f NV. Russisch ensemble Het Berkje danst in Amsterdams Apollohal m i) Royal Club Zes eeuwen mode in miniatuur Baron Bluff en de Bluff-Blues ■HUIS DUET Hier moet een ventilator komen aas ?rk Legers tegenover elkaar ONDER DE ZWEEPSLAG VAN NADEZJDINA NYLONS In Tilburgs Textielmuseum: süsr Opa's krant Volmaaktheid, die 2,5 ton kost vesten pullovers sporttruien de mooiste collectie vindt u toch bij: j. walraven van den bogaert Nieuwe Maigret op zondagavond Indian Tonic heeft „it" - heeft pit maakt fit! KRO-equipe naar Kameroen Britse documentaire over luchtbesmetting Simon Carmiggelt gaat voorlezen Vijf solisten voor nationale songfestival Guinese diplomaat werd niet bediend in New Orleans lcrum-garage vraagt steeds nrijdirtgvrije auto's v.a. '59 koop. Min Kanstraat 18-20 •eda, tel. 01600-39870. troën occasions steeds voor- dig Citroëns D.S I.D. C.V., A. v. Beek en zn. Ka- 5 Oudenbosch, Tel. 01652- 73-2511 t voorraad leverbaar nieuwe ndbouwwagens en kipkarren, ""cu's voor alle merken trac- ren Banden 105x16 met wie- n zes of acht-gaats. Land- )uwsmederij W. Bouwmees- Zevenbergen. telef. 01680- e koop m. zw. poedeltjes en Lnchertjes. L v. Boxtel. Put- weg 13 Ossendrecht. Tel. 488. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 NOVEMBER 1964 De Vogelgids", Box D-143, eiden. Populairste vogelkwe- ersblad Proefnummer f 0,30 postzegels)Nieuwe abonnees especialiseerde vogelboekjes ratis. uitse Herder, reu, 9 weken ud te koop Bekroonde ou- ers, prima bloedvoering. W. Hulst R. v. Dalemstr. 52 iongen. Tel. 01623-2170. iestel nu reeds voor direct of ater uw draineerbuizen met of onder kraag, zodat u ze op ijd heeft. Ook leveren wij plas je draineerbuizen of glasvlies ranco door geheel Nederland. G Sneep Dzn.. Kon. Wilhel- liinalaan 2 Willemstad, telef. 1686-380. Serrarens Zaadhandel Joes vraagt agenten voor, de rerkoop van zaden, zaaigr.. jootaard., bestrijdingsmiddelen gereedschappen. Een mooie ïijverdienste. ileeft u een Sinterklaas nodig? Bel dan 01100-7126. Schieting zon. 22 nov. bij Th. Driessche, Lamswaarde. Be gin 3 uur. Grote prijskaarting. Zondag 22 nov. bij P. Leeraert. Dub bele Poort 2, Hulst. Grote schieting zon. 22 nov. bij J. Nijs, Hulst. Beg. 3 uur. Op 2 wippen. Seriekaarting zon. 22 nov. bij L. de Vilder, Clinge. Prijskaarting zat. 21 nov. bij Hon Claessens, Lamswaarde Om kalkoenen en konijnen. Beg 7 uur stipt. Zwakte na iekte? Schieffers bloedwijn helpt bijzonder snel. Bevat aktief Lecithine, vitami- len en mineralen. Werkt bio- •itaal Bij apoth. en drogisten. tig cadeau willen ld. (de naaimachine ift Pfaff de sterk is een van de efoon 5878 lefoon 2294 - Tel. 7476 16 - Tel. 2215 - Tel. 3729 Langeviele 52 I uitsluitend verkrijg- (Advertentie) (Van een onzer correspondenten) AMSTERDAM Het Sovjet-Russische staatsensemble „Berjozka" is in Am sterdam gearriveerd. Het kwam uit België, waar het optreden zo'n eclatant succes was geweest, dat op de laatste dag drie extra voorstellingen moesten worden ingelast om het voor de deur trappelvoetende publiek niet teleur te stellen. Maar uitblazen? Niets daarvan Om klokke acht had Nadezja Nadezjdina haar troupe weer verzameld op het plan kier in de Apollohal en neurieden de zwaarmoedige knopharmonica's de eerste maten van het lied „Er stond een berk op het veld". Nadezja tiert: „Nee, Djella, niet zo, opnieuw". Nadezja raast: „Weer was je uit de pas, Galina. Opnieuw". (Advertentie) wol en fantasie o.a. bleyle, balmain, rodier grote markt 13 breda Nadezja springt, ten einde raad. met hemelhoog geheven worstarmpjes op het toneel en doet het voor. De platte hak ken, waarin haar vormeloze benen ein digen, slaan een giftige roffel. „Zó moet het. Opnieuw". Beneden zucht impres- sario J. van Doveren, die samen met Carré-directeur Wunnink de Russen naar Amsterdam heeft gehaald: „Oeooei. de lastigste vrouw ter wereld, Nadezja Eens heeft Nadezja Nadezjdina vlinder licht over het toneel gezweefd: solodan seres van het Bolshoi-theater de le vend geworden gratie. Nu neemt zij haar sigaret niet uit de mond als ze praat marcheert ze met de dreunende stap van een stakende havenarbeider en trompet tert ze met schelle stem haar banvloeken in het rond. Maar wat gebleven is in het uitgezakte lichaam is het onverzettelijke streven naar volmaaktheid. „Ze is een perfectioniste", zucht J van Doveren, ..het is nooit goed. Maar kijk even. wat ze ervan gemaakt heeft. Tien jaar geleden heb ik de troupe in België gezien. Ik wilde ze toen niet hebben. Het was een stel boeretrienen. vond ik. En nu?" Beter dan zijn gefluisterde woorden bewijst de doodse stilte in de Apollohal, wat hij bedoelt. De timmerman heeft de hamer neergelegd en kijkt ademloos toe. Het meisje, dat nummers op de stoelen moet plakken, is niet verder gekomen rlan 61. De kelner is al tien minuten lang het dienblad vergeten. Volmaaktheid hier ziet men het. Hier ziet men, terwijl de zweepslagen van Na- dezja's woorden genadeloos striemen, het wonder van de perfecte bewegingskunst geboren worden. „Lioudmila Tamara. Niet zo lomp. Sierlijker". Zo schreeuwt een temmer tegen zijn beren. En de meis jes van „liet berkje" gehoorzamen wil loos. Gedwee proberen ze nog meer ex pressie uit hun tot het uiterste gespan nen spieren te persen. „Maar duur", zucht de heer J. van Doveren. „Duurder en lastiger dan de Amerikanen van West-Side-story of Por- gy and Bess en nu noem ik toch voor een paar centen. De vier tonsterren wil len alleen maar in het Apollo-hotel lo geren in een suite van 85 gulden per nacht. Dat kost me voor de veertien da gen, dat ze hier zijn, 5000 gulden re ken maar uit. De hele onderneming kost ons twee en een halve ton. De Russen willen vooral culturele pro paganda voor hun land maken, dacht u? Haha, culturele propaganda. Zeker wel, als het maar dik betaald wordt. We hebben 4000 plaatsen in de Apollohal. Denk erom, dat die iedere avond zowat uitverkocht zullen moeten zijn, willen we er wat aan overhouden". „Hoger dat been, Walentina", krijst Na' dezjdina door het gehamer en gesjouw heen. dat de Apollohal op de vooravond van de première vult. „Opnieuw". Dirigent Alexej Iljin haalt berustend de schouders op en geeft de beste harmoni ca- en balalaikaspelers van Rusland, die de orkestbak bezetten, voor de zoveelste maal het teken, het weemoedige lied van de berk in te zetten. Al zestien jaar gaat Nadezjdina zo te keer. Sinds 1948 is zij niet alleen de directrice, maar ook de enige choreografe van het gezelschap. Wat zij met haar explosieve uitbarstingen heeft bereikt, is dan ook fabuleus. Niet alleen wonnen de meisjes uit Kalinin het amateurconcours, maar kort daarop werden zij waardig bevonden, op te treden in Moskou zelf, in die verheven tempel van de dans, die het Bolshoi- theater is, en oogstten zij een vulkani sche bijval. Dit was voor Nadezjdina het moment de taak aan te vatten, die zij bij haar bezoek aan het kale. afgelegen Kalinin-gebied al voor ogen had gezien: van het berkje een staatsensemble te ma ken, dat zich met de internationale top zou kunnen meten. De meest begaafde leden van de oorspronkelijke groep wer den gehandhaafd, maar daarnaast no digde zij jonge, alentvolle artiesten van de balletschool van het Bolshoi-theatei uit, toe te treden, er kwamen mannen bij De beste Russische muzikanten, zangers en zangeressen gingen de begeleidende volksmuziek verzorgen. Het repertoire bleef onveranderlijk aanvangen met „Het Berkje", maar werd daarnaast met een ongekende veelheid volksdansen uitge breid. Parijs, Londen. New York, Peking, Ko penhagen, Rio de Janeiro. „Sneller die muziek, hoger dat been". De enige, die er koud onder blijft, is het troetel-poedel- tje van Nadezjdina, dat op welk toneel ter wereld ook, ladders in haar kousen blijft halen en dat misschien daarom de lieveling van de troupe is geworden De 75 leden van Berjozka beginnen ook in de Apollohal hun program met „het berkje", dat hun zoveel roem heeft ge bracht. Daarna volgen onder meer de topotoecha - trappeldans - waarin de meisjes elkaar met steeds weer andere combinaties van danspassen trachten te overtroeven. - Met volkskunst heeft het weinig meer te maken, al heeft de troupe onder het verzengende licht van de wereld-bijval een weldadige frisheid en spontaneïteit weten te bewaren. Waarmee het vooral te maken heeft, is met de volmaakt ge wichtloze, onaardse dans, die Nadezjdina commanderend, stappend als een sol daat, sigaret in de mond blijft nastre ven, totdat haar kogelronde, maar onbe grijpelijk vitale en beweeglijke lichaam er bij neervalt. HILVERSUM Onder de titel „De moedwillige vergissing", een bewerking naar Simenons roman „Maigret se trom- pe" zal de VARA-tv zondagavond de tweede aflevering in deze spannende en succesvolle tv-serie uitzenden op Neder land 1 om 21.30 uur. In dit nieuwe verhaal dient de moord te worden opgelost op een mooie jonge vrouw van eenvoudige afkomst die ge dood door een kogel wordt aangetroffen in een al te luxueuze omgeving. Inspec teur Lucas komt voor de vraag te staan hoe deze vrouw hier terecht komt en wie het op haar leven heeft voorzien. Het is aan inspecteur Lucas, dat commissaris Maigret deze zaak met nogal precaire kanten heeft moeten toevertrouwen, aan- gezien hij zelf moet werken aan een rap port voor de minister. Het papieren werk I ligt Maigret echter niet erg: belangrij ker zijn mensen. De minister moet dan maar wachten.. Vanzelfsprekend speelt Kees Brusse Z6er roi v,an Maigret. De Belgen Marcel Hendnckx en Wies Andersen ver tolken de inspecteursrollen van Lucas en Lapointe. Verder werken aan deze uitzendmg mee, Richard Flink Rie Gil- huys, Ann Hasekamp, Peronne Hosang Luc Philips, Jules Croiset, Ellen de Thou- ars Jan Vreeken, Monique van Swol en Hans Dijkstal. Eimert Kruidhof heeft als vanouds de regie van deze thrillerserie Op de foto ziet men Wies Ander sen (midden) als assistent van Maigret, die navraag doet naar de vermoorde vrouw. Links van hem Jan Vreken en rechts Moni que van Swoll. eeuwenoude dans Volmaakt en peperduur dus, dit „berk je'' uit de Russische steppen. Het is al lemaal begonnen in 1948. toen het mi nisterie van cultuur besloot een festi val van amateurdans te organiseren. Bal letmeesteres Nadezjdina werd naar het gebied Kalinin gezonden, om daar de beste dansensembles te gaan zien. Zij stuitte op dansvormen, die ter plaatse uit de folklore waren gegroeid, maar ook op eerbiedwaardige choreografieën, die wortelden in eeuwenoude plechtigheden. Het meest echter trof en ontroerde haai de dans van een meisjesgroep, die „Ber jozka" of „de berk" was geheten en die werd uitgevoerd op de klanken van het volkslied „Er stond een berk op het veld". Dit is het, moet Nadezjdina hebben gedacht, het bekoorlijke, naïeve bewe gingsspel met wuivende berketakken ziende. Persoonlijk zette zij zich in om de choreografie met nieuwe vormen te verrijken. De hoofdmotieven handhaaf de ze, maar ze diepte ze uit in einde loos gevarieerde bewegingen, allemaal met het doel de compositie duidelijker en markanter uit te doen komen. Nu ook in grote lies! HILVERSUM Een televisie-equipe van de KRO, bestaande uit de heren dr. C. Lagerberg, hoofd van de afdeling tv- documentaires, als chef d'equipe, regis seur Manus van der Kamp en camera man A. Braamhorst, vertrekt naar Ka meroen. Zij zullen hier een filmreportage maken over het ontwikkelingswerk in dit nieu we land en o.m. aandacht besteden aan het jongeren vrijwilligers programma het werk van zending en missie en aan de leden van het Amerikaanse vredes corps. Men wil een totaalindruk geven van d< problematiek van dit land en van het ont wikkelingswerk. In deze televisierepor tages zal o.a. tot uitdrukking worden ge bracht, wat het standpunt van de rege ring en de bevolking van Kameroen is ten aanzien van dit ontwikkelingswerk. De equipe keert op 6 december weei in Nederland terug en zal in Den Haag nog gesprekken voeren met bij dit werk betrokken autoriteiten. ,,Smog, the silent killer" is een knap pe Engelse documentaire over de be ruchte Londense mist en over de maat regelen, die genomen worden om de dooi de .smog" ontstane luchtverontreiniging tegen te gaan. Hoe groot dit probleem is blijkt uit het feit, dat alleen in Londen in 1952 al vierduizend mensen tengevol ge van de luchtverontreiniging stierven en in december 1962 alleen al vierhon derd. In deze televisiedocumentaire van de Britten, welke zondagavond wordt ver toond, zal men geconfronteerd worden net deskundigen, die zich tot taak zien gesteld een oplossing te vinden voor dit probleem. In het programma waarin naast intervieuws met medici ook vraag gesprekken met Londenaren zijn ver werkt, is getracht een beeld te schet sen van de enorme omvang der lucht besmetting en van de grote moeilijkheid waarvoor men zich geplaatst ziet om het publiek bewust te maken van het gevaar dat hen geruisloos bedreigt. Voor het merendeel van de kijkers is de journalist-auteur Simon Carmig- gelt allang geen onbekende meer. In het vorig seizoen heeft hij voor de Vara- televisie samen met Kees Brusse enige van zijn befaamde „Kronkels" op de beeldbuis tot leven gebracht. Naar wij vernemen ligt het in de bedoeling dat Carmiggelt binnnen afzienbare tijd een maal per maand zelf iets uit zijn eigen oeuvre zal gaan voorlezen. Het zijn klei ne uitzendingen van ongeveer vijf minu ten aan het begin van de televisie avond Op 2 december begint hij met de voordracht van „Een man uit honderd", dat is opgenomen in de bundel „Later is te laat", welke deze maand in de boe- kenhandel zal verschijnen. Carmiggelt zegt er zelf van, dat het een heel sim pel rubriekje wordt in een summiere entourage. Kortom, het zal een preten tieloze tv-registratie van zijn veelgele zen krantecursiefjes worden (Advertentie) spaar plezierigmet met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. vraag vooral om de DUET-spaarkaart HILVERSUM Vijf solisten zijn aan gewezen voor het nationale songfestival: Trea Dobbs, Conny van den Bos, Gert Timmerman, Ronnie Tober en het zange resje Shirley. Zfi werden uit 32 kandi daten gekozen. Het ligt in de bedoeling omstreeks half februari op vijf achtereenvolgende avon den voorronden uit te zenden, waarin steeds een vocalist(e) drie liedjes ten gehore zal brengen. Die liedjes zullen worden beoordeeld door drie jury's, na melijk een publiekjury, een persjury en een lichte muziekjury. Deze jury's zul len va niedere vocalist(e) het naar hun inzicht beste liedje kiezen. Vervolgens komen de liedjes in de nationale finale, die ongeveer een week later zal wor den uitgezonden. Dan zullen dezelfde jury's het liedje kiezen dat Nederland op het internationale Eurovisie songfes tival in Napels zal vertegenwoordigen. Mode in afwisselende reeksen langs zich heen te zien trekken de middel eeuwse kleding even goed als die van dit jaar is een interessante bezigheid voor ieder, die studie maakt van dit cultuurfenomeen of er alleen maar be langstelling voor heeft. Men kan dit momenteel doen in het Tilburgse textiel museum aan de Gasthuisring. Het is een miniatuur-expositie in die zin, dat de poppen, die de kleding dragen tot liliput- tergrootte zijn teruggebracht. Jammer is, dat vele van deze manne quins van hun onderste delen zijn ont daan. zodat niets overblijft als een flink buste-formaat, waardoor niet de gehele kleding zichtbaar wordt. Bij de instructie mist men zodoende een voorname helft, want wie zal beweren, dat de rok van de vrouw door de eeuwen heen niet zoveel variaties heeft vertoond, dat hij waard is voluit getoond te worden? Er zijn mannequins gelukkig, die men niet gedoemd heeft hun leven in halfheid te slijten. Deze tonen de vrouw in haar complete schoonheid en het zijn ju weeltjes geworden via de vaardige hand, die de koppen boetseerde naar bestaande schilderijen en de kleding drapeerde vol gens de mode van dat ogenblik. Men krijgt als man kijkend, toch wel een beetje heimwee naar de tijd. toen de kleding weliswaar ongemakkelijker maar ontegenzeggelijk veel majestueuzer was. Men kan opmerken, dat een vrouw toen meer op een monument dan een levend wezen geleek. Haar kleding van thans is gerichter en aangepast aan de functie van de vrouw in het maatschappelijk bestel. Dat was de kleding toen ook: de vrouw was in vroeger dagen meer een ornament, zij stond op de achtergrond van het wereldse schouwtoneel, zij had daar amper invloed op. Zij leefde in een vol ledige mannenmaatschappij en al leeft zij daar grotendeels nu nog in, er is een teneur ook in de mode merkbaar die haar in dit opzicht volledig eman ciperen wil, al verlangen zeker lang niet alle vrouwen naar deze ontwikkeling. Cultuurfilosofen hebben ons zelfs al ge waarschuwd voor het matriarchaat, waarnaar met name Amerika schijnt op te stomen en dat bijvoorbeeld zichtbaar is in de ook in Nederland geliefde Flin- stones. Matriarchaat of patriarchaat, alle eeuwen door is de man voor de vrouw door de knieën gegaan, want ondanks haar onderontwikkelde positie heeft zij ook via haar kleding altijd wel kans gezien invloed op de man uit te oefenen. Het is jammer, dat op de tentoonstel ling volstaan wordt met geschiedkundige aanduidingen en dat men niet getracht heeft het vrouwenbeeld uit een bepaalde periode te belichten vanuit de positie, die zij toen innam in het maatschappelijke leven. De kleding was dan waarschijnlijk beter toegelicht dan het nu gebeurd is. Maar toch, het zijn slechts schoon heidsfoutjes, die het genot niet vertroe belen. Het is inderdaad plezierig (met in de oren mechanisch voortgebrachte antieke muziek) de ogen te laten gaan langs al die met veel liefde samenge stelde vitrines. De Gotische vrouw en de Spaanse uit de middeleeuwen, de Hollandse regentenvrouw en die uit het rococo, het zijn allemaal verschijningen, die boeien en die bij leven waarachtig wel geimponeerd zullen hebben. Wat een romantiek straalt van de vrouw omstreeks 1830 af of van de vrouw in het neo-klas- sieke gewaad uit de tijd van Napoleon. Watteau-achtig is zelfs nog de Jugendstil - dame van de grote wereld. Maar dan krijgt haar kleding een nieuwe inslag. 1920: de tijd van de taille op de heup, een japon als een zak, die het vrouwelijke ontkracht; de reform kleding van 1930, die de opkomende emancipatie begeleidt. Na de tweede wereldoorlog is er een nieuw verlangen naar romantiek, ook tot uitdrukking komend in kleding en kapsel. Wij achten overigens de mannequins, die de kleding van deze tijd dragen, de minst karakteristieke. Men heeft het bij ..uitgaanskleding" gehouden en die is nooit helemaal representatief voor wat in doorsnee gedragen wordt. Wij misten hier ook de vlucht, die de teenerkleding in onze dagen genomen heeft. Zo lang is het nog niet geleden, dat kleine kinde.- ren aangekleed werden als volwassen mensen. Het gegeven, dat kinderen tegen woordig hun eigen mode hebben, is be langrijk genoeg om er ook in dit kader aandacht aan te besteden. Maar goed. wij hebben begrepen, dat deze collectie fraai en representatief nog niet af is, er wordt nog steeds aan gewerkt. Zij is het bekijken meer dan waard en blijft geruime tijd geopend. Reden te meer om er eens een middagje aan te wagen. J. M. NEW ORLEANS De directeur-gene raal van de voorlichting in de Afrikaan se republiek Guinee, Diallo Alpha Ibra- hima, heeft zijn reis door de Verenigde Staten donderdag afgebroken, omdat hij niet bediend werd in een cafetaria in New Orleans. Ibrahima, wiens begeleider van het State Departement in Washington ook niets kreeg, werd wel bediend in een an dere gelegenheid, maar, vertelde hij „van wege de aandacht die ik als neger kreeg, voelde ik me allesbehalve op mijn ge mak." De Guinese diplomaat beschouwt de behandeling die hij in New Orleans kreeg als „onbeschaafd," maar hij wil haar niet aanvaarden als typisch voor de gehele stad. Zo had een blanke familie hem op uiterst voorkomende en vrien delijke wijze de stad laten zien, zei hij. OLIFANTEN Twee olifanten, die zouden moeten optreden in een televisieshow zijn in New York aan de wandel gegaan toen het wachten de dieren kennelijk ging vervelen. Zwaaiend met hun slurf en luid trompetterend brachten zij wat afwisseling in het dagelijkse leven van het centrum van Manhat tan. Een van de olifanten, men weel nog niet welke, voelde zich toch niel zo op haar gemak en keerde in haai verwarring een auto om. Vier per soneelsleden van een garage wisten de dieren tenslotte in te tomen mei een lange ketting, die zij leenden van een juist passerende politie-auto- LAWAAI De personele belasting van Harold Timms, een op nog geen kilometer afstand van de voornaamste startbaan van het vliegveld van Londen wonen de electrotechnicus, is verlaagd met het oog op het lawaai van de vlieg tuigen. Timms, de eerste Engelsman die om deze reden een belastingverlaging heeft gekregen, is teleurgesteld over de grootte van het bedrag drie pond sterling. „Maar", verklaarde hij, ik heb mijn doel bereikt". Hij zei dat de vliegtuigen dikwijls op een hoogte van slechts 50 meter boven zijn wo ning vlogen en dat in de drukke uren twee toestellen per minuut passeerden. De voorzitter 'van de „vereniging voor de beperking van lawaai" deed onmiddellijk een beroep op de onge veer 100.000 eigenaars van huizen in een omtrek van 18 kilometer om even eens om een belastingverlaging te vragen. MIST Russische geleerden verklaarden dat ze in een ommezientje van mist af kunnen zijn door papier-en-plastic raketjes af te vuren. De raketten zou den gekristalliseerde kooldioxide be vatten. De kristallen kunnen het vocht in de lucht doen verdwijnen. KRAS De 73-jarige grootmoeder Ellen 1 Smith uit Romford, Essex in Enge- i land trekt iedere dag, zomer en win- i ter, haar baantjes in het plaatselijke zwembad. Ze leerde zwemmen toen l ze 69 jaar was. TANDELOOS Het ziet er naar uit, dat er een ge neratie van tandelozen op komst is. Miss Ida Tidder maakte sombere toe komstvoorspellingen op een congres van tandartsen te Cheltenham. Zij beweerde, dat het merendeel van de kleuters en baby's het straks zon der tanden zal moeten doen als ze door blijven gaan met het eten van de enorme hoeveelheden snoep, die ze plegen te verslinden. Ook lekkere hapjes tussen de maaltijden door heb ben een funeste uitwerking, aldus miss Tidder. Zeg me nou eens eerlijk, schat...... ïs er wel eens een andere man in je leven geweest? „GROOTJE" Sinterklaas wordt voor Grootje een heuglijke dag. Zij „herdenkt" dan na melijk het feit, dat ze 45 jaar in Artis woont. Grootje is bepaald geen inne mend wezen, ze is de schrik van haar collega's en ook de verzorgers moeten altijd op hun hoede zijn. Want al is Grootje de oudste inwoner van Artis, haar gebit bevindt zich nog altijd in een afschuwelijk goede staat. Grootje is namelijk een snoekbekkaaiman. Men mag gerust zeggen dat dit rep tiel een veelbewogen leven achter de rug heeft. Het heeft drie directeuren, dr. C. Kerbert, dr. A.L.J. Sunier en nu dr. E.F. Jacobi, meegemaakt. In haar prille jeugd ging Grootje een „huwelijk" aan met Oudoom, die van 1897 tot 1947 in Artis leefde. Na de dood van Oudoom vond ze Tommie, die in een gevecht met een medebe woner een oog bad verloren, kenne lijk aantrekkelijk en jong genoeg hij is thans 35 jaar in Artis om een echtverbintenis mee aan te gaan. Voor nageslacht heeft ze helaas nooit ge zorgd. Alhoewel krokodillen wel ouder kunnen worden, betekent 45 jaar toch een respectabele leeftijd. Grootje werd als jong dier geruild met Hagenbeek in Hamburg. Haar huidige echtgenoot waarmee ze nogal eens een keer ruzie heeft werd gekocht van een krokodillen temmer uit Leeuwarden. REDDING Charles Hadson (44) te Derby, zijn vrouw en vier kinderen hebben hun leven te danken aan hun 15 maanden oude hond Kim, die de familie waar schuwde door zijn geblaf toen hun huis op het punt stond door een he vige storm omvergeblazen te worden. EEN SLIMME BOER R., 21 november 1914 In het Bel gische dorpje R. liep het gerucht, dat de Duts naderde Een boer, vree- zende dat zijn zwaar gemest varken door den Duts zou worden meegeno men, slachtte het ogenblikkelijk. Maar hij vernam dat de vijand het grond gebied van het dorp reeds had be treden. Goede raad was duur. Voor den Duts lag het varken gereed, ge kapt en al. De slimme boer bracht nu het var ken in zijn bed, legde er een laken over en plaatste op het nachttafeltje een palmtak en een grote kaars. De Duts drong overal binnen, ook in de kamer van onzen boer, meende een doode te zien, salueerde en vertrok. (Advertentie) Een van de bitterste episoden van wereldoorlog I is de jarenlang du rende strijd in de loopgraven ge weest. Legers lagen muurvast te genover elkaar; honderden sneuvel den voor één meter terreinwinst, die de volgende dag weer ongedaan werd gemaakt. Op de hierboven afgedrukte foto ziet men Vlaamse mannen in zo'n loopgraaf bijeen. Zij nemen rust, t maar twee van hen houden de over- kant angstig en waakzaam in het oog. foto BRT - Brussel) 1 201. Toen de dames ba ron Bluff tenslotte vrij lie ten, zag deze er al even ge havend uit als Franky. al hadden zijn belaagsters hem met heel andere gevoelens benaderd. Maar innerlijk was hij ongeschokt. Hij had de toestand direct door en vond het een gelukkige sa menloop van omstandighe den. „Franky", vroeg hij. „Noemden zij u Franky, waarde heer? Maar dan moet ik u juist hebben! Ik was juist op zoek naar het idool van alle song-liefheb bers! Ziehier Dit zeg gend drukte hij de verbaas de zanger zijn song in han den. ,.De heer Saffier van de grammofoonmaatschappij Pret-O-Foon wil dat u met deze song het song-festival wint," verklaarde hij. De zanger wierp een blik op het groepje dames, die on der elkaar fragmenten van zijn kleding uitwisselden. ,,Geen zaken op straat, me neer!", riep hij haastig. ..Laten we die nieuwe song thuis maar bespreken.."! .,Wat?! Een nieuwe song, Franky?" riepen de dames, /.ich om hem heen verdrin gend. „Toe, zing hem even! Je wilt ons toch niet teleur stellen, lieve jongen..?!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5