Wie levert aardgas in W est-Z.-Vlaanderen Coaster ..Sont vastgelopen tussen Breskens en Cadzand Bruidegom verbruit 't Belgisch schip gezonken voor haven Terneuzen BRILLEN Ook in Zeeland aanpak woonwagenprobleem nodig Bèr Pluijm BRILLEN BOSCH OPTIEK E.B.E.S. CONTRA N V. ZEGAM Belgische maatschappij kan het sneller en goedkoper agblad ic üfetn MAYFMR Chauffeur kreeg trip naar V.S. aangeboden Verwondering Start ratiobouw in oostelijk Zuid-Beveland „Ensemble' speelt voor ZVU-leden in Terneuzen WEDGWOOD N.V. SLAVENBURG'S BANK Veerdienst gestremd Bid- en boetedag vervolgde Kerk Op enkele meters van pier gestrand Indonesië vestigt koprabureau in Nederland Paddestoel boven Azië BRILLEN Papier en realiteit Labour wint (Van een onzer verslaggevers) BREDA —De heer W. A. van dei- Linden uit Tilburg, touringcar-chauffeur bij de Zundert-Express te Breda, ver trekt hedenmorgen met zijn vrouw voor een reis van drie a vier maanden naar Amerika. Hij is n.l. door een aantal in woners uit de staat Indiana daartoe uit genodigd. De vliegtuigtickets ter waarde van f. 4.000,- zijn hem inmiddels thuis gestuurd en hedenmorgen doen directie van de Zundert-Express en collega's de heer Van der Linden per bus uitgeleide tot Schiphol. Deze chauffeur heeft die uitnodiging te danken aan het feit, dat hij een reis van 46 dagen door Europa, waarvan 37 dagen per touringcar, op zo'n voortref felijke wijze verzorgde, dat de groep Amerikaanse dames - dochters van wel gestelde inwoners uit Indiana - die hij door Europa vervoerde hem en zijn vrouw 'n vakantieverblijf in Amerika meenten te moeten aanbieden ..zo lang zij willen" De heer v. d. Linden denkt daar ongeveer drie maanden „of wat langer" over te doen. In diverse Amer- kaanse bladen zijn artikelen over de reis van deze dames verschenen en over de goede zorgen van genoemd reisbureau - dat deze trip door Europa verzorgde - en de heer Van der Linden. (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG De Oostburger Theo Hen- derikse is 't vrijdagmid dag niet gelukt binnen anderhalf uur tijds zo wel het kapiteinsdiploma op een huwelijksboot als het rijbewijs voor een minder idyllische perso nenauto te halen. Voor het eerste slaagde hij glansrijk, voor het twee de, eveneens waardevolle papiertje werd hij, op het theoretisch gedeelte na, te licht bevonden. De omstandigheden zijn er gistermiddag niet naar geweest, dat Henderikse op zijn gemak examen kon rijden. Om half vier had burgemeester J. van Leeuwen hem net met de Middelburgse Erica Neu mann in de echt verbon den en drie kwartier la ter was het de examinator (Van een onzer verslaggevers) BRUGGE/ÖOSTBURG De recente plannen van het provinciaal bestuur van Zeeland, de N.V. Zegam in het leven te roepen, zijn er oorzaak van dat de ontwikkeling van de gaslevering in het West- Zeeuwsch-Vlaamse land door de Energie Bedrijven van het Schelde- land (E.B.E.S.) te Brugge danig is ontwricht en met stilstand wordt bedreigd. Wanneer de E.B.E.S. zijn plannen mag uitvoeren heeft geheel West-Zeeuwsch-Vlaanderen over iets meer dan twee jaar aardgas. Ook gemeenten als Waterlandkerkje, Schoondijke, Hoofd plaat, Biervliet, Cadzand en IJzendijke, die momenteel geheel van gas verstoken zijn, zullen dan vanuit België van het aardgas worden voorzien. Deze voor de streek zeer voordelige plannen heeft het Provinciaal Bestuur echter een halt toegeroepen. De op te richten N.V. Zegam wil de plaats innemen van de Belgische E.B.E.S., die met een ruim honderdjarige ervaring, een kapitaal van 5.750.000.000 B.F., kolossale fabrieken, kantoren, tekenkamers en voorraden en 4000 man personeel, West-Zeeuwsch-Vlaanderen kan en wil voorzien van (aard)gas in een handomdraai. Sluis en Aardenburg worden momen teel rechtstreeks door de E.B.E.S. van gas uit Zeebrugge voorzien. Breskens. Groede en Nieuwvliet krijgen hetzelfde gas via de verdeler N.V. Zeevlam en Oo$tburg en Zuidzande via de concessie houder Metz te Culemborg. De E.B.E.S.. die in 1963 een bedrag van 1.388.000.000 B.F. investeerde, beschikt in totaal over 80.000 afnemers, waarvan 3200 in West- Zeeuwsch-Vlaanderen. In het statige kantoorgebouw aan de Brugse Schependaelelaan spraken de directieleden A. Jacobs en A. Warni- hun grote verwondering uit over het ini tiatief van de provincie Zeeland, dat vol gens hen getuigt van weinig erkentelijk heid voor hetgeen de maatschappij in de beide wereldoorlogen voor de West- Zeeuwsch-Vlaamse streek heeft gedaan. E.B.E.S. kon de gaslevering toen conti nueren, omdat de maatschappij de be schikking heeft over ringleidingen door België, waardoor het gas. toen Zeebrug ge was vernietigd, uit andere richtingen kon worden betrokken. Expansiemoge lijkheden hcaft de maatschappij in het Zeeuwse distributiegebied nooit gekend. Nu het aardgas die wel gaat bieden, steekt het Provinciaal Bestuur er een stokje voor. Om geografische en economische re- Advertentie) denen za.l nochtans, volgens de directie, West-Zeeuwsch-Vlaanderen veel eerder èn goedkoper aardgas uit België krij gen, dan uit Zeeland door de N.V. Ze gam. De E.B.E.S. voert de volgende motie ven aan: 1) De N.A.M. en de Distrigaz, waarin de E.B.E.S. participeert, zijn tot een overeenstemming gekomen over de leveringen van aardgas aan België. Een van de voorziene voedingslijnen zal, langs Gent en Eeklo, tussen Antwerpen en Brugge worden ge legd. De streek rond Eeklo zal in de loop van 1966 van het aardgas ge bruik kunnen maken. Op slechts 6 km van de Nederlandse grens ligt dan een kant en klaar aardgasnet. In de begroting 1965 heeft de E.B.E.S. opgenomen ae verbindmg van dat net tussen Maldegem en het ontspan ningsstation Aardenburg. De EBES en de Zeevlam kunnen dan hun West-Zeeuwsch-Vlaamse installatie onmiddellijk op aardgas overschake len en dan kan ook meteen Eede van gas worden voorzien. Vóór die datum wordt de bevoorrading vanuit Zeeland zelf van West-Zeeuwsch- Vlaanderen niet voorzien. Is het dan economisch verantwoord het na die datum nog te doen? 2) Administratief maken de 3200 West- Zeeuwsch-Vlaamse aansluitingen deej uit van de 50.000 afnemers in Brugge. Een beeld van de indrukwekkende kraakgasinstallatie bij Zeebrugge, vanwaar West-Zeeuwsch-Vlaanderen van gas wordt voorzien. Alle uitbetalings-, administratie-, en studiediensten zijn te Brugge gecen traliseerd. Dat is op een afstand van 20 km van Sluis en van 40 km van Breskens. Een ideale ligging om het Zeeuwsch-Vlaamse verzorgingsge bied te bedienen. Sinds 1911 distribu eert E.B.E.S. gas in de streek, reden waarom minder een soms twijfel achtig commercieel profijt wordt na gestreefd, dan een verder dienstbe toon aan een oud-clientèle. 3) E.B.E.S. en Zeevlam hebben zich bereid verklaard de uitbatingen uit te breiden tot de nu nog gasloze ge meenten in de streek. Beide maat schappijen staan er borg voor, dat de normen van bediening zullen be antwoorden aan die van het provin ciaal bedrijf. 4) Op technisch en financieel plan zal het belang van de E.B.E.S. de Zee vlam ten goede komen. De aanvoer van gas vanuit België zal goedkoper zijn en het provinciaal bedrijf kun nen zware en nutteloze investeringen bespaard blijven. E.B.E.S. en Zee vlam stemmen in geen geval met naasting in. Zij zijn bereid alle vor men van samenwerking in aanmer king te nemen. Het machtige E.B.E.S.-bedrijf, dat als elektriciteitsmaatschappij eenderde van het nationaal verbruik levert, wil dus de belangen Van de West-Zeeuwsch- laamse gasverbruikers blijven behar tigen. Ook is het bereid ten dienste van de elektriciteitscentrale, de produk- tie van de Sluiskilse gasfabriek over te nemen en voert het onderhandeling om een verbinding tot stand te brengen tussen de hoogspanningsnetten bij Sluis kil en La.ngerbrugge, waar de belang- rijkste centrale van België staat. (Van een onzer verslaggevers) GOES Maandagmiddag a.s. zal al hier de hoofdingenieur-directeur van de provinciale directie van de volkshuis vesting en bouwnijverheid, ir. L. D. Huisman met het slaan van de eerste paal de start aangeven van de ratiobouw- stroom, die in de komende twee jaar alle gemeenten in oostelijk Zuid-Beve land zal aandoen. Deze bouwstroom begint in Goes, waar aanvankelijk 80 woningen zullen worden gebouwd. De woningen zullen in mei- juni van het volgende jaar helemaal ge reed zijn, maar dan zullen ook de man nen van n.v. Schrijver uit Goes, die alle in totaal 620 woningen voor' haar rekening neemt, weer volop in andere gemeenten bezig zijn. De ratiowoningen. die in dit kader gebouwd zullen worden, bevatten één grote kamer, een keuken, een hal en boven zijn er drie slaapkamers en een douche geprojecteerd. Verder is er buiten een schuurtje. De huurprijs van deze woningen zal f 19,75 per week gaan bedragen. De n.v. heeft met ratio bouw nu al twee jaar ervaring opgedaan. TERNEUZEN Op woensdag 21 ok tober zal het Toneel- en Televisiegezel schap Ensemble" in het Concertge bouw te Terneuzen voor de Oost- Zeeuwsch-Vlaamse leden van de Zeeuw se Volksuniversiteit een voorstelling ge ven van het spel ,,Het leven dat ik je gaf" van Luigi Pirandello in een verta ling van Beatrice Maasland-Girgentini. Medespelenden zijn o.m. Caro van Eijck, Ina van Faassen en Magda Janssens. die met de andere acteurs en actrices borg staan voor een uitstekende inter pretatie van deze tragedie van de moe derliefde". De al enige tijd overleden Pirandello heeft ook het spel „Hendrik IV" waar van Ensemble enkele jaren geleden een reeks schitterende voorstellingen gaf, geschreven. in café De Poil, die (las tiger) vragen ging stel len. Het nog zeer prille ge luk van het nog jonge paar werd dan ook wreed verstoord door het traditionele bevel: „Con tact maken, niet starten, op rempedaal trappen". Op charmante manier uitgeleide gedaan door zijn witte bruid begon de in jacquet gestoken bruidegom aan de proef rit. De bruidsauto, die met de bruid achter de examinant bleef rijden, kon niet bewerkstelligen dat de zenuwen van de heer Henderikse tot be daren kwamen. Onverbid delijk was het vonnis: „Voor het praktisch ge- Uiteraard is de beslis sing van de examinator niet aanvechtbaar. Het feit, dat een examinant juist getrouwd is, houdt niet in, dat hij dan ook geschikt is een motor voertuig te besturen. Wel aanvechtbaar is echter de houding van het Centraal Bureau voor de Afgifte van Rijvaardigheidsbe wijzen te Den Haag, dat weigerde de medewer king van een andere exa minant van dezelfde rij school, die 's morgens examen moest doen, en van de rijschool zelf te aanvaarden. Zij boden n.l. aan de heer Henderikse in de ochtenduren te laten rijden. Een gewone wis seling van tijden dus zon der enigerlei bijkomstig heid. Dit aanbod werd echter door het C.B.R. verworpen. Daarmee eens te meer bewijzend, dat het menselijk element in de administratieve sector van cijfers en getallen dikwijls zoek is. (Van een onzer verslaggevers) GOES. Zoals wij gisteren reeds berichtten gaat het provin ciaal bestuur van Zeeland in over leg met het ministerie van Maat schappelijk werk de gemeentebe sturen van Zeeuwsch-Vlaanderen voorlichten over de nieuwe woon- wagenwet, die in voorbereiding is, en over het vraagstuk van de re- ;ionale kampen. Teneinde een inzicht in deze materie te krijgen is aan de gemeentebesturen van Zeeuwsch-Vlaanderen een nota toegezon- den over de regionale woonwagenkanr pen in Midden-Zeeland en Zeeuwsch- Vlaanderen. Deze nota is samengesteld door het bureau Zeeland van de afdeling Landelijk Contact van het Ministerie van Maatschappelijk Werk. Volgens deze nota heeft in Zeeland de planning van regionale woonwagenkam pen tot dusver nog niet gespeeld Ten einde niet achter te komen bij de andere provincies is het echter zaak, zo staat er in de nota te lezen, dat de voorzieningen voor de woonwagenmensen tijdig onder ogen worden gezien. Daarom heeft het bureau Zeeland enkele cijfers verzameld over het aantal woonwagens dat Zeeland bezocht. Het blijkt, dat steeds meer woon wagens zich in Zeeland bevinden. Op 1 maart 1961 waren er in Midden-Zee land en Zeeuwsch-Vlaanderen 41, 1 maart 1962 51 1 maart 1963 75 en 1 maart 1964 86. Slechte staanplaatsen De toestand van de meeste staanplaat sen wordt in de nota .,erg slecht" ge noemd. Er zijn er maar weinig, die völ- doen aan de eisen, die in voorontwerp woonwagenwet zijn opgenomen. De plaats van het regionale kamp wordt in de nota van belang geacht om meer dere redenen. De onderlinge afstand tus sen de regionale kampen mag niet te groot zijn, er moet een grote of middel grote gemeente aanwezig zijn en men moet rekening houden met de voorkeur van de woonwagenbewoners. Dit in ver band met de trek naar bepaalde plaatsen met het oogmerk om handel te drijven. Twee kampen Voor Zeeland is de mogelijkheid ge opend kampen op te richten met een mi nimumcapaciteit van 30 wagens. Gezien het geringe aantal wagens, dat Midden- Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen be zoekt, zouden volgens de nota twee a drie kampen voldoende zijn. Voorlopig gaat de voorkeur uit naar twee kampen, omdat het aantal wagens dat per peilda tum werd geregistreerd, varieert en om dat de kosten van een kamp niet gering zijn. Wanneer er daarom een kamp in Mid den-Zeeland en een kamp in Zeeuwsch- Vlaanderen komt wordt er aldus de nota een behoorlijk gebied bestreken met een flink aantal inwoners. In Midden-Zee land komen slechts drie gemeenten m aanmerking waarbij een kamp gevestigd zou kunnen worden n.l. Goes, Middel burg en Vlissingen. In Zeeuwsch-Vlaan deren worden de gemeenten Hulst en Sas van Gent de voornaamste trekpleisters van de woonwagenbewoners genoemd. Voorts geeft de nota aan welke eiser men aan een regionaal kamp mag stel len wat betreft het terrein, het kamp gebouw, de standplaats, de school, he" personeel en het maatschappelijk werK In het kamp. Andere eisen zijn een verharde opper vlakte van het kamp, redelijke sanitaire voorzieningen, goede verlichting bereik jaarheid vanaf de openbare weg, brand bestrijdingsvoorzieningen en geen excen .rische liging. Deze nota is eigenlijk bedoeld als een mogelijke basis voor een na der te ontwerpen gedetailleerd be leidsprogramma indien mocht wor den overgegaan tot de plannin; van regionale kampenu in Zee land. (Advertentie) DEVIEZEN Terneuzen: Kersstraat 3, tel. (01150) Hulst: Zitdag Steenstraat 20 37 34 DJAKARTA Het Indonesische coöperatieve centrum voor kopra zal de komende maand een bijkantoor openen in Nederland, zo heeft het officiële Indo. nesische persbureau Antara vrijdag be kendgemaakt. Het hoofd van het cen trum. Abdoela Joesoef, zou tegenover Antara hebben verklaard dat Indonesië jaarlijks zestigduizend ton kopra naar Europa zal uitvoeren. De heer Joesoef zal het kantoor in Nederland openen. Hij zal tevens bezoeken brengen aan de kopramarkten in Parijs en Hamburg, aldus Antara. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Het duizend ton metende Belgische motorschip Frederik is gistermiddag omstreeks vijf uur bij het binnenvaren van de oostelijke buitenhaven van Ter neuzen gezonken. De schipper E. van Damme uit Merksem (België) en zijn knecht G. Robbrecht, kon den worden gered. De knecht even wel eerst nadat hij bij zijn poging een staaldraad, die vanaf de „En Avant XV" van de sleepdienst Muller werd toegeworpen, vast te maken te water geraakte. Het schip was met een lading kolen op weg van Antwerpen naar Gent. Ten ficvolge van het ruwe weer kreeg het <>p de Westerschelde al met moeilijkhe den te kampen. Toen het voor de monding van de haven kwam dwars te liggen, sloeg het vol water en zonk onmiddellijk. De schipper kon op het laatste nippertje op de „En Avant XV" overstappen. Daar het gezonken schip een gevaar voor de scheepvaart vormt, werd er gisteravond met spoed een schip met een wrakboei bij gestationeerd. De veerdienst TerneuzenHoedekens- kerke is aangezien de haven geblok keerd is gestremd. Naar \vy vernemen zal de dienst op zijn vroegst hedenmiddag kunnen worden hervat. Het lichten van het gezopken schip is echter sterk af hankelijk van de weersomstandigheden, die helaas niet bijster gunstig zijn. (Advertentie) Het pak van uw hart St.-Jansteen Tel. 3179 DEN BOSCH De Oostpriesterhulp 'Ïganiseert ook dit jaar. na overleg met de bisschoppon. op de eerste zondag van de advent. 29 november, de bid- en boete dag voor de vervolgde Kerk. In Den Bosch zal die dag een nationale bijeenkomst worden gehouden met een bedevaart, een plechtige H. Mis en een gebedsstonde in de Brabanthal. (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG Door de krachtige weste lijke wind is vrijdagmorgen de 200 ton metende „Sont" van schipper-eigenaar C. de Vries op het strand geworpen tus sen Cadzand en de vuurtoren Nieuwesluis ter hoogte van het Kruishoofd. Het vaar- taag liep vast tijdens eb en werd door de vloedstroom omhoog op het strand ge worpen. In de late avonduren zal men proberen de „Sont" weer vlot te trekken. Het schip was zonder lading onderweg van Duinkerke naar Antwerpen. Na de stranding liepen de Vlissingse sleepbo ten „Scaldis", Demi II, Demi III, Hanja. Van Akker's Bergingsvaartuig Zeeleeuw en de Breskense reddingsboot „President Wierdsma" uit ter assistentie. Directe hulp was echter niet nodig. Op één na voeren alle vaartuigen weer terug naai de thuishaven. Er stond een zware zee. De „Sont" is in 1934 gebouwd op de wer ven van de gebroeders Sander te Delfzijl. Bij de stranding heeft de bemanning, die aan boord bleef, het geluk gehad dat het schip'op vier tot vijf meter van een pier vastliep. De sterke wind heeft ook de BR 40 van schipper H. Haneghem uit Breskens par ten gespeeld. Terugkerend van de vis vangst dreef het schip door de hevige wind uit de koers, waardoor het tussen Korte Nieuwstraat 21 Hulst - Tel. 2478 Liet nieuws over de ontploffing van een Chinese kernbom heeft hoe wel al eerder bijzonderheden over de explosie waren uitgelekt de ver houdingen in de wereld grondig ver anderd. Sinds gisteren zijn er twee mogendheden: China en Frankrijk, die buiten de atoomclub om, over wapens voor massavernietiging beschikken. De V.S. en de Navo doen alles om de Franse kernmacht op één of andere manier te incorporeren in het grote apparaat dat, door loutere dreiging, de wereldvrede moet verzekeren. Het ware absurd als de Sovjet-Unie er met betrekking tot de Chinese kernbom (men) anders tegenover stond. In tegenstelling tot De Gaulle en Mao Tse Toeng zien de overige drie kernmachten, de V.S., de Sovjet-Unie en Engeland, de nucleaire wapens niet als een middel tot oplossing van be perkte conflicten. Deze drie van „de club" weten, dat de eerste atoomexplo sie met offensieve bedoelingen niet de enige zal blijven en via een kettingre actie van explosies de wereld zal ver woesten. Met andere woorden: zij spe len er niet mee. Alleen in de Cuba- crisis hebben de raketkoppen op scherp gestaan, doch dat was geen spel. Voor China, in nog meerdere mate dan voor Frankrijk, ligt het anders. Het bezit.van de bom (ook al zijn er geen vliegtuigen of raketten om hem te vervoeren en ook al is het er maar ?én van het Hirosjima-type) zal door de leiders in Peking psychologisch en actisch ten volle worden uitgebuit. Dit 11 weerwil van de frasen waarmee Ihina de explosie rechtvaardigde. Het pel zelf is wellicht ongevaarlijk de onsequenties kunnen enorm zijn om- lat de kans op een oorlog „per vergis ing" erdoor wordt vergroot. De veronderstelling ligt voor de hand lat het heengaan van Kroestjev, on verwacht, en aan de vooravond van China's geboorte als atoomnatie, ver band houdt met de paddestoel-des- doods, waarop de Chinezen elkaar en hun buurlanden met trots wijzen. De Sovjet-ambassadeur in Parijs heeft daarop wellicht zelfs gezinspeeld, toen hij donderdag zei: „Over Kroestjevs heengaan ben ik nog niet ingelicht, maar morgen zult u belangrijker nieuws horen!" Uit de schaarse berichten rond Kroestjevs heengaan kan worden af geleid, dat de Sovjet-Unie wil voort gaan op de weg die Kroestjev heeft uitgestippeld. Een weg, die het slag veld van de atoomoorlog vermijdt. Al zo: eenzelfde, positieve en vredesge zinde politiek, maar onder totaal ge wijzigde omstandigheden. Dit mag ons vandaag enige hoop geven. Het zou ons intussen niet verwonde ren als de eerste echo's van de atoom- donder in de brandhaard aan China's achterdeur: Zuid-Vietnam zullen wor den gehoord. Hoe dit zij: wij hebben, met Kroestjevs aftreden, de overwin ning van Labour in Engeland en de Chinese kernbom een etmaal achter de rug, dat er wezen mocht! (Advertentie) BRILLEN HULST TEL. 2327 De „Sont" op het strand geworpen. Duidelijk zichtbaar is de kleine afstand tot de pier. De foto is bij vloed genomen. Breskens en Hoofdplaat op een zandbank kwam te zitten. Dc reddingsboot „Presi dent Wierdsma" uit Breskens is ter as sistentie uitgevaren. De redingsboot kon de BR 40 echter niet vlot krijgen. De bemanning van 't vissersvaartuig kon aan boord blijven. De „President Wierdsma" is daarop teruggevaren naar Breskens om een roeiboot op te halen. Vervolgens weer naar de BR 40 om in de roeiboot de ge vangen vis over te nemen en in Breskens te lossen. Gisteravond bij hoog water zou men proberen het Breskense vaartuig vlot te trekken. (^ISTEREN is duidelijk geworden wel ke rijkswegen op Brabants grond gebied op korte termijn de aandacht van de regering krijgen. In de begroting van het rijks wegenfonds voor 1965 staan gelukkig ook de drie voornaam ste knelpunten. De weg Breda - Til burg wordt door een nieuwe vervan gen en de rijbaan van het stuk Tilburg - Oirschot wordt verdubbeld. De rond weg Den Bosch zal eindelijk een eind maken aan de dagelijkse ellende van de traverse door de hoofdstad. En de weg Bergen op Zoom - Roosendaal - Breda zal worden verbeterd, al is het ons een raadsel wat men daar zonder rigoureuze slopersactiviteiten aan wil doen. Of deze fraaie plannen voor 1970 ook verwezenlijkt kunnen worden, moet ernstig worden betwijfeld. Ge middeld verloopt er zes jaar tussen de vaststelling van een tracé en de voltooiing van de weg. De tracés van de rondweg Den Bosch en van de nieuwe weg Tilburg - Breda zijn nog altijd niet vastgesteld. Wij hebben niet veel hoop, tenzij er wonderen gebeuren. Het tovermiddel in dit ondermaanse nu is geld. De mi nister heeft voor projecten in Brabant voor 1965 ongeveer 28,5 miljoen uit getrokken. Dat lijkt heel veel en het is ook een veelvoud van wat de laatste jaren hier besteed is. Maar het is toch nog maar 12 procent van het totaal beschikbare bedrag, en relatief gezien dus nog minder dan wat dit jaar voor Brabant werd uitgetrokken. We her inneren ons dat de Brabantse KVP dat percentage te klein acht voor Neder lands sterkst geïndustrialiseerde pro vincie, die bovendien nog een door gangsgebied voor internationaal ver keer is. Alles wijst erop. dat het suk kelen blijft en er géén wonderen zul len geschieden. Pngeland is dus politiek om. Na drie perioden van conservatief bewind heeft Labour weer zijn kans gegrepen. Doch het is een beslissing in een nek aan nek-race geworden, waarbij eerst vrijdagmiddag de finish werd gehaald. Dit ontneemt weliswaar niet de luister aan de overwinning, maar wel de kracht. Harold Wilson staat voor de moeilijke taak de nieuwe koers te gaan inslaan met een wel zeer wan kele meerderheid. Zelfs een man als Churchill heeft het in 1950 slechts anderhalf jaar volgehouden toen hij maar net over de streep was gekomen. Voor een kloeke aanpak van zijn pro gram staat Wilson op tè smalle basis en de kans, dat de Britten over een jaartje opnieuw hun keuzen zullen mo gen maken zit er dik in. Een overtui gende uitspraak hebben de Britse kie zers in elk geval niet gedaan. Veeleer krijgt men de overtuiging dat het betrekkelijk geringe percentage der tussen de grote partijen dobberen de kiezers, deze keer met zijn stem geen raad hebben geweten. Wat een conservatief élan in vijftien regerings jaren is afgesleten, is immers niet om gezwenkt naar de Labour-oppositie. Het heeft voornamelijk de middenweg gekozen die in Engeland nog altijd ge boden wordt door het bestaan van de liberale partij. Liever dan naar Labour over te steken hebben deze kiezers hun stem verloren doen gaan door naar de liberale kant uit te wijken. De partijen hebben zich in hun ver kiezingsprogramma zeer vagelijk uit gelaten. Op het internationale vlak kan van Wilson een nog steviger aan leunen tegen de Verenigde Staten wor den verwacht dan van zijn voorgan ger, omdat hij niet gelooft in het nuf van onafhankelijkheid op het gebied van kernbewapening. Zo'n afhankelijkheid is volgens d" nuchtere Wilson niet meer dan een sprookje. Tegenover de Europese Ge meenschap staat de nieuwe leider der Britse politiek zoals bekend, met toch meer reserve als de Tories. Vee1 hoop op het ontdooien van het kanaa' behoeft men in dit opzicht dus niet tc hebben. Wel biedt op het eerste gezich* de benadering van dit probleem doo" Labour een paar kansen meer op een pragmatische en zeer gouvernemen tele afspraak met het continent, map- de kans daarbij iets te redden van d^ oude beginselen der gemeenschap i- minimaal. Toetssteen voor de vraar of er in de komende periode politieke toenadering tussen Engeland en he continent zal komen blijft met dat a' wel de benadering van het kernwapen Het politiek Atlantische Kernmacht comité, dat Wilson propageert, zal nu tot een gesprek moeten komen. Het biedt wellicht een aanknopingspunt om De Gaulle uit zijn hooghartige isolatie los te maken. Meer dan Wilson kunnen daartoe overigens wellicht de Chinezen bijdragen die Labours overwinning met een eerste atoomsehot hebben bege leid. Het is een manend teken om in dit opzicht orde op de werkelijke zaak te stellen. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 OKTOBER 1964

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3