irerü iter! I: altijd al de sigaar voor moderne mannen Christendom her-ontdekt als een gebeuren in de wereld 16 Zij deden mijn was waar ik bij stond... Er viel geen schot bij bevrijding Middelburg PROF. SCHILLEBEECKX MAAKT BALANS OP 6ia!s W Samenstellers krebiozene staat terecht gelijke eschenken Verhaal begint in Koude kerke ct Martinez Meer zicht op historische waarheid Elkaar herkennen Een gebeuren Schema 13 heetman JANSTEEN wandmeubelen linrichting srgh-v. Osta 15 15 PERLAS ROLEX Ringendiefstal snel opgelost 20 ES tje. blousje, ROK nooie kollektie. nylon enz. :n. nylon kousen, luxe ondergoed. i'ERMANTELS. met en NGF BROEKEN, de LOTS EN: handschoenen i/iden - dassen - 'teeds de laatste mode- - kostuums - handschoentjes procent korting .EFOON 3179 tanten uit lierin een grote voorraad. Tel. 01140-2277-2441 ctorpetroleum ïtpetroleum c tordieselolie ctorsmeerolie ?rgrease (vetten) ctoroil universal DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 19 NOVEMBER 1964 -p-.. Historisch feuilleton naar het boek Ur^ «The eighty-five days" van R. W. THOMPSON (Door onze verslaggever Bert van Oosterhout) De bevrijding van Middelburg vormt een zeer aparte episode in de oorlog op Walcheren. Terwijl Geallieerden en Duitsers elders op het eiland verbeten gevochten hebben om het bezit van elke meter onder water gelopen grond, is Zeelands eerste stad zonder oorlogsgeweld van Duitse in Engelse handen overgegaan. Middelburg was in die don kere novemberdagen van 1944 een waar toevluchtsoord geworden voor eilandbewoners, die elders door het water en de oorlogshandelingen hun have en goed in de steek hadden moeten laten, om tenminste het vege lijf te kunnen behouden. De stad zat barstensvol. De bevolking leefde tussen hoop en vrees. Zelfs de grootste optimisten konden niet aan de indruk ontkomen, dat Middelburg andermaal een grote ramp te wachten stond. ^25^ produkt De stad was tenslotte nog steeds in handen van de bezetter. Maar de geallieerden rukten stug op. Zij had den weliswaar met grote moeilijkhe den te kampen, maar het lag toch in de lijn der verwachtingen, dat het hun vroeg of laat zou gelukken de stad in te nemen. Maar welke offers zouden er nog gebracht moeten worden voor het zover was? Talrijke beschietin- j gen hadden het hart van de stad al J weggerukt. Op vele plaatsen droegen J de straten de littekens, die de venij- mg schietende typhoons er achterge- f laten hadden. Het aantal zieken en gewonden nam met het uur toe. Naar mate de bevrijders Middelburg na derden steeg de spanning. Zou de stad i nog iets van haar oude fierheid kun- J ncn bewaren als het laatste offen- sief zou worden ingezet? En wat wa- ren de Duitsers onder generaal Daser f van plan? Verdedigen tot de laatste l man? Capituleren vóór Middelburg l in een massagraf veranderd was? Vragen, die vooralsnog onbeant- i woord bleven. En toch was Middel- J burg op 6 november 1944 een vrije stad geworden. Zonder slag of stoot, f Het was bijna niet te geloven, maar f de Buffalo's van de geallieerden spra- f ken een duidelijke taal. Het was i waar. Middelburg was bevrijd! Er liepen in die dagen in Middel- i burg een paar mensen rond, die pre- i cies wisten hoe deze even opzienba- rende als geweldloze bevrijding in f haar werk was gegaan. Toen de f mensen er weer een beetje aan ge wend waren werkelijk vrij te zijn, kwamen de verhalen los. Maar nie mand wist er het fijne van. Of toch? Er bestaat een verhaal van' een man, die Middelburg heeft gered: dr. E. L. Nauta, chirurg in het Gasthuis. Hij zou in de morgen van 4 novem- ber 1944 in een kano naar het hoofd- f kwartier van de Engelsen in Zoute- f lande gevaren zijn. En hij zou hun geadviseerd hebben de stad met am fibievaartuigen te naderen om de Duitsers, die niet over anti-tankge- schut beschikten, te doen geloven, dat het tanks waren. Dat verhaal be staat. Een verslaggever van een in Zeeland verschijnend dagblad heeft f het in Haarlem de huidige woon- t het in Haarlem opgetekend. Maar er is nog een verhaal. Dat begint niet in Middelburg, maar in Koudekerke. Het werd ons verteld door enkele mannen, die zich in die donkere oorlogsdagen herhaaldelijk hebben ingezet om te redden, wat er te redden viel. Hun namen: Frans Berting, auto-spuiter in Koudeker ke, jhr. mr. Dick van Doorn, di recteur van een taxi-onderneming in Middelburg, ir. B. Louis van „De i Schelde" in Vlissingen en dokter J. f A. van Kooten, die tegenwoordig in f Breda woont. t Toen een groot deel van Walcheren f een verlengstuk van de Noordzee ge- f worden, was. staken genoemde heren, i ie iln Koudekerke woonden of er hun toevlucht gezocht hadden, de kop- i pen bij elkaar. Wat te doen? Dokter Van Kooten, i die dagelijks zieken en gewonden J moest bezoeken had geen vervoer f meer, sinds het water zich van elk f droog plekje meester gemaakt had. I Geen nood. Dank zij de vooruitzien- l de blik van Frans Berting kreeg hit l een werksloep tot zijn beschikking a Het vaartuig lag al vóór de inun- datie in de schuur bij Berting, die J het angstig verborgen had gehouden f voor de Duitse bezetter. De vraag f van een buurman, wat hij in vre- desnaam met een sloep moest doen, (I had hij met een nietszeggend ant woord afgewimpeld. Toen de nood werkelijk aan de man kwam, bleek hoe goed Berting de dingen had voorzien. Hij werd roeier voor dok ter Van Kooten, die er overigens zelf ook niet tegen opzag aan de riemen l te gaan zitten, als dat zo uitkwam. Bertings activiteit kon niet onopge- i merkt blijven. Hij vervoerde niet al- a ieen de dokter en zieken of gewon- J den; hij was bereid voor de goede f zaak alle hand- en spandiensten te f verrichten, die nodig geacht werden. Door dit werk kwam hij niet al- l leen in nauw contact met dokter Van Kooten, maar ook met jhr. mr. Dick i van Doorn, die zich in Koudekerke i bemoeide met het vervoer voor het f Rode Kruis en met ir. B. Louis f van ,,De Schelde", die in Koudeker- f ke woonde. Dit kwartet is vaak bij f nacht en ontij in de weer geweest. 4 Lr moest een ziekenhuis ingericht worden om de gewone patiënten en de slachtoffers van beschietingen onder te kunnen brengen. Zo goed en zo J kwaad dat ging werd de verdieping i ya" het gemeentehuis als hospitaal t ingericht. De kluis leende zich uitste- i kend om als verbandkamer ge- f bruikt te worden. Er was zelfs een f vroedvrouw bij de hand. Baby's laten zich doorgaans niet door de oorlog 5 Na«f°^den seboren te worden t ^irh Zi°rg voor Pa«ënten deden f zich nog tal_ van problemen voor, die 1 f hl I i w w f Oi op de hoogte te stellen. In het huis van jhr. Van Doorn werd de bood schap in het Engels vertaald. Berting stapte voor de zoveelse maal in zijn bootje om de Engelsen in Zoutelan- de het bericht te gaan overhandigen. In het hoofdkwartier daar, hotel ,,De tien torens", ontdekte hij nog, dat de Engelsen gebruik maakten van kaarten, die waren getekend door een zoon van burgemeester Kodde van Zoutelande. Op zijn tocht door Zoutelande heeft Berting dr. Nauta ontmoet, over wie we hiervoor al hebben geschreven. Nadat de Engel sen kennis genomen hadden van de situatie in Middelburg en de uit spraak van de Duitse bevelhebber, zijn ze tot actie overgegaan. Aan vankelijk wilden ze een onderhande laar sturen, maar bij nader inzien werd er eerst een verkenningsvoertuig op pad gezonden. Ondanks de waar schuwingen van Berting, zette een Buffalo-tank koers naar Middelburg via een route, die niet betrouwbaar was. Op de brug in de weg tussen Koudekerke en Middelburg zakte het voertuig schuin weg, om daarna mach teloos te blijven hangen. De 21- jarige tankcommandant, captain Jo nes, heeft daarop bij jhr. Van Doorn gelogeerd, terwijl de rest van het tankpersoneel onderdak kreeg bij dok ter Van Kooten. Ondanks de pech met het vehikel, zette de volgende dag een lange rij Buffalo-tanks zich in beweging op weg naar Middelburg. De inlichtingen over de houding van de Duitsers ble ken op waarheid te berusten. Nog dezelfde dag ging het commando over de stad van Duitse in geallieerde handen over. Dit is het verhaal, zoals wij het op getekend hebben uit de mond van o.a. Frans Berting in Koudekerke. Het is niet aan ons uit te maken wie het meeste recht kan doen gel den op het predikaat „redder van Middelburg". „Laten we het er maar op houden, dat de Duitse generaal de redder is", zegt de goedlachse Frans. „Tenslotte is hij bereid ge weest onnodig bloedvergieten te voor komen". (Advertentie) vrijwel steeds werden voorgelegd' aan Van Doorn. Van Kooten en Louis mn ."|aar moesten zien, dat ze dé iona a U1£..de wereld hielpen. Ze konden daarbij wel profijt trek- I ken van het feit, dat de Duitsers die in Koudekerke lagen, er voor het overgrote deel schoon genoeg van hadden. Als het spelletje een beetje handig gespeeld werd waren er wel Duitsers bereid iets ctoor de vingers te zien. Ze liepen als militairen ten slotte op hun laatste benen en dat( wisten ze heel goed. Bovendien was een van hen zo „galant" een seintje te geven als er een razzia op komst was. En het driemanschap maakte graag gebruik van zulke gestes. De mensen uit dit verhaal hebben zich nooit aan willen sluiten bij de officiële ondergrondse. Zij waren van, mening, dat georganiseerd overleg buiten ondergronds - verband even doeltreffend kon werken in som mige gevallen zelfs beter dan er1 in. Met lede ogen hebben ze dan ook gezien hoe de ondergrondse op dolle dinsdag de „Koudekerkse Duitsers" arresteerde. Represailles op de weer loze bevolking van het dorp. waren niet denkbeeldig, omdat er nog ge-1 noeg edelgermanen op vrije voeten liepen. Het incident is echter goed afgelopen. Koudekerke heeft, evenals andere Walcherse plaatsen, een jaar in het water gelegen. Tot overmaat van ramp kwam het dorp op 3 novem ber 1944 onder zwaar geallieerd vuur te liggen. Vanuit Ostende, waar het' hoofdkwartier van de geallieerden gevestigd was, werden de kanonslo pen gericht op Koudekerke, omdat de aanvallers dachten, dat de centrale vuurleiding van de Duitsers daar zat. De toestand in het dorp werd hope loos. In een poging de beschieting op te laten houden hebben Van Doorn Louis en Van Kooten een boodschap aan de Engelsen opgesteld, waarin' ze vertelden, dat er geen sprake was van een centrale Duitse vuurleiding in Koudekerke. Frans Berting was de aangewezen man om deze brief per boot naar de Engelsen in Zoutelande te brengen. Een gevaarlijk karwei: de verraderlijke watervlakte was zelfs voor hen, die in de buurt bekend waren, onpeilbaar. Onder de water-' spiegel zaten zowel tankvallen, ge vaarlijke diepe sloten, als mijnen.i Meer dan eens hebben Berting en zijn passagiers, terwijl het zweet tap pelings van hun voorhoofd liep, stil gelegen op de watervlakte in de on middellijke nabijheid van een mijnen veld. Zoveel jaren later kan hij er om lachen. Maar hij geeft grif toe, dat hij hem in die dagen dikwijls ge knepen heeft als een dief. Die bood schap aan de Engelsen heeft ondanks alles zijn doel bereikt. En de beschie ting werd prompt stopgezet. Verschil lende inwoners van Koudekerke had den in het moordende vuurwerk in tussen de dood gevonden. Het voor malige kantoor van notaris mr P. Loeff, dat het doelwit was geweest van de Engelsen (de Ortskomman- dant had er zijn intrek genomen en er lag bovendien circa 1500 kg explo sieven opgeslagen) was verwoest. Het was niet de laatste keer, dat' Frans Berting, „kapitein" van de sloep, contact had gehad met de En gelsen bij Zoutelande. Nadat hij zich van zijn taak, het wegbrengen van de brief, gekweten had keerde hij terug naar Koudekerke. De dag was een eind gevorderd, toen hij daar aan kwam. Er werd hem echter geen' rust gegund, want er moest ijlings een gewonde vrouw naar Middelburg gevaren worden. Berting nam dus an dermaal plaats aan de riemen om de, patiënte naar de hoofdstad te bren-, gen. De zoveelste tocht over het „on doorgrondelijke" water. Gebruik ma ken van de weg Koudekerke - Mid delburg ging niet vanwege de talrijke versperringen, die er aangebracht waren. Bovendien stond het water op sommige plekken te laag om te va- ren, hoewel nog te hoog om door te waden. Het duurde dan ook enkele uren voor roeier en passagier op de plaats van bestemming arriveer den: de Sijsbrug in Middelburg. Die had Berting tot vaste aanlegplaats gekozen voor de keren, dat hij naar de hoofdstad moest. Bij die aanlegplaats heeft een' ontmoeting plaatsgevonden, die| door Berting en zijn mede-strij-, ders gezien wordt als de eigen lijke oorzaak van de geweldloze' bevrijding van Middelburg, Ber-| ting trof er n.l. dr. Wagenaar (inmiddels professor in Utrecht) oen Middelburgse dierenarts.' Deze informeerde of hij per boot' naar de Engelsen in Zoutelande, durfde varen om de comman-i dant daar op de hoogte te stel-' len van de situatie in Middel-' burg. Volgens Wagenaar had de| Duitse bevelhebber in Middel-t burg te kennen gegeven, zich' over te willen geven als er gun-^ stige capitulatievoorwaarden ge-! steld zouden kunnen worden.! Berting stemde toe. Hij had alle reden om geloof te hechten aan dit verhaal, omdat hij uit eigen ervaring al wist, dat de Duitse militairen in Middelburg het zo langzamerhand ook wel zat sche nen te zijn. Veel soldaten liepen onge wapend door de straten, kennelijk wachtend op het ogenblik, dat het eindelijk afgelopen zou zijn en zij rustig in krijgsgevangenschap kon den gaan. Hij koos daarop weer „zee" en zette koers naar Koudekerke om het al eerder genoemde drieman schap van zijn wederwaardigheden (Advertentie) Geef uw lievelingsvogel Let Leste: verpakte vogelvoedersl een voortreffelijke, lichte en geurige Senoritas waakt sublieme Senoritas voor de moderne mannen van vandaag MARTINEZ... nog altijd even geurig en voortreffelijk als vroeger. Martinez is een fijnproevers-serie van 14 tot 35 cent. Zo heerlijk licht, zo rijk van geur, zo fantastisch fijn! BIJNA 150 JAAR FABRIKANTEN VAN LICHTE, GEURIGE EN FIJNE SIGAREN! (Bijzondere correspondentie) ROME „De enkele katholie ken, leken en priesters, die bewe ren niet eens de verslagen over het concilie in de kranten te willen le zen, omdat zij geen heil van het concilie verwachten, leggen slechts getuigenis af van onwe tendheid en droevig onbegrip, be grijpelijk soms, maar christelijk niet te verantwoorden". Want „in zijn overgrote meerderheid heeft het wereldepiscopaat wel degelijk de nood van de mensheid en van de Kerk dóór, en tengevolge van dit besef willen de bisschoppen geen stenen en schorpioenen geven in plaats van brood, waar de mensen om vragen". Dit zei magister prof. dr. E. Schillebeeckx O.P., concilie adviseur van 't Nederlands episco paat, gisteravond in Rome. Prof. Schillebeeckx, die bijzonder nauw bij alle conciliewerkzaamheden betrokken is, maakte een kritische doch positieve balans op. Hij ging voorbij aan de grote en kleine strubbelingen, welke dit concilie kent. Het grote resultaat van dit concilie ziet prof. Schillebeeckx in de herontdekking van het christendom als gebeuren van het christendom in zijn historische waar heid. Over deze herontdekking heeft prof. Schillebeeckx een uur lang gesproken en er de consequenties van aangewe zen, met name voor schema 13 over Kerk en wereld, dat voor een deel zijn geesteskind genoemd kan worden. Prof. Schillebeeckx merkte op, dat de tierde zitting in twee in elkaar grijpende fases verdeeld kan worden; namelijk in de behandeling van verse schemata en van de schemata, waarover al gediscus sieerd was en waarover „de adem van (Advertentie) het concilie" reeds heen was gegaan. De ontwerpen van de concilie-commis sies noemde hij zelfs dorre beenderen, welke door de concilievergadering tot le ven werden gewekt. Er is deze zitting zeer hard gewerkt en in hoog tempo, maar de amenderingen werden daar door niet minder ernstig of oppervlak kiger, verklaarde prof. Schillebeeckx, die beknopt inging op de noodzaak van het concilie, langzamer te werken dan het ongeduld in de Kerk wel wilde Sommige gelovigen zeggen: er wordt nu al drie jaar vergaderd en de berg heeft een muis gebaard. „Als men nochtans de beweging van dit concilie van bin nen uit meemaakt, kan men deze gang van zaken slechts toejuichen. Aan een rijpingsproces heeft dit concilie alles te danken. Want, het is onvoorstelbaar, dat wat b.v. in deze derde sessie door bis schoppen in de concilie-aula werd ge zegd, reeds in de tweede zitting gezegd had kunnen worden". Ook de minderheid heeft haar rechten. Concreet wil dat zeggen, dat de defini tief afgewerkte documenten van dit con cilie nooit de juiste weergave zijn en zul len zijn van wat er eigenlijk aan visie en aan verlangen in de open vleugel van de meerderheidspositie leeft". „Onvermijdelijk hebben de concilie- documenten een zekere achterstand op deze visies en apostolische verlangens van het wereldepiscopaat. Ook daar mee zullen de gelovigen, die nog steeds grootse verwachtingen hebben van het eindresultaat van dit concilie, re kening moeten houden. De Kerk, als levend Godsvolk is trouwens meer dan een concilie!Prof. Schillebeeckx zei „ervan overtuigd te zijn, dat de gevolgen van de in dit concilie reeds genomen definitieve besluiten niet zyn te overzien, al zullen er tien tallen jaren overheen gaan alvorens men b.v. een zeer gevoelige zwenking in het kerkelijke leven zal zien ten gevolge van de bisschoppelijke colle gialiteit, alsook ten gevolge van het aparte hoofdstuk over het Godsvolk in de constitutie over de Kerk, om maar te zwygen over de verdragende gevol gen van de verklaring over de gods dienstvrijheid". De niet-gelovige wereld en zelfs som mige reformatorische christenen bezien de wil van het concilie om een „andere koers te varen" als een diplomatieke ommezwaai, een nieuwe handige ma- Onlangs deed eenSunil was-team de was voor mevrouw M. L. Boot, Laageinde 105 te Waalwijk.Wer- kelijk.mijn wasiswitter geworden". zei ze. "Nu begrijp ik wat ze be doelen als ze zeggen: Sunil geeft het hoogste wit". noeuvre om de sympathie te herwin nen. Inderdaad, aldus prof. Schille beeckx, „wanneer men sommige uitla tingen in de nog niet goedgekeurde com missie-concepten bekijkt, moet men zeg gen, dat de Kerk soms zelf aanleiding geeft tot dit misverstand vanwege de suggestie van een zeker opportunisme". Maar het opmerkelijke van dit concilie is, dat het wereldepiscopaat in zijn gro te meerderheid daartegen met klem reageert. „Wat men in de St.-Pieter-aula vooral beluistert, is een tendentie om meèr waarde te hechten aan de histori sche waarheid, zonder evenwel de theo retische of speculatieve waarheid ge weld aan te doen". Vele concilievaders hebben er ook voor gepleit, dat de Kerk grootmoedig haar vergissingen zou bekennen. Pasto raal gezien zou de Kerk overigens meer aan zedelijk-geestelijk prestige winnen, als zij eenvoudig erkent steeds te zijn ge kleed in het gewaad van de historische waarheid, en zich niet altijd wil verto nen in het feestgewaad van de specula tieve waarheid, die vele mensen ook gelovigen, als een quasi-leugen ervaren Het conflict tussen de minderheids- en de meerderheidspositie in het concilie is niet zelden, wellicht in wezen, te herlei den tot deze spanning tussen de erken ning van de historische waarheid en van de speculatieve waarheid of wezensbepa ling van de Kerk. Prof. Schillebeeckx ging vervolgens aan de hand van de behandelde schemata na, waarin de spanning tussen de specula tieve en de historische waarheid zich telkens weer openbaarde. Met name ging hij hierbij uitvoerig in op het schema over het oecumenisme. „De verdedigers van de louter spe culatieve waarheid willen mordicus alleen de R.-K. Kerk als ene ware heilige en apostolische Kerk erkennen en elke ec- clesiale of kerkelijke betekenis van de niet-katholieke, christelijke belijdenis sen loochenen. Het conciliaire document over het oecumenisme heeft echter, bin nen deze eerste speculatieve waarheid ook nuchter de historische waarheid er kend, met name dat er in de niet-ka tholieke christelijke godsiensten kenne lijk evangelische grondelementen van de ware ene Kerk van Christus aanwezig zijn, en dat anderzijds waarlijk evange lische en kerk-theologische elementen door de R.-K. Kerk historisch wel niet worden geloochend, maar in het concre te kerkelijke leven in doorsnee nauwelijks aan bod komen. De voorstanders van de alleen maar speculatieve waarheid, die a.h.w. buiten de geschiedenis zou staan, kunnen daarom consequent alleen spre ken van de terugkeer van alle andere christelijke Kerken tot de ene ware Kerk van het Roomse Katholicisme, terwijl de verdedigers van de ook his torische waarheid (en dit is het stand punt van het decreet over het oecume nisme) de idee „terugkeer" evengoed op de historisch verschijnende R.-K Kerk toepast. Niet zo, alsof de ware, universele Kerk van Christus nu helemaal niet zou be staan en slechts het resultaat zal zijn van een boven-confessionele, alle be staande christelijke Kerken overkoepelen de, „nieuwe Kerk" van Christus, maar wel zo dat door een andere meer evan gelische historische verschijning van de Katholieke Kerk de andere christelijke Kerken zichzelf als deze Katholieke Kerk gaan erkennen en beleven. Er is dus wel degelijk een groeien naar elkaar toe, totdat men op de héél lange duur zichzelf in de andere gaat her kennen en de anderen in zichzelf. Hierbij is dan noch de speculatieve waarheid noch de historische waarheid enig ge weld aangedaan." Prof. Schillebeeckx trekt uit de be wogenheid, welke vele bisschoppelijke interventies kenmerkte, dan als zijn be langrijke conclusie, dat „de hoofdcate gorie van dit concilie niet is „abstracte waarheid" of wezensbepaling, maar ge beuren". Men mag hieruit echter niet besluiten, zo voegt hij eraan toe, dat „het concilie voorstander is van een zeker activisme. Wel is het er zich van bewust, dat het christendom niet een lou tere ideologie is, een doctrineel systeem, het moet ook een gebeuren zijn, waarin echte heilsgeschiedenis wordt voltrok ken". Prof. Schillebeeckx werkt de consequen ties hiervan uit voor het*schema over de openbaring. „Het christendom wordt wederom gezien en ervaren zo vervolgt hy mis een dynamisch gebeuren en niet De Kerk heeft immers de wereld lief, niet alleen voor zover deze ontvankelijk is voor de genade, maar ook als we reld. Zij heeft de wereld metterdaad lief, d-w.z. deze liefde is waardescheppend en goed-willend. Daarom wil de Kerk voor deze Wereld evenzeer de grote menselijke waarden die de wereld brood nodig lieeft: de vrijheid van het geweten, de persoonlijk waarde van hu welijk en gezin, de cultuurwaarden, een sociaal-economisch en politiek bestel waarin het mogelijk is menswaardig en christelijk te leven, tenslotte een men selijke wereldgemeenschap levend in or de en in vrede. Advertentie) slechts als een som van doctrinele leerpunten. Het z.g. pastorale karak ter van dit concilie is niet anders dan een nieuwe dogmatische gevoelig heid. Het zou daarom een grondig misverstand zyn, terwille van haar pastorale instelling deze kerkvergade ring minder doctrineel te willen noe men dan de vroegere concilies- Som mige vertegenwoordigers van de min derheidspositie vergissen zich terdege, als zij zich neerleggen bij de uitein delijke besluiten van dit concilie, „om dat het toch slechts pastoraal is", als zou, wat de voorstelling van de leer betreft, alles by het oude blijven. Met deze eventuele na-conciliaire interpre tatie van sommige conciliebesluiten zullen de theologen naar mijn gevoel - aldus prof. Schillebeeckx onge- getwyfeld geconfronteerd worden". Behalve de beklemtoning van de his torische waarheid naast de speculatie ve waarheid onderkende prof. Schille beeckx nog een tweede grondcategorie van dit concilie, nl. de poging om het geloof in de mens te integreren in het geloof in God. Dit mondt uit in de po ging de breuk tussen God en de wereld te herstellen. „De bisschoppen willen uit de Kerk wegwerken al wat haar laat zien als een soort ideologische bovenbouw op het con crete menselijke leven, want alles wat op „superstructuur" gaat lijken is niet ge schikt om de eigenlijke transcendentie van het christendom te verduidelijken; integendeel, het vertekent onvermijdelijk het transcendente karakter van de Kerk die wel eigen en autonome bestaansbe- ginselen heeft, gebaseerd op het heils plan van God en de positieve instelling door Christus, maar niettemin in de mensen leeft, met de mensen en met de wereld leeft." Wanneer we, aldus prof. Schillebeeckx de tendenties die zich in verband met schema 13 in de bisschoppelijke inter venties hebben gemanifesteerd, een con crete gestalte zouden mogen geven, dan komen daarin de grote lijnen van de uiteindelijke redactie reeds naar voren. (Prof. Schillebeeckx is door mgr. Gua no, voorzitter van de concilliecommissie voor schema 13, aangezocht zijn mede werking aan de nieuwe redactie te ge ven. Redactie). Prof. Schillebeeckx stelt dan dat, zo als er een dogmatische ontwikkeling in de geloofstraditie aanwezig is, ook de houding, welke de Kerk concreet tegen over de wereld inneemt, evolueert. De dialoog van het geloof met de con crete mensheid laat dit geloof zelf bin nentreden in de geschiedenis, in een wordingsproces, dat slechts geleidelijk, tastend en zoekend, de innerlijke rijk dommen van het geloof duidelijker vrij geeft. Zo'zien wij b.v.. aldus prof. Schille beeckx, „het volgende gebeuren in de levende kerkgeschiedenis. Wanneer er in feite een vervreemding is ontstaan tus sen de Kerk en de Wereld, valt het de toeschouwer op, dat de Kerk voor haar geestelijke zending in deze wereld voor al een beroep doet op wereldlijke mid delen en op aardse machtsposities. In tij den daarentegen, waarin deze vervreem ding afwezig is of gaat verdwijnen, geeft de Kerk die wereldlijke machtsposities prijs en verkiest zij te verschijnen als de waarlijk evangelische Kerk die zonder aardse steunpunten en sleutelposities wereldlijk gezien ontwapend en hulpeloos in deze wereld staat. Niettemin ver schijnt zij pas dan als een machtig on weerstaanbaar teken. Ook in de on macht van het Kruis lag de macht van Jezus, de Dienaar van God, door de Vader zelf nu verheven tot Heer van de wereld. Het vernieuwde zelfbewustzijn van de Kerk en de nieuwe, menselijke en chris telijke, waardering van wat „wereld" is, eisen een nieuw stelling nemen van de Kerk t.a.v. de geseculariseerde wereld, Van deze nieuwe appreciatie moet „schema 13" plechtig getuigenis afleg gen. Daarom moet „schema 13" zich niet temin hoedend voor een menselijk vals optimisme, de magna charta, worden van de christelijke hoop die ook alle men selijke verwachtingen in haar zuiveren de en optillende dynamiek meeneemt. kameleon -18 kt goud modieuze nouveauté: chic,bijpassend bandje bij elke japon edelsteenkundigef.g.a, diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 filiaal: oostzeedijk 155-157, rotterdam De Hilversumse en Amsterdamse re cherche hebben binnen 24 uur een dief stal van gouden ringen uit de Hilversum se juwelierszaak De Vries tot oplossing gebracht. Na het verbrijzelen van een ruit wer den de ringen ter waarde van ongeveer twintigduizend gulden uit de winkel aan de Groest weggenomen. De diefstal ge beurde in de vroege ochtend-uren. De politie had een duidelijke aanwij zing van de auto, die daarbij was gebruikt De wagen bleek in Amsterdam te zijn ge stolen. De recherche beschikte eveneens over een signalement, hoewel bijzonder vaag, van de dader. In Amsterdam werd op het Stationsplein een jonge man door de politie aangehouden, omdat hij pro beerde gouden ringen aan het publiek te verkopen. Het was de 23-jarige venter J. Z. uit Amsterdam, die na te zijn verhoord de diefstal bekende. Zijn helper bleek de 25-jarige S. E. eveneens woonachtig in Amsterdam, die dan ook werd aangehou den op aanwijzing van Z. Dit tweetal bleek over een groot deel van de gesto len ringen nog te beschikken, op het mo ment dat het werd ingerekend. WASHINGTON Een federale jury ii Chicago heeft de samenstellers van een middel tegen kanker, bekend onder de naam „krebiozene", in staat van beschul diging gesteld, wegens valse verklaringen tegenover de gezondheidsdiensten over dit middel. De beklaagden zijn de 59-jarige dr. Ste- van Durovic, zijn 64-jarige broer Marko de 71-jarige André Ivy en de 52 jaar oude William Phillips. Volgens aan de pers verstrekte aanwij- zigingen van het Amerikaanse ministerie van justitie zouden de vier mannen om de voortreffelijkheid van hun middel te bewijzen een getuigenis opgegeven heb ben van vroegere kankerpatiënt, die ge nezen zou zijn en een goede gezondheid genoot. Deze bleek evenwel al zes jaar dood te zijn. De beschuldigden hadden verder beweerd, dat de kosten van de vervaardiging van „krebiozene" 170.000 dollar per gram waren. In werkelijkheid zou het een gewoon chemisch produkt zijn ter waarde van 30 cent per pram. Een der beklaagden had nog een over lijdensakte getekend, met longontsteking als doodsoorzaak voor een patiënt die aan kanker overleden bleek te zijn. (Advertentie) Geef uw UeveUngavogel Let Leste: Olró verhakte vogelvoedersl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 17