Elitekorps staat aangetreden, het komt uit alle windstreken rookgenoegen VAN Ü@OT1 Komt U even binnen? Baron Bluff en de dripdrups Vanavond Grand Gala du disque op t.v. met zuiverende, geactiveerde houtskool m i DUBBEL-FILTER NIEUW! NET Het Residentie-Orkest opende met Pijper, Bartók en Mozart Opa's krant ADAMO stijlvolle charme BLONDE GITTE plaat en film COLEMAN HA WKINS Thorbeckeplein COR STEYN vergroeid met orgelmedley Conny Stuard hoofdrol in spel Annie Schmidt 250 maal Sonneveld 'j Winter 61- '65 Kath. cult, federatie brengt enorme lijst sprekers GERRY minder beat Het Philips achter-het-oor apparaat is er! O DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 OKTOBER 1964 AMSTERDAM Uit de gehele wereld zijn ze gekomen: de ar tiesten voor het jubileum grand gala van vanavond. Gisteren hebben wij reeds twee van hen bij u geïntroduceerd; vandaag laten wij er nog enkele volgen. Voor de vijfde keer wordt het licht gericht op het keurkorps, aangetreden voor zijn platenheren op commando van de heer W. O. Duys. Zij spelen en zingen voor een zaal met al dan niet hooggeplaatsten en vanuit dit concertgebouw voor de miljoenen, die via radio en televisie met de hoofdstad verbonden zijn, hun met een Edison bekroonde collega's ter eer. Op deze pagina zijn ze ook voor onze lezers geselecteerd. verlangen naar een plaats in de show business. Doch toen het bij zijn werk gevers niet zo best lukken wilde en de door hem geformeerde groepjes succes hadden, besloot hij professional te wor den. Hun platendebuut bestond uit de nummers How do you it? en Away from you, waarvoor Gerry zelf de mu ziek schreef. En dit zijn de Pacemakers Freddy Marsden, geboren in Liverpool op 23 oktober 1939. Werkte zes jaar met een jongere broer van de bandleider in skiffle, en rockgroepen, voordat de Pacemakers in 1959 werden geformeerd. Hij speelt bas en verzorgt vocals. Les Maguire: geboren in Wallasey op 27 december 1941, speelt piano en gi taar. Ook hij zingt. Kwam in 1961 bij de band. Les Chadwick: eveneens van Liverpool afkomstig (11-5-1943), speelt basgitaar en zingt. Sinds 1959 bij de Pacemakers. De bekroning van de Belgische zan ger Adamo in het genre internationaal teenagersrepertoire, was geen verras sing. De 20-jarige zanger, die behalve een buitengewoon grote produktie een aantrekkelijke kwaliteit weet <>P te brengen, heeft in Nederland een min stens zo grote aanhang als in België." De introductie van zijn persoonlijke beschermheer Charles Aznavour zorgde dat het begin van zijn carriere niet moeilijk was. Het chanson, dat hij ge heel voor eigen rekening neemt, en zijn bijzondere charme, heeft het publiek echter blijvend geestdriftig gemaakt. Wie de teksten van zijn liedjes be kijkt, die hij ook vanavond op het grand gala, wanneer hij voor de zoveelste keer m het Amsterdamse concertgebouw staat, zal zingen, ontdekt stijlvolle woorden, poëtisch van opzet en ge bracht met een heel persoonlijke alles- gevende inzet. Maar de stem is per se niet mooi. In de paar jaar dat hij optreedt, maakte hij een kleine tweehonderd chansons. Hij kreeg de grote prijs Radio Luxemburg, de prix Charles Aznavour, een gouden plaat voor Vous permettez monsieur? En vanavond dus zijn Edison. zangers. Deze maand maakte Cor Steyn zijn vijfhonderdste opname. De laatste jaren verwierf Cor Steyn zich, vooral door televisieshows, een grote populariteit als bespeler van het magic organ. AMSTERDAM Annie M. G. Schmidt heelt voor Conny Stuart een spel ge schreven getiteld „Heerlijk, heerlijk duurt het langst". Aan het manuscript heeft zij twee jaar gewerkt. De produk tie is in handen van John. J. de Crane en mr. P. A. Meerburg. De premiere van dit spel, waarin Conny Stuart de hoofdrol vervult, kan in oktober 1965 in Amsterdam tegemoet worden gezien De muziek werd geschreven door Harry Bannink. De totale bezetting, koor en ballet inbegrepen, zal uit ongeveer 20 personen bestaan. ROTTERDAM Zondagavond 3 ok tober zal Wim Sonneveld in het Luxor- theater te Rotterdam zijn 250ste voor stelling geven van zijn show „Een avond met Wim Sonneveld". (Advertentie) Drie ryen hagelwitte en glimmend- zwarte toetsen, waarover trefzekere handen flitsen, daarnaast en daarboven een waar technisch abacadabra van witte en veelkleurige knopjes, lampjes en kleppen. Daarachter de man. wiens naam vergroeid is met het begrip orgel medley: Cor Steyn. Want trefzeker is deze steunpilaar van de lichte muziek in radios tad Hilver sum, die zich al vanaf 1928 laat horen. Toen speelde hij overigens nog accor deon voor de Phohi, later wereldomroep. Hij is veel meer geworden: componist, arrangeur, orkestleider en organist. In deze laatste kwaliteit werd hij in heel Nederland bekend, maar vooral in Am sterdam, waar de bezoekers van het City-theater sedert 1935 oog in oog ston den met de man achter het toetsenbord. In een 36-jarige platencarrière heeft hij een ongelooflijke hoeveelheid zwarte schijven gemaakt bij zeer veel bekende merken. In één week in 1937 moest hij er niet minder dan dertig maken, waar van zestien met samenhang van 1800 2410./B1 Uit Kopenhagen komt de blonde Gitte op Willem Duys' spektakel. Het is de tweede keer, want al In 1959, de eerste keer dat het evenement werd georgani seerd. was Gitte er ook al. Zjj heeft een geïmproviseerd, maar charmant optre den in een voor het overige nogal cha otische avond. Het Deense meisje vond het aanvan kelijk maar niets om naar een platen- studio te stappen, waar haar vader Otto Haenning, zanger en gitarist, een bekende verschijning was. Pas toen ér een fiets beloofd werd als zij zou ko men om Conny Froboess' succes Ich heirate, papi in het Deens te zingen, wilde zij. Binnen korte tijd had zij met het liedje een halve gouden plaat verdiend. .'Er kwamen snel meer platen, waarvan de ene de andere in succes overtroefde. Zij maakte een filmdebuut, waarin zij geen noot zingt, maar zingt in de con certzaal Duits, Engels. Zweeds, en later* - bezet Menige vereniging in stad en dorp zal het bureau van de katholieke culturele federatie kennen en waarderen. Het is een instituut, dat zich reeds meer dan veertig jaar bezighoudt met het samen stellen van sprekerslijsten en lijsten van kunstenaars en kunstevenementen. Deze lijsten zijn in de loop der jaren een uitkomst gebleken voor katholieke volks universiteiten, culturele kringen etc., zij in een leidraad voor het opstellen van 1 van winterprogramma's. De besturen konden zich veilig op het bureau aan de Utrechtse Drift 12 verlaten, want men was verzekerd van deskundige sprekers, die werkelijk iets tot het publiek te zeggen hadden. Voor ons ligt nu de „sprekerslijst" voer het komende seizoen. Wij hebben eerlijk verbaasd gestaan over de uitge strektheid, die dit boekje bestrijkt. Niet minder dan 44 pagina's zijn nodig om het enorme aantal onderwerpen te cata logiseren, die de vereniging ter beschik king staan, verdeeld over (naar wij schattefi) meer dan 400 sprekers. Men kan veilig stellen, dat praktisch op ieder terrein een ruime keuze is te maken, of het nu gaat over godsdienst of kunst, over natuurwetenschappen of bijvoor beeld wijsbegeerte. Bovendien beschikt het bureau over een uitgebreide documentatie, terwijl in de inleiding erop geattendeerd wordt dat een groot aantal sprekers niet in het boekje staat, omdat zij reeds te druk Nederlands. Duitsland bracht haar het meeste succes. Met Rex Gildo komt zij vanavond in het Concertgebouw. De 23- jarige zanger, die ook een veelgevraagd filmspeler is. Hij studeerde ervoor: vier jaar toneelopleiding, waarvan hij heel 'wat profijt heeft getrokken. zijn. Dat neemt niet weg, dat men naar een spreker, die niet op de lijst* is opgenomen, rustig kan infor meren, omdat de kans bestaat, dat hij toch op de documentatie voorkomt en wellicht nog tijd kan vinden een spreek beurt te vervullen. (Advertentie) Het is nu zeker, dat Coleman Hawkins op het grand gala persoonlijk zün Edi son in de categorie jazz in ontvangst zal komen nemen. Het om met de jury te spreken „lichtende voorbeeld van een ideeënkrachtcentrale in de jazz" nu al dertig jaar. gaat een eer bewijs in ontvangst nemen, dat de vele liefhebbers van zijn veelzijdige jazz muziek al lange tijd voor hem hadden gereserveerd. De tenor-saxofonist heeft in eerste aanleg zijn muzikale carrière te danken aan zijn moeder. Deze bracht haar op 21 november 1904 in St.-Joseph (Mis souri) geboren zoon met de piano in con tact. Op zijn negende jaar koos hij een ander instrument: tenor-sax, waarmee hij een wereldfaam zou bereiken. In New-York speelde hij tien jaar m het orkest van Fletcher Henderson, maakte faam als solist en vertrok van hieruit naar Europa. Van 1934 tot 1939 trad de Hawk of Bean, zoals zijn vrienden hem noemen op het Jack Hyltons-orkest, met de Ramblers en als leider van eigen en sembles onder meer op het Thorbecke plein in Amsterdam en toonde zich een belangrijke schakel tussen de oude en de nieuwe jazzvormen. Gerry Marsden, van de Pacemakers, heeft flair. Dat blijkt uit de laatste pla ten van de juist 22 jaar geworden jongeman uit Liverpool. Het was een aanleiding om hem voor vanavond naar de hoofdstad te halen. Gerry and the Pacemakers hebben minder dreun dan hun Beat-collega's die dan ook hoger op de hitladders zijn gestegen. Toen hij vijftien was, wilde hij schrijnwerker worden. Hij zong in het «choolkoor, maar koesterde geen enkel de eerste en enige in Nederland 20 STUKS f 1.25 Wilt U alles weten van dit grote nieuws voor iedere slechthorende? Vraag 't aan: Bovendien: U kunt nu in alle zaken van VAN BOXTEL elke dag terecht voor service-verlening! TILBURG EINDHOVEN BREDA DEN BOSCH ROOSENDAAL OOSTERHOUT.HELMOND -OS5 N V. CIGARETTES IMPORT COMPANY V/H A l BLOK. SCHEVENTNGEN In plaats van naar Wim Kan te luisteren, die deze week adviseerde slechts eenmaal per week een te levisie-uitzending te geven en dan nog maar alleen als er iemand iets leuks wist, heeft men daarentegen het tweede net officieel geopend. Het stadium van het experiment is dus voorbij en men kan niet meer terug. Het is, en dat behoejden we niet eens zo nadrukkelijk van Kan te horen, al zo verschrikkelijk moei lijk één netje te vullen met draag lijke dingen. Ach, we zijn niet zo veeleisend, wij Nederlandse kijkers. Als we eens per week kunnen lachen is het al heel mooi en dan slikken we die zes andere avonden vol ernst en ontwikkeling wel .Stel dat we het gingen doen zoals Kan voor stelde. Iemand die iets aardigs be dacht had, mocht zich dan komen melden bij het ministerie van ok. enzovoorts en als het dan echt leuk genoeg was, werd dat via omroepers en in de kranten bekendgemaakt: mensen, zet vanavond het toestel aan want er is een uitzending, er is een meneer die iets bedacht heeft waarom we kunnen lachen. En dan iedereen aan de beeldbuis, hunkerend na een week van vasten. En dan driekwart van de kijkers hevig teleurgesteld: vinden ze dat nou leuk? Want wat is leuk eigen lijk? Wat de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen, die im mers zou moeten beoordelen of de vondst van de week leuk genoeg is, aardig vindt, is daarom nog niet aardig. Althans, dat hoeft niet. De heer Bot kan wel over een afwij kend en zelfs bizar soort humor be schikken waar negentiende van zijn partijgenoten niet in kan ko men, om van de oppositie en de REM-fans nog maar te zwijgen. Neen, het was een spitse opmerking van Kan, maar we komen er ook geen steek verder mee. We hebben nu integendeel ons tweede neteen nieuwe draak die dagelijks gevoed moet worden met hopen talent dat we niet hebben. We zijn een klein landje, met slecht, een paar leukerds boven het huis kamerniveau. En met niet zo erg veel geld voor dure programma's. Toch moeten we zo nodig een twee de net, dat wellicht als enig aan wijsbaar nut heeft dat je de knop kunt omdraaien om het ene middel matige programma te verwisselen voor het andere. PRAET-MAECKER BESCHAVING Bij de sluiting van de Amerikaanse wereldtentoonstelling zal een stalen cylinder worden begraven, waarin zich een flesje „pillen", een bikini en een Beatle-plaat bevinden. Er komt 'n Engelse grammatica bij om de men sen van dan spoorwijs te maken in de taal. In de serie „Theater Thuis" heet de aflevering Komt u even bin nen?" Het artiestenechtpaar Berry Kievits-Gerard Walden zal dan de spits afbijten (Nederland I, van avond 20.45 uur). HET Residentie Orkest o.l.v. Willem van Otterloo, met medewerking van de Wiener Sangerknaben en het Chorus Viennensis (een uit oud-leden van de Wiener Sangerknaben geformeerd man nenkoor), de tenor Werner Krenn, de bas Emmanuel Heiige, een jongenssopraan en jongensalt, opende zijn jubileum- seizoen. Dit nu internationaal vermaarde ensemble gaf 20 november 1904 in het Gebouw voor K. en W. te Den Haag zijn eerste concert. Voor het eerst zal het orkest ook in het winterseizoen in de Kurzaal te Scheveningen optreden, welke daartoe, wat het podium betreft enige verruiming heeft ondergaan. Men heeft ook nog wat aan de akoestiek gedokterd, maar veel blijkt dat niet geholpen te hebben. Wij konden in elk geval geen verbetering constateren. Het programma vóór de pauze bevatte twee werken van het moderne repertoire, met name de Derde symfonie van Willem Pijper en de Muziek voor snaarinstrumen ten, slagwerk en celesta van Béla Bartók. Pijpers werk is een der belangrijkste Nederlandse composities uit de eerste helft van deze eeuw en heeft zijn weg naar het internationale podium dan ook wel gevonden. Hoewel wij tegenwoordig aan de vreemdste klankcombinaties ge wend zijn, blijft een uitvoering van deze symfonie toch steeds een muzikale bele venis, al kunnen we ons voorstellen dat er misschien wel luisteraars zijn die tegen de larmoyante toon van dit werk bezwaar zullen hebben. Ondanks de zeer ingewikkelde structuur en verwerking der drie kiemcellen waarop deze sym fonie gebaseerd is, ervaart men nu beter dan vroeger de lyrische hoedanigheden van deze meesterlijke partituur. Willem van Otterloo en het orkest hebben er een bevredigende vertolking van gege ven evenals van Bartóks compositie. Ook dit is een meesterwerk waarvan ons de muzikale vindingrijkheid en de geraffi neerde orkestratie telkens weer frap peren. Na de pauze volgde Mozarts „Krönungs- messe", die haar titel ontleent aan het feit dat zij werd uitgevoerd bij de kro ning van het Mariabeeld in de bede vaartskerk Maria-Plain bij Salzburg. De legende vertelt dat dit beeld ongeschon den uit een afgebrand huis te voorschijn is gekomen. Mozarts mis is een voor beeld van volledigheid in de beknopt heid. Hij is een meester in de vorm en weet zijn geniale invallen ook op gecomprimeerde wijze, zoals in dit werk, volledig te verwezenlijken. Deze feeste lijk klinkende muziek met haar spran kelende ritme, levendige en blijde voca- liteit en rijke orkestrale begeleiding heeft ons het vreugdevolle gevoel geschonken dat Mozart ongetwijfeld met deze com positie wilde uitdrukken. Een bijzonder voorrecht was het deze mis in de originele bezetting met jongens sopranen en alten te mogen beluisteren. De blanke kinderstemmen verlenen aan de totale koorklank een geheel eigen en aparte kleur. Ook de sopraan- en altsolo's kregen daardoor een andere expressie, die niet door subjectieve gevoelens werd vertroebeld. Wat dit laatste betreft was de zang van deze knapen reeds iets te gecultiveerd. Niettemin was het een ge noegen deze mis zo te horen verklanken. Van Otterloo liet zich niet verleiden, tot een persoonlijk „hinein-interpretie- ren". Hij is kennelijk de gedachte toe gedaan dat Mozarts partituur in zichzelf volkomen is gerealiseerd en deze daarom naar de „letter" dient te worden uit gevoerd. Een opvatting die ik van ganser harte onderschrijf. Zoals altijd was ook nu weer het succes van de Wiener Sangerknaben overweldigend. C.B. WELPEN In Ouwehands Dierenpark ontdek ten de oppassers bij de roofdieren, dat er twee leeuwtjes waren geboren, doordat het buurmannetje van de leeuwin, een jong bruin beertje, bui tengewoon onrustig was en als maar vreemde geluiden voortbracht. Toen men alles had afgezocht naar de oor zaak hiervan, vond men twee pasge boren welpen bij de buurvrouw van het beertje. De leeuwin was voor het eerst in haar leven moeder geworden en had zoals in zulke gevallen wel meer gebeurt zich niets van haar „kinderen" aangetrokken. De welpjes werden direct naar mevrouw Radema gebracht, de echt genote van de bedrijfsleider, die al héél wat jonge dieren heeft opgefokt. Een dag en een nacht heeft zij ge probeerd de jonge leeuwen in leven te houden, maar ditmaal mocht het niet gelukken. Ze waren niet levensvat baar. Als je je niet netjes gedraagt, mag je volgend jaar niet mee 7S Natuurlijk, lieverdje. Als we getrouwd zijn huren we een huisje met een zwembad. BIOSCOOP In St. Ansgar (Amerika) is niet een drive-in, maar een fly-in-bioscoop geopend. Er is namelijk plaats voor J 12 vliegtuigen. RUSSISCHE ROULETTE De 18-jarige Robert Smith in Chicago I haalde een revolver te voorschijn en vertelde zijn vrouw, dat hij een spel- letje ging doen. Hij haalde de zes kogels uit de kamer, stak er een terug en liet de kamer draaien, terwijl hij het wapen op zijn hoofd gericht hield. Toen trok hij af. Smith viel dood neer. 1 FOOI Taxi-bestuurder Charles Blasco in j Pittsburgh (Amerika) moest twee mannen naar een bepaald adres bren gen. Daar aangekomen hield een van hen Blasco een revolver onder de 1 neus en nam hem zijn geld af, 60 dol-1 lar en 90 cents. Bij het weghollen be- t dacht hij zich en rende naar de taxi terug. Hij gaf de verbouwereerde Charles de 90 cents terug. „Dat is je fooi", zei hij en rende toen weer weg. ERE-BURGER Winston Churchill is dezer dagen benoemd tot ereburger van Estcourt (Zuid-afrika). De Britse consulage- neraal in Durban nam de benoemings brief in ontvangst. Als Churchill zich in Estcourt zou vestigen, behoeft hij er geen belasting te betalen. De oude Britse staatsman was in Estcourt tijdens de boerenoorlog. BOMMEN ..Slapende bommen bijten niet", al dus een Engels expert maar de be volking van Sheerness neemt met die uitspraak geen genoegen meer. Zij zijn als de dood zo bang, dat vandaag of morgen een in 1944 voor hun kust gezonken munitieschip zal exploderen. Het schip is enkele weken geleden ont- dekt; duikers onderzochten het wrak en vonden de explosieven. Sheerness is nu in last en wacht op maatregelen van harer majesteits regering. KAT EN SPEK De mannequin Wendy Toneman in Kensington werd tot 6 pond boete ver oordeeld, omdat zij een door haar gedragen modeljapon inplaats van weg te hangen na de show in haar tas had gestopt. UIT DEN BREDASCHEN GEMEENTERAAD BREDA. 3 October 1914 Voorstel 1 fcot het instellen van een tijdelijk werk- loozenfonds met ontwerp-reglement. i De heer Smits vraagt uitstel van i behandeling dezer kwestie, omdat hij de zaak nog niet voldoende heeft kun- nen bestuderen. De heer van Huiten is verbaasd over dit verzoek, hij is er voor deze zaak af te handelen. De heer Stulemeijer dringt ook op 1 afhandeling aan. Er zijn veel werke- loozen en die hebben dringend steun i noodig. De heer Smits blijft bij zijn opinie. Hij is er absoluut nog niet van over- (i tuigd, dat het 't werk van het rijk of van de gemeente is werkloozen te steunen. Hij zou gelegenheid willen hebben daarover na te denken. De heer Stulemeyer vindt de voor- gestelde uitkeering van f 3,per week voor gehuwden voldoende, maar f 1,50 voor ongehuwden te laag. Zoo iemand i zou bij werkloosheid in het geheel krijgen f 1.50 plus drie gulden uit de werkloozenkas, maakt vier gulden vijf- tig cent. Met dat bedrag kan geen enkel werkman rondkomen, nademaal men minstens f 5,per week kost- geld moet betalen. Daarom stelt spre- ker voor de uitkeering met vijftig cent te verhoogen. Spreker zou tevens de i uitkeering voor ongehuwden beneden de twintig jaar willen brengen van 75 cent per week op f 1,25. De prijzen der levensmiddelen stijgen, men moet daar rekening mee houden. Na lange debatten wordt de werk loozenregeling aanvaard en het voor- f stel Stulemeijer aangenomen (uitkee- f ring voor ongehuwden wordt zodoen- de twee gulden per week). De uitke- ringen voor menschen beneden de twintig jaar wordt gebracht van 75 i cent op één gulden per week. 5 159 Toen het laatste sal vo dripdrups was verklon ken, zonder dat ook maar iets op komende neerslag wees, ontstond er een luid gemompel op het plein „Weg met de regen maker" riep de waard, terwijl hij op baron Bluff aanlegde. „Ik eerst!" schreeuwde Jim, de haan van zijn pis tool spannend. „Mij heelt hij eerst te pakken genomen! De sheriff maakte een on geduldig gebaar met zijn wapen. „Kalm nu toch, mannen!" baste hij. „We hebben toch afgesproken dat we hem op een orginele ma nier zouden afhelpen van zijn waanidee? Nu, heeft er iemand een voorstel?" „Ik„" zei baron Bluff, die nog steeds gespannen naar de wolkenloze hemel staar de. „Ik stel voor om alle regels van het spel in acht te nemen As ik mij goed herinner had ik namelijk tot morgenochtend tien uur de tijd om te bewijzen dat ik zou falen. Welnu dat geeft u de tijd om intussen iets aardigs te bedenken bij wijze van afscheid. Span li daarbij echter niet te erg t MHhAUSm in, want het plan zal on getwijfeld in het water val len. Met andere woorden: Ik garandeer u, dat er voor tien uur morgen een uitge lezen buitje zal zijn geval len.." Maar terwijl hij dit zei, was zijn blik nog steeds op het strakke uitspansel gericht en er klonk een ze kere neerslachtigheid in lijn stem.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 25