Surinamer Jules Chin-A-Foeng
heeft expositie in Tilburg
Baron Bluff en de dripdrups
Programma's radio en t.v.
KURT JOOSS STUDEERT
„DE GROENE TAFEL" IN
Veiling
redt tijdschrift
van een zekere ondergang
Bij Het Nationale Ballet:
.Kwaad geweten voor de
conservatieve geest"
Opa's krant
Radio
Televisie
Lonneke en Wilco
verlaten Rooster
Opening Vrijdag 25 Sept. 12 uur
Ppnnohl uirer
Stedelijk Museum A dam:
Kroniek
van kunst en kuituur
OSRAM
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1964
Het oude gezegde „Vele wegen leiden
naar Rome" formuleren de uit de West
afkomstige studenten als volgt: „Vele
wegen leiden in Nederland naar de toe
komst." Het mag ook inderdaad gezegd
worden, dat zy met een welbewuste toe
komst voor ogen hun vaderland verlaten,
om hier de nodige ontwikkeling op te
doen, vereist voor de richting waarin zij
zich willen bekwamen. Onder de tien
tallen die jaarlijks voor studie het
Ryksdeel Suriname verlaten om zich in
ons land voor enkele jaren te vestigen,
bevond zich drie jaar geleden Jules Chin-
A-Foeng.
Hij wist de afgelopen drie jaar trouw
de weg van zijn pension naar de academie
voor beeldende kunsten, aan de Bossche-
weg te Tilburg, te volgen.
Zodoende kon hij dit jaar met zijn
diploma m.o. tekenen aan een welver
diende vakantie beginnen. In plaats daar
van ging hij hard aan het werk in zijn
atelier. Het resultaat hiervan kan men
vanaf a.s. vrijdag tot en met 25 oktober
in café De Fijnproever aan de Bredase-
weg te Tilburg bezichtigen.
De expositie bevat een twintigtal teke
ningen en schilderwerken, die alle, op
enkele na, de twee afgelopen maanden
vanuit zijn intuïtie en inspiratie zijn ge
creëerd.
Dit wil geenszins zeggen dat hij niet
meer van plan is naar Suriname terug
te keren. „De minder goede maatschap
pelijke toestanden in Suriname zijn voor
mij nog geen reden om te zeggen, dat
mijn land nog niet voor de schilderkunst
rijp is," aldus Jules, hiermee te kennen
gevend dat het niet zijn bedoeling is voor
altijd in Nederland te blijven. Zijn expo
sitie is meer bedoeld als een dankbaar-
afscheid van de Tilburgse bevolking en
vele vrienden in Nederland.
Ofschoon hij zijn doel al heeft bereikt
met trots wees hij op zijn diploma
betekent dat niet, dat hij hiermee te
vreden is. Jules is i\amelijk nooit tevre
den met zijn werk. Dit zal dan ook wel
de reden zijn geweest, dat hij dank zij
zijn prestaties, een beurs van de Sticusa
kieeg om in Nederland te studeren. Een
beurs wordt niet aan ieder gegeven: dat
zij het allen niet even hoog waarderen,
komt op de tweede plaats. Jules heeft
in elk geval van zijn waardering doen
blijken.
Het is dit nooit tevreden zijn. dat
hem wellicht er toe in staat stelt een
grote dosis studie-energie en wilskracht
te bezitten. Dat hij met een zekere terug
houdendheid het kostbare bezit dat aan
zijn persoonlijkheid verbonden is, niet
tentoonspreidt zoals vele jonge kunste
naars plegen te doen wil geenszins zeg
gen dat hij zich hiervan niet bewust is.
Integendeel, hij voelt het als een plicht
zijn kunnen in dienst te stellen van de
mensheid. Jules zegt: „Voor mij is de
liefde de enige waarheid in het leven. En
buiten dat om vind ik inspiratie in de
bespotting van alles wat zich waarheid
noemt"'. Zijn grootste werk op de exno-
sitie (plm. 6 m2> „Waarom zou ik het
een naam geven", moet dan ook in lit
licht worden gezien.
Op de vraag of dit zijn eerste expo
sitie is, werd een boek van een wel jong.
maar zeer initiatiefvol kunstenaar geo
pend. Na de muloschool vblgde hij een
training bij de Sabst te Paramaribo. In
groepsverband q.l.v. het Cultureel Cen
trum Suriname, koii het Surinaams pu
bliek in 1959-1960 kennis maken met zijn
werken in de tentoonstelling „De 4".
Advertentie)
Advertentie)
Daarna gaf hij op eigen initiatief bij
Varekamp in 1961 een expositie.
Tijdens zijn studieperiode in Tilburg
kon hij het niet nalaten van doek en
verf af te blijven en nam gretig gebruik
van de wenken, die hem door Nico Mo
lenkamp bij het schilderen werden ge
geven.
Begin dit jaar exposeerde hij samen
met de groep „Hedendaagse Surinaamse
kunstenaars". De expositie vond niet al
leen in Delft, Prinsenhof, Utrecht, Zwolle
en Paramaribo plaats, maar ook in Brits
Guyana.
Men verwondert er zich misschien over
dat hij vrijdag in het gezellig ingerichte
café eigenaar Mulbregt heeft hiervoor
speciale verlichting laten aanbrengen
voor de tweede maal op eigen initiatief
een tentoonstelling houdt. Wanneer wij
bedenken dat hij tevens op vakantie is
geweest, dan moet het wel een prestatie
worden genoemd. Men zou de neiging
hebben te denken, dat zijn schilderstuk
ken niet doorwerkt zijn. Dit zal men
evenwel bij het verlaten van zijn expo
sitie moeten ontkennen. Zijn schilder
stukken zijn alle met Indiaans geduld,
fel bewogen in kleuren en herkenbare
vormen tot stand gekomen. Zijn mening
over de schilderkunst drukt een stempel
op zijn werk: ..De schilderkunst is nu
pas onafhankelijk. De periode van de
laatste eeuw zie ik zuiver als een experi
mentele fase. Volgens mij gaan wij een
tijd tegemoet, waarin de herkenbare
vorm weer sterk naar voren zal treden."
Terwijl hij zijn intuïtie via de materie,
doek en verf, vastlegt, wandelt hij in de
geest naar het licht van Rembrandt; 'zijn
vorm is die van Picasso. Voor zijn ana
tomische kéftrffë tfln#1 'riabr Michael
Angelo en voor zijn expressionistische
uitdrukkingswijze en directe kleur naar
Van Gogh. „Ik geloof dat het een schande
genoemd mag worden, wanneer je je niet
Geef uw lievelingsvogel het beste: él i
ui5 verpakte vogelvoeders!
Donderdag 24 september
HILVERSUM I 402 M
VPRO: 12.15 Leven op het land, ge
sprek 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Deze Week. lezing en
berichten. 13.00 Nws. 13.15 Klassieke
grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw.
NCRV: 14.15 Bondsdag van de Bond van
Ned. Hervormde Vrouwenverenigingen
op Gereformeerde grondslag. 15.00 Lichte
grammofoonmuziek. 15.15 Moderne ka
mermuziek (gr.). 15.45 Clavecimbelreci-
tal: klassieke muziek (gr.). 16.00 Bijbel
overdenking. 16.30 Klassieke grammo
foonmuziek. 16.45 Voor de Jeugd. 17.20
Grammofoonmuziek. 17.30 Lichte gram.
mofoonmuziek voor de teenagers. 18.15
Sportrubriek. 18.30 Licht orkest en zang
solisten. 18.50 Sociaal perspektief, lezing.
19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Geeste
lijke liederen (gr.). 19.30 Radiokrant.
19.50 Lichte grammofoon muziek. 20.00
Lichte muziek (opn.). 2050 Zet-Pé: licht
programma. 21.10 Radiokamerorkest en
soliste: Moderne muziek. 22.00 Kerkorgel-
concert. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverden
king. 22 55 Boekbespreking. 23.00 Klas
sieke grammofoonmuziek. 23.00 Tot ziens
in Jeruzalem, Bijbelquiz. 23.55-24.00 Nws
HILVERSUM II 298 M
AVRO: 12.00 Dansorkest en zangsolis
ten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Orkestenparade (opn.).
13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel
actueel of grammofoonm. 13.25 Beursbe
richten. 13.30 Zang en piano. 14.00 Heden
daagse Franse kamermuziek (gr.). 14.45
Voordracht. 15.00 Populaire grammofoon
muziek. 16.00 Nws. 16.02 Chansons. 16 27
Kap en bellen, programma over narren
cn koningen in de literatuur van West-
Europa. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Kasba
64, gesproken brief uit Marokko. 18.00
Nws. 18.15 Eventueel actueel. 18.00 Uit
zending van de Anti Revolutionaire
Partij. Tot u spreekt: mr. W. R. van der
Sluis, sekretaris van de Anti Revolutio
naire Partij. 18.30 Lichte grammofoon
muziek. 19.00 Gesproken brief. 19.05
Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 20.00
Nws. 20.05 Bayreuther Festpiele 1964:
Tannhauser, romantische opera. 21.10
Bondig bulletin: wekelijkse kunstnoti
ties. 21.20 Bayreuther Festspiele: Tann
hauser (2e acte). 22.30 Nws. 22.55 Bay
reuther Festspiele 1964: Tannhauser (3e
acte). 23.55—24.00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m.: 12.00 Nws. 12.03 Grammofoon
muziek. 12.15 Gevarieerde muziek. 12.50
Beursberichten. 13.00 Nws. 13.20 Kamer
muziek. 14.00 Nws. 14.03 Tannhauser.
opera (3e bedrijf). (15.00 Nws.). 15.20
Pianomuziek. 15.30 Casinoconcert. 16.00
Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gevari
eerde muziek. 16.30 Liederen. 17.00 Nws.
17.15 Lichte muziek. 17.30 Vlaamse volks
muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Moder
ne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Voor
de tieners. 19.00 Nws. Daarna: radiokro
niek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Vrije
Politieke Tribune. 20.00 Klassieke
kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Opera- en Bel
cantoconcert. 23.5524.00 Nws.
BRUSSEL FRANS
404 m.: 12.00 Nws. 12.03 Gevarieerde
muziek en actualiteiten. 14.00 Nws. 14.03
Zomerliedjes. 15.45 Lichte muziek. 16.00
Nws. 16.08 Moderne en klassieke muziek.
17.00 Nws. en kroniek. 17.45 Lichte mu
ziek. 18.00 Nws. 18.02 Voor de soldaten.
18.27 Lichte muziek. 19.30 Nws. 20.00 Fes
tival van de lichte muziek. 22.00 Wereld
nieuws. 22.20 Jazzmuziek. 22.55 Nws.
Vrijdag 25 september
HILVERSUM I 402 M
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Morgengebed. 7.15
Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammo
foonmuziek, 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05
Klassieke pianomuziek (gr.). 10.20 Ver
zoekprogramma. 11.00 Voor de zieken.
11.40 Tenor en piano: klassieke liederen
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nws. en socia
listisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Te land en te water: infor
matief progTamma voor weg- en water
weggebruikers. VPRO: 9.40 Morgen
wijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20
Stereofonische uitzending: 10.20 Piano
duo: moderne muziek. 10.45 Voor de
kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw
11.40 Lichte grammofoonmuziek.
Donderdag 24 september
NEDERLAND
VARA: 15.0015.45 Voor de vrouw.
16.0016.15 Voor de kleuters. 19.30 Zwit
sers zelfportret: Reportage over de Expo
64 te Lausanne. NTS: 20.00 Journaal.
VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45
Uit, licht programma. NTS: 21.10 De
Physici, t.v.-spel. 22.5523.00 Journaal.
BELGIë FRANS
19.00 Nws. 19 03 De Christenen in het
sociale leven. 19.33 Remous (18), film
feuilleton. 20.00 Journaal. 20.30 Le Dos
sier noir. film. 22.25 Le Carrousel aux
images: Nieuwe films. 22.55 Journaal.
BELGIë VLAAMS
19.00 Zandmannetje. 19.05 De roveus van
de stroom: Het geheim van de kelder,
verfilmd vervolgverhaal voor de jeugd
19.25 Voor de teenagers. 19.55 Hier spreekt
men Nederlands. 19.59 Weerbericht. 20 00
Nieuws. 20.25 Melodie einer Nacht, lied
jesprogramma, 20.50 De Schelde-Rijnver-
binding. reportage 21.40 Fragmenten uit
nieuwe films 22.05 Honderd maal De
Witte, herdenkingsprogramma, 23.55 Nws
T.V. NOORDZEE
18.30 Het sprekende paard mr. Ed.
19.00 Een programma over vliegtuigen
De 20-jarige Jules Chin A. Foeng
tijdens een rustpauze voor zijn
grootste schilderstuk: „Waarom
zou ik het een naam geven?"
zou willen openstellen voor de invloed
van grotere meesters,'' aldus Jules.
Spelenderwijs met de verf, waarvan
rood zijn lievelingskleur is, put hij uit
de bronnen van landschap, portret en
de sociale kant van het leven zijn inspi
raties. De werkelijkheid weet hij op zijn
eigen manier weer te geven. Want hij
zegt: „Ik voor mij waardeer de non-
figuratieve schilderkunst als experiment;
niet als volwaardige kunst. Daarvoor
heeft het te weinig vorm. Alleen maar
datgene, dat vorm heeft, heeft waarde.
Met vorm bedoel ik meer herkenbare
vorm. Voor mij is schilderkunst dus vol
waardig, wanneer zij op zijn minst een
minimum aan herkenbare vormen heeft.
Natuurlijk moet de kleur een harmoni
sche samenhang vertonen."
Jules Chin-A-Foeng weet waar hij naar
toe wil; zijn werk heeft nu reeds iets
eigens; „maar ik ben er nog niet". Daar
in ligt zijn toekomst; het niet voldaan
zijn met zijn werk.
Ofschoon het welhaast zeker is, dat
hij teruggekeerd in zijn land
het onderwijs zal gaan, wil dit niet zeg
gen dat hij daarmee zal zijn voldaan.
Gezien zijn enthousiasme en kunnen be
looft hij veel voor de toekomst.
Th. T-A-T.
(Advertentie)
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Het televisieprogram
ma voor de rijpere jeugd „Rooster", dat
vrijdagavond 2 oktober zijn eerste afle
vering presenteert in de vijfde jaargang,
schenkt ook nu weer aandacht aan een
serie onderwerpen, die in het bijzonder
de tieners en twens zullen interesseren.
„Rooster", waarvan de redactie en re
gie berust bij Gerrit den Braber, zal
voortaan niet meer worden gepresenteerd
door het duo Lonneke Hoogland en Wilco
Meijer.
INTERNATIONALE
CONSUMENTENBEURS
In alle hallen van het Ahoy'-complex
In 450 goed verzorgde stands een vergelijkend
overzieht van de nieuwste nationale en interna
tionale producten.
„U, de herfst en de mode" een mode-Impressie.
De Rotterdamse Diergaarde Blij-dorp brengt
„Ook dit Is natuur"
„Individuele voorlichting" door de Stichting Huish.-
en Gezinsvoorlichting.
ïk Wie wordt Femina-hulsvrouw 1964?
75-jaar K.N.V.B.
„Aquarium"; tientallen aquaria en Nederlands
grootste paludarium geven u een fascinerende
blik op een „stille" vrije-tijdsbesteding.
Een Duitse Inzending als vervolg op de Duitse Week.
Miniatuur-circus.
sfc Voor vele duizenden bezoekers een aardig cadeau.
De eerste 100 bezoekers(sters) ontvangen het
verzilverde Femina-lepeltje.
4) Geopend van 10-17 en van 19-23 uur.
Zondags gesloten.
0 Entree f 1.50 Kinderen f 0.75
AHOY' GEBOUW ROTTERDAM
VAN 25 SEt>T. t/m 8 OCTOBER
AMSTERDAM De directrice van Het tafel. Dit werk zal, door Kurt Jooss zelf
NTütianaiP Raiipt mpvrmiw Snnia Gaskellworden ingestudeerd. Mevrouw Gaskell
Nationale Ballet, mevrouw Soma Gaskeu vertelde dat zij dU een der belangrijkste
heeft een toelichting gegeven op hetgeen
de balletminnaars in het komende seizoen
kunnen verwachten. Het aantal dansers
waarmee dit seizoen wordt begonnen is
72, waarbij niet zijn meegeteld de enke
len, die hun opleiding nog niet hebben
voltooid.
Meet zekerheid kan worden gezegd
dat Het Zwanenmeer zal worden uitge
voerd. Dit zal door een Russische gastle-
balletten vindt die ooit zijn gecreëerd.
Reeds ongeveer tien jaar geleden is zij
met haar pogingen begonnen dit werk
met haar ballet uit te voeren.
Verder staat op het programma Witch
boy op muziek van Salcedo, waarvan de
première in november kan worden tege
moet gezien. De choreograaf Jack Carter
komt begin volgende maand naar Am
sterdam om het in te studeren.
Begin 1965 komt Janine Charrat een
nieuw ballet voor Het Nationale Ballet
VALS GEBIT
Peter McCann verklaarde onlangs
4 tegenover de rechter dat hij tot een
leven van drankzucht en misdaad is
gekomen, omdat hij door een nerveuze
afwijking 's nachts zijn kaken niet stil
kon houden. Door zijn eigen knarse
tanden kon hij de slaap niet vatten.
Zodoende besloot hij zijn heil op straat
en in cafés te zoeken.
Peter McCann werd tot drie jaar
gevangenisstraf veroordeeld. De ge
vangenisdirectie heeft hem al zijn
(knarsende) tanden laten trekken en
hem voorzien van een vals gebit dat
hij 's nachts naast zijn bed kan neer
leggen.
Peter McCann geniet nu eindelijk
van de hem toekomende nachtrust.
Volgens gevangenisfunctionarissen
heeft het valse gebit een zeer heil
zame invloed op McCann en bestaat
er een zeer goede kans dat hij bij het
verlaten van de gevangenis geheel op
het rechte pad zal blijven.
BIJEN
In hun rust gestoorde bijen zijn tij
dens filmopnamen in Sibasa (Z.-Afri
ka) uit een holle boopr komen vliegen
en hebben een groep van de Theodora-
Paramount-maatschappij. die in het
uiterste noorden van het nationale
Kruger-park bezig was met filmop
namen, aangevallen
Sven Persson, de Zuidafrikaanse co-
producer van de film, werd meer dan
100 keer gestoken, terwijl de Engelse
produktiechef en de script-girl elk
meer dan 50 keer gestoken werden.
Alle slachtoffers hebben injecties ge-
kregen en waarschijnlijk heeft dat hun
f leven gered. Er zijn in totaal meer dan
600 angels verwijderd.
KAVIAAR
Charlie Chaplin heeft 1000 woorden
van zijn autobiografie verkocht aan
het Russische regeringsblad „Izvestia"
voor een waarde van negen pond ster
ling aan kaviaar.
Dit nieuws is door de uitgever van
Chaplin bekend gemaakt. Hij voegde
er aan toe: „Izvestia had ook zonder
i enige tegenprestatie de gehele biogra
fie kunnen publiceren omdat de Sov-
jet-Unie geen lid is van de interna
tionale bond voor auteursrechten.
Maar Izvestia heeft dit niet willen
doen omdat Charlie Chaplin in Rus
land zo'n hoogstaande reputatie ge
niet."
de eerste voorbereidende repetitie be
ginnen.
Daarop volgt het ballet De groene
rares worden ingestudeerd en eind janua- creëren. Zij zal, aldus mevrouw Gaskell,
ri kan de première worden verwacht. jeen wereldpremière uitbrengen. Van
Madame Nina Kirsanova zal dezer dagen Rudi van Dantzig zal Disgenoten op het
programma van de openingsvoorstelling.
29 september, worden gebracht. Voor het
Holland-festival 1965 heeft hij een eigen
ontwerp van Le sacre du printemps
(Strawinsky) in voorbereiding.
Robert Kawsen maakt een ballet op de
Bolero van Ravel, Jan Arntz zal een jazz-
ballet op muziek van Stan Kenton in
studeren. Iris Smitt zal haar ballet op
muziek van Dvorak, dat het vorig sei
zoen niet gereed is gekomen, thans af
maken. De danser Simon André is voor
nemens een ballet te maken op de tweede
suite van j. S. Bach.
Het ensemble heeft voorts in voorbe
reiding twee programma's voor de Jeugd,
met toelichting van Maria Huisman, on
der de titel „Danskunst door de eeuwen"
en één programma voor volksuniversitei
ten. wijkcentra enz., getiteld De stijlont
wikkeling in de dans met toelichting
van mevrouw Gaskell.
„Het Stedelijk Museum is een symbool
geworden voor de non-conformistische
houding ten opzichte van de verschijn
selen van onze tijd: voor de aanvaar
ding van het nieuwe. Voor vele bezoe
kers is het Stedelijk Museum eerder een
cultureel centrum en een pied-a-terre
dan een museum in de academische zin
van het woord. Voor niet-bezoekers kan
alleen al het besef dat het stedelijk mu
seum bestaat betekenis hebben, nl. als
kwaad geweten voor de verstarde en con
servatieve geest".
Deze verklaring legde de directeur der
Amsterdamse gemeentemusea, mr. E. de
Wilde af op een persconferentie.
De heer De Wilde onderscheidde twee
groepen publiek: dat uit Amsterdam en
omgeving en het incidentele en toeristi
sche publiek uit binnen- en buitenland.
Van de eerste groep acht mr. De Wilde
de kunstenaars zeer belangrijk, „daar hun
belangstelling in de eerste plaats een
graadmeter is voor de actuele betekenis
van wat het museum doet".
De directeur heeft overigens de indruk
dat nog te veel kunstenaars het museum
meer beschouwen als een expositiegele
genheid dan als een plaats, waar zij wor
den geconfronteerd met het werk van col
lega's uit alle centra van de wereld.
Over de tentoonstellingen c.a. vanuit
het oogpunt van de museumman zeide
hij: „Zijn we vooral geboeid door de zich
steeds evoluerende geest van onze tijd,
dan zullen we geneigd zijn het geestelijk
klimaat van moment tot moment in ons
beleid te registreren. Het is een oriën
tatie, die neigt naar de opvatting dat
het menselijk avontuur in de steeds ver
anderende situatie waarin we leven, tel
kens van richting en inhoud verandert.
De levende kunst registreert de
ontwikkeling van onze samenle
ving als een seismograaf. Het terrein is
uitgestrekt: alle verschijnselen, die ken
merkend zijn voor onze samenleving be
horen ertoe en zouden eigenlijk in het
geheel van activiteiten moeten worden
opgenomen.".
Het tvitoonstellingsprogramma zal voor
1964-'65 <?n 1965-'66 verdeeld zijn over
drie categorieën: de kunst van vóór 1940,
de kunst van na 1940 en de jongste kunst.
(Advertentie)
Geef uw lievelingsvogel het heste:
iluis verpakte vogelvoeders l
(Van onze correspondent) jongeren, die letterlijk uit de vensters
AMSTERDAM Opruiende taal van puilden, betaalden: voor een schilderij
de actrice Ank van der Moer, schrijver
van Jan 'ik, Cremer, 640, voor een
beeldje van stadsbeeldhouwer Hildo
Simon Vinkeoog, en cineast Louis van Krop en 440, voor 16 prenten van de
Gasteren, heeft gisteravond het maand- veelomstreden 'pornografische' graficus
blad Kroniek van de kunst en kuituur
op royale wijze gered. Om het bijna fail
liete culturele periodiek te redden, was
by de bekende veilingmeester
Veldhoen,
De Kroniek van kunst en kuituur zegt,
vanaf de oprichting in 1935 bewust voor
al een registerend blad te zijn ge-
Paul weest. dat trachtte, zo objectief mogelijk
,TOT,. elke stroming in de beeldende kunst, de
Brandt in Amsterdam een verkoop «P" letterkunde, toneel, muziek en de bouw
gezel van in totaal 175 min of meer aan-1 kunst naar voren te brengen, ook wan-
trekkelijke, belangeloos afgestane kunst- neer deze stromingen niet strookten met
werken lde persoonlijke opvattingen van een of
meer redactie-leden. Begin van dit jaar
15 duizend gulden moest de collectie bleken de aanmaakkosten van het blad
opbrengen had men grimmig besloten bijna met 70 percent gestegen te zijn
Ongeveer 21 duizend gulden werd het waardoor de exploitatie onmogelijk werd.
ondanks het feit, dat trekpleisters als De heer W. Hoogstraate. directeur van
Charlotte Koler en Jan 'ik, Cremer niet de galerie d'Eendt te Amsterdam, op
in de eivolle veilingzaal waren komen wiens initiatief deze veiling werd gehou-
- en a Q
moderne muziek (In de pauze: boekbc-j 19.20 Derde episode uit de doeumen opdagen om Paul Brandt bij het hanteren den, trachtte hiermee de financiële basis
spreking). 21.40 Liederen. 22.00 Nws. taire serie „Victory at Sea" 22.00 „The,van de hamer te helpen. Ivoor de kroniek te verzekeren voor de
22.15 Septemberboeket. 22.45 De zeven I Jean Lebec Story". Het koopgrage publiek, waaronder veel komende jaren.
Advertentie)
t
t
t
Het is altijd hetzelfde met jou.
Altijd n-.cm je te weinig geld mee op
reis. Nou kunnen we de hotelrekening
niet betalen.
HANDIG
Volgens de Daily Mirror heeft een i
geheimzinnige mijnheer ruim 10.000 J
pond aan ongeveer 20.000 huisvrou- f
wen uit alle delen van Engeland ont-
futsel d. f
De huisvrouwen hadden een adver- j)
tentie in de krant gelezen waarin geld i
werd aangeboden voor typewerk thuis z
in dit geval het tikken van adressen
op enveloppes. Alvorens de envelop- J
pes werden verstuurd moest 10 shil-f
ling administratiekosten worden op-
gestuurd.
Ruim 10.000 vrouwen hebben aan i
dit verzoek voldaan zonder overigens f
enveloppes te ontvangen. De geheim- i
zinnige heer zou thans met het geld t
op weg zijn naar Australië.
TELRAMEN
Een Londense zakenman. Gerald J
Leanse, heeft een advertentie gezet J
waarin hij om 50 Chinezen vraagt, die f
in staat zijn een telraam te bedienen, r
Leanse vermeldt er bij dat hij bereid
is de Chinezen uit China en Hongkong f
te laten overkomen.
Volgens de Brit is het alternatief
het aanschaffen van een elektronische a
rekenmachine voor 500.000 pond
sterling.
VERGROTING J
In Amerika is een apparaat ontwik-
keld, dat iets 2 miljoen keer kan ver- f1
groten. Dit wil zeggen, dat een paper
clip onder dit instrument een lengte t
krijgt van 50 km.
f
schaakterm slee
Horizontaal:
1. touwsoort
2. huid grootvader
3. beweging met de tong
4. langwerpige steenplaat voorzet
sel
5. eilandje bij Nieuw-Guinea Lim
burgs Symfonie Orkest.
6. deel van het gebit fris
f 7. eveneens
i 8. onheilsgodin kunstprodukt
9. ronde huls
Verticaal:
1. en volgende
f 2. bevallig
f 3. sine loco godheid maan-
i stand
i 4. persoonlijk voornaamdoowrd
4. pers. voornaamwoord muziek-
noot
5. sportartikel zwaardvis
6. boksterm kosten voor koper
7. onderwijs insect daar
8. aanwezig
9. vogel register muzieknoot
•is ioj '6 luasaJd '8
jaO\A—' oi 'i oy -g 2JJO
pts g op -f uej is
iueSeia z *9Z Aa 'I :'M»A
•Ja^osf '6 s^a a;8 *8 sjoo 'i iao^
- puBj g osi eSa 'g JaAO ^jaz
3HI [3A z lests x :joh
rSuissojdo
i
DE MENSCHEN-SLACHTING t
24 september 1914 Volgens een t
bericht uit Bordeaux van 19 septem- f
ber liggen er in de hospitalen te Bor-
deaux 2000 Duitsche gewonden uit de J
slagen bij de Marne, terwijl de Lon- i
densche Morning Post van zijn kor- a
respondent uit Dijon verneemt dat de J
Duitschers bij de bestorming van
Nancy 20.000 en bij die van Luneville J
11.000 doden hadden. f
„IM WESTEN NICHTS NEUES" f
Berlijn, 25 september 1914 (officieel)
Op het westelijk oorlogstoneel is f
gisteren, den 24en, niets bijzonders ge-
beurd. Wij hielden de overhand in
kleine gevechten.
Zoowel uit België als van het overig a
j ton eel valt niets te melden.
t
t Is jammer, dat ik het moet ze&
gen, jongen, maar dat huwelyk gaa
niet door.
(Advertentie)
Vanavond om 9.10 uur brengt de t.v.
een opvoering van de fysici van Dürren-
matt. waarvan hierboven een lugubere
scène.
heel wat lekkerder!
Rumstaafjes 85 cent
Hazelnootwafels 80 cent
Turijner wafels 85 cent
Sneeuwwafels 59 cent
151 "En nu waakzaam
blijven, Johan..." sprak de
baron. "Een ongeval als
daarstraks mag niet meel'
voorkomen. Zoiets is niet be
vorderlijk voor de medewer
king van de plaatselijke be
volking, die ik als regenma
ker zo nodig heb," en dus
trachtte Johan zijn ogen open
te houden, hoewel dit in de
cabine, waar de zon op
brandde, niet meeviel.
En zo sukkelde de vracht
wagen voort, de neus ge
richt op een van de eerste
bouwsels van het prairie-
stadje. Daarbinnen heerste
ondanks de broeihitte een
levendige stemming.
"Nog één rondje, op het
succes van onze watervoor
ziening..!" riep de sheriff.
De waard schudde bekom
merd het hoofd. "Zou je
dat nou wel doen, Bob?"
vroeg hij. "Je hebt zelf ge
zegd, dat de gemeentekas
helemaal op is gegaan aan
de boorinstallatie en de bui
zen voor onze waterleiding,
die wij pas besteld hebben"
"Zo is het." beaamde de
sherriff opvewekt. "Maar als
straks Jim met zijn buizen
arriveert, is het leed gele
den. Het was wel een kost
bare geschiedenis, maar in
elk geval beter dan telkens
maar goed geld weggooien
aan oplichters, die zeggen
dat zij regen kunnen ma
ken!.
Helaas. de magistraat
moest eens weten, dat zij wel
de buizen, maar nog niet
de regenmaker kwjjt waren.