Allemansvriend Bert Haanstra onwennig in rol van filmvorst Coopvaetf Baron Bluff en de dripdrups Droomhuis en studio De kus van de ballerina ,,Ik heb mijn kapitaal in plezier belegd'5 PRIK swF- Opa's krant DOUWE EGBERTS Zachte geurige pijptabak U proeft de moutwijn OSRAM W lampen Trio Jack van Poll uit Roosendaal naar nat. jazzconcours Kort kunstnieuws Documentaire MR. AMERIKA GAAT NAAR DE STEMBUS Pvnnviiluivvr 12 3 4 5 6 7 9 V.W. de Luxe 1955, spot- Is, moet weg. In goecie lit. Gerard ter Borehstraat Roosendaal. J.a. 6-tons aanhangwagen, Inbo, Vacuüm geremd. 1500 |:(en. L. C Witlox, Kals- liksestr. 142, R'daal. X I Pree autohandel heeft voor |?ereed staan in haar spe ld ingerichte schowroom op I Haagweg 33, Breda, telef. ■15, tevens gevestigd op de ■aurgseweg 135, Breda. tel. 155 onder andere: Taunus 17 Iv.a. 1958 t.m. 1962; Taunus II v.a. 1955 t.m. 1961; Opel lford v.a. '55 t.m. '63; Opel lavan v.a. 1956 t.m. 1962; tl Kapitan v.a. 1959 t.m. Fiat 1100 v.a, 1958 t.m. l. Fiat 500 1958 2x: Ford hsul 1961; Taunus 17M de ke 1960; Fiat 500 1963; Re pt 4 '59. Verder nog een Lr van inruilwagens en scoo- Js. 3 Mnd. garantie zowel op laiende als op de carrosse- Vedeelten. Als specialiteit Frden auto's v.a. '58 t.m, 1064 linancierd. |o-garage te Breda biedt u r.e week te koop aan de vol- jicie zo goed als nieuwe auto- ■bielen teg. scherpe prijzen. It 1800 in zeer goede staat," |>3 1963. Taunus 12M van |3; Opel Rekord zeer mooi |2; V.W 1963, blauw; Daf van 1962; V.W 1500 S. 1964 Jr weinig gelopen; V.W. ld 1964, als nieuw; Renault I wit, 1964; Renault R8 rood |2, F'at 600 van 1962; Re- pit iv uphine 1962 met sch - Fiat 1100 van 1960. Door ■uil verkregen; Opel Re- Td 1955, Opel Caravan 1957: IV. type 1955; Opel Rekord |r goed en mooi, 1957. Zoekt I een werkelijke occasion,? ■mt dan eens bij ons kijken, ^iktisch al deze automobie- zijn v. eerste eigenaar, op vertr. Koopt bij de Vi- 100 pet. garantie zowel op pntue'e onderdelen en geen ■ten v. arbeidsloon geduren- I 10 000 km of 3 mnd. Alle 6>ten voor onze rekening Let het juiste adres: Vito-Gara- Ginnekenweg 340-342, Bre tel. 36173. Recht tegenover kerk vlakbij de Gfnneken- hrkt. Dagel. geopend tot 's ■onds 10 uur. Zaterdags tot uur. Zondags van 11 uur tot uur. Inruil mogelijk. Finan- Jpring binnen één uur gere- Fld- X loor een betrouwbare gebr. Iito is het adres; Autohandel pon Gijzen v.h. Vestkant 125. I ans Dreef 103, Breda, v h I incenhage. telef. 33346 Fiat |00 '60; Ford truck 195& met I >legger merk Daf, 10 ton. mteken; Fiat 500 1957 spot- I ijs; Zephyr '60; Simca's lo00 12; Ford Anglia '62; V.W. de |jxe '59; Opel Rekord '59 en 13; Citroën comb, type 1019 ■B '60; Taunus Transit bestel |1; V.W. de Luxe '61; Consul |5 '62; DKW Union 1000 S |2; Dauphine 60. Nog diverse Iruilwagens, spotprijzen. In- Ji verkoop, volledige garan- e, inr. en financiering. Te- ?ns aanrijdingvrije wagens te pop gevr. v.a. '59. Ook za- I rdags en zondags geopend. len V.W. '62, DKW 1000 S '60, i Vauxhali Christa '56 Citroën lléal '61. V.W. Combi '60, Mer- lides diesel '59, Taunus I7M 11. Alles onder garantie. Be lling te regelen. Garage Schij- ■snaars, Langeweg 8, Kruis- Ind. Tel. 467. Ilfa Romeo type Giulietta fcider sport. Cabriolet eind '62 let radio kleur rood Opel Ka lm '63 2x. Opel Kadett. cara- Tfn '63. Opel Rekord 1700 de fcxe '61 '60. NSU Prinz '63. Bovenstaande auto's heb- lichte aanrijdingschade ►•ch in mooie staat en weinig felopen, tevens Mercedes diesel 17 om op te knappen. Fa. freitlein automobielbedrijf |reda. Tel. 39556. j'onipl. stel nieuwe hoezen le ■wal. met zijk. van V.W. div. leuren f 65,-. Mercedes en ■pel Rek( vanaf f 70,- tevens lebben wij van V.W. de meeste hderdelen nieuw. Sierringen h dempers van de meest borkomende merken auto's. Ja. Kreitlein, automobielbe- pijf Breda. Tel. 39556. oekt u gebruikte onderde- |n voor uw auto. Wij hebben mor allerlei type auto's onder- leien voorradig tevens alle ma in autobanden. Fa. Kreitlein, utomobielbedrijf en sloperij fenaf Breda links voor viaduct |1. 39556. iercedes diesel '60, '58 Opel ■ekord type 1700 de Luxe '61. pel Rekord 1500 58 *57 '56 .pel Caravan '59, '58, '57 Re- bult Dauphine '59 met schuif- bk. Taunus 17M '59 met rol- bk. Taunus 12M '57. Lelijk Indje '59. Anglia '57 '56. Fiat JO '59. Chevrolet '57, Consul f. V.W. '56, '55, '54. Simca neaulieu '58, Morris Minor '57 ovenst. wagen zijn in prima aat desk. onderz. en proefrit jegestaan. Financiering en in- feil mogelijk, ook zonder aan- fctaling. Fa. Kreitlein. ttroën Occasions steeds voor- jdig. Citroëns D.S - I.D - 2 [V. A. v. Beek en zn.. Kade Oudenbosch, tel .01652-2673- (e koop mooie poedelhondjes, inchertjes en dwergkeesjes. L Boxtel, Putseweg 13, tel 488 .ssendrecht. De Vogelgids", Box D-143, .eiden. Populairste vogelkwe- ;ersblad. Proefnummer f 0,30 postzegels). Nieuwe abonnees ©specialiseerde vogelboekjes ratis. jonge hondjes te koop 6 w. lud. Hoogstraat 116, Roosen- laal. Vij hebben nog 2 tractorcabi- es en een jas voor Duitse ractor en enige zeer goede i actoren t.k. Te bevr. bij Jaayens, Kade 42, Roosendaal, el. 3138. B.g.g. tel. 4705. Sestel nu reeds voor direct of ater uw draineerbuizen met f zonder kraag, zodat u ze op ijd heeft. Ook leveren wij plas- ic draineerbuizen of glasvlies ranco door geheel Nederland. G. Sneep Dzn., Kon. Wil- telminalaan 2, Willemstad, tel. 1687-380 automobielbedrijven A, d. ast en Zonen. Breda en "fete- ïngen hebben zowel luxe als estelautomoblelen voor zelf- leutelaars, X -wakte na ziekte? Schieffers ■loedwrjn helpt bijzonder snel. Jevat aktief Lecithlne vitami- en en mineralen. Werkt bio- itaal. Bii apoth. en drogisten. •rote prijskaartschieting zon. 8 okt om zware konijnen en ianen bij A. v. Waterschoot, Iraauw. Aanv. 18 uur. Inl. 2,-. 'ijdens de kaarting tritsen om en vet konijn. 'rijsboilen zon. 18 okt. bij A. Irombeen Hulst. Inl. 3.30 uur. evens duivenvlucht uit Philip- ine. Inkorven van 911 uur. chieting zon. 18 okt. bij wed. »e Vijlder, café „De Kraai", ll. 3.35. Ter. 2.50. Pijl- en vo- elgeld inbegrepen. Inl. 2 uur. ermisschieting bij C. de Kindt apellebrug, zat. 17, zon. 18. iaand 19 en dinsd. 20 okt. rijskamp op topblljart *at. 1 okt. bij W. v. Swaal, café Marionette", Hulst, voor ko- ljnen en kippen. Beg. 7 uur. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 OKTOBER 1964 chieting zon. 18 okt. bij J- ijsHulst. Beg3 uur. (Advertentie) (Van een onzer verslaggevers) Zeven verleidelijke onderschei dingen, een droomhuis met een rieten dak en een hypermoderne filmstudio in de achtertuin vor men voorlopig de rente, die Ne derlands grootste Allemansvriend Bert Haanstra op de rekening van zijn talent heeft kunnen bijschrij ven. Zelf staat hij er voorlopig nog wat onwennig en verlegen tussen en de gasten, die komen aanwaaien in zijn stille, groene oase aan de rand van de Larense hei dwingt (Advertentie) Bert iiaanslra voor zijn gloed nieuwe studio, die hij in zijn ach tertuin laat bouwen. hij zacht, door zeer resoluut om al zijn kersverse bezittingen te be kijken door de microscoop van zijn eigen bescheidenheid. De forse villa met centrale verwarming tot in het toilet en de kleerkasten schrom pelt in zijn verhaal spontaan in een tot een gezellig optrekje, en de filmbunker, die ais een ver steende walvis half ontbloot tussen het groen ligt, krijgt door zijn woorden de contouren van een mi- natuurstudio, een Madurodamcre- atie, waar men verder maar over moet zwijgen. Terwijl zijn vrouw zich bezorgd af vraagt, of de twee auto's wel in de ene garage kunnen, zit Haanstra zelf moei zaam te wennen aan het onloochenbare feit dat het kapitale succes hem op de i i Vanavond om 8.55 uur de musical „Een kus van de ballerina", een komedie van Willy van Hemert. Hierboven een plaat je ervan tijdens de repetitie; Ellen van Hemert en Ramses Shaffy. De voorstel ling is te zien op Nederland I. Het Haags studentencabaret zal van avond de gebeurtenissen van de afgelo pen maanden in het tv-programma K-war taal weer gaan hekelen. Deze op Ne derland 2 uit te zenden terugblik draagt tot titel .Een tweede net maakt nog geen herfst". Naast Rinus Ferdinandusse wer ken hieraan mee zijn echtgenote Else Hoog, zijn broer Daan Ferdinandusse. Henny de Ruiter, Hans Gelderblom en Frits van der Jagt. Berend Boudewijn voert de televisieregie. Niet alleen de kinderen zullen blij zijn, dat vanmiddag om 5 uur Swiebertje weer te zien is. Hij komt op Nederland I en hij brengt alle bekende figuren rond zijn leven weer mee. Op dezelfde zender pre senteert de AVRO om 8.30 uur Willy Walden en Piet Muyselaar. Eenmaal in de vier weken zal de NTS voortaan op Nederland 2 in het komen de seizoen zondagavonds een aflevering uitzenden uit de Amerikaanse serie „De- silu mistery 40". „Het probleem van cel-13" is de titel van het eerste programma dat zondag 18 oktober om half negen wordt uitge zonden. Deze door Richard Kinon geregisseerde televisiefilm werd vervaardigd naar een verhaal van Jacques Futrelle, waarin een geleerde met een gevangenisbewaker een weddenschap aangaat, dat hij binnen vijf dagen kans ziet uit de streng bewaak te gevangenis te ontsnappen. De hoofd rollen worden vertolkt door Claude Dau phin, Everett Sloane en Philip Pine. nek is gesprongen. Met de gouden Ber lijn se Beer op schoot en de Ierse Sint- Finbarr in de kelder vindt hij het alleen maar gênant, dat uitgerekend die ene film zijn voorsprong op Jan en Alleman zo reddeloos groot heeft gemaakt. Zwij gend tronend op een Olympus van cellu loid probeert hij zich nu vruchteloos in te leven in de rol van filmvorst. Maar het wil hem niet lukken en de gast ziet alleen een stille Tukker, die alsmaar bezig is om zich van de knellende kroon te bevrijden. „Alleman", zegt hij schouderophalend, .Alleman is een uitschieter en ik denk, dat velen in mijn plaats hun centjes veilig belegd zouden hebben. Dat had ik natuurlijk ook moetën doen. maar ik heb alle verdiensten belegd in plezier, Iedere mens heeft een droom, die hem achtervolgt en voor mij was dat een eigen werkruimte, een speelkamer, waar ik nu eens ongestoord met mijn films zou kunnen stoeien. Alleman heb ik moe ten afwerken in een kamer van vier bij vier en als de telefoon ging. dan zat je vanzelf mee te luisteren. Snijden, mon teren, confereren, alles gebeurde in die ene ruimte en onder primitieve omstan digheden en dat gaat op de duur aan je vreten. Nu krijg ik straks een goed geoutil leerde studio met een aparte snijkamer en een projectiekabine. Er komt een mixpaneel met vijf kanalen en als ik voortaan een film wil vertonen, dan hoef ik geen zaaltje meer te huren. Ik moet er zelf nog helemaal aan wennen, maar ik kan niet ontkennen, dat het er allemaal staat. De schilders zijn bezig, de ramen zitten erin Eigenlijk zou ik die studio „Alleman" moeten noemen, maar misschien is dat net even te veel van het goede" Schattend kijkt hij naar de bosrand, waar een oude man met bedachtzame streken een raamkozijn onder grijze verf bedekt. De man heeft geen haast en Haanstra vindt het best, want zelf komt hij ook maar aarzelend vooruit. Over enkele dagen vertrekt hij naar Amerika om zijn „Alleman" op een filmfestival in San Francisco te vertonen en hij zal daar weer op het podium staan, dood zenuwachtig en met het water in zijn handen. „Het is elke keer een afschuwe lijk moment", bekent hij, „want evenzo goed gooi je je eigen geesteskind voor de leeuwen". Zolang de film draait, zit je in de hel en dat overkomt je iedere keer opnieuw. Je hebt succes gehad in Berlijn, in Edinburgh, in Corck, je hebt het applaus gehoord en je hebt honder den handen geschut en talloze glazen champagne geheven. Maar steeds denk je: misschien vinden ze het opeens niet leuk meer, want het is griezelig om met zo'n film voor een internationaal publiek te verschijnen. Alleman had ik immers gemaakt voor het Nederlandse publiek, ik wilde ons volk een spiegel voorhouden en daarom heeft het buitenlandse succes me zo verrast. Ik had expres alle kle derdrachten klompen en molentjes ver meden, omdat een Nederlander dat boe renbedrog zo langzamerhand wel door heeft, maar het buitenland gelooft er nog steeds heilig in en daarom dacht ik dat mijn Alleman voor de export niet inte ressant genoeg was. Achteraf blykt, dat een film over ge wone mensen met hun alledaagse pro blemen overal aantikt en dat is een for midabele ontdekking. Toen ik met Jac ques Tati aan de Franse versie bezig was, wilde hij me alsmaar overhalen om hele stukken weg te laten, omdat ie die te Hollands vond, maar ik heb mijn poot stijf gehouden en achteraf geloof ik, dat ik gelijk heb gehad. De situatie is typisch Hollands, natuurlijk, maar de Fransman en de Duitser, de Engelsman en de Ame rikaan herkennen de mens en daar gaat het om. Uren, dagen heb ik met Tati zitten bo men over het vak, want in feite zitten we beiden in hetzelfde schuitje. We heb ben een film gemaakt, die een succes is geworden en onvermijdelijk komt dan het moment, dat je je afvraagt: wat nou? Als Tati met een nieuwe Mon Oncle aankomt, loopt hij de kans om te ver drinken en dat heb ik ook met Alleman. Mijn nieuwe film mag beslist geen kopie van Alleman worden, maar toch zal ik het in die richting moeten zoeken. Ik weet nu ongeveer, wat ik kan en niet kan en ik weet zeker, dat er deze winter een bruikbaar idee komt. Zelfs geloof ik, dat het een combinatie zal worden van een zuivere speelfilm en Alleman, waar bij het sterk geconstrueerde verhaal op de voorgrond staat. Aan de andere kant wil ik ook de verworvenheden van Alle man niet zomaar overboord zetten. Onze samenleving is immers vol variatie en het is belachelijk om te zeggen: alles, wat de mensen doen en laten, is al in Alleman vertoond. Carmiggelt heeft het me ook gezegd: „Je behoeft echt niet in herhalingen te vallen, want het leven is en mer aboire". Ik zal alleen naar een constructie moeten zoeken een plot, die verrassend is. ongeschikt is. Ik hab voor die ene film twintig keer zoveel opnamen gemaakt dan er uiteindelijk gebruikt zjjn en ik kan je de verzekering geven, dat het me steeds aan het hart ging om een bepaal de scène in de vuilnisbak te gooien. Ik had op een gegeven moment vjjfenveer- tigduizend meter film, maar als je nou al die overgebleven stukken aan elkaar plakt, dan heb je geen film, dan heb je niks, een lege huls, een produkt waar je geen enkele kant mee uit kunt. Voorlopig weet ik alleen, wat ik niet ga maken. Ik ben nu eenmaal geen angry young man en 't rauwe lijf-aan-lijf-werk ligt me domweg niet. Dat kun je sneu vinden of niet, maar het is een waarheid waar je als filmer rekening mee moet houden. Ik ben ook geen Jacopetti, die met zijn verborgen camera alle uitwas sen van de wereld opzoekt en die breed uit etaleert, want als ik dat moest doen. zou ik walgen van mijn eigen werk en ik wil er juist mijn plezier aan beleven. Ik weet donders goed, dat er in Neder land heel wat meer te koop is. dan ik in Alleman geëtaleerd heb en de mensen, die mij achteraf het verwijt hebben ge maakt, dat ik alle schaduwkanten ver meden heb, kan ik alleen maar antwoor. den: „Jullie hebben het grootste gelijk van de wereld, maar mag ik soms doen, wat IK wil, wat ik leuk vind. Die keihar de manier' van filmen ligt nu eenmaal niet in mijn mentaliteit en dat kun je erg vinden of niet, maar het is zo. Ik kan mezelf niet veranderen en ik zou het ook niet wensen Daarom zal mijn nieuwe film ook in de richting gaan van de komedie van de menselijke observatie. Een Engelse krant heeft over Alleman geschreven: „Haanstra laat zijn publiek mét de mensen lachen, niet óm de mensen" j Dat is het nu "precies. Het zou een klein kunstje zijn geweest om met de verborgen camera de zelfkant van Neder land te betrappen, maar ik had daarmee mijn eigen principes moeten verlooche nen. Zelfs in normale situaties moet je nog voorzichtig zijn en je telkens afvragen, of je niet over de grens gaat. Toen we op het strand filmden heb ik honderden kwabbige vrouwen gezien en dat zou een lachertje zijn geweest. Dat weet ik per tinent zeker. Als ik daar had gefilmd met de instelling van „ha, daar hebben we weer een zalig dik mens", dan was het een heel andere film geworden. Maar bekijk Alleman op je gemak en je zult ontdekken, dat er geen kwabbige vrouw in voorkomt. Je kunt dat vervelend vinden, maar als je ze per se wilt hebben, dan zeg ik: Sorry, maar dan moet je niet bij Haan stra zijn". DEN HAAG De voorronden voor hei door de Haagse jazz club voor de derde achtereenvolgende maal georga niseerde nationaal jazz concours worden heden gehouden in restaurant Den Hout in Den Haag. De jury bestaat uit de heren Wybe Buma Wim Kolstee, Frans Eisen, Ton van der Horst en Harm Mo- bach,laatstgenoemde zal als voorzitter optreden. De volgende orkesten zullen kampen om de door het Anjerfonds Den Haag beschikbaar gestelde prijzen: The Dixie- land Seven o.l.v. Joop Postma uit Naarden-Bussum, The South City Jazz- Band o l.v Paul Klöters uit Amsterdam, The Harbour Jazz Band o.l.v. Karei Bon- neur uit Rotterdam. The Earls Town Jazz Sociëty o.l.v. Meyer en de Swing- copaters o.l.v. Eddy Rieff, beiden uit Den Haag. In moderne stijl hebben ingeschreven het trio Arnold Klos uit Haarlem, het kwartet Martien Verlinden uit Den Haag en het trio Jack van Poll uit Roosendaal, dat op het concours vorig jaar de door organisator Walter van Gooi beschikbaar gestelde wisselbeker voor het hoogste aantal behaalde punten verwierf. In de finale die 's avonds wordt ge houden in de Kurzaal te Scheveningen zullen de twee hoogst geklasseerde or kesten in oude en moderne stijl spelen om de eerste en tweede prijs. Na de prijsuitreiking en de pauze zal de ma nifestatie besloten worden met een con cert door Nederlandse top-jazzorkesten. (Advertentie) Bij het jongste bezoek aan mijn zoon in het ziekenhuis had hij een heuglijke mededeling. „Ik mag naar huis!" riep hij al meteen toen de deur openging. Want hij krijgt van de zuster wel op tijd zijn natje en zijn droog je, maar er gaat uiteraard niets boven thuis. De dokter had het zelf tegen hem verteld en die had de dag er ook wel bij genoemd, maar als je vier bent is een week vol da gen nog een ingewikkeld ding en hij wist daarom ook niet precies wélke dag de dokter genoemd had. „Noem ze eens even allemaal op", comman deerde hij. „Donderdag?" vroeg ik, maar die was het niet. „Vrijdag dan?" Nee, de dokter had een an dere genoemd. We gingen het hele rijtje langs, maar telkens schudde hij het hoofd. „Tja, meer zijn er i niet", zei ik en dat vervulde hem met boosheid en zorg. Dan had die f dokter een dag genoemd die hele- t maal niet bestond, vreesde hij, of t een dag die alleen voorkwam in zie kenhuizen, waar misschien een heel andere tijdrekening gold. Hij vrees de het slachtoffer te zijn van een mysterie, maar gelukkig kwam toen de zuster binnen om het raadsel op te heffen. Het was een gewone door- de-weekse dag, waarop hij naar huis mocht. Tevredengesteld begon hij toen op te sommen wat hij op die fees telijke dag allemaal voor cadeautjes wilde hebben. Omdat het in de pa pieren dreigde te lopen bracht ik het gesprek op een ander onderwerp. Belangstellend informeerde ik of hij nog een prik had gekregen, want zulke dingen doen ze dan in een ziekenhuis. Nee, hij was ongemoeid gelaten, maar dat jongetje daar, hè, dat was geopereerd. „Ik hoef gelukkig niet", voegde hij er snel aan toe. „Als je geopereerd wordt, hè, dan trekken ze je pyjama uit en dan rijden ze je met je bed helemaal naar daar en hij gebaarde in de verte en dan snijden ze rats je buik open". Hij wees aan hoe dat ging: een snee over de volle breedte, alsof chirurgie een doortrapter vorm van harakiri is. „Maar ik hoef niet hoor", benadrukte hij voor de zekerheid nog even. „En die andere jongen heeft wel een prik gekregen", rapporteerde hij verder, „kijk, hier in zijn arm en hier (hij wees aan de andere kant) f er weer uit". Hij begon, in het ge- i ruststellende vooruitzicht van zijn f eigen vertrek, kennelijk een sadis- i tisch plezier te krijgen in het beuls- werk van de medische staf. En te- t gelijkertijd verleent het hem een aureool van grote heldhaftigheid. Het vreemde is, dat al het ongebruikte materiaal van Alleman daarvoor totaal SANTA MONICA De wereldbekende Amerikaanse componist Cole Porter, die onder meer het populaire „Night and day" op zijn naam heeft staan, is don derdagavond op 71-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Santa Monica (Californië) overleden. Hij onderging op 13 oktober een nieroperatie. Porter schreef liedjes voor veel musi cals, die op Broadway een succes wer den, zoals „Kiss me Kate", en hij maak te de muziek voor verscheidene Holly woodfilms. Zijn songs sloegen door de melodische lijn onmiddellijk bij het pu bliek in. „Kiss met Kate" werd meer dan dui zend maal opgevoerd nadat het in 1948 op Broadway zijn première had beleefd. AMSTERDAM De zangeres Erna Spoorenberg vertrekt 26 oktober naar de Sovjet-Unie voor een tournee van drie weken. Zij zal onder meer optreden in het Bolsjoitheater te Moskou. Vorig jaar heeft Erna Spoorenberg, eveneens op uit nodiging. haar eerste tournee door de Sovjet-Unie gemaakt. DEN HAAG Het museum voor mo derne kunst van Philadelphia opent 22 oktober een tentoonstelling van nieuwe stromingen in de Europese kunst. De Ne derlandse inzending zal bestaan uit een tiental werken van de groep Nul: Ar mando (Amsterdam), Henk Peeters (Arn hem) en Schoonhoven (Delft). Daarna zal het museum van Albany in New York dit werk tonen. AMSTERDAM De actrice Elisabeth Andersen is sinds het begin van het nieu we cursusjaar als docente verbonden aan de academie voor dramatische kunst „de toneelschool" in Amsterdam. Zij geeft les in toneelspel. De sinds kort in Haar lem wonende actrice is dit speelseizoen verbonden aan de Amsterdamse toneel groep Centrum. DEN HAAG Een Indonesische cul turele groep zal in november in Neder land muziek en dansen uitvoeren. Het is de eerste maal sedert het bestaan van de Indonesische republiek dat een dergelijke groep een bezoek aan ons land brengt. Het is de bedoeling dat zij o.m. op 18 of 19 november in de schouwburg te Eind hoven Indonesische klanken en dansen zal brengen. Over enkele weken worden de Ameri kaanse presidentsverkiezingen gehou den. In deze tijd vragen velen zich mis schien af hoe d® gemiddelde Amerikaan de politiek beleeft, wat hij denkt over het binnen- en buitenlandse beleid en de kandidaten. David Brinkley en Ted Yates hebben hierover voor de NBC een documentaire samengesteld. David Brinkley, die dit commentaar schreef en bij de samenstelling van de documentaire zo'n belangrijke rol speelde, is in de laatste acht jaar in Amerika een nationale beroemdheid ge worden, als deel van het koppel dat een tv-programma verzorgt onder de titel „The Huntley Brinkley-report"Op elke werkdag geeft Huntley voor de kijkers het commentaar uit New-York en David Brinkley doet dat vanuit Washington Tot 1956 was Brinkley maar een hard werkende en onbekend blijvende journa list. Hij kreeg zijn grote kans bij de verkiezingsuitzendingen van 1956 als redacteur-commentator voor de tv. Brinkley werd daarna snel populair en de 44-jarige dankt die populariteit vooral aan zijn vlijmscherpe formuleringen en manier van presentatie. Dit jaar geven zes belangrijke onder- wijsinstanties in de V.S. hem de „golden key-award" omdat hij „een staatsburger is. die op uitzonderlijke wijze aan het nationale welzijn heeft bijgedragen". Behalve de dagelijkse nieuwsuitzen dingen, waarvoor hij tot op dit moment in verband met de Britse verkiezingen tijdelijk in Engeland werkt, verzorgt hij vele documentaires. De Nederlandse kij ker kan op woensdagavond a.s. via Ne derland 2 kennis maken met zijn werk. Je wilde toch zo graag naar Venetië. Nou, daar bèn je al. het einde van het bezoekuur wordt aangekondigd. Dan is zijn bravour verdwenen, want dat we weggaan vindt hij, ook al laten ze zijn buik wel heel, niet zo prettig. Voor het raam staat hij nog even te zwaaien: een klein hoopje mens, dat aftelt: nog zoveel nachtjes sla- i pen PRAET-MAECKER VEILIGHEID Het is de politieagenten in Amerika thans verboden te groeten voor pre sident Johnson, als hij hen passeert. Zij moeten nu met hun rug naar hem toe staan om de mensenmassa in de gaten te houden. FIETS Het ene einde van de fiets werd vastgehouden door mevrouw Roger Edwards, het andere door mevrouw Pasco. Geen van beiden wilden ze de fiets laten schieten. Ze zagen beiden de fiets voor het zachte prijsje van ongeveer 40,- in de uitverkoop van een warenhuis in New York staan. Ieder greep het andere eind gelijktijdig en geen van beiden wist van toegeven. De strijd duurde tot 's avonds tien uur, toen het warenhuis sloot. De dames hadden toen grimmig en wel acht uur tegen over elkaar gestaan. De volgende dag kwamen ze terug en het spelletje herhaalde zich. Een chef greep toen in: hij bood ieder der dames een fiets van 40,- aan. ;n f er Een wekenlang verblijf doorstaan in een inrichting waar ze met grote messen je buik overdwars openrit- sen en lange naalden door je arm steken tot ze er aan de andere kant uitkomen, dat is geen pretje. Maar hij debiteert die gruwelverhalen met het onverschillige gezicht van iemand die daar koud onder blijft. Die pose duurt trouwens maar tot Hor.: 1. ingang 2. hectoliter - huid - rund; 3. schildersgerei; 4. voeg - in orde; 5. klap - meisjesnaam 6. ogen blik - bedorven 7. oosters volk. 8. mu zieknoot - opstandje - daar. 9. schu ren. Vert.: 1. deel van een paardentuig; 2. soort verlichting - Engels bier - maanstand. 3. kerkelijk gezang: 4. eerste vrouw - bid (Latijn). 5. betaal middel - oorlogsgod 6 Engels bier - boom 7. woede. 8. georganiseerd over leg - omroepvereniging - voegwoord. 9. kledingstuk. *6 ua - oxsi - o3 '8 ujoo; 'i sp - •9 sajc - ppS 'g bjo - BAa uipsd •g 3ia - ap - n 'Z Jajsieq *i :*jJaA uassBjï[ 6 "ja - jaj - aj '8 uaioui 'i joj - \b% •9 bjou - gajs -g asp - se] ppd •g go - pA - m 's'-SuBSao; :*joh :5ujssoido PAARDENSTREEK Emile, een 18-jarig paard bereden door de 19-jarige diplomatendochter Mundy, kreeg het plotseling te kwaad, Het dier zag een heg en sprong daar over zonder dat de amazone het wilde. Alles zou goed afgelopen zijn, maar pal achter die heg was een kanaal van plm. 3 meter breedte. Emile sprong daar pardoes in, zijn berijdster be landde met een wijde boog doch zon- C der ongelukken in het water. KERSTKAARTEN De Amerikaanse PTT verwacht rond Kerstmis een record van 7 miljoen kerstkaarten te sorteren en te ver zenden te hebben. AFDOEND In het Engelse Porthmouth probeert de politie bij verkeersfouten service te verlenen. De agent neemt in zo'n geval naast u plaats en geeft u vijf minuten les. Als u zegt haast te heb ben, krijgt u ten antwoord dat het hem spijt, maar dat hij er niets mee te maken heeft. Haast of geen haast, u moet zonder fouten rijden en hij zal u dat eens leren. DE DUITSCHE OORLOGSBUIT TE ANTWERPEN Duitsche hoofdkwartier. 17 Oktober 1914. Bij Antwerpen werden vier. a vijfduizend gevangenen gemaakt. Men verwacht er komende dagen nog eens zoveel, het betreft hier soldaten, die burgerkleeding hebben aangetrokken. De oorlogsbuit in Antwerpen bedroeg minstens 500 stuks geschut, een groote hoeveelheid munitie, massa's zadels en paardendekens, zeer veel ambulan ce-materiaal, tal van auto's vele lo- komotieven en wagens, vier millioen kg koren veel meel koren en vlas voor 10 millioen mark, wol koper en zilver tot een waarde van een half millioen mark, een gepantserde trein, verscheidene ambulancetreinen met voorraad en groote hoeveelheden vee. Belgische en Engelse schepen bevin den zich niet meer in Antwerpen. UITVOER VAN AARDAPPELEN Den HAAG, 17 Oktober 1914. Heden- avond zal in de Staatscourant ver- schijnen het uitvoerverbod van aard- appelen, naar aanleiding van den on- l rustbarenden grooten uitvoer van dit artikel. Een regeling zal worden ge- troffen om de benoodigde hoeveelhe- den voor binnenlandsch gebruik hier te houden, terwijl de rest mag wor den uitgevoerd. Ook ten aanzien van boter, kaas en varkensvlees zal iets dergelijks geschieden. 171. „Zie, Johan.." sprak baron Bluff toen hun auto de andere zijde van de ber gen bereikte. „Daar waar het droog was. heb ik regen gebracht en hier waar het klimaat bestond uit een aan houdende druilregen is het thans droog." „Mirakels, meneer de ba ron, als ik mij zo mag uit- d2-ukken." vond Johan. „Jawel," vervolgde zijn heer op bittere toon. „Maar er kent iemand mijn zegenrijk werk? Neen, toch zeker! Ginds maakt men mij uit voor een oplichter en hier." Hij wierp een kommervolle blik op zijn hotel dat zij passeerden. „En hier blijft mijn hotel leeg staan zon der dat er iemand bereid is om op het terras van de zon te genieten! Maar het bitterste is nog, dat men mijn regen niet als zodanig erkende. Nu, dat laat geen Bluff op zich zitten' Ik ga een nieuwe lading dripdrups ophalen en daarmee nog grotere buien opwekken, als overstelpend bewijs van mijn kunnen en goede be doelingen!" Johan wierp hem een be zorgde blik toe ..Als ik het goed begrijp, wilt u dus.." „Precies!" zei de baron. „Naar het vliegveld, Johan om zo spoedig mogelijk op de fabriek te zijn." Hij wreef zich in zijn handen. „De Sucrota werkt ongetwijfeld op volle toeren.." prevelde hij vergenoegd. „Er zijn in tussen natuurlijk - geheel volgens mijn instructies - enorme voorraden dripdrups vervaardigd, voldoend# om een ware zondvloed te ont ketenen..."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5