„ZOO" VRAAGT ZICH AF WAT EEN MENS IS Baron Bluff en de Bluff-Blues Programma's radio en t.v. Première bij Nieuw Rotterdams Toneel ant -!«® Mevrouw mr. Erica van Dijk niet meer in t.v.-rechtbank Nederlandse componisten bij jubilerend Residentie-Orkest „ot®®®* SINT swr Opa's krant -m j •Sluis uw hind goed beschermd tegen Prix Concourt voor Georges Conchon Sluis Radio Boy Edgar wint de grote jazsprijs Parijse toneelgroep: Vertolking Molière voor middelbare scholieren Volgend jaar politierech ter-zaken Televisie after shave lotion Verzameling Hulton in museum Boymans 5 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 24 NOVEMBER 1964 S ROTTERDAM De Franse ver zetsstrijder Vercors, die na de oor log bijna de hele wereld heeft af gereisd om te pleiten voor een be tere verstandhouding tussen de volkeren onderling, stelt in zijn to neelstuk „Zoo of de menslievende moordenaar" de vraag: „Hoe zit het nu eigenlijk met dat mens zijn van ons?". Vercors is, vooral na zijn eigen nare ervaringen met de waanzinnige rassentheorieën van het „Herrenvolk", van mening dat het hele rassenvraagstuk te herlei den is tot een gebrek aan voorstel lingsvermogen. De mens kan zich niet indenken, dat er ook mensen bestaan, die niet op hem lijken. Toch geeft ook Vercors geen antwoord op de vraag „Wat is nu eigenlijk een mens?" Hij wil dat, afgezien van het feit, dat een antwoord ver boven zijn macht ligt, ook niet eens. Met „Zoo of de Menslievende moordenaar" wil hij bovenal aantonen hoe bespottelijk en bekrompen de stelling „U lijkt op mij, u bent mijn medemens" is. Én om zijn publiek te overtuigen, hardhandig te overtuigen zelfs, heeft hij de vorm van de satire gekozen. Het is ook de enig juiste vorm, zo komt het ons voor, want het publiek giert van het lachen en dus zal het stuk veel toeschouwers trekken maar zodra de mensen in de zaal on derwerp van gesprek worden, krijgt het lachen iets krampachtigs, iets van het lachen van de bekende boer. Rob de Vries, die Vercors' satire regis seert bij het Nieuw Rotterdams Toneel, dat als een van de vele gezelschappen in heel Europa „Zoo" op het repertoire heeft genomen, heeft bij zijn enscenering ook alle accent gelegd op de kluchtige kant van het toneelstuk. Van een zwaar wichtig praatstuk, waarin theorieën ge wikt en gewogen worden, wat men mis schien zou veronderstellen op grond van het thema, is dan ook geen sprake. Wat Vercors opdient is eigenlijk heel eenvoudig. Een journalist is op Nieuw Guinea getuige van de ontdekking van een apesoort, met veel menselijke ken merken of zo men wil een mensenras, dat niet ver van de mensapen af staat, De journalist nu doodt een (kunstmatig verwekt) „jong" van de „Tropies", zo als de wezens al gauw gedoopt worden, om door de rechter te laten uitmaken of deze Tropies nu mensen of beesten zijn. In een groots opgezet proces kan men het echter niet met elkaar eens worden. In het proces voert Vercors kostelijke figuren ten tonele, die ech ter ondanks alle dwaas wetenschappelijk gebral, dat het merendeel van hun tekst vormt, toch behartenswaardige dingen zeggen. Zo maakt men kennis met de ca- pucijner pater Pop, een taalgeleerde die de Amerikanen met hun woordkeus van nauwelijks 400 woorden minder acht dan de oerwoudbewoners, professor Knaatsch die ook al niet weet waar het menszijn begint, maar „recht op lopen en gebruik maken van de handen" al een heel ding vindt, professor Kreps die met zijn voor stel tot moord het hele zaakje aan het rollen heeft gebracht, een lijkschouwer, die alleen waarneemt hoe de dood ont staan is, maar wat er nu dood is geen zier interesseert, een huisarts, die alleen gelooft in de superioriteit van het blanke ras om de voornaamste getuigen maar te noemen. Vreemd is, dat alleen de ge tuigen in het stuk schertsfiguren zijn. De rechters, de officieren van justitie, de advocaat en de juryleden zijn veel reëler getekend. Vercors wil hiermee aangeven, dat niet de wetenschap moet uitmaken wat een mens is, maar de gewone mensen zelf. En dit gebeurt dan ook. Nadat de jury de Tropies zelf gezien heeft (een kijkje in de zaal heeft genomen) besluit zij dat deze wezens mensen zijn. Omdat de journalist doodde voor hij wist dat zijn slachtoffer een mens was, gaat hij vrij uit. Ondertussen weten de toeschou wers wel wat nu een Tropie is, maar niet wat een mens is. En na het zien (Advertentie) (Advertentie) PARIJS Frankrjjks hoogste letter kundeprijs, de prix Goncourt, is toege kend aan Georges Conchon voor zijn ro man „l'état sauvage". De prix Renaudot, een andere belang rijke letterkundige prys, is toegewezen aan Jean-Pierre Fay voor zijn roman „l'Ecluse". In l'état sauvage vertelt Conchon, een ambtenaar bij de griffie van de Franse senaat, die reeds verschilllende romans heeft geschreven, de geschiedenis van een Unesco-functionaris in een Afrikaan se hoofdstad waar hij op een blanke vrouw verliefd wordt. De prix Goncourt bestaat uit een luttel bedrag maar garandeert de winnaar, dat zijn boek op de lijst van best-sellers komt. (Advertentie) van „Zoo" is dat eens te meer een in trigerende vraag. Veel aandacht is gewijd aan het ge geven en de uitwerking van dit gegeven. Over de wijze waarop het NRT „Zoo' presenteert kan men veel korter zijn. Rob de Vries en een groot aantal leden van het gezelschap hebben van dit ty pisch ensemble-stuk een onvergetelijke voorstelling gemaakt. In „Zoo" moeten veel „mannetjes" gemaakt worden. Hier mee hadden ervaren spelers als Steye van Brandenberg, Luc en Pieter Lutz, Adolf Rijkens. Sacco van der Made, Jan Lemaire en Robert Sobels niet de minste moeite. Het tegenspel van de „reëele mensen" zoals dus al degenen, die het proces voeren is zorgvuldig afgewogen tegen de kluchtigheid, die de getuigen uit de wetenschappelijke wereld aan de dag leggen. Zo brachten Johan Schmitz Eric Schneider en Tom van Beek hun rollen van rechter, verdediger en be klaagde met de ernst die toch wel duide lijk maakt, dat „Zoo of de menslievende moordenaar'' niet zo maar een kome die is. F.-J. v.d. H 3 Sterren u'oNS n#ns^nV95 Ctoef uw lievelingsvogel het beste: verpakte vogel voeders I Dinsdag 24 november HILVERSUM 1 402 M KRO: 12.000 Angelus. 12.04 Volksliede ren en -dansen uit verschillende landen. 12.30 Mededelingen t.b.v land- en tuin bouw. 12.33 Voor de boeren 12.45 Actua liteiten eventueel grammofoonmuziek. 12 55 Religieus nieuws 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek en praatje. 14.00 Voor de plattelandsvrou wen. 14.10 Lichte- en amusementsmu ziek (gr.). 14.50 Lichtbaken, lezing. 15.00. Rieleksen! ..amusementsprogramma (her h v. zaterdag jl.) 16.00 Voor de zieken. 16.30 Gebedsdienst 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders 1750 Rege ringsuitzending: Het eiland Bonaire. Spreker: Henk Dennert. 18.00 Licht in strumentaal ensemble. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. Bedreigde middenstand? Tot u spreekt: de Heer P. Jongeling, lid van de Tweede Kamer 18.30 Radio Volks-Universiteit: Weihnachten Christmas Noël, door Tom Hoogland 19.00 Nieuws. 19.10 Ac tualiteiten. 19.30 Metropole-orkest en zangsoliste: lichte muziek 20.00 Vlieg tuig op hol, hoorspel. 21.25 Kerkorgel- concert: oude en moderne muziek. 21.55 Instrumentaal ensemble: moderne ope- ra-muziek (gr.) 22.05 Hier is Rajghat: klankbeeld over India. 22.25 Boekbespre. king. 22.30 Nieuws. 22?a epiloog. 22.45 Liedjes 23.15 Lichte grammofoonmuziek. 2355-24.00 Nieuws. HILVERSUM 2 298 M AVRO: 12.00 Lichte grammofoonmu ziek. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzen ding voor de landbouw 12.30 Medede lingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.33 Orgel en viool. 13.00 Nieuws. 1315 Mede delingen, eventueel actueel of grammo foonmuziek 13.25 Beursberichten 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Voor de vrouw 14.40 Schoolradio. 1500 Lich te grammofoonmuziek. 15.30 Melange actueel a:llerlei 160.0 Nieuws 16.02 Ste- reofonische uitzending Fluit, piano en clavecimbel moderne muziek. 16.30 Voor de jeugd 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel. 18.20 Licht ensemble met zangsoliste. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen 19.05 Operagragmen- ten (gr. 20.00 Nieuws 20.05 Radar, ra dioperiodiek 20.45 Licht ensemble. 21.10 Van. voor en door amateurs. 21.30 Weet ik veel een wedstrijd in kennis 21.45 Sitêr, een radiotijdschrift voor gitaris ten 21.55 Pianorecital: klassieke en mo derne muziek 22.30 Nieuws en medede lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gespro ken brief. 23.05 Modern toneel: theater kroniek. 23.40 Licht instrumentaal trio. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu ziek. 12.15 Lichte muziek (12.25 Weer bericht en berichten). 12.50 Beursberich. ten en programmaoverzicht. 13.0° Nieuws 13.20 Kamermuziek 14.00 Nieuws 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek. 1600 Nieuws 1630 Beursberich ten 16.09 Duitse les. 16.24 Moderne mu ziek 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws en mededelingen. 17.15 Jazzmu ziek 17.45 Blaasmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten 18.30 Gevarieerde mu ziek. 18.45 Sport 18.52 Lichte muziek. 19 00 Nieuws en radiokroniek 19.40 Draaiorgelmuziek 19.50 Voer de midden stand 20.00 Hoorspel. 20.50 Stemmige muziek. 22.00 Nieuws en berichten 22.15 Amerikaanse volksmuziek 22.45 De Ze ven Kunsten 23.00 Nieuws 23.05 stem mig gemengd avondprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart. BRUSSEL FRANS 484 M 12.02 Gevarieerde muziek en actuali teiten. (13.00 Nieuws) 14.33 Gevarieerd programma. 16.08 Pianorecital. 17.00 Nieuws, kroniek en berichten. 1745 Lichte muziek 18.02 Voor de soldaten. 18.27 Lichte muziek. 18.50 Feuilleton. 19 15 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Les Pecheurs de perles, opera. 22.00 Wereldnieuws 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws. Woensdag 25 november HILVERSUM 1 402 M NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie ke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. .00 Nieuws 8.15 Gewijde muziek (opn en gr). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8 50 Hongaarse volksliederen (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klas. gram- 1 ofoonmuziek 10.30 Morgendienst 11.00 Gewijde muziek (gr) 11.30 Lichte or kestmuziek en zangsoliste 11.50 Caba ret. HILVERSUM 2 298 M VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied' 8.15 Lichte grammofoonmuziek 8.50 Ochtendgym nastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje 9.05 Klas. grammofoonmuziek VPRO' 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Romanti sche grammofoonmuziek. 10.25 Repor tage congres Algemene Nederlandse A- grarische Bedrijfsbond 10.35 Lichte grammofoonmuziek 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw, 11.40 Hcbokwartel: mo derne muziek (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM De jury, aangewezen door het comité grote prijs van de Ne derlandse jazz, heeft de prijs voor 1964 toegekend aan de Amsterdamse orkest- leider-componist-arrangeur dr. Boy Ed gar. De overwegingen, welke bij deze uit spraak een rol hebben gespeeld, waren dat dr. Edgar gehonoreerd wordt vooi de wijze waarop hij gedurende vier jaar Boy's Big Band heeft geleid en waarbij hij slaagde veel uiteenlopende muzikale opvattingen en karakters tot een geheel samen deed smelten en te sti muleren tot voor Nederland ongekende prestaties. Ondanks het feit dat een jazzorkest in Nederland oconomisch geen enkele levensvatbaarheid bezit, weet hij voor de band steeds nieuwe werkmoge- lijkheden te ontsluiten. DEN HAAG De Cie Les Réalisatiom Théatrales uit Parijs komt in het begir van het volgend jaar schoolvoorstellin gen geven van L'Avare van Molire. Dc regie is in handen van George Vitaly Het gezelschap speelt donderdag 11 maart in de Bredase Stadsschouwburg en een week later, 18 maart zal het te zien zijn in de schouwburg te Roosen daal. Voor de scholieren uit Eindhoven en omgeving komt het op vrijdag lf maart naar de Stadsschouwburg. In Til burg wordt het gespeeld donderdag 25 maart eveneens in de stadsschouwburg De voorstellingen geschieden onder aus- êiciën van WIKOR te 's Gravenhage. 'eze stichting heeft als werk- en in formatiecentrum voor kunst ten dienste van het onderwijs aan de rijpere jeugd reeds veel belangrijk werk verricht. Een van haar activiteiten is het uitnodi gen van toneelgroepen uit 't buitenland die schoolvoorstellingen verzorgen van bijzonder hoog gehalte. Middelbare scholieren worden op die manier op een prettige wijze vertrouwd gemaakt met meesterwerken uit de wereldlitera tuur in de oorspronkelijke taal. Van be lang is ook het feit, dat hun belangstel ling wordt aangewakkerd, zodat zij ook later tot de geregelde schouwburgbe zoekers kunnen gaan behoren. De leerlingen worden reeds enige tijd tevoren grondig voorbereid. WIKOR verstrekt tekstboekjes, die met de le raar worden doorgenomen en verklaard Hierdoor is de jeugd in de gelegenheid voor honderd procent te genieten van de stukken en gaat er ook voor degenen, die niet bepaald een talenknobbel be zitten niets verloren. (Advertentie) juist als St.NicoIaas geschenk! Veroverend fris.. VERKRIJGBAAR BIJ UW KAPPER. (Van onze radio- en t.v.redacteur) HILVERSUM De charmante A ^ter- darr/e juriste mevrouw mr. Erica van Dif.i, die samen met de VARA-regisseui Milo Anstadt zoveel succes oogstte mei de presentatie van de tv-rechtbank vooi de camera's, gaat haar televisiewerk be ëindigen. Haar gezin eist de volle aan dacht op, temeer waar ook haar echt genoot de bekende pianist-componisl Henk van Dijk druk bezet is en juisl deze tv-nrodukties een maandenlange voorbereiding vragen. De eerstvolgende uitzending op hel scherm kunnen de kijkers pas in fe bruari verwachten. Het zal dan niel een gedramatiseerde produktie van een rechtbankzitting zijn, maar een zaak vooi de politierechter. Regisseur Milo Anstadt is namelijk terecht van mening, dat de toeschouwers in de afgelopen jaren be hoorlijk zijn geïnformeerd over de gang van zaken bij een rechtbankzitting. Daar om wil hij in de komende afleveringen andere rechtscolleges op het beeldscherm brengen. Daarmee voorkomt men 'e fout dat men de kijkers slechts een facet van onze gerechtelijke instellingen laat zien, terwijl men bovendien de grote kans loopt in herhalingen te vervallen. Milo Anstadt wil daarom nog in het voorjaar zich drie tv-zaken voor de groene tafel van de politierechter laten afspelen. Maar hij denkt ook aan be handeling van procedures voor de krijgs- ROTTERDAM Van zaterdag 28 no vember 1964 tot en met zondag 17 januari 1965 wordt in het Museum Boymans-van Beuningen de verzameling van Sir Ed ward en Lady Hulton uit Londen geëxpo seerd. Hoewel eerst na de laatste wereld oorlog gevormd, is deze verzameling thans, zoals Sir John Rothenstein in zyn begeleidend woord in de catalogus schrijft een van de meest vooraanstaande parti culiere verzamelingen van moderne kunst in Engeland geworden. Zij omvat werken vanaf meesters als Degas, Cezanne en Monet, tot kunste naars als Giacometti, Ben Nicholson, De Staël en Mark Tobey toe. De „grootmees ters" van de moderne kunst, Picasso, Ma tisse, Braque, Léger, Rouault, Chagall zijn met werken, die van het gevoel voor kwaliteit van de verzamelaars getuigen in de collectie opgenomen. Zowel schil der- en tekenkunst als beeldhouwkunst hebben de belangstelling van de verza melaars: Arp, Marino Marini, Henri Moore, Paolozzi zijn met sculpturen ver tegenwoordigd. Haar bekroning en unieke betekenis vindt de verzameling echter in een groep van niet minder dan vijftig werken van Paul Klee, lopend van 1905 tot 1938. De zekerheid waarmee de keuze van deze werken gedaan is, het persoonlijke ka rakter dat de verzameling daardoor bezit wijst op een bijzondere affiniteit van de verzamelaarster met de kunst van Klee Dinsdag 24 november NEDERLAND 1 NOT-NTS: 11.05-11.30 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Weekjournaal vooi gehoor gestoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst, quizprogramma. 21.15 Literair gesprek. 21.45 Lurelei Ca baret. 22.25 Actueel Humanisme NTS: 22 35-22.40 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.01 Muzikaal programma. 20.20 Station Petticoat, TV-film. 20.45 Wat zegt zo'n naam u nog? wetenschappelijke docu mentaire. NTS: 21.05 Liselott, muzikale fantasie uit Scandinavië NCRV: 21.55 Attentie. CVK-WIKOR: 22.10-22.35 Op spraak: Kernwapenrapport, gesprek BELGIë VLAAMS 14.05-15.15 Schooltelevisie 18.45 Engel se les 19.00 Zandmannetje. 19.05 Tijd voor li, quiz. 19.30 De Flintstones, te kenfilm 19.55 Hier spreekt men Neder lands. 19.59 Weerbericht. 20.00 Nieuws. 20.25 Penelope gevarieerd programma. 20.50 Panorama 21.30 Kleinkunstpro- gramma 22.05 Gastprogramma; de Ka tholieke gedachte in aktie 22.35 Nieuws. BELGIë FRANS 14.15 en 15.05 Schooltelevisie. 18.30 Be richten. 18.33 Nederlandse les 19.00 Uit zending van filosofie- en lekenmoraal. 19.30 De evolutie van de vrouw 19.45 Le temps des copains. TV-feuilleton. 20.00 Journaal 2030 Mailen 33-33, ge varieerd programma 21.35 Cine-Club de minuit: A tout prendre, film 22.50 Journaal. DEN HAAG Het Residentie-Orkest onder leiding van Willem van Otterloo herdacht zijn zestigjarig bestaan met een jubileumconcert In de Kurzaal te Sche- veningen. Als eerste werk klonk de Symfonische Suite uit de muziek bij „Elektra" van Sophocles, welke Alphons Diepenbrock in 1920 componeerde. Deze aan verschil lende stemmingen onderhevige composi tie van een der begaafdste toondichters van zijn generatie liet niet na, mede door de perfecte uitvoering, grote indruk te maken. Hetzelfde kan gezegd worden van Pijpers Derde Symfonie, zeker een der belangrijkste Nederlandse orkestwer ken uit de eerste helft van deze eeuw Zowel de overrompelende felheid in klank en ritme, als de niet geringe lyri sche kwaliteiten van deze partituur wer den door Van Otterloo en de zijnen op sublieme wijze gerealiseerd. Het tweede deel van het programma bracht twee premières, met name het Pianoconcert van Kees van Baaren en de „Symfonische Klankfiguren" van Henk Badings. In het eerstgenoemde werk was Theo Bruins solist', die de veeleisende partij, welke eerder aan pia- (Advertentie) raad, de raad voor de scheepvaart, de raad voor de luchtvaart, het ambtenaren gerecht en het medisch tuchtcollege. Uiteraard zullen dan in de resp. rechts colleges geheel andere juridisch deskun digen een plaats moeten krijgen. Dit be tekent dat vertrouwde figuren als de tv- rechtbankpresident prof. dr. W.G. Belin- fante, de rechter mr. J. Roelse en me vrouw mr. Erica van Dijk, zomede de griffier mr. Susanne Hoogendijk en de officier van justitie mr. G.J.P. Cammel- beeck niet meer zullen terugkeren, be houdens in incidentele gevallen. Voorts ligt het in het voornemen van regisseur Anstadt om de televisie-uitzendingen van dergelijke rechtszaken slechts op één avond te concentreren en niet, zoals ge bruikelijk over twee avonden te verde len. Dank zij het feit dat er thans twee tv-netten zijn, is hiertoe de mogelijkheid geschapen. (Advertentie) Op het bericht dat de Rijssense i calvinisten front zijn gaan maken i tegen Sint Nicolaas, heb ik mij naai i het hoofdkwartier (zoals dat dan i heet) van de Goedheilig Man (zoals i hij dan heet) gespoed, teneinde de i gespannen situatie met hem te be- i spreken. „U hebt ongetwijfeld gehoord dat 1 de calvinisten van Rijssen tegen uw 1 intocht, tegen uw ontvangst ten ge- 1 meentehuize en tegen u zelf zijn" 1 zo sprak ik de Sint (zoals hij ook wel genoemd wordt) aan, „wat is hierop uw commentaar?" Sinterklaas keek me ietwat ver- l wonderd aan. „Nee, ik had er niets l van gehoord, zeg", antwoordde hij i luchtigjes, een suikerbeest voor een i braaf jongetje inpakkend. „Goed, i dan weet u het nu", drong ik, als i een tv-reporter aan, „wat is uw i commentaar?" „Geen commentaar", zei hij, het hoofd schuddend zodat zijn volle baard wapperde. „Maar Sinter klaas!" riep ik, „er is tegen u gea geerd, men zet u de voet dwars, er is oppositie, daar moet u zich toch i tegen verweren!" De Sint hield op met het sorteren van een onoverzichtelijke berg mar- 1 sepeinfiguren en keek mij bedrukt aan. „O, moet dat?" vroeg hij een beetje moe. „Ja natuurlijk", zei ik 1 ijverig, „u geniet gastvrijheid in Nederland en u hebt zich, al staat u dan boven de meeste wetten, toch te onderwerpen aan onze tradities. En als er ruzie te maken valt, dan dient u mee te doen,in de krant en op de teevee". Hij knikte bedachtzaam. „Wie wa ren er ook weer tegen me, zei u?" vroeg hij. „De calvinisten", antwoordde ik. „Wat zijn dat?" wilde hij weten. „Ja, hoor eens hier, Sint", zei ik i streng, „een beroep op onwetend heid gaat niet op, u bent bovendien bisschop en het is dus gewoon een kwestie van vakkennis te weten wat calvinisten zijn". „En toch heb ik er nooit van ge hoord", sprak de Sint kleintjes. „Goed dan", gaf ik toe, „ik zal het u uitleggen". Bezwerend stak Sinterklaas de witgehandschoende hand op. „Niet te theologisch en zo hè?" smeekte i hij. Ik verklaarde hem in eenvoudige termen dat calvinisten mensen zijn i de alle niet-calvinisten en voorna- melijk de volgelingen van Rome vervloekte afgodendienaars vinden. Mijter en kromstaf wekken hun af- schuw op en derhalve stuit de figuur van Sinterklaas hen tegen de recht zinnige borst. Juist", zei hij nadenkend, toen ik uitgesproken was. „En wat nu? Word ik er nu uitgegooid?" „Neen, zó veel calvinisten hebben we nu ook weer niet", stelde ik hem gerust, „maar er wordt van u ver wacht dat u zich verdedigt, dat u een tegenaanval onderneemt. Bel Bussum maar op". Hij dacht even na. „Zijn er ook kleine calvinistjes?" vroeg hij toen. „Natuurlijk", zei ik, „zij planten zich gewoon voort, rechtlijnig maar doeltreffend, en ze hebben dus kin deren die echter niet in Sinterklaas mogen geloven". „Waarin moeten ze dan geloven?' vroeg Sint Nicolaas. „In het caluinisme, ongetwijfeld", 1 zei ik. De Sint stond op met een resoluut gebaar. „Wat gaat u doen?" vroeg ik. „Die kinderen een reusachtige i hoeveelheid surprises brengen", i sprak hij monter, „zij hebben er het meest behoefte aan". PRAET-MAECKER TAARTJES Miss Alice Leake uit Hampstead vierde haar 103e verjaardag in bla- I kende gezondheid. Haar „jongere zus- l jes" Ada (90) en Grace (91) gingen met de taartjes rond. ONTSNAPT Twee mannen, die verblijf hielden in een hotel te Kennford (Engeland) speelden het klaar om voor een be drag van een ton te stelen aan drank i en sigaretten en daarna spoorloos te verdwijnen. Men vermoedt, dat men te maken heeft met een paar ontsnapte gevan genen. Kyk eens, wat ik op de uitverkoop op de kop heb kunnen tikken. TOPLESS Een „topless" was het succes van de avond op een nationale wedstrijd in het Italiaanse San Vincenzo. Alle aanwezigen waren er weg van en de politie kneep een oogje dicht. Van een bovenstukloos dameskle dingstuk was evenwel geen sprake. Topless was de naam van de cocktail, die de jaarlijkse wedstrijd van Ita- liaanse barmen won. Het recept was van Tonino Palazzi uit Turijn en hier is het: twee delen wodka, een deel Cinzano-dry, een deel i gele Chartreuse, twee lepels Tanger- likeur en een sinaasappelschil. KENNEDY-BERG Premier Lester Pearson van Canada heeft meegedeeld dat een 4800 m i hoge berg in het Yukongebied in Ca- i nada's verre noorden, 24 km van de grens met de Amerikaanse staat Alas ka, genoemd zal worden naar wijlen president John F. Kennedy. „Kennedy", zei Pearson, „was als een berg duidelijk van profiel en groot van visie". Canada zal voorts aan het John Fitzgerald Kennedy memorial library fund 100.000 dollar bijdragen. ALCOHOL Bij een kerk in Plymouth in het graafschap Devon staat een bord met het opschrift: „Alcohol is uw grootste vijand". Op een aanplakbord een eindje ver der staat te lezen: „Maak uw groot ste vijand tot uw beste vriend". KUUR Leonard Bartlett uit Londen heeft echtscheiding gekregen van de vrouw, die om gezondheidsredenen moest gaan golfspelen, maar er zo bezeten van raakte dat man en kinderen er door verwaarloosd werden. Mevrouw Bartlett vertoefde zo dikwijls op het golfterrein, dat ze geen tijd meer vond om te winkelen, te koken en de andere dingen te doen die tot het domein van de vrouw be horen en als ze al eens thuis was, zei Bartlett, was ze zo vervelend voor hem en hun twee kinderen, dat hij de deur uitliep. De rechter was van mening dat me vrouw Bartlett het golfspelen had aan gevat als smoesje om haar huishou delijke plichten te kunnen ontduiken. DE LOOPGRAVEN Vlaanderen, 24 november 1914 Over de loopgraven wordt verschillend geoordeeld, velen schrijven over de onbeschrijfelijke ellende, welke er wordt ondergaan, anderen gewagen van een zeker comfort. Beide partijen hebben gelijk, omdat zij spreken over verschillende loopgraven. Langs het geheele front in Vlaande ren zijn aan Duitsche zijde twee rijen aarden versterkingen. De eerste is die van de troepen, die werkelijk in het vuur zijn; de tweede is de schuilplaats der aflossingstroepen. Deze laatste loopgraven zijn voor een groot deel van binnen bekleed met matten en dekens. Zij zijn geheel overdekt en gesloten aan de kant van den vijand. De soldaten zingen en praten er; som migen, die in het bezit zijn van een petroleumstel bereiden er soms een extra-maal en het is meestal slechts een verdwaald projectiel, dat er in slaat. Heel anders echter is het in de loopgraven der eerste linie, die soms 800 tot 1000 meter naar voren liggen. Deze loopgraven staan soms dag en nacht onder vuur. Zij zijn natuurlijk aan de zijde van den vijand niet ge sloten en vooral de Duitschers hebben van de zware regen en sneeuwval veel te lijden. Van een afdoende dakbe dekking is op de meeste plaatsen geen sprake. Van voedselvoorziening is in de eerste linie evenmin sprake; de troepen, die gaan aflossen, nemen voor 24 uur voedsel mee. Het vervoer der gewonden en dooden geschiedt 's avonds en 's nachts. nistische acrobatiek doet denken, met grote virtuositeit en trefzekerheid uit voerde. Overigens klinkt dit in seriële stijl geschreven werk meer verstandelijk bedacht dan spontaan muzikaal gecom poneerd. Goed vakwerk zonder meer. Geheel anders waren de indrukken van Badings' werk. Deze in feite 12e symfo nie frappeerde aanvankelijk door con ceptie en muzikale inhoud. De componist heeft in dit werk willen bewijzen dat zijn met de elektronische klankconcepties op gedane ervaringen ook te realiseren zijn met de traditionele instrumenten. De re sultaten daarvan waren voor wat de eer ste perioden van dit opus betrof technisch en muzikaal bevredigend, maar de laatste fase werd een grote anti-climax. „Vee lawaai om niets" zouden we dit deel kunnen noemen. Badings had de zaak compositorisch-technisch dermate over trokken, dat we minutenlang in een baaierd van frenetiek klankgeweld ge vangen bleven waarin niets meer te on derscheiden viel. Ook in deze vertolkingen heeft het Residentie-Orkest uitstekend gespeeld, het heeft trouwens de gehele avond briljant gemusiceerd en dat maakt het begrijpe lijk waarom het ook internationaal zeer goed aangeschreven staat. COR BACKERS Seaf uw Uevelingsvogel het beste: verpakte vogelvoederst 203. ,,Het heet: .Moeder laat je groeten' zo kon digde Franky baron Bluff's song aan. „Aaah..." zeiden de dames getroffen. Daar op zette Franky het lied in: „Moesje laat je groeten haar ogen staan zo droef, zij wankelt op haar voeten haar jongen werd een boef!" Op dat ogenblik al konder de dames zich niet meei goedhouden en het volgende couplet werd begeleid door een onderdrukt snikken Franky legde nog een ex- ♦ra triller in zijn stem. ,,Hij had bruin haar en sproeten, in elke wang 'n groef, Joost weet wat hij nu doet en waar hij thans vertoeft.." Baron Bluff luisterde kritisch toe en hield de overige toehoor ders scherp in de gaten „Mijn song is een schot mid den in de roos.." stelde hij tevreden vast. „Nu komt het laatste couplet, waarin moeder haar jongen in de cel gaat bezoeken met ap pelstroop en eierkoeken. Ik ben benieuwd hoe dat uit pakt...! "Nu, dit laatste o- vertrof alle verwachtingen. Zelfs Franky, die toch veel gewend was keek verbaasd naar de bezwijmende en jammerende dames aan lijn voeten..

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13