Italiaanse automobilist betaalt gepeperde tolgelden Controle op winsten een moeilijke zaak... r sp™ IDUJARDI Feitelijk belangrijk begrotingsoverschot RIJDEN OP AUTOSTRADA EEN LUXE Kurhaus. door EMS te huur of te koop aangeboden TER ZAKE—i EERSTE GOUDREINETTEN OP ZEEUWSE VEILINGEN VIEUX BOEKENPLANK Shell-cliemici maken synthetische koolwaterstoffen Amsterdamse Effectenbeurs i; Benzine en tollen uur kan worden afgelegd, terwijl^ men weer duurder? Hij is goed in 71/2 en 47/1... en drinkt Victoria Water FAILLISSEMENTEN Pat Boone naar Nederland Luisterspel van het echtpaar Spekking Congresdag van kleuterleidsters Ex-directeur Twentsche Bank: Belangstelling uit buitenland Matige prijzen De straat der vrouwen Mej. Roeloffzen geïnterviewd door NCRV MARKTEN WATERSTANDEN 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2 OKTOBER 1964 (Van onze Romeinse correspondent Jan Dijkgraaf) ROME Degene, die in Italië het woord „autostrada" creëerde, was Mussolini. Uiteraard „schiep" hij dus ook een autostrada, maar dat betekende helemaal niets. Hij liet de weg van Napels naar Pompei zeer bijzonder asfalteren en hief toen dat klaar was tolgeld. Nu was^die weg een smalle tweebaans-geschiedenis waar vrachtauto's, wijnkarre tjes, boeren-op-ezel, fietsers en zo meer elkaar het leven vergalden. T) I I zondag 4 oktober af gemakkelijk in vijf Na deze prestatie kreeg Mussolini enige andere dingen aan het hoofd en over de wegenbouw of alleen maar 't modernise ren, ja zelfs het behoorlijk onderhoud, van de bestaande eeuwenoude en be roemde wegen werd niet meer gespro ken. Toen kwam de oorlog en toen ook die achter de rug was, was Italië onge veer het enige en laatste land van de beschaafde wereld, dat zich er op kon beroemen in het jaar nul te leven: let terlijk te verstaan, gezien de historische consulaire wegen". Na de vrijwel totale ruïne werd de wederopbouw krachtig ter hand genomen waarbij de staat gemoedelijk de vrije hand liet aan het privé-initiatief: berg- nederzettingen gehuchten, dorpen en steden en voorts het hele spoorwegnet met bijpassende bruggen en dan nog sta tions, haveninstallaties en vliegvelden, alles verrees uit de natie-omvattende stoffige puinhoop. En alles was prachtig en kostbaar en (althans in de meeste ge vallen) efficient. Maar aan de wegen, de grote wegen, de verkeersaders dacht niemand. Het aantal auto's steeg duizelingwekkend, maar over de wegen werd niet gepraat. Tot er 'n ware noodtoestand ontstond van Florence naar Bologne, 100 km, moest een intens verkeer op een tweebaans weggetje met tienduizend bochten de Apennijnen over. Achter elke mooizaam omhoog zwoegende gigantische vracht wagen vormden zich mijlenlange files. Over de 100 km deed men twee-en-een- half tot drie uur. Het lijkt nu een verhaal uit de vorige eeuw, het stamt echter van nog geen vier jaar geleden toen het grote won der eindelijk gewrocht werd: de auto strade del Sole, de magnifieke weg die thans Milaan met Rome en Napels ver bindt, 750 km in één ruk. en over het stuk Florence-Bologna doet men nu minder dan een uur. Maar.... er moet wel zwaar voor wor den betaald. Men kan nergens in Italië de autostrada of een van de kleinere, zo als Napels-Salerno oprijden zonder door een sluis te worden gedreven waar keu rige heren in uniform even keurige bil jetten uitreiken, volgedrukt met tabellen waar een leek' niets van begrijpt. En men kan natuurlijk ook nergens een autostrada verlaten zonder wederom zulke heren te moeten passeren, die dan de „rekening" opmaken. En vooral bui tenlanders, die immers alles omrekenen, schrikken dikwijls zo hevig dat ze de zojuist genoten voordelen van de auto strade met zijn inderdaad zeldzame schoonheid op slag dreigen te vergeten. De tarieven zijn astronomisch en worden vastgesteld op basis van de paarde- krachten van het vehikel. We kunnen slechts enkele voorbeelden geven, te meer omdat het laatste stuk van de grote autostrada del Sole pas a.s. zon dag in gebruik zal worden gesteld, waar mee dan de snelweg Milaan-Rome-Na- pels geheel voltooid zal zijn. Het betrekkelijk korte overigens won- derschóne traject Rome-Napels (al twee jaar in gebruik) van precies 200 km kost voor de bekende kleine auto's 750 tot 1.200 lire, voor de in onze landen normale" grote wagens 1.750 lire, het geen ruim tien gulden is. Van Rome naar Milaan wordt dit straks 15 tot 20 gulden en voor de grote wa gens 30 tot 40 gulen. Nu is het een feit, dat de afstand Milaan-Rome van er in de trein toch nog altijd acht tot negen uur over doet. Nu rijst meteen de vraag: is dit weg geld nu eigenlijk een soort wegenbelas ting? Neen, het is niets meer dan een door de staat afbetalen van zijn for midabele §chuld aan de diverse privé- ondernemingen die de wegen, bruggen en tunnels hebben aangelegd. En hier wringt de oude schoen van de corruptie en van de niet te controleren uitgaven en kosten en (nog steeds dus: privé-) winsten. Toen jaren geleden bekend werd gemaakt, dat men voor de in aan bouw zijnde autostrada del Sole zwaar- gepeperde tolgelden zou moeten betalen, ging er een kreet van verontwaardiging op: men verwees naar Duitsland en Ne derland waar men geheel gratis over de meest perfecte snelwegen kan rijden. Hierop antwoordde de staat kalmerend: ,,goed dan, alleen maar de eerste dertig jaar". En het Italiaanse volk slaakte een begrijpelijke zucht van verlichting, om dat het toen inzag dat de nazaten tot minstens de elfde generatie nog die tol gelden zullen betalen en iets dergelijks stemt de voorvaders-van-heden altijd milder dan wanneer zij de volle last in hun eentje moeten dragen. (Want alles wat .voorlopig' is in Italië is zo blijvend als de moederkerk zelve en dertig jaar betekent praktisch een generatie). U vraagt nu waarschijnlijk of er dan in Italië geen wegenbelasting bestaat. Maakt u maar geen zorgen. Om te be ginnen is daar de autobelasting, die men per maand, per half jaar of per jaar kan betalen en waarvan het bewijs, de „bollo" stevigen zichtbaar op de voor ruit moet worden geplakt en voorts is daar de eeuwig-besproken, diep ontmoe digende want steevast stijgende prijs van de benzine. Als wij het goed hebben be grepen, incasseert de staat van elke duizend lire die wij aan benzine uitge ven er gemiddeld 900. En nu waren er nog dezer dagen enkele rustige, maar nogal reactionaire heren, die in het open baar het voorstel waagden juist in het licht van de historische datum van 4 oktober dat de staat zijn betreurens waardig voornemen om de benzineprij zen opnieuw te verhogen zal doen ver gezeld gaan door een verlaging van die tolgelden. Maar die heren begrijpen er niets van. Lieden met meer nuchter inzicht ver wachten met stelligheid, dat na de ben zine ook die weggelden omhoog zullen gaan. (Van een onzer verslagevers) De reeds eerder door ons gesignaleerde geruchten over een eventuele verkoop van de pier door de E.M.S. zyn thans aangevuld met een mogelijke huur of verkoop van het Kurhaus. Er wordt in dit verband gesproken over verhuur of verkoop aan een Zwitserse onderneming. Er zyn, zo werd ons van deskundige zij de verzekerd, diverse mogelijkheden. Of wel zou de E.M.S. een Nederlandse firma hebben gesticht met grote belangen in Zwitserland, ofwel is een bestaande, ook Nederlandse N.V. met Zwitserse belan gen door de E.M.S. overgenomen en ten slotte bestaat nog de mogelijkheid, dat de E.M.S. in Zwitserland een firma heef^ gesticht, die tot een eventuele koop of huur van pier en Kurhaus zou kunnen overgaan. De voorwaarde voor het stichten van een buitenlandse n.v. in Zwitserland is, dat de raad van commissarissen over wegend uit Zwitsers moet bestaan. Met een 23 verhouding, dus 2 Nederlanders en drie Zwitsers, zou men dan reeds kun nen volstaan. Met al deze reconstructies zou kunnen worden bereikt, dat het E.M.S.-geld in Zwitserland kan worden ondergebracht. De secretaris van de raad van bestuur van de E.M.S., dr J. Goud smit, heeft ons desgevraagd medegedeeld, dat de geruchten over verkoop of verhuur van de pier volkomen uit de lucht zijn gegrepen en moeten worden bestempeld als de grootst mogelijke waanzin. De Exploitatie Maatschappij Scheve- ningen fyeeft wel bouwplannen in Was senaar. De verwezenlijking van de pro jecten is mogelijk geworden nu belang- (Advertentie) hebbenden en eigenaren onderling een akkoord hebben bereikt over de bestem ming van enkele landgoederen en pan den. De E.M.S. zal op een stuk van het landgoed „Stoephout'' een verzorgings flat bouwen en het recht krijgen om ook op een deel van het landgoed „Backers- hagen" een flatgebouw te stichten. ONLANGS is opgericht de n.v. Amers- foortse Algemene Verzekeringsmaat schappij „W.B.K. van 1938". Het aan delenkapitaal bedraagt 1.000.000, waar van geplaatst 500.000, en gestort 400.000. Deze n.v. is de voortzetting van de landelijke stichting voor verzekeringen „Het Wit-Blauwe Kruis van 1938". Zevenenzeventig obligatiés van nomi naal f 100 van de 2 1/2 procent premie lening Breda 1954 is gisteren uitgeloot. Op nr. 17316 viel de premie van f 25.000, op nr. 29229 die van f 1.000, op nr. 30440 de premie van f 500,- en op de nrs. 66605 en 53196 een premie van f 250. De overige 72 obligaties lootten elk met f 120 uit. Geëindigd is het faillissement van F P. de Bruijn, handelaar in aardappelen, Hulst, door het verbindend worden der uitdelingslij st met een uitkering van 4,2 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Eind november zal Pat Boone samen met Billy Vaughn op het vaderlandse scherm verschijnen. Om streeks die tijd maakt hij, zo vernemen wij, een korte wereldtournee door Euro pa (om de verzwakte populariteit wat op te vijzelen?). Het is niet zeker of aan deze uitzending ook een zaaloptreden gekoppeld wordt. Onderhandelingen hier over worden nog gevoerd. HILVERSUM De auteurs Annie Matti en Wim Spekking (echtpaar), die het vorig jaar in een door Nederland en België uitgeschreven spelwedstrijd met hun t.v.-spel „Oponthoud in de jungle'' de hoogste p*"ijs behaalden, ge ven in de driedelige hoorspelserie „Hun teren; en zy horen er iets in dat hun huis is het oerwoud" een bewerking van hun gelijknamige roman. Uit eigen aanschouwing geven de auteurs daar een beeld van het leven in Nieuw Guinea, na de tweede we reldoorlog onder Nederlands bewind. De onopgesmukte reportagestijl tracht de werkelijkheid zo dicht mogelijk te be naderen. Problematiek rondom het on derwijs (beiden werkten daarbij) en mis sie worden aan de orde gesteld, even als de moeilijkheden die de Europeaan ondervindt bij zijn aanpassing aan de tropen en zijn aanvoelen van de inheem se psychologie. Hoofdpersoon is een Nederlandse mis sionaris wiens persoonlijke, emotionele conflicten, de dramatische spanning gaande houden. Zondagavond wordt onder regie van Leon Povel het eerste deel van dit luisterspel door de KRO-radio uitge zonden. Het sectiebestuur van de kleuterleid sters in het bisdom Breda .zal op don derdag 22 oktober a.s, zijn jaarlijkse con gresdag houden te Roosendaal, in de Katholieke Kring. Op het programma staan o.m. een H. Mis in de kapel van de zusters Franciscanessen, St. Vincen- tiusstraat 5 te Roosendaal, opening van een tentoonstelling van leermiddelen, opening van het congres door de voorzit ster méj. Th. Oomens, toespraak door dr. G. van der Most over „Geestelijke ge handicapte kleuters", afscheid van de voorzitster, vertoning van dia's n.a.v. de toespraak van dr. Van der Most en een demonstratie met kleuters door mevr. C. de Nijs-Sondermeijer. (Advertentie) AMSTERDAM De miljoenennota 1965 geeft op onbevredigende wijze een droefgeestig beeld van 's rijks financiën door te eindigen met een begrotingste kort, terwijl er in werkelijkheid belang rijke overschotten zijn. Op grond van een globale cijferopstel ling kan worden geconcludeerd tot een begrotingsoverschot van f 1.030 miljoen, aldus mr. H. F. van Leeuwen, oud-lid van de Tweede Kamer voor de WD en oud-directeur van de Twentsche Bank, in een artikel „Onze begroting" in Econo- misch-Statistische Berichten van deze week. Mr. Van Leeuwen betoogt, dat voor twee categorieën staatsuitgaven norma liter geleend dient te worden, t.w. ten behoeve van uitgaven voor rentegevende financieringen als de woningbouw en de staatsbedrijven, en voor de categorie ge vormd door aflossing van gevestigde bin nenlandse schuld, neerkomend op een bijdrage aan de kapitaalmarkt, beschik baar voor herfinanciering. Indien deze uitgavencategorieën door lopende in komsten, dus praktisch uit belastingen zouden worden bekostigd, zou het over- heidsvermogen in belangrijke mate stij gen, aldus schrijver. Anderzijds dient fi nanciering door leningen z.i. te worden beperkt tot rechtstreeks rendabele ob- (Van onze correspondent) KAPELLE Donderdag is op de Zeéuwse fruitveilingen een begin ge maakt met de verkoop van appels van het ras Goudreinette, dat ook wel Schone van Boskoop wordt genoemd. Dit is het belangrijkste appelras van het Neder landse sortiment, want landelijk gezien komt ruim 25 van alle aanvoer van appelen voor rekening van dit ras en dit jaar is de oogst hiervan zeer groot zodat het percentage misschien nog wel wat kan stijgen. Op het moderne Zeeuwse fruitbedrijf komt de Goudreinette in mindere mate voor maar toch neemt ook in deze pro vincie dit ras nog ongeveer 20 van de appels voor haar rekening Met meer dan gewone belangstelling werd de prijsontwikkeling op deze eerste veilingdag door de telers tegemoet ge zienGezegd kan worden dat het niet tegenviel. Er kan veel klasse I kwaliteit worden aangeboden en de vruchten zijn dikwijls groot van stuk en deze grote maten werden verkocht tegen prijzen van 25 tot 30 cent per kg. De kleinere maten deden tussen 15 en 20 cent per kg. Dat is geen hoge prijs maar toch niet teleurstellend. Belangrijk is ook dat het buitenland reeds belangstelling heeft voor de Goudreinette. Reeds de eerste aan- voerdag werd er gekocht voor uitvoer naar Frankrijk en West-Duitsland. Het aanbod was vrij groot want bij de veiling van Goes, Kapelle en Krab- bendijke bij elkaar bedroeg het aan bod 100 ton, waarvan zeker 80 exportkwaliteit. Verwacht wordt dat de dagaanvoer van dit ras in de komende tijd nog belang rijk groter zal worden. Het zgn. ondereind werd gekocht voor de fabrieken tegen prijzen van 9 12 cent per kg. Het begin van de aanvoer van Goud reinette geeft voor wat Zeeland betreft weinig verschil te zien met het vorig jaar want toen begon de aanvoer op 30 september. Evert Zandstra, van wie bekend is dat hij heel veel weet over ons land en zijn bewoners, heeft zich met grote verbeel dingskracht verplaatst in de omstandig heden, waarin lang geleden onze voor vaderen geleefd moeten hebben. Zijn ro man De Straat der Vrouwen", die on langs bij de Amsterdamse uitgeverij Con- tact verscheen, brengt ons in het tijd perk der hunnebedbouwers. Romans die in een zo vervlogen verleden gesitueerd zijn, zijn zeldzam, en alleen al daarom is het boek opmerkelijk. Niet alleen van wege die vreemde wereld is het echter opvallend, óók vanwege de meeslepende stijl waarin het geschreven is. Op gezag van de uitgever nemen wij aan dat Evert Zandstra inderdaad een uitgebreide ken nis van de volkeren van de trechterbeker- cultuur bezit, en dat etnografen en geo logen deze roman zonder bedenkelijk hoofdschudden kunnen lezen. In elk ge val is deze kennismaking met de hunne bedbouwers in het Drenthe van 4000 jaar geleden voor ons een belevenis geweest. ROTTERDAM Twee geochemici van het Koninklijke Shell-exploratie en pro- duktie laboratorium te Rijswijk zijn erin geslaagd met behulp van een katalysator .in aardolie aanwezige koolwaterstoffen op synthetische wijze te vervaardigen. In wetenschappelijke kringen gaat men reeds lang van de veronderstelling uit, dat aardolie wordt gevormd uit resten van plantaardig en dierlijk leven, die miljoenen jaren geleden samen met be zinksel uit de rivieren, op de zeebodem terechtkwamen. Aangenomen wordt, dat deze resten in de zich optastende aard lagen onder de invloed van warmte en druk diep onder de oppervlakte in aard olie worden omgezet. Hoe deze omzet ting precies plaatsvindt, is echter onbe kend. Als katalysator kozen zij een klei van de soort, die soms in de omgeving van aardoliebevattend gesteente wordt aan getroffen. Voor hun laboratoriumproe ven gebruikten zij in plaaës van de resten van dierlijk en plantaardig leven een vetzuur (beheenzuur)dat in deze resten aanwezig is. Door dit beheenzuur gedurende verschillende perioden tot maximaal een maand, samen met de klei (atalysator) op 200 graden C. te verhitten verkregen zij qen serie kool waterstoffen, die in ruwe olie wordt aangetroffen. Het meest belangwekkend voor de geochemici is daarbij, dat zij moleculen verkregen met een hoger moleculair gewicht dan dat van het be heenzuur. Uit de resultaten van deze proef nemingen blijkt, dat katalysatoren een belangrijke rol kunnen spelen bij de vorming van aardolie. De experimenten van beide geochemici wijzen echter niet jje weg naar een synthetische vervaar diging van aardolie de gevormde hoe veelheden koolwaterstoffen waren uiterst Klein en de voor de produktie van grote hoeveelheden benodigde tijd zou waar schijnlijk gelkij zijn aan de door de natuur vereiste n.l. miljoenen jaren. jecten en herfinanciering van staats schuld. Hieruit volgt, dat er in de ge- dachtengang van mr. Van Leeuwen geen plaats is voor een wegenfonds met zelf standige leningsb^oegdheid. Naast een ruim gebruik van leningsfinanciering voor rechtstreeks rendabele uitgaven, lijkt een wegenfonds met leningsbevoegd heid hem niet gewenst. (Van onze correspondente) HILVERSUM. Gistermiddag, een dag voor haar vertrek naar Rome, ont moetten wij in een Bussumse t.v.-studio drs. A. M. Roeloffzen, de eerste en enige vrouwelijke toehoorder uit Nederland, bij het Vaticaans concilie. In de actua liteitenrubriek ,,In Ogenschouw", die deel uitmaakt van de donderdagmiddag programma's voor de vrouw, kwam zij voor camera en microfoon. ,,Ik word nu wel eens lachend „con ciliemoeder" genoemd, in tegenstelling tot de concilievaders", gaf zij Niek Hei- zenbergh, die het vraaggesprek leidde, toe, „maar zo voel ik me toch niet." Mej. Roeloffzen (32) ziet in haar ver kiezing een duidelijk teken van het open staan voor de denkbeelden van de jeugd, zo bleek uit het interview. Ofschoon zij geen stem in het kapittel zal hebben, verwacht zij veel van gesprekken in de wandelgangen. NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Hoogovens 605607, Kon. Olie 162.50—164.40, Philips 160.40—161.00, Uni lever 'S-HERTOGENBOSCH, 1 oktober. Aanvoer 35.000 stuks. Witte kippen 1.10 1.20 p. kg lev. gew. (lichte), 1.201.30 p. kg lev. gew. (zware), oude hanen 2.75 4.00 p. st.. tamme konijnen 6001100 p. st. Overzicht: resp. aanvoer, handel, prijs: kippen: aanmerkelijk groter, kalm, gedrukt: oude hanen: behoorlijk, minder vlot, moeilijk of niet gehandhaafd; tam me konijnen: normaal, redelijk goed ge handhaafd. GOES 1 okt. 1964. Export- en in- dustrieveiling appels: Goudreinette I 90- 95 26, 85-90 26—34, 80-85 28, 80—35, 75-80 24,90—29, 70-75 18,60—20, 65-70 13—15 II 90-95 18, 85-90 18, 80-85 17, 75-80 16, 70-75 14—16, 65-70 12—13, lid 9,50 III grof 12,60—13,40, III fijn 9,50 val 9,30; Cox's Or. Pippin I 85-90 43. 80-85 42—50, 75-80 38—39, 70-75 36—40, 65-70 25—30, 60-65 23—24, 55-60 12,70—12,80 lid 9,50. II 80- 85 31-43, 75-80 33-41, 70-75 34-39, 65-70 27-31, 60-65 19-23, 55-60 9; III grof 12-19, III fijn 7-9, 50, laxtons superb kl 1 80-85 14, 75-80 16, 70-75 17, 65-70 12, 60-65 7, II 80-85 13—14, 75-80 13—14, 70-75 13—14, 65-70 6, 60-65 8, III grof 8; glorie van holland I 85-90 16—18, 80-85 16—17, 75-80 16—17, 70-75 16, 65-70 13, IID 9,50; II 80-85 16, 75-80 17, 70-75 16—17, 65-70 14, III grof 814, III fijn 8; ingrid marie 1 80-85 24—25, 75-80 25—27, 70-75 23, 65-70 16— 20, 60-65 12—14, IID 6—7, III grof 12—14, james grieve I 80-85, 16 75-80 19, 70-75 17, 65-70 15-16, 60-65 8, IID 7, II 80-85 16—23, 75-80 17—26, 70-75 16—23, 65-70 15—17, 60-65 12, III grof 6-14, III fijn 12; lom- bartsville I 80-85 20, 75-80 24, 70-75 24, 65-70 16, 60-65 12, IID 7, III grof 7—12. III fijn 7; diverse appels; kroet en val 8,509.30; peren: legipont I 80-85 31, 75-80 32, 70-75 32-36, 65-70 29—32, 60-65 26. 55- 60 20, IID 6, II 80-85 28, 75-80 29, 70-73 27, 65-70 25, 60-65 20, III grof 8-19, confe rence I 70-75 31, 65-70 30, 60-65 25, 55-60 17, II 75-80 27, 70-75 25-26, 65-70 21—26, 60-65 17—23, 55-60 16—19, IID 9—10, III grof 17-19, III fijn 14—16; doyenne du cornice I 90-95 66, 85-90 67, 80-85 73—78. 75-80 68—82, 70-75 64—80, 65-70 67. 60-65 47—43. D 25; II 85-90 56—57, 80-85 63, 75-80 68, 70-75 70—72. 65-70 61, III grof 43—52, III fijn 15—38; bonne louise d'a'vr. II 70- 75 39 65-70 45—47, 60-65 46—48, 55-60 39. IID 13, III grof 29—36, fijn 9; beurre alex lucas I 90-95 25, 85-90 28, 80-85 31—32, 75-80 37.10, 70-75 38,90—39.10, 65-70 32, D 60-65 12-14, IID 6. 11 85-90 21, 80-85 23, 75- 80 29—33, 70-75 33, 65-70 24—32, III grof 6—10, III fijn 6; saint remy I 70-80 16—17. 60-70 16—18, IID 13, III grof 10-12, III fijn 9—10; beurre clairgeau II 75-80 20, 70-75 21-23, 65-70 17-20, 60-65 13, III grof 10, III fijn 6; diversen: black alicante I 130, aardbeien per doos I 126, II 118, bra men per doos II 2026, noten per 100 stuks I 190-200, II 140-200. Totale aan voer hard fruit 14850 kisten. OUDENBOSCH 1 okt. '64. Legipont 30, Conference 65-70 21—28. 60-65 19, 55- 60 17 grof 15, Cox's Or 75-80 42—43. 70- 75 26—35, 65-70 23. 60-65 12—26, Glorie v. Holland 70-75 19—21 65-70 19, III 12, Jonathan 65-70 12, 60-65 19, St.-Remis 20—23, Tomaten A 25—64, B 26—46, C 2535, bonken 55, komkommers 1825, kroten 59, dubb. bonen 30—66, bloem kool 1222, sjalotten 5966, rode kool 1013, witte kool 518, stoktros 3963 aardbeien 2.28, spruiten AAE 8788, AAI 62—77, AAII 31—32, AE 37. AI 31—32, All 30, BI 30, ongesch. 3851, uien 16— 20, sla 46, sav. kool 912, snijbonen 47146, breekpeen 1113, spinazie 614 knolselderie 58, bospeen 12—16, augur ken 20, prei 1419. KAPELLE, 1 oktober Appelen: Cox's Orange Pippin I 80 37. 75 36—37, 70 30, 65 27.60—29, 60 23.60—24.40. 55 13, II 70 26. 65 23, 60 19, 55 8.5, III) 0. III grof 1415, fijn 6, Cox's Orange Pippin geel I 85 47, 80 46. 75 46. 70 44. 65 33, 60 25, 55 15, Goudrenet I 90 26, 85 27, 80 27, 75 24.60- 24.80. 70 1D 2019 60. 65 13—15, II 85 21, 80 21, 75 17, 70 15, 65 12, IID 9.5, III grof 12, fijn 9, Bramley's Seedling II 90 8.5, 80 9, 70 11, IID 9, III grof 8, Glorie van Holland I 85 15, 80 1214, 75 13—15, 70 13—14, 65 12—13, II 85 8.5— 12, 80 8.5—13, 75 8—12, 70 7.5—12, 65 7.5, IID 7.5, III grof S. fijn 6.5, Laxton Super be I 75 16. 70 14, 05 12, II 75 12, 70 13, 65 12, 60 6.5. IID 6, III grof 12, James Grieve I 75 16, 70 16, 65 13, IID 12, III grof 12—13, Sterappel I 75 46, 70 44, 65 36, 60 24, 55 12, IID 6. III grof 14, fijn 6, kroet- appels 9.20—9.60, valappels 8.80, Goud renet ongesorteerd onverkocht, peren; Legipont 70 30, 65 29, 60 25—26, 55 19, IID 6, III grof 8,5, fijn 6, Saint Remy I 80 17, 70 18, 60 16, II 80 15, 70 18, 60 16, IID 12, III grof 12, fijn 10, Br. Alex. Lucas I 85 20, 80 30.35—31.20, 75 35.70—36.60, 70 38.10— 38.80, 65 29.80—31,10, II 85 17, 80 21, 75 26 70 28, 65 25, IID 60 11, 50 6, III grof 9.5, fijn 6, Br. Alex. Lucas rijp II 80 29, 75 32, 70 33, 65 28, IID 60 11, Doyenné du Co rnice I 85 60. 80 67, 75 73, 70 75—76, 65 64 I 185 56, 80 6465, 75 68—69, 70 70, 65 61 IID 60 48, 55 24, III grof 49, fijn 13) Bonne Louise I 70 51, 65 52, 60 47, 55 39 50 27, IID 6, III grof 29, fijn 16, Br. Hardy II 75 60, 70 62, 65 58—59, 60 51, IID 55 31, 50 6.5, III grof 48, fijn 1415, Conference I 70 31, 65 31, 60 27, 55 20, II 70 27, 65 26, 60 23, 55 17, IID doordraai. III grof 1617 fijn 6, Conference rijp I 70 27, 65 28 60 25, 55 17, II 70 25, 65 24, 60 22, President Loutreuil I 75 26, 70 29, 65 26, 60 21, 55 11 Packham Triumph II 80 17, 75 19, 70 15) 65 11, 60 8, 55 doordrfaai, IID doordraai) III grof 6. MIDDELBURG, 30 sept, Tomaten exp p. 6 kg: AI 524, BI 450, Cl 449, CCI 165 p 12 kg: All 356—780, Bil 388—816, CII 303 —504; meloenen: oranje ananas 30—82, net 20—32, ogen 16—40, druiven: Black Alicante 167176, Frankenthaler 144 169; bramen 17—34; aardbeien 79—82- groenten: bloemkool: 3 per kist 39—53, 4 per kist 32—46, 6 per kist 13—42, 8 per kist 15—29: komkommers groen: 60/75 21—25, 50/60 11—22, 40/50 15, 35/40 14; prei 12—19, bospeen 17—30, sla 4—19, spinazie 932, kassnijbonen 6585, pos telein 31—44, dubbele bonen 40—97, breekpeen 10—13, rode kool 415, uien 16—20, kroten 5—10. spruiten 6769, pronkbonen 2040, stokprinsessen 79—96, witte komkommers 13, boskroten 79, veldsla 104112, witte kool 710, andijvie per 100 kg I 8,50, II 4,80, savkool. per 100 kg I 9,60, II 4,60. Konstanz 300 (—1), Rheinfelden 199 (4-1), Ottenheim 236 8), Straatsburg. 180 (onv.), Maxau 356 (—4), Plochingen 100 (4-2), Mannheim 181 2), Stein- bach 114 (4-3), Mainz 178 (4-4), Bingen 104 (onv.), Kaub 102 8), Trier 221 12), Koblenz 107 (onv.), Keulen 55 (—5), Ruhrort 200 (—3), Lobith 810 (4-3), Nijmegen 595 (onv.), Arnhem 653 4-1), Eefde IJssel 142 (onv.), Deventer 55 5), Monsin 5440 (—2), Borgharen 3835 (+5)', Belfeld 1086 (4-4), Grave beneden de sluis 497 (—9). AMSTERDAM Het laatste kwartaal van 1964 is het Damrak gisteren onder kalme omstandigheden ingegaan. Nieuws van enige betekenis uit het binnen- of buitenlandse bedrijfsleven werd tever geefs gezocht en de handel was dan ook van beperkte omvang. Het conflict bij de General Motors is voor de Ameri kaanse markt een lelijke tegenvaller, en zolang hieraan geen eind is gekomen, valt niet te verwachten, dat de effecten handel in New-York sterk zal opleven. Ook voor het Damrak ontbraken de stimulerende factoren. Kenmerkend voor de markt hier is de verhandeling van de claims uit hoofde van de diverse emis sies, die de laatste tijd zijn verschenen. Men vraagt zich ter beurze reeds af wie de volgende emissiekandidaat zal wor den. Het was de laatste dag van de claimhandel in Amsterdamsche Bank, want gisteren was de inschrijving op de uitgifte van 181/4 min aandelen a pari. De claims, die eergisteren werden verhandeld voor 43,50, hadden gisteren een dalende tendens en werden geadvi seerd op 42,00. Verrassend was de vaste stemming voor Kon. Olie. Gisterochtend werd ge handeld tot 161,00. gistermiddag tot 161.80. De koersstijging werd toege schreven aan grote belangstelling van Zwitserse zijde. Philips opende aarzelend, maar trok later weer aan. Van enige Amerkaanse verkoopneiging in Philips viel niets te bespeuren. Unilever lag verlaten en prijshoudend. A.K.U. en Hoogovens waren ongeanimeerd. Er vormde zich een open hoek in Cen trale Suiker. Deze verlieten eergisteren de markt op 400 en openden gistermid dag op 420, gevolg van een mededeling van een commissiehuis, volgens welke de C.S.M. bereid is een bod te aanvaar den van 575 pet. Het hogere niveau werd echter niet geheel gehandhaafd, want er volgde een teruggang naar 411. Dit bracht althans nog enige levendigheid teweeg want overigens was het bij zonder stil. Cultuurfondsen lagen ver laten en op het vorige niveau. De scheepvaart had een ongeanimeerd ver loop. waarbij de koersen zich hand haafden. Nederlandse staatsfondsen waren over de gehele linie iets zwakker, met name de 5 1/4 pet lening 1964 die van 102 1/2 terugging naar 1021/8. 30/9 1/10 Staatsleningen Nederiana b4 5% 102% 102% Nederland 64 5 99% 99% Nederland 58 47. 95% 95 Ned. 59 47» 95y» 94% Ned. 60/2 47» 94% 94% f7ed. 59 4% 93% 93% Ned. 60 4% 92% 92 Ned. 61 4% 92% 92 Ned Stall. 47 87. 83 H 83% Ned. 50/1-2 8% 80% 80% Ned. 54/1-2 3% 82% 823/4 Ned. 55/1 3% 82% 82% Ned 55/2 3% 86% 86% Nederland 37 3 87% 87% 86% Nea. Gruotb 46 2 36?» Nea. DoU. 47 3 90 893/4 Nea. invest. 3 om 96H Indië 37a 92% 92% Sank en Kredietwezen B. Nea Gem. 57 0 103 103% id. 30J. 58/59 4>/i £4 94 ld. 25 J. 60/3-5 4»/» 94^ 94& Cultures Adam RubDei 109 108V2 HVA iVUjen vei 108% 145 industriële ondernemingen A.K.U. 470 470% DeU My L cert. 124 123.50 Hoogov. nr.c.v.a 605 602 Vt PbiUps Gem. Bez 164 SL59.50 Unilever c.v .a. 147.40147.60 Dortsche Petr. 735 741 Dortsche Petr. 77# 735 740 Kon Petr 20 160.10161.60 scheepvaart en Luchtvaart HJV.L. 105 104% Java-China Pak 150% 150 K.L.M. t cert. 66.6t/ 66.60 K.N.S.M. n.b. 141% 41(4 stv. My Ned, 130% i3oy. Nleveit Goudr. 10114 101% v* Ommeren e.v a. 240 243(4 30/9 1/10 Rotterd Lloya Scheepv Unie Premielemngen Alkmaar 50 A'dam obl. 51 2V» ld 50-1 ld. 56-2 ld. 56-2 Breda Dordrecht Eindhoven 54 21/» Enschede 54 2>/> 8 Gravb 52-1 2»/» idem 52»:i 2Vi Rotterd. 52-1 idem 52-2 2 idem 57 2 Utrecht 52 2'/» Z.-BoUand 57 21/, Z.-HoUand 59 27» 138 V* 129% 139 129% 79% 2>/a 54 27. 50 2Vi 85% 81% 85 Va 79% 82 78 851/8 85% 78 83 78% 87% 88% 88% 100% 87% 88% Converteerbare obligatie* AJt.U. 1000 ê'/i Gelder Zn 4% KLM subord 4% Meell. N Bak 4% Schollen Foxb 4*/» U termomen f/t 127% 95% 88% 112% 120% 88% 88 89% 127% 95% 88 Aand. in belegg mtjen AJg. Fonda, bezii Converto 1-1 pb ÜBBbel.depJ-2pb inter bonds 1 pb A'dam bel.mlj J 50 interunie 50 Nelo 5o Kobeco 150 Um tas t Ver. hez 1894 5i europal 1 10 pb 1335 1097 895 730 159 207 liü. 235 502 130. 540 1335 1093 900 730 159 207 110.50 235 502 130.50 540 Bank, krediet, verzekering AMRO Bank Cultuurbank 64.90 23 64.10 22% Gron. ind. Cr. B. Boa Bank Unie Rasassociatie Nat. Nea. eert. Nea. Creaiet B. Mea. RanaeJ My Nea. Midaenst. B Nea. overzee B. R.V.S. cert. a. Slavenburg's B industriële ondernemingen 30/9 1/10 172 x 17 244% 244% 141% 141% 782 780 215/2 2153/4 306 301 1ÜD 105 221 222 735 736 201 202 Aib. Beun Aig my Onr.G Anne A aam Aig Norn My Amsiei oi. A aam Bauasl My A damUiuugdJVly A aam Rytuig My AN IBM oat. bei. Beeren tricoUabi Bensdorp intern Berghjurg. 25t Berkei s Patent Blaauwhoea Biydenst. Will. Bois Lucas Borsumy Wehry BraatmachA dam Breda mach fabr Bredero Ver. bedr Brocades Bronswerk Buhrmann.Tettei Byénkorl Calve Carps Garenfabi Centr. Suiker My Cur. Handel MU Da&iderop Dagra Oemka Staalfabi Desa. tapytfabi Dikkers en Co. One Hoefijzer* UJEi.U. Duy via J*. Emba Enth. Plettery ErdaJ MQ 6293/4 625 142 145 160 160 422 421 500 500 136 309 300 62 62 121 120% 484% 482 259 258 217% 218% 444 446 1323/4 131 112.50 212 67 67 72 71% 251 245 704% 705 835 837 175 175 710 724 796% 794% 990V4 9983/4 414 413 400 S 415 182% 263 264 295 299% 340 335 x 162 16 395 x 391 272% 272% 269 268 210 210 255 252 230 x 253 253 Fittinglabr. Fokker Fora Gazelle rUwJabr Gelder Papier Gelder 1 .-T ie lens Geero fabi Geveke en Co. Gist- en SpirJabi Grinten v. d. Gruyter en Zn 67» Bagemeyer Co t Hart instr. Havenwerken Heem van oer de ine ken s oierb Bey broek-Zeiana Boek's mach-labi Hoii. Ratten burg Boll. Beton My. Boll. Consu w. Boil. Meiksuikei Homburg Hoogenboscb sen. Hoouneyex Zn lndola ing. Bur. Bouwn in ter na Uo int. gew betonb Inventum JongeneeJ bouth Kemo dempen Begeei Key üoutüanaej diedingina Smu Kiene Suikerw. Kon. Papieriebi Kon. Zout Ketjei Korens eb ooi Koudya voed. Kromhout mot. Kon. Ver. Tapyi Leeuw. Papier Leldse Woisp Lindetevea Macintosh Meel Nea. Bakk Meea 63 Menko Meteoor Beton Misset Ultg My Mosa Mimtr «i Go, 30/9 1/10 133 b 133% 960 x 311% 136 525 285 x 708 310 1025 143 960 x 310 135 520 281 307 143 152 333 d 341% 470 398 638 108% 395 258 460 x 329 146 446 165 x 288 450 400 789 255 215 248 x 293% 907 25 7 208 x 128% 524 275 L 445 147 474 225 133 251 501 497 285 454% 152 333 340 468 400 645 x 107% 395 259 450% 329 147 445 290 450 400 780% 257 215 240 293% 910 202 131 525 275 b 444 147 465 223 x 133 260 501 444 282% Mynbouwk. werk Naarden Ch.fabr. Nedap Nea Dok My. N. exp pap.iadr Nea. Kabellabr. Ned Melkunie Ned. ScheepsbJVlij Nelie wed v. Netam Nyveraai-Cate Oranjeboom Overzeese Gas Paiemb Ind. My Pal the Phiiiips 67» cumpi Pietersen auto's 30/9 1/10 400 x 395 524 525 142 141 111% 215 x 213 x 348 347 283 284% 110% 110% 229 226 312% 313 170 167 400 403 38 0 383 116% 117 100 y4 101% 57.60 56.50 116 115 30/9 1/lQ Reesink en Co KeineveJa mach Kiva Rott. Diuuga My Runaak en Co. RynstaaJ Schev. expi My Schokbeton Schol ten Karton Schuiten fcoxhul Simon de Wit Simun t emb.labi Smit transi Spaarneslad Stokvis 6i z.c Stoomsp iwentbt Swaay van abak fiui c.v, Thomas en Dry vei Thomsen v. bedr. Twe. Overz. Hana Udenhout Steenl Unilever 77 idem 67. idem 47, Utermohlen Utr aslaltfabr Varossieau Veeneno Stm-sp Ver Biikiabx. Ver. Glasiabr. o r Ver. Mach^abr. Ver. Touwfabr Vettewinkei Veaelverwexking 188% 174 336 2/0 12u 105 258 340 507 740 X 100 225 883 2UU <7 320 211 '/2 032 x 245% 95% 200 137% 116% 80 440 291 309 277 264 185 397 580 162 187% 173 335 262 123 103 252 340 505 740 153 x 223 882 199 78 318 215 683 246% 96 199 137% 116 80% 436% 264 180% 380 160 X 165 341% 341% 116 65% 430 221 442 19U% 205 D 510 116 344 Vihamy Vlissingen katoen Vreaestein rub. v u/caansuord Walvisvaart Wereldhaven wernuiK a öeton Wessanen Wilt. teyenoord Vit's textiel Wyers ind H. Zaalberg Zeeuwse Confect. Zwanen berg-ürg. Mijnbouw en petroleum Aig Lxpi My. Biiijton ie rubr. Biiliton 2e rubr. ts.on Petr l a 2ü idem 3d t 2ü Moeara Brum ld. eert. upr l/io ld. l winstbew. ld. 4 wuistbew. Oost-Borneo My Scheepvaart t urness Uostzee ouUai londsen Anacuijua Beinietieuj Steel General Electric General Motors Proct. and Gambit Republic Steel SheU OU U.S. Steel 165% 248 237% 125 65V8 433 221 435 190 205 b 519 115% 344 44.50 b 44.4C 535 b 438 436 Io9.l0 16U.5C 160.40 161.1C 1855 i865 2920 u 2980 3220 3220 3150 81 82 453 93 453 63/a 53% 40% 40^ 89% 89^ 99 H 99 84% 84% 49 48% 51 51 d 61% 61% b bieden gedaan en bieden 8 gedaan en laten x laten d ex dividend o ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7