Grotesk gewaad voor Uburleske Titilïll4 Baron en de Biuff-Blues m „Gasten op het kasteel" uitmuntende première Programma's radio en t.v. vet wortelnoten Absurd toneel bij Theater HUIS Opa's krant -i Bij Nieuw Rotterdams Toneel Gevoelvolle première Walter Tilleman regisseert „Onze Stad" bij Nieuwe Comedie Jubileum? DROSTE pastilles altiidwelkoml\^ Radio Televisie mmemeammmmssm ADAMO IN DIAMANT Reclame in Franse televisie Ensemble verwerft „De zaak J. R. Oppenheimer" mm VERMOUTH !*t*n n t*h lui rt»r 123^5678 9 Feestje? DROSTE pastilles, altijd welkom!N^S 4 /:fw v i W/i v r 11- 1\\ DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 10 NOVEMBER 19G* (.Advertentie) (Van onze correspondent) NIJMEGEN In Nijmegen beleefde men de première van Afred Jarry's Ubu roi, dat nu door de toneelgroep Theater als Uburleske op de planken wordt gebracht. Theater heeft daarmede andermaal de durf gehad, absurd toneel te bedryven. Ubu roi is oorspronkelijk een marionettensnel geweest, dat de 17- jarige Jarrij tezamen met klasgenoten schreef op een onuitstaanbare leraar als slachtoffer-hoofdpersoon, een ontstaans geschiedenis, die ook de vele parodieën in het stuk verklaart op bekende litera tuurfragmenten uit werken van Shake speare, Musset en zelfs Homerus. Jarrij is naar alle waarschijnlijkheid de voornaamste medewerker geweest aan het jeugdmanuscript, dat later de grond slag werd voor Ubu roi. £en verburgerlijkte combinatie van huistiran, uitzuiger en vloeker is deze baas Ubu, die met handlangers zich weet meester te maken van de Poolse kroon, daarin niet altijd effectief gesteund door zijn vrouw, het prototype van een man wijf. Koning Ubu die ondanks zijn nieuwe waardigheid nog altijd de boertige baas van vroeger zal blijven voert de meest revolutionaire maatregelen door en blijkt daarbij niet meer te zijn dan een vlekkerig burgertirannetje, dat slechts op eigen lijfsbehoud beducht is. Eerst wanneer de verdreven kroonprins Sak- kerlaus van Polen tezamen met de czaar van Rusland het rijk van Ubu bedreigt, is het gauw afgelopen met zijn groot spraak. Het einde betekent de boot naar Frankrijk waar het toch altijd nog beter leven is. Er gebeurt ook verder niet veel meer, of eigenlijk toch een heleboel. Maar dat is dan absurd van het begin tot het einde, zodat de eerste opvoering in het Parijs van rond de eeuwwisseling, tonelen te zien gaf van boos weglopende en schreeuwerige mensen. Niettemin geldt Jarrij (1873 tot 1907) als de grootvader van het absurdisme, dat zich nu meer en meer manifesteert in het werk van onze tijdgenoten Genet, Becket en Iones- co. Wel zijn zij door het veranderde tijd beeld steeds minder met Jarrij te verge lijken, maar hun gemeenschappelijk ken merk blijft het opeenstapelen van de meest onwaarschijnlijke combinaties, die herhaaldelijk bij de toeschouwer een schok teweeg moeten brengen. Voorloper Jarrij met zijn Ubu roi, dat nu overal in Europa te zien is, was rond 1900 wei duidelijk een voorloper. Nu zijn de we gen voor het absurde toneel heel wat meer geëffend en de schouwburgbezoe ker anno 1964 zal heel wat minder ge neigd zijn de zaal te verlaten bij de schimpscheuten en vloeken, de vieze woordenlitanié van baas Ubu. Er zit veel eer een les achter met betrekking tot iedere machtswellustige figuur, die met verraderlijke p-aktijken de totale ont reddering kan bewerkstelligen. Jarrij's toneelstuk is in dit opzicht actueel en niet enkel bij herinneringen aan de tijd van het nationaal socialisme. Wellicht zo vraagt regisseur Hans Croiset zich terecht af was Jarrij werkelijk niet de gek. waarvoor velen hem jarenlang zo graag wilden verslijten9 Dolf Verspooi niet de minste onder de Nederlandse vertalers van vandaag heeft zorg gedragen voor een nieuw bewerking, die in alle opzichten aan de eisen voldoet. De duidelijkste Franse vloeken, die Jarrij baas Ubu in de mond legt. worden allerheerlijkste woordjes van Verspoor. Woorden als Potvertroep en kerige vetkaars zullen ongetwijfeld nis torie maken. Zij geven het stuk een kod dig gewaad. De noodzaak van een Ne derlandse bewerking met dit eigen idioom heeft Verspoor tot deze uitnemende pres tatie gebracht. Hans Tiemeijer is de groteske baas Ubu, met een reusachtige namaakbuik zijn opgezette neus en een kookpot op zijn hoofd, die hem haast boven-persoonlijk doet uitgroeien tot een waar type van de burgerlijke machtswellusteling, die het alleen om eigen voordeel te doen is. Vrouw Ubu (Elise Hoomans), sjokt ach ter hem aan, bedriegt haar man en pro beert zoveel mogelijk ook een graantje mee te pikken. Het eerste deel van het stuk dankt naast deze twee briljante hoofdrollen zijn succes te meer aan het fantastische decor, dat de absurde situ aties onderstreept, soms zelfs overtreft. De feestelijke vondsten met menig open doekje gewaardeerd tonen aan dat men alle mogelijkheden heeft weten uit te buiten. Daarom is het des te meer jammer, dat het stuk in de tweede helft veel van zijn spankracht verliest, ja zelfs als een nachtkaars dreigt uit te gaan. Alleen het spel van de hoofdrolvertolkers kan dan nog redding brengen, al blijft de indruk onuitgewist, dat het allemaal nog sprankelender kon zijn. Niettemin staat het Nederlands toneel- minnend publiek met Uberleske van Theater een enorme verrijking te wach ten. Het is een fantasierijk brok toneel, dat zeer velen zeker tot het eind toe zal weten te boeien. Supere\astis^n *end9etbaar- i 3 sterten t\#nS (Advertentie) Dinsdag 10 november HILVERSUM I 403 M KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Wereldradio- week 1964: Jazz around the world. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Wij van het land, lezing. 12.45 Actualiteiten of grommofoonmuziek. 12.55 Religieus nieuws. 13.00 Nws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Lichte gram mofoonmuziek. 14.50 Lichtbaken, lezing, (herhaling van zaterdag jl.). 15.00 Rie- leksengevarieerd programma, (her haling van zaterdag jl.). 16.00 Voor de zieken. 16.30 Onderweg: godsdienstig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de leden van de jeugdbeweging. 17.50 Regeringsuitzending: Filmen in de Nederlandse Antillen I. Spreker: Raymundo Debrot. 18.00 Liedjes (gr.). 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond: P.B.O. en het land bouwschap. Tot U spreekt de heer J. Poppe. 18.30 Radio Volksuniversiteit. 19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.35 Licht orkest (opn.). 20.00 Strijkkwartet: klas sieke muziek. 20.50 L.T.S.: meer dan vakschool, klankbeeld. 2105 Viola da gamba en klavecimbel: klassieke muziek. 21.35 Russische orkestwerken (gr.) 22.05 De zingende kerk, een bloemlezing uit het gregoriaanse repertoire, met com mentaar. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Liedjes (opn.). 23.15 Wereldradioweek 1964: Klassieke muziek (opn.). 23.5524.00 Nws. Nws. 23.05 Stemmig gemengd avondpro- gramma. 23.55 Nws. 24.000.10 Ligging van de zeeschepen. BRUSSEL FRANS 484 m: 12.00 Nws. 12.02 Gevarieerde muziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 14.00 Nws. 14.33 Gevarieerd programma. (Om 15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.08 Klas sieke muziek. 17.00 Nws. 17.45 Lichte muziek 18.00 Nws. 18.02 Voor de soldaten 18.27 Lichte muziek. 19.30 Nws. 21.00 Wereldradioweek: Boerenorkesten. 18.45 de pauze: Wereldnieuws). 22.45 Gra- mofoonmuziek. 22.55—23.10 Nws. Woensdag 11 november HILVERSUM I 402 M NCRV: 7.00 Nws. en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klas sieke grammofoonmuziek. 7.45 Radio krant. 8.00 Nws. 8.15 Gewijde muziek, (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Nederlandse volksliederenpotpourri (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Water standen. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klas sieke grammofoonmuziek. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Klassieke grammofoonmu ziek. 11.30 Licht ensemble: muziek uit de Twintiger Jaren. 11.50 Twaalf uurtje, cabaretprogramma. HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nws. en socia listisch strijdlied. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Moderne HILVERSUM ii 298 M grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 School- ATr„ radio. VARA: 10.00 Romantische gram- AVRO: 12.00 Lichte orkestmuziek mofoonmuziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de (gr 12.20 Regeringsuitzending: Voor de vrouw. 11.40 Stereofonische uitzending: andbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v Moderne kamermuziek, land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumen taal ensemble en zangsolisten. 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe richten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Vijf eilanden, lezing (III). 15 45 Lichte gram mofoonmuziek. 16.00 Nws 16.02 Stereo- fonische uitzending: Bariton en piano: klassieke en moderne liederen. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.00 Nws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade-orkest: amuse mentsmuziek. 18.55 Paris vous parle Dinsdag 10 november NEDERLAND I 11.05—11.30 Schooltelevisie. NTS: 19.00 Week journaal voor gehoorgestoorden. 19.30 Engelse les voor beginners (les 5 (herhaling) en les 6). 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Pacifistische Socialistische Partij. NCRV: 20.30 Actualiteiten. 20.40 Stiefbeen en 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Orfeo en I zoon. t v.-spel. 21.15 Christelijke omroep Euridice, opera (verkorte uitvoering gr.). 20.00 Nws. 20.05 Radar: Radioperio- diek. 20.45 Tot uw orders, gevarieerd programma voor de militairen. 21.35 To neelbeschouwing. 21.45 Sitar, radiotijd schrift voor gitaristen. 2155 Wereld radioweek 1964: II dio di Oro (Het gou den kalf), radiofonische opera (opn.) 22.30 Nws. en mededelingen. 22.40 Actua liteiten. 23.00 Gesproken brief. 23.05 Venster op de hedendaagse muziek, in terview. 23.40 Zang met instrumentale begeleiding: Evergreens. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS de wereld, jubileumdocumentaire. 22.20 Liederenprogramma. NTS: 22.45 22.50 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Nws. in het kort. 20.01 Ver schuivende grenzen: actuele onderzoe kingen op het gebied van de wetenschap. 20 25 De schavuiten Diamanten, t.v - film. VARA: 21.15 Filmvenster. 21.45 Achter het nws. RKK: 22.10 Gewoon Heilig: film over het leven van Theresia van Lisieux ROTTERDAM Coen Flink heeft zyn terugkeer bij het Nieuw Rotterdams To neel voor de buitenwereld als het ware geaccentueerd met de creatie van een tweeling, waarover iedereen die Anouilhs „Gasten op het kasteel" in de Rotterdam se heropvoering heeft gezien, vol bewon dering zal napraten. Enerzijds als de door tastende, cynische en harteloze Horace en anderzijds als de bescheiden, romanti sche en hartelijke Frédéric voert Coen Flink in zyn eentje een bijzonder ver makelijke oorlog om de dochter van een rijke jood. In deze oorlog raken de raar ste typen betrokken, ontstaan de gekste situaties en neemt niemand een blad voor de mond. Er valt dus veel te lachen en tijdens de Rotterdamse première is dat dan ook gedaan. Anouilh zelf noemt dit stuk, dat hij in 1947 schreef en dat werkelijk totaal ver schilt van de stukken, die hem zijn grote naam als toneelschrijver hebben bezorgd (zoals bijvoorbeeld Antigone, Euridyce, Reiziger zonder bagage. Arme Bitos en vooral Becket niet te vergeten, welk stuk zeer binnenkort in een verfilming te zien zal zijn) een pièce brillante waarmee hij dan wil aangeven, dat hij het helemaal niet zo ernstig meent, maar ook nu weer geen klucht heeft willen schrijven. In „Gasten op het kasteel" vindt men echter al wel het virtuoze taalgebruik van Anouilh, zijn flitsende dialogen, zijn bizarre complicaties en zijn wonderlijke, altijd wat vertekende toneelfiguren. Van alle gasten op het kasteel draait het hele stuk eigenlijk om het bal let-ratje Isabelle, door Horace (een van de tweeling dus) uitgenodigd om de aan dacht van zijn broer Frédéric af te lei den van de nogal hooghartige en nukkige Diana, die door haar verschrikkelijk rijke vader afschuwelijk wordt verwend. Horace slaagt in zijn opzet, te goed haast want de dromerige Frédéric wordt wer kelijk verliefd op Isabella en besluit met (Advertentie) wassen i IClOl met Een produkt van l'Oréai de Paris haar te trouwen. En wonder boven won der heeft daar niemand bezwaar tegen ondanks het feit zelfs, dat Isabella de dochter is van een ongetrouwde piano lerares. Horace trouwt, omdat dat nu een maal de beste oplossing is, met Diana. Rond de tweeling en de twee vrouwen, die „hun deel worden" heeft Anouilh nog acht kluchtige figuren gegroepeerd, die allemaal passen in de plannen van Horace en ondertussen de gelegenheid krijgen korte komische sketches op te voeren, die vaak zelfs helemaal op zichzelf staan Wij konden ons soms niet aan de indruk onttrekken dat regisseur Luc Lutz hét aan de voornaamste bijrollen zoals bij voorbeeld Josephine van Gasteren en Hans Culeman (als een verliefde lady en de secretaris van haar minnaar), Elly van Stekelenburg en Trees van der Donck (de moeder van Isabella en de gezel schapsdame van de kasteelvrouwe) en Richard Flink (de oude, rijke jood, die door Isabella leert dat geld ook niet alles is) had over gelaten hoe zij in hun scènes het spelletje spelen wilden. Als het allemaal maar vaart had, zo kwam het ons voor en wat dat betreft is Lutz ze ker geslaagd, dan vond hij het wel best. Nog niet ter sprake is gebracht de ver tolkster van de rol van Isabella: Ida Bons. Eigenlijk zou Simone Rooskens deze rol gespeeld hebben, maar zij werd bij het begin van de repetities ziek. Ida Bons, opgevallen in de zware rol van Gretchen in „Faust" sprong in. In „Faust", waarin ze niet helemaal vlekkeloos speelde, liet ze toch olijken heel goed te kunnen ac teren. In een iets minder zware rol heeft ze laten zien, dat deze indruk juist is geweest. Op de vertaling van het stuk door Adriaan Morriën is. zo te horen, niets aan te merken evenmin als op het bijzonder goed getroffen decor van Herman Gor dijn en de kostuums, die Henk Wichers heeft gemaakt geïnspireerd op de mode van de jaren twintig. Rest ons op te merken, dat „Gasten op het kasteel" ondanks het feit, dat de mi lieuschilderingen uit de tijd zijn en ook de levenswaarheden in de geest van „geld is ook maar beti'ekkelijk" en „alleen in armoede kun je leven en liefhebben" nu ook niet wat je noemt verrassend zijn, met het oog op de latere ontwikkeling van Anouilh een interessant stuk is en het Nieuw Rotterdams Toneel er goed aan gedaan heeft het na vijftien jaar op nieuw op het repertoire te nemen. F. J. v. d. H. DEN HAAG Thorton Wilder, die in de dertiger jaren van deze eeuw een to neelstuk schreef over een gemiddelde kleine stad in de Verenigde Staten, is erin geslaagd zyn stadsfantasie, die hij Grovers Corner noemde, wereldbekend te maken. Zeer veel Amerikanen her kenden hun voorouders in de inwoners van .Grovers Corner en werden verrast door wat ze het eigen verleden achtten in deze eenvoudige taferelen van een eenvoudig bestaan in een eenvoudige plaats. Thornton Wilder ging behoedzaam te werk. Hij idealiseerde zonder enige twij fel, maar niet al te zeer, hij gaf ook de schaduwkanten, die in ieders leven voor komen reliëf. Toch doet deze geschiedenis van de mensen in Grovers Corner, speciaal van de familie Gibbs en de familie Webb, en nog specialer van de jonge George Gibbs en de jonge Emily Webb, die vroeg sterft, op het ogenblik, in deze in sommige op zichten schijnbaar zo nuchtere tijd, een tikkeltje al te lief aan, op de rand van het sentimentele. De jonge gastregisseur van de Nieuwe Comedie, Walter Tilleman, heeft „Onze stad" in de goede vertaling van Caro van Eyck geregisseerd. Hij heeft het gedaan met gevoel voor deze sfeer van het begin van de eeuw en daardoor heeft hij ervoor gewaakt, dat de juiste toon werd getroffen, dat deze illusie want het is in onze ogen van nu een illusie ons even, zij het dan niet altijd echt leek. Een groot gedeelte van het slagen van de opvoering hangt af van de regisseur op het toneel, die de verbindende tekst spreekt. Jan van Kasteren overtrof zich zelf naar onze mening, hij deed Grovers Corner voor ons leven en hij bracht zijn wijsheden over het menselijk bestaan met een innemende, verontscnuldigende, door humor getemperde ernst. Ine Veen was als Emily Gibbs een bijzonder aardige jonge bruid en bepaald meer dan dat als de gestorven jonge moeder. Een jonge, wat verlegen knaap was Herman Vinck. *en beetje plomp, zoals vereist werd voor de aankomende boer George Gibbs. Zijn vader ,de dokter, werd genuanceerd ge typeerd door Joop van der Donk. De uit gever, hoofdredacteur van de Nieuwsbode van Grovers Corner, weer een geheel an dere figuur, de vader van de bruid, kreeg bij Bob Goedhart een niet minder treffende typering. Jeannette van der Heyden als Georges moeder en Mart Ge vers als Emily's moeder, markeerden ook met succes een duidelijk karakterverschil Het decor van John Bogaerts was zeer sober gehouden. Jos. P PARIJS De Franse regering zal de mogelijkheid bestuderen zendtijd van de door haar geëxploiteerde televisiepro gramma's te verkopen ten behoeve van commerciële doeleinden. Er werd echter aan toegevoegd dat de regering slechts schoorvoetend tot dit besluit is gekomen Verleden week verklaarde premier Pompidou dat de regering nooit zou toe staan dat een zelfstandige commerciële zender zich in Frankrijk zal vestigen. Hij wees toen echter al in de richting die nu duidelijk is aangegeven door te verkla ren dat het idee van reclame mogelijk kon worden overwogen. Minister Peyrefitte gaf de afgevaardig den de verzekering dat indien commer ciële programma's zullen worden toege laten, deze aan een strenge keuring wor den onderworpen. Hij voegde eraan toe dat de „sponsor" van deze programma's geen zeggenschap zal krijgen over het programmabeleid. Als men tot een dergelijke beslissing komt, zo besloot Peyrefitte, zal dit „zon der enige overhaasting en zonder enthou siasme" gebeuren. BELGIë FRANS 14.15 en 15.15 Schooltelevisie. 18.30 Be richten 18.33 Nederlandse les. 19.00 La pensée et les hommes, uitzending van filosofie en lekenmoraal. 19.30 Eve- Mémoire: De evolutie van de bestem ming van de vrouw. 19.45 Le temps des ziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten copains, t.v.-feuilleton 20.00 Journaal 16.09 Duitse les. 16.24 Kamermuziek. 16.5: 20.30 L'ile au fil des saisons, Zweedse Grammofoonmuziek. 17.00 Nws. 17.5." documentaire (Prix Italia 1964). 21.30 324 m: 12 00 Nws. 12.03 Grammofoon muziek. 12.15 Lihte muziek. (Om 12.25 Weerbericht). 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nws. 14.03 School radio. (Om 15.00 Nws.). 15.45 Lichte mu Jazzmuziek voor de jeugd. 17.45 Volks muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de solda ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Wereldradioweek: Boereorkesten. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek 19.00 Nws. en radiokroniek. 19.40 Wereld radioweek: Draaiorgels in E-uropa. 19 50 Higanbana (Fleur d'Equinoxe), film. 23.20 Journaal. BELGIë VLAAMS 14.0515.15 Schooltelevisie. 18.45 En gelse les, 19.00 Zandmannetje. 19.05 Voor de jeugd. 19.30 De Flintstones, tekenfilm: Lezing. 20.00 Het zwarte pak, hoorspel Het liefdespoëem. 19.55 Hier spreekt 21.10 Lichte muziek. 22.00 Nieuwsover men Nederlands. 19.50 Weerbericht. 20.00 zicht. 22.15 Wereldradioweek: Zuid Nws. 20.25 De geschiedenis van de show: Amerikaanse orkesten. 22.45 Wereldradio- periode 1910- 1920. 21.50 Panorama. 22.30 eek; Poëzie en proza in vertaling. 23.00 Poëzie in 625 lijnen. 22.55 Nws. AMSTERDAM De toneelgroep En semble heeft de opvoeringsrechten ver worven van Heinar Kipphardts „De zaak J. Robert Oppenheimer". De première kan in het begin van het volgende seizoen te gemoet worden gezien. Dit stuk behandelt in gecomprimeerde, gedramatiseerde vorm het dossier van de verhoren, waaraan de beroemde atoomge leerde ten tijde van Maccarty's grootste invloed werd onderworpen. «S9| Adamo zal vandaag in Brussel een diamanten plaats in ontvangst ne men. In deze disco zijn 18 diaman ten verwerkt. Zij wordt hem uitge reikt voor zijn prestaties in de platenwereld voor het jaar 1964. (Advertentie) CINZANO (Advertentie) W> v 'V een dankbaar materiaal voor de meubelkunstenaar. Diep- glanzend en boeiend van struk- tuur. Inspirerend tot klassieke meesterwerken zoals deze ma jestueuze commode, die als de coratief en praktisch meubel een sieraad is in elk stijlvol interieur. Voor een privé ontdekking van klassieks schoonheid bent u altijd welkom. Over twee weken hoopt me vrouw Smith uit Rotterdam in het vliegtuig te stappen om haar geëmi greerde kinderen in Amerika te gaan opzoeken. Ze wonen al jaren aan de overkant van de oceaan en mevrouw Smith heeft het, eenzaam in haar Rotterdamse huis, al die tijd met brieven en fotootjes moeten doen. Totdat haar kinderen genoeg hij elkaar gespaard hadden om de reis te betalen en haar schreven kom over. Voor zo'n reis valt veel te bered deren, maar mevrouw Smith kreeg het allemaal voor elkaar. Zelfs ver gat ze niet naar Volkshuisvesting Tuindorp Zuidwijk te gaan, om te zeggen dat gedurende haar afwezig heid de huur kon worden geïncas seerd bij de buurvrouw. En toen begon het. Naar Amerika? zei volkshuisvesting. En al die tijd uw huis leeg? Maar dat gaat niet, bij deze woningnood. U kunt naar uw kinderen reizen, maar dan ver huren wij dat huis aan iemand an ders. En nu zit mevrouw Smith met een bang hart af te wachten of er in Rotterdam een hogere instantie is met iets meer verstand, en vooral met iets meer hart. Want alles wat volkshuisvesting bereikt is dat mevrouw Smith niet naar haar kinderen gaat, niet haar kleinkinderen ziet. Er wordt geen kubieke meter woonruimte mee ge wonnen. Indien men in Rotterdam bij de beslissing van volkshuisvesting blijft, dan moeten we daar de logi sche consequenties uit trekken. Dan moeten we voortaan niet meer op vakantie gaan. Want dan staat het huis twee of drie weken leeg en dat is zonde van de woonruimte. Goed, u kunt natuurlijk toch naar het Gar- dameer of naar Barcelona gaan, maar dan zet de gemeente direct na uw vertrek iemand die al zo lang op de urgentielijst staat in uw huis. En als u terugkomt ziet u maar dat u ergens onder dak komt. Ook het op visite gaan bij buren en kennissen moet tegengegaan worden. Een hele avond zo'n huis ongebruiktdat is immers al te gek, in deze tijd van woningschaarste. Den Haag zou eens moeten uitreke nen hoeveel woonruimte er b.v. op zaterdagavond leeg staat. Honderd duizenden mensen zitten bij vrien den of familie, honderdduizenden in de bioscoop, hopen anderen drinken een borreltje bij de horeca-gasthe ren van „uit, goed voor u" en velen zijn gewoon een straatje om. Zeg dat er een half miljoen huizen geduren de zaterdagavond wegens tijdelijke afwezigheid van de bewoners onbe woond is. Dat is een half miljoen Horizontaal: L administratietroepen - uitroep - familielid 2. spoedig - toer 3. lidwoord - bouwland - onder andere 4. grote bijl - berg 5. grote wereldstad 6. voedsel - meisjesnaam 7. dwarsmast - vogel - lengtemaat 8. boot - Japanse praatvogel 9. technische dienst - krantenjong' - maanstand Vertikaal: 1. meisjesnaam - trots 2. dier dat voor een wagen wordt ge spannen 3. vruchtennat 5. vervelend 7. vriend (Frans) 8. muziekinstrument 9. dakbedekking - twist. 3(ouib - deje q JpDuoioiA -g iiuie 'i t^fijiapuTq g tdes •g IpjBBd^ai; x - BPPB I 1-I9A •>n - OlfB - pj *6 !oaq - spie g !uid - sqe - bj i :but - ded ■9 :ouuap3<j g tdp2 - ssp* :eo - sfua - ap "2 '.pi - Bjp z - eqB - tb j joh :Sujssoido Is het nou nodig, George, dat je iedere f avond werk van kantoor mee naar huis brengt? maal zeg drie uur, dat is anderhalf miljoen uren, of 62.500 dagen, om- gerekend dik 170 jaren, zijnde twee J mensenlevens. Twee Nederlanders zouden gedurende 85 jaar kunnen J wonen als we niet en dat nog maar op één zaterdagavond, zo morsten f met onze woonruimte. r Ik zou daarom zelfs zeggen: voortaan niet meer met z'n allen J naar de stad om boodschappen. Het a is zonde van het huis, dat daar maar J leegstaat. f PRAET-MAECKER BABY J Toen mevrouw Diane Davies, die in Hallandala in de Amerikaanse staat Florida woont, er niet in slaagde haar baby stil te krijgen, belde zij ten einde raad haar moeder op en vroeg haar 1 even te komen assisteren. Dit zou niet 1 vermeldenwaard zijn, wanneer me- 1 vrouw Eileen Conroy, de grootmoeder van de luidruchtige kleine, niet in i Bournemouth (Engeland) woonde. Grootmoeder bedacht zich geen ogen blik en stapte naar het vliegveld van Londen met een boek over de opvoe- ding van kinderen onder de arm. Op de vliegtuigtrap zei mevrouw Conroy, die vier kinderen en vijf kleinkinde ren heeft: „Ik dijk dat zij wat moeder lijke adviezen wil hebben. Mevrouw Davies is een vroegere schoonheidskoningin en getrouwd met 1 de zwemmer John Davies, die es geeft in een zwembad in Miami. lHet tele foongesprek met Engeland kostte haar 15 pond. De ticket naar Amerika nog eens 200 pond. Niemand zal beweren dat zij niets voor haar kind over heeft. DROG!ST In de winkel van een drogist te Croydon (Sursey) werd een politie hond erop afgestuurd om de eigenaar te arresteren. Twee agenten waren er al binnen geweest om de man een bon te geven omdat hij zijn wagen ver keerd geparkeerd had. De drogist maakte zich zó woest, dat hij de agen ten te lijf ging met flessen chemica liën. ONDER WATER Een Catalaanse huisschilder, Antoi- ne Corral, heeft een nieuw wereld record onder water gevestigd door het op een tuinstoel op de bodem van een verwarmd zwembad 34 uur en 20 mi nuten uit te houden. Het oude record stond met 34 uur precies op naam van de Australiër Bill Engens. De ogen van de huisschilder waren rood van gebrek aan slaap toen hij weer boven water kwam. Artsen ver klaarden na onderzoek dat hij geon nadelige gevolgen had ondervonden. Corral viel onder water tweemaal even in slaap waardoor enig water zijn masker kon binnensiepelen, doch hij herstelde zich telkens weer snel ge noeg. TWAALF PASGEBORENEN Breda, 10 november 1914 In het stedelijk ziekenhuis alhier zijn in de laatste dagen twaalf kinderen gebo ren, waarvan de ouders hier ver toevende Belgische vluchtelingen te arm zijn om te kunnen zorgen voor de nodige kleertjes. Ook heeft men voor de pas-geborenen een aantal wiegen dringend nodig. Wellicht hebben sommigen van onze lezers een wieg ongebruikt staan. Thans kan men een goed werk ver richten door die wiegen in bruikleen af te staan ten behoeve van de arme Belgische kindertjes. Op aanvraag zal het Vluchtelingenkomitee, Boschstraat 1, gaarne bereid zijn het beschikbaar gestelde te laten afhalen. En, zoals gemeld, zlullen ook kle dingstukjes voor de pasgeborenen dankbaar aanvaard worden. De heer Sluyters, Academiesingel 46, beast zich o.a. met de in ontvangstname hiervan. (Advertentie) 191 Johan trof zijn mees ter aan, terwijl deze temid den van zijn apparatuur in een soort trance verkeerde. Met een verzaligd gezicht en gesloten ogen scheen Baron Bluff te luisteren naar een grammofoon, die echter geen geluid voortbracht. „Vreemd mompelde de knecht. „Men weet toch nooit, wat er in zijn heer omgaat Beschei den wachtte hij af. Na ver loop van tijd, kwam de ba ron tot de werkelijkheid te rug en ontdeed zich van zijn oren. ,,Dat was mooi.." zei hij met een zucht. „Dat was heel. héél mooi, Johan! Het was - kortom - precies zoals ik mij had voorgesteld; een absoluut stereofonisch geluid Ik kan je niet verklaren welk 'n gewaarwording het is om zuiver te kunnen horen waar zich de instrumenten van -iL-X,. t"fcownéB vrut>ro 'c het orkest bevinden! Daar de bassen hiér de violen en ginds bij net raam het slag werk. Waar jij staat schal den de Franse hoorns en.." „Het zij mij vergund op te merken dat ik in het geheel geen Fr. hoorns heb waar genomen, meneer de baron" zei Johan bevreemd. ,En dat terwijl ik er dus zeer dicht bij stond!" „Ik heb.." ver volgde hij voorzichtig,".. zelfs in het geheel geen ge luid gehoord!" Baron Bluff zond hem een begrijpende glimlach toe. ,,Dat klopt, Jo han," antwoordde hij. „Het geluid was namelijk alleen voor MIJN oren bestemd. M'n oren maken 't mogelijk om naar muziek te luiste ren die -praktisch gespro ken-onwaarneembaar is; sub sonisch geluid, om het zo maar 'ns uit te drukken!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13