1 F A Z O N A Harmonisch samenspel bij première Haagse Comedie Baron Bluff en de Bluff-Blues MILLERS NA DE ZONDEVAL DIADEEM Programma's radio en t v. Nieuw! \ries TcllyFhtdl Katholiek moet keuse doen tussen KRO en Televizier epoca mtagewerk Opa's krant fssert ïen A mg Paul Steenbergen als zelfkweller VLOERKLEED Radio Televisie Mr. Van Doorn in radiogids: Kort kunstnieuws 45 jaar radio-omroep Hoogmis uit Drente op televisie Ballograf luirvr Ifct u een gelegenheid Vie' groeiend bedrijf Te kans! Bent u een I en opgeleid b.v. via ly geven u die mo- I ragen om spoedig DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 11 NOVEMBER 1964 Iss de gelegenheid om I nen op hele of halve len Ingen krijgen van 9.00 l;end 14 november van lag zien welke werk- pelingen worden ver- dt kunnen werken. N.V., eaken, Breda Irdag el bezieliti- I kunt U da- tussen 19 lU dagelijks [1608-2551 18 (Advertentie) v ^eimvan Uvv%^ Is het geoorloofd zijn eigen leven in een roman te beschrijven of in een toneel stuk te dramatiseren? Arthur Miller, die het laatste deed in zijn stuk After the Fall, Na de Zondeval, is wat dit betreft door de Amerikaanse kritiek nogal las tig gevallen. Arthur Miller heeft het onverbiddelijk, maar niet onjuist gedaan. Hij heeft name lijk getracht om het objectief te doen Hij heeft beseft, dat hij zelf in zijn werk ook objectief bekeken moest worden. Dal daarmede zijn stuk stond of viel. Hi; heeft zichzelf in de hoofdpersoon van hel stuk, Quentin, een jurist, niet gespaard Integendeel deze man, tot het publiek ge wend, klaagt op de eerste plaats zich zelf aan en ontdekt in de eigen persoon lijkheid het kwaad dat mensen na de zondeval gemeen hebben, primair de lust tot vernietiging om zelfbehoud, die de mens telkens weer overvalt en die hem telkens weer vergeven moet worden. (Advertentie) Complexen Quentin blijkt Freud gekozen te heb ben. hij is op de hoogte van de leer van de frustratie en de verdringing der com plexen. Dat blijkt duidelijk uit het besef omtrent zijn eigen leven, maar ook uit het besef omtrent de personen met wie hij in dit leven in kennis komt, zijn strenge moeder, zijn eerste vrouw Louise, kil en jaloers, zijn tweede vrouw Maggie, de tophit-ster, labiel en geneigd tot zelf kwelling, zijn vriendin Holga, die aan een •oncentratiekamp ontkomen is. Quentin heeft niet alleen de hoofdrol, zijn rol is ook een verbindingsrol die het gehele drama bijeen houdt en die ook de les uit dit drama trekt. DIADEEM: vloerkleed voor stijl en sfeer. Hoge gesloten pool. Diadeem Unl (effen); Diadeem Haroen (perzische dessins); Diadeem Orleans (moderne dessins). Vraag folder D2 aan Veneta N.V., Hilversum. Woensdag 11 november week; Poëzie en proza in vertaling. '23.00 Nieuws. 23.05 Feiten en muziek uit voorbije jaren. 23.30 Amusementsmu ziek. 24,00 Nieuws en voor de zeelieden. HILVERSUM 1 402 m NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu- ziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Koorzang: volksliedjes. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Jubileum mededelingen. 13.20 Licht instrumentaal kwartet. 13.40 Lichte grammofoonmuziek 14.00 Boeren en burgers in Buitenveen, hoorspel, (herhaling van 5 november jl.) 14.25 Klassieke liederen (gr.). 14.50 Wer ken van Nederlandse componisten (gr.) 15.45 Bijbelvertelling voor de jeugd. 15.55 Operatie Bus, reportage aankomst bussen voor Jeugdland. 16.00 Jeugdland- programma voor de jeugd. 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Idem. 18.10 Knapenkoor (gr.): volksliedjes. 18.30 Het Spektrum, lezing en mededelingen. 18.45 Nieuwe grammofoonplaten. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Heilskwartier (gr.). 19.45 op de man af, praatje. 19.50 Groot koor. koperkwartet en orgel: geestelijke lie deren. 20.20 Goeds uit Nazareth, klank beeld over veertig jaar cultuur rondom de NCRV. 21.50 Lichte grammofoonmu ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden- king. 22.55 Moderne grammofoonmuziek. 23.10 Het Tweede Vaticaans Concilie commentaar uit Rome. 23.25 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws HILVERSUM 2 298 m VARA: 12.00 Stereofonische uitzending: Ritmisch strijkorkest. 12.25 Actualitei ten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgelspel en zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.15 Kalender. 13.20 Promenade-orkest: amusementsmuziek. 13.45 Gesproker por tret. 14.00 Kamero kest. moderne muz. 14.15 Utrechts Stedelijk orkest, koor en solisten: klassieke en moderne werken 14.50 Kamerpraat, toespraak. 15.00 Voor de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Wereldradioweek: 30 jaar filmmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: Filmen in de Nederlandse Antillen -1. Spreker: Ray- mundo Debrot. 18.00 Nieuws. 18.15 Actu aliteiten 18.20 Uitzending van de Paci fistisch Socialistische Partij: Meten met twee maten. 18.30 Stereofonische Uitzending: Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Stereofo nische uitzending: Meisjeskoor met pia- ^•19.30 Artistieke staal staalkaart. 20.00 Nieuws 20.05 Lichte grammofoon muziek. 20.35 De Storm, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereofonische uitzending: Dansmuziek. 23.15 Jazzmagazine. 23.55- 23.o5-24.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek 12.1.0 Lichte muziek. 12.55 Programma- overzicht 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Orkestmu ziek. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Jeugd koren. 15.00 Lichte muziek. 15.15 Voor oe kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Gram mofoonmuziek. 16 09 Engelse les. 16 24 17 ^n^ofoonmUziek- 16 45 Meisjeskoren. 7.0o Nws. 17.15 V. d. teenagers. 18 00 Jfjvs 18.03 Vokale muz. 18.30 Lekenmor tiiosofie. 18.50 Klassieke grammofoon muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte mu- ?iek. 20.00 Casinomuziek. 21.00 Kamer muziek uit Moravië. 21.50 Pedagogisch Muziek. 21 30 Wereldradioweek- A P-aatje. 22.00 Nieuws. 22.15 Wereldradio week: filmmuziek. 22.45 Wereldradio- BRUSSEL FRANS 484 m 12.00 Nieuws. 12.02 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.02 Filmmuziek. 15.30 Operet temuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Operette muziek 17.00 Nieuws. 17.45 Militaire marsmuziek. 19.30 Nieuws. 20.00 Klas sieke muziek. 22.00 Wereldnieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Dansmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. Donderdag 12 november HILVERSUM 1 402 m KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Ouverture:, licht pro gramma. 8.00 Nieuws. 8.15 Concilie- journaaL 8.20 Ouverture (vervolg). 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio 10.00 Amusementsmuziek, (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Wereldradioweek 1964: 30 jaar filmmu ziek. HILVERSUM 2 298 m AVRO: 7.00 Nieuws. 7.20 Lichte gram mofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram mofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek. 9.00 De Groenteman. 9.05 Gewijde mu ziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws, ll 02 Huishoude lijke zaken, praatje. 11.15 Parels der muziek in mozaiek: gevarieerd muziek- orogramma. Woensdag 11 november NEDERLAND 1 NTS: 17.00 De Verrekijker, internati onaal jeugdjournaal. KRO: 17.10-17.45 Voor de kinderen. AVRO: 19.30 Dick van Dyke Show NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicnt. AVRO: 20.20 Sport- panorama. 20.50 AVRO's Televizier 21 05 De Verdedigers, TV-film. NTS- 21 55 Aardgas, documentaire. 22.25-22.30 Jour naal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Nieuws in het kort. KRO: 20.01 Theater '64: intervieuw. NTS: 20 20 Yanco. Mexicaanse film. KRO: 2145- 22.10 Onze man in Londen. BELGIë FRANS 18.00 Berichten, 18.03 Film voor de jeugd. 19.15 A vos marques, interscho- laire wedstrijd. 19.45 Le temps des co- pains, TV-feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Les hommes, dramatische comedie. 21.55 Sportkroniek. 22.45 Journaal. BELGIë VLAAMS 15.00 Penelope, uitzending voor het ge zin. 15.30 Drie jongens jongens en een meisje, toneelspel. (Herhaling). 16.50 De avonturen van Popeye, tekenfilm. 17.00-18.00 Voor de jeugd. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Voor de jeugd. 19.30 Een bloem en een hamer: Oude en moder neAmerikaanse volksliedjes, (overname NCRV). 19.55 De weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 De glimlach (Hymy). variétépro gramma; bijdrage van de Finse TV (YLE) op het Festival De Gouden Roos van Montreux 1964. 20.50 De derde .T^^ird Perso.nL spel. (Overname van AVRO). 22.30 Zoeklicht op de culturele actualiteit. 22.50 Nieuws. Paul Steenbergen en Mira Ward bij de première van Millers toneelspel. Hij ziet de drang tot zelfbehoud en vernietiging overal. Zijn voornaamste vriend heeft zelfmoord gepleegd uit angst voor het comité tegen on-Amerikaanse activiteiten, onzaliger gedachtenis. Quentin voelt zich schuldig aan die dood, omdat hij even tevoren aan zijn vriend Lou heeft laten merken, dat hi.( het niet prettig vond hem uit vriend schap te moeten verdedigen en omda' hij een opluchting voelde, toen hij door de telefoon hoorde, dat die verdediging nu niet meer nodig was. Uiteraard is deze opluchting en deze kleine lafheid geen schuld aan moord Maar Quentin geeft zich het hele stuk door van alles de schuld. Van zijn ge rechtvaardigde drang naar zelfstandig heid, toen zijn vader meende hem no dig te hebben, van de moeilijkheden met zijn jaloerse eerste vrouw, van de zelfmoord van zijn onmogelijke twee de. Het schuldgevoel, het, juist gezien, valse schuldgevoel, doordrenkt dit hele stuk. het is zelfkwelling zowat van het eerste woord tot bijna het laatste toe Dat houdt niet in, dat het daarom niet reëel zou zijn. Deze zelfkwellers zijn talloos en ze vullen de spreekka mers van de psychiaters. Het zijn de mensen, die niet tot de erkenning kun nen komen, dat ze mensen, dus zwak zijn. Het zijn de mensen die zichzelf uit een misplaatst ideaal van zichzelf niets vergeven kunnen. Arthur Miller heeft met nadruk vastgesteld, dat Af ter Fall niet een directe weergave van zijn eigen leven is en dat de tophit-ster Maggi dus niet Marilyn Monroe is. We kunnen dit dadelijk van hem aan nemen, we geloven namelijk niet, dat Marilyn Monroe zo onnozel was als deze Maggie. Maar de autobiografische inslag in het stuk is daarom nog, zij het indi rect, niet afwezig. V eeleisend After the Fall is een zeer veeleisend stuk speciaal voor de hoofdvertolker Quentin, wiens rol in wezen vrij eento nig is, altijd zelfkwelling. Alleen een groot acteur kan deze rol aan. Paul Steenbergen is een groot acteur en hij slaagde schitterend. Hij heeft deze zelf kweller, die zich min of meer repre sentant van het hele mensdom acht. schitterend vertolkt, hij was inderdaad een hevig gekwelde in wie men gelo ven kon. Dat hij representant is voor het mensdom blijkt ook uit andere aanwij zingen in het stuk. Het is vrij alge meen gehouden. Men ziet er ook een tijd geschiedenis in van de Verenigde Sta ten: de kracht van 1929. de tweede we reldoorlog, de communistenangst in Ame rika daarna. Het is in laatste instantie wat de Ita lianen een commedia noemen. Het is namelijk al zou men dat over het hoofd kunnen zien blij eindigend. Quen tin gaat op het laatst naar Holga. de vrouw die in een concentratiekamp is geweest en men he^ft het idee, dat de ze man die bepaald niet sterk is geweest in keus maken tot dan toe, nu wèl een goede keus heeft gedaan. Het decor van Hep van Delft, als het geheel is belicht, is een concentratiekamp, waar schijnlijk zinnebeeldig bedoeld voor het menselijk bestaan. Maar meestal is het slechts gedeeltelijk belicht en daarin speelt zich dan het leven van Quentin met zijn verschillende nabestaanden en vrienden af. Paul Steenbergen heeft dit briljant geregisseerd. Hij kwam in dit decor tot zeer indrukwekkende groeperingen en hij liet het hele toneel .door de belich ting telkens weer meespelen. Hij heeft ook een voortreffelijke keus gedaan uit het gezelschap, alle rollen waren bij zonder goed bezet. Nanni Vermeer als Felice was absurd en innemend; Guido de Moor als Dan zijn broer had precies de toon van har telijkheid en goedheid hier vereist, Jan van Ess was een goed gemarkeer de, meelijwekkende vader, Georgette Hagedoorn een moeder, die haar eigen leven verloor, toen ze trouwde. De dubbelzinnige Elsie werd dooi Camille de Vries zonder te veel nadruk kelijkheid uitstekend recht gedaan en een schitterende rol maakte Pim Dik kers van Lou die om on-Amerikaanse gedragingen vervolgd wordt. Hij gaf hem in al zijn hulpeloosheid en angst prachtig gestalte: een onvergetelijke vertolking. Eric van Engen was de glib berige Mickey, die hij zijn moest en de vrouwen van Quentin werden ieder in hun eigen karakter bijzonder goed ge troffen: Trins Snijders als de eerste vrouw Louise, die zeer van haar eigen gelijk is overtuigd: Myra Ward als een dwaze doodongelukkige Maggie, die in dit le ven geen juiste plaats kon vinden on danks de roem die ze verwerft en Anne- Marie Heyligers als de vrouw, die het concentratiekamp heeft meegemaakt, maar die zich daarna toch met dit on volkomen leven heeft verzoend. Het werd zo een voorstelling, die uit blonk door voornaam harmonisch sa menspel en die niet naliet een diepe in druk te maken, ondanks het wel zeer uitgemeten en vermoeide tweede be drijf. Het applaus na het blij. eindigende slot werd dan ook ovationeeL Jos. P. 'n duizend ett eek nocAt MUtOutA "°h ''Sr, "e%e garantie. Vraag Uw winkelier PcllyFIcid (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM - „Opnieuw beleven wij het schouwspel, dat verschillende orga nisaties bij de minister van o. k. en w. vergunning vragen om televisie-pro gramma's te mogen uitzenden'' aldus schrijft mr. H. W. van Doorn in de katholieke radio- en tv-gids. „Opnieuw is er, naar het schijnt, hard gewerkt om te bereiken, dat verschillende groe pen, die menen dat zij zo nodig tele visie moeten maken, zich verenigen in een groep, die allerlei „onafhankeiy- ken'' in gesloten gelid naar het depar tement van mr. Bot doet optrekken. De geschiedenis herhaalt zich in vele opzichten, want ook in vorige ja- cn hebben wij kunnen zien, hoe allerlei ich toen nog ronduit commercieel noe mende groepen het onderling niet eens .onden worden en dus maar ieder voor zich om zendtijd gmgen vragen (Otem distantieert zich van nieuw e Televizier- REM-groep). Maar er is een belangrijk nieuw as pect. De aanvragers van de laatste dagen hebben klaarblijkelijk besloten een stichting met begunstigers of een heuse vereniging met heuse leden te vormen, zodat zij tegenover de minister umnn bewijzen, dat vele kijkers (en luisteraars) zich achter hen schaarden. Wij menen, dat deze besluiten blijk geven van het verstandige inzicht, dat geen minister, die willekeur wil ver mijden, de schaarse zendtijd op andere wijze kan verdelen dan met hantering van het z.g. getalscriterium als de be langrijkste maatstaf. Het uitgangspunt Cals-Höppenner om schreven in het nog steeds aanhangige wetsontwerp schijnt nu ook in de ogen van de nieuwe zendgegadigden zo niet het beste, dan toch het enig politiek- haalbare te zijn en dat getuigt van zin voor de werkelijkheid. In het bijzonder de nieuwe Televizier-club zal wel alles op alles zetten om ook vele katholieken achter zijn vanen te verzamelen Het is echter duidelijk dat het achterland van Televizier voor de minister bij een eventuele zendtijdtoewijzing slechts be tekenis kan hebben, als voldaan is aan enkele voorwaarden, die de minister wel zal moeten stellen, wil het getal der volgelingen hem als maatstaf dienen voor de toemeting van de zendtijd. En een van die voorwaarden zal met name behoren te zijn, dat de kijker een keuze doet, dat hij als zijn omroeporganisatie kiest b.v. ofwel KRO ofwel Televizier. Dat betekent weer, dat iedere katho lieke kijker zal beseffen, dat hij door toe te treden tot een omroepvereni ging Televizier of een omroepstichting REM zendtijd ontneemt aan de eiger. katholieke omroep, en dat beteken' dan weer, dat wij er heel gerust op zijn dat de katholieke kijkers de goede keuze zullen doen". AMSTERDAM De koningin heeft op voordracht van de jury voor de konink lijke subsidie voor vrije schilderkunst een beurs van 2500 toegekend aan de volgende drie jonge kunstenaars: G. J. M. Dibbets (Weert), J. v. d. Pol (Edam) en J. Siegers (Eindhoven). De jury betreurt het dat de inzendin gen ter verkrijging van een subsidie dit jaar van dien aard waren dat zij slechts drie kandidaten heeft kunnen doen be kronen. DEN HAAG De werkgroep Haagsche Comedie zal op zaterdag 21 november in het Paradijs, haar eigen theatertje boven in de koninklijke schouwburg, de pre mière geven van „De Zweedse vijfhoek", een nieuw toneelstuk van Manuel van Loggem. De Zweedse vijfhoek wordt geregis seerd door Guido de Moor, met als spelers Trins Snijders, Kees Coolen, Carl van der Plas, Anne Oostveen, Dolf de Vries, Gaston van Erven en Reinier Heide- mann. De decors zijn van Hep van Delft. TILBURG De toneelgroep Theater zal op donderdag 12 november een voorstel ling geven van „Ubu Roi" van Alfred Jerry. De première bespraken wij in onze editie van gisteren. De regisseur van „Ubu Roi", Hans Croiset, is bereid deze voorstelling in te leiden. Hij doet dat een half uur vóór de voorstelling, in de bovenzaal van het schouwburgrestaurant. TILBURG Op 19 en 20 november zal Wim Sonneveld voorstellingen geven van zijn programma „Een avond met Wim Sonneveld" in de stadsschouwburg. DEN HAAG Het is deze maand 45 jaar geleden dat in Nederland de eerste radio-uitzending ter wereld de ether inging. Op 6 november 1919 zond ir. H. A. Steringa Idzerda, toenmaals directeur van de in Den Haag gevestigde Nederlandse radio-industrie met een door hem ge bouwde zender een muziekprogramma uit. Hiermaa begon deze pionier een re gelmatige serie uitzendingen van muziek en gesproken woord. Voor eigen rekening en steunende op vrijwillige bijdragen van enthousiaste luisteraars, bouwde ir. Idzerda een om roepdienst op die tot 1924 regelmatig heeft uitgezonden. Met deze Nederlandse uitzending, op 6 november 1919, de eerste ter wereld, was de radio-omroep geboren De KRO-televisie zal zondag a.s. de hoogmis uitzenden, welke wordt opge dragen in de Pauluskerk te Emmen. Het is de oudste parochie van deze snel uit groeiende Drentse gemeente. De kerk, die in basiliekstijl is gebouwd, biedt plaats aan ongeveer vierhonderd gelo vigen. Pastoor W. G. Nieuweboer. die de hoogmis opdraagt en kapelaan Wiro Thien o carm. verrichten onder de circa 1400 parochianen de zielzorg. Tijdens deze hoogmisuitzending zingt het parochiële koor de wisselende gezan gen van de 26e zondag na Pinksteren. (Advertentie) mm 9 SENSATIONEEL 's Werelds modernste ballpen nu met STAINLESS STEEL POINT Dit betekent de grootste voor uitgang sinds de ballpen werd uit gevonden De fa bricage van deze punt duurt twintig maal langer dan die van een ge wone bronzen Let op de uitstekende combinatie van de wereldberoemde Ballograf kogel en de meuwe kogel houder. waarin hij op hoge snelheid ronddraait Iedere vulling zal u nu de juiste hoeveelheid inkt geven van de eerste tot de laatste druppel. Dat verzekeren wij u! Met de stainless steel langschrijfvulling schrijft U VLOEIENDER - LANGER NETTER zegge en schrijve de beste Fijn voor Fred Shaw dat hij die 23.000 pond (230.000 gulden) gewon nen heeft in de Britse voetbalpool. Het is altijd ontroerend een arm man plotseling rijk te zien worden. Als we lezen dat Zwolsman ander half miljoen verdiend heeft op de verkoop van enige onroerende goe deren, dan zeggen we handige vent, die Reinder", maar ik heb nog nooit iemand spontaan horen juichen - „fijn voor hem!" Een arme, bovendien eenzame man, die met eenvoudig klusjeswerk ternauwernood een karige boterham en de huur voor zijn vrijgezellen- kamertje bij elkaar weet te scharre len, heeft evenwel onze onverdeelde sympathie. Voor zulke mensen is de voetbalpoolpot eigenlijk bedoeld. Fred Shaw heeft meteen de huur van zijn kale hok opgezegd en is in het hotel getrokken dat hem als bordenwasser geweigerd hadmaar dat hem als klant gaarne accepteer de om der wille van de honderd gulden per nacht, zonder ontbijt. Dat wil niet zeggen dat de hotel directie Fred nu plotseling zo hoog acht. Als bordenwasser zou zij hem waarschijnlijk nog steeds niet in huis willen hebben. Maar aan zijn geld mankeert niets. Fred is niet een van die voetbal poolwinnaars die nadat die goudla wine over hen heen is gegaan, on bewogen meedelen dat ze gewoon blijven werken. Hij heeft een dikke twee ton in zijn zak en hij zal ernaar leven. „Het is gewoon wonderbaar- lijk", heeft hij gezegd, „ik ben altijd zo alleen geweest, ik heb veel ken nissen, maar geen echte vriend". Dat is een heel gemis. Fred miste nog meer. Hij is een voortand kwijt en geld voor een kunsttand had hij tot dusver niet. Nu wel. Hij laat er on- middellijk een inzetten. En dan gaat hij op reis naar de Middellandse Zee. Voor Fred is een stukje paradijs opengegaan: een luxueuze hotelka mer, een nieuwe voortand en een trip naar de azuren kust. Voor al I dat geld is veel mogelijk. Zelfs het aantal kennissen zal zich nog uit- i) breiden. Maar vriendennee Fred, die koop je zelfs voor 230.000 gulden niet. i PRAET-MAECKER Horizontaai: 1. schoonmaakartikel 2. plaats in Duitsland - Turks bevel hebber 3. boom I. Duitse munt - kleur 5. een zekere - onheilsgodin 5. plan - godheid 7. opstootje 5. bid (Latijn) - sportartikel deel van de voet i Vertikaal: ,i 1. voorzetsel - maand - voorzetsel 2. slinger 3. binnenlandse strijdkrachten - jong hert - aartsbisschop 4. pers. vnw. - daar 5. groot water - bouwland 5. priester - reeds 1 7. familielid - Franse terreurorganisa tie - sine loco 9. zonderling en grillig van vorm 3. muzieknoot - van de - voorzetsel ui - jap - ej 6 l^saiojg a !is - sbo - bui i !jb - jd -g .'3tua - aaz g .'ja - jfi f Jas - aaj - sq Z tJapuBaui z 'do - Rtu - aj jua^ la^ua 6 'Pis - e-io 8 '-RJ 'L ^se aapi g !3jb - aua g !pooj - sjjeui idaj g !bSb - suia z 'uiazaq joh :Suisso[do TEKORT Engeland heeft vier tehuizen voor I criminele jongetjes tussen 11 en 17 I jaar. Er kunnen er 287 geplaatst wor- i den. Men komt nu ruimte tekort. Er l zijn plannen voor een nieuw tehuis. Ik zoek een koelkast met een letter- ^ombinatie-slot. CHARLIE CHAPLIN Charlie Chaplin, op bezoek in Stock-1 holm, heeft daar verklaard voorberei-1 dingen te treffen voor een nieuwe film. Hij werkt volop aan het script, maar wüde verder niets zeggen. BAD In Tokio is tijdens de Olympische Spelen een hotel geopend. De eigenaar liet in een der kamers een geheel gouden bad installeren. Op de vraag waarom zei hij: „Ik wilde eens iets doen, waar niemand nog aan gedacht heeft". VERSTROOID De cellist Daniël Vandersall van het New Yersey Symphonie Orkest reed in een taxi naar het theater van Newark, waar hij een recital zou geven. Hij bleek naar het verkeerde theater te zijn gebracht, daarom stap te hij een telefooncel binnen om het theater waar hij wèl zijn moest, mee te delen, dat hij onderweg was. Toen de taxi voor het goede gebouw stond, gaf Vandersall order onmiddellijk naar het eerste theater terug te rijden, on derweg deed hij erg zenuwachtig. Daar aangekomen vloog hij de auto uit en rende naar de telefooncel. Even daar na kwam hij opgelucht terug. Onder zijn arm hield hij de Stradivarius (20.000 dollar), die hij bij het eerste gesprek in de cel had laten staan. ALARM Een voorbijgangster in Londen druk- te op een knop. die ergens in de gevel van een bankgebouw was aangebracht. Binnen drie minuten stonden er vijf overvalwagens in de straat, die on- middellijk werd afgezet. De knop zette het alarmsignaal in werking, ALARM II Uit een van New Yorks vele mu seums is een kostbare saffier gestolen, die „Ster van India" heet. De diefstal kon plaatsvinden omdat de alarmin stallatie niet werkte. Achteraf bleek, dat die al jaren defect was. De direc- teur zal zich voor de rechter moeten t verantwoorden. DRONKEN Autobestuurders in Minnesota, die verdacht worden van dronkenschap achter het stuur, worden voortaan ge- filmd terwijl zij op het politiebureau j het tegendeel trachten te bewijzen. Als i hun zaak voorkomt, spaart die film de rechter tijd: hij kan bij het afdraaien meestal zelf al constateren of de man schuldig is. DE VLIEGENDE GERMAAN GESTUIT Londen, ll november 1914 Offi- cieel wordt medegedeeld, dat de Duitsche kruiser Embden genood- zaakt is geweest ter hoogte van de Kokoseilanden een gevecht aan te gaan met den Australischen kruiser Sydney. De Embden liep op de kust en verbrandde. De Duitsche kruiser Koningsberg is in Duitsch Oost-Afrika in de rivier ,.de Rusige" achterhaald. De beman ning ging aan land en verschanste zich, waarop de Britsche kruiser Chatham schip en bemanning onder 1 vuur nam, wat groote uitwerking had. De Engelschen lieten daarna ko- lenschepen in de rivier zinken, waar- door de Koningsberg is opgesloten. Maatregelen zijn genomen om het schip te nemen. 192 „Denk je eens in. Jo han, welk een zegen mijn vinding voor het moderne ge zin betekent!" zei baron Bluff op zijn apparatuur wij zend. „STILLE muziek een - ik mag wel zeggen DE - oplossing van het burenge rucht! En niet alleen in de moderne woning vindt mijn subsonische weergave zijn toepassing! Stille concerten stille bioscopen! Wat een rust zal er over de wereld komen!" „Jawel meneer de baron," zei Johan. „Als ik het goed begrijp kan men dus met deze bijzondere ap paratuur het geluid eh, sub- sonisch afstemmen, zodat 't alleen voor deze oren hoor baar wordt. Maar wie, als ik het vragen mag, zal een dergelijke omvangrijke ap paratuur in zijn kamer wil len en kunnen opstellen? De geneugten van uw vinding zijn stellig niet voor klein behuisden weggelegd „Schrander opgemerkt Jo han," meende zijn lieer. „Maar ook daaraan heb ik vanzelfsprekend gedacht Ik zal geen normale pla ten op subsonische appara tuur gebruiken, doch - let op hoe geniaal! - subsonisch platen op gewone draaitafels En dit houdt in - noteer dat even, Johan - dat ik morgen een rammofoonplatenproduk tie zal starten, althans een fabriek van platen onder m'n beheer ga nemen.."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7