WAR
MOND
Het eerste spoorwegongeluk
bleef in raadselen gehuld
Iglo,
Elektronisch brein heeft (nog)
niet meer verstand dan een worm
BIJ
Ieder diertje zijn
eigen biertje
Efficiency-tentoonstelling in R.A.I.
TELEFOONSLAAF EN
RADEERGUMMETJE
De hele
was
met
een
vinger
fnnstrmta
10-3
1843
101 soorten in München
1 79-10%
14
A
■zag Naai-
Sparwinkelier.
LEN
98 ct
135ct
49 ct
DE KOOP
19
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 OKTOBER 1964
Vlagincident op
Oostduits gebied
Krantenpapier
wordt vrij van
omzetbelasting
doodt direct
elk insekt
Vergissing
Drie en een half jaar
Twee bronnen
geen vlekken
grote spuitbus
voor maanden
lang gebruik!
Ontsporing
hèt recept voor de
lekkerste spinazie
f in contant geld)
;r stuk
anklaar
gram
2 kilo
gram
gram
gram
1 kilo
5 2 kilo
2 kilo
lie SPAR
srmarkten
5 9 ct
29ct
49 ct
109ct
24 ct
49
65ct
m
m
335-10%
98-10%
119-10%
158-10%
T9
Dit is de vermaarde
„Arend", de eerste loco
motief van de HIJSM
waarvan een kopie is
te zien in het Spoorweg
museum. In 1843, toen
er op de spoorbrug over
de Leede bij Warmond
een spoorwegongeval
zich voordeed, had de
HIJSM een zestal van
deze machines in dienst.
BERLIJN Oostduitse beambten heb
ben woensdag hun vlag en een rode vlag
geplaatst op een trein die Amerikaanse
militairen van Frankfort in West-Duits-
land, over Oostduits grondgebied, naar
Berlijn vervoerde. De treincommandant
diende bij de Russische commandant van
de doorlaatpost in Mariënborn, een pro
test in. De vlaggen werden echter pas
in Potsdam, even buiten West-Berlijn,
verwijderd.
De vlaggen waren geplaatst ter ge
legenheid van het feit dat de „Duitse
Democratische Republiek'' werd opge
richt, De Oostduitsers hadden hetzelfde
gedaan op 1 mei, dag van de arbeid en
op 8 mei, ve-dag, in Oost-Duitsland als
nationale feestdag gevierd.
De westelijke geallieerde treinen uit
West-Duitsland worden over Oostduits
grondgebied getrokken door Oostduitse
locomotieven, die in Potsdam weer wor
den afgehaakt.
(Advertentie)
(Van een onze redacteuren)
I brug, de machine uit het ijzeren spoor ruggekeerd. Bereid is er ter dies zake
rrurp rtolortonheiH van het viif eil raakte, omsloeg, terwijl hij zelf bij deze een geregtelijk onderzoek aangevangen".
I h,K gelegenneia van net vijl val zoodanig verpletterd werd, dat hu r i
-1- +Tni 1-,+irvc+o 1 iictrnrn van nP «-«f» i I TKlfU K.
- «ai nuwuauig >ui|iib««viu
twintigste lustrum van ae onmiddellyk den geest gaf".
spoorwegen in Nederland hebben j Volgens de overlijdensakte trad de;
H 9 - dood in s morgens om half twaalf. Ten1
volgens de lezing van ir. Van Hall al
leen maar omslaan.
Een consciëntieus historieschrijver die
•zich voor de gebeurtenis interesseert zal
er misschien nog eens in slagen ver-
- - uuuu ui a uioigeus vin nan twacm.. xvu Dit ma? ppiYiptpn naar de iournalistieke borgen bronnen open te leggen, die meer
een handvol boekwerkjes en mono- behoeve van deze akte was het stoffelijk gebruiken van die dagen ontegenzeggelijk over eerste spoorwegongeval in Ne-
grafieën, speciale uitgaven van overschot geïdentificeerd door Samuel een uitvoerige berichtgeving heten en derland vertellen Erg jjteressanlzou
cnonrwe^stiidschriften en nog tal- v" Feyst- 29- -Opzigter HIJSM wonen.-1 misschien valt uit de lengte van het het ook zijn daarbij te hj- F
spoorwe^Stljascnruien en iiug de te Lisse en door Johannes Gerardus stuk wel af te leiden dat het ongeval welke van de HIJSM-locomotieven by het
rijke verhandelingen het licht ge- Veldhorst. 23 zonder beroep en wonen- een diepe indruk heeft gemaakt. ongeval betrokken was.
zien De meeste daarvan beschre- de te Warmond. Als we de twee berichten naast elkaar
-1 Zoals gezegd we mogen aannemen dat ïppppn on verseliiken wordt het interes-
ven de spoorweghistorie in vogel- ir. Van.Hall nauwkeurig is geweest in sanf na te gafn op weTke puntL zij el-
vlucht. Er zouden zeker lijvige zijn beschrijving van het ongeval, want
«lil j- L- hij reed immers met zijn verongelukte
boekdelen over die historie te asJsistent
van Leiden terug naar Amster-
schrijven zijn en daarin zou het dam. Van Hall is echter nogal kort in
rh-npviu vprhaal van de sooorwe«- die beschrijving, veel uitvoeriger is „De
droevig vernaai van ae spuurwe-, Leydsche Courant" in een bericht van
ongelukken die zich in de loop van maandag 12 maart 1843. Dit bericht roept
die 125 iaar in Nederland hebben 1 veel vragen op over de juiste toedracht,
iTz-vv-» hetgeen misschien een gevolg is van de
voorgedaan niet ontbreken. Eendramatische fantasie van de betrokken
geschiedschrijving die pretendeer- pennevoerder.
de volledig te zijn zou dan 't spoor
kaar tegenspreken of wel tegenstrijdige
vermoedens oproepen. Het valt bijvoor
beeld op, dat ir. Van Hall helemaal niet
spreekt over een trein, maar slechts
over een locomotief. Dit wekt het ver
moeden, dat de locomotief een proefrit
maakte. Maar als de verslaggever van1
„De Leydsche Courant" spreekt over dei
trein die om half twaalf uit Leiden wasi
vertrokken, zou men denken dat de
beide ingenieurs met een reizigerstrein op1
weg naar huis waren en dat Teyler van|
(Van onze parlementai2*e 2-edactie)
DEN HAAG Indien papier, bestemd
wegongeval dat vermoedelijk het ï$Ctlt'OCVCH(f tuig is meegereden. Daarmee in strijd is v°or kranten, tijdschriften en boeken,
eerste in Nederland is geweest niet dan echter de vermelding in de overlij-i Z.0U worden vrijgesteld van omzetbelas-
i. dpnsaktp dat hii om half twaalf do ver- tins zou dit voor de schatkist een ofier
mogen vergeten. „Den 10. dezer dagen heeft op den ?r^fd%an de treLi dus i^ omgekomen
Toch kon dit eerste ongeval licht voor- spoorweg tusschen deze stad en Haarlem,
bijgezien worden want het is bijna in een bedroevend ongeval plaats gegrepen,
het vergeetboek der geschiedenis terecht- De locomotief van den trein, ten lltfe ure
gekomen. Er zijn maar wc m revens van hier vei'trokken, raakte op de brug
van bekend en die er ov er V 'dn 0Ver de Warmonder Leede, door ene on-
spreken elkaar bovendien op essentiële
punten tegen.
Enkele plaatsnamen roepen in de spoor
weghistorie onmiddellijk de gedachte op
aan treinrampen die er zich hebben voor
gedaan. Het eerste ongeval (voor zover
bekend althans het eerste) had bepaald
geen catastrofaal karakte2\ Het gebeur
de in 1843 toen de spoorwegen in Neder
land nog maar drie en een half jaar oud
waren, cr ontspoorde bij dit ongeval een
locomotief en er viel één dode. Het feit
zelf is nauwelijks het vermelden waard,
maar het intrigeert niettemin juist om
dat van deze droeve primeur weinig be
kend is. Het officiële jaarverslag van de
Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschap
pij met de hand geschreven waarin
het gebeui'de zeker vermeld zal zijn ge
weest is verloren gegaan.
van in totaal circa f. 10 miljoen bete
kenen. De rege2*ing is kennelijk bereid
dit offer te brengen. Staatssecretaris
Van den Berge (Financiën) acht het na
melijk „praktisch gesproken vast te
Een vergelijking van de twee be-'staan, dat een desbeti-effend wetsvoor-
oplettendheid van den bruggenwachter richten laat ons ook in het onzekere over stel nog in de lopende kabinetsperiode
buiten het spoor, waardoor zij op dede juiste toedracht van het ongeval. De uiterlijk medio 1967 dus - dus bij de
berm van den spoorweg kantelde en met krant schreef bijvoorbeeld dat de loco- Tweede Kamer zal worden ingediend",
den kolenwagen van den dijk in het motief in het water gevallen was. Dit i Dit blijkt uit het verslag var het mon-
water stortte. Dit ongeval bragt teweeg, Zal zeker onjuist zijn, maar deze vergis-; deling overleg ter voorbereiding van
sing is verklaai'baar als we rekening!de algemene financiële beschouwingen
houden met de gebrekkige communicatie j tussen de regering en de vaste commis-
waarmee de journalist in die dagen te;sie voor Financiën uit de Tweede Kamer,
kampen had. We laten dus de locomotief'
In de drie en een half jaar na de of
ficiële opening van de liin Am^erdam -
Haarlem had de HIJSM zijn baan doorge
trokken tot Voorschoten <1 mei 18431. In
de laatste maand van dat jaar kwam de
railverbinding met Den Haag tot stand
en enkele weken daarna werd de tweede
spoorlijn in Nederland geopend: Amster-
t° u cht '18 Gember 1343)
In het begin van 1843 reed de HIJSM op
de eerste s ^orbin m-n - nr mo -y tv
„De Arend" en „De Snelheid", die de
eerste trein van Amsterdam naar Haar
lem getrokken hadden, „De Hoop" en
,.pe Leeuw" die korte tijd daarna in
dienst gekomen waren en verder als
laatste aanwinsten „De Amstel" en „De
Vulcanus". De laatste was de sterkste
van deze serie ijzeren paarden. Hii kon
bijna zeventig ton trekken en brak het
snelheidsrecord door een gemiddelde te
rijden van 47 kilometer per uur.
De HIJSM behandelde en verzorgde de-|
ze „stal van eerstelingen met zorgzaam
heid en toewijding. De adjunct-directeur
van de maatschappij, ir. C C. van Hall
was belast met het toezicht op het onder
houd van de machines. In 1841 benoemde
de Raad van Administratie een assistent
voor de adjunct-directeur. Dat was de
toenmaals 21-jarige aspirant-ingenieur
Adrien Désiré Teyler van Hall uit Am
sterdam. die twee jaar later het slacht
offer zou worden van het eerste spoor
wegongeval bij de HIJSM.
De toedracht van deze gebeurtenis kun
nen wij aan slechts twee bronnen ont
lenen. We lezen er over in de bekende
..Handleiding tot de kennis van de ver
schillende soorten locomotieven, benevens
de practische voorschriften tot het ge
leiden van dezelve" van vorengenoemde
ir. C. C. van Hall, een standaaardwerk dat
in 1844 verscheen. Verder is in een be
richt in „De Leydsche Courant" een be
schrijving van hetzelfde ongeval te vin
den.
Vermoedelijk zijn de mededelingen van
ir. Van Hall het meest betrouwbaar. De
ze spoorwegfunctionaris maakt er in een
„Berigt" (voorwoord) in zijn „Handlei
ding" melding van. We mogen zelfs aan
nemen. dat hij ooggetuige van het on
geval is geweest.
Ir. Van Hall had grote waardering
voor zijn omgekomen assistent. De woor
den die hij in zijn „Berigt" aan hem
wijdt zijn een „in memoriam". Hij schrijft
daarin: „Gedurende al die tijd bewees
hij mij, door zijn scherpzinnigheid, kunst
talent en onvermoeiden ijver, de groot
ste diensten. Had hij langer op deze
aarde mogen vertoeven, voorzeker zou
hij zich, op de moeilijke loopbaan door
hem ingetreden, naar ons menselijk oor
deel eenen roemvollen naam, zijn Vader
land ter eere, verworven hebben".
De auteur van de „Handleiding" ver
volgt zijn voorwoord met een beschrij
ving van de wijze waarop zijn jongste
assistent de dood vond:
dat de Adspirant-Ingenieur S. D. Teyler
van Hall, die als zoodanig was toegevoegd
aan den' Adjunct-Directeur, belast met
het opzigt over het werktuigkundig ge
deelte des spoorwegs van de locomotief
stortte eii ongelukkiglijk het leven ver
loren heeft.
Hij was het eenig kind zijner ouders,
die diepbedroefd zijn, en door zijne op
passendheid, ijver en kunde, een veel
belovend ambtenaar. Twee andere ma
chinisten hebben min of meer belang
rijke wonden bekomen.
De goederenwagen en de voorste
wagon zijn mede van het spoor geraakt
en aanmerkelijk beschadigd, toch geluk
kig heeft geen der reizigers eenig be
langrijk letsel bekomen. Men schrijft het
ongeluk hieraan toe. dat het beweegba
re gedeelte van de brug niet behoorlijk
gesloten was.
Het onbeschadigde gedeelte van den
trein heeft later met eene hulplocomotief
de reis vervolgd. Men verneemt, dat na
gemeld ongeluk, de Officier van Justitie
bij de Arronclissementsregtbank alhier
met de instructie van strafzaken belast,
zich ten spoedigste naar de plaats des
ongevals heeft begeven, teneinde de
noodige informatiën in te winnen, tot
welk einde hij heden, de 12 dezer, be
nevens den Griffer, derwaarts zijn te-
SLECHTS
UIT HET VERTRQUWDE ERDAL HUIS
(Bijzondere correspondentie)
MÜNCHEN. Zoals bekend schenkt
men in Beieren het beste bier. Dat be
weren tenminste de bewoners van deze
zuidelijkste Duitse deelstaat. En om deze
uitspraak kracht bij te zetten wijzen ze
erop, dat het Duitse bier niet alleen op
de hele wereld beroemd is, omdat het
zo'n heerlijk aroma heeft en zo goed
bekomt, maar ook om het feit, dat er
waarschijnlijk nergens een plaats be
staat, waar dezelfde hoeveelheden van
het edele gerstenat geconsumeerd wor
den dan in het ..Hofbrauhaus" van de
hoofdstad München.
Uitgerekend een Berlijner de Beie
ren en de Pruisen zijn om traditierede
nen toch al geen al te beste vrienden
besloot enige tijd geleden, de Beieren
te laten zien, „wat een echt biertje is
En dat precies voor de poorten van Mün
chen en als 't ware in het gezicht van de
aldaar gevestigde brouwerijen. Georg
Opel eens groothandelaar in kruideniers
waren en importeur in de oude Duitse
hoofdstad Berlijn, kocht in Starnberg
een klein hotel en vestigde daarin een
„Internationale Bierbar".
Precies 101 verschillende biersoorten
uit alle delen van de wereld worden in
Georg Opeis zaak getapt. Men schenkt
natuurlijk vooral de smakelijke West-
duitse biersoorten, maar ook de beste
uit Oostenrijk, Finland. Denemarken en
België uit Japan, uit Mexico, Venezuela
en Chili. Guiness uit Ierland, het meest-
gedronken bier van de wereld, is hier
te vinden, en ook het sterkste van alle
biersoorten, het uit het Westduitse
Kulmbach afkomstige bier, dat 28 pro
cent alcohol bevat. Van gene zijde van
het IJzeren Gordijn zijn afkomstig het
Poolse rookbier. verschillende soorten
uit de Sovjetzone en het gegarandeerd
„echte Pilsner" uit de stad Pilsen in
Tsjechoslowakije. Onder de uitgespro-
ken curiositeiten moet het Engelse oes-
tei'bier vermeld worden, dat naar men
zegt een overledene weer tot het leven
kan wekken. Elk van deze 101 biersoor
ten wordt in het originele glas van
de brouwerij geserveerd en met he'
daarbij behorende bierviltje.
George Opel heeft zich met zijn origine
le har 'n niet bepaald gemakkelyk werk
je op zijn hals gehaald. Want voor dit
relatief kleine bedrijf moet een reus
achtig magazijn niet alleen aangelegd,
maar ook onderhouden en verzorgd wor
den. Daarby komt nog een omvangrijk
restaurantbedrijf, want de spijskaart van
de „Internationale Bierbar" is bijna even
ongewoon lang als het aanbod van dran
ken. Tenslotte wordt er nog een leven
dige handel in binnen- en buitenlandse
bierglazen gevoerd, die evenals de dran
kenkaart. graag als souvenir gekocht
worden. De bierviltjes echter krijgen de
talloze verzamelaars gratis.
Het heeft niet lang geduurd, tot de
..Internationale Bierbar" en haar specia
liteiten in kringen van Münchner intel
lectuelen en kunstenaars bekendheid
kregen. Zo kan men er thans altijd vele
prominente persoonlijkheden ontmoeten
Ongeveer de helft van alle gasten i
echter ,uit het vak": kasteleins uit heel
Duitsland en uit het buitenland komen
naar Starnberg, om zich aan een inten
sieve „bierstudie" te wijden.
Dat bij deze wedstrijd van bieren op
internationale basis het Münchner biei
ondubbelzinig tot de favorieten be
hoort, heeft de inwoners van Müncher
al lang met het concurrerende bedrijf
van de „Pruis" verzoend. En zij betreu
ren het ten zeerste, dat de dagen van de
„Internationale Bierbar" vermoedelijk
geteld zijn. Sinds de dokter suikerziekte
vaststelde en het bierdrinken verbood
vraagt Georg Opel zich af, of hij e2; maa'
niet mee zal ophouden. ,,Want als ik zei
niet kan meedrinken", zegt hij, „is vooi
mij de aardigheid eraf".
(Advertentie)
(Advertentie)
Die versgcplukte Iglo spinazie zit ge-'
wassen, schoongemaakt en gehakt
voor u in 't pak. Reuze gemakkelijk!
En voordelig. Want slinken doet
Iglo spinazie nietMaak er morgen
eens een Espresso Spinazie Maaltijd
van. Dat doet u zo:
Espresso Spinazie Maaltijd.
Deponeer ontdooide warme
Iglo spinazie op hete schaal.
Garneer met spiegeleieren en
gekookte kleine aardappelen
bestrooid met peterselie
„Op den 10. Maart 1843, met mij naar
het station Leijden gegaan, was hij mij
behulpzaam in het verifiëren der ge-
wigten, met welke de veiligheidskleppen
behooren gedrukt te worden. Na gedaan
onderzoek keerden wij huiswaarts. Zoo
als hij gewoonlijk tot verdere eigene
oefening deed, bestuurde hij de machine,
5®®^* by bet overrijden der Rolbrug over
«fiyter de Leede nabij Warmond, door
achteloosheid van den brugwachter, in
het nauwkeurig sluiten der gezegde
350 gram f0.72 500 gram f0.97
nr\r\ - fi
(Van onze Amsterdamse correspondent)
Een radeergummetje van plastic en de National Elliott 503-computer zullen
van 20 tot 28 oktober in de Amsterdamse R.A.I. broederlijk zij aan zij ten
toongesteld zijn om van de vooruitgang op het gebied der efficiency te ge
tuigen. De een vlakt tikfoutjes weg op een wijze, zoals nog nooit is ver
toond en de ander verricht dertigduizend elementaire rekenbewerkingen
per seconde, hetgeen evenmin alledaags mag heten. Maar wat ons betreft
gaat de erepalm toch allereerst naar de Telemax.
De Telemax is de telefoonslaaf van
de toekomst Geen opzoeken van num
mers meer, geen geïrriteerd gedraai
van een nummer, dat blijft antwoorden
met het hatelijke toet-toet-toet. De Te
lemax neem het allemaal over. Slechts
een druk op een toets en het elektro
nisch geheugen, dat in het apparaat
verscholen zit, 'zoekt het nummer op
dat wordt gewenst. Vervolgens komt
simpel voorgesteld een elektronische
vinger in actie die de draaischijf be
dient. Geen gehoor of in gesprek? Tran
sistors kennen geen ongeduld het ap
paraat blijft proberen, totdat de ver
binding tot stand is gekomen. Het enige
wat het (nog) niet doet, is beleefd ..tot
uw dienst" zeggen, nadat het
uw gesprek op een zilveren presenteer
blaadje bij u heeft gébracht.
Het is, in oktober, voor de derde
maal, dat de Amsterdamse RAI onder
de naam Efficiency Beurs" wordt her
schapen in een futuristische elektronen
wereld. ,.De spectaculaire groei in on
ze bedrijfstak", zegt tentoonstellings
commissie-voorzitter drs. J. van de
Kamp, „vindt u weerspiegeld in de
groei van onze beurs. In 1960 waren
er 96 deelnemers en bedroeg de expo
sitieruimte 13.000 vierkante meter. Nu
zullen er 161 exposanten zijn, die on
der elkaar 26.000 vie2*kante meter ver-
delen. Hiermee komen wij, wat groot
te betreft, na de Sicob in Parijs en de
Hannover Messe op de derde plaats".
Overigens is het niet uitsluitend elek-
tronika, wat de (uiteraard elektrische)
klok in de RAI zal slaan. Jaarlijks
worden in Nederland 30 miljoen ball
points verkocht drie per hoofd van
de bevolking, en dit nederige schrijfge
rei zal dan ook in vele vormen en kleu
ren vertegenwoordigd zijn: het is ge
woon .,een lekker artikel" Maar het
zwaartepunt van de beurs ligt toch bij
de geautomatiseerde administratiesys
temen. Drs. Van de Kamp: ,,In Ne
derland is immers onzes inziens de situa
tie bereikt waarin het geroep over per
soneelsgebrek enigszins overstemd gaat
worden door de bevindingen van nuch
tere cijferaars, die hebben berekend,
dat een bedrijfstaak door een apparaat
heel vaak sneller en minder kostbaar
wordt uitgevoerd dan door een schaarse
arbeidskracht."
De groei van de elektronische indus
trie is dramatisch" zegt drs. Van de
Kamp. „In 1954 maakten experts in
Amerika de optimistische raming, dat
het aantal voor computers in aanmer
king komende bedrijven niet boven de
50 zou liggen. Nu, tien jaar later is
het aantal geïnstalleei'de elektronische
breinen al boven de 20.000-grens. En
hier houdt het niet op. Op het moment
is de uitspraak nog waar. dat de com
puter werkt met de snelheid van het
licht, en met het IQ van een worm,
maar er wordt hard aan gewerkt, hem
boven dat intelligentie-niveau uit te hef
fen door het voortdurend uitbreiden van
de zogenaamde arbeids- en verstand
geheugens.".
Op de Efficiency Beurs is. als symp
toom van deze ontwikkeling, de ..der
de generatie" der elektronische breinen
te zien, want de „tweede generatie",
die van de met transistors uitgeruste
elektronische rekenmachine, heeft (hoe
wel zelf nog in de bloei van haar leven)
al een opvolger in de computer met
micro-circuits. De elementen die op deze
circuits zijn aangebracht, hebben de
afmeting van een speldeknopt. Ze
werken met snelheden van nano-secon-
den. „Wat dat betekent realiseert men
zich pas", aldus drs. Van de Kamp,
„wanneer men weet, dat er evenveel
nano-seconden in een seconde gaan als
seconden in ongeveer 30 jaar".
De wonderdoener die deze stap mo
gelijk heeft gemaakt, is het cryotron,
een schakelelement, dat bij zeer la
ge tempei'aturen werkt waarbij zich
het supergeleidingsverschijnsel voor
doet. Tien miljoen cryotrons gebrui
ken voor 10 miljoen maal schakelen
niet meer dan 10 watt. Zij werken
zo snel, dat zij door de draden
van de computers reizende elektronen
letterlijk voor zouden zijn, als die elek
tronen zouden moeten reizen door
draden, langer dan 30 centimeter. De
cryogene elektronische machine van de
toekomst (want helemaal zover is
het nog niet) zal dan ook qua afmeting
ergens liggen tussen de schoenendoos
en het televisietoestel.
Met de nieuwe snelheden, waarmee
het elektronisch brein kan „denken",
en met de omvang van zijn 'geheugen
UI miljarden gegevens), nemen ook
de toepassingsmogelijkheden toe. Een
voor Nederland interessant voorbeeld
vindt men in 't laboratoi'ium voor Grond
en Gewasonderzoek in Oosterbeek, waar
een computer aan de hand van de bin
nenkomende grondmonsters bepaalt,
welke chemische analyses nodig zijn.
Zodra de elektronische landbouwconsu-
lent vei-volgens van de uitkomst van
dit chemisch onderzoek heeft kennis ge
nomen, geeft hij in iets minder dan een
halve minuut een compleet bemestings
advies.
Een stapje verder nog gaan de Rus
sen. Die gebruiken het elektronisch
brein al voor het stellen van diagno
ses. Tachtig tot negentig percent van
de ziektebeschryvingen, die aldus ver
kregen worden, blijken bij controle
juist te zijn dat wil zeggen: in over
eenstemming met de diagnoses van de
controlerende artsen. En in een aantal
van de gevallen, waarin medicus en
computer van mening verschillen, blijkt
het elektronisch brein tijdens de ope
ratie toch gelijk te hebben gehad.
Het grapje moge dan opgeld doen,
dat iedere computer uitgerust dient
te zijn met een glazen ruitje, waarop
staat „in noodgevallen inslaan" en
waarachter zich een bloknoot en een
potlood bevinden en de praktijk
werkt het elektronisch brein heel wat
nauwkeuriger dan het menselijke.
Toen dan ook eens op advies van
een Amerikaanse legercomputer voor
7.4 miljoen aan overbodige militaire
uitrusting naar Europa werd ver
stuurd, ontdekten de schuimbekkende
onderzoekers al ras, dat niet het ap
paraat een fout had gemaakt, maar
de man, die het bediende..
Overigens is de tijd waarin de com
puter de mens op het stuk van het in
tensieve, creatieve denken zal slaan nog
ver zo zij al ooit zal komen. Een
autoriteit als dr. Max Euw« wijst er-
De telefoonslaaf is geduldig, ijve
rig, accuraat en nauwkeurig.
op, dat het aantal mogelijkheden, ver
borgen in een spelletje schaak,moet
worden uitgedrukt door een 1 met 120
nullen. Al zou de computer voor het
onderzoeken van elk van die mogelijk
heden maar een miljoenste seconde no
dig hebben, dan nog zou het honderd
duizenden jaren duren, voordat de ma
chine met een volledige analyse klaar
zou zijn.
De bezoeker van de RAI kan straks
dan ook met opgeheven hoofd langs de
IBM 770 lopen (hoewel men het dode
ding, heel griezelig, gewoon telefonisch
kan raadplegen) en de NCR 315 recht
in de ogen zien. Hij is (nog) de baas.
Eenzelfde IBM 1050-machine als
op de Efficiency Beurs in Amster
dam wordt getoond zal ook tijdens
de Olympische Spelen in Tokio
zij het dan vele malen groter
worden ingeschakeld voor het ver
werken van de resultaten. Van 32
olympische terreinen zullen de re
sultaten naar het olympisch reken
centrum worden gezonden via 1050
stations, die staan opgesteld hij
iedere finish of jurytafel Na ieder
wedstrijdonderdeel of individuele
verrichting worden de resultaten
op het toetsenbord van de 1050
aangeslagen en automatisch over
telefoonlijnen naar het Rekencen
trum verzonden. Aan de hand van
deze gegevens vervaardigt het re
kencentrum volledig bijgewerkte
uitslagen en rangschikkingen voor
verspreiding over de gehele we
reld.
Naar de bioscoop én nog een
hele was te doen? Geen be
zwaar voor de Constructa 100
Volautomaat. Het wasgoed erin,
de wijsvinger op de gekozen
wasprogramma-toets. Een zorge
loze avond bij een goede film.
Thuis is de was gedaan. Verdere
sterke punten van de Constructa
100kan kookwas ook wérkelijk
koken, extra droogeffect, alle
wasprogramma's (ook wolen
een sterk hart voor een lang
leven. Vraag demonstratie bij
uw Constructa handelaar of bij
Constructa Nederland Voorlich
tingscentrum, Middenweg 233,
Amsterdam, tel. 020-947484*
KAN KOOKWAS KOKEN