Noodlanding op een renbaan Bij storm en ontij boven het randgebergte 12 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 OKTOBER 1964 15 i op. Hier- aaruit u bij sr warmte, SCHE 5SBANK s voelt! Koene Dirk Parmentier en zijn Douglas DC-2 PH-AJU Dertig jaar geleden, in oktober 1934, beleefde Nederland de climax van zijn luchtvaartglorie, ontstaan toen de KLM op zo'n opvallende manier de vleugels strekte. Dit verhaal uit '34 openen we graag met de kop uit onze krant van woensdag 24 oktober: Post in orde Ma De grote zes Uiver vermist Zware trossen Britten boos De grote sprong Baken K XVIII Knallend ijs DE. Uiver vertrok op 19 december van Schiphol voor een versnelde kerstvlucht via de normale route naar Batavia. Het toestel had 51.000 brieven en drie passagiers aan boord. Naar de befaamde schrijver-vlieger Willem van Veenendaal in zijn onlangs ver schenen boek „Zij vlogen als vogels" beweert, had gezagvoerder Beekman helemaal niet veel zin in die vlucht. Er ontbrak nogal het een en ander aan de organisatie. Bovendien was volgens Van Veenendaal en velen zijn dat met hem eens de vlucht noch uit zakelijke, noch uit propagan distische redenen nodig. De Uiver zou op een zondag in Batavia aankomen en op een zaterdag terugkeren op Schiphol, op dagen dus dat er geen post vervoerd werd. ilatorkachel voor if heerlijke koelte - f 59.—. Met r automatische mperatuur f74.50 64.50. V VAN DER STEEN Uiver vannacht als tweede '^i in i mmmm i r ip V* W NS VNN In één nacht werd een volslagen onbekend man, de burgemeester van het Australische stadje Albury, de populairste buitenlander in Nederland. Hij en zijn stadgenoten redden de Uiver, redden de Melbourne- race voor de K.L.M., redden Nederland zélf. Zo althans voelden de in opperste spanning verkerende landgenoten van Koene Dirk Parmentier en J. J. Moll het toen aan. De Uiver en de Panderjager kort voor de start in de Melbourne- race op het vliegveld Mildenhall. En dan komt, even adembenemend als de landing, de start. Tergend langzaam krijgt de zware machine vaart. Maar dan precies op de plaats waar meca- niciën Prins zich heeft opgesteld als uiterste baken sleurt de Uiver zich, hangend aan de machtige propellers los van de drassige aarde. Nog geen uur later landt de Uiver in Melbourne. Vóór de Boeing van Roscoe Turner die als derde zal binnenkomen. In Melbourne staat de Nederlandse consul gereed om de bemanning te vertellen dat allen door H.H. de ko ningin zijn benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. |V/Tet groeiende geestdrift had Neder- land de verrichtingen van de zil veren Douglas PK-AJU in wat The Greatest Air Race in the World werd genoemd, gadegeslagen. Duizenden had den op de vlieghaven van Batavia zich de kelen schor geschreeuwd toen Par mentier er een tussenlanding makend, het sensationele rekord van de Peli kaan, nog geen jaar te voren door Iwan W. Smirnoff gevestigd, aan flarden bleek te hebben gevlogen. Batavia lag nog slechts 48 uur van Patria. Enorme blijdschap daarom ook in Nederland want de Indiëroute was onderwerp van nationale trots nummer één. Nieuwe bulletins: de Uiver passeert Cloncurry, de Uiver te Charleville ge land ;de Uiver van Charleville opgeste gen. Melbourne moet nu al aardig bin nen bereik zijn en de Boeing ligt veilig achter Woort ging de Uiver. Op Melbourne aan. Een lichte teleurstelling op dinsdagmorgen 23 oktober: De rode Co- met van de Britten Scott en Campbell Black was die morgen als eerste in Melbourne neergestreken. Erg verwon derlijk was dat niet want de Cornet was een race-machine, speciaal voor de Melbournewedstrijd gebouwd. Er waren drie van die Comets in de wedstrijd want Engeland wilde de zege voor het imperium veilig stellen. De Cornets vlogen bovendien de groot-cirkelroute, de kortste weg, en deden slechts de vijf verplichte stopplaatsen aan. De Uiver daarentegen (met betalende passagiers en lading aan boord) maakte er een normale zij het liefst wel zo snel mogelijke commerciële vlucht van en had zestien tussenlandingen op het programma. Het was Plesmans standpunt dat KLM-machines en bemanningen nooit gebruikt mochten worden voor een luchtvaartavontuur om het avontuur zelf. Slechts wanneer commerciële be langen op het spel stonden deed de KLM mee. Een lichte teleurstelling dus want hoewel de Uiver niet voor de snelheids maar voor de handicaprace had inge schreven was de hoop dat Parmentier toch als eerste in Melbourne zou lan den bepaald niet ongegrond. Twee Co- mets had hij achter zich gelaten en ook Roscoe Turner die een Boeing vloog en op een zeer vasthoudende manier op de staart van Uiver bleef zitten, gold in Nederland niet meer als een moge lijke overwinnaar. De Pander jager met Asjes en Geyssendorffer was in Alla- bahad verbrand. En om dit groepje tenslotte ging het. Dat was al duidelijk toen op zaterdag 20 oktober op Mildenhall het startsein gegeven werd: van de oorspronkelijk vierenzestig ingeschreven machines startten er slechts twintig en van deze twintig golden alleen de drie Cornets, de Uiver, de Pander jager en de Boeing als serieuze kandidaten voor een prijs in de race. Tn Nederland werd nauwelijks gewerkt die dinsdag. Voor de bulletinkasten der dagbladen dromden de mensen sa men om het wedstrijdnieuws te bespre ken. Jammer van die Cornet maar met de Boeing derde in de race nu zou Parmentier het wel klaren dacht men. De spanning steeg; op de redactie van de waarlijk toch niet losbollige Nieuwe Rotterdamsche Courant zelfs zozeer dat de avondeditie van die dins dag over twee pagina's meldde dat de Uiver al in Melbourne was geland ter wijl ergens op een binnenblad werd ge waarschuwd tegen de voorbarige be richten in sommige bladen „als zou de Uiver al in Melbourne zijn aange komen". Taar in Australië is dan de nacht al aangebroken. Voor Parmentier een bijzonder woeste nacht want een hevig onweer werpt hem uit de koers. Wolken, zwaar geladen met elektrici teit storen de radioverbinding met de grondstations en vanuit Australië gaat het sein de ether in dat de wereld zal schokken: „De Uiver wordt ver mist!" Tevergeefs laat Parmentier het SOS- sein uitzenden. Het wordt niet ge hoord. Blind dwaalt de Uiver door de nacht. Bemanning en passagiers wor den voorbereid op een noodlanding. Nog altijd bedient marconist C. van Brugge de seinsleutel maar de aarde blijft doof. Behalve Albury! £)aar hoort men het motorgeronk van een dwalend vliegtuig. Men berijpt dat het de vermiste Uiver moet zijn. Albury gaat in actie. Het plaatselijk radiostation roept alle automobilisten op om naar de ren baan te rijden om deze met de kop lampen te verlichten. Juist als Parmentier zijn Uiver in een bocht brengt om een nood landing te wagen ziet de bemanning een vreemd schouwspel beneden zich. Lichten gaan aan en uitHa pert er iets aan de stadsver lichting van die plaats daar beneden? Aan uit, aan uit, streep punt, streep punt. Natuurlijk! Morsetekens. Een stad seint met zijn straatverlichting zijn naam: A-L-B-U-R-Y. Ze zien nog meer: een lange stoet auto's verlaat de stad en stelt zich op rond een groot veld. Een lan dingsbaan! Parmentier cirkelt bo ven de zich snel sluitende ring van auto's en herkent in het landings terrein een renbaan. Dat moet te doen zijn. Hij werpt twee magnesi umfakkels uit en maakt de verba zingwekkende, beroemd geworden nachtelijke noodlanding op de ren baan van Albury. Tn Nederland was het toen bijna half vier in de middag. Als de radio mel ding maakt van de behouden landing krijgen de telefoonlijnen van de kran tenredacties even tijd om af te koelen. Nederland herademt en hoeft niet meer te vragen „Waar is de Uiver? Is hij al gevonden?" Maar de Uiver staat in Albury en niét in Melbourne en hoewel Roscoe Turner het ook niet gemakkelijk schijnt te hebben; er mag geen tijd verloren gaan. Handicaprace of niet de Uiver móet als tweede in Melbourne landen en opnieuw staan de redactietelefoons en die van de KLM roodgloeiend. Ples- man deelt officieel mee dat de start niet zo snel verwacht mag worden. De Uiver staat tot de assen weggezakt in de door het noodweer tot een modder poel herschapen renbaan. Maar Albury dat zich het lot van de Uiver nu per soonlijk aantrekt, stroopt de hemds mouwen op, de burgemeester voorop Bij het aanbreken van de dag kamen de mannen van Albury, gewapend met zware trossen en renbaan opgemar cheerd. Parmentier laat passagiers, „overtollige" bemanningsleden en vracht uitladen. Honderden gespierde armen trekken de Uiver uit de modder. Mederland is weer door het dolle heen, net als met de Pelikaan. De radio zendt over beide zenders het telefoon gesprek tussen minister-president Colijn en Koene Parmentier uit: „Zijt u daar Parmentier?" „Ja exellentie". Colijn: „Thans wil ik u allen namens de rege ring en het volk gelukwensen". Colijn vertelt Parmentier een anec dote over de predikant die in de school vroeg „Waar is Calvijn geboren? Nie mand wist het antwoord en dan „Waar is de Uiver?" en dat wisten ze allemaal. Heel Nederland hoort Parmentier in Melbourne lachen. Dat móet je wel als de minister-president in het openbaar een grapje vertelt en misschien vond Parmentier het wel grappig. Colijn: „Er is veel verschil tussen ons volk maar toen (de landing te Albury) was het één in geestdrift en bewonde ring". Parmentier: „Wij hebben gewoon onze opdracht vervuld". Albert Plesman komt aan de lijn: „Is de post in orde afgegeven?" „Ja, directeur". „Hoe maken het de passagiers?" „Uitstekend meneer Plesman". LTen van deze passagiers was de Duitse aviatrice Thea Rache. In de Daily Mail schreef zij haar reportage. Zij vond de Uivervlucht dé gebeurtenis uit haar vliegersloopbaan en de reis com fortabel en rustig. Als enige vrouw aan boord had zij zich bezig gehouden met het opdienen van koffie en sandwiches. Reuter meldde uit Melbourne dat Par mentier en Moll na aankomst onmiddel lijk op zoek gingen naar de winnaars Scott en Campbell Black. De Uiver- vliegers troffen de Britten aan in pyja ma. „Arm in arm wandelden de be roemde aviateurs door de gangen van het hotel naar Scotts kamer waar zij Groots was de huldiging die de Uiverbemanning in Amsterdam ten deel viel. Parmentier en Moll ziet met hier breed lachend in een open limousine tijdens hun triomftocht door de hoofdstad. een glas ledigden op beider triomf'. Aldus Reuter. In Engeland was de luchtvaartpers boos. Indien zo riep men in koor een Nederlandse verkeersmachine, gewoon haar dienst uitvoerend met in acht ne ming van alle veiligheidsvoorschriften, volledig comfort biedend aan de passa giers, bijna even snel naar Melbourne kan vliegen als een speciale voor dit doel gebouwde racemachine dan is het de taak der bevoegde Engelse instan ties er voor te zorgen dat ook wij over dergelijke verkeersvliegtuigen beschik ken. Deze wedstrijd maakt een onder zoek naar de Britse burgerluchtvaart- politiek beslist noodzakelijk, schreven de luchtvaart journalisten. Twee maanden later viel de Uiver, tijdens een versnelde kerstvlucht te pletter nabij Cai ro. Bemanning en passagiers kwamen om het leven. Neder land voelde dit als een nationa le ramp. De ondergang van de Uiver wierp een donkere scha duw over het epos van de Snip, die op weg was naar Curagao en Suriname. LJET was haast al traditie geworden dat Plesmans KLM tijdens de don kere weken rond Kerstmis en nieuw jaar voor huzarenstukjes zorgde. In 1933 had Nederland de Nacht van de Peli kaan beleefd, tot aan de raee naar Mel bourne het dolste luchtvaartfeest waar in de anders zo „nuchtere" en door cri sis en zorg geplaagde Nederlanders zich vol overgave had gestort. In 1934 ging er nog veel meer gebeu ren. De Snip zou een luchtbrug naar de West slaan, de beroemde Uiver vertrok voor een versnelde postvlucht naar Ba tavia en of het niet op kon: de onder zeeboot K XVIII bevond zich op de At lantische Oceaan, bezig met de grootste onderwaterreis ooit door een onderzee boot volbracht. De K XVIII, welke de zwaartekracht proeven nemende pro fessor Vening Meinesz aan boord had. was een rol toebedeeld in het avontuur van de Snip. TN regen en koude wind staan op Schip hol die avond de mensen te zingen. KRO-reporters proberen zich te hand haven in de tang, gevormd door opdrin gend publiek en terugdringende politie mannen. Hondong, Van der Molen, Stolk en Van Balkom, de mannen die de Snip naar de West zullen vliegen, poseren voor de fotografen. Plesmans stem schalt door de luidsprekers boven het zingen uit: „Uw toestel wordt gedra gen door de gedachten van het Neder landse volk. Maar gedachten hebben geen hefvermogen. U en het toestel zul len het moeten doen. Vaarwel, Good Luck, de West wacht-" De motoren van de Snip slaan aan. Er worden nog wat kerstgeschenken aan boord gedragen. Curieuze dingen zijn daarbij. Een fles bier voor de gouverneur van Curasao, gefrankeerd met f 203, De West wacht inderdaad. Aan de radio gekluisterd, want de KRO-re- wordt beter en het regent niet meer, maar als de Snip om 02.10 Dinant pas seert moet Hondong weer blindvliegen. Door zware regens stijgt de Snip, een robuuste driemotorige Fokker F 18 die wel een stootje kan hebben overigens, naar 2000 meter. De drift is nu wel 20 graden. Nog hoger stijgt de Snip in een poging om boven de vuiligheid uit te komen. Maar op 2700 meter is het niets beter. Schiphol peilt dan de Snip ver oostelijk van zijn koers en waarschuwt Hondong voor de Alpen. Insturen naar Dyon zegt Schiphol. Hondong meldt dat dit niet nodig is want een gat in het wolkendek heeft hem even een blik op de aarde gegund en hij weet vrij wel zeker dat hij het routelicht van Mont Afrique, tien kilometer west van Dyon heeft gezien. Rond vier uur komt hij in hevige sneeuwbuien terecht. Daarin is, de re- mous zeer hinderlijk. Om kwart voor vijf wordt het te gek. Hondong besluit naar 4500 meter te klimmen om buiten de remous en de sneeuw te raken, maar dan komt een nieuwe en nog gevaar lijker vijand de Snip belagen: de ijs afzetting. Weg hier! reageert Hondong. De temperatuur is twintig graden onder nul. Knallend springen de brokken ijs tegen en in de fuselage als de Snip weer gaat zakken. De ruiten van de cabine zijn met sneeuw en ijs bedekt. Maar de Snip houdt zich prachtig en blijft zeer goed bestuurbaar. Om 05.20 valt de radio weg. De remous is hels. Met beide handen moeten Van der Mol en Stolk die in de cabine zitten, zich vasthouden om niet weggeslingerd te worden. De vliegers in de cockpit worden door hun riemen op hun plaatsen gehouden. Hondong besluit dan toch maar weer te stijgen. De remous maakt ver der vliegen op 2700 meter onmogelijk en levensgevaarlijk. Tegen achten, het eerste grauwe ochtendlicht breekt door de zware be wolking, laat de Snip zich door de lagen mist en regen zakken. Onder de wolken door met vier kilometer zicht vliegt de Snip op Marseille aan, waar hij benzine zal innemen. In plaats van vier uren die normaal nodig zouden zijn geweest om van Schiphol naar Marseille te vliegen, heeft de Snip er door het helse weer bijna acht uren over gedaan. TN Nederland brengen de ochtendbladen dank zij Vaz Diaz' radiodienst een uitvoerig verslag van de ruige rit naar Marseille. Maar eer de trotse burger zijn krantje uit heeft zit de Snip al weer in de lucht. Diezelfde dag arriveerde de Snip in Allicante. Daar worden de plex van technische wonderen, in de werkelijke betekenis van dit grote woord wel te verstaan! Om 00.42 laat de marinetelegrafist Van der Molen weten dat iedereen naar dek holt. „Ze hebben uw motoren gehoord. Sorry, maar ik ga ook kijken. Dicht opeen gedrongen in de kuip en op het dek van de K XVIII zoeken de marinemannen de hemel af. Het mo torgeronk komt steeds dichterbij, maar de zware bewolking onttrekt de Snip aan het oog. Toch juichen de mannen de luchtrid- ders toe. Op dat moment te 00.45 valt in de Syrische woestijn de Uiver te pletter en verbrandt. Maar dat weet de wereld dan nog niet. TTET bericht van de ramp was ook 1 nog niet tot Paramaribo doorge drongen toen de Snip daar, na een voor spoedige reis, arriveerde. Een laaiend enthousiaste menigte, aangevoerd door gouverneur Kielstra en met twee speciale treinen van Pa ramaribo naar het vliegveld Zanderije gekomen, verwelkomde het eerste vlieg tuig uit Nederland. De tocht naar Pa ramaribo was een triomftocht voor Hondong, Van Balkom, Van der Molen en Stolk, die zich volkomen fit voel den en dan ook naar hartelust aan de feestelijkheden deelnamen totdat ook zij het hoorden: Beekman, Van Steen bergen, Van Zadelhoff, Walewijn en drie passagiers omgekomen met de Uiver. Een geestdriftige menigte begroet te Hondongs Snip toen de KLM- vogel op het vliegveld Zanderije van Paramaribo (sindsdien ook wel Sniphol genoemd) was neergestre ken Syrische woestijn naar de volgende etappeplaats Bagdad een routine- karwei. Maar de streek is berucht om zijn plotseling opstekende stormen. De Uiver kwam in zo'n hel terecht. Om ongeveer kwart voor één In de nacht werd de radio van de Douglas voor het laatst gehoord en bijna te gelijkertijd het motorgeronk waarge nomen door employés van het pomp station H-3 van de Irak Petroleum Company. Direct daarop sloeg het trotse vlag- geschip van de KLM te pletter. Sillevis en Geyssendorffer die met de Leeu werik naar de plaats des onheils vlo gen dachten dat het de bliksem was geweest. Gezagvoerder Quirinus Tepas, enkele dagen latei' op Schiphol uit Indië terugkerend, bevestigde dit en Nederland hield het daar maar op. Professor dr. ir. H. J. van der Maas uit Delft gaf tenslotte als voorlopige conclusie van de oorzaak: „Zeer on gunstige weersomstandigheden, minder goede vliegeigenschappen van het toe stel bij zware remous en vermoeidheid van de vlieger". Maar merkt Van Veenendaal op deskundigen hebben maanden de tijd, vliegers moeten beslissingen nemen in seconden portage wordt direct naar de over kant gerelayeerd. Het zingen wordt luider als de Snip zijn neus in de felle wind draait. Zwaar ronkend, als de (zater)dag van 15 december precies 11 minuten oud is, komt de Snip los en draait weg van Schiphol en de duizenden uitwuivers. De Nacht van de Snip is begonnen want de elementen hebben het zo geregeld dat Hondong luchtvaartge schiedenis maakte nog voor hij de Oceaan overstak. UiONDONGS worstelpartij met de ele menten die de Snip op het die nacht berucht geworden traject Schip- hol-Marseille belaagden, geldt nog al tijd als een van de zwaarste vluchten uit de KLM-historie. Zeven uur en vijfenveertig minuten duurde het. De Snip raakte geregeld op drift door de hevige wind. Enorme remousklappen teisterden toestel en be manning. De radioverbinding daarente gen bleef, ondanks hevige elektrische ontladingen over het algemeen nogal redelijk. Nederland kon zich een vrij goed beeld vormen van de vlucht omdat de radiodienst van het persbureau Vaz Diaz de Snip door de ether achter volgde. Direct na de start klom de Snip door wolken met hevige remous naar 700 meter. De regen viel met bakken uit de hemel. Hondong schatte de drift nogal optimistisch naar hem kort daarna bleek op een graad of tien. Pas veertig minuten na het vertrek van Schiphol passeert de Snip Gilze- Rijen. Het is dan 00.50. DOVEN België aangekomen kan de be- manning even herademen. Het zicht gaten die de ijsbrokken in de romp heb ben geslagen dichtgeplakt. Op 17 de cember komt de Snip, na nog een tussenlanding in Casablanca te hebben gemaakt op Porto Praia, Kaap Ver- dische eilanden, aan. Van daaruit zal de Snip de sprong over de oceaan wagen. De naam Ameri ka moet nog in het logboek van de KLM geschreven worden. Azië, Austra lië, Afrika staan er al in en het Euro pese luchtnet wordt al dichter en zeer frequent bevlogen. Iu Porto Praia is alles in gereedheid gebracht voor het vertrek. Op de oce aan tussen het vertrekpunt en Parama ribo koersen de K XVIII van de ko ninklijke marine en de Stuyvesant van de KNSM om de Snip mede naar het vliegveld Zanderije te loodsen. Op 19 december start Hondong en begint het nieuwe en laatste grote KLM- avontuur. Maar dan heeft de Snip zijn nacht al gehad en breekt de laatste van de Uiver aan QP de lange golven van een rustige oceaan deint kalm hare majesteits onderzeeboot K XVIII. In de minuscule radiohut luistert de telegrafist gespan nen naar een seintje van de naderende Snip. Hij weet niet dat Van der Molen aan zijn zender zit te prutsen omdat deze direct na de start van Porto Praia te 19.15 uur GMT defect is geraakt. Om 21.10 is de zender hersteld en een mi nuut later meldt de opgewonden tele grafist aan zijn commandant dat de Snip er aan komt. Steeds dichterbij komt de Fokker vogel en op de onderzeeboot stijgt de spanning. Twee stukjes Nederland in de wijde oceaan, het ene op de golven, het andere hoog er boven. Langs on zichtbare wegen praten alle stukken en stukjes Nederland met elkaar. Voor de mens van 1934 is dat nog een com- In Curagao waren alle feestelijkhe den afgelast, hoewel de vliegers natuur lijk wel een gepaste hulde werd ge bracht. Willemstad vlagde. De West voelde zich wat de luchtvaart betreft niet meer achtergesteld bij de Oost, de KLM had zijn transatlantische lucht lijn en de gouverneur van Curagao zijn dure fles bier. Het was jammer voor de dappere bemanning van Hondong, maar Nederland, verslagen door de ramp van de Uiver, kon nog nauwelijks belangstelling opbrengen voor de Snip. QPNIEUW staan er journalisten en fotografen op Schiphol maar nu is er geen vreugde. Twee KLM- cracks Sillevis en Geyssendorffer klimmen in de cabine van De Leeu werik. De gezichten staan bezorgd. In het toestel zitten al een paar me caniciens, de inspecteur van de In diëroute en een hoge techniche functionaris. De TJiver is vermist en men vreest het ergste. De Leeuwe rik gaat hulp bieden, hulp die niet meer nodig is. Nog tijdens de vlucht van de Leeuwerik komt een einde aan alle onzekerheid rond de Uiver. Het toestel krijgt niettemin opdracht door te vliegen. Geyssendorffer en Sillivis stellen een onderzoek in. Blikseminslag luidt de eerste con clusie. Nederland is in rouw ge dompeld. De vlaggen hangen half stok. Vrienden van Beekman hadden hem aangeraden de opdracht te weigeren maar de robuuste Zeeuw hij was geboren in Brouwershaven was daar de man niet naar. Voorlopig ging het goed met de Uiver. Tegen de avond van de negende steeg Beekman op van Cairo, niet wetend wat hem te wach ten stond want de weerrapporten die hij meekreeg waren gunstig. Wat hem betreft werd de oversteek van de door Viruly een „vijandig" genoemde TNTUSSEN was Nederland op donder- 1 dagmorgen de 29e december nog on kundig van de werkelijke ramp die zich voltrokken had. Wel was er grote bezorgdheid want KLM's Plesman deed zeer pessimistisch en dat was men van „de Baas" niet gewend. Het duurde tot vrijdagmorgen eer er zekerheid kwam. De luitenant-vlieger Stone van de Royal Air Force verkende de Uiver tien mijl west van de oase Rutbah waar de wa terbronnen liggen. Stone kon niet lan den maar laag rondcirkelend zag hij genoeg om een einde te maken aan alle spanning: wrak uitgebrand, uitgesloten dat iemand het overleefd heeft. Nederland was verslagen, door de we reld ging een schok want de Uiver was wereldberoemd. De Britse bladen brachten het nieuws met de grote kop „Flying Hotel Wrecked". „Vliegend hotel" was de erenaam van de zilveren Uiver sinds Albury en Melbourne. Het bijna volmaakte vliegtuig was er niet meer Waarschijnlijk niet dóór, maar in elk geval mét de ramp van de Uiver kwam er een definitief einde aan de grandioze luchtvaartrage die jarenlang Nederland en de wereld in haar ban had gehouden. De luchtvaart kreeg opeens een ander gezicht. De Uiver was de directe voor loper van de legendarische DC-3 Da kota die dertig jaar geleden de lucht vaart efficiënter en dus minder roman tisch maakte en die nü in het straal- en supersonisch tijdperk nog vrijwel alle luchtwegen ter wereld bevliegt. Plesmans vliegende pioniers hadden alle belangrijke luchtvaartroutes verkend. Er viel niets meer te pionieren. Thans wentelen kunstmanen rond de aarde. Russen en Amerikanen liggen nek aan nek in de grootste race, ooit door mensen op touw gezet: die naar de maan, naar Venus, Mars en andere pla neten. De luchtvaart brengt ons nau welijks in verwondering, de ruimte vaart misschien wel maar Mercurysiga- ren roken we niet, evenmin als Vostok- sigaretten en wie heeft er ooit van een Gemini-speldje gehoord? De H-NACC van Van der Hoop, de Uiver van Parmentier, Smir noffs Pelikaan en de ruige rit van de Snip vergeten we niet. In de donkere crisisjaren bracht de KLM vreugde en trots. Men mag over Colijn denken wat men wil maar gelijk had hij toen hij tegen Parmentier zei dat het verdeelde volk als één man achter de KLM en haar vliegers stond. Degenen die deze tijd hebben meege maakt kunnen dat getuigen. WIM KOCK.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 21