Italiaanse automobilist betaalt
gepeperde tolgelden
Controle op winsten
een moeilijke zaak...
r
sp™
IDUJARDI
Feitelijk belangrijk
begrotingsoverschot
RIJDEN OP AUTOSTRADA EEN LUXE
Kurhaus. door EMS te huur
of te koop aangeboden
TER ZAKE—i
EERSTE GOUDREINETTEN
OP ZEEUWSE VEILINGEN
VIEUX
BOEKENPLANK
Shell-cliemici maken
synthetische
koolwaterstoffen
Amsterdamse Effectenbeurs
i;
Benzine en tollen uur kan worden afgelegd, terwijl^ men
weer duurder?
Hij is goed in
71/2 en 47/1...
en drinkt
Victoria Water
FAILLISSEMENTEN
Pat Boone naar
Nederland
Luisterspel van het
echtpaar Spekking
Congresdag van
kleuterleidsters
Ex-directeur Twentsche Bank:
Belangstelling uit buitenland
Matige prijzen
De straat der vrouwen
Mej. Roeloffzen
geïnterviewd
door NCRV
MARKTEN
WATERSTANDEN
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 2 OKTOBER 1964
(Van onze Romeinse correspondent Jan Dijkgraaf)
ROME Degene, die in Italië het woord „autostrada" creëerde,
was Mussolini. Uiteraard „schiep" hij dus ook een autostrada, maar
dat betekende helemaal niets. Hij liet de weg van Napels naar Pompei
zeer bijzonder asfalteren en hief toen dat klaar was tolgeld. Nu was^die
weg een smalle tweebaans-geschiedenis waar vrachtauto's, wijnkarre
tjes, boeren-op-ezel, fietsers en zo meer elkaar het leven vergalden.
T) I I zondag 4 oktober af gemakkelijk in vijf
Na deze prestatie kreeg Mussolini enige
andere dingen aan het hoofd en over de
wegenbouw of alleen maar 't modernise
ren, ja zelfs het behoorlijk onderhoud,
van de bestaande eeuwenoude en be
roemde wegen werd niet meer gespro
ken. Toen kwam de oorlog en toen ook
die achter de rug was, was Italië onge
veer het enige en laatste land van de
beschaafde wereld, dat zich er op kon
beroemen in het jaar nul te leven: let
terlijk te verstaan, gezien de historische
consulaire wegen".
Na de vrijwel totale ruïne werd de
wederopbouw krachtig ter hand genomen
waarbij de staat gemoedelijk de vrije
hand liet aan het privé-initiatief: berg-
nederzettingen gehuchten, dorpen en
steden en voorts het hele spoorwegnet
met bijpassende bruggen en dan nog sta
tions, haveninstallaties en vliegvelden,
alles verrees uit de natie-omvattende
stoffige puinhoop. En alles was prachtig
en kostbaar en (althans in de meeste ge
vallen) efficient.
Maar aan de wegen, de grote wegen,
de verkeersaders dacht niemand. Het
aantal auto's steeg duizelingwekkend,
maar over de wegen werd niet gepraat.
Tot er 'n ware noodtoestand ontstond van
Florence naar Bologne, 100 km, moest
een intens verkeer op een tweebaans
weggetje met tienduizend bochten de
Apennijnen over. Achter elke mooizaam
omhoog zwoegende gigantische vracht
wagen vormden zich mijlenlange files.
Over de 100 km deed men twee-en-een-
half tot drie uur.
Het lijkt nu een verhaal uit de vorige
eeuw, het stamt echter van nog geen
vier jaar geleden toen het grote won
der eindelijk gewrocht werd: de auto
strade del Sole, de magnifieke weg die
thans Milaan met Rome en Napels ver
bindt, 750 km in één ruk. en over het
stuk Florence-Bologna doet men nu
minder dan een uur.
Maar.... er moet wel zwaar voor wor
den betaald. Men kan nergens in Italië
de autostrada of een van de kleinere, zo
als Napels-Salerno oprijden zonder door
een sluis te worden gedreven waar keu
rige heren in uniform even keurige bil
jetten uitreiken, volgedrukt met tabellen
waar een leek' niets van begrijpt. En
men kan natuurlijk ook nergens een
autostrada verlaten zonder wederom
zulke heren te moeten passeren, die dan
de „rekening" opmaken. En vooral bui
tenlanders, die immers alles omrekenen,
schrikken dikwijls zo hevig dat ze de
zojuist genoten voordelen van de auto
strade met zijn inderdaad zeldzame
schoonheid op slag dreigen te vergeten.
De tarieven zijn astronomisch en worden
vastgesteld op basis van de paarde-
krachten van het vehikel. We kunnen
slechts enkele voorbeelden geven, te
meer omdat het laatste stuk van de
grote autostrada del Sole pas a.s. zon
dag in gebruik zal worden gesteld, waar
mee dan de snelweg Milaan-Rome-Na-
pels geheel voltooid zal zijn.
Het betrekkelijk korte overigens won-
derschóne traject Rome-Napels (al twee
jaar in gebruik) van precies 200 km
kost voor de bekende kleine auto's 750
tot 1.200 lire, voor de in onze landen
normale" grote wagens 1.750 lire, het
geen ruim tien gulden is.
Van Rome naar Milaan wordt dit straks
15 tot 20 gulden en voor de grote wa
gens 30 tot 40 gulen. Nu is het een
feit, dat de afstand Milaan-Rome van
er in de trein toch nog altijd acht tot
negen uur over doet.
Nu rijst meteen de vraag: is dit weg
geld nu eigenlijk een soort wegenbelas
ting? Neen, het is niets meer dan een
door de staat afbetalen van zijn for
midabele §chuld aan de diverse privé-
ondernemingen die de wegen, bruggen
en tunnels hebben aangelegd. En hier
wringt de oude schoen van de corruptie
en van de niet te controleren uitgaven
en kosten en (nog steeds dus: privé-)
winsten. Toen jaren geleden bekend
werd gemaakt, dat men voor de in aan
bouw zijnde autostrada del Sole zwaar-
gepeperde tolgelden zou moeten betalen,
ging er een kreet van verontwaardiging
op: men verwees naar Duitsland en Ne
derland waar men geheel gratis over de
meest perfecte snelwegen kan rijden.
Hierop antwoordde de staat kalmerend:
,,goed dan, alleen maar de eerste dertig
jaar".
En het Italiaanse volk slaakte een
begrijpelijke zucht van verlichting, om
dat het toen inzag dat de nazaten tot
minstens de elfde generatie nog die tol
gelden zullen betalen en iets dergelijks
stemt de voorvaders-van-heden altijd
milder dan wanneer zij de volle last in
hun eentje moeten dragen. (Want alles
wat .voorlopig' is in Italië is zo blijvend
als de moederkerk zelve en dertig jaar
betekent praktisch een generatie).
U vraagt nu waarschijnlijk of er dan
in Italië geen wegenbelasting bestaat.
Maakt u maar geen zorgen. Om te be
ginnen is daar de autobelasting, die men
per maand, per half jaar of per jaar
kan betalen en waarvan het bewijs, de
„bollo" stevigen zichtbaar op de voor
ruit moet worden geplakt en voorts is
daar de eeuwig-besproken, diep ontmoe
digende want steevast stijgende prijs van
de benzine. Als wij het goed hebben be
grepen, incasseert de staat van elke
duizend lire die wij aan benzine uitge
ven er gemiddeld 900. En nu waren er
nog dezer dagen enkele rustige, maar
nogal reactionaire heren, die in het open
baar het voorstel waagden juist in
het licht van de historische datum van 4
oktober dat de staat zijn betreurens
waardig voornemen om de benzineprij
zen opnieuw te verhogen zal doen ver
gezeld gaan door een verlaging van die
tolgelden.
Maar die heren begrijpen er niets van.
Lieden met meer nuchter inzicht ver
wachten met stelligheid, dat na de ben
zine ook die weggelden omhoog zullen
gaan.
(Van een onzer verslagevers)
De reeds eerder door ons gesignaleerde
geruchten over een eventuele verkoop
van de pier door de E.M.S. zyn thans
aangevuld met een mogelijke huur of
verkoop van het Kurhaus. Er wordt in
dit verband gesproken over verhuur of
verkoop aan een Zwitserse onderneming.
Er zyn, zo werd ons van deskundige zij
de verzekerd, diverse mogelijkheden. Of
wel zou de E.M.S. een Nederlandse firma
hebben gesticht met grote belangen in
Zwitserland, ofwel is een bestaande, ook
Nederlandse N.V. met Zwitserse belan
gen door de E.M.S. overgenomen en ten
slotte bestaat nog de mogelijkheid, dat de
E.M.S. in Zwitserland een firma heef^
gesticht, die tot een eventuele koop of
huur van pier en Kurhaus zou kunnen
overgaan.
De voorwaarde voor het stichten van
een buitenlandse n.v. in Zwitserland is,
dat de raad van commissarissen over
wegend uit Zwitsers moet bestaan. Met
een 23 verhouding, dus 2 Nederlanders
en drie Zwitsers, zou men dan reeds kun
nen volstaan. Met al deze reconstructies
zou kunnen worden bereikt, dat het
E.M.S.-geld in Zwitserland kan worden
ondergebracht. De secretaris van de raad
van bestuur van de E.M.S., dr J. Goud
smit, heeft ons desgevraagd medegedeeld,
dat de geruchten over verkoop of verhuur
van de pier volkomen uit de lucht zijn
gegrepen en moeten worden bestempeld
als de grootst mogelijke waanzin.
De Exploitatie Maatschappij Scheve-
ningen fyeeft wel bouwplannen in Was
senaar. De verwezenlijking van de pro
jecten is mogelijk geworden nu belang-
(Advertentie)
hebbenden en eigenaren onderling een
akkoord hebben bereikt over de bestem
ming van enkele landgoederen en pan
den. De E.M.S. zal op een stuk van het
landgoed „Stoephout'' een verzorgings
flat bouwen en het recht krijgen om ook
op een deel van het landgoed „Backers-
hagen" een flatgebouw te stichten.
ONLANGS is opgericht de n.v. Amers-
foortse Algemene Verzekeringsmaat
schappij „W.B.K. van 1938". Het aan
delenkapitaal bedraagt 1.000.000, waar
van geplaatst 500.000, en gestort
400.000.
Deze n.v. is de voortzetting van de
landelijke stichting voor verzekeringen
„Het Wit-Blauwe Kruis van 1938".
Zevenenzeventig obligatiés van nomi
naal f 100 van de 2 1/2 procent premie
lening Breda 1954 is gisteren uitgeloot.
Op nr. 17316 viel de premie van f 25.000,
op nr. 29229 die van f 1.000, op nr. 30440
de premie van f 500,- en op de nrs. 66605
en 53196 een premie van f 250. De overige
72 obligaties lootten elk met f 120 uit.
Geëindigd is het faillissement van F
P. de Bruijn, handelaar in aardappelen,
Hulst, door het verbindend worden der
uitdelingslij st met een uitkering van
4,2
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Eind november zal Pat
Boone samen met Billy Vaughn op het
vaderlandse scherm verschijnen. Om
streeks die tijd maakt hij, zo vernemen
wij, een korte wereldtournee door Euro
pa (om de verzwakte populariteit wat op
te vijzelen?). Het is niet zeker of aan
deze uitzending ook een zaaloptreden
gekoppeld wordt. Onderhandelingen hier
over worden nog gevoerd.
HILVERSUM De auteurs Annie
Matti en Wim Spekking (echtpaar), die
het vorig jaar in een door Nederland
en België uitgeschreven spelwedstrijd
met hun t.v.-spel „Oponthoud in de
jungle'' de hoogste p*"ijs behaalden, ge
ven in de driedelige hoorspelserie „Hun
teren; en zy horen er iets in dat hun
huis is het oerwoud" een bewerking
van hun gelijknamige roman.
Uit eigen aanschouwing geven de
auteurs daar een beeld van het leven
in Nieuw Guinea, na de tweede we
reldoorlog onder Nederlands bewind. De
onopgesmukte reportagestijl tracht de
werkelijkheid zo dicht mogelijk te be
naderen. Problematiek rondom het on
derwijs (beiden werkten daarbij) en mis
sie worden aan de orde gesteld, even
als de moeilijkheden die de Europeaan
ondervindt bij zijn aanpassing aan de
tropen en zijn aanvoelen van de inheem
se psychologie.
Hoofdpersoon is een Nederlandse mis
sionaris wiens persoonlijke, emotionele
conflicten, de dramatische spanning
gaande houden.
Zondagavond wordt onder regie van
Leon Povel het eerste deel van dit
luisterspel door de KRO-radio uitge
zonden.
Het sectiebestuur van de kleuterleid
sters in het bisdom Breda .zal op don
derdag 22 oktober a.s, zijn jaarlijkse con
gresdag houden te Roosendaal, in de
Katholieke Kring. Op het programma
staan o.m. een H. Mis in de kapel van
de zusters Franciscanessen, St. Vincen-
tiusstraat 5 te Roosendaal, opening van
een tentoonstelling van leermiddelen,
opening van het congres door de voorzit
ster méj. Th. Oomens, toespraak door dr.
G. van der Most over „Geestelijke ge
handicapte kleuters", afscheid van de
voorzitster, vertoning van dia's n.a.v. de
toespraak van dr. Van der Most en een
demonstratie met kleuters door mevr. C.
de Nijs-Sondermeijer.
(Advertentie)
AMSTERDAM De miljoenennota
1965 geeft op onbevredigende wijze een
droefgeestig beeld van 's rijks financiën
door te eindigen met een begrotingste
kort, terwijl er in werkelijkheid belang
rijke overschotten zijn.
Op grond van een globale cijferopstel
ling kan worden geconcludeerd tot een
begrotingsoverschot van f 1.030 miljoen,
aldus mr. H. F. van Leeuwen, oud-lid
van de Tweede Kamer voor de WD en
oud-directeur van de Twentsche Bank, in
een artikel „Onze begroting" in Econo-
misch-Statistische Berichten van deze
week.
Mr. Van Leeuwen betoogt, dat voor
twee categorieën staatsuitgaven norma
liter geleend dient te worden, t.w. ten
behoeve van uitgaven voor rentegevende
financieringen als de woningbouw en de
staatsbedrijven, en voor de categorie ge
vormd door aflossing van gevestigde bin
nenlandse schuld, neerkomend op een
bijdrage aan de kapitaalmarkt, beschik
baar voor herfinanciering. Indien deze
uitgavencategorieën door lopende in
komsten, dus praktisch uit belastingen
zouden worden bekostigd, zou het over-
heidsvermogen in belangrijke mate stij
gen, aldus schrijver. Anderzijds dient fi
nanciering door leningen z.i. te worden
beperkt tot rechtstreeks rendabele ob-
(Van onze correspondent)
KAPELLE Donderdag is op de
Zeéuwse fruitveilingen een begin ge
maakt met de verkoop van appels van
het ras Goudreinette, dat ook wel Schone
van Boskoop wordt genoemd. Dit is het
belangrijkste appelras van het Neder
landse sortiment, want landelijk gezien
komt ruim 25 van alle aanvoer van
appelen voor rekening van dit ras en
dit jaar is de oogst hiervan zeer groot
zodat het percentage misschien nog wel
wat kan stijgen.
Op het moderne Zeeuwse fruitbedrijf
komt de Goudreinette in mindere mate
voor maar toch neemt ook in deze pro
vincie dit ras nog ongeveer 20 van
de appels voor haar rekening
Met meer dan gewone belangstelling
werd de prijsontwikkeling op deze eerste
veilingdag door de telers tegemoet ge
zienGezegd kan worden dat het niet
tegenviel.
Er kan veel klasse I kwaliteit worden
aangeboden en de vruchten zijn dikwijls
groot van stuk en deze grote maten
werden verkocht tegen prijzen van 25 tot
30 cent per kg. De kleinere maten deden
tussen 15 en 20 cent per kg. Dat is geen
hoge prijs maar toch niet teleurstellend.
Belangrijk is ook dat het buitenland
reeds belangstelling heeft voor de
Goudreinette. Reeds de eerste aan-
voerdag werd er gekocht voor uitvoer
naar Frankrijk en West-Duitsland.
Het aanbod was vrij groot want bij
de veiling van Goes, Kapelle en Krab-
bendijke bij elkaar bedroeg het aan
bod 100 ton, waarvan zeker 80
exportkwaliteit.
Verwacht wordt dat de dagaanvoer van
dit ras in de komende tijd nog belang
rijk groter zal worden.
Het zgn. ondereind werd gekocht voor
de fabrieken tegen prijzen van 9 12
cent per kg.
Het begin van de aanvoer van Goud
reinette geeft voor wat Zeeland betreft
weinig verschil te zien met het vorig
jaar want toen begon de aanvoer op 30
september.
Evert Zandstra, van wie bekend is dat
hij heel veel weet over ons land en zijn
bewoners, heeft zich met grote verbeel
dingskracht verplaatst in de omstandig
heden, waarin lang geleden onze voor
vaderen geleefd moeten hebben. Zijn ro
man De Straat der Vrouwen", die on
langs bij de Amsterdamse uitgeverij Con-
tact verscheen, brengt ons in het tijd
perk der hunnebedbouwers. Romans die
in een zo vervlogen verleden gesitueerd
zijn, zijn zeldzam, en alleen al daarom
is het boek opmerkelijk. Niet alleen van
wege die vreemde wereld is het echter
opvallend, óók vanwege de meeslepende
stijl waarin het geschreven is. Op gezag
van de uitgever nemen wij aan dat Evert
Zandstra inderdaad een uitgebreide ken
nis van de volkeren van de trechterbeker-
cultuur bezit, en dat etnografen en geo
logen deze roman zonder bedenkelijk
hoofdschudden kunnen lezen. In elk ge
val is deze kennismaking met de hunne
bedbouwers in het Drenthe van 4000 jaar
geleden voor ons een belevenis geweest.
ROTTERDAM Twee geochemici van
het Koninklijke Shell-exploratie en pro-
duktie laboratorium te Rijswijk zijn erin
geslaagd met behulp van een katalysator
.in aardolie aanwezige koolwaterstoffen
op synthetische wijze te vervaardigen.
In wetenschappelijke kringen gaat men
reeds lang van de veronderstelling uit,
dat aardolie wordt gevormd uit resten
van plantaardig en dierlijk leven, die
miljoenen jaren geleden samen met be
zinksel uit de rivieren, op de zeebodem
terechtkwamen. Aangenomen wordt, dat
deze resten in de zich optastende aard
lagen onder de invloed van warmte en
druk diep onder de oppervlakte in aard
olie worden omgezet. Hoe deze omzet
ting precies plaatsvindt, is echter onbe
kend.
Als katalysator kozen zij een klei van
de soort, die soms in de omgeving van
aardoliebevattend gesteente wordt aan
getroffen. Voor hun laboratoriumproe
ven gebruikten zij in plaaës van de
resten van dierlijk en plantaardig leven
een vetzuur (beheenzuur)dat in deze
resten aanwezig is. Door dit beheenzuur
gedurende verschillende perioden tot
maximaal een maand, samen met de
klei (atalysator) op 200 graden C. te
verhitten verkregen zij qen serie kool
waterstoffen, die in ruwe olie wordt
aangetroffen. Het meest belangwekkend
voor de geochemici is daarbij, dat zij
moleculen verkregen met een hoger
moleculair gewicht dan dat van het be
heenzuur.
Uit de resultaten van deze proef
nemingen blijkt, dat katalysatoren een
belangrijke rol kunnen spelen bij de
vorming van aardolie. De experimenten
van beide geochemici wijzen echter niet
jje weg naar een synthetische vervaar
diging van aardolie de gevormde hoe
veelheden koolwaterstoffen waren uiterst
Klein en de voor de produktie van grote
hoeveelheden benodigde tijd zou waar
schijnlijk gelkij zijn aan de door de
natuur vereiste n.l. miljoenen jaren.
jecten en herfinanciering van staats
schuld. Hieruit volgt, dat er in de ge-
dachtengang van mr. Van Leeuwen geen
plaats is voor een wegenfonds met zelf
standige leningsb^oegdheid. Naast een
ruim gebruik van leningsfinanciering
voor rechtstreeks rendabele uitgaven,
lijkt een wegenfonds met leningsbevoegd
heid hem niet gewenst.
(Van onze correspondente)
HILVERSUM. Gistermiddag, een
dag voor haar vertrek naar Rome, ont
moetten wij in een Bussumse t.v.-studio
drs. A. M. Roeloffzen, de eerste en enige
vrouwelijke toehoorder uit Nederland,
bij het Vaticaans concilie. In de actua
liteitenrubriek ,,In Ogenschouw", die
deel uitmaakt van de donderdagmiddag
programma's voor de vrouw, kwam zij
voor camera en microfoon.
,,Ik word nu wel eens lachend „con
ciliemoeder" genoemd, in tegenstelling
tot de concilievaders", gaf zij Niek Hei-
zenbergh, die het vraaggesprek leidde,
toe, „maar zo voel ik me toch niet."
Mej. Roeloffzen (32) ziet in haar ver
kiezing een duidelijk teken van het open
staan voor de denkbeelden van de jeugd,
zo bleek uit het interview. Ofschoon zij
geen stem in het kapittel zal hebben,
verwacht zij veel van gesprekken in de
wandelgangen.
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens 605607, Kon. Olie
162.50—164.40, Philips 160.40—161.00, Uni
lever
'S-HERTOGENBOSCH, 1 oktober.
Aanvoer 35.000 stuks. Witte kippen 1.10
1.20 p. kg lev. gew. (lichte), 1.201.30 p.
kg lev. gew. (zware), oude hanen 2.75
4.00 p. st.. tamme konijnen 6001100 p.
st. Overzicht: resp. aanvoer, handel,
prijs: kippen: aanmerkelijk groter, kalm,
gedrukt: oude hanen: behoorlijk, minder
vlot, moeilijk of niet gehandhaafd; tam
me konijnen: normaal, redelijk goed ge
handhaafd.
GOES 1 okt. 1964. Export- en in-
dustrieveiling appels: Goudreinette I 90-
95 26, 85-90 26—34, 80-85 28, 80—35, 75-80
24,90—29, 70-75 18,60—20, 65-70 13—15 II
90-95 18, 85-90 18, 80-85 17, 75-80 16, 70-75
14—16, 65-70 12—13, lid 9,50 III grof
12,60—13,40, III fijn 9,50 val 9,30; Cox's
Or. Pippin I 85-90 43. 80-85 42—50, 75-80
38—39, 70-75 36—40, 65-70 25—30, 60-65
23—24, 55-60 12,70—12,80 lid 9,50. II 80-
85 31-43, 75-80 33-41, 70-75 34-39, 65-70
27-31, 60-65 19-23, 55-60 9; III grof 12-19,
III fijn 7-9, 50, laxtons superb kl 1 80-85
14, 75-80 16, 70-75 17, 65-70 12, 60-65 7, II
80-85 13—14, 75-80 13—14, 70-75 13—14,
65-70 6, 60-65 8, III grof 8; glorie van
holland I 85-90 16—18, 80-85 16—17, 75-80
16—17, 70-75 16, 65-70 13, IID 9,50; II 80-85
16, 75-80 17, 70-75 16—17, 65-70 14, III
grof 814, III fijn 8; ingrid marie 1 80-85
24—25, 75-80 25—27, 70-75 23, 65-70 16—
20, 60-65 12—14, IID 6—7, III grof 12—14,
james grieve I 80-85, 16 75-80 19, 70-75 17,
65-70 15-16, 60-65 8, IID 7, II 80-85 16—23,
75-80 17—26, 70-75 16—23, 65-70 15—17,
60-65 12, III grof 6-14, III fijn 12; lom-
bartsville I 80-85 20, 75-80 24, 70-75 24,
65-70 16, 60-65 12, IID 7, III grof 7—12.
III fijn 7; diverse appels; kroet en val
8,509.30; peren: legipont I 80-85 31, 75-80
32, 70-75 32-36, 65-70 29—32, 60-65 26. 55-
60 20, IID 6, II 80-85 28, 75-80 29, 70-73
27, 65-70 25, 60-65 20, III grof 8-19, confe
rence I 70-75 31, 65-70 30, 60-65 25, 55-60
17, II 75-80 27, 70-75 25-26, 65-70 21—26,
60-65 17—23, 55-60 16—19, IID 9—10, III
grof 17-19, III fijn 14—16; doyenne du
cornice I 90-95 66, 85-90 67, 80-85 73—78.
75-80 68—82, 70-75 64—80, 65-70 67. 60-65
47—43. D 25; II 85-90 56—57, 80-85 63, 75-80
68, 70-75 70—72. 65-70 61, III grof 43—52,
III fijn 15—38; bonne louise d'a'vr. II 70-
75 39 65-70 45—47, 60-65 46—48, 55-60 39.
IID 13, III grof 29—36, fijn 9; beurre alex
lucas I 90-95 25, 85-90 28, 80-85 31—32,
75-80 37.10, 70-75 38,90—39.10, 65-70 32, D
60-65 12-14, IID 6. 11 85-90 21, 80-85 23, 75-
80 29—33, 70-75 33, 65-70 24—32, III grof
6—10, III fijn 6; saint remy I 70-80 16—17.
60-70 16—18, IID 13, III grof 10-12, III
fijn 9—10; beurre clairgeau II 75-80 20,
70-75 21-23, 65-70 17-20, 60-65 13, III grof
10, III fijn 6; diversen: black alicante I
130, aardbeien per doos I 126, II 118, bra
men per doos II 2026, noten per 100
stuks I 190-200, II 140-200. Totale aan
voer hard fruit 14850 kisten.
OUDENBOSCH 1 okt. '64. Legipont
30, Conference 65-70 21—28. 60-65 19, 55-
60 17 grof 15, Cox's Or 75-80 42—43. 70-
75 26—35, 65-70 23. 60-65 12—26, Glorie
v. Holland 70-75 19—21 65-70 19, III 12,
Jonathan 65-70 12, 60-65 19, St.-Remis
20—23, Tomaten A 25—64, B 26—46, C
2535, bonken 55, komkommers 1825,
kroten 59, dubb. bonen 30—66, bloem
kool 1222, sjalotten 5966, rode kool
1013, witte kool 518, stoktros 3963
aardbeien 2.28, spruiten AAE 8788, AAI
62—77, AAII 31—32, AE 37. AI 31—32,
All 30, BI 30, ongesch. 3851, uien 16—
20, sla 46, sav. kool 912, snijbonen
47146, breekpeen 1113, spinazie 614
knolselderie 58, bospeen 12—16, augur
ken 20, prei 1419.
KAPELLE, 1 oktober Appelen:
Cox's Orange Pippin I 80 37. 75 36—37, 70
30, 65 27.60—29, 60 23.60—24.40. 55 13, II
70 26. 65 23, 60 19, 55 8.5, III) 0. III grof
1415, fijn 6, Cox's Orange Pippin geel
I 85 47, 80 46. 75 46. 70 44. 65 33, 60 25,
55 15, Goudrenet I 90 26, 85 27, 80 27, 75
24.60- 24.80. 70 1D 2019 60. 65 13—15, II
85 21, 80 21, 75 17, 70 15, 65 12, IID 9.5,
III grof 12, fijn 9, Bramley's Seedling
II 90 8.5, 80 9, 70 11, IID 9, III grof 8,
Glorie van Holland I 85 15, 80 1214, 75
13—15, 70 13—14, 65 12—13, II 85 8.5—
12, 80 8.5—13, 75 8—12, 70 7.5—12, 65 7.5,
IID 7.5, III grof S. fijn 6.5, Laxton Super
be I 75 16. 70 14, 05 12, II 75 12, 70 13,
65 12, 60 6.5. IID 6, III grof 12, James
Grieve I 75 16, 70 16, 65 13, IID 12, III grof
12—13, Sterappel I 75 46, 70 44, 65 36, 60
24, 55 12, IID 6. III grof 14, fijn 6, kroet-
appels 9.20—9.60, valappels 8.80, Goud
renet ongesorteerd onverkocht, peren;
Legipont 70 30, 65 29, 60 25—26, 55 19, IID
6, III grof 8,5, fijn 6, Saint Remy I 80 17,
70 18, 60 16, II 80 15, 70 18, 60 16, IID 12,
III grof 12, fijn 10, Br. Alex. Lucas I 85 20,
80 30.35—31.20, 75 35.70—36.60, 70 38.10—
38.80, 65 29.80—31,10, II 85 17, 80 21, 75 26
70 28, 65 25, IID 60 11, 50 6, III grof 9.5,
fijn 6, Br. Alex. Lucas rijp II 80 29, 75 32,
70 33, 65 28, IID 60 11, Doyenné du Co
rnice I 85 60. 80 67, 75 73, 70 75—76, 65 64
I 185 56, 80 6465, 75 68—69, 70 70, 65 61
IID 60 48, 55 24, III grof 49, fijn 13)
Bonne Louise I 70 51, 65 52, 60 47, 55 39
50 27, IID 6, III grof 29, fijn 16, Br. Hardy
II 75 60, 70 62, 65 58—59, 60 51, IID 55 31,
50 6.5, III grof 48, fijn 1415, Conference
I 70 31, 65 31, 60 27, 55 20, II 70 27, 65 26,
60 23, 55 17, IID doordraai. III grof 1617
fijn 6, Conference rijp I 70 27, 65 28 60
25, 55 17, II 70 25, 65 24, 60 22, President
Loutreuil I 75 26, 70 29, 65 26, 60 21, 55 11
Packham Triumph II 80 17, 75 19, 70 15)
65 11, 60 8, 55 doordrfaai, IID doordraai)
III grof 6.
MIDDELBURG, 30 sept, Tomaten exp
p. 6 kg: AI 524, BI 450, Cl 449, CCI 165 p
12 kg: All 356—780, Bil 388—816, CII 303
—504; meloenen: oranje ananas 30—82,
net 20—32, ogen 16—40, druiven: Black
Alicante 167176, Frankenthaler 144
169; bramen 17—34; aardbeien 79—82-
groenten: bloemkool: 3 per kist 39—53,
4 per kist 32—46, 6 per kist 13—42, 8 per
kist 15—29: komkommers groen: 60/75
21—25, 50/60 11—22, 40/50 15, 35/40 14;
prei 12—19, bospeen 17—30, sla 4—19,
spinazie 932, kassnijbonen 6585, pos
telein 31—44, dubbele bonen 40—97,
breekpeen 10—13, rode kool 415, uien
16—20, kroten 5—10. spruiten 6769,
pronkbonen 2040, stokprinsessen 79—96,
witte komkommers 13, boskroten 79,
veldsla 104112, witte kool 710, andijvie
per 100 kg I 8,50, II 4,80, savkool. per 100
kg I 9,60, II 4,60.
Konstanz 300 (—1), Rheinfelden 199
(4-1), Ottenheim 236 8), Straatsburg.
180 (onv.), Maxau 356 (—4), Plochingen
100 (4-2), Mannheim 181 2), Stein-
bach 114 (4-3), Mainz 178 (4-4), Bingen
104 (onv.), Kaub 102 8), Trier 221
12), Koblenz 107 (onv.), Keulen 55
(—5), Ruhrort 200 (—3), Lobith 810 (4-3),
Nijmegen 595 (onv.), Arnhem 653 4-1),
Eefde IJssel 142 (onv.), Deventer 55 5),
Monsin 5440 (—2), Borgharen 3835 (+5)',
Belfeld 1086 (4-4), Grave beneden de
sluis 497 (—9).
AMSTERDAM Het laatste kwartaal
van 1964 is het Damrak gisteren onder
kalme omstandigheden ingegaan. Nieuws
van enige betekenis uit het binnen- of
buitenlandse bedrijfsleven werd tever
geefs gezocht en de handel was dan ook
van beperkte omvang. Het conflict bij
de General Motors is voor de Ameri
kaanse markt een lelijke tegenvaller, en
zolang hieraan geen eind is gekomen,
valt niet te verwachten, dat de effecten
handel in New-York sterk zal opleven.
Ook voor het Damrak ontbraken de
stimulerende factoren. Kenmerkend voor
de markt hier is de verhandeling van de
claims uit hoofde van de diverse emis
sies, die de laatste tijd zijn verschenen.
Men vraagt zich ter beurze reeds af wie
de volgende emissiekandidaat zal wor
den. Het was de laatste dag van de
claimhandel in Amsterdamsche Bank,
want gisteren was de inschrijving op de
uitgifte van 181/4 min aandelen a
pari. De claims, die eergisteren werden
verhandeld voor 43,50, hadden gisteren
een dalende tendens en werden geadvi
seerd op 42,00.
Verrassend was de vaste stemming
voor Kon. Olie. Gisterochtend werd ge
handeld tot 161,00. gistermiddag tot
161.80. De koersstijging werd toege
schreven aan grote belangstelling van
Zwitserse zijde. Philips opende aarzelend,
maar trok later weer aan. Van enige
Amerkaanse verkoopneiging in Philips
viel niets te bespeuren. Unilever lag
verlaten en prijshoudend. A.K.U. en
Hoogovens waren ongeanimeerd.
Er vormde zich een open hoek in Cen
trale Suiker. Deze verlieten eergisteren
de markt op 400 en openden gistermid
dag op 420, gevolg van een mededeling
van een commissiehuis, volgens welke
de C.S.M. bereid is een bod te aanvaar
den van 575 pet. Het hogere niveau werd
echter niet geheel gehandhaafd, want er
volgde een teruggang naar 411. Dit
bracht althans nog enige levendigheid
teweeg want overigens was het bij
zonder stil. Cultuurfondsen lagen ver
laten en op het vorige niveau. De
scheepvaart had een ongeanimeerd ver
loop. waarbij de koersen zich hand
haafden. Nederlandse staatsfondsen
waren over de gehele linie iets zwakker,
met name de 5 1/4 pet lening 1964 die
van 102 1/2 terugging naar 1021/8.
30/9 1/10
Staatsleningen
Nederiana b4 5%
102%
102%
Nederland 64 5
99%
99%
Nederland 58 47.
95%
95
Ned. 59 47»
95y»
94%
Ned. 60/2 47»
94%
94%
f7ed. 59 4%
93%
93%
Ned. 60 4%
92%
92
Ned. 61 4%
92%
92
Ned Stall. 47 87.
83 H
83%
Ned. 50/1-2 8%
80%
80%
Ned. 54/1-2 3%
82%
823/4
Ned. 55/1 3%
82%
82%
Ned 55/2 3%
86%
86%
Nederland 37 3
87%
87%
86%
Nea. Gruotb 46 2
36?»
Nea. DoU. 47 3
90
893/4
Nea. invest. 3
om
96H
Indië 37a
92%
92%
Sank en Kredietwezen
B. Nea Gem. 57 0 103 103%
id. 30J. 58/59 4>/i £4 94
ld. 25 J. 60/3-5 4»/» 94^ 94&
Cultures
Adam RubDei 109 108V2
HVA iVUjen vei 108% 145
industriële ondernemingen
A.K.U.
470
470%
DeU My L cert.
124
123.50
Hoogov. nr.c.v.a
605
602 Vt
PbiUps Gem. Bez
164 SL59.50
Unilever c.v .a.
147.40147.60
Dortsche Petr.
735
741
Dortsche Petr. 77#
735
740
Kon Petr 20
160.10161.60
scheepvaart en Luchtvaart
HJV.L.
105
104%
Java-China Pak
150%
150
K.L.M. t cert.
66.6t/
66.60
K.N.S.M. n.b.
141%
41(4
stv. My Ned,
130%
i3oy.
Nleveit Goudr.
10114
101%
v* Ommeren e.v a.
240
243(4
30/9 1/10
Rotterd Lloya
Scheepv Unie
Premielemngen
Alkmaar 50
A'dam obl. 51 2V»
ld 50-1
ld. 56-2
ld. 56-2
Breda
Dordrecht
Eindhoven 54 21/»
Enschede 54 2>/>
8 Gravb 52-1 2»/»
idem 52»:i 2Vi
Rotterd. 52-1
idem 52-2 2
idem 57 2
Utrecht 52 2'/»
Z.-BoUand 57 21/,
Z.-HoUand 59 27»
138 V*
129%
139
129%
79%
2>/a
54 27.
50 2Vi
85%
81%
85 Va
79%
82
78
851/8
85%
78
83
78%
87% 88%
88%
100%
87%
88%
Converteerbare obligatie*
AJt.U. 1000 ê'/i
Gelder Zn 4%
KLM subord 4%
Meell. N Bak 4%
Schollen Foxb 4*/»
U termomen f/t
127%
95%
88%
112% 120%
88%
88
89%
127%
95%
88
Aand. in belegg mtjen
AJg. Fonda, bezii
Converto 1-1 pb
ÜBBbel.depJ-2pb
inter bonds 1 pb
A'dam bel.mlj J 50
interunie 50
Nelo 5o
Kobeco 150
Um tas t
Ver. hez 1894 5i
europal 1 10 pb
1335
1097
895
730
159
207
liü.
235
502
130.
540
1335
1093
900
730
159
207
110.50
235
502
130.50
540
Bank, krediet, verzekering
AMRO Bank
Cultuurbank
64.90
23
64.10
22%
Gron. ind. Cr. B.
Boa Bank Unie
Rasassociatie
Nat. Nea. eert.
Nea. Creaiet B.
Mea. RanaeJ My
Nea. Midaenst. B
Nea. overzee B.
R.V.S. cert. a.
Slavenburg's B
industriële ondernemingen
30/9
1/10
172 x
17
244%
244%
141%
141%
782
780
215/2
2153/4
306
301
1ÜD
105
221
222
735
736
201
202
Aib. Beun
Aig my Onr.G
Anne A aam
Aig Norn My
Amsiei oi.
A aam Bauasl My
A damUiuugdJVly
A aam Rytuig My
AN IBM oat. bei.
Beeren tricoUabi
Bensdorp intern
Berghjurg. 25t
Berkei s Patent
Blaauwhoea
Biydenst. Will.
Bois Lucas
Borsumy Wehry
BraatmachA dam
Breda mach fabr
Bredero Ver. bedr
Brocades
Bronswerk
Buhrmann.Tettei
Byénkorl
Calve
Carps Garenfabi
Centr. Suiker My
Cur. Handel MU
Da&iderop
Dagra
Oemka Staalfabi
Desa. tapytfabi
Dikkers en Co.
One Hoefijzer*
UJEi.U.
Duy via J*.
Emba
Enth. Plettery
ErdaJ MQ
6293/4
625
142
145
160
160
422
421
500
500
136
309
300
62
62
121
120%
484%
482
259
258
217%
218%
444
446
1323/4
131
112.50
212
67
67
72
71%
251
245
704%
705
835
837
175
175
710
724
796%
794%
990V4
9983/4
414
413
400 S
415
182%
263
264
295
299%
340
335 x
162
16
395 x
391
272%
272%
269
268
210
210
255
252
230 x
253
253
Fittinglabr.
Fokker
Fora
Gazelle rUwJabr
Gelder Papier
Gelder 1 .-T ie lens
Geero fabi
Geveke en Co.
Gist- en SpirJabi
Grinten v. d.
Gruyter en Zn 67»
Bagemeyer Co
t Hart instr.
Havenwerken
Heem van oer
de ine ken s oierb
Bey broek-Zeiana
Boek's mach-labi
Hoii. Ratten burg
Boll. Beton My.
Boll. Consu w.
Boil. Meiksuikei
Homburg
Hoogenboscb sen.
Hoouneyex Zn
lndola
ing. Bur. Bouwn
in ter na Uo
int. gew betonb
Inventum
JongeneeJ bouth
Kemo
dempen Begeei
Key üoutüanaej
diedingina Smu
Kiene Suikerw.
Kon. Papieriebi
Kon. Zout Ketjei
Korens eb ooi
Koudya voed.
Kromhout mot.
Kon. Ver. Tapyi
Leeuw. Papier
Leldse Woisp
Lindetevea
Macintosh
Meel Nea. Bakk
Meea 63
Menko
Meteoor Beton
Misset Ultg My
Mosa
Mimtr «i Go,
30/9 1/10
133 b 133%
960 x
311%
136
525
285 x
708
310
1025
143
960 x
310
135
520
281
307
143
152
333 d
341%
470
398
638
108%
395
258
460 x
329
146
446
165 x
288
450
400
789
255
215
248 x
293%
907
25 7
208 x
128%
524
275 L
445
147
474
225
133
251
501
497
285
454%
152
333
340
468
400
645 x
107%
395
259
450%
329
147
445
290
450
400
780%
257
215
240
293%
910
202
131
525
275 b
444
147
465
223 x
133
260
501
444
282%
Mynbouwk. werk
Naarden Ch.fabr.
Nedap
Nea Dok My.
N. exp pap.iadr
Nea. Kabellabr.
Ned Melkunie
Ned. ScheepsbJVlij
Nelie wed v.
Netam
Nyveraai-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Paiemb Ind. My
Pal the
Phiiiips 67» cumpi
Pietersen auto's
30/9
1/10
400 x
395
524
525
142
141
111%
215 x
213 x
348
347
283
284%
110%
110%
229
226
312%
313
170
167
400
403
38 0
383
116%
117
100 y4
101%
57.60
56.50
116
115
30/9 1/lQ
Reesink en Co
KeineveJa mach
Kiva
Rott. Diuuga My
Runaak en Co.
RynstaaJ
Schev. expi My
Schokbeton
Schol ten Karton
Schuiten fcoxhul
Simon de Wit
Simun t emb.labi
Smit transi
Spaarneslad
Stokvis 6i z.c
Stoomsp iwentbt
Swaay van
abak fiui c.v,
Thomas en Dry vei
Thomsen v. bedr.
Twe. Overz. Hana
Udenhout Steenl
Unilever 77
idem 67.
idem 47,
Utermohlen
Utr aslaltfabr
Varossieau
Veeneno Stm-sp
Ver Biikiabx.
Ver. Glasiabr. o r
Ver. Mach^abr.
Ver. Touwfabr
Vettewinkei
Veaelverwexking
188%
174
336
2/0
12u
105
258
340
507
740
X
100
225
883
2UU
<7
320
211 '/2
032 x
245%
95%
200
137%
116%
80
440
291
309
277
264
185
397
580
162
187%
173
335
262
123
103
252
340
505
740
153 x
223
882
199
78
318
215
683
246%
96
199
137%
116
80%
436%
264
180%
380
160 X
165
341%
341%
116
65%
430
221
442
19U%
205 D
510
116
344
Vihamy
Vlissingen katoen
Vreaestein rub.
v u/caansuord
Walvisvaart
Wereldhaven
wernuiK a öeton
Wessanen
Wilt. teyenoord
Vit's textiel
Wyers ind H.
Zaalberg
Zeeuwse Confect.
Zwanen berg-ürg.
Mijnbouw en petroleum
Aig Lxpi My.
Biiijton ie rubr.
Biiliton 2e rubr.
ts.on Petr l a 2ü
idem 3d t 2ü
Moeara Brum
ld. eert. upr l/io
ld. l winstbew.
ld. 4 wuistbew.
Oost-Borneo My
Scheepvaart
t urness
Uostzee
ouUai londsen
Anacuijua
Beinietieuj Steel
General Electric
General Motors
Proct. and Gambit
Republic Steel
SheU OU
U.S. Steel
165%
248
237%
125
65V8
433
221
435
190
205 b
519
115%
344
44.50 b
44.4C
535 b
438
436
Io9.l0
16U.5C
160.40
161.1C
1855
i865
2920 u
2980
3220
3220
3150
81
82
453
93
453
63/a
53%
40%
40^
89%
89^
99 H
99
84%
84%
49
48%
51
51 d
61%
61%
b bieden
gedaan en bieden
8 gedaan en laten
x laten
d ex dividend
o ex claim