Kleine BMW-modellen
met hydrolastic vering
0
m TAMARA VOETBALT!
De Kerk weet zelf niet
hoe klerikaal
zij is
Chrysler introduceert
vele nieuwe wagens
0
BESPIEGELINGEN OVER EEN SCHEMA
De leek geen zendeling
in een heidense wereld
GOLDEN
FICTION
Te organisatorisch
15
Nieuwe Vauxhali
Peugeot
Snel
Tips-tips-tips-fips
Nat. Kath. Thuisfront
op de televisie
Ontdek de nieuwe
meinier van slapen
Het evangelie
is dynamisch
U kunt
'n Amerikaan roken..
U kunt ook
'n Virginia roken...
Voor rokers met een eigen stijl
Maar u kunt ook
een eigen stijl kiezen:
de onvergelijkbare
Golden Fiction melange
lit
Waar de keizer
te voet gaat
mag best de
koninklijke rol
hangen
die juist nu
zo democratisch
geprijsd is!
Een vorstelijk
zacht, Zweeds
comfort met
m-e-e-r
velletjes en nog
v-e-e-l m-e-e-r
zachtheid
De extra dikke
King Size rol K
met vijfhonderd
(500!)
velletjes
58 cent
In witrose, geel
en groen verkrijgbaar
Zacht
en héééél
veel papier
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 9 OKTOBER 1964
De kleine BMC-modellen, de
Austin Seven, Morris 850 en twee
Coöperversies worden nu uitge
rust met de hydrolastic vering
van het 1100 type. Ook de luxeuze
uitvoeringen van de Mini's, de
Wolseley Hornet en de Riley Elf
gaan hierop over. Het comforta
bel rijden in deze lilliputters, die
populair zijn geworden wegens
het betrekkelijk ruime interieur
(„klein uitwendig-groot inwen
dig") en de goede rijkwaliteiten,
is met de vloeistof-rubbervering
verzekerd. De prijs wordt iets
hoger.
Van de Mini's wordt
M gezegd dat ze even ruim
en competent zijn als wa-
gens van grotere afme-
tingen. Thans kan men
ook het comfort erbij
voegen. De BMC'tjes gaan
nu ook even soepel over
de weg. Een voordeel
van de hydrolastic is dat
men niet meer met schok-
brekers heeft te maken.
R Ook de remmen zijn ver-
ua| beterd. Er zijn nu dub-
WIIB bele remschoenen, zoals
reeds bij de Wolseley en
Riley-versie het geval
was. De pedaaldruk is geringer gewor
den en het effect groter. De wagen heeft
tevens een nieuwe diafragma-koppe
ling gekregen, die de pedaaldruk ook
verlicht. De versnellingsbak heeft ook
enkele verbeteringen ondergaan. Ver
dere detailwijzigingen: ontsteking en
starter zijn in één contactslot gecom
bineerd. Er is een nieuwe interieur
lamp gekomen, die werkt op een openen
en sluiten van de portieren. De spie
gel werd „getint" tegen verblinding.
hiervan hebben dit jaar de Monte Car-
Er was ook een 1071 cc uitvoering
van z.g. stofverband, zoals dit bij
andere merken wel het geval is.
Er was ook een 1071 cc uitvoéring
van de Cooper ,,S", maar deze is niet
meer in produktie.
Een verrassing op de Parijse auto
salon was de introductie van een nieu
we Vauxhali Cresta-Velox model, met
een 3,3 liter zescilinder motor van 128
pk onder de kap. Er is ook een nieu
we, 4-versnelIingsbak in gekomen. Het
interieur is gemoderniseerd en ver
fijnd, o.a. met aparte voorzetels, die
met achterover geklapte rugleunin
geen een slaapbank vormen. De wagen
heeft schijfremmen op de voorwielen.
De carrosserievorm onderging enkele
veranderingen.
Een nieuwe Engelsman is ook het
gewijzigde model van de Singer Vogue
van het Rootes-concern. Het koetswerk
heeft zachtere, vloeiender lijnen ge
kregen. De 1,6 liter motor heeft meer
p.k.'s gekregen: 84 in plaats van 62.
De topsnelheid ligt bij 140 km-u.
De Peugeot 1965 modellen zijn ver
beterd. Het vermogen van de 404 ben
zinemotor is met 4 pk verhoogd tot
76 pk terwijl de 404 inspuitmotor van
85 op' 96 pk is gekomen. De top van
deze laatste ligt nu boven 160 km-u. en
er worden speciale snelheidsbanden op
gemonteerd. Ook het remsysteem werd
verbeterd. De voorwielen zijn voorzien
van zogenaamde „thermostable" rem
men, ondersteund door een rembe-
krachtiger. Dit zijn een geperfectio
neerd soort trommelremmen. De con
ventionele maar degelijke Franse fa
briek heeft nog bedenkingen tegen
schijfremmen.
NSU werkt thans aan een nieuwe per
sonenwagen met Wankelmotor. Moge
lijk wordt deze op de autotentoonstel
ling in Frankfort 1965 gepresenteerd.
Intussen is de produktie van de NSU-
Spider, waarin de wankel debuteerde,
begonnen. Voorlopig komt er één
exemplaar per dag klaar. Tot eind
volgend jaar zullen er een 5000 van
in de roulatie zijn.
De nieuwe Fiat 850 is, nadat hij in
zijn geboorteland Italië de kinderziek
ten heeft doorgemaakt, op de markt
gekomen. Hoewel hij veel op de „600"
lijkt heeft dit model toch iets anders
en vooral iets meer. We hopen er spoe
dig uitvoerig op terug te komen. De
pk-tovenaar Abarth heeft de Fiat 850
al onder handen gehad en er een spor
tieve versie van gemaakt: de Abarth
0T 1000, met een tot 1000 cc ver
grote motor, die 54 pk bij 5200 omw.-
per min. levert. De topsnelheid ligt
bij 160 km-u. De wagen weegt 650
kS.
De Mustang van Ford wordt goed
verkocht. Ruim drie maanden nadat
de produktie was gestart waren er
een 120.000 stuks van deze Amerikaan
se sportwagen verkocht. Ford houdt
in het eerste produktiejaar rekening
met een verkoop van rond 400.000
Mustangs.
Voor het snelle werk heeft BMC, zo
als bekend, de Cooperversies gelan
ceerd. De „gewone" heeft onder de
kap de 998 cc korteslag Coopermo-
tor, die een top van 150 km per uur
heeft. Dit type voor het zogenaamde
„sportieve toerisme", heeft nader
hand nog twee uiterst snelle rally
uitvoeringen boven zich gekregen, de
Austin-Morris Cooper ,,S" met resp.
een 970 en 1275 cc motor, en 65 en
75 pk. De snelste Mini is goed voor
een topsnelheid van ruim 160 km per
uur. Hij accelereert van 0 - 100 km-u
in nauwelijks 11 seconden en tot 125
km-u in 20 sec. Opgevoerde versies
TIPS kunnen, dit als antwoord op een
desbetreffende vraag van de heer de B.
te Breda (nog) niet in boekvorm of
anderszins ter beschikking worden ge
steld. Mocht de belangstelling voor
„gebundelde" tips echter uit bredere
kring blijken dan zal dit beslist over
wogen worden. Mocht tot uitgaaf wor
den overgegaan dan zal dit u persoon
lijk worden meegedeeld. Voorlopig zult
u zich dus nog met een knipselboek
moeten behelpen.
INDIEN uw automobielinstallatie is
voorzien van een z.g. massaschakelaar
dan mag u er wel om denken deze
schakelaar gedurende het rijden nooit
„af" te zetten. Niet dat de motor daar
door zou gaan stilstaan, maar er is
een zeer grote kans dat de dynamo en
de spanningsregelaar defect kunnen ra
ken en dit resulteert in een vrij kost
bare reparatie.
PAS er voor op de „filtering" van de
motorolie niet te verwaarlozen. Zelfs
de allerbeste olie vervuilt door zuren,
water, lakachtige stoffen, metaalslijpsel,
benzine etc. Het tijdig (zie uw onder-
houdsboekje) vernieuwen c.q. reinigen
van het oliefilterelement is dan ook
beslist geen werkje dat u alsmaar uit
kunt stellen.
SPAN de snaar die de dynamo aan
drijft nooit te strak want anders kost
u dit vandaag of morgen een dynamo-
lager. Als u de snaar in het midden
tussen de snaarschijven circa 2 cm heen
en weer kunt bewegen dan is de snaar
spanning net goed.
U VRAAGT MAAR
Mevrouw K. te Oosterhout heeft sinds
het voorjaar een VW-personenauto, die
ook s nachts buiten staat geparkeerd.
Al enige weken, zo schrijft zij, blijft
het rode lampje dat aangeeft of de bat
terij al dan niet geladen wordt, 's mor
gens na het starten en wegrijden, nog
een paar honderd meter min of meer
branden. Dan dooft de lamp en gaat
verder de hele dag ook prompt na het
starten weer uit. Mijn vraag is nu.
hoe of dat mogelijk is en of het
kwaad kan.
Dat het z.g. laadcon trolelamp je in
fle herfst en in de winter na het starten
met direct uitgaat is te wijten aan
condensvocht op de collector van het
ynamoanker. Pas nadat dit vocht van
«JUS i or (door borstels en de
SSlei)untvliedende kracht) is ver-
m£lc q/ is opgedroogd door de
zal de dynamo stroom
leveren- Kwaad kan dit
£w n ™ant anders had rte
hierin voorzien door het aanbrengen
PARIJS De sportieve Plymouth
Barracuda en de veelzijdige, voor al
lerlei karweitjes, ook in terrein te ge
bruiken Farmobil worden door Chrys
ler International voor Frankrijk geïn
troduceerd op de 51e Parijse tentoon
stelling van personenauto's en be
drijfswagens.
De twee nieuwe Chryslerprodukten
zijn de hoogtepunten van de expositie
van zeventien wagens, waarmee Chrys
ler International in twee verschillen
de hallen in totaal vijfhonderd vier
kante meter in beslag neemt. Negen
1965-er personenauto's zullen te zien
zijn in Hal C op de stands 57, 58, 59
en 60. Acht van de nieuwste bedrijfs
wagens die over de gehele wereld wor
den verkocht, worden tentoongesteld in
Hal R op stand 6.
Op de stands voor personenauto's
wordt een metaal-gouden Barracuda
gepresenteerd op een ronddraaiend
plateau. De expositieruimte bestaat
uit een hoog en een laag gedeelte. Zij
is gestoffeerd met een Chrysler-blauw
tapijt. In de vloer verzonken licht
bakken zetten de auto's in het zonnetje
en bakenen tegelijkertijd de gangpa
den rond de wagens af.
De Plymouth Barracuda is nog niet
eerder tentoongesteld in Europa. Het
is een sportieve versie van de Valiant.
Vooral de lijn van het achterste stuk
van het dak suggereert snelheid. De
auto heeft dezelfde wielbasis als de
Valiant. Het interieur onderscheidt
zich door twee verstelbare kuipstoelen
voor. De daarop lijkende zitting ach
terin kan worden weggeklapt, zodat er,
samen met de kofferbak, een 2.13 me
ter lange bagageruimte ontstaat. De
lijnen van het koetswerk worden voor
een groot deel bepaald door het 1,34
vierkante meter metende achterraam,
de grootste achterruit die ooit werd ge
bruikt voor een auto, die in serie-
produktie wordt gemaakt De Barra
cuda kan worden gelevérd in vele
combinaties van motor en transmis
sie naar keuze.
Chrysler International exposeert in de
afdeling personenauto's verder een
bronskleurige Plymouth Valiant V-200
vierdeurs sedan, een Plymouth Fury
vierdeurs hardtop, een Plymouth Sport
Fury tweedeurs hardtop, een witte
Dodge Dart combinatiewagen, een
blauwe Dodge Dart tweedeurs hard
top een goudkleurige Dodge Monaco
tweedeurs hardtop, een rode Chrysler
300 cabriolet en een turquoise Chrysler
New Yorker vierdeurs hardtop.
Op de bedrijfswagenafdeling van de
Parijse Salon biedt Chrysler Interna
tional twee premières: de Farmobil en
de nieuwe compact vrachtwagen Dod
ge A-100.
De Farmobil is een uniek, veelzij
dig bedrijfsvoertuig dat zowel op ge
baande als ongebaande wegen kan wor
den gebruikt. De wagen, me: zijn on
afhankelijke vierwielophanging 'en de
motor achterin, werd ontwikkeld, voor
UTRECHT Ter voorbereiding van
de jaarlijkse kerkdeurcollecte op zondag
11 oktober heeft Nationaal Katholiek
Thuisfront een korte film laten maken
over het werk onder de militairen, dat
Thuisfront financiert. Deze film is vrij
dag 9 oktober op het beeldscherm te
zien van 19.55 tot 20.00 uur.
gebruik in landen, waar goedkoop
transport noodzaak is. De Farmobil
kan worden voorzien van vele koets
werken, waardoor hij kan worden ge
bruikt voor vele uiteenlopende taken.
Er zullen twee complete Farmobils
worden tentoongesteld, een in stan
daarduitvoering en een met een gedeel
telijke canvas ombouw. Drie specia
le koetswerken, die kunnen worden
gemonteerd op het onderstel van de
Farmobil, maken dit deel van de ex
positie compleet.
De nieuwe kleine Dodge truck, die
in februari in de produktie komt, is
een handig, gemakkelijk manoeu-
vreerbaar voertuig, dat werd ontwor
pen voor zwaar werk. zuinig in het
gebruik is en de traditionele betrouw
baarheid van Dodge bezit. Het front-
stuurvoertuig heeft een wielbasis van
2,31 meter en een vlakke laadvloer die
een ongebruikelijk grote ruimte
zes kubieke meter biedt voor lading
of passagiers. De Dodge A-100 wordt
tentoongesteld als bestelwagen, als bus
en als pick-up truck
Drie Dodge trucks de WM-300, de
D-400 en de WM-500 maken de ex
positie van Chrysler International be
drijfswagens compleet.
(Advertentie)
(Advertentie)
Ontdek de Erres Elektro
deken. Onder een veder»
licht dek slaapt u 20 ge
zond en comfortabel als u
dat altijd -wenste. Elke
Erres deken is gegaran
deerd. betrouwbaar, veilig
en degelijk want achter uw
Erres elektrodeken staat
meer dan 15 jaar ervaring.
ELEKTRODEKENS
vanaf f. 92,50"
Tamara Press, de Russische atlete,
die bij de spelen van Rome, twee
de bij het discuswerpen en eerste
bij het kogelstoten werd, amuseer
de zich in Tokio met een partijtje
voetbal.
(Van onze Concilieredacteur dr. A. v. d. Weijer)
ROME Zal de Kerk zich kunnen bevrijden uit de greep van het klerikalisme,
waarin zij al eeuwen gevangen zit? Zal zij de leek volkomen in ere herstellen? En
zal zij daarmee de kloof kunnen overbruggen, die er nog altijd gaapt tussen het
klerikale wereldje aan de ene en het gewone leven der mensen aan de andere
kant? Dat is de vraag, die deze week boven het Concilie hangt en die het lot van
de Kerk voor de komende tijd zal gaan bepalen.
Het is werkelijk de hoogste tijd, omdat
de kloof zo breed en zo diep is, en om
dat zij menselijkerwijs gesproken alleen
maar breder en dieper wordt. Zijn de
bisschoppen die zich nu over het leken-
apostolaat gaan beraden, zich werkelijk
van dit gevaar bewust? Is het echt tot
hen doorgedrongen hoe klerikaal de
Kerk wel is, hoe geïnteresseerd in bin-
nen-kerkelijke zaken, hoe links wan
neer zij met de wereld in contact komt?
Zeker, het ontbreekt hun niet aan goede
wil. Zij beschouwen de leek echt niet
langer als de gelovige, die maar vier
plichten heeft: geloven, bidden, gehoor
zamen en betalen. Maar begrijpt zij ten
volle, waarom het gaat? En zullen zij dus
de doorbraak kunnen forceren, welke
absoluut nodig is? Vragen, die wij met
zonder meer met ja durven beantwoor
den.
Het schema over het leken-apostolaat
zou men een afspiegeling van deze men
taliteit kunnen noemen. Het wil wel,
maar het kan nog niet. Het springt wel,
maar het haalt de overkant niet. Het is
een vrij mager geval, dat niemand tot
enthousiasme zal kunnen brengen. Nu
aanvaarden wij graag het excuus dat de
beste gedeelten naar andere schema's
zijn overgegaan.
Laten we de tekst van het schema
eens rustig bekijken en haar toetsen aan
enkele vragen, die, naar wij aannemen,
de vragen van de leken zijn. Allereerst:
waarin zal het lekenapostolaat bestaan?
Het schema geeft op dit punt echt wel
bevrediging. Het begint met te stellen,
dat ieder lid van de Kerk, door het feit
van zijn lidmaatschap zelf, tot aposto
laat geroepen is en dat deze roeping even
wijd en even breed is, als de roeping
van de hele kerkgemeenschap. Men kan
het lekenapostolaat dus niet omschrijven
door bepaalde objecten aan te wij.zen en
te zeggen: dit is lekenapostolaat en dat
niet. De leek heeft deel aan alles wat de
Kerk doet: aan liturgie, aan bestuur, aan
prediking, aan geloofsverdediging, aan
heiliging van de wereld. Alleen doet hij
het altijd op zijn eigen wijze.
Hiermee valt in beginsel de opdeling
van het apostolaat in twee sectoren, de
sector waarin de clerici zich uitsluitend
mogen bewegen en de sector van de
leken. Beiden hebben samen maar één
arbeidsterrein, zo wijd als de wereld.
En beiden bewerken dit als een on
scheidbaar duo, ieder op zijn eigen
wijze, ieder met zijn eigen talenten,
maar zonder ooit elkaar los te laten,
zonder ooit gescheiden wegen te gaan.
Na dit vooropgezet te hebben, pro
beert het schema zeer concreet aan te
geven wat de typische lekeninzet zal
zijn, eerstens bij de uitbouw van de
Kerk zelf en vervolgens bij het werk
aan de wereld.
Deze onderscheiding is voor een dui
delijke behandeling van de materie wel
noodzakelijk, alleen moet men perma
nent bedacht zijn op het gevaar dat Kerk
en wereld als twee grootheden buiten el
kaar komen te staan. Dat de Kerk ge
zien wordt als een bolwerk en de wereld
als een terrein' dat vanuit dit bolwerk
voor Christus gewonnen moet worden.
Het schema onderschrijft deze visie on
getwijfeld' niet, maar het gebruikt soms
uitdrukkingen die in deze richting zou
den kunnen wijzen.
Waarom onvergelijkbaar?
De tabakken van Golden Fiction
zijn meer uitgerijpt, warmer
van kleur en dus zachter van
smaak. Ze worden niet gesausd.
Geen extra aroma wordt
toegevoegd. Alleen GF heeft
deze aparté, pure melange. Voor
rokers met een eigen smaak.
EEM1AUREN3 PROOUKT
Bij de bouw van de Kerk, aldus de
ontwerptekst, kan het werk van leken
niet gemist worden. Zeker momenteel
niet, nu velen van de Kerk zijn losgeraakt
en zij geconfronteerd wordt met de
uiterst gecompliceerde eisen van het
moderne leven. Deze uitspraak is op
zich wel juist. Toch suggereert zij nog
enigszins dat het eigenlijk werk aan de
clerici zou zijn toevertrouwd en dat de
leken deze clerici moeten helpen. Boven
dien wordt te weinig benadrukt dat de
opbouw van de Kerk het hele binnen
kerkelijke leven omvat en deze opbouw
in zijn geheel de vrucht moet zijn van
opnieuw de tekst, is de christelijke ver
een bestendige samenwerking tussen
klerici en leken, waarbij ieder geres
pecteerd wordt in zijn eigenheid en. ge
waardeerd om zijn onherhaalbare bij
drage. Lekenapostolaat is niet alleen
mensen bekeren, het is ook deelnemen
aan de liturgie. Opbouwende kritiek le
veren. De Kerk openbreken voor de men
selijke waarden. Het evangelie vertalen
in eigentijdse categorieën. Oplossingen
zoeken voor morele moeilijkheden van
de moderne mens en nog tal van andere
dingen meer. Het is helpen de Kerk tot
haar volle gestalte te brengen.
De tweede opgave van de leek, aldus
nieuwing van de wereldlijke orde. Hoe
wel ook deze opgave aan heel de Kerk
gegeven is, hebben de leken hier een
bijzondere rol te vervullen, omdat zij
meer dan welke clericus ook, in onmid
dellijk contact met de wereld leven. Zij
dienen zich daarbij volledig aan te pas
sen aan de wetten, die het profane leven
nu eenmaal beheersen. Van de andere
kant moeten zij zich bij alles laten in
spireren door de geest van het christen
dom en deze aldus geleidelijk in de
wereld binnendragen.
pok deze opvatting is in beginsel wel
juist. Alleen wordt nog teveel de sug
gestie gewekt, dat de leken opereren
vanuit een Kerk die als een bolwerk in
een heidense wereld staat. Daar moeten
zij zich volzuigen met heiligheid, om de
ze vervolgens in de wereld binnen te
dragen, alsof er in het profane leven zelf
geen heiligheid te vinden zou zijn. Alsof
zij daar van buitenaf zou moeten worden
ingebracht. De leek wordt, alle goede
bedoelingen ten spijt, toch nog te veel
gezien als een zendeling in een heidense
omgeving en te weinig als een man van
de wereld, die heiligend werkt op zijn
eigen terrein.
Vervolgens spreekt het schema uit
voerig over de organisatorische vormen,
waarin beide soorten van lekenaposto
laat verricht zullen moeten worden.
Wij noteerden als een winstpunt, dat de
monopoliepositie van de Katholieke
Actie voor zover nog aanwezig, wordt
doorbroken en dat alle mogelijke an
dere vormen van georganiseerd leken
apostolaat worden aanvaard. Zelfs
wordt hier en daar het lidmaatschap
van niet-katholieke verenigingen aan
bevolen.
Toch hebben we twee bezwaren. Ten
eerste, dat er in dit schema over leken
apostolaat veel te organisatorisch wordt
gedacht. Men heeft beslist te weinig oog
voor het goede en opbouwende werk dat
door talloze leken wordt gedaan op de
plaats waar ze staan, zonder lid te zijn
voor welke vereniging dan ook. Men
denkt, als men over lekenapostolaat
spreekt, direct aan parochiële, inter
parochiële, bisdommelijke, nationale or
ganen. Men wil zelfs een Romeins, een
eigen-Romeins topsecretariaat, opdat al
les toch maar degelijk en goed over
koepeld zou zijn. Op die manier dreigt
men een apparaat in het leven te roepen,
dat ergens ver boven de werkelijkheid
uit een eigen bureaucratisch bestaan zou
gaan leiden. Zou het niet veel beter zijn
de zaak van onderop te laten beginnen?
En maar eens af te wachten in hoeverre
al die apparaten werkelijk nodig zullen
zijn? Vervolgens zal men moeten oppas
sen, via al deze organisaties de leek niet
opnieuw in het klerikale straatje te trek
ken. Het gevaar zit er dubbel en dwars
in. Ongetwijfeld erkent het schema de
mogelijkheid, dat de bepaalde organische
verbanden door leken zelf in het leven
worden geroepen en door leken zelf wor
den geleid. Maar het vermeldt ook
andere mogelijkheden, namelijk dat de
hiërarchie, middels een zogenaamd
„mandatum" of via een „canonieke zen
ding" een deel van de verantwoordelijk
heid aan zich trekt. Wij willen niet a
priori ontkennen, dat. dergelijke in
grepen hier en daar nuttig kunnen zijn,
maar wel waarschuwen tegen een her
haald gebruik van deze methodiek. Laat
de Kerk zich goed bewust zijn, dat heel
veel leken sowieso, al weinig voelen
voor een georganiseerd apostolaat. En dat
zij helemaal „niet thuis" zullen geven,
wanneer zij ook nog aan het klerikale
handje moeten, lopen.
(Advertentie)