A
Eerste
-over-brug"
Fokker boertbeter
dan was voorzien
Internationals zeer flauw
65- per ton te worden,
»^SPA BRONWATER
-deretd-
Donderdag
brief
over
Indonesiërs plunderden
Y.S.-gebouw in Soerabaja
loonbeleid
Amsterdamse Effectenbeurs
NAAR ENGELAND?
voor vakantie of zaken
GA PER
HARWICH-BOOT
U VAART
ER WEL BIJ
Per dagboot:
voordelige
Off-Season tarieven
voor begeleide auto's
A
£5
7^
HOEK VAN HOLLAND-HARWICH
Elsevier doet bod
op aandelen
Boom-Ruygrok
Hogere premies
brandverzekering
industriepanden
F 28 Fellowship
wordt nieuw
avontuur
Ledermarkt
Geen reden tot
mopperen
AKKERBOUWERS L.T.B.:
Bietenprijs dient minstens
Twaalf doden bij
vliegongeluk
in Bolivia
Nozembendes
bezetten
Amstelstation
Eerste Kamer eens
met technische
belastingherziening
MARKTEN
WATERSTANDEN
11
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 9 DECEMBER 1964
(Advertentie)
Per nachtboot:
Een comfortabele "tijd is
geld reis" voor de zakenman
Varen terwijl u slaapt,
's morgens fit in Engeland.
Snelle moderne treinen
brengen u naar Londen of
verdere bestemmingen.
Vertrektijd: dagelijks 23.40 uur.
Reizen per Harwich-boot is een modern genoegen, een veilig over
steken, een zorgeloos comfort. U arriveert op tijd - een prettige
zekerheid voor de zakenman en voor het vakantieplan. Ook uw auto
kan mee. Neem de boot - u vaart er wel bij!
Boek via DE HOEK
Reis rustig en betrouwbaar
per dag-
of nachtdienst.
FRANKFURT De eerste volgens het
Amerikaanse „fly-over-principe" in de
Duitse Bondsrepubliek gebouwde brug
werd dezer dagen bij de jaarbeursmetro
pool in Frankfurt aan de Main voor het
verkeer opengesteld. De stalen brug
overspant een belangrijk verkeersknoop
punt in de binnenstad. Voor de montage
van de geprefabriceerde staalconstructie
had men overeenkomstig het bouw
schema slechts 14 dagen nodig. De totale
lengte van de brug bedraagt 215 meter
en daarbij komt dan nog aan beide zijden
46 meter voor op- en afritten. De eigen
lijke staalconstructie kostte 1,45 miljoen
D.M. de vereiste verlegging van wegen,
tramrails en leidingen, alsmede de aan
leg van nieuwe verkeerslichtinstallaties
kostten bijna het dubbele (2,53 miljoen
D.M.). Frankfurt's fly-over is de eerste
brug van die soort in Europa. Hij kan
binnen zeer korte tijd afgebroken en
elders weer opgebouwd worden. Al tij
dens de eerste dagen heeft de fly-over-
brug zo goed voldaan, dat de Frankfurtse
verkeersexperts erover denken nog een
tweede brug aan te schaffen.
AMSTERDAM De directie van de
N.V. Uitgeversmaatschappij Elsevier
heeft met goedkeuring van de raad van
commissarissen, besloten aan houders van
aandelen Boom-Ruygrok N.V. uitge
vers- en drukkersbedrijf in Haarlem) een
bod te doen tot omwisseling van hun
aandelen Boom-Ruygrok in certificaten
van gewone aandelen N.V. Uitgevers
maatschappij Elsevier, in de verhouding
van nominaal f 1.000 aandelen Boom-
Ruygrok (cum dividend 1964) tegen 13
certificaten Elsevier ad nominaal f 20
(cum dividend 1964), alsmede f 100,in
contanten.
Dit aanbod zal geschieden onder voor
behoud, dat een naar de mening van El
sevier voldoend aantal aandelen ter om
wisseling wordt aangemeld.
Het aanbod heeft de volledige instem
ming van de directie en de raad van
commissarissen van Boom-Ruygrok N.V.
die de aanvaarding daarvan aan houders
van aandelen aanbevelen.
Het ligt in de bedoeling, dat Boom-
Ruygrok N.V. zal blijven voortbestaan als
afzonderlijke vennootschap. Het bedrijf
zal worden voortgezet, waarbij in de ko
mende jaren door uitrbeiding en verdere
investering, de vergrote drukcapacitei!
mede in dienst zal kunnen worden gesteld
van Elseviers sterk groeiende uitgevers
activiteit.
DEN HAAG Met het oog op de
Dijzonder ongunstige ontwikkeling van
do ?randschade in Nederland overwegen
kpra r *ande werkende brandverze-
ho+ t nemen van maatregelen op
wpi JJi1? van de Premiestelling. Hoe-
ma ntüPi ient de eventueel te nemen
ale?eleu no§ §een enkele beslissing
worriÜ, en' mag wel als vaststaand
VOOrshanHa*ang(i?0ment dat deze zich
dustripio W }en bePerken tot de in-
riiicp maf die in zeer belanS-
kplinft hi!^aan d* ongunstige ontwik-
'phioH jdra|en Maatregelen op het
ren1 aü Premies voor woonhui-
ni« In dto5£i£? Z'Jn °P het °genbUk
siiT^n'^open<',op noS te nemen be-
vnnri?„f,e<ri worc't °ns door het bureau
hoa- van het schadeverzekerings-
medegedeeld, dat de maatrege-
v/Li11 "e sector van de industriële
brandverzekering de enige sector,
v»„Ter op het °genblik overleg in het
verzekeringsbedrijf gaande is waar-
scnijnlijk zullen uitmonden in een her
ziening van de premiestelling op tech-
„'s,™e gunden, welke zal leiden tot een
geaitterentieerde verhoging voor af-
zondenjke industriële objecten. Het be-
van de verzekeraars is er op ge-
r.cnt een algemene procentuele premie-
vernoging in deze sector te voorkomen.
AMSTERDAM Het resultaat van
de n.v. koninklijke Nederlandsche vlieg-
tuigenfabriek Fokker is tot dusver iets
gunstiger geweest dan was voorzien. Het
winstsaldo, na afschrijvingen en voor
belasting, zal waarschijnlijk uitkomen
op omstreeks f 14 min. Zoals bekend
wordt een onveranderd dividend van 15
procent verwacht, waarin de nieuw uit
gegeven aandelen ad in totaal nom.
ruim f 10 min voor de helft delen.
Na het ongekende succes van het
F-27 Friendship toestel, gaat de vennoot
schap met de F-28 Fellowship een be
langrijk nieuw avontuur tegemoet. Dit
betekent, dat in de komende jaren zelf
financiering voor het bedrijf een eerste
vereiste zal zijn. „We mogen blij zijn,
als we in de eerstvolgende jaren het
dividend op het huidige peil kunnen
handhaven tot op het moment, dat de
serieproduktie van de F-28 begint. Voor
dat we zover zijn, zullen we van grote
zelfbesparing moeten leven", zo ver
klaarde de voorzitter, de heer H. W. A.
van den Wall Bake, in de gisteren ge
houden buitengewone aandeelhouders
vergadering. De aandeelhouders moeten
niet op een stockdividend rekenen, want
het bestuur wil wel zijn uiterste best
doen het dividend te handhaven, maar
dan dient voorop te staan, dat het ka
pitaal niet verder wordt vergroot.
De vliegtuigindustrie wordt voortdu
rend kapitaalintensiever. Bedroegen de
kosten van de Friendship tot aan de
regelmatige produktie nog slechts f 50
min, bij de Fellowship zal dit bedrag
reeds op zo'n f 200 min uitkomen ,,en
een volgend plan zal waarschijnlijk een
half miljard gulden vergen", aldus de
voorzitter.
Over het F-28-project valt op dit mo
ment niet veel nieuws te vermelden
De eerste afleveringen zullen in het
voorjaar van 1968 plaatsvinden. De di
rectie is nog altijd overtuigd van de
mogelijkheden om tot een rendabele
produktie te komen en van een goede
markt voor het vliegtuig. Met verschil
lende maatschappijen zijn al nauwe on
derhandelingen gaande over eventuele
aanschaf van het toestel.
De directie hoopt, dat er in de Duitse
Lufthansa-vloot voor de F-28 plaats zal
zijn.
De F 27 is intussen een ongeëvenaard
succes geworden. In totaal zijn tot nu
WAALWIJK Van de gestegen om
zet tijdens de St.-Nicolaasdagen hebben
ook de schoenwinkeliers een graantje
kunnen meepikken. Voor sommige arti
kelen nam de belangstelling aanmerke
lijk toe B.v. voor laarzen al of niet met
bont gevoerd pantoffels en vooral
schaatslaarzen.De fabrikanten die laatst
genoemd artikel produceren en veelal
in voorraad houden tot het verkoopsei
zoen hiervoor aanbreekt hadden de laat
ste weken handen tekort om alles tijdig
af te leveren. In de plaatsen, waar
nog niet zo lang geleden kunstijsbanen
zijn gevestigd, stegen de verkoopcijfers
aanmerkelijk. De fabrikanten proberen
hun produktie aan de gestegen vraag
aan te passen. Op de overleermarkt
is de vraag bevredigend en de prijzen
zijn standhoudend tot vast. Voor de le-
derwarenindustrie is de afzet van di
verse leersoorten nog vlot. Zoolleer blijft
matig gevraagd en ook de schoenher-
stellers-brache neemt minder af dan ver
wacht mag worden Óp de inlandse hui
denmarkt is de gang van zaken bevre
digend te noemen. Een prijshoudende
markt met vrij goede belangstelling van
koperszijde voor diverse soorten huiden,
vooral voor de lichte wichten. Voor hal
zen en liezen bestaat een goede vraag.
toe 287 van deze toestellen verkocht.
In 1964 zijn het er 19 geweest, „die
thans zeer behoorlijk tot de winst bij
dragen". Men verwacht bij Fokker, dat
de F-27 nog wel een paar jaar zal blij
ven lopen. Indonesië heeft b.v, grote be
langstelling voor het toestel.
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM De vakgroep akkerbou
wers van de LTB heeft gisteren in Haar
lem méér dan gewone aandacht besteed
aan het vraagstuk van de bietenprijs. Op
grond van de overweging, dat er in Ne
derland voldoende suiker wordt geteeld,
dient deze minimaal f 65,- per ton bieten
bü een suikergehalte van 16 procent ge
steld te worden. Op het ogenblik is deze
f 59,-, met een aanmoedigingspremie van
f 6,-. Doch dit laatste werd door de akker
bouwers te onzeker geacht om daarmee
een voldoende suikerareaal voor de snel
groeiende Nederlandse bevolking te kun
nen veilig stellen.
Het granen-prijsbeleid in EEG-verband,
gebaseerd op een zgn. drempel (invoer)
en interventie (minimum) prijs heeft voor
de tarwe goed voldaan, zo werd gecon
stateerd. De verwachting is gewettigd,
dat dit systeem geleidelijk voor alle an
dere granen zal gelden. Wel werd alge
meen een verder optrekken van de prijs
van de rogge en gerst noodzakelijk geacht
om een betere verhouding tot de tarwe-
prijs en van de uitheemse voergranen te
LA PAZ Op ongeveer 160 kilome
ter van de Boliviaanse hoofdstad La
Paz is een vliegtuig van de Boliviaanse
luchtvaartmaatschappij Alas veronge
lukt. Twaalf personen kwamen om.
Tot de slachtoffers behoort de eige
naar van Alas, generaal Armando Cor
tes, die tevens president was van de
staatsluchtvaartmaatschappij Aereo Bo
liviano. Hij was een vriend van het
hoofd van de junta, generaal René Bar-
rientos.
Volgens ooggetuigen is het vliegtuig
in de lucht ontploft. Cortes was op de
terugweg naar La Paz van een bezoek
aan zijn gezin te Karanavi.
(Advertentie)
AMSTERDAM De internationale waarden waren gisteren zeer ongeanimeerd,
De stemming was nauwelijks prijshoudend met zeer weinig zaken. Kon. Olie no
teerde f 156.40, tegen een voorgaande slotprijs van f 157. Unilever dertig cent lager
op f 146,40. AKU min een punt op 486,5. Voor Hoogovens werd een drie punten
lagere advieskoers opgegeven op 550. Alleen Philips kon zich goed handhaven op
f 153.40 (f 153,30). Maandagavond werd voor Philips als hoogste prijs f 154,10 betaald
toen bleek, dat deze stukken in Wall Street goed in de markt lagen.
De fluctuaties in de hoofdfondsen bleven gedurende de gehele beursduur binnen
zeer nauwe grenzen. In de scheepvaartsector ging eveneens weinig om. De koersen
gaven weinig verandering te zien ten opzichte van eergisteren. Hetzelfde geldt
voor de leidende cultures. Do staatsfondsenhoek stond onder druk van de op handen
zijnde 5 3/4 procent lening groot f 50 min. tegen 100 procent van de gemeente
Rotterdam.
In de lokale afdelingen werden aandelen Boom-Ruygrok op 275 eerder bieden
geadviseerd, tegen een laatstgedane notering op 189. Dit naar aanleiding van het
bod door Elsevier op de aandelen Boom-Ruygrok door middel van aandelenomruil
plus contanten. Voor aandelen Elsevier werd een adviesprijs opgegeven van f 205
a f 206, tegen eergisteren f 206. Aandelen Fokker werden iets hoger geadviseerd
op de mededelingen van de directie (zie elders). Claims Tilburgsche Waterleiding
verlieten gisteren de beurs. De 5 procent obligaties Coöperatieve Zuivelvereniging
„Campipa" deden voor de eerste verhandeldag 95 1/4 procent.
bewerken.
Men voelde niets voor het Duitse sy
steem van totale monopolisering van de
graan-zaadteelt, doch wel voor een vorm
door middel van een forse areaalheffing
van vrijwillige inperking van de verbouw
welke de zgn. „gelegenheidsnabouwers"
zal afschrikken.
De overnameprijs van de poters, die
het gestelde minimum niet kunnen halen,
dreigt, zo werd geconstateerd, verlaagd
te worden, omdat tengevolge van ineen
storten van de potermarkt het fonds uit
geput zou kunnen worden. De vergade
ring was vrijwel unaniem van oordeel,
dat deze verlaging hoe dan ook voorko
men moest worden, desnoods door het
verhogen van de areaalheffing tot f 150,-
per ha, gelijk juist gisteren in principe
door het Landbouwschap werd goedge
vonden.
De veel te lage prijs voor de consump
tieaardappelen gaf het vakgroepbestuur
geen aanleiding om voor overheidsingrij
pen te pleiten. Het is beter om deze zaak
in eigen hand te houden, tenminste wan
neer de minister in dit opzicht loyaliteit
betracht en dan ook geen maximum uit
loop stelt. In het verleden is bij herhaling
gebleken, dat de overheid niets deed aan
de te lage prijzen, doch daartegenover
onmiddellijk ingreep als die een beetje
opliepen. Liever vrijheid voor de teler dan
een dergelijk tweeslachtig beleid.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM „Help. Het Amstel
station wordt afgebroken". De twee Am
sterdamse agenten, die zich terstond naar
de plaats van de dreigende ramp spoed
den, zagen daar, dat de telefonische nood
kreet van de restaurateur niet overdre
ven was. Het restaurant was compleet
door een nozembende van 20 man in be
zit genomen. Zij hadden er zich ver
schanst en hun wapentuig aangevuld met
poten, die inderhaast van tafels en stoe
len waren gebroken, alsmede met scher
ven van flessen en asbakken, die daar
toe eerst aan diggelen waren geslagen.
Het gevaar was dan ook niet gering.
In de immense hal van het station stond,
keurig in slagorde, een nog veel grotere
nozembende opgesteld, die er geen twij
fel aan liet bestaan, dat hier de tijd en
de plaats van de grote afrekening lagen.
Een handjevol treinreizigers keek be
vend toe. Met enig gebruik van de gum
miknuppel beslistte de politie de strijd
snel in haar voordeel. Drie knapen wer
den meegenomen en, na ingeboekt te zijn
wegens openlijke geweldpleging, aan hun
ontstelde ouders ter hand gesteld. Ruzie
tussen de twee leiders van de respec
tievelijke bendes bleek de oorzaak van 't
explosieve treffen te zijn, dat de restau
rateur van het Amstelstation in enkele
seconden tijd voor vele honderden gul
dens schade berokkende.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De Eerste Kamer heeft
gisteravond een begin gemaakt met de
behandeling van de door staatssecretaris
Van den Berge (Financiën) voorgestelde
technische belastingherziening, niet te
verwarren met de belastingverlaging van
1 miljard' gulden van minister Witteveen.
Voor deze technische belastingherzie
ning kan de staatssecretaris in de senaat
een ruime meerderheid verwachten. Het
gaat om een totale belastingverlaging van
205 miljoen gulden.
Hiervan komt aan de werknemers ten
goede 101 miljoen, aan de ondernemers
35 miljoen, de vermogensbezitters 40
miljoen en aan al deze groeperingen te
zamen nog eens 29 miljoen.
De P.S.P. en de C.P.N. zullen in ieder
geval tegen de belastingvoorstellen
stemmen en wellicht evenals in de
Tweede Kamer ook de P.v.d.A.
Professor Polak (P.v.d.A.) betoogde
dat de illusies van deze verlaging weer
teniet worden gedaan door verhoging
van de retributies in andere sectoren.
(Motorrijtuigenbelasting, P.T.T.-tarieven)
Hij vond dat de werknemers een te ge
ring aandeel in deze belastingverlaging
krijgen.
Prof. Zijlstra bestreed de laatstgenoem
de opvatting van prof. Polak.
DJAKARTA Ongeveer 1.000 Indo
nesiërs hebben de bibliotheek van de
Amerikaanse voorlichtingsdienst in Soe
rabaja geplunderd.
De Indonesiërs, die betoogden tegen
het Amerikaanse optreden in Kongo en
de Amerikaanse steun aan Maleisië,
gooiden de ruiten in, sloegen het meu
bilair stuk en vernielden ongeveer een
kwart van de 16.000 boeken. Er werd
niemand gewond. Het enige Amerikaan
se personeelslid was tijdens de demon
stratie niet in het gebouw.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Veldkamp
van Sociale Zaken zal waarschijnlijk
donderdag in een brief aan de Tweede
Kamer de beslissing van het kabinet
over het in 1965 te voeren loonbeleid
mededelen. De kamer zal dan volgen
de week dinsdag over de lonen uitge
breid kunnen discussiëren.
De voorzitter van de Tweede Ka
mer, mr. F. J. F. M. van Thiel, die gis
teren tijdens een kort ordedebat aan de
kamer mededeling deed van de op
komst zijnde brief, stelde daarop voor
de begrotingsbehandeling van Sociale
Zaken met een dag te vervroegen. Ook
wilde hij meer tijd voor het debat be
schikbaar stellen dan oorspronkelijk
was voorzien. Op een vraag van dr.
Vondeling (P.v.d.A.) beloofde mr. Van
Thiel, zo nodig, nog meer tijd voor
het loondebat te zullen uittrekken.
NABE URSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
Hoogovens Kon. Olie
156.70—157.70, Philips 153.20—153.60 gl,
Unilever 146.40—146.90.
GOES. Granen en peulvruchten: Tar
we, basis 17%, boerenschoon af boerderij,
35—36.25 p. 100 kg; gerst, wegens het ont
breken van aanvoer geen notering; groe
ne erwten, boerenschoon af boerderij, 25
—37 per 100 kg; schokkers, boerenschoon
af boerderij, 2540 p. 100 kg; voor groene
erwten en schokkers met goede kleur lag
de notering iets hoger; Capucijners, boe
renschoon af boerderij, 30—35 p. 100 kg;
bruine bonen, boerenschoon af boerderij,
6072.50 p. 100 kg. De handel in peul
vruchten is lusteloos.
Aardappelen: Bintje, 35 mm opw„ bin
nenlandse sortering, 10—10,75 p. 100 kg.
Levering aan de sorteerinrichting. Sor-
teerkosten voor rekening koper. Bintje
voor export 10—10.75 p. 100 kg; voeder
aardappelen noteerden 3,50—4,00 p. 100 k
Uien: Onafgestaart aan de sorteerin
richting geleverd 17—19 ct p. kg.
Hooi (telersprijzen): Lucernehooi 110
120 p. 1000 kg; weidehooi 90—110 p. 1000
kg; veldbeemd 40—65 per 1000 kg; tarwe-
stro 50 per 1000 kg van goede kwaliteit:
gerstestro 55 per 1000 kg van goede kwa
liteit; erwtestro (kl. groen) 60—65 per
1000 kg: schokkerstro 55—57,50 p. 1000 kg
De handel in stro is zeer traag.
Vlas: De prijs voor ongerepeld vlas
bedroeg 1519 ct. per kg op auto ge
leverd. Voor tweede kwaliteit was de no
tering 1014 ct. Er is praktisch geen
handel.
Eieren: De eierprijs bedraagt 2,19—2,23
per kg.
GOES. Appels: Cox's orange pippin
I 85-90 72, 80-85 72, 75-80 66—72, 70-75
58—62, 65-70 46—49,60, 60-65 31,50—34, 55-
60 21—22, IID 6, III grof 15—29, fijn 6—14;
II 70-75 53. 65-70 42, 60-65 27—32, 55-60
16—18; goudreinette I 85-90 21—35, 80-85
21—32, 75-80 2529, 70-75 17—23, 65-70
6—16, IID 6—6,50, II 90-95 20, 85-90 22,
80-85 22. 75-80 17—20, 70-75 15—17, 65-70
12, III grof 6,50—15. fijn 6,50—8,80, kroet
6,50; jonathan I 80-85 18, 75-80 1620,
70-75 12—23, 65-70 12—21, 60-65 12—18,
II 75-80 12. 70-75 12. 65-70 6—12, 60-65 6,
III grof 6, fijn 6; golden delicious I 85-90
32—43, 80-85 35—48, 75-80 38-47, 70-75
34—42, 65-70 28—30, 60-65 18—22, II 85-90
24—28, 80-85 21—30, 75-80 27—33, 70-75
24—32, 65-70 15—24. 60-65 12—14, IID 6—
12, III grof 7—17, fijn 7—12, kroet 6,60:
zoete ermgaard I 60-65 43, 55-60 33, 50-55
18, III grof 14, fijn 12; lombartscalville
I 80-85 16—22, 75-80 16—25. 70-75 18—25,
65-70 20, II 80-85 12—14, 75-80 15, 70-75
13, 65-70 6—12, III grof 6, fijn 6: glorie
van holland II 85-90 19, 80-85 19, 75-80 14
15. 70-75 6; winston III grof 6,5012,
fijn 6; diverse appels, kroet 6.10. Peren:
Comtesse de Paris II 75-80 18. 70-75 19,
65-70 14—20, 60-65 16, 55-60 10, IID 7,
III grof 12. fijn 7; saint rémy I 70-80 25,
60-70 26. IID 12. II 80-90 20. 70-80 20—22.
60-70 20—21. III grof 16—17, fijn 9—13;
gieser wildeman I 6070 38—46, 50-60 16
—35. IID 9. III grof 22, fijn 6—7 doyenné
du cornice I 85-90 82, 80-85 86—89, 75-80 92,
70-75 91, 65-70 81—84, 60-65 65—70, IID
36—48, II 85-90 81, 80-85 83—84, 75-80
36—88, 70-75 82—89, 65-70 76—83, III grof
6872, fijn 48—54, kr. 12—15; conférence
IID 32, III grof 41—42, fijn 22; op monster:
Conférence I 70-75 5658, 65-70 55—58,
60-65 57,30—58.80, 55-60 43-^17,20; br. alex
lucas I 80-85 57, 75-80 64, 70-75 63, 65-70 53.
Totale aanvoer hard fruit 25.000 kisten.
OUDENBOSCH. Kroten 5, sav. kotpl
7, breekpeen 79, prei 1219, andijvie
4259, witte kool 712, rode kool 613,
boerenkool 410, spruiten ong. 2140,
waspeen 1820, knolselderij A 712, B
14, C 4: bloemkool 28, witlof A 72-—73, B
55—59, afw. 34; uien 21—17, glassla C
719. lombartscalv. 8085 1719, 7080
14—16, 65—70 12—14. III 12, golden deli
cious 80—85 33—34, 75—80 30—31, 70—75
19: spruiten AAE 101102, AAI 9596,
AAII 73—77, AI 69—73, All 39, BI 37—42,
Bil 30.
ROTTERDAM 8 december Totale
aanvoer 2516; weekaanvoer 4533; vette
koeien en ossen 275; gebruiksvee 498;
vette kalveren 200; graskalveren 165;
nuchtere kalveren 969; lopers 72; big
gen 44; paarden 30; veulens 3; scha
pen of lammeren 235; bokken of geiten
25.
Prijzen: in ets per kg: vette koeien
le kwal 365-395, 2e kwal. 325-355, 3e
kwal 300-320; vette kalveren le kwal.
425-450, 2e kwal 400-425, 3 kwal. 380-
400; slachtpaarden le kwal. 290, 2e kwal
220. 3e kwal. 200; in per stuk: gras
kalveren le kwal. 550 2e kwal. 470, 3e
kwal 380, nuchtere kalveren le kwal.
270, '2e kwal. 260, 3e kwal 250; lopers
le kwal. 105, 2e kwal. 1Ó0, 3e kwal.
85; biggen le kwal. 55, 2e kwal 53,
3e kwal. 45; schapen le kwal. 120 2e
kwal. 105, 3e kwal. 95; lammeren le
kwal. 130 2e kwal. 120 3e kwal 100;
kalf- en melkkoeien le kwal. 1500, 2e
kwal 1275, 3e kwal. 975; vare koeien
le kwal. 1075, 2e kwal 900, 3e kwal.
800; vaarzen le kwal. 1100, 2e kwal.
900, 3e kwal. 800; pinken le kwal 800,
2e kwal. 700 3e kwal 600.
Overzicht resp. aanvoer handel, prij
zen: vette koeien iets korter lui, als
gisteren, worstkoeien 275-295 p. kg; vet
te kalveren matig, vlug hoger prima's
450-455 p. kg.; graskalveren als vorige
week, flauw, staande prijzen; nuchtere
kalveren iets minder kalm, vooral niet
hoger, mestkalv. 185-290 p st.; lopers
en biggen tamelijk, goed, niet geheel
prijsh.slachtpaarden, even meer, stil,
constant; schapen en lammeren ruimer,
redelijk, onveranderd kalf- en melk
koeien kleiner, stil, gedrukt; vare koei
en matig, traag, prijzen van vor. week
konden zich met moeite handhaven;
vaarzen en pinken gewoon, stil, gedrukt.
Konstanz 311 2), Rheinfelden 228
9), Ottenheim 286 18), Straatsburg
234 (+9), Maxau 408 13), Plochingen
160 11), Mannheim 242 11), Stein-
bach 128 (+7), Mainz 228 4), Bingen
154 (+3), Kaub 160 (—2), Trier 348 (+80)
Koblenz 192 (+6), Keulen 148 14)
Ruhrort 328 4), Lobith 940 (onv.), Nij
megen 724 5), Arnhem 754 5), Eef-
de IJsseJ. 300 5), Deventer 200 6)
Monsin 5560 (+35), Borgharen 4175
117), Belfeld 1295 139), Grave be
neden de sluis 534 (+22).
7/12 8/12
Staatsleningen
Nederland 04 öy4
Wederiand 04 5
Nederland 58 4%
Wed. 58 4y2
Wed. 60/2 4%
Wed. 5y 4y4
Wed. 60 4%
Wed. 61 4y4
Wed. Staff. 47 3%
Wea. 50/1-2 3y4
Wed. 54/1-2 3y4
Wed. 55/1 3y4
Wed. 55/2 3y4
Wederiand 37 3
Wed. Grootb. 46 3
Wed. Doll. 47 3
Wed. Invest. 3
In die 37a
96%
93
92%S
92 'AS
92
90%
90%
80A
WH
81
80%
84
84%
84%
90A
97%
90A
Bank- en kredietwezen
102%
91%
92 V«
109
143
98 H
96
93%
92%
92%
91%
90
90 Vs
79%
78H
80%
80%
84
84%
90
97
90%
102%
92A
109%
144%
B. Ned. Gem. 57 t>
ld. 30 1. 58/59 4%
ld. 25] 60/3-5 4%
Cultures
A'dam Rubber
HVA Mo en ver.
industriële ondernemingen
A.K.U. 487
Deü Mij t. eert. llb.zO
Hoogov. n.r.c.v.a 553
Philips Gem. Bez. 153.10
Unilever c.v.a. 146.60
Dortsche Petr. 718
Dortsche Petr. 7% 718
Kon. Petr. 20 156.90L56.50
116.20
556
153.20
146.40
715
715
Scheepvaart en Luchtvaart
H.A.L. 100 Vs
Java-China Pak 145
K.L.M. t. eert.
K.N.S.M. n.b.
Stv. Mij Ned.
Wievelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a.
100
146
72.90
135% 135y8
1271/2 128V4
96 96%
240 239%
7/12 8/12
Rotterd. Lloyd 131
Scheepv. Unie 127
Premieleningen
Alkmaar 5b 2%
A dam obl. 51 2y2
ld.56-1 2%
ld. 56-3 2y2
ld. 56-3 21/2
Breda 54 2%
Dordrecht 2%
Eindhoven 54 2%
Enschede 54 2y2
's Gravh. 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Rotterd. 52-1 2^
Idem 52-2 2 y2
Idem 57 2%
Utrecht 52 2
Z.-Holland 57 2y2
Z.-Holland 59 2%
Converteerbare obligaties
A.K.U. 1000 4%
Gelder Zn. 4%
K.LM subord. 43/4
Scholten Foxh 4
Aand. in belegg. mij en
131
126%
79 X
79
82ya
82%
79 y4
80
83 y8
833/4
83l/2
84 y2
78 x
77%
77%
77^
77 y4
77 7/8
87
77
88 x
883/4
88
89%
87
88%
88y2
88I/2
102 b
85%
863/4
89%
39%
131%
95 y2
873/4
Alg. Fonds, bezit
Converto 1-1 pb
HBBbel.dep.l-2pb
interbonds 1 pb
A'dam bel.mij 50
Interume 50
Weto 50
Robeco 50
Unitas ƒ50
Ver. bez. 1894 50
Europal. 1-10 pb
239
133
750
2133/4
104.50
210
780
204
1305
1084
860
239%
755
213%
105
210
204
1310
1084
856
Bank, krediet, verzekering
Alg. Bank Wed.
AMRÜ Bank
Cultuurbank
Gron. Ind, Cr. B.
711
156
204.50
108.50
711
156.50
204.50
108.50
Holl. Bank Unie
Kasassociatie
Nat. Wed. eert.
Wed. Crediet B.
Ned. Handel Mij
Wed. Middenst.
Ned. Overzee B.
R.V.S. eert. d.
Slavenburg's B.
industriële ondernemingen
7/12
8/12
229
229
490
491
127
127
531
531
2981/2
295
66
65.10
19
19 y4
Alb. Heijn
620
610 x
Alg. H. mij Onr.G.
220
220 d
Aime A dam
131
132%
160
Alg. Norit Mij
160
Amstel hr.
415
414
A'dam Hallast Mjj
431
431
A'dam Droogd.My
128
A'dam Rijtuig My
320
325
AW1EM nat. bez.
60
Apeld. nettenlabr.
343
345
Beeren tricoLiabr.
121%
121%
Hensdorp Intern.
452
453
Hergh J urg. J 250
260
261
Herkel's Patent
210
210
Hlaauwhoed
425
Hlijdenst. Will.
104
104
Hols Lucas
206.50
Horsuiujj Wehry
65 y4
65%
Hraatmach. R'dam
61
61 y2
Breda mach. Cabr.
233
233
Hredero Ver.bedr.
625
625
Brocades
804
808
Bronswerk
175
176
Buhrmann. Tetter
717
712
Bijenkort
772
773
Calve
987%
987
Carps Garenfabr.
422 b
422 d
Centr. Suiker My
386
394
Cur. Handel My
177%
Daalderop
252%
252%
Dagra
280
284
Dess. tapytfabr.
279
280
Dikkers en Co.
140
139
Drie Hoefijzers
390
394
D.R.U.
328
328%
Duyvis Jz.
250 %b
252
Emba
235%
235
Enth. Plettery
225
226
Erdal MiJ
715 x
720
Excelsior
169
167
Fittmgfabr.
127
127
Fokker
238
240
Ford
940 b
950
Gazelle ryw-fabr.
Gelder Papier
Gelderl.-Tielens
Gero fabr.
Geveke en Co.
Gist- en SpirJabr.
Grinten v. d.
Gruyter Zn. 6%
Hagemeijer Co
't Hart mstr.
Havenwerken
Heem van der
Heineken's bierb.
Hero con. Breda
Hey broek-Zeiand.
Hoek's niachdabr.
Holl. Kattenburg
Holl. Beton My.
Holl. Constr. w.
Holl. "Telksuiker
Homburg
Hoogenbosch sen
Hoouneyer Zn.
indola
lng. Bur. Bouwn.
Interna tio
int. gew. betonb.
inventuiL
Jongeneel houth
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kledingind. Snuts
Klene Suikerw.
Kon. fabr. vh Alex
Kon. Papieriabr.
Kon. Zout Ketjen
Korenschool
Koudys voed.
Kromhout mot.
Kon. Ver. Tapijt
Kwatta choc.
Leeuw -Papier
Leidse Woisp.
Lindeteves
Macintosh
Meel Ned. Bakk.
Mees '63
Menko
Meteoor Beton
Misset Uitg. Mfl.
Mosa
Muller en Co.
7/12
8/12
7/12
8/12
278 b
279 d
Mijnbouwk. werk.
360 x
357
128
130%
Naarden ChTabr.
509
480
485
Nedap
147%
147%
277
277
Ned. Dok. My.
95%
95
N. exp. papdabr.
213%
215
293%
290
Ned. Kabeliabr.
338%
338%
1165
1155
Wed. Melkunie
261%
150
150
Ned. Scheepsb-My
94
93%
137
Nelle wed. v.
216
330
We tam
311en
314
308%
Nyverdal-Cate
163
163
440
Oranjeboom
417
417
243
Overzeese Gas
390
Paiemb. Ind. My
116 b
585%
Pal the
96
96
99 y4
Philips 6% cumpr.
54.50
54.20
371
Pietersen auto's
145
150
450
Reesink en Co.
178 y2
176
230
230
Reineveld mach.
169
169
408
408
Riva
323
323
311
311
Rott. Droogd. My
2oU
251%
127
126
Ruhaak en Co.
114%
114%
394
294
RynstaaJ
90%
90%
150
Sehev expi, iviy.
216
215
277
279
BchoKbetun
320
320 x
Schollen Karton
398
396
Scholten FoxhoJ
690
422
415
Simon de Wit
242
250
775
765
Simon's emb.fabr.
140
144
134%
136 b
Smits transt.
229
1232
250 x
Spaarnestad
9o5
215
216
Stokvis Zn.
188
189%
240
245 b
Stoomsp. Twen the
73 b
74%
115
116
Swaay van
305
305
285%
285%
Tabak. Phil. c.v.
213%
212
900
905
Thomas en Dry vei
679%
679
224
223
Thomsen v. bedr.
248
247%
175
172%
Twe.Overz. Hand.
96 y2
96
120
122
Udenhout Steenl.
190
189%
Unilever 7%
132%
138
329
327
Idem 6%
116%
116%
257
260
Idem 4%
172%
79%
383
U termohlen
406 b
418
150
149%
Utr. aslaitlabr.
285 b
471
472
Varossieau
285 b
287
452%
453
Veenend. Stm.sp.
238 b
242
Ver. Bükfabr.
305
105%
105
Ver. Glasiabr. n.b
258
256
256
263
Ver. Machfabr.
168
168
505
Ver. Touwfabr.
376
500
500
Vette winkel
398
410
27oy4
270
Vezelverw erlang
165
166
Vihamy
Viissmgen katoen
Vredestein rub.
V uicaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
Wermnk's Beton
Wessanen
Wilt. Feyenoord
Wit's textiel
Wyers ind. H.
Zaalberg
Zeeuwse Conlect.
Zwanen berg-Org.
Mijnbouw en petroleum
Alg. Expi. My.
Buuton le rubr.
Biinton 2e rubr.
Kon. Petr. 1 a 20
Idem 5 a 20
Moeara Emm
id. cert. opr. l/io
id. 1 wmstbew.
id. 4 wmstbew.
Oost-Borneo My.
Scheepvaart
Furness
Oostzee
Uollarfondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General motors
Proct. and Baxnble
Republic Steel
Shell Oil
U.S. Steel
7/12
8/12
167%
168V4
214
218 b
212
213
121
122%
68
67 V,
208
209
435
536
191
210
209
528
104%
104%
295
958
962
ileum
40
41
478
413 Vi
410
157.40
156
157
156.9C
1830
2900
2900
3250
3252.51
3200
77 b
77
463
95
464
97%
55%
55A
76%
36
91%
92%
95%
94%
81
43%
43%
59
58%
63 H
53%
b
bieden
gedaan enbieden
gedaan en laten
X
laten
d
exdividend
0
ex claim