Nederland heeft veel te weinig vliegvelden Devaluatie van pond sterling n aderbij JU KRITISCH heetman Damrak hield zich rustig KLEINE LUCHTVAART GROEIT MAAR. Geen keuze Achterstand op alle buurlanden Nachtegalen weer op plaat Havenstaking in Engeland afgelast Van lerssel-Melis Belgiscli-Liixemburgse Kamer van Koophandel in Den Haag geopend Amsterdamse Effectenbeurs commentaar Haagse raad: Zwolsman lapt algemeen belang aan zijn laars ALTERNATIEF Voor rokers met een eigen stijl Na hernieuwde aanval Handelsakkoord Benelux-Bülgarije In kathedraal Breda: CADEAUSTAP BIJ GINNEKENWEG 66 Breda - Tel. 42486 MARKTEN WATERSTANDEN ACHTER Bonden wisten niets van fusie Bronswerk-W ilton 102% 102% A dam Kubber DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 26 NOVEMBER 1964 Het Brabants Nieuwsblad in Roosen daal heeft gereageerd op de publikatie in Dagblad De Stem van het vliegveld plan Oosterhoven, zaterdag jongstleden In een „Brabants commentaar" wordt het plan van de heer Thüring te ambi tieus genoemd. Want, zegt het Nieuws blad, een vliegveld in handen van par ticulieren, is niet te exploiteren. Daar mee kan men bet eens zijn, maar in onze krant van zaterdag was te lezen dat voor de exploitatie van het vlieg veld een N.V. is opgericht. En tenslotte is het ook een N.V. die de luchthaven Schiphol beheert. Wij vragen ons overigens mèt het Brabants Nieuwsblad af, waarom de W.E.B. ten aanzien van het vliegveld Hoeven zo geheimzinnig doet. liet Roo- sendaalse blad suggereert in dit op zicht dat er verband bcs'aat tussen de besluiteloosheid van de W.E.B. en het plan-Oosterhoven. Hier en daar valt te beluisteren dat met name Breda en Roosendaal het niet eens zouden zijn over Hoeven, omdat Breda ook sterk geïnteresseerd is in het plan van de heer Thüring. Tenslotte blijkt uit de toon van het commentaar in *t Brabants Nieuwsblad dat ook hier Oosterhoven als een soort concurrentie voor Hoeven is begroet. Zou dit alles waar zyn dan zyn de uitgangspunten van waaruit men rede neert, verkeerd. Het gaat namelijk niet om een keuze tussen Hoeven en Oosterhoven. Beide vliegvelden hebben naast elkaar be staansrecht. Uitdrukkelijk is gesteld dat Oosterhoven louter voor de zaken- vliegerij bestemd is. Zijn wij goed in gelicht dan wil men in Hoeven verder gaan. Wat de N.V. „Oosterhoven" en haar medestanders betogen, is juist dat er èn in Hoeven èn in het Middenbrabant se gebied èn bij Groot-Eindhoven fa ciliteiten moeten komen voor de za- kenluchtvaart. Voor de vliegende directeur is het niet de vraag zoals het Brabants Nieuwsblad die stelt hoe ver vlie gen Hoeven van Gilze-Rjjen ligt, maar hoe ver rijden met de auto. De Rijksluchtvaartdienst heeft in derdaad enkele maanden geleden de plannen van Oosterhoven afgewezen met verwijzing naar Hoeven. Maar dit betekent nog niet dat Oosterhoven dan ook van de baan is. De ontwikkeling van de „kleine luchtvaart", zoals die zich in de Verenigde Staten en ook in sommige Europese landen voltrekt, toont aan dat het de hoogste tijd is dat Nederland begint met een aanzienlijke uitbreiding van burgerluchtvaartstrips en helikopterveïden. Spoedig zal de tijd gekomen zijn dat elke stad zijn heli kopterhaven heeft. Nu nog te willen touwtrekken om een Hoeven of een Oosterhoven getuigt van weinig visie op de toekomst van de kleine lucht vaart en de behoeften, die daarmee gaan ontstaan. Ook de rijksluchtvaart dienst kan daar op den duur niet de ogen voor gesloten houden. Daarom lijkt ons de hoop, welke de N.V. Oos terhoven koestert dat de R.L.D. binnen niet al te lange tijd alsnog haar fiat aan het plan zal geven, niet zonder grond. DEN HAAG De verwachtingen, ge wekt door de „nationale weldoener' Zwosman, zijn de bodem ingeslagen. Zijn zakelijke belangen schijnen te prevaleren boven het algemeen belang. Aan hotels in scheveningen is reeds een andere be stemming gegeven. Misschien zal dat ook met andere hotels van de EMS gebeu ren, onder meer met het Kurhaus-hote] Dit merkte mr. F.H. Piket (Prot. Chr.) gisteren op, als lid van de Haagse ge meenteraad, tijdens de behandeling van de begroting voor 1965. Hij meende, dat het onverstandig zou zijn af te wachten, wat de heer Zwolsman van Scheveningen maakt. Het gemeentebestuur moet vol- £ei*s hem niet lijdzaam toezien, hoe de badplaats Scheveningen van karakter verandert. (Van onze luchtvaartredacteur) BREDA Recente publikaties over de aankoop van het vliegveld Hoeven door de WEB en de nog niet door de Rijksluchtvaartdienst goedgekeurde plannen van de N.V. Luchtvaartbedrijf Oosterho ven hebben zeer vele en velerlei reacties opgeroepen. In slechts enkele weken tijd is de discussie over de toekomst van de „kleine luchtvaart" veel breder geworden. Dat werd overigens wel tijd, want Nederland kampt op dit gebied mpt een grote en nog groei ende achterstand. Die zal pas goed merkbaar wor den als straks de douanegrenzen binnen de EEG komen te vervallen en het voor buitenlandse vliegers mogelijk is om op elk vliegveld in Nederland een eerste landig te ma ken zonder andere dan zuiver technische formaliteiten. Er zal dan geen onderscheid meer zijn tussen de als douaneterrein aange geven internationale vliegvelden en vliegvelden alleen voor binnen lands verkeer. Wat echter nog sterker spreekt is dat binnen de E.E.G. de ontwikkeling van de „kleine luchtvaart" nagenoeg gelijk zal zijn aan die in de V.S., die nogal op zienbarend en dynamisch is geweest. Van deze ontwikkeling zal Nederland maar matig profiteren indien niet op korte termijn meer vliegvelden worden aangelegd. In het hele land treft de za kenman, die hierheen komt vliegen, maar negen vliegvelden aan: Schiphol. Zestien hoven, Hilversum. Eelde, Teuge, Zuid- Limburg. Texel, Ameland en Hoeven. De vliegvelden op de eilanden zijn voor de zakenluchtvaart van geen betekenis, zodat er feitelijk maar zeven overblij ven. In haar vliegveldenplan, dat de K.N.V v.L. na overleg met de Rijkslucht vaartdienst samenstelde, bepleit deze or ganisatie aanleg van eenvoudige kleine vliegvelden, landingsstrips feitelijk slechts, bij de Nederlandse industriege bieden, maar ook daar waar zich bevol kingsconcentraties bevinden (zoals bij voorbeeld het gebied Alkmaar). De K.N.V.v.L., die dit rapport uitbracht in 1962, maar het jaarlijks herzag en aan vulde, denkt hier aan strips van onge veer 800 bij 150 meter, het hindernisvrije aan- en uitvliegbanen. Wat ons gewest betreft adviseert de K.N.V.v.L. landingsfaciliteiten te schep pen in Midden-Brabant (voor Breda, Til burg, Giïze-Rijen, Langstraat en Ooster hout), in Oost-Brabant voor het gebied Eindhoven, in Zeeuwsch-Vlaanderen en op Walcheren. Daarbij pleit de K.N.V.v.L. voor onverwijlde openstelling van Haam stede en stelt ten aanzien van West-Bra bant met genoegen vast dat Hoeven ein delijk als luchtvaartterrein is openge steld. Men ziet dat de plannen voor een strip op zuidoost-Walcheren en het plan- Oosterhoven in overeenstemming zijn met de gedachten die de K.N.V.v.L. heeft ontwikkeld. In kringen van zakenvliegers, die vrij wel allemaal bij de K.N.V.v.L. zijn aan gesloten, wordt al sinds jaar en dag ge klaagd over de te geringe accommodatie in Nederland. Enig soelaas bieden en kele militaire vliegbasissen, die voor privé-vliegers, mits zij lid zijn van de K.N.V.v.L., gastvrij de landingsbanen ter beschikking hebben gesteld, maar men begrijpt dat hiervan slechts geprofiteerd kan worden „voorzover de dienst dat toelaat", met andere woorden: zakenvlie gers hebben zich te houden aan de ope ningsuren van de basis en militair ver keer gaat voor. In haar vliegveldenplan pleitte de K.N.V.v.L. destijds voor volledige open stelling van de militaire vliegvelden als eventueel alternatief voor de aanleg van nieuwe strips. Maar het ziet er niet naar uit dat de Koninklijke Luchtmacht hier in mee kan gaan en het euvel van de voorrang voor de militaire luchtvaart zou blijven bestaan. Zolang het gebruik van militaire vel den voor zakenvliegers tot weinigen be perkt is gebleven, zijn de ervaringen overigens uitstekend. Zwitserland en Noorwegen zijn respectie velijk 62, 52 en 21. In een vergelijking van de dichtheden der vliegveldnetten in Europa komt Ne derland helemaal onderaan met 1.278.000 inwoners per vliegveld terwijl slechts België en Italië met de hakken over de sloot het half miljoen per vliegveld ha len. Frankrijk heeft voor elke 126.000 in woners een vliegveld, Duitsland voor el ke 415.000 en Engeland voor elke 297.000. Al deze cijfers dateren van 1962/63. Ze zijn dus nog vrij actueel. Het aantal in dustriëlen, zakenlieden en zelfs midden standers die in het bezit zijn van een vliegbrevet loopt in de honderden. Bijna duizend personen lieten zich sinds 1956 bij de Nationale Luchtvaartschool in schrijven voor een opleiding, beroepsvlie gers buiten beschouwing gelaten. Daarbij komt dat het Nederlandse be drijfsleven steeds neer interesse toont in de zakenluchtvaart. Chartermaatschap pijen pikken daar een goed graantje van mee. Ook stijgt gestaag het eigen vlieg- tuigbezit in de wereld van het bedrijfs leven. Vliegvelden als' Hilversum en Teu ge zijn overvol. De stroom van adhesiebetuigingen die zowel de Zeeuwse plannenmakers als de Middenbrabantse hebben bereikt na het bekend worden van de plannen, bewijzen dat het Nederlandse bedrijfsleven op het punt staat zich in het luchtverkeer te werpen. Men kan het dus met de KNVvL eens zijn dat er meer landingsstrips, of zo men wil, vliegvelden komen. Uit oog punt van vliegveiligheid hoeft een ver meerdering van het aantal velden geen bezwaar te zijn. Zonder bezwaar kunnen zodanige regelingen worden getroffen op grond van vooropgesteld vliegerschap, dat aan de eisen van vliegveiligheid kan worden voldaan. NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Hoogovens 550554, Olie 158.70 gb -159.50, Philips gb—157.50, Unilever 146.10—146.30. Kon. 156.40 (Advertentie) (Advertentie) U kunt 'n Amerikaan roken U kunt ook 'n Virginia roken Maar u kunt ook de onvergelijkbare Golden Fiction melange kiezen LONDEN De drastische verhoging in het Britse bankdisconto heeft niet de magische uitwerking gehad, die deze maatregel gewoonlijk kenmerkt. In de Britse hoofdstad is opnieuw een crisis sfeer ontstaan. De aanval op het pond sterling, die eergisteren tegen de avond in alle grote financiële centra begon, duurde gisteren by de opening van de wisselmarkt voort. Het aanbod van sterling is afkomstig uit alle delen van de wereld. De bank van Engeland moest onmiddellijk ingrijpen om de Britse va luta te beschermen. Eergisteren kostte dit de bank al bijna vijftig miljoen pond en bijna dertig miljoen aan goud en de viezen. De middelen van de bank zijn beperkt en als de druk niet snel vermindert zal de Britse regering een devaluatie niet meer kunnen voorkomen, tenzij met speod een nieuwe buitenlandse hulpope ratie op touw wordt gezet. De aanval op het pond sterling heeft ook invloed op de effectenbeurs. De industriefondsen en de staatsleningen zijn weer sterk aan het dalem. De grote vraag naar aan delen van goudmijnen en buitenlandse effecten, vooral Amerikaanse, heeft koers winsten van verscheidene punten met zich meegebracht Goudwaarden boek ten koerswinsten van 2 shilling 6 pence; In verband met de nieuwe aanval op het pond sterling wordt in gezaghebben de Britse kringen verklaard, dat deva luatie van het pond sterling absoluut uitgesloten is Anderzijds wordt van de zelfde zijde vernomen, dat geruchten volgens welke een coalitieregering zou worden gevormd om de finaciële crisis te bezweren, van alle grond ontbloot zijn. TEST ZELF DE KLEUR VAN UW BRILLANT De mooiste brillant is kleurloos, als helder bronwater. Diamant met kleur komt zelden voor en als de kleur diep is, is de steen uiterst zeldzaam. De meeste brillanten hebben een van de 10 gradaties tussen kleurloos en lichtgeel. Wij beschikken overeen speciaal testapparaat en waardevolle "Master Stones" waarmee wij u graag de kleinste kleurverschillen laten zien. Al ons brillant krijgt een scherpe kleurbeoor- deling, die wij vastleggen in ons Certificaat met microfoto. Ook hier dus: volkomen zekerheid! Wilt u eens zien hoe ruwe diamant wordt gekloofd en geslepen? Bezoek dan onze diamantslijperij in de "Schatkamer onder de Lijnbaan". U bent welkom elke dag van 10 tot 5 u. Toegang vrij. "Grand Gala" met 15 brillanten 2735.- "Tosca" met 4 brillanten 625,- grote kollektie sieraden met brillant en losse brillanten edeisteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 filiaal: oostzeedijk 155-157. rotterdam DEN HAAG In Brussel is een han delsakkoord geparafeerd tussen de Be- neluxlanden en de Bulgaarse volksrepu- biek Dit akkoord zal geldig zijn voor drie jaar en op 1 januari 1965 voor lopig in werking treden. De contingent- lijsten voor 1965 voorzien in een handels verkeer van ruim 60 miljoen gulden in elk der richtingen, hetgeen in vergelij king met de vroegere contingentslij sten een uitbreiding van ca. 30 procent bete kent. Bulgarije zal aan de Benelux in 1965 voornamelijk: landbouw- en voe- dingsprodukten, tabak, machines en elek trische toestellen, ertsen en metalen le veren. De Benelux-export betreft o.a. ma chines, staalprodukten, non-ferro meta len, textielprodukten en landbouw- en veeteeltprodukten (Van een onzer verslaggevers) OOSTERHOUT Morgen zullen in de kathedraal te Breda door Philips grammofoonopnamen worden gemaakt van het knapenkoor De Oosterhoutse Nachtegalen. Deze plaats is vooral ge kozen omdat men er de beschikking heeft over het prachtige Anneessens- orgel, vertelde recor-cantus P. Fick. Het orgel zal bespeeld worden door de vaste begeleider van de Nachtegalen, Jac van Bommel uit Oosterhout. Voorts werken mee leden van het Radio Phil- harmonisch Orkest, die het koor al eerder assisteerden o.m. bij de bijzon der geslaagde opname van de Krönungs- messe van Mozart. Morgen wordt voor 45-toerenplaten opgenomen een koorwerk uit „Paulus" van Mendelssohn met begeleiding van orkest. Voorts de honderdvijftigse psalm van Cesar Franck voor koor en orgel, het koraal ,,Nun danket alle Gott" van J S. Bach met begeleiding van orgel en twee trompetten en tenslotte het slotkoor uit Judas Macchabeus van G. F. Handel, waarvoor de begeleiding weer in handen is van het orkest, (Advertentie) AMSTERDAM. Het is gistermiddag wel heel erg stil geweest op het Damrak. Het publiek, de beroepshandel, alsmede de arbitrage gaven er de voorkeur aan heel dicht bij huis te blijven, zodat de omzetten in de hoofdfondsen minimaal waren. De stemming voor deze groep van aandelen was prijshoudend, ten opzichte van het slotdividend van dinsdag. Vergeleken met het hoogste niveau gedurende de niet-officiële handel op dinsdagavond met Kon. Olie op 160,20, Philips op 158,60 en Unilever 146,80, viel de stemming gistermiddag wat tegen. Voor Kon. Olie werd betaald 159,70. De koers van dit fonds wordt nog steeds onder druk gehouden door verkopen, zij het op geringe schaal, voor Londense rekening. Uni lever was een dubbeltje hoger op 146,30. Voor dit fonds toonde Zwitserland enige belangstelling. Het Amerikaanse aanbod in de Philipshoek werd aanvankelijk goed op genomen, doch later op de middag daalde de koers van 158,10 tot 157,80 (ƒ157,90). AKU was een half puntje lager op 486,5, terwijl voor Hoogovens, eergisteren 10 pun ten lager, 555 (onv.) werd opgegeven. Gedurende de gehele beursduur bleef de handel in de hoofdfondsen een lusteloos karakter houden. Ook in de scheepvaartsector was het uiterst rustig met zeer geringe koers fluctuaties ten opzichte van eergisteren. De leidende cultures noteerden lager door gering aanbod in een praktisch lege markt. De staatsfondsenmarkt gaf eerder een licht koersherstel te zien, echter met zeer weinig zaken. In de lokale afdelingen werden de aandelen van de metaalbuizenfabriek Excel sior in Oosterhout op 150 a 160 geadviseerd, tegen eergisteren 170 laten en een laatstgedane notering op 190. LONDEN Een staking van Britse havenarbeiders die de Britse handel ernstig had kunnen schaden en dinsdag a.s zou beginnen, is afgelast nadat over eenstemming werd bereikt over loons verhoging. Het stakingsparool was uit gegaan naar alle 63.000 havenarbeiders en gevreesd werd, dat een dergelijke staking de pogingen van de Labourre- gering om de betalingsbalans weer in evenwicht te brengen ernstig zou bena delen. o.a. keramiek - koper en tin. Grote sortering KOOKUITZETTEN SOLA - BRABANTIA - TOMADO, zéér uitgebreid. Verder vele andere Huishoudelijke verrassingen Schorseneren A 50, Selderij - bos 4-10, Knolselderij A 12-16, Sla I 12-16, Sla II 8-10, Spruiten AA I 110-120, AA II 80- 90, A I 60-70, A II 45-50, B I 70, B II 40, C I 30, Tomaten A 920, B 960-1010, C 740-850, Peterselie-bos 4-8, Witlof A I 110-130, Waspeen A I 13-18. BERGEN OP ZOOM. Sla 6—24, bl.- kool 1879, w. kool 6, r. kool 512, sav. 9—19, boerenkool 46, witlof 3492, spruiten 37—124, prei 13—27, uien *~16, selder. 6—17, waspeen 12—15, br. peen 7—8, andijvie 8—72, cox's 17—57, jonathan 1217, goudreinette 1227, gSld. del. 1438, st. rémy 19—27, comtesse 18—31. 's-HERTOGENBOSCH 25 Novem ber. Aanvoer 8370 stuks, 1814 runderen, 566 graskalveren 547 vette kalveren, 1308 nuchtere kalveren, 252 schapen, 17 geiten, 20 fokzeugen, 664 slachtvarkens, 2505 biggen, 677 slachtrunderen. Prijzen: melk- en kalfkoeien 9401570, guste koeien 800—1175, graskalveren 325—525, kalfvaarzen 1065—1450, klam- vaarzen 995—1110, guste vaarzen 835— 960, pinken 575—760, nuchtere kalveren voor fok of mesterij 130285, weide- schapen 90—130, ooien met lammeren 70110, drachtige zeugen 325450, big gen 4864, vette schapen 100145, vet te lammeren 115150, allen per stuk, slachtrunderen extra kwaliteit 4.15 4.35, slachtrunderen le kwaliteit 3.85 4.05, slachtrunderen 2e kwaliteit 3.40 3.65, slachtrunderen 3e kwaliteit 3.10 3.35, vette stieren 3.80—4.15, worstkoei en 2.953.15, allen per kg geslacht ge wicht; vette kalveren le kwaliteit 3.90 4.20, vette kalveren 2e kwaliteit 3.60 3.85, vette kalveren 3e kwaliteit 3.30 3.55, nuchtere slachtkalveren 1.50—1.85, slachtzeugen le kwaliteit 1.60-1.67, 2e kwaliteit 1.531.59, slachtvarkens 1.85 1.97, allen per kg levend gewicht. Overzicht, resp. aanvoer, handel, prij zen: melk- en kalfkoeien minder, rus tig, prijsh.guste koeien minder slepend flauw; jongvee ruim, goed, gehandh.; vette kalveren beperkt, stug, duur; nuchtere kalveren gewoon, trager, wei nig veranderd; schapen en lammeren minder, kalm, weinig veranderd; fok zeugen minder, rustig, stabiel; lopers en biggen minder, kalm, niet lager; slachtvee minder, stug, prijsh.; slacht zeugen groot, williger, gehandhaafd. MIDDELBURG 24 november. An dijvie 15-17, Glasandijvie 31-50, Rode kool 7.20, Boerenkool 14-15, Sav.kool 7- 16, Wittekool 6-18, Prei 12-16, Uien 22- 26, Witlof 71-93, Glassla 8-15, Glassla C 9-11, Spruiten 22-66. Glasveldsla 101- 152, Bloemkool 3 st. 31-57, 4 st. 28-50, 6 st. 24-42, 8 st. 20-31. TERNEUZEN 25 november Glassla 4-16.4, bloemkool a2 18-65, b 93-95, b2 12-79, c2 13-15, afw. 12-56, knolselderij 3-12, selderij 15-17, andijvie 14-40, kroten 4, rode kool 8-10, spitskool 4, sav. kool 7-25, boerenkool 11-20, 'breekpeen 15, was peen 21, prei 22-32, spruiten 34-68, toma ten a2 30-78, c2 30-40, uien 7-24, witlof B 91-103, b2 68-89 afw. 49-66, golden del. 1 85 28-34, 80 31-34, 75 34-36, 70 32-33, 65 26, 2 85 25-27, 80 26-27, 75 25-28, 70 19-25, 65 13-21, 60 12, 3 grof 14-20, goudreinette 1 85 27-28, 80 28-36, 75 27-34, 70 17-25, 65 15-16, 2 85 20-21, 80 18-19, 75 15-16, 70 15-16, 65 12-13, 3 grof 12-13, jonathan 1 80 19-20, 75 17-18, 70 19-20, 65 15-16, 60 12-13, 3 grof 12, cox orange 1 80 58-59, 75 48-56, 70 41-50, 65 34-37, 60 24-28, 55 12-17, 2 80 51-52, 75 47-49, 70 37-38, 65 31-32, 60 22, 55 12-17, 3 grof 14-17, peren doy. du cornice 1 85 71, 80 75-76, 75 79- 80, 70 79-80, 65 74-75, 2d 46. 3 grof 48- 61, 3 fijn 43-45, kroet 32, conference 1 70 49-50, 65 49, 60 45-46, 55 39-42, 2d 34-35, 3 grof 40-46, 3 fijn 25-32, kroet 20-21, comtesse 2 75 21, 70 21-22, 65 16-17, 60 6-7, 3 grof 9-10, st. remy 3 grof 13-18, 3 fijn 18. BREDA, 25 november Andijvie 55-65, Bloemkool A 60-70, B 30-40, C 12-15, Boerenkool 6-10, Kroten A 12-15, Kroten B 6-8, Rodekool 12-16, Witte kool 12-14, Savoyekool-groen 12-16, Bos- peen 15-25, Prei 14-22, Radijzen 12, Konstanz 330 1), Rheinfelden 239 5), Ottenheim 298 17). Straatsburg 255 (—11), Maxau 447 (—13), Plochingen 125 5),-Mannheim 298 21), Stein- bach 125 (+3), Mainz 286 (—16), Bin- gen 200 (—16), Kaub 217 (—17), Trier 320 (—30), Koblenz 254 (—24), Keulen 248 (—26), Ruhrort 451 (—30), Lobith 1093 32), Nijmegen 885 34), Arnhem 890 (—30), Eefde IJssel 420 (—19), De venter 318 (—17), Monsin 5414 16), Borgharen 4032 (—47), Belfeld 1179 (—6), Grave ben. de sluis 580 (+3). (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG De Belgische ambas sadeur in Nederland, baron F. X. van der Straten-Waillet heeft gisteren te Den Haag de nieuwe gebouwen van de Belgisch-Luxemburgse Kamer van Koophandel voor Nederland officieel ge opend. De ambassadeur deed dit na- pens zijn minister van buitenlandse handel en technische bijstand, de heer M. Brasseur, die oorspronkelijk naar Den Haag zou komen, maar zijn post in Brussel niet kan verlaten in verband met de gebeurtenissen in Kongo. In de rede van de Belgische ambas sadeur kwam tot uiting, dat de handels betrekkingen tussen de drie Beneluxlan- den bijzonder goed zijn geworden. De vice-voorzitter van de kamer, dr L. Kympers betoogde verder dat de Belgische export naar Nederland de grootste is en tot ruim vier miljard gulden uitgegroeid is. In de gebouwen wordt tevens ondergebracht de handels afdeling van de Belgische ambassade MINSTENS één mijnwerker is omge komen toen in een steenkolenmijn te Zenica in Zuid-Slavië een ontploffing zich voordeed. Hoe is in Nederland de situatie verge leken met andere Europese landen? En kele sprekende cijfers geven het ant woord: niet al te best. Nederland heeft 165 brevethouders per vliegveld, België, waar aanzienlijk meer brevethouders zijn, slechts veertig. In Nederland is het gedrang overigens toch enorm, want direct na Nederland komt West-Duitsland met 69 brevethou ders per vliegveld, dat zijn er bijna hon derd minder. De cijfers voor Engeland, UTRECHT Beschamend noemt de districtsbestuurder van de katholieke me- taalbewerkersbond „St. Eloy" het feit, dat de erkende vakbonden niet zijn ingelicht over de fusie tussen Bronswerk en de dok- en werf maatschappij Wil ton-Feij en- oord. De bonden hebben het nieuws uit de kranten moeten lezen. In het maand blad van Bronswerk lazen zij voorts het antwoord van de directie op het verzoek van de bonden betreffende toekenning van vier procent ondernemingsgewijze dif ferentiatie. Bij de onderhandelingen was afgespro ken, dat de bondsbestuurders het stand punt van Bronswerk nog zouden verne men. Ze hebben dat nu in het maand blad van de Amersfoortse firma kunnen lezen. 24/11 25/11 24/li 25/11 Staatsleningen Nedexiano 04 oy4 99 99 Nederland 64 96 fe 96H Nederland M 4'/» 94 94*8 Nea. m 4*/i 93 ft 93*8 Nea. oü/2 4'/> 2'/b 93 Nea. ob 4ft 91V* 91A Nea. oo 4fc 9U1/* 907s X Nea öi 4* 9U*s 90*4 Nea Stall 4? 3><> 8UV4 80 Nea oo/i-k üfc 79V4 79*2 Nea 04/1-2 ov* 81 Vs 81*2 Nea. oo/i d'A 81 Vs 81*2 Ned 85/2 84^ Ö4A Nederland il 3 84 84*8 Ned Gtuulb 46 ft 84 84*2 b Ned Dull 41 3 90 90*4 Ned. Invest. 3 97 rt 97A indie 37a 90 Bank en kredietwezen B Ned drein, 0 ld. 30 ob/89 4'/» 92*8 Id 28 60/3-8 4 92*2 Cultures 113 lllVfc B V A My en vet 146 146 i industriële ondernemingen A-k.U. 486*4 487 Deli My t. cert 119 119 Buugov QJ.C.V.o 555 554 Philip* Gem bez iOJ.tti. 157.90 Unuevei c.v .a 146.lv 146.20 Dorische Peti 730*2 730 y4 Durtsche Peti 1»/. 730*2 730*4 Kun Peti. 2t 59.60 160 i scheepvaart en t UI-ÜIV Bkk 102 101 s/4 Java-China Pa* 146% 146 K.L.M t cert K.N.S.M Q.D. 137% 137*4 Stv My Nea 127 128 Nleveit Goudi 97*4 97 v. Ommeren c.v .a 243 *i 240*4 Kutleru t-ioyo scheepv Unie PreniielenirigeD 135 127 135 128 A dam oDl 51 IQ OO-1 LQ 00-2 IQ DO-ft bi eua irt Duiuiechl binahuveu 34 bllsuhede 04 Gravti o2-l Idem o2-2 Kol Lei u 02-1 idem 02-2 lüeui oV ULxecat 02 cunverieei Dare obligatie. if! 1 79 78 82*4 62 3*/, 79*4 79-ia 647S 84*8 64 64*s 37, 78 V* 78 2%, 79 76*8 63 VV 83 x 76 x 89 ft 90*s 90 27» 90 27, 69 y4 37, 89*4 87*4 37, 106*4 I j5 x 3*/, 87 Vs 87 *8 37, 89*2 68*8 A.K.U J lUUt 4'/, -jeiaei Zn 4% KCM suDura 4*4 schuiten ftoxh 41/. 132 93 V* 9U 132 93 y4 89 UoVi Aand ld oeiegg rayen Aig. ft una*. Deiii Cunverto 1-1 pt BBBDei.dep.i-zpi inierDuna* l pi a aam bei.my j o< inierunie S>i iNelo 01 ttoDeco 18i ümut t öi Ver. uez um 8i Lurupai 1 10 pD Bank, krediet -e Aig. Bank Nea AMHO Bank cultuur Dank Gron, ino. cr. b 1318 1318 1U83 1U83 879 111 ib/.bO 208 ii0.be 231 494 532 129 292 y4 66.50 19*4 176 875 711 157 207 110.50 231 498 129 032 24/11 25/11 291*6 66.60 19 1J5%| Bun oaii» utut kazxidaoclaUe Nat Ned. eer». Wea oieaiet B 14 ea. Banaei My Nea Middensl. ts Nea. overzee B K.V.S. ceri. a. Slavenburg b B AID. Beun Aig b tiiij Onr o Aune a uaiu Axg Nulil My Amstei Dr A dam Badasl My A damOioogd.iVijj A dam ttytuig My ANliuVi aal bez Apeld. ueltenlabr beeren tricutlabr beiisdorp intern Bergb J urg. t 25i Berkei s Patent BlaauwDuea Biydenst wui Buis Lucas Borsuiuy Wenry braatmaoh. H aan Breda macn. tabi öiedeiu ver. Deen brocade* bronawerk bunnnann. letlej bu enkorl Caive Carp* Gaieniabx Cenir Suikei My Cur. Bandei My üaaiderop Uagr* Des», tapyttaDi Dikkers en Cu Drie Boelyzer* D.K.U. Duyvu Jx. Lm Da Lnth. Piettery Lrd&i Mij Lxceisioi itungtabi fokker ftura 243 '/4 242*4 133 131 767 215% 215 105*2 105.50 215 210 790 2UO*4 2u5*6 euungen 625 220 133 lou X 161 160 419 419 43* V* 434*i 131 130 y4 313 315 65 x 342 342 121 Vi 121 y4 460 455 258 257 205 204 y4 435 425 108 108 212 zil.70 65 Vi 64*2 802 1 235 234*2 640 J40 640 o31 170 169 720 723 75b 96i y2 9<b 425 419 372 373 179 254 280 280 272 VLZ 142 V, i4i y4 402 y. 400 x 320 326 252 251 237 Vi 238*6 270 225 727 725 170 x 160 131*2 130 240 236 925 Gazelle rywiaDi Geloei Papiet Geiden 1 leien* Gex o La Dl Geve ze en co. Gist- en spu.labi Grinten v CL Gruyter en Zn ö'u Bagexiieyer Cv t Bart tnstr Baven werken Beern van aer Beineken oiert Hero cun. Breda Bey Di uek-Zeianu Boes s uidckiabi Buil. Kattenburg Bull BetoD Mu. Bull. Cotisit. w. Buil. Melksuiker Bum burg Buogenbuscb sen Buouiieyer öt Zn indoia ing. Bur Buuwn inieruaUo Int. gew oetonb Ld ven turn Jongeneei Quulb Kemo kempen Begeer Key Douuiandej Kiedinguiu siiul Kiene buikerw Kun. tabr vü Ale> Kun Papieriabt Kun Zout Ketjej Kurenscüoui Kuua>* vuea. Krumnuu' inut Kun Ver lapui Kwatla cboc Leeuw Papiei Leidse Wuisp Lindeteve* Maciniusn Meel Ned Bakk Mees 63 Menko Meteuur Beton Misset Ui tg Mu Mom Mulle: an Co. 24/11 25/11 288 286 125 486 484 711*2 712 285 285 1158 148*2 142 447 447 139 136 318 323 311 308 451 448 *fc 245 245 380 381 100*4 10U*i 365 370 445 247*2 245 420*4 421 317 316*& 135*2 135 b 402 397 150 150 282 284 429 430 404 403 425 a 420 762 760 133 133 217*2 215 240 235 x 120 286 286 915 910 175 180 117 115 530 528 335 338 244 245 380 380 151W 150 455 460 460 a 457 223 222 lib 115y4 265 265 490 500 b 510 x 490 272*4 270y4 oujnbouwk werk Naarden Cb^aDr Nedap Ned uok My. N.exp papaabx Neü. Kabeuaor. Nea Melkunie Ned. bcneepsb.MLi Neiie wed. v. Neuan Nuverdai-Cate Oranjeboom Overzeese Gas PaiemD Lna My Paitde PDlupa 67c cuiupi Pieiersen auto s tteeauik en Cu Kemeveld macn Hl va Bult Diougd My Kuüaak en Co. KynsiaaJ ocnev expi My bcnuK beton Schuilen Karton SclioJlen ftuxboJ biiiioa de Wit Simun s embJabj öinil Uansa Spaaiueslad Stokvis U Zn. Stuuuisp 1 wen Uit Swaay vaD iabak Pdü c.v Thomas en Dry vei i'Duinsen v Dedr 1 we. Uverz Banu Uaenhoul aieem U mie vei Idem 6 idem 41/. Utermobien Uti asiaiilabi Varusaieau Veen end stin-sp Ver. Uikiabx. Ver. Giaslabx. o l Ver. MachUabi ver. i'uuwtabr v ettewinkej Vezel verwerking 24/11 25/11 365 365 524 524 149 148*6 212 92 ^14*6 336 338 26b 92 *i 92*6 21b 216 b 32u 321 168 171 407 407 38b 3u8 97 97*6 bu u. b/.iu 145 150 178 1/8*6 1/4 U 1/0 ÓÓJ 000 *6 23d -3 b 118 no *6 92 bu '/a Zlu 2ru 2Z4 024 4<U 100 X Uüb O tfU 24b -ou b X41 23b x3 3 900 doo x 192 191 /8 '4*6 219 217 09U X 1)81 Z*u 'u Z4Ö 98 9/ a 192 186 136 i3o*6 HO"/* lib-;» 80 Vs 80 42b t-0 x 292 292 300 299 296 256 260 170 168 390 0 386 414 408 167 164*6 Vlil amy VUsaiiigen katoen Vreoesiem run V Uicaunsoora Walvisvaart Wereidriaven Werrunk s beton W essanen W lil r e> enoora Wit s lexuei Wyers uia b Zaai bei g Zeeuwse couxeci Z wanen Derg-org Aig. Lx pi My. büniun ie rubr biiiiiun rubr Kun Peti i a 2i> idem o A l 26 iviueaxa Lnim ld. eert opi i/ü ld. 1 winstbew ld. 4 winstbew Oost-Borneo My gebeep vaart ft urnes* Oostzee Uoiiarlondsen Anaconda beUiieiicm Steei General Lieclric General Motors Proct and Gambi. ttepubiic SUe Shell OU U.S Steel 24/11 25/11 222 166*6 220 222 122 220 62 123 Idu '/2 62 403 4oU 210 205 437 437 190 186 210 b 212 bo9 536 107 10b x 3Ub 30b 989*6 1U00 uieuru 38.59 39.5C 5001; 424*6 422 159 lbö.5( 160 160 2955 2950 3290 3325 77 b 77 464 9ÜVi 55 36% 91% 98% 86% 44% 59% 463 95Ü 91% 99% 44A 59% 54% b bieden m gedaan en bieden S gedaan en laten X laten d dividend c ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7