WAR MOND Het eerste spoorwegongeluk bleef in raadselen gehuld Iglo, Elektronisch brein heeft (nog) niet meer verstand dan een worm BIJ Ieder diertje zijn eigen biertje Efficiency-tentoonstelling in R.A.I. TELEFOONSLAAF EN RADEERGUMMETJE De hele was met een vinger fnnstrmta 10-3 1843 101 soorten in München 1 79-10% 14 A ■zag Naai- Sparwinkelier. LEN 98 ct 135ct 49 ct DE KOOP 19 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 8 OKTOBER 1964 Vlagincident op Oostduits gebied Krantenpapier wordt vrij van omzetbelasting doodt direct elk insekt Vergissing Drie en een half jaar Twee bronnen geen vlekken grote spuitbus voor maanden lang gebruik! Ontsporing hèt recept voor de lekkerste spinazie f in contant geld) ;r stuk anklaar gram 2 kilo gram gram gram 1 kilo 5 2 kilo 2 kilo lie SPAR srmarkten 5 9 ct 29ct 49 ct 109ct 24 ct 49 65ct m m 335-10% 98-10% 119-10% 158-10% T9 Dit is de vermaarde „Arend", de eerste loco motief van de HIJSM waarvan een kopie is te zien in het Spoorweg museum. In 1843, toen er op de spoorbrug over de Leede bij Warmond een spoorwegongeval zich voordeed, had de HIJSM een zestal van deze machines in dienst. BERLIJN Oostduitse beambten heb ben woensdag hun vlag en een rode vlag geplaatst op een trein die Amerikaanse militairen van Frankfort in West-Duits- land, over Oostduits grondgebied, naar Berlijn vervoerde. De treincommandant diende bij de Russische commandant van de doorlaatpost in Mariënborn, een pro test in. De vlaggen werden echter pas in Potsdam, even buiten West-Berlijn, verwijderd. De vlaggen waren geplaatst ter ge legenheid van het feit dat de „Duitse Democratische Republiek'' werd opge richt, De Oostduitsers hadden hetzelfde gedaan op 1 mei, dag van de arbeid en op 8 mei, ve-dag, in Oost-Duitsland als nationale feestdag gevierd. De westelijke geallieerde treinen uit West-Duitsland worden over Oostduits grondgebied getrokken door Oostduitse locomotieven, die in Potsdam weer wor den afgehaakt. (Advertentie) (Van een onze redacteuren) I brug, de machine uit het ijzeren spoor ruggekeerd. Bereid is er ter dies zake rrurp rtolortonheiH van het viif eil raakte, omsloeg, terwijl hij zelf bij deze een geregtelijk onderzoek aangevangen". I h,K gelegenneia van net vijl val zoodanig verpletterd werd, dat hu r i -1- +Tni 1-,+irvc+o 1 iictrnrn van nP «-«f» i I TKlfU K. - «ai nuwuauig >ui|iib««viu twintigste lustrum van ae onmiddellyk den geest gaf". spoorwegen in Nederland hebben j Volgens de overlijdensakte trad de; H 9 - dood in s morgens om half twaalf. Ten1 volgens de lezing van ir. Van Hall al leen maar omslaan. Een consciëntieus historieschrijver die •zich voor de gebeurtenis interesseert zal er misschien nog eens in slagen ver- - - uuuu ui a uioigeus vin nan twacm.. xvu Dit ma? ppiYiptpn naar de iournalistieke borgen bronnen open te leggen, die meer een handvol boekwerkjes en mono- behoeve van deze akte was het stoffelijk gebruiken van die dagen ontegenzeggelijk over eerste spoorwegongeval in Ne- grafieën, speciale uitgaven van overschot geïdentificeerd door Samuel een uitvoerige berichtgeving heten en derland vertellen Erg jjteressanlzou cnonrwe^stiidschriften en nog tal- v" Feyst- 29- -Opzigter HIJSM wonen.-1 misschien valt uit de lengte van het het ook zijn daarbij te hj- F spoorwe^Stljascnruien en iiug de te Lisse en door Johannes Gerardus stuk wel af te leiden dat het ongeval welke van de HIJSM-locomotieven by het rijke verhandelingen het licht ge- Veldhorst. 23 zonder beroep en wonen- een diepe indruk heeft gemaakt. ongeval betrokken was. zien De meeste daarvan beschre- de te Warmond. Als we de twee berichten naast elkaar -1 Zoals gezegd we mogen aannemen dat ïppppn on verseliiken wordt het interes- ven de spoorweghistorie in vogel- ir. Van.Hall nauwkeurig is geweest in sanf na te gafn op weTke puntL zij el- vlucht. Er zouden zeker lijvige zijn beschrijving van het ongeval, want «lil j- L- hij reed immers met zijn verongelukte boekdelen over die historie te asJsistent van Leiden terug naar Amster- schrijven zijn en daarin zou het dam. Van Hall is echter nogal kort in rh-npviu vprhaal van de sooorwe«- die beschrijving, veel uitvoeriger is „De droevig vernaai van ae spuurwe-, Leydsche Courant" in een bericht van ongelukken die zich in de loop van maandag 12 maart 1843. Dit bericht roept die 125 iaar in Nederland hebben 1 veel vragen op over de juiste toedracht, iTz-vv-» hetgeen misschien een gevolg is van de voorgedaan niet ontbreken. Eendramatische fantasie van de betrokken geschiedschrijving die pretendeer- pennevoerder. de volledig te zijn zou dan 't spoor kaar tegenspreken of wel tegenstrijdige vermoedens oproepen. Het valt bijvoor beeld op, dat ir. Van Hall helemaal niet spreekt over een trein, maar slechts over een locomotief. Dit wekt het ver moeden, dat de locomotief een proefrit maakte. Maar als de verslaggever van1 „De Leydsche Courant" spreekt over dei trein die om half twaalf uit Leiden wasi vertrokken, zou men denken dat de beide ingenieurs met een reizigerstrein op1 weg naar huis waren en dat Teyler van| (Van onze parlementai2*e 2-edactie) DEN HAAG Indien papier, bestemd wegongeval dat vermoedelijk het ï$Ctlt'OCVCH(f tuig is meegereden. Daarmee in strijd is v°or kranten, tijdschriften en boeken, eerste in Nederland is geweest niet dan echter de vermelding in de overlij-i Z.0U worden vrijgesteld van omzetbelas- i. dpnsaktp dat hii om half twaalf do ver- tins zou dit voor de schatkist een ofier mogen vergeten. „Den 10. dezer dagen heeft op den ?r^fd%an de treLi dus i^ omgekomen Toch kon dit eerste ongeval licht voor- spoorweg tusschen deze stad en Haarlem, bijgezien worden want het is bijna in een bedroevend ongeval plaats gegrepen, het vergeetboek der geschiedenis terecht- De locomotief van den trein, ten lltfe ure gekomen. Er zijn maar wc m revens van hier vei'trokken, raakte op de brug van bekend en die er ov er V 'dn 0Ver de Warmonder Leede, door ene on- spreken elkaar bovendien op essentiële punten tegen. Enkele plaatsnamen roepen in de spoor weghistorie onmiddellijk de gedachte op aan treinrampen die er zich hebben voor gedaan. Het eerste ongeval (voor zover bekend althans het eerste) had bepaald geen catastrofaal karakte2\ Het gebeur de in 1843 toen de spoorwegen in Neder land nog maar drie en een half jaar oud waren, cr ontspoorde bij dit ongeval een locomotief en er viel één dode. Het feit zelf is nauwelijks het vermelden waard, maar het intrigeert niettemin juist om dat van deze droeve primeur weinig be kend is. Het officiële jaarverslag van de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschap pij met de hand geschreven waarin het gebeui'de zeker vermeld zal zijn ge weest is verloren gegaan. van in totaal circa f. 10 miljoen bete kenen. De rege2*ing is kennelijk bereid dit offer te brengen. Staatssecretaris Van den Berge (Financiën) acht het na melijk „praktisch gesproken vast te Een vergelijking van de twee be-'staan, dat een desbeti-effend wetsvoor- oplettendheid van den bruggenwachter richten laat ons ook in het onzekere over stel nog in de lopende kabinetsperiode buiten het spoor, waardoor zij op dede juiste toedracht van het ongeval. De uiterlijk medio 1967 dus - dus bij de berm van den spoorweg kantelde en met krant schreef bijvoorbeeld dat de loco- Tweede Kamer zal worden ingediend", den kolenwagen van den dijk in het motief in het water gevallen was. Dit i Dit blijkt uit het verslag var het mon- water stortte. Dit ongeval bragt teweeg, Zal zeker onjuist zijn, maar deze vergis-; deling overleg ter voorbereiding van sing is verklaai'baar als we rekening!de algemene financiële beschouwingen houden met de gebrekkige communicatie j tussen de regering en de vaste commis- waarmee de journalist in die dagen te;sie voor Financiën uit de Tweede Kamer, kampen had. We laten dus de locomotief' In de drie en een half jaar na de of ficiële opening van de liin Am^erdam - Haarlem had de HIJSM zijn baan doorge trokken tot Voorschoten <1 mei 18431. In de laatste maand van dat jaar kwam de railverbinding met Den Haag tot stand en enkele weken daarna werd de tweede spoorlijn in Nederland geopend: Amster- t° u cht '18 Gember 1343) In het begin van 1843 reed de HIJSM op de eerste s ^orbin m-n - nr mo -y tv „De Arend" en „De Snelheid", die de eerste trein van Amsterdam naar Haar lem getrokken hadden, „De Hoop" en ,.pe Leeuw" die korte tijd daarna in dienst gekomen waren en verder als laatste aanwinsten „De Amstel" en „De Vulcanus". De laatste was de sterkste van deze serie ijzeren paarden. Hii kon bijna zeventig ton trekken en brak het snelheidsrecord door een gemiddelde te rijden van 47 kilometer per uur. De HIJSM behandelde en verzorgde de-| ze „stal van eerstelingen met zorgzaam heid en toewijding. De adjunct-directeur van de maatschappij, ir. C C. van Hall was belast met het toezicht op het onder houd van de machines. In 1841 benoemde de Raad van Administratie een assistent voor de adjunct-directeur. Dat was de toenmaals 21-jarige aspirant-ingenieur Adrien Désiré Teyler van Hall uit Am sterdam. die twee jaar later het slacht offer zou worden van het eerste spoor wegongeval bij de HIJSM. De toedracht van deze gebeurtenis kun nen wij aan slechts twee bronnen ont lenen. We lezen er over in de bekende ..Handleiding tot de kennis van de ver schillende soorten locomotieven, benevens de practische voorschriften tot het ge leiden van dezelve" van vorengenoemde ir. C. C. van Hall, een standaaardwerk dat in 1844 verscheen. Verder is in een be richt in „De Leydsche Courant" een be schrijving van hetzelfde ongeval te vin den. Vermoedelijk zijn de mededelingen van ir. Van Hall het meest betrouwbaar. De ze spoorwegfunctionaris maakt er in een „Berigt" (voorwoord) in zijn „Handlei ding" melding van. We mogen zelfs aan nemen. dat hij ooggetuige van het on geval is geweest. Ir. Van Hall had grote waardering voor zijn omgekomen assistent. De woor den die hij in zijn „Berigt" aan hem wijdt zijn een „in memoriam". Hij schrijft daarin: „Gedurende al die tijd bewees hij mij, door zijn scherpzinnigheid, kunst talent en onvermoeiden ijver, de groot ste diensten. Had hij langer op deze aarde mogen vertoeven, voorzeker zou hij zich, op de moeilijke loopbaan door hem ingetreden, naar ons menselijk oor deel eenen roemvollen naam, zijn Vader land ter eere, verworven hebben". De auteur van de „Handleiding" ver volgt zijn voorwoord met een beschrij ving van de wijze waarop zijn jongste assistent de dood vond: dat de Adspirant-Ingenieur S. D. Teyler van Hall, die als zoodanig was toegevoegd aan den' Adjunct-Directeur, belast met het opzigt over het werktuigkundig ge deelte des spoorwegs van de locomotief stortte eii ongelukkiglijk het leven ver loren heeft. Hij was het eenig kind zijner ouders, die diepbedroefd zijn, en door zijne op passendheid, ijver en kunde, een veel belovend ambtenaar. Twee andere ma chinisten hebben min of meer belang rijke wonden bekomen. De goederenwagen en de voorste wagon zijn mede van het spoor geraakt en aanmerkelijk beschadigd, toch geluk kig heeft geen der reizigers eenig be langrijk letsel bekomen. Men schrijft het ongeluk hieraan toe. dat het beweegba re gedeelte van de brug niet behoorlijk gesloten was. Het onbeschadigde gedeelte van den trein heeft later met eene hulplocomotief de reis vervolgd. Men verneemt, dat na gemeld ongeluk, de Officier van Justitie bij de Arronclissementsregtbank alhier met de instructie van strafzaken belast, zich ten spoedigste naar de plaats des ongevals heeft begeven, teneinde de noodige informatiën in te winnen, tot welk einde hij heden, de 12 dezer, be nevens den Griffer, derwaarts zijn te- SLECHTS UIT HET VERTRQUWDE ERDAL HUIS (Bijzondere correspondentie) MÜNCHEN. Zoals bekend schenkt men in Beieren het beste bier. Dat be weren tenminste de bewoners van deze zuidelijkste Duitse deelstaat. En om deze uitspraak kracht bij te zetten wijzen ze erop, dat het Duitse bier niet alleen op de hele wereld beroemd is, omdat het zo'n heerlijk aroma heeft en zo goed bekomt, maar ook om het feit, dat er waarschijnlijk nergens een plaats be staat, waar dezelfde hoeveelheden van het edele gerstenat geconsumeerd wor den dan in het ..Hofbrauhaus" van de hoofdstad München. Uitgerekend een Berlijner de Beie ren en de Pruisen zijn om traditierede nen toch al geen al te beste vrienden besloot enige tijd geleden, de Beieren te laten zien, „wat een echt biertje is En dat precies voor de poorten van Mün chen en als 't ware in het gezicht van de aldaar gevestigde brouwerijen. Georg Opel eens groothandelaar in kruideniers waren en importeur in de oude Duitse hoofdstad Berlijn, kocht in Starnberg een klein hotel en vestigde daarin een „Internationale Bierbar". Precies 101 verschillende biersoorten uit alle delen van de wereld worden in Georg Opeis zaak getapt. Men schenkt natuurlijk vooral de smakelijke West- duitse biersoorten, maar ook de beste uit Oostenrijk, Finland. Denemarken en België uit Japan, uit Mexico, Venezuela en Chili. Guiness uit Ierland, het meest- gedronken bier van de wereld, is hier te vinden, en ook het sterkste van alle biersoorten, het uit het Westduitse Kulmbach afkomstige bier, dat 28 pro cent alcohol bevat. Van gene zijde van het IJzeren Gordijn zijn afkomstig het Poolse rookbier. verschillende soorten uit de Sovjetzone en het gegarandeerd „echte Pilsner" uit de stad Pilsen in Tsjechoslowakije. Onder de uitgespro- ken curiositeiten moet het Engelse oes- tei'bier vermeld worden, dat naar men zegt een overledene weer tot het leven kan wekken. Elk van deze 101 biersoor ten wordt in het originele glas van de brouwerij geserveerd en met he' daarbij behorende bierviltje. George Opel heeft zich met zijn origine le har 'n niet bepaald gemakkelyk werk je op zijn hals gehaald. Want voor dit relatief kleine bedrijf moet een reus achtig magazijn niet alleen aangelegd, maar ook onderhouden en verzorgd wor den. Daarby komt nog een omvangrijk restaurantbedrijf, want de spijskaart van de „Internationale Bierbar" is bijna even ongewoon lang als het aanbod van dran ken. Tenslotte wordt er nog een leven dige handel in binnen- en buitenlandse bierglazen gevoerd, die evenals de dran kenkaart. graag als souvenir gekocht worden. De bierviltjes echter krijgen de talloze verzamelaars gratis. Het heeft niet lang geduurd, tot de ..Internationale Bierbar" en haar specia liteiten in kringen van Münchner intel lectuelen en kunstenaars bekendheid kregen. Zo kan men er thans altijd vele prominente persoonlijkheden ontmoeten Ongeveer de helft van alle gasten i echter ,uit het vak": kasteleins uit heel Duitsland en uit het buitenland komen naar Starnberg, om zich aan een inten sieve „bierstudie" te wijden. Dat bij deze wedstrijd van bieren op internationale basis het Münchner biei ondubbelzinig tot de favorieten be hoort, heeft de inwoners van Müncher al lang met het concurrerende bedrijf van de „Pruis" verzoend. En zij betreu ren het ten zeerste, dat de dagen van de „Internationale Bierbar" vermoedelijk geteld zijn. Sinds de dokter suikerziekte vaststelde en het bierdrinken verbood vraagt Georg Opel zich af, of hij e2; maa' niet mee zal ophouden. ,,Want als ik zei niet kan meedrinken", zegt hij, „is vooi mij de aardigheid eraf". (Advertentie) (Advertentie) Die versgcplukte Iglo spinazie zit ge-' wassen, schoongemaakt en gehakt voor u in 't pak. Reuze gemakkelijk! En voordelig. Want slinken doet Iglo spinazie nietMaak er morgen eens een Espresso Spinazie Maaltijd van. Dat doet u zo: Espresso Spinazie Maaltijd. Deponeer ontdooide warme Iglo spinazie op hete schaal. Garneer met spiegeleieren en gekookte kleine aardappelen bestrooid met peterselie „Op den 10. Maart 1843, met mij naar het station Leijden gegaan, was hij mij behulpzaam in het verifiëren der ge- wigten, met welke de veiligheidskleppen behooren gedrukt te worden. Na gedaan onderzoek keerden wij huiswaarts. Zoo als hij gewoonlijk tot verdere eigene oefening deed, bestuurde hij de machine, 5®®^* by bet overrijden der Rolbrug over «fiyter de Leede nabij Warmond, door achteloosheid van den brugwachter, in het nauwkeurig sluiten der gezegde 350 gram f0.72 500 gram f0.97 nr\r\ - fi (Van onze Amsterdamse correspondent) Een radeergummetje van plastic en de National Elliott 503-computer zullen van 20 tot 28 oktober in de Amsterdamse R.A.I. broederlijk zij aan zij ten toongesteld zijn om van de vooruitgang op het gebied der efficiency te ge tuigen. De een vlakt tikfoutjes weg op een wijze, zoals nog nooit is ver toond en de ander verricht dertigduizend elementaire rekenbewerkingen per seconde, hetgeen evenmin alledaags mag heten. Maar wat ons betreft gaat de erepalm toch allereerst naar de Telemax. De Telemax is de telefoonslaaf van de toekomst Geen opzoeken van num mers meer, geen geïrriteerd gedraai van een nummer, dat blijft antwoorden met het hatelijke toet-toet-toet. De Te lemax neem het allemaal over. Slechts een druk op een toets en het elektro nisch geheugen, dat in het apparaat verscholen zit, 'zoekt het nummer op dat wordt gewenst. Vervolgens komt simpel voorgesteld een elektronische vinger in actie die de draaischijf be dient. Geen gehoor of in gesprek? Tran sistors kennen geen ongeduld het ap paraat blijft proberen, totdat de ver binding tot stand is gekomen. Het enige wat het (nog) niet doet, is beleefd ..tot uw dienst" zeggen, nadat het uw gesprek op een zilveren presenteer blaadje bij u heeft gébracht. Het is, in oktober, voor de derde maal, dat de Amsterdamse RAI onder de naam Efficiency Beurs" wordt her schapen in een futuristische elektronen wereld. ,.De spectaculaire groei in on ze bedrijfstak", zegt tentoonstellings commissie-voorzitter drs. J. van de Kamp, „vindt u weerspiegeld in de groei van onze beurs. In 1960 waren er 96 deelnemers en bedroeg de expo sitieruimte 13.000 vierkante meter. Nu zullen er 161 exposanten zijn, die on der elkaar 26.000 vie2*kante meter ver- delen. Hiermee komen wij, wat groot te betreft, na de Sicob in Parijs en de Hannover Messe op de derde plaats". Overigens is het niet uitsluitend elek- tronika, wat de (uiteraard elektrische) klok in de RAI zal slaan. Jaarlijks worden in Nederland 30 miljoen ball points verkocht drie per hoofd van de bevolking, en dit nederige schrijfge rei zal dan ook in vele vormen en kleu ren vertegenwoordigd zijn: het is ge woon .,een lekker artikel" Maar het zwaartepunt van de beurs ligt toch bij de geautomatiseerde administratiesys temen. Drs. Van de Kamp: ,,In Ne derland is immers onzes inziens de situa tie bereikt waarin het geroep over per soneelsgebrek enigszins overstemd gaat worden door de bevindingen van nuch tere cijferaars, die hebben berekend, dat een bedrijfstaak door een apparaat heel vaak sneller en minder kostbaar wordt uitgevoerd dan door een schaarse arbeidskracht." De groei van de elektronische indus trie is dramatisch" zegt drs. Van de Kamp. „In 1954 maakten experts in Amerika de optimistische raming, dat het aantal voor computers in aanmer king komende bedrijven niet boven de 50 zou liggen. Nu, tien jaar later is het aantal geïnstalleei'de elektronische breinen al boven de 20.000-grens. En hier houdt het niet op. Op het moment is de uitspraak nog waar. dat de com puter werkt met de snelheid van het licht, en met het IQ van een worm, maar er wordt hard aan gewerkt, hem boven dat intelligentie-niveau uit te hef fen door het voortdurend uitbreiden van de zogenaamde arbeids- en verstand geheugens.". Op de Efficiency Beurs is. als symp toom van deze ontwikkeling, de ..der de generatie" der elektronische breinen te zien, want de „tweede generatie", die van de met transistors uitgeruste elektronische rekenmachine, heeft (hoe wel zelf nog in de bloei van haar leven) al een opvolger in de computer met micro-circuits. De elementen die op deze circuits zijn aangebracht, hebben de afmeting van een speldeknopt. Ze werken met snelheden van nano-secon- den. „Wat dat betekent realiseert men zich pas", aldus drs. Van de Kamp, „wanneer men weet, dat er evenveel nano-seconden in een seconde gaan als seconden in ongeveer 30 jaar". De wonderdoener die deze stap mo gelijk heeft gemaakt, is het cryotron, een schakelelement, dat bij zeer la ge tempei'aturen werkt waarbij zich het supergeleidingsverschijnsel voor doet. Tien miljoen cryotrons gebrui ken voor 10 miljoen maal schakelen niet meer dan 10 watt. Zij werken zo snel, dat zij door de draden van de computers reizende elektronen letterlijk voor zouden zijn, als die elek tronen zouden moeten reizen door draden, langer dan 30 centimeter. De cryogene elektronische machine van de toekomst (want helemaal zover is het nog niet) zal dan ook qua afmeting ergens liggen tussen de schoenendoos en het televisietoestel. Met de nieuwe snelheden, waarmee het elektronisch brein kan „denken", en met de omvang van zijn 'geheugen UI miljarden gegevens), nemen ook de toepassingsmogelijkheden toe. Een voor Nederland interessant voorbeeld vindt men in 't laboratoi'ium voor Grond en Gewasonderzoek in Oosterbeek, waar een computer aan de hand van de bin nenkomende grondmonsters bepaalt, welke chemische analyses nodig zijn. Zodra de elektronische landbouwconsu- lent vei-volgens van de uitkomst van dit chemisch onderzoek heeft kennis ge nomen, geeft hij in iets minder dan een halve minuut een compleet bemestings advies. Een stapje verder nog gaan de Rus sen. Die gebruiken het elektronisch brein al voor het stellen van diagno ses. Tachtig tot negentig percent van de ziektebeschryvingen, die aldus ver kregen worden, blijken bij controle juist te zijn dat wil zeggen: in over eenstemming met de diagnoses van de controlerende artsen. En in een aantal van de gevallen, waarin medicus en computer van mening verschillen, blijkt het elektronisch brein tijdens de ope ratie toch gelijk te hebben gehad. Het grapje moge dan opgeld doen, dat iedere computer uitgerust dient te zijn met een glazen ruitje, waarop staat „in noodgevallen inslaan" en waarachter zich een bloknoot en een potlood bevinden en de praktijk werkt het elektronisch brein heel wat nauwkeuriger dan het menselijke. Toen dan ook eens op advies van een Amerikaanse legercomputer voor 7.4 miljoen aan overbodige militaire uitrusting naar Europa werd ver stuurd, ontdekten de schuimbekkende onderzoekers al ras, dat niet het ap paraat een fout had gemaakt, maar de man, die het bediende.. Overigens is de tijd waarin de com puter de mens op het stuk van het in tensieve, creatieve denken zal slaan nog ver zo zij al ooit zal komen. Een autoriteit als dr. Max Euw« wijst er- De telefoonslaaf is geduldig, ijve rig, accuraat en nauwkeurig. op, dat het aantal mogelijkheden, ver borgen in een spelletje schaak,moet worden uitgedrukt door een 1 met 120 nullen. Al zou de computer voor het onderzoeken van elk van die mogelijk heden maar een miljoenste seconde no dig hebben, dan nog zou het honderd duizenden jaren duren, voordat de ma chine met een volledige analyse klaar zou zijn. De bezoeker van de RAI kan straks dan ook met opgeheven hoofd langs de IBM 770 lopen (hoewel men het dode ding, heel griezelig, gewoon telefonisch kan raadplegen) en de NCR 315 recht in de ogen zien. Hij is (nog) de baas. Eenzelfde IBM 1050-machine als op de Efficiency Beurs in Amster dam wordt getoond zal ook tijdens de Olympische Spelen in Tokio zij het dan vele malen groter worden ingeschakeld voor het ver werken van de resultaten. Van 32 olympische terreinen zullen de re sultaten naar het olympisch reken centrum worden gezonden via 1050 stations, die staan opgesteld hij iedere finish of jurytafel Na ieder wedstrijdonderdeel of individuele verrichting worden de resultaten op het toetsenbord van de 1050 aangeslagen en automatisch over telefoonlijnen naar het Rekencen trum verzonden. Aan de hand van deze gegevens vervaardigt het re kencentrum volledig bijgewerkte uitslagen en rangschikkingen voor verspreiding over de gehele we reld. Naar de bioscoop én nog een hele was te doen? Geen be zwaar voor de Constructa 100 Volautomaat. Het wasgoed erin, de wijsvinger op de gekozen wasprogramma-toets. Een zorge loze avond bij een goede film. Thuis is de was gedaan. Verdere sterke punten van de Constructa 100kan kookwas ook wérkelijk koken, extra droogeffect, alle wasprogramma's (ook wolen een sterk hart voor een lang leven. Vraag demonstratie bij uw Constructa handelaar of bij Constructa Nederland Voorlich tingscentrum, Middenweg 233, Amsterdam, tel. 020-947484* KAN KOOKWAS KOKEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 15