DUET Plannen om bolwerk Walcheren te nemen A.N.W.B. GAAT VERLICHTING VAN AUTO'S KEUREN BICONOOM N.S.B.-hoofdkwartier op NYLONS Berglroepen in de polder urne Duizend vluchten Brandt erelid Maastreechter Staar Vier fases Missiologie Grootste gebod Vrouwen Honger Mandement DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 OKTOBER 1964 met gratis waardezegels van 15 en 25 ct. Vrije sector Vege lijf gered dure potjes kwijt isennbr, „four faire des erpériences d' a p r s Churchill, 00 vous envois «0 pyeittxère lig»?®, taaH* fis® les Angiitis mèttcits «1 mm wim mmmmmêm mi mm» rispt Paris, m BgHMltai et a Amwmm pcmr k coislé* Bergen op Zoom en Breda bevrijd heeft „it" - heeft pit maakt fit! Nu ook in grote fles! GorineV»em \Oyt^\o\tU*e Walch«rei> Bevelartdl Mijmeren i ticjen 3 Hertogenbosch Goes Zoid V?ev«\c*^d Tilburg DEN HAAG De ANWB zal op 20 oktober in Hilversum beginnen met een verlichtingsactie. De bedoeling is de aan dacht van de automobilisten te vestigen op de slechte toestand, waarin de ver lichting van het grootste deel van de Ne derlandse personenauto's blijkt te ver keren. Tijdens een proefactie, die de ANWB de vorige winter hield in Dor drecht, Deventer en Haarlem bleek, dat bij 85 pet. van de 3633 auto's, die vrijwil lig ter controle werden gebracht, iets mankeerde aan de koplampen. Dit is voor de bond aanleiding om met speciale keuringséquipes, verdeeld over drie mobiele controlestations, eerst een week lang te Hilversum de inwoners van Het Gooi gelegenheid te bieden de ver lichting van hun voertuig zonder kosten te laten controleren en te laten afstel len. Hierna volgen Leiden en Alphen aan de Rijn, Delft, Gouda en Vlaardingen, Breda en Bergen op Zoom, Middelburg, Goes en Vlssngen, Oostburg, Terneuzen en Tilburg, Eindhoven, Den Bosch en Helmond. Als laatste van dit jaar zullen Nijmegen en Oss aan de beurt komen. Ook in de eerste maanden van 1965 zal de ANWB zijn verlichtingsactie voort zetten. (Advertentie) De nieuwste 5 kg wasautomaat die ook al klaar is Dagblad). Ook missie is een wetenschap geworden. En de missiebladen leggen er getuigenis van af Van de gevoelige en gevoeliger benadering van de missie-blaadjes-oude stijl naar het gedegen en gedocumenteerde van de missie-bladen-van-nu. Er is natuurlijk één groot gevaar: dat wij allen geneigd raken het ,.vak" missie aan de vakman over te laten en het niet meer kunnen zien als iets waar we zelf bij betrokken zijn. En bij alle kwaad dat er verteld is over oude missieblaadjes^ is het toch goed er aan te denken, dat zij in ieder geval een persoonlijke band tussen missie en het Volk Gods thuis tot stand brachten. (,,M '64"). Ik vraag me wel af of wij in onze discussies over de mysteries van het christendom wel altijd voor ogen houden dat we niemand mogen ergeren. Het grootste gebod is nog altijd de liefde, maar komt die soms niet in het gedrang als we zo heftig en ongenuanceerd het oude kapot willen slaan, het oude waarop miljoenen mensen ge steund hebben, miljoenen mensen die ervoor gezorgd hebben, in hun primitieve gelovigheid, dat, wij het christendom hebben geërfd. (Uit het „Bisdomblad"). Louter informatief vroeg het Tweede-Kamerlid Scheps vorig jaar aan minister Toxopeus waarom er in ons land nooit vrouwelijke burge meesters worden benoemd. Het viel de minister niet moeilijk te ant woorden. Er had bij hem nog nooit een vrouw naar dit ambt gvsollici- teerci> Kennelijk hebben de dames dit in de oren geknoopt. Anders had mevrouw Smulders-Beliën, die al sinds 1946 eerste burgeres is van Oost-, West- en Middel-Beers, thans niet twee vrouwelijke collega's gehad. In Leersum is mevrouw s' Jacobs-des Bouvrie (VVD) benoemd en in Gelder- malsen mevrouw Van der Wall-Duyvendak (P.v.d.A.). Dat eerstgenoemde tot de partij van minister Toxopeus behoort en de tweede tot die van de heer Scheps, heeft daarmee natuurlijk niets te maken. Het is nu eenmaal een feit, dat de VVD en de P.v.d.A. de partijen zijn, waarin de vrouw het meest tot haar recht komt. Hetgeen een les moet zijn voor alle con fessionele partyen een teken voor de Nederlandse vrouw. (Uit „Vrij heid en Democratie"). Zijn we tegenwoordig niet geneigd, om onze voeding zeer sterk te gaan verfijnen? Zou dit de gezondheid van onszelf en van onze kinderen ten goede komen? Hebben we zelf en hebben onze kinderen nog wel eens echt honger? Ja, ze kunnen wel eens binnen komen vallen, zo na school en roepen: ,,Och wat heb ik een razende honger". Maar o wee, als er dan iets op tafel komt waar de roepende nu juist geen trek in heeft, b.v. zuurkool of erwtensoep! Plotseling is alle honger al gestild en wordt met een verongelijkt gezicht de kleine portie, die door moeder opgeschept is, met heel lange tanden opgegeten!! In hoeveel gezinnen worden nog dub bele boterhammen gegeten? En als er maar een of twee of „maar drie" soorten beleg op de boterham-tafel staan, wordt moeder maar al te vaak gevraagd, waarom niet meer op tafel mag!! (Uit „Boer en Tuinder"). Historisch feuilleton naar het boek „The eighty-five days" van R. W. THOMPSON (Advertentie) spaar plezierigmet vraag vooral om de DUET-spaarkaart KNIPSEL KRANT Wy moeten eindelijk eens leren de bouw in de vrye sector niet te zien als de wens van enkele rijke lieden die een dure bungalow willen bouwen, maar als de normale woningvoorziening voor allen die overeenkomstig het door ons volk bereikte welvaartspeil door eigen inspanning in het nodige voor hun gezin voorzien. De woningbouw in de vrije sector dient te worden vrijgelaten door afschaffing van de rijksgoedkeuring. Natuurlyk zal deze vrijheid aanvankelijk wel enige verstoring van de bouwmarkt veroorzaken, maar dat zullen we moeten nemen. Door het vrij laten van de particuliere bouw in de vrije sector ontstaat vanzelf continuïteit in het bouwbedrijf, ontstaan produktiestromen, neemt de bereidheid om in de bedrijven te investeren toe en ontstaat de mogelijkheid van voort gaande industrialisatie in het bouwbedrijf en van verhoging van de pro- duktiviteit. Resultaat: vluggere en goedkopere bouw. (Het Financieel Opvarenden .Doris thuis SCHIPHOL „We zijn onze kostbare potjes kwijt", zegt de 65-jarige mevrouw J. Verwey-Wenzel uit de Heem verdrie tig. „We kwamen in Ugarit in Syrië op een plaats waar ze een oude nederzetting van de Foeniciërs aan het opgraven waren en juist op dat moment haalden ze een kolossale hoeveelheid antiek aarde werk naar boven. We mochten ieder twee exemplaren meenemen. Nu zijn we die onvervangbare souvenirs kwijt". Maar het vege lijf hebben ze gered: zij, haar 70-jarige echtgenoot dr. S. Ver- wey en de 61-jarige Delftse internist dr. F. Melchior, die de drie enige passagiers waren aan boord van de Doris die, zoals wij eerder meldden, in de Baai van Na pels is vergaan. Dank zij het snelle red dingswerk van matrozen van de Ame rikaanse 6e vloot konden zij op Schiphol hun kinderen en andere familieleden weer in de armen sluiten, nog geen twee etma len, nadat zij op de rede van Napels op het nippertje uit het zinkende schip van de KNSM werden gehaald. „Om 10 uur 's avonds waren we in Napels aangekomen", vertelt dr. Verwey. „Hoewel ik vroeger directeur van de zeevaartschool in Amsterdam ben ge weest, heb ik alleen op de lichtjes van de stad gelet, en niet op de ankerma noeuvre. Kapitein Schootemeyer uit Castricum is nota bene een oud-leerling van me die ga je niet op de vingers kijken". Nauwelijks 7 uur later werden hij, zijn vrouw en dr. Melchior door een verschrikkelijk gebonk uit hun slaap gewekt en zat de Doris reddeloos op de pier. Mevrouw Verwey zegt: „We heb ben van onze spullen niets meer dan wat haastig aangetrokken kledingstukken. Ik heb later in mijn pyjamabroek cn met sokken van mijn man aan mijn voeten in Napels boodschappen gedaan." Dr. Melchior legt uit: „We hadden misschien best onze koffers kunnen halen, later, want het heeft 4 uur geduurd voordat de Doris helemaal weg was. maar aan zo iets denk je eenvoudig niet. Trouwens ik weet niet, of we de bagage wel aan wal hadden kunnen krijgen. Het ging allemaal heel moeilijk". Na gewekt te zijn hebben de drie pas sagiers enkele uren lang in de salon zit ten wachten op hun redding. Een opge wekte hofmeester vertroetelde hen met koffie. Dr. Verwey: „Ja, die Henk was geweldig. Kijk, we moesten aan boord blijven, omdat de sloepen met het oog op de branding niet gestreken konden worden. Ondertussen bonkte het schip met iedere golf maar op die rotsen. Het was een angstaanjagend gehoor. Geluk kig kwamen er later 70 matrozen van de Amerikaanse Zesde vloot, die ook in Na pels lag, naar de pier." De drie opvarenden weten niet wat de oorzaak van het bliksemsnelle vergaan van de Doris kan zijn geweest. Wanneer er 's nachts al een plotselinge storm is opgestoken, die het schip van zijn an kers heeft losgeslagen en naar de pier gedreven, hebben zij daar niets van ge merkt. „Het enige wat ik zeggen kan", aldus de oud-directeur van de Amster damse Zeevaartschool, „is, dat we 's a- vonds ruim 500 meter van de pier af la gen en dat is ruimschoots genoeg". „Het was een schitterende cruise. Vol gend jaar ga ik weer. Per schip? Natuur lijk per schip, waarom niet?" gaan bij Arnhem, toen het zijn opstel lingen aan het Leopold-kanaal op 1 oktober ging innemen. Op 18 oktober loste de brigade de Canadese 7e Brigade in het Eede- bruggehoofd af, en bezette op 23 ok tober een linie van oost naar west, ongeveer 5 km ten noorden van Aar denburg. Toen viel de vijand snel te rug op Sluis en was de aanwezigheid van de brigade in het bruggehoofd niet meer noodzakelijk. Hij werd daar om teruggedrongen en nog steeds zon der „de eerste nacht in de frontlijn'' met grote snelheid naar het nieuwe concentratiegebied op het schiereiland van Ossenisse overgebracht. De 156e Infanterie Brigade was op 13 oktober ten zuiden van Dein-ze ge concentreerd en op 21 oktober ont ving de brigade een waarschuwings bevel voor de landing op Zuid-Beve land. De aanval zou moeten plaats vinden in de nacht van 24 op 25 ok tober en veroorzaakte een koortsach tige opgewondenheid op het brigade hoofdkwartier. Niemand van de 156e Brigade, aldus het oorlogsdagboek, had ooit een landingsvaartuig gezien of wist er iets van af. De gehele di visie was geoefend voor oorlogsvoering in de bergen en het had erop geleken, f dat zij luchtlandingstroepen voor Arn hem zouden worden. Dit was een grap je geweest, want bergen en vliegtui gen zijn hoog in de lucht. Nu zouden de bergtroepen voor de eerste maal het gevecht ingaan over water om een eiland beneden de zeespiegel aan te vallen. Tussen haakjes, zij vonden het prachtig. De tijd van koortsachtig plannen maken begon direct en ter wijl generaal Bacclay, de brigade majoor, de inlichtingen-officieren of een van de staffunctionarissen contact opnamen met het Canadese 2e Korps, concentreerde op 21 oktober de briga de zich praktisch zonder zijn trans portmiddelen snel in het gebied van Axel. De derde brigade van de di- f visie, de 155e, was bestemd voor de aanval op Vlissingen en op 22 okto ber ontving het brigade-hoofdkwartier een waarschuwingsbevel voor „Infa- j tuate I", waarop het plannen maken i begon. De ontvangen orders luidden: J „155e Infanterie Brigade groep ver- overt Vlissingen". f Op 28 oktober bereikten voorste lijn- J troepen van het 4e Bataljon „King's Own Scottish Borderers" Breskens, terwijl de rest van de brigade een 4) ellendige tocht maakte door de onder- f gelopen polders links van de Canade- se 3e Divisie. Er was niet veel tijd meer beschikbaar. De gehele 52 Di- J visie had geen rust meer en was in 4 staat van grote opwinding. De 156e Brigade vermeldde uitdrukkelijk, dat op 25 oktober het hoofdkwartier van de 52e Divisie nog niet uit Engeland was aangekomen en dat de brigade t op die datum nog maar over de helft van zijn transport besohikte. J Een toon van onoverwinnelijk opti- misme loopt door het oorlogsdagboek i van de 156e Brigade, er was een gren- zeloos vertrouwen in de goede afloop. J Terwijl de noodzakelijke verplaat- f singen met de nodige snelheid werden f uitgevoerd, vertoonde de marine teke- f nen van ongeduld. Zij wist. dat tijd noch getij zouden wachten en de dagen waarop de ontworpen aanval over zee mogelijk zou zijn, werden schaarser i naarmate het jaar verstreek. Marine 1 verkenningstroepen onderzochten de kusten pal achter de aanvallende troepen. Op 25 oktober kwamen een groep van de marine in Breskens aan en op de 6e verwijderde de mijnoprui- mingsdienst anderhalve ton spring stof van de havendammen, terwijl dui kers onder nimmer aflatend vuur van Vlissingen de haven en de toegang er toe vrijmaakten. Op dat moment was de Operatie „Vitality'' begonnen. Dinsdag a.s. „VITALITY" De operaties van de 2e en 3e Canadese Divisies om de hals van het schiereiland Zuid-Beveland af te sluiten en de haven van Breskens open te stellen vormden de noodzakelijke voorbereidingen alvorens de plannen, om de vijand van het bolwerk Walcheren en de gehele noordelijke oever van de Schelde te ver- dryven, ten uitvoer konden worden gelegd. Op 25 oktober was aan deze twee noodzakelijke voorwaarden voldaan en de beslissende fase begon. J fcw. ...qov, oom? Vous mus trouvez sujourd'hui es face ém tra canal An vers-Turnhout, cêté des Polanais et des i Vos pertos montent jeurneHsment. Nous sommes persuaéés, que vous n'ovez §nm\ co mme nous d'oiüeurs. Vos coeurs soot «hex stom, Vous p««ts#i vos provinces de <?<»«- et de Monfréoi, mois vous êtm si loin de votre pays. On vous o alt de iibérer certains pays que vous ne connaissez même pas, In het grote geheel bezien waren de plannen voor de gehele serie gevech ten om de Schelde vrij te maken en de vijand ten noorden van de Maas i op te jagen, ruwweg van de Kanaal- kust tot de Maasdijk, door het Cana- dese le Leger gemaakt, dat ook de gevechten had geleverd. Het Britse le Korps, dat de rechterflank van de Canadezen vormde, had grote verster kingen ontvangen opdat de opmars naar Bergen op Zoom snel zou ver lopen en de flank van de Canadese i 2e Divisie beveiligd zou worden. Nu T de eindfase voor de Slag om de Schel- 1 de inging, werd het Canadese Korps belangrijk versterkt. Door de afwezig- heid van luitenant-generaal Crerar f behoorde het maken van plannen voor f de aanstaande gevechten tot de ver- 4 antwoordelijkheid van luitenant-gene- raai Simonds. i Eind oktober had het Canadese 2e Korps de volgende onderdelen onder bevel; de 2e en 3e Canadese Infanterie Divisie, de Britse 52e „(Lowland) Mountain Division'', de Britse 30e Pantser Brigade (79e Pantser Divisie) en het le Regiment Aanvals Pioniers; directe steun werd verleend door: „T" Force Koninklijke Marine samen met de 4e „Special Service Brigade Mariniers, twee afdelingen Legergroep Artillerie en de 84e Groep van de R.A.F. I Eind oktober was de vijand op Be- j veland en Walcheren aan drie zijden omsingeld. Op 27 oktober bevrijdden f de Canadese 2e Pantser Divisie Ber- J gen op Zoom en op 29 oktober werd Breda door de Polen bevrijd. De enige bevoorradings- en ontsnappingsroute, die de vijand nog restte, was over zee via Veere aan de noordoostzijde van Walcheren. Dit ontsnappingsgat zou al leen door de Duitsers gebruikt kun nen worden, zolang zy Noord-Beve land in handen hadden. Vanaf 25 oktober stond praktisch het gehele gebied, waarover het Ca nadese 2e Korps zijn troepen moest op stellen en moest vechten, onder water. De enige droge stukjes land waren be perkt tot wegen, de oevers van de be langrijkste kanalen, de spoorwegen en de dijken. Walcheren en Zuid-Beve land lagen beneden de zeespiegel. Zuid-Beveland was door de vijand ge deeltelijk geïnundeerd en de grond was begin oktober al verzadigd van water. Walcheren was onder water komen te staan, doordat de R.A.F. de dijken had vernield. Deze dijken waren begin oktober op vier plaatsen vernield en de groot ste bres bij Westkapelle was door herhaalde aanvallen nog groter ge worden. De aanvallen van de R.A.F. vonden steeds op grote schaal plaats, want behalve het precisie-bombarde- ment op de dijken werden door Bom ber Command bijna duizend vluchten tussen 11 en 21 oktober uitgevoerd, waarbij ongeveer 5000 ton bommen op de geschutsopstellingen van de west kust werden geworpen. Dit alles maakte niet meer uit dan de helft van het totale aandeel van de R.A.F. ge durende het gehele gevecht, ip 21 oktober wees luchtverkenning uit, dat de steden Middelburg en Vlis singen eilanden waren geworden en dat het enige droge plekje van Wal cheren zich aan de oostzijde van het eiland bevond. Het bastion Walche ren bestond uit een aantal afzonderlijk verdedigde „eilanden", maar de hoofd verdedigingslinie, opgeworpen om een aanval over zee af te slaan vanuit het westen en de mond van de Schelde af te sluiten, bleef de meest geduchte in zijn soort op de gehele wereld. Begin september was men begonnen met de De Canadese generaal Crerar (rechts op de foto) leidde de veldtocht op Walcheren. Het was zijn eigen re vanche wegens de geallieerde ne derlaag bij Dieppe in 1942. (Foto beschikbaar gesteld door M. Rijk te Heinkenszand) UTRECHT Het voormalige hoofd kwartier van de nationaal-socialistische beweging aan de Maliebaan in Utrecht staat op het ontwerp monumentenlijst, dat het ministerie van O. K. en W. aan de gemeente Utrecht ter visie heeft ge geven. „Hoofdkwartier NSB", staat er achter, waarna een beschrijving volgt van het gebouw: gepleisterde neo-klas- sieke lijstgevel tweede helft negentiende eeuw, gebouw van eenvoudige, doch har monische architectuur en van oudheid kundige waarde". Die beschrijving klopt, maar de NSB zit er niet meer en heeft er trouwens ook nooit onderdak gehad, want het hoofdkwartier van de Neder landse fascisten was voor en tijdens de oorlog ondergebracht in een ander pand op de Maliebaan. In het „monumenten- pand" is een kinderhuis van de r.-k. ver eniging voor kinderbeschermisg gehuis vest. De ambtenaren op het Utrechtse stadhuis hebben hartelijk gelachen om deze departementale vergissing. MAASTRICHT Met een daverend applaus reageerden de leden van de kon. zangvereniging Maastreechter Staar toen hun president Jacques Chappin tijdens een vergadering voorstelde om de rege rende burgemeester van West-Berlyn, Willy Brandt, tot erelid te benoemen. Het koor wil in de persoon van Willy Brandt de standvastigheid van de ge hele Westberlijnse bevolking en de be tekenis daarvan voor de ontwikkeling van West-Europa, zo niet de gehele westelijke wereld eren. Persoonlijk heeft de burgemeester van West-Berlijn deze benoeming te danken aan de parallel, die er bestaat tussen zijn streven en dat van Westeuropa's grootste mannenzang- vereniging: het nader tot elkaar groeien en doen begrijpen der landen onderling en in de culturele facetten der vele Euro pese landen punten zoeken en vinden om j scheidingen te vermijden. Het onvervangbare belfort van Sluis werd door artilleriegranaten bijna geheel verwoest. Het gebouw is thans gerestaureerd. De foto werd ons beschikbaar gesteld door de Ettense architect (oud-inwoner van Sluis) G.L.A.J. van Dongen. konden besturen, allen konden zij de Besa's, Brownings. Lewis of Bofors bemannen. Het gedachte verloop van het ge vecht bestond uit vier hoofdfases. De eerste fase operatie „Vitality I", het oprukken van de Canadese 2e Divisie door de hals van het schiereiland was ontworpen om Noord- en Zuid-Beve land van vijanden te zuiveren en een bruggehoofd te vormen via de spoor dijk en de weg op Walcheren. De tweede fase, operatie „Vitality II", zou samenvallen met „Vitality I". De Britse 52 „(Lowland) Mountain Divisie'', ondersteund door kleine vaartuigen van de marine, amfibische voertuigen en D.D.-tanks van de 79e Pantser Divisie, zou via de Wester- schelde van Terneuzen en Ossenisse aanvallen op Zuid-Beveland. Ze zou den verbinding maken met de Cana dese 2e Divisie en met hen naar Wal cheren oprukken. Op het ogenblik van II'' beginnen: 'T'-Force tezamen met de 4e Marine Commando Brigade mi nus 1 bataljon, schepen van de marine, tanks, artillerie en amfibische vaar tuigen van de 79e Pantser Divisie vervoerd door de marine zouden van uit Oostende een aanval over zee uit voeren op West-Kapelle om de kust- verdedigingsbatterijen te vernietigen en daarna naar het noorden en zui den te zwenken. De 'T'-Force kwam na de landing onder bevel van de Britse 52e Divisie. De Britse 42e Divisie stond onder bevel van generaal-majoor A. Hake- well Smith en was op 1 oktober onder bevel gesteld van het Canadese 2e Korps. De divisie verwachtte de con centratie voltooid te hebben op 2.6 oktober. De divisie-artillerie en een gedeelte van de 157e Infanterie Bri gade kwamen in september en het 6e Bataljon van de „HLI" van de 157e Brigade had een „aderlating" onder- Tijdens de slag om de Schelde wier pen de Duitsers boven de linies pamfletten uit, speciaal bedoeld voor de Canadezen. Dit is een gedeelte van zo'n pamfletgevonden en be waard door een burger op het strijdtoneel. In „Vrij Nederlandzegt NKV-leider Coppes over 't artikel van zijn NVV-evenknie Roemersdie intrekking van het mandement heeft geëist: „Gewetensnood? Ik dacht dat in de praktijk daar wei nig sprake meer van is. Dat verbod om vaak naar de VARA te luis teren, daar stoort helemaal niemand zich meer aan. Van het man dement is het NKV nooit beter geworden. Wat dat betreft mogen ze het ook meteen opheffen; het zou ook een teken van zivakte zijn, men zou de indruk krijgen dat ioe onze organisatie niet in stand zouden kunnen houden zonder dit mandement. Het kwam voor ons even onverwachts als voor het NVV. Ik geloof niet dat er één geval bekend is van 'n pastoor die 'n katholiek NVV-lid de sacramenten weigert, nee van een iverkelijke gewetensnood is geen sprake „Het H. Officie is ontstaan uit de inquisitie, die gedreven door angst voor zedenbederf en zelfs door haat jegens vermeende bedervers geloof en zeden trachtte te behoeden. Deze historische belasting werkt nog steeds door. De angst speelt een grote rol in de kerkelijke rechtspraak. In de beklemming die daaruit ontstaat bezigt men praktijken die in strijd zijn met de humaniteit. De burgerlijke rechtspraak is meer gehu maniseerd dan de kerkelijke, waar methoden opgeld doen die in de ge wone menselijke maatschappij taboe zijn. De krampachtige angstvallig heid bij het H. Officie uit zich met name ten aanzien van nieuwe ont wikkelingen in vele wetenschappen en resulteert in een niet te bedwingen lust tot beschuldigingen. De kramptoestand doet zich in verhevigde mate gelden als sexualia in het geding zijn". Gerard v.d. Boomen in „De Nieuwe Linie". (Advertentie) plannen te maken en de verwachting dat de Duitsers de hals van het schier eiland Zuid-Beveland onder water zouden zetten, had luitenant-generaal Simonds ertoe gebracht om een aan val over zee te ontwerpen. Het bleek, dat het terrein volkomen ongeschikt was voor de inzet van luchtlandings troepen en van de eerste gedachte, dat deze troepen zouden kunnen worden gebruikt, werd afgestapt. Op 25 sep tember begon de marine de 'T'-Force te formeren en op 21 oktober lag een totaal van 217 verschillende vaartui gen in Southampton gereed voor in- z^ T)e vaartuigen moesten in hoofd zaak bemand worden door uitstekend geoefende, veelzijdige specialisten, die bovenal doortastendheid zouden tonen in het aangezicht van de vijand. De 'T'-Force vertrok op 26 oktober naar Oostende en kwam daar de volgende dag behouden aan. De 4e Commando Brigade oefende al met onderdelen van de 30e Pantser Brigade en de aanvals- pioniers. Gelukkig leken de duinen bij Oostende op die bij Westkapelle, want een „generale repetitie" zou on mogelijk zijn en de training was hard. De chauffeurs van alle voer- en vaar tuigen kenden hun passagiers persoon lijk en iedere passagier leerde sturen. Niemand was onvervangbaar. Chauf feurs konden vechten, commando's het hoogtepunt van deze operatie zou den de derde en vierde fase begin nen: operatie „Infatuate I", de directe aanval over de Schelde op Vlissingen door een brigade van de Britse 52e Divisie met onder bevel het 4e Ba taljon Commando's, gesteund door kleine vaartuigen van de marine en amfibische vaartuigen van de 79e Pantser Divisie. Op dezelfde dag en praktisch op hetzelfde uur zou operatie „Infatuate

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9