Grotesk gewaad
voor Uburleske
Titilïll4
Baron
en de Biuff-Blues
m
„Gasten op het kasteel"
uitmuntende première
Programma's radio en t.v.
vet
wortelnoten
Absurd toneel bij Theater
HUIS
Opa's krant -i
Bij Nieuw Rotterdams Toneel
Gevoelvolle première
Walter Tilleman
regisseert
„Onze Stad" bij
Nieuwe Comedie
Jubileum?
DROSTE pastilles altiidwelkoml\^
Radio
Televisie
mmemeammmmssm
ADAMO IN
DIAMANT
Reclame in Franse
televisie
Ensemble verwerft „De
zaak J. R. Oppenheimer"
mm
VERMOUTH
!*t*n n t*h lui rt»r
123^5678 9
Feestje? DROSTE pastilles, altijd welkom!N^S
4 /:fw
v i W/i
v r
11-
1\\
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 10 NOVEMBER 19G*
(.Advertentie)
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN In Nijmegen beleefde
men de première van Afred Jarry's
Ubu roi, dat nu door de toneelgroep
Theater als Uburleske op de planken
wordt gebracht. Theater heeft daarmede
andermaal de durf gehad, absurd toneel
te bedryven. Ubu roi is oorspronkelijk
een marionettensnel geweest, dat de 17-
jarige Jarrij tezamen met klasgenoten
schreef op een onuitstaanbare leraar als
slachtoffer-hoofdpersoon, een ontstaans
geschiedenis, die ook de vele parodieën
in het stuk verklaart op bekende litera
tuurfragmenten uit werken van Shake
speare, Musset en zelfs Homerus.
Jarrij is naar alle waarschijnlijkheid de
voornaamste medewerker geweest aan
het jeugdmanuscript, dat later de grond
slag werd voor Ubu roi.
£en verburgerlijkte combinatie van
huistiran, uitzuiger en vloeker is deze
baas Ubu, die met handlangers zich weet
meester te maken van de Poolse kroon,
daarin niet altijd effectief gesteund door
zijn vrouw, het prototype van een man
wijf. Koning Ubu die ondanks zijn
nieuwe waardigheid nog altijd de boertige
baas van vroeger zal blijven voert de
meest revolutionaire maatregelen door en
blijkt daarbij niet meer te zijn dan een
vlekkerig burgertirannetje, dat slechts
op eigen lijfsbehoud beducht is. Eerst
wanneer de verdreven kroonprins Sak-
kerlaus van Polen tezamen met de czaar
van Rusland het rijk van Ubu bedreigt,
is het gauw afgelopen met zijn groot
spraak. Het einde betekent de boot naar
Frankrijk waar het toch altijd nog beter
leven is.
Er gebeurt ook verder niet veel meer,
of eigenlijk toch een heleboel. Maar dat is
dan absurd van het begin tot het einde,
zodat de eerste opvoering in het Parijs
van rond de eeuwwisseling, tonelen te
zien gaf van boos weglopende en
schreeuwerige mensen. Niettemin geldt
Jarrij (1873 tot 1907) als de grootvader
van het absurdisme, dat zich nu meer
en meer manifesteert in het werk van
onze tijdgenoten Genet, Becket en Iones-
co. Wel zijn zij door het veranderde tijd
beeld steeds minder met Jarrij te verge
lijken, maar hun gemeenschappelijk ken
merk blijft het opeenstapelen van de
meest onwaarschijnlijke combinaties, die
herhaaldelijk bij de toeschouwer een
schok teweeg moeten brengen.
Voorloper
Jarrij met zijn Ubu roi, dat nu overal
in Europa te zien is, was rond 1900 wei
duidelijk een voorloper. Nu zijn de we
gen voor het absurde toneel heel wat
meer geëffend en de schouwburgbezoe
ker anno 1964 zal heel wat minder ge
neigd zijn de zaal te verlaten bij de
schimpscheuten en vloeken, de vieze
woordenlitanié van baas Ubu. Er zit veel
eer een les achter met betrekking tot
iedere machtswellustige figuur, die met
verraderlijke p-aktijken de totale ont
reddering kan bewerkstelligen. Jarrij's
toneelstuk is in dit opzicht actueel en
niet enkel bij herinneringen aan de tijd
van het nationaal socialisme. Wellicht
zo vraagt regisseur Hans Croiset zich
terecht af was Jarrij werkelijk niet
de gek. waarvoor velen hem jarenlang
zo graag wilden verslijten9
Dolf Verspooi niet de minste onder
de Nederlandse vertalers van vandaag
heeft zorg gedragen voor een nieuw
bewerking, die in alle opzichten aan de
eisen voldoet. De duidelijkste Franse
vloeken, die Jarrij baas Ubu in de mond
legt. worden allerheerlijkste woordjes van
Verspoor. Woorden als Potvertroep en
kerige vetkaars zullen ongetwijfeld nis
torie maken. Zij geven het stuk een kod
dig gewaad. De noodzaak van een Ne
derlandse bewerking met dit eigen idioom
heeft Verspoor tot deze uitnemende pres
tatie gebracht.
Hans Tiemeijer is de groteske baas
Ubu, met een reusachtige namaakbuik
zijn opgezette neus en een kookpot op zijn
hoofd, die hem haast boven-persoonlijk
doet uitgroeien tot een waar type van
de burgerlijke machtswellusteling, die het
alleen om eigen voordeel te doen is.
Vrouw Ubu (Elise Hoomans), sjokt ach
ter hem aan, bedriegt haar man en pro
beert zoveel mogelijk ook een graantje
mee te pikken. Het eerste deel van het
stuk dankt naast deze twee briljante
hoofdrollen zijn succes te meer aan het
fantastische decor, dat de absurde situ
aties onderstreept, soms zelfs overtreft.
De feestelijke vondsten met menig
open doekje gewaardeerd tonen aan
dat men alle mogelijkheden heeft weten
uit te buiten. Daarom is het des te meer
jammer, dat het stuk in de tweede helft
veel van zijn spankracht verliest, ja zelfs
als een nachtkaars dreigt uit te gaan.
Alleen het spel van de hoofdrolvertolkers
kan dan nog redding brengen, al blijft de
indruk onuitgewist, dat het allemaal nog
sprankelender kon zijn.
Niettemin staat het Nederlands toneel-
minnend publiek met Uberleske van
Theater een enorme verrijking te wach
ten. Het is een fantasierijk brok toneel,
dat zeer velen zeker tot het eind toe zal
weten te boeien.
Supere\astis^n *end9etbaar-
i
3 sterten t\#nS
(Advertentie)
Dinsdag 10 november
HILVERSUM I 403 M
KRO: 12.00 Angelus. 12.04 Wereldradio-
week 1964: Jazz around the world. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Wij van het land, lezing. 12.45
Actualiteiten of grommofoonmuziek.
12.55 Religieus nieuws. 13.00 Nws. 13.15
Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Voor de
plattelandsvrouwen. 14.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 14.50 Lichtbaken, lezing,
(herhaling van zaterdag jl.). 15.00 Rie-
leksengevarieerd programma, (her
haling van zaterdag jl.). 16.00 Voor de
zieken. 16.30 Onderweg: godsdienstig
programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35
Voor de leden van de jeugdbeweging.
17.50 Regeringsuitzending: Filmen in de
Nederlandse Antillen I. Spreker:
Raymundo Debrot. 18.00 Liedjes (gr.).
18.20 Uitzending van het Gereformeerd
Politiek Verbond: P.B.O. en het land
bouwschap. Tot U spreekt de heer J.
Poppe. 18.30 Radio Volksuniversiteit.
19.00 Nws. 19.10 Actualiteiten. 19.35 Licht
orkest (opn.). 20.00 Strijkkwartet: klas
sieke muziek. 20.50 L.T.S.: meer dan
vakschool, klankbeeld. 2105 Viola da
gamba en klavecimbel: klassieke muziek.
21.35 Russische orkestwerken (gr.)
22.05 De zingende kerk, een bloemlezing
uit het gregoriaanse repertoire, met com
mentaar. 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nws. 22.40 Epiloog. 22.45 Liedjes (opn.).
23.15 Wereldradioweek 1964: Klassieke
muziek (opn.). 23.5524.00 Nws.
Nws. 23.05 Stemmig gemengd avondpro-
gramma. 23.55 Nws. 24.000.10 Ligging
van de zeeschepen.
BRUSSEL FRANS
484 m: 12.00 Nws. 12.02 Gevarieerde
muziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25
14.00 Nws. 14.33 Gevarieerd programma.
(Om 15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.08 Klas
sieke muziek. 17.00 Nws. 17.45 Lichte
muziek 18.00 Nws. 18.02 Voor de soldaten
18.27 Lichte muziek. 19.30 Nws. 21.00
Wereldradioweek: Boerenorkesten. 18.45
de pauze: Wereldnieuws). 22.45 Gra-
mofoonmuziek. 22.55—23.10 Nws.
Woensdag 11 november
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. en herhaling SOS-
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klas
sieke grammofoonmuziek. 7.45 Radio
krant. 8.00 Nws. 8.15 Gewijde muziek,
(gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Nederlandse volksliederenpotpourri
(gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Water
standen. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klas
sieke grammofoonmuziek. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Klassieke grammofoonmu
ziek. 11.30 Licht ensemble: muziek uit
de Twintiger Jaren. 11.50 Twaalf uurtje,
cabaretprogramma.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nws. en socia
listisch strijdlied. 8.15 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Moderne
HILVERSUM ii 298 M grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 School-
ATr„ radio. VARA: 10.00 Romantische gram-
AVRO: 12.00 Lichte orkestmuziek mofoonmuziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de
(gr 12.20 Regeringsuitzending: Voor de vrouw. 11.40 Stereofonische uitzending:
andbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v Moderne kamermuziek,
land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumen
taal ensemble en zangsolisten. 13.00 Nws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel
of grammofoonmuziek. 13.25 Beursbe
richten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00
Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00
Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Vijf
eilanden, lezing (III). 15 45 Lichte gram
mofoonmuziek. 16.00 Nws 16.02 Stereo-
fonische uitzending: Bariton en piano:
klassieke en moderne liederen. 16.30
Voor de jeugd. 17.30 New York calling
17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de
tieners. 18.00 Nws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Promenade-orkest: amuse
mentsmuziek. 18.55 Paris vous parle
Dinsdag 10 november
NEDERLAND I
11.05—11.30 Schooltelevisie. NTS: 19.00
Week journaal voor gehoorgestoorden.
19.30 Engelse les voor beginners (les 5
(herhaling) en les 6). 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de
Pacifistische Socialistische Partij. NCRV:
20.30 Actualiteiten. 20.40 Stiefbeen en
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Orfeo en I zoon. t v.-spel. 21.15 Christelijke omroep
Euridice, opera (verkorte uitvoering
gr.). 20.00 Nws. 20.05 Radar: Radioperio-
diek. 20.45 Tot uw orders, gevarieerd
programma voor de militairen. 21.35 To
neelbeschouwing. 21.45 Sitar, radiotijd
schrift voor gitaristen. 2155 Wereld
radioweek 1964: II dio di Oro (Het gou
den kalf), radiofonische opera (opn.)
22.30 Nws. en mededelingen. 22.40 Actua
liteiten. 23.00 Gesproken brief. 23.05
Venster op de hedendaagse muziek, in
terview. 23.40 Zang met instrumentale
begeleiding: Evergreens. 23.5524.00
Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
de wereld, jubileumdocumentaire.
22.20 Liederenprogramma. NTS: 22.45
22.50 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Nws. in het kort. 20.01 Ver
schuivende grenzen: actuele onderzoe
kingen op het gebied van de wetenschap.
20 25 De schavuiten Diamanten, t.v -
film. VARA: 21.15 Filmvenster. 21.45
Achter het nws. RKK: 22.10 Gewoon
Heilig: film over het leven van Theresia
van Lisieux
ROTTERDAM Coen Flink heeft zyn
terugkeer bij het Nieuw Rotterdams To
neel voor de buitenwereld als het ware
geaccentueerd met de creatie van een
tweeling, waarover iedereen die Anouilhs
„Gasten op het kasteel" in de Rotterdam
se heropvoering heeft gezien, vol bewon
dering zal napraten. Enerzijds als de door
tastende, cynische en harteloze Horace
en anderzijds als de bescheiden, romanti
sche en hartelijke Frédéric voert Coen
Flink in zyn eentje een bijzonder ver
makelijke oorlog om de dochter van een
rijke jood. In deze oorlog raken de raar
ste typen betrokken, ontstaan de gekste
situaties en neemt niemand een blad voor
de mond. Er valt dus veel te lachen en
tijdens de Rotterdamse première is dat
dan ook gedaan.
Anouilh zelf noemt dit stuk, dat hij in
1947 schreef en dat werkelijk totaal ver
schilt van de stukken, die hem zijn grote
naam als toneelschrijver hebben bezorgd
(zoals bijvoorbeeld Antigone, Euridyce,
Reiziger zonder bagage. Arme Bitos en
vooral Becket niet te vergeten, welk stuk
zeer binnenkort in een verfilming te zien
zal zijn) een pièce brillante waarmee hij
dan wil aangeven, dat hij het helemaal
niet zo ernstig meent, maar ook nu weer
geen klucht heeft willen schrijven.
In „Gasten op het kasteel" vindt men
echter al wel het virtuoze taalgebruik
van Anouilh, zijn flitsende dialogen, zijn
bizarre complicaties en zijn wonderlijke,
altijd wat vertekende toneelfiguren.
Van alle gasten op het kasteel draait
het hele stuk eigenlijk om het bal
let-ratje Isabelle, door Horace (een van
de tweeling dus) uitgenodigd om de aan
dacht van zijn broer Frédéric af te lei
den van de nogal hooghartige en nukkige
Diana, die door haar verschrikkelijk
rijke vader afschuwelijk wordt verwend.
Horace slaagt in zijn opzet, te goed haast
want de dromerige Frédéric wordt wer
kelijk verliefd op Isabella en besluit met
(Advertentie)
wassen
i IClOl met
Een produkt van l'Oréai de Paris
haar te trouwen. En wonder boven won
der heeft daar niemand bezwaar tegen
ondanks het feit zelfs, dat Isabella de
dochter is van een ongetrouwde piano
lerares. Horace trouwt, omdat dat nu een
maal de beste oplossing is, met Diana.
Rond de tweeling en de twee vrouwen,
die „hun deel worden" heeft Anouilh nog
acht kluchtige figuren gegroepeerd, die
allemaal passen in de plannen van Horace
en ondertussen de gelegenheid krijgen
korte komische sketches op te voeren, die
vaak zelfs helemaal op zichzelf staan
Wij konden ons soms niet aan de indruk
onttrekken dat regisseur Luc Lutz hét
aan de voornaamste bijrollen zoals bij
voorbeeld Josephine van Gasteren en
Hans Culeman (als een verliefde lady
en de secretaris van haar minnaar), Elly
van Stekelenburg en Trees van der Donck
(de moeder van Isabella en de gezel
schapsdame van de kasteelvrouwe) en
Richard Flink (de oude, rijke jood, die
door Isabella leert dat geld ook niet alles
is) had over gelaten hoe zij in hun scènes
het spelletje spelen wilden. Als het
allemaal maar vaart had, zo kwam het
ons voor en wat dat betreft is Lutz ze
ker geslaagd, dan vond hij het wel best.
Nog niet ter sprake is gebracht de ver
tolkster van de rol van Isabella: Ida Bons.
Eigenlijk zou Simone Rooskens deze rol
gespeeld hebben, maar zij werd bij het
begin van de repetities ziek. Ida Bons,
opgevallen in de zware rol van Gretchen
in „Faust" sprong in. In „Faust", waarin
ze niet helemaal vlekkeloos speelde, liet
ze toch olijken heel goed te kunnen ac
teren. In een iets minder zware rol heeft
ze laten zien, dat deze indruk juist is
geweest.
Op de vertaling van het stuk door
Adriaan Morriën is. zo te horen, niets aan
te merken evenmin als op het bijzonder
goed getroffen decor van Herman Gor
dijn en de kostuums, die Henk Wichers
heeft gemaakt geïnspireerd op de mode
van de jaren twintig.
Rest ons op te merken, dat „Gasten op
het kasteel" ondanks het feit, dat de mi
lieuschilderingen uit de tijd zijn en ook
de levenswaarheden in de geest van „geld
is ook maar beti'ekkelijk" en „alleen in
armoede kun je leven en liefhebben" nu
ook niet wat je noemt verrassend zijn,
met het oog op de latere ontwikkeling
van Anouilh een interessant stuk is en
het Nieuw Rotterdams Toneel er goed
aan gedaan heeft het na vijftien jaar op
nieuw op het repertoire te nemen.
F. J. v. d. H.
DEN HAAG Thorton Wilder, die in
de dertiger jaren van deze eeuw een to
neelstuk schreef over een gemiddelde
kleine stad in de Verenigde Staten, is
erin geslaagd zyn stadsfantasie, die hij
Grovers Corner noemde, wereldbekend
te maken. Zeer veel Amerikanen her
kenden hun voorouders in de inwoners
van .Grovers Corner en werden verrast
door wat ze het eigen verleden achtten
in deze eenvoudige taferelen van een
eenvoudig bestaan in een eenvoudige
plaats.
Thornton Wilder ging behoedzaam te
werk. Hij idealiseerde zonder enige twij
fel, maar niet al te zeer, hij gaf ook de
schaduwkanten, die in ieders leven voor
komen reliëf.
Toch doet deze geschiedenis van de
mensen in Grovers Corner, speciaal van
de familie Gibbs en de familie Webb, en
nog specialer van de jonge George Gibbs
en de jonge Emily Webb, die vroeg sterft,
op het ogenblik, in deze in sommige op
zichten schijnbaar zo nuchtere tijd, een
tikkeltje al te lief aan, op de rand van
het sentimentele.
De jonge gastregisseur van de Nieuwe
Comedie, Walter Tilleman, heeft „Onze
stad" in de goede vertaling van Caro
van Eyck geregisseerd. Hij heeft het
gedaan met gevoel voor deze sfeer van
het begin van de eeuw en daardoor
heeft hij ervoor gewaakt, dat de juiste
toon werd getroffen, dat deze illusie
want het is in onze ogen van nu een
illusie ons even, zij het dan niet
altijd echt leek.
Een groot gedeelte van het slagen van
de opvoering hangt af van de regisseur
op het toneel, die de verbindende tekst
spreekt. Jan van Kasteren overtrof zich
zelf naar onze mening, hij deed Grovers
Corner voor ons leven en hij bracht zijn
wijsheden over het menselijk bestaan met
een innemende, verontscnuldigende, door
humor getemperde ernst. Ine Veen was
als Emily Gibbs een bijzonder aardige
jonge bruid en bepaald meer dan dat
als de gestorven jonge moeder. Een jonge,
wat verlegen knaap was Herman Vinck.
*en beetje plomp, zoals vereist werd voor
de aankomende boer George Gibbs. Zijn
vader ,de dokter, werd genuanceerd ge
typeerd door Joop van der Donk. De uit
gever, hoofdredacteur van de Nieuwsbode
van Grovers Corner, weer een geheel an
dere figuur, de vader van de bruid,
kreeg bij Bob Goedhart een niet minder
treffende typering. Jeannette van der
Heyden als Georges moeder en Mart Ge
vers als Emily's moeder, markeerden ook
met succes een duidelijk karakterverschil
Het decor van John Bogaerts was zeer
sober gehouden.
Jos. P
PARIJS De Franse regering zal de
mogelijkheid bestuderen zendtijd van de
door haar geëxploiteerde televisiepro
gramma's te verkopen ten behoeve van
commerciële doeleinden. Er werd echter
aan toegevoegd dat de regering slechts
schoorvoetend tot dit besluit is gekomen
Verleden week verklaarde premier
Pompidou dat de regering nooit zou toe
staan dat een zelfstandige commerciële
zender zich in Frankrijk zal vestigen. Hij
wees toen echter al in de richting die nu
duidelijk is aangegeven door te verkla
ren dat het idee van reclame mogelijk
kon worden overwogen.
Minister Peyrefitte gaf de afgevaardig
den de verzekering dat indien commer
ciële programma's zullen worden toege
laten, deze aan een strenge keuring wor
den onderworpen. Hij voegde eraan toe
dat de „sponsor" van deze programma's
geen zeggenschap zal krijgen over het
programmabeleid.
Als men tot een dergelijke beslissing
komt, zo besloot Peyrefitte, zal dit „zon
der enige overhaasting en zonder enthou
siasme" gebeuren.
BELGIë FRANS
14.15 en 15.15 Schooltelevisie. 18.30 Be
richten 18.33 Nederlandse les. 19.00 La
pensée et les hommes, uitzending van
filosofie en lekenmoraal. 19.30 Eve-
Mémoire: De evolutie van de bestem
ming van de vrouw. 19.45 Le temps des
ziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten copains, t.v.-feuilleton 20.00 Journaal
16.09 Duitse les. 16.24 Kamermuziek. 16.5: 20.30 L'ile au fil des saisons, Zweedse
Grammofoonmuziek. 17.00 Nws. 17.5." documentaire (Prix Italia 1964). 21.30
324 m: 12 00 Nws. 12.03 Grammofoon
muziek. 12.15 Lihte muziek. (Om 12.25
Weerbericht). 12.50 Beursberichten en
programma-overzicht. 13.00 Nws. 13.20
Kamermuziek. 14.00 Nws. 14.03 School
radio. (Om 15.00 Nws.). 15.45 Lichte mu
Jazzmuziek voor de jeugd. 17.45 Volks
muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Wereldradioweek: Boereorkesten. 18.45
Sportkroniek. 18.52 Grammofoonmuziek
19.00 Nws. en radiokroniek. 19.40 Wereld
radioweek: Draaiorgels in E-uropa. 19 50
Higanbana (Fleur d'Equinoxe), film.
23.20 Journaal.
BELGIë VLAAMS
14.0515.15 Schooltelevisie. 18.45 En
gelse les, 19.00 Zandmannetje. 19.05 Voor
de jeugd. 19.30 De Flintstones, tekenfilm:
Lezing. 20.00 Het zwarte pak, hoorspel Het liefdespoëem. 19.55 Hier spreekt
21.10 Lichte muziek. 22.00 Nieuwsover men Nederlands. 19.50 Weerbericht. 20.00
zicht. 22.15 Wereldradioweek: Zuid Nws. 20.25 De geschiedenis van de show:
Amerikaanse orkesten. 22.45 Wereldradio- periode 1910- 1920. 21.50 Panorama. 22.30
eek; Poëzie en proza in vertaling. 23.00 Poëzie in 625 lijnen. 22.55 Nws.
AMSTERDAM De toneelgroep En
semble heeft de opvoeringsrechten ver
worven van Heinar Kipphardts „De zaak
J. Robert Oppenheimer". De première kan
in het begin van het volgende seizoen te
gemoet worden gezien.
Dit stuk behandelt in gecomprimeerde,
gedramatiseerde vorm het dossier van de
verhoren, waaraan de beroemde atoomge
leerde ten tijde van Maccarty's grootste
invloed werd onderworpen.
«S9|
Adamo zal vandaag in Brussel een
diamanten plaats in ontvangst ne
men. In deze disco zijn 18 diaman
ten verwerkt. Zij wordt hem uitge
reikt voor zijn prestaties in de
platenwereld voor het jaar 1964.
(Advertentie)
CINZANO
(Advertentie)
W> v
'V
een dankbaar materiaal voor
de meubelkunstenaar. Diep-
glanzend en boeiend van struk-
tuur. Inspirerend tot klassieke
meesterwerken zoals deze ma
jestueuze commode, die als de
coratief en praktisch meubel een
sieraad is in elk stijlvol interieur.
Voor een privé ontdekking van
klassieks schoonheid bent u
altijd welkom.
Over twee weken hoopt me
vrouw Smith uit Rotterdam in het
vliegtuig te stappen om haar geëmi
greerde kinderen in Amerika te
gaan opzoeken. Ze wonen al jaren
aan de overkant van de oceaan en
mevrouw Smith heeft het, eenzaam
in haar Rotterdamse huis, al die tijd
met brieven en fotootjes moeten
doen. Totdat haar kinderen genoeg
hij elkaar gespaard hadden om de
reis te betalen en haar schreven
kom over.
Voor zo'n reis valt veel te bered
deren, maar mevrouw Smith kreeg
het allemaal voor elkaar. Zelfs ver
gat ze niet naar Volkshuisvesting
Tuindorp Zuidwijk te gaan, om te
zeggen dat gedurende haar afwezig
heid de huur kon worden geïncas
seerd bij de buurvrouw.
En toen begon het. Naar Amerika?
zei volkshuisvesting. En al die tijd
uw huis leeg? Maar dat gaat niet,
bij deze woningnood. U kunt naar
uw kinderen reizen, maar dan ver
huren wij dat huis aan iemand an
ders. En nu zit mevrouw Smith met
een bang hart af te wachten of er
in Rotterdam een hogere instantie is
met iets meer verstand, en vooral
met iets meer hart.
Want alles wat volkshuisvesting
bereikt is dat mevrouw Smith niet
naar haar kinderen gaat, niet haar
kleinkinderen ziet. Er wordt geen
kubieke meter woonruimte mee ge
wonnen.
Indien men in Rotterdam bij de
beslissing van volkshuisvesting
blijft, dan moeten we daar de logi
sche consequenties uit trekken. Dan
moeten we voortaan niet meer op
vakantie gaan. Want dan staat het
huis twee of drie weken leeg en dat
is zonde van de woonruimte. Goed,
u kunt natuurlijk toch naar het Gar-
dameer of naar Barcelona gaan,
maar dan zet de gemeente direct na
uw vertrek iemand die al zo lang
op de urgentielijst staat in uw huis.
En als u terugkomt ziet u maar dat
u ergens onder dak komt.
Ook het op visite gaan bij buren
en kennissen moet tegengegaan
worden. Een hele avond zo'n huis
ongebruiktdat is immers al te gek,
in deze tijd van woningschaarste.
Den Haag zou eens moeten uitreke
nen hoeveel woonruimte er b.v. op
zaterdagavond leeg staat. Honderd
duizenden mensen zitten bij vrien
den of familie, honderdduizenden in
de bioscoop, hopen anderen drinken
een borreltje bij de horeca-gasthe
ren van „uit, goed voor u" en velen
zijn gewoon een straatje om. Zeg dat
er een half miljoen huizen geduren
de zaterdagavond wegens tijdelijke
afwezigheid van de bewoners onbe
woond is. Dat is een half miljoen
Horizontaal:
L administratietroepen - uitroep -
familielid
2. spoedig - toer
3. lidwoord - bouwland - onder andere
4. grote bijl - berg
5. grote wereldstad
6. voedsel - meisjesnaam
7. dwarsmast - vogel - lengtemaat
8. boot - Japanse praatvogel
9. technische dienst - krantenjong' -
maanstand
Vertikaal:
1. meisjesnaam - trots
2. dier dat voor een wagen wordt ge
spannen
3. vruchtennat
5. vervelend
7. vriend (Frans)
8. muziekinstrument
9. dakbedekking - twist.
3(ouib - deje q
JpDuoioiA -g iiuie 'i t^fijiapuTq g tdes
•g IpjBBd^ai; x - BPPB I 1-I9A
•>n - OlfB - pj *6
!oaq - spie g !uid - sqe - bj i :but - ded
■9 :ouuap3<j g tdp2 - ssp* :eo - sfua -
ap "2 '.pi - Bjp z - eqB - tb j joh
:Sujssoido
Is het nou nodig, George, dat je iedere f
avond werk van kantoor mee naar
huis brengt?
maal zeg drie uur, dat is anderhalf
miljoen uren, of 62.500 dagen, om-
gerekend dik 170 jaren, zijnde twee J
mensenlevens. Twee Nederlanders
zouden gedurende 85 jaar kunnen J
wonen als we niet en dat nog maar
op één zaterdagavond, zo morsten f
met onze woonruimte. r
Ik zou daarom zelfs zeggen:
voortaan niet meer met z'n allen J
naar de stad om boodschappen. Het a
is zonde van het huis, dat daar maar J
leegstaat. f
PRAET-MAECKER
BABY J
Toen mevrouw Diane Davies, die in
Hallandala in de Amerikaanse staat
Florida woont, er niet in slaagde haar
baby stil te krijgen, belde zij ten einde
raad haar moeder op en vroeg haar 1
even te komen assisteren. Dit zou niet 1
vermeldenwaard zijn, wanneer me- 1
vrouw Eileen Conroy, de grootmoeder
van de luidruchtige kleine, niet in i
Bournemouth (Engeland) woonde.
Grootmoeder bedacht zich geen ogen
blik en stapte naar het vliegveld van
Londen met een boek over de opvoe-
ding van kinderen onder de arm. Op
de vliegtuigtrap zei mevrouw Conroy,
die vier kinderen en vijf kleinkinde
ren heeft: „Ik dijk dat zij wat moeder
lijke adviezen wil hebben.
Mevrouw Davies is een vroegere
schoonheidskoningin en getrouwd met 1
de zwemmer John Davies, die es geeft
in een zwembad in Miami. lHet tele
foongesprek met Engeland kostte haar
15 pond. De ticket naar Amerika nog
eens 200 pond.
Niemand zal beweren dat zij niets
voor haar kind over heeft.
DROG!ST
In de winkel van een drogist te
Croydon (Sursey) werd een politie
hond erop afgestuurd om de eigenaar
te arresteren. Twee agenten waren er
al binnen geweest om de man een bon
te geven omdat hij zijn wagen ver
keerd geparkeerd had. De drogist
maakte zich zó woest, dat hij de agen
ten te lijf ging met flessen chemica
liën.
ONDER WATER
Een Catalaanse huisschilder, Antoi-
ne Corral, heeft een nieuw wereld
record onder water gevestigd door het
op een tuinstoel op de bodem van een
verwarmd zwembad 34 uur en 20 mi
nuten uit te houden.
Het oude record stond met 34 uur
precies op naam van de Australiër
Bill Engens.
De ogen van de huisschilder waren
rood van gebrek aan slaap toen hij
weer boven water kwam. Artsen ver
klaarden na onderzoek dat hij geon
nadelige gevolgen had ondervonden.
Corral viel onder water tweemaal
even in slaap waardoor enig water zijn
masker kon binnensiepelen, doch hij
herstelde zich telkens weer snel ge
noeg.
TWAALF PASGEBORENEN
Breda, 10 november 1914 In het
stedelijk ziekenhuis alhier zijn in de
laatste dagen twaalf kinderen gebo
ren, waarvan de ouders hier ver
toevende Belgische vluchtelingen te
arm zijn om te kunnen zorgen voor de
nodige kleertjes. Ook heeft men voor
de pas-geborenen een aantal wiegen
dringend nodig.
Wellicht hebben sommigen van onze
lezers een wieg ongebruikt staan.
Thans kan men een goed werk ver
richten door die wiegen in bruikleen
af te staan ten behoeve van de arme
Belgische kindertjes. Op aanvraag zal
het Vluchtelingenkomitee, Boschstraat
1, gaarne bereid zijn het beschikbaar
gestelde te laten afhalen.
En, zoals gemeld, zlullen ook kle
dingstukjes voor de pasgeborenen
dankbaar aanvaard worden. De heer
Sluyters, Academiesingel 46, beast zich
o.a. met de in ontvangstname hiervan.
(Advertentie)
191 Johan trof zijn mees
ter aan, terwijl deze temid
den van zijn apparatuur in
een soort trance verkeerde.
Met een verzaligd gezicht en
gesloten ogen scheen Baron
Bluff te luisteren naar een
grammofoon, die echter geen
geluid voortbracht. „Vreemd
mompelde de knecht. „Men
weet toch nooit, wat er in
zijn heer omgaat Beschei
den wachtte hij af. Na ver
loop van tijd, kwam de ba
ron tot de werkelijkheid te
rug en ontdeed zich van zijn
oren. ,,Dat was mooi.." zei
hij met een zucht. „Dat was
heel. héél mooi, Johan! Het
was - kortom - precies zoals
ik mij had voorgesteld; een
absoluut stereofonisch geluid
Ik kan je niet verklaren welk
'n gewaarwording het is om
zuiver te kunnen horen waar
zich de instrumenten van
-iL-X,.
t"fcownéB vrut>ro 'c
het orkest bevinden! Daar
de bassen hiér de violen en
ginds bij net raam het slag
werk. Waar jij staat schal
den de Franse hoorns en.."
„Het zij mij vergund op te
merken dat ik in het geheel
geen Fr. hoorns heb waar
genomen, meneer de baron"
zei Johan bevreemd. ,En dat
terwijl ik er dus zeer dicht
bij stond!" „Ik heb.." ver
volgde hij voorzichtig,"..
zelfs in het geheel geen ge
luid gehoord!" Baron Bluff
zond hem een begrijpende
glimlach toe. ,,Dat klopt, Jo
han," antwoordde hij. „Het
geluid was namelijk alleen
voor MIJN oren bestemd.
M'n oren maken 't mogelijk
om naar muziek te luiste
ren die -praktisch gespro
ken-onwaarneembaar is; sub
sonisch geluid, om het zo
maar 'ns uit te drukken!"