Brandweer in Rotterdam
V laamf
dage]
BESTAAT UIT 240 BEROEPS- EN
750 VRIJWILLIGE BRANDWACHTEN
Vrijwilligers
mogelijk
door
charme
van fik
t
vr. admin. kracht
Sovjet-a
tien da;
UIT 1928
IN GEBRUIK
AANBESTEDING
ALGEMENE VERGADERING
VOORBEI
Hugo Clai
zorgde we
VERKOPER
E. Rlinkert
A. H. van der Lee
WINKEUUFFROUW
C. v. VOOREN
Levensmiddelenbedrijf
ZES AUTO'S
Middeleeuws
Geen perceel
Ouwe hap
Terugpraten
Grote familie
Amsterdammer
stookt liever
geen spreekuur
geen praktijk
Mr. J. G. M
Lauwers
Het herstel, de vernieuwing en het
onderhoud tot 1 januari 1966 van
de werken tot zeewering en oever
verdediging van deze polder.
Geen tijd?
Geen nood!
OUDERVERENIGING
„VOOR HET ZORGENKIND"
Bevordering
sainenwerkir
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 8 DECEMBER 1964
(Van een onzer redacteuren)
Als in Rotterdam de rode haan het lied van de vlammen
kraait, dienen de Maasstadbewoners er ernstig rekening mee
te houden, dat hun kruidenier zijn grutterswaren dan in de
steek laat en achter zijn toonbank eensgezind door de klan
ten in het wijde bluspak wordt gehesen. Op hetzelfde mo
ment heeft de slimme havenkoning geen belangstelling meer
voor de koersen van Wallstreet en snelt hij op rappe mana
gersbenen het beursgebouw uit, omdat zijn aandeel in het
bestrijden van een lekkere fik bij hem nog steeds vele punten
hoger genoteerd staat dan zijn eigen aandelen in het
mammoetbedrijf. De man, die zoëven nog achteloos een
miljoenenproject onder handen had, staat nu wijdbeens in
het bluswater en geeft opdracht om de belendende percelen
met 12 stralen nat te houden. En de uitgekookte auto
verkoper, die bij het opsommen van de pluspunten in zijn
weergaloze automobiel de klant verbijsterd tussen het
chroom heeft achtergelaten, wacht naast hem met hakbijl en
persmasker om op het eerste teken het feestelijk knetterend
pand aan spaanders te slaan.
Zo is de situatie anno 1964: Rotter
dam, stad met meer dan 600.000 inwo
ners en grootste haven van de wereld,
doet bij het oplossen van brandende kwes
ties nog steeds een vurig beroep op een
leger van 750 pure vrijwilligers: mid
denstanders arbeiders, captains of in
dustry, klerken en kosters, die bij de
geringste rookontwikkeling in hun wijk
spontaan het werk neerleggen en door
gaans minuten eerder bij de brand ar-
rivieren dan de 240 beroepskrachten, die
de veertie blusvoertuigen bemannen.
„Zolang de Rotterdamse burgerij dit
kan opbrengen" zegt brandweerdirec
teur ir. Dijkshoorn, „zullen wij deze
vrijwillige brandweer op verantwoorde
wijze conserveren. Een brandweerkorps
dat uitsluitend uit beroepskracshten be
staat moet berekend zijn op de groot
ste calamiteiten, die in feite maar eens
in de zoveel jaar voorkomen. Het ge
volg is, dat zulke korpsen in feite over
compleet zijn en dat de manschappen
bezig moeten worden gehouden met aller
lei verzonnen karweien. Als wij geen
vrijwilligers zouden hebben dan moest
ons korps zeker worden uitgebreid met
tweehonderd man en dat betekent twee
miljoen gulden meer op de brandweer
begroting. Ons beroepskorps van 240
man is nu berekend op een basisbe
lasting, maar als zich een piek ver
toont, dan kunnen wij putten uit een
enorm reservoir van vrijwilligers.
Ir. Dijkshoorn (die naast de brand
weer nog de complete reinigings- en ont
smettingsdien st en transportonder
neming van Rotterdam 1500 man per
soneel en 750 voertuigen onder zich
heeft) erkent ruiterlijk, dat dit bijna
middeleeuwse systeem van vrijwillige
brandweer in een gigantische ^tad als
Rotterdam alleen maar kan functione
ren, wanneer het volk loyaal meewerkt.
„Goddank", voegt hij daar breed la
chend aan toe, „is het blussen van een
'brandje nog altijd een enorm sugges
tieve zaak en in feite leven die men
sen dan ook onder hun helm een fijne
hobby uit. Daar komt nog bij, dat de
Rotterdammers van hun brandweegr hou
den en er erg trots op zijn. Een echt
vals alarm komt hier bijna niet voor,
want in elke familie is wel een oom
of een neef, die vrijwilliger is. Een
voordeel is ook nog dat wij in Rotter
dam geen openbare brandmelders heb
ben, want wat is er nou fijner voor de
jeugd dan het indrukken van een ge
meenteruitje? Je moet je als grote vent
soms nog inhouden om niet op die knop
te drukken en dan rustig op de hoek
te wachten, totdat die wagens met gil
lende sirenes aan komen denderen."
In Amsterdam zou het systeem van
vrijwillige brandweer waarschijnlijk tot
de onmogelijkheden behoren, omdat het
volk het domweg niet opbrengt. Het is
een mentaliteitsverschil: de Rotterdam
mer is van oudsher brandweer minnend
en heeft er wat voor over. Toen er en
kele jaren geleden een pakkistenloods
in vlammen opging, zag ik tot mijn
stomme verbazing de directeur van de
Droogdok by de spuit staan. De vol
gende dag kom ik hem in de stad
tegen en ik zeg: „Wat deed daar,
je had er toch eigenlijk niks te zoeken?".
Hij zegt: „Jongen, ik zag liet fikken
vanuit het raam van mijn slaapkamer
en ik kon het niet laten".
In 1956 telde Rotterdam nog 1200 vrij
willige brandweerlieden, maar de ver
houding was langzamerhand vertroebeld
en het achtenswaardig college van hoofd
lieden prominenten uit de burgerij
waren straal vergeten wat hun eigen-
lijkQ opdracht was. Tot op dat moment
was er geetn ambtelijk hoofd verant
woordelijk voor de gang van zaken en
fungeerde de directeur van de reinigings-,
ontsmettings-, transport- en brandweer
dienst in Rotterdam in feie als goed-
gesalarieerde voetveeg van het vrijwil
ligerskorps, dat zelfs bij de geringste
binnenbrand met dertig, veertig doel-
enthousiaste blussers de trappen op
stormde en waarachtig geen belendend
perceel spaarde.
Toen viel er in Kralingen een brand
weerladder: schade 26.000 gulden. „Ach
teraf". zegt ir. Dijkshoorn, „is dat geld
enorm goed besteed geweest, want nu
konden we de heren tenminste het vuur
na aan de schenen leggen. Wie had im
mers schuld? Als het een kwestie van
een materiaalfout was, dan had ik als
directeur van de Roteb de verantwoor
delijkheid maar het was gewoon een
beleidsfout geweest en dat viel volledig
onder de competentie van de hoofdlie
den. Het vrijwilligerskorps was een vo
ze spons geworden en die hebben we
toen net zolang uitgeknepen, totdat al
leen de goede elementen overgebleven
waren. De jongens, wie het alleen
om de helm begonnen was, dropen van
zelf af, want de eisen werden strenger.
Iedereen die nu bij de "rijwülige brand
weer wil komen, moet binnen twee jaar
zijn rijksdiploma brandwacht tweede
klasse hebben behaald en zich tevens
onderwerpen aan een pittig trainings
schema „De mensen die voor de sjeu
een bordje met „brandwacht" op hun
deur hadden hangen", zegt ir. Dijks
hoorn intens tevreden, „hebben dat al
lemaal niet op kunnen brengen en zijn
geruisloos uit onze gelederen verdwe
nen".
Wat overbleef waren de doorgewinter
de blussers, de mannen met de helm
geboren, die tot aan hun zestigste jaar
hongerig en gespannen wachten op dat
ene verlossende belletje: „Uitslaande
brand op de Goudsesingel, binnenbrand
op de Stadhouderslaan". Ze hijsen zich
in hun wijde broeken, grijpen de helm
van de kast en begeven zich welgemoed
naar de brandhaard om het vuur effi
ciënt te bestrijden. De Rotterdamse
brandweer krijgt per jaar tussen de 3000
en 3500 meldingen en daar zitten zo
wel de historische veembranden tussen
als de kat in de boom, de dichtgesla
gen voordeur en de gas geiser die va
kantiegangers hebben laten branden. In
vele gevallen kunnen de 240 beroeps
krachten het werk wel af, „want je
moet vrijwilligers niet opschepen met
bet sjagrijn van het vak", meent ir.
Dijkshoorn, „als je ze ook nog het taaie
routinewerk laat doen is de lol er hele
maal af".
De vrijwilligers komen echter wel in
actie, wanneer het menens wordt „en
in die gevallen", zegt ir. Dijkshoorn,
„hebben we een royale voorsprong op
de beroepskorpsen, die gebonden zijn
aan vaste werktijden en een beperkt
aantal blussers. Als zo'n brand 24 uur
voortwoekert, dan kunnen we rustig de
ouwe hap naar huis sturen en 120 man
nieuw personeel optrommelen. Op zul
ke momenten dank je de hemel, dat je
zo'n korps hebt".
Bij kleinere branden daarentegen zou
je wel eens wensen, dat ze er niet wa
ren, want voordat je het weet staan
er een man of dertig te dringen, ter
wijl je het op je sloffen met drie of
vier man af kunt. Vroeger stormden
al die kerels ook nog naar binnen, maar
dat is sinds de reorganisatie afgelopen.
De commandant verdeelt op straat de
taken e/n alleen de mensen die nodig
zijn betreden het pand Zelf laat ik me
zo min mogelijk zien bij een brand,
want dan krijg je gauw het praatje van:
„Hij vertrouwt ons zeker niet" Als ik
ter plaatse kom ben ik in elk geval
verlost van elke verantwoordelijkheid en
kan op mijn dooie gemak de fouten op
sporen. Ondertussen wordt de brand door
de vrijwilligers geblust".
Sinds de reorganisatie van 1956 is de
stad Rotterdam verdeeld in acht distric
ten die op hun beurt zijn gesplitst in
kringen en bluseenheden. Elke bluskring
telt twee brandmeesters! twee onder
brandmeesters en zestien vrijwilligers,
die via een spinneweb van telefoonlij
nen met 't hoofdkantoor aan het Klein-
polderplein verbonden zijn. Bij brand
vormt de alarminstallatie het centraal
zenuwstelsel, die in alle huizen van de
750 vrijwilligers een bel laat rinkelen.
Via een aparte telefoon kunnen zij dan
horen, naar welk adres ze zich moeten
begeven
„Maar terugpraten is er niet bij
zegt ir. Dijkshoorn, want dan maken zë
er een potje van. Alleen de brandmees
ter heeft een telefoon waarmee hij twee
kanten uit kan".
Terwijl de vrijwilligers zich naar de
brand begeven, worden ook de blus
voertuigen door de beroepschauffeurs
naar het opgegeven punt gereden. De
Rotterdamse brandweer beschikt naast
hypermodern materiaal ook nog over
zes brandweerwagens uit 1928, enorme
troeteldieren die de trots van het korps
vormen. Ze zijn indertijd voor 30 mille
per stuk gemaakt door de Amerikaanse
fabriek Ahrens Fox in Ohio die een
vurig span van onverslijtbare werkpaar
den afleverden. De zes stokoude brand
weerwagens zijn nog steeds in v.olle be
drijf en volgens kenners slaan ze op
het terrein van de brand hun moderne
broers met straallengten De enorme mo
tor, die stampt, rochelt en hijgt als een
zwaar scheepshart, kan 3600 liter wa
ter per minuut produceren wat betekent,
dat er 36 slangen kunnen worden aan
gesloten, die elk honderd liter onver
teerbaar Rotterdams water in het vuur
gooien.
De pijn is alleen, dat deze masto
donten in het chaotisch stadsverkeer van
1964 uiterst moeilijk manoeuvreerbaar zij
want in feite zjjn het mobiele blusma-
chines en komt de auto op de tweede
plaats. De bestuurder zit drie meter
achter de voorbumper en moet de wie
len omtrekken via een stuurstang van
twee meter lengte. Brandmeester J. Don
heeft 't wel gepresteerd om met 'n Ah
rens Fox 85 kilometer per uur te rijden,
maar hij geeft zelf toe dat hij bij elke
bocht bad dat er geen tegenliggers zou
den zijn, want bij de Ahrens Fox gooi
je het stuur al vele meters voor de hoek
om.
..Wanneer je 65 rijdt", bekent hij
na enig aandringen, „dan zit je goed.
Maar bij de brand is hij onovertroffen
en vooral als je met een vijfduimsslang
op open water kan werken. Meneer,
dan gaat hij 24 uur achter elkaar door
als een naaimachine. We hebben eens
een keer een oefening gehad op de Eu
romast en de Arens Fox was de enige
die het water uit de Parkhaven meer
dan honderd meter omhoog stuwde en
daar had het nog een druk van 2,5 at
mosfeer".
Het heeft dan ook niemand verwon
derd dat ir. Dijkshoorn nog kortgeleden
met hoorbare hartstocht heeft geroepen:
,De Arens Foxen blijven rustig in ge.
bruik en pas wanneer ik in 1975 met
pensioen ga mag er over opruimen ge
sproken worden". Aan het automuseum
in Driebergen, die om een Ahrens Fox
voor de verzameling vroeg, heeft hij
een duidelijke foto met beschrijving ge
stuurd „Sorry", schreef hij erbij ,,maar
ik kan ze nog niet missen".
Het is dit mengsel van schroomvolle
piëteit en Rotterdamse nuchterheid,
waarop de twaalf ton wegende Ahrens
Fox en het 750 man tellende vrijwil
ligerskorps zich voorlopig drijvend hou-
den. De helm wordt van grootvader
niet kunnen hebben. Tot 1900 is er in
Amsterdam ook een vrijwillige brand-
op vader, van vader op zoons krullenbol
overgegeven en in schoolschriften plakt
men na elke brand het verslag met
roodomrand de naam van het familie
lid dat het hem maar weer geflikt
heeft. In hetb randweegrmuseum achter
het hoofdkantoor aan het Kleinpolder-
plein liggen de stapels verslagen tussen
de stoomspuiten en de potsierlijke hand
wagens. En aan de betonnen wanden
hangen de vaandels der trotse afdeligen
met de heldhaftige brandweerman in ge
dreven koper op de top. Het donker
fluwelen vaandel van .,Hulp brengt red
ding" van spuit 70 staat stijf van het
gouddraad en in het midden loopt een
verbleekte blusser Klaas, Toon of
was het Piet? met een wit beschim
melde maagd in zijn doorbuigende armen
Ferm gedaan, Klaas, we zijn trots op
je.
Maar vlak ook de blusclub „Eensge
zindheid" uit Katendrecht niet uit en
de koene mannen van „Door vlugheid
spoedig hulp", die in 1901 voor de lens
van de fotograaf poseerden, met de snor
ren wilskrachtig opgebonden onder de
bolhoeden Het portret is vergeeld en
krult als kroepoek aan de randen maar
de heldhaftigheid dampt nog steeds van
de gezichten: waarlijk echte blusadel
laat zich door de tijd niet van het foto
papier branden.
„De vrijwillige brandweer", zegt ir.
Dijkshoorn nadrukkelijk, „bevalt ons
best en zolang de Rotterdamse burgerij
het opbrengt, gaan we er ook mee door.
In de nieuwe wijken is het wat moeilijk
om de geschikte mensen te krijgen, want
de gemeenschapszin is er nu eenmaal
minder en ze voelen zich ook geen echte
Rotterdammer. Gelukkig brandt het in
die nieuwe wijken ook stukken minder
dan in het havenkwartier en daar wo
nen nog wel de oude Rotterdammers,
die het blussen als een pretje zien.
Het is één grote familie geworden en
laten we honen dat ze het zo blijven
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM „Reuze leuk" zegt
commandant B. A. Riedel van de 400
man sterke Amsterdamse brandweer
over het geestdriftige Rotterdamse vrij
willigerskorps, „maar ik zou het hier
weer geweest het brandweerwezen in
heel Nederland is groot geworden door
vrijwilligers maar het was op het
laatst een rommeltje en we hebben er
gauw een eind aan gemaakt. U moet
niet vergeten dat we met een oude,
zeer brandgevaarlijke binnenstad zitten.
Als je vijf minuten te laat op het kar
wei komt, brandt er niet een huis meer,
maar een blok."
Wel geeft commandant Riedel de Rot
terdammers toe, dat het een mentali
teitskwestie is. „Hier zou het niet kun
nen. De Amsterdammer stookt liever
een fikkie dan dat hij er een blust. De
beroepsbrandweer is daardoor een his
torische verworvenheid geworden, zo
goed als de vrijwillige brandweer een
historische verworvenheid is in Rot
terdam." Niet dat de heer Riedel daar
rouwig om is. „Overal waar er vrij
willige brandweren zijn ik spreek nu
over de steden zie je de beroepskern
groeien. Daar zijn drie redenen voor.
Het is moeilijk vrijwilligers te krijgen,
de technische ontwikkeling in de brand-
apparatuur gaat te snel om door ama
teurs op de voet te worden gevolgd en
de technische outillage van de moderne
industrie maakt een zeer gespecialiseer
de aanpak nodig, wanneer er brand uit
breekt" De heer Riedel geeft toe dat
het vrijwilligerskorps economisch is,
maar bestrijdt anderzijds, dat de be
roepsbrandwachten hun tijd verknoeien
zolang er geen werk aan de winkel is.
„Ze krijgen intensief les, ze trainen, ze
onderhouden het materieel en ze knap
pen de gemeentegebouwen op. Maar bo
venal: ze zijn iedere seconde paraat
en in zo'n oude binnenstad moet je re
kenen met seconden".
Het vurig span van zes Ahrens
Foxbrandweerwagens vormt nog
steeds de laaiende trots van iedere
rechtgeaarde Rotterdammer. De
auto's werden in 1928 afgeleverd,
maar zijn nog steeds in vol, stam
pend bedrijf. De kenners zeggen.
„Het moderne materieel is natuur
lijk meer wendbaar, maar als de
Ahrens Fox eenmaal op het terrein
van de brand staat, is hij niet te
kloppen."
Hiermede vervullen wij de treurige plicht U
kennis te geven van het overlijden, na voorzien
te zijn van de H. Sacramenten der Stervenden,
mijn innig geliefde man en zorgzame vader, be
huwd vader, opa, broer, behuwd broer en oom, de
heer
W. BOGAARD
echtgenoot van mevrouw
M. de Geeter
geboren te Sluis 19 mei 1883 en overleden 6 de
cember 1964 in het St.-Antoniusziekenhuis te
Oostburg.
Wij bevelen de ziel van de dierbare overledene
in uwe gebeden aan.
Sluis:
Mevr. M. Bogaard-de Geeter
Duinbergen:
De heer H. Bogaard
Mevr. H. Bogaard-Kerschaever
en kinderen
Sluis:
De heer C. Bogaard
Mevr. G. Bogaard-Coppens en kinderen
Mevr. M. van Kerschaever-Bogaard
De heer Th. van Kerschaever en kind
Mevr. M. Coppens-Bogaard
De heer F. Coppens en kinderen
Mevr. S. Dhaenens-Bogaard
De heer A. Dhaenens
Sluis, 6 december 1964.
J. H. van Dalestraat 10.
De plechtige uitvaart, gevolgd door de teraarde
bestelling, waarbij U beleefd wordt uitgenodigd
zal plaatsvinden op woensdag 9 december a.s.
des voormiddags om 10.30 uur in de parochiekerk
van de H. Joannes de Doper te Sluis.
Rozenkransgebed dinsdag 8 december n.m. om
7.00 uur in de parochiekerk te Sluis.
Aan de kleinhandel in VOEDINGS- en GENOT
MIDDELEN moet een populair merkartikel ver
kocht en direct uit bestelwagen contant worden
afgeleverd.
Een actieve, betrouwbare, goed ingevoerde jonge
man kan als
in een aantrekkelijk rayon worden aangesteld
Verlangd wordt: bezit rijbewijs, Mulo-opleiding
Standplaats: TERNEUZEN of omgeving.
Geboden wordt: vast salaris, onkostenvergoeding.
Brieven met volledige inlichtingen, opgave verlangd
salaris etc. worden ingewacht onder no. 15413-0 bu
reau van dit blad. Goes.
De Heer en Mevrouw
van Leemput-Hol,
geven met grote blijdschap
kennis van de geboorte van
hun zoon
BART
die bij het H. Doopsel de
namen ontving:
Bartlomeus, Martixras
Constant
Genève le 26 novembre 1964
Avenue du Gros-Chêne 40.
Op woensdag 9 december
a.s. hopen onze geliefde
ouders, groot- en overgroot
ouders
A. Weerman
K. Weerman-Sontacki
hun 50-jarig huwelijk te her
denken.
Dat God hen nog lang moge
sparen, is de wens van hun
dankbare
kinderen, klein- en
achterkleinkinderen
Feest op zaterdag 12 decem
ber. Receptie van 14 - 15 uur
Vlasstraat 14, Heikant.
Heikant, december 1964.
TANDARTS
GOES
woensdag 9 december
Zuiniger stoken door deskundi
ge voorlichting. Subliem ver
zorgde kleurenfolderpakket
gratis op aanvraag. Permanen
te keuze uit circa 100 olie- en
kolenconvectors model 1964.
Brabants oliehaardenpaleis,
Markt 33 Etten, tel. 01608-2310
Jongeman vraagt voor direct
kamer of kosthuis in Hulst.
Br. ond. no. 25326 bijk. Hulst
Nieuwbouwwoningen met en
zonder garage v.a. f 36.000,-.
Makelaarskantoor Pluyter,
Wilhelminastr. 20, Breda,
tel. 41155 b.g.g. 36449. X
TANDARTS
Walstraat 2, Axel
woensaag y aeeemoer a.s.
Opsporing
erfgenamen
NOTARIS
Keizersgracht 8,
EINDHOVEN,
verzoekt in verband met
het overlijden van de heer
EDMUNDUS GERARDUS
JOHANNES ANTONTUS
RUBERT,
geb. te Roosendaal (N.B.)
op 19 februari 1897, laatst
gewoond hebbende te Ra
pid City, South Dakota,
U.S.A., overleden te Yank-
ton, South Dakota, U.S.A.
te worden bekend gemaakt
met de bloedverwanten van
wijlen diens ouders, te we
ten: Henricus Laurentius
Maria RUBERT, geb. te
Roosendaal (N.B.) op 6
augustus 1866, destijds bur
gemeester van Rijsbergen,
overl. te Rijsbergen op 18
maart 1941, en Eleonora
Jacoba Maria van AKEN,
geb. te Oudenbosch op 31
december 1865 en overl. te
Breda op 18 mei 1957.
R.-k. man, 36 jaar. ervaring
in landbouwmachines, in bezit
van alle rij bewijzen, zoekt zelf
standige werkkring. Brieven
onder no. 25323. Bdjk. Hulst.
Aviolanda N.V. Woensdrecht
heeft in haar elektr. montage-
af d. prettig en schoon werk
voor meisjes van 16 jaar of
ouder. Kom eens praten of
vraag telefonisch inlichtingen
01646-450, 's avonds 01646-551
of 01640-6264.
Handige meisjes kunnen in on
ze elektronische montage-afde
ling worden opgeleid tot mon-
teuse of controleuse. Prettig
werk in een modern ingerich
te omgeving, uitstekende soci
ale voorzieningen en hoog loon.
Aviolanda N.V., Woensdrecht.
Welk meisje van 16 jaar of
ouder wil meewerken aan de
vervaardiging van moderne e-
lektronische apparatuur? Uit
stekende sociale voorzieningen
en hoog loon. Kom eens pra
ten of vraag telefonisch inlich
tingen 01646-450, 's avonds 01646
551 of 01640-6264. Aviolanda N.
V., Woensdrecht.
angeböden
Duizenden korte en lange bont
mantels. Desgew. kredietser
vice. Bij koop wordt reisk.
verg. In Rotterdam halen wij u
met onze auto v.h. station.
Vraag gratis folder. De Bontko
ning, Hoogstraat 97, Rotter
dam, tel. 010 - 117117. X
Bontmantels. Fantastische keu
ze uit meer dan 200 stuks.
Kees v. d. Ven Nieuwlandstr.
3. Tilburg, tel. 04250-26617. X
Bekkers naaim. nieuws. Profi
teer nu nog z.z. v.a. f 269,50
Gebr. met garantie v.a. f 30,-.
Uitsluitend wereldmerken
Goedgek. door Intern. Cons.
Organisaties. Zie ons N.I.C.-
raamembleem. Let op het
juiste adres in uw eigen be
lang. Voor Breda alleen Bosch
straat 67, tel. 41725.
Middenstandswoning, 7 pers.
met gar. te koop. Z.g.a.n. te
Sluiskil. Direct te aanv. Brie
ven ond. no. 12984, Dagblad
de Stem, IJsbaanstr 24, Ter-
neuzen.
10 Rijlessen v. f 47,50. Fonkel
nieuwe lesauto's. Bondsautorij-
school ,,De Centrale", Raad
huisstraat 48, Roosendaal, tel.
5073; St.-Catharinaplein 8, Ber
gen op Zoom tel. 6465; Pater
B-eckerstraat 33 Oudenbosch,
tel. 2030; Emma'straat 108, St.-
Willebrord, tel. 795; St.-Pieter-
straat 1, Middelburg, tel. 4029,
hoek Hobeinstr.-Paul Kruger-
str., Vlissingen, tel. 2593; Burg.
Adelaarstr. 8, Meliskerke; Mag-
dalenstr. 8, Goes, tel. 5032.
Diverse V.W.'s de Luxe '61-
'60 '58. Diverse V.W.'s de Lu
xe type 1500 '62 - '63. Opel
Rekord '64. Opel Bestelwagen
3000 km gelopen '64, Opel Ca
ravan '58. De Jong's Garage
bedrijf Nispen. Tel. 01656 - 245.
Roosendaal. Burg. Prinsensin
gel 39, tel. 01650-5539. X
D.K.W. motor 350 cc i.g.s. te
koop. Te bevr Irenestr 27,
Kloosterzande, X
Belcrum-garage vraagt steeds
aanrijdingvrije auto's v.a. '59
te koop. Min. Kanstraat 18-20.
Breda, tel. 01600 - 39870.
Austin A 50, 1057, i.p.s., met
verzekering en groene kaart te
koop. f 850,-. Tel. Hulst 01140-
2891.
Te koop: Mercedes 22o '58;
VW.-bus '63; Fiat 1100 '57;
Fiat 500 '63; Fiat 600 busje
'59; Ford Taunus 12M '60. Se-
bregts. Groenewoudseweg 40,
tel. 4291, Bergen op Zoom.
Antwoord gekregen van Sint-
Nicolaas. Zet 1 Mercedes en
1 Chevrolet klaar. Stuur twee
zwarte pieten en neem ze mee
naar Spanje. Ik ga er zelf in
rijden. Eén voor in de week
en één voor zondags. Doe het
zelfde als de Sint. Koop een
vertrouwde wagen in een be
trouwbare garage. Thans heb
ben wij in voorraad: Renault
Floride 1961, met zomer- en
winterkap, incl. radio en ver
warming; Renault Ondine 1961
met schuifdak; Renault L4 '63;
Fiat 1300 1963; Fiat 600 1961;
Ford Cortina 1963; Ford Ang-
lia 1963; Ford Taunus 17M, Sta
tioncar 1962; Ford Taunus 17
M 1961; V.W 1500 1962; V.W.
1200 1962; V.W. 1200 1961; Ford
Taunus 12M 1963; Mercedes
220 S 1961; Mercedes 190 D
'6; Vauxhall Victor '63; Vaux
hall Victor '62; origin, kleinbus
compl. m. banken en bekleding
1963, slechts 40.000 km gelopen;
Simca Aronde 1962; Opel Re
kord 1961; Opel Rekord 1960;
en nog vele andere. Voor een
betrouwbare gebruikte wagen,
naar een betrouwbaar adres.
Het adres met de grootste om
zet. de grootste voorraad en
met de allergrootste service.
Belcrum-Garage, Min. Kanstr.
16-20, Breda, tel. 01600-39900.
Vlakbij groenteveiling en sta
tion. Onze showroom is dage
lijks geopend van 8 uur v.m.
tot lo uur n.m. Ook zaterdags
en zondags.
Zw.bonte kalfkoe aan telling, 'n
7-schotels kunstmeststrooier en
stro te koop. Kind. Havermans,
Lapdijk 5. Moerdijk.
Het bestuur der waterkering van de calamiteuze
Adornispolder zal op dinsdag 22 december 1964
des voormiddags 10.30 uur in de Stadsherberg
van de heer P. Bron te Nieuwvliet onder nadere
goedkeuring aanbesteden:
De aanbesteding geschiedt volgens par. 2 der in
1942 gewijzigde Algemene Bepalingen.
Het bestek, eventueel met nota van inlichtingen,
zullen vanaf 10 december 1964 ter inzage liggen
ten kantore van de waterbouwkundig ambtenaar
te Cadzand. Het bestek zal vanaf gemelde datum
verkrijgbaar zijn bij de secretaris-ontvanger ad
f2,-.
Aanwijzing uitsluitend op vrijdag 18 december
1964, des voormiddags te 10.30 uur, waartoe zal
worden bijeengekomen in de Stadsherberg van
de heer P. Bron te Nieuwvliet.
Nieuwvliet, 3 december 1964.
Het bestuur voornoemd:
Adr. Brakman, voorzitter.
D. Dekker, secretaris-ontvanger.
Onze agenten nemen Uw advertentie
voor
«- nmslbtUCSnt "^1
gaarne aan 1
op zaterdag 12 december a.s. om
14.30 uur in Hotel ,De Graanbeurs'
te Hulst.
Uitgenodigd worden: ALLE ouders c.q. verzor-
ger(ster)s van geestelijk gehandicapte kinderen.
Te bespreken onderwerpen o.a.: de toekomst van
het kind; B-werkplaatsen; sociale en financiële
voorzieningen enz.
VOOR DIRECT GEVRAAGD
5 daagse werkweek. Prettige werkkring.
Hoog loon Bedrijfskleding vry
Bontehondstraat 4 Hulst Tel. 2823
Wij vragen voor onze nieuwe zaak
voor eenvoudig maar secuur werk in onze
administratie.
Een meisje van 17 - 20 jaar, dat zo mogelijk
kan typen en accuraat kan werken, vindt
hier een prettige werkkring.
Sollicitaties worden met belangstelling tegemoet
gezien.
KERSTRAAT 16
BERGEN OP ZOOM
BRUSSEL In deze tijd
in men in Vlaanderen k
./eemaal binnen een per|
is onderneemt van 200 W
3n, om daar op de Vla.
aken met haar lievelingsaj
aer boeken te kopen, tl
m zover, noch bezochten!
2 Boekenbeurs te Antwer|
s het Vlaamse publiek
ntact te komen met de v
Boekenbeurs de 28ef
jreeniging ter Bevorderii]
Die causerieën zyn inmidd|
..tegemoetkomingen" die
ijgt. D,e bezoekers komen I
^resse voor het boek. Er f
aamse Boekenbeurs geen
dw of van enige attracti«|
chtstreeks verband houdt m|
s cultuurverschijnsel.
Voor Vlamingen, die tochl
steld zijn op spektakel en I
dit een merkwaardig feit. "jl
lokte de heer Vandenbergl
sevier de bedenking: ,,Bij di
derland is zoiets niet mogelij 1
ze stand heb ik gezien hoe e I
mensen het boek met liefde
J.en. Ik heb gehoord dat iemai I
nelijk een arbeider blij I
.Capriolen" van G. Boma
pocket is verschenen. De
hier ook enorm. Wij gaan inl
gebouw iets dergelijks probe 1
er zal daar voor spectacul
menten worden gezorgd HiiJ
werpen is dat blijkbaar niil
De heer Vandenberg cl
de rotatiepers die de blikv
zijn van de eerste Boekeii
Amsterdam, waar het publicW
hele cyclus zal kunnen volgtj
drukken van een boek.
De Vlaamse uitgevers zeggil
mensen komen van jaar tot jal
bij het boek. Steeds meer rrl
men om te kijken en om te
Er wordt hun bepaald niets a;|
zij hebben gewoon meer bel!
voor het boek gekregen". De|
langstelling bestaat voor de
ten. Bij een causerie door d(l
radio- en TV-reporters Piet I
Jos Gysen over Tour-avontureil
nauwelijks zijn voeten aan de if
den. Maar hetzelfde gebeur!
een voordracht over de poëzil
Vandeloo, die geen bijzonder f
lijk dichter is. Voor de jeugf
z.g. „zware" literatuur geer|
engste betekenis worden genfl
ken des tijds: 55 procent val
ken op de Vlaamse Boekenbetj
delden populair-wetenschappef
Jammer genoeg is bij de VI
gevers, boekhandelaren en am
alles goud wat blinkt. Zakell
zij grote zorgen. In feite „w
Vlaamse uitgevers slechts vol
meenschap van 5 miljoen ziel
tekent, dat de oplagen aan de
moeten blijven, dat de kostpr
hoog ligt en de verdiensten m
teurs laag. Dit betekent t«
Vlaamse auteurs, die enige i;
wierven, liun werk liever in J
derland uitgeven, met het
net Vlaamse uitgavenpakket
trekkelijk wordt.
Vlaamse uitgaven komen
RifcC?IPi?0lj Onder leidii
O Mor°gov, vice-pre:
5 .?VJet"staatscomité voor
geDruik van atoomenergie, is
ag een 7 man tellende Russ
gaue per Aeroflot uit Moskou
tol geland. Een drietal atoo:
van de Sovjet-Unie maakt da
Zij zijn naar ons land gekon
nodiging van het Reactor Ce
derland. Doel van de reis, di
ste uitvloeisel is van het b
minister Luns deze herfst ae
heeft gebracht, is nauwere sarr
tussen de Nederlandse en Rus
tenschappelijke onderzoekers
bied van de atoomenergie.
De leider van de delegatii
7ei bij aankomst op Schiphol
land dit onderzoek uitslui