Etha Coster zou best nog
een jaartje willen studeren
Baron Bluff en de Bluff-Blues
Fibula "-reeks voor jonge
historici van start
Programma rond Churchill
Eerst onderwijzeresnu toneel
OP 64
VELDEN
1 a
j Duitse kruiser gezonken
p
8
§3
8
ill!
8
a
if
li
Hf
B
Beeldhouwer
Dodeigne in
Boymans
Opa's krant
Reünie der lichte
muziek in Baarn
Residen tie- Orkest
VIOOLACROBATIEK
ZONDER INHOUD
Kort kunstnieuws
VOOR
WIE
GEZELLIG
WIL
FRITUREN
I
f*
4
1
ir
,p,
11
4
4
SS
4
18
m
il
8
a
8
B
t
8
3
D
m
heeft „it" - heeft pit
maakt fit!
Nu ook in grote fles!
s
m
41
m
1
m
4
4
m
A
s
ja! ik heb ze
altijd bij me
in rrïn tasje
Ponnvhluirer
1 7 3 4 5 6 7 8 9
Ter gelegenheid van de 90e ver
jaardag van sir Winston Churchill
heeft de BBC een amusementspro
gramma samengesteld, dat de NTS
zondagavond vanaf half negen zal
vertonen en die anderhalf uur
duurt. Het is een combinatie van
foto-montage en hoogtepunten van
de lichte muziek in Churchills kin
derjaren. Artiesten van wereld
faam treden erin op, waarin dame
Margot Fonteyn, die men op de
(Advertentie)
Buma's Comité voor Nederlandse Amu
sementsmuziek „CONAMUS" organiseert
op maandag 7 december a.s., des middags
vanaf half vijf in alle zalen van Kasteel
„De Hooge Vuursche" te Baarn, haar
vijfde Reünie der Lichte Muziek.
Behalve talloze prominenten uit de we>
reld der vaderlandse lichte muziek zul
len ditmaal ook vele Vlamingen gasten
zijn bij deze bijeenkomst, tijdens welke
een Vlaams-Nederlandse amusementspro-
duktie door de AVRO voor t.v.-uitzending
zal worden opgenomen. Deze middag zal
aan enkele bijzonder verdienstelijke fi
guren de hoogste onderscheiding van
CONAMUS, de „Gouden Harp", worden
uitgereikt.
foto hierboven ziet. Bij de muzi
kale nummers hoort men o.m. sol
datenliedjes uit drie oorlogen, de
boerenoorlog en wereldoorlog 1 en
2. De schrijver Noel Coward zegt
de verbindende teksten en de in
leiding.
DEN HAAG Het concert van het Re
sidentie-Orkest in de Scheveningse Kur-
zaal onder leiding van Willem van Otter-
loo, bracht de première van het „Con
cert voor twee violen" van de jonge
Hans Kox en werd ten doop gehouden
door Herman Krebbers en Theo Olof.
Voorop dient gesteld te worden, dat zij
de veeleisende solo-partijen, meer viool-
acrobatisch dan technisch, op schitteren
de wijze hebben gerealiseerd. De mu
zikale waarde van dit werk ontgaat ons
echter ten enenmale. Dergelijk navrant
klinkend maakwerk waar elke zin aan
ontbreekt en geen enkele muzikale ge
noegdoening verschaft is beslist geen pro
paganda voor de hedendaagse toonkunst.
Wij juichen het ten zeerste toe wanneer
onze orkesten hedendaagse muziek pro
pageren, maar een strengere selectie bij
de keuze lijkt ons toch wel zeer gewenst.
Aan een gesol met ritmen en tonen zon
der innerlijke noodzaak als in het werk
van Kox heeft geen enkele muzieklief
hebber ook maar enige behoefte. Het
ware te wensen dat de jonge componisten
zich eens meer hun verantwoordelijkheid
tegenover de concertbezoekers bewust
werden en daarbij de nodige zelfkritiek
zouden betrachten. Dat zou ons waar
schijnlijk vrijwaren voor onaangename
kennismakingen, zoals ook nu weer het
geval was.
Het publiek bleek de virtuoze presta
ties door Krebbers en Olof, alsmede van
het orkest op hun juiste waarde te kun
nen schatten. Aan de uitvoerenden heeft
het niet gelegen dat men voor dat dub
belconcert weinig waardering kon op
brengen.
C. B
AMSTERDAM Dinsdagavond 8 decem
ber wordt in theater Carré een ballet
voorstelling gegeven genaamd „Dans
64" met choreografieën van Rudi van
Dantzig en Koert Stuyf. Rudi van Dant-
zig zal zijn nieuwe ballet „Een Finse
auto" ten doop houden op muziek van
Peter Schat. Koert Stuyf brengt met
„The contemporrary dance company" 3
premières op muziek van Peter Schat,
Berio en stockhausen, met als solisten
o.a. Ellen Edinoff.
ROTTERDAM Van 28 november tot 7
december a.s. wordt in het „Martin
Behaim Haus" aan de 's Gravendijkwal
te Rotterdam de tentoonstelling „De le
zende mens" gehouden. Een belangrijk
deel van deze expositie wordt ingeno
men door literatuur over de lezer en
zijn boek in verleden en toekomst.
Voorts zijn werken aanwezig die han
delen over het uitroeien van het analfa
betisme in onze tijd.
AMSTERDAM Tijdens een bijeen
komst in het Amsterdams historisch mu
seum, is het eerste deeltje van «te Fibu
lareeks, getiteld „Middeleeuws wapen
tuig" en geschreven door drs. R. B. F.
van der Sloot door de Bussemse uitgever
C. A. J. van Dishoeck aangeboden aan
het hoofdbestuur van de Nederlandse
jeugdbond ter bestudering van de geschie
denis.
Dit eerste boekje van de Fibulareeks,
die onder auspiciën van de NJBG ver
schijnt, zal binnenkort gevolgd worden
door nog meer „prettig leesbare" deel
tjes, waaraan de meest vooraanstaande
historici hebben meegewerkt.
De NJGB is in 1958 opgericht met als
doelstelling: onder de jeugd van Neder
land de belangstelling voor onderzoek
van de geschiedenis in al haar verschij
ningsvormen te bevorderen. Alle jonge
ren tussen 12 en 23 kunnen lid worden
van deze bond, die neutraal is op gods
dienstig en politiek gebied. Hij telt op
het ogenblik 1200 leden, meestal scholie
ren van middelbare scholen in de leeftijd
van 17 a 18 jaar en veelal woonachtig in
het midden of zuiden van het land.
Tot de activiteiten van de bond beho
ren o.a. het organiseren van werkkam
pen, waar de leden onder technische lei
ding archeologisch of historisch werk
kunnen verrichten, voorts studiereizen,
excursies, lezingen en publikaties zoals
de Janusreeks, het orgaan Fibula en
thans de Fibulareeks.
Voorts heeft de NJBG een Fibulaprijs
ingesteld van f 1000,welke om de 3
jaar zal worden uitgereikt ter bekroning
van een oorspronkelijke en niet uitgege
ven studie in de Nederlandse taal van
een auteur beneden de 35 jaar, die een
onderwerp op het gebied van de Ne
derlandse geschiedenis in de ruimste
zin des woords op een voor de belang
stellende leek, in het bijzonder op jeug
dige leeftijd, bevattelijke wijze behandelt.
De prijs zal voor het eerst worden uit
gereikt eind 1966.
(Advertentie)
ZONDER SPATTEN - ZONDER WALM
W. J. MUHRING -
dwingt, ligt beslist niet voor de hand. Het
is een harde noot om te kraken!
Na zyn nederlaag in de titelmatch om
het wereldkampioenschap tegen Petrosjan
was de algemene verwachting, dat de 54-
jarige Botwinnik zich definitief uit het
actieve wedstrydschaak zou terugtrekken.
Niet alleen liet zijn gezondheidstoe
stand te wensen over, doch ook andere
omstandigheden droegen tot deze me
ningsvorming bij. De laatste berichten uit
Moskou wettigen echter het vermoeden,
dat Botwinnik nog geen streep wil zetten
onder zijn roemruchte schaakcarrière. Een
langdurige vakantie heeft hem fysiek
en psychisch weer helemaal hersteld en
een intensieve schaaktraining droeg ertoe
bij, dat een come back stellig niet uitge
sloten is. Voorts zullen de resulutaten, die
hij onlangs boekte tegen Petrosjan en
Smyslov, hem in zijn zelfvertrouwen ge
sterkt hebben. Met de wereldkampioen
rekende hij af in een strategisch duel,
dat zijn weerga niet heeft en ook Smys
lov moest ervaren, dat de oude leeuw nog
bijten kan. Een genadeloze afstraffing was
het vonnis, dat Botwinnik over zijn oude
tegenstander velde in een ontmoeting, die
Smyslov nog lang zal heugen. Zoals de
kaarten thans liggen, mag verwacht wor
den, dat Botwinniks deelnemen aan het
kandidatentoernooi niet uitgesloten is.
In onderstaande partij volgt het duel
Botwinnik-Pe tros jan, waarin de wereld
kampioen één van zijn zeldzame neder
lagen lijdt.
Wit: M. Botwinnik Zwart F. Petrosjan
Engels
1. c2-c4, c7-c5. 2. Pgl-f3, Pg8-f6. 3. Pbl-
c3, e7-e6, 4. g2-g3, b7-b6, 5. Lfl-g2, Lt*-
b7, 6. 0-0, Lf8-e7, 7. b2-b3, d7-d5, 8. e2-e3,
0-0, 9. Lcl-b2, Pb8-c6.
(Beide partijen nemen geen enkel risico
en streven een zo doelmatig mogelijke
ontwikkeling na)
10. c4xd5, e6xd5, 11. d2-d4, Tf8-e8, 12.
Tal-cl, Ta8-c8, 13. Lg2-h3, Tc8-b8, 14. Tfl
el, c5xd4, 15. e3xd4.
(Na 15. Pd4: had Petrosjan voortgezet met
15 Pd4: 16. Dd4:, Lc5 alsmede 17 at)
15 Le7-b4, 16. Telxe8+, Dd8xe8, 17. a2-
a3, Lb4-f8, 18. Ddl-d3, g7-g6, 19. Tcl-el,
De8-d8, 20. Pf3-e5, Lf8-g7, 21. f2-f3. Pc6-
a5, 22. Dd3-dl, a7-a6, 23. Pc3-a2, Pa5-c6,
24. Lb2-c3, Dd8-c7, 25. Ddl-d2
Stelling na 25. Ddl-d2
mm
h.
-
Wwfr
mm
mm
mm#
mm
25 a6-a5
(Deze voor de hand liggende zet is de
feitelijke oorzaak van zwarts nederlaag.
Botwinnik komt namelijk nu in het bezit
van het strategisch belangrijke veld b5
en de gevolgen blijken spoedig)
26. Lc3-b2, Dc7-d6, 27. Pa2-cl, Lb7-c8,
28. Lh3-fl, Lc8-e6, 29. Pcl-d3, Pc6-e7, 30.
b3-b4, a5xb4, 31. a3xb4, Pf6-e8, 32. b4-b5!
(De pointe van Botwinniks strategische
conceptie. Er dreigt nu Lb2-c3-b4 met
volledige insnoering)
32.f7-f6, 33. Pe5-g4, Le6-d7, 34. Lb2-
c3, Pe7-f5
(Gedwongen wegens de stukwinstdrei-
ging 35. Lb4)
35. Pd3-f4
(Dreigt wederom 36. Lb4 maar nu met
pionwinst. De poging 35Pc7 om de
pion nog te redden, faalt wegens 36. Lb4
met damewinst)
35. Dd6-f8
(De pion was toch niet te houden)
36. Pf4xd5, Kg8-h8, 37. Lc3-b4, Df8-f7.
38. Pd5-e7, Pe8-d6
Stelling na 38 Pe8-d6
US H
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Het toneel is lange tijd
taboe geweest voor de jonge charmante
Haagse actrice Etha Coster, die de tele
visiekijker o.m. kent van het toneelstuk
Asmodée van Francois Mauriac, dat don
derdag j.l. op het scherm kwam. Zij komt
uit een milieu, waar vroeger actrices be
schouwd werden als hele of halve lichte
kooien.
„Wordt jij maar onderwijzeres", zei
papa, „dat lijkt me veel beter". „En het
gekke was, dat ik dat ook wel wilde, al
was het alleen maar om lekker de baas
te kunnen spelen", bekent zij, zittend
tegen een pikzwarte muur van haar mo
derne flat aan de Steenvoordelaan. Etha
Coster, lid van het toneelgezelschap Are
na, is in het toenmalige Batavia geboren.
Zij stamt niet uit wat je noemt een kun-
(Advertentie)
stenaarsfamilie, hoewel zij over haar va
der wel als zodanig spreekt.
Na de oorlog kwam zij met haar familie
naar Nederland, woonde eerst in Lisse en
daarna lange tijd in Nijmegen, waar zij
ie u.l.o. en de kweekschool bezocht, hoofd-
acte haalde en zelfs een jaar lang voor
de klas stond. In dat éne jaar heeft zij
als een asceet geleefd. „Ik rookte niet,
ik ging bijna niet uit, want ik wilde spa
ren om toch naar de toneelschool te kun
nen gaan".
Hoezeer haar ouders hiertegen gekant
waren, blijkt onder meer uit het feit, dat
toen zij tenslotte toch toestemming had
gekregen om toelatingsexamen te doen,
haar vader daar uitdrukkelijk aan toe
voegde, dat die alleen maar gold voor het
examen. Maar Etha, die zoals bekend, al
tijd al graag de baas speelde, slaagde en
kreeg haar zin.
Vier jaar toneelschool in Arnhem. „Ja"
zegt ze, met een ontwapenende glimlach,
„ik ben een keer blijven zitten, in de
tweede klas. Toen was ik zó gedesillusio
neerd, dat ik ermee op wilde houden
maar en daar heb je het vreemde van
ouders zij stonden erop dat ik door
zou zetten".
Etha's inspanningen werden beloond.
Zij kwam in 1963 met goed gevolg door
het eindexamen en belandde bij het ge
zelschap van Erik Vos, dat dit seizoen
officieel is gesplitst in de Nieuwe Kome
die en Arena. Wat haar rollen betreft:
zij speelde in „Het lemen wagentje" een
tempeldanseres, een gewijde lichtekooi
(ouders hebben het toch meestal bij het
rechte eind), had een aandeel in het
Shakespeare herdenkingsprogramma
„What's in a name" en vervulde een vrij
belangrijke rol in Shakespeare's Spel der
vergissingen.
Op het ogenblik repeteert zij voor De
kikkers van Aristophanes, waarin Diony
sus, god van de wijn en van het toneel,
naar de hades afdaalt om Euripides te
ontvoeren en zo de toneelkunst te redden
en waarin tegelijkertijd een literair toer
nooi op stapel staat tussen Aeschylus en
Euripides. De laatste, zojuist het doden
rijk binnengekomen, eist voor zich de ere-
zetel van het toneel op, die Aeschylus
reeds 50 jaar bezet. Het toernooi vraagt
alleen nog maar om een scheidsrechter en
Dyonisus wordt hiertoe bevoegd geacht,
„Ik heb het", zegt Etha, „heerlijk ge
vonden om te mogen spelen met Ank van
der Moer en Coen Flink. Die hebben
zo'n groot talent, dat ze je als het ware
optrekken. Of ik niet eens graag bij een
ander gezelschap zou willen spelen? Na
tuurlijk wel, het liefst zou ik echter een
jaar helemaal niet spelen, maar me uit
sluitend bekwamen via spraaklessen, be
wegingsleer, enz. enz.
Over haar toekomst is er trouwens nog
een ander die een woordje meespreekt,
namelijk de leraar "Nederlands op het
Haagse Lodewijk Makeblijde-college, J.
Verstappen, haar echtgenoot, die evenals
zijn vrouw ergens zijn hart verloren heeft
aan het moderne toneel. Daadwerkelijk
heeft hij er ook al mee te maken gehad
door enkele stukken te vertalen. Beiden
hebben zij voorkeur voor moderne Franse
schrijvers.
m
«sS*
c
t
WMi
-
Wit begint en geeft mat in 3 zetten
Oplossing:
1. b5-b6! Zetdwang. 1 a) a7xb6, 2.
Tc3-b3ü, Ka4-a5, 3. Tb3-a3 mat of 2....
Ka4xb3, 3. Del-dl mat;
1... b) a7-a6, 2. Tc3-c4!, Ka4-a5, 3. Delx
b4 mat of 2. a6-a5, 3. Del-dl mat;
1c) a7-a5, 2. b2-b3+, Ka4-a3, 3. Del-
cl mat;
1d) b4xc3, 2. Delxc3 mat; 1Ka4-
a5, 2. Del-e5-j- gevolgd door 3. De5-b5
mat;
1e) Lg2-hl, 2. Del-fl! Een veelzijdige
driezetter! Volledigheidshalve kan nog
vermeld worden, dat 1. De5 faalt op 1
b3 (Grande).
(Advertentie)
(vandaag even nieuwe wyberijes
halen bij de apotheker of de drogist)
ROTTERDAM Van 2 december 1964
tot en met 24 januari 1965 wordt in de
tuinzaal en in de beide aangrenzende za
len in het museum Boymans te Rotter
dam een tentoonstelling gehouden van
beeldhouwwerken in steen en brons en
van tekeningen van Eugène Dodeigne.
De sculptuur van Dodeigne werd, vier
jaar geleden, door de Rotterdamse Kunst
kring in Rotterdam geïntroduceerd teza
men met die van César, Roel d'Haese en
Penalba. De expositie, thans ingericht,
is de eerste eenmans-tentoonstelling van
deze kunstenaar in ons land.. Dodeigne,
in 1923 geboren, is zijn loopbaan als leer
ling-steenhouwer begonnen. Nog steeds
is de harde arduin het materiaal, dat hij
bij voorkeur gebruikt; daarnaast ver
vaardigt hij sedert 1963 werken in brons,
vooral in de cire-perdue-techniek. In
beide materialen zoekt hij naar vormen,
die uitdrukking geven aan bovenpersoon
lijke, boventijdelijke krachten. Nadat hij
eerst een periode van „abstractie" heeft
doorgemaakt, heeft thans de figuur in
zijn werk een nieuwe betekenis gekregen.
Zowel de sculpturen in hardsteen als
die in brons zijn vaak van grote afme
tingen; zij ademen als het ware de uitge
strekte ruimten van het Noordfranse
landschap, waar Dodeigne zijn woning
heeft, door hemzelf met eigen handen ge
bouwd. Ook in zijn tekeningen, bladen
van groot formaat, komen de natuur
krachten, die zijn beeldhouwwerk bezie
len, tot uitdrukking.
RECORD
De 45-jarige Bob Thirtle (Nwfolk.
I E.), vader van drie kinderen, is van
I plan 500 maal het voetbalveld van zijn
woonplaats rond te lopen. Hij wil daar
mee het record breken van de man,
die het (in 1873) 393 maal heeft ge-
daan en toen naar het ziekenhuis
I moest worden gebracht.
KERSTMIS
Voor prins Andrew Romanoff, neef
van de vroegere Russische keizer Ni-
colaas II, is Kerstmis een dubbele aan
gelegenheid. Andrew is namelijk or
thodox, zijn vrouw een Anglicaanse.
Zodoende vieren zij Kerstmis op 25
december en 7 januari. „Dubbele kos
ten," zegt zijn vrouw ervan.
SNOER
Koning Constantijn van Griekenland
wordt de laatste tijd veel gezien met
in zijn linkerhand een compoloi, dat
zijn aan een snoer geregen kralen,
waarmee men spelletjes doet. Hofkrin
gen hebben daar eigenlijk bezwaar te
gen, want het is een gewoonte, die
men alleen bij de Griekse boeren ziet.
Constantijn heeft daar lak aan en ver
toont zich zelfs in het openbaar met
dit snoer.
Horizontaal: 1. nagerecht hoeveel
heid. 2. festiviteit. 3. huid. 4. om
roepvereniging niet jonge. 5. voor
naam van voetballer Nederland
se Radio Unie. 6. gelooide huid
veengrond. 7. grootvader. 8. bravour-
stukje. 9. édelsteen lichte klap.
Verticaal: 1. verleden tijd onder
gang boksterm. 2. dik touw. 3.
gereed jong hert ophitsing. 4.
eerste vrouw hoogste kerkelijke
rechtbank. 5. riviertje in Engeland
vaas. 6 hoofdstad van Noorwe
gen kerel. 7. heilige (afk) ver
bond geheel de uwe (afk.). 8. ge
vat. 9. selenium (afk.) Europees
(afk.) persoonlijk voornaamwoord.
■j(! ma
as *6 'uiaape g 'W otm
)s L 'ueui ojso '9 'fnd aap g
•B}Oi EAa 'es aar je 'g
•jaqe5( 'g 'oq (BA }A 'I "J.H3A
•3(1) jeedo
f '6 ')uti)S '8 'edo 'i 'jaoui raa( '9
f -mu aqe 'g 'apno eiba "(aa
-g 'jsaaj z 'stsop eja 'i :'HOH
:huisso(do
Schryf alles, wat je in kas hebt, over
op mfin rekening.
GLAZENWASSER
De schok van haar leven doorstond
lady Brooke-Popham, toen zij, op de
ruit van de badkamer plotseling een
mannenhand ontdekte, die van een
glazenwasser bleek te zijn. Zij gilde
sloeg een badlaken om en vluchtte
de huiskamer in van de flat, waar zij
logeerde. Daar stond achter de ruit
wéér een glazenwasser. „We hebben er
later erg om moeten lachen", zei de
gastvrouw. „Onze ruiten worden door
een tweeling schoongemaakt en die
werken altijd samen".
WINTERVELDTOCHT
Oost-Pruisen, 28 november 1914 J
Over de wintersche toestanden in
Oost-Pruisen schrijft' de oorlogscorres-
pondent Duwell van. de Vorwarts uit j
Insterburg:
Er heerscht hier thans vrij gevoe- i
lige vorst en deze heeft uit de weeke,
half-gesmolten sneeuw een ijskorst ge-
maakt, die vooral voor de paarden
zeer lastig is. Daar kan men echter 4
in oorlogstijd niet op letten. Steeds i
voorwaarts is het parool om schiet- i
voorraad, fourage en reserveonder- j
deelen naar het front te brengen. Ook
de menschen lijden onder de koude,
vooral diegenen, die zich in de loop-
graven, schuilplaatsen en onderaard- i
sche holen moeten ophouden. Het gra-
ven is moeilijker geworden. Zoolang
men zich bewegen kan, gaat het nog.
Maar als men alleen van tijd tot tijd
de beenen omhoog trekken en trap-
pelen kan en als men verder moet J
stilstaan of stilliggen, dan kan men
zijn pret wel op.
Een Berlijnsch landweerman zei mij:
„Men wordt een ijskegel, maai' het
ergste is het, als het warme eten
wegblijft". Het legerbestuur tracht j
dit te verhelpen door het in gebruik
nemen van kookkisten. Er is hier J
wel voldoende warm ondergoed en de
troepen worden zooveel mogelijk van
pelsjassen voorzien.
Ook in wereldoorlog I beschikte
men over kruisers. Hoe die eruit
zagen, ziet men op bovenstaande
foto. Dit is de Koningsberg, een
Duitse boot, die door de Engelsen
tot zinken werd gebracht. De boot
lag in de Rufijn-rivier, die door de
(toen) Duitse koloniën stroomde.
Engeland vierde dit wapenfeit met
vreugde; de Duitsers verloren er
een van hun beste boten uit die tijd
mee. (foto B.R.T.-Brussel)
39. Pe7xf5
(Ongelooflijk jammer! Met 39. Ld6:. Pd6:
40. Df4 had Botwinnik de wereldkam
pioen tot een directe overgave kunnen
dwingen en daarmee de kroon op een
strategisch meesterwerk kunnen zetten.
Na de tekstzet wint hij natuurlijk ook,
maar het duurt langer)
39 Pd6xf5. 40. d4-dö, Tb8-e8, 41. Tel-
o4, h7-h5, 42. Pg4-f2. Te8-d8, 43. Lfl-c4,
Ld7-c8, 44. d5-d6, Df7-d7, 45. Te4-el, Lc8-
b7, 46. Pf2-c4. Lb7xe4, 47. Telxe4, Pf5xd6,
48. Lb4xd6, I,g7-f8
(Vooral niet 48 Dd6: wegens 49. Te8
49. Te4-d4
(Wederom verzuimt Botwinnik de meer
directe winstvoortzetting en we! door 49
Te6 bijvoorbeeld 49 Ld6: 50 Td6:!,
Dd6: 51. Dh6 mat en na 49 Kh7 wint
50. Lf8:!, Dd2: 51. Te7 Kh8 53. Lf6:
Kh6 54. Lg7+ en zwart verliest zijn dame
of hij wordt matgezet)
49 Kh8-h7, 50. Ld6xf8, Dd7xd4+, 51.
Dd2xd4, Td8xd4, 52. Lc4-fl, g6-gö, 53. Lf8-
a3, Td4-dl, 54. Kgl-f2, Kh7-g7, 55. La3-
b4, h5-h4, 56. g3xh4, Tdl-d4, 57. Lb4-
el, Td4xh2, 58. Kf2-g3, Th4-d4, 59. Lel-
f2, Td4-dl, 60. Lfl-c4, Tdl-d6, 61. f3-f4,
Kg7-g6. 62. f4xg5, f6xg5 en zwart gaf zich
tegelijkertijd gewonnen. De manoeuvre
Lc4-fl-g2-c6 gevolgd door Lb6: is niet
meer te verhinderen.
SCHAAKRAADSEL
Een grote mate van doorzettingsver
mogen, inzicht en originaliteit is echt
noodzakelijk om het onderstaande pro
bleem te kunnen oplossen. De probleem-
zet, die een juweel van een zetdwang at-,
207.
Uit de schouwburg kwam
een lawaai alsof daarbinnen
een dolle stoomwals het ge
bouw sloopte. Het was een
regelmatig gedreun en ge
gons, dat gepaard ging met
het geluid van brekend hout
en schelle kreten. Baron
Bluff was echter zozeer in
gedachten verzonken, dat dit
allemaal niet tot hem door
drong. Ook zag hij niet de
uiteenlopende voorwerpen,
die het gebouw door de ra
men verlieten, Dat veran
derde echter, toen een van
deze zaken zijn richting uit
kwam. Op slag keerde de ba
ron tot de werkelijkheid te
rug „Een revolutie of zo
iets..!" dacht hij ontsteld.
„Barbaren slopen de tempel
der cultuur! Ik moet hulp
gaan bieden, dat ben ik als
schrijver van een top-song
verplicht!" Juist wilde hij de
daad bij het woord voegen,
toen in het gebouw een deur
openzwaaide om de portier
door te laten, die op een
golf van lawaai naar buiten
wankelde. „Arme kerel...."
zei de baron meewarig.
„Vertel eens, wat is er pre
cies aan de hand?" ,Wat
er aan de hand is?" herhaal
de ander, zijn gezwollen oog
bettend. „Dat kunt u toch
op het affiche lezen! Bobby
Staal, het rock en roll-feno-
meen, geeft een paar num
mertjes zang weg! Daar is
geen publiek en geen mate
riaal tegen bestand..." „Dan
is dat de knaap die ik no
dig heb om mijn stereofo-
nische oren populair te ma
ken!" mompelde de baron.
En achter de rug der por
tier om glipte hij vlug de
zaal in.-
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 28 NOVEMBER 1964