Elitekorps staat aangetreden,
het komt uit alle windstreken
rookgenoegen
VAN Ü@OT1
Komt U even binnen?
Baron Bluff en de dripdrups
Vanavond Grand Gala du disque op t.v.
met zuiverende,
geactiveerde
houtskool
m i
DUBBEL-FILTER
NIEUW!
NET
Het Residentie-Orkest opende
met Pijper, Bartók en Mozart
Opa's krant
ADAMO
stijlvolle charme
BLONDE GITTE
plaat en film
COLEMAN HA WKINS
Thorbeckeplein
COR STEYN
vergroeid
met orgelmedley
Conny Stuard hoofdrol
in spel Annie Schmidt
250 maal Sonneveld
'j
Winter 61- '65
Kath. cult, federatie
brengt enorme lijst
sprekers
GERRY
minder beat
Het Philips achter-het-oor
apparaat is er!
O
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 OKTOBER 1964
AMSTERDAM Uit de gehele wereld zijn ze gekomen: de ar
tiesten voor het jubileum grand gala van vanavond. Gisteren hebben
wij reeds twee van hen bij u geïntroduceerd; vandaag laten wij er
nog enkele volgen. Voor de vijfde keer wordt het licht gericht op het
keurkorps, aangetreden voor zijn platenheren op commando van de
heer W. O. Duys. Zij spelen en zingen voor een zaal met al dan niet
hooggeplaatsten en vanuit dit concertgebouw voor de miljoenen, die
via radio en televisie met de hoofdstad verbonden zijn, hun met een
Edison bekroonde collega's ter eer. Op deze pagina zijn ze ook voor
onze lezers geselecteerd.
verlangen naar een plaats in de show
business. Doch toen het bij zijn werk
gevers niet zo best lukken wilde en de
door hem geformeerde groepjes succes
hadden, besloot hij professional te wor
den. Hun platendebuut bestond uit de
nummers How do you it? en Away
from you, waarvoor Gerry zelf de mu
ziek schreef. En dit zijn de Pacemakers
Freddy Marsden, geboren in Liverpool
op 23 oktober 1939. Werkte zes jaar met
een jongere broer van de bandleider in
skiffle, en rockgroepen, voordat de
Pacemakers in 1959 werden geformeerd.
Hij speelt bas en verzorgt vocals.
Les Maguire: geboren in Wallasey op
27 december 1941, speelt piano en gi
taar. Ook hij zingt. Kwam in 1961 bij
de band. Les Chadwick: eveneens van
Liverpool afkomstig (11-5-1943), speelt
basgitaar en zingt. Sinds 1959 bij de
Pacemakers.
De bekroning van de Belgische zan
ger Adamo in het genre internationaal
teenagersrepertoire, was geen verras
sing. De 20-jarige zanger, die behalve
een buitengewoon grote produktie een
aantrekkelijke kwaliteit weet <>P te
brengen, heeft in Nederland een min
stens zo grote aanhang als in België."
De introductie van zijn persoonlijke
beschermheer Charles Aznavour zorgde
dat het begin van zijn carriere niet
moeilijk was. Het chanson, dat hij ge
heel voor eigen rekening neemt, en zijn
bijzondere charme, heeft het publiek
echter blijvend geestdriftig gemaakt.
Wie de teksten van zijn liedjes be
kijkt, die hij ook vanavond op het grand
gala, wanneer hij voor de zoveelste keer
m het Amsterdamse concertgebouw
staat, zal zingen, ontdekt stijlvolle
woorden, poëtisch van opzet en ge
bracht met een heel persoonlijke alles-
gevende inzet. Maar de stem is per se
niet mooi.
In de paar jaar dat hij optreedt,
maakte hij een kleine tweehonderd
chansons. Hij kreeg de grote prijs Radio
Luxemburg, de prix Charles Aznavour,
een gouden plaat voor Vous permettez
monsieur? En vanavond dus zijn Edison.
zangers. Deze maand maakte Cor Steyn
zijn vijfhonderdste opname.
De laatste jaren verwierf Cor Steyn
zich, vooral door televisieshows, een
grote populariteit als bespeler van het
magic organ.
AMSTERDAM Annie M. G. Schmidt
heelt voor Conny Stuart een spel ge
schreven getiteld „Heerlijk, heerlijk
duurt het langst". Aan het manuscript
heeft zij twee jaar gewerkt. De produk
tie is in handen van John. J. de Crane
en mr. P. A. Meerburg. De premiere
van dit spel, waarin Conny Stuart de
hoofdrol vervult, kan in oktober 1965 in
Amsterdam tegemoet worden gezien
De muziek werd geschreven door
Harry Bannink. De totale bezetting, koor
en ballet inbegrepen, zal uit ongeveer
20 personen bestaan.
ROTTERDAM Zondagavond 3 ok
tober zal Wim Sonneveld in het Luxor-
theater te Rotterdam zijn 250ste voor
stelling geven van zijn show „Een avond
met Wim Sonneveld".
(Advertentie)
Drie ryen hagelwitte en glimmend-
zwarte toetsen, waarover trefzekere
handen flitsen, daarnaast en daarboven
een waar technisch abacadabra van
witte en veelkleurige knopjes, lampjes
en kleppen. Daarachter de man. wiens
naam vergroeid is met het begrip orgel
medley: Cor Steyn.
Want trefzeker is deze steunpilaar van
de lichte muziek in radios tad Hilver
sum, die zich al vanaf 1928 laat horen.
Toen speelde hij overigens nog accor
deon voor de Phohi, later wereldomroep.
Hij is veel meer geworden: componist,
arrangeur, orkestleider en organist. In
deze laatste kwaliteit werd hij in heel
Nederland bekend, maar vooral in Am
sterdam, waar de bezoekers van het
City-theater sedert 1935 oog in oog ston
den met de man achter het toetsenbord.
In een 36-jarige platencarrière heeft
hij een ongelooflijke hoeveelheid zwarte
schijven gemaakt bij zeer veel bekende
merken. In één week in 1937 moest hij
er niet minder dan dertig maken, waar
van zestien met samenhang van 1800
2410./B1
Uit Kopenhagen komt de blonde Gitte
op Willem Duys' spektakel. Het is de
tweede keer, want al In 1959, de eerste
keer dat het evenement werd georgani
seerd. was Gitte er ook al. Zjj heeft een
geïmproviseerd, maar charmant optre
den in een voor het overige nogal cha
otische avond.
Het Deense meisje vond het aanvan
kelijk maar niets om naar een platen-
studio te stappen, waar haar vader
Otto Haenning, zanger en gitarist, een
bekende verschijning was. Pas toen ér
een fiets beloofd werd als zij zou ko
men om Conny Froboess' succes Ich
heirate, papi in het Deens te zingen,
wilde zij.
Binnen korte tijd had zij met het liedje
een halve gouden plaat verdiend. .'Er
kwamen snel meer platen, waarvan de
ene de andere in succes overtroefde.
Zij maakte een filmdebuut, waarin zij
geen noot zingt, maar zingt in de con
certzaal Duits, Engels. Zweeds, en later* - bezet
Menige vereniging in stad en dorp zal
het bureau van de katholieke culturele
federatie kennen en waarderen. Het is
een instituut, dat zich reeds meer dan
veertig jaar bezighoudt met het samen
stellen van sprekerslijsten en lijsten van
kunstenaars en kunstevenementen. Deze
lijsten zijn in de loop der jaren een
uitkomst gebleken voor katholieke volks
universiteiten, culturele kringen etc., zij
in een leidraad voor het opstellen van
1 van winterprogramma's. De besturen
konden zich veilig op het bureau aan
de Utrechtse Drift 12 verlaten, want men
was verzekerd van deskundige sprekers,
die werkelijk iets tot het publiek te
zeggen hadden.
Voor ons ligt nu de „sprekerslijst"
voer het komende seizoen. Wij hebben
eerlijk verbaasd gestaan over de uitge
strektheid, die dit boekje bestrijkt. Niet
minder dan 44 pagina's zijn nodig om
het enorme aantal onderwerpen te cata
logiseren, die de vereniging ter beschik
king staan, verdeeld over (naar wij
schattefi) meer dan 400 sprekers. Men
kan veilig stellen, dat praktisch op ieder
terrein een ruime keuze is te maken,
of het nu gaat over godsdienst of kunst,
over natuurwetenschappen of bijvoor
beeld wijsbegeerte.
Bovendien beschikt het bureau over
een uitgebreide documentatie, terwijl in
de inleiding erop geattendeerd wordt dat
een groot aantal sprekers niet in het
boekje staat, omdat zij reeds te druk
Nederlands. Duitsland bracht haar het
meeste succes. Met Rex Gildo komt zij
vanavond in het Concertgebouw. De 23-
jarige zanger, die ook een veelgevraagd
filmspeler is. Hij studeerde ervoor: vier
jaar toneelopleiding, waarvan hij heel
'wat profijt heeft getrokken.
zijn. Dat neemt niet weg, dat
men naar een spreker, die niet op de
lijst* is opgenomen, rustig kan infor
meren, omdat de kans bestaat, dat hij
toch op de documentatie voorkomt en
wellicht nog tijd kan vinden een spreek
beurt te vervullen.
(Advertentie)
Het is nu zeker, dat Coleman Hawkins
op het grand gala persoonlijk zün Edi
son in de categorie jazz in ontvangst
zal komen nemen. Het om met de
jury te spreken „lichtende voorbeeld
van een ideeënkrachtcentrale in de
jazz" nu al dertig jaar. gaat een eer
bewijs in ontvangst nemen, dat de vele
liefhebbers van zijn veelzijdige jazz
muziek al lange tijd voor hem hadden
gereserveerd.
De tenor-saxofonist heeft in eerste
aanleg zijn muzikale carrière te danken
aan zijn moeder. Deze bracht haar op
21 november 1904 in St.-Joseph (Mis
souri) geboren zoon met de piano in con
tact. Op zijn negende jaar koos hij een
ander instrument: tenor-sax, waarmee
hij een wereldfaam zou bereiken.
In New-York speelde hij tien jaar m
het orkest van Fletcher Henderson,
maakte faam als solist en vertrok van
hieruit naar Europa.
Van 1934 tot 1939 trad de Hawk of
Bean, zoals zijn vrienden hem noemen
op het Jack Hyltons-orkest, met de
Ramblers en als leider van eigen en
sembles onder meer op het Thorbecke
plein in Amsterdam en toonde zich een
belangrijke schakel tussen de oude en
de nieuwe jazzvormen.
Gerry Marsden, van de Pacemakers,
heeft flair. Dat blijkt uit de laatste pla
ten van de juist 22 jaar geworden
jongeman uit Liverpool. Het was een
aanleiding om hem voor vanavond naar
de hoofdstad te halen.
Gerry and the Pacemakers hebben
minder dreun dan hun Beat-collega's
die dan ook hoger op de hitladders zijn
gestegen. Toen hij vijftien was, wilde hij
schrijnwerker worden. Hij zong in het
«choolkoor, maar koesterde geen enkel
de eerste en enige in Nederland
20 STUKS f 1.25
Wilt U alles weten van dit grote nieuws
voor iedere slechthorende? Vraag 't aan:
Bovendien: U kunt nu in alle zaken van VAN BOXTEL
elke dag terecht voor service-verlening!
TILBURG EINDHOVEN BREDA DEN BOSCH ROOSENDAAL OOSTERHOUT.HELMOND -OS5
N V. CIGARETTES IMPORT COMPANY V/H A l BLOK. SCHEVENTNGEN
In plaats van naar Wim Kan te
luisteren, die deze week adviseerde
slechts eenmaal per week een te
levisie-uitzending te geven en dan
nog maar alleen als er iemand iets
leuks wist, heeft men daarentegen
het tweede net officieel geopend.
Het stadium van het experiment is
dus voorbij en men kan niet meer
terug.
Het is, en dat behoejden we niet
eens zo nadrukkelijk van Kan te
horen, al zo verschrikkelijk moei
lijk één netje te vullen met draag
lijke dingen. Ach, we zijn niet zo
veeleisend, wij Nederlandse kijkers.
Als we eens per week kunnen lachen
is het al heel mooi en dan slikken
we die zes andere avonden vol ernst
en ontwikkeling wel .Stel dat we
het gingen doen zoals Kan voor
stelde. Iemand die iets aardigs be
dacht had, mocht zich dan komen
melden bij het ministerie van ok.
enzovoorts en als het dan echt leuk
genoeg was, werd dat via omroepers
en in de kranten bekendgemaakt:
mensen, zet vanavond het toestel
aan want er is een uitzending, er
is een meneer die iets bedacht heeft
waarom we kunnen lachen.
En dan iedereen aan de beeldbuis,
hunkerend na een week van vasten.
En dan driekwart van de kijkers
hevig teleurgesteld: vinden ze dat
nou leuk? Want wat is leuk eigen
lijk? Wat de minister van onderwijs,
kunsten en wetenschappen, die im
mers zou moeten beoordelen of de
vondst van de week leuk genoeg is,
aardig vindt, is daarom nog niet
aardig. Althans, dat hoeft niet. De
heer Bot kan wel over een afwij
kend en zelfs bizar soort humor be
schikken waar negentiende van
zijn partijgenoten niet in kan ko
men, om van de oppositie en de
REM-fans nog maar te zwijgen.
Neen, het was een spitse opmerking
van Kan, maar we komen er ook
geen steek verder mee.
We hebben nu integendeel ons
tweede neteen nieuwe draak die
dagelijks gevoed moet worden met
hopen talent dat we niet hebben. We
zijn een klein landje, met slecht,
een paar leukerds boven het huis
kamerniveau. En met niet zo erg
veel geld voor dure programma's.
Toch moeten we zo nodig een twee
de net, dat wellicht als enig aan
wijsbaar nut heeft dat je de knop
kunt omdraaien om het ene middel
matige programma te verwisselen
voor het andere.
PRAET-MAECKER
BESCHAVING
Bij de sluiting van de Amerikaanse
wereldtentoonstelling zal een stalen
cylinder worden begraven, waarin
zich een flesje „pillen", een bikini
en een Beatle-plaat bevinden. Er komt
'n Engelse grammatica bij om de men
sen van dan spoorwijs te maken in de
taal.
In de serie „Theater Thuis" heet
de aflevering Komt u even bin
nen?" Het artiestenechtpaar Berry
Kievits-Gerard Walden zal dan de
spits afbijten (Nederland I, van
avond 20.45 uur).
HET Residentie Orkest o.l.v. Willem
van Otterloo, met medewerking van de
Wiener Sangerknaben en het Chorus
Viennensis (een uit oud-leden van de
Wiener Sangerknaben geformeerd man
nenkoor), de tenor Werner Krenn, de
bas Emmanuel Heiige, een jongenssopraan
en jongensalt, opende zijn jubileum-
seizoen. Dit nu internationaal vermaarde
ensemble gaf 20 november 1904 in het
Gebouw voor K. en W. te Den Haag zijn
eerste concert. Voor het eerst zal het
orkest ook in het winterseizoen in de
Kurzaal te Scheveningen optreden, welke
daartoe, wat het podium betreft enige
verruiming heeft ondergaan. Men heeft
ook nog wat aan de akoestiek gedokterd,
maar veel blijkt dat niet geholpen te
hebben. Wij konden in elk geval geen
verbetering constateren.
Het programma vóór de pauze bevatte
twee werken van het moderne repertoire,
met name de Derde symfonie van Willem
Pijper en de Muziek voor snaarinstrumen
ten, slagwerk en celesta van Béla Bartók.
Pijpers werk is een der belangrijkste
Nederlandse composities uit de eerste
helft van deze eeuw en heeft zijn weg
naar het internationale podium dan ook
wel gevonden. Hoewel wij tegenwoordig
aan de vreemdste klankcombinaties ge
wend zijn, blijft een uitvoering van deze
symfonie toch steeds een muzikale bele
venis, al kunnen we ons voorstellen dat
er misschien wel luisteraars zijn die
tegen de larmoyante toon van dit werk
bezwaar zullen hebben. Ondanks de zeer
ingewikkelde structuur en verwerking
der drie kiemcellen waarop deze sym
fonie gebaseerd is, ervaart men nu beter
dan vroeger de lyrische hoedanigheden
van deze meesterlijke partituur. Willem
van Otterloo en het orkest hebben er
een bevredigende vertolking van gege
ven evenals van Bartóks compositie. Ook
dit is een meesterwerk waarvan ons de
muzikale vindingrijkheid en de geraffi
neerde orkestratie telkens weer frap
peren.
Na de pauze volgde Mozarts „Krönungs-
messe", die haar titel ontleent aan het
feit dat zij werd uitgevoerd bij de kro
ning van het Mariabeeld in de bede
vaartskerk Maria-Plain bij Salzburg. De
legende vertelt dat dit beeld ongeschon
den uit een afgebrand huis te voorschijn
is gekomen. Mozarts mis is een voor
beeld van volledigheid in de beknopt
heid. Hij is een meester in de vorm
en weet zijn geniale invallen ook op
gecomprimeerde wijze, zoals in dit werk,
volledig te verwezenlijken. Deze feeste
lijk klinkende muziek met haar spran
kelende ritme, levendige en blijde voca-
liteit en rijke orkestrale begeleiding heeft
ons het vreugdevolle gevoel geschonken
dat Mozart ongetwijfeld met deze com
positie wilde uitdrukken.
Een bijzonder voorrecht was het deze
mis in de originele bezetting met jongens
sopranen en alten te mogen beluisteren.
De blanke kinderstemmen verlenen aan
de totale koorklank een geheel eigen en
aparte kleur. Ook de sopraan- en altsolo's
kregen daardoor een andere expressie,
die niet door subjectieve gevoelens werd
vertroebeld. Wat dit laatste betreft was
de zang van deze knapen reeds iets te
gecultiveerd. Niettemin was het een ge
noegen deze mis zo te horen verklanken.
Van Otterloo liet zich niet verleiden,
tot een persoonlijk „hinein-interpretie-
ren". Hij is kennelijk de gedachte toe
gedaan dat Mozarts partituur in zichzelf
volkomen is gerealiseerd en deze daarom
naar de „letter" dient te worden uit
gevoerd. Een opvatting die ik van ganser
harte onderschrijf. Zoals altijd was ook
nu weer het succes van de Wiener
Sangerknaben overweldigend. C.B.
WELPEN
In Ouwehands Dierenpark ontdek
ten de oppassers bij de roofdieren, dat
er twee leeuwtjes waren geboren,
doordat het buurmannetje van de
leeuwin, een jong bruin beertje, bui
tengewoon onrustig was en als maar
vreemde geluiden voortbracht. Toen
men alles had afgezocht naar de oor
zaak hiervan, vond men twee pasge
boren welpen bij de buurvrouw van
het beertje. De leeuwin was voor het
eerst in haar leven moeder geworden
en had zoals in zulke gevallen wel
meer gebeurt zich niets van haar
„kinderen" aangetrokken.
De welpjes werden direct naar
mevrouw Radema gebracht, de echt
genote van de bedrijfsleider, die al
héél wat jonge dieren heeft opgefokt.
Een dag en een nacht heeft zij ge
probeerd de jonge leeuwen in leven te
houden, maar ditmaal mocht het niet
gelukken. Ze waren niet levensvat
baar.
Als je je niet netjes gedraagt, mag je
volgend jaar niet mee
7S
Natuurlijk, lieverdje. Als we getrouwd
zijn huren we een huisje met een
zwembad.
BIOSCOOP
In St. Ansgar (Amerika) is niet een
drive-in, maar een fly-in-bioscoop
geopend. Er is namelijk plaats voor J
12 vliegtuigen.
RUSSISCHE ROULETTE
De 18-jarige Robert Smith in Chicago I
haalde een revolver te voorschijn en
vertelde zijn vrouw, dat hij een spel-
letje ging doen. Hij haalde de zes
kogels uit de kamer, stak er een terug
en liet de kamer draaien, terwijl hij
het wapen op zijn hoofd gericht hield.
Toen trok hij af. Smith viel dood neer. 1
FOOI
Taxi-bestuurder Charles Blasco in j
Pittsburgh (Amerika) moest twee
mannen naar een bepaald adres bren
gen. Daar aangekomen hield een van
hen Blasco een revolver onder de 1
neus en nam hem zijn geld af, 60 dol-1
lar en 90 cents. Bij het weghollen be- t
dacht hij zich en rende naar de taxi
terug. Hij gaf de verbouwereerde
Charles de 90 cents terug. „Dat is je
fooi", zei hij en rende toen weer weg.
ERE-BURGER
Winston Churchill is dezer dagen
benoemd tot ereburger van Estcourt
(Zuid-afrika). De Britse consulage-
neraal in Durban nam de benoemings
brief in ontvangst. Als Churchill zich
in Estcourt zou vestigen, behoeft hij
er geen belasting te betalen. De oude
Britse staatsman was in Estcourt
tijdens de boerenoorlog.
BOMMEN
..Slapende bommen bijten niet", al
dus een Engels expert maar de be
volking van Sheerness neemt met die
uitspraak geen genoegen meer. Zij
zijn als de dood zo bang, dat vandaag
of morgen een in 1944 voor hun kust
gezonken munitieschip zal exploderen.
Het schip is enkele weken geleden ont-
dekt; duikers onderzochten het wrak
en vonden de explosieven. Sheerness
is nu in last en wacht op maatregelen
van harer majesteits regering.
KAT EN SPEK
De mannequin Wendy Toneman in
Kensington werd tot 6 pond boete ver
oordeeld, omdat zij een door haar
gedragen modeljapon inplaats van weg
te hangen na de show in haar tas had
gestopt.
UIT DEN BREDASCHEN
GEMEENTERAAD
BREDA. 3 October 1914 Voorstel 1
fcot het instellen van een tijdelijk werk-
loozenfonds met ontwerp-reglement. i
De heer Smits vraagt uitstel van i
behandeling dezer kwestie, omdat hij
de zaak nog niet voldoende heeft kun-
nen bestuderen. De heer van Huiten is
verbaasd over dit verzoek, hij is er
voor deze zaak af te handelen.
De heer Stulemeijer dringt ook op 1
afhandeling aan. Er zijn veel werke-
loozen en die hebben dringend steun i
noodig.
De heer Smits blijft bij zijn opinie.
Hij is er absoluut nog niet van over- (i
tuigd, dat het 't werk van het rijk of
van de gemeente is werkloozen te
steunen. Hij zou gelegenheid willen
hebben daarover na te denken.
De heer Stulemeyer vindt de voor-
gestelde uitkeering van f 3,per week
voor gehuwden voldoende, maar f 1,50
voor ongehuwden te laag. Zoo iemand i
zou bij werkloosheid in het geheel
krijgen f 1.50 plus drie gulden uit de
werkloozenkas, maakt vier gulden vijf-
tig cent. Met dat bedrag kan geen
enkel werkman rondkomen, nademaal
men minstens f 5,per week kost-
geld moet betalen. Daarom stelt spre-
ker voor de uitkeering met vijftig cent
te verhoogen. Spreker zou tevens de i
uitkeering voor ongehuwden beneden
de twintig jaar willen brengen van 75
cent per week op f 1,25. De prijzen der
levensmiddelen stijgen, men moet daar
rekening mee houden.
Na lange debatten wordt de werk
loozenregeling aanvaard en het voor- f
stel Stulemeijer aangenomen (uitkee- f
ring voor ongehuwden wordt zodoen-
de twee gulden per week). De uitke-
ringen voor menschen beneden de
twintig jaar wordt gebracht van 75 i
cent op één gulden per week.
5
159 Toen het laatste sal
vo dripdrups was verklon
ken, zonder dat ook maar
iets op komende neerslag
wees, ontstond er een luid
gemompel op het plein
„Weg met de regen maker"
riep de waard, terwijl hij
op baron Bluff aanlegde.
„Ik eerst!" schreeuwde
Jim, de haan van zijn pis
tool spannend. „Mij heelt
hij eerst te pakken genomen!
De sheriff maakte een on
geduldig gebaar met zijn
wapen. „Kalm nu toch,
mannen!" baste hij. „We
hebben toch afgesproken dat
we hem op een orginele ma
nier zouden afhelpen van
zijn waanidee? Nu, heeft er
iemand een voorstel?"
„Ik„" zei baron Bluff, die
nog steeds gespannen naar
de wolkenloze hemel staar
de. „Ik stel voor om alle
regels van het spel in acht
te nemen As ik mij goed
herinner had ik namelijk
tot morgenochtend tien uur
de tijd om te bewijzen dat
ik zou falen. Welnu dat
geeft u de tijd om intussen
iets aardigs te bedenken bij
wijze van afscheid. Span li
daarbij echter niet te erg
t MHhAUSm
in, want het plan zal on
getwijfeld in het water val
len. Met andere woorden:
Ik garandeer u, dat er voor
tien uur morgen een uitge
lezen buitje zal zijn geval
len.." Maar terwijl hij dit
zei, was zijn blik nog steeds
op het strakke uitspansel
gericht en er klonk een ze
kere neerslachtigheid in lijn
stem.