Julien Weverbergh contra W. F. Hermans Stradivarius OP DE PROEFBANK NIEUWE ROMAN VICTOR SPOOR VAN Vlaamse beeldhouwer in Roeselare encyclopedie voor het gezin mensen en muzen - mensen en muzen - mensen en muzen - mensen en muzen - mensen en muzen - mensen en muzen Wat U nodig hebt, mevrouw, is een vriend Hop Heisa in regen en wind Caravans aluminium vanaf f 3430,- grote collectie toer- en stacaravans. Diverse occasions Showroom de Lind. 5, Oister- wijk zaterdags en zondags 2- 5 uur. Frank caravanbedrijf Tel. 04250 - 20641. Eenvoudige alleenstaande r.-k, heer 42 jaar. rijksbetrekking. Nieuw vrijst." huis, dorp omg. Tilburg zoekt kennism. met eenv dame of wed. z k.. doel huwelijk, 30-40 jaar liefst uit agrarisch of arbeidersmilieu, liefst br. met foto onder no. 1816S v. d. blad. Belcrum-garage vraagt steeds aanrijdingvrije auto's v.a. '59 te koop Min. Kanstraat 18- 2ü. Breda Tel. 01600 39670 Heinkel scooter i.p.s. te koop. Aankoop 1963. Slechts 7000 km gel. F L. Ongenae Ringoot, Gentsestr. 31, Hulst. Diverse V.W.'s de Luxe '61- J0 '58. Diverse V.W.'s de Lu xe type 1500 '62 - '63. Opel Rekord '64 Opel Bestelwagen 3000 km gelopen '64, Opel Ca ravan '58. De Jong's Garage bedrijf Nispen. Tel. 01656 - 245. Roosendaal. Burg. Prinsensin gel 39. tel. 01650-5539.X T.k. aang. V.W. busje '58 i. g.st. en aanhangw. in alle m. Te bevr P. Buuron, O. Wouw- sebaan 74, B. o. Z., tel 3185. X Austin A 50 1957 ip.s. te koop f 850,- Tel. Hulst, 01140-2891 X Wegens inruil te koop Mer cedes 190 benzine 1962; Peugeot 404 combi 1962; Peugeot 404 1962; Peugeot 403 grijs 1962; Peugeot 403 blauw 1962; Peu geot 4o3 beige 1958; Peugeot 403 combi 1958; Borgward Isa bella Combi 1960; Opel Rekord 1957; Ford Zephyr model 1957; Morris Oxford 1956. Garage Van Kaam, Bergen op Zoom, tel. 01640 - 4775.X D.K.W. motor 350 cc i.g.s. te koop. Te bevr Irenestr 27, Kloosterzande. X Werkster gevraagd voor 2 of 3 halve dagen per week Me vrouw Parren v.d. Leijenlaam 8, Hulst. koop motor Honda Dream, ,50 cc., b.j. 1961. In uitsteken de staat. Tegen elk aanneme lijk bod. (Zeer snel). Janken- berg 22, Halsteren. Citroen occasions steeds voor radig. Citroëns D.S.-I.D.-2 CV. A. v 'Beek en Zn., Kade 5, Oudenbosch, tel. 01652-2673-2511 Voor 'n betrouwbare gebruik te auto is het adres: autohan del Toon Gijzen,, v.h. Vest- kant 125 thans Dreef 103, Breda v.h. Princenhage. tel. 33346. Zephyr '58 spotprijs. Opel B'litz '56 spotprijs, Opel Rekord '55 spotpr. Morris Minor best. 60 Opel Rek. '57; Wolsley '62; Anglia '60; Zephyr '59 en '56; Opel Kapitan '56. spotprijs; Fiat 1100 '60; Fiat 500 '57 spotprijs; Ford Anglia '62; V. W. de Luxe '59; Opel Rekord '59; Taunus Transit bestel '61; Consul 315 '62; Dauphine '60. DKW Union 1000 S '62. Nog diverse inruilwagens spot prijzen. In- en verkoop, volle dige gar. Inr - en financiering. Tevens aanrijdingvrije wagens te koop gevr. v.a. '59. Ook za terdag en zondag geopend X T.k. 2 Opel Rekords '58 Re nault R8 '63. Firma v. Blerck- Melissen Vincentiusstraat 37, Oudenbo'sch. Tel. 2739. T.k. Chevrolet Bel Air, bouwj. '58 met radio kleur, zwart. Skoda '58, Renault 4 zeer mooi f 450.-. Ook inruilen. Tel. 01652 2938. St.-Gerardushof 9, Bosschenhoofd. Speciale aanbieding betaling te regelen. V.W.'s vanaf '63 t.m. '61 Chevrolet Couvert '62. Tau nus 12M, '61. Taunus 17M '59, Taunus 15M '57, Opel Rekord '58 Opel Stationwagen '58, Vauxhall '57 Dauphine Gordi- ni '62, Dauphine '60 Opel Ka pitan '61, Ford Anglia Station wagen '62 Vespa scooter '56. Aanhangwagentje f 150,-. En nog vele soorten auto's. B«elt u even 04652 - 3033. Van Rooy, Kuivenzand 37. Oud Gastel. Vito-garage te Breda biedt u deze week te koop aan de vol gende zo goed als nieuwe auto mobielen tegen scherpe prijzen Opel Kadett van 1963 geheel als nieuw. Fiat 1100 van 1962, Ford Taunus 12M 1963. Volks wagen de Luxe 1964 Volkswa gen 1500 van 1962, Ford Cor tina met radio 1963, Opel Re kord 1962 Opel Rekord 1959, Volkswagen 1963 Volkswagen 18*2, V.W. 1961 V.W. 1959, V W. met roldak 1961. V.W 1500 S variant 1963, VW met roldak 1959 V.W. 1500 van 1962, BMW L.S. 'van 1962, Ford Tau nus 12M 1962 en nog diverse inruilwagens. Zoekt u een wer kelijke occasion? Kom dan eens bij ons kijken. Praktisch al deze automobielen zijn van de eerste eigenaar. Koop vertr. bij de Vito. 10o pet. garantie, zowel op evt. onderdelen en geen kosten van arbeidsloon gedurende 10.000 km of 3 maan den. Alle kosten voor onze rekening. Let op het juiste adres: Vito-garage, Ginneken- weg 340 - 342, Breda, tel. 36173. Recht tegenover de kerk vlak bij de Ginnekenmarkt. Dage lijks geopend tot 's avonds 10 uur. Zaterdag tot 6 uur. Zon dag van 11 uur tot 6 uur. In ruil mogelijk. Financiering bin nen één uur geregeld. Steeds goede gebr. auto's met volledige garantie. Inruil en financiering. Garage v. Kaam B op Zoom. Tel. 01640-4775. X Nest Schotse collies t.k. met stamb bij J. de Swart. Broek- dijk 2. Huiten. Tel. 01692-741. X Te koop dwergpoedeltje en pekingeesjes. Marconistr. 77. R'daal. T.k. gebruikte Farmall M. trac tor. C, Willigenburg (smederij) Molenstraat 125 Fijnaart. Tel. 01686-343 . Bestel nu reeds voor direct of later uw draineerbuizen met of zonder kraag, zodat u ze op tijd heeft. Ook leveren wij plas tic draineerbuizen of glasvlies franco door geheel Nederland. J. G. Sneep Dzn., Kon. Wilhel- minalaan 2 Willemstad, telef. 01687-380 criekaarting zon. 6 dec. bij A. de Block. Zuiddorpe, Beg- 5 uur. Prijskamp op topbiljart op za terdag 5 dec. bij F. Saman, Heikant. Beg. 18.30 uur. Schieting zat. 5 dec. bij M. de Vilder Zandberg. Inl. 3.10 ter. 2.50. 20,- gratis. Beg. 2 uur stipt en eindigen 5.30 stipt we gens feestelijkheden. Schieting zon 6 dec. bij J, Nijs Hulst. Inl. 3.f0 Ter. 2 50. Beg. 3 u. Goate kalkoenscHleting maand. 7 dec. bij J. Nijs, Hulst. Voor uit 10 kalkoenen. Beg. 3 uur. Wildschieting zon. 6 dec. bij Th. v. Driessehe, Lamswaar- de. B«g. 3 uur. PrijsKaarting zon. 6 dcc. bij G. Lijbaart, café Graauwse Poori Hulst. Om konijnen en poular- den. Inl. 2,-. Beb. 7 uur. Duivententoonstell. zon. dec. bij J. v. Helsland, Hul«t. v.d. liefh J. Everaert, P. Hillaert Alb. v. d. Velde, van 10-2 uur DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 5 DECEMBER 1964 WERNER LAGAE TTET KLEINE West Vlaamse stadje Roeselare, waar de dichter Gui- do Gezelle destijds de misschien ge lukkigste jaren van zijn leven heeft doorgebracht, kent sedert twee jaar een Kuituurfestival dat in de herfst plaatsvindt. Het initiatief daar toe werd en wordt genomen door jongeren, die er in slagen een be slist aantrekkelijk programma op ni veau samen te stellen, dat het toneel, de muziek, de literatuur, de film en de plastische kunsten be strijkt. T^R WAS een theateropvoering van De Rechtvaardigen van Camus Charles Leplae en Oskar Jespers en genoot ook schilderonderricht van Paul Delvaux. Zijn leraarschap aan de Academies te Menen en Wervik stelt hem in staat in zijn dagelijks onder houd te voorzien en vrijwaart hem voor compromissen inzake zijn eigen scheppende arbeid. Vr/ERNER LAGAE is een modern beeldhouwer, aan wie de huidi ge abstracte stromingen niet voorbij zijn gegaan, dat leert een eerste blik in de expositiezaal, maar hij blijft toch bewust contact houden met de werkelijkheid. Bij zijn verbeeldingen gaat hij graag uit van vormen uit de natuur, of dat nu boomstronken of aan het strand gevonden voorwerpen zijn en met die vormen beeldt en compo neert hij. Hij maakt ze tot elementen van zijn taal. Vaak bouwt hij zijn voor wat het moderne, een opvoering ™erk °p uit twee tegengestelde ele- van Moliérpc Malaria Tmacrinaïro vnnr menten, die elkaai m spanning hou van Molières Malade Imaginaire voor wat het klassieke toneelrepertoire be treft, een pianorecital door de jonge Belgische meesterpianist Jean Claude vanden Eynden, een interessante avond jazz en poëzie. Er waren enkele filmavonden, op de laatste waarvan Bert Haanstra's Alleman in aanwezig heid van Simon Carmiggelt getoond werd. Voor een boeiende fototentoon- den. In dit opzicht behoort tot de beste hier aanwezige stukken het grote Dynamische Altaar dat een ster ke ruimtelijke werking heeft. Maar ook in de meer gesloten, saamgebalde vorm bereikt Lagae opmerkelijke re sultaten zoals in De Witte Steen. Andere meer in het verticale uit schietende plastieken werken daaren- stelling zorgde de Parijse kunstfoto- tegen slapper en doen soms aan als een grafe. Thérèse Le Prat, die tot onder- slag in de lucht. Dat Lagae bewust werp Le Masque et l'Humain had de werkelijkheid niet wil laten varen gekozen. Het Kuituurfestival wordt thans uitgeluid met een expositie van de jonge Roeselaarse beeldhouwer Wer ner Lagae in de Galerie Callebert. Werner Lagae, zesentwintig jaar oud, studeerde aan het Hoger Instituut Sint- Lucas te Gent, werkte te Brussel bij De witte steen. blijkt uit enkele schier academische en de Nacht, Nachtelijk signaal en grote naakttekeningen en uit enige Het dionysisch vuur opvallen door een knap gemodelleerde portretbustes gespannen evenwicht zowel in voor- dende kunst, de gelegenheid niet ver zuimen kennis te maken met het werk van deze talentvolle jonge Vlaamse beeldende kunstenaar. waaruit de invloed van zijn leermees- stelling als vormgeving. ter Leplae nog spreekt. Niet het minst boeiend zijn overigens de tekeningen met O.-I. inkt, die anderhalve wand vullen en waaronder vooral De Dag De zo gemakkelijk en van nature de grens overschrijdende Zeeuwen en Zeeuwsch-Vlamingen mogen, vooral als zij belangstelling hebben voor beel- WILLEM ENZINCK MET VLAAMSE TIJDSCHRIFT- BOK (gestencild, kwartofor maat, telkens ongeveer 80 pagi na's) verscheen in de zomer van 1963 voor de eerste keer. Deze maand komt het laatste nummer van BOK uit. BOK, waarvan dan 10 nummers verschenen zijn, heeft zijn werk gedaan; BOK kan gaan. De betekenis van BOK schuilt in de onverbloemde wijze van ageren tegen de onbenullig heid van veel gedrukte stukken, die als literatuur worden gepre zen. BOK is ook een tijdschrift geworden waarin letterkundigen met de zeis konden maaien: Hu- bert Lampo is herhaaldelijk het slachtoffer geworden van Wever- berghs temperamentvol geschre ven kritieken; Piet van Aken heeft Paul de Wispelaere hard handig diens plagiaten in „Een eiland worden" aangetoond; Urbain van de Voorde, Herman Teirlinck, Ivo Michiels en andere auteurs, zijn in en door BOK ont troond. BOK heeft kritieken in dag- en weekbladen belachelijk gemaakt en de schrijvers ervan op op de horens genomen. BOK is ook het tijdschrift dat magnifieke voorbeelden van goede literatuur kritiek heeft gegeven: beroemd werd Weverberghs 80 pagina's tellende analyse van „Omtrent Deed,," (Hugo Claus). TN DIT ARTIKEL gaan we op slechts eén artikel in dat in BOK-7 is ver schenen. BOK-7 (februari 1964) was een Du Perron-nummer. Hierin stond onder andere een artikel van Weverbergh: „Aandachtig luisteren en lesgeven". Dit artikel was een re actie op een artikel van Willem Fre- derik Hermans (geboren 1921, auteur van ,,De donkere kamer van Damo- kles") „Proeve van rustig lesgeven", een opstel waarin Hermans zich wei nig enthousiast uitlaat over Du Perron en diens roman ,.Het eiland van her komst". Aanvankelijk had Hermans zijn opstel in Podium (waarvan hij redacteur is) laten afdrukken. Later werd het met een aantal andere e- says opgenomen in „Mandarijnen op zwavelzuur", een essaybundel, die geen enkele uitgever durfde laten ver schijnen en die toen dus door Her mans in eigen beheer (oplage bij na 1000 exemplaren) werd uitgege ven. Deze bundel kritieken, waarvoor 7 uitgevers gesidderd hebben, onder wie vier belangrijke, kostte 24,95 gulden. Tt/TULTATULI is de enige Neder- •^-Mandse schrijver, die Hermans sinds zijn twaalfde jaar regelmatig leest, en ..Ik. Jan Cremer" was voor hem een openbaring (van infantiliteit, naar ik hoop). Van de vele mensen met wie hij ruzie kreeg, hebben verschei- denen het naderhand ver gebracht: Jozef Cals werd minister; Willem Na gel (J. B. Charles) werd professor; Teun de Vries kreeg in 1963 de P. C. Hooftprijs. Door de rechtbank werd Hermans in 1964 veroordeeld tot het betalen van 2500 gulden, wegens belediging van uitgever G. van Oorschot, die overi gens nog steeds boeken van Hermans op de markt brengt, en met suc ces. Verschillende publikaties van Hermans verwekten sensatie: zijn ro man ..Ik heb altijd gelijk" werd als beledigend voor de katholieke volks groep opgevat. Zijn filmscenario ,.De woeste wandeling" was volgens filmdeskundigen onverfilmbaar, en met Fons Rademakers kreeg hij hooglopende ruzie naar aanleiding van de film ,,Als twee druppels wa ter", die naar „De donkere kamer van Damokles" gemaakt werd. Bovenstaande is een greep uit de pu blicistische avonturen van W. F. Her mans, die lector in de archeologie is aan de Groningse universiteit. Hermans, onze Nederlandse „angry young man" om een bekende ge meenplaats te gebruiken, publiceerde drie gedichtenbundels, een aantal no vellen (bijvoorbeeld „Het behouden huis", een novelle die door kees Fens meesterlijk geanalyseerd is in Merlyn-1963), enige romans (waarbij de indrukwekkendste en aangrijpend ste die we ooit gelezen hebben,, na melijk ,,De donkere kamer van Da mokles") en verder essays. Binnen kort verschijnt van hem een bundel essays: „Het sadistisch universum"^ een roman „Het grote medelijden" is in voorbereiding: hierin lijkt de hoofdpersoon (Otto Verbeek) op Men- no ter Braak. BEKIJKEN we wat in „Mandarij- hen op zwavelzuur" gezegd wordt over „Het land van herkomst" dan moeten we tot de slotsom komen, dat Hermans dit boek absoluut NIET eenzijdig benaderd heeft. Enerzijds er kent hij: „Van alles wat Forum heeft voortgebracht aan romans, is „Het land van herkomst" zonder twijfel de belangrijkste. Vergeleken hiermee doet Vestdijk antiek en conventioneel aan.". Anderzijds slaat Hermans al dus de spijker op de kop: „De details in „Het land van herkomst" zijn jour nalistieke details: sociologische, geo grafische, historische bijzonderheden in niet gesystematiseerde vorm: jour nalistiek Ieder, die „Het land van herkomst" doorgeworsteld heeft, weet dat deze constatering juist is. De be nadering van Hermans is vrijwel steeds zo objectief en genuanceerd mogelijk. Niet eens ben ik het met deze uitspraak: „Alles bij elkaar is de invloed van Du Perron geen wel daad voor de Nederlandse literatuur" (blz. 51). Mij lijkt dat in tegenspraak met: „De man van Lebak is niet alleen de beste van de ruim duizend publikaties die er over Multatuli ge schreven zijn, maar ook verreweg de knapste biografie die er ooit in onze taal geschreven is" (blz. 52). „De man van Lebak" is Du Perrons Multatuli- biografie. QP DIT ESSAY heeft Julien We- verbergh (leraar in de Franse taal) in BOK-7 fel gereageerd. Weverbergh laat zijn kritiek aldus beginnen: „De i polemische vaardigheid, de culturele bagage, de oorspronkelijkheid van Willem Frederik Hermans is (zijn? A. M). berenbedrog. Willem Frederik Hermans is een derderangspamflet- tist; een botanische trommel op poort jes." Daarna trekt Julien ten strijde (met alle in zijn bereik komende po lemische middelen) tegen Hermans' essay. Weverberghs opstel heeft in druk gemaakt. Jubelend werd het ontvangen door critici als Kees Fens, Adriaan Morriën, J. Veenstra, Max Nord en H. van Galen Last. Het op stel werd door Bert Bakker in het mei-nummer van Maatstaf enigszins gewijzigd herdrukt. In „Mandarijnen -j op zwavelzuur" krijgt Bert Bakker een stevige sneer mee. Het verband tussen een en ander is wel duidelijk. VlflLLEM Frederik Hermans had mij al eens laten weten dat hij het I artikel van Weverbergh („het gemek ker van een geit die een bok gebaard heeft") niet zou beantwoorden, omdat het daarvoor te onnozel was. Aange- j naam verrast was ik toen Hermans me kort geleden een overdruk zond van een beschouwing. „Weverbergh, de bedrieger", die inmiddels geschre ven is door iemand die Camille Houck- aert schijnt te heten In dit inmiddels in Podium gepubliceerd stuk wordt naar mijn mening de kritiek van We verbergh volkomen weerlegd. Dit is een eerlijke conclusie. Ook dit essay bewijst voor de zoveelste keer dat Hermans' essays (misschien wel eens een verouderde problematiek behan delend) buitengewoon hecht zijn. Het traditionele fabeltje dat Hermans wel :-( een groot „creatief schrijver" zou zijn, maar geen essayist, is dwaas. „Mandarijnen op zwavelzuur" is een indrukwekkend boek. met enige essays erin, die voor de literatuurhistorie van groot belang zijn. ADRIAAN MAAS. kwaliteiten van de viool in de vorm van 1 een getekende curve vastlegt. In de toe komst zullen vooral bij instrumenter van twijfelachtige herkomst langs na tuurkundige weg de kwaliteiten nauw keurig kunnen worden vastgesteld. De uitdrukking zingende viool" is ooi zuiver natuurkundig te verklaren. Dc zang als oervorm van muzikale klank geving schijnt van het allereerste begii bij de vioolbouw tot voorbeeld gedienr te hebben. Zoals de menselijke stem dt voorkeur geeft aan vokale klanken, z< worden ook door de viool de in vak termen „vokaal" genoemde klanker sterker beklemtoond, terwijl het ge heel van de zogenaamde „nasale conso nanten" nauwelijks meer aangeduid wordt. Deze ongelijkmatigheid in de verdeling van de door resonantietrillin- gen versterkte toonhoogten komt zo vol ledig met de klank van de menselijke stem overeen, dat men hier nauwelijks - meer van toeval spreken kan. Natuurlijk vertonen de instrumenten zoals dat bij de menselijke stem ook hel geval is, individuele verschillen. Zo be staan ef bijvoorbeeld violen met een donkere klankwerking, waarbij trillin gen, die de klinkers „o" en „u" vormen door bijzondere resonantie versterk 1 werden terwijl andere de meer helde re „e" accentueren. Het is aan het werk van de geleerden in Brunswijk te danken, dat niet alleen bestaande violen op hun klank kunnen worden beoordeeld, maar dat ook in- A/Teesterviool of vervalsing, Stradiva- rius of een instrument van twijfel achtige herkomst?" Dat zijn de vragen die de geleerden van het Natuurkundig Instituut in Brunswyk binnenkort met zekerheid hopen te kunnen beantwoor den. Tot nu toe was het mogelijk een viool onafhankelijk van het subjectieve .kunnen" van de violist objectief op tlankschoonheid te beoordelen. Thans ;chter heeft men een geheel nieuwe na- uurkundige testmethode ontwikkeld, waaraan de klank van beroemde oudf meesterviolen ten grondslag ligt. Zelfs experts onder de toehoorders be J oordelen de kwaliteit van een instru ment meestal zeer subjectief. Daarbij komt nog dat de begaafdheid van de be spelers zeer verschillend is waardooi ie klankschoonheid slechts zelden ge- ïeel tot haar recht komt. Daarom heb- oen de geleerden in Brunswijk een zui ger natuurkundige testmethode ontwik keld, waarbij bijzondere resonantie-ef fecten, zoals die bijvoorbeeld door eer Stradivarius worden teweeggebracht al; maatstaf gelden voor de te beproevei instrumenten. De violist wordt bij deze testmethodi vervangen door een vibrerende regis tratienaald, die elektrisch in beweging wordt gebracht en alle toonhoogten :ven sterk weergeeft. De resonantie van strumentenbouwers bij de constructie iet instrument, door een microfoon op- van nieuwe violen profijt kunnen trek- gevangen, wordt aan een schrijvende ken van deze natuurkundige onderzoe- naald doorgegeven, die de werkelijke kingen. T weemaal Fabricius MISSCHIEN is het niet helemaal juist het jongste werk van Johan Fabri cius autobiografisch te noemen. De ik figuur is een buitenlandse correspon dent van een Nederlands dagblad, „zwervend tussen de hoofdsteden van Europa, de Koningin der Aarde die nend vanuit de stalles van 's werelds schouwtoneel", zoals hij zelf ietwat theatraal opmerkt. Ongetwijfeld heeft deze journalist veel met de auteur van het hoek gemeen, maar hem geheel met Fabricius vereenzelvigen is niet verant woord. TNDERDAAD trekt deze „zwerver" JL van metropool naar metropool. Van zijn standplaats Londen uit gaat hij naar Parijs, waar hij Florrie, een Vlaamse vriendin ontmoet. Zij vertelt haar wedervaren sinds de dood van haar man. Ondanks haar verdriet heeft zij behoefte aan gezelschap, aan een partner. Als zij in haar mistroostige zwakheid naar een dokter gaat, stelt deze de diagnose: „Wat u nodig hebt, mevrouw, is een vriend." Dit merk waardig recept heeft Fabricius tot ti tel van zijn roman gekozen. De bedroef de weduwe fleurt werkelijk op als zij een vriend gevonden heeft, die uit nie mand minder dan de dokter zelf be- Van Parijs wordt de verslaggever naar Rome overgeplaatst. Daar heeft hij omgang met de roekeloos levende Contessa Carlotta, een collega, die voor een damesblad schrijft. Nog meer in teresseert hij zich voor Elena, de secre taresse van de Foreign Correspondents' Club. een zeldzaam onafhankelijk meis je, dat zich aan geen enkele man wil binden. Zoals uit haar biecht tegenover de journalist blijkt, is een en ander het gevolg van een ongelukkige jeugd en de verbondenheid met haar enige broer Na vier jaar in Italië te hebben door gebracht. duet de schrijver weer enkele dagen Parijs aar. en ontmoet er op nieuw zijn Florrie. Zij is niet meer de opgewekte, altijd optimistische minna res van voorheen. Haar dokter heeft zich in zijn ouderdom teruggetrokken en door allerlei intriges is zij haar betrekking als caissière in een bioscoop kwijtgeraakt. Als de Nederlander haar geldelijk wil steunen, weigert zij met de geruststelling: „Er is altijd nog een Seine, vriend." Zo eindigt deze serie amoureuze avonturen wel bijzonder droevig. piGENLIJK is de hele inhoud van deze roman een beetje triest. On danks alle geneugten die het leven aan de genoemde vrouwen biedt, zijn zr ten ondergang gedoemd. Fabricius ver telt alles echter met/ een milde ironie waarbij men het slechts kan betreuren dat geen enkele hogere gedachte uit zijn pen vloeit. Alles is op het aardse afgestemd en op bijna elke bladzijde leest men over ontrouw en huwelijks bedrog. Wat de auteur insinuerend schrijft over een mogelijk homosexue- le omgang tussen een Duitse collega en een „hooggeplaatste drager van het purper" doet niet. prettig aan. Het behoeft geen betoog, dat Fabri cius de verschillende vrouwen met veel talent tekent en als man, die de we reld intensief bereisd heeft, geeft hij de sfeer van Londen, Parijs, Rome. voortreffelijk weer. Alles bijeen een luchtig, frivool boek, waarvan de inhoud wel erg aan de op pervlakte blijft. T7AN geheel andere aard is het zui- V ver autobiografische „Hop heisa, in regen en wind.". Deze titel is ont leend aan het narrenlied in „Drieko ningenavond" en wijst er op, dat de auteur herinneringen ophaalt aan zijn jeugd, toen hij „a little tiny boy" was. OOK hier ontmoeten we de globe trotter, die levendig en met veel humor over zijn kinderjaren weet te vertellen. Het spreekt vanzelf, dat zijn vader Jan, dezer dagen overleden, her haaldelijk ter sprake komt. Al in de eerste alinea vernemen we, dat deze zo geestdriftig was over de geboorte van Johan, dat hij van loutere opwin ding in het holst van de nacht de straat opliep en zijn vrienden en kennissen in het rustige stadje Bandoeng uit hun bed trommelde om hun mee te delen, dat hem een zoon beschoren was. Maar ook over zijn moeder. Minke Dornseiffen. vertelt hij met veel liefde en begrip, al vormde deze stuurse Frie zin wel een groot contrast met de goedlachse en spontane vader. Helaas kon zij in de tropen niet wennen; haar gezondheid werd door het Indische kli maat ondermijnd. Het gezin keerde dan ook naar Nederland terug. Nu, na zes tig jaar, weet Johan nog interessante bijzonderheden over de bootreis te JOHAN FABRICIUS vertellen. Tijdens de Hollandse winter dacht hij met weemoed aan de warm te en de plantenweelde van Java terug. DE schooljaren passeren de revue en intussen publiceert vader Jan zijn eerste drama: „Met de Handschoen ge trouwd". De familie verhuist naar Den Haag en Johan geniet van het Scheve- ningse strand. Hij leert een vriendje kennen, dat het liefst „begrafenisje" speelt. De pagina, hieraan gewijd, zou door Jan Wolkers geschreven kunnen zijn! In volgende hoofdstukken lezen we, dat in die dagen een winkeldiefstal ook al niets vreemds was. Uiteraard ver haalt de schrijver ons van zijn eerste liefde, van een dag uit vissen, van zijn lievelingslectuur: „Alleen op de wereld", Karl Mays, Jules Vernes, Tom Sawijers, enz. De feestelijkheden rond de geboorte van prinses Juliana worden gememoreerd. Daarna volgt de terug keer naar Indië. Een groot huis in Soe- rabaia wordt middelpunt van verdere gebeurtenissen, alle met veel verve geschetst. Geamuseerd nemen we kennis van amoureuze perikelen tijdens een vakan tie in Garoet. Ook over de journa listiek van die dagen wordt een boekje open gedaan, waarbij de naam van de befaamde en gevreesde hoofdredacteur Karei Wijbrands opduikt. Tenslotte volgen de jaren, waarin de schrijver zich aankondigt. Zijn school opstellen worden in de klas voorgele zen. Dit was het begin van een vertel- koorts, die tot op de dag van heden voortduurt, zoals de beide hierboven genoemde boeken bewijzen. Ze zijn uit gegeven door PI. P. Leopolds Uitge versmij. N.V. te 's-Gravenhage. De jeugdherinneringen zijn met enkele zeldzame foto's geïllustreerd. WILLEM v. d. VELDEN LTAN VICTOR SPOOR (pseudoniem voor H. H. Hermans) is bij de uit geverij Contact een nieuw boek verschenen: Amare. Het is zonder meer de moeite waard van dit werk kennis te nemen: het is een compacte, levensechte roman met een bijzonder toegespitst conflict, dat zicht afspeelt tussen vader, moeder, zoon en de buitenstaan- ster. Spoor gebruikt voor deze roman een bijzonder rustige maar zeer beelden de stijl, die soms bijna zakelijk aan doet. Toch ziet hij kans daarmee poëtische en bewogen bladzijden te schrijven. Wij denken dan speciaal aan de jonge, dromerige Donald, die worstelt met het probleem der seksu aliteit, die de twaalfjarige nog hele maal in zijn leven integreren moet. Vergis U niet: hier is geen sprake van vieze-woordjes-schrijverij. Spoor heeft deze nieuwe mode niet nodig om tot een boeiende en vooral levens echte handeling te komen. Hij is ten aanzien van die seksualiteit eerlijk en op de man af.: hij neemt als het erop aankomt geen blad voor de mond. Er is zodoende geen sprake van een bewuste poging om te sublimeren. Maar en dat pleit voor zijn kunst hij begeeft zich niet in extra-vagan- ties om bepaalde zaken aan te geven. Toch is de schrijver er niet minder helder of eerlijk om en dat lijkt ons een bewijs voor zijn groot beeldend vermogen Liet verhaal is te herleiden tot het motief der eenzaamheid. Mensen die elkaar lief hebben, komen ook hier maar moeilijk of in het geheel niet tot een dialoog, zoals dat tegen woordig heet. De problemen, waarmee zij te maken krijgen en waarbij de anderen intens betrokken zijn, moeten toch alléén worden opgelost. De ou ders van de kleine Donald nemen niet werkelijk aan zijn leven deel. De va der niet, omdat hij zich heeft opge steld in een burcht van wetenschap en ieder contact met de wereld mist: ook de moeder niet, omdat haar intuitieve liefde voor het kind ontoe- Visum AMARE reikend is om haar zoon volledig te benaderen. De jongen moet de pro blemen zelfstandig zien op te lossen tegen een achtergrond van angst, die uit verschillende wortels omhoog schiet: het gezag van de vader, de fnuikende dwang van een door de ouderen opgedrongen puriteinse rele- gie, zijn opkomende seksualiteit; de wat labiele houding van de moeder die eeuwig moet bemiddelen tussen vader en zoon. Cfenzaam is ook de vader: hij is in A-4 zekere zin gedesillusioneerd omdat de jongen niet geniaal van aanleg is. In het begin is sprake van een zelf verkozen hautaine eenzaamheid, die echter geleidelijk-aan tot zieligheid wordt, als hij met het werkelijke le ven in aanraking komt. Zijn gedrag ten opzichte van de jongen is klein geestig en benepen (ook al houdt hij van het kind), waardoor de kleine Donald tenslotte geheel van hem af drijft. Ook in zijn liefde tot de lera res (dezelfde, die Donald zo vereert), blijft hij eenzaam. Hij noch zij dur ven uiteindelijk de consequentie aan. Dan ontwikkelt zich een benepen fi guur, wiens waardigheid alleen maar schijn is en die alleen beducht is voor aanranding van zijn ego Qneindig grootser is de moeder, de eeuwig tussen vader en zoon op en neer dobberende figuur, die een ser viele indruk maakt, maar geleidelijk- aan op het hoogtepunt van de crisis uitgroeit tot een sterke vrouw, die ge decideerd het heft in handen neemt. Zij komt U uit het boek tegemoet als een vrouw, die veel weet te incasse ren, zich volkomen de mindere van ENCYCLOPEDIE is voor velen een geheimzinnige zaak, men gaat ervan uit, dat zo'n aantal boekwerken het uitstekend doet op de planken van de boekenkast, maar dat zij bij het merendeel van de mensen niet thuis horen. Ency clopedieën worden geassocieerd met geleerdheid in een mate, die de doorsnee-mens niet bezit. Maar toch gebeurt het, dat ook de mens, die zo'n boekenlintworm niet in zijn huis vindt passen, omdat zij boven zijn geestelijke standaard gaat, plotseling meer zou willen weten van het een of andere on derwerp. DIE BEHOEFTE bestaat werke lijk, Elseviers uitgeversmaatschap pij te Amsterdam heeft er een on derzoek naar laten instellen: het ge volg waren bundels rapporten, die in de loop van enkele jaren werden uit gebracht, Vanaf dat ogenblik nam een idee vastere vorm aan, waarmee de Elsevier-directie eerst „speelde" om het na de positieve rapporten ten uitvoer te brengen. Men wilde na melijk een encyclopedie gaan samen stellen, die ook in het minder weten schappelijke milieu op haar plaats zou zijn. Aan dit idee is jaren gedok terd en er is een slordige 7 miljoen in geïnvestfeerd. Thans ligt 't eerstf van de acht boeken bij de boekhan del onder de naam „Visum". Het werk is zeer luxueus in vie kleurendruk uitgevoerd De opmaak van de pagina's noodt tot lezen, even als de onderwerpen, die in deze en cyclopedie werden opgenomen. De tekst is dusdanig geschreven, dat zij niet verveelt. Dit laatste was een van de vele voorwaarden, die aan dit werk werden gesteld, het is ook eei van de grootste zorgen van de samen stellers. Dat is een van de vele moeilijkheden waarmee men bij de samenstelling te maken kreeg. Een andere moei lijkheid was de keuze van de tref woorden Welke trefwoorden moest men laten vallen zonder de volledig heid geweld aan te doen? haar man voelt, maar gaandeweg uit groeit tot een sublieme figuur, die te gen de misgroeide situatie volkomen opgewassen blijkt. Zodoende groeit zij boven haar man uit. Hiermee zijn slechts enkele van de nuances aangeduid, waarmee deze ro man zo rijk beladen is. Er zijn er in teite namelijk veel meer.De sfeer op de school de vriendschap Donald- Ivo (slechts een bijfiguur, maar uit stekend gekarakteriseerd), de verering voor zijn lerares (waarop hij denkt verliefd te zijn, doch die voor hem de moederfiguur symboliseert) worden zonder dat Spoor de situatie uit de hand loopt eerlijk en indringend getekend. Spoor bouwt zijn verhaal sterk en toegespitst op. De sfeertekening is meestal simpel maar afdoende zon der niet ter zake doende bijkomstig heden, die het thema zouden verzwak ken. Een enkel detail neigt naar de melo-dramatische kant, zoals de au torit van de rector, maar deze (en nog een enkele episode) vermogen het boek niet te ontkrachten. Het ge sprek Donald-lerares op haar flat bij voorbeeld is een prachtig staal psy chologie; de verhouding man-vrouw in het rectorhuwelijk wordt subliem getekend. Wij zouden dit boek in handen wen sen van zeer velen en dat niet alleen van ouderen. Ook jonge mensen zul len dit eerlijke en bewogen levens verhaal met stijgende belangstelling lezen. Ouderen zowel als jongeren zullen ervan kunnen leren, ook al wordt géén oplossing geboden via een happy end. Jac Martens. ELSEVIER gaf Visum de onderti teling mee van „encyclopedie voor het gezin". Deze naam geeft duide lijk aan. wat de uiteindelijke bedoe ling is. De studerende jeugd kan er in terecht en de onderwerpen la ten zich als een verhaaltje lezen maar ook de vader, die aan zijn lerende kinderen iets verklaren wil. waarnaar zij belangstellend vra gen Iedereen kent het verhaal van de man, die naar de uitgever schreef, waar het volgende deel van zijn en cyclopedie bleef, omdat hij het 'laatst- ontvangen boekwerk al „uitgestu deerd" had. Dit is echter voorstel baar, wanneer men Visum in handen neemt. ELSEVIER expert in het uitge ven van encyclopedieën, men gaf er 'ot nu toe 81 uit heeft met deze litgave voor zichzelf een nieuwe nieuwe markt opengebroken en voor de Nederlandse mens de wereld wat wijder opengezet. De redactie van de ze uitgave stond voor de taak het noeilijke evenwicht te bewaren tussen wetenschap en de popularisering daar van. In hoeverre dit gelukt is. kan na het verschijnen van het eerste boek vanzelfsprekend nog niet ge zegd worden; de keuze der onder werpen en de uitwerking ervan doet echter het beste hopen. Degenen die beweren dat de uitgave van dezé Vi sum-reeks, een welvaartsverschijnsel is. mogen ten dele gelijk hebben, maar zij mogen niet vergeten dat in leze nogal complexe samenleving, :en samenvatting van wat op die rereld allemaal te koop is, eigen lijk een eis is. Dat men die onder werpen daarbij aantrekkelijk opdient, is een andere eis van een tijd, die meer en meer gaat in de richting J. M

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5