A Eerste -over-brug" Fokker boertbeter dan was voorzien Internationals zeer flauw 65- per ton te worden, »^SPA BRONWATER -deretd- Donderdag brief over Indonesiërs plunderden Y.S.-gebouw in Soerabaja loonbeleid Amsterdamse Effectenbeurs NAAR ENGELAND? voor vakantie of zaken GA PER HARWICH-BOOT U VAART ER WEL BIJ Per dagboot: voordelige Off-Season tarieven voor begeleide auto's A £5 7^ HOEK VAN HOLLAND-HARWICH Elsevier doet bod op aandelen Boom-Ruygrok Hogere premies brandverzekering industriepanden F 28 Fellowship wordt nieuw avontuur Ledermarkt Geen reden tot mopperen AKKERBOUWERS L.T.B.: Bietenprijs dient minstens Twaalf doden bij vliegongeluk in Bolivia Nozembendes bezetten Amstelstation Eerste Kamer eens met technische belastingherziening MARKTEN WATERSTANDEN 11 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 9 DECEMBER 1964 (Advertentie) Per nachtboot: Een comfortabele "tijd is geld reis" voor de zakenman Varen terwijl u slaapt, 's morgens fit in Engeland. Snelle moderne treinen brengen u naar Londen of verdere bestemmingen. Vertrektijd: dagelijks 23.40 uur. Reizen per Harwich-boot is een modern genoegen, een veilig over steken, een zorgeloos comfort. U arriveert op tijd - een prettige zekerheid voor de zakenman en voor het vakantieplan. Ook uw auto kan mee. Neem de boot - u vaart er wel bij! Boek via DE HOEK Reis rustig en betrouwbaar per dag- of nachtdienst. FRANKFURT De eerste volgens het Amerikaanse „fly-over-principe" in de Duitse Bondsrepubliek gebouwde brug werd dezer dagen bij de jaarbeursmetro pool in Frankfurt aan de Main voor het verkeer opengesteld. De stalen brug overspant een belangrijk verkeersknoop punt in de binnenstad. Voor de montage van de geprefabriceerde staalconstructie had men overeenkomstig het bouw schema slechts 14 dagen nodig. De totale lengte van de brug bedraagt 215 meter en daarbij komt dan nog aan beide zijden 46 meter voor op- en afritten. De eigen lijke staalconstructie kostte 1,45 miljoen D.M. de vereiste verlegging van wegen, tramrails en leidingen, alsmede de aan leg van nieuwe verkeerslichtinstallaties kostten bijna het dubbele (2,53 miljoen D.M.). Frankfurt's fly-over is de eerste brug van die soort in Europa. Hij kan binnen zeer korte tijd afgebroken en elders weer opgebouwd worden. Al tij dens de eerste dagen heeft de fly-over- brug zo goed voldaan, dat de Frankfurtse verkeersexperts erover denken nog een tweede brug aan te schaffen. AMSTERDAM De directie van de N.V. Uitgeversmaatschappij Elsevier heeft met goedkeuring van de raad van commissarissen, besloten aan houders van aandelen Boom-Ruygrok N.V. uitge vers- en drukkersbedrijf in Haarlem) een bod te doen tot omwisseling van hun aandelen Boom-Ruygrok in certificaten van gewone aandelen N.V. Uitgevers maatschappij Elsevier, in de verhouding van nominaal f 1.000 aandelen Boom- Ruygrok (cum dividend 1964) tegen 13 certificaten Elsevier ad nominaal f 20 (cum dividend 1964), alsmede f 100,in contanten. Dit aanbod zal geschieden onder voor behoud, dat een naar de mening van El sevier voldoend aantal aandelen ter om wisseling wordt aangemeld. Het aanbod heeft de volledige instem ming van de directie en de raad van commissarissen van Boom-Ruygrok N.V. die de aanvaarding daarvan aan houders van aandelen aanbevelen. Het ligt in de bedoeling, dat Boom- Ruygrok N.V. zal blijven voortbestaan als afzonderlijke vennootschap. Het bedrijf zal worden voortgezet, waarbij in de ko mende jaren door uitrbeiding en verdere investering, de vergrote drukcapacitei! mede in dienst zal kunnen worden gesteld van Elseviers sterk groeiende uitgevers activiteit. DEN HAAG Met het oog op de Dijzonder ongunstige ontwikkeling van do ?randschade in Nederland overwegen kpra r *ande werkende brandverze- ho+ t nemen van maatregelen op wpi JJi1? van de Premiestelling. Hoe- ma ntüPi ient de eventueel te nemen ale?eleu no§ §een enkele beslissing worriÜ, en' mag wel als vaststaand VOOrshanHa*ang(i?0ment dat deze zich dustripio W }en bePerken tot de in- riiicp maf die in zeer belanS- kplinft hi!^aan d* ongunstige ontwik- 'phioH jdra|en Maatregelen op het ren1 aü Premies voor woonhui- ni« In dto5£i£? Z'Jn °P het °genbUk siiT^n'^open<',op noS te nemen be- vnnri?„f,e<ri worc't °ns door het bureau hoa- van het schadeverzekerings- medegedeeld, dat de maatrege- v/Li11 "e sector van de industriële brandverzekering de enige sector, v»„Ter op het °genblik overleg in het verzekeringsbedrijf gaande is waar- scnijnlijk zullen uitmonden in een her ziening van de premiestelling op tech- „'s,™e gunden, welke zal leiden tot een geaitterentieerde verhoging voor af- zondenjke industriële objecten. Het be- van de verzekeraars is er op ge- r.cnt een algemene procentuele premie- vernoging in deze sector te voorkomen. AMSTERDAM Het resultaat van de n.v. koninklijke Nederlandsche vlieg- tuigenfabriek Fokker is tot dusver iets gunstiger geweest dan was voorzien. Het winstsaldo, na afschrijvingen en voor belasting, zal waarschijnlijk uitkomen op omstreeks f 14 min. Zoals bekend wordt een onveranderd dividend van 15 procent verwacht, waarin de nieuw uit gegeven aandelen ad in totaal nom. ruim f 10 min voor de helft delen. Na het ongekende succes van het F-27 Friendship toestel, gaat de vennoot schap met de F-28 Fellowship een be langrijk nieuw avontuur tegemoet. Dit betekent, dat in de komende jaren zelf financiering voor het bedrijf een eerste vereiste zal zijn. „We mogen blij zijn, als we in de eerstvolgende jaren het dividend op het huidige peil kunnen handhaven tot op het moment, dat de serieproduktie van de F-28 begint. Voor dat we zover zijn, zullen we van grote zelfbesparing moeten leven", zo ver klaarde de voorzitter, de heer H. W. A. van den Wall Bake, in de gisteren ge houden buitengewone aandeelhouders vergadering. De aandeelhouders moeten niet op een stockdividend rekenen, want het bestuur wil wel zijn uiterste best doen het dividend te handhaven, maar dan dient voorop te staan, dat het ka pitaal niet verder wordt vergroot. De vliegtuigindustrie wordt voortdu rend kapitaalintensiever. Bedroegen de kosten van de Friendship tot aan de regelmatige produktie nog slechts f 50 min, bij de Fellowship zal dit bedrag reeds op zo'n f 200 min uitkomen ,,en een volgend plan zal waarschijnlijk een half miljard gulden vergen", aldus de voorzitter. Over het F-28-project valt op dit mo ment niet veel nieuws te vermelden De eerste afleveringen zullen in het voorjaar van 1968 plaatsvinden. De di rectie is nog altijd overtuigd van de mogelijkheden om tot een rendabele produktie te komen en van een goede markt voor het vliegtuig. Met verschil lende maatschappijen zijn al nauwe on derhandelingen gaande over eventuele aanschaf van het toestel. De directie hoopt, dat er in de Duitse Lufthansa-vloot voor de F-28 plaats zal zijn. De F 27 is intussen een ongeëvenaard succes geworden. In totaal zijn tot nu WAALWIJK Van de gestegen om zet tijdens de St.-Nicolaasdagen hebben ook de schoenwinkeliers een graantje kunnen meepikken. Voor sommige arti kelen nam de belangstelling aanmerke lijk toe B.v. voor laarzen al of niet met bont gevoerd pantoffels en vooral schaatslaarzen.De fabrikanten die laatst genoemd artikel produceren en veelal in voorraad houden tot het verkoopsei zoen hiervoor aanbreekt hadden de laat ste weken handen tekort om alles tijdig af te leveren. In de plaatsen, waar nog niet zo lang geleden kunstijsbanen zijn gevestigd, stegen de verkoopcijfers aanmerkelijk. De fabrikanten proberen hun produktie aan de gestegen vraag aan te passen. Op de overleermarkt is de vraag bevredigend en de prijzen zijn standhoudend tot vast. Voor de le- derwarenindustrie is de afzet van di verse leersoorten nog vlot. Zoolleer blijft matig gevraagd en ook de schoenher- stellers-brache neemt minder af dan ver wacht mag worden Óp de inlandse hui denmarkt is de gang van zaken bevre digend te noemen. Een prijshoudende markt met vrij goede belangstelling van koperszijde voor diverse soorten huiden, vooral voor de lichte wichten. Voor hal zen en liezen bestaat een goede vraag. toe 287 van deze toestellen verkocht. In 1964 zijn het er 19 geweest, „die thans zeer behoorlijk tot de winst bij dragen". Men verwacht bij Fokker, dat de F-27 nog wel een paar jaar zal blij ven lopen. Indonesië heeft b.v, grote be langstelling voor het toestel. (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM De vakgroep akkerbou wers van de LTB heeft gisteren in Haar lem méér dan gewone aandacht besteed aan het vraagstuk van de bietenprijs. Op grond van de overweging, dat er in Ne derland voldoende suiker wordt geteeld, dient deze minimaal f 65,- per ton bieten bü een suikergehalte van 16 procent ge steld te worden. Op het ogenblik is deze f 59,-, met een aanmoedigingspremie van f 6,-. Doch dit laatste werd door de akker bouwers te onzeker geacht om daarmee een voldoende suikerareaal voor de snel groeiende Nederlandse bevolking te kun nen veilig stellen. Het granen-prijsbeleid in EEG-verband, gebaseerd op een zgn. drempel (invoer) en interventie (minimum) prijs heeft voor de tarwe goed voldaan, zo werd gecon stateerd. De verwachting is gewettigd, dat dit systeem geleidelijk voor alle an dere granen zal gelden. Wel werd alge meen een verder optrekken van de prijs van de rogge en gerst noodzakelijk geacht om een betere verhouding tot de tarwe- prijs en van de uitheemse voergranen te LA PAZ Op ongeveer 160 kilome ter van de Boliviaanse hoofdstad La Paz is een vliegtuig van de Boliviaanse luchtvaartmaatschappij Alas veronge lukt. Twaalf personen kwamen om. Tot de slachtoffers behoort de eige naar van Alas, generaal Armando Cor tes, die tevens president was van de staatsluchtvaartmaatschappij Aereo Bo liviano. Hij was een vriend van het hoofd van de junta, generaal René Bar- rientos. Volgens ooggetuigen is het vliegtuig in de lucht ontploft. Cortes was op de terugweg naar La Paz van een bezoek aan zijn gezin te Karanavi. (Advertentie) AMSTERDAM De internationale waarden waren gisteren zeer ongeanimeerd, De stemming was nauwelijks prijshoudend met zeer weinig zaken. Kon. Olie no teerde f 156.40, tegen een voorgaande slotprijs van f 157. Unilever dertig cent lager op f 146,40. AKU min een punt op 486,5. Voor Hoogovens werd een drie punten lagere advieskoers opgegeven op 550. Alleen Philips kon zich goed handhaven op f 153.40 (f 153,30). Maandagavond werd voor Philips als hoogste prijs f 154,10 betaald toen bleek, dat deze stukken in Wall Street goed in de markt lagen. De fluctuaties in de hoofdfondsen bleven gedurende de gehele beursduur binnen zeer nauwe grenzen. In de scheepvaartsector ging eveneens weinig om. De koersen gaven weinig verandering te zien ten opzichte van eergisteren. Hetzelfde geldt voor de leidende cultures. Do staatsfondsenhoek stond onder druk van de op handen zijnde 5 3/4 procent lening groot f 50 min. tegen 100 procent van de gemeente Rotterdam. In de lokale afdelingen werden aandelen Boom-Ruygrok op 275 eerder bieden geadviseerd, tegen een laatstgedane notering op 189. Dit naar aanleiding van het bod door Elsevier op de aandelen Boom-Ruygrok door middel van aandelenomruil plus contanten. Voor aandelen Elsevier werd een adviesprijs opgegeven van f 205 a f 206, tegen eergisteren f 206. Aandelen Fokker werden iets hoger geadviseerd op de mededelingen van de directie (zie elders). Claims Tilburgsche Waterleiding verlieten gisteren de beurs. De 5 procent obligaties Coöperatieve Zuivelvereniging „Campipa" deden voor de eerste verhandeldag 95 1/4 procent. bewerken. Men voelde niets voor het Duitse sy steem van totale monopolisering van de graan-zaadteelt, doch wel voor een vorm door middel van een forse areaalheffing van vrijwillige inperking van de verbouw welke de zgn. „gelegenheidsnabouwers" zal afschrikken. De overnameprijs van de poters, die het gestelde minimum niet kunnen halen, dreigt, zo werd geconstateerd, verlaagd te worden, omdat tengevolge van ineen storten van de potermarkt het fonds uit geput zou kunnen worden. De vergade ring was vrijwel unaniem van oordeel, dat deze verlaging hoe dan ook voorko men moest worden, desnoods door het verhogen van de areaalheffing tot f 150,- per ha, gelijk juist gisteren in principe door het Landbouwschap werd goedge vonden. De veel te lage prijs voor de consump tieaardappelen gaf het vakgroepbestuur geen aanleiding om voor overheidsingrij pen te pleiten. Het is beter om deze zaak in eigen hand te houden, tenminste wan neer de minister in dit opzicht loyaliteit betracht en dan ook geen maximum uit loop stelt. In het verleden is bij herhaling gebleken, dat de overheid niets deed aan de te lage prijzen, doch daartegenover onmiddellijk ingreep als die een beetje opliepen. Liever vrijheid voor de teler dan een dergelijk tweeslachtig beleid. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM „Help. Het Amstel station wordt afgebroken". De twee Am sterdamse agenten, die zich terstond naar de plaats van de dreigende ramp spoed den, zagen daar, dat de telefonische nood kreet van de restaurateur niet overdre ven was. Het restaurant was compleet door een nozembende van 20 man in be zit genomen. Zij hadden er zich ver schanst en hun wapentuig aangevuld met poten, die inderhaast van tafels en stoe len waren gebroken, alsmede met scher ven van flessen en asbakken, die daar toe eerst aan diggelen waren geslagen. Het gevaar was dan ook niet gering. In de immense hal van het station stond, keurig in slagorde, een nog veel grotere nozembende opgesteld, die er geen twij fel aan liet bestaan, dat hier de tijd en de plaats van de grote afrekening lagen. Een handjevol treinreizigers keek be vend toe. Met enig gebruik van de gum miknuppel beslistte de politie de strijd snel in haar voordeel. Drie knapen wer den meegenomen en, na ingeboekt te zijn wegens openlijke geweldpleging, aan hun ontstelde ouders ter hand gesteld. Ruzie tussen de twee leiders van de respec tievelijke bendes bleek de oorzaak van 't explosieve treffen te zijn, dat de restau rateur van het Amstelstation in enkele seconden tijd voor vele honderden gul dens schade berokkende. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De Eerste Kamer heeft gisteravond een begin gemaakt met de behandeling van de door staatssecretaris Van den Berge (Financiën) voorgestelde technische belastingherziening, niet te verwarren met de belastingverlaging van 1 miljard' gulden van minister Witteveen. Voor deze technische belastingherzie ning kan de staatssecretaris in de senaat een ruime meerderheid verwachten. Het gaat om een totale belastingverlaging van 205 miljoen gulden. Hiervan komt aan de werknemers ten goede 101 miljoen, aan de ondernemers 35 miljoen, de vermogensbezitters 40 miljoen en aan al deze groeperingen te zamen nog eens 29 miljoen. De P.S.P. en de C.P.N. zullen in ieder geval tegen de belastingvoorstellen stemmen en wellicht evenals in de Tweede Kamer ook de P.v.d.A. Professor Polak (P.v.d.A.) betoogde dat de illusies van deze verlaging weer teniet worden gedaan door verhoging van de retributies in andere sectoren. (Motorrijtuigenbelasting, P.T.T.-tarieven) Hij vond dat de werknemers een te ge ring aandeel in deze belastingverlaging krijgen. Prof. Zijlstra bestreed de laatstgenoem de opvatting van prof. Polak. DJAKARTA Ongeveer 1.000 Indo nesiërs hebben de bibliotheek van de Amerikaanse voorlichtingsdienst in Soe rabaja geplunderd. De Indonesiërs, die betoogden tegen het Amerikaanse optreden in Kongo en de Amerikaanse steun aan Maleisië, gooiden de ruiten in, sloegen het meu bilair stuk en vernielden ongeveer een kwart van de 16.000 boeken. Er werd niemand gewond. Het enige Amerikaan se personeelslid was tijdens de demon stratie niet in het gebouw. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Veldkamp van Sociale Zaken zal waarschijnlijk donderdag in een brief aan de Tweede Kamer de beslissing van het kabinet over het in 1965 te voeren loonbeleid mededelen. De kamer zal dan volgen de week dinsdag over de lonen uitge breid kunnen discussiëren. De voorzitter van de Tweede Ka mer, mr. F. J. F. M. van Thiel, die gis teren tijdens een kort ordedebat aan de kamer mededeling deed van de op komst zijnde brief, stelde daarop voor de begrotingsbehandeling van Sociale Zaken met een dag te vervroegen. Ook wilde hij meer tijd voor het debat be schikbaar stellen dan oorspronkelijk was voorzien. Op een vraag van dr. Vondeling (P.v.d.A.) beloofde mr. Van Thiel, zo nodig, nog meer tijd voor het loondebat te zullen uittrekken. NABE URSKOERSEN Telefonisch avondverkeer Hoogovens Kon. Olie 156.70—157.70, Philips 153.20—153.60 gl, Unilever 146.40—146.90. GOES. Granen en peulvruchten: Tar we, basis 17%, boerenschoon af boerderij, 35—36.25 p. 100 kg; gerst, wegens het ont breken van aanvoer geen notering; groe ne erwten, boerenschoon af boerderij, 25 —37 per 100 kg; schokkers, boerenschoon af boerderij, 2540 p. 100 kg; voor groene erwten en schokkers met goede kleur lag de notering iets hoger; Capucijners, boe renschoon af boerderij, 30—35 p. 100 kg; bruine bonen, boerenschoon af boerderij, 6072.50 p. 100 kg. De handel in peul vruchten is lusteloos. Aardappelen: Bintje, 35 mm opw„ bin nenlandse sortering, 10—10,75 p. 100 kg. Levering aan de sorteerinrichting. Sor- teerkosten voor rekening koper. Bintje voor export 10—10.75 p. 100 kg; voeder aardappelen noteerden 3,50—4,00 p. 100 k Uien: Onafgestaart aan de sorteerin richting geleverd 17—19 ct p. kg. Hooi (telersprijzen): Lucernehooi 110 120 p. 1000 kg; weidehooi 90—110 p. 1000 kg; veldbeemd 40—65 per 1000 kg; tarwe- stro 50 per 1000 kg van goede kwaliteit: gerstestro 55 per 1000 kg van goede kwa liteit; erwtestro (kl. groen) 60—65 per 1000 kg: schokkerstro 55—57,50 p. 1000 kg De handel in stro is zeer traag. Vlas: De prijs voor ongerepeld vlas bedroeg 1519 ct. per kg op auto ge leverd. Voor tweede kwaliteit was de no tering 1014 ct. Er is praktisch geen handel. Eieren: De eierprijs bedraagt 2,19—2,23 per kg. GOES. Appels: Cox's orange pippin I 85-90 72, 80-85 72, 75-80 66—72, 70-75 58—62, 65-70 46—49,60, 60-65 31,50—34, 55- 60 21—22, IID 6, III grof 15—29, fijn 6—14; II 70-75 53. 65-70 42, 60-65 27—32, 55-60 16—18; goudreinette I 85-90 21—35, 80-85 21—32, 75-80 2529, 70-75 17—23, 65-70 6—16, IID 6—6,50, II 90-95 20, 85-90 22, 80-85 22. 75-80 17—20, 70-75 15—17, 65-70 12, III grof 6,50—15. fijn 6,50—8,80, kroet 6,50; jonathan I 80-85 18, 75-80 1620, 70-75 12—23, 65-70 12—21, 60-65 12—18, II 75-80 12. 70-75 12. 65-70 6—12, 60-65 6, III grof 6, fijn 6; golden delicious I 85-90 32—43, 80-85 35—48, 75-80 38-47, 70-75 34—42, 65-70 28—30, 60-65 18—22, II 85-90 24—28, 80-85 21—30, 75-80 27—33, 70-75 24—32, 65-70 15—24. 60-65 12—14, IID 6— 12, III grof 7—17, fijn 7—12, kroet 6,60: zoete ermgaard I 60-65 43, 55-60 33, 50-55 18, III grof 14, fijn 12; lombartscalville I 80-85 16—22, 75-80 16—25. 70-75 18—25, 65-70 20, II 80-85 12—14, 75-80 15, 70-75 13, 65-70 6—12, III grof 6, fijn 6: glorie van holland II 85-90 19, 80-85 19, 75-80 14 15. 70-75 6; winston III grof 6,5012, fijn 6; diverse appels, kroet 6.10. Peren: Comtesse de Paris II 75-80 18. 70-75 19, 65-70 14—20, 60-65 16, 55-60 10, IID 7, III grof 12. fijn 7; saint rémy I 70-80 25, 60-70 26. IID 12. II 80-90 20. 70-80 20—22. 60-70 20—21. III grof 16—17, fijn 9—13; gieser wildeman I 6070 38—46, 50-60 16 —35. IID 9. III grof 22, fijn 6—7 doyenné du cornice I 85-90 82, 80-85 86—89, 75-80 92, 70-75 91, 65-70 81—84, 60-65 65—70, IID 36—48, II 85-90 81, 80-85 83—84, 75-80 36—88, 70-75 82—89, 65-70 76—83, III grof 6872, fijn 48—54, kr. 12—15; conférence IID 32, III grof 41—42, fijn 22; op monster: Conférence I 70-75 5658, 65-70 55—58, 60-65 57,30—58.80, 55-60 43-^17,20; br. alex lucas I 80-85 57, 75-80 64, 70-75 63, 65-70 53. Totale aanvoer hard fruit 25.000 kisten. OUDENBOSCH. Kroten 5, sav. kotpl 7, breekpeen 79, prei 1219, andijvie 4259, witte kool 712, rode kool 613, boerenkool 410, spruiten ong. 2140, waspeen 1820, knolselderij A 712, B 14, C 4: bloemkool 28, witlof A 72-—73, B 55—59, afw. 34; uien 21—17, glassla C 719. lombartscalv. 8085 1719, 7080 14—16, 65—70 12—14. III 12, golden deli cious 80—85 33—34, 75—80 30—31, 70—75 19: spruiten AAE 101102, AAI 9596, AAII 73—77, AI 69—73, All 39, BI 37—42, Bil 30. ROTTERDAM 8 december Totale aanvoer 2516; weekaanvoer 4533; vette koeien en ossen 275; gebruiksvee 498; vette kalveren 200; graskalveren 165; nuchtere kalveren 969; lopers 72; big gen 44; paarden 30; veulens 3; scha pen of lammeren 235; bokken of geiten 25. Prijzen: in ets per kg: vette koeien le kwal 365-395, 2e kwal. 325-355, 3e kwal 300-320; vette kalveren le kwal. 425-450, 2e kwal 400-425, 3 kwal. 380- 400; slachtpaarden le kwal. 290, 2e kwal 220. 3e kwal. 200; in per stuk: gras kalveren le kwal. 550 2e kwal. 470, 3e kwal 380, nuchtere kalveren le kwal. 270, '2e kwal. 260, 3e kwal 250; lopers le kwal. 105, 2e kwal. 1Ó0, 3e kwal. 85; biggen le kwal. 55, 2e kwal 53, 3e kwal. 45; schapen le kwal. 120 2e kwal. 105, 3e kwal. 95; lammeren le kwal. 130 2e kwal. 120 3e kwal 100; kalf- en melkkoeien le kwal. 1500, 2e kwal 1275, 3e kwal. 975; vare koeien le kwal. 1075, 2e kwal 900, 3e kwal. 800; vaarzen le kwal. 1100, 2e kwal. 900, 3e kwal. 800; pinken le kwal 800, 2e kwal. 700 3e kwal 600. Overzicht resp. aanvoer handel, prij zen: vette koeien iets korter lui, als gisteren, worstkoeien 275-295 p. kg; vet te kalveren matig, vlug hoger prima's 450-455 p. kg.; graskalveren als vorige week, flauw, staande prijzen; nuchtere kalveren iets minder kalm, vooral niet hoger, mestkalv. 185-290 p st.; lopers en biggen tamelijk, goed, niet geheel prijsh.slachtpaarden, even meer, stil, constant; schapen en lammeren ruimer, redelijk, onveranderd kalf- en melk koeien kleiner, stil, gedrukt; vare koei en matig, traag, prijzen van vor. week konden zich met moeite handhaven; vaarzen en pinken gewoon, stil, gedrukt. Konstanz 311 2), Rheinfelden 228 9), Ottenheim 286 18), Straatsburg 234 (+9), Maxau 408 13), Plochingen 160 11), Mannheim 242 11), Stein- bach 128 (+7), Mainz 228 4), Bingen 154 (+3), Kaub 160 (—2), Trier 348 (+80) Koblenz 192 (+6), Keulen 148 14) Ruhrort 328 4), Lobith 940 (onv.), Nij megen 724 5), Arnhem 754 5), Eef- de IJsseJ. 300 5), Deventer 200 6) Monsin 5560 (+35), Borgharen 4175 117), Belfeld 1295 139), Grave be neden de sluis 534 (+22). 7/12 8/12 Staatsleningen Nederland 04 öy4 Wederiand 04 5 Nederland 58 4% Wed. 58 4y2 Wed. 60/2 4% Wed. 5y 4y4 Wed. 60 4% Wed. 61 4y4 Wed. Staff. 47 3% Wea. 50/1-2 3y4 Wed. 54/1-2 3y4 Wed. 55/1 3y4 Wed. 55/2 3y4 Wederiand 37 3 Wed. Grootb. 46 3 Wed. Doll. 47 3 Wed. Invest. 3 In die 37a 96% 93 92%S 92 'AS 92 90% 90% 80A WH 81 80% 84 84% 84% 90A 97% 90A Bank- en kredietwezen 102% 91% 92 V« 109 143 98 H 96 93% 92% 92% 91% 90 90 Vs 79% 78H 80% 80% 84 84% 90 97 90% 102% 92A 109% 144% B. Ned. Gem. 57 t> ld. 30 1. 58/59 4% ld. 25] 60/3-5 4% Cultures A'dam Rubber HVA Mo en ver. industriële ondernemingen A.K.U. 487 Deü Mij t. eert. llb.zO Hoogov. n.r.c.v.a 553 Philips Gem. Bez. 153.10 Unilever c.v.a. 146.60 Dortsche Petr. 718 Dortsche Petr. 7% 718 Kon. Petr. 20 156.90L56.50 116.20 556 153.20 146.40 715 715 Scheepvaart en Luchtvaart H.A.L. 100 Vs Java-China Pak 145 K.L.M. t. eert. K.N.S.M. n.b. Stv. Mij Ned. Wievelt Goudr. v. Ommeren c.v.a. 100 146 72.90 135% 135y8 1271/2 128V4 96 96% 240 239% 7/12 8/12 Rotterd. Lloyd 131 Scheepv. Unie 127 Premieleningen Alkmaar 5b 2% A dam obl. 51 2y2 ld.56-1 2% ld. 56-3 2y2 ld. 56-3 21/2 Breda 54 2% Dordrecht 2% Eindhoven 54 2% Enschede 54 2y2 's Gravh. 52-1 2% Idem 52-2 2% Rotterd. 52-1 2^ Idem 52-2 2 y2 Idem 57 2% Utrecht 52 2 Z.-Holland 57 2y2 Z.-Holland 59 2% Converteerbare obligaties A.K.U. 1000 4% Gelder Zn. 4% K.LM subord. 43/4 Scholten Foxh 4 Aand. in belegg. mij en 131 126% 79 X 79 82ya 82% 79 y4 80 83 y8 833/4 83l/2 84 y2 78 x 77% 77% 77^ 77 y4 77 7/8 87 77 88 x 883/4 88 89% 87 88% 88y2 88I/2 102 b 85% 863/4 89% 39% 131% 95 y2 873/4 Alg. Fonds, bezit Converto 1-1 pb HBBbel.dep.l-2pb interbonds 1 pb A'dam bel.mij 50 Interume 50 Weto 50 Robeco 50 Unitas ƒ50 Ver. bez. 1894 50 Europal. 1-10 pb 239 133 750 2133/4 104.50 210 780 204 1305 1084 860 239% 755 213% 105 210 204 1310 1084 856 Bank, krediet, verzekering Alg. Bank Wed. AMRÜ Bank Cultuurbank Gron. Ind, Cr. B. 711 156 204.50 108.50 711 156.50 204.50 108.50 Holl. Bank Unie Kasassociatie Nat. Wed. eert. Wed. Crediet B. Ned. Handel Mij Wed. Middenst. Ned. Overzee B. R.V.S. eert. d. Slavenburg's B. industriële ondernemingen 7/12 8/12 229 229 490 491 127 127 531 531 2981/2 295 66 65.10 19 19 y4 Alb. Heijn 620 610 x Alg. H. mij Onr.G. 220 220 d Aime A dam 131 132% 160 Alg. Norit Mij 160 Amstel hr. 415 414 A'dam Hallast Mjj 431 431 A'dam Droogd.My 128 A'dam Rijtuig My 320 325 AW1EM nat. bez. 60 Apeld. nettenlabr. 343 345 Beeren tricoLiabr. 121% 121% Hensdorp Intern. 452 453 Hergh J urg. J 250 260 261 Herkel's Patent 210 210 Hlaauwhoed 425 Hlijdenst. Will. 104 104 Hols Lucas 206.50 Horsuiujj Wehry 65 y4 65% Hraatmach. R'dam 61 61 y2 Breda mach. Cabr. 233 233 Hredero Ver.bedr. 625 625 Brocades 804 808 Bronswerk 175 176 Buhrmann. Tetter 717 712 Bijenkort 772 773 Calve 987% 987 Carps Garenfabr. 422 b 422 d Centr. Suiker My 386 394 Cur. Handel My 177% Daalderop 252% 252% Dagra 280 284 Dess. tapytfabr. 279 280 Dikkers en Co. 140 139 Drie Hoefijzers 390 394 D.R.U. 328 328% Duyvis Jz. 250 %b 252 Emba 235% 235 Enth. Plettery 225 226 Erdal MiJ 715 x 720 Excelsior 169 167 Fittmgfabr. 127 127 Fokker 238 240 Ford 940 b 950 Gazelle ryw-fabr. Gelder Papier Gelderl.-Tielens Gero fabr. Geveke en Co. Gist- en SpirJabr. Grinten v. d. Gruyter Zn. 6% Hagemeijer Co 't Hart mstr. Havenwerken Heem van der Heineken's bierb. Hero con. Breda Hey broek-Zeiand. Hoek's niachdabr. Holl. Kattenburg Holl. Beton My. Holl. Constr. w. Holl. "Telksuiker Homburg Hoogenbosch sen Hoouneyer Zn. indola lng. Bur. Bouwn. Interna tio int. gew. betonb. inventuiL Jongeneel houth Kemo Kempen Begeer Key houthandel Kledingind. Snuts Klene Suikerw. Kon. fabr. vh Alex Kon. Papieriabr. Kon. Zout Ketjen Korenschool Koudys voed. Kromhout mot. Kon. Ver. Tapijt Kwatta choc. Leeuw -Papier Leidse Woisp. Lindeteves Macintosh Meel Ned. Bakk. Mees '63 Menko Meteoor Beton Misset Uitg. Mfl. Mosa Muller en Co. 7/12 8/12 7/12 8/12 278 b 279 d Mijnbouwk. werk. 360 x 357 128 130% Naarden ChTabr. 509 480 485 Nedap 147% 147% 277 277 Ned. Dok. My. 95% 95 N. exp. papdabr. 213% 215 293% 290 Ned. Kabeliabr. 338% 338% 1165 1155 Wed. Melkunie 261% 150 150 Ned. Scheepsb-My 94 93% 137 Nelle wed. v. 216 330 We tam 311en 314 308% Nyverdal-Cate 163 163 440 Oranjeboom 417 417 243 Overzeese Gas 390 Paiemb. Ind. My 116 b 585% Pal the 96 96 99 y4 Philips 6% cumpr. 54.50 54.20 371 Pietersen auto's 145 150 450 Reesink en Co. 178 y2 176 230 230 Reineveld mach. 169 169 408 408 Riva 323 323 311 311 Rott. Droogd. My 2oU 251% 127 126 Ruhaak en Co. 114% 114% 394 294 RynstaaJ 90% 90% 150 Sehev expi, iviy. 216 215 277 279 BchoKbetun 320 320 x Schollen Karton 398 396 Scholten FoxhoJ 690 422 415 Simon de Wit 242 250 775 765 Simon's emb.fabr. 140 144 134% 136 b Smits transt. 229 1232 250 x Spaarnestad 9o5 215 216 Stokvis Zn. 188 189% 240 245 b Stoomsp. Twen the 73 b 74% 115 116 Swaay van 305 305 285% 285% Tabak. Phil. c.v. 213% 212 900 905 Thomas en Dry vei 679% 679 224 223 Thomsen v. bedr. 248 247% 175 172% Twe.Overz. Hand. 96 y2 96 120 122 Udenhout Steenl. 190 189% Unilever 7% 132% 138 329 327 Idem 6% 116% 116% 257 260 Idem 4% 172% 79% 383 U termohlen 406 b 418 150 149% Utr. aslaitlabr. 285 b 471 472 Varossieau 285 b 287 452% 453 Veenend. Stm.sp. 238 b 242 Ver. Bükfabr. 305 105% 105 Ver. Glasiabr. n.b 258 256 256 263 Ver. Machfabr. 168 168 505 Ver. Touwfabr. 376 500 500 Vette winkel 398 410 27oy4 270 Vezelverw erlang 165 166 Vihamy Viissmgen katoen Vredestein rub. V uicaansoord Walvisvaart Wereldhaven Wermnk's Beton Wessanen Wilt. Feyenoord Wit's textiel Wyers ind. H. Zaalberg Zeeuwse Conlect. Zwanen berg-Org. Mijnbouw en petroleum Alg. Expi. My. Buuton le rubr. Biinton 2e rubr. Kon. Petr. 1 a 20 Idem 5 a 20 Moeara Emm id. cert. opr. l/io id. 1 wmstbew. id. 4 wmstbew. Oost-Borneo My. Scheepvaart Furness Oostzee Uollarfondsen Anaconda Bethlehem Steel General Electric General motors Proct. and Baxnble Republic Steel Shell Oil U.S. Steel 7/12 8/12 167% 168V4 214 218 b 212 213 121 122% 68 67 V, 208 209 435 536 191 210 209 528 104% 104% 295 958 962 ileum 40 41 478 413 Vi 410 157.40 156 157 156.9C 1830 2900 2900 3250 3252.51 3200 77 b 77 463 95 464 97% 55% 55A 76% 36 91% 92% 95% 94% 81 43% 43% 59 58% 63 H 53% b bieden gedaan enbieden gedaan en laten X laten d exdividend 0 ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13