Kleine BMW-modellen met hydrolastic vering 0 m TAMARA VOETBALT! De Kerk weet zelf niet hoe klerikaal zij is Chrysler introduceert vele nieuwe wagens 0 BESPIEGELINGEN OVER EEN SCHEMA De leek geen zendeling in een heidense wereld GOLDEN FICTION Te organisatorisch 15 Nieuwe Vauxhali Peugeot Snel Tips-tips-tips-fips Nat. Kath. Thuisfront op de televisie Ontdek de nieuwe meinier van slapen Het evangelie is dynamisch U kunt 'n Amerikaan roken.. U kunt ook 'n Virginia roken... Voor rokers met een eigen stijl Maar u kunt ook een eigen stijl kiezen: de onvergelijkbare Golden Fiction melange lit Waar de keizer te voet gaat mag best de koninklijke rol hangen die juist nu zo democratisch geprijsd is! Een vorstelijk zacht, Zweeds comfort met m-e-e-r velletjes en nog v-e-e-l m-e-e-r zachtheid De extra dikke King Size rol K met vijfhonderd (500!) velletjes 58 cent In witrose, geel en groen verkrijgbaar Zacht en héééél veel papier DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 9 OKTOBER 1964 De kleine BMC-modellen, de Austin Seven, Morris 850 en twee Coöperversies worden nu uitge rust met de hydrolastic vering van het 1100 type. Ook de luxeuze uitvoeringen van de Mini's, de Wolseley Hornet en de Riley Elf gaan hierop over. Het comforta bel rijden in deze lilliputters, die populair zijn geworden wegens het betrekkelijk ruime interieur („klein uitwendig-groot inwen dig") en de goede rijkwaliteiten, is met de vloeistof-rubbervering verzekerd. De prijs wordt iets hoger. Van de Mini's wordt M gezegd dat ze even ruim en competent zijn als wa- gens van grotere afme- tingen. Thans kan men ook het comfort erbij voegen. De BMC'tjes gaan nu ook even soepel over de weg. Een voordeel van de hydrolastic is dat men niet meer met schok- brekers heeft te maken. R Ook de remmen zijn ver- ua| beterd. Er zijn nu dub- WIIB bele remschoenen, zoals reeds bij de Wolseley en Riley-versie het geval was. De pedaaldruk is geringer gewor den en het effect groter. De wagen heeft tevens een nieuwe diafragma-koppe ling gekregen, die de pedaaldruk ook verlicht. De versnellingsbak heeft ook enkele verbeteringen ondergaan. Ver dere detailwijzigingen: ontsteking en starter zijn in één contactslot gecom bineerd. Er is een nieuwe interieur lamp gekomen, die werkt op een openen en sluiten van de portieren. De spie gel werd „getint" tegen verblinding. hiervan hebben dit jaar de Monte Car- Er was ook een 1071 cc uitvoering van z.g. stofverband, zoals dit bij andere merken wel het geval is. Er was ook een 1071 cc uitvoéring van de Cooper ,,S", maar deze is niet meer in produktie. Een verrassing op de Parijse auto salon was de introductie van een nieu we Vauxhali Cresta-Velox model, met een 3,3 liter zescilinder motor van 128 pk onder de kap. Er is ook een nieu we, 4-versnelIingsbak in gekomen. Het interieur is gemoderniseerd en ver fijnd, o.a. met aparte voorzetels, die met achterover geklapte rugleunin geen een slaapbank vormen. De wagen heeft schijfremmen op de voorwielen. De carrosserievorm onderging enkele veranderingen. Een nieuwe Engelsman is ook het gewijzigde model van de Singer Vogue van het Rootes-concern. Het koetswerk heeft zachtere, vloeiender lijnen ge kregen. De 1,6 liter motor heeft meer p.k.'s gekregen: 84 in plaats van 62. De topsnelheid ligt bij 140 km-u. De Peugeot 1965 modellen zijn ver beterd. Het vermogen van de 404 ben zinemotor is met 4 pk verhoogd tot 76 pk terwijl de 404 inspuitmotor van 85 op' 96 pk is gekomen. De top van deze laatste ligt nu boven 160 km-u. en er worden speciale snelheidsbanden op gemonteerd. Ook het remsysteem werd verbeterd. De voorwielen zijn voorzien van zogenaamde „thermostable" rem men, ondersteund door een rembe- krachtiger. Dit zijn een geperfectio neerd soort trommelremmen. De con ventionele maar degelijke Franse fa briek heeft nog bedenkingen tegen schijfremmen. NSU werkt thans aan een nieuwe per sonenwagen met Wankelmotor. Moge lijk wordt deze op de autotentoonstel ling in Frankfort 1965 gepresenteerd. Intussen is de produktie van de NSU- Spider, waarin de wankel debuteerde, begonnen. Voorlopig komt er één exemplaar per dag klaar. Tot eind volgend jaar zullen er een 5000 van in de roulatie zijn. De nieuwe Fiat 850 is, nadat hij in zijn geboorteland Italië de kinderziek ten heeft doorgemaakt, op de markt gekomen. Hoewel hij veel op de „600" lijkt heeft dit model toch iets anders en vooral iets meer. We hopen er spoe dig uitvoerig op terug te komen. De pk-tovenaar Abarth heeft de Fiat 850 al onder handen gehad en er een spor tieve versie van gemaakt: de Abarth 0T 1000, met een tot 1000 cc ver grote motor, die 54 pk bij 5200 omw.- per min. levert. De topsnelheid ligt bij 160 km-u. De wagen weegt 650 kS. De Mustang van Ford wordt goed verkocht. Ruim drie maanden nadat de produktie was gestart waren er een 120.000 stuks van deze Amerikaan se sportwagen verkocht. Ford houdt in het eerste produktiejaar rekening met een verkoop van rond 400.000 Mustangs. Voor het snelle werk heeft BMC, zo als bekend, de Cooperversies gelan ceerd. De „gewone" heeft onder de kap de 998 cc korteslag Coopermo- tor, die een top van 150 km per uur heeft. Dit type voor het zogenaamde „sportieve toerisme", heeft nader hand nog twee uiterst snelle rally uitvoeringen boven zich gekregen, de Austin-Morris Cooper ,,S" met resp. een 970 en 1275 cc motor, en 65 en 75 pk. De snelste Mini is goed voor een topsnelheid van ruim 160 km per uur. Hij accelereert van 0 - 100 km-u in nauwelijks 11 seconden en tot 125 km-u in 20 sec. Opgevoerde versies TIPS kunnen, dit als antwoord op een desbetreffende vraag van de heer de B. te Breda (nog) niet in boekvorm of anderszins ter beschikking worden ge steld. Mocht de belangstelling voor „gebundelde" tips echter uit bredere kring blijken dan zal dit beslist over wogen worden. Mocht tot uitgaaf wor den overgegaan dan zal dit u persoon lijk worden meegedeeld. Voorlopig zult u zich dus nog met een knipselboek moeten behelpen. INDIEN uw automobielinstallatie is voorzien van een z.g. massaschakelaar dan mag u er wel om denken deze schakelaar gedurende het rijden nooit „af" te zetten. Niet dat de motor daar door zou gaan stilstaan, maar er is een zeer grote kans dat de dynamo en de spanningsregelaar defect kunnen ra ken en dit resulteert in een vrij kost bare reparatie. PAS er voor op de „filtering" van de motorolie niet te verwaarlozen. Zelfs de allerbeste olie vervuilt door zuren, water, lakachtige stoffen, metaalslijpsel, benzine etc. Het tijdig (zie uw onder- houdsboekje) vernieuwen c.q. reinigen van het oliefilterelement is dan ook beslist geen werkje dat u alsmaar uit kunt stellen. SPAN de snaar die de dynamo aan drijft nooit te strak want anders kost u dit vandaag of morgen een dynamo- lager. Als u de snaar in het midden tussen de snaarschijven circa 2 cm heen en weer kunt bewegen dan is de snaar spanning net goed. U VRAAGT MAAR Mevrouw K. te Oosterhout heeft sinds het voorjaar een VW-personenauto, die ook s nachts buiten staat geparkeerd. Al enige weken, zo schrijft zij, blijft het rode lampje dat aangeeft of de bat terij al dan niet geladen wordt, 's mor gens na het starten en wegrijden, nog een paar honderd meter min of meer branden. Dan dooft de lamp en gaat verder de hele dag ook prompt na het starten weer uit. Mijn vraag is nu. hoe of dat mogelijk is en of het kwaad kan. Dat het z.g. laadcon trolelamp je in fle herfst en in de winter na het starten met direct uitgaat is te wijten aan condensvocht op de collector van het ynamoanker. Pas nadat dit vocht van «JUS i or (door borstels en de SSlei)untvliedende kracht) is ver- m£lc q/ is opgedroogd door de zal de dynamo stroom leveren- Kwaad kan dit £w n ™ant anders had rte hierin voorzien door het aanbrengen PARIJS De sportieve Plymouth Barracuda en de veelzijdige, voor al lerlei karweitjes, ook in terrein te ge bruiken Farmobil worden door Chrys ler International voor Frankrijk geïn troduceerd op de 51e Parijse tentoon stelling van personenauto's en be drijfswagens. De twee nieuwe Chryslerprodukten zijn de hoogtepunten van de expositie van zeventien wagens, waarmee Chrys ler International in twee verschillen de hallen in totaal vijfhonderd vier kante meter in beslag neemt. Negen 1965-er personenauto's zullen te zien zijn in Hal C op de stands 57, 58, 59 en 60. Acht van de nieuwste bedrijfs wagens die over de gehele wereld wor den verkocht, worden tentoongesteld in Hal R op stand 6. Op de stands voor personenauto's wordt een metaal-gouden Barracuda gepresenteerd op een ronddraaiend plateau. De expositieruimte bestaat uit een hoog en een laag gedeelte. Zij is gestoffeerd met een Chrysler-blauw tapijt. In de vloer verzonken licht bakken zetten de auto's in het zonnetje en bakenen tegelijkertijd de gangpa den rond de wagens af. De Plymouth Barracuda is nog niet eerder tentoongesteld in Europa. Het is een sportieve versie van de Valiant. Vooral de lijn van het achterste stuk van het dak suggereert snelheid. De auto heeft dezelfde wielbasis als de Valiant. Het interieur onderscheidt zich door twee verstelbare kuipstoelen voor. De daarop lijkende zitting ach terin kan worden weggeklapt, zodat er, samen met de kofferbak, een 2.13 me ter lange bagageruimte ontstaat. De lijnen van het koetswerk worden voor een groot deel bepaald door het 1,34 vierkante meter metende achterraam, de grootste achterruit die ooit werd ge bruikt voor een auto, die in serie- produktie wordt gemaakt De Barra cuda kan worden gelevérd in vele combinaties van motor en transmis sie naar keuze. Chrysler International exposeert in de afdeling personenauto's verder een bronskleurige Plymouth Valiant V-200 vierdeurs sedan, een Plymouth Fury vierdeurs hardtop, een Plymouth Sport Fury tweedeurs hardtop, een witte Dodge Dart combinatiewagen, een blauwe Dodge Dart tweedeurs hard top een goudkleurige Dodge Monaco tweedeurs hardtop, een rode Chrysler 300 cabriolet en een turquoise Chrysler New Yorker vierdeurs hardtop. Op de bedrijfswagenafdeling van de Parijse Salon biedt Chrysler Interna tional twee premières: de Farmobil en de nieuwe compact vrachtwagen Dod ge A-100. De Farmobil is een uniek, veelzij dig bedrijfsvoertuig dat zowel op ge baande als ongebaande wegen kan wor den gebruikt. De wagen, me: zijn on afhankelijke vierwielophanging 'en de motor achterin, werd ontwikkeld, voor UTRECHT Ter voorbereiding van de jaarlijkse kerkdeurcollecte op zondag 11 oktober heeft Nationaal Katholiek Thuisfront een korte film laten maken over het werk onder de militairen, dat Thuisfront financiert. Deze film is vrij dag 9 oktober op het beeldscherm te zien van 19.55 tot 20.00 uur. gebruik in landen, waar goedkoop transport noodzaak is. De Farmobil kan worden voorzien van vele koets werken, waardoor hij kan worden ge bruikt voor vele uiteenlopende taken. Er zullen twee complete Farmobils worden tentoongesteld, een in stan daarduitvoering en een met een gedeel telijke canvas ombouw. Drie specia le koetswerken, die kunnen worden gemonteerd op het onderstel van de Farmobil, maken dit deel van de ex positie compleet. De nieuwe kleine Dodge truck, die in februari in de produktie komt, is een handig, gemakkelijk manoeu- vreerbaar voertuig, dat werd ontwor pen voor zwaar werk. zuinig in het gebruik is en de traditionele betrouw baarheid van Dodge bezit. Het front- stuurvoertuig heeft een wielbasis van 2,31 meter en een vlakke laadvloer die een ongebruikelijk grote ruimte zes kubieke meter biedt voor lading of passagiers. De Dodge A-100 wordt tentoongesteld als bestelwagen, als bus en als pick-up truck Drie Dodge trucks de WM-300, de D-400 en de WM-500 maken de ex positie van Chrysler International be drijfswagens compleet. (Advertentie) (Advertentie) Ontdek de Erres Elektro deken. Onder een veder» licht dek slaapt u 20 ge zond en comfortabel als u dat altijd -wenste. Elke Erres deken is gegaran deerd. betrouwbaar, veilig en degelijk want achter uw Erres elektrodeken staat meer dan 15 jaar ervaring. ELEKTRODEKENS vanaf f. 92,50" Tamara Press, de Russische atlete, die bij de spelen van Rome, twee de bij het discuswerpen en eerste bij het kogelstoten werd, amuseer de zich in Tokio met een partijtje voetbal. (Van onze Concilieredacteur dr. A. v. d. Weijer) ROME Zal de Kerk zich kunnen bevrijden uit de greep van het klerikalisme, waarin zij al eeuwen gevangen zit? Zal zij de leek volkomen in ere herstellen? En zal zij daarmee de kloof kunnen overbruggen, die er nog altijd gaapt tussen het klerikale wereldje aan de ene en het gewone leven der mensen aan de andere kant? Dat is de vraag, die deze week boven het Concilie hangt en die het lot van de Kerk voor de komende tijd zal gaan bepalen. Het is werkelijk de hoogste tijd, omdat de kloof zo breed en zo diep is, en om dat zij menselijkerwijs gesproken alleen maar breder en dieper wordt. Zijn de bisschoppen die zich nu over het leken- apostolaat gaan beraden, zich werkelijk van dit gevaar bewust? Is het echt tot hen doorgedrongen hoe klerikaal de Kerk wel is, hoe geïnteresseerd in bin- nen-kerkelijke zaken, hoe links wan neer zij met de wereld in contact komt? Zeker, het ontbreekt hun niet aan goede wil. Zij beschouwen de leek echt niet langer als de gelovige, die maar vier plichten heeft: geloven, bidden, gehoor zamen en betalen. Maar begrijpt zij ten volle, waarom het gaat? En zullen zij dus de doorbraak kunnen forceren, welke absoluut nodig is? Vragen, die wij met zonder meer met ja durven beantwoor den. Het schema over het leken-apostolaat zou men een afspiegeling van deze men taliteit kunnen noemen. Het wil wel, maar het kan nog niet. Het springt wel, maar het haalt de overkant niet. Het is een vrij mager geval, dat niemand tot enthousiasme zal kunnen brengen. Nu aanvaarden wij graag het excuus dat de beste gedeelten naar andere schema's zijn overgegaan. Laten we de tekst van het schema eens rustig bekijken en haar toetsen aan enkele vragen, die, naar wij aannemen, de vragen van de leken zijn. Allereerst: waarin zal het lekenapostolaat bestaan? Het schema geeft op dit punt echt wel bevrediging. Het begint met te stellen, dat ieder lid van de Kerk, door het feit van zijn lidmaatschap zelf, tot aposto laat geroepen is en dat deze roeping even wijd en even breed is, als de roeping van de hele kerkgemeenschap. Men kan het lekenapostolaat dus niet omschrijven door bepaalde objecten aan te wij.zen en te zeggen: dit is lekenapostolaat en dat niet. De leek heeft deel aan alles wat de Kerk doet: aan liturgie, aan bestuur, aan prediking, aan geloofsverdediging, aan heiliging van de wereld. Alleen doet hij het altijd op zijn eigen wijze. Hiermee valt in beginsel de opdeling van het apostolaat in twee sectoren, de sector waarin de clerici zich uitsluitend mogen bewegen en de sector van de leken. Beiden hebben samen maar één arbeidsterrein, zo wijd als de wereld. En beiden bewerken dit als een on scheidbaar duo, ieder op zijn eigen wijze, ieder met zijn eigen talenten, maar zonder ooit elkaar los te laten, zonder ooit gescheiden wegen te gaan. Na dit vooropgezet te hebben, pro beert het schema zeer concreet aan te geven wat de typische lekeninzet zal zijn, eerstens bij de uitbouw van de Kerk zelf en vervolgens bij het werk aan de wereld. Deze onderscheiding is voor een dui delijke behandeling van de materie wel noodzakelijk, alleen moet men perma nent bedacht zijn op het gevaar dat Kerk en wereld als twee grootheden buiten el kaar komen te staan. Dat de Kerk ge zien wordt als een bolwerk en de wereld als een terrein' dat vanuit dit bolwerk voor Christus gewonnen moet worden. Het schema onderschrijft deze visie on getwijfeld' niet, maar het gebruikt soms uitdrukkingen die in deze richting zou den kunnen wijzen. Waarom onvergelijkbaar? De tabakken van Golden Fiction zijn meer uitgerijpt, warmer van kleur en dus zachter van smaak. Ze worden niet gesausd. Geen extra aroma wordt toegevoegd. Alleen GF heeft deze aparté, pure melange. Voor rokers met een eigen smaak. EEM1AUREN3 PROOUKT Bij de bouw van de Kerk, aldus de ontwerptekst, kan het werk van leken niet gemist worden. Zeker momenteel niet, nu velen van de Kerk zijn losgeraakt en zij geconfronteerd wordt met de uiterst gecompliceerde eisen van het moderne leven. Deze uitspraak is op zich wel juist. Toch suggereert zij nog enigszins dat het eigenlijk werk aan de clerici zou zijn toevertrouwd en dat de leken deze clerici moeten helpen. Boven dien wordt te weinig benadrukt dat de opbouw van de Kerk het hele binnen kerkelijke leven omvat en deze opbouw in zijn geheel de vrucht moet zijn van opnieuw de tekst, is de christelijke ver een bestendige samenwerking tussen klerici en leken, waarbij ieder geres pecteerd wordt in zijn eigenheid en. ge waardeerd om zijn onherhaalbare bij drage. Lekenapostolaat is niet alleen mensen bekeren, het is ook deelnemen aan de liturgie. Opbouwende kritiek le veren. De Kerk openbreken voor de men selijke waarden. Het evangelie vertalen in eigentijdse categorieën. Oplossingen zoeken voor morele moeilijkheden van de moderne mens en nog tal van andere dingen meer. Het is helpen de Kerk tot haar volle gestalte te brengen. De tweede opgave van de leek, aldus nieuwing van de wereldlijke orde. Hoe wel ook deze opgave aan heel de Kerk gegeven is, hebben de leken hier een bijzondere rol te vervullen, omdat zij meer dan welke clericus ook, in onmid dellijk contact met de wereld leven. Zij dienen zich daarbij volledig aan te pas sen aan de wetten, die het profane leven nu eenmaal beheersen. Van de andere kant moeten zij zich bij alles laten in spireren door de geest van het christen dom en deze aldus geleidelijk in de wereld binnendragen. pok deze opvatting is in beginsel wel juist. Alleen wordt nog teveel de sug gestie gewekt, dat de leken opereren vanuit een Kerk die als een bolwerk in een heidense wereld staat. Daar moeten zij zich volzuigen met heiligheid, om de ze vervolgens in de wereld binnen te dragen, alsof er in het profane leven zelf geen heiligheid te vinden zou zijn. Alsof zij daar van buitenaf zou moeten worden ingebracht. De leek wordt, alle goede bedoelingen ten spijt, toch nog te veel gezien als een zendeling in een heidense omgeving en te weinig als een man van de wereld, die heiligend werkt op zijn eigen terrein. Vervolgens spreekt het schema uit voerig over de organisatorische vormen, waarin beide soorten van lekenaposto laat verricht zullen moeten worden. Wij noteerden als een winstpunt, dat de monopoliepositie van de Katholieke Actie voor zover nog aanwezig, wordt doorbroken en dat alle mogelijke an dere vormen van georganiseerd leken apostolaat worden aanvaard. Zelfs wordt hier en daar het lidmaatschap van niet-katholieke verenigingen aan bevolen. Toch hebben we twee bezwaren. Ten eerste, dat er in dit schema over leken apostolaat veel te organisatorisch wordt gedacht. Men heeft beslist te weinig oog voor het goede en opbouwende werk dat door talloze leken wordt gedaan op de plaats waar ze staan, zonder lid te zijn voor welke vereniging dan ook. Men denkt, als men over lekenapostolaat spreekt, direct aan parochiële, inter parochiële, bisdommelijke, nationale or ganen. Men wil zelfs een Romeins, een eigen-Romeins topsecretariaat, opdat al les toch maar degelijk en goed over koepeld zou zijn. Op die manier dreigt men een apparaat in het leven te roepen, dat ergens ver boven de werkelijkheid uit een eigen bureaucratisch bestaan zou gaan leiden. Zou het niet veel beter zijn de zaak van onderop te laten beginnen? En maar eens af te wachten in hoeverre al die apparaten werkelijk nodig zullen zijn? Vervolgens zal men moeten oppas sen, via al deze organisaties de leek niet opnieuw in het klerikale straatje te trek ken. Het gevaar zit er dubbel en dwars in. Ongetwijfeld erkent het schema de mogelijkheid, dat de bepaalde organische verbanden door leken zelf in het leven worden geroepen en door leken zelf wor den geleid. Maar het vermeldt ook andere mogelijkheden, namelijk dat de hiërarchie, middels een zogenaamd „mandatum" of via een „canonieke zen ding" een deel van de verantwoordelijk heid aan zich trekt. Wij willen niet a priori ontkennen, dat. dergelijke in grepen hier en daar nuttig kunnen zijn, maar wel waarschuwen tegen een her haald gebruik van deze methodiek. Laat de Kerk zich goed bewust zijn, dat heel veel leken sowieso, al weinig voelen voor een georganiseerd apostolaat. En dat zij helemaal „niet thuis" zullen geven, wanneer zij ook nog aan het klerikale handje moeten, lopen. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 21