Wie levert aardgas in
W est-Z.-Vlaanderen
Coaster ..Sont vastgelopen
tussen Breskens en Cadzand
Bruidegom verbruit 't
Belgisch schip gezonken
voor haven Terneuzen
BRILLEN
Ook in Zeeland aanpak
woonwagenprobleem nodig
Bèr
Pluijm
BRILLEN
BOSCH OPTIEK
E.B.E.S. CONTRA N V. ZEGAM
Belgische maatschappij kan
het sneller en goedkoper
agblad ic üfetn
MAYFMR
Chauffeur kreeg
trip naar
V.S. aangeboden
Verwondering
Start ratiobouw
in oostelijk
Zuid-Beveland
„Ensemble' speelt
voor ZVU-leden
in Terneuzen
WEDGWOOD
N.V. SLAVENBURG'S BANK
Veerdienst gestremd
Bid- en boetedag
vervolgde Kerk
Op enkele meters
van pier gestrand
Indonesië vestigt
koprabureau in
Nederland
Paddestoel boven
Azië
BRILLEN
Papier en
realiteit
Labour wint
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA —De heer W. A. van dei-
Linden uit Tilburg, touringcar-chauffeur
bij de Zundert-Express te Breda, ver
trekt hedenmorgen met zijn vrouw voor
een reis van drie a vier maanden naar
Amerika. Hij is n.l. door een aantal in
woners uit de staat Indiana daartoe uit
genodigd. De vliegtuigtickets ter waarde
van f. 4.000,- zijn hem inmiddels thuis
gestuurd en hedenmorgen doen directie
van de Zundert-Express en collega's de
heer Van der Linden per bus uitgeleide
tot Schiphol.
Deze chauffeur heeft die uitnodiging
te danken aan het feit, dat hij een reis
van 46 dagen door Europa, waarvan 37
dagen per touringcar, op zo'n voortref
felijke wijze verzorgde, dat de groep
Amerikaanse dames - dochters van wel
gestelde inwoners uit Indiana - die hij
door Europa vervoerde hem en zijn
vrouw 'n vakantieverblijf in Amerika
meenten te moeten aanbieden ..zo lang
zij willen" De heer v. d. Linden denkt
daar ongeveer drie maanden „of wat
langer" over te doen. In diverse Amer-
kaanse bladen zijn artikelen over de reis
van deze dames verschenen en over de
goede zorgen van genoemd reisbureau -
dat deze trip door Europa verzorgde -
en de heer Van der Linden.
(Van een onzer
verslaggevers)
OOSTBURG De
Oostburger Theo Hen-
derikse is 't vrijdagmid
dag niet gelukt binnen
anderhalf uur tijds zo
wel het kapiteinsdiploma
op een huwelijksboot als
het rijbewijs voor een
minder idyllische perso
nenauto te halen. Voor
het eerste slaagde hij
glansrijk, voor het twee
de, eveneens waardevolle
papiertje werd hij, op
het theoretisch gedeelte
na, te licht bevonden. De
omstandigheden zijn er
gistermiddag niet naar
geweest, dat Henderikse
op zijn gemak examen
kon rijden. Om half vier
had burgemeester J. van
Leeuwen hem net met de
Middelburgse Erica Neu
mann in de echt verbon
den en drie kwartier la
ter was het de examinator
(Van een onzer verslaggevers)
BRUGGE/ÖOSTBURG De recente plannen van het provinciaal
bestuur van Zeeland, de N.V. Zegam in het leven te roepen, zijn er
oorzaak van dat de ontwikkeling van de gaslevering in het West-
Zeeuwsch-Vlaamse land door de Energie Bedrijven van het Schelde-
land (E.B.E.S.) te Brugge danig is ontwricht en met stilstand wordt
bedreigd. Wanneer de E.B.E.S. zijn plannen mag uitvoeren heeft
geheel West-Zeeuwsch-Vlaanderen over iets meer dan twee jaar
aardgas. Ook gemeenten als Waterlandkerkje, Schoondijke, Hoofd
plaat, Biervliet, Cadzand en IJzendijke, die momenteel geheel van
gas verstoken zijn, zullen dan vanuit België van het aardgas worden
voorzien. Deze voor de streek zeer voordelige plannen heeft het
Provinciaal Bestuur echter een halt toegeroepen. De op te richten
N.V. Zegam wil de plaats innemen van de Belgische E.B.E.S., die
met een ruim honderdjarige ervaring, een kapitaal van 5.750.000.000
B.F., kolossale fabrieken, kantoren, tekenkamers en voorraden en
4000 man personeel, West-Zeeuwsch-Vlaanderen kan en wil voorzien
van (aard)gas in een handomdraai.
Sluis en Aardenburg worden momen
teel rechtstreeks door de E.B.E.S. van
gas uit Zeebrugge voorzien. Breskens.
Groede en Nieuwvliet krijgen hetzelfde
gas via de verdeler N.V. Zeevlam en
Oo$tburg en Zuidzande via de concessie
houder Metz te Culemborg. De E.B.E.S..
die in 1963 een bedrag van 1.388.000.000
B.F. investeerde, beschikt in totaal over
80.000 afnemers, waarvan 3200 in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen.
In het statige kantoorgebouw aan de
Brugse Schependaelelaan spraken de
directieleden A. Jacobs en A. Warni-
hun grote verwondering uit over het ini
tiatief van de provincie Zeeland, dat vol
gens hen getuigt van weinig erkentelijk
heid voor hetgeen de maatschappij in de
beide wereldoorlogen voor de West-
Zeeuwsch-Vlaamse streek heeft gedaan.
E.B.E.S. kon de gaslevering toen conti
nueren, omdat de maatschappij de be
schikking heeft over ringleidingen door
België, waardoor het gas. toen Zeebrug
ge was vernietigd, uit andere richtingen
kon worden betrokken. Expansiemoge
lijkheden hcaft de maatschappij in het
Zeeuwse distributiegebied nooit gekend.
Nu het aardgas die wel gaat bieden,
steekt het Provinciaal Bestuur er een
stokje voor.
Om geografische en economische re-
Advertentie)
denen za.l nochtans, volgens de directie,
West-Zeeuwsch-Vlaanderen veel eerder
èn goedkoper aardgas uit België krij
gen, dan uit Zeeland door de N.V. Ze
gam.
De E.B.E.S. voert de volgende motie
ven aan:
1) De N.A.M. en de Distrigaz, waarin
de E.B.E.S. participeert, zijn tot een
overeenstemming gekomen over de
leveringen van aardgas aan België.
Een van de voorziene voedingslijnen
zal, langs Gent en Eeklo, tussen
Antwerpen en Brugge worden ge
legd. De streek rond Eeklo zal in de
loop van 1966 van het aardgas ge
bruik kunnen maken. Op slechts 6
km van de Nederlandse grens ligt
dan een kant en klaar aardgasnet.
In de begroting 1965 heeft de E.B.E.S.
opgenomen ae verbindmg van dat net
tussen Maldegem en het ontspan
ningsstation Aardenburg. De EBES
en de Zeevlam kunnen dan hun
West-Zeeuwsch-Vlaamse installatie
onmiddellijk op aardgas overschake
len en dan kan ook meteen Eede
van gas worden voorzien. Vóór die
datum wordt de bevoorrading vanuit
Zeeland zelf van West-Zeeuwsch-
Vlaanderen niet voorzien. Is het dan
economisch verantwoord het na die
datum nog te doen?
2) Administratief maken de 3200 West-
Zeeuwsch-Vlaamse aansluitingen deej
uit van de 50.000 afnemers in Brugge.
Een beeld van de indrukwekkende
kraakgasinstallatie bij Zeebrugge,
vanwaar West-Zeeuwsch-Vlaanderen
van gas wordt voorzien.
Alle uitbetalings-, administratie-, en
studiediensten zijn te Brugge gecen
traliseerd. Dat is op een afstand van
20 km van Sluis en van 40 km van
Breskens. Een ideale ligging om het
Zeeuwsch-Vlaamse verzorgingsge
bied te bedienen. Sinds 1911 distribu
eert E.B.E.S. gas in de streek, reden
waarom minder een soms twijfel
achtig commercieel profijt wordt na
gestreefd, dan een verder dienstbe
toon aan een oud-clientèle.
3) E.B.E.S. en Zeevlam hebben zich
bereid verklaard de uitbatingen uit
te breiden tot de nu nog gasloze ge
meenten in de streek. Beide maat
schappijen staan er borg voor, dat
de normen van bediening zullen be
antwoorden aan die van het provin
ciaal bedrijf.
4) Op technisch en financieel plan zal
het belang van de E.B.E.S. de Zee
vlam ten goede komen. De aanvoer
van gas vanuit België zal goedkoper
zijn en het provinciaal bedrijf kun
nen zware en nutteloze investeringen
bespaard blijven. E.B.E.S. en Zee
vlam stemmen in geen geval met
naasting in. Zij zijn bereid alle vor
men van samenwerking in aanmer
king te nemen.
Het machtige E.B.E.S.-bedrijf, dat als
elektriciteitsmaatschappij eenderde van
het nationaal verbruik levert, wil dus
de belangen Van de West-Zeeuwsch-
laamse gasverbruikers blijven behar
tigen. Ook is het bereid ten dienste
van de elektriciteitscentrale, de produk-
tie van de Sluiskilse gasfabriek over
te nemen en voert het onderhandeling
om een verbinding tot stand te brengen
tussen de hoogspanningsnetten bij Sluis
kil en La.ngerbrugge, waar de belang-
rijkste centrale van België staat.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Maandagmiddag a.s. zal al
hier de hoofdingenieur-directeur van de
provinciale directie van de volkshuis
vesting en bouwnijverheid, ir. L. D.
Huisman met het slaan van de eerste
paal de start aangeven van de ratiobouw-
stroom, die in de komende twee jaar
alle gemeenten in oostelijk Zuid-Beve
land zal aandoen.
Deze bouwstroom begint in Goes, waar
aanvankelijk 80 woningen zullen worden
gebouwd. De woningen zullen in mei-
juni van het volgende jaar helemaal ge
reed zijn, maar dan zullen ook de man
nen van n.v. Schrijver uit Goes, die
alle in totaal 620 woningen voor' haar
rekening neemt, weer volop in andere
gemeenten bezig zijn. De ratiowoningen.
die in dit kader gebouwd zullen worden,
bevatten één grote kamer, een keuken,
een hal en boven zijn er drie slaapkamers
en een douche geprojecteerd. Verder is
er buiten een schuurtje. De huurprijs
van deze woningen zal f 19,75 per week
gaan bedragen. De n.v. heeft met ratio
bouw nu al twee jaar ervaring opgedaan.
TERNEUZEN Op woensdag 21 ok
tober zal het Toneel- en Televisiegezel
schap Ensemble" in het Concertge
bouw te Terneuzen voor de Oost-
Zeeuwsch-Vlaamse leden van de Zeeuw
se Volksuniversiteit een voorstelling ge
ven van het spel ,,Het leven dat ik je
gaf" van Luigi Pirandello in een verta
ling van Beatrice Maasland-Girgentini.
Medespelenden zijn o.m. Caro van Eijck,
Ina van Faassen en Magda Janssens.
die met de andere acteurs en actrices
borg staan voor een uitstekende inter
pretatie van deze tragedie van de moe
derliefde".
De al enige tijd overleden Pirandello
heeft ook het spel „Hendrik IV" waar
van Ensemble enkele jaren geleden een
reeks schitterende voorstellingen gaf,
geschreven.
in café De Poil, die (las
tiger) vragen ging stel
len.
Het nog zeer prille ge
luk van het nog jonge
paar werd dan ook
wreed verstoord door het
traditionele bevel: „Con
tact maken, niet starten,
op rempedaal trappen".
Op charmante manier
uitgeleide gedaan door
zijn witte bruid begon
de in jacquet gestoken
bruidegom aan de proef
rit. De bruidsauto, die
met de bruid achter de
examinant bleef rijden,
kon niet bewerkstelligen
dat de zenuwen van de
heer Henderikse tot be
daren kwamen. Onverbid
delijk was het vonnis:
„Voor het praktisch ge-
Uiteraard is de beslis
sing van de examinator
niet aanvechtbaar. Het
feit, dat een examinant
juist getrouwd is, houdt
niet in, dat hij dan ook
geschikt is een motor
voertuig te besturen. Wel
aanvechtbaar is echter de
houding van het Centraal
Bureau voor de Afgifte
van Rijvaardigheidsbe
wijzen te Den Haag, dat
weigerde de medewer
king van een andere exa
minant van dezelfde rij
school, die 's morgens
examen moest doen, en
van de rijschool zelf te
aanvaarden. Zij boden n.l.
aan de heer Henderikse in
de ochtenduren te laten
rijden. Een gewone wis
seling van tijden dus zon
der enigerlei bijkomstig
heid. Dit aanbod werd
echter door het C.B.R.
verworpen. Daarmee eens
te meer bewijzend, dat
het menselijk element in
de administratieve sector
van cijfers en getallen
dikwijls zoek is.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES. Zoals wij gisteren
reeds berichtten gaat het provin
ciaal bestuur van Zeeland in over
leg met het ministerie van Maat
schappelijk werk de gemeentebe
sturen van Zeeuwsch-Vlaanderen
voorlichten over de nieuwe woon-
wagenwet, die in voorbereiding is,
en over het vraagstuk van de re-
;ionale kampen.
Teneinde een inzicht in deze materie te
krijgen is aan de gemeentebesturen van
Zeeuwsch-Vlaanderen een nota toegezon-
den over de regionale woonwagenkanr
pen in Midden-Zeeland en Zeeuwsch-
Vlaanderen. Deze nota is samengesteld
door het bureau Zeeland van de afdeling
Landelijk Contact van het Ministerie van
Maatschappelijk Werk.
Volgens deze nota heeft in Zeeland de
planning van regionale woonwagenkam
pen tot dusver nog niet gespeeld Ten
einde niet achter te komen bij de andere
provincies is het echter zaak, zo staat er
in de nota te lezen, dat de voorzieningen
voor de woonwagenmensen tijdig onder
ogen worden gezien. Daarom heeft het
bureau Zeeland enkele cijfers verzameld
over het aantal woonwagens dat Zeeland
bezocht. Het blijkt, dat steeds meer woon
wagens zich in Zeeland bevinden. Op
1 maart 1961 waren er in Midden-Zee
land en Zeeuwsch-Vlaanderen 41, 1 maart
1962 51 1 maart 1963 75 en 1 maart
1964 86.
Slechte staanplaatsen
De toestand van de meeste staanplaat
sen wordt in de nota .,erg slecht" ge
noemd. Er zijn er maar weinig, die völ-
doen aan de eisen, die in voorontwerp
woonwagenwet zijn opgenomen.
De plaats van het regionale kamp wordt
in de nota van belang geacht om meer
dere redenen. De onderlinge afstand tus
sen de regionale kampen mag niet te
groot zijn, er moet een grote of middel
grote gemeente aanwezig zijn en men
moet rekening houden met de voorkeur
van de woonwagenbewoners. Dit in ver
band met de trek naar bepaalde plaatsen
met het oogmerk om handel te drijven.
Twee kampen
Voor Zeeland is de mogelijkheid ge
opend kampen op te richten met een mi
nimumcapaciteit van 30 wagens. Gezien
het geringe aantal wagens, dat Midden-
Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen be
zoekt, zouden volgens de nota twee a
drie kampen voldoende zijn. Voorlopig
gaat de voorkeur uit naar twee kampen,
omdat het aantal wagens dat per peilda
tum werd geregistreerd, varieert en om
dat de kosten van een kamp niet gering
zijn.
Wanneer er daarom een kamp in Mid
den-Zeeland en een kamp in Zeeuwsch-
Vlaanderen komt wordt er aldus de nota
een behoorlijk gebied bestreken met een
flink aantal inwoners. In Midden-Zee
land komen slechts drie gemeenten m
aanmerking waarbij een kamp gevestigd
zou kunnen worden n.l. Goes, Middel
burg en Vlissingen. In Zeeuwsch-Vlaan
deren worden de gemeenten Hulst en Sas
van Gent de voornaamste trekpleisters
van de woonwagenbewoners genoemd.
Voorts geeft de nota aan welke eiser
men aan een regionaal kamp mag stel
len wat betreft het terrein, het kamp
gebouw, de standplaats, de school, he"
personeel en het maatschappelijk werK
In het kamp.
Andere eisen zijn een verharde opper
vlakte van het kamp, redelijke sanitaire
voorzieningen, goede verlichting bereik
jaarheid vanaf de openbare weg, brand
bestrijdingsvoorzieningen en geen excen
.rische liging.
Deze nota is eigenlijk bedoeld als
een mogelijke basis voor een na
der te ontwerpen gedetailleerd be
leidsprogramma indien mocht wor
den overgegaan tot de plannin;
van regionale kampenu in Zee
land.
(Advertentie)
DEVIEZEN
Terneuzen: Kersstraat 3, tel. (01150)
Hulst: Zitdag Steenstraat 20
37 34
DJAKARTA Het Indonesische
coöperatieve centrum voor kopra zal de
komende maand een bijkantoor openen
in Nederland, zo heeft het officiële Indo.
nesische persbureau Antara vrijdag be
kendgemaakt. Het hoofd van het cen
trum. Abdoela Joesoef, zou tegenover
Antara hebben verklaard dat Indonesië
jaarlijks zestigduizend ton kopra naar
Europa zal uitvoeren. De heer Joesoef
zal het kantoor in Nederland openen.
Hij zal tevens bezoeken brengen aan de
kopramarkten in Parijs en Hamburg,
aldus Antara.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Het duizend ton
metende Belgische motorschip
Frederik is gistermiddag omstreeks
vijf uur bij het binnenvaren van
de oostelijke buitenhaven van Ter
neuzen gezonken. De schipper E.
van Damme uit Merksem (België)
en zijn knecht G. Robbrecht, kon
den worden gered. De knecht even
wel eerst nadat hij bij zijn poging
een staaldraad, die vanaf de „En
Avant XV" van de sleepdienst
Muller werd toegeworpen, vast te
maken te water geraakte.
Het schip was met een lading kolen
op weg van Antwerpen naar Gent. Ten
ficvolge van het ruwe weer kreeg het
<>p de Westerschelde al met moeilijkhe
den te kampen. Toen het voor de monding
van de haven kwam dwars te liggen,
sloeg het vol water en zonk onmiddellijk.
De schipper kon op het laatste nippertje
op de „En Avant XV" overstappen. Daar
het gezonken schip een gevaar voor de
scheepvaart vormt, werd er gisteravond
met spoed een schip met een wrakboei
bij gestationeerd.
De veerdienst TerneuzenHoedekens-
kerke is aangezien de haven geblok
keerd is gestremd. Naar \vy vernemen
zal de dienst op zijn vroegst hedenmiddag
kunnen worden hervat. Het lichten van
het gezopken schip is echter sterk af
hankelijk van de weersomstandigheden,
die helaas niet bijster gunstig zijn.
(Advertentie)
Het pak
van uw hart
St.-Jansteen
Tel. 3179
DEN BOSCH De Oostpriesterhulp
'Ïganiseert ook dit jaar. na overleg met
de bisschoppon. op de eerste zondag van
de advent. 29 november, de bid- en boete
dag voor de vervolgde Kerk.
In Den Bosch zal die dag een nationale
bijeenkomst worden gehouden met een
bedevaart, een plechtige H. Mis en een
gebedsstonde in de Brabanthal.
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG Door de krachtige weste
lijke wind is vrijdagmorgen de 200 ton
metende „Sont" van schipper-eigenaar
C. de Vries op het strand geworpen tus
sen Cadzand en de vuurtoren Nieuwesluis
ter hoogte van het Kruishoofd. Het vaar-
taag liep vast tijdens eb en werd door de
vloedstroom omhoog op het strand ge
worpen. In de late avonduren zal men
proberen de „Sont" weer vlot te trekken.
Het schip was zonder lading onderweg
van Duinkerke naar Antwerpen. Na de
stranding liepen de Vlissingse sleepbo
ten „Scaldis", Demi II, Demi III, Hanja.
Van Akker's Bergingsvaartuig Zeeleeuw
en de Breskense reddingsboot „President
Wierdsma" uit ter assistentie. Directe
hulp was echter niet nodig. Op één na
voeren alle vaartuigen weer terug naai
de thuishaven. Er stond een zware zee.
De „Sont" is in 1934 gebouwd op de wer
ven van de gebroeders Sander te Delfzijl.
Bij de stranding heeft de bemanning, die
aan boord bleef, het geluk gehad dat het
schip'op vier tot vijf meter van een pier
vastliep.
De sterke wind heeft ook de BR 40 van
schipper H. Haneghem uit Breskens par
ten gespeeld. Terugkerend van de vis
vangst dreef het schip door de hevige
wind uit de koers, waardoor het tussen
Korte Nieuwstraat 21
Hulst - Tel. 2478
Liet nieuws over de ontploffing van
een Chinese kernbom heeft hoe
wel al eerder bijzonderheden over de
explosie waren uitgelekt de ver
houdingen in de wereld grondig ver
anderd. Sinds gisteren zijn er twee
mogendheden: China en Frankrijk, die
buiten de atoomclub om, over wapens
voor massavernietiging beschikken. De
V.S. en de Navo doen alles om de
Franse kernmacht op één of andere
manier te incorporeren in het grote
apparaat dat, door loutere dreiging,
de wereldvrede moet verzekeren. Het
ware absurd als de Sovjet-Unie er met
betrekking tot de Chinese kernbom
(men) anders tegenover stond.
In tegenstelling tot De Gaulle en
Mao Tse Toeng zien de overige drie
kernmachten, de V.S., de Sovjet-Unie
en Engeland, de nucleaire wapens niet
als een middel tot oplossing van be
perkte conflicten. Deze drie van „de
club" weten, dat de eerste atoomexplo
sie met offensieve bedoelingen niet de
enige zal blijven en via een kettingre
actie van explosies de wereld zal ver
woesten. Met andere woorden: zij spe
len er niet mee. Alleen in de Cuba-
crisis hebben de raketkoppen op scherp
gestaan, doch dat was geen spel.
Voor China, in nog meerdere mate
dan voor Frankrijk, ligt het anders.
Het bezit.van de bom (ook al zijn er
geen vliegtuigen of raketten om hem
te vervoeren en ook al is het er maar
?én van het Hirosjima-type) zal door
de leiders in Peking psychologisch en
actisch ten volle worden uitgebuit. Dit
11 weerwil van de frasen waarmee
Ihina de explosie rechtvaardigde. Het
pel zelf is wellicht ongevaarlijk de
onsequenties kunnen enorm zijn om-
lat de kans op een oorlog „per vergis
ing" erdoor wordt vergroot.
De veronderstelling ligt voor de hand
lat het heengaan van Kroestjev, on
verwacht, en aan de vooravond van
China's geboorte als atoomnatie, ver
band houdt met de paddestoel-des-
doods, waarop de Chinezen elkaar en
hun buurlanden met trots wijzen. De
Sovjet-ambassadeur in Parijs heeft
daarop wellicht zelfs gezinspeeld, toen
hij donderdag zei: „Over Kroestjevs
heengaan ben ik nog niet ingelicht,
maar morgen zult u belangrijker
nieuws horen!"
Uit de schaarse berichten rond
Kroestjevs heengaan kan worden af
geleid, dat de Sovjet-Unie wil voort
gaan op de weg die Kroestjev heeft
uitgestippeld. Een weg, die het slag
veld van de atoomoorlog vermijdt. Al
zo: eenzelfde, positieve en vredesge
zinde politiek, maar onder totaal ge
wijzigde omstandigheden. Dit mag ons
vandaag enige hoop geven.
Het zou ons intussen niet verwonde
ren als de eerste echo's van de atoom-
donder in de brandhaard aan China's
achterdeur: Zuid-Vietnam zullen wor
den gehoord. Hoe dit zij: wij hebben,
met Kroestjevs aftreden, de overwin
ning van Labour in Engeland en de
Chinese kernbom een etmaal achter de
rug, dat er wezen mocht!
(Advertentie)
BRILLEN
HULST
TEL. 2327
De „Sont" op het strand geworpen.
Duidelijk zichtbaar is de kleine
afstand tot de pier. De foto is bij
vloed genomen.
Breskens en Hoofdplaat op een zandbank
kwam te zitten. Dc reddingsboot „Presi
dent Wierdsma" uit Breskens is ter as
sistentie uitgevaren. De redingsboot kon
de BR 40 echter niet vlot krijgen. De
bemanning van 't vissersvaartuig kon aan
boord blijven. De „President Wierdsma"
is daarop teruggevaren naar Breskens om
een roeiboot op te halen. Vervolgens weer
naar de BR 40 om in de roeiboot de ge
vangen vis over te nemen en in Breskens
te lossen. Gisteravond bij hoog water zou
men proberen het Breskense vaartuig
vlot te trekken.
(^ISTEREN is duidelijk geworden wel
ke rijkswegen op Brabants grond
gebied op korte termijn de aandacht
van de regering krijgen. In de begroting
van het rijks wegenfonds voor 1965
staan gelukkig ook de drie voornaam
ste knelpunten. De weg Breda - Til
burg wordt door een nieuwe vervan
gen en de rijbaan van het stuk Tilburg
- Oirschot wordt verdubbeld. De rond
weg Den Bosch zal eindelijk een eind
maken aan de dagelijkse ellende van
de traverse door de hoofdstad. En de
weg Bergen op Zoom - Roosendaal -
Breda zal worden verbeterd, al is het
ons een raadsel wat men daar zonder
rigoureuze slopersactiviteiten aan wil
doen.
Of deze fraaie plannen voor 1970
ook verwezenlijkt kunnen worden,
moet ernstig worden betwijfeld. Ge
middeld verloopt er zes jaar tussen
de vaststelling van een tracé en de
voltooiing van de weg. De tracés van
de rondweg Den Bosch en van de
nieuwe weg Tilburg - Breda zijn nog
altijd niet vastgesteld.
Wij hebben niet veel hoop, tenzij er
wonderen gebeuren. Het tovermiddel
in dit ondermaanse nu is geld. De mi
nister heeft voor projecten in Brabant
voor 1965 ongeveer 28,5 miljoen uit
getrokken. Dat lijkt heel veel en het
is ook een veelvoud van wat de laatste
jaren hier besteed is. Maar het is toch
nog maar 12 procent van het totaal
beschikbare bedrag, en relatief gezien
dus nog minder dan wat dit jaar voor
Brabant werd uitgetrokken. We her
inneren ons dat de Brabantse KVP dat
percentage te klein acht voor Neder
lands sterkst geïndustrialiseerde pro
vincie, die bovendien nog een door
gangsgebied voor internationaal ver
keer is. Alles wijst erop. dat het suk
kelen blijft en er géén wonderen zul
len geschieden.
Pngeland is dus politiek om. Na drie
perioden van conservatief bewind
heeft Labour weer zijn kans gegrepen.
Doch het is een beslissing in een nek
aan nek-race geworden, waarbij eerst
vrijdagmiddag de finish werd gehaald.
Dit ontneemt weliswaar niet de luister
aan de overwinning, maar wel de
kracht. Harold Wilson staat voor de
moeilijke taak de nieuwe koers te
gaan inslaan met een wel zeer wan
kele meerderheid. Zelfs een man als
Churchill heeft het in 1950 slechts
anderhalf jaar volgehouden toen hij
maar net over de streep was gekomen.
Voor een kloeke aanpak van zijn pro
gram staat Wilson op tè smalle basis
en de kans, dat de Britten over een
jaartje opnieuw hun keuzen zullen mo
gen maken zit er dik in. Een overtui
gende uitspraak hebben de Britse kie
zers in elk geval niet gedaan.
Veeleer krijgt men de overtuiging
dat het betrekkelijk geringe percentage
der tussen de grote partijen dobberen
de kiezers, deze keer met zijn stem
geen raad hebben geweten. Wat een
conservatief élan in vijftien regerings
jaren is afgesleten, is immers niet om
gezwenkt naar de Labour-oppositie.
Het heeft voornamelijk de middenweg
gekozen die in Engeland nog altijd ge
boden wordt door het bestaan van de
liberale partij. Liever dan naar Labour
over te steken hebben deze kiezers
hun stem verloren doen gaan door naar
de liberale kant uit te wijken.
De partijen hebben zich in hun ver
kiezingsprogramma zeer vagelijk uit
gelaten. Op het internationale vlak
kan van Wilson een nog steviger aan
leunen tegen de Verenigde Staten wor
den verwacht dan van zijn voorgan
ger, omdat hij niet gelooft in het nuf
van onafhankelijkheid op het gebied
van kernbewapening.
Zo'n afhankelijkheid is volgens d"
nuchtere Wilson niet meer dan een
sprookje. Tegenover de Europese Ge
meenschap staat de nieuwe leider der
Britse politiek zoals bekend, met toch
meer reserve als de Tories. Vee1
hoop op het ontdooien van het kanaa'
behoeft men in dit opzicht dus niet tc
hebben. Wel biedt op het eerste gezich*
de benadering van dit probleem doo"
Labour een paar kansen meer op een
pragmatische en zeer gouvernemen
tele afspraak met het continent, map-
de kans daarbij iets te redden van d^
oude beginselen der gemeenschap i-
minimaal. Toetssteen voor de vraar
of er in de komende periode politieke
toenadering tussen Engeland en he
continent zal komen blijft met dat a'
wel de benadering van het kernwapen
Het politiek Atlantische Kernmacht
comité, dat Wilson propageert, zal nu
tot een gesprek moeten komen. Het
biedt wellicht een aanknopingspunt om
De Gaulle uit zijn hooghartige isolatie
los te maken. Meer dan Wilson kunnen
daartoe overigens wellicht de Chinezen
bijdragen die Labours overwinning met
een eerste atoomsehot hebben bege
leid. Het is een manend teken om in
dit opzicht orde op de werkelijke zaak
te stellen.
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 OKTOBER 1964