Afgebakende treft hard invoer Betonkolos valt in Kats TONNEN SCHADE VOOR OOSTERSCHELDE-RR UG NIEUW AMENDEMENT IN BIJLMERSTRIJD Amsterdam wijst ^compromis' af LangOi Kerk loopt achter feiten aan ONRUST IN SOEDAN GEGROEID Brug voor Kanaaltunnc dicht ambulance ANTI-HONGER-ACTIE Verlaging Engeland wil van Concorde af MEUBELEN DAGBLAD VOOR ZEELAND ENGELAND BESCHERMT EIGEN ECONOMIE Wijbisschop Minister BOTLEK BOOS Niet gaan werken Bouwvakkers negeren rechterlijk bevel Negen mariniers omgekomen bij landingsoefening Oostelijke wind Ontvoeringsfraude Gevangenisstraffen in affaire Rinnelt Patiënt gestorven MAATREGELEN Stamhoofden eisen Blanke regering voor Rhodesië ,D4e JAARGANGNo. 24726 Uitgave N.V. Uitg. Mij. Neerlandia. Q|recteurDrs. W. A. J. M. Harkx. ^ofdredacteurJ. J. H. A. Bruna. jjdactieraad J. M. A. C. v. Dongen, j, v. Hoofegem, mr. dr. A. J. J. M. ^es, mr. H. M. L. de Rechter, P. V. M. l/ercauteren, L. J. v. 't Westende. (njeauBreda Reigerstraat 16 ,1,22341 (5 lijnen). Postgiro 1114111 Bureau voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1 Voor God, Koninging en Vaderland DINSDAG 27 OKTOBER 1964 Abonnementsprijs: 9,75 per kwartaal, exd. 0,25 incasso; 11,85 per post excl. 0,50 incasso; 0,75 per week. Prijs van buitenlandse abonnementen op aanvraag. Losse nummers 15 cent. Advertentieprijs voor de gehele oplage 0,45 per mm. Bij contract aanzien lijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. - telefoon Z377 - IBiibu.wu,, TiBNEUZEN, UiblTn.tr..l 24 «01 - OOSTeUKG, Hi.uw.l,,., 41 - l.l.foon 2893) E.E.G. (Van onze luchtvaartredacteur) BREDA Het besluit van premier Wilson om Engelands deel in het Concordeproject aan een nieuw on derzoek te onderwerpen, is wel niet liet belangrijkste, maar wel opmer kelijk nieuws uit het gisteren uit gegeven witboek. In een politiek niet eens zo vrien delijk klimaat dat tussen beide lan den heerst, besloten Franse en Britse vliegtuigindustrieën gezamenlijk een supersonisch verkeersvliegtuig te ontwerpen en te bouwen. In Engeland heet dat nu een pres tige-object. De ontwikkelingskosten van de Concorde worden volgens de laatste cijfers, verstrekt door het ministerie van luchtvaart, geschat op 350 mil joen pond sterling, en zelfs als Enge land honderd Concordes zou kunnen verkopen zou de belastingbetaler I nog een fiks verlies leiden. I De bedoeling was de Concorde in het begin van de zeventiger jaren aan de markt te brengen, eerder dan de Amerikanen met hun supersoni- 1 sche concurrent klaar kunnen zijn (1975). De Amerikanen hebben aangekon digd dat hun supersonisch vliegtuig sneller zal zijn en meer passagiers zal kunnen vervoeren. De opgegeven gemiddelde snelheid van de Concorde is 2100 km per uur, die van de Ame rikaanse concurrent 3000 km per uur. De Concorde zou 118 passagiers kun nen vervoeren, de Amerikaan 200. In november 1962 begonnen de British Aircraft Corporation en de Franse Sud-Aviation met de produk- tie van de onderdelen voor twee prototypen. De luchtvaartmaatschappijen zien de supersonische ontwikkeling met gemengde gevoelens aan. De meeste grote maatschappijen zijn nog druk bezig de financiële kater, welke door de komst van het straaltijdperk is veroorzaakt, te boven te komen, en hoewel Pan American Airways zes Concordes heeft besteld, weet zelfs deze maatschappij niet of zij ooit deze supervliegtuigen rendabel kan ma ken. I De economische toekomst van het haast waanzinnig dure supersonische verkeersvliegtuig is dus onzeker, hoe- I wel het vaststaat dat het er komen zal. In Londen werd gisteren, direct na het bekend worden van Wilsons witboek, in Britse luchtvaartkringen gefluisterd dat Engeland helemaal van de Concorde af wil en dat Frank rijk maar een nieuwe partner moet zoeken, als de Franse luchtvaartin dustrie de race tegen Amerika wil voortzetten. LONDEN De Britse rege ring is niet van plan liet pond- sterling te devalueren en heeft besloten de invoer tijdelijk te beperken en fiscale concessies aan exporteurs te doen om het pond te beschermen en het even wicht op de betalingsbalans te herstellen. Deze maatregelen vormen een onderdeel van het economische stabilisatieprogramma van de nieuwe Britse regering, dat maandag op een persconferentie door de minister van economische zaken, George Brown en de mi' nister van financiën, James Cal laghan, is bekendgemaakt. f.' VATICAANSTAD Wijbisschop Tenhumberg van Münster heeft de concilievaders tijdens de debatten van maandag voorgehouden dat zij zich eens moeten afvragen waarom de Kerk in de loop der eeuwen, maar vooral in de jongste geschiedenis, steeds achter de feiten aankomt. De Kerk ziet de te kenen van de tijd steeds te laat of soms helemaal niet, aldus de Duitse concilie vader. Hij wees erop dat de Kerk daardoor aan zichzelf en aan de mensheid grote schade heeft berokkend. Om deze fou ten voor de toekomst te vermijden pleitte de bisschop voor een nieuwe theologie van het werk van de Heilige Geest in de Kerk, alsmede voor ver nieuwing in de bijbelse en patristische theologie. In navolging van verschillende bis schoppen, die tijdens de debatten over schema 13 hadden aangedrongen op een officiële en- plechtige veroordeling van het atheïstische materialisme, betoogde maandag de Spaanse wijbisschop Guer- ra van Madrid, dat deze veroordeling niet algemeen gesteld dient te zijn, maar zodanig dat „communistische lei ders er zich in terugkennen en de no dige consequenties daaruit trekken". De schoenmaker-wijbisschop van Lyon, mgr. Ancel, zei de leer over de Kerk van het schema over de Kerk overgenomen te willen zien in schema 13, maar dan op een voor iedereen be grijpelijke manier. Voorts zou schema 13 moeten aantonen dat taak en dienst der Kerk tegenover de problemen van tijdelijke orde tot haar totale zending behoren, d.w.z. de verbreiding van het evangelie. KHARTOEM Een bezoek dat kei zer Ilaile Selassi maandag en dinsdag aan Khartoem zou brengen, is uitgesteld in verband met betogingen die in de Soedanese hoofdstad aan acht mensen liet leven hebben gekost. De betogingen, vergezeld van gevech ten tussen burgers en militairen, duur den het weekeinde voort, ondanks een oproep tot kalmte van de president, maarschalk Ibrahim Abboed. Een groot aantal gewonden zou in ziekenhuizen zijn opgenomen. Er zijn talrijke arresta ties verricht. De ongeregeldheden begonnen don derdag, toen studenten na een verboden dispuut over het „Probleem Zuid-Soe- dan", de straat opgingen en de politie met stenen en stokken aanvielen. In de nabijgelegen stad Omdoerman staken betogers benzinestations in brand en er deden zich gevechten voor met mili tairen. Het zuiden van Soedan wordt voor namelijk door negers bewoond, terwijl in het noorden veel Arabieren wonen. Het schijnen voornamelijk uit het noorden van Soedan afkomstige studen ten te zijn die moeilijkheden veroorza ken. Zij verzetten zich tegen pogingen van de militaire regering de niet-mo- hammedaanse bewoners van de zuide lijke provincies op haar hand te krij gen. AMSTERDAM De tachtig staken- xr ^^terdamse bouwvakarbeiders van Van der Vorms aannemingsbedrijf, die maandag krachtens het vonnis van de president van de Amsterdamse recht- bank hun werk bij de bouw van de torenflats in Slotervaart hadden moe ten hervatten, zijn niet aan het werk gegaan Vorige week hadden zij al la ten weten dat zij het vonnis van de president naast zich neer zouden W- [•gen. 6 De president had hen vorige week* in zijn vonnis bevolen het werk te her- I vatten de eerste werkdag na de be tekening van het vonnis op straffe van een dwangsom van 25 gulden per dag per man, bij niet-nakoming van dit bevel. Voorts werden de arbeiders j elk veroordeeld tot betaling van 75 gul- den proceskosten. WILSON: stabiliseren De regering besloot voorts overleg te plegen met het Internationale Mo netaire Fonds over het sluiten van een lening met deze organisatie. Ook zal zij onmiddellijk besprekingen gaan voeren met de werkgevers en de vakbonden voor opstelling van een plan ter ver betering van de produktiviteit in de Engelse industrie en voor vaststelling van een nationaal inkomstenbeleid. In het kader hiervan zal een prijscontrole bureau in het leven worden geroepen. HUELVA Negen Amerikaanse mariniers zijn omgekomen en dertien anderen gewond toen maandag tijdens landingsmanoeuvres, waarbij 50.000 Amerikaanse en Spaanse mariniers en zeelieden betrokken waren, twee heli kopters met elkaar in botsing kwamen. Volgens een woordvoerder van de Amerikaanse marine waren de twee neergestorte helikopters van het type H-34S en gebeurde het ongeluk twee uur na het begin van de landingsfase van operatie „Steel pike one". De landingsmanoeuvres op de Spaan se kust, nabij de havenstad Huelva, in het zuidwesten van Spanje, zijn waar schijnlijk de grootste amfibie-operaties geweest die ooit in vredestijd gehouden zijn. Het ongeluk veroorzaakte brand in het bos waar de toestellen neerstortten. Volgens de marine had men de brand snel onder controle. de NEGENTIENJARIGE bromfietser A. van de Brandhof uit Lunteren is op de Hoofdweg in Ederveen in volle vaart tegen een lichtmast gebotst. Hij werd op slag gedood. EENENTWINTIG mensen zijn ter hoog te van Jolo, een plaats op het eiland „"i". ln de Philippijnen, verdronken, naaat een motorboot was omgeslagen. futn'?n^abotsing tuss«i twee vracht- mond i°Pa .oWeg van Deurne naar Hel- fenr p t? ®2"lnri?e vrachtwagenchauf- nm hit' i van Doren Uit Eindhoven om het leven gekomen. <m SnceAkRifUmEltro2s C- M Kuypers in Rotterdam in j is ln de Eerste Eemhaven keldo itfu3?1 verdronken. Hij strui- boord gangboord en viel over- i SeKVNriX'aTCh,ln,g meciegodeeld door Drone U geldig tot vanavond: I de k." l"3 zonnig wcer- i" Zwakke Plaatselijk nog mist. MMoJl. 1 n,?ll«e oostelijke wind. 5 Eradèrf van 8 tot 10 Ter beperking van de invoer zal met ingang van heden 24 uur op alle inge voerde goederen, met uitzondering van levensmiddelen, tabak en onbewerkte grondstoffen, een tijdelijke toeslag van 15 procent worden geheven. De expor teurs krijgen een belastingverlaging van gemiddeld anderhalf procent van de waarde van de uitgevoerde goederen. Er zal streng toezicht worden gehou den op alle staatsuitgaven om te voor komen dat er gelden aan „prestigepro jecten" worden besteed. De regering heeft de Franse autoriteiten laten we ten dat zij een dringende herziening wenst van het Concordeproject voor een supersonisch passagiersvliegtuig. Volgens de regeringsverklaring zal het tekort op de lopende rekening en de langlopend-kapitaalbalans tezamen dit jaar vermoedelijk 700 tot 800 mil 3oen pond bedragen. Als het beleid niet wordt gewijzigd zal het tekort in 1965, vm0Ti dan .vermoedelijk aanzien lijk kleiner zal zijn dan thans, toch nog op een onaanvaardbaar peil liggen. regerm£ is echter van mening dat de genomen spoedmaatregelen de eco nomie „m het juiste spoor zullen bren gen Zij meent voorts dat „de verdere maatregelen die nodig zijn om Enge- J?,1?™ .0pue,lgen bene" te laten staln. ruim in het vermogen van het land lig- gen De minister van economische zaken, George Brown, heeft bij de bekendma king van het economisch programma van de nieuwe Engelse regering tevens gezegd dat de landen van de Europese Economische Gemeenschap na»ir ver houding de meeste last van de Engelse invoertoeslag van vijftien procent zullen ondervinden. Ongeveer 56 procent van de invoer uit de EEG. komt in aan merking voor de tijdelijke heffing Van de invoer uit de Verenigde Staten wordt 48 procent getroffen. Van die uit de Europese vrijhandelsassociatie (E.V.A.) 36 procent en uit het gemenebest 13 procent. BARCELONA In Barcelona zijn maandag vonnissen uitgesproken die verband houden met de ontvoering van het Duitse jongetje Timo Rinnelt, aan het begin van dit jaar. Wegens fraude, samenhangend met die ontvoering, kreeg de Oostenrijker Rudolf Otto Moser 9 jaar gevangenis straf, en de Duitser Hans Werner Schulz 6 jaar gevangenisstraf. Tevens werden zij veroordeeld tot terugbeta ling van de 3000 mark aan vader Rin nelt. Het tweetal had Timo's vader voorgespiegeld gegevens te kunnen ver schaffen die hem zijn kind zouden terug geven. Moser en Schulz namen 8000 mark van Joachim Rinnelt aan, maar ze le verden geen tegenprestatie. Joachim was telegrafisch door het tweetal uitgenodigd om naar Barcelona te komen voor het sluiten van de trans actie. De politie kon de hand op de twee bedriegers leggen, doordat Schulz zich bij de politie was komen bekla gen dat Moser hem zijn aandeel had onthouden. ROTTERDAM In het Rotterdamse Botlekgebied is men bijzonder boos over een wat wordt genoemd „ergerlijk staaltje van verregaande ambtenarij". Het werd vertoond door de wachter van de Botlekbrug, toen hy vlak voor de neus van een ambulance-auto met een ambulance-auto met een levensgevaar- zwaar gewond slachtoffer van een ont ploffing bij Verolme, de bomen liet zak ken en de brug opendraaide. Het slachtoffer, de 37-jarige construc tieschilder J. van Hengst uit Rotterdam, is gisteren in liet ziekenhuis overleden. Heftige pogingen van de bestuurder van de ambulance om de brug een paar seconden dicht te laten om hem met zijn wagen te laten passeren, baatten niet: drie tankschepen met bestemming Dordrecht hadden voorrang. De woede van de medische staf van het Rotterdamse Dijkzigt-ziekenhuis, waarheen de gewonde arbeider met spoed moest worden overgebracht, van de bedrijfsarts van het Verolmeconcern en van alle bewoners van het Botlek- gebied. is des te groter omdat vaststaat dat de ambulancewagen in verband met de spoed, waarmee het vervoer van de gewonde zou moeten plaatsvinden, zijn zwaailichten en de drietonige claxon gebruikte. De chauffeur van de ambulance heeft verklaard dat de brugwachter nog ruim de mogelijkheid had aan zijn verzoek tot doorrijden te voldoen. Nadere informaties leerden voorts dat onmiddellijk na het ongeluk het Dijk- zigtziekenhuis en de Rotterdamse po litie door de bedrijfsarts van Verolme, dr. De Waard, waren gealarmeerd in verband met de ernst van het ongeluk. De politie trof de gebruikelijke maat regelen. Motoragenten maakten de ge heel route vanaf de Botlekbrug tot aan het ziekenhuis, dus ook de Maas tunnel, geheel vrij om de ambulance wagen de mogelijkheid te bieden voor een snel vervoer van de gewonde. Gevraagd naar commentaar over het gebeurde van vrijdagavond, werd door Rijkswaterstaat meegedeeld dat de brugwachter al bezig was met het open draaien toen de ambulance aan kwam rijden. Dit in tegenstelling tot wat de chauffeur van de ambulance heeft ver klaard. Het zou volgens de zegsman van Rijkswaterstaat onmogelijk zijn geweest de brug nog te sluiten, omdat de drie tankers, die moesten passeren, geen voldoende vaart konden vermin deren. „Wanneer we de brug hadden dicht gehouden was de kans op onge lukken zeer groot", zo werd nog ge zegd. Naar verluidt is bij Rijkswaterstaat thans een voorstel in behandeling dat een oplossing van het Botlekbrugpro- bleem beoogt. SALISBURY Bijna 5600 Rhodesi- sche stamhoofden, hoofdmannen en raadgevers hebben maandag op een bijeenkomst in Dombosjawa, 35 kilo meter van Salisbury, unaniem hun steun gegeven aan de plannen tot Rho desiës afscheiding van Engeland. Zy willen onafhankelijkheid onder e blanke regering. De afgevaardigden vielen Engeland fel aan voor het niet aanvaarden van hun stem als representatief voor de Afrikaanse bevolking van Rhodesië en verklaarden alle banden met Engeland te willen verbreken. (Van een onzer verslaggevers) Op het werkterrein voor de bouw van de Oosterscheldebrug in de veerhaven te Kats, is gistermorgen om acht uur een geprefabriceerd on derdeel van de brug, dat een gewicht had van 600.000 kg. van zes meter hoogte gevallen. Het betrof het zwaarste onderdeel van de brugcon- structie: het zogenaamde hamerstuk. Het betonnen gevaarte hing in de ta kels van de twee enorme portaal kranen, die op het werkterrein voor het transport van de zwaarste brug- onderdelen zorg dragen. Het ongeval gebeurde toen een schakel van de hijsconstructie het begaf. Er werd ge lukkig niemand gewond. De schade, die door verzekering wordt gedekt, bedraagt een paar honderdduizend gulden. De bouw van de brug zal enkele weken vertraging ondervin den. Het hamerstuk zou gisterochtend vroeg uit de buitenbekisting worden gehaald. Daartoe was het Het beeld van kinderen met hon- gergezichten, het etensnapje in de hand en vragend om eten is in onze vertechniseerde en naar het schijnt zo welvarende wereld helaas nog al tijd actueel. Dat een heel groot deel van de wereldbevolking nog altijd in behoeftige omstandigheden leeft en niet eens voedsel genoeg heeft, dreigt een cliché te worden, een „kreet" waarvan we de inhoud nauwelijks nog peilen. Hoe reëel de ellende van hon derden miljoenen mensen is, zal een speciale t.v.-uitzending van avond over de Anti-Honger-Actie pogen duidelijk te maken. Op Ne derland I om 20.20 uur kan men dit programma zien. Dr. L. de Jong zal de actie toelichten en een reportage over het Ceylonese pro ject dat met Nederlandse steun wordt uitgevoerd zal laten zien wat er gebeurt met het geld dat de organisators van de Anti-Honger- Actie in ruime mate van twaalf miljoen welvarende Nederlanders hoopt te krijgen. graden. Brown en zijn ambtgenoot Callaghan hebben geweigerd in te gaan op vra gen over een eventuele Britse deelne ming aan de aanleg van een tunnel onder Het Kanaal. Brown wilde geen antwoord geven op een vraag of de toekomstige kanaalverbinding kan wor den beschouwd als een van de prestige projecten waarover in het socialisti sche witboek wordt gesproken. (Van onze correspondent) AMSTERDAM Burgemeester en wethouders van Amsterdam hebben via een communiqué het amendement van het A.R.-kamerlid Elffrich, dat een aan vulling beoogt van minister Toxopeus' Bijlmermeervoorstellen, van de hand gewezen. De heer Elffrich diende het amendement gisteren in. Het plan van het kamerlid voorziet in een wettelijk voorgeschreven plicht van de betrok ken gemeenten (Amsterdam en Bijlmer meer dus) om binnen zes maanden na dat de door de minister voorgestelde gemeentelijke herindeling van kracht geworden is, samen te werken op de terreinen van woningbouw en -verde ling, volkshuisvesting en industrieves tiging. Het gemeentebestuur van de hoofdstad /.egt in het communiqué van gisteren absoluut geen vertrouwen te hebben in al of niet opgelegde samenwer king. Het gaat hier, zo stellen b. en w., om een veelheid van nauw ver strengelde belangen, om de bouw van een nieuwe stad, waarbij woningbouw, woonruimteverdeling en bedrijfsvesti ging gestuurlijk niet los kunnen wor den gemaakt uit het geheel van in el kaar grijpende voorzieningen van een stadsuitbreiding. Het amendement-Elffrich, aldus Am sterdams stadsbestuur, is niet eei.s een compromis. Het is een schijnoplossing Intussen worden de Tweede-Kamer leden verder bestookt met Amsterdams geschut. De besturen van de hoofdste delijke afdelingen van A.R.P., C.H.U.. K.V.P., P.v.d.A. en de V.V.D. hebben op de parlementariërs een dringend be roep gedaan om bij de behandeling van het wetsontwerp de- grote belangen van Amsterdam nauwlettend in het oog te houden. De Amsterdamse centrale van het Nederlands Katholiek Vakverbond heeft aan de kamerleden, die binding heb ben met het N.K.V., een telegram ge stuurd waarin dringend wordt verzocht de Amsterdamse problemen te erken nen en te onderschrijven „door uw stem te geven aan de Bijlmermeer bij Am sterdam". De grootte van het in de buiten bekisting teruggevallen hamer stuk is goed af te meten aan het mannenprofiel uiterst links op de foto. hamerstuk aan de bovenkant voor zien van stalen balken. Aan deze balken kon het brugonderdeel van voorgespannen beton worden opge hesen. Toen de portaalkranen het stuk beton op zyn hoogste punt had den, brak een van de schakels. De andere schakels konden het nu ook niet meer houden. Het hamer- stuk viel met een geweldige klap in de buitenbekisting terug. Brokken beton vlogen in het rond maar nie mand liep zelfs maar een schram metje op. Behalve dat het kamerstuk zelf (de produktie hiervan vergt 7 tot 8 dagen) onbruikbaar geworden is, moet ook de buitenbekisting als ver loren worden beschouwd. Dit laatste is nog het ergste. Er is namelijk maar één buitenmal op het werkter rein aanwezig. Nieuwe kamerstuk ken kunnen dus pas weer worden gemaakt wanneer de buitenmal ge heel hersteld is. De directie heeft daarom gisteren reeds maatregelen genomen om de buitenbekisting weer zo snel mogelijk in orde te hebben. De schakel, die het begeven heeft, is opgestuurd naar het laboratorium van de Technische Hogeschool te Delft. Uit het onderzoek in het labo ratorium zal moeten blijken wat de oorzaak van de breuk is geweest. \7*oor alle zekerheid zullen, na dit ongeval, alle andere schakels in de verschillende hefconstructies wor den gecontroleerd. De bouw van de brug behoeft nog niet direct te stagneren. Op het werk terrein liggen twee hamerstukken in voorraad. Volgens het schema worden in drie weken twee hamerstukken van de Oosterscheldebrug geplaatst. De vertraging zal daarom pas over enkele weken in werkelijkheid op treden. Bij de produktie van de ha merstukken zyn ongeveer 40 man be trokken. De directie sprak gistermiddag, tij dens een persconferentie, de hoop uit dat dit personeel, met een beetje passen en meten, volledig in dienst gehouden kan worden. De directie wilde zich nog niet uitlaten over de vraag of door deze pech het tijdschema niet dermate in de war komt dat de uiterste opleve ringstermijn van 31 december 1965 niet meer gehaald kan worden. De brug is overigens reeds de langste van Nederland. De palen, waarop de vijf kilometer lange brug zal komen te staan, zijn voor de helft gezet. De brug is over een leng te van anderhalve kilometer hele maal gereed. (Advertentie) VOOR KWALITEIT EN KOMFORT Rechtstreeks particulier Gratis interieur-advies MAGRIKSTRAAT 41 - BREDA Telefoon (01600) 4 26 45 Achter Valkenierslaan. DAGELIJKS GEOPEND VAN 9-18 UUR OOK ZATERDAGS.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 1