Nederland heeft veel
te weinig vliegvelden
Devaluatie van pond
sterling n aderbij
JU
KRITISCH
heetman
Damrak hield zich rustig
KLEINE LUCHTVAART GROEIT MAAR.
Geen keuze
Achterstand
op alle
buurlanden
Nachtegalen
weer op plaat
Havenstaking
in Engeland
afgelast
Van lerssel-Melis
Belgiscli-Liixemburgse
Kamer van Koophandel
in Den Haag geopend
Amsterdamse Effectenbeurs
commentaar
Haagse raad:
Zwolsman lapt
algemeen belang
aan zijn laars
ALTERNATIEF
Voor rokers met een eigen stijl
Na hernieuwde aanval
Handelsakkoord
Benelux-Bülgarije
In kathedraal Breda:
CADEAUSTAP
BIJ
GINNEKENWEG 66
Breda - Tel. 42486
MARKTEN
WATERSTANDEN
ACHTER
Bonden wisten
niets van fusie
Bronswerk-W ilton
102%
102%
A dam Kubber
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 26 NOVEMBER 1964
Het Brabants Nieuwsblad in Roosen
daal heeft gereageerd op de publikatie
in Dagblad De Stem van het vliegveld
plan Oosterhoven, zaterdag jongstleden
In een „Brabants commentaar" wordt
het plan van de heer Thüring te ambi
tieus genoemd. Want, zegt het Nieuws
blad, een vliegveld in handen van par
ticulieren, is niet te exploiteren. Daar
mee kan men bet eens zijn, maar in
onze krant van zaterdag was te lezen
dat voor de exploitatie van het vlieg
veld een N.V. is opgericht. En tenslotte
is het ook een N.V. die de luchthaven
Schiphol beheert.
Wij vragen ons overigens mèt het
Brabants Nieuwsblad af, waarom de
W.E.B. ten aanzien van het vliegveld
Hoeven zo geheimzinnig doet. liet Roo-
sendaalse blad suggereert in dit op
zicht dat er verband bcs'aat tussen de
besluiteloosheid van de W.E.B. en het
plan-Oosterhoven.
Hier en daar valt te beluisteren dat
met name Breda en Roosendaal het niet
eens zouden zijn over Hoeven, omdat
Breda ook sterk geïnteresseerd is in het
plan van de heer Thüring.
Tenslotte blijkt uit de toon van het
commentaar in *t Brabants Nieuwsblad
dat ook hier Oosterhoven als een soort
concurrentie voor Hoeven is begroet.
Zou dit alles waar zyn dan zyn de
uitgangspunten van waaruit men rede
neert, verkeerd.
Het gaat namelijk niet om een keuze
tussen Hoeven en Oosterhoven. Beide
vliegvelden hebben naast elkaar be
staansrecht. Uitdrukkelijk is gesteld
dat Oosterhoven louter voor de zaken-
vliegerij bestemd is. Zijn wij goed in
gelicht dan wil men in Hoeven verder
gaan.
Wat de N.V. „Oosterhoven" en haar
medestanders betogen, is juist dat er
èn in Hoeven èn in het Middenbrabant
se gebied èn bij Groot-Eindhoven fa
ciliteiten moeten komen voor de za-
kenluchtvaart.
Voor de vliegende directeur is het
niet de vraag zoals het Brabants
Nieuwsblad die stelt hoe ver vlie
gen Hoeven van Gilze-Rjjen ligt, maar
hoe ver rijden met de auto.
De Rijksluchtvaartdienst heeft in
derdaad enkele maanden geleden de
plannen van Oosterhoven afgewezen
met verwijzing naar Hoeven. Maar dit
betekent nog niet dat Oosterhoven dan
ook van de baan is. De ontwikkeling
van de „kleine luchtvaart", zoals die
zich in de Verenigde Staten en ook in
sommige Europese landen voltrekt,
toont aan dat het de hoogste tijd is dat
Nederland begint met een aanzienlijke
uitbreiding van burgerluchtvaartstrips
en helikopterveïden. Spoedig zal de tijd
gekomen zijn dat elke stad zijn heli
kopterhaven heeft. Nu nog te willen
touwtrekken om een Hoeven of een
Oosterhoven getuigt van weinig visie
op de toekomst van de kleine lucht
vaart en de behoeften, die daarmee
gaan ontstaan. Ook de rijksluchtvaart
dienst kan daar op den duur niet de
ogen voor gesloten houden. Daarom
lijkt ons de hoop, welke de N.V. Oos
terhoven koestert dat de R.L.D. binnen
niet al te lange tijd alsnog haar fiat
aan het plan zal geven, niet zonder
grond.
DEN HAAG De verwachtingen, ge
wekt door de „nationale weldoener'
Zwosman, zijn de bodem ingeslagen. Zijn
zakelijke belangen schijnen te prevaleren
boven het algemeen belang. Aan hotels
in scheveningen is reeds een andere be
stemming gegeven. Misschien zal dat ook
met andere hotels van de EMS gebeu
ren, onder meer met het Kurhaus-hote]
Dit merkte mr. F.H. Piket (Prot. Chr.)
gisteren op, als lid van de Haagse ge
meenteraad, tijdens de behandeling van
de begroting voor 1965. Hij meende, dat
het onverstandig zou zijn af te wachten,
wat de heer Zwolsman van Scheveningen
maakt. Het gemeentebestuur moet vol-
£ei*s hem niet lijdzaam toezien, hoe de
badplaats Scheveningen van karakter
verandert.
(Van onze luchtvaartredacteur)
BREDA Recente publikaties
over de aankoop van het vliegveld
Hoeven door de WEB en de nog
niet door de Rijksluchtvaartdienst
goedgekeurde plannen van de
N.V. Luchtvaartbedrijf Oosterho
ven hebben zeer vele en velerlei
reacties opgeroepen.
In slechts enkele weken tijd is de
discussie over de toekomst van de
„kleine luchtvaart" veel breder
geworden. Dat werd overigens wel
tijd, want Nederland kampt op dit
gebied mpt een grote en nog groei
ende achterstand.
Die zal pas goed merkbaar wor
den als straks de douanegrenzen
binnen de EEG komen te vervallen
en het voor buitenlandse vliegers
mogelijk is om op elk vliegveld in
Nederland een eerste landig te ma
ken zonder andere dan zuiver
technische formaliteiten. Er zal
dan geen onderscheid meer zijn
tussen de als douaneterrein aange
geven internationale vliegvelden
en vliegvelden alleen voor binnen
lands verkeer.
Wat echter nog sterker spreekt is dat
binnen de E.E.G. de ontwikkeling van
de „kleine luchtvaart" nagenoeg gelijk
zal zijn aan die in de V.S., die nogal op
zienbarend en dynamisch is geweest.
Van deze ontwikkeling zal Nederland
maar matig profiteren indien niet op
korte termijn meer vliegvelden worden
aangelegd. In het hele land treft de za
kenman, die hierheen komt vliegen, maar
negen vliegvelden aan: Schiphol. Zestien
hoven, Hilversum. Eelde, Teuge, Zuid-
Limburg. Texel, Ameland en Hoeven.
De vliegvelden op de eilanden zijn voor
de zakenluchtvaart van geen betekenis,
zodat er feitelijk maar zeven overblij
ven.
In haar vliegveldenplan, dat de
K.N.V v.L. na overleg met de Rijkslucht
vaartdienst samenstelde, bepleit deze or
ganisatie aanleg van eenvoudige kleine
vliegvelden, landingsstrips feitelijk
slechts, bij de Nederlandse industriege
bieden, maar ook daar waar zich bevol
kingsconcentraties bevinden (zoals bij
voorbeeld het gebied Alkmaar). De
K.N.V.v.L., die dit rapport uitbracht in
1962, maar het jaarlijks herzag en aan
vulde, denkt hier aan strips van onge
veer 800 bij 150 meter, het hindernisvrije
aan- en uitvliegbanen.
Wat ons gewest betreft adviseert de
K.N.V.v.L. landingsfaciliteiten te schep
pen in Midden-Brabant (voor Breda, Til
burg, Giïze-Rijen, Langstraat en Ooster
hout), in Oost-Brabant voor het gebied
Eindhoven, in Zeeuwsch-Vlaanderen en
op Walcheren. Daarbij pleit de K.N.V.v.L.
voor onverwijlde openstelling van Haam
stede en stelt ten aanzien van West-Bra
bant met genoegen vast dat Hoeven ein
delijk als luchtvaartterrein is openge
steld.
Men ziet dat de plannen voor een
strip op zuidoost-Walcheren en het plan-
Oosterhoven in overeenstemming zijn
met de gedachten die de K.N.V.v.L. heeft
ontwikkeld.
In kringen van zakenvliegers, die vrij
wel allemaal bij de K.N.V.v.L. zijn aan
gesloten, wordt al sinds jaar en dag ge
klaagd over de te geringe accommodatie
in Nederland. Enig soelaas bieden en
kele militaire vliegbasissen, die voor
privé-vliegers, mits zij lid zijn van de
K.N.V.v.L., gastvrij de landingsbanen ter
beschikking hebben gesteld, maar men
begrijpt dat hiervan slechts geprofiteerd
kan worden „voorzover de dienst dat
toelaat", met andere woorden: zakenvlie
gers hebben zich te houden aan de ope
ningsuren van de basis en militair ver
keer gaat voor.
In haar vliegveldenplan pleitte de
K.N.V.v.L. destijds voor volledige open
stelling van de militaire vliegvelden als
eventueel alternatief voor de aanleg van
nieuwe strips. Maar het ziet er niet naar
uit dat de Koninklijke Luchtmacht hier
in mee kan gaan en het euvel van de
voorrang voor de militaire luchtvaart zou
blijven bestaan.
Zolang het gebruik van militaire vel
den voor zakenvliegers tot weinigen be
perkt is gebleven, zijn de ervaringen
overigens uitstekend.
Zwitserland en Noorwegen zijn respectie
velijk 62, 52 en 21.
In een vergelijking van de dichtheden
der vliegveldnetten in Europa komt Ne
derland helemaal onderaan met 1.278.000
inwoners per vliegveld terwijl slechts
België en Italië met de hakken over de
sloot het half miljoen per vliegveld ha
len. Frankrijk heeft voor elke 126.000 in
woners een vliegveld, Duitsland voor el
ke 415.000 en Engeland voor elke 297.000.
Al deze cijfers dateren van 1962/63. Ze
zijn dus nog vrij actueel. Het aantal in
dustriëlen, zakenlieden en zelfs midden
standers die in het bezit zijn van een
vliegbrevet loopt in de honderden. Bijna
duizend personen lieten zich sinds 1956
bij de Nationale Luchtvaartschool in
schrijven voor een opleiding, beroepsvlie
gers buiten beschouwing gelaten.
Daarbij komt dat het Nederlandse be
drijfsleven steeds neer interesse toont in
de zakenluchtvaart. Chartermaatschap
pijen pikken daar een goed graantje van
mee. Ook stijgt gestaag het eigen vlieg-
tuigbezit in de wereld van het bedrijfs
leven. Vliegvelden als' Hilversum en Teu
ge zijn overvol.
De stroom van adhesiebetuigingen die
zowel de Zeeuwse plannenmakers als de
Middenbrabantse hebben bereikt na het
bekend worden van de plannen, bewijzen
dat het Nederlandse bedrijfsleven op het
punt staat zich in het luchtverkeer te
werpen.
Men kan het dus met de KNVvL eens
zijn dat er meer landingsstrips, of zo
men wil, vliegvelden komen. Uit oog
punt van vliegveiligheid hoeft een ver
meerdering van het aantal velden geen
bezwaar te zijn. Zonder bezwaar kunnen
zodanige regelingen worden getroffen op
grond van vooropgesteld vliegerschap,
dat aan de eisen van vliegveiligheid kan
worden voldaan.
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens 550554,
Olie 158.70 gb -159.50, Philips
gb—157.50, Unilever 146.10—146.30.
Kon.
156.40
(Advertentie)
(Advertentie)
U kunt
'n Amerikaan roken
U kunt ook
'n Virginia roken
Maar u kunt ook
de onvergelijkbare Golden Fiction melange kiezen
LONDEN De drastische verhoging
in het Britse bankdisconto heeft niet
de magische uitwerking gehad, die deze
maatregel gewoonlijk kenmerkt. In de
Britse hoofdstad is opnieuw een crisis
sfeer ontstaan. De aanval op het pond
sterling, die eergisteren tegen de avond
in alle grote financiële centra begon,
duurde gisteren by de opening van de
wisselmarkt voort. Het aanbod van
sterling is afkomstig uit alle delen van
de wereld. De bank van Engeland moest
onmiddellijk ingrijpen om de Britse va
luta te beschermen. Eergisteren kostte
dit de bank al bijna vijftig miljoen pond
en bijna dertig miljoen aan goud en de
viezen.
De middelen van de bank zijn beperkt
en als de druk niet snel vermindert zal
de Britse regering een devaluatie niet
meer kunnen voorkomen, tenzij met
speod een nieuwe buitenlandse hulpope
ratie op touw wordt gezet. De aanval
op het pond sterling heeft ook invloed
op de effectenbeurs. De industriefondsen
en de staatsleningen zijn weer sterk
aan het dalem. De grote vraag naar aan
delen van goudmijnen en buitenlandse
effecten, vooral Amerikaanse, heeft koers
winsten van verscheidene punten met
zich meegebracht Goudwaarden boek
ten koerswinsten van 2 shilling 6 pence;
In verband met de nieuwe aanval op
het pond sterling wordt in gezaghebben
de Britse kringen verklaard, dat deva
luatie van het pond sterling absoluut
uitgesloten is Anderzijds wordt van de
zelfde zijde vernomen, dat geruchten
volgens welke een coalitieregering zou
worden gevormd om de finaciële crisis
te bezweren, van alle grond ontbloot zijn.
TEST ZELF DE KLEUR VAN UW BRILLANT
De mooiste brillant is kleurloos, als helder
bronwater. Diamant met kleur komt zelden voor
en als de kleur diep is, is de steen uiterst
zeldzaam. De meeste brillanten hebben een van
de 10 gradaties tussen kleurloos en lichtgeel.
Wij beschikken overeen speciaal testapparaat
en waardevolle "Master Stones" waarmee wij u
graag de kleinste kleurverschillen laten zien.
Al ons brillant krijgt een scherpe kleurbeoor-
deling, die wij vastleggen in ons Certificaat met
microfoto. Ook hier dus: volkomen zekerheid!
Wilt u eens zien hoe ruwe diamant wordt gekloofd en geslepen?
Bezoek dan onze diamantslijperij in de "Schatkamer onder de
Lijnbaan". U bent welkom elke dag van 10 tot 5 u. Toegang vrij.
"Grand Gala" met
15 brillanten 2735.-
"Tosca" met
4 brillanten 625,-
grote kollektie sieraden met
brillant en losse brillanten
edeisteenkundige f.g.a.
diamantexpert g.i.a.
LIJNBAAN 92
filiaal: oostzeedijk 155-157. rotterdam
DEN HAAG In Brussel is een han
delsakkoord geparafeerd tussen de Be-
neluxlanden en de Bulgaarse volksrepu-
biek Dit akkoord zal geldig zijn voor
drie jaar en op 1 januari 1965 voor
lopig in werking treden. De contingent-
lijsten voor 1965 voorzien in een handels
verkeer van ruim 60 miljoen gulden in
elk der richtingen, hetgeen in vergelij
king met de vroegere contingentslij sten
een uitbreiding van ca. 30 procent bete
kent. Bulgarije zal aan de Benelux in
1965 voornamelijk: landbouw- en voe-
dingsprodukten, tabak, machines en elek
trische toestellen, ertsen en metalen le
veren. De Benelux-export betreft o.a. ma
chines, staalprodukten, non-ferro meta
len, textielprodukten en landbouw- en
veeteeltprodukten
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTERHOUT Morgen zullen in
de kathedraal te Breda door Philips
grammofoonopnamen worden gemaakt
van het knapenkoor De Oosterhoutse
Nachtegalen. Deze plaats is vooral ge
kozen omdat men er de beschikking
heeft over het prachtige Anneessens-
orgel, vertelde recor-cantus P. Fick.
Het orgel zal bespeeld worden door de
vaste begeleider van de Nachtegalen,
Jac van Bommel uit Oosterhout. Voorts
werken mee leden van het Radio Phil-
harmonisch Orkest, die het koor al
eerder assisteerden o.m. bij de bijzon
der geslaagde opname van de Krönungs-
messe van Mozart.
Morgen wordt voor 45-toerenplaten
opgenomen een koorwerk uit „Paulus"
van Mendelssohn met begeleiding van
orkest. Voorts de honderdvijftigse psalm
van Cesar Franck voor koor en orgel,
het koraal ,,Nun danket alle Gott" van
J S. Bach met begeleiding van orgel
en twee trompetten en tenslotte het
slotkoor uit Judas Macchabeus van G.
F. Handel, waarvoor de begeleiding
weer in handen is van het orkest,
(Advertentie)
AMSTERDAM. Het is gistermiddag wel heel erg stil geweest op het Damrak.
Het publiek, de beroepshandel, alsmede de arbitrage gaven er de voorkeur aan
heel dicht bij huis te blijven, zodat de omzetten in de hoofdfondsen minimaal
waren. De stemming voor deze groep van aandelen was prijshoudend, ten opzichte
van het slotdividend van dinsdag. Vergeleken met het hoogste niveau gedurende
de niet-officiële handel op dinsdagavond met Kon. Olie op 160,20, Philips op
158,60 en Unilever 146,80, viel de stemming gistermiddag wat tegen. Voor Kon.
Olie werd betaald 159,70. De koers van dit fonds wordt nog steeds onder druk
gehouden door verkopen, zij het op geringe schaal, voor Londense rekening. Uni
lever was een dubbeltje hoger op 146,30. Voor dit fonds toonde Zwitserland enige
belangstelling. Het Amerikaanse aanbod in de Philipshoek werd aanvankelijk goed op
genomen, doch later op de middag daalde de koers van 158,10 tot 157,80 (ƒ157,90).
AKU was een half puntje lager op 486,5, terwijl voor Hoogovens, eergisteren 10 pun
ten lager, 555 (onv.) werd opgegeven. Gedurende de gehele beursduur bleef de
handel in de hoofdfondsen een lusteloos karakter houden.
Ook in de scheepvaartsector was het uiterst rustig met zeer geringe koers
fluctuaties ten opzichte van eergisteren. De leidende cultures noteerden lager door
gering aanbod in een praktisch lege markt. De staatsfondsenmarkt gaf eerder een
licht koersherstel te zien, echter met zeer weinig zaken.
In de lokale afdelingen werden de aandelen van de metaalbuizenfabriek Excel
sior in Oosterhout op 150 a 160 geadviseerd, tegen eergisteren 170 laten en een
laatstgedane notering op 190.
LONDEN Een staking van Britse
havenarbeiders die de Britse handel
ernstig had kunnen schaden en dinsdag
a.s zou beginnen, is afgelast nadat over
eenstemming werd bereikt over loons
verhoging. Het stakingsparool was uit
gegaan naar alle 63.000 havenarbeiders
en gevreesd werd, dat een dergelijke
staking de pogingen van de Labourre-
gering om de betalingsbalans weer in
evenwicht te brengen ernstig zou bena
delen.
o.a. keramiek - koper en tin.
Grote sortering KOOKUITZETTEN
SOLA - BRABANTIA - TOMADO,
zéér uitgebreid.
Verder vele andere
Huishoudelijke verrassingen
Schorseneren A 50, Selderij - bos 4-10,
Knolselderij A 12-16, Sla I 12-16, Sla II
8-10, Spruiten AA I 110-120, AA II 80-
90, A I 60-70, A II 45-50, B I 70, B II
40, C I 30, Tomaten A 920, B 960-1010,
C 740-850, Peterselie-bos 4-8, Witlof A
I 110-130, Waspeen A I 13-18.
BERGEN OP ZOOM. Sla 6—24, bl.-
kool 1879, w. kool 6, r. kool 512, sav.
9—19, boerenkool 46, witlof 3492,
spruiten 37—124, prei 13—27, uien *~16,
selder. 6—17, waspeen 12—15, br. peen
7—8, andijvie 8—72, cox's 17—57, jonathan
1217, goudreinette 1227, gSld. del.
1438, st. rémy 19—27, comtesse 18—31.
's-HERTOGENBOSCH 25 Novem
ber. Aanvoer 8370 stuks, 1814 runderen,
566 graskalveren 547 vette kalveren,
1308 nuchtere kalveren, 252 schapen, 17
geiten, 20 fokzeugen, 664 slachtvarkens,
2505 biggen, 677 slachtrunderen.
Prijzen: melk- en kalfkoeien 9401570,
guste koeien 800—1175, graskalveren
325—525, kalfvaarzen 1065—1450, klam-
vaarzen 995—1110, guste vaarzen 835—
960, pinken 575—760, nuchtere kalveren
voor fok of mesterij 130285, weide-
schapen 90—130, ooien met lammeren
70110, drachtige zeugen 325450, big
gen 4864, vette schapen 100145, vet
te lammeren 115150, allen per stuk,
slachtrunderen extra kwaliteit 4.15
4.35, slachtrunderen le kwaliteit 3.85
4.05, slachtrunderen 2e kwaliteit 3.40
3.65, slachtrunderen 3e kwaliteit 3.10
3.35, vette stieren 3.80—4.15, worstkoei
en 2.953.15, allen per kg geslacht ge
wicht; vette kalveren le kwaliteit 3.90
4.20, vette kalveren 2e kwaliteit 3.60
3.85, vette kalveren 3e kwaliteit 3.30
3.55, nuchtere slachtkalveren 1.50—1.85,
slachtzeugen le kwaliteit 1.60-1.67, 2e
kwaliteit 1.531.59, slachtvarkens 1.85
1.97, allen per kg levend gewicht.
Overzicht, resp. aanvoer, handel, prij
zen: melk- en kalfkoeien minder, rus
tig, prijsh.guste koeien minder slepend
flauw; jongvee ruim, goed, gehandh.;
vette kalveren beperkt, stug, duur;
nuchtere kalveren gewoon, trager, wei
nig veranderd; schapen en lammeren
minder, kalm, weinig veranderd; fok
zeugen minder, rustig, stabiel; lopers
en biggen minder, kalm, niet lager;
slachtvee minder, stug, prijsh.; slacht
zeugen groot, williger, gehandhaafd.
MIDDELBURG 24 november. An
dijvie 15-17, Glasandijvie 31-50, Rode
kool 7.20, Boerenkool 14-15, Sav.kool 7-
16, Wittekool 6-18, Prei 12-16, Uien 22-
26, Witlof 71-93, Glassla 8-15, Glassla
C 9-11, Spruiten 22-66. Glasveldsla 101-
152, Bloemkool 3 st. 31-57, 4 st. 28-50,
6 st. 24-42, 8 st. 20-31.
TERNEUZEN 25 november Glassla
4-16.4, bloemkool a2 18-65, b 93-95, b2
12-79, c2 13-15, afw. 12-56, knolselderij
3-12, selderij 15-17, andijvie 14-40, kroten
4, rode kool 8-10, spitskool 4, sav. kool
7-25, boerenkool 11-20, 'breekpeen 15, was
peen 21, prei 22-32, spruiten 34-68, toma
ten a2 30-78, c2 30-40, uien 7-24, witlof
B 91-103, b2 68-89 afw. 49-66, golden del.
1 85 28-34, 80 31-34, 75 34-36, 70 32-33, 65
26, 2 85 25-27, 80 26-27, 75 25-28, 70 19-25,
65 13-21, 60 12, 3 grof 14-20, goudreinette
1 85 27-28, 80 28-36, 75 27-34, 70 17-25, 65
15-16, 2 85 20-21, 80 18-19, 75 15-16, 70
15-16, 65 12-13, 3 grof 12-13, jonathan 1
80 19-20, 75 17-18, 70 19-20, 65 15-16, 60
12-13, 3 grof 12, cox orange 1 80 58-59,
75 48-56, 70 41-50, 65 34-37, 60 24-28, 55
12-17, 2 80 51-52, 75 47-49, 70 37-38, 65
31-32, 60 22, 55 12-17, 3 grof 14-17, peren
doy. du cornice 1 85 71, 80 75-76, 75 79-
80, 70 79-80, 65 74-75, 2d 46. 3 grof 48-
61, 3 fijn 43-45, kroet 32, conference 1
70 49-50, 65 49, 60 45-46, 55 39-42, 2d 34-35,
3 grof 40-46, 3 fijn 25-32, kroet 20-21,
comtesse 2 75 21, 70 21-22, 65 16-17, 60
6-7, 3 grof 9-10, st. remy 3 grof 13-18, 3
fijn 18.
BREDA, 25 november Andijvie
55-65, Bloemkool A 60-70, B 30-40, C
12-15, Boerenkool 6-10, Kroten A 12-15,
Kroten B 6-8, Rodekool 12-16, Witte
kool 12-14, Savoyekool-groen 12-16, Bos-
peen 15-25, Prei 14-22, Radijzen 12,
Konstanz 330 1), Rheinfelden 239
5), Ottenheim 298 17). Straatsburg
255 (—11), Maxau 447 (—13), Plochingen
125 5),-Mannheim 298 21), Stein-
bach 125 (+3), Mainz 286 (—16), Bin-
gen 200 (—16), Kaub 217 (—17), Trier
320 (—30), Koblenz 254 (—24), Keulen
248 (—26), Ruhrort 451 (—30), Lobith
1093 32), Nijmegen 885 34), Arnhem
890 (—30), Eefde IJssel 420 (—19), De
venter 318 (—17), Monsin 5414 16),
Borgharen 4032 (—47), Belfeld 1179 (—6),
Grave ben. de sluis 580 (+3).
(Van onze Haagse redactie)
DEN HAAG De Belgische ambas
sadeur in Nederland, baron F. X. van
der Straten-Waillet heeft gisteren te
Den Haag de nieuwe gebouwen van
de Belgisch-Luxemburgse Kamer van
Koophandel voor Nederland officieel ge
opend. De ambassadeur deed dit na-
pens zijn minister van buitenlandse
handel en technische bijstand, de heer
M. Brasseur, die oorspronkelijk naar
Den Haag zou komen, maar zijn post
in Brussel niet kan verlaten in verband
met de gebeurtenissen in Kongo.
In de rede van de Belgische ambas
sadeur kwam tot uiting, dat de handels
betrekkingen tussen de drie Beneluxlan-
den bijzonder goed zijn geworden. De
vice-voorzitter van de kamer, dr L.
Kympers betoogde verder dat de
Belgische export naar Nederland de
grootste is en tot ruim vier miljard
gulden uitgegroeid is. In de gebouwen
wordt tevens ondergebracht de handels
afdeling van de Belgische ambassade
MINSTENS één mijnwerker is omge
komen toen in een steenkolenmijn te
Zenica in Zuid-Slavië een ontploffing
zich voordeed.
Hoe is in Nederland de situatie verge
leken met andere Europese landen? En
kele sprekende cijfers geven het ant
woord: niet al te best.
Nederland heeft 165 brevethouders per
vliegveld, België, waar aanzienlijk meer
brevethouders zijn, slechts veertig.
In Nederland is het gedrang overigens
toch enorm, want direct na Nederland
komt West-Duitsland met 69 brevethou
ders per vliegveld, dat zijn er bijna hon
derd minder. De cijfers voor Engeland,
UTRECHT Beschamend noemt de
districtsbestuurder van de katholieke me-
taalbewerkersbond „St. Eloy" het feit, dat
de erkende vakbonden niet zijn ingelicht
over de fusie tussen Bronswerk en de
dok- en werf maatschappij Wil ton-Feij en-
oord. De bonden hebben het nieuws uit
de kranten moeten lezen. In het maand
blad van Bronswerk lazen zij voorts het
antwoord van de directie op het verzoek
van de bonden betreffende toekenning
van vier procent ondernemingsgewijze dif
ferentiatie.
Bij de onderhandelingen was afgespro
ken, dat de bondsbestuurders het stand
punt van Bronswerk nog zouden verne
men. Ze hebben dat nu in het maand
blad van de Amersfoortse firma kunnen
lezen.
24/11 25/11
24/li 25/11
Staatsleningen
Nedexiano 04 oy4
99
99
Nederland 64
96 fe
96H
Nederland M 4'/»
94
94*8
Nea. m 4*/i
93 ft
93*8
Nea. oü/2 4'/>
2'/b
93
Nea. ob 4ft
91V*
91A
Nea. oo 4fc
9U1/*
907s X
Nea öi 4*
9U*s
90*4
Nea Stall 4? 3><>
8UV4
80
Nea oo/i-k üfc
79V4
79*2
Nea 04/1-2 ov*
81 Vs
81*2
Nea. oo/i d'A
81 Vs
81*2
Ned 85/2
84^
Ö4A
Nederland il 3
84
84*8
Ned Gtuulb 46 ft
84
84*2 b
Ned Dull 41 3
90
90*4
Ned. Invest. 3
97 rt
97A
indie 37a
90
Bank en kredietwezen
B Ned drein, 0
ld. 30 ob/89 4'/»
92*8
Id 28 60/3-8 4
92*2
Cultures
113
lllVfc
B V A My en vet
146
146 i
industriële ondernemingen
A-k.U.
486*4
487
Deli My t. cert
119
119
Buugov QJ.C.V.o
555
554
Philip* Gem bez
iOJ.tti.
157.90
Unuevei c.v .a
146.lv
146.20
Dorische Peti
730*2
730 y4
Durtsche Peti 1»/.
730*2
730*4
Kun Peti. 2t
59.60
160 i
scheepvaart en t
UI-ÜIV
Bkk
102
101 s/4
Java-China Pa*
146%
146
K.L.M t cert
K.N.S.M Q.D.
137%
137*4
Stv My Nea
127
128
Nleveit Goudi
97*4
97
v. Ommeren c.v .a
243 *i
240*4
Kutleru t-ioyo
scheepv Unie
PreniielenirigeD
135
127
135
128
A dam oDl 51
IQ OO-1
LQ 00-2
IQ DO-ft
bi eua irt
Duiuiechl
binahuveu 34
bllsuhede 04
Gravti o2-l
Idem o2-2
Kol Lei u 02-1
idem 02-2
lüeui oV
ULxecat 02
cunverieei Dare obligatie.
if! 1
79
78
82*4
62
3*/,
79*4
79-ia
647S
84*8
64
64*s
37,
78 V*
78
2%,
79
76*8
63 VV
83 x
76 x
89 ft
90*s
90
27»
90
27,
69 y4
37,
89*4
87*4
37,
106*4
I j5 x
3*/,
87 Vs
87 *8
37,
89*2
68*8
A.K.U J lUUt 4'/,
-jeiaei Zn 4%
KCM suDura 4*4
schuiten ftoxh 41/.
132
93 V*
9U
132
93 y4
89
UoVi
Aand ld oeiegg rayen
Aig. ft una*. Deiii
Cunverto 1-1 pt
BBBDei.dep.i-zpi
inierDuna* l pi
a aam bei.my j o<
inierunie S>i
iNelo 01
ttoDeco 18i
ümut t öi
Ver. uez um 8i
Lurupai 1 10 pD
Bank, krediet -e
Aig. Bank Nea
AMHO Bank
cultuur Dank
Gron, ino. cr. b
1318 1318
1U83 1U83
879
111
ib/.bO
208
ii0.be
231
494
532
129
292 y4
66.50
19*4
176
875
711
157
207
110.50
231
498
129
032
24/11 25/11
291*6
66.60
19
1J5%|
Bun oaii» utut
kazxidaoclaUe
Nat Ned. eer».
Wea oieaiet B
14 ea. Banaei My
Nea Middensl. ts
Nea. overzee B
K.V.S. ceri. a.
Slavenburg b B
AID. Beun
Aig b tiiij Onr o
Aune a uaiu
Axg Nulil My
Amstei Dr
A dam Badasl My
A damOioogd.iVijj
A dam ttytuig My
ANliuVi aal bez
Apeld. ueltenlabr
beeren tricutlabr
beiisdorp intern
Bergb J urg. t 25i
Berkei s Patent
BlaauwDuea
Biydenst wui
Buis Lucas
Borsuiuy Wenry
braatmaoh. H aan
Breda macn. tabi
öiedeiu ver. Deen
brocade*
bronawerk
bunnnann. letlej
bu enkorl
Caive
Carp* Gaieniabx
Cenir Suikei My
Cur. Bandei My
üaaiderop
Uagr*
Des», tapyttaDi
Dikkers en Cu
Drie Boelyzer*
D.K.U.
Duyvu Jx.
Lm Da
Lnth. Piettery
Lrd&i Mij
Lxceisioi
itungtabi
fokker
ftura
243 '/4
242*4
133
131
767
215%
215
105*2
105.50
215
210
790
2UO*4
2u5*6
euungen
625
220
133
lou X
161
160
419
419
43* V*
434*i
131
130 y4
313
315
65 x
342
342
121 Vi
121 y4
460
455
258
257
205
204 y4
435
425
108
108
212
zil.70
65 Vi
64*2
802 1
235
234*2
640
J40
640
o31
170
169
720
723
75b
96i y2
9<b
425
419
372
373
179
254
280
280
272
VLZ
142 V,
i4i y4
402 y.
400 x
320
326
252
251
237 Vi
238*6
270
225
727
725
170 x
160
131*2
130
240
236
925
Gazelle rywiaDi
Geloei Papiet
Geiden 1 leien*
Gex o La Dl
Geve ze en co.
Gist- en spu.labi
Grinten v CL
Gruyter en Zn ö'u
Bagexiieyer Cv
t Bart tnstr
Baven werken
Beern van aer
Beineken oiert
Hero cun. Breda
Bey Di uek-Zeianu
Boes s uidckiabi
Buil. Kattenburg
Bull BetoD Mu.
Bull. Cotisit. w.
Buil. Melksuiker
Bum burg
Buogenbuscb sen
Buouiieyer öt Zn
indoia
ing. Bur Buuwn
inieruaUo
Int. gew oetonb
Ld ven turn
Jongeneei Quulb
Kemo
kempen Begeer
Key Douuiandej
Kiedinguiu siiul
Kiene buikerw
Kun. tabr vü Ale>
Kun Papieriabt
Kun Zout Ketjej
Kurenscüoui
Kuua>* vuea.
Krumnuu' inut
Kun Ver lapui
Kwatla cboc
Leeuw Papiei
Leidse Wuisp
Lindeteve*
Maciniusn
Meel Ned Bakk
Mees 63
Menko
Meteuur Beton
Misset Ui tg Mu
Mom
Mulle: an Co.
24/11
25/11
288
286
125
486
484
711*2
712
285
285
1158
148*2
142
447
447
139
136
318
323
311
308
451
448 *fc
245
245
380
381
100*4
10U*i
365
370
445
247*2
245
420*4
421
317
316*&
135*2
135 b
402
397
150
150
282
284
429
430
404
403
425 a
420
762
760
133
133
217*2
215
240
235 x
120
286
286
915
910
175
180
117
115
530
528
335
338
244
245
380
380
151W
150
455
460
460 a
457
223
222
lib
115y4
265
265
490
500 b
510 x
490
272*4
270y4
oujnbouwk werk
Naarden Cb^aDr
Nedap
Ned uok My.
N.exp papaabx
Neü. Kabeuaor.
Nea Melkunie
Ned. bcneepsb.MLi
Neiie wed. v.
Neuan
Nuverdai-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
PaiemD Lna My
Paitde
PDlupa 67c cuiupi
Pieiersen auto s
tteeauik en Cu
Kemeveld macn
Hl va
Bult Diougd My
Kuüaak en Co.
KynsiaaJ
ocnev expi My
bcnuK beton
Schuilen Karton
SclioJlen ftuxboJ
biiiioa de Wit
Simun s embJabj
öinil Uansa
Spaaiueslad
Stokvis U Zn.
Stuuuisp 1 wen Uit
Swaay vaD
iabak Pdü c.v
Thomas en Dry vei
i'Duinsen v Dedr
1 we. Uverz Banu
Uaenhoul aieem
U mie vei
Idem 6
idem 41/.
Utermobien
Uti asiaiilabi
Varusaieau
Veen end stin-sp
Ver. Uikiabx.
Ver. Giaslabx. o l
Ver. MachUabi
ver. i'uuwtabr
v ettewinkej
Vezel verwerking
24/11
25/11
365
365
524
524
149
148*6
212
92
^14*6
336
338
26b
92 *i
92*6
21b
216 b
32u
321
168
171
407
407
38b
3u8
97
97*6
bu u.
b/.iu
145
150
178
1/8*6
1/4 U
1/0
ÓÓJ
000 *6
23d
-3 b
118
no *6
92
bu '/a
Zlu
2ru
2Z4
024
4<U
100 X
Uüb
O tfU
24b
-ou b
X41
23b
x3 3
900
doo x
192
191
/8
'4*6
219
217
09U X
1)81
Z*u 'u
Z4Ö
98
9/ a
192
186
136
i3o*6
HO"/*
lib-;»
80 Vs
80
42b
t-0 x
292
292
300
299
296
256
260
170
168
390 0
386
414
408
167
164*6
Vlil amy
VUsaiiigen katoen
Vreoesiem run
V Uicaunsoora
Walvisvaart
Wereidriaven
Werrunk s beton
W essanen
W lil r e> enoora
Wit s lexuei
Wyers uia b
Zaai bei g
Zeeuwse couxeci
Z wanen Derg-org
Aig. Lx pi My.
büniun ie rubr
biiiiiun rubr
Kun Peti i a 2i>
idem o A l 26
iviueaxa Lnim
ld. eert opi i/ü
ld. 1 winstbew
ld. 4 winstbew
Oost-Borneo My
gebeep vaart
ft urnes*
Oostzee
Uoiiarlondsen
Anaconda
beUiieiicm Steei
General Lieclric
General Motors
Proct and Gambi.
ttepubiic SUe
Shell OU
U.S Steel
24/11
25/11
222
166*6
220
222
122
220
62
123
Idu '/2
62
403
4oU
210
205
437
437
190
186
210 b
212
bo9
536
107
10b x
3Ub
30b
989*6
1U00
uieuru
38.59
39.5C
5001;
424*6
422
159
lbö.5(
160
160
2955
2950
3290
3325
77 b
77
464
9ÜVi
55
36%
91%
98%
86%
44%
59%
463
95Ü
91%
99%
44A
59%
54%
b
bieden
m
gedaan en bieden
S
gedaan en laten
X
laten
d
dividend
c
ex claim