Industrialisatiebeleid wordt nader bekeken MATRAS 69.= In toekomst slechts 10 tot 15 grote scheepsfabrieken INTERIEUR 99.- Gymnastieklokaal in Zierikzee krijgt tableau Geen bewijs Woningen Te weinig SENORITAS EXTRA Tijd gehad Zierikzee hield krijgsraad e jSfettt Tegenwind voor Bakker Staatssecretaris neemt kritiek ter harte Kamercommissie te vroeg voor ombuiging beleid ZATERDAG Het antwoord van Velasques op de vraag naar een betere kleine sigaar Veel belangstelling bakkers wedstrij den Zeeuwse Polder- en Waterschapsbond gaat vergaderen Prof. drs. H Lang man (Kon. Mij. De Schelde): Televisiespel Inaugurele rede te Rotterdam Concert Zeeuws Kamerorkest Zeg het met bloemen Faillissementen Surseance van betaling Pragmatiek r~)e Europese beweging is deze week Niet getreurd DE afgelopen maanden zijn van de probleemgebieden uit stormen van protesten opgestoken waar het ging om het voorgestelde regionale industrie spreidingsbeleid voor de periode 1965 - 1969. Voor staatssecretaris drs. Bak ker van Economische Zaken zijn deze stormen gisteren aangewakkerd tot or kaankracht tijdens de openbare be spreking van zijn beleid in de vaste commissie voor economische zaken uit de Tweede Kamer. DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 16 OKTOBER 1964 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG. Staatssecretaris Bakker van Economische Zaken zal het door hem voorgestelde re gionale industriespreidingsbeleid, samen met de minister en het ge hele kabinet, nog eens rustig be kijken. Binnen twee weken zal de staatssecretaris de vaste commis sie van Economische Zaken uit de Tweede Kamer schriftelijk mede delen in hoeverre dit overleg nog verandering zal brengen in het naar voren gebrachte beleid. De staatssecretaris kwam tot deze toe zegging nadat de leden van de vaste com missie zijn beleid unaniem hadden ver oordeeld. Het verdere debat over deze aangelegenheid werd opgeschort tot 28 oktober aanstaande. De vaste commissie kon zich verenigen met de doelstellingen van het regionale industriespreidingsbeleid. Er was over de gehele linie lof voor de wijze waarop vanaf 1959 dit beleid is gevoerd. Hoewel er bij de commissie begrip bestond voor het feit dat die beleid niet ten eeuwigen dage gecontinueerd kan worden was zij toch van oordeel dat het tijdstip voor een dergelijke drastische ombuiging van het beleid te vroeg gekozen is. De plotselinge verandering zal op allerlei gebied ver starring en zelfs afbraak met zich mee brengen, zo vreesde de commissie. De staatssecretaris heeft te vroeg een nieuw beleid op tafel willen leggen, aldus de heer Berger (PvdA). Staatssecretaris Bakker antwoordde hierop dat er geen sprake is van een om buiging van het beleid. De nota is z.i. volledig gebaseerd'op de continuïteit en heeft in geen geval de pretentie een „al lesomvattend nieuw beleid te geven". De (Advertentie) I I I alleen morgen kunt u profiteren van deze unieke aanbieding - rsürj Gr ff ^V. .'V u Alleen morgen, zaterdag, koopt U een matras, met zóveel goede eigenschap pen, dat U de prijs, waar voor wij U deze matras morgen aanbieden, nauwe lijks mogelijk acht. Speciaal gehard stalen interieur doorgestikte warme winterkant, door royale afdekking van zui ver schapenwol Hierdoor anti-reuma Chique ef fen geborduurde, opstaan de kant Een met zorg gekozen 3-kleurige damast in een schitterend dessin. Kleuren: beige/cognac, beige/lindegroen en bei ge/bleu. 1 PERS. 80x190. 2 PERS. 120x190 Ook verkrijgbaar in de ma ten 90 x 190 cm en 130 x 190 cm. GQ BREDA-BERGENOPZOOM OOSTERHOUT staatssecretaris herinnerde er aan dat het in 1959 aanvankelijk in de bedoeling lag alleen maar 18 primaire kernen aan te wijzen. Op aandringen van de provinciale besturen en omdat de hier en daar aan wezige structuurwerkloosheid zulks toe liet leek het volgens drs. Bakker toelaat baar ook nog 22 secundaire kernen aan te wijzen. Het is, zo zei hij, nooit de be doeling geweest om deze secundaire ker nen te handhaven. In de 7e industrialisa tienota is er reeds op gewezen dat deze kernen een aflopend karakter zouden heb ben. De regering heeft op dit punt nooit verstoppertje gespeeld, zo betoogde de staatssecretaris. „Ik heb de lijn, die eer der is uitgezet, consequent doorgetrokken. Ik bouw voort op de keus, die mijn voor ganger in overleg met de provinciale besturen, reeds had gemaakt". Ondanks alle kritiek bleef drs. Bakker staande houden dat het voorgestelde be leid in wezen en in 't kader van de ruim telijke ordening op langere tern,'in juist is. De acute structurele werkloosheid is zo gering dat ze niet meer het eerste uit gangspunt voor het beleid is. De staats secretaris zei dat het beleid tot doel heeft het geïntegreerd tot ontwikkeling brengen van bepaalde grote steden; stedqn, die brandpunten van economische activiteiten zullen zijn en die in het urbanisatiepa troon van ons land autonome groeikracht zullen gaan vertonen. Bedoeld worden hier steden, die de ontwikkeling van een gehele provincie zullen bevorderen. De secundaire kernen 'hebben volgens drs. Bakker geen wezenlijke taak in het landelijke spreidingsbeleid. Zij hebben slechts een functie voor hun directe om geving onder meer waar het gaat om het opvangen van werkkrachten, die door de Landbouw worden afgestoten. „Het is ons doel om de secundaire kernen in de komende vier jaar een zodanige stoot me^ te geven dat ze hun beperkte problemen dan zullen aankunnen". Daar tegenover had de vaste commissie gesteld aai, en nier citeren wij ae neer Assmann (KV.P), net heeft ontbroken aan normen en een bewijsvoering op grond waarvan net beleid zo drastisch moest worden veranderd. Lr werd ook betwij feld of de genele problematiek wel goed uooraacnt was. Verscmilenae sprekers waren van oor deel dat ae nota vooruit loopt op een nog niet aanwezig oeieid voor ue ruimielijKe ordening, ue staatssecretaris gaf dit iaat- .5ie toe. iiij zag er evenwei geen bezwaar ni omdat ae weivaart&spreiuing, uie met net niaustriespreiaingsoeieid woi^ic De- oogd, noe aan ook zal passen in net oeieid van ae ruimtelijke ordening. De staatssecretaris moest toegeven dat hij zien verkeken heeft op het psychologische effect dat de bekend making van zijn beleid in het genele land heeft gehad. „Len niet te overziene berg van rekesten uit de diverse gewesten is daarvan net gevolg ge weest. De staatssecretaris betreurde aat. Hij vroeg toen om een positieve instelling ten opzichte van het secun daire kernenbeieid. De kritieK op dit punt van de commis sieleden was gesubnneerd in de verge lijking dat ae staatssecretaris als een dok ter is aie zijn patiënten over vier jaar in de steeK zal laten. Daarentegen wilde ae staatssecretaris zelf zich liever zien als een dokter die zegt: „ik ga je nog een paar jaar heipen en noop dat je dan ge zond bent". Drs. Bakker zei dat ae se cundaire kernen beslist niet vergeten zuilen worden. Lr zou alleen een beper king van de hulp intreden, betrekking neboena op de middelen (de premie- en prijsreauctieregenng en de infrastructuur op lange termijn) en op de tijd (plaats voor plaats zal bekeken worden wanneer de secundaire kernen zullen kunnen af vallen). „Het is niet de bedoeling kil en koel een streep te halen door een econo mische ontwikkeling", aldus drs. Bakker. Het gaat er z.i. niet alleen om de pri maire kernen tot ontwikkeling te bren gen. „Het gaat er om de gehele provincie omhoog te stoten". T« ring het voornemen heeft voor de indus trievestiging in secundaire kernen een premie te verlenen van 30 per vierkante meter bebouwd terrein. Voor primaire kernen geldt hetzelfde bedrag tot 2000 vierkante meter. Vestigingen, die 2000 tot 4000 vierkante meter terrein nodig zul len hebben, zullen 45 aan premie ont vangen. Bedrijven met een bebouwd op pervlak van meer dan 4000 vierkante meter kunnen een premie van 60 ver wachten. In antwoord op vragen over de woning toewijzing aan de probleemgebieden zei de staatssecretaris dat de toewijzing van 1500 woningen aan deze gebieden (500 minder dan in 1964) een voorlopig karak ter draagt. De regering wil eerst afwach ten hoeveel woningen de primaire en secundaire kernen zullen weten te be machtigen uit het contingent van 10.500 woningen dat beschikbaar is voor alle gemeenten waarin zich industrieën zul len vestigen. Mocht blijken dat de kernen onvoldoende hiervan hebben geprofiteerd dan zal per 1 juli 1965 nog een correctie ten behoeve van de kernen worden aan gebracht. Minister Andriessen voegde daaraan toe dat eind 1965 op deze wijze toch in ieder geval 2000 woningen naar de kerngemeenten zullen zijn gegaan. De heer Roolvink gaf in dit verband nog als zijn mening te kennen dat de kerngebie den eigenlijk voortdurend over een klein overschot aan woningen dienen te be schikken. Tijdens het debat werd vermeden de plaatselijke en gewestelijke belangen in de strijd te werpen. Slechts af en toe werd op een bepaald gewest een accent gelegd. Zo zei de staatssecretaris dat hij juist uit een oogpunt van de sterk aan gevochten continuïteit in zijn beleid ook de provincies Brabant en Limburg heeft meegenomen, „hoewel het voor die pro vincies niet zo urgent is als voor de an dere gebieden." De heer Assmann wees er nog op dat de aankondiging van het afvallen van verschillende kernen voor die kernen al een aantasting betekent van de moge lijkheid om in het kader van het beleid nog praktisch te kunnen werken. Dit geldt z.i. speciaal voor het noorden en voor Zeeland. Wat deze laatste provincie aangaat werd nog opgemerkt dat in het voorgestelde beleid alleen de „natte" industrialisatie aan haar trekken komt. Wa-t de algemene aspecten van het beleid betreft vroeg de heer Roolvink zich nog af waarom de middelen voor het regionale industriespreidingsbeleid zo gering moeten zijn (ruim 50 miljoen per jaar). „Hier is iets gaande van zeer groot belang voor een periode van tien tallen jaren." De Kamercommissie heeft op het ant woord van de bewindsman niet meer ge reageerd. Zij wacht de beloofde brief af. Pas dan zal blijken of de regering wer kelijk aan de ernstige bezwaren van de Kamer tegemoet is gekomen. (Advertentie) Samengesteld uit 27 geselecteer de overzeese tabakken. Heer lijk licht van trek. 10,3 cm3 dus: niet te lang, niet te kort, net goed. De enige senoritas die zo'n kwaliteit voor Vraag RIBAS. In de groene doosjes en blikjes. Ct biedt! GOES Voor de op 21 en 22 oktober te Goes te houden provinciale Zeeuwse Bakkers vak wedstrijden en tentoonstel ling van bakkerijbenodigdheden bestaat een zeer grote belangstelling. Het is dit jaar voor de vijfde maal, dat deze wedstrijden in Goes worden gehouden en het aantal inzendingen be draagt reeds meer dan 500. Een aantal, dat tevoren nimmer werd bereikt. Meer dan 100 inzendingen zullen te be zichtigen zijn van leerlingen van bak kerscursussen uit Zeeland en Brabant, terwijl alle beschikbare standruimte is verhuurd. Voor de bezoekers zal er veel te zien zijn. Niet alleen allerlei heerlijke brood- en banketprodukten doch ook tientallen taarten en sierstukken e.d. in vele soor ten, waarbij er zijn die zelfs verlichting nodig hebben. SCHERPENISSE De Algemene ver gadering van de Zeeuwse Polder- en Wa terschapsbond zal dit jaar in Scherpe- nisse worden gehouden en wel op 31 oktober a.s, in' het Hollandhuis. Op het programma staan onder meer twee in leidingen. Als eerste spreker zal mr. dr Th. F. J. A. Dolk het woord voe ren. De heer Dolk is directeur van de Unie voor Waterschapsbonden en hij zal spreken over het onderwerp „het fi nancieel bestel der waterschappen". Ir. W. de Beijl is de tweede inleider. Hij heeft als onderwerp „de toekomstige verkeersvoorzieningen in Zeeland". De heer De Beijl is hoofdingenieur-directeur van de Provinciale Waterstaat in Zee land. Het nieuwe gymnastieklokaal .in plan „Malta" van Zierikzee krijgt een ori ginele wanddecoratie. De kunstenaar A. S. M. Braat heeft een tegeltableau ont worpen, waarop figuren in allerlei gymnastische standen staan afgebeeld. Het glazuren van deze tegels was het werk van mevrouw Braat. Op de foto: de heer en mevrouw Braat nummeren de tegels, opdat de mannen van gemeentewerken bij het aanbren gen van het tableau op de halmuur niet in de war zullen komen. Enkele commissieleden waren van mening dat de premie- en prijsreductie- regeling zijn tijd heeft gehad. De heer Engels cKVP) zag liever een garantie stelling van overheidswege. De heer Joekes (WD) deed de suggestie te be sluiten de regeling over twee tot vier jaar af te schaffen en de daarna vrij te komen gelden te bestemmen voor een verbetering van de infrastructuur in de kerngebieden. Hieraan zou de mogelijk heid van incidentele steun aan gemeenten gekoppeld kunnen worden. De staats secretaris antwoordde dat hij de premie- cn prijsreductieregeling niet graag zou missen omdat zij in het kader van de EEG een erkende stimuleringsregeling is. Drs. Bakker deelde mede dat de rege- (Van onze correspondent) ZIERIKZEE In verband met het Bolsward gaat aanbinden, en waar over wij deze week reeds konden televisiespel, dat Zierikzee tegen berichten, is gisteravond op het stadhuis van Zierikzee een zestigtal dames en heren bijeen geweest om o.l.v. burgemeester F. Dijckmees- ter, te beraadslagen over de ko mende gebeurtenissen. Deze groep was samengesteld uit alle lagen van de bevolking. Als Zierikzee opdrachten moet gaan uitvoeren zal dit geschieden op het midden in de stad gelegen Havenplein, terwijl de „braintrust" daar dicht bij in het 's-Gravensteen zijn hoofdkwartier zal opslaan. De NCRV zal nog een keus maken uit een door Zierikzee opgegeven drie tal. Dit drietal zal a.s. woensdag in Bussum de tien vragen op Bols ward afvuren. Iedereen in de ver gadering was enthousiast bereid mee te werken om er het beste van te maken. Er zal een groep van 175 Zierikzeeënaars naar Bus sum worden gestuurd om een steun in de rug te zijn voor de vragen steller, die het alleen tegen alle Bolswarders moet opnemen. Lief hebbers voor deze tocht, die per bus wordt gemaakt, kunnen zich uiterlijk maandag a.s. op het stad huis opgeven. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Gistermiddag heeft mr. drs. H. Langman, secretaris van de N.V. Koninklijke Maatschappij De Schel de te Vlissingen, het ambt van buiten gewoon hoogleraar in de bedrijfsecono mie aan de Economische Hogeschool te Rotterdam aanvaard. Aan het slot van zijn inaugurele rede die zijn gedachten weergaf over de toekomst van de Ne derlandse scheepsbouw, zei mr. Lang man zich ervan bewust te zijn met het aanvaarden van het hoogleraarschap een dubbele taak op zich genomen te hebben. „Mocht mij evenwel te eniger tijd blijken dat een van beide schade lijdt dan zal ik niet aarzelen daaruit mijn conclusie te trekken en ik hoop dat u in dat geval mijn besluit zult willen eerbiedigen", aldus mr. Langman. Voorts gaf mr. Langman blijk van een grote erkente lijkheid ten opzichte van de directie van de N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, die haar secretaris heeft toe gestaan het ambt van hoogleraar te aanvaarden. „Ik hoop dat deze combi natie van theorie en praktijk, die voor mij persoonlek aan mijn diepste wensen tegemoet komt, ook voor ons bedrijf vruchtdragend zal blyken". Zich tot de studenten kerend zei mr. Langman er van overtuigd te zijn dat het vak bedrijfseconomie onontbeerlijk is voor de jurist die een carrière in het bedrijfsleven wil maken en hoogst nuttig voor de jurist die uit andere hoofde met het bedrijfsleven in aanraking komt. ,,Ik zal pogen u enerzijds begrip bij te bren gen voor het ondernemersbeleid en de factoren die daarop van invloed zijn en u anderzijds niet het gevoel te geven dat ik zou trachten u tot bedrijfseconomen op te leiden". Tevoren had mr. Langman de aan dacht van zijn gehoor gevraagd voor de situatie waarmee de Nederlandse scheepsbouw thans wordt geconfron teerd en voor enige moeilijkheden waar voor de scheepsbouwer, die plannen op lange termijn wil opstellen, zich ge plaatst ziet. In een markt waar kredietfaciliteiten, kwaliteit en levertijden naar de mening van de koper geen grote verschillen to nen, zal volgens mr. Langman de prijs de doorslag geven. Het initiatief tot prijsverlagingen is bijna steeds van de Japanse werven uitgegaan, die in 1963 dan ook bijna de helft van alle geplaatste opdrachten boekten. Het prijsniveau in de Nederlandse scheepsbouw ligt momen. teel 15 tot 20 procent onder de totale kosten. Men denkt daarbij nog de mate riaal- en directe arbeidskosten maar niet meer de kosten van leiding, staf, rente en afschrijving. Dit Nederlandse beeld vindt men in de hele Westeuropese scheepsbouw terug. Om het tekort te dekken moeten in het verleden gevormde reserves worden aangesproken of moe ten winsten worden aangewend, die be haald zijn met andere activiteiten (vooral scheepsreparatie). Aannemend dat Japan voorlopig nog wel met een lager kostenniveau dan Ne derland zal kunnen blijven werken, ging mr. Langman uitvoerig in op de vraag in hoeverre het onder deze omstandig heden verantwoord is tot investeringen in de Nederlandse scheepsbouw over te gaan Merkwaardig is dat, ondanks de stagnerende markt, hier en daar (Zwe den en Japan) grote vernieuwingsinves teringen worden gedaan. Het betreft hier de bouw van scheepsfabrieken, die bij een gelijke personeelsbezetting het dub bele van wat op de traditionele werven omgaat kunnen produceren. Deze ver groting van de efficiency wordt o.a. bereikt door een drastische beperking van het interne transport en een consequente overgang van een ambachtelijke op een industriële produktiewijze. Mr, Langman was van mening dat men 'voor het doen van diepte-investe ringen wel over een grote dosis optimis me inzake de toekomst van de traditi onele werven moet beschikken. Volgens hem is het een teken van wijs beleid dat de meeste ondernemers zo snel mo gelijk hun bedrijf trachten om te scha kelen op produkten die een beter rende ment op het geïnvesteerde vermogen beloven op te leveren. Op lange termijn zag mr. Langman een ontwikkeling in de richting van een aantal zeer kapitaal intensieve werven waar op den duur nagenoeg alle schepen, groter dan onge veer 40.000 ton draagpermogen, gebouwd zullen worden. Van de bestaande lbu werven, die schepen groter dan 5000 ton bouwen, zal z.i. een deel zich gaan toe leggen op speciale schepen (waarvan de produktie niet goed in scheepsfabrieken past) een deel zal op den duur verdwij nen óf op het ogenblik waarop grote ver vangingen moeten plaats hebben die niet meer gefinancierd kunnen óf wan neer de ontwikkeling van andere pro dukten het mogelijk maakt de bouw van schepen stop te zetten; een deel tenslotte zal de produktie op de traditionele wij ze blijven voorzetten en de verliezen, die daarbij geleden worden, compense ren door winsten en andere activiteiten. Ook kan men zich, volgens mr. Lang man, een middelgrote werf of groep van werven indenken, die zal besluiten een scheepsfabriek voor middelgrote schepen te bouwen, flexibel genoeg om een aantal verwante typen schepen aón te kunnen Mr. Langman zag de ontwikkeling van de scheepsbouw gaan in de richting van het ontstaan van tien tot vijftien grote scheepsfabrieken, die een homogeen produkt zullen aanbieden, en een aantal kleinere bedrijven dat zich aan de prijs vaststelling van de groten zal confor meren. Daardoor komt dan volgens mr. Langman althans de mogelijkheid in zicht dat de prijs weer op een redelijk niveau zal worden teruggebracht. Kan men nu als econoom de onderne mer adviseren een scheepsfabriek, al dan niet op verkleinde schaal, te enta meren? zo vroeg mr. Langman zich af. Zijn antwoord hierop was dat in be drijfstakken als de luchtvaart en de scheepsbouw er vooralsnog niet veel kans is dat de econoom op de stoel van de ondernemer gaat zitten. Hij conclu deerde dat veelal bij werkelijk belang rijke en moeilijke beslissingen „de den kers terug treden en de doeners hun voor de denkers ondoorgrondelijke be slissingen nemen". Moge die wetenschap de denkers steeds tot bescheidenheid stemmen, aldus prof. mr. drs. H. Lang- Prof. mr. drs Langman is op 23 februari 1931 te Akkrum (Friesland) geboren. Hij studeerde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Zijn rechtenstudie voltooide hij in 1950. Hij was toen 19 jaar oud. Drie jaar later beëindigde hij reeds zijn studie economie. Sedert begin 1955 is prof. Langman in dienst by de N.V. Ko ninklijke Maatschappij De Schelde tc Vlissingen. In 1959 werd liy secre taris van deze N.V. Nog maar 33 jaar oud volgde zijn benoeming tot buitengewoon hoogleraar aan de Economische Hogeschool te Rotter dam. Prof Langman is ook secreta ris van het Departement Zeeland van de Maatschappij voor Nijver heid en Handel. OP 23 OKTOBER IN GOES: GOES De Stichting Zeeuws Kamer orkest zal op vrijdag 23 oktober a.s. in De Prins van Oranje alhier een concert geven. De avond zal worden geopend met La Follia van Geminiani, dat gecompo neerd is op een thema van Corelli. Daar na zal Gerard Hettema, violist van het Concertgebouworkest, het vioolconcert van Tartini ten gehore brengen. Vervol gens zal het DVivertimento voor strijk orkest van Haydn worden uitgevoerd. Het concert zal worden besloten met de Schweizer Sinfonie voor strijkorkest van Mendelssohn. (Advertentie) en bestel tijdig! Opgeheven wegens gebrek aan actief is het faillissement van W. H. F. Kluijt- mans, terrazzo- en mozaïekwerker, v.h. Graafseweg 13, 's-Hertogenbosch, thans Osseweg 51 in Heesch. Geëindigd door het verbindend wor den van de enige uitdelingslijst met een uitkering van 26,8322 procent aan conc. ered. is het faillissement van C. W. Wolf, elektricien, Noordstraat 57, Middelburg, Op 30 september is aan A. de Ruiter timmerman. Oud-Bon.dijk 32 in Strijen definitief surseance van betaling ver leend voor de tijd van l'b jaar, ingaande 10-6-'64. Bewindvoerder is mr. G. Th. A. baron van Lynden, Oranjepark 7, Dor' drecht. te Rome bijeen geweest om te zien of er nog wat droog hout te sprokke len valt om het smeulend vuurtje on der de Europese pot wat op te laten leven. Men heeft daarbij, zij het met aarzeling de takken opgeraapt, die Paul Henri Spaak onlangs heeft aan gewezen. De Belgische premier Lefèvre bleek een zo warm pleitbezorger van Spaaks zoveelste free-lance plan, dat men de indruk kreeg, dat het hele Bel gische kabinet er achter staat. Zoals men weet wil Spaak de zes landen van klein-Europa voor drie jaren in een proefklas zetten om te leren hoe men zich politiek kan ver enigen. Het plan is een onmiskenbare tegemoetkoming jegens De Gaulle en het wordt daarom met zoveel argwaan bekeken. Lefèvre heeft nu gepro beerd om een beetje achterdocht weg te nemen door te stellen dat Spaak tenslotte niets anders wil dan de pro blemen der Europese samenwerking op pragmatische wijze aanpakken. Zo'n aanpak draagt de schijn tot niets te verplichten, maar het zou toch wel lichtvaardig zijn al te veel op de schijn af te gaan. Ook zonder zich te verbinden kan men immers door de ontwikkeling in een hoek worden ge drongen, waar men moeilijk meer uit komt. Dat verklaart de duidelijke aar zeling, waarmee de Nederlandse dele gatie in Rome zich achter de con clusie heeft gesteld, dat de zes re geringen op korte termijn om de groene tafel zullen moeten gaan zit ten om een vorm van politieke samen werking op te zetten. Zij heeft de voor waarde gesteld, dat in zo'n club nie mand een veto zou mogen uitspreken tegen toetreding van nieuwe leden. Bovendien wees zij op het gevaar, dat een nieuwe Europese ministerraad wordt ingesteld, die slechts eenstemmig zal kunnen besluiten, juist nu we na deren tot het punt, waar de bestaande verdragen besluiten van een meerder heid mogelijk gaan maken. Deze be sluitvaardigheid van een meerderheid is het meest typische kenmerk van de boven-nationale structuur der be staande gemeenschappen. Eerst als in deze gemeenschappen het vetorecht vervalt wordt zij werkelijk supra-na- tionaal. De Gaulle heeft al zacht te verstaan gegeven, dat hij verdrag of geen verdrag niet zal toestaan, dat Europa deze nationaliteitsbarrière zal doorbreken. Het is niet waarschijn lijk dat het verzet der Nederlandse Europese beweging hem van dit voor nemen tot verdragschennis zal afhou den. Maar het valt toch wel toe te juichen, dat zo duidelijk wordt gesteld, dat een aanslag op het leven van de samenwerking wordt gepleegd. Qrote steden dreigen op vele plaatsen in het ons omringende buitenland te worden tot moeilijk bewoonbare steenwoestijnen. Wie de monsterlijke agglomeratie van het Ruhrgebied door kruist, kan er de lucht soms snijden. Men zou zo denken, dat planologen er verstandig aan zouden doen, alle mid delen te baat te nemen om de groei van nieuwe miljoenen-steden te voor komen en tijdig tot gezonde spreiding van de bevolking over te gaan. Maar de toon, die zij aanslaan, is vaak an ders. Men speurt in hun woorden nog al eens spijt over het feit, dat onze grote steden zo weinig groeikans meer hebben. Thans weer op een congres voor openbare gezondheidszorg in En schede. Daar werd onderzocht waaraan de recentelijk in ons land opgetreden stagnatie in de groei der grootste ste den te „wijten" is. Wij vragen ons af waarom men voor dit verschijnsel niet dankbaar is. We hebben enkele ste den in ons land, die er naarstig naar streven het predikaat „miljoenen-stad" te verwerven. Is daarmee de bewoner van die steden gediend? Reeds is in de betrokken steden de toestand op het gebied der luchtvervuiling dusdanig geworden, dat hij bezorgde aandacht vraagt. In toenemende mate ziet men mensen, die het wonen in deze steen kolossen met ongunstige zenuwen moe ten betalen, uitvlucht zoeken in week end-huizen of bij gebrek aan deze, langs de bermen van de wegen. Dat moet de planologen te denken ge ven. Bepaalde concentraties van bedrij vigheid op „bevoorrechte" plaatsen zijn in onze maatschappij onvermijdelijk. Maar wanneer men de onverminderde trekkracht der potentiële miljoenen steden ziet, dan vraagt men zich toch wel af, of er voldoende gedaan wordt om de overvloed aan bevolking aan werk te helpen in die delen van het land, waar men nog een stukje natuur rondom zich kan vinden. De staatssecretaris weet nu dat zijn beleid door de Tweede Kamer niet zal worden geaccepteerd. Hoewel met fikse tegenzin is de staatssecretaris zo verstandig geweest niet teveel tegen de storm in te lopen. Er zijn ook nog andere actuele economische zaken (o.a. met betrekking tot de middenstand) die de Kamer niet lekker zitten. Het opwekken van teveel weerstand zou voor hem en mogelijk voor de minister wei eens akelige gevolgen kunnen heb ben. De toezegging van de staatssecreta ris dat hij en het kabinet het voorge stelde regionale industriespreidingsbe leid nog eens rustig zullen overdenken kwam daarom niet onverwacht. Het lijkt ook niet voorbarig te voorspellen dat er een wezenlijke verandering in het beleid zal worden aangebracht. Dit zal ons in ieder geval bijzonder aangenaam zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3