Rector Jan Huss ging het vuur in lllis I Êm\ 'Mifft VAN CONCILIE TOT CONCILIE ALLEMANSKERK ARKA kan best op eigen benen staan VERMIJD EEN LEGE MAAG Beste remedie voor maagzweer is rust open hof bij het geloof Ketters ging het slecht Aanleg speelt grote rol In Winkel (kop van Noord-Holland) Tunnel stortte in: vier doden De Herrnhutters Voorraad te groot Winkel stortte in: drie doden Op de E-3 Resolutie stelt duidelijk: Schoonheidskoningin door kogels getroffen Wanneer opereren „Sociale indicatie Aanleg 31 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 14 NOVEMBER 1964 SI (Van een medewerker) T~"V E Tsjechische geschiedschrijver Tomek wou liet in zijn I J jeugd niet van de boeken alleen hebben. Zo vaak als hij J - kon, trok hij erop uit om de overblijfsels uit het verle den te gaan bekijken. Op een van zijn tochten door Bohemen beklom hij de toren van het dorp Kopecek en ontdekte er dat de naam van de kerkklok gedeeltelijk ivas uitgeschrapt. Er stond enkel nog Jan op, maar het nas duidelijk te zien, dat het opschrift vroeger uit drie ivoorden had bestaan en wel: „heilige Jan Huss". Tomek deed die ontdekking in augustus 1838. Hij was pas 22 jaar oud, maar reeds voor de tweede keer in zijn leven stoot te hij op een Huss-raadsel. Het jaar daarvoor had hij een studie geuijd aan de Hussietenoorlogen en legde die voor aan de lec tor van de Oostenrijkse censuur. Dat ivas toen de geschiedkun dige Sjafarik, aan wiens kinderen Tomek privélessen gaf. De jongeman rekende dan ook op een gunstig onthaal, maar als censor bleek Sjafarik onverbiddelijk. Geen sprake van, dat er iets over Huss kon worden uitgegeven! Toen Tomek zijn werk gever naar de reden van dit veto vroeg werd hij met dit laco nieke antwoord afgescheept„Ik schik me naar de richtlijnen van hogerhand." In 1851, durfde dezelfde Sjafarik het nog niet aan, de ge schriften van Huss uit te geven, hoewel de Oostenrijkse macht toen iets lichter op Bohemen woog dan voor de revolutie van 1818. Devotieprentje voor de op 6 juli 1415 te Constanz als ketter terechtgestelde Jan Huss. t •>- Het „gelijkgeschakelde" kerkhof Het naakte kerkinterieur van de Herrnhuttersgemeente te Christiansfeld haastte mij een drukverband aan te leggen In de hoop. dat dit het bloeden zou stelpen- steeg ik weer in het zadel e begon mijn tocht recht naa het noorden. Volgens wc Intosh lag Fort Dickson vu' tig kilometer van Fort Sco verwijderd. Rusland had hem een aanbod voor de uitgifte gedaan en de finan ciering daarvan toegezegd- Maar Sjafarik antwoordde: „Laat de doden in vrede rusten. Huss worde zelfs niet vernoemd, of hij wordt opnieuw verbrand". Het was tijdens het Concilie van Constanz, vijf en een halve eeuw geleden, begonnen, dat Jan Huss in de conciliestad op de brandstapel het leven liet. Een fraaie geschiedenis is het in geen geval, ook al houdt men er rekening mee, dat niet het Concilie, maar het wereldlijk gerecht de rector van de universiteit van Praag tot de vuurdood heeft verwezen wegens zijn verstoktheid in de dwaalleer. Huss was naar Constanz gelokt met een vrijgeleide dat niets méér bleek te zijn dan een hinderlaag. Dit wreekte zich later. Vruchteloos zou na enkele jaren het Concilie van Bazel trachten de Hussieten weer binnen de Kerk te krijgen. De trouweloze keizer Sigismond had toen reeds zijn straf gekregen. De kerk van Tyn te Praag waarop eens de gouden kelk als overwinningsteken van de Hussieten prijkte. Links het standbeeld van Huss. (Van een onzer verslaggevers) ALKMAAR Het Noordhollandse dorp Winkel, ruim tweeduizend zielen, 25 kilometer boven Alkmaar, behoort tot dat deel van het Hollandse platte land, waar in een vorige generatie de vrijzinnigheid verwoestend op de kerks heid heeft gewerkt. Er woont een handjevol katholieken en een handjevol gereformeerden die elders kerken Het percentage als onkerkelijk gere- gistreerden behoort er tot het hoogste van het land. Officieel als hervormd ingeschreven staan byna duizend inwo ners. Daarvan zijn er maar enkele hon derden belijdend lidmaat. Trouwe kerk gangers echter nog geen vijfentwintig. *s in dat dorp, dat deze herfst op twaalf achtereenvolgende zondag avonden in het vriendelijke hervormde nnL8 dat er welonderhouden uitziet I bü i;?ung ln de verf steekt, „allemans- I kerk wordt gehouden. $ee Is van de 3°nëe predikant v?7 g> die enkele jaren geleden I wJ,nkel werd geroepen. Hij is ge- en Rotterdammer, die hier in zijn I \ov1a Semeente staat Dat is al een riiJï er in Winkel weer een pre- m<»,1S" De gemeente is telkens op- 7rvii jarenlang vacant geweest. Hoe nnk ^.n.geestelijk ambtsdrager het hier rip c+ kunnen houden? Kerk en pasto- npp 7?n el we*> en iedereen zal domi- teliiw i gr°eten, maar hem als gees- »JK leidsman opzoeken: dat doet nie- een enkeling^ de dienst komt slechts WinS de hervormde kerk in Ee7iohl. arleAminst een afschrikwekkend nee n pt et kerkgebouw niet, de domi- voor enkpfn de Pastorie evenmin. Tot traditioneil fn stond zij er als het ™eer mnrwg e holle en nauwelijks Dat is te? te bewonen ambtshuis, kwam epj de §r°nd gegaan en er low voor in ?merkelijke Pastorie-bunga- digheid op ZichPlaatS' een bezienswaar" I ken lekend?3118**®1* van Winkel spre ken betekent °\*Yi wat het Seloof voor 7 uur. De reek zondagavond om nen met PPn „S41S °P 4 oktober begon- der Hoeven getu'genis van mr J. van de koninginpan,lcuher secretaris van den beëindig ZaJ op 20 december wor merlid C. Egas r het PvdA- "Ka- keer. en^de !|!IïmS er ook een derland, vice aril?1and,ant zeemacht Ne- spreekt er on T? aal L E- H- Heeser, ket IKOR BP! t november. Daar zal die op maanHacr pname van maken, ket programm ayond 23 november in zijn. ..kenmerk" te zien zal Men SDr2fcfaan hler niet ln een dienst. ensemble Corelli spelen en rond de vice-admiraal komt het katholiek kerk koor van Schagen Mozarts Krönungs- messe zingen. Wat betekent dit nu echter allemaal, en wat doet het? Dat laatste kan geen mens weten, omdat het de geest is die waait waar hy wil. Maar het idee was een begin in vertrouwen, al leek dat op niets gebaseerd. Het was een poging om hier tussen geloof en mensen een communicatie te herstellen, die gron dig verstoord bleek. De praktijk van dit idee leverde tot nog toe al enkele op merkelijke ervaringen op. Is het immers niet wonderlijk dat mensen als Reeser, Van der Hoeven, Bomans het er zonder meer voor over hebben en ook zonder bidden en smeken om in een nauwelijks bekend dorp over hun geloof te komen getui gen? En is het niet fascinerend, dat het kerkje telkens weer vol loopt 150 tot 200 bezoekers? Men zou verwachten, dat hier voor geloofsgetuigenis de belang stelling spoedig zou zijn gaan tanen als het nieuwtje er eenmaal af was, Maar neen. Er komen trouw mensen uit Winkel, die nog nooit de kerk bezochten, en zo komen 1 op 2 uit wijde om trek. Het gehoor is zeer gemengd: jong oud kerks, niet kerks Wat boeit hen hier, wat trekt hen? Is het de afwisseling van de spre kerslijst? Die is van grote verschei denheid Naast de vier, die we al noemden: een koopman, een tuinder, het katholieke Kamerlid Laan, de kantonrechter uit Den Helder, burge meester Wytema van Alkmaar, die voorzitter is van het internationaal verbond voor vrijzinnig christendom en geloofsvrijheid, een kernfysicus van het reactorcentrum in Petten, een katholieke journalist en de pen ningmeester van het NW uit Am sterdam R. Wijkstra. Het zit echter zeker dieper dan daarin alleen, en dat maakt deze allemanskerk in een afgelegen dorp wellicht tot een teken ook voor elders. Want dit spre ken zonder de franje van al wat ker kelijk traditioneel is, blijkt te werken als een uitnodiging van de kerk tot al wie zoeken. En zoekers zijn er velen, méér wellicht dan de kerk geneigd was te denken. lv*«n SD2Y>f>W r «ift in een cuensi. een kopie kwartiertje, er wordt Thter" 6 ^ndg?dlend; er i; met een aantti ue al e€n Paar in dc nacfft-:. bezoekers nog urenlang er is dis keer gramma" woVrft vo?rtgezet Het pro gel Zang of L ingeleid. Or- Óp de laatcf dorpsfanfare. 1ste avond zal een strijkers- BOLZANO Vier arbeiders zijn gis teren om het leven gekomen door een instorting van een tunnel, die bij de Italiaans-Oostenrijkse grens wordt ge graven. De tunnel is een onderdeel vam een zijweg van de oude weg over de Brennerpas, die Italië met Oostenrijk verbindt.Het gewelf van de tunnel stort te vermoedelijk in door het doorsijpelen van water. Bij de dood van zijn broeder in 1419, koning Wenceslas IV van Bohemen, werd hij geroepen om te Praag de troon te bestijgen. Maar het Tsjechische volk was de smadelijke terechtstelling van Jan Huss, op 6 juli 1415 te Constanz, niet vergeten. Het weigerde Sigismond als koning te erkennen. De Hussietenoorlo gen begonnen en zouden jarenlang Bo hemen teisteren. Evenmin als de keizer ontgingen de aanhangers van Jan Huss hun lot, het lot van alle afdwalingen. Zij vielen in twee secten uit elkaar: de „taborieten en de „calixtijnen". Jan Huss had zijn dwaalleer niet zelf gevonden. Hij had ze geput uit de ge schriften van de Engelse priester Wiclef. Gelijk deze laatste leerde hij dat de waarheid inzake geloof niet van Rome kon komen, omdat op Petrus' stoel on- waardigen troonden, dat een onwaardig priester niet geldig de sacramenten kon toedienen. Wie zondigde, verbeurde vol gens hem zijn gezag, zowel de paus, de priesters als vorsten, omdat alle gezag van God komt van wie de zondaar zich afkeert. Wat Huss niet van Wiclef geleerd had, was de communie onder beide ge daanten. Eén van zijn Tsjeekse aanhan gers had hem dat voorgesteld en de hervormer was erop ingegaan, uit een soort democratische gezindheid, die priesters en leken op dezelfde voet wil de plaatsen bij het nuttigen van de Eucharistie. Dit verklaart de naam „ca lixtijnen" gegeven aan het leger dat tegen de keizerlijke troepen van Sigis mond optrok achter een witte vlag met een rode kelk versierd. Het verklaart eveneens waarom in de hoogste nis op de gevel van de kerk van Tyn te Praag een reusachtige vergulde kelk geplaatst werd boven het standbeeld van de eni ge Hussietenkoning die over Bohemen regeerde. Beide, standbeeld en kelk, werden naar beneden gehaald na de nederlaag van de Tsjechen op de Witte Berg in 1620, waardoor Bohemen voor drie eeuwen aan de Oostenrijkse Habsburgers toeviel. De katholieke machthebbers in Wenen hadden het niet alleen op de dwaalleer van Huss gemunt. Ze wilden Bohemen verduitsen en ook daarom moest de na tionale kerk van de Hussieten uitgeroeid worden. Uiterlijk leek de onderneming niet zo moeilijk. De taborieten waren reeds uit geschakeld door de calixtijnen en in de schoot van deze laatsten was intussen al een andere secte ontstaan, die van de Moravische broeders, voor wie de ca lixtijnen al te zeer op macht en te weinig op vroomheid en evangelische gestreng heid gesteld waren. De Moravische broe ders waren het, die Jan Huss heilig ver. klaarden en ieder jaar 8 juni zijn feest dag vierden, tot ze wegens deelneming aan een oproer, omstreeks 1550. uit het land gezet werden en naar Polen uitwe ken. Tenminste zij, die openlijk voor hun opvatting uitkwamen. Velen ontbrak daartoe de moed, maar toen in 1781 voor Bohemen een edict van tolerantie werd afgekondigd, kwam het uit dat vele ca lixtijnen en Moravische broeders van vader op zoon waren trouw gebleven aan hun secte. Dat stemde de Oostenrijkers wantrouwig jegens alles wat met Huss verband hield, zoals Tomek nog in 1837 zou ondervinden toen hem de publikatie van een studie over de Hussietenoorlogen verboden werd. Nog eer in hun land van herkomst de Hussieten opnieuw in het daglicht durf- I den treden, was voor hun uitgeweken deed, een universiteitssector tot de brandstapel zal laten veroordelen, zo zal de toerist van 1964 niet uitvaren tegen Christiansfeld, alleen maar omdat het er bij de verre volgelingen van Jan Huss anders toegaat en anders uitziet dan in zijn eigen kerkgemeenschap. Hij zal het integendeel waarderen, dat de Deense Herrnhutters zich in den vreemde aan missiearbeid wijden, dat ze op hun kerk hof geen onderscheid maken tussen rijk en arm, omdat in de dood allen gelijk zijn en meer behoefte hebben aan Gods barmhartigheid dan aan arduinen praal graven. geloofsbroeders in Polen de vervolging uitgebroken. Weer sloeg het uur van de vlucht en ditmaal bood Duitsland een veilig onderkomen. Zo belandde in 1722 een groep Moravische broeders op het landgoed Bertelsdorf van graaf von Zin- zendorf. De eigenaar was een vroom man en hij schonk de vluchtelingen de èêle-' genheid om zich op zijn grond te ves. tigen. De nederzetting werd onder de hoede van de Heer geplaatst en kreeg daarom de naam Herrnhut. Vijf jaar lang boterde het niet tussen de broeders. In de vervolging waren ze eendrachtig ge weest; nu ze in veiligheid en in volle vrijheid verkeerden, traden hun onder linge tegenstellingen aan het licht. Op 13 augustus 1727, toen de gemeente dreig de uiteen te vallen, kwam de inkeer. Men besloot de benaming broeders waar te maken en als broeders onder elkaar te leven. De vernieuwing ver vulde alle leden met ijver en spoedig gingen de Herrnhutters, zoals ze voort aan genoemd werden, aan het uitzwer men om hun geloofsopvatting en hun geest van broederlijkheid te versprei, den in Europa en o\rerzee. Welke invloed de Herrnhutters tijdens de achttiende eeuw in Duitsland uitoefen den, daarvan vertelt Goethe in zijn „Wil helm Meisters Lehrjahre". In de door het formalistisch protestantisme verkilde elite greep de Broedergodsdienst zeer ruim om zich heen dank zij de aantrek kelijkheid van het nieuwe. Hij bracht im mers warmte, al was het bij velen, zoals Goethe het voorstelt, niet veel meer dan de snel dovende warmte van het stro- vuur en slechts bij enkelen het vuur van de doorleefde overtuiging. BELO HORIZONTE Bij de instor ting van een. parfumerie in Belo, Hri- zón'té in Brazilië 'zijn drie mérisêh om het leven gekomen en hebben 14 ande ren letsel opgelopen. Enkele militairen en burgers, die zich naar de winkel hadden begeven om hulp te verlenen, zouden bedwelmd zijn geraakt door het zware in de lucht hangende parfum Men moest hen zuur stof toedienen De verdieping bezweek onder het ge wicht van de enorme voorraden, die met het oog op de komende feestdagen waren ingeslagen De schade wordt geschat op meer dan 30.000 dollar. Wat ervan zij, de levenswijze van de Herrnhutters zelf maakte een gunstige in druk in protestantse landen. Koning Christian VI van Denemarken spande zich in om een broedergemeenschap in zijn rijk te vestigen. Hij stelde daartoe het terrein beschikbaar en op 1 april 1773 werd de eerste steen gelegd van de nederzetting, die, uit dank jegens de koning, Christiansfeld werd genoemd. Tijdens zijn verblijf te Kolding, op het einde van de vorige eeuw, bezocht de Franse schrijver Léon Bloy het Herrn- huttersstadje. De heftige man heeft zijn gewone verwijten nog gescherpt om in zijn dagboek lucht te geven aan zijn verontwaardiging over wat hij te zien kreeg in het klooster, de kerk en het kerkhof. Op de begraafplaats zijn alle graven eender. Daarom noemt Bloy ze: het dambord van de hel, „geëffend door een wals zonder groen of bloemen, zicht baar met het doel alles te doden wat rond die krengen zou kunnen leven, ln de kerk vindt hij eindelijk niets dat zijn woede kan opwekken. Hij ruikt alleen maar een ongezonde, onzindelijke, kle verige huichelarij Enkele weken geleden waren we in Christiansfeld. Het stadje ligt op de E-3- weg, maar ondanks het drukke verkeer heeft het de ingetogenheid uit zijn stich tingsperiode bewaard. Men voelt zich op het kerkplein als in een Vlaams begijn hof en de dodenakker deed aan een sol- datenkerkhof denken. Was het alleen daarom dat we met de ergernis van Bloy niet konden meevoelen, ondanks het banale, kale kerkinterieur? Er is in de 65 jaar sedert Bloys bezoek veel veranderd in de wereld, ook in de opvattingen en de gevoelens. Twee we reldoorlogen hebben zoveel leed over de mensheid uitgestort, de ongebrei delde machtswellust heeft zoveel lelijks op de wereld losgelaten, dat de mens van deze tijd met ontroering het edele en goede, waar hij het ook vinden mag, begroet als een bruikbare bouwstof voor een betere wereld, en niet direct aan huichelarij gaat denken wanneer hij iets anders ontmoet dan wat hy gewoon is. Zoals het concilie van thans niet, ge lijk dat van Constanz 550 jaar geleden (Van onze parlementaire redactie) GRONINGEN Het congres van de algemene r.-k ambtenarenvereniging (ARKA) heeft in een resolutie verklaard, dat voor de ARKA aansluiting bij of na dere binding met andere organisaties naast de bestaande, geen voorwaarde is voor een doelmatig optreden. In de reso lutie staat, dat de ARKA over alle mid delen beschikt, die noodzakelijk zijn voor de algemene en individuele belangen behartiging van bet overheidspersoneel. De resolutie stelt voorts, dat het ge wenst is aan de daartoe geëigende poli tieke instanties onder de aandacht te brengen, dat van politieke zijde onvol doende effectieve aandacht bestaat voor overheids personeelsaangelegenheden. Tenslotte wordt in de.resolutie volledi ge goedkeuring gegeven aan hét tot dusver door het hoofdbestuur gevoerde beleid. In de ontwerp-resolutie strekt de ze goedkeuring zich aanvankelijk ook uit over het in de naaste toekomst te voeren beleid maar deze alinea werd op aandrang van de vergadering ge schrapt. De voortgezette discussie over de structuurvraagstukken leverde wei nig nieuwe gezichtspunten meer op. Voorzitter Boot zegde toe, dat op kor te termijn een kaderdag zal worden be legd over o.m. de huidige stand van Izaken betreffende 't structuurvraagstuk. '„Er mag echter", aldus mr. Boot, geen onzekerheid over bestaan dat het hoofdbestuur thans geen nadere ontwik kelingsmogelijkheden ziet". Hij meende, dat de ARKA inzake de structuurvraag stukken haar tijd moet afwachten en op dit terrein tot dusver juist grote zelfbe heersing heeft getoond Mr Boot liet duidelijk blijken, dat hij zicli de kritiek van sommige zijden ten aanzien van het gevoerde structuurbeleid persoonlijk sterk heeft aangetrokken. Bij voorbaat verklaarde hij evenwel niet met zijn portefeuille te willen rammelen". DURBAN Bij een aanslag in de Zuidafrikaanse stad Durban zijn de vroe gere schoonheidskoningin mej. M.Lemar- qüe en'de voorzitter van de voetbalclub „Durban City", norman Elliott gewond geraakt. Het tweetal werd, gézeten in de voor een hotel geparkeerde auto van Elliott, getroffen door kogels uit een jachtgeweer. De politie heeft na de aan slag een jonge, goedgeklede man aange houden. die ervan wordt verdacht de schoten te hebben gelost. De slachtof fers werden naar 'n ziekenhuis gebracht waar bleek dat mej Lemarque ver scheidene malen in haar rug was getrof fen. Elliott werd met een bebloed ge zicht en bloedende wonden aan zijn borst achter het stuur van de wagen aange troffen. (Bijzonder correspondentie) Medische congressen, bijvoorbeeld in 1958 in Washington en in 1962 in Mün- chen, houden zich regelmatig bezig met maagzweren en stofwisselingskwalen. Op het grote medische wereldcongres, dat in 1966 in Tokio zal worden gehou den, is dit onderwerp weer bovenaan op de agenda geplaatst. Of de toename van maagzweren verband houdt met de grote zenuwspanning waaraan de moderne mens is blootgesteld, staat niet vast, maar wordt vaak wel aangenomen. Zeker is, dat het een massaal voorkomende kwaal is, waarbij de mortaliteit weliswaar niet groot is, maar die wel het leven van vele men sen vergalt. Prof. Dr. N. Henning,- directeur van de universiteitskliniek van Erlangen is een Duitse deskundige op het gebied van de ulcus. Maagzweren houden volgens hem verband met het stofwisselingspro ces in de maag. Men moet zich een maagzweer niet als een blaar of puist voorstellen. Het is een kratervormige wonde in het slijmvlies van de maag wand. Op zichzelf zou het maagzuur, door zijn sterke gehalte aan zoutzuur en het spijsverteringsferment pepsine, de maagwand altijd weer moeten aantas ten. Dat het dit normalerwijze niet doet komt omdat de maagwand over bescher mende middelen beschikt. Deze wand is met maagslijm bedekt, dat onverteer baar is. De bovenste laag van het slijm vlies van de maag toont een weerstands vermogen tegenover maagsap, waarvoor men nog geen verklaring heeft. Dat zijn dus al twee verdedigingsmechanismen. De sterke plaatselijke bloedvoorziening van de maag is een derde. Daardoor worden anti-middelen en reparatiemate riaal aangevoerd. Overmatige zuurvorming in de maag wordt de voornaamste oorzaak van een maagzweer geacht. De zuurfactor is evenwel niet de enige factor. Er be staan maagzweren, waarbij de produk- tie van maagsap en de zuurgraad min der zijn dan bij gezonden. Dan schijnt de kwaal niet te worden veroorzaakt door teveel aan zuur, maar door ge brek aan verdediging. Ontstekingen en slechte doorbloeding spelen daarbij ken nelijk een rol. Men weet dit nog niet precies. Volgens prof. Henning moet de patiënt verwijderd worden uit zijn met spanningen geladen wereld. Alleen in een kliniek of sanatorium vindt hij de rust en ontspanning, die de vicieuze cirkel kan doorbreken. Voorts dient hij een dieet te volgen. Men is echter van de strenge dieetvoorschriften uit vroeger tijden bijna geheel teruggekomen. Tegen woordig krijgen maagzweerpatienten in de kliniek volwaardige voeding van nor maal calorieën-gehalte. Wel vermijdt men prikkelende stoffen dus geen scherp gekruide spijzen, geen alcohol en nicotine. Geen fysische prikkels, zoals erg koud of erg warm e.d. Het is aan te bevelen, vaker kleine maaltijden gedurende de dag te eten en zo een lege maag te vermijden. Een derde punt is berust. Het vierde punt zijn geneesmiddelen. De taak daarvan is, de hoeveelheid maagzuur te verminderen, de motoriek van de maag te kalmeren, evenals de zenu wen. Men noemt dergelijke combina tiemiddelen ,,spasmoseditiva". De preparaten worden tussen de maal tijden erï ook 's nachts verstrekt. Wordt deze therapie consequent toegepast, dan verdwijnen de maagklachten meestal al na enkele dagen. Dan is de ulcus echter niet' genezen, want dat duurt nog wel een week of vier. Geopereerd wordt alleen wanneer voor noemde conservatieve" behandeling geen effect sorteert of wanneer compli caties optreden. Daartoe behoort de ge vreesde maagbloeding en de nog meer gevreesde perforatie van de ulcus in de buikholte. De operatie leidt tot duurza me verminking van de maag. Er leven ongetwijfeld vele mensen met een ver kleinde maag, die een hoge leeftijd be reiken. De moderne chirurgie tracht operaties voor maagzweren zoveel moge lijk te vermijden. Indien echter de ulcus een canceroide (kanker) vorm aanneemt, dan moet geopereerd worden. Dit is ech ter minder vaak het geval dan vroeger wel werd aangenomen. In het algemeen is de moderne maagzweer dankbaar voo conservatieve behandeling en rust. ter wijl oude zweren meestal alleen door operatie kunnen worden genezen. Professor Henning zegt, dat er ook een „sociale indicatie" voor operatie is, en wel wanneer de patint, door de ul cus, zijn werk niet kan doen en daar door ook in zijn maataschappelijke ont wikkeling wordt geremd en aan toene mende druk in zijn beroep blootstaat. De sedert enige tijd toegepaste bevrie zing van de maag als „onbloedige ope ratie", acht Prof. Henning zeer beden kelijk, omdat deze tot bloedingen kan leiden. In Erlangen beproeft men thans een ongevaarlijke variant. Bij het ontstaan van maagzweren spe len verschillende factoren een rol. Ver stoord evenwicht, maar ook aanleg. Wan neer in een familie aanleg tot deze kwaal bestaat of een bijzondere nerveuze pre dispositie, dan dient volgens prof. Hen ning de profylaxe al bij de beroeps keuze te beginnen. Dergelijke mensen zouden beroepen moeten kiezen waarin zij weinig aan spanningen blootstaan. Beroepen dus, waarin hun eerzucht niet onafgebroken wordt geprikkeld. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan ge daan, want de „nerveuzen" zijn mees- al ook eerzuchtige en daadkrachtige, ac tieve mensen. Eenmaal in het beroep, is regelmatige ontspanning in dag-, week een jaarritme bepaald nodig. Men moet verstandige en normale voeding tot zich nemen en alle dingen vermyden. die men „niet verdraagt". Een speciaal di eet is niet nodig. Maar wel moet men zijn tempo matigen, de dingen niet tra gisch nemen dat is de beste voor zorg. Een goede baan, aanzien, roem, etcetera een plaatsje aan de top is met een bloedende maagzweer toch wel te duur betaald.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 23