Allemansvriend Bert Haanstra
onwennig in rol van filmvorst
Coopvaetf
Baron Bluff en de dripdrups
Droomhuis
en studio
De kus van de ballerina
,,Ik heb mijn kapitaal in plezier belegd'5
PRIK
swF- Opa's krant
DOUWE EGBERTS
Zachte geurige pijptabak
U proeft
de moutwijn
OSRAM
W lampen
Trio Jack van Poll
uit Roosendaal naar
nat. jazzconcours
Kort kunstnieuws
Documentaire
MR. AMERIKA GAAT
NAAR DE STEMBUS
Pvnnviiluivvr
12 3 4 5 6 7 9
V.W. de Luxe 1955, spot-
Is, moet weg. In goecie
lit. Gerard ter Borehstraat
Roosendaal.
J.a. 6-tons aanhangwagen,
Inbo, Vacuüm geremd. 1500
|:(en. L. C Witlox, Kals-
liksestr. 142, R'daal. X
I Pree autohandel heeft voor
|?ereed staan in haar spe
ld ingerichte schowroom op
I Haagweg 33, Breda, telef.
■15, tevens gevestigd op de
■aurgseweg 135, Breda. tel.
155 onder andere: Taunus 17
Iv.a. 1958 t.m. 1962; Taunus
II v.a. 1955 t.m. 1961; Opel
lford v.a. '55 t.m. '63; Opel
lavan v.a. 1956 t.m. 1962;
tl Kapitan v.a. 1959 t.m.
Fiat 1100 v.a, 1958 t.m.
l. Fiat 500 1958 2x: Ford
hsul 1961; Taunus 17M de
ke 1960; Fiat 500 1963; Re
pt 4 '59. Verder nog een
Lr van inruilwagens en scoo-
Js. 3 Mnd. garantie zowel op
laiende als op de carrosse-
Vedeelten. Als specialiteit
Frden auto's v.a. '58 t.m, 1064
linancierd.
|o-garage te Breda biedt u
r.e week te koop aan de vol-
jicie zo goed als nieuwe auto-
■bielen teg. scherpe prijzen.
It 1800 in zeer goede staat,"
|>3 1963. Taunus 12M van
|3; Opel Rekord zeer mooi
|2; V.W 1963, blauw; Daf
van 1962; V.W 1500 S. 1964
Jr weinig gelopen; V.W.
ld 1964, als nieuw; Renault
I wit, 1964; Renault R8 rood
|2, F'at 600 van 1962; Re-
pit iv uphine 1962 met sch -
Fiat 1100 van 1960. Door
■uil verkregen; Opel Re-
Td 1955, Opel Caravan 1957:
IV. type 1955; Opel Rekord
|r goed en mooi, 1957. Zoekt
I een werkelijke occasion,?
■mt dan eens bij ons kijken,
^iktisch al deze automobie-
zijn v. eerste eigenaar,
op vertr. Koopt bij de Vi-
100 pet. garantie zowel op
pntue'e onderdelen en geen
■ten v. arbeidsloon geduren-
I 10 000 km of 3 mnd. Alle
6>ten voor onze rekening Let
het juiste adres: Vito-Gara-
Ginnekenweg 340-342, Bre
tel. 36173. Recht tegenover
kerk vlakbij de Gfnneken-
hrkt. Dagel. geopend tot 's
■onds 10 uur. Zaterdags tot
uur. Zondags van 11 uur tot
uur. Inruil mogelijk. Finan-
Jpring binnen één uur gere-
Fld- X
loor een betrouwbare gebr.
Iito is het adres; Autohandel
pon Gijzen v.h. Vestkant 125.
I ans Dreef 103, Breda, v h
I incenhage. telef. 33346 Fiat
|00 '60; Ford truck 195& met
I >legger merk Daf, 10 ton.
mteken; Fiat 500 1957 spot-
I ijs; Zephyr '60; Simca's lo00
12; Ford Anglia '62; V.W. de
|jxe '59; Opel Rekord '59 en
13; Citroën comb, type 1019
■B '60; Taunus Transit bestel
|1; V.W. de Luxe '61; Consul
|5 '62; DKW Union 1000 S
|2; Dauphine 60. Nog diverse
Iruilwagens, spotprijzen. In-
Ji verkoop, volledige garan-
e, inr. en financiering. Te-
?ns aanrijdingvrije wagens te
pop gevr. v.a. '59. Ook za-
I rdags en zondags geopend.
len V.W. '62, DKW 1000 S '60,
i Vauxhali Christa '56 Citroën
lléal '61. V.W. Combi '60, Mer-
lides diesel '59, Taunus I7M
11. Alles onder garantie. Be
lling te regelen. Garage Schij-
■snaars, Langeweg 8, Kruis-
Ind. Tel. 467.
Ilfa Romeo type Giulietta
fcider sport. Cabriolet eind '62
let radio kleur rood Opel Ka
lm '63 2x. Opel Kadett. cara-
Tfn '63. Opel Rekord 1700 de
fcxe '61 '60. NSU Prinz '63.
Bovenstaande auto's heb-
lichte aanrijdingschade
►•ch in mooie staat en weinig
felopen, tevens Mercedes diesel
17 om op te knappen. Fa.
freitlein automobielbedrijf
|reda. Tel. 39556.
j'onipl. stel nieuwe hoezen le
■wal. met zijk. van V.W. div.
leuren f 65,-. Mercedes en
■pel Rek( vanaf f 70,- tevens
lebben wij van V.W. de meeste
hderdelen nieuw. Sierringen
h dempers van de meest
borkomende merken auto's.
Ja. Kreitlein, automobielbe-
pijf Breda. Tel. 39556.
oekt u gebruikte onderde-
|n voor uw auto. Wij hebben
mor allerlei type auto's onder-
leien voorradig tevens alle ma
in autobanden. Fa. Kreitlein,
utomobielbedrijf en sloperij
fenaf Breda links voor viaduct
|1. 39556.
iercedes diesel '60, '58 Opel
■ekord type 1700 de Luxe '61.
pel Rekord 1500 58 *57 '56
.pel Caravan '59, '58, '57 Re-
bult Dauphine '59 met schuif-
bk. Taunus 17M '59 met rol-
bk. Taunus 12M '57. Lelijk
Indje '59. Anglia '57 '56. Fiat
JO '59. Chevrolet '57, Consul
f. V.W. '56, '55, '54. Simca
neaulieu '58, Morris Minor '57
ovenst. wagen zijn in prima
aat desk. onderz. en proefrit
jegestaan. Financiering en in-
feil mogelijk, ook zonder aan-
fctaling. Fa. Kreitlein.
ttroën Occasions steeds voor-
jdig. Citroëns D.S - I.D - 2
[V. A. v. Beek en zn.. Kade
Oudenbosch, tel .01652-2673-
(e koop mooie poedelhondjes,
inchertjes en dwergkeesjes. L
Boxtel, Putseweg 13, tel 488
.ssendrecht.
De Vogelgids", Box D-143,
.eiden. Populairste vogelkwe-
;ersblad. Proefnummer f 0,30
postzegels). Nieuwe abonnees
©specialiseerde vogelboekjes
ratis.
jonge hondjes te koop 6 w.
lud. Hoogstraat 116, Roosen-
laal.
Vij hebben nog 2 tractorcabi-
es en een jas voor Duitse
ractor en enige zeer goede
i actoren t.k. Te bevr. bij
Jaayens, Kade 42, Roosendaal,
el. 3138. B.g.g. tel. 4705.
Sestel nu reeds voor direct of
ater uw draineerbuizen met
f zonder kraag, zodat u ze op
ijd heeft. Ook leveren wij plas-
ic draineerbuizen of glasvlies
ranco door geheel Nederland.
G. Sneep Dzn., Kon. Wil-
telminalaan 2, Willemstad, tel.
1687-380
automobielbedrijven A, d.
ast en Zonen. Breda en "fete-
ïngen hebben zowel luxe als
estelautomoblelen voor zelf-
leutelaars, X
-wakte na ziekte? Schieffers
■loedwrjn helpt bijzonder snel.
Jevat aktief Lecithlne vitami-
en en mineralen. Werkt bio-
itaal. Bii apoth. en drogisten.
•rote prijskaartschieting zon.
8 okt om zware konijnen en
ianen bij A. v. Waterschoot,
Iraauw. Aanv. 18 uur. Inl. 2,-.
'ijdens de kaarting tritsen om
en vet konijn.
'rijsboilen zon. 18 okt. bij A.
Irombeen Hulst. Inl. 3.30 uur.
evens duivenvlucht uit Philip-
ine. Inkorven van 911 uur.
chieting zon. 18 okt. bij wed.
»e Vijlder, café „De Kraai",
ll. 3.35. Ter. 2.50. Pijl- en vo-
elgeld inbegrepen. Inl. 2 uur.
ermisschieting bij C. de Kindt
apellebrug, zat. 17, zon. 18.
iaand 19 en dinsd. 20 okt.
rijskamp op topblljart *at.
1 okt. bij W. v. Swaal, café
Marionette", Hulst, voor ko-
ljnen en kippen. Beg. 7 uur.
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 OKTOBER 1964
chieting zon. 18 okt. bij J-
ijsHulst. Beg3 uur.
(Advertentie)
(Van een onzer verslaggevers)
Zeven verleidelijke onderschei
dingen, een droomhuis met een
rieten dak en een hypermoderne
filmstudio in de achtertuin vor
men voorlopig de rente, die Ne
derlands grootste Allemansvriend
Bert Haanstra op de rekening van
zijn talent heeft kunnen bijschrij
ven. Zelf staat hij er voorlopig nog
wat onwennig en verlegen tussen
en de gasten, die komen aanwaaien
in zijn stille, groene oase aan de
rand van de Larense hei dwingt
(Advertentie)
Bert iiaanslra voor zijn gloed
nieuwe studio, die hij in zijn ach
tertuin laat bouwen.
hij zacht, door zeer resoluut om
al zijn kersverse bezittingen te be
kijken door de microscoop van zijn
eigen bescheidenheid. De forse villa
met centrale verwarming tot in het
toilet en de kleerkasten schrom
pelt in zijn verhaal spontaan in
een tot een gezellig optrekje, en
de filmbunker, die ais een ver
steende walvis half ontbloot tussen
het groen ligt, krijgt door zijn
woorden de contouren van een mi-
natuurstudio, een Madurodamcre-
atie, waar men verder maar over
moet zwijgen.
Terwijl zijn vrouw zich bezorgd af
vraagt, of de twee auto's wel in de ene
garage kunnen, zit Haanstra zelf moei
zaam te wennen aan het onloochenbare
feit dat het kapitale succes hem op de
i i
Vanavond om 8.55 uur de musical „Een
kus van de ballerina", een komedie van
Willy van Hemert. Hierboven een plaat
je ervan tijdens de repetitie; Ellen van
Hemert en Ramses Shaffy. De voorstel
ling is te zien op Nederland I.
Het Haags studentencabaret zal van
avond de gebeurtenissen van de afgelo
pen maanden in het tv-programma K-war
taal weer gaan hekelen. Deze op Ne
derland 2 uit te zenden terugblik draagt
tot titel .Een tweede net maakt nog geen
herfst". Naast Rinus Ferdinandusse wer
ken hieraan mee zijn echtgenote Else
Hoog, zijn broer Daan Ferdinandusse.
Henny de Ruiter, Hans Gelderblom en
Frits van der Jagt. Berend Boudewijn
voert de televisieregie.
Niet alleen de kinderen zullen blij zijn,
dat vanmiddag om 5 uur Swiebertje weer
te zien is. Hij komt op Nederland I en
hij brengt alle bekende figuren rond zijn
leven weer mee. Op dezelfde zender pre
senteert de AVRO om 8.30 uur Willy
Walden en Piet Muyselaar.
Eenmaal in de vier weken zal de NTS
voortaan op Nederland 2 in het komen
de seizoen zondagavonds een aflevering
uitzenden uit de Amerikaanse serie „De-
silu mistery 40".
„Het probleem van cel-13" is de titel
van het eerste programma dat zondag
18 oktober om half negen wordt uitge
zonden.
Deze door Richard Kinon geregisseerde
televisiefilm werd vervaardigd naar een
verhaal van Jacques Futrelle, waarin een
geleerde met een gevangenisbewaker een
weddenschap aangaat, dat hij binnen
vijf dagen kans ziet uit de streng bewaak
te gevangenis te ontsnappen. De hoofd
rollen worden vertolkt door Claude Dau
phin, Everett Sloane en Philip Pine.
nek is gesprongen. Met de gouden Ber
lijn se Beer op schoot en de Ierse Sint-
Finbarr in de kelder vindt hij het alleen
maar gênant, dat uitgerekend die ene
film zijn voorsprong op Jan en Alleman
zo reddeloos groot heeft gemaakt. Zwij
gend tronend op een Olympus van cellu
loid probeert hij zich nu vruchteloos in
te leven in de rol van filmvorst. Maar
het wil hem niet lukken en de gast ziet
alleen een stille Tukker, die alsmaar
bezig is om zich van de knellende kroon
te bevrijden.
„Alleman", zegt hij schouderophalend,
.Alleman is een uitschieter en ik denk,
dat velen in mijn plaats hun centjes
veilig belegd zouden hebben. Dat had
ik natuurlijk ook moetën doen. maar ik
heb alle verdiensten belegd in plezier,
Iedere mens heeft een droom, die hem
achtervolgt en voor mij was dat een
eigen werkruimte, een speelkamer, waar
ik nu eens ongestoord met mijn films
zou kunnen stoeien. Alleman heb ik moe
ten afwerken in een kamer van vier bij
vier en als de telefoon ging. dan zat je
vanzelf mee te luisteren. Snijden, mon
teren, confereren, alles gebeurde in die
ene ruimte en onder primitieve omstan
digheden en dat gaat op de duur aan je
vreten.
Nu krijg ik straks een goed geoutil
leerde studio met een aparte snijkamer
en een projectiekabine. Er komt een
mixpaneel met vijf kanalen en als ik
voortaan een film wil vertonen, dan
hoef ik geen zaaltje meer te huren. Ik
moet er zelf nog helemaal aan wennen,
maar ik kan niet ontkennen, dat het er
allemaal staat. De schilders zijn bezig,
de ramen zitten erin Eigenlijk zou ik
die studio „Alleman" moeten noemen,
maar misschien is dat net even te veel
van het goede"
Schattend kijkt hij naar de bosrand,
waar een oude man met bedachtzame
streken een raamkozijn onder grijze verf
bedekt. De man heeft geen haast en
Haanstra vindt het best, want zelf komt
hij ook maar aarzelend vooruit. Over
enkele dagen vertrekt hij naar Amerika
om zijn „Alleman" op een filmfestival
in San Francisco te vertonen en hij zal
daar weer op het podium staan, dood
zenuwachtig en met het water in zijn
handen. „Het is elke keer een afschuwe
lijk moment", bekent hij, „want evenzo
goed gooi je je eigen geesteskind voor
de leeuwen". Zolang de film draait, zit
je in de hel en dat overkomt je iedere
keer opnieuw. Je hebt succes gehad in
Berlijn, in Edinburgh, in Corck, je hebt
het applaus gehoord en je hebt honder
den handen geschut en talloze glazen
champagne geheven. Maar steeds denk
je: misschien vinden ze het opeens niet
leuk meer, want het is griezelig om met
zo'n film voor een internationaal publiek
te verschijnen. Alleman had ik immers
gemaakt voor het Nederlandse publiek,
ik wilde ons volk een spiegel voorhouden
en daarom heeft het buitenlandse succes
me zo verrast. Ik had expres alle kle
derdrachten klompen en molentjes ver
meden, omdat een Nederlander dat boe
renbedrog zo langzamerhand wel door
heeft, maar het buitenland gelooft er nog
steeds heilig in en daarom dacht ik dat
mijn Alleman voor de export niet inte
ressant genoeg was.
Achteraf blykt, dat een film over ge
wone mensen met hun alledaagse pro
blemen overal aantikt en dat is een for
midabele ontdekking. Toen ik met Jac
ques Tati aan de Franse versie bezig
was, wilde hij me alsmaar overhalen om
hele stukken weg te laten, omdat ie die
te Hollands vond, maar ik heb mijn poot
stijf gehouden en achteraf geloof ik, dat
ik gelijk heb gehad. De situatie is typisch
Hollands, natuurlijk, maar de Fransman
en de Duitser, de Engelsman en de Ame
rikaan herkennen de mens en daar gaat
het om.
Uren, dagen heb ik met Tati zitten bo
men over het vak, want in feite zitten
we beiden in hetzelfde schuitje. We heb
ben een film gemaakt, die een succes
is geworden en onvermijdelijk komt dan
het moment, dat je je afvraagt: wat
nou? Als Tati met een nieuwe Mon Oncle
aankomt, loopt hij de kans om te ver
drinken en dat heb ik ook met Alleman.
Mijn nieuwe film mag beslist geen kopie
van Alleman worden, maar toch zal ik
het in die richting moeten zoeken. Ik
weet nu ongeveer, wat ik kan en niet
kan en ik weet zeker, dat er deze winter
een bruikbaar idee komt. Zelfs geloof ik,
dat het een combinatie zal worden van
een zuivere speelfilm en Alleman, waar
bij het sterk geconstrueerde verhaal op
de voorgrond staat. Aan de andere kant
wil ik ook de verworvenheden van Alle
man niet zomaar overboord zetten. Onze
samenleving is immers vol variatie en
het is belachelijk om te zeggen: alles,
wat de mensen doen en laten, is al in
Alleman vertoond. Carmiggelt heeft het
me ook gezegd: „Je behoeft echt niet in
herhalingen te vallen, want het leven is
en mer aboire". Ik zal alleen naar
een constructie moeten zoeken een plot,
die verrassend is.
ongeschikt is. Ik hab voor die ene film
twintig keer zoveel opnamen gemaakt
dan er uiteindelijk gebruikt zjjn en ik
kan je de verzekering geven, dat het me
steeds aan het hart ging om een bepaal
de scène in de vuilnisbak te gooien. Ik
had op een gegeven moment vjjfenveer-
tigduizend meter film, maar als je nou
al die overgebleven stukken aan elkaar
plakt, dan heb je geen film, dan heb je
niks, een lege huls, een produkt waar
je geen enkele kant mee uit kunt.
Voorlopig weet ik alleen, wat ik niet
ga maken. Ik ben nu eenmaal geen angry
young man en 't rauwe lijf-aan-lijf-werk
ligt me domweg niet. Dat kun je sneu
vinden of niet, maar het is een waarheid
waar je als filmer rekening mee moet
houden. Ik ben ook geen Jacopetti, die
met zijn verborgen camera alle uitwas
sen van de wereld opzoekt en die breed
uit etaleert, want als ik dat moest doen.
zou ik walgen van mijn eigen werk en
ik wil er juist mijn plezier aan beleven.
Ik weet donders goed, dat er in Neder
land heel wat meer te koop is. dan ik in
Alleman geëtaleerd heb en de mensen,
die mij achteraf het verwijt hebben ge
maakt, dat ik alle schaduwkanten ver
meden heb, kan ik alleen maar antwoor.
den: „Jullie hebben het grootste gelijk
van de wereld, maar mag ik soms doen,
wat IK wil, wat ik leuk vind. Die keihar
de manier' van filmen ligt nu eenmaal
niet in mijn mentaliteit en dat kun je
erg vinden of niet, maar het is zo. Ik
kan mezelf niet veranderen en ik zou
het ook niet wensen
Daarom zal mijn nieuwe film ook in
de richting gaan van de komedie van
de menselijke observatie. Een Engelse
krant heeft over Alleman geschreven:
„Haanstra laat zijn publiek mét de
mensen lachen, niet óm de mensen"
j
Dat is het nu "precies. Het zou een
klein kunstje zijn geweest om met de
verborgen camera de zelfkant van Neder
land te betrappen, maar ik had daarmee
mijn eigen principes moeten verlooche
nen.
Zelfs in normale situaties moet je nog
voorzichtig zijn en je telkens afvragen,
of je niet over de grens gaat. Toen we
op het strand filmden heb ik honderden
kwabbige vrouwen gezien en dat zou een
lachertje zijn geweest. Dat weet ik per
tinent zeker. Als ik daar had gefilmd
met de instelling van „ha, daar hebben
we weer een zalig dik mens", dan was
het een heel andere film geworden. Maar
bekijk Alleman op je gemak en je zult
ontdekken, dat er geen kwabbige vrouw
in voorkomt.
Je kunt dat vervelend vinden, maar
als je ze per se wilt hebben, dan zeg ik:
Sorry, maar dan moet je niet bij Haan
stra zijn".
DEN HAAG De voorronden voor
hei door de Haagse jazz club voor de
derde achtereenvolgende maal georga
niseerde nationaal jazz concours worden
heden gehouden in restaurant Den Hout
in Den Haag. De jury bestaat uit de
heren Wybe Buma Wim Kolstee, Frans
Eisen, Ton van der Horst en Harm Mo-
bach,laatstgenoemde zal als voorzitter
optreden.
De volgende orkesten zullen kampen
om de door het Anjerfonds Den Haag
beschikbaar gestelde prijzen: The Dixie-
land Seven o.l.v. Joop Postma uit
Naarden-Bussum, The South City Jazz-
Band o l.v Paul Klöters uit Amsterdam,
The Harbour Jazz Band o.l.v. Karei Bon-
neur uit Rotterdam. The Earls Town
Jazz Sociëty o.l.v. Meyer en de Swing-
copaters o.l.v. Eddy Rieff, beiden uit
Den Haag.
In moderne stijl hebben ingeschreven
het trio Arnold Klos uit Haarlem, het
kwartet Martien Verlinden uit Den Haag
en het trio Jack van Poll uit Roosendaal,
dat op het concours vorig jaar de door
organisator Walter van Gooi beschikbaar
gestelde wisselbeker voor het hoogste
aantal behaalde punten verwierf.
In de finale die 's avonds wordt ge
houden in de Kurzaal te Scheveningen
zullen de twee hoogst geklasseerde or
kesten in oude en moderne stijl spelen
om de eerste en tweede prijs. Na de
prijsuitreiking en de pauze zal de ma
nifestatie besloten worden met een con
cert door Nederlandse top-jazzorkesten.
(Advertentie)
Bij het jongste bezoek aan mijn
zoon in het ziekenhuis had hij een
heuglijke mededeling. „Ik mag naar
huis!" riep hij al meteen toen de
deur openging. Want hij krijgt van
de zuster wel op tijd zijn natje en
zijn droog je, maar er gaat uiteraard
niets boven thuis. De dokter had het
zelf tegen hem verteld en die had
de dag er ook wel bij genoemd, maar
als je vier bent is een week vol da
gen nog een ingewikkeld ding en hij
wist daarom ook niet precies wélke
dag de dokter genoemd had. „Noem
ze eens even allemaal op", comman
deerde hij. „Donderdag?" vroeg ik,
maar die was het niet. „Vrijdag
dan?" Nee, de dokter had een an
dere genoemd. We gingen het hele
rijtje langs, maar telkens schudde
hij het hoofd. „Tja, meer zijn er
i niet", zei ik en dat vervulde hem
met boosheid en zorg. Dan had die
f dokter een dag genoemd die hele-
t maal niet bestond, vreesde hij, of
t een dag die alleen voorkwam in zie
kenhuizen, waar misschien een heel
andere tijdrekening gold. Hij vrees
de het slachtoffer te zijn van een
mysterie, maar gelukkig kwam toen
de zuster binnen om het raadsel op
te heffen. Het was een gewone door-
de-weekse dag, waarop hij naar
huis mocht.
Tevredengesteld begon hij toen
op te sommen wat hij op die fees
telijke dag allemaal voor cadeautjes
wilde hebben. Omdat het in de pa
pieren dreigde te lopen bracht ik het
gesprek op een ander onderwerp.
Belangstellend informeerde ik of hij
nog een prik had gekregen, want
zulke dingen doen ze dan in een
ziekenhuis.
Nee, hij was ongemoeid gelaten,
maar dat jongetje daar, hè, dat was
geopereerd. „Ik hoef gelukkig niet",
voegde hij er snel aan toe. „Als je
geopereerd wordt, hè, dan trekken
ze je pyjama uit en dan rijden ze je
met je bed helemaal naar daar
en hij gebaarde in de verte en
dan snijden ze rats je buik open".
Hij wees aan hoe dat ging: een
snee over de volle breedte, alsof
chirurgie een doortrapter vorm van
harakiri is. „Maar ik hoef niet hoor",
benadrukte hij voor de zekerheid
nog even.
„En die andere jongen heeft wel
een prik gekregen", rapporteerde hij
verder, „kijk, hier in zijn arm en
hier (hij wees aan de andere kant)
f er weer uit". Hij begon, in het ge-
i ruststellende vooruitzicht van zijn
f eigen vertrek, kennelijk een sadis-
i tisch plezier te krijgen in het beuls-
werk van de medische staf. En te-
t gelijkertijd verleent het hem een
aureool van grote heldhaftigheid.
Het vreemde is, dat al het ongebruikte
materiaal van Alleman daarvoor totaal
SANTA MONICA De wereldbekende
Amerikaanse componist Cole Porter, die
onder meer het populaire „Night and
day" op zijn naam heeft staan, is don
derdagavond op 71-jarige leeftijd in een
ziekenhuis in Santa Monica (Californië)
overleden. Hij onderging op 13 oktober
een nieroperatie.
Porter schreef liedjes voor veel musi
cals, die op Broadway een succes wer
den, zoals „Kiss me Kate", en hij maak
te de muziek voor verscheidene Holly
woodfilms. Zijn songs sloegen door de
melodische lijn onmiddellijk bij het pu
bliek in.
„Kiss met Kate" werd meer dan dui
zend maal opgevoerd nadat het in 1948
op Broadway zijn première had beleefd.
AMSTERDAM De zangeres Erna
Spoorenberg vertrekt 26 oktober naar de
Sovjet-Unie voor een tournee van drie
weken. Zij zal onder meer optreden in
het Bolsjoitheater te Moskou. Vorig jaar
heeft Erna Spoorenberg, eveneens op uit
nodiging. haar eerste tournee door de
Sovjet-Unie gemaakt.
DEN HAAG Het museum voor mo
derne kunst van Philadelphia opent 22
oktober een tentoonstelling van nieuwe
stromingen in de Europese kunst. De Ne
derlandse inzending zal bestaan uit een
tiental werken van de groep Nul: Ar
mando (Amsterdam), Henk Peeters (Arn
hem) en Schoonhoven (Delft). Daarna
zal het museum van Albany in New York
dit werk tonen.
AMSTERDAM De actrice Elisabeth
Andersen is sinds het begin van het nieu
we cursusjaar als docente verbonden aan
de academie voor dramatische kunst „de
toneelschool" in Amsterdam. Zij geeft
les in toneelspel. De sinds kort in Haar
lem wonende actrice is dit speelseizoen
verbonden aan de Amsterdamse toneel
groep Centrum.
DEN HAAG Een Indonesische cul
turele groep zal in november in Neder
land muziek en dansen uitvoeren. Het is
de eerste maal sedert het bestaan van de
Indonesische republiek dat een dergelijke
groep een bezoek aan ons land brengt.
Het is de bedoeling dat zij o.m. op 18
of 19 november in de schouwburg te Eind
hoven Indonesische klanken en dansen
zal brengen.
Over enkele weken worden de Ameri
kaanse presidentsverkiezingen gehou
den. In deze tijd vragen velen zich mis
schien af hoe d® gemiddelde Amerikaan
de politiek beleeft, wat hij denkt over
het binnen- en buitenlandse beleid en de
kandidaten.
David Brinkley en Ted Yates hebben
hierover voor de NBC een documentaire
samengesteld.
David Brinkley, die dit commentaar
schreef en bij de samenstelling van de
documentaire zo'n belangrijke rol
speelde, is in de laatste acht jaar in
Amerika een nationale beroemdheid ge
worden, als deel van het koppel dat een
tv-programma verzorgt onder de titel
„The Huntley Brinkley-report"Op elke
werkdag geeft Huntley voor de kijkers
het commentaar uit New-York en David
Brinkley doet dat vanuit Washington
Tot 1956 was Brinkley maar een hard
werkende en onbekend blijvende journa
list. Hij kreeg zijn grote kans bij de
verkiezingsuitzendingen van 1956 als
redacteur-commentator voor de tv.
Brinkley werd daarna snel populair en
de 44-jarige dankt die populariteit vooral
aan zijn vlijmscherpe formuleringen en
manier van presentatie.
Dit jaar geven zes belangrijke onder-
wijsinstanties in de V.S. hem de „golden
key-award" omdat hij „een staatsburger
is. die op uitzonderlijke wijze aan het
nationale welzijn heeft bijgedragen".
Behalve de dagelijkse nieuwsuitzen
dingen, waarvoor hij tot op dit moment
in verband met de Britse verkiezingen
tijdelijk in Engeland werkt, verzorgt hij
vele documentaires. De Nederlandse kij
ker kan op woensdagavond a.s. via Ne
derland 2 kennis maken met zijn werk.
Je wilde toch zo graag naar Venetië.
Nou, daar bèn je al.
het einde van het bezoekuur wordt
aangekondigd. Dan is zijn bravour
verdwenen, want dat we weggaan
vindt hij, ook al laten ze zijn buik
wel heel, niet zo prettig.
Voor het raam staat hij nog even
te zwaaien: een klein hoopje mens,
dat aftelt: nog zoveel nachtjes sla- i
pen
PRAET-MAECKER
VEILIGHEID
Het is de politieagenten in Amerika
thans verboden te groeten voor pre
sident Johnson, als hij hen passeert.
Zij moeten nu met hun rug naar hem
toe staan om de mensenmassa in de
gaten te houden.
FIETS
Het ene einde van de fiets werd
vastgehouden door mevrouw Roger
Edwards, het andere door mevrouw
Pasco. Geen van beiden wilden ze de
fiets laten schieten.
Ze zagen beiden de fiets voor het
zachte prijsje van ongeveer 40,- in
de uitverkoop van een warenhuis in
New York staan. Ieder greep het
andere eind gelijktijdig en geen van
beiden wist van toegeven. De strijd
duurde tot 's avonds tien uur, toen
het warenhuis sloot. De dames hadden
toen grimmig en wel acht uur tegen
over elkaar gestaan.
De volgende dag kwamen ze terug
en het spelletje herhaalde zich. Een
chef greep toen in: hij bood ieder der
dames een fiets van 40,- aan.
;n f
er
Een wekenlang verblijf doorstaan
in een inrichting waar ze met grote
messen je buik overdwars openrit-
sen en lange naalden door je arm
steken tot ze er aan de andere kant
uitkomen, dat is geen pretje. Maar
hij debiteert die gruwelverhalen met
het onverschillige gezicht van
iemand die daar koud onder blijft.
Die pose duurt trouwens maar tot
Hor.: 1. ingang 2. hectoliter - huid -
rund; 3. schildersgerei; 4. voeg - in
orde; 5. klap - meisjesnaam 6. ogen
blik - bedorven 7. oosters volk. 8. mu
zieknoot - opstandje - daar. 9. schu
ren.
Vert.: 1. deel van een paardentuig;
2. soort verlichting - Engels bier -
maanstand. 3. kerkelijk gezang: 4.
eerste vrouw - bid (Latijn). 5. betaal
middel - oorlogsgod 6 Engels bier -
boom 7. woede. 8. georganiseerd over
leg - omroepvereniging - voegwoord.
9. kledingstuk.
*6 ua - oxsi - o3 '8 ujoo; 'i sp -
•9 sajc - ppS 'g bjo - BAa uipsd
•g 3ia - ap - n 'Z Jajsieq *i :*jJaA
uassBjï[
6 "ja - jaj - aj '8 uaioui 'i joj - \b%
•9 bjou - gajs -g asp - se] ppd
•g go - pA - m 's'-SuBSao; :*joh
:5ujssoido
PAARDENSTREEK
Emile, een 18-jarig paard bereden
door de 19-jarige diplomatendochter
Mundy, kreeg het plotseling te kwaad,
Het dier zag een heg en sprong daar
over zonder dat de amazone het wilde.
Alles zou goed afgelopen zijn, maar
pal achter die heg was een kanaal van
plm. 3 meter breedte. Emile sprong
daar pardoes in, zijn berijdster be
landde met een wijde boog doch zon- C
der ongelukken in het water.
KERSTKAARTEN
De Amerikaanse PTT verwacht rond
Kerstmis een record van 7 miljoen
kerstkaarten te sorteren en te ver
zenden te hebben.
AFDOEND
In het Engelse Porthmouth probeert
de politie bij verkeersfouten service
te verlenen. De agent neemt in zo'n
geval naast u plaats en geeft u vijf
minuten les. Als u zegt haast te heb
ben, krijgt u ten antwoord dat het
hem spijt, maar dat hij er niets mee
te maken heeft. Haast of geen haast,
u moet zonder fouten rijden en hij
zal u dat eens leren.
DE DUITSCHE OORLOGSBUIT
TE ANTWERPEN
Duitsche hoofdkwartier. 17 Oktober
1914. Bij Antwerpen werden vier. a
vijfduizend gevangenen gemaakt. Men
verwacht er komende dagen nog eens
zoveel, het betreft hier soldaten, die
burgerkleeding hebben aangetrokken.
De oorlogsbuit in Antwerpen bedroeg
minstens 500 stuks geschut, een groote
hoeveelheid munitie, massa's zadels
en paardendekens, zeer veel ambulan
ce-materiaal, tal van auto's vele lo-
komotieven en wagens, vier millioen
kg koren veel meel koren en vlas
voor 10 millioen mark, wol koper en
zilver tot een waarde van een half
millioen mark, een gepantserde trein,
verscheidene ambulancetreinen met
voorraad en groote hoeveelheden vee.
Belgische en Engelse schepen bevin
den zich niet meer in Antwerpen.
UITVOER VAN AARDAPPELEN
Den HAAG, 17 Oktober 1914. Heden-
avond zal in de Staatscourant ver-
schijnen het uitvoerverbod van aard-
appelen, naar aanleiding van den on- l
rustbarenden grooten uitvoer van dit
artikel. Een regeling zal worden ge-
troffen om de benoodigde hoeveelhe-
den voor binnenlandsch gebruik hier
te houden, terwijl de rest mag wor
den uitgevoerd. Ook ten aanzien van
boter, kaas en varkensvlees zal iets
dergelijks geschieden.
171. „Zie, Johan.." sprak
baron Bluff toen hun auto
de andere zijde van de ber
gen bereikte. „Daar waar
het droog was. heb ik regen
gebracht en hier waar het
klimaat bestond uit een aan
houdende druilregen is het
thans droog."
„Mirakels, meneer de ba
ron, als ik mij zo mag uit-
d2-ukken." vond Johan.
„Jawel," vervolgde zijn heer
op bittere toon. „Maar er
kent iemand mijn zegenrijk
werk? Neen, toch zeker!
Ginds maakt men mij uit
voor een oplichter en hier."
Hij wierp een kommervolle
blik op zijn hotel dat zij
passeerden. „En hier blijft
mijn hotel leeg staan zon
der dat er iemand bereid
is om op het terras van de
zon te genieten! Maar het
bitterste is nog, dat men
mijn regen niet als zodanig
erkende. Nu, dat laat geen
Bluff op zich zitten' Ik ga
een nieuwe lading dripdrups
ophalen en daarmee nog
grotere buien opwekken,
als overstelpend bewijs van
mijn kunnen en goede be
doelingen!"
Johan wierp hem een be
zorgde blik toe ..Als ik het
goed begrijp, wilt u dus.."
„Precies!" zei de baron.
„Naar het vliegveld, Johan
om zo spoedig mogelijk op
de fabriek te zijn." Hij wreef
zich in zijn handen. „De
Sucrota werkt ongetwijfeld
op volle toeren.." prevelde
hij vergenoegd. „Er zijn in
tussen natuurlijk - geheel
volgens mijn instructies -
enorme voorraden dripdrups
vervaardigd, voldoend# om
een ware zondvloed te ont
ketenen..."