PIANO'S AAN LOPENDE
BAND OP VLIEGVELD
GOLDEN
FICTION
EDA
Shannon werd industriegebied
Aardgas gaat straks
betalingsbalans mee
evenwicht houden
in
VOOR AL UW VERZEKERINGEN
eerd.
voor
Uw welvaart groeit... Uw verzekeringen moeten meegroeien!
Belgische lof
voor
wegenplan
Amsterdamse Effectenbeurs
190,-.
Vermogen v. Wijk
en Heringa
plm. 10 miljoen
PLASTIC
FAILLISSEMENTEN
MARKTEN
Waarom onvergelijkbaar?
De tabakken van Golden
Fiction zijn meer uitgerijpt,
warmer van kleur en dus
zachter van smaak.
Ze worden niet gesausd.
Geen extra aroma wordt
toegevoegd. Alleen GF heeft
deze aparte, pure melange.
Voor rokers met een eigen
smaak.
Voor rokers met een eigen stijl
WATERSTANDEN
met de autopremie.
W.A v.a. f 75,- A.R
!25,-. Tevens bestel- en
uto's. Financieringen,
ïuysen", Haagweg 145,
tel 01600-32853. X
i-Garage heeft deze
i voorraad Chevrolet Im-
deurs Hardtop met ra-
Mercedes 190 D 1962,
tekord 1700 1963, Opel
1963, B.M.W. 1963, Fiat
3. V W 1500 1962, V.W.
e 1962, V.W. de Luxe '61,
00 1961. Simca Ariane
mca Ariane 1961, Simca
1962. Simca Io00 1962.
1000 1963, Citroen ID '62,
11 Victor 1963, Vauxhall
1962. Daffodil 1963, Re-
Dndini 1961, Renault L4
enault L4 1962. Trabant
iverse bussen en bestel-
A1 onze wagens worden
nnd en-of 10.000 km ge-
eerd. Voor een betrouw-
uto, naar een betrouw-
dres, het adres met de
s voorraad, de grootste
en met de allergrootste
Belcrum-Garage Min.
16—20, Breda. Telef.
9900 Vlakbij groentevei-
station. Onze showroom
Jlijks geopend van 8 uur
ot 10 uur n.m. Ook za-
en zondags. X
10 1962 in uitzonderlijke
staat weinig gelopen.
)61 in zeer mooie en
staat. Met garantie. Fi
ring mogelijk. Motor
Roosendaal" Brugstraat
isendaal. tel. 01650-3722 x
nn Ghia 1500 '62, V.W.
150o S '63 diverse
de Luxe '62, Opel Ca-
'63. Opel Caravan van
>el Rekord '61, Opel Re-
1700 'S3-'64. Volvo '58,
les 190 D '60. De Jongs
'bedrijf Nispen, tel.
45 Burg Prinsensingel
losendaal. Tel. 01650-5539
m-Garage vraagt steeds
lingvrije auto's v.a. 1959
Min. kanstraat 18-20,
tel. 01600—39870.
all Velox '57 te koop.
ijs. Molenstr. 37, Clinge.
garage te Breda biedt u
/eek te koop aan de vol-
zogoed als nieuwe auto-
len teg. scherpe prijzen.
,ype 1964, rood, als nieuw
Elysée 1961- Opel Re-
1962- Ford Taunus 12M
Renault R8, rood. 1962,
>00 van 1962; V.W. Va-
1963; Renault Dauphine
:huifdak 1962; Simca 1000
63; Renault R8 wit, 1964;
kleinbus 1961; Fiat 1100
960; V.W.type 1962. Door
verkregen V.W. 1957,
Zephyr. Opel Rekord 1957
1957 met roldak. Zoekt u
merkelijke occasion, komt
ens bij ons kijken. Prak-
al deze automobielen zijn
ste eigenaar. Koop vertr.
bij de Vito, 100 pet. ga-
zowel op eventuele on-
en en geen kosten v. ar-
oon gedurende 10.000 km
md. Alle kosten voor on-
cening Let op het juiste
Vito-Garage. Ginneken-
40—342, Breda. Tel. 36173.
tegenover de kerk vlak-
Ginnekenmarkt. Dagel.
nd tot 's avonds 10 uur.
lags tot 6 uur. Zondags
1 uur tot 6 uur. Inruil
ijk. Financiering binnen
urgeregeld.
ïat? Moe? Schieffers
vijn helpt bijzonder snel.
aktief Lecithine vitami-
>n mineralen, werkt bio-
Excl. bij apoth. en dro-
ager zonder moeite met
al, 50 dragees f 2,35. Bij
»ist.
en drogis
MODE
ai met
(Van een onzer verslaggevers)
SHANNON Het vliegveld, in
Shannon, in de zuid-west-hoek
van Ierland, is merkwaardig
genoeg tevens industrie-terrein.
De laatste tien jaar zijn er enkele
tientallen fabrieken uit de grond
gestampt en nog steeds komen er
bij. Vliegtuigen rollen tot vlak bij
de goederenloodsen, nemen hun
vracht in en stijgen daarna met
veel geraas op in allerlei richtin-
gen.
Een van de vestigingen op Shan
non maakt deel uit van een Ne
derlands bedrijf: Kippen piano-
fabriek n.v. Ze werd er drie jaar
geleden gevestigd en ontwikkelt
zich stormachtig.
De heer J. J. Rippen, die het moeder
bedrijf in Ede leidt en aan zijn zoon
Nico de directie van de Ierse fabriek
heeft toevertrouwd, vertelt geestdriftig
over zijn ervaringen.
Shannon is van 1947 af 'n belastingvrije
zone geweest. Vliegtuigen op de trans
atlantische route vlogen er af en aan en
de passagiers konden er profiteren van
de eerste Duty-Free Shop ter wereld met
een rijke voorraad aan cognac, whisky,
sigaretten en parfums.
Dat was (en is nog) bijzonder prettig
voor de reizigers, maar de Ieren hadden
er weinig aan, tot in 1958 iemand met 't
ei van Columbus kwam. „Als we op
Shannon fabrieken aantrekken", zei hij,
,.en de eigenaars laten profiteren van de
fiscale priveles, snijdt het mes aan twee
kanten
Het idee werd klaarblijkbaar toege
juicht. De Ierse regering stichtte de Shan
non Free Airport Development Company
en in 1961 stond op het vliegveld de eerste
fabriek; die van Rippen n.v. Andere be
drijven volgden en momenteel rijden op
de spitsuren de dubbeldeksbussen met
arbeiders af en aan. Vlak bij het vlieg
veld verrijzen flatgebouwen. Over enke
le jaren zal het plaatsje Shannon gegroeid
zijn tot een stad van 25.000 inwoners. En
daarmee is dan tevens de industrialisa
tie van Ierland begonnen
Tot voor enkele jaren kende het land
geen industrie. Het lag een beetje be
schroomd achter het zelfverzekerde Al
bion, arm, dromerig en weinig bezocht
door de toerist van het continent, die zich
niet alleen door de moeilijke verbindin
gen, maar ook door het klimaat liet af
schrikken. Ierland is immers de baker
mat van vele onaangename depressies.
De Ieren zelf, voor zover niet geëmi
greerd, hadden eveneens weinig contact
met de rest van Europa. Ze leefden hun
eenvoudig leventje en ze waren er
zegt men tevreden mee. Even tevreden
waarschijnlijk als, bijvoorbeeld de Bra
bantse dorpsbewoners van 1880, die het
meer van wat primitieve gezelligheid dan
van de welvaart moesten hebben.
Aan de stadjes en dorpen in de buurt
van Shannon kan men ook nu nog merken
dat ze nooit met de snelheid en zakelijk
heid van de techniek zijn geconfronteerd.
Er zijn nog snoepwinkeltjes met een
tingelbel en mynheer pastoor beweegt
zich met zelfvoldane gemoedelijkheid
tussen zijn trouwhartige parochianen.
Waar we vandaan komen? Uit Neder
land! „Kyk, kijk, uit Nederland. Hele
maal uit NederlandMen is hier niet
aan toeristen gewend. En terloops ge
zegd ook voor de toeristen is dat een
weldaad.
Schapen op schraal gras. Kleine huis
jes. Gemoedelijke leefgewoonten. En dan
plotseling de industrie. Werk voor hon
derden tussen de rolbanen van Shannon.
Eerst Rippen n.v. Daarna Amerikaanse
Japanse en Zuidafrikaanse fabrieken.
Stempelklokken en efficiency. „Ze moeten
er aan wennen", zegt Rippen senior, maar
hij voegt er direct aan toe dat hij met de
Ierse arbeiders uitstekende ervaringen
heeft. Hun werk doen ze goed en hun
karakter werkt de teamgeest in de hand.
Ieren immers zijn van nature vriendelijk
en behulpzaam.
digd wordt, kan men op de arbeidskosten
besparen. Een van de voordelen van
plastic en aluminium is, dat deze mate
rialen klimaatvast zijn en de piano zo
licht maken, dat ze gemakkelijk te ver
plaatsen en te vervoeren is. Zo kan men
extra profiteren van de mogelijkheden
die het luchttransport hier, op Shannon,
biedt.
De fabriek vervaardigt momenteel 6(
piano's per week, die onder de naam
Lindner de wereld in gaan. In decembei
zullen het er 80 zijn. Het bedrijf dat. nu
5000 m2 groot is, heeft nog 20.000 m2 ge
reserveerd. Men is ervan overtuigd dat
die grond al gauw zal moeten worden
aangesproken. De fabriek, met 230 man
personeel, levert nu al meer dan de groot
ste Engelse pianofabriek en en de vraag
naar toelevering van onderdelen voor
andere bedrijven neemt snel toe.
,,Het wordt wéér uitbreiden", zegt de
heer Rippen, terwijl hij zijn blik over
het vliegveld laat gaan, „morgen gaan
we weer maar eens naar huis. Mijn zoon
redt het hier wel.
LEIDEN In de gisteren gehduden
buitengewone aandeelhoudersvergadering
van de n.v. Van Wijk en Heringa is me
degedeeld dat voor 10 november de cij
fers over de huidige positie van de ven
nootschap en de consequenties van het
geen de laatste maanden is gebeurd, zul
len worden gepubliceerd en besproken in
een nieuwe buitengewone vergadering. De
voorlopige cijfers geven te zien dat, na
afwikkeling van de thans lopende maat
regelen, vermoedelijk een zuiver ver
mogen resteert van ongeveer 10 min,
overeenkomende met een aandelenkoers
van ongeveer 175 procent. Zoals bekend
de gehele produktie van wollen dekens
en garens afgestoten, nadat de Zwols-
mangroep verreweg het grootste deel dei-
uitstaande aandelen der n.v. had ver- r r I'„nt "n Amerikaan roken
worven. De minderheidsgroep van aan- U KUIU n AnTCTIlUUUl XUKCa
deelhouders kon zich vandaag niet vereni
gen met de voorgestelde statutenwijzi
ging, maar de wijziging werd toch met
grote meerderheid aangenomen.
J. J. RIPPEN
Neergestreken op Shannon
GRGNINGEIN De minister van eco
nomische zaken, prof. dr. J. E. Andries-
seh, heeft gisterenavond in Groningen
gezegd, dat de uitvoer van aardgas in
1975 een gunstige invloed van een mil
jard gulden op de betalingsbalans zal
hebben. Hij gaat hierbij uit van een ex
port van vijftien miljard kubieke meter
aardgas per jaar. Zonder het aardgas,
aldus minister Andriessen, zou er meer
invoer van energie nodig zijn bij een
stijging van de behoefte. Een verslechte
ring van de betalingsbalans, die dan het
geval zou zijn, zal thans door het aard
gas worden opgevangen. Minister An
driessen zei dit in een rede „enige aspec
ten van de energievoorziening in Ne
derland" voor de commerciële club in
Groningen.
De voor de 70er jaren voorziene uit
voer van 15 miljard m3 aardgas betekent
slechts enkele procenten van het huidige
energieverbruik in West-Europa. Deze
hoeveelheid valt gemakkelijk in de toe
neming van het verbruik in te passen,
maar de vraag naar aardgas wordt groter
dan deze hoeveelheid van 15 miljard m3,
De minister ging ook in op de discus
sie die in het binnenland gevoerd wordt
over de deelneming van de N.A.M. in de
buitenlandse distributie. Hij zei dat dit
de bedoeling heeft te waarborgen, dat
het Nederlandse aardgas in het buiten
land ook op lange termijn op commerciële
basis verkocht kan worden. De ruime
vraag in Europa laat namelijk ook im
port van elders, bijvoorbeeld Noord-
Afrika, toe. De winbare reserves daar zijn
gelijk aan de onze, maar Nederland heeft
het voordeel van de gunstige ligging.
Minister Andriessen zei nog eens dat
de aardgasvondsten in Nederland, natio
naal van ingrijpend belang, voor de voor
ziening van West-Europa een beperkte
betekenis hebben.
Minister Andriessen gaf ook zyn visie
op de voordelen van het aardgas voor de
consument. De tarieven voor het klein
verbruik betekenen z.i. een directe prijs
verlaging: voor het huishoudelijk ge
bruik bieden deze tarieven 1040% voor
deel. Ook voor ruimteverwarming lig
gen de tarieven gunstig t.o.v. kolen,
haardolie en huisbrandolie.
(Advertentie)
Niet alleen het plan Shannon is revo-
tionair. De manier waarop hier, in de
Ierse fabriek, piano's worden gemaakt is
dat eveneens. De heer Rippen en zijn
zoons hebben gebroken met een traditie.
Inplaats van hout en gietijzer zijn ze
hoogwaardige plastics en aluminium gaan
gebruiken voor het piano-mechaniek. De
onderdelen worden machinaal vervaar
digd. Het materiaal is duurder, maar
doordat het in massa-produktie vervaar.
Maar ook voor de traditionele huis
brand blijft er een plaats, mede gezien
de toeneming van de consumptie. Dit is
echter verder afhankelijk van de wijze
waarop de industrie en de handel op de
nieuwe situatie reageren.
Voor grote installaties valt een con
currentie te verwachten tussen aardgas
en stookolie. Daarom is de koppeling van
de gasprijs aan de olieprijs belangrijk.
Het Nederlandse beleid gaat uit van de
volgende beginselen: a) Zo goedkoop
mogelijke energie voor consument en in
dustriële verbruiker.
b) Continuïteit moet gewaarborgd zijn.
c) De koper zal vrij moeten zijn in zijn
keuze.
d) Zorg voor goede coördinatie, enerzijds
dienen noodzakelijke verschuivingen
evenwichtig te verlopen, ook en vooral
om sociale redenen, terwijl anderzijds de
op langere termijn rendabele pro-
duktie-eenheden in stand gehouden moe
ten worden.
In principe zullen op den duur de
energiedragers concurrerend moeten zijn
zonder dat steunmaatregelen gehanteerd
worden, daar anders de energie te duur
wordt.
Voor het totale Nederlandse verbruik
in de 70er jaren kwam minister Andries
sen tot de volgende prognose: een kwart
van de energiebehoefte zal door aardgas
worden gedekt. De verdere stijging van
de behoefte zal door olie worden opge
vangen. Het kolenverbruik ,zal lager zijn,
maar hier zal uitvoer compensatie geven
voor de verminderde binnenlandse vraag.
UITGESPROKEN
30 sept. 1964. J. de Zeeuw, bedrijfs
leider-administrateur, Dr. Broodman-
straat 3, Breskens. Cur. Mr. H. A. R. de
Mul te 'Oostburg.
30 sept 1964. C. J. van de Velde, ex
ploitant van een garagebedrijf annex
handel in benzine, rijwielen, lampen en
huishoudelijke artikelen, Doelstraat A 89,
Oudelande. Cur. Mr. J. G. van der Burgt
te Goes.
30 sept. 1964. J. Glerum, pottenbakker
en caféhouder, Nieuwstraat 41, Vlissin-
gen. Cur. Mr. H. Bruin te Middelburg.
30 sept. C. Priem, h/o Café De Sport,
Kaaistraat 5, St.-Maartensdijk. Cur. Mr.
J. Reith te Tholen.
BERGEN OP ZOOM, 5 oktober
Cox's 13—34, Jonathan 12—27, Goudrenet
14—21, J. Grieve 15—27, St. Remy 20—27,
Legipont 23—39, Bramley's Seedling ind.
10.80, sla 5—12, andijvie 8—22, prei 12—
17, witlof 86148, bloemkool 1339,
rodekool 515, wittekool 817, sav.kool
718, snijbonen 112182, dubb. bonen
43101, selderie 2456, bospeen 2023,
waspeen 1539, spruiten 5398, st.-prin
ses 1517, komkommers 2738, spinazie
717, uien 512, breekpeen 10, kroten 10.
BREDA, 5 oktober.
Andijvie 811; Bloemkool A 3545; B
2025; C 12; Boerenkool 68; Snijbonen
(kas) 150160; Dubbele bonen 4060;
Spekbonen 50—70; Pronkbonen 3040;
Kronen A 12—14; B 4—6; Rode kool 12—
18; Savoyekool-groen 710; Witte kool
615; Bospeen 1220; Postelein 35; Prei
1216; Radijzen 68; Selderij-bos 3—6;
Knolselderij A 12—15; Sla I 1015; II
48; Spinazie 725; Spruiten A I 100:
A II 90; A 0B 55 B 1 70; B II 60; B
afw. 35; Tomaten A 357-558; B 520; C
491-510, alien per bakje van 6 kg; Pe
terselie 4-8; Waspeen A I 14-20; A II 12.
DRUNEN, 5 oktober Fruit: appelen
840, peren 637, druiven 130180, me
loenen 1567, groenten: aardappelen
1114, andijvie 816, bloemkool 1146,
bonen: dubbele 2564, mentor 28-4)3,
stoktros 60125, pronk 2060, snij 30-
159, spek 2380, tuin 1019; bospeen
714, knolselderij 419, komkommers
1029 p. st., 1020 p. kg; boerenkool 9
22, rodekool 518, savooieko o -
wittekool 816, kroten 515, peterselie
4—8, prei 1225, bosselderij 28, sla
516, spinazie 1129, spruiten, geschoond
3092, ongeschoond 2060, kastomaten
2591, uien 641, waspeen 1017, wor
telen 518, witlof 80111.
GOES, 5 oktober Elxport en in
dustrieveiling appels: Cox's Orange Pip
pin kl. I 80—85 39—46. 75—80 40—49,
70—75 38—48, 65—70 31—34, 60—65 24—
25, 55—60 13—16; kl. II 80—85 34—41,
75—80 34—38, 70—75 34—39, 65—70 28—
31, 60—65 20—24, 55—60 12—15, II D 7,
III grof 1222, III fijn 9. Glorie van
Holland kl. I 85—90 16. 80—85 17. 75—
80 16—17, 70—75 16, 65—70 12—13, II D
9, III grof 13. fijn 8. Goudreinette: kl. I
90—95 27. 85—90 29—33, 80—85 28—32,
75—80 21—27, 70—75 17—19 65—70 12—
14, II D 9,50, III grof 13. Ill fijn 10. val
9. Bramley's Seedling kl. II 90—100 9,
80—90 9, 70—80 10, III fijn 9,50. Peren:
Conference kl. I 70—75 30. 65—70 31, 60—
65 28. 55—60 19. Kl II 70—75 28, 65—70
27—29 60—65 26, 55—60 20
II D 6—14, III grof 20—23, III fijn 6—
18. Doyenne du Cornice: kl. I 8590 68
80—85 68, 75—80 75, 70—75 77, 65—70 68,
60—65 54. II D 29. Kl. II 90—95 56, 85—
90, 59. 80—85 61 75—80 68, 70—75 70,
65—70 63. III grof 48—49, III fijn 27—32.
Beurre Alex Lucas: kl. I 8590 27, 80
85 33, 75—80 38, 70—75 39, 65—70 28 60—
65 10. Kl. II 75—80 20. 70—75 21, 65—70
17, III grof 89, III fijn 6. Diversen:
Bramen per kg II 78, III 50. Bramen
U kunt ook 'n Virginia roken
Maar u kunt ook een eigen
stijl kiezen: de onvergelijkbare
Golden Fiction melange...
EEN LAURENS PRODUKT
per doos I 40. II 29—37, III 15—17. Aard
beien per doos I 134, II 85—113, III 44.
Frankenthaler II 161, III 118—124. Black
Alicante I 183191. Groenten: per stuk:
Kropsla I 22—24, II 10—22, C I 9—10.
Meloenen 1843. Bloemkool A I 2547,
A II 15—40. B I 12 B II 12, afw. 12—18.
Komkommers A li 26—31, B II 21—33,
C I 15. Per bos: Wortelen 24. Selderie
36. Peterselie 23. Per kg: Snijbonen
I 130—138. Dubb. pr.bonen II 82—90, II
B 6677. Pronkbonen I 66. Prelude II
6874. Stokprins.bonen II 107. Tomaten
A I 48. A II 36—47, B I 53, B II 39—52.
C II 2633. Spinazie II 910. Waspeen
I 39—40, B I 20—35. Uien II 14, afw. 9—
11. Prei A I 30—32. A II 28—29. Gr. sav.
kool B I 18. Rodekool I 1415. Andijvie
I 1314, II 914. Totale aanvoer hard
fruit 7300 kisten.
KAPELLE, 5 oktober Industrie- en
exportveiling. Peren: Saint Remy I 80
16 I 70 17 I 60 14 II 80 14 II 70 16 II
60 13-14 II D 12 III grof 8—9 III fijn 8.
Beurré Alex. Lucas I 85 27 I 80 33.80
34.60 I 75 38.60—39.30 I 70 39.80—40.55
I 65 33.20—34.10 II 80 23 II 75 28 II 70
30 II 65 26 II D 60 14—15 II D 50 6,5
III grof 1214 III fijn 4,56,5. Doyenné
du Cornice I 85 67 I 80 67—70 I 75 67—73
I 70 71 I 65 62 II 80 65 II 75 67—69
NILLMIJ
II 70 69 II 65 62 II D 60 52 II D 50 30
III grof 4247 III fijn 2428 kroet 7.
Legipont I 75 32 I 70 33 I 65 32 I 60 27
I 55 21 II 75 31 II 70 33 II 65 31 II 60
27 II 55 15 IID 6,5 III gr. 12 III fijn 6. B.
Louise II 65 48 II 60 50 II 55 38 II 50
29 III grof 29 III fijn 8. Conference II
70 28 II 65 30 II 60 25—26 II 55 19 II D
6 III grof 20 III fijn 9. Pacham Triumph
I 75 17 I 70 16 I 65 14 I 60 11 II D door
draai III grof 7 III fijn doordraai.
Doyenné due Cornice rijp I 85 69 I 80 78
I 75 79 I 70 78. Conference rijp II 70
28 II 65 33 II 60 28 II 55 20. Appelen:
Goudreinette I 85 29 I 80 29.20 I 75 27.30-
27.90 I 70 17.30—18.30 I 65 13 II 85 25
II 80 22 II 75 20 II 70 16 II 65 12 II D
9,5 III grof 13. Cox's Orange Pippin I
80 38 I 75 38 I 70 38 I 65 31 I 60 25 I 55
12 II 75 31—32 II 70 33 II 65 27 II 60 20—
24 II 55 9,5 II D 8,5 III grof 12—13 III
fijn 8,5. Cox's Orange Pippin geel I 80
49 I 75 40—48 I 70 39—43 I 65 31—34
I 60 23—26 I 55 14 III grof 20—21 III fijn
8,5. Glorie van Holland I 80 17 I 75 16
18 I 70 14 I 65 13 II 80 15 II 65 15
II 70 13 II 65 12 II D 8,5 III grof 11.
Sterappel I 75 45 I 70 40 I 65 29 I 60
17 I 55 14 II 65 23 II 60 16 II 55 12.
Ingrid Marie I 75 18 I 70 16 II 80 23, II
75 22 II 70 18 II 65 15 II 60 12—13 III
grof 12—14. Lobo I 80 22 I 75 25 I 70
18. Tuinzoet II 55 18. Kroetappels 9.60.
Valappels 8.909.20. Diversen: Bramen
industrie in kratten a 4 kg per kg II
78 III 50. Bramen per doos a 250 gram
I 4549 II 3437. Aardbeien per doos a
250 gram II 50. Groenteveiling: Kropsla
11, bloemkool 1232, andijvie 8,513,
snijbonen 94, snijbonen afwijkend 32,
savooiekool 814. dubbele bonen 81,
prei 1820, bospeen 12.
ROTTERDAM, 5 oktober.
Totale aanvoer 1836; Vette koeien en
ossen 1162; Varkens 674.
Prijzen le kwal. 2e kwal. 3e kwal.
Vette koeien (in ets per kg) 385-410;
345-375; 330-345; Varkens (lev. gew.) (in
ets per kg) 202; 198; 194;.
Aanvoer, handel, prijzen.
Vette koeien: iets ruimer kalm
eerste kwaliteit onveranderd, tweede en
derde niet geheel prijshoudend, enkele
prima's boven notering. Worstkoeien
300-320 per kg; Varkens: even groter
redelijk - iets hoger, prima vleesvarkens
boven notering, slachtzeugen 155—-165
per kg.
TERNEUZEN, 5 oktober Sla 4—17,
bloemkool A II 24—50, B 22—28, C 14,
afw. 1227, groene komkommers 1526,
wite komkommers 10, meloenen II 33,
knolselderie 1114, selderie 29, peen
30—36, Meerlanders 9.30, Eigenheimers
10.70—11.10, andijvie 19—28, stoksnijbo-
nen 84—93, pronkbonen 31, prins.bonen
230—103, saxa 70—78, kroten 17, rodekool
1213, sav.kool 516, witekool 913,
waspeen 16, prei 1530, spinazie 1242,
spruiten 62, tomaten A 2964, B 6567,
C 25—28, CC 25—26, uien 11—22, witlof
A 132, B 94—126. afw. 45—59, aardbeien
per doosje Red Gauntlet I 73, appelen:
Cox's Orange I 85 3839, 80 40—41, 75
39—40,70, 70 37—38. 65 30—31, 60 23, II 85
35—36. 80 35—36. 75 30—31, 70 28—29, IID
6, III grof 12—15, James Grieve II 65 22,
III grof 17—18, fijn 12—13, peren: Do
yenné du Cornice I 85 6061, 80 6566, 75
69—70, 70 73, 65 66—67. II 85 55—56, 80 59,
75 65—66. 70 65—66, 65 58—59. 60 44—45,
III grof 51—52, fijn 25, kroet 6, Br. Alex
Lucas I 80 30, 75 34—35. 70 35—36, 65 28—
29, St. Remy III fijn 13—14, Kraaiperen
III fijn 8—13, Conference III fijn 20.
KONSTANZ 292 (—3); Rheingelden 183
(—7); Ottenheim 214 (—11); Straatsburg
152 (—12); Maxau 344 (—6); Plochingen
95 (onver.); Mannheim 186 3); Stein-
bach 114 6); Mainz 164 (+4); Bingen
95 2);Kaub 95 (—3); Trier 221 (—4);
Koblenz 94 6); Keulen 32 5); Ruh-
rort 194 5); Lobith 795 6); Nijmegen
590 3); Arnhem 649 (onver.); Eefde
IJssel 132 (—6); Deventer 55 (—2);
Monsin 5448 2)Borgharen 3825 6)
Belfeld 1079 (onver.); Grave beneden de
Sluis 501 (—3).
BRUSSEL. Terwijl Nederland zich
niet wil laten overrompelen door 't steeds
toenemend verkeer, blijft men in België
trachten tegen de stroom op te roeien
en wordt de achterstand van jaar tot
jaar groter door het ontbreken van een
doelmatige wegenpolitiek", schrijft
maandag ,,De Gazet van Antwerpen"
onder het opschrift „leerzame parallel"
over het nieuwe Nederlandse wegenplan.
,-Hoe lang zullen wij nog met beschaam
de kaken tegenover onze buurlanden
moeten staan?".
r..Het blad schrijft, dat bij een verge
lijking tussen hetgeen in Nederland
wordt gedaan en wat in België op
net gebied van de wegenbouw wordt
2ePresteerd („of niet wordt gepres
teerd" i, vooral twee dingen in het oog
springen. In Nederland valt de wegen
bouw veel goedkoper uit dan in België
en wordt er niet gewacht tot het kalf
is verdonken.
Het blad betoogt dat door het ont
breken van een doelmatige wegenpoli-
tiek de opbouw van het wegennet in
België in veel trager tempo verloopt
dan in Nederland, waar gerekend wordt
_een jaarlijkse toename van ongeveer
-nn i terwijl er reed? een net van
ouü km. autowegen bestaat. „En waar
staan wij? Voorlopig moeten wij het stel
len met nauwelijks 300 km. met het
vooruitzicht dat tegen 1970 de route de
waiionie (van Luik naar het zuiden) en
f Vlaanderen) klaar zullen
kin' Maar z°als de zaken thans staan
nauweUiks twijfelen aan een
®,lraë11Lg van dit programma, zoals
wk de Boudewijnweg (van Antwerpen
kome s*anc^ vee^ is klaar ge-
AMSTERDAM Wederom stonden
aandelen Kon. olie gistermiddag in het
middelpunt van de belangstelling. Ter
beurze van New York heeft vrijdag voor
oliewaarden een zeer vaste stemming
geheerst deels op geruchten van nieuwe
grote olievondsten. Deze geruchten zijn
tot dusver echter niet bevestigd. Vrijdag
avond trokken olies hier aan tot 167.
De vraag was in hoofdzaak weer afkom
stig van Amerika en Zwitserland. Ook
ten aanzien van de verdere ontwikkeling
voor olies blijft men ter beurze optimis
tisch. In het voorbeursverkeer werd ook
nog 167 gedaan maar later bleef de
markt daaronder. Gehandeld werd van
166.20 tot 166.80, waarmee een koers
winst van twee tot 2% gulden werd be
haald. AKU was prijshoudend maar on
der het niveau van 's morgens. Hoogovens
werd vijf punten lager tgeadviseerd, Uni
lever bleef iets ten achter, maar Philips
was gevraagd en opende een gulden hoger
op 161.40, waarna de stijgende richting
werd volgehouden. Een en ander ging
echter gepaard met een zeer kalme af
faire.
Er waren twee inschrijvingen een voor
de claimemissie Thomsen, waarvan de
claims werden geadviseerd op 320 a
325 en 25 min 5%% 20-jarige obliga
ties 1964 a pari. Ter beurze kon worden
vernomen dat de belangstelling voor
laatstgenoemde inschrijving zo bijzonder
groot is, dat de betiteling van „gekken
huis" werd gebruikt. Ook van buiten
landse zijde toonde men grote belangstel
ling voor deze inschrijving, zodat de toe
wijzing wel de nodige moeilijkheden zal
opleveren.
De claimhandel is inmiddels wat kleiner
geworden. De claims Fokker zijn nog
overgebleven en werden geadviseerd op
75. De converteerbare obligaties van
Ommeren kwamen in de voorlopige no
tering. Vandaag begint op de incourante
markt de handel in claims koninklijke
apijtfabrieken Bergoss.
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens Kon. Olie
166.90 gb—168.20 gl, Philips 162.00—162.90
gl, Unilever 148.20148.40.
2/w oi/s
Staatsleningen
Nederland 84 SVs
102%
102 ft
Nederland 64 6
99^
99ft
Nederland 68 4l/>
95
95 Vs
Ned. o9 41/.
94%
94%
Ned. 60/2 4*/>
94%
94%
NuO. 59 4%
93
93%
Ned. 60 4%
91%
91%
Ned 61 4%
91%
91%
Nee Staff. 47 3'/i
82%
83%
Ned 50/1-2 3%
8U%
80%
Ned 54/1-2 3%
82%
82 ijl
Ned 55/1 3%
82%
82*5
Ned 55/2 3*4
86%
86%
Nederland 37 3
87%
87%
Ned Grootb. 4b
06%
86%
Ned DoU. 47 3
89%
89%
Ned Invest. 3
96%
96 Li
In die 37a
92%
92%
Bank en aredletwezen
B. Ned Gem. 57 b
103ft
103 7/s
Id. 30 58/59 4>/>
93%
93%
id 25 60/3-5 4'/»
93%
94
Cultures
A dam Kubbei
109
109
HVA Myen ver
144
uidustnele ondernemin&ei
Ak,U.
474%
475
Deli My t. cert
L23.2U
i23.70
Hoogov nJ.C.v.a
60b
600
PhiUps Gem Bez i6U.4o
.62.10
Unllevei c.v .«l
148..
1.48,30
Dortscbe Petr.
753
<64.14
Dortscbe Petr. Vu
702%
<64
Kon Petr 20
164.21
Scheepvaart en Luchtvaart
UAL
104%
i05
«lava-China Pae
148
149%
KXJA. t cert
ÜÖ.9L
66.90
K.N.SA1 o.b,
141 v.
141%
stv My Ned
130'/
J%
Nieveit Uoudx
101 b
v. Ommeren c.v .o
245
255
2/10 0I/S
Rotterü Lloyo
Scheep v Unie
Premieleningen
Alkmaar ob
A dam obl 51 2
138%
129 Vi
&4
oö 2'/»
oi 2>/i
04 2*/,
ia öo-i
ia 30-2
ia. o<>-3
tJreua
uorarechl
Lindhoven
tuschede
s Gravh 62-1 21/,
idem 32-2 2»/i
tiotterd 52-1 2»/,
idem 32-2 2*/>
Idem 5? 2'/)
Utrecht 32 2>/<
Z.-HoUand 57 2'/.
Z.-Hoiiand 59 2'/.
79
91
80%
85 V4
80 x
78
82%
78
87%
89%
89%
87 Vs
88
87%
89%
Converteerbare ubi^aües
AA.U 10UÜ 4'/,
Gelder Zn. 4%
KLM subord 4%
Meelt N Bak 4%
Schuiten fcoxh 4'/t
Utermuhien 4
129%
95 Vs
88
120% 12014
137%
129%
80
98
81%
85 Vs
85ft
78
78
78%
87%
87
iüOVs
87%
129%
95
88
Aand ui belegg mijen
Aig Fonds, oezii
Converto 1-1 pb
tLBBbel.dep.l-2pL
Lnterbonds 1 pt
A dam bel.my 5i
interunie 5t
Neto 5t
Hu be co 51
urn tas 5u
Ver. Dez. 1894 5i
Europaf. 1 10 pb
Baak, krediet, verzekeruu
1335
1335
1090
1088
905
902
730
730
loy..;
160.50
207
207
111
111.50
236
237
o03
503
131
131
541
542
AMRU Bank
Cultuuxbank
65.40
22%
66.20
22%
Gron. Ind. Cr. B
Hall. Bank Unie
Kasassociatae
Nat. Ned. cert.
Ned. Crediet B
Ned. Handel My
Ned. Middenst. t
Ned. Overzee B
K.V.S. eert. d.
Slavenburg's B
2/10 oi/s
172%
244%
141%
776%
215%
308
106
222
729
201%
244%
141%
775%
215%
300%
105.5»
222
201%
Industriële ondernemingei
Aib. Heyn
Alg. B my Onr.G
..Aime A dam
Aig Norit Mjj
AxusteJ t>r.
A dam Banaat ivu,
A damOioogd Jdij
A dam Kijtuig Ml
ANiüM nat Dez
Bee ren tricotiaDi
Bensdorp intern
Bergnjurg. 2öi
Berkei's Palent
Biaauwhoed
Büjdensl WUi.
Bols Lucas
Borsumij Wehry
Braatmacn A dan>
Breda macb la bi
Bredero Ver. bedi
Brocades
Bronswerk
Buhrmann-Xettej
Bijenkort
Caive
Carps Uarenfabi
Centr. Suikei r«j k
Cur. Handej rz,,
Oaaiderop
Dagra
Uemka Staalfabi
Dess. tapijtiabi
Dikkers en Co.
Drie Hoefijzers
DJt.U.
Duy via Jz
Emba
Bntb Pletten
Krdai My
Excelsior
628
128
146
160
422
ÖUO V.
135%
300
62
122
481
259
217
450
130 V:
212.4-
68
245
712
831'.
176
728
788
998-;
413
415 i.
264
297
161%
391
27
267
210
251
632 b
240 x
147
162
425
505
135
302
61%
123
483
257
218
450
131%
112.80
243
714%
822
170%
729%
794
997%
415%
426
182
266
298
336
161
395
274
267
253
253%
253 227%
Flttlngfabr
Fokker
Ford
uazeile rlJwJab,
Gelder Papier
Gelder i.-Tieiem
Geero tabr
Geveke en Co.
Gist- en SpirJIabi
Grinten v. CL
Gruyter en Zn 6*1»
Hagemeyer Sc Co
't Hart Znstr.
Havenwerken
Heeni van der
Heineken s blèrt
Hey broek-Zeian
Hoeks machJabi
Holi. Kattenburg
Hoil. Beton My.
Holi Constx. w.
Hun Meiksuikei
Homburg
Hoogenboscb sen
Hoouneyer Zn
lndoia
Lng. Bur. Bouwn
interna tlo
Int. gew oeton b
inventum
Jo*4»;neej noutb
Keiiio
Kempen Begeer
Key houthandel
Kledingmd. Som
Kiene Suikerw,
Kon. Papieriabi
Kon. Zout Ketje
Korenschoof
Koudys voed.
Kromhout mot
Kon. Ver. Tapy
Leeuw. Papier
Leidse Wolsp
Landetevea
Macintosh
Meel Ned. Bakh
Mees 63
Menko
Meteooi Beton
Misset Uitg. My
Mosa
Muller an Co.
2/10
01/5
132%
134
266
262
950 L
952
311
309
137%
140%
515
515
288 i
283
706
705
310
312
1025%
1015
143
143 b
452%
454%
155
156
333
345
338%
461
466
403
406
642
645
108%
109
395
395
257
260
458
450
328
326
145
1466
442
443
293%
293%
450
445 x
400
403
785
780
135 x
135
259
259
215%
215%
242
245
291
287
920
919%
257
204%
201
128%
129y4
525
526
275 J»
276 x
444
440
146
145 V4
470
460
458
223
222 x
132
263
265
507%
505
445
448
281
281
Ol/S
Mynbouwk. werk
Naarden Ch^abi
Neaap
Ned. Dok My.
N. exp pap.tabi
Ned Kabeliabr
Ned Melkunie
Ned. Scneepsb.ivj.
Neile wed. v.
Ne tam
Nyvexdai-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Palemb ind My
Pal the
Phillips 6°/» cump.
Pietersen auto's
Keesink en Co
tteinevela mach
Ka va
Kott Drooga My
duhaak en Co.
ttynstaai
Schev ex pi My
Scnokbeton
Schoiten Karton
Schotten boxnol
Sim on de Wit
Simon s emb^abi
Smit tranar
Spaarnestad
Stokvis Zn.
Sloomsp i wenthfc
Swaay van
idbaK Pliu c.v.
Thomas en Dry vei
Thomsen v bedi
Twe. Overz. Hanu
U denhout Steent
Unilever Vu
idem 6*/i
idem 4*/.
u ter monien
Utr. aslaitlabi
V af ossieau
v eenend Strn^t
Ver. Binslabx.
Ver. Glasxabi
Ver. Mach.tabi
Ver. Touwtabx
Vette winkel
Vezelverwerking
39b b
526
142
21U x
351
287
lüö •i
226
312
16o v.
403
384
117
102
56.76
117
39o b
528
209
353
287
110
228
312%
168
406
384%
119
100
57.20
107
188
187
171
171 Y«
335
336
264
266
122
105
102
246
340
940 x
504
492
740
740
152x
225
225
880
871
190
199%
77
77 b
318
317
214
212
683
690 D
249
250
96
96
200
200
137
137%
116%
116V4
80%
80
442%
445
286
288
300
300
277
265
624
181%
180 V4
400
402
379%
380
158%
160
v iisswgen katoen
Vredestein rub.
v uicaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
WernuiK Beton
W essanen
W Ut t ey enooro
Vit's textiel
Wyers ind H
Zaalberg
Zeeuwse Conleci
Zwanen berg-Org
tiijnbouw en petroleum
Aig kxpi My.
Biuiton ie rubr.
BUliton Ze rubr.
Aon Petr i a 26
idem o a 2c
Moeaio fr.ninr»
ld eert opi 1/10
id. 1 wuistbew.
ld. 4 wmstbew.
Oost-Borneo My
>cheepvaart
t ui ness
Oostzee
OoUartonds»
Anaconda
Betniehcji) Steel
General SHeclnc
Generaj Motors
Proct and Gambit
tiepubiic Steel
Shell OU
U.S Steel
2/10
0I/S
lbb
164
248
240
232
234
127%
126
65%
65%
434
435
210
218
430
427
187
20b
205 y4
bib
520
lib D
115 b
344
344
097
1000
44 b
44.10
535 b
437
437
163
165
163.80
166
1875
2975
3275 b
3 *30
3197.50
81
80b
451
453
53
53%
40%
40%
8 6ft
nn'/s 99 V,
W» 85'A
48%
0146 51%
Mi* 61%
b bieden
gedaan en bieden
9 gedaan en laten
a laten
d ea dividend
e ex claim