Ëindhovense super schouwburg: fraai interieur achter massale buitenkant Coopvaett Strijd om christelijk va Technische wijzigingen aan nieuwe TAUNUS roem ITOILETTEN BEREKEND OP HOEPELROKKEN VERWARRENDE OPINIEPEILINGEN BOEKENPLANK Statussymbool kost stad 3800 gulden per dag..... Gevaar van scheuring iale opzet Dc grote zaal „De Globe" Technische snufjes Weinig fraai Grote plannen Minister Bot tevreden terug uit Warschau Fiat Opperste Sovjet akkoord O.-Duitsland DOUWE EGBERTS Schietpartij op Borneo Waar gaat het om Paratyfus in JVest-Duitsland Zachte geurige pijptabak Herberg de Rustende Hengelaar Wegwijzer in de economie Ignatius of de spiritualiteit der Jezuïeten Hoeden op de duisternis Zes cilinders Verbeteringen Maand ver1 bij Plovd Geen rad Telefoon. DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1964 i Advertentie) (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN Het beste recept om hier snel ruzie te krijgen is zich smalend uit te laten over de nieuwe stadsschouwburg, die op 2 oktober officieel geopend wordt door de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen mr. Th. *rt. Bot. Want elke Eindhovenaar die het hart op de juiste plaats draagt, loopt thans even zelfbewust door de straat als op de dag, waarop zijn stad Haarlem versloeg en opklom naar de vijfde plaats op de ranglijst van Nederlandse steden. In zijn ogen is de nieuwe schouw burg volmaakt perfecter in elk geval dan de schouwburgen van Tilburg en Heerlen die al weer enkele jaren oud zijn. Als hij u vertelt, dat bij het bepalen der breedtemaat van de toiletten achter het loneel rekening ge houden is met de wijdte van hoepelrokken, maakt hij beslist geen grapje. Het toneelgezelschap Ensemble, dat naar men hoopt binnen enkele jaren 'n Eindhoven gevestigd zal zijn, brengt op de feestelijke avond van 2 oktober „De bruiloft van Figaro" in landelijke pre mière. In dit sociaal-kritische blijspel, dat deze eeuw voor de vijfde keer op een Nederlands" repertoire staat, houdt de achttiende-eeuwse Franse schrijver Caron de Beaumarchais het publiek een spiegel van zijn ondeugden voor. Het is echter maar de vraag of de Eindhovenaren hun vermakelijke ijdelheid zullen herkennen. Zij halen zelfs de schouders op, als men hen voorrekent dat de exploitatie van hun nieuwe status-symbool, dat 12 mil joen gulden kost, de gemeentekas naar raming 3800 gulden per dag zal gaan kosten... Eerlijkheidshalve moeten we echter toegeven, dat de Ëindhovense schouwburg er zijn mag, al zal het bouwwerk van de architecten ir. C. G. Geenen en ir. L. R. T. Oskam dan wel niet het begin en het einde zijn van alles wat er op dit gebied vertoond is en te zien zal zijn. Het plan een stadsschouwburg te bouwen dateert uit 1952, nadat particuliere initia tieven van voor de oorlog mislukt waren. In 1955 schreef het stadsbestuur een prijsvraag voor een ontwerp uit onder een drietal architecten die al eerder ge selecteerd waren. De jury bestaande uit Eindhovens burgemeester ir. H. Witte, ir. G. J. P. M. Bolsius te Vught, ir. B. Bijvoet te Haarlem, P J. Houtman te Utrecht, ir. F. P. J. Peutz te Heerlen, Jacques Snoek te Amsterdam en ir. W. H. Vroom te Eindhoven koos tenslotte voor het ontwerp ,,Con Brio" van de architecten Geenen en Oskam. Dat plan is nu, afgezien van enkele wijzigingen, verwerkelijkt. De architecten zijn uitgegaan van een volledig axiale opzet, in tegenstelling bijvoorbeeld tot de architect van de Tilburgse schouw burg die uitgegaan is van een asymme trische plattegrond. De symmetrische op zet stamt reeds uit de oudheid en men vindt haar terug in bekende theaters als de Grand Opéra te Parijs en het Théatre de Monnaie te Brussel. Aanzienlijke voor delen ervan zijn de goede en snelle distributie van het interne verkeer, en minimale looplijnen. Men betreedt de Ëindhovense schouw burg door vijf aluminium toegangsdeuren. De vestibule, waarin een vloer van cris- tallino ligt en een open balie voor de kaartverkoop staat, leidt naar een monu mentale trap, waarlangs men wandel gangen en foyers kan bereiken en recht streeks in de grote zaal terechtkomt. De grote zaal. het hart van het theater, kan maximaal 935 toeschouwers herber gen (645 op de begane grond en 290 op het balkon). In afwijking van de meeste Europese theaters van de laatste tijd heeft de grote zaal een sterk oplopende vloer. Het hoogteverschil bedraagt vier meter. Opvallend zijn de zaalwanden, die bestaan uit open houten panelen van zwarte latten. De openingen zijn van verschillende grootte met meer en min der vooruitspringende delen. Achter deze lattenroosters bevindt zich geluidabsor- berend materiaal, afgedekt door een rood doek. Men beschouwt deze oplossing als een geslaagde combinatie van akoestische en esthetische eisen. De orkestbak heeft een oppervlakte van 120 vierkante meter. Het orkest plateau is hydraulisch beweegbaar. Bij toneelvoorstellingen kunnen er stoelen voor het publiek op geplaatst worden, Om de zaal geschikt te maken voor con certen en opera-uitvoeringen heeft men 'n akoestische nagalminstallatie geïnstal leerd. Door het proscenium als het ware de zaal te laten binnendringen, heeft men geprobeerd een optimaal contact tus sen acteurs en publiek te bewerkstelligen Onder de grote zaal, ongeveer 6,5 me ter beneden het maaiveld, bevindt zich de kleine zaal, inmiddels „de Globe" ge doopt naar het bekende Londense 'heater uit Shakespeares tijd. De Globe heeft 450 zitplaatsen en is onder meer bedoeld voor experimenteel toneel. Het driedelige po dium in het midden van de zaal kan door middel van hefinstallaties in vijf -'er- schillende standen worden geplaatst. Worden de podiums op het niveau van de zaal gebracht, dan is de Globe te gebruiken als danszaal. Grote en kleine zaal kunnen gelijktijdig gebruikt wor den. Zij hebben eigen foyers, garderobes en toegangen. De toneelaccommodatie die men in Eindhoven kan bieden, is de moeite waard. Met een totale oppervlakte van 1100 vierkante meter zou het toneel het grootste van Nederland, zo niet van Europa zijn. Het toneel omvat een hoofd toneel, twee zijtonelen en een achter toneel. De wil om alles te slaan die het MOSKOU Het Russische parlement, de Opperste Sovjet, heeft vrijdag zijn goedkeuring gehecht aan het met Oost- Duitsland gesloten verdrag voor weder zijdse bijstand. Het verdrag werd 12 juni door premier Kroestjev en Ulbricht, de Oostduitse leider, getekend. energieke Eindhoven kenmerkt, blijkt hier wel zeer duidelijk. Het hoogste punt van het toneelhuis ligt 30 meter boven de straat. De toneelopening is 14 bij 9 meter groot. Om op alle toekomstige ont wikkelingen voorbereid te zijn, is gele genheid geschapen voor toneelwagens en voor hydraulische hefplateaus. De decor bergingen van 12 meter hoog zijn via 7 meter hoge deuren met het toneel ver bonden. Bij het toneel liggen een grote stemka mer, een timmermanswerkplaats van 180 vierkante meter, en een schilderswerk plaats van 260 vierkante meter. Door een sleuf in het plafond kan men van daaruit decors en andere grote stukken naar het achtertoneel transporteren. Aansluitend aan het hoofdtoneel vindt men 14 kleed kamers, waarvan enkele zeer grote be stemd zijn voor koor en figuranten. Er is een artiestenfoyer voor 120 personen, en inderdaad zijn de toiletten berekend op hoepelrokken! Een volledige opsomming van wat deze super-schouwburg (overigens nog niet voorzien van een restaurant) aan ruimten en technische snufjes te bieden heeft, zou ons te ver voeren. Om u toch enige indruk te geven van wat er allemaal is, in sneltreinvaart nog enkele bijzonder heden: toneelverlichting met onder meer 130 schijnwerpers, brandscherm tussen hoofdtoneel en grote zaal van 6000 kg, oliestookverwarming van 1.980.000 kcal/h, 52 trekken in de toneelruimte voor wis seling van coulissen, een vlakhorizon van 24,5 meter hoog en 50 meter lang, een elektro-akoestische oproepingsinstallatie in alle ruimten, een ringleiding voor slechthorenden, een lift voor bezoekers die slecht ter been zijn, en een helling voor invalidenwagens naast de trappen voor het gebouw. Behalve de hoofdaan nemer, Grootel's Bouwmij. N.V., hebben 52 bedrijven aan de bouw en inrichting gewerkt. Het gebouw bestaat uit een zelfdragend betonskelet, waarin 12.000 kubieke meter beton en 1.680.000 kg betonstaal verwerkt zijn. Aan de buitenkant is het hele ge bouw bekleed met geelgrijze baksteen De massale toneeltoren heeft een verti cale geleding om de grote vlakken te breken. Dat sorteert echter niet veel ef fect. Deze toneeltoren verleent het ge bouw, gezien van de meeste gezichtspun ten uit, een weinig fraai uiterlijk. Het is echter de bedoeling dat op de toren later een decoratie wordt aangebracht. De 12 miljoen gulden die men beschik baar had, waren voor de aankoop daar van niet toereikend.... Zoals gebruikelijk is het overigens in het algemeen sobere gebouw met kunst werken opgesmukt. Jan van Eijk uit Hel- De trappenhal met links de foyer en rechts de wandelgangen. mond ontwierp decoraties voor de bui tenwanden van de grote en kleine zaal (stukadoorwerk), Jef Diederen te Am sterdam ontwierp een glasplastiek voor de trapopeningen en de Amsterdammer Carel Visser ontwierp een bronsplastiek, dat opgesteld wordt achter de balie in de vestibule. Een comité uit de Ëind hovense burgerij kocht een beeldhouw werk van de Limburgse kunstenaar Ar thur Spronken aan, namelijk zijn „Zon- nestier" die in de foyer zal worden ge plaatst. Zoals bekend is er in de Ëindhovense gemeenteraad nogal wat te doen geweest over de kredieten voor de schouwburg- bouw, die almaar verhoogd moesten wor den, maar nu de muzentempel er eenmaal staat in al zijn glorie en heerlijkheid schijnt dat alles vergeten. De voorzitter van het stichtingsbestuur, tevens wet houder van culturele zaken, de heer Th. B. M. van Eupen en de waarnemend di recteur drs. J. J. Boumans, die de over spannen manager G. J. Metzelaar tijde lijk vervangt, zijn enthousiast en vast van plan de stadsschouwburg van Eindhoven tot een brandpunt van cultuur te maken in Zuidoost-Brabant niet alleen, maar ook in Nederland en ook in het hele gebied binnen de steden Düsseldorf, Aken, Maas tricht en Luik. „De markt is groot genoeg voor twee schouwburgen", meent de heer Van Eupen, als men hem vraagt, wat er nu moet gebeuren met die andere Ëindho vense schouwburg, de schouwburg van Philips. De tijd zal leren of zijn geloof in de culturele interesse van de driehon derdduizend bewoners van het stadsge west Eindhoven gerechtvaardigd is of niet. KOETSJING Een woordvoerder van het Maleisische leger heeft vrijdag in Koetsjing de hoofdstad van Serawak, verklaard' dat 25 tot 30 Indonesische guerrilleros donderdagnacht vanaf een positie nabij de grens van Indonesisch Borneo met mortieren en lichte vuur wapens hebben geschoten op een Malei sische legerpartouille. SCHIPHOL Uiterst tevreden over zijn „nuttige en interessante reis" is de minister van O., K. en W., mr. Th. H. Bot, op Schiphol teruggekeerd van zijn bezoek aan Polen. Hij was daar vorige week terstond na het REM-debat in de Tweede Kamer op uitnodiging van de Poolse ambassadeur in ons land naar toe gevlogen om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de intensieve culturele uitwisseling tus sen Nederland en Polen. „De Polen, die dit jaar hun 1000-jarig bestaan vieren, hebben altijd een zeer onafhankelijke geest aan de dag gelegd" aldus minister Bot op Schiphol. ,,in dat opzicht voelen zij een zekere verwant schap met Nederland. Ook dragen zij ons een goed hart toe aangezien er tus sen Polen en Nederland feitelijk nimmer sprake is geweest van enige oorlog of ruzie". (Van een onzer medewerkers) PARIJS Het buitengewoon congres van het Christelijke Vakverbond, dat 6 en 7 november te Issy-les-Molineaux ge houden wordt, zal voor de CFTC en voor Frankrijk van kapitaal belang zyn. De afgevaardigden zullen moeten beslissen over het al dan niet weg laten vallen van de letter C (christelijk) in de naam van hun verbond, d.w.z. over het al dan niet schrappen in de statuten van de referentie naar de christelijke moraal. Een zeer ernstige beslissing, welke een enorme draagwijdte heeft. Het dezer dagen gehouden congres van de bij het Christelijke Vakverbond aan gesloten mijnwerkers heeft zich ronduit uitgesproken voor het behoud van de christelijke referentie en dus ook voor het behoud van de letter C. De weige ring van de mijnwerkers om de letter C te schrappen, heeft tot gevolg gehad, dat men hier nu al meer openlijk is beginnen te spreken van een „guerre de laïcisa- tion", van een laïcizatie-oorlog in het Christelijke Vakverbond. Zeker is, dat de massale stellingname van de mijnwer kers de strijd tussen de verschillende ten- denzen heviger heeft doen oplaaien. Tot nu toe is het niet mogelijk een overzicht te krijgen van de juiste per centages van degenen, die vóór en van degenen, die tegen het schrappen van de christelijke referentie zijn. Tegen zijn in alle geval de vertegenwoordigers van de syndikaten van de mijnwerkers, van het ministerie van arbeid, van de veilig heidsdienst, van het particuliere vliegwe- zen, van de maatschappelijke steun, van de ziekenverplegers, van de apothekers, van de maatschappelijke verzekeringen van de schouwburg- en bioscoopexploi* tanten, van de hotel-, café- en restau ranthouders. Vóór het schrappen van de statutaire referentie naar de christelijke moraal zijn de vertegenwoordigers van de syndikaten van: de nationale defensie, de levensmid delenbedrijven, de banken, de bouwbe drijven, de spoorwegarbeiders, de onder wijzers, de marine, de metaalbewerkers, de chemische bedrijven, de justitiële be roepen. de landbouwers, de glasindustrie, de textielarbeiders, de confectie- en leder- bedrijven en de tabaksplanters. Maar het is een vraag, of de vertegen woordigers van de syndikaten in werke lijkheid in dit geval alle leden van hun syndikaten achter zich hebben! Wij be twijfelen dit ten zeerste! De gehouden opiniepeilingen maken ons hieromtrent ook niet wijzer. De resultaten daarvan stemmen niet met elkaar overeen. Volgens de eile enquête wil 60 pet. vasthouden aan de statutaire christelijke conferentie, vol gens een andere enquête slechts 45 pet. In 1920 luidde een paragraaf van het eerste artikel van de statuten van het Christelijk Vakverbond: „de Confedera tie wordt in haar actie geïnspireerd door de in de encycliek „Rerum novarum" om schreven leer. De sociale vrede kan al leen verwezenlijkt worden door de toe passing van de christelijke beginselen". In 1947 werd dit artikel aldus gewij zigd: „de Confederatie wordt geïnspi reerd door de principes van de christe lijke, sociale moraal". De wijziging, welke ter beoordeling voorgelegd zal worden tijdens het buiten gewone congres in november a.s. te Issy- ies-Molineaux, zal geen christelijke refe rentie naar de christelijke moraal meer bevatten, hetgeen door de preparatoren van het statutaire wijzigingsplan aldus wordt gebillijkt: „De Confederatie staat open voor alle arbeiders, die, met respect voor elkanders filosofische, morele en godsdienstige overtuigingen, besloten zijn hun gemeenschappelijke belangen te ver dedigen om zo te komen tot de vestiging van een democratische samenleving van vrije en verantwoordelijke mensen". Zou het schrappen van de statutaire re ferentie naar de christelijke moraal aan genomen worden, dan zou, zo menen ve len met ons, een scheuring onvermijde lijk zijn. De „christenen" zouden zich dan in een nieuwe CFTC groeperen. Wordt het schrappen van de letter C door het congres verworpen, dan zou het kunnen zijn, dat de voorstanders van het laïcisatieproject een overgaan naar het Algemene Vakverbond, de CGT, zullen propageren, hetgeen een waar drama tot gevolg kan hebben, daar, volgens pei lingen slechts 10 pet. van de leden tot een dergelijke overgang zou willen besluiten. Zeker is, dat er een grote on rust heerst bij de bestuursleden en oude rotten van de resp. syndikaten en dat de meeste leden vol verwarring zijn. Hoe onwaarschijnlijk ook, het is ons niet mogelijk geweest om te weten te komen, wat het juiste aantal is van de leden van het Christelijke Vakverbond. Als organisatie neemt het de tweede plaats in met een ledental van 500 a 600.000. De eerste plaats wordt ingeno men door het Algemene Vakverbond, de CGT. Een vierde van het werknemersaantal is in Frankrijk lid van een vakverbond. Hiervan is 40 45 pet. lid van het Al gemene Vakverbond en 30 a 32 pet. van het Christelijke Vakverbond. De rest is lid van een vakverbond, dat tussen de twee anderen geplaatst moet worden, de Force Ouvrière, de F.O. Op het politieke plan en het sociale plan is de oplossing van het CFTC-pro- bleem van groot belang voor geheel Frankrijk. H. WOUTERS pr. FRANKFORT In het Westduitse plaatsje Sulzbach vlakbij Frankfort is een paratyfus-epidemie uitgebroken. Tot dusverre zijn bij 26 personen verschijn selen van paratyfus geconstateerd. Van geen der slachtoffers is de toestand ern stig. De verschijnselen werden het eerst geconstateerd bij een administrateur in een levensmiddelenbedrijf. De gezondheidszorg in Saarbruecken heeft scholen en speeltuinen laten sluiten in een poging om een einde te maken aan een dysenterie-epidemie, waarvan reeds meer dan 300 gevallen zijn ge constateerd. Dit zijn korte verhalen van de aartsver teller P. G. Wodehouse, alle gegroepeerd rondom de figuur van Mister Mullinerxen andere stamgasten van de Herberg de Rustende Hengelaar. Amusante lectuur, die zich niet alleen maar in koddigheid verliest, doch ook fijne psychologische trekjes heeft. Prisma-uitgave. Dit is de tweede druk van een werk, dat wetenschappelijk verantwoord voor een brede schare van belangstellenden economische verschijnselen en begrippen verklaart. De schrijvers zijn Amerikanen, maar de vertaler drs. W. Tims heeft de oorspronkelijke tekst aangepast aan Nederlandse en Belgische omstandighe den. Er is zo een boek ontstaan, dat ze ker de belangstelling van velen waard is. Goede opbouw en heldere formulering helpen de lezer de weg vinden in de ge compliceerde vraagstukken, die hem persoonlijk ook zeer aangaan. Uitgever is J. H. de Bussy. In de spiritualiteit der jezuïeten neemt ,,de onderscheiding der geesten" een grote plaats in. Hierover handelt dit werk. Wat wordt ermee bedoeld en hoe kan deze onderscheiding ons helpen bij de vorming en bepaling van ons per soonlijk geweten. Op dit „persoonlijke" komt het aari, want Gods plan met mij is uniek, persoonlijk. Dit plan van God met mij te onderkennen is het doel van de onderscheiding der geesten. Pater Piet Penning de Vries S.J. zet in dit boek duidelijk uiteen hoe Ignatius hier bij te werk ging en dit in zijn geestelijke oefeningen als karakteristiek voor zijn volgelingen vastlegde. In het tweede deel wordt aan de hand van enige themati sche schetsen de Ignatiaanse spirituali teit verduidelijkt, in die zin dat elk gekozen thema beantwoordt aan een be paalde ontwikkelingsperiode van Ignatius Wij voor ons geloven dat dit werkje in hoofdzaak hèn zal aanspreken die de Ig natiaanse spiritualiteit reeds volgen of dit denken te gaan doen. En dan nog lijkt het me nodig, bepaalde facetten ervan die nu eenmaal in een andere tijd en cultuur ontstaan zijn, te transpo neren naar onze hedendaagse mentali teit. Uitgave Lannoo J. H. Een gedichtenbundel van de jonge Ëindhovense dichter Peter Schudde- boom. uitgegeven door het Fonds Ma nifest' voor literaire publikaties te Eind hoven en verspreid met een genum merde en gesigneerde oplage van 300 exemplaren. Deze eersteling belooft ze ker iets voor de toekomst als we let ten op de soms bijzonder originele ma nier waarop de auteur zijh thema, de liefde voor de vrijheid en het verlan gen naar het eeuwige, verwerkt en vooral varieert. Minder enthousiast kan men zijn over de vormgeving, welk proces zo stug en sprongsgewijze ver loopt, dat de gedichten aan de noodza kelijke duidelijkheid veel inboeten. Hoe wel het ontbreken van leestekens en hoofdletters en de groene inkt waar mee deze bundel gedrukt is veel lezers tegen de borst zullen stoten, kan dit éen verdienstelijke poging genoemd wordeu om de allerjongsten onder onze dichters een kans te geven. G.v.H. Do modellen van Ford Taunus in Keulen gaan het nieuwe auto seizoen in met een overvierkante kopklepmotor in V-vorm. Verder heeft de fabriek, evenals de grote concurrent Opel, een representa tieve wagen met een zescilinder krachtbron gepresenteerd: de 20 M met ernaast een prestige-ver- sie, de 20 M TS. De bekende 17 M typen zijn een maatje groter ge worden. Het oorspronkelijke Tau- nus-model kent men er nog ge makkelijk in terug, al is de car rosserielij n dan wat strakker en zakelijker uitgevallen. Het nieuws van Ford-Keulen betreft dus hoofdzakelijk technische wijzi gingen. Het was te verwachten, dat de Duitse Ford zijn middenklasse-model moto risch by de succesvolle 12 M-serie moest aanpassen. De vervanging van de overigens gecultiveerde 4-cilinder- in-lijn. die in de 17M-typen goede dien sten heeft bewezen, door de in Ameri ka. ontwikkelde V-motor was de een voudigste en tevens meest economische oplossing. Met de vernieuwde 12 M, 17 M en 20 M-reeks kan Ford-Keulen nu, in gesloten formatie aan het autofront verschijnen. De nieuwe 17 M wordt ge leverd met een 4-ciünder V-motor van 1498 cc en 1699 cc. De 1.5 liter heeft 'n maximum vermo gen van 67 SAE-pk by 4800 omwentelin gen per minuut. Het max. koppel is 11.9 kgm by 2800 omw./min. en de eompres- sieverhouding is 8:1. De sterkere 1.7 liter krachtbron levert 78 pk bij 4800 omw./min. Het max koppel is 14 kgm by 2800 omw./min. en de compressic- verhouding is verhoogd tot 9:1. De 20 M heeft een zescilinder van 1998 cc, die 95 SAE-pk bij 5300 omw./ min. presteert. Het max. koppel is 15.1 kgm bij 3000 omw./min. y de compres- sieverhouding 8:1. De topsnelheid ligt boven 150 km/u. De TS-uitvoering heeft een max. vemogen van 100 pk bij 5300 omw./min. en de top ligt boven 165 km/u. Alle modellen hebben schijfremmen op de voorwielen en achter trommel- remmen. De standaarduitvoering van de 1.5 en 1.7 liter heeft een driever snellingsbak, wat we minder kunnen waarderen, en stuurversnelling, Daar entegen wordt tegen bijbetaling een vierbak geleverd. Zelfs de 20 M moet zich nog behelpen met een 3-versnel- lingsbak en schakelhandle aan de stuur- kolom. Alleen de 20 M TS heeft een 4-bak en vloerversnelling. Het is trou wens ook de meest luxueuze en duurste van de serie, wat men o.a. ook kan zien aan de bekleding en de goede in terieurafwerking. De TS heeft kuipzit- tingen voorin. Beide 20 M-wagens kun nen ook met automatische transmissie worden geleverd. Over de eerste rij-er- varingen met de nieuwe Ford Taunus- modellen hopen we spoedig te kunnen berichten. Intussen is ook de Ford Taunus 12 M technisch - erbeterd. Dit model heeft schijfremmen op de voorwielen gekre gen en de motor is minder luidruchtig gemaakt en de resonantie is aanzien- lyk afgezwakt. Voor een betere ventila tie zijn regelbare verse-luchtroosters in het dashboard aangebracht. Voorts heeft de wagen nu een automatisch werkende choke. De kwaliteit van dc bekleding is verbeterd en de zitbank is wat comfortabeler gemaft. Dit al les zonder prijsverhoging. 13 Toen in de grijze 30-jarige KLM-\ der Hoop zijr Schipholgrasmat de wers die naar het van de geruchtmali de verste verte niej vijftig jaar zou leic Alleen Albert Pies recteur van de piep| en mannen uit zyn generaal C. J. Snij der ste ook zo veel heeft 1 de burgerluchtvaart, licht in een vaag visi<l haven Schiphol als intercontinentale en sche luchtdiensten. Met de moeizame start i weken wereldberoemd gl H-NACC, begon het nog geschreven, fascinerende I burgerluchtvaart. Want ia gen maar weinigen heill postdiensten door de luel giersdiensten werd nog hl dacht. Op korte afstandenl de het zakenleven toen mee door en daarom exploj al sinds 1920 met redel luchtdienst Amsterdam-Li langst bestaande luchtlijnl Het wantrouwen van J ven ten opzichte van de nog geruime tijd blijvei| Van der Hoop zyn H-N^ makende wijze naar B vlogen, lang ook nadat gelde diensten op li vliegen. Tot in 1930 voor alle zekerheid de luchtpostbrieven per stuurd FJe bemanning van de H voerder Van der Hoop tenant-vlieger der Militai H. van Weerden Poelman werktuigkundige P.A. vai had de vlucht naar Java mogelijk was terdege vo< wens Plesman wilde, als hi vliegtuig met bemanning stelde, zo weinig mogelijk Maanden tevoren plaatste ning op de lijn Amsterd; zodra de F VII welke li meer speciaal voor de v omdat de F V, waarmee r lijk had willen gaan niet v liteiten en capaciteiten vc lijke „gokvlucht" had - kwam, werd urenlang gec voor die tijd prachtige vli wereldwijde faam van be verwierf. r\e Fokker F VII was e vliegtuig met een tota; 3665 kg. De Rolls Royce was 360 paarden sterk en snelheid was maar 130 kil zoveel als een moderne s Voor de Java-vlucht ha speciale voorzieningen g met het doel de kist lich Zo werd ook de radioapp gesloopt omdat er onderwc radiostations waren De H-NACC vervoerde vlucht vijf kg post. Terwi de route haast buitenspoi olie, benzine en reserveor den gedeponeerd, bestude gers de bijzonderheden welke liep van Amsterda en Konstantinopel naar Ai po, via Bagdad langs de naar Karachi, door de wc de Gangesvlakte naar Calc ma, Siam en Malakka naar slotte via Muntok naar gokje op de motor", noe Hoop zelf de vlucht die fronteren met ongekenc schijnselen als zandstorme gens, die hen zou voeren o te oerwouden en ruige b gokje op de motor! r)e motor begaf het al ie' Om kwart over negen lste oktober vertrok de H-I de gedaan door een fora vliegtuigen van Schiphol, gin liep alles gesmeerd. Z menten passeerde Van der geluksplaats" Abcoude, eei hij ook prompt zijn vrie maakte. Om goed twee Fokker in Praag. Vandaa: volgende dag verder naar derde dag, op weg van Konstantinopel liep het e mis als het maar kon. In de buurt van Phili div) knalt, pruttelt en tor. In de cabine is het der zich ziet Van der l landje komen aanglijde, lijkt als landingsplaats kist in een scherpe komt de Fokker neer wiel krijgt een krake rechter vleugeltip raa grond, het vliegtuig kwartdraai enstaat rond als schotels van v De bemanning van dc voor het vertrek van links naar rechts ric Plesman, H. van Wee gezagvoerder A. N. J ThuessinU van der Ho tnigkundige P. A. va en generaal Snyders. dit artikel is verwer van de Fokker F VII

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 6