1
F
A
Z
O
N
A
Harmonisch samenspel bij
première Haagse Comedie
Baron Bluff en de Bluff-Blues
MILLERS NA DE ZONDEVAL
DIADEEM
Programma's radio en t v.
Nieuw!
\ries
TcllyFhtdl
Katholiek moet keuse doen
tussen KRO en Televizier
epoca
mtagewerk
Opa's krant
fssert
ïen
A
mg
Paul Steenbergen
als zelfkweller
VLOERKLEED
Radio
Televisie
Mr. Van Doorn in radiogids:
Kort kunstnieuws
45 jaar radio-omroep
Hoogmis uit Drente
op televisie
Ballograf
luirvr
Ifct u een gelegenheid
Vie' groeiend bedrijf
Te kans! Bent u een
I en opgeleid b.v. via
ly geven u die mo-
I ragen om spoedig
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 11 NOVEMBER 1964
Iss de gelegenheid om
I nen op hele of halve
len
Ingen krijgen van 9.00
l;end 14 november van
lag zien welke werk-
pelingen worden ver-
dt kunnen werken.
N.V.,
eaken,
Breda
Irdag
el bezieliti-
I kunt U da-
tussen 19
lU dagelijks
[1608-2551
18
(Advertentie)
v
^eimvan Uvv%^
Is het geoorloofd zijn eigen leven in
een roman te beschrijven of in een toneel
stuk te dramatiseren? Arthur Miller, die
het laatste deed in zijn stuk After the
Fall, Na de Zondeval, is wat dit betreft
door de Amerikaanse kritiek nogal las
tig gevallen.
Arthur Miller heeft het onverbiddelijk,
maar niet onjuist gedaan. Hij heeft name
lijk getracht om het objectief te doen
Hij heeft beseft, dat hij zelf in zijn werk
ook objectief bekeken moest worden. Dal
daarmede zijn stuk stond of viel. Hi;
heeft zichzelf in de hoofdpersoon van hel
stuk, Quentin, een jurist, niet gespaard
Integendeel deze man, tot het publiek ge
wend, klaagt op de eerste plaats zich
zelf aan en ontdekt in de eigen persoon
lijkheid het kwaad dat mensen na de
zondeval gemeen hebben, primair de
lust tot vernietiging om zelfbehoud, die
de mens telkens weer overvalt en die
hem telkens weer vergeven moet worden.
(Advertentie)
Complexen
Quentin blijkt Freud gekozen te heb
ben. hij is op de hoogte van de leer van
de frustratie en de verdringing der com
plexen. Dat blijkt duidelijk uit het besef
omtrent zijn eigen leven, maar ook uit
het besef omtrent de personen met wie
hij in dit leven in kennis komt, zijn
strenge moeder, zijn eerste vrouw Louise,
kil en jaloers, zijn tweede vrouw Maggie,
de tophit-ster, labiel en geneigd tot zelf
kwelling, zijn vriendin Holga, die aan een
•oncentratiekamp ontkomen is.
Quentin heeft niet alleen de hoofdrol,
zijn rol is ook een verbindingsrol die het
gehele drama bijeen houdt en die ook de
les uit dit drama trekt.
DIADEEM: vloerkleed voor stijl
en sfeer. Hoge gesloten pool.
Diadeem Unl (effen);
Diadeem Haroen
(perzische dessins);
Diadeem Orleans
(moderne dessins). Vraag folder
D2 aan Veneta N.V., Hilversum.
Woensdag 11 november
week; Poëzie en proza in vertaling.
'23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek
uit voorbije jaren. 23.30 Amusementsmu
ziek. 24,00 Nieuws en voor de zeelieden.
HILVERSUM 1 402 m
NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu-
ziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Koorzang: volksliedjes.
12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac
tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Jubileum
mededelingen. 13.20 Licht instrumentaal
kwartet. 13.40 Lichte grammofoonmuziek
14.00 Boeren en burgers in Buitenveen,
hoorspel, (herhaling van 5 november jl.)
14.25 Klassieke liederen (gr.). 14.50 Wer
ken van Nederlandse componisten (gr.)
15.45 Bijbelvertelling voor de jeugd.
15.55 Operatie Bus, reportage aankomst
bussen voor Jeugdland. 16.00 Jeugdland-
programma voor de jeugd. 17.15 Lichte
grammofoonmuziek. 17.30 Idem. 18.10
Knapenkoor (gr.): volksliedjes. 18.30 Het
Spektrum, lezing en mededelingen. 18.45
Nieuwe grammofoonplaten. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30
Leger des Heilskwartier (gr.). 19.45 op
de man af, praatje. 19.50 Groot koor.
koperkwartet en orgel: geestelijke lie
deren. 20.20 Goeds uit Nazareth, klank
beeld over veertig jaar cultuur rondom
de NCRV. 21.50 Lichte grammofoonmu
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden-
king. 22.55 Moderne grammofoonmuziek.
23.10 Het Tweede Vaticaans Concilie
commentaar uit Rome. 23.25 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws
HILVERSUM 2 298 m
VARA: 12.00 Stereofonische uitzending:
Ritmisch strijkorkest. 12.25 Actualitei
ten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Orgelspel en zangsoliste. 13.00 Nieuws.
13.15 Kalender. 13.20 Promenade-orkest:
amusementsmuziek. 13.45 Gesproker por
tret. 14.00 Kamero kest. moderne muz.
14.15 Utrechts Stedelijk orkest, koor en
solisten: klassieke en moderne werken
14.50 Kamerpraat, toespraak. 15.00 Voor
de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20
Wereldradioweek: 30 jaar filmmuziek.
17.50 Regeringsuitzending: Filmen in de
Nederlandse Antillen -1. Spreker: Ray-
mundo Debrot. 18.00 Nieuws. 18.15 Actu
aliteiten 18.20 Uitzending van de Paci
fistisch Socialistische Partij: Meten
met twee maten. 18.30 Stereofonische
Uitzending: Dansorkest en zangsolisten.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 Stereofo
nische uitzending: Meisjeskoor met pia-
^•19.30 Artistieke staal staalkaart.
20.00 Nieuws 20.05 Lichte grammofoon
muziek. 20.35 De Storm, hoorspel. 22.30
Nieuws. 22.40 Stereofonische uitzending:
Dansmuziek. 23.15 Jazzmagazine. 23.55-
23.o5-24.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek
12.1.0 Lichte muziek. 12.55 Programma-
overzicht 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de
soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Orkestmu
ziek. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Jeugd
koren. 15.00 Lichte muziek. 15.15 Voor
oe kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Gram
mofoonmuziek. 16 09 Engelse les. 16 24
17 ^n^ofoonmUziek- 16 45 Meisjeskoren.
7.0o Nws. 17.15 V. d. teenagers. 18 00
Jfjvs 18.03 Vokale muz. 18.30 Lekenmor
tiiosofie. 18.50 Klassieke grammofoon
muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte mu-
?iek. 20.00 Casinomuziek. 21.00 Kamer
muziek uit Moravië. 21.50 Pedagogisch
Muziek. 21 30 Wereldradioweek- A
P-aatje. 22.00 Nieuws. 22.15 Wereldradio
week: filmmuziek. 22.45 Wereldradio-
BRUSSEL FRANS
484 m
12.00 Nieuws. 12.02 Lichte muziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 14.00
Nieuws. 14.02 Filmmuziek. 15.30 Operet
temuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Operette
muziek 17.00 Nieuws. 17.45 Militaire
marsmuziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Klas
sieke muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15
Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Dansmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
Donderdag 12 november
HILVERSUM 1 402 m
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Ouverture:, licht pro
gramma. 8.00 Nieuws. 8.15 Concilie-
journaaL 8.20 Ouverture (vervolg). 8.50
Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio 10.00 Amusementsmuziek,
(gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45
Wereldradioweek 1964: 30 jaar filmmu
ziek.
HILVERSUM 2 298 m
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.20 Lichte gram
mofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening.
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek.
9.00 De Groenteman. 9.05 Gewijde mu
ziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws, ll 02 Huishoude
lijke zaken, praatje. 11.15 Parels der
muziek in mozaiek: gevarieerd muziek-
orogramma.
Woensdag 11 november
NEDERLAND 1
NTS: 17.00 De Verrekijker, internati
onaal jeugdjournaal. KRO: 17.10-17.45
Voor de kinderen. AVRO: 19.30 Dick
van Dyke Show NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicnt. AVRO: 20.20 Sport-
panorama. 20.50 AVRO's Televizier 21 05
De Verdedigers, TV-film. NTS- 21 55
Aardgas, documentaire. 22.25-22.30 Jour
naal.
NEDERLAND 2
NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO:
20.01 Theater '64: intervieuw. NTS: 20 20
Yanco. Mexicaanse film. KRO: 2145-
22.10 Onze man in Londen.
BELGIë FRANS
18.00 Berichten, 18.03 Film voor de
jeugd. 19.15 A vos marques, interscho-
laire wedstrijd. 19.45 Le temps des co-
pains, TV-feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30
Les hommes, dramatische comedie. 21.55
Sportkroniek. 22.45 Journaal.
BELGIë VLAAMS
15.00 Penelope, uitzending voor het ge
zin. 15.30 Drie jongens jongens en een
meisje, toneelspel. (Herhaling). 16.50
De avonturen van Popeye, tekenfilm.
17.00-18.00 Voor de jeugd. 19.00 Voor de
kinderen. 19.05 Voor de jeugd. 19.30 Een
bloem en een hamer: Oude en moder
neAmerikaanse volksliedjes, (overname
NCRV). 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws.
20.25 De glimlach (Hymy). variétépro
gramma; bijdrage van de Finse TV
(YLE) op het Festival De Gouden Roos
van Montreux 1964. 20.50 De derde
.T^^ird Perso.nL spel. (Overname van
AVRO). 22.30 Zoeklicht op de culturele
actualiteit. 22.50 Nieuws.
Paul Steenbergen en Mira Ward bij
de première van Millers toneelspel.
Hij ziet de drang tot zelfbehoud en
vernietiging overal. Zijn voornaamste
vriend heeft zelfmoord gepleegd uit angst
voor het comité tegen on-Amerikaanse
activiteiten, onzaliger gedachtenis.
Quentin voelt zich schuldig aan die
dood, omdat hij even tevoren aan zijn
vriend Lou heeft laten merken, dat hi.(
het niet prettig vond hem uit vriend
schap te moeten verdedigen en omda'
hij een opluchting voelde, toen hij door
de telefoon hoorde, dat die verdediging
nu niet meer nodig was.
Uiteraard is deze opluchting en deze
kleine lafheid geen schuld aan moord
Maar Quentin geeft zich het hele stuk
door van alles de schuld. Van zijn ge
rechtvaardigde drang naar zelfstandig
heid, toen zijn vader meende hem no
dig te hebben, van de moeilijkheden
met zijn jaloerse eerste vrouw, van de
zelfmoord van zijn onmogelijke twee
de. Het schuldgevoel, het, juist gezien,
valse schuldgevoel, doordrenkt dit hele
stuk. het is zelfkwelling zowat van het
eerste woord tot bijna het laatste toe
Dat houdt niet in, dat het daarom
niet reëel zou zijn. Deze zelfkwellers
zijn talloos en ze vullen de spreekka
mers van de psychiaters. Het zijn de
mensen, die niet tot de erkenning kun
nen komen, dat ze mensen, dus zwak
zijn. Het zijn de mensen die zichzelf
uit een misplaatst ideaal van zichzelf
niets vergeven kunnen. Arthur Miller
heeft met nadruk vastgesteld, dat Af
ter Fall niet een directe weergave van
zijn eigen leven is en dat de tophit-ster
Maggi dus niet Marilyn Monroe is.
We kunnen dit dadelijk van hem aan
nemen, we geloven namelijk niet, dat
Marilyn Monroe zo onnozel was als deze
Maggie. Maar de autobiografische inslag
in het stuk is daarom nog, zij het indi
rect, niet afwezig.
V eeleisend
After the Fall is een zeer veeleisend
stuk speciaal voor de hoofdvertolker
Quentin, wiens rol in wezen vrij eento
nig is, altijd zelfkwelling. Alleen een
groot acteur kan deze rol aan. Paul
Steenbergen is een groot acteur en hij
slaagde schitterend. Hij heeft deze zelf
kweller, die zich min of meer repre
sentant van het hele mensdom acht.
schitterend vertolkt, hij was inderdaad
een hevig gekwelde in wie men gelo
ven kon.
Dat hij representant is voor het
mensdom blijkt ook uit andere aanwij
zingen in het stuk. Het is vrij alge
meen gehouden. Men ziet er ook een tijd
geschiedenis in van de Verenigde Sta
ten: de kracht van 1929. de tweede we
reldoorlog, de communistenangst in Ame
rika daarna.
Het is in laatste instantie wat de Ita
lianen een commedia noemen. Het is
namelijk al zou men dat over het
hoofd kunnen zien blij eindigend. Quen
tin gaat op het laatst naar Holga. de
vrouw die in een concentratiekamp is
geweest en men he^ft het idee, dat de
ze man die bepaald niet sterk is geweest
in keus maken tot dan toe, nu wèl een
goede keus heeft gedaan. Het decor
van Hep van Delft, als het geheel is
belicht, is een concentratiekamp, waar
schijnlijk zinnebeeldig bedoeld voor het
menselijk bestaan. Maar meestal is het
slechts gedeeltelijk belicht en daarin
speelt zich dan het leven van Quentin
met zijn verschillende nabestaanden en
vrienden af.
Paul Steenbergen heeft dit briljant
geregisseerd. Hij kwam in dit decor tot
zeer indrukwekkende groeperingen en
hij liet het hele toneel .door de belich
ting telkens weer meespelen. Hij heeft
ook een voortreffelijke keus gedaan uit
het gezelschap, alle rollen waren bij
zonder goed bezet.
Nanni Vermeer als Felice was absurd
en innemend; Guido de Moor als Dan
zijn broer had precies de toon van har
telijkheid en goedheid hier vereist,
Jan van Ess was een goed gemarkeer
de, meelijwekkende vader, Georgette
Hagedoorn een moeder, die haar eigen
leven verloor, toen ze trouwde.
De dubbelzinnige Elsie werd dooi
Camille de Vries zonder te veel nadruk
kelijkheid uitstekend recht gedaan en
een schitterende rol maakte Pim Dik
kers van Lou die om on-Amerikaanse
gedragingen vervolgd wordt. Hij gaf
hem in al zijn hulpeloosheid en angst
prachtig gestalte: een onvergetelijke
vertolking. Eric van Engen was de glib
berige Mickey, die hij zijn moest en de
vrouwen van Quentin werden ieder in
hun eigen karakter bijzonder goed ge
troffen: Trins Snijders als de eerste vrouw
Louise, die zeer van haar eigen gelijk
is overtuigd: Myra Ward als een dwaze
doodongelukkige Maggie, die in dit le
ven geen juiste plaats kon vinden on
danks de roem die ze verwerft en Anne-
Marie Heyligers als de vrouw, die het
concentratiekamp heeft meegemaakt,
maar die zich daarna toch met dit on
volkomen leven heeft verzoend.
Het werd zo een voorstelling, die uit
blonk door voornaam harmonisch sa
menspel en die niet naliet een diepe in
druk te maken, ondanks het wel zeer
uitgemeten en vermoeide tweede be
drijf.
Het applaus na het blij. eindigende slot
werd dan ook ovationeeL
Jos. P.
'n duizend ett eek nocAt
MUtOutA
"°h
''Sr,
"e%e garantie.
Vraag Uw winkelier PcllyFIcid
(Van onze radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM - „Opnieuw beleven wij
het schouwspel, dat verschillende orga
nisaties bij de minister van o. k. en w.
vergunning vragen om televisie-pro
gramma's te mogen uitzenden'' aldus
schrijft mr. H. W. van Doorn in de
katholieke radio- en tv-gids. „Opnieuw
is er, naar het schijnt, hard gewerkt
om te bereiken, dat verschillende groe
pen, die menen dat zij zo nodig tele
visie moeten maken, zich verenigen in
een groep, die allerlei „onafhankeiy-
ken'' in gesloten gelid naar het depar
tement van mr. Bot doet optrekken.
De geschiedenis herhaalt zich in
vele opzichten, want ook in vorige ja-
cn hebben wij kunnen zien, hoe allerlei
ich toen nog ronduit commercieel noe
mende groepen het onderling niet eens
.onden worden en dus maar ieder voor
zich om zendtijd gmgen vragen (Otem
distantieert zich van nieuw e Televizier-
REM-groep).
Maar er is een belangrijk nieuw as
pect. De aanvragers van de laatste
dagen hebben klaarblijkelijk besloten
een stichting met begunstigers of een
heuse vereniging met heuse leden te
vormen, zodat zij tegenover de minister
umnn bewijzen, dat vele kijkers (en
luisteraars) zich achter hen schaarden.
Wij menen, dat deze besluiten blijk
geven van het verstandige inzicht, dat
geen minister, die willekeur wil ver
mijden, de schaarse zendtijd op andere
wijze kan verdelen dan met hantering
van het z.g. getalscriterium als de be
langrijkste maatstaf.
Het uitgangspunt Cals-Höppenner om
schreven in het nog steeds aanhangige
wetsontwerp schijnt nu ook in de ogen
van de nieuwe zendgegadigden zo niet
het beste, dan toch het enig politiek-
haalbare te zijn en dat getuigt van zin
voor de werkelijkheid. In het bijzonder
de nieuwe Televizier-club zal wel alles
op alles zetten om ook vele katholieken
achter zijn vanen te verzamelen Het
is echter duidelijk dat het achterland
van Televizier voor de minister bij een
eventuele zendtijdtoewijzing slechts be
tekenis kan hebben, als voldaan is aan
enkele voorwaarden, die de minister
wel zal moeten stellen, wil het getal
der volgelingen hem als maatstaf dienen
voor de toemeting van de zendtijd. En
een van die voorwaarden zal met name
behoren te zijn, dat de kijker een keuze
doet, dat hij als zijn omroeporganisatie
kiest b.v. ofwel KRO ofwel Televizier.
Dat betekent weer, dat iedere katho
lieke kijker zal beseffen, dat hij door
toe te treden tot een omroepvereni
ging Televizier of een omroepstichting
REM zendtijd ontneemt aan de eiger.
katholieke omroep, en dat beteken'
dan weer, dat wij er heel gerust op zijn
dat de katholieke kijkers de goede keuze
zullen doen".
AMSTERDAM De koningin heeft op
voordracht van de jury voor de konink
lijke subsidie voor vrije schilderkunst
een beurs van 2500 toegekend aan de
volgende drie jonge kunstenaars: G. J.
M. Dibbets (Weert), J. v. d. Pol (Edam)
en J. Siegers (Eindhoven).
De jury betreurt het dat de inzendin
gen ter verkrijging van een subsidie dit
jaar van dien aard waren dat zij slechts
drie kandidaten heeft kunnen doen be
kronen.
DEN HAAG De werkgroep Haagsche
Comedie zal op zaterdag 21 november in
het Paradijs, haar eigen theatertje boven
in de koninklijke schouwburg, de pre
mière geven van „De Zweedse vijfhoek",
een nieuw toneelstuk van Manuel van
Loggem.
De Zweedse vijfhoek wordt geregis
seerd door Guido de Moor, met als spelers
Trins Snijders, Kees Coolen, Carl van
der Plas, Anne Oostveen, Dolf de Vries,
Gaston van Erven en Reinier Heide-
mann. De decors zijn van Hep van Delft.
TILBURG De toneelgroep Theater zal
op donderdag 12 november een voorstel
ling geven van „Ubu Roi" van Alfred
Jerry. De première bespraken wij in
onze editie van gisteren.
De regisseur van „Ubu Roi", Hans
Croiset, is bereid deze voorstelling in te
leiden. Hij doet dat een half uur vóór de
voorstelling, in de bovenzaal van het
schouwburgrestaurant.
TILBURG Op 19 en 20 november zal
Wim Sonneveld voorstellingen geven van
zijn programma „Een avond met Wim
Sonneveld" in de stadsschouwburg.
DEN HAAG Het is deze maand 45
jaar geleden dat in Nederland de eerste
radio-uitzending ter wereld de ether
inging. Op 6 november 1919 zond ir. H. A.
Steringa Idzerda, toenmaals directeur van
de in Den Haag gevestigde Nederlandse
radio-industrie met een door hem ge
bouwde zender een muziekprogramma
uit. Hiermaa begon deze pionier een re
gelmatige serie uitzendingen van muziek
en gesproken woord.
Voor eigen rekening en steunende op
vrijwillige bijdragen van enthousiaste
luisteraars, bouwde ir. Idzerda een om
roepdienst op die tot 1924 regelmatig
heeft uitgezonden. Met deze Nederlandse
uitzending, op 6 november 1919, de eerste
ter wereld, was de radio-omroep geboren
De KRO-televisie zal zondag a.s. de
hoogmis uitzenden, welke wordt opge
dragen in de Pauluskerk te Emmen. Het
is de oudste parochie van deze snel uit
groeiende Drentse gemeente. De kerk,
die in basiliekstijl is gebouwd, biedt
plaats aan ongeveer vierhonderd gelo
vigen.
Pastoor W. G. Nieuweboer. die de
hoogmis opdraagt en kapelaan Wiro Thien
o carm. verrichten onder de circa 1400
parochianen de zielzorg.
Tijdens deze hoogmisuitzending zingt
het parochiële koor de wisselende gezan
gen van de 26e zondag na Pinksteren.
(Advertentie)
mm 9 SENSATIONEEL
's Werelds
modernste
ballpen nu met
STAINLESS STEEL POINT
Dit betekent
de grootste voor
uitgang sinds de
ballpen werd uit
gevonden De fa
bricage van deze
punt duurt twintig
maal langer dan
die van een ge
wone bronzen Let
op de uitstekende
combinatie van de
wereldberoemde
Ballograf kogel en
de meuwe kogel
houder. waarin hij
op hoge snelheid
ronddraait
Iedere vulling zal u nu de juiste
hoeveelheid inkt geven van de eerste
tot de laatste druppel. Dat verzekeren
wij u!
Met de stainless steel
langschrijfvulling schrijft U
VLOEIENDER - LANGER NETTER
zegge en schrijve de beste
Fijn voor Fred Shaw dat hij die
23.000 pond (230.000 gulden) gewon
nen heeft in de Britse voetbalpool.
Het is altijd ontroerend een arm
man plotseling rijk te zien worden.
Als we lezen dat Zwolsman ander
half miljoen verdiend heeft op de
verkoop van enige onroerende goe
deren, dan zeggen we handige vent,
die Reinder", maar ik heb nog nooit
iemand spontaan horen juichen -
„fijn voor hem!"
Een arme, bovendien eenzame
man, die met eenvoudig klusjeswerk
ternauwernood een karige boterham
en de huur voor zijn vrijgezellen-
kamertje bij elkaar weet te scharre
len, heeft evenwel onze onverdeelde
sympathie. Voor zulke mensen is
de voetbalpoolpot eigenlijk bedoeld.
Fred Shaw heeft meteen de huur
van zijn kale hok opgezegd en is in
het hotel getrokken dat hem als
bordenwasser geweigerd hadmaar
dat hem als klant gaarne accepteer
de om der wille van de honderd
gulden per nacht, zonder ontbijt.
Dat wil niet zeggen dat de hotel
directie Fred nu plotseling zo hoog
acht. Als bordenwasser zou zij hem
waarschijnlijk nog steeds niet in
huis willen hebben. Maar aan zijn
geld mankeert niets.
Fred is niet een van die voetbal
poolwinnaars die nadat die goudla
wine over hen heen is gegaan, on
bewogen meedelen dat ze gewoon
blijven werken. Hij heeft een dikke
twee ton in zijn zak en hij zal ernaar
leven. „Het is gewoon wonderbaar-
lijk", heeft hij gezegd, „ik ben altijd
zo alleen geweest, ik heb veel ken
nissen, maar geen echte vriend". Dat
is een heel gemis. Fred miste nog
meer. Hij is een voortand kwijt en
geld voor een kunsttand had hij tot
dusver niet. Nu wel. Hij laat er on-
middellijk een inzetten. En dan gaat
hij op reis naar de Middellandse
Zee.
Voor Fred is een stukje paradijs
opengegaan: een luxueuze hotelka
mer, een nieuwe voortand en een
trip naar de azuren kust. Voor al
I dat geld is veel mogelijk. Zelfs het
aantal kennissen zal zich nog uit-
i) breiden.
Maar vriendennee Fred, die koop
je zelfs voor 230.000 gulden niet.
i PRAET-MAECKER
Horizontaai:
1. schoonmaakartikel
2. plaats in Duitsland - Turks bevel
hebber
3. boom
I. Duitse munt - kleur
5. een zekere - onheilsgodin
5. plan - godheid
7. opstootje
5. bid (Latijn) - sportartikel
deel van de voet
i Vertikaal:
,i 1. voorzetsel - maand - voorzetsel
2. slinger
3. binnenlandse strijdkrachten - jong
hert - aartsbisschop
4. pers. vnw. - daar
5. groot water - bouwland
5. priester - reeds
1 7. familielid - Franse terreurorganisa
tie - sine loco
9. zonderling en grillig van vorm
3. muzieknoot - van de - voorzetsel
ui - jap - ej 6
l^saiojg a !is - sbo - bui i !jb - jd -g
.'3tua - aaz g .'ja - jfi f Jas - aaj - sq
Z tJapuBaui z 'do - Rtu - aj jua^
la^ua 6 'Pis - e-io 8 '-RJ 'L ^se
aapi g !3jb - aua g !pooj - sjjeui
idaj g !bSb - suia z 'uiazaq joh
:Suisso[do
TEKORT
Engeland heeft vier tehuizen voor
I criminele jongetjes tussen 11 en 17
I jaar. Er kunnen er 287 geplaatst wor-
i den. Men komt nu ruimte tekort. Er
l zijn plannen voor een nieuw tehuis.
Ik zoek een koelkast met een letter-
^ombinatie-slot.
CHARLIE CHAPLIN
Charlie Chaplin, op bezoek in Stock-1
holm, heeft daar verklaard voorberei-1
dingen te treffen voor een nieuwe film.
Hij werkt volop aan het script, maar
wüde verder niets zeggen.
BAD
In Tokio is tijdens de Olympische
Spelen een hotel geopend. De eigenaar
liet in een der kamers een geheel
gouden bad installeren. Op de vraag
waarom zei hij: „Ik wilde eens iets
doen, waar niemand nog aan gedacht
heeft".
VERSTROOID
De cellist Daniël Vandersall van het
New Yersey Symphonie Orkest reed
in een taxi naar het theater van
Newark, waar hij een recital zou
geven. Hij bleek naar het verkeerde
theater te zijn gebracht, daarom stap
te hij een telefooncel binnen om het
theater waar hij wèl zijn moest, mee
te delen, dat hij onderweg was. Toen
de taxi voor het goede gebouw stond,
gaf Vandersall order onmiddellijk naar
het eerste theater terug te rijden, on
derweg deed hij erg zenuwachtig. Daar
aangekomen vloog hij de auto uit en
rende naar de telefooncel. Even daar
na kwam hij opgelucht terug. Onder
zijn arm hield hij de Stradivarius
(20.000 dollar), die hij bij het eerste
gesprek in de cel had laten staan.
ALARM
Een voorbijgangster in Londen druk-
te op een knop. die ergens in de gevel
van een bankgebouw was aangebracht.
Binnen drie minuten stonden er vijf
overvalwagens in de straat, die on-
middellijk werd afgezet. De knop zette
het alarmsignaal in werking,
ALARM II
Uit een van New Yorks vele mu
seums is een kostbare saffier gestolen,
die „Ster van India" heet. De diefstal
kon plaatsvinden omdat de alarmin
stallatie niet werkte. Achteraf bleek,
dat die al jaren defect was. De direc-
teur zal zich voor de rechter moeten t
verantwoorden.
DRONKEN
Autobestuurders in Minnesota, die
verdacht worden van dronkenschap
achter het stuur, worden voortaan ge-
filmd terwijl zij op het politiebureau j
het tegendeel trachten te bewijzen. Als i
hun zaak voorkomt, spaart die film de
rechter tijd: hij kan bij het afdraaien
meestal zelf al constateren of de man
schuldig is.
DE VLIEGENDE GERMAAN
GESTUIT
Londen, ll november 1914 Offi-
cieel wordt medegedeeld, dat de
Duitsche kruiser Embden genood-
zaakt is geweest ter hoogte van de
Kokoseilanden een gevecht aan te
gaan met den Australischen kruiser
Sydney. De Embden liep op de kust
en verbrandde.
De Duitsche kruiser Koningsberg is
in Duitsch Oost-Afrika in de rivier
,.de Rusige" achterhaald. De beman
ning ging aan land en verschanste
zich, waarop de Britsche kruiser
Chatham schip en bemanning onder 1
vuur nam, wat groote uitwerking had.
De Engelschen lieten daarna ko-
lenschepen in de rivier zinken, waar-
door de Koningsberg is opgesloten.
Maatregelen zijn genomen om het
schip te nemen.
192 „Denk je eens in. Jo
han, welk een zegen mijn
vinding voor het moderne ge
zin betekent!" zei baron
Bluff op zijn apparatuur wij
zend. „STILLE muziek een
- ik mag wel zeggen DE -
oplossing van het burenge
rucht! En niet alleen in de
moderne woning vindt mijn
subsonische weergave zijn
toepassing! Stille concerten
stille bioscopen! Wat een
rust zal er over de wereld
komen!" „Jawel meneer de
baron," zei Johan. „Als ik
het goed begrijp kan men
dus met deze bijzondere ap
paratuur het geluid eh, sub-
sonisch afstemmen, zodat 't
alleen voor deze oren hoor
baar wordt. Maar wie, als
ik het vragen mag, zal een
dergelijke omvangrijke ap
paratuur in zijn kamer wil
len en kunnen opstellen? De
geneugten van uw vinding
zijn stellig niet voor klein
behuisden weggelegd
„Schrander opgemerkt Jo
han," meende zijn lieer.
„Maar ook daaraan heb ik
vanzelfsprekend gedacht
Ik zal geen normale pla
ten op subsonische appara
tuur gebruiken, doch - let
op hoe geniaal! - subsonisch
platen op gewone draaitafels
En dit houdt in - noteer dat
even, Johan - dat ik morgen
een rammofoonplatenproduk
tie zal starten, althans een
fabriek van platen onder m'n
beheer ga nemen.."