Etha Coster zou best nog een jaartje willen studeren Baron Bluff en de Bluff-Blues Fibula "-reeks voor jonge historici van start Programma rond Churchill Eerst onderwijzeresnu toneel OP 64 VELDEN 1 a j Duitse kruiser gezonken p 8 §3 8 ill! 8 a if li Hf B Beeldhouwer Dodeigne in Boymans Opa's krant Reünie der lichte muziek in Baarn Residen tie- Orkest VIOOLACROBATIEK ZONDER INHOUD Kort kunstnieuws VOOR WIE GEZELLIG WIL FRITUREN I f* 4 1 ir ,p, 11 4 4 SS 4 18 m il 8 a 8 B t 8 3 D m heeft „it" - heeft pit maakt fit! Nu ook in grote fles! s m 41 m 1 m 4 4 m A s ja! ik heb ze altijd bij me in rrïn tasje Ponnvhluirer 1 7 3 4 5 6 7 8 9 Ter gelegenheid van de 90e ver jaardag van sir Winston Churchill heeft de BBC een amusementspro gramma samengesteld, dat de NTS zondagavond vanaf half negen zal vertonen en die anderhalf uur duurt. Het is een combinatie van foto-montage en hoogtepunten van de lichte muziek in Churchills kin derjaren. Artiesten van wereld faam treden erin op, waarin dame Margot Fonteyn, die men op de (Advertentie) Buma's Comité voor Nederlandse Amu sementsmuziek „CONAMUS" organiseert op maandag 7 december a.s., des middags vanaf half vijf in alle zalen van Kasteel „De Hooge Vuursche" te Baarn, haar vijfde Reünie der Lichte Muziek. Behalve talloze prominenten uit de we> reld der vaderlandse lichte muziek zul len ditmaal ook vele Vlamingen gasten zijn bij deze bijeenkomst, tijdens welke een Vlaams-Nederlandse amusementspro- duktie door de AVRO voor t.v.-uitzending zal worden opgenomen. Deze middag zal aan enkele bijzonder verdienstelijke fi guren de hoogste onderscheiding van CONAMUS, de „Gouden Harp", worden uitgereikt. foto hierboven ziet. Bij de muzi kale nummers hoort men o.m. sol datenliedjes uit drie oorlogen, de boerenoorlog en wereldoorlog 1 en 2. De schrijver Noel Coward zegt de verbindende teksten en de in leiding. DEN HAAG Het concert van het Re sidentie-Orkest in de Scheveningse Kur- zaal onder leiding van Willem van Otter- loo, bracht de première van het „Con cert voor twee violen" van de jonge Hans Kox en werd ten doop gehouden door Herman Krebbers en Theo Olof. Voorop dient gesteld te worden, dat zij de veeleisende solo-partijen, meer viool- acrobatisch dan technisch, op schitteren de wijze hebben gerealiseerd. De mu zikale waarde van dit werk ontgaat ons echter ten enenmale. Dergelijk navrant klinkend maakwerk waar elke zin aan ontbreekt en geen enkele muzikale ge noegdoening verschaft is beslist geen pro paganda voor de hedendaagse toonkunst. Wij juichen het ten zeerste toe wanneer onze orkesten hedendaagse muziek pro pageren, maar een strengere selectie bij de keuze lijkt ons toch wel zeer gewenst. Aan een gesol met ritmen en tonen zon der innerlijke noodzaak als in het werk van Kox heeft geen enkele muzieklief hebber ook maar enige behoefte. Het ware te wensen dat de jonge componisten zich eens meer hun verantwoordelijkheid tegenover de concertbezoekers bewust werden en daarbij de nodige zelfkritiek zouden betrachten. Dat zou ons waar schijnlijk vrijwaren voor onaangename kennismakingen, zoals ook nu weer het geval was. Het publiek bleek de virtuoze presta ties door Krebbers en Olof, alsmede van het orkest op hun juiste waarde te kun nen schatten. Aan de uitvoerenden heeft het niet gelegen dat men voor dat dub belconcert weinig waardering kon op brengen. C. B AMSTERDAM Dinsdagavond 8 decem ber wordt in theater Carré een ballet voorstelling gegeven genaamd „Dans 64" met choreografieën van Rudi van Dantzig en Koert Stuyf. Rudi van Dant- zig zal zijn nieuwe ballet „Een Finse auto" ten doop houden op muziek van Peter Schat. Koert Stuyf brengt met „The contemporrary dance company" 3 premières op muziek van Peter Schat, Berio en stockhausen, met als solisten o.a. Ellen Edinoff. ROTTERDAM Van 28 november tot 7 december a.s. wordt in het „Martin Behaim Haus" aan de 's Gravendijkwal te Rotterdam de tentoonstelling „De le zende mens" gehouden. Een belangrijk deel van deze expositie wordt ingeno men door literatuur over de lezer en zijn boek in verleden en toekomst. Voorts zijn werken aanwezig die han delen over het uitroeien van het analfa betisme in onze tijd. AMSTERDAM Tijdens een bijeen komst in het Amsterdams historisch mu seum, is het eerste deeltje van «te Fibu lareeks, getiteld „Middeleeuws wapen tuig" en geschreven door drs. R. B. F. van der Sloot door de Bussemse uitgever C. A. J. van Dishoeck aangeboden aan het hoofdbestuur van de Nederlandse jeugdbond ter bestudering van de geschie denis. Dit eerste boekje van de Fibulareeks, die onder auspiciën van de NJBG ver schijnt, zal binnenkort gevolgd worden door nog meer „prettig leesbare" deel tjes, waaraan de meest vooraanstaande historici hebben meegewerkt. De NJGB is in 1958 opgericht met als doelstelling: onder de jeugd van Neder land de belangstelling voor onderzoek van de geschiedenis in al haar verschij ningsvormen te bevorderen. Alle jonge ren tussen 12 en 23 kunnen lid worden van deze bond, die neutraal is op gods dienstig en politiek gebied. Hij telt op het ogenblik 1200 leden, meestal scholie ren van middelbare scholen in de leeftijd van 17 a 18 jaar en veelal woonachtig in het midden of zuiden van het land. Tot de activiteiten van de bond beho ren o.a. het organiseren van werkkam pen, waar de leden onder technische lei ding archeologisch of historisch werk kunnen verrichten, voorts studiereizen, excursies, lezingen en publikaties zoals de Janusreeks, het orgaan Fibula en thans de Fibulareeks. Voorts heeft de NJBG een Fibulaprijs ingesteld van f 1000,welke om de 3 jaar zal worden uitgereikt ter bekroning van een oorspronkelijke en niet uitgege ven studie in de Nederlandse taal van een auteur beneden de 35 jaar, die een onderwerp op het gebied van de Ne derlandse geschiedenis in de ruimste zin des woords op een voor de belang stellende leek, in het bijzonder op jeug dige leeftijd, bevattelijke wijze behandelt. De prijs zal voor het eerst worden uit gereikt eind 1966. (Advertentie) ZONDER SPATTEN - ZONDER WALM W. J. MUHRING - dwingt, ligt beslist niet voor de hand. Het is een harde noot om te kraken! Na zyn nederlaag in de titelmatch om het wereldkampioenschap tegen Petrosjan was de algemene verwachting, dat de 54- jarige Botwinnik zich definitief uit het actieve wedstrydschaak zou terugtrekken. Niet alleen liet zijn gezondheidstoe stand te wensen over, doch ook andere omstandigheden droegen tot deze me ningsvorming bij. De laatste berichten uit Moskou wettigen echter het vermoeden, dat Botwinnik nog geen streep wil zetten onder zijn roemruchte schaakcarrière. Een langdurige vakantie heeft hem fysiek en psychisch weer helemaal hersteld en een intensieve schaaktraining droeg ertoe bij, dat een come back stellig niet uitge sloten is. Voorts zullen de resulutaten, die hij onlangs boekte tegen Petrosjan en Smyslov, hem in zijn zelfvertrouwen ge sterkt hebben. Met de wereldkampioen rekende hij af in een strategisch duel, dat zijn weerga niet heeft en ook Smys lov moest ervaren, dat de oude leeuw nog bijten kan. Een genadeloze afstraffing was het vonnis, dat Botwinnik over zijn oude tegenstander velde in een ontmoeting, die Smyslov nog lang zal heugen. Zoals de kaarten thans liggen, mag verwacht wor den, dat Botwinniks deelnemen aan het kandidatentoernooi niet uitgesloten is. In onderstaande partij volgt het duel Botwinnik-Pe tros jan, waarin de wereld kampioen één van zijn zeldzame neder lagen lijdt. Wit: M. Botwinnik Zwart F. Petrosjan Engels 1. c2-c4, c7-c5. 2. Pgl-f3, Pg8-f6. 3. Pbl- c3, e7-e6, 4. g2-g3, b7-b6, 5. Lfl-g2, Lt*- b7, 6. 0-0, Lf8-e7, 7. b2-b3, d7-d5, 8. e2-e3, 0-0, 9. Lcl-b2, Pb8-c6. (Beide partijen nemen geen enkel risico en streven een zo doelmatig mogelijke ontwikkeling na) 10. c4xd5, e6xd5, 11. d2-d4, Tf8-e8, 12. Tal-cl, Ta8-c8, 13. Lg2-h3, Tc8-b8, 14. Tfl el, c5xd4, 15. e3xd4. (Na 15. Pd4: had Petrosjan voortgezet met 15 Pd4: 16. Dd4:, Lc5 alsmede 17 at) 15 Le7-b4, 16. Telxe8+, Dd8xe8, 17. a2- a3, Lb4-f8, 18. Ddl-d3, g7-g6, 19. Tcl-el, De8-d8, 20. Pf3-e5, Lf8-g7, 21. f2-f3. Pc6- a5, 22. Dd3-dl, a7-a6, 23. Pc3-a2, Pa5-c6, 24. Lb2-c3, Dd8-c7, 25. Ddl-d2 Stelling na 25. Ddl-d2 mm h. - Wwfr mm mm mm# mm 25 a6-a5 (Deze voor de hand liggende zet is de feitelijke oorzaak van zwarts nederlaag. Botwinnik komt namelijk nu in het bezit van het strategisch belangrijke veld b5 en de gevolgen blijken spoedig) 26. Lc3-b2, Dc7-d6, 27. Pa2-cl, Lb7-c8, 28. Lh3-fl, Lc8-e6, 29. Pcl-d3, Pc6-e7, 30. b3-b4, a5xb4, 31. a3xb4, Pf6-e8, 32. b4-b5! (De pointe van Botwinniks strategische conceptie. Er dreigt nu Lb2-c3-b4 met volledige insnoering) 32.f7-f6, 33. Pe5-g4, Le6-d7, 34. Lb2- c3, Pe7-f5 (Gedwongen wegens de stukwinstdrei- ging 35. Lb4) 35. Pd3-f4 (Dreigt wederom 36. Lb4 maar nu met pionwinst. De poging 35Pc7 om de pion nog te redden, faalt wegens 36. Lb4 met damewinst) 35. Dd6-f8 (De pion was toch niet te houden) 36. Pf4xd5, Kg8-h8, 37. Lc3-b4, Df8-f7. 38. Pd5-e7, Pe8-d6 Stelling na 38 Pe8-d6 US H (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Het toneel is lange tijd taboe geweest voor de jonge charmante Haagse actrice Etha Coster, die de tele visiekijker o.m. kent van het toneelstuk Asmodée van Francois Mauriac, dat don derdag j.l. op het scherm kwam. Zij komt uit een milieu, waar vroeger actrices be schouwd werden als hele of halve lichte kooien. „Wordt jij maar onderwijzeres", zei papa, „dat lijkt me veel beter". „En het gekke was, dat ik dat ook wel wilde, al was het alleen maar om lekker de baas te kunnen spelen", bekent zij, zittend tegen een pikzwarte muur van haar mo derne flat aan de Steenvoordelaan. Etha Coster, lid van het toneelgezelschap Are na, is in het toenmalige Batavia geboren. Zij stamt niet uit wat je noemt een kun- (Advertentie) stenaarsfamilie, hoewel zij over haar va der wel als zodanig spreekt. Na de oorlog kwam zij met haar familie naar Nederland, woonde eerst in Lisse en daarna lange tijd in Nijmegen, waar zij ie u.l.o. en de kweekschool bezocht, hoofd- acte haalde en zelfs een jaar lang voor de klas stond. In dat éne jaar heeft zij als een asceet geleefd. „Ik rookte niet, ik ging bijna niet uit, want ik wilde spa ren om toch naar de toneelschool te kun nen gaan". Hoezeer haar ouders hiertegen gekant waren, blijkt onder meer uit het feit, dat toen zij tenslotte toch toestemming had gekregen om toelatingsexamen te doen, haar vader daar uitdrukkelijk aan toe voegde, dat die alleen maar gold voor het examen. Maar Etha, die zoals bekend, al tijd al graag de baas speelde, slaagde en kreeg haar zin. Vier jaar toneelschool in Arnhem. „Ja" zegt ze, met een ontwapenende glimlach, „ik ben een keer blijven zitten, in de tweede klas. Toen was ik zó gedesillusio neerd, dat ik ermee op wilde houden maar en daar heb je het vreemde van ouders zij stonden erop dat ik door zou zetten". Etha's inspanningen werden beloond. Zij kwam in 1963 met goed gevolg door het eindexamen en belandde bij het ge zelschap van Erik Vos, dat dit seizoen officieel is gesplitst in de Nieuwe Kome die en Arena. Wat haar rollen betreft: zij speelde in „Het lemen wagentje" een tempeldanseres, een gewijde lichtekooi (ouders hebben het toch meestal bij het rechte eind), had een aandeel in het Shakespeare herdenkingsprogramma „What's in a name" en vervulde een vrij belangrijke rol in Shakespeare's Spel der vergissingen. Op het ogenblik repeteert zij voor De kikkers van Aristophanes, waarin Diony sus, god van de wijn en van het toneel, naar de hades afdaalt om Euripides te ontvoeren en zo de toneelkunst te redden en waarin tegelijkertijd een literair toer nooi op stapel staat tussen Aeschylus en Euripides. De laatste, zojuist het doden rijk binnengekomen, eist voor zich de ere- zetel van het toneel op, die Aeschylus reeds 50 jaar bezet. Het toernooi vraagt alleen nog maar om een scheidsrechter en Dyonisus wordt hiertoe bevoegd geacht, „Ik heb het", zegt Etha, „heerlijk ge vonden om te mogen spelen met Ank van der Moer en Coen Flink. Die hebben zo'n groot talent, dat ze je als het ware optrekken. Of ik niet eens graag bij een ander gezelschap zou willen spelen? Na tuurlijk wel, het liefst zou ik echter een jaar helemaal niet spelen, maar me uit sluitend bekwamen via spraaklessen, be wegingsleer, enz. enz. Over haar toekomst is er trouwens nog een ander die een woordje meespreekt, namelijk de leraar "Nederlands op het Haagse Lodewijk Makeblijde-college, J. Verstappen, haar echtgenoot, die evenals zijn vrouw ergens zijn hart verloren heeft aan het moderne toneel. Daadwerkelijk heeft hij er ook al mee te maken gehad door enkele stukken te vertalen. Beiden hebben zij voorkeur voor moderne Franse schrijvers. m «sS* c t WMi - Wit begint en geeft mat in 3 zetten Oplossing: 1. b5-b6! Zetdwang. 1 a) a7xb6, 2. Tc3-b3ü, Ka4-a5, 3. Tb3-a3 mat of 2.... Ka4xb3, 3. Del-dl mat; 1... b) a7-a6, 2. Tc3-c4!, Ka4-a5, 3. Delx b4 mat of 2. a6-a5, 3. Del-dl mat; 1c) a7-a5, 2. b2-b3+, Ka4-a3, 3. Del- cl mat; 1d) b4xc3, 2. Delxc3 mat; 1Ka4- a5, 2. Del-e5-j- gevolgd door 3. De5-b5 mat; 1e) Lg2-hl, 2. Del-fl! Een veelzijdige driezetter! Volledigheidshalve kan nog vermeld worden, dat 1. De5 faalt op 1 b3 (Grande). (Advertentie) (vandaag even nieuwe wyberijes halen bij de apotheker of de drogist) ROTTERDAM Van 2 december 1964 tot en met 24 januari 1965 wordt in de tuinzaal en in de beide aangrenzende za len in het museum Boymans te Rotter dam een tentoonstelling gehouden van beeldhouwwerken in steen en brons en van tekeningen van Eugène Dodeigne. De sculptuur van Dodeigne werd, vier jaar geleden, door de Rotterdamse Kunst kring in Rotterdam geïntroduceerd teza men met die van César, Roel d'Haese en Penalba. De expositie, thans ingericht, is de eerste eenmans-tentoonstelling van deze kunstenaar in ons land.. Dodeigne, in 1923 geboren, is zijn loopbaan als leer ling-steenhouwer begonnen. Nog steeds is de harde arduin het materiaal, dat hij bij voorkeur gebruikt; daarnaast ver vaardigt hij sedert 1963 werken in brons, vooral in de cire-perdue-techniek. In beide materialen zoekt hij naar vormen, die uitdrukking geven aan bovenpersoon lijke, boventijdelijke krachten. Nadat hij eerst een periode van „abstractie" heeft doorgemaakt, heeft thans de figuur in zijn werk een nieuwe betekenis gekregen. Zowel de sculpturen in hardsteen als die in brons zijn vaak van grote afme tingen; zij ademen als het ware de uitge strekte ruimten van het Noordfranse landschap, waar Dodeigne zijn woning heeft, door hemzelf met eigen handen ge bouwd. Ook in zijn tekeningen, bladen van groot formaat, komen de natuur krachten, die zijn beeldhouwwerk bezie len, tot uitdrukking. RECORD De 45-jarige Bob Thirtle (Nwfolk. I E.), vader van drie kinderen, is van I plan 500 maal het voetbalveld van zijn woonplaats rond te lopen. Hij wil daar mee het record breken van de man, die het (in 1873) 393 maal heeft ge- daan en toen naar het ziekenhuis I moest worden gebracht. KERSTMIS Voor prins Andrew Romanoff, neef van de vroegere Russische keizer Ni- colaas II, is Kerstmis een dubbele aan gelegenheid. Andrew is namelijk or thodox, zijn vrouw een Anglicaanse. Zodoende vieren zij Kerstmis op 25 december en 7 januari. „Dubbele kos ten," zegt zijn vrouw ervan. SNOER Koning Constantijn van Griekenland wordt de laatste tijd veel gezien met in zijn linkerhand een compoloi, dat zijn aan een snoer geregen kralen, waarmee men spelletjes doet. Hofkrin gen hebben daar eigenlijk bezwaar te gen, want het is een gewoonte, die men alleen bij de Griekse boeren ziet. Constantijn heeft daar lak aan en ver toont zich zelfs in het openbaar met dit snoer. Horizontaal: 1. nagerecht hoeveel heid. 2. festiviteit. 3. huid. 4. om roepvereniging niet jonge. 5. voor naam van voetballer Nederland se Radio Unie. 6. gelooide huid veengrond. 7. grootvader. 8. bravour- stukje. 9. édelsteen lichte klap. Verticaal: 1. verleden tijd onder gang boksterm. 2. dik touw. 3. gereed jong hert ophitsing. 4. eerste vrouw hoogste kerkelijke rechtbank. 5. riviertje in Engeland vaas. 6 hoofdstad van Noorwe gen kerel. 7. heilige (afk) ver bond geheel de uwe (afk.). 8. ge vat. 9. selenium (afk.) Europees (afk.) persoonlijk voornaamwoord. ■j(! ma as *6 'uiaape g 'W otm )s L 'ueui ojso '9 'fnd aap g •B}Oi EAa 'es aar je 'g •jaqe5( 'g 'oq (BA }A 'I "J.H3A •3(1) jeedo f '6 ')uti)S '8 'edo 'i 'jaoui raa( '9 f -mu aqe 'g 'apno eiba "(aa -g 'jsaaj z 'stsop eja 'i :'HOH :huisso(do Schryf alles, wat je in kas hebt, over op mfin rekening. GLAZENWASSER De schok van haar leven doorstond lady Brooke-Popham, toen zij, op de ruit van de badkamer plotseling een mannenhand ontdekte, die van een glazenwasser bleek te zijn. Zij gilde sloeg een badlaken om en vluchtte de huiskamer in van de flat, waar zij logeerde. Daar stond achter de ruit wéér een glazenwasser. „We hebben er later erg om moeten lachen", zei de gastvrouw. „Onze ruiten worden door een tweeling schoongemaakt en die werken altijd samen". WINTERVELDTOCHT Oost-Pruisen, 28 november 1914 J Over de wintersche toestanden in Oost-Pruisen schrijft' de oorlogscorres- pondent Duwell van. de Vorwarts uit j Insterburg: Er heerscht hier thans vrij gevoe- i lige vorst en deze heeft uit de weeke, half-gesmolten sneeuw een ijskorst ge- maakt, die vooral voor de paarden zeer lastig is. Daar kan men echter 4 in oorlogstijd niet op letten. Steeds i voorwaarts is het parool om schiet- i voorraad, fourage en reserveonder- j deelen naar het front te brengen. Ook de menschen lijden onder de koude, vooral diegenen, die zich in de loop- graven, schuilplaatsen en onderaard- i sche holen moeten ophouden. Het gra- ven is moeilijker geworden. Zoolang men zich bewegen kan, gaat het nog. Maar als men alleen van tijd tot tijd de beenen omhoog trekken en trap- pelen kan en als men verder moet J stilstaan of stilliggen, dan kan men zijn pret wel op. Een Berlijnsch landweerman zei mij: „Men wordt een ijskegel, maai' het ergste is het, als het warme eten wegblijft". Het legerbestuur tracht j dit te verhelpen door het in gebruik nemen van kookkisten. Er is hier J wel voldoende warm ondergoed en de troepen worden zooveel mogelijk van pelsjassen voorzien. Ook in wereldoorlog I beschikte men over kruisers. Hoe die eruit zagen, ziet men op bovenstaande foto. Dit is de Koningsberg, een Duitse boot, die door de Engelsen tot zinken werd gebracht. De boot lag in de Rufijn-rivier, die door de (toen) Duitse koloniën stroomde. Engeland vierde dit wapenfeit met vreugde; de Duitsers verloren er een van hun beste boten uit die tijd mee. (foto B.R.T.-Brussel) 39. Pe7xf5 (Ongelooflijk jammer! Met 39. Ld6:. Pd6: 40. Df4 had Botwinnik de wereldkam pioen tot een directe overgave kunnen dwingen en daarmee de kroon op een strategisch meesterwerk kunnen zetten. Na de tekstzet wint hij natuurlijk ook, maar het duurt langer) 39 Pd6xf5. 40. d4-dö, Tb8-e8, 41. Tel- o4, h7-h5, 42. Pg4-f2. Te8-d8, 43. Lfl-c4, Ld7-c8, 44. d5-d6, Df7-d7, 45. Te4-el, Lc8- b7, 46. Pf2-c4. Lb7xe4, 47. Telxe4, Pf5xd6, 48. Lb4xd6, I,g7-f8 (Vooral niet 48 Dd6: wegens 49. Te8 49. Te4-d4 (Wederom verzuimt Botwinnik de meer directe winstvoortzetting en we! door 49 Te6 bijvoorbeeld 49 Ld6: 50 Td6:!, Dd6: 51. Dh6 mat en na 49 Kh7 wint 50. Lf8:!, Dd2: 51. Te7 Kh8 53. Lf6: Kh6 54. Lg7+ en zwart verliest zijn dame of hij wordt matgezet) 49 Kh8-h7, 50. Ld6xf8, Dd7xd4+, 51. Dd2xd4, Td8xd4, 52. Lc4-fl, g6-gö, 53. Lf8- a3, Td4-dl, 54. Kgl-f2, Kh7-g7, 55. La3- b4, h5-h4, 56. g3xh4, Tdl-d4, 57. Lb4- el, Td4xh2, 58. Kf2-g3, Th4-d4, 59. Lel- f2, Td4-dl, 60. Lfl-c4, Tdl-d6, 61. f3-f4, Kg7-g6. 62. f4xg5, f6xg5 en zwart gaf zich tegelijkertijd gewonnen. De manoeuvre Lc4-fl-g2-c6 gevolgd door Lb6: is niet meer te verhinderen. SCHAAKRAADSEL Een grote mate van doorzettingsver mogen, inzicht en originaliteit is echt noodzakelijk om het onderstaande pro bleem te kunnen oplossen. De probleem- zet, die een juweel van een zetdwang at-, 207. Uit de schouwburg kwam een lawaai alsof daarbinnen een dolle stoomwals het ge bouw sloopte. Het was een regelmatig gedreun en ge gons, dat gepaard ging met het geluid van brekend hout en schelle kreten. Baron Bluff was echter zozeer in gedachten verzonken, dat dit allemaal niet tot hem door drong. Ook zag hij niet de uiteenlopende voorwerpen, die het gebouw door de ra men verlieten, Dat veran derde echter, toen een van deze zaken zijn richting uit kwam. Op slag keerde de ba ron tot de werkelijkheid te rug „Een revolutie of zo iets..!" dacht hij ontsteld. „Barbaren slopen de tempel der cultuur! Ik moet hulp gaan bieden, dat ben ik als schrijver van een top-song verplicht!" Juist wilde hij de daad bij het woord voegen, toen in het gebouw een deur openzwaaide om de portier door te laten, die op een golf van lawaai naar buiten wankelde. „Arme kerel...." zei de baron meewarig. „Vertel eens, wat is er pre cies aan de hand?" ,Wat er aan de hand is?" herhaal de ander, zijn gezwollen oog bettend. „Dat kunt u toch op het affiche lezen! Bobby Staal, het rock en roll-feno- meen, geeft een paar num mertjes zang weg! Daar is geen publiek en geen mate riaal tegen bestand..." „Dan is dat de knaap die ik no dig heb om mijn stereofo- nische oren populair te ma ken!" mompelde de baron. En achter de rug der por tier om glipte hij vlug de zaal in.- DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 28 NOVEMBER 1964

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 25