Provinciaal bestuur heeft een
reële kijk op de zaak"
liLHUaiJ'JIEI
B. enw. Oostburg willen
woonforensenbelasting
Middelburgse raadsleden
bezochten bouwobjecten
CONCILIE
Zilveren jubileum van
wnd-secretaris Warrens
Ir. J. Zuurdeeg over dubbeldeks-veerbotenplan
tie door
genomen
;amens
H. v.d. Velden
nam afscheid
Koningin Frederika
wil geen pensioen
Nicole vrij
ie zoekt
Hr huis
vlooien
iGWATER
Over tunnel
tering naar
nering
Hoofdbrekens
Eén fuik
Te licht
m..
Over tarieven:
verhoging
op til
.In de lucht"
Heffingen naar
brandverzekering
of verkoopwaarde
Directeur b./.o.-school
Oostburg
Zondagsschool
te Biezelinge
honderd jaar
tlzm
Politiek om de Muur
Protesten
A.N.V.V. bezocht
Zeeland
Verdiensten voor
verenigingsleven
in Vogelwaarde
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 29 SEPTEMBER 1964
IMUWWHl
elt in de kosten van een
nabij smid Leenhouts.
ich bereid verklaard een
de kosten ad f 1500 op
55
In de zaak der drie
nse kinderen zoekt de
naar een vol vlooien zit-
It huis dat waarschijnlijk
dan 40 kilometer van Poi-
nderen, die vrijdag zijn
■bben het witte huis waar
houden in bijzonderheden
Jen geestelijke heeft aan
teld dat hij maandag, on-
mr nadat de ontvoering
•had, op een weg op on-
ometer afstand van Poi
uw heeft gezien die nabij
de auto drie kinderen aan
poogde te onttrekken,
i hebben de politie verteld
lerdaad ongeveer een uur
sen, omdat een der kinde-
t, wagenziek was gewor
den kunnen zich niet her-
'estelijke te hebben gezien.
eeft de politie de 24-jari-
Nicole Damansky vrijge-
hele land was naar haar
ij zich zondag zelf bij de
js kwam melden.
TIELBREVET
heeft mej. M. W. P. Dob-
ïisse het textielbrevet be-
NDERWIJZER
Gerardus Majellakweek
en slaagden voor de akt
;d onderwijzer: Th. L. C
gstdijk en C. F. L. Ver
it.
HJWHOGESCHOOL
bouwhogcschool te Wage
voor het kandidaatexamer.
en teelt mej. H. Ghijsen te
or levensmiddelentechno-
D. .Tanse te Wolfaartsdijk
*enieursexamen akker- en
heer M. Dieleman te Ter-
IEMETEL
or het Bemetel-examen
e-bankwerken-hand K.
Eenennaam S. v.
rting C. D. Heinsen
J. de Schipper J. de
isse
R. J. v. EijkJ. A-
E. Maes J. J. v. d.
R. A du Pon H. v. d.
Vink*.
S. L. de PagterW.
tiewerken W. de Ruijs-
L. de Smet
F. P. Blaeke J.
etenD. Duinhouwer
H. I. Kaan J v.
iCornelis*; A. de Nooyer;
Stroo
en in de scheepsbouw
J. van Belzen J-
uibregtse J. P. Leen-
ijers G. J. L Provoost
F. H L. J. Stevense.
ctiebouw J. J. Adriaan-
zen J. W. Bol*; P
J. P. Leenhouts*; J. N.
L ProvoostJ. Reij-
L. i, Stevense
iet zijn eveneens ge-
uitgebreid examen van
netal, omvattend de vak-
skunde, nat.- en werk
tenen.
ïsdag 30 september
nd de volgende hoogwa-
sweert 9.34 en 22.20 uur.
en 21.52 uur, Vlissingen
r, Wemeldinge 10.06
'andaag
Lemmy Caution en ver*
elen
Geef er de brui (<1) aar)
9.30 u. Raadsvergadering
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Het provinciaal
bestuur heeft getoond een reële
kijk op de zaak te hebben. Het
wil de veerdiensten niet laten
vastlopen". Dat is de mening van
ir. J. Zuurdeeg, hoofdingenieur
directeur van rijkswaterstaat,
over het verzoek van Gedepu
teerde Staten van Zeeland aan de
minister van verkeer en water
staat, om te bevorderen, dat op
de veerdienst KruiningenPerk-
polder met dubbeldeks schepen
gevaren zal kunnen worden. Dit
verzoek is met een voorlopig ad
vies van ir. Zuurdeeg ingediend.
Hoewel binnenskamers in Zeeland reeds
meerdere malen gesproken is over de
mogelijkheid van dubbeldeks schepen
op de veerdiensten heeft het provin
ciaal bestuur zijn idee toch nog gelan
ceerd als een bliksemschicht bij helde
re hemel. Het verzoek naar de minis
ter is uitgegaan kort nadat vijf verte
genwoordigers van rykswatersta-at. vier
vertegenwoordigers van de provincie
Zeeland en één man van het scheeps
bouwkundig bureau, dat de Prinsessen-
boten op het veer Vlissingen-Breskens
heeft ontwikkeld, een studiereis naar
Denemarken hadden gemaakt, waar
men sedert kort ervaring heeft met
dubbel-, ja, zelfs met driedubbeldeks
veerboten. (De laatste zijn op de korte
afstanden in Zeeland ongeschikt).
Het verzoek van G. S- heeft het oor
spronkelijke programma voor de aan
passing van het veer Kruiningen-Perk-
polder aan de toenemende verkeers
drukte enigszins opgehouden. Ir. Zuur
deeg was aanvankelijk bang dat een
verwezenlijking van de nieuwe ziens
wijze van G. S. tot zeer grote vertra
ging zou leiden. Bij nader inzien blijkt
die vertraging buitengewoon mee te
vallen. Er zullen weinig wijzigingen
nodig zijn aan het kant en klaar in
Den Haag liggende plan om de opstel
plaats aan de veerhaven van Perkpol
der aan de gewijzigde omstandigheden
aan te passen, in eerste instantie zal
de minister nu moeten instemmen met
de wijziging van dit plan- De kosten
zullen, over het geheel genomen, be
trekkelijk gering zijn. Goedkeuring
van dit eerste bestek van de verbete
ring van de accommodatie te Perkpol
der zou de goedkeuring inhouden van
een voortgaand onderzoek naar de bes
te oplossing voor het probleem van de
dubbeldeks-veerboten. Pas wanneer
het tweede bestek (de aanleg van de
fuiken te Perkpolder) aan de orde zal
komen zal de minister definitief moe
ten beslissen over het dubbeldeks-idee.
Ondertussen zal de uitwerking van de
bedoeling van het provinciaal be
stuur nog veel hoofdbrekens kosten.
„Er rijzen zoveel vragen, die in de
gehele exploitatie ingrijpen, dat we
er niet zo maar uitkomen," aldus ir.
Zuurdeeg. „We hebben van de gang
van zaken in Denemarken maar ge
deeltelijk kunnen leren. De omstan
digheden, waaronder daar gewerkt
wordt, zijn heel anders dan hier in
Zeeland. Het ging er ons meer om
te vergelijken; een bevestiging te
vinden van wat we zelf dachten."
Andere omstandigheden. In Denemarken
wordt het verkeer over grotere afstan
den (18 en 19 kilometer) overgezet. In
Denemarken zijn de los- en laadtijden
langer. In de totale roulatietijd van het
schip speelt de laad- en lostijd in Zee
land een veel grotere rol. In Zeeland
is elke minuut kostbaar. In Denemar
ken zijn veel grotere opstelterreinen
nodig, omdat het vervoersaanbod min
der vaak wordt weggewerkt- De stu
diecommissie zag in Denemarken een
opstelterrein met 78 rijen. In Denemar
ken zijn de eb- en vloedverschillen
veel geringer dan in Zeeland (gemid
deld 60 cm in Denemarken tegen ge
middeld vier meter in Zeeland). De
bruggen, die wal en schip met elkaar
zullen moeten verbinden, zullen in Zee
land daardoor veel langer moeten zijn
dan in Denemarken.
De foto laat de toevoerwegen zien
naar een Deense dubbeldeks auto
veerboot te Knudshoved. Midde?i
boven op deze foto (die door ir.
Zuurdeeg is gemaakt) ziet men de
stuurhut van de veerboot.
Terwijl in Denemarken de veerboten in
enkele files worden geladen en gelost
is het op Kruiningen-Perkpolder nood
zakelijk in dubbele files te laden en
te lossen. Bij het lossen van een voor
Zeeland gewenst dubbeldeks schip zul
len op het land dus vier auto-files in
elkaar gevoegd moeten worden. Dat
zal in Kruiningen volgens ir. Zuur
deeg ongetwijfeld gevolgen hebben voor
de ligging van rijksweg 58. Deze rijks
weg zal naar het noorden verlegd moe
ten worden. In verband met de ge
wenste snelle omloop van de schepen
op het veer Kruiningen-Perkpolder zul
len de dubbeldeks veerboten elkaar
dicht bij de fuiken moeten kunnen pas
seren- De havenmonden van de veer
havens Kruiningen en Perkpölder zul
len daarom moeten worden vergroot.
Maar hoe breder de havenmond, hoe
groter de aanslibbing. Ook dérgelijke
aspecten zullen bekeken moeten wor
den.
De grootste moeilijkheid zal zijn een ty
pe schip te vinden, dat de dienst met
zo min mogelijk kosten en zo veel
mogelijk effect zal weten te onderhou
den. De grootte en de snelheid van het
schip zullen, wat dit laatste betreft, be
palende factoren zijn.
fr. Zuurdeeg verklaart met nadruk, dat
al deze problemen nog onderwerp van
diepgaande studie zullen zijn. Het pro
ject staat nog helemaal in de beginfa
se. Het eerste dubbeldeks schip zal
mogelijk in 1968 in de vaart kunnen
worden gebracht. Wel mag worden
aan^nomen dat, vanwege de buiten
gewone kosten, zowel in Kruiningen
als Perkpolder slechts één fuik zal
worden aangelegd. Bovendien is voor
waarde, dat ook de Prinsessen-boten
van Vlissingen-Breskens van de fuiken
in Kruiningen en Perkpolder gebruik
zullen moeten kunnen maken. Het om
gekeerde zal eveneens mogelijk moeten
zijn: de dubbeldeksschepen zullen, voor
enkeldeks gebruik ook op het traject
Vlissingen-Breskens ingezet moeten
kunnen worden. Verwacht wordt, dat
de dubbeldeksveerboten even breed
zullen zijn als de ferry-boten op Vlis
singen-Breskens en dat zij dezelfde
diepgang zullen hebben. Ze zullen wel
hoger en waarschijnlijk iets langer
worden.
Voorlopig gaan de gedachten uit naar
een lengte van ongeveer 110 meter. (In
Denemarken zijn de dubbeldeks sche
pen smaller dan de Zeeuwse ferry-bo
ten; ze zijn wel langer: 117 en 137 me
ter). Ir. Zuurdeeg zegt. dat de minis
ter van Verkeer en Waterstaat niet
één, twee, drie gunstig op het verzoek
van G. S. van Zeeland zal beschikken.
Er zullen enorme investeringen (tien
tallen miljoenen guldens) nodig zijn
om alleen al de fuiken, de opstelplaat
sen en de toe- en afvoerwegen aan te
leggen. Dit zal een relatief grote druk
Ir. J. ZUURDEEG
...„Nog veel problemen"
op de
leggen.
begroting van rijkswaterstaat
In dit gehele verband zijn twee
zaken van groot belang. Zal het
inzetten van dubbeldeksschepen
op de dienst KruiningenPerk
polder de bouw van een vaste
verbinding over de Westerschel
de. naar een heel verre toekomst
verschuiven? En: zal de sterk
verhoogde exploitatielast van
dubbeldeksschepen in samenhang
met het steeds grotere tekort op
de Westerscheldeveren (ongeveer
vijf en een half miljoen gulden
over 1963), leiden tot hogere ta
rieven voor de Scheldeveren?
Op beide vragen geeft ir- Zuurdeeg een
duidelijk antwoord. Wat de vaste ver
binding over de Westerschelde betreft,
meent ir. Zuurdeeg, dat er in ruime
kring toch wel wat te licht over aan-
legkosten en exploitatielasten van een
tunnel (want een tunnel zou het toch
voor het grootste deel moeten worden)
wordt gedacht. Dat het provinciaal be
stuur van Zeeland met vol elan achter
het dubbeldeks-project is gaan staan,
getuigt zijns inziens van grote werke
lijkheidszin. ,,Men moet de tering nu
eenmaal naar de nering zetten. Dat
hoort in elk huishouden zo, maar dat
gaat ook zo bij rijkswaterstaat. We
kunnen niet alleen Zeeland volstoppen
met geld en in de rest van Nederland
niets doen". Volgens ir- Zuurdeeg kan
de minister eenvoudig niet meer geld
uitgeven. Daarbij komt, dat politieke
beslissingen over ver vooruitgeschoven
projecten (b.v. de Louwerszeewerken
en de Haringvlietbrug) de begroting
van rijkswaterstaat extra belasten.
Rijkswaterstaat moet in verband met
dergelijke projecten vaak enorme kos
ten maken (de aanleg van toevoerwe
gen b.v.). Bovendien moet rijkswater
staat. aldus ir. Zuurdeeg, in eerste in
stantie kijken naar dié punten, waar
het verkeer het meest knelt. De heer
Zuurdeeg denkt hierbij vooral aan een
aantal knelpunten in de provincie
Utrecht. Al bij al meent ir. Zuurdeeg,
dat het in de gegeven omstandigheden
beter is een volgens de economen on
rendabele oplossing na te streven dan
alles op de kaart van de volgens de
economen rendabele vaste verbinding
over de Westerschelde te zetten.
Wat de exploitatie van de Westerschelde
veren betreft, zegt ir- Zuurdeeg dat,
zelfs zonder met de verhoogde exploi
tatiekosten van dubbeldeks schepen re
kening te houden, een verhoging van
de tarieven „reeds in de lucht zit". Zij
is onontkoombaar. Omdat de kosten
zeer onevenredig zijn aan de inkom
sten. De exploitatiekosten zijn sinds
1960 flink gestegen. De tarieven zijn
volgens ir. Zuurdeeg uitzonderlijk laag.
Eigenlijk ,,te geef". Wat hem met na
me niet onredelijk voorkomt is, dat
's zomers personen en personenauto's
(toeristen) wat meer belast zullen
worden.
In dit verband wil ir. Zuurdeeg graag
een boekje open doen over de tarieven
van de veerboten over de Grote Belt bij
Denemarken. Weliswaar zijn de tra
jecten daar aanzienlijk langer dan in
Zeeland, maar de tarieven zijn naar
verhouding toch veel hoger. Op het
Deense veer van Halsskov naar Knuds
hoved betaalt één persoon voor een
retour f 5.50. Voor een personenauto
moet voor een retour gemiddeld f 26
worden neergeteld. Voor een lege bus
wordt gemiddeld f 110 betaald (in Zee_
landf 5.40). Het zware vrachtauto
type levert de Deense spoorwegen, die
de veerdiensten exploiteren, een' re-
tpurprijs van f 325 op. Op het interna
tionale veer over de Vogelvlucht-linie
tussen Puttgarden (West-Duitsland) en
Rödby Faerge (Denemarken), waar
van de Duitse en Deense spoorwegen
samen de exploitatie dragen, zijn de
tarieven nóg hoger. Op de veren in De
nemarken wordt in ieder geval geen
geld toegelegd. „Het zijn juist de tarie
ven geweest, die ons het meest zijn op
gevallen in Denemarken", aldus ir.
Zuurdeeg.
(Advertentie)
neem 'ASPRO'
'Aspro' bevat alles om
u snel van uw pijn af
te helpen. Doeltreffend
en betrouwbaar.
Neem
2 'ASPRO'8^ -
U fén£t0ee% jfctf
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG De enorme toename
van de recreatie noopt talloze gemeen
ten en andere instanties in het West-
Zeeuwsch-Vlaamse land hun bevoegd
heden en werkwijze aan te passen. Zo
als bekend zoekt het waterschap „Het
Vrye van Sluis" naar fondsen om de
recreatiewegen te bekostigen en is de
gemeente Breskens van plan paal en
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG Tijdens een byeenkomst
in het gemeentehuis werd maandag af
scheid genomen van de directeur van
de streek-b.l.o.-school, de heer H. v. d.
Velden, die een gelijke functie heeft aan
vaard in Utrecht. Tot zijn opvolger is
benoemd de heer E. Klaassen, afkomstig
uit Dordrecht.
Als voorzitter van het dagelijks be
stuur dankte burgemeester J. L. van
Leeuwen de scheidende directeur voor
het vele pionierswerk, dat hij sinds sep
tember 1959 heeft verricht. „De samen
werking in de streek heeft u op een goed
peil gebracht", zei de heer Van Leeuwen
die als geschenk een schilderij aanbood.
De burgemeester releveerde nog de
moeilijke voorbereiding tot de oprich
ting van de school die met 35 leerlingen
begon in zes Zweedse noodwoningen. Het
nuttige werk van de streek-b.l.o.-school
met een huidig leerlingenaantal van 46
zal echter binnen afzienbare tijd worden
beloond met een fraai nieuw gebouw.
Rector J. Verdurmen dankte voor de
prettige samenwerking en noemde het
een grote verdienste van de heer v. d.
Velden, dat hij het b.lo.-A in de streek
heeft gemaakt tot een acceptabel ver
schijnsel voor alle geloofovertuigin
gen.
De heer W. de Vries sprak namens het
personeel. Hij merkte op, dat het werk
op de school in de goede sfeer geschiedt
en getiugde van de grote liefde voor het
bijzonder onderwijs van de heer v.d. Vel
den. Als geschenk overhandigde hij een
boekenrek.
(Van onze correspondent)
BIEZELINGE De zondagsschoolver-
eniging „Het mosterdzaadje" alhier heeft
met ouders en genodigden haar honderd
jarig bestaan herdacht. Dit gebeurde in
de consistorie van 'de herv. kerk. De lei
ding berustte bij voorzitter A. M. de Jon
ge en leidster Corrie van de Velde. On
dermeer was het college van b. en w.
aanwezig.
Deze zondagsschool is de op een na
oudste van ons land. Namens de verschil
lende kerken werden toespraken gehou
den, waarin met dankbaar werd gewaagd
van dit christelijke werk onder de jeugd
van alle gezindten in Biezelinge.
Er was verder samenzang van zondags-
schoolliederen en de feestavond werd be
sloten met de vertoning van de film „Het
blinde meisje".
perk te stellen aan de straatvervuiling
en bromfietslavvaai. De gemeente Oost
burg voelt zich nu door de toegenomen
recreatie gedwongen een woonforensen
belasting in te voeren, zoals die in
Schoondijke al bestaat.
B. en w. van het streekcentrum doen
een desbetreffend voorstel in de raads
vergadering van donderdagavond. Zij
zijn van mening dat het aantal perso
nen, die in Oostburg een tweede wo
ning ter beschikking hebben, in de toe
komst belangrijk zal vergroten. Momen
teel zijn er al zes gevallen bekend.
Wanneer deze woningen permanent
bewoond zijn, zou de gemeente een uit
kering per inwoner uit het gemeente
fonds krijgen. B en w zijn van mening
dat het niet juist is, dat de tijdelijke
bewoners van die zogenaamde tweede
woning alleen maar in de vorm van
straatbelasting en eventueel rioolbelas
ting, de gemeente tegemoetkomen in
de grote kosten van diverse noodzake
lijke openbare voorzieningen. Artikel
288 van de Gemeentewet biedt de mo
gelijkheid om via een nieuwe belasting
een rechtstreekse bijdrage 'te krijgen
uit de tweede woningen. Die belasting
moet worden geheven naar de huurwaar
de van de gemeubileerde woning, naar
de duur van het verblijf of naar andere
bij de verordening vast te stellen grond
slagen.
B en w van Oostburg willen die woon
forensenbelasting nu heffen naar de
grootte van het verzekerde bedrag te
gen brandschade of, wanneer de woning
niet verzekerd is, naar de verkoopwaar
de van de woning. De belasting bedraagt
per jaar bij een brandverzekerings-
waarde of verkoopwaarde van minder
dan 15.000 200 gulden van 15—^-25
mille 125 gulden van 2535 mille
150 gulden en boven de 35 mille 200
gulden. Deze tarieven zijn dezelfde als
in Schoondijke.
ATHENE De Griekse koningin
moeder heeft premier Papandreou ge
schreven dat zij niet akkoord gaat
met een jaarlijks pensioen van
100.000 dollar.
Koningin-moeder Frederika ver
klaarde dat de aanvallen in de pers,
waarin zij „mij beschuldigden van po
litieke ambities en winstbejag", haar
zeer hebben ontmoedigd.
„Ik verlang thans na de harde slag
als gevolg van het overlijden van
mijn echtgenoot in rust en kalmte te
leven, maar terwille van mijn waar
digheid verzoek ik u het door de
regering kenbaar gemaakte voorne
men om mij een pensioen te ver
lenen niet uit te voeren", aldus Fre
derika.
f®
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De raad heeft gisteren een werkbezoek gebracht aan verschillen-
de objecten waaraan men thans in Middelburg bezig is. Het eerste bezoek betrof
de schouwburg, waar de raadsleden een indruk kregen hoe het gebouw er over
circa drie maanden uit zal gaan zien. De streefdatum is 24 december van dit iaaf
De schouwburg zal dan aan ongeveer 500 mensen een zitplaats kunnen bieden
Vervolgens kwam de openbare leeszaal aan de beurt. Dit gebouw zal pas half'mei
1965 klaar zijn. Naast de restauratie van het oude gedeelte zal er aan de achterzijde
een geheel nieuw gedeelte verrijzen. In deze leeszaal zal dan ook de kinderlceszaal
worden ondergebracht. Het volgende bezoek betrof de rioolwaterzuiveringsinstal
latie, waarbij uitleg werd gegeven door de heer A. Mathijssen, directeur van ge
meentewerken en reinigings- en ontsmettingsdienst. Momenteel wordt het pomp-
gebouw klaargemaakt. De gehele zuiveringsinstallatie zal ongeveer tien jaar blij
ven bestaan. Daarna gaat het gebouwtje dienst doen als „opjager" van het riool
water.
De zogenaamde ..vierkantswoningen" in plan-Zuid kwamen daarna aan de beurt
Deze woningen zijn opgebouwd uit vierkante elementen. Zij maken deel uit van
het plan-Magistraatwijk (onderdeel van plan-Zuid) en zullen ieder ƒ40.000 tot
ƒ50.000 gaan kosten.
Het ligt in de bedoeling hier een hertenkamp te stichten.
Nadat de raad een flat van Volksbelang aan de Breeweg had bekeken werd de
u.l.o.-school van de gereformeerde gemeente bezichtigd.
Als slot van het werkbezoek hield de raad een korte bespreking in het stadhuis
De foto toont enkele raadsleden bij het bezichtigen van de woningbouw.
(VERVOLG VAN PAGINA 1)
Helaas rees tegen de ontworpen tekst
verzet. Allereerst van de kant van
sommige Arabische staten, hoewel de
reactie, naar ons bleek, nogal gema
tigd is geweest.. Veel sterker was het
verzet in kerkelijke kringen zelf.
Toen kardinaal Bea zag dat het docu
ment op aanzienlijke tegenstand stuitte,
heeft hij om uitstel van de behandeling
aangedrongen. Men heeft daar toen van
alles achter gezocht: het hoek „De Pel
grim" weet er verhalen over te vertel
len. Maar de waarheid was doodge
woon deze: kardinaal Bea achtte het
onverstandig een verklaring over de
joden in stemming te brengen, zolang
er aanzienlijke tegenstand was.
De tekst waar alles om draait werd
tot een enkele volzin teruggebracht,
Zo gauw deze tekst bekend werd ging
er een golf van teleurstelling door heel
de Israëlitische wereld. Men meende in
de tekst te kunnen lezen dat alleen de
joden van deze tijd werden vrijgespro
ken. maar dat de beschuldiging van
Godsmoord, althans ten opzichte van
- het joodse volk uit de dagen van
Christus, overeind bleef staan.
Wat moeten we van deze veronder
stelling denken? Laten wij beginnen
met toe te geven dat de tekst, zoals zij
er ligt, aanmerkelijk is afgezwakt. En
met te begrijpen dat deze afzwakking
tot teleurstelling heeft geleid. Maar uit
de nieuwe tekst opmaken dat de be
schuldiging van Godsmoord door de Ka
tholieke Kerk wordt gehandhaafd, gaat
veel en veel te ver. Kardinaal Bea heeft
in zijn relatio van vrijdag jl. elk mis
verstand uit de weg geruimd, door te
zeggen: „Noch het joodse volk van toen,
noch het joodse volk van tegenwoordig
kunnen beladen worden met een schuld
die ze niet hebben". Waarom dan toch
de nieuwe formulering gekozen is, heeft
hij niet met evenveel woorden uit de
doeken gedaan. Waarschijnlijk om het
aantal potentiële tegenstemmers tot een
minimum terug te brengen. En om na
derhand, via bepaalde tekstwijzigingen,
de eerste formulering, die inderdaad
veel duidelijker en ons inziens ook beter
was, weer in het document op te ne
men.
Uit de eerste debatten in de concilie
aula is gebleken dat de vaders deze
tactiek begrepen hebben. Zij aanvaard
den de tekst in haar geheel als goed,
maar dringen aan op verbeteringen. En
aan de buitenstaanders zouden wij wil
len vragen hun oordeel op te schorten,
totdat de eindredactie geformuleerd en
door het concilie gestemd zal zijn.
f)e regering-Ulbricht richtte een muur
op, die bittere scheidingen teweeg
bracht tussen bewoners van een en de
zelfde stad. Nu wil die regering ge
prezen worden, omdat ze de onmense
lijkheid van die muur wat verzacht
door het aanvaarden van een pasjes
regeling. Een regeling, die alleen maar
West-Oost werkt, niet Oost-West, want
dat laatste zou de uittocht uit de Duit
se Democratische Republiek maar doen
hervatten. De regering-Ulbricht heeft
haar „menslievendheid" tevens willen
koppelen aan politiek gewin. En dat
gewin zit er ook wel min of meer in.
De pasjes zullen gewagen van „Ber
lijn, hoofdstad van de DDR", en dat is
nu juist wat men in het Westen en
vooral in Bonn in geen geval wil er
kennen. Want daardoor zou de Russi
sche opvatting omtrent de geldigheid
van het Oostduitse regime aanvaard
worden. Toch heeft de regering-Erhard
na de nodige aarzelingen toestemming
gegeven tot aanvaarding van het pas
jesakkoord. Het menslievende doel liet
men overwegen. De gewone man in
Berlijn zou ook niet begrepen hebben,
dat omwille van een paar woorden de
absolute scheiding van familieleden be
stendigd zou worden. Hij begrijpt niet,
dat „een paar woorden" zware gevol
gen kunnen hebben. Natuurlijk is nu in
Bonn nadrukkelijk verklaard, dat de
pretenties van Pankow even beslist
blijven afgewezen als vroeger. De te
genstanders van Erhard in de CDU zul
len echter niet nalaten hier weer een
bewijs te zien, dat de nieuwe kanselier
zich beweegt in een richting, die tot
vervaging van politieke beginselen kan
leiden. Men zou kunnen zeggen, dat
het Goldwaterisme in de CDU er voed
sel door krijgt. Het getwist binnen die
partij werkt zeker niet gunstig op haar
aantrekkingskracht, wat gemeente
raadsverkiezingen in een paar deel
staten hebben bewezen. Het wonder
lijke is intussen, dat dit ten gunste van
de sociaal-democraten werkt, die ook
waarlijk niet voor de „harde lijn" in
de politiek tegenover het Oosten ge
porteerd zijn. Dit zijn zo de paradoxen
van de politiek.
J__Jet was te voorzien, dat er protesten
zouden rijzen tegen de voornemens
der regering om de collegegelden met
100 procent te verhogen en de school
geldbedragen voor kleuters zelfs met
150" procent. Ten aanzien van die laat
ste verhoging merkte de presidente van
de vereniging van kleuterleidsters bij
het christelijk onderwijs op: „Als
Zwolsman 100 procent wil verhogen,
zegt de regering „neen". Van prijsop
drijving mag immers geen sprake zijn?
Welke instantie grijpt nü in? Wij wach
ten maar af, wat de Staten-Generaal
hiervan zeggen en hieraan doen".
De vergelijking gaat natuurlijk niet
helemaal op. Een pierprijs heeft niets
met de tekorten op de rijksbegroting
te maken, maar aan de andere kant is
de toegang tot het onderwijs van on
vergelijkelijk veel hoger betekenis dan
de toegang tot de pier. Wij kunnen ook
niet inzien, dat op een begroting van
meer dan 2 1/2 miljard de verlichtin
gen nu juist gezocht moeten worden
in een lastenverzwaring voor ouders,
die hun kinderen niet onder de leer
plicht vallend onderwijs willen laten
volgen. Dat is het afremmen van een
ontwikkeling, die de regering door
andere maatregelen juist wil aanmoe
digen. Het woord is inderdaad aan de
Staten-Generaal.
(Van een onzer verslaggevers)
Gisteren hebben een tlenta!
GOES
A.N.V.V.directeuren, waaronder zeven
van buitenlandse vestigingen, een bezoek
gebracht aan Zeeland. De heer Metselaar
hoofd van de afdeling voorlichting van
de Deltadienst hield in het voorlichtings
centrum bij' de Grevelingendam een uit
eenzetting over dit object.
Hierna volgde een officiële ontvangst
m het gemeentehuis te Zierikzee. Vervol
gens ging de tocht over de Oosterschelde
naar Colijnsplaat waar in het voorlich
tingscentrum Oosterscheldebrug de gas
ten werden ingelicht over de bouw van
deze brug. Tot slot ging de tocht naar
Wolphaartsdijk, waar de gasten door de
plaatselijke V.V.V. in het Veerhuis ont
vangen werden. Burgemeester jhr. drs.
P. Beelaers van Blokland tevens voor
zitter van de plaatselijke V.V.V. gaf de
A.N.V.V.-directeuren een indruk van di
achtergronden en de toekomstplannen
met betrekking tot het Veerse Meer.
Daarna vertrokken de gasten naar Brc
da, waar een afscheidsdiner werd gehou
den.
(Van een onzer verslaggevers)
VOGELWAARDE/STOPPELDIJK
Tydens een genoeglijke byeenkomst in
de raadszaal van het gemeentehuis is het
zilveren ambtsjubileum gevierd van de
heer A. J. Warrens, eerste ambtenaar ter
secretarie en wnd.-gemeentesecretaris. De
huldiging werd bijgewoond door o.m. het
college van b. en w. cn het gemeenteper-
soneel.
Wnd.-Burgemeester P. J. G. Molthoff
memoreerde in zijn toespraak de gezapige
sfeer, waarin de jubilaris als volontair
kort voor de oorlog, zijn gemeentelijke
loopbaan aanving. „In een tijd dat de we
reldmachten elkaar gingen bekampen,
bent u de arena van de gemeenteadmini
stratie binnengetreden. U ondervond daar
dat „the man in the street" ongelijk heeft,
wanneer hij zegt, dat de werkzaamheden
van een ambtenaar zich beperken tot het
ademhalen", zei de heer Molthoff. Hij
schetste het prachtige verloop van de staat
van dienst van de heer Warrens en zc-i
grote waardering te hebben voor het feu
dat de jubilaris ook, buiten het zuive
gemeentelijke om, grote activiteiten aan
de dag legt. De heer Warrens is o m
secretaris van de brandweer, hoofd plaat -
selijke B.B., ambtenaar burgerlijke stand,
penningmeester armbestuur, plaatselijk
deurwaarder, bestuurslid van ouderco
mité openbare lagere school, van de
drumband, van de gezinszorg, van het
comité exploitatie verenigingsgebouw,
van het comité bejaardenzorg en advi
seur van de bejaardenbond. De heer Molt
hoff overhandigde de gebruikelijke en
veloppe met inhoud.
Namens het gemeentepersoneel sprak
de heer E. de Theije, die dankte voor de
prettige samenwerking. Hij memoreerde
dat de jubilaris veel werk heeft verricht
en aan de wieg van Vogelwaarde heeft
gestaan. Een uitgebreide uitrusting om
pijp te roken was het geschenk van de
collega s.
Alvorens de heer Warrens een dank
woord sprak, werd hij nog in het zonne
tje gezet door de burgemeester van St.-
M. Reuser, namens de
ARKA en door de heer H. P. Wijnacker
die namens het oudercomité van de open
bare lagere school sprak. Beiden boden
rookartikelen aan. Laatstgenoemde over
handigde tevens een fraaie kleurenfoto
van de schooL