Brandweer in Rotterdam V laamf dage] BESTAAT UIT 240 BEROEPS- EN 750 VRIJWILLIGE BRANDWACHTEN Vrijwilligers mogelijk door charme van fik t vr. admin. kracht Sovjet-a tien da; UIT 1928 IN GEBRUIK AANBESTEDING ALGEMENE VERGADERING VOORBEI Hugo Clai zorgde we VERKOPER E. Rlinkert A. H. van der Lee WINKEUUFFROUW C. v. VOOREN Levensmiddelenbedrijf ZES AUTO'S Middeleeuws Geen perceel Ouwe hap Terugpraten Grote familie Amsterdammer stookt liever geen spreekuur geen praktijk Mr. J. G. M Lauwers Het herstel, de vernieuwing en het onderhoud tot 1 januari 1966 van de werken tot zeewering en oever verdediging van deze polder. Geen tijd? Geen nood! OUDERVERENIGING „VOOR HET ZORGENKIND" Bevordering sainenwerkir DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 8 DECEMBER 1964 (Van een onzer redacteuren) Als in Rotterdam de rode haan het lied van de vlammen kraait, dienen de Maasstadbewoners er ernstig rekening mee te houden, dat hun kruidenier zijn grutterswaren dan in de steek laat en achter zijn toonbank eensgezind door de klan ten in het wijde bluspak wordt gehesen. Op hetzelfde mo ment heeft de slimme havenkoning geen belangstelling meer voor de koersen van Wallstreet en snelt hij op rappe mana gersbenen het beursgebouw uit, omdat zijn aandeel in het bestrijden van een lekkere fik bij hem nog steeds vele punten hoger genoteerd staat dan zijn eigen aandelen in het mammoetbedrijf. De man, die zoëven nog achteloos een miljoenenproject onder handen had, staat nu wijdbeens in het bluswater en geeft opdracht om de belendende percelen met 12 stralen nat te houden. En de uitgekookte auto verkoper, die bij het opsommen van de pluspunten in zijn weergaloze automobiel de klant verbijsterd tussen het chroom heeft achtergelaten, wacht naast hem met hakbijl en persmasker om op het eerste teken het feestelijk knetterend pand aan spaanders te slaan. Zo is de situatie anno 1964: Rotter dam, stad met meer dan 600.000 inwo ners en grootste haven van de wereld, doet bij het oplossen van brandende kwes ties nog steeds een vurig beroep op een leger van 750 pure vrijwilligers: mid denstanders arbeiders, captains of in dustry, klerken en kosters, die bij de geringste rookontwikkeling in hun wijk spontaan het werk neerleggen en door gaans minuten eerder bij de brand ar- rivieren dan de 240 beroepskrachten, die de veertie blusvoertuigen bemannen. „Zolang de Rotterdamse burgerij dit kan opbrengen" zegt brandweerdirec teur ir. Dijkshoorn, „zullen wij deze vrijwillige brandweer op verantwoorde wijze conserveren. Een brandweerkorps dat uitsluitend uit beroepskracshten be staat moet berekend zijn op de groot ste calamiteiten, die in feite maar eens in de zoveel jaar voorkomen. Het ge volg is, dat zulke korpsen in feite over compleet zijn en dat de manschappen bezig moeten worden gehouden met aller lei verzonnen karweien. Als wij geen vrijwilligers zouden hebben dan moest ons korps zeker worden uitgebreid met tweehonderd man en dat betekent twee miljoen gulden meer op de brandweer begroting. Ons beroepskorps van 240 man is nu berekend op een basisbe lasting, maar als zich een piek ver toont, dan kunnen wij putten uit een enorm reservoir van vrijwilligers. Ir. Dijkshoorn (die naast de brand weer nog de complete reinigings- en ont smettingsdien st en transportonder neming van Rotterdam 1500 man per soneel en 750 voertuigen onder zich heeft) erkent ruiterlijk, dat dit bijna middeleeuwse systeem van vrijwillige brandweer in een gigantische ^tad als Rotterdam alleen maar kan functione ren, wanneer het volk loyaal meewerkt. „Goddank", voegt hij daar breed la chend aan toe, „is het blussen van een 'brandje nog altijd een enorm sugges tieve zaak en in feite leven die men sen dan ook onder hun helm een fijne hobby uit. Daar komt nog bij, dat de Rotterdammers van hun brandweegr hou den en er erg trots op zijn. Een echt vals alarm komt hier bijna niet voor, want in elke familie is wel een oom of een neef, die vrijwilliger is. Een voordeel is ook nog dat wij in Rotter dam geen openbare brandmelders heb ben, want wat is er nou fijner voor de jeugd dan het indrukken van een ge meenteruitje? Je moet je als grote vent soms nog inhouden om niet op die knop te drukken en dan rustig op de hoek te wachten, totdat die wagens met gil lende sirenes aan komen denderen." In Amsterdam zou het systeem van vrijwillige brandweer waarschijnlijk tot de onmogelijkheden behoren, omdat het volk het domweg niet opbrengt. Het is een mentaliteitsverschil: de Rotterdam mer is van oudsher brandweer minnend en heeft er wat voor over. Toen er en kele jaren geleden een pakkistenloods in vlammen opging, zag ik tot mijn stomme verbazing de directeur van de Droogdok by de spuit staan. De vol gende dag kom ik hem in de stad tegen en ik zeg: „Wat deed daar, je had er toch eigenlijk niks te zoeken?". Hij zegt: „Jongen, ik zag liet fikken vanuit het raam van mijn slaapkamer en ik kon het niet laten". In 1956 telde Rotterdam nog 1200 vrij willige brandweerlieden, maar de ver houding was langzamerhand vertroebeld en het achtenswaardig college van hoofd lieden prominenten uit de burgerij waren straal vergeten wat hun eigen- lijkQ opdracht was. Tot op dat moment was er geetn ambtelijk hoofd verant woordelijk voor de gang van zaken en fungeerde de directeur van de reinigings-, ontsmettings-, transport- en brandweer dienst in Rotterdam in feie als goed- gesalarieerde voetveeg van het vrijwil ligerskorps, dat zelfs bij de geringste binnenbrand met dertig, veertig doel- enthousiaste blussers de trappen op stormde en waarachtig geen belendend perceel spaarde. Toen viel er in Kralingen een brand weerladder: schade 26.000 gulden. „Ach teraf". zegt ir. Dijkshoorn, „is dat geld enorm goed besteed geweest, want nu konden we de heren tenminste het vuur na aan de schenen leggen. Wie had im mers schuld? Als het een kwestie van een materiaalfout was, dan had ik als directeur van de Roteb de verantwoor delijkheid maar het was gewoon een beleidsfout geweest en dat viel volledig onder de competentie van de hoofdlie den. Het vrijwilligerskorps was een vo ze spons geworden en die hebben we toen net zolang uitgeknepen, totdat al leen de goede elementen overgebleven waren. De jongens, wie het alleen om de helm begonnen was, dropen van zelf af, want de eisen werden strenger. Iedereen die nu bij de "rijwülige brand weer wil komen, moet binnen twee jaar zijn rijksdiploma brandwacht tweede klasse hebben behaald en zich tevens onderwerpen aan een pittig trainings schema „De mensen die voor de sjeu een bordje met „brandwacht" op hun deur hadden hangen", zegt ir. Dijks hoorn intens tevreden, „hebben dat al lemaal niet op kunnen brengen en zijn geruisloos uit onze gelederen verdwe nen". Wat overbleef waren de doorgewinter de blussers, de mannen met de helm geboren, die tot aan hun zestigste jaar hongerig en gespannen wachten op dat ene verlossende belletje: „Uitslaande brand op de Goudsesingel, binnenbrand op de Stadhouderslaan". Ze hijsen zich in hun wijde broeken, grijpen de helm van de kast en begeven zich welgemoed naar de brandhaard om het vuur effi ciënt te bestrijden. De Rotterdamse brandweer krijgt per jaar tussen de 3000 en 3500 meldingen en daar zitten zo wel de historische veembranden tussen als de kat in de boom, de dichtgesla gen voordeur en de gas geiser die va kantiegangers hebben laten branden. In vele gevallen kunnen de 240 beroeps krachten het werk wel af, „want je moet vrijwilligers niet opschepen met bet sjagrijn van het vak", meent ir. Dijkshoorn, „als je ze ook nog het taaie routinewerk laat doen is de lol er hele maal af". De vrijwilligers komen echter wel in actie, wanneer het menens wordt „en in die gevallen", zegt ir. Dijkshoorn, „hebben we een royale voorsprong op de beroepskorpsen, die gebonden zijn aan vaste werktijden en een beperkt aantal blussers. Als zo'n brand 24 uur voortwoekert, dan kunnen we rustig de ouwe hap naar huis sturen en 120 man nieuw personeel optrommelen. Op zul ke momenten dank je de hemel, dat je zo'n korps hebt". Bij kleinere branden daarentegen zou je wel eens wensen, dat ze er niet wa ren, want voordat je het weet staan er een man of dertig te dringen, ter wijl je het op je sloffen met drie of vier man af kunt. Vroeger stormden al die kerels ook nog naar binnen, maar dat is sinds de reorganisatie afgelopen. De commandant verdeelt op straat de taken e/n alleen de mensen die nodig zijn betreden het pand Zelf laat ik me zo min mogelijk zien bij een brand, want dan krijg je gauw het praatje van: „Hij vertrouwt ons zeker niet" Als ik ter plaatse kom ben ik in elk geval verlost van elke verantwoordelijkheid en kan op mijn dooie gemak de fouten op sporen. Ondertussen wordt de brand door de vrijwilligers geblust". Sinds de reorganisatie van 1956 is de stad Rotterdam verdeeld in acht distric ten die op hun beurt zijn gesplitst in kringen en bluseenheden. Elke bluskring telt twee brandmeesters! twee onder brandmeesters en zestien vrijwilligers, die via een spinneweb van telefoonlij nen met 't hoofdkantoor aan het Klein- polderplein verbonden zijn. Bij brand vormt de alarminstallatie het centraal zenuwstelsel, die in alle huizen van de 750 vrijwilligers een bel laat rinkelen. Via een aparte telefoon kunnen zij dan horen, naar welk adres ze zich moeten begeven „Maar terugpraten is er niet bij zegt ir. Dijkshoorn, want dan maken zë er een potje van. Alleen de brandmees ter heeft een telefoon waarmee hij twee kanten uit kan". Terwijl de vrijwilligers zich naar de brand begeven, worden ook de blus voertuigen door de beroepschauffeurs naar het opgegeven punt gereden. De Rotterdamse brandweer beschikt naast hypermodern materiaal ook nog over zes brandweerwagens uit 1928, enorme troeteldieren die de trots van het korps vormen. Ze zijn indertijd voor 30 mille per stuk gemaakt door de Amerikaanse fabriek Ahrens Fox in Ohio die een vurig span van onverslijtbare werkpaar den afleverden. De zes stokoude brand weerwagens zijn nog steeds in v.olle be drijf en volgens kenners slaan ze op het terrein van de brand hun moderne broers met straallengten De enorme mo tor, die stampt, rochelt en hijgt als een zwaar scheepshart, kan 3600 liter wa ter per minuut produceren wat betekent, dat er 36 slangen kunnen worden aan gesloten, die elk honderd liter onver teerbaar Rotterdams water in het vuur gooien. De pijn is alleen, dat deze masto donten in het chaotisch stadsverkeer van 1964 uiterst moeilijk manoeuvreerbaar zij want in feite zjjn het mobiele blusma- chines en komt de auto op de tweede plaats. De bestuurder zit drie meter achter de voorbumper en moet de wie len omtrekken via een stuurstang van twee meter lengte. Brandmeester J. Don heeft 't wel gepresteerd om met 'n Ah rens Fox 85 kilometer per uur te rijden, maar hij geeft zelf toe dat hij bij elke bocht bad dat er geen tegenliggers zou den zijn, want bij de Ahrens Fox gooi je het stuur al vele meters voor de hoek om. ..Wanneer je 65 rijdt", bekent hij na enig aandringen, „dan zit je goed. Maar bij de brand is hij onovertroffen en vooral als je met een vijfduimsslang op open water kan werken. Meneer, dan gaat hij 24 uur achter elkaar door als een naaimachine. We hebben eens een keer een oefening gehad op de Eu romast en de Arens Fox was de enige die het water uit de Parkhaven meer dan honderd meter omhoog stuwde en daar had het nog een druk van 2,5 at mosfeer". Het heeft dan ook niemand verwon derd dat ir. Dijkshoorn nog kortgeleden met hoorbare hartstocht heeft geroepen: ,De Arens Foxen blijven rustig in ge. bruik en pas wanneer ik in 1975 met pensioen ga mag er over opruimen ge sproken worden". Aan het automuseum in Driebergen, die om een Ahrens Fox voor de verzameling vroeg, heeft hij een duidelijke foto met beschrijving ge stuurd „Sorry", schreef hij erbij ,,maar ik kan ze nog niet missen". Het is dit mengsel van schroomvolle piëteit en Rotterdamse nuchterheid, waarop de twaalf ton wegende Ahrens Fox en het 750 man tellende vrijwil ligerskorps zich voorlopig drijvend hou- den. De helm wordt van grootvader niet kunnen hebben. Tot 1900 is er in Amsterdam ook een vrijwillige brand- op vader, van vader op zoons krullenbol overgegeven en in schoolschriften plakt men na elke brand het verslag met roodomrand de naam van het familie lid dat het hem maar weer geflikt heeft. In hetb randweegrmuseum achter het hoofdkantoor aan het Kleinpolder- plein liggen de stapels verslagen tussen de stoomspuiten en de potsierlijke hand wagens. En aan de betonnen wanden hangen de vaandels der trotse afdeligen met de heldhaftige brandweerman in ge dreven koper op de top. Het donker fluwelen vaandel van .,Hulp brengt red ding" van spuit 70 staat stijf van het gouddraad en in het midden loopt een verbleekte blusser Klaas, Toon of was het Piet? met een wit beschim melde maagd in zijn doorbuigende armen Ferm gedaan, Klaas, we zijn trots op je. Maar vlak ook de blusclub „Eensge zindheid" uit Katendrecht niet uit en de koene mannen van „Door vlugheid spoedig hulp", die in 1901 voor de lens van de fotograaf poseerden, met de snor ren wilskrachtig opgebonden onder de bolhoeden Het portret is vergeeld en krult als kroepoek aan de randen maar de heldhaftigheid dampt nog steeds van de gezichten: waarlijk echte blusadel laat zich door de tijd niet van het foto papier branden. „De vrijwillige brandweer", zegt ir. Dijkshoorn nadrukkelijk, „bevalt ons best en zolang de Rotterdamse burgerij het opbrengt, gaan we er ook mee door. In de nieuwe wijken is het wat moeilijk om de geschikte mensen te krijgen, want de gemeenschapszin is er nu eenmaal minder en ze voelen zich ook geen echte Rotterdammer. Gelukkig brandt het in die nieuwe wijken ook stukken minder dan in het havenkwartier en daar wo nen nog wel de oude Rotterdammers, die het blussen als een pretje zien. Het is één grote familie geworden en laten we honen dat ze het zo blijven (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM „Reuze leuk" zegt commandant B. A. Riedel van de 400 man sterke Amsterdamse brandweer over het geestdriftige Rotterdamse vrij willigerskorps, „maar ik zou het hier weer geweest het brandweerwezen in heel Nederland is groot geworden door vrijwilligers maar het was op het laatst een rommeltje en we hebben er gauw een eind aan gemaakt. U moet niet vergeten dat we met een oude, zeer brandgevaarlijke binnenstad zitten. Als je vijf minuten te laat op het kar wei komt, brandt er niet een huis meer, maar een blok." Wel geeft commandant Riedel de Rot terdammers toe, dat het een mentali teitskwestie is. „Hier zou het niet kun nen. De Amsterdammer stookt liever een fikkie dan dat hij er een blust. De beroepsbrandweer is daardoor een his torische verworvenheid geworden, zo goed als de vrijwillige brandweer een historische verworvenheid is in Rot terdam." Niet dat de heer Riedel daar rouwig om is. „Overal waar er vrij willige brandweren zijn ik spreek nu over de steden zie je de beroepskern groeien. Daar zijn drie redenen voor. Het is moeilijk vrijwilligers te krijgen, de technische ontwikkeling in de brand- apparatuur gaat te snel om door ama teurs op de voet te worden gevolgd en de technische outillage van de moderne industrie maakt een zeer gespecialiseer de aanpak nodig, wanneer er brand uit breekt" De heer Riedel geeft toe dat het vrijwilligerskorps economisch is, maar bestrijdt anderzijds, dat de be roepsbrandwachten hun tijd verknoeien zolang er geen werk aan de winkel is. „Ze krijgen intensief les, ze trainen, ze onderhouden het materieel en ze knap pen de gemeentegebouwen op. Maar bo venal: ze zijn iedere seconde paraat en in zo'n oude binnenstad moet je re kenen met seconden". Het vurig span van zes Ahrens Foxbrandweerwagens vormt nog steeds de laaiende trots van iedere rechtgeaarde Rotterdammer. De auto's werden in 1928 afgeleverd, maar zijn nog steeds in vol, stam pend bedrijf. De kenners zeggen. „Het moderne materieel is natuur lijk meer wendbaar, maar als de Ahrens Fox eenmaal op het terrein van de brand staat, is hij niet te kloppen." Hiermede vervullen wij de treurige plicht U kennis te geven van het overlijden, na voorzien te zijn van de H. Sacramenten der Stervenden, mijn innig geliefde man en zorgzame vader, be huwd vader, opa, broer, behuwd broer en oom, de heer W. BOGAARD echtgenoot van mevrouw M. de Geeter geboren te Sluis 19 mei 1883 en overleden 6 de cember 1964 in het St.-Antoniusziekenhuis te Oostburg. Wij bevelen de ziel van de dierbare overledene in uwe gebeden aan. Sluis: Mevr. M. Bogaard-de Geeter Duinbergen: De heer H. Bogaard Mevr. H. Bogaard-Kerschaever en kinderen Sluis: De heer C. Bogaard Mevr. G. Bogaard-Coppens en kinderen Mevr. M. van Kerschaever-Bogaard De heer Th. van Kerschaever en kind Mevr. M. Coppens-Bogaard De heer F. Coppens en kinderen Mevr. S. Dhaenens-Bogaard De heer A. Dhaenens Sluis, 6 december 1964. J. H. van Dalestraat 10. De plechtige uitvaart, gevolgd door de teraarde bestelling, waarbij U beleefd wordt uitgenodigd zal plaatsvinden op woensdag 9 december a.s. des voormiddags om 10.30 uur in de parochiekerk van de H. Joannes de Doper te Sluis. Rozenkransgebed dinsdag 8 december n.m. om 7.00 uur in de parochiekerk te Sluis. Aan de kleinhandel in VOEDINGS- en GENOT MIDDELEN moet een populair merkartikel ver kocht en direct uit bestelwagen contant worden afgeleverd. Een actieve, betrouwbare, goed ingevoerde jonge man kan als in een aantrekkelijk rayon worden aangesteld Verlangd wordt: bezit rijbewijs, Mulo-opleiding Standplaats: TERNEUZEN of omgeving. Geboden wordt: vast salaris, onkostenvergoeding. Brieven met volledige inlichtingen, opgave verlangd salaris etc. worden ingewacht onder no. 15413-0 bu reau van dit blad. Goes. De Heer en Mevrouw van Leemput-Hol, geven met grote blijdschap kennis van de geboorte van hun zoon BART die bij het H. Doopsel de namen ontving: Bartlomeus, Martixras Constant Genève le 26 novembre 1964 Avenue du Gros-Chêne 40. Op woensdag 9 december a.s. hopen onze geliefde ouders, groot- en overgroot ouders A. Weerman K. Weerman-Sontacki hun 50-jarig huwelijk te her denken. Dat God hen nog lang moge sparen, is de wens van hun dankbare kinderen, klein- en achterkleinkinderen Feest op zaterdag 12 decem ber. Receptie van 14 - 15 uur Vlasstraat 14, Heikant. Heikant, december 1964. TANDARTS GOES woensdag 9 december Zuiniger stoken door deskundi ge voorlichting. Subliem ver zorgde kleurenfolderpakket gratis op aanvraag. Permanen te keuze uit circa 100 olie- en kolenconvectors model 1964. Brabants oliehaardenpaleis, Markt 33 Etten, tel. 01608-2310 Jongeman vraagt voor direct kamer of kosthuis in Hulst. Br. ond. no. 25326 bijk. Hulst Nieuwbouwwoningen met en zonder garage v.a. f 36.000,-. Makelaarskantoor Pluyter, Wilhelminastr. 20, Breda, tel. 41155 b.g.g. 36449. X TANDARTS Walstraat 2, Axel woensaag y aeeemoer a.s. Opsporing erfgenamen NOTARIS Keizersgracht 8, EINDHOVEN, verzoekt in verband met het overlijden van de heer EDMUNDUS GERARDUS JOHANNES ANTONTUS RUBERT, geb. te Roosendaal (N.B.) op 19 februari 1897, laatst gewoond hebbende te Ra pid City, South Dakota, U.S.A., overleden te Yank- ton, South Dakota, U.S.A. te worden bekend gemaakt met de bloedverwanten van wijlen diens ouders, te we ten: Henricus Laurentius Maria RUBERT, geb. te Roosendaal (N.B.) op 6 augustus 1866, destijds bur gemeester van Rijsbergen, overl. te Rijsbergen op 18 maart 1941, en Eleonora Jacoba Maria van AKEN, geb. te Oudenbosch op 31 december 1865 en overl. te Breda op 18 mei 1957. R.-k. man, 36 jaar. ervaring in landbouwmachines, in bezit van alle rij bewijzen, zoekt zelf standige werkkring. Brieven onder no. 25323. Bdjk. Hulst. Aviolanda N.V. Woensdrecht heeft in haar elektr. montage- af d. prettig en schoon werk voor meisjes van 16 jaar of ouder. Kom eens praten of vraag telefonisch inlichtingen 01646-450, 's avonds 01646-551 of 01640-6264. Handige meisjes kunnen in on ze elektronische montage-afde ling worden opgeleid tot mon- teuse of controleuse. Prettig werk in een modern ingerich te omgeving, uitstekende soci ale voorzieningen en hoog loon. Aviolanda N.V., Woensdrecht. Welk meisje van 16 jaar of ouder wil meewerken aan de vervaardiging van moderne e- lektronische apparatuur? Uit stekende sociale voorzieningen en hoog loon. Kom eens pra ten of vraag telefonisch inlich tingen 01646-450, 's avonds 01646 551 of 01640-6264. Aviolanda N. V., Woensdrecht. angeböden Duizenden korte en lange bont mantels. Desgew. kredietser vice. Bij koop wordt reisk. verg. In Rotterdam halen wij u met onze auto v.h. station. Vraag gratis folder. De Bontko ning, Hoogstraat 97, Rotter dam, tel. 010 - 117117. X Bontmantels. Fantastische keu ze uit meer dan 200 stuks. Kees v. d. Ven Nieuwlandstr. 3. Tilburg, tel. 04250-26617. X Bekkers naaim. nieuws. Profi teer nu nog z.z. v.a. f 269,50 Gebr. met garantie v.a. f 30,-. Uitsluitend wereldmerken Goedgek. door Intern. Cons. Organisaties. Zie ons N.I.C.- raamembleem. Let op het juiste adres in uw eigen be lang. Voor Breda alleen Bosch straat 67, tel. 41725. Middenstandswoning, 7 pers. met gar. te koop. Z.g.a.n. te Sluiskil. Direct te aanv. Brie ven ond. no. 12984, Dagblad de Stem, IJsbaanstr 24, Ter- neuzen. 10 Rijlessen v. f 47,50. Fonkel nieuwe lesauto's. Bondsautorij- school ,,De Centrale", Raad huisstraat 48, Roosendaal, tel. 5073; St.-Catharinaplein 8, Ber gen op Zoom tel. 6465; Pater B-eckerstraat 33 Oudenbosch, tel. 2030; Emma'straat 108, St.- Willebrord, tel. 795; St.-Pieter- straat 1, Middelburg, tel. 4029, hoek Hobeinstr.-Paul Kruger- str., Vlissingen, tel. 2593; Burg. Adelaarstr. 8, Meliskerke; Mag- dalenstr. 8, Goes, tel. 5032. Diverse V.W.'s de Luxe '61- '60 '58. Diverse V.W.'s de Lu xe type 1500 '62 - '63. Opel Rekord '64. Opel Bestelwagen 3000 km gelopen '64, Opel Ca ravan '58. De Jong's Garage bedrijf Nispen. Tel. 01656 - 245. Roosendaal. Burg. Prinsensin gel 39, tel. 01650-5539. X D.K.W. motor 350 cc i.g.s. te koop. Te bevr Irenestr 27, Kloosterzande, X Belcrum-garage vraagt steeds aanrijdingvrije auto's v.a. '59 te koop. Min. Kanstraat 18-20. Breda, tel. 01600 - 39870. Austin A 50, 1057, i.p.s., met verzekering en groene kaart te koop. f 850,-. Tel. Hulst 01140- 2891. Te koop: Mercedes 22o '58; VW.-bus '63; Fiat 1100 '57; Fiat 500 '63; Fiat 600 busje '59; Ford Taunus 12M '60. Se- bregts. Groenewoudseweg 40, tel. 4291, Bergen op Zoom. Antwoord gekregen van Sint- Nicolaas. Zet 1 Mercedes en 1 Chevrolet klaar. Stuur twee zwarte pieten en neem ze mee naar Spanje. Ik ga er zelf in rijden. Eén voor in de week en één voor zondags. Doe het zelfde als de Sint. Koop een vertrouwde wagen in een be trouwbare garage. Thans heb ben wij in voorraad: Renault Floride 1961, met zomer- en winterkap, incl. radio en ver warming; Renault Ondine 1961 met schuifdak; Renault L4 '63; Fiat 1300 1963; Fiat 600 1961; Ford Cortina 1963; Ford Ang- lia 1963; Ford Taunus 17M, Sta tioncar 1962; Ford Taunus 17 M 1961; V.W 1500 1962; V.W. 1200 1962; V.W. 1200 1961; Ford Taunus 12M 1963; Mercedes 220 S 1961; Mercedes 190 D '6; Vauxhall Victor '63; Vaux hall Victor '62; origin, kleinbus compl. m. banken en bekleding 1963, slechts 40.000 km gelopen; Simca Aronde 1962; Opel Re kord 1961; Opel Rekord 1960; en nog vele andere. Voor een betrouwbare gebruikte wagen, naar een betrouwbaar adres. Het adres met de grootste om zet. de grootste voorraad en met de allergrootste service. Belcrum-Garage, Min. Kanstr. 16-20, Breda, tel. 01600-39900. Vlakbij groenteveiling en sta tion. Onze showroom is dage lijks geopend van 8 uur v.m. tot lo uur n.m. Ook zaterdags en zondags. Zw.bonte kalfkoe aan telling, 'n 7-schotels kunstmeststrooier en stro te koop. Kind. Havermans, Lapdijk 5. Moerdijk. Het bestuur der waterkering van de calamiteuze Adornispolder zal op dinsdag 22 december 1964 des voormiddags 10.30 uur in de Stadsherberg van de heer P. Bron te Nieuwvliet onder nadere goedkeuring aanbesteden: De aanbesteding geschiedt volgens par. 2 der in 1942 gewijzigde Algemene Bepalingen. Het bestek, eventueel met nota van inlichtingen, zullen vanaf 10 december 1964 ter inzage liggen ten kantore van de waterbouwkundig ambtenaar te Cadzand. Het bestek zal vanaf gemelde datum verkrijgbaar zijn bij de secretaris-ontvanger ad f2,-. Aanwijzing uitsluitend op vrijdag 18 december 1964, des voormiddags te 10.30 uur, waartoe zal worden bijeengekomen in de Stadsherberg van de heer P. Bron te Nieuwvliet. Nieuwvliet, 3 december 1964. Het bestuur voornoemd: Adr. Brakman, voorzitter. D. Dekker, secretaris-ontvanger. Onze agenten nemen Uw advertentie voor «- nmslbtUCSnt "^1 gaarne aan 1 op zaterdag 12 december a.s. om 14.30 uur in Hotel ,De Graanbeurs' te Hulst. Uitgenodigd worden: ALLE ouders c.q. verzor- ger(ster)s van geestelijk gehandicapte kinderen. Te bespreken onderwerpen o.a.: de toekomst van het kind; B-werkplaatsen; sociale en financiële voorzieningen enz. VOOR DIRECT GEVRAAGD 5 daagse werkweek. Prettige werkkring. Hoog loon Bedrijfskleding vry Bontehondstraat 4 Hulst Tel. 2823 Wij vragen voor onze nieuwe zaak voor eenvoudig maar secuur werk in onze administratie. Een meisje van 17 - 20 jaar, dat zo mogelijk kan typen en accuraat kan werken, vindt hier een prettige werkkring. Sollicitaties worden met belangstelling tegemoet gezien. KERSTRAAT 16 BERGEN OP ZOOM BRUSSEL In deze tijd in men in Vlaanderen k ./eemaal binnen een per| is onderneemt van 200 W 3n, om daar op de Vla. aken met haar lievelingsaj aer boeken te kopen, tl m zover, noch bezochten! 2 Boekenbeurs te Antwer| s het Vlaamse publiek ntact te komen met de v Boekenbeurs de 28ef jreeniging ter Bevorderii] Die causerieën zyn inmidd| ..tegemoetkomingen" die ijgt. D,e bezoekers komen I ^resse voor het boek. Er f aamse Boekenbeurs geen dw of van enige attracti«| chtstreeks verband houdt m| s cultuurverschijnsel. Voor Vlamingen, die tochl steld zijn op spektakel en I dit een merkwaardig feit. "jl lokte de heer Vandenbergl sevier de bedenking: ,,Bij di derland is zoiets niet mogelij 1 ze stand heb ik gezien hoe e I mensen het boek met liefde J.en. Ik heb gehoord dat iemai I nelijk een arbeider blij I .Capriolen" van G. Boma pocket is verschenen. De hier ook enorm. Wij gaan inl gebouw iets dergelijks probe 1 er zal daar voor spectacul menten worden gezorgd HiiJ werpen is dat blijkbaar niil De heer Vandenberg cl de rotatiepers die de blikv zijn van de eerste Boekeii Amsterdam, waar het publicW hele cyclus zal kunnen volgtj drukken van een boek. De Vlaamse uitgevers zeggil mensen komen van jaar tot jal bij het boek. Steeds meer rrl men om te kijken en om te Er wordt hun bepaald niets a;| zij hebben gewoon meer bel! voor het boek gekregen". De| langstelling bestaat voor de ten. Bij een causerie door d(l radio- en TV-reporters Piet I Jos Gysen over Tour-avontureil nauwelijks zijn voeten aan de if den. Maar hetzelfde gebeur! een voordracht over de poëzil Vandeloo, die geen bijzonder f lijk dichter is. Voor de jeugf z.g. „zware" literatuur geer| engste betekenis worden genfl ken des tijds: 55 procent val ken op de Vlaamse Boekenbetj delden populair-wetenschappef Jammer genoeg is bij de VI gevers, boekhandelaren en am alles goud wat blinkt. Zakell zij grote zorgen. In feite „w Vlaamse uitgevers slechts vol meenschap van 5 miljoen ziel tekent, dat de oplagen aan de moeten blijven, dat de kostpr hoog ligt en de verdiensten m teurs laag. Dit betekent t« Vlaamse auteurs, die enige i; wierven, liun werk liever in J derland uitgeven, met het net Vlaamse uitgavenpakket trekkelijk wordt. Vlaamse uitgaven komen RifcC?IPi?0lj Onder leidii O Mor°gov, vice-pre: 5 .?VJet"staatscomité voor geDruik van atoomenergie, is ag een 7 man tellende Russ gaue per Aeroflot uit Moskou tol geland. Een drietal atoo: van de Sovjet-Unie maakt da Zij zijn naar ons land gekon nodiging van het Reactor Ce derland. Doel van de reis, di ste uitvloeisel is van het b minister Luns deze herfst ae heeft gebracht, is nauwere sarr tussen de Nederlandse en Rus tenschappelijke onderzoekers bied van de atoomenergie. De leider van de delegatii 7ei bij aankomst op Schiphol land dit onderzoek uitslui

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 4