„ZOO" VRAAGT ZICH AF
WAT EEN MENS IS
Baron Bluff en de Bluff-Blues
Programma's radio en t.v.
Première bij Nieuw Rotterdams Toneel
ant
-!«®
Mevrouw mr. Erica van Dijk
niet meer in t.v.-rechtbank
Nederlandse componisten bij
jubilerend Residentie-Orkest
„ot®®®*
SINT
swr Opa's krant -m j
•Sluis
uw hind goed
beschermd tegen
Prix Concourt voor
Georges Conchon
Sluis
Radio
Boy Edgar wint de
grote jazsprijs
Parijse toneelgroep:
Vertolking Molière
voor middelbare
scholieren
Volgend jaar politierech ter-zaken
Televisie
after
shave
lotion
Verzameling Hulton in
museum Boymans
5
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 24 NOVEMBER 1964
S
ROTTERDAM De Franse ver
zetsstrijder Vercors, die na de oor
log bijna de hele wereld heeft af
gereisd om te pleiten voor een be
tere verstandhouding tussen de
volkeren onderling, stelt in zijn to
neelstuk „Zoo of de menslievende
moordenaar" de vraag: „Hoe zit
het nu eigenlijk met dat mens zijn
van ons?". Vercors is, vooral na
zijn eigen nare ervaringen met de
waanzinnige rassentheorieën van
het „Herrenvolk", van mening dat
het hele rassenvraagstuk te herlei
den is tot een gebrek aan voorstel
lingsvermogen. De mens kan zich
niet indenken, dat er ook mensen
bestaan, die niet op hem lijken.
Toch geeft ook Vercors geen antwoord
op de vraag „Wat is nu eigenlijk een
mens?" Hij wil dat, afgezien van het
feit, dat een antwoord ver boven zijn
macht ligt, ook niet eens. Met „Zoo of
de Menslievende moordenaar" wil hij
bovenal aantonen hoe bespottelijk en
bekrompen de stelling „U lijkt op mij,
u bent mijn medemens" is. Én om zijn
publiek te overtuigen, hardhandig te
overtuigen zelfs, heeft hij de vorm van
de satire gekozen. Het is ook de enig
juiste vorm, zo komt het ons voor, want
het publiek giert van het lachen en dus
zal het stuk veel toeschouwers trekken
maar zodra de mensen in de zaal on
derwerp van gesprek worden, krijgt het
lachen iets krampachtigs, iets van het
lachen van de bekende boer.
Rob de Vries, die Vercors' satire regis
seert bij het Nieuw Rotterdams Toneel,
dat als een van de vele gezelschappen in
heel Europa „Zoo" op het repertoire
heeft genomen, heeft bij zijn enscenering
ook alle accent gelegd op de kluchtige
kant van het toneelstuk. Van een zwaar
wichtig praatstuk, waarin theorieën ge
wikt en gewogen worden, wat men mis
schien zou veronderstellen op grond van
het thema, is dan ook geen sprake.
Wat Vercors opdient is eigenlijk heel
eenvoudig. Een journalist is op Nieuw
Guinea getuige van de ontdekking van
een apesoort, met veel menselijke ken
merken of zo men wil een mensenras,
dat niet ver van de mensapen af staat,
De journalist nu doodt een (kunstmatig
verwekt) „jong" van de „Tropies", zo
als de wezens al gauw gedoopt worden,
om door de rechter te laten uitmaken
of deze Tropies nu mensen of beesten
zijn. In een groots opgezet proces kan
men het echter niet met elkaar eens
worden. In het proces voert Vercors
kostelijke figuren ten tonele, die ech
ter ondanks alle dwaas wetenschappelijk
gebral, dat het merendeel van hun tekst
vormt, toch behartenswaardige dingen
zeggen. Zo maakt men kennis met de ca-
pucijner pater Pop, een taalgeleerde die
de Amerikanen met hun woordkeus van
nauwelijks 400 woorden minder acht dan
de oerwoudbewoners, professor Knaatsch
die ook al niet weet waar het menszijn
begint, maar „recht op lopen en gebruik
maken van de handen" al een heel ding
vindt, professor Kreps die met zijn voor
stel tot moord het hele zaakje aan het
rollen heeft gebracht, een lijkschouwer,
die alleen waarneemt hoe de dood ont
staan is, maar wat er nu dood is geen
zier interesseert, een huisarts, die alleen
gelooft in de superioriteit van het blanke
ras om de voornaamste getuigen maar te
noemen. Vreemd is, dat alleen de ge
tuigen in het stuk schertsfiguren zijn.
De rechters, de officieren van justitie, de
advocaat en de juryleden zijn veel reëler
getekend. Vercors wil hiermee aangeven,
dat niet de wetenschap moet uitmaken
wat een mens is, maar de gewone mensen
zelf. En dit gebeurt dan ook. Nadat de
jury de Tropies zelf gezien heeft (een
kijkje in de zaal heeft genomen) besluit
zij dat deze wezens mensen zijn. Omdat
de journalist doodde voor hij wist dat
zijn slachtoffer een mens was, gaat hij
vrij uit. Ondertussen weten de toeschou
wers wel wat nu een Tropie is, maar
niet wat een mens is. En na het zien
(Advertentie)
(Advertentie)
PARIJS Frankrjjks hoogste letter
kundeprijs, de prix Goncourt, is toege
kend aan Georges Conchon voor zijn ro
man „l'état sauvage".
De prix Renaudot, een andere belang
rijke letterkundige prys, is toegewezen
aan Jean-Pierre Fay voor zijn roman
„l'Ecluse".
In l'état sauvage vertelt Conchon, een
ambtenaar bij de griffie van de Franse
senaat, die reeds verschilllende romans
heeft geschreven, de geschiedenis van
een Unesco-functionaris in een Afrikaan
se hoofdstad waar hij op een blanke
vrouw verliefd wordt.
De prix Goncourt bestaat uit een luttel
bedrag maar garandeert de winnaar,
dat zijn boek op de lijst van best-sellers
komt.
(Advertentie)
van „Zoo" is dat eens te meer een in
trigerende vraag.
Veel aandacht is gewijd aan het ge
geven en de uitwerking van dit gegeven.
Over de wijze waarop het NRT „Zoo'
presenteert kan men veel korter zijn. Rob
de Vries en een groot aantal leden
van het gezelschap hebben van dit ty
pisch ensemble-stuk een onvergetelijke
voorstelling gemaakt. In „Zoo" moeten
veel „mannetjes" gemaakt worden. Hier
mee hadden ervaren spelers als Steye
van Brandenberg, Luc en Pieter Lutz,
Adolf Rijkens. Sacco van der Made, Jan
Lemaire en Robert Sobels niet de minste
moeite. Het tegenspel van de „reëele
mensen" zoals dus al degenen, die het
proces voeren is zorgvuldig afgewogen
tegen de kluchtigheid, die de getuigen
uit de wetenschappelijke wereld aan de
dag leggen. Zo brachten Johan Schmitz
Eric Schneider en Tom van Beek hun
rollen van rechter, verdediger en be
klaagde met de ernst die toch wel duide
lijk maakt, dat „Zoo of de menslievende
moordenaar'' niet zo maar een kome
die is.
F.-J. v.d. H
3 Sterren
u'oNS
n#ns^nV95
Ctoef uw lievelingsvogel het beste:
verpakte vogel voeders I
Dinsdag 24 november
HILVERSUM 1 402 M
KRO: 12.000 Angelus. 12.04 Volksliede
ren en -dansen uit verschillende landen.
12.30 Mededelingen t.b.v land- en tuin
bouw. 12.33 Voor de boeren 12.45 Actua
liteiten eventueel grammofoonmuziek.
12 55 Religieus nieuws 13.00 Nieuws.
13.15 Lichte grammofoonmuziek en
praatje. 14.00 Voor de plattelandsvrou
wen. 14.10 Lichte- en amusementsmu
ziek (gr.). 14.50 Lichtbaken, lezing. 15.00.
Rieleksen! ..amusementsprogramma (her
h v. zaterdag jl.) 16.00 Voor de zieken.
16.30 Gebedsdienst 17.00 Voor de jeugd.
17.35 Voor de padvinders 1750 Rege
ringsuitzending: Het eiland Bonaire.
Spreker: Henk Dennert. 18.00 Licht in
strumentaal ensemble. 18.20 Uitzending
van het Gereformeerd Politiek Verbond.
Bedreigde middenstand? Tot u spreekt:
de Heer P. Jongeling, lid van de Tweede
Kamer 18.30 Radio Volks-Universiteit:
Weihnachten Christmas Noël, door
Tom Hoogland 19.00 Nieuws. 19.10 Ac
tualiteiten. 19.30 Metropole-orkest en
zangsoliste: lichte muziek 20.00 Vlieg
tuig op hol, hoorspel. 21.25 Kerkorgel-
concert: oude en moderne muziek. 21.55
Instrumentaal ensemble: moderne ope-
ra-muziek (gr.) 22.05 Hier is Rajghat:
klankbeeld over India. 22.25 Boekbespre.
king. 22.30 Nieuws. 22?a epiloog. 22.45
Liedjes 23.15 Lichte grammofoonmuziek.
2355-24.00 Nieuws.
HILVERSUM 2 298 M
AVRO: 12.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzen
ding voor de landbouw 12.30 Medede
lingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.33
Orgel en viool. 13.00 Nieuws. 1315 Mede
delingen, eventueel actueel of grammo
foonmuziek 13.25 Beursberichten 13.30
Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Voor
de vrouw 14.40 Schoolradio. 1500 Lich
te grammofoonmuziek. 15.30 Melange
actueel a:llerlei 160.0 Nieuws 16.02 Ste-
reofonische uitzending Fluit, piano en
clavecimbel moderne muziek. 16.30
Voor de jeugd 18.00 Nieuws. 18.15 Even
tueel actueel. 18.20 Licht ensemble met
zangsoliste. 18.55 Paris vous parle. 19.00
Voor de kinderen 19.05 Operagragmen-
ten (gr. 20.00 Nieuws 20.05 Radar, ra
dioperiodiek 20.45 Licht ensemble. 21.10
Van. voor en door amateurs. 21.30 Weet
ik veel een wedstrijd in kennis 21.45
Sitêr, een radiotijdschrift voor gitaris
ten 21.55 Pianorecital: klassieke en mo
derne muziek 22.30 Nieuws en medede
lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Gespro
ken brief. 23.05 Modern toneel: theater
kroniek. 23.40 Licht instrumentaal trio.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu
ziek. 12.15 Lichte muziek (12.25 Weer
bericht en berichten). 12.50 Beursberich.
ten en programmaoverzicht. 13.0° Nieuws
13.20 Kamermuziek 14.00 Nieuws 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Lichte
muziek. 1600 Nieuws 1630 Beursberich
ten 16.09 Duitse les. 16.24 Moderne mu
ziek 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00
Nieuws en mededelingen. 17.15 Jazzmu
ziek 17.45 Blaasmuziek. 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
sportberichten 18.30 Gevarieerde mu
ziek. 18.45 Sport 18.52 Lichte muziek.
19 00 Nieuws en radiokroniek 19.40
Draaiorgelmuziek 19.50 Voer de midden
stand 20.00 Hoorspel. 20.50 Stemmige
muziek. 22.00 Nieuws en berichten 22.15
Amerikaanse volksmuziek 22.45 De Ze
ven Kunsten 23.00 Nieuws 23.05 stem
mig gemengd avondprogramma. 23.55
Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart.
BRUSSEL FRANS 484 M
12.02 Gevarieerde muziek en actuali
teiten. (13.00 Nieuws) 14.33 Gevarieerd
programma. 16.08 Pianorecital. 17.00
Nieuws, kroniek en berichten. 1745
Lichte muziek 18.02 Voor de soldaten.
18.27 Lichte muziek. 18.50 Feuilleton.
19 15 Gevarieerde muziek. 19.30 Nieuws.
20.00 Les Pecheurs de perles, opera.
22.00 Wereldnieuws 22.15 Jazzmuziek.
22.55-23.00 Nieuws.
Woensdag 25 november
HILVERSUM 1 402 M
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
berichten 7.10 Dagopening. 7.20 Klassie
ke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant.
.00 Nieuws 8.15 Gewijde muziek (opn
en gr). 8.30 Lichte grammofoonmuziek.
8 50 Hongaarse volksliederen (gr.) 9.00
Voor de zieken. 9.35 Waterstanden 9.40
Voor de huisvrouw. 10.10 Klas. gram-
1 ofoonmuziek 10.30 Morgendienst 11.00
Gewijde muziek (gr) 11.30 Lichte or
kestmuziek en zangsoliste 11.50 Caba
ret.
HILVERSUM 2 298 M
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek 8.00 Nieuws
en socialistisch strijdlied' 8.15 Lichte
grammofoonmuziek 8.50 Ochtendgym
nastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje
9.05 Klas. grammofoonmuziek VPRO'
9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Romanti
sche grammofoonmuziek. 10.25 Repor
tage congres Algemene Nederlandse A-
grarische Bedrijfsbond 10.35 Lichte
grammofoonmuziek 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de vrouw, 11.40 Hcbokwartel: mo
derne muziek
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM De jury, aangewezen
door het comité grote prijs van de Ne
derlandse jazz, heeft de prijs voor 1964
toegekend aan de Amsterdamse orkest-
leider-componist-arrangeur dr. Boy Ed
gar.
De overwegingen, welke bij deze uit
spraak een rol hebben gespeeld, waren
dat dr. Edgar gehonoreerd wordt vooi
de wijze waarop hij gedurende vier
jaar Boy's Big Band heeft geleid en
waarbij hij slaagde veel uiteenlopende
muzikale opvattingen en karakters tot
een geheel samen deed smelten en te sti
muleren tot voor Nederland ongekende
prestaties. Ondanks het feit dat een
jazzorkest in Nederland oconomisch geen
enkele levensvatbaarheid bezit, weet hij
voor de band steeds nieuwe werkmoge-
lijkheden te ontsluiten.
DEN HAAG De Cie Les Réalisatiom
Théatrales uit Parijs komt in het begir
van het volgend jaar schoolvoorstellin
gen geven van L'Avare van Molire. Dc
regie is in handen van George Vitaly
Het gezelschap speelt donderdag 11
maart in de Bredase Stadsschouwburg
en een week later, 18 maart zal het te
zien zijn in de schouwburg te Roosen
daal. Voor de scholieren uit Eindhoven
en omgeving komt het op vrijdag lf
maart naar de Stadsschouwburg. In Til
burg wordt het gespeeld donderdag 25
maart eveneens in de stadsschouwburg
De voorstellingen geschieden onder aus-
êiciën van WIKOR te 's Gravenhage.
'eze stichting heeft als werk- en in
formatiecentrum voor kunst ten dienste
van het onderwijs aan de rijpere jeugd
reeds veel belangrijk werk verricht.
Een van haar activiteiten is het uitnodi
gen van toneelgroepen uit 't buitenland
die schoolvoorstellingen verzorgen van
bijzonder hoog gehalte. Middelbare
scholieren worden op die manier op
een prettige wijze vertrouwd gemaakt
met meesterwerken uit de wereldlitera
tuur in de oorspronkelijke taal. Van be
lang is ook het feit, dat hun belangstel
ling wordt aangewakkerd, zodat zij ook
later tot de geregelde schouwburgbe
zoekers kunnen gaan behoren.
De leerlingen worden reeds enige tijd
tevoren grondig voorbereid. WIKOR
verstrekt tekstboekjes, die met de le
raar worden doorgenomen en verklaard
Hierdoor is de jeugd in de gelegenheid
voor honderd procent te genieten van
de stukken en gaat er ook voor degenen,
die niet bepaald een talenknobbel be
zitten niets verloren.
(Advertentie)
juist als St.NicoIaas geschenk!
Veroverend fris..
VERKRIJGBAAR BIJ UW KAPPER.
(Van onze radio- en t.v.redacteur)
HILVERSUM De charmante A ^ter-
darr/e juriste mevrouw mr. Erica van
Dif.i, die samen met de VARA-regisseui
Milo Anstadt zoveel succes oogstte mei
de presentatie van de tv-rechtbank vooi
de camera's, gaat haar televisiewerk be
ëindigen. Haar gezin eist de volle aan
dacht op, temeer waar ook haar echt
genoot de bekende pianist-componisl
Henk van Dijk druk bezet is en juisl
deze tv-nrodukties een maandenlange
voorbereiding vragen.
De eerstvolgende uitzending op hel
scherm kunnen de kijkers pas in fe
bruari verwachten. Het zal dan niel
een gedramatiseerde produktie van een
rechtbankzitting zijn, maar een zaak vooi
de politierechter. Regisseur Milo Anstadt
is namelijk terecht van mening, dat de
toeschouwers in de afgelopen jaren be
hoorlijk zijn geïnformeerd over de gang
van zaken bij een rechtbankzitting. Daar
om wil hij in de komende afleveringen
andere rechtscolleges op het beeldscherm
brengen. Daarmee voorkomt men 'e fout
dat men de kijkers slechts een facet van
onze gerechtelijke instellingen laat zien,
terwijl men bovendien de grote kans
loopt in herhalingen te vervallen.
Milo Anstadt wil daarom nog in het
voorjaar zich drie tv-zaken voor de
groene tafel van de politierechter laten
afspelen. Maar hij denkt ook aan be
handeling van procedures voor de krijgs-
ROTTERDAM Van zaterdag 28 no
vember 1964 tot en met zondag 17 januari
1965 wordt in het Museum Boymans-van
Beuningen de verzameling van Sir Ed
ward en Lady Hulton uit Londen geëxpo
seerd. Hoewel eerst na de laatste wereld
oorlog gevormd, is deze verzameling
thans, zoals Sir John Rothenstein in zyn
begeleidend woord in de catalogus schrijft
een van de meest vooraanstaande parti
culiere verzamelingen van moderne kunst
in Engeland geworden.
Zij omvat werken vanaf meesters als
Degas, Cezanne en Monet, tot kunste
naars als Giacometti, Ben Nicholson, De
Staël en Mark Tobey toe. De „grootmees
ters" van de moderne kunst, Picasso, Ma
tisse, Braque, Léger, Rouault, Chagall
zijn met werken, die van het gevoel voor
kwaliteit van de verzamelaars getuigen
in de collectie opgenomen. Zowel schil
der- en tekenkunst als beeldhouwkunst
hebben de belangstelling van de verza
melaars: Arp, Marino Marini, Henri
Moore, Paolozzi zijn met sculpturen ver
tegenwoordigd.
Haar bekroning en unieke betekenis
vindt de verzameling echter in een groep
van niet minder dan vijftig werken van
Paul Klee, lopend van 1905 tot 1938. De
zekerheid waarmee de keuze van deze
werken gedaan is, het persoonlijke ka
rakter dat de verzameling daardoor bezit
wijst op een bijzondere affiniteit van de
verzamelaarster met de kunst van Klee
Dinsdag 24 november
NEDERLAND 1
NOT-NTS: 11.05-11.30 Schooltelevisie.
NTS: 19.00 Weekjournaal vooi gehoor
gestoorden. 19.30 Engelse les. 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.45 Tel uit je winst, quizprogramma.
21.15 Literair gesprek. 21.45 Lurelei Ca
baret. 22.25 Actueel Humanisme NTS:
22 35-22.40 Journaal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV:
20.01 Muzikaal programma. 20.20 Station
Petticoat, TV-film. 20.45 Wat zegt zo'n
naam u nog? wetenschappelijke docu
mentaire. NTS: 21.05 Liselott, muzikale
fantasie uit Scandinavië NCRV: 21.55
Attentie. CVK-WIKOR: 22.10-22.35 Op
spraak: Kernwapenrapport, gesprek
BELGIë VLAAMS
14.05-15.15 Schooltelevisie 18.45 Engel
se les 19.00 Zandmannetje. 19.05 Tijd
voor li, quiz. 19.30 De Flintstones, te
kenfilm 19.55 Hier spreekt men Neder
lands. 19.59 Weerbericht. 20.00 Nieuws.
20.25 Penelope gevarieerd programma.
20.50 Panorama 21.30 Kleinkunstpro-
gramma 22.05 Gastprogramma; de Ka
tholieke gedachte in aktie 22.35 Nieuws.
BELGIë FRANS
14.15 en 15.05 Schooltelevisie. 18.30 Be
richten. 18.33 Nederlandse les 19.00 Uit
zending van filosofie- en lekenmoraal.
19.30 De evolutie van de vrouw 19.45
Le temps des copains. TV-feuilleton.
20.00 Journaal 2030 Mailen 33-33, ge
varieerd programma 21.35 Cine-Club de
minuit: A tout prendre, film 22.50
Journaal.
DEN HAAG Het Residentie-Orkest
onder leiding van Willem van Otterloo
herdacht zijn zestigjarig bestaan met een
jubileumconcert In de Kurzaal te Sche-
veningen.
Als eerste werk klonk de Symfonische
Suite uit de muziek bij „Elektra" van
Sophocles, welke Alphons Diepenbrock
in 1920 componeerde. Deze aan verschil
lende stemmingen onderhevige composi
tie van een der begaafdste toondichters
van zijn generatie liet niet na, mede
door de perfecte uitvoering, grote indruk
te maken. Hetzelfde kan gezegd worden
van Pijpers Derde Symfonie, zeker een
der belangrijkste Nederlandse orkestwer
ken uit de eerste helft van deze eeuw
Zowel de overrompelende felheid in
klank en ritme, als de niet geringe lyri
sche kwaliteiten van deze partituur wer
den door Van Otterloo en de zijnen op
sublieme wijze gerealiseerd.
Het tweede deel van het programma
bracht twee premières, met name het
Pianoconcert van Kees van Baaren en
de „Symfonische Klankfiguren" van
Henk Badings. In het eerstgenoemde
werk was Theo Bruins solist', die de
veeleisende partij, welke eerder aan pia-
(Advertentie)
raad, de raad voor de scheepvaart, de
raad voor de luchtvaart, het ambtenaren
gerecht en het medisch tuchtcollege.
Uiteraard zullen dan in de resp. rechts
colleges geheel andere juridisch deskun
digen een plaats moeten krijgen. Dit be
tekent dat vertrouwde figuren als de tv-
rechtbankpresident prof. dr. W.G. Belin-
fante, de rechter mr. J. Roelse en me
vrouw mr. Erica van Dijk, zomede de
griffier mr. Susanne Hoogendijk en de
officier van justitie mr. G.J.P. Cammel-
beeck niet meer zullen terugkeren, be
houdens in incidentele gevallen. Voorts
ligt het in het voornemen van regisseur
Anstadt om de televisie-uitzendingen van
dergelijke rechtszaken slechts op één
avond te concentreren en niet, zoals ge
bruikelijk over twee avonden te verde
len. Dank zij het feit dat er thans twee
tv-netten zijn, is hiertoe de mogelijkheid
geschapen.
(Advertentie)
Op het bericht dat de Rijssense
i calvinisten front zijn gaan maken
i tegen Sint Nicolaas, heb ik mij naai
i het hoofdkwartier (zoals dat dan
i heet) van de Goedheilig Man (zoals
i hij dan heet) gespoed, teneinde de
i gespannen situatie met hem te be-
i spreken.
„U hebt ongetwijfeld gehoord dat
1 de calvinisten van Rijssen tegen uw
1 intocht, tegen uw ontvangst ten ge-
1 meentehuize en tegen u zelf zijn"
1 zo sprak ik de Sint (zoals hij ook
wel genoemd wordt) aan, „wat is
hierop uw commentaar?"
Sinterklaas keek me ietwat ver-
l wonderd aan. „Nee, ik had er niets
l van gehoord, zeg", antwoordde hij
i luchtigjes, een suikerbeest voor een
i braaf jongetje inpakkend. „Goed,
i dan weet u het nu", drong ik, als
i een tv-reporter aan, „wat is uw
i commentaar?"
„Geen commentaar", zei hij, het
hoofd schuddend zodat zijn volle
baard wapperde. „Maar Sinter
klaas!" riep ik, „er is tegen u gea
geerd, men zet u de voet dwars, er
is oppositie, daar moet u zich toch
i tegen verweren!"
De Sint hield op met het sorteren
van een onoverzichtelijke berg mar-
1 sepeinfiguren en keek mij bedrukt
aan. „O, moet dat?" vroeg hij een
beetje moe. „Ja natuurlijk", zei ik
1 ijverig, „u geniet gastvrijheid in
Nederland en u hebt zich, al staat u
dan boven de meeste wetten, toch
te onderwerpen aan onze tradities.
En als er ruzie te maken valt, dan
dient u mee te doen,in de krant en
op de teevee".
Hij knikte bedachtzaam. „Wie wa
ren er ook weer tegen me, zei u?"
vroeg hij.
„De calvinisten", antwoordde ik.
„Wat zijn dat?" wilde hij weten.
„Ja, hoor eens hier, Sint", zei ik
i streng, „een beroep op onwetend
heid gaat niet op, u bent bovendien
bisschop en het is dus gewoon een
kwestie van vakkennis te weten wat
calvinisten zijn".
„En toch heb ik er nooit van ge
hoord", sprak de Sint kleintjes.
„Goed dan", gaf ik toe, „ik zal het u
uitleggen".
Bezwerend stak Sinterklaas de
witgehandschoende hand op. „Niet
te theologisch en zo hè?" smeekte
i hij.
Ik verklaarde hem in eenvoudige
termen dat calvinisten mensen zijn
i de alle niet-calvinisten en voorna-
melijk de volgelingen van Rome
vervloekte afgodendienaars vinden.
Mijter en kromstaf wekken hun af-
schuw op en derhalve stuit de figuur
van Sinterklaas hen tegen de recht
zinnige borst.
Juist", zei hij nadenkend, toen ik
uitgesproken was. „En wat nu?
Word ik er nu uitgegooid?"
„Neen, zó veel calvinisten hebben
we nu ook weer niet", stelde ik hem
gerust, „maar er wordt van u ver
wacht dat u zich verdedigt, dat u
een tegenaanval onderneemt. Bel
Bussum maar op".
Hij dacht even na. „Zijn er ook
kleine calvinistjes?" vroeg hij toen.
„Natuurlijk", zei ik, „zij planten
zich gewoon voort, rechtlijnig maar
doeltreffend, en ze hebben dus kin
deren die echter niet in Sinterklaas
mogen geloven".
„Waarin moeten ze dan geloven?'
vroeg Sint Nicolaas.
„In het caluinisme, ongetwijfeld",
1 zei ik.
De Sint stond op met een resoluut
gebaar. „Wat gaat u doen?" vroeg
ik.
„Die kinderen een reusachtige
i hoeveelheid surprises brengen",
i sprak hij monter, „zij hebben er het
meest behoefte aan".
PRAET-MAECKER
TAARTJES
Miss Alice Leake uit Hampstead
vierde haar 103e verjaardag in bla-
I kende gezondheid. Haar „jongere zus-
l jes" Ada (90) en Grace (91) gingen
met de taartjes rond.
ONTSNAPT
Twee mannen, die verblijf hielden
in een hotel te Kennford (Engeland)
speelden het klaar om voor een be
drag van een ton te stelen aan drank
i en sigaretten en daarna spoorloos te
verdwijnen.
Men vermoedt, dat men te maken
heeft met een paar ontsnapte gevan
genen.
Kyk eens, wat ik op de uitverkoop
op de kop heb kunnen tikken.
TOPLESS
Een „topless" was het succes van
de avond op een nationale wedstrijd
in het Italiaanse San Vincenzo. Alle
aanwezigen waren er weg van en de
politie kneep een oogje dicht.
Van een bovenstukloos dameskle
dingstuk was evenwel geen sprake.
Topless was de naam van de cocktail,
die de jaarlijkse wedstrijd van Ita-
liaanse barmen won.
Het recept was van Tonino Palazzi
uit Turijn en hier is het: twee delen
wodka, een deel Cinzano-dry, een deel i
gele Chartreuse, twee lepels Tanger-
likeur en een sinaasappelschil.
KENNEDY-BERG
Premier Lester Pearson van Canada
heeft meegedeeld dat een 4800 m i
hoge berg in het Yukongebied in Ca- i
nada's verre noorden, 24 km van de
grens met de Amerikaanse staat Alas
ka, genoemd zal worden naar wijlen
president John F. Kennedy.
„Kennedy", zei Pearson, „was als
een berg duidelijk van profiel en
groot van visie".
Canada zal voorts aan het John
Fitzgerald Kennedy memorial library
fund 100.000 dollar bijdragen.
ALCOHOL
Bij een kerk in Plymouth in het
graafschap Devon staat een bord met
het opschrift: „Alcohol is uw grootste
vijand".
Op een aanplakbord een eindje ver
der staat te lezen: „Maak uw groot
ste vijand tot uw beste vriend".
KUUR
Leonard Bartlett uit Londen heeft
echtscheiding gekregen van de vrouw,
die om gezondheidsredenen moest gaan
golfspelen, maar er zo bezeten van
raakte dat man en kinderen er door
verwaarloosd werden.
Mevrouw Bartlett vertoefde zo
dikwijls op het golfterrein, dat ze
geen tijd meer vond om te winkelen,
te koken en de andere dingen te doen
die tot het domein van de vrouw be
horen en als ze al eens thuis was, zei
Bartlett, was ze zo vervelend voor hem
en hun twee kinderen, dat hij de deur
uitliep.
De rechter was van mening dat me
vrouw Bartlett het golfspelen had aan
gevat als smoesje om haar huishou
delijke plichten te kunnen ontduiken.
DE LOOPGRAVEN
Vlaanderen, 24 november 1914
Over de loopgraven wordt verschillend
geoordeeld, velen schrijven over de
onbeschrijfelijke ellende, welke er
wordt ondergaan, anderen gewagen
van een zeker comfort. Beide partijen
hebben gelijk, omdat zij spreken over
verschillende loopgraven.
Langs het geheele front in Vlaande
ren zijn aan Duitsche zijde twee rijen
aarden versterkingen. De eerste is die
van de troepen, die werkelijk in het
vuur zijn; de tweede is de schuilplaats
der aflossingstroepen. Deze laatste
loopgraven zijn voor een groot deel
van binnen bekleed met matten en
dekens. Zij zijn geheel overdekt en
gesloten aan de kant van den vijand.
De soldaten zingen en praten er; som
migen, die in het bezit zijn van een
petroleumstel bereiden er soms een
extra-maal en het is meestal slechts
een verdwaald projectiel, dat er in
slaat.
Heel anders echter is het in de
loopgraven der eerste linie, die soms
800 tot 1000 meter naar voren liggen.
Deze loopgraven staan soms dag en
nacht onder vuur. Zij zijn natuurlijk
aan de zijde van den vijand niet ge
sloten en vooral de Duitschers hebben
van de zware regen en sneeuwval veel
te lijden. Van een afdoende dakbe
dekking is op de meeste plaatsen geen
sprake. Van voedselvoorziening is in
de eerste linie evenmin sprake; de
troepen, die gaan aflossen, nemen voor
24 uur voedsel mee. Het vervoer der
gewonden en dooden geschiedt
's avonds en 's nachts.
nistische acrobatiek doet denken, met
grote virtuositeit en trefzekerheid uit
voerde. Overigens klinkt dit in seriële
stijl geschreven werk meer verstandelijk
bedacht dan spontaan muzikaal gecom
poneerd. Goed vakwerk zonder meer.
Geheel anders waren de indrukken van
Badings' werk. Deze in feite 12e symfo
nie frappeerde aanvankelijk door con
ceptie en muzikale inhoud. De componist
heeft in dit werk willen bewijzen dat zijn
met de elektronische klankconcepties op
gedane ervaringen ook te realiseren zijn
met de traditionele instrumenten. De re
sultaten daarvan waren voor wat de eer
ste perioden van dit opus betrof technisch
en muzikaal bevredigend, maar de laatste
fase werd een grote anti-climax. „Vee
lawaai om niets" zouden we dit deel
kunnen noemen. Badings had de zaak
compositorisch-technisch dermate over
trokken, dat we minutenlang in een
baaierd van frenetiek klankgeweld ge
vangen bleven waarin niets meer te on
derscheiden viel.
Ook in deze vertolkingen heeft het
Residentie-Orkest uitstekend gespeeld, het
heeft trouwens de gehele avond briljant
gemusiceerd en dat maakt het begrijpe
lijk waarom het ook internationaal zeer
goed aangeschreven staat.
COR BACKERS
Seaf uw Uevelingsvogel het beste:
verpakte vogelvoederst
203. ,,Het heet: .Moeder
laat je groeten' zo kon
digde Franky baron Bluff's
song aan. „Aaah..." zeiden
de dames getroffen. Daar
op zette Franky het lied in:
„Moesje laat je groeten
haar ogen staan zo droef,
zij wankelt op haar voeten
haar jongen werd een boef!"
Op dat ogenblik al konder
de dames zich niet meei
goedhouden en het volgende
couplet werd begeleid door
een onderdrukt snikken
Franky legde nog een ex-
♦ra triller in zijn stem. ,,Hij
had bruin haar en sproeten,
in elke wang 'n groef, Joost
weet wat hij nu doet en waar
hij thans vertoeft.." Baron
Bluff luisterde kritisch toe
en hield de overige toehoor
ders scherp in de gaten
„Mijn song is een schot mid
den in de roos.." stelde hij
tevreden vast. „Nu komt
het laatste couplet, waarin
moeder haar jongen in de
cel gaat bezoeken met ap
pelstroop en eierkoeken. Ik
ben benieuwd hoe dat uit
pakt...! "Nu, dit laatste o-
vertrof alle verwachtingen.
Zelfs Franky, die toch veel
gewend was keek verbaasd
naar de bezwijmende en
jammerende dames aan lijn
voeten..