Surinamer Jules Chin-A-Foeng heeft expositie in Tilburg Baron Bluff en de dripdrups Programma's radio en t.v. KURT JOOSS STUDEERT „DE GROENE TAFEL" IN Veiling redt tijdschrift van een zekere ondergang Bij Het Nationale Ballet: .Kwaad geweten voor de conservatieve geest" Opa's krant Radio Televisie Lonneke en Wilco verlaten Rooster Opening Vrijdag 25 Sept. 12 uur Ppnnohl uirer Stedelijk Museum A dam: Kroniek van kunst en kuituur OSRAM DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1964 Het oude gezegde „Vele wegen leiden naar Rome" formuleren de uit de West afkomstige studenten als volgt: „Vele wegen leiden in Nederland naar de toe komst." Het mag ook inderdaad gezegd worden, dat zy met een welbewuste toe komst voor ogen hun vaderland verlaten, om hier de nodige ontwikkeling op te doen, vereist voor de richting waarin zij zich willen bekwamen. Onder de tien tallen die jaarlijks voor studie het Ryksdeel Suriname verlaten om zich in ons land voor enkele jaren te vestigen, bevond zich drie jaar geleden Jules Chin- A-Foeng. Hij wist de afgelopen drie jaar trouw de weg van zijn pension naar de academie voor beeldende kunsten, aan de Bossche- weg te Tilburg, te volgen. Zodoende kon hij dit jaar met zijn diploma m.o. tekenen aan een welver diende vakantie beginnen. In plaats daar van ging hij hard aan het werk in zijn atelier. Het resultaat hiervan kan men vanaf a.s. vrijdag tot en met 25 oktober in café De Fijnproever aan de Bredase- weg te Tilburg bezichtigen. De expositie bevat een twintigtal teke ningen en schilderwerken, die alle, op enkele na, de twee afgelopen maanden vanuit zijn intuïtie en inspiratie zijn ge creëerd. Dit wil geenszins zeggen dat hij niet meer van plan is naar Suriname terug te keren. „De minder goede maatschap pelijke toestanden in Suriname zijn voor mij nog geen reden om te zeggen, dat mijn land nog niet voor de schilderkunst rijp is," aldus Jules, hiermee te kennen gevend dat het niet zijn bedoeling is voor altijd in Nederland te blijven. Zijn expo sitie is meer bedoeld als een dankbaar- afscheid van de Tilburgse bevolking en vele vrienden in Nederland. Ofschoon hij zijn doel al heeft bereikt met trots wees hij op zijn diploma betekent dat niet, dat hij hiermee te vreden is. Jules is i\amelijk nooit tevre den met zijn werk. Dit zal dan ook wel de reden zijn geweest, dat hij dank zij zijn prestaties, een beurs van de Sticusa kieeg om in Nederland te studeren. Een beurs wordt niet aan ieder gegeven: dat zij het allen niet even hoog waarderen, komt op de tweede plaats. Jules heeft in elk geval van zijn waardering doen blijken. Het is dit nooit tevreden zijn. dat hem wellicht er toe in staat stelt een grote dosis studie-energie en wilskracht te bezitten. Dat hij met een zekere terug houdendheid het kostbare bezit dat aan zijn persoonlijkheid verbonden is, niet tentoonspreidt zoals vele jonge kunste naars plegen te doen wil geenszins zeg gen dat hij zich hiervan niet bewust is. Integendeel, hij voelt het als een plicht zijn kunnen in dienst te stellen van de mensheid. Jules zegt: „Voor mij is de liefde de enige waarheid in het leven. En buiten dat om vind ik inspiratie in de bespotting van alles wat zich waarheid noemt"'. Zijn grootste werk op de exno- sitie (plm. 6 m2> „Waarom zou ik het een naam geven", moet dan ook in lit licht worden gezien. Op de vraag of dit zijn eerste expo sitie is, werd een boek van een wel jong. maar zeer initiatiefvol kunstenaar geo pend. Na de muloschool vblgde hij een training bij de Sabst te Paramaribo. In groepsverband q.l.v. het Cultureel Cen trum Suriname, koii het Surinaams pu bliek in 1959-1960 kennis maken met zijn werken in de tentoonstelling „De 4". Advertentie) Advertentie) Daarna gaf hij op eigen initiatief bij Varekamp in 1961 een expositie. Tijdens zijn studieperiode in Tilburg kon hij het niet nalaten van doek en verf af te blijven en nam gretig gebruik van de wenken, die hem door Nico Mo lenkamp bij het schilderen werden ge geven. Begin dit jaar exposeerde hij samen met de groep „Hedendaagse Surinaamse kunstenaars". De expositie vond niet al leen in Delft, Prinsenhof, Utrecht, Zwolle en Paramaribo plaats, maar ook in Brits Guyana. Men verwondert er zich misschien over dat hij vrijdag in het gezellig ingerichte café eigenaar Mulbregt heeft hiervoor speciale verlichting laten aanbrengen voor de tweede maal op eigen initiatief een tentoonstelling houdt. Wanneer wij bedenken dat hij tevens op vakantie is geweest, dan moet het wel een prestatie worden genoemd. Men zou de neiging hebben te denken, dat zijn schilderstuk ken niet doorwerkt zijn. Dit zal men evenwel bij het verlaten van zijn expo sitie moeten ontkennen. Zijn schilder stukken zijn alle met Indiaans geduld, fel bewogen in kleuren en herkenbare vormen tot stand gekomen. Zijn mening over de schilderkunst drukt een stempel op zijn werk: ..De schilderkunst is nu pas onafhankelijk. De periode van de laatste eeuw zie ik zuiver als een experi mentele fase. Volgens mij gaan wij een tijd tegemoet, waarin de herkenbare vorm weer sterk naar voren zal treden." Terwijl hij zijn intuïtie via de materie, doek en verf, vastlegt, wandelt hij in de geest naar het licht van Rembrandt; 'zijn vorm is die van Picasso. Voor zijn ana tomische kéftrffë tfln#1 'riabr Michael Angelo en voor zijn expressionistische uitdrukkingswijze en directe kleur naar Van Gogh. „Ik geloof dat het een schande genoemd mag worden, wanneer je je niet Geef uw lievelingsvogel het beste: él i ui5 verpakte vogelvoeders! Donderdag 24 september HILVERSUM I 402 M VPRO: 12.15 Leven op het land, ge sprek 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Deze Week. lezing en berichten. 13.00 Nws. 13.15 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Bondsdag van de Bond van Ned. Hervormde Vrouwenverenigingen op Gereformeerde grondslag. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.15 Moderne ka mermuziek (gr.). 15.45 Clavecimbelreci- tal: klassieke muziek (gr.). 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Klassieke grammo foonmuziek. 16.45 Voor de Jeugd. 17.20 Grammofoonmuziek. 17.30 Lichte gram. mofoonmuziek voor de teenagers. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht orkest en zang solisten. 18.50 Sociaal perspektief, lezing. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Geeste lijke liederen (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammofoon muziek. 20.00 Lichte muziek (opn.). 2050 Zet-Pé: licht programma. 21.10 Radiokamerorkest en soliste: Moderne muziek. 22.00 Kerkorgel- concert. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden king. 22 55 Boekbespreking. 23.00 Klas sieke grammofoonmuziek. 23.00 Tot ziens in Jeruzalem, Bijbelquiz. 23.55-24.00 Nws HILVERSUM II 298 M AVRO: 12.00 Dansorkest en zangsolis ten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Orkestenparade (opn.). 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonm. 13.25 Beursbe richten. 13.30 Zang en piano. 14.00 Heden daagse Franse kamermuziek (gr.). 14.45 Voordracht. 15.00 Populaire grammofoon muziek. 16.00 Nws. 16.02 Chansons. 16 27 Kap en bellen, programma over narren cn koningen in de literatuur van West- Europa. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Kasba 64, gesproken brief uit Marokko. 18.00 Nws. 18.15 Eventueel actueel. 18.00 Uit zending van de Anti Revolutionaire Partij. Tot u spreekt: mr. W. R. van der Sluis, sekretaris van de Anti Revolutio naire Partij. 18.30 Lichte grammofoon muziek. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nws. 20.05 Bayreuther Festpiele 1964: Tannhauser, romantische opera. 21.10 Bondig bulletin: wekelijkse kunstnoti ties. 21.20 Bayreuther Festspiele: Tann hauser (2e acte). 22.30 Nws. 22.55 Bay reuther Festspiele 1964: Tannhauser (3e acte). 23.55—24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m.: 12.00 Nws. 12.03 Grammofoon muziek. 12.15 Gevarieerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nws. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nws. 14.03 Tannhauser. opera (3e bedrijf). (15.00 Nws.). 15.20 Pianomuziek. 15.30 Casinoconcert. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gevari eerde muziek. 16.30 Liederen. 17.00 Nws. 17.15 Lichte muziek. 17.30 Vlaamse volks muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Moder ne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Voor de tieners. 19.00 Nws. Daarna: radiokro niek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Vrije Politieke Tribune. 20.00 Klassieke kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Opera- en Bel cantoconcert. 23.5524.00 Nws. BRUSSEL FRANS 404 m.: 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde muziek en actualiteiten. 14.00 Nws. 14.03 Zomerliedjes. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nws. 16.08 Moderne en klassieke muziek. 17.00 Nws. en kroniek. 17.45 Lichte mu ziek. 18.00 Nws. 18.02 Voor de soldaten. 18.27 Lichte muziek. 19.30 Nws. 20.00 Fes tival van de lichte muziek. 22.00 Wereld nieuws. 22.20 Jazzmuziek. 22.55 Nws. Vrijdag 25 september HILVERSUM I 402 M KRO: 7.00 Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek, 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Klassieke pianomuziek (gr.). 10.20 Ver zoekprogramma. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Tenor en piano: klassieke liederen HILVERSUM II 298 M VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nws. en socia listisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Te land en te water: infor matief progTamma voor weg- en water weggebruikers. VPRO: 9.40 Morgen wijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Stereofonische uitzending: 10.20 Piano duo: moderne muziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw 11.40 Lichte grammofoonmuziek. Donderdag 24 september NEDERLAND VARA: 15.0015.45 Voor de vrouw. 16.0016.15 Voor de kleuters. 19.30 Zwit sers zelfportret: Reportage over de Expo 64 te Lausanne. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit, licht programma. NTS: 21.10 De Physici, t.v.-spel. 22.5523.00 Journaal. BELGIë FRANS 19.00 Nws. 19 03 De Christenen in het sociale leven. 19.33 Remous (18), film feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Le Dos sier noir. film. 22.25 Le Carrousel aux images: Nieuwe films. 22.55 Journaal. BELGIë VLAAMS 19.00 Zandmannetje. 19.05 De roveus van de stroom: Het geheim van de kelder, verfilmd vervolgverhaal voor de jeugd 19.25 Voor de teenagers. 19.55 Hier spreekt men Nederlands. 19.59 Weerbericht. 20 00 Nieuws. 20.25 Melodie einer Nacht, lied jesprogramma, 20.50 De Schelde-Rijnver- binding. reportage 21.40 Fragmenten uit nieuwe films 22.05 Honderd maal De Witte, herdenkingsprogramma, 23.55 Nws T.V. NOORDZEE 18.30 Het sprekende paard mr. Ed. 19.00 Een programma over vliegtuigen De 20-jarige Jules Chin A. Foeng tijdens een rustpauze voor zijn grootste schilderstuk: „Waarom zou ik het een naam geven?" zou willen openstellen voor de invloed van grotere meesters,'' aldus Jules. Spelenderwijs met de verf, waarvan rood zijn lievelingskleur is, put hij uit de bronnen van landschap, portret en de sociale kant van het leven zijn inspi raties. De werkelijkheid weet hij op zijn eigen manier weer te geven. Want hij zegt: „Ik voor mij waardeer de non- figuratieve schilderkunst als experiment; niet als volwaardige kunst. Daarvoor heeft het te weinig vorm. Alleen maar datgene, dat vorm heeft, heeft waarde. Met vorm bedoel ik meer herkenbare vorm. Voor mij is schilderkunst dus vol waardig, wanneer zij op zijn minst een minimum aan herkenbare vormen heeft. Natuurlijk moet de kleur een harmoni sche samenhang vertonen." Jules Chin-A-Foeng weet waar hij naar toe wil; zijn werk heeft nu reeds iets eigens; „maar ik ben er nog niet". Daar in ligt zijn toekomst; het niet voldaan zijn met zijn werk. Ofschoon het welhaast zeker is, dat hij teruggekeerd in zijn land het onderwijs zal gaan, wil dit niet zeg gen dat hij daarmee zal zijn voldaan. Gezien zijn enthousiasme en kunnen be looft hij veel voor de toekomst. Th. T-A-T. (Advertentie) (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Het televisieprogram ma voor de rijpere jeugd „Rooster", dat vrijdagavond 2 oktober zijn eerste afle vering presenteert in de vijfde jaargang, schenkt ook nu weer aandacht aan een serie onderwerpen, die in het bijzonder de tieners en twens zullen interesseren. „Rooster", waarvan de redactie en re gie berust bij Gerrit den Braber, zal voortaan niet meer worden gepresenteerd door het duo Lonneke Hoogland en Wilco Meijer. INTERNATIONALE CONSUMENTENBEURS In alle hallen van het Ahoy'-complex In 450 goed verzorgde stands een vergelijkend overzieht van de nieuwste nationale en interna tionale producten. „U, de herfst en de mode" een mode-Impressie. De Rotterdamse Diergaarde Blij-dorp brengt „Ook dit Is natuur" „Individuele voorlichting" door de Stichting Huish.- en Gezinsvoorlichting. ïk Wie wordt Femina-hulsvrouw 1964? 75-jaar K.N.V.B. „Aquarium"; tientallen aquaria en Nederlands grootste paludarium geven u een fascinerende blik op een „stille" vrije-tijdsbesteding. Een Duitse Inzending als vervolg op de Duitse Week. Miniatuur-circus. sfc Voor vele duizenden bezoekers een aardig cadeau. De eerste 100 bezoekers(sters) ontvangen het verzilverde Femina-lepeltje. 4) Geopend van 10-17 en van 19-23 uur. Zondags gesloten. 0 Entree f 1.50 Kinderen f 0.75 AHOY' GEBOUW ROTTERDAM VAN 25 SEt>T. t/m 8 OCTOBER AMSTERDAM De directrice van Het tafel. Dit werk zal, door Kurt Jooss zelf NTütianaiP Raiipt mpvrmiw Snnia Gaskellworden ingestudeerd. Mevrouw Gaskell Nationale Ballet, mevrouw Soma Gaskeu vertelde dat zij dU een der belangrijkste heeft een toelichting gegeven op hetgeen de balletminnaars in het komende seizoen kunnen verwachten. Het aantal dansers waarmee dit seizoen wordt begonnen is 72, waarbij niet zijn meegeteld de enke len, die hun opleiding nog niet hebben voltooid. Meet zekerheid kan worden gezegd dat Het Zwanenmeer zal worden uitge voerd. Dit zal door een Russische gastle- balletten vindt die ooit zijn gecreëerd. Reeds ongeveer tien jaar geleden is zij met haar pogingen begonnen dit werk met haar ballet uit te voeren. Verder staat op het programma Witch boy op muziek van Salcedo, waarvan de première in november kan worden tege moet gezien. De choreograaf Jack Carter komt begin volgende maand naar Am sterdam om het in te studeren. Begin 1965 komt Janine Charrat een nieuw ballet voor Het Nationale Ballet VALS GEBIT Peter McCann verklaarde onlangs 4 tegenover de rechter dat hij tot een leven van drankzucht en misdaad is gekomen, omdat hij door een nerveuze afwijking 's nachts zijn kaken niet stil kon houden. Door zijn eigen knarse tanden kon hij de slaap niet vatten. Zodoende besloot hij zijn heil op straat en in cafés te zoeken. Peter McCann werd tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld. De ge vangenisdirectie heeft hem al zijn (knarsende) tanden laten trekken en hem voorzien van een vals gebit dat hij 's nachts naast zijn bed kan neer leggen. Peter McCann geniet nu eindelijk van de hem toekomende nachtrust. Volgens gevangenisfunctionarissen heeft het valse gebit een zeer heil zame invloed op McCann en bestaat er een zeer goede kans dat hij bij het verlaten van de gevangenis geheel op het rechte pad zal blijven. BIJEN In hun rust gestoorde bijen zijn tij dens filmopnamen in Sibasa (Z.-Afri ka) uit een holle boopr komen vliegen en hebben een groep van de Theodora- Paramount-maatschappij. die in het uiterste noorden van het nationale Kruger-park bezig was met filmop namen, aangevallen Sven Persson, de Zuidafrikaanse co- producer van de film, werd meer dan 100 keer gestoken, terwijl de Engelse produktiechef en de script-girl elk meer dan 50 keer gestoken werden. Alle slachtoffers hebben injecties ge- kregen en waarschijnlijk heeft dat hun f leven gered. Er zijn in totaal meer dan 600 angels verwijderd. KAVIAAR Charlie Chaplin heeft 1000 woorden van zijn autobiografie verkocht aan het Russische regeringsblad „Izvestia" voor een waarde van negen pond ster ling aan kaviaar. Dit nieuws is door de uitgever van Chaplin bekend gemaakt. Hij voegde er aan toe: „Izvestia had ook zonder i enige tegenprestatie de gehele biogra fie kunnen publiceren omdat de Sov- jet-Unie geen lid is van de interna tionale bond voor auteursrechten. Maar Izvestia heeft dit niet willen doen omdat Charlie Chaplin in Rus land zo'n hoogstaande reputatie ge niet." de eerste voorbereidende repetitie be ginnen. Daarop volgt het ballet De groene rares worden ingestudeerd en eind janua- creëren. Zij zal, aldus mevrouw Gaskell, ri kan de première worden verwacht. jeen wereldpremière uitbrengen. Van Madame Nina Kirsanova zal dezer dagen Rudi van Dantzig zal Disgenoten op het programma van de openingsvoorstelling. 29 september, worden gebracht. Voor het Holland-festival 1965 heeft hij een eigen ontwerp van Le sacre du printemps (Strawinsky) in voorbereiding. Robert Kawsen maakt een ballet op de Bolero van Ravel, Jan Arntz zal een jazz- ballet op muziek van Stan Kenton in studeren. Iris Smitt zal haar ballet op muziek van Dvorak, dat het vorig sei zoen niet gereed is gekomen, thans af maken. De danser Simon André is voor nemens een ballet te maken op de tweede suite van j. S. Bach. Het ensemble heeft voorts in voorbe reiding twee programma's voor de Jeugd, met toelichting van Maria Huisman, on der de titel „Danskunst door de eeuwen" en één programma voor volksuniversitei ten. wijkcentra enz., getiteld De stijlont wikkeling in de dans met toelichting van mevrouw Gaskell. „Het Stedelijk Museum is een symbool geworden voor de non-conformistische houding ten opzichte van de verschijn selen van onze tijd: voor de aanvaar ding van het nieuwe. Voor vele bezoe kers is het Stedelijk Museum eerder een cultureel centrum en een pied-a-terre dan een museum in de academische zin van het woord. Voor niet-bezoekers kan alleen al het besef dat het stedelijk mu seum bestaat betekenis hebben, nl. als kwaad geweten voor de verstarde en con servatieve geest". Deze verklaring legde de directeur der Amsterdamse gemeentemusea, mr. E. de Wilde af op een persconferentie. De heer De Wilde onderscheidde twee groepen publiek: dat uit Amsterdam en omgeving en het incidentele en toeristi sche publiek uit binnen- en buitenland. Van de eerste groep acht mr. De Wilde de kunstenaars zeer belangrijk, „daar hun belangstelling in de eerste plaats een graadmeter is voor de actuele betekenis van wat het museum doet". De directeur heeft overigens de indruk dat nog te veel kunstenaars het museum meer beschouwen als een expositiegele genheid dan als een plaats, waar zij wor den geconfronteerd met het werk van col lega's uit alle centra van de wereld. Over de tentoonstellingen c.a. vanuit het oogpunt van de museumman zeide hij: „Zijn we vooral geboeid door de zich steeds evoluerende geest van onze tijd, dan zullen we geneigd zijn het geestelijk klimaat van moment tot moment in ons beleid te registreren. Het is een oriën tatie, die neigt naar de opvatting dat het menselijk avontuur in de steeds ver anderende situatie waarin we leven, tel kens van richting en inhoud verandert. De levende kunst registreert de ontwikkeling van onze samenle ving als een seismograaf. Het terrein is uitgestrekt: alle verschijnselen, die ken merkend zijn voor onze samenleving be horen ertoe en zouden eigenlijk in het geheel van activiteiten moeten worden opgenomen.". Het tvitoonstellingsprogramma zal voor 1964-'65 <?n 1965-'66 verdeeld zijn over drie categorieën: de kunst van vóór 1940, de kunst van na 1940 en de jongste kunst. (Advertentie) Geef uw lievelingsvogel het heste: iluis verpakte vogelvoeders l (Van onze correspondent) jongeren, die letterlijk uit de vensters AMSTERDAM Opruiende taal van puilden, betaalden: voor een schilderij de actrice Ank van der Moer, schrijver van Jan 'ik, Cremer, 640, voor een beeldje van stadsbeeldhouwer Hildo Simon Vinkeoog, en cineast Louis van Krop en 440, voor 16 prenten van de Gasteren, heeft gisteravond het maand- veelomstreden 'pornografische' graficus blad Kroniek van de kunst en kuituur op royale wijze gered. Om het bijna fail liete culturele periodiek te redden, was by de bekende veilingmeester Veldhoen, De Kroniek van kunst en kuituur zegt, vanaf de oprichting in 1935 bewust voor al een registerend blad te zijn ge- Paul weest. dat trachtte, zo objectief mogelijk ,TOT,. elke stroming in de beeldende kunst, de Brandt in Amsterdam een verkoop «P" letterkunde, toneel, muziek en de bouw gezel van in totaal 175 min of meer aan-1 kunst naar voren te brengen, ook wan- trekkelijke, belangeloos afgestane kunst- neer deze stromingen niet strookten met werken lde persoonlijke opvattingen van een of meer redactie-leden. Begin van dit jaar 15 duizend gulden moest de collectie bleken de aanmaakkosten van het blad opbrengen had men grimmig besloten bijna met 70 percent gestegen te zijn Ongeveer 21 duizend gulden werd het waardoor de exploitatie onmogelijk werd. ondanks het feit, dat trekpleisters als De heer W. Hoogstraate. directeur van Charlotte Koler en Jan 'ik, Cremer niet de galerie d'Eendt te Amsterdam, op in de eivolle veilingzaal waren komen wiens initiatief deze veiling werd gehou- - en a Q moderne muziek (In de pauze: boekbc-j 19.20 Derde episode uit de doeumen opdagen om Paul Brandt bij het hanteren den, trachtte hiermee de financiële basis spreking). 21.40 Liederen. 22.00 Nws. taire serie „Victory at Sea" 22.00 „The,van de hamer te helpen. Ivoor de kroniek te verzekeren voor de 22.15 Septemberboeket. 22.45 De zeven I Jean Lebec Story". Het koopgrage publiek, waaronder veel komende jaren. Advertentie) t t t Het is altijd hetzelfde met jou. Altijd n-.cm je te weinig geld mee op reis. Nou kunnen we de hotelrekening niet betalen. HANDIG Volgens de Daily Mirror heeft een i geheimzinnige mijnheer ruim 10.000 J pond aan ongeveer 20.000 huisvrou- f wen uit alle delen van Engeland ont- futsel d. f De huisvrouwen hadden een adver- j) tentie in de krant gelezen waarin geld i werd aangeboden voor typewerk thuis z in dit geval het tikken van adressen op enveloppes. Alvorens de envelop- J pes werden verstuurd moest 10 shil-f ling administratiekosten worden op- gestuurd. Ruim 10.000 vrouwen hebben aan i dit verzoek voldaan zonder overigens f enveloppes te ontvangen. De geheim- i zinnige heer zou thans met het geld t op weg zijn naar Australië. TELRAMEN Een Londense zakenman. Gerald J Leanse, heeft een advertentie gezet J waarin hij om 50 Chinezen vraagt, die f in staat zijn een telraam te bedienen, r Leanse vermeldt er bij dat hij bereid is de Chinezen uit China en Hongkong f te laten overkomen. Volgens de Brit is het alternatief het aanschaffen van een elektronische a rekenmachine voor 500.000 pond sterling. VERGROTING J In Amerika is een apparaat ontwik- keld, dat iets 2 miljoen keer kan ver- f1 groten. Dit wil zeggen, dat een paper clip onder dit instrument een lengte t krijgt van 50 km. f schaakterm slee Horizontaal: 1. touwsoort 2. huid grootvader 3. beweging met de tong 4. langwerpige steenplaat voorzet sel 5. eilandje bij Nieuw-Guinea Lim burgs Symfonie Orkest. 6. deel van het gebit fris f 7. eveneens i 8. onheilsgodin kunstprodukt 9. ronde huls Verticaal: 1. en volgende f 2. bevallig f 3. sine loco godheid maan- i stand i 4. persoonlijk voornaamdoowrd 4. pers. voornaamwoord muziek- noot 5. sportartikel zwaardvis 6. boksterm kosten voor koper 7. onderwijs insect daar 8. aanwezig 9. vogel register muzieknoot •is ioj '6 luasaJd '8 jaO\A—' oi 'i oy -g 2JJO pts g op -f uej is iueSeia z *9Z Aa 'I :'M»A •Ja^osf '6 s^a a;8 *8 sjoo 'i iao^ - puBj g osi eSa 'g JaAO ^jaz 3HI [3A z lests x :joh rSuissojdo i DE MENSCHEN-SLACHTING t 24 september 1914 Volgens een t bericht uit Bordeaux van 19 septem- f ber liggen er in de hospitalen te Bor- deaux 2000 Duitsche gewonden uit de J slagen bij de Marne, terwijl de Lon- i densche Morning Post van zijn kor- a respondent uit Dijon verneemt dat de J Duitschers bij de bestorming van Nancy 20.000 en bij die van Luneville J 11.000 doden hadden. f „IM WESTEN NICHTS NEUES" f Berlijn, 25 september 1914 (officieel) Op het westelijk oorlogstoneel is f gisteren, den 24en, niets bijzonders ge- beurd. Wij hielden de overhand in kleine gevechten. Zoowel uit België als van het overig a j ton eel valt niets te melden. t t Is jammer, dat ik het moet ze& gen, jongen, maar dat huwelyk gaa niet door. (Advertentie) Vanavond om 9.10 uur brengt de t.v. een opvoering van de fysici van Dürren- matt. waarvan hierboven een lugubere scène. heel wat lekkerder! Rumstaafjes 85 cent Hazelnootwafels 80 cent Turijner wafels 85 cent Sneeuwwafels 59 cent 151 "En nu waakzaam blijven, Johan..." sprak de baron. "Een ongeval als daarstraks mag niet meel' voorkomen. Zoiets is niet be vorderlijk voor de medewer king van de plaatselijke be volking, die ik als regenma ker zo nodig heb," en dus trachtte Johan zijn ogen open te houden, hoewel dit in de cabine, waar de zon op brandde, niet meeviel. En zo sukkelde de vracht wagen voort, de neus ge richt op een van de eerste bouwsels van het prairie- stadje. Daarbinnen heerste ondanks de broeihitte een levendige stemming. "Nog één rondje, op het succes van onze watervoor ziening..!" riep de sheriff. De waard schudde bekom merd het hoofd. "Zou je dat nou wel doen, Bob?" vroeg hij. "Je hebt zelf ge zegd, dat de gemeentekas helemaal op is gegaan aan de boorinstallatie en de bui zen voor onze waterleiding, die wij pas besteld hebben" "Zo is het." beaamde de sherriff opvewekt. "Maar als straks Jim met zijn buizen arriveert, is het leed gele den. Het was wel een kost bare geschiedenis, maar in elk geval beter dan telkens maar goed geld weggooien aan oplichters, die zeggen dat zij regen kunnen ma ken!. Helaas. de magistraat moest eens weten, dat zij wel de buizen, maar nog niet de regenmaker kwjjt waren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 5