Provinciaal bestuur heeft een reële kijk op de zaak" liLHUaiJ'JIEI B. enw. Oostburg willen woonforensenbelasting Middelburgse raadsleden bezochten bouwobjecten CONCILIE Zilveren jubileum van wnd-secretaris Warrens Ir. J. Zuurdeeg over dubbeldeks-veerbotenplan tie door genomen ;amens H. v.d. Velden nam afscheid Koningin Frederika wil geen pensioen Nicole vrij ie zoekt Hr huis vlooien iGWATER Over tunnel tering naar nering Hoofdbrekens Eén fuik Te licht m.. Over tarieven: verhoging op til .In de lucht" Heffingen naar brandverzekering of verkoopwaarde Directeur b./.o.-school Oostburg Zondagsschool te Biezelinge honderd jaar tlzm Politiek om de Muur Protesten A.N.V.V. bezocht Zeeland Verdiensten voor verenigingsleven in Vogelwaarde DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 29 SEPTEMBER 1964 IMUWWHl elt in de kosten van een nabij smid Leenhouts. ich bereid verklaard een de kosten ad f 1500 op 55 In de zaak der drie nse kinderen zoekt de naar een vol vlooien zit- It huis dat waarschijnlijk dan 40 kilometer van Poi- nderen, die vrijdag zijn ■bben het witte huis waar houden in bijzonderheden Jen geestelijke heeft aan teld dat hij maandag, on- mr nadat de ontvoering •had, op een weg op on- ometer afstand van Poi uw heeft gezien die nabij de auto drie kinderen aan poogde te onttrekken, i hebben de politie verteld lerdaad ongeveer een uur sen, omdat een der kinde- t, wagenziek was gewor den kunnen zich niet her- 'estelijke te hebben gezien. eeft de politie de 24-jari- Nicole Damansky vrijge- hele land was naar haar ij zich zondag zelf bij de js kwam melden. TIELBREVET heeft mej. M. W. P. Dob- ïisse het textielbrevet be- NDERWIJZER Gerardus Majellakweek en slaagden voor de akt ;d onderwijzer: Th. L. C gstdijk en C. F. L. Ver it. HJWHOGESCHOOL bouwhogcschool te Wage voor het kandidaatexamer. en teelt mej. H. Ghijsen te or levensmiddelentechno- D. .Tanse te Wolfaartsdijk *enieursexamen akker- en heer M. Dieleman te Ter- IEMETEL or het Bemetel-examen e-bankwerken-hand K. Eenennaam S. v. rting C. D. Heinsen J. de Schipper J. de isse R. J. v. EijkJ. A- E. Maes J. J. v. d. R. A du Pon H. v. d. Vink*. S. L. de PagterW. tiewerken W. de Ruijs- L. de Smet F. P. Blaeke J. etenD. Duinhouwer H. I. Kaan J v. iCornelis*; A. de Nooyer; Stroo en in de scheepsbouw J. van Belzen J- uibregtse J. P. Leen- ijers G. J. L Provoost F. H L. J. Stevense. ctiebouw J. J. Adriaan- zen J. W. Bol*; P J. P. Leenhouts*; J. N. L ProvoostJ. Reij- L. i, Stevense iet zijn eveneens ge- uitgebreid examen van netal, omvattend de vak- skunde, nat.- en werk tenen. ïsdag 30 september nd de volgende hoogwa- sweert 9.34 en 22.20 uur. en 21.52 uur, Vlissingen r, Wemeldinge 10.06 'andaag Lemmy Caution en ver* elen Geef er de brui (<1) aar) 9.30 u. Raadsvergadering (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Het provinciaal bestuur heeft getoond een reële kijk op de zaak te hebben. Het wil de veerdiensten niet laten vastlopen". Dat is de mening van ir. J. Zuurdeeg, hoofdingenieur directeur van rijkswaterstaat, over het verzoek van Gedepu teerde Staten van Zeeland aan de minister van verkeer en water staat, om te bevorderen, dat op de veerdienst KruiningenPerk- polder met dubbeldeks schepen gevaren zal kunnen worden. Dit verzoek is met een voorlopig ad vies van ir. Zuurdeeg ingediend. Hoewel binnenskamers in Zeeland reeds meerdere malen gesproken is over de mogelijkheid van dubbeldeks schepen op de veerdiensten heeft het provin ciaal bestuur zijn idee toch nog gelan ceerd als een bliksemschicht bij helde re hemel. Het verzoek naar de minis ter is uitgegaan kort nadat vijf verte genwoordigers van rykswatersta-at. vier vertegenwoordigers van de provincie Zeeland en één man van het scheeps bouwkundig bureau, dat de Prinsessen- boten op het veer Vlissingen-Breskens heeft ontwikkeld, een studiereis naar Denemarken hadden gemaakt, waar men sedert kort ervaring heeft met dubbel-, ja, zelfs met driedubbeldeks veerboten. (De laatste zijn op de korte afstanden in Zeeland ongeschikt). Het verzoek van G. S- heeft het oor spronkelijke programma voor de aan passing van het veer Kruiningen-Perk- polder aan de toenemende verkeers drukte enigszins opgehouden. Ir. Zuur deeg was aanvankelijk bang dat een verwezenlijking van de nieuwe ziens wijze van G. S. tot zeer grote vertra ging zou leiden. Bij nader inzien blijkt die vertraging buitengewoon mee te vallen. Er zullen weinig wijzigingen nodig zijn aan het kant en klaar in Den Haag liggende plan om de opstel plaats aan de veerhaven van Perkpol der aan de gewijzigde omstandigheden aan te passen, in eerste instantie zal de minister nu moeten instemmen met de wijziging van dit plan- De kosten zullen, over het geheel genomen, be trekkelijk gering zijn. Goedkeuring van dit eerste bestek van de verbete ring van de accommodatie te Perkpol der zou de goedkeuring inhouden van een voortgaand onderzoek naar de bes te oplossing voor het probleem van de dubbeldeks-veerboten. Pas wanneer het tweede bestek (de aanleg van de fuiken te Perkpolder) aan de orde zal komen zal de minister definitief moe ten beslissen over het dubbeldeks-idee. Ondertussen zal de uitwerking van de bedoeling van het provinciaal be stuur nog veel hoofdbrekens kosten. „Er rijzen zoveel vragen, die in de gehele exploitatie ingrijpen, dat we er niet zo maar uitkomen," aldus ir. Zuurdeeg. „We hebben van de gang van zaken in Denemarken maar ge deeltelijk kunnen leren. De omstan digheden, waaronder daar gewerkt wordt, zijn heel anders dan hier in Zeeland. Het ging er ons meer om te vergelijken; een bevestiging te vinden van wat we zelf dachten." Andere omstandigheden. In Denemarken wordt het verkeer over grotere afstan den (18 en 19 kilometer) overgezet. In Denemarken zijn de los- en laadtijden langer. In de totale roulatietijd van het schip speelt de laad- en lostijd in Zee land een veel grotere rol. In Zeeland is elke minuut kostbaar. In Denemar ken zijn veel grotere opstelterreinen nodig, omdat het vervoersaanbod min der vaak wordt weggewerkt- De stu diecommissie zag in Denemarken een opstelterrein met 78 rijen. In Denemar ken zijn de eb- en vloedverschillen veel geringer dan in Zeeland (gemid deld 60 cm in Denemarken tegen ge middeld vier meter in Zeeland). De bruggen, die wal en schip met elkaar zullen moeten verbinden, zullen in Zee land daardoor veel langer moeten zijn dan in Denemarken. De foto laat de toevoerwegen zien naar een Deense dubbeldeks auto veerboot te Knudshoved. Midde?i boven op deze foto (die door ir. Zuurdeeg is gemaakt) ziet men de stuurhut van de veerboot. Terwijl in Denemarken de veerboten in enkele files worden geladen en gelost is het op Kruiningen-Perkpolder nood zakelijk in dubbele files te laden en te lossen. Bij het lossen van een voor Zeeland gewenst dubbeldeks schip zul len op het land dus vier auto-files in elkaar gevoegd moeten worden. Dat zal in Kruiningen volgens ir. Zuur deeg ongetwijfeld gevolgen hebben voor de ligging van rijksweg 58. Deze rijks weg zal naar het noorden verlegd moe ten worden. In verband met de ge wenste snelle omloop van de schepen op het veer Kruiningen-Perkpolder zul len de dubbeldeks veerboten elkaar dicht bij de fuiken moeten kunnen pas seren- De havenmonden van de veer havens Kruiningen en Perkpölder zul len daarom moeten worden vergroot. Maar hoe breder de havenmond, hoe groter de aanslibbing. Ook dérgelijke aspecten zullen bekeken moeten wor den. De grootste moeilijkheid zal zijn een ty pe schip te vinden, dat de dienst met zo min mogelijk kosten en zo veel mogelijk effect zal weten te onderhou den. De grootte en de snelheid van het schip zullen, wat dit laatste betreft, be palende factoren zijn. fr. Zuurdeeg verklaart met nadruk, dat al deze problemen nog onderwerp van diepgaande studie zullen zijn. Het pro ject staat nog helemaal in de beginfa se. Het eerste dubbeldeks schip zal mogelijk in 1968 in de vaart kunnen worden gebracht. Wel mag worden aan^nomen dat, vanwege de buiten gewone kosten, zowel in Kruiningen als Perkpolder slechts één fuik zal worden aangelegd. Bovendien is voor waarde, dat ook de Prinsessen-boten van Vlissingen-Breskens van de fuiken in Kruiningen en Perkpolder gebruik zullen moeten kunnen maken. Het om gekeerde zal eveneens mogelijk moeten zijn: de dubbeldeksschepen zullen, voor enkeldeks gebruik ook op het traject Vlissingen-Breskens ingezet moeten kunnen worden. Verwacht wordt, dat de dubbeldeksveerboten even breed zullen zijn als de ferry-boten op Vlis singen-Breskens en dat zij dezelfde diepgang zullen hebben. Ze zullen wel hoger en waarschijnlijk iets langer worden. Voorlopig gaan de gedachten uit naar een lengte van ongeveer 110 meter. (In Denemarken zijn de dubbeldeks sche pen smaller dan de Zeeuwse ferry-bo ten; ze zijn wel langer: 117 en 137 me ter). Ir. Zuurdeeg zegt. dat de minis ter van Verkeer en Waterstaat niet één, twee, drie gunstig op het verzoek van G. S. van Zeeland zal beschikken. Er zullen enorme investeringen (tien tallen miljoenen guldens) nodig zijn om alleen al de fuiken, de opstelplaat sen en de toe- en afvoerwegen aan te leggen. Dit zal een relatief grote druk Ir. J. ZUURDEEG ...„Nog veel problemen" op de leggen. begroting van rijkswaterstaat In dit gehele verband zijn twee zaken van groot belang. Zal het inzetten van dubbeldeksschepen op de dienst KruiningenPerk polder de bouw van een vaste verbinding over de Westerschel de. naar een heel verre toekomst verschuiven? En: zal de sterk verhoogde exploitatielast van dubbeldeksschepen in samenhang met het steeds grotere tekort op de Westerscheldeveren (ongeveer vijf en een half miljoen gulden over 1963), leiden tot hogere ta rieven voor de Scheldeveren? Op beide vragen geeft ir- Zuurdeeg een duidelijk antwoord. Wat de vaste ver binding over de Westerschelde betreft, meent ir. Zuurdeeg, dat er in ruime kring toch wel wat te licht over aan- legkosten en exploitatielasten van een tunnel (want een tunnel zou het toch voor het grootste deel moeten worden) wordt gedacht. Dat het provinciaal be stuur van Zeeland met vol elan achter het dubbeldeks-project is gaan staan, getuigt zijns inziens van grote werke lijkheidszin. ,,Men moet de tering nu eenmaal naar de nering zetten. Dat hoort in elk huishouden zo, maar dat gaat ook zo bij rijkswaterstaat. We kunnen niet alleen Zeeland volstoppen met geld en in de rest van Nederland niets doen". Volgens ir- Zuurdeeg kan de minister eenvoudig niet meer geld uitgeven. Daarbij komt, dat politieke beslissingen over ver vooruitgeschoven projecten (b.v. de Louwerszeewerken en de Haringvlietbrug) de begroting van rijkswaterstaat extra belasten. Rijkswaterstaat moet in verband met dergelijke projecten vaak enorme kos ten maken (de aanleg van toevoerwe gen b.v.). Bovendien moet rijkswater staat. aldus ir. Zuurdeeg, in eerste in stantie kijken naar dié punten, waar het verkeer het meest knelt. De heer Zuurdeeg denkt hierbij vooral aan een aantal knelpunten in de provincie Utrecht. Al bij al meent ir. Zuurdeeg, dat het in de gegeven omstandigheden beter is een volgens de economen on rendabele oplossing na te streven dan alles op de kaart van de volgens de economen rendabele vaste verbinding over de Westerschelde te zetten. Wat de exploitatie van de Westerschelde veren betreft, zegt ir- Zuurdeeg dat, zelfs zonder met de verhoogde exploi tatiekosten van dubbeldeks schepen re kening te houden, een verhoging van de tarieven „reeds in de lucht zit". Zij is onontkoombaar. Omdat de kosten zeer onevenredig zijn aan de inkom sten. De exploitatiekosten zijn sinds 1960 flink gestegen. De tarieven zijn volgens ir. Zuurdeeg uitzonderlijk laag. Eigenlijk ,,te geef". Wat hem met na me niet onredelijk voorkomt is, dat 's zomers personen en personenauto's (toeristen) wat meer belast zullen worden. In dit verband wil ir. Zuurdeeg graag een boekje open doen over de tarieven van de veerboten over de Grote Belt bij Denemarken. Weliswaar zijn de tra jecten daar aanzienlijk langer dan in Zeeland, maar de tarieven zijn naar verhouding toch veel hoger. Op het Deense veer van Halsskov naar Knuds hoved betaalt één persoon voor een retour f 5.50. Voor een personenauto moet voor een retour gemiddeld f 26 worden neergeteld. Voor een lege bus wordt gemiddeld f 110 betaald (in Zee_ landf 5.40). Het zware vrachtauto type levert de Deense spoorwegen, die de veerdiensten exploiteren, een' re- tpurprijs van f 325 op. Op het interna tionale veer over de Vogelvlucht-linie tussen Puttgarden (West-Duitsland) en Rödby Faerge (Denemarken), waar van de Duitse en Deense spoorwegen samen de exploitatie dragen, zijn de tarieven nóg hoger. Op de veren in De nemarken wordt in ieder geval geen geld toegelegd. „Het zijn juist de tarie ven geweest, die ons het meest zijn op gevallen in Denemarken", aldus ir. Zuurdeeg. (Advertentie) neem 'ASPRO' 'Aspro' bevat alles om u snel van uw pijn af te helpen. Doeltreffend en betrouwbaar. Neem 2 'ASPRO'8^ - U fén£t0ee% jfctf (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG De enorme toename van de recreatie noopt talloze gemeen ten en andere instanties in het West- Zeeuwsch-Vlaamse land hun bevoegd heden en werkwijze aan te passen. Zo als bekend zoekt het waterschap „Het Vrye van Sluis" naar fondsen om de recreatiewegen te bekostigen en is de gemeente Breskens van plan paal en (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG Tijdens een byeenkomst in het gemeentehuis werd maandag af scheid genomen van de directeur van de streek-b.l.o.-school, de heer H. v. d. Velden, die een gelijke functie heeft aan vaard in Utrecht. Tot zijn opvolger is benoemd de heer E. Klaassen, afkomstig uit Dordrecht. Als voorzitter van het dagelijks be stuur dankte burgemeester J. L. van Leeuwen de scheidende directeur voor het vele pionierswerk, dat hij sinds sep tember 1959 heeft verricht. „De samen werking in de streek heeft u op een goed peil gebracht", zei de heer Van Leeuwen die als geschenk een schilderij aanbood. De burgemeester releveerde nog de moeilijke voorbereiding tot de oprich ting van de school die met 35 leerlingen begon in zes Zweedse noodwoningen. Het nuttige werk van de streek-b.l.o.-school met een huidig leerlingenaantal van 46 zal echter binnen afzienbare tijd worden beloond met een fraai nieuw gebouw. Rector J. Verdurmen dankte voor de prettige samenwerking en noemde het een grote verdienste van de heer v. d. Velden, dat hij het b.lo.-A in de streek heeft gemaakt tot een acceptabel ver schijnsel voor alle geloofovertuigin gen. De heer W. de Vries sprak namens het personeel. Hij merkte op, dat het werk op de school in de goede sfeer geschiedt en getiugde van de grote liefde voor het bijzonder onderwijs van de heer v.d. Vel den. Als geschenk overhandigde hij een boekenrek. (Van onze correspondent) BIEZELINGE De zondagsschoolver- eniging „Het mosterdzaadje" alhier heeft met ouders en genodigden haar honderd jarig bestaan herdacht. Dit gebeurde in de consistorie van 'de herv. kerk. De lei ding berustte bij voorzitter A. M. de Jon ge en leidster Corrie van de Velde. On dermeer was het college van b. en w. aanwezig. Deze zondagsschool is de op een na oudste van ons land. Namens de verschil lende kerken werden toespraken gehou den, waarin met dankbaar werd gewaagd van dit christelijke werk onder de jeugd van alle gezindten in Biezelinge. Er was verder samenzang van zondags- schoolliederen en de feestavond werd be sloten met de vertoning van de film „Het blinde meisje". perk te stellen aan de straatvervuiling en bromfietslavvaai. De gemeente Oost burg voelt zich nu door de toegenomen recreatie gedwongen een woonforensen belasting in te voeren, zoals die in Schoondijke al bestaat. B. en w. van het streekcentrum doen een desbetreffend voorstel in de raads vergadering van donderdagavond. Zij zijn van mening dat het aantal perso nen, die in Oostburg een tweede wo ning ter beschikking hebben, in de toe komst belangrijk zal vergroten. Momen teel zijn er al zes gevallen bekend. Wanneer deze woningen permanent bewoond zijn, zou de gemeente een uit kering per inwoner uit het gemeente fonds krijgen. B en w zijn van mening dat het niet juist is, dat de tijdelijke bewoners van die zogenaamde tweede woning alleen maar in de vorm van straatbelasting en eventueel rioolbelas ting, de gemeente tegemoetkomen in de grote kosten van diverse noodzake lijke openbare voorzieningen. Artikel 288 van de Gemeentewet biedt de mo gelijkheid om via een nieuwe belasting een rechtstreekse bijdrage 'te krijgen uit de tweede woningen. Die belasting moet worden geheven naar de huurwaar de van de gemeubileerde woning, naar de duur van het verblijf of naar andere bij de verordening vast te stellen grond slagen. B en w van Oostburg willen die woon forensenbelasting nu heffen naar de grootte van het verzekerde bedrag te gen brandschade of, wanneer de woning niet verzekerd is, naar de verkoopwaar de van de woning. De belasting bedraagt per jaar bij een brandverzekerings- waarde of verkoopwaarde van minder dan 15.000 200 gulden van 15—^-25 mille 125 gulden van 2535 mille 150 gulden en boven de 35 mille 200 gulden. Deze tarieven zijn dezelfde als in Schoondijke. ATHENE De Griekse koningin moeder heeft premier Papandreou ge schreven dat zij niet akkoord gaat met een jaarlijks pensioen van 100.000 dollar. Koningin-moeder Frederika ver klaarde dat de aanvallen in de pers, waarin zij „mij beschuldigden van po litieke ambities en winstbejag", haar zeer hebben ontmoedigd. „Ik verlang thans na de harde slag als gevolg van het overlijden van mijn echtgenoot in rust en kalmte te leven, maar terwille van mijn waar digheid verzoek ik u het door de regering kenbaar gemaakte voorne men om mij een pensioen te ver lenen niet uit te voeren", aldus Fre derika. f® (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De raad heeft gisteren een werkbezoek gebracht aan verschillen- de objecten waaraan men thans in Middelburg bezig is. Het eerste bezoek betrof de schouwburg, waar de raadsleden een indruk kregen hoe het gebouw er over circa drie maanden uit zal gaan zien. De streefdatum is 24 december van dit iaaf De schouwburg zal dan aan ongeveer 500 mensen een zitplaats kunnen bieden Vervolgens kwam de openbare leeszaal aan de beurt. Dit gebouw zal pas half'mei 1965 klaar zijn. Naast de restauratie van het oude gedeelte zal er aan de achterzijde een geheel nieuw gedeelte verrijzen. In deze leeszaal zal dan ook de kinderlceszaal worden ondergebracht. Het volgende bezoek betrof de rioolwaterzuiveringsinstal latie, waarbij uitleg werd gegeven door de heer A. Mathijssen, directeur van ge meentewerken en reinigings- en ontsmettingsdienst. Momenteel wordt het pomp- gebouw klaargemaakt. De gehele zuiveringsinstallatie zal ongeveer tien jaar blij ven bestaan. Daarna gaat het gebouwtje dienst doen als „opjager" van het riool water. De zogenaamde ..vierkantswoningen" in plan-Zuid kwamen daarna aan de beurt Deze woningen zijn opgebouwd uit vierkante elementen. Zij maken deel uit van het plan-Magistraatwijk (onderdeel van plan-Zuid) en zullen ieder ƒ40.000 tot ƒ50.000 gaan kosten. Het ligt in de bedoeling hier een hertenkamp te stichten. Nadat de raad een flat van Volksbelang aan de Breeweg had bekeken werd de u.l.o.-school van de gereformeerde gemeente bezichtigd. Als slot van het werkbezoek hield de raad een korte bespreking in het stadhuis De foto toont enkele raadsleden bij het bezichtigen van de woningbouw. (VERVOLG VAN PAGINA 1) Helaas rees tegen de ontworpen tekst verzet. Allereerst van de kant van sommige Arabische staten, hoewel de reactie, naar ons bleek, nogal gema tigd is geweest.. Veel sterker was het verzet in kerkelijke kringen zelf. Toen kardinaal Bea zag dat het docu ment op aanzienlijke tegenstand stuitte, heeft hij om uitstel van de behandeling aangedrongen. Men heeft daar toen van alles achter gezocht: het hoek „De Pel grim" weet er verhalen over te vertel len. Maar de waarheid was doodge woon deze: kardinaal Bea achtte het onverstandig een verklaring over de joden in stemming te brengen, zolang er aanzienlijke tegenstand was. De tekst waar alles om draait werd tot een enkele volzin teruggebracht, Zo gauw deze tekst bekend werd ging er een golf van teleurstelling door heel de Israëlitische wereld. Men meende in de tekst te kunnen lezen dat alleen de joden van deze tijd werden vrijgespro ken. maar dat de beschuldiging van Godsmoord, althans ten opzichte van - het joodse volk uit de dagen van Christus, overeind bleef staan. Wat moeten we van deze veronder stelling denken? Laten wij beginnen met toe te geven dat de tekst, zoals zij er ligt, aanmerkelijk is afgezwakt. En met te begrijpen dat deze afzwakking tot teleurstelling heeft geleid. Maar uit de nieuwe tekst opmaken dat de be schuldiging van Godsmoord door de Ka tholieke Kerk wordt gehandhaafd, gaat veel en veel te ver. Kardinaal Bea heeft in zijn relatio van vrijdag jl. elk mis verstand uit de weg geruimd, door te zeggen: „Noch het joodse volk van toen, noch het joodse volk van tegenwoordig kunnen beladen worden met een schuld die ze niet hebben". Waarom dan toch de nieuwe formulering gekozen is, heeft hij niet met evenveel woorden uit de doeken gedaan. Waarschijnlijk om het aantal potentiële tegenstemmers tot een minimum terug te brengen. En om na derhand, via bepaalde tekstwijzigingen, de eerste formulering, die inderdaad veel duidelijker en ons inziens ook beter was, weer in het document op te ne men. Uit de eerste debatten in de concilie aula is gebleken dat de vaders deze tactiek begrepen hebben. Zij aanvaard den de tekst in haar geheel als goed, maar dringen aan op verbeteringen. En aan de buitenstaanders zouden wij wil len vragen hun oordeel op te schorten, totdat de eindredactie geformuleerd en door het concilie gestemd zal zijn. f)e regering-Ulbricht richtte een muur op, die bittere scheidingen teweeg bracht tussen bewoners van een en de zelfde stad. Nu wil die regering ge prezen worden, omdat ze de onmense lijkheid van die muur wat verzacht door het aanvaarden van een pasjes regeling. Een regeling, die alleen maar West-Oost werkt, niet Oost-West, want dat laatste zou de uittocht uit de Duit se Democratische Republiek maar doen hervatten. De regering-Ulbricht heeft haar „menslievendheid" tevens willen koppelen aan politiek gewin. En dat gewin zit er ook wel min of meer in. De pasjes zullen gewagen van „Ber lijn, hoofdstad van de DDR", en dat is nu juist wat men in het Westen en vooral in Bonn in geen geval wil er kennen. Want daardoor zou de Russi sche opvatting omtrent de geldigheid van het Oostduitse regime aanvaard worden. Toch heeft de regering-Erhard na de nodige aarzelingen toestemming gegeven tot aanvaarding van het pas jesakkoord. Het menslievende doel liet men overwegen. De gewone man in Berlijn zou ook niet begrepen hebben, dat omwille van een paar woorden de absolute scheiding van familieleden be stendigd zou worden. Hij begrijpt niet, dat „een paar woorden" zware gevol gen kunnen hebben. Natuurlijk is nu in Bonn nadrukkelijk verklaard, dat de pretenties van Pankow even beslist blijven afgewezen als vroeger. De te genstanders van Erhard in de CDU zul len echter niet nalaten hier weer een bewijs te zien, dat de nieuwe kanselier zich beweegt in een richting, die tot vervaging van politieke beginselen kan leiden. Men zou kunnen zeggen, dat het Goldwaterisme in de CDU er voed sel door krijgt. Het getwist binnen die partij werkt zeker niet gunstig op haar aantrekkingskracht, wat gemeente raadsverkiezingen in een paar deel staten hebben bewezen. Het wonder lijke is intussen, dat dit ten gunste van de sociaal-democraten werkt, die ook waarlijk niet voor de „harde lijn" in de politiek tegenover het Oosten ge porteerd zijn. Dit zijn zo de paradoxen van de politiek. J__Jet was te voorzien, dat er protesten zouden rijzen tegen de voornemens der regering om de collegegelden met 100 procent te verhogen en de school geldbedragen voor kleuters zelfs met 150" procent. Ten aanzien van die laat ste verhoging merkte de presidente van de vereniging van kleuterleidsters bij het christelijk onderwijs op: „Als Zwolsman 100 procent wil verhogen, zegt de regering „neen". Van prijsop drijving mag immers geen sprake zijn? Welke instantie grijpt nü in? Wij wach ten maar af, wat de Staten-Generaal hiervan zeggen en hieraan doen". De vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op. Een pierprijs heeft niets met de tekorten op de rijksbegroting te maken, maar aan de andere kant is de toegang tot het onderwijs van on vergelijkelijk veel hoger betekenis dan de toegang tot de pier. Wij kunnen ook niet inzien, dat op een begroting van meer dan 2 1/2 miljard de verlichtin gen nu juist gezocht moeten worden in een lastenverzwaring voor ouders, die hun kinderen niet onder de leer plicht vallend onderwijs willen laten volgen. Dat is het afremmen van een ontwikkeling, die de regering door andere maatregelen juist wil aanmoe digen. Het woord is inderdaad aan de Staten-Generaal. (Van een onzer verslaggevers) Gisteren hebben een tlenta! GOES A.N.V.V.directeuren, waaronder zeven van buitenlandse vestigingen, een bezoek gebracht aan Zeeland. De heer Metselaar hoofd van de afdeling voorlichting van de Deltadienst hield in het voorlichtings centrum bij' de Grevelingendam een uit eenzetting over dit object. Hierna volgde een officiële ontvangst m het gemeentehuis te Zierikzee. Vervol gens ging de tocht over de Oosterschelde naar Colijnsplaat waar in het voorlich tingscentrum Oosterscheldebrug de gas ten werden ingelicht over de bouw van deze brug. Tot slot ging de tocht naar Wolphaartsdijk, waar de gasten door de plaatselijke V.V.V. in het Veerhuis ont vangen werden. Burgemeester jhr. drs. P. Beelaers van Blokland tevens voor zitter van de plaatselijke V.V.V. gaf de A.N.V.V.-directeuren een indruk van di achtergronden en de toekomstplannen met betrekking tot het Veerse Meer. Daarna vertrokken de gasten naar Brc da, waar een afscheidsdiner werd gehou den. (Van een onzer verslaggevers) VOGELWAARDE/STOPPELDIJK Tydens een genoeglijke byeenkomst in de raadszaal van het gemeentehuis is het zilveren ambtsjubileum gevierd van de heer A. J. Warrens, eerste ambtenaar ter secretarie en wnd.-gemeentesecretaris. De huldiging werd bijgewoond door o.m. het college van b. en w. cn het gemeenteper- soneel. Wnd.-Burgemeester P. J. G. Molthoff memoreerde in zijn toespraak de gezapige sfeer, waarin de jubilaris als volontair kort voor de oorlog, zijn gemeentelijke loopbaan aanving. „In een tijd dat de we reldmachten elkaar gingen bekampen, bent u de arena van de gemeenteadmini stratie binnengetreden. U ondervond daar dat „the man in the street" ongelijk heeft, wanneer hij zegt, dat de werkzaamheden van een ambtenaar zich beperken tot het ademhalen", zei de heer Molthoff. Hij schetste het prachtige verloop van de staat van dienst van de heer Warrens en zc-i grote waardering te hebben voor het feu dat de jubilaris ook, buiten het zuive gemeentelijke om, grote activiteiten aan de dag legt. De heer Warrens is o m secretaris van de brandweer, hoofd plaat - selijke B.B., ambtenaar burgerlijke stand, penningmeester armbestuur, plaatselijk deurwaarder, bestuurslid van ouderco mité openbare lagere school, van de drumband, van de gezinszorg, van het comité exploitatie verenigingsgebouw, van het comité bejaardenzorg en advi seur van de bejaardenbond. De heer Molt hoff overhandigde de gebruikelijke en veloppe met inhoud. Namens het gemeentepersoneel sprak de heer E. de Theije, die dankte voor de prettige samenwerking. Hij memoreerde dat de jubilaris veel werk heeft verricht en aan de wieg van Vogelwaarde heeft gestaan. Een uitgebreide uitrusting om pijp te roken was het geschenk van de collega s. Alvorens de heer Warrens een dank woord sprak, werd hij nog in het zonne tje gezet door de burgemeester van St.- M. Reuser, namens de ARKA en door de heer H. P. Wijnacker die namens het oudercomité van de open bare lagere school sprak. Beiden boden rookartikelen aan. Laatstgenoemde over handigde tevens een fraaie kleurenfoto van de schooL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3