
vaartrederijen stellen aan het zeeklaar en
sleepklaar maken van te verslepen objec
ten, lijken in de ogen van de opdracht
gevers soms overdreven. Maar wij moeten
heel vaak laatstgenoemden tegen zich
zelf beschermen, aldus spreker. Al vele
jaren, zo betoogde hij, wordt voor slepen,
uitgevoerd door Nederlandse rederijen,
door assuradeuren de laagste assurantie
premie bedongen. Het zeesleepbedrijf ver
eist grote investeringen maar het slepen
alleen zou het bestaan van deze bedrijven
niet rechtvaardigen. Daarom worden de
schepen ook gebruikt voor bergingsdoel
einden. Spreker wees voorts op de hinder
die de Nederlandse sleepvaart ondervindt
van de vlagdiscriminatie. Zo mag zij b.v.
niet slepen tussen de havens van Ameri
ka, Brazilië, Frankrijk, Tunesië en Tur
kije, en evenmin mag zij op deze kusten
bergingen uitvoeren. Concurrentie wordt
ondervonden, behalve van Polen, ook van
Westduitse, Engelse, Japanse, Scandina
vische en Italiaanse sleepbootmaatschap
pijen. Ook Rusland heeft vele zeesleep-
bóten in de vaart gebracht, aldus de heer
Wijsmuller.
(Advertentie)
Verwachtingen, uitslagen, psychologische
"T*achtergronden van de Spelen in Tokio en
Innsbruck. Tot een boeiend sportaibum ge
maakt door experts als Leo Pagano, Aad van
Leeuwen, Rien Bal, Bob Spaak enz. Een uniek
boek voor slechts f 2,25.
UjGeïllustreerd met 80 spannende actie-
"TMoto's die U GRATIS krijgt bij BRIO.
ELKE BRIO
LEVERANCIER
HEEFT
AANVRAAGKAARTEN
VOOR DIT
ALBUM!
Brio
y :<M i
Bri 1807.168 10
GENèVE India heeft tijdens een
bijeenkomst van de bijzondere commis
sie der GATT, die belast is met de
bestudering van de tijdelijke toeslag
van. 15 procent op Britse invoerrechten,
vrijstelling verlangd van deze toeslag
voor produkten, waarvan het de voor
naamste leverancier is, nl jute, ruige
kokosmatten en katoentextiel.
De vertegenwoordiger van India ver
klaarde te hopen, dat de industrielan
den zich niet tegen deze oplossing zul
len verzetten en haar niet als discri
minerend zullen beschouwen.
Aan Britse zijde is men van me
ning. dat het voorstel van India het
niet-dxscriminerende karakter van de
toeslag zou schenden,, dat de „groep
van tien" als voorwaarde had gesteld
voor het toestaan van hun lening aan
het Verenigd Koninkrijk. Daaraan werd
nog toegevoegd, dat de industrielanden
de oplossing van India niet zouden aan
vaarden.
KAPELLE-BIEZELINGE 9 dec. In
dustrie- en exportveiling van appels en
peren: golden delicious 1 80 34-40, 1 75
33-40 1 70 36-33, 1 65 27-33, 1 60 19, 2 80
21-33, 2 75 23-33, 2 70 18-31. 2 65 14-22, 2
60, 12-17, 2d 7, 3 grof 12-23, 3 fiin 6-12,
goudreinette 1 85 24, 1 80 24-27, 1 75 23-24
1 70, 16-17 1 65 14-15 2 85-17 2 80 19 2 75
17-18, 2 70 14. 2 55 13, 2d 6-6.50, 3 grof
9-14, 3 fijn 6,70, jonathan 1 75 16, 1 70 23,
1 65 22, 1 0 18-19, 2 75, 2 70, 2 65, 2 60,
2d 3 grof en 3 fijn alles doordraai, cox
or. 1 75 62, 1 70 61-63, 1 65 47-50 2 70 46.
1 70 29-35, 1 65 26-28, 2 65 12, 2 60 6, 1
35, 3 fijn 6, Winston 1 80 51, 1 75 30-43,
1 70 29-35, 1 65 2-28, 2 65 12. 2 60 6. 1
60 13-18, 1 55 12, 2d 6, 3 grof 12, 3 fijn 6.5,
saint remy 2 80 21, 2 70 23, 2 60 22, 2d
13, 3 grof 16, 3 fijn 13, gierser wildeman
2 60 37, 2 50 28, 2d 17, 3 grof 17-32, 3 fijn
7-12, doyenne du cornice 1 85 79, 1 80 85,
1 75 90, '1 70 88, 1 65 78. 2 80 75-84, 2 75
83-86, 2 70 80-81, 2 65 73-74, ld 60 54, 2d
55 27, 3 grof 53-57. 3 fijn 24-40, zoete
ermgaard 2 65 39, 2 60 29. 3 fijn 10, con
ference 1 70 53, 1 65 52, 1 60 49-52, 1 55
WUPPERTAL De vermoedelijk
oudste mechanische klok ter wereld
wijst thans in het klokkenmuseum van
de Westduitse stad Wuppertal de tijd
aan. Het uurwerk tikt niet, het klep
pert, want het onderscheidt zich wat
zijn werking betreft nauwelijks van
een watermolen. Ontworpen werd dit
vreemde bouwsel in het jaar 1088 in
China. De nieuwe constructie volgens
oude tekeningen en beschrijvingen uit
deze lang vervlogen dagen is afkomstig
van enige Westduitse klokkenmakers,
die het museum dit kunstwerk ter ge
legenheid van een jubileum van hun
firma ten geschenke aanboden. Het op
schaal 15 verkleinde model functio
neert zeer nauwkeurig. Elk van de 36
op het rad gemonteerde schaaltjes
wordt door een buisje met water ge
vuld, 24 seconden duurt het vullen, dan
heeft het water zoveel gewicht, dat het
rad in één seconde een schaaltje ver
der. Precies 900 seconden duurt het zo
tot het rad eenmaal rond gedraaid is.
Deze periode wordt overgebracht op
een wijzer, die boven het waterrad over
een cijferblad draait
AMSTERDAM De internationale
waarden hebben gisterenmiddag bij de
opening de geringe koersverliezen van
de voorgaande dag merendeels geheel
ingehaald. De handel was kalm. Kon.
Olie lag op f 156.90 ca veertig cent bo
ven het slotniveau van dinsdag. Vraag
en aanbod in deze hoek wogen vrij goed
tegen elkaar op, zodat de fluctuaties be
perkt bleven. Ten opzichte van het hoog
ste niveau van dinsdagavond en gister
morgen toen Kon. Olie op f 157.30 van
eigenaar verwisselde viel de stemming
gistermiddag eerder wat tegen. Dit
kwam hoofdzakelijk door Londen
Unilever opende een halve gulden ho
ger op f 146.90 Philips was prijshou
dend op f 153.40, evenals AKU bij een
eerste afdoening op 486.50 Voor Hoog
ovens, welk fonds gisteren tegen de
stemming van de overige hoofdfondsen
in, drie punten hoger noteerde, werd op
555 (556) geadviseerd. Later op de mis
dag kreeg het geringe aanbod toch nog
de overhand waardoor Philips daalde tot
f 153.10. Unilever zakte in tot f 146.40,
Kon. Olie tot f 156.50.
In de scheepvaartsector moest Paket-
vaart wat aanbod verwerken hetgeen
alleen kon geschieden op een prijs van
156.50 tegen gisteren 159. Ook de overige
scheepvaartaandelen lagen merendeels
iets zwakker in de markt. Ook zwak
was HVA op 142 (144.50) Amsterdam
Rubber daalde een half punt. De staats-
fondsenhoek gaf weinig verandering te
zien. Over de kans van slagen van de
komende lening ten laste van de Gas
unie en die van de gemeente Rotter
dam is de beurs thans optimistischer
dan een paar dagen geleden. Zwitser
land heeft namelijk, aldus de beurs, de
laatste dagen zeer grote bedragen uit
Londen weggetrokken. Een gedeelte van
die bedragen kan nu herbelegd worden
in bovengenoemde leningen Voor de
aandelen Fokker werd een iets hogere
advieskoers opgegeven. Dit op de te ver
wachten belangrijk hógere winst over
1964 ten opzichte van 1963, alsmede de
gunstige perspectieven. Swissair heeft
een F-27 Freindship bij fokker besteld.
41-42, 2 55 rijp 36-32, 3 grof 41-49, 3 fijn
31-33, kroet 6 en doordraai; comtesse de
paris 2 70 17, 2 75 17, 2 65 15, specerap-
pels 2 85 14, 2 80 13, 2 75 12, 3 grof 12,
groenteveiling: prei 22-28, rode kool door
draai, witte kool 7,50, groene sav. 25, spr.
kool 17-40, knolselderij 11, witlof 60-76,
afwijkend 33-38, andijvie 43-49, aardap
pelen 1 10-11.
BREDA, 9 dec. And. 40-5Q, bl.kool
B 50-60 C 20-30. boerenkool 6-8. sav.kool
gr. 7-15, w.kool 7-12, bospeen 25-40, prei
12-15, schorseneren A 50, seld. bos 3-5,
knolseld. A 15-20, sla I 20, II 8-12, sprui
ten Cl 30 Al 90-100 A2 80-90 BI 65-70
B2 50-60, peterselie bos 4-8, witlof Al
70-80 A2 60-70 B2 50, waspeen Al 15-25.
GOES, 9 december.
Groenten per stuk:
Kropsla C I 10: Bloemkool A II 4156;
B I 41; B II 18—35; afw. 14—25; Knol
selderij I 21; II 6.
Per bos:
Selderij 6—7; Peterselie 13; Rammenas 9.
Per kg:
Aardappelen 15; Witlof A I 87; B I
70—75; B II 52; Spruiten A I 33—37; A II
26—33; B II 20—26; geschoond A I 48—
50; B I 35; Knolselderij II 47; Breek -
peen B II 8—9; Andijvie II 2225: afw.
8—10; Waspeen I 17—19; B I 9—10;
Uien afw. 8—9; Pref A I 17—22; A II
18; Groene sav. kool 1 15; II 6; Rode
kool I 7—8; II 5; BI 5—6: Witte kool I
8—9 Gele sav. kool I 7—12; Boerenkool
II 6—10; Veldsla I 68; II 44.
DEN BOSCH. 9 dec. Aanvoer 7779
stuks; 1619 runderen, 387 graskalveren,
594 vette kalveren, 1341 nucht. kalveren,
309 schapen, 17 geiten, 16 fokzeugen, 715
slachtvarkens, 2070 biggen, 711 slacht-
runderen. Prijzen: melk- en kalf koeien
950-1575, guste koeien 800-1175, graskal
veren 325-525, kalfvaarzen 1050-1450,
klamvaarzen 9001050, guste vaar-
Uitgesproken: A. de Graaf, riethan
delaar, Nieuwlandsedijk 37, Lage Zwa-
luwe. Cur. mr. R. Laret, Stationsstraat
40, Bergen op Zoom.
Vernietigd: W. J. Hermans, markt-
handelaar in bloembollen en meststof
fen, Jacob van Maerlandstraat 201,
's-Hertogenbosch. Na gedaan verzet. L.
van Gulik, h.o De Schoorsteenveger,
Nic. Ruychaverstraat 20, Utrecht. Idem.
Geëindigd: J. P. Brekelmans, schoen
fabrikant, Gasthuisstraat 162, Kaatsheu
vel. Door het verbindend worden der
slotuitdelingslijst met een uitkering van
8,3593 pet. aan conc. cred.
M. A. van der Rijk, schilder, Koe
koekstraat 40, Breda. Door het verbin
dend worden der slotuitdelingslijst. Aan
conc. cred. kon geen uitkering worden
gedaan.
Op 4,december is aan M. J. Rouw,
architect, Dennenlaan 49. Hoogerheide,
gem. Woensdrecht voorlopig surséance
van betaling verleend. Bewindvoerder is
mr. A. J. M. van Meel, Halsterseweg
231, Bergen op Zoom Het verboor is
bepaald op 5-3-65 te 10 uur.
(Advertentie)
zen 800925, nuchtere kalveren voor
fok of mestrij 150295, weidescha-
pen 85-125, ooien met lammeren 70-110,
dracht, zeugen 350-500, biggen 50-66. vette
schapen 100-140, vette lammeren 110-150,
alles per stuk; slachtrunderen extra kw.
4,15-4.35, le kw. 3.85-4,05, 2e kw. 3,40-
3,65, 3e kw. 3,10-3,35, vette stieren 3.80-
4,10, worstkoeien 2,90-3,25, alles per kg
gesl. gew.; vette kalveren le kw. 4,45-
4,10, worstkoeien 2,90-3,15, alles per kg
nucht. slachtkalveren 1,60-1,90, slacht-
zeugen le kw. 1,60-1,68, 2e kw. 1,53-1,58,
alles per kg lev. gew. Overzicht: melk
en kalfkoeien aanvoer minder, handel
rustig, prijzen onveranderd; guste koeien
gewoon, slecht, niet hoger; jongvee min
der, slecht, prijshoudend; vette kalve
ren weinig, vlug, hoog; nucht. kalveren
iets ruimer, stijf, prijshoudend; schapen
en lammeren gewoon, matig, moeilijk ge
handhaafd; fokzeugen minder, flauw,
gehandhaafd; lopers en biggen minder,
gunstig, stijf prijshoudend; slachtvee be
hoorlijk, kalm, weinig; slachtzeugen
groot, goed, onveranderd.
MIDDELBURG, 8 dec. Goudrenet
80 en op 21—24, 75-85 16—22, 70-75 17,
lid 12—14, jonathan 75-80 26. 70-75 12—20,
60-65 12, III grof 12—17; gold, de
licious 75-85 21, 70-75 24—30, III grof
1519; conference 60-65 5152, 55-60
4647, III grof 40, lid 33; comt. de paris
75-85 18, 65-75 18. 55-65 10—12; st. remy
III grof 18. Groenten: and. glas 39-58,
natuur 8-28, r.kool 8-22, sav.kool 5-13,
boerenkool 4-7, veldsla 41-78, bl.kool 4
st. 61-74, 6 st. 31-76, 8 st. 16-48, witlof
48-71, prei 16-22, spruiten ongesch. 20-68,
gesch. 30-70, sla I 15-16, glassla C 9-13,
uien 21-32,
TERNEUZEN. Glassla II 18—20,60,
C 6,60—10,40; bloemkool All 55. CII 12—
20, afw. 10,2838; knolselderij 1425;
selderij 23; andijvie II 1929; rode kool
718; boerenkool 1324; sav. kool 730;
witte kool 918: breekpeen 213; was
peen 10; prei All 2027, B 22: spruiten
All 15—53, Bil 12—19; uien 24—25; witlof
B 47—56, Bil 27—52, afw. 6—38. Appelen:
Jonathan I 75 20—22, 70 21—22, 65 17—18,
60 13—14, II 75 19—20, 70 18—18,50, 65 13—
13,50, 60 12, III grof 12, fijn 6; goudrei
nette I 85 33—34, 80 36—37, 75 34—35, 70
30, III grof 1214, fijn 6: cox's orange I
80 66—68, 75 70—72, 70 59—60, 65 48—50,
60 32—34, 55 20—21, II 80 57—59, 75 56—
58, 70 51—53, 65 38—43, 60 25—26. 55 17,
III grof 2528, fijn 6; golden delicious I
85 30, 80 33—34, 75 36—37.50. 70 31—31,50,
65 26—27, 60 14—15, II 85 25—26, 80 26—
28. 75 28—30, 70 22—25, 65 14—15, 60 12,
III grof 1314, fijn 6. Peren: Woyenné du
cornice II 85 79—80, 80 84—85, 75 87—88,
70 83. 65 78—79, 60 51, III grof 77, fijn 46;
st. rémy III grof 1820, fijn 1517.
Konstanz 311 (onv.), Rheinfelden 229
(+1), Ottenheim 284 2). Straatsburg
238 (+4), Maxau 422 14), Plochingen
155 5), Mannheim 260 (+18), Stein-
bach 134 (+6), Mainz 248 (+20), Bin-
gen 166 (+12), Kaub 177 17). Trier
395 47), Koblenz 227 (+35), Keulen
188 (+40), Ruhrort 360 (+32), Lobith
959 (+19), Nijmegen 738 14), Arnhem
769 15), Eefde IJssel 294 (—6), Deven
ter 200 (onv.), Monsin 5520 40), Borg
haren 4115 (—60), Belfeld 1262 (—33),
Grave beneden de sluis 565 (+31).
Vingeroefeningen maken of recitals geven... U
vindt zeker uw instrument in ons uitgebreide
assortiment met vele wereldmerken. Van de mo
derne Rippen Sonora, tot de grandiose Steinway.
Kom gerust keuren en kiezen. U kunt verzekerd
zijn van een verantwoord advies.
Bel of schrijf om onze foto-brochure nr. 60A
Breda, Veemarktstraat 40, tel. 30164 Amsterdam Arnhem Leiden Rotterdam
leskundig in klank
HAARLEM Twee van de vijf ver
zekeringsinstellingen van de LTB heb
ben besloten tot liquidatie over te gaan,
om een grote fusie mogelijk te maken.
Per 1 januari 1965 zullen deze instel
lingen namelijk fuseren en voorlopig
worden samengebracht onder de thans
door een van de maatschappijen ge
voerde naam, Onderlinge Waarborg
maatschappij.
Vier van de vijf partners hebben nu
hun fiat gegeven. De vijfde, de Onder
linge Hagelverzekering te Den Haag zal
15 december een beslissing nemen.
Fin^ER/I?P^G Deskundigen van de
SfafllPefrrScmeenschaP voor Kolen en
(kGKS) schatten, dat de vraag
i aT ko'en binnen de zes deelnemende
7si 5n, in eerste kwartaal van 1965
*wee procent in vergelij-
tv. "et dezelfde periode van dit jaar.
taai ?l_w°rdt voor het eerste kwar-
wai van 65 geschat op 64,6 miljoen ton.
FPi^cP1 I e van kolen binnen de
cm rö 4 wo^t voor deze periode geschat
ton u rn!^oen ton, hetgeen één miljoen
an iorI? uU in eerste kwartaal
1964 bereikte produktie ligt.
(Van een onzer verslaggevers)
De exploitatiemaatschappij Scheve-
ningen heeft besloten ook dc Ruteck's-
lunchroom aan de Spuistraat in Den
Haag te sluiten maar de sluitingsdatum
is nog niet bekend.
Aan de eigenaar van het huurpand,
waarin de lunchroom is gevestigd, is de
huur reeds opgezegd
Onder het personeel doen geruchten
de ronde, dat zij na januari niet meer
hoeven terug te komen. De sluiting ge
schiedt. omdat het bedrijf, volgens de
maatschappij, niet meer rendabel is.
Om dezelfde reden zijn andere Ruteck's
bedrijven reeds afgestoten
(Advertentie)
8/12 9/12
Staatsleningen
Nederlafld 64 5y4
Nederland 64 6
Nederland 58 4%
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned,
5a 4%
60/2 4%
5a 4y4
60 4y4
61 4%
Ned. Staff. 47 3%
Nea. 50/1-2 3%
Nea. 54/1-2 3%
Ned. 55/1 3%
Nea. 55/2 3y4
Nederland 37 3
Ned. Grootb. 46 3
Ned. DoiL 47 3
Ned. Invest. 3
Indie 37a
98H
96 5
93 V2
92S}a
92 V.
91%
90'/a
901»
797/a
7«il
9U%
30 te
34
84?,
90
97
90 V.
98H
96V.
9314
92%
92
91%
90,',
90
79%
78Ü
80%
80 S
84
84'A.
84% 5
89%
90%
Hank- en kredietwezen
B. Ned. tiera.67 8 102102'%
Id. 30). 58/59 4% 91V,
Id. 25 1 60/3-5 4% 92A 92,',
Cultures
A'dam Kubber
HVA Myen ver.
109 108
144% 141%
Midu.Lnele ondernemingen
A.K.U. 486%
Deb Mb i. cert. 116.2U 116
Hoogov. n.r.c.v.a. 556 553
Philips Gem. Bez. 153.26 153.40
Unilever c.v.a. 146.40 146.50
Dortscbe Petr. 715 715y4
Dortsche Peir. 1% 715 716%
Kon. Petr. ƒ20 156.50 156.70
Scheepvaart en Lucbtvaari
H. AT-. 100 Vs 100 VB
Java-China PaK. 146 148
K.L.M. t. cert. 72.90 72
K.N.S.M. n.b. 135 Vs 137 5
Stv. My Ned. 12«y4 131 Vi
Nlevelt Goudr. g6ya 96
g Ommeren c.v .a. 2393/4 240 i
8/12
9/12
Rotterd. Lloyd
131
133
Scheepv. Unie
126%
128
Premieleningen
Alkmaar 56 2^
79
79
A'damobl. 51 21/2
82 y8
82%
Id.56-1 2Vfe
80
81
id. 56-3 2 Va
63%
83
Ld. 56-3 2Vz
84V2
84%
Breda 54 2^2
77 y4
77 y4
Dordrecht 56 2^5
77%
77%
Eindhoven 54 2^
77%
78
Enschede 54 2^
77
77 y4
s Gravh. 52-1 2y2
Idem 52-2 2^2
88
88%
Rotterd. 52-1 2^
89 fe
90 y4
idem 52-2 2^
88 Vz
89
idem 57 2y2
88 Vz
89%
Utrecht 52 2^
102 b
104 b
Z.-Holland 57 2^
86%
87%
Z.-Hoüand 59 2fe
89&
89 y4
Converteerbare obligaties
AÜ.U. 1ÜÜÜ 41/j
131%
131%
Gelder Zn. 4%
95%
94%
KLM subord. 4^4
87%
88
Schol ten Foxh 4 Va
113
Aand. in belegg. mijen
Alg. Fonds, bezit
239%
239%
Converto 1-1 pb
132
HBBbel.dep.l-2pb
755
756
interbonds 1 pb
213 V4
213%
A'dam bel.mu f 5V)
105
105
Interunie 60
210
211
Neio 50
790
Robeco 50
204
204%
U111 las ƒ50
1310
1305
Ver. bez. 1894 50
1084
1081
Europa!, i-10 pb
856
850
Bank, krediet, verzekering
Alg. Bank Ned,
711
711
AMRO Bank
156.50
156.50
Cultuurbank
204.50
204.50
Gron, Xnd. Cr. B.
108.50
108.50
8/12 9/12
Holl. Bank Unie
Kasassociatie
Nat. Ned. cert.
Ned. Crediel B.
Ned. Handel Mjj
Ned. Middenst. B.
Ned. Overzee B.
R.V.S. cert. d.
Slavenburg's B.
229
491
127
531
295
65.10
19 y4
229
493
127
531
295
65.50
19
174
industriële ondernemingen
Alb. Heyn
Aig. H. my Onr.G.
Anne A dam
Aig. Norn My
AmsteJ or.
A uam BaUast My
A dam LUougU.Mij
A dam ttbliug My
ANinaVl nat. bez.
Apeld. nettenfabi
Be eren LricoUa bi
Bensdorp intern.
Bergn J urg. j 2o0
Herkel's Patent
Biaauwhoed
Biydensi. Will.
Bob» L.ueas
Borsumy Webry
Hraaimach. K'dara
Breda mach. fabr.
Bredero Ver.bedr.
Brocades
Br ons werk
Buhl maim. Tettei
Bijenkorf
Galve
Carps Gareniabx
Centr. Suiker Mij
Cur. Handel My
Daalderop
Dagra
Dess. tapytiabi
Dikkers en Co.
Drie Hoefijzers
DJi.U.
Duyvis Jz.
Emba
Enth. Plettery
Erdal
Excelsior
Fittmgfabi
Fokker
Ford
610 x
611
220 d
220
132%
134
160
166.50
414
415
431
431
128
128
320
32o
60
59%
345
350
131%
119
453
403
261
261
210
269
426
104
1U4
267
65%
65%
61%
61%
233
233
625
625
808
864
17b
177
712
719
773
773%
987
422 u
418%
394
391
177%
252%
252%
284
285
280
282%
139
139
394
396
326 'u
326%
252
252
235
235
226
238
720
725
167
169
127
128
240
242 b
950
952
8/12
9/12
8/12
9/12
Gazelle rijwJabr.
279 d
280 x
Mijnbouwk. werk.
357
Gelder Papier
130%
138
Naarden Ch^abr
517
Gelden.- ITeiens
485
490
Nedap
147%
148
Gero ia bi.
277
276
Ned. Dok. MU.
95
9o y4
Gevehe en Co.
708
N. exp. papnabi.
215
213
Gist- en Spir Jabr.
290
290
Ned. Kabeliabr.
338%
338
Grinten v. d.
lloo
1158
Ned. Melkunie
Gruyter Zn. 6 ft
150
150
Ned. Scheepsb.My
93%
94
Nelle wed. v.
213
Hagemeijer 8c Co
137
137
't Hart nxstr.
330-
329
Netam
314
316
Havenwerken
368%
305
Nijverdal-Cate
163
167
Heem van der
446
Oranjeboom
417
425
Hemeken's bierb.
243
240
Overzeese Gas
371
Hero con. Breda
396
390
Palemb. lnd. My.
116 b
116
Hey broek-Zelanü.
080
Paitbe
9b
96
Huek's machdabr.
99%
99
Philips 6% cumpr.
54.ZU
5o.3ü
Huil. Kattenburg
371
371
Pielersen auto's
150
150
HoLL. Beton Mjj.
Holi. Consti. w.
Reesink en Co.
176
176
Hon. leiksuiker
230
235
Reine veld mach.
lba
168 b
Homburg
468
401
Kiva
3z3
324
Hoogenuusch sen
311
311
Rolt. Droogd. JViy
2öl
24a y*
Hoouneyer 8c Zn.
126
127
Runaak en wo.
114%
115
induia
264
Rij us L*ai
96
96%
ing. Bur. Bouwu.
J.50
150
sunev. expi. iviy.
21ü
.210
interna tio
279
279
scnokbeion
3z6 x
510
int. gew. betonb.
ocuoiten Karton
448
Inventun.
396
396
ScUoiten Foxhoi
bao
Jougeneel bouth
415
418
snnon de Wit
256
2ül
Kemo
765
764
snnon s emb.iabi
144
144%
Kempen Begeer
136 b
Smits iranst.
1232
237%
Key houthandel
25U x
spaarnesiad
9oo
Kledmgmd. Snuit
216
216
Stuk vis 84 Zn.
189
ioy%
Kiene Sinkerw.
245 L
2dU b
Stouinsp. i wen Uit
74%
74
Kon. iabr. vh Aie^
116
117
swaay van
360
Kon. Papieriabi
280%
285%
Tabak. Piul. c.v.
212
213
Kon. Zout Ketjei
965
906
Thomas en Dry ve.
b/9
b66
Korenschoul
223
224
Xhomsen v. bedi
Z4<%
240%
Koudys voed.
172%
173
Twe.Overz. Hana
96
90%
Kromhout mol
122
123%
uaenhout steem
i 86%
97
Kon. Ver.'lapijl
Unilever 7%
138
139
Kwatta choc.
327
327
idem 6%
iiO'/b
Ixuft
Leeuw -Papiez
260
260
idem 4%.
(9 Vb
/9%
Leidse Wolsp.
380
U lermohien
418
436 b
Lindeteves
14ü%
147%
Utr. asldiuaOi
280 L
2ül)
Macintosh
472
471
V arossieau
287
293
Meel Ned. Bakk
453
454
V eenend. Stm.sp
Mees '63
242
239 x'
Ver. Bhkfabr.
316
Menko
105
105
Ver. Glasfabi n u
256
257
Meteoor Beton
263
265
Ver. Machlabr.
168
169
Misset Uitg. Mij.
501
Ver. Touwfabr.
376
378
Mosa
500
502
Vettewinkel
410
409
Muller en, Co.
270
273
V ezelverwerking
166
1651'.
Vihamy
Vussmgen katoen
Vredestein rub.
Vulcaansoora
Walvisvaart
Wereldhaven
Wermnk's Beton
W ess an en
Wilt. Feyenoora
Wit's texuel
Wyers lnd. H.
Zaalberg
Zeeuwse Confect.
Zwanenberg-Org.
Mijnbouw en petroleum
8/12
9/12
168&
167%
218 b
215
213
216
122"/,
122
öTa
67%
460
2uy
208
338
434
181
190
288
208
528
533
184 *2
104
295
962
970
Aig. Expl. Mlj.
Bnnlun le rubr.
huh ion 2e rubr.
Kon. Petr. 1 a J 20
idem 5 a 20
ivioeara Emm
Id. cert. opr. l/io
id. l wmstbew.
Id. 4 wmstbew.
Uost-Borneo Mlj.
Scheepvaart
41
478
410
loö
lOb.96
1830 x
29U0
3202.50
3200
77
Furness
Oostzee
Doliarfondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General motors
Proct. and Hainbie
Republic Steel
Shell OU
U.S Steel
464
97
55A
36
92%
94%
81
43%
58%
53%
40
476
499
157
156.60
2905
3220
77 b
461%
97%
55%
32%
35%
92%
94%
42%
57%
0
meden
gedaan enbieden
gedaan en laten
x
laten
d
exdivldend
c
ex maim