'sWerelds eerste straalvliegtuig leverde
Duitsers geen nut op
NILLMIJ
DRUKKERIJ
ONTSLAAT
PERSONEEL
Felle kritiek van C.B.T.
op tuinbouwschap
sers
100T...
VOOR ERICH WARSITS GEEN HELDENROE
Top-
)-blunder
zette HE-178
buiten spel
e Band
Sociale voorzieningen? Prachtig! maar levensverzekering blijft nodig!
VOOR AL UW VERZEKERINGEN
Amsterdamse Effectenbeurs
REACTIEMOTOR
Betalingsbalans
miljard minder
114 miljoen
baby's geboren
vorig jaar
GEEN STEUN
Faillissementen
Van der WEIFF HUMT
EEG-commissie
tegen kartels
TER ZAKE—i
Samenvoeging
dochters
Wm H. Muller Co.
HANDEL MET
BUITENLAND
GESTEGEN
MARKTEN
WATERSTANDEN
293
11
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 22 SEPTEMBER 1964
(Van onze luchtvaartmedewerker)
Jnvlieger Erich Warsits gespte zich vast in het nauwe cockpitje, sloot
de kap boven zijn hoofd en taxiede weg naar het begin van de
startbaan. Vijf minuten later gaf hij vol gas, nam zijn aanloop en
kwam van de grond los. Hij ging stijgen, draaide enige ronden om
het vliegveld en maakte zich toen gereed voor de landing. Hij zweefde
het vliegveld binnen en bonkte weliswaar onzacht tegen de grond,
maar toch kon hij na afloop van zijn vlucht tal van handen drukken
en gelukwensen in ontvangst nemen. Hij had maar een kwartier gevlo
gen, maar toch was deze vlucht met een nieuw vliegtuig een gebeur
tenis van historische betekenis. Want het vliegtuig van Warsits had
geen propeller, de kleine schouderdekker had voor in de romp een
groot gat en achteraan, voorbij de staartvlakken, eindigde dë romp
in een kleiner gat. Dit vliegtuig was de Heinkel HE-178, het eerste
straalvliegtuig ter wereld en de kalender stond die dag op 27 augus
tus 1939.
werd zelfs de zuigermotor met_ schroef
Nu was propaganda maken voor hun
eigen zaak de Duitsers destijds wel toe
vertrouwd, maar toch stonden er de vol
gende dag geen grote koppen in de we
reldpers over deze vlucht. Er was trou
wens geen enkele journalist en geen en
kele fotograaf bij aanwezig geweest, al
leen een groep ingewijden had de histo
rische gebeurtenis gadegeslagen. Vlieg-
tuig-ontWikkelingswerk geschiedde in die
jaren in Duitsland in het diepste geheim
en de buitenwereld had er geen idee van
wat er in de diverse fabrieken werd uit
gebroed, hoewel zij dat later dubbel en
dwars zou ervaren. Ook het straalvlieg
tuig van Heinkel was een topgeheim en
aan het bestaan ervan mocht dan ook
niet de minste ruchtbaarheid worden ge
geven. Voor Erich Warsits had dat on
plezierige complicaties, er konden met
het nieuwe vliegtuig geen taxiproeven
worden genomen en ook het opslepen van
het vliegtuig achter een ander toestel om
de vliegeigenschappen met afgezette mo
tor te onderzoeken moest achterwege
blijven. Bvendien had men een zo goed
als onbeproefde motor in het vliegtuig
moeten inbouwen omdat de eigenlijke
motor, die onder een schroefvliegtuig was
bevestigd om in de lucht te worden be
proefd, bij een onfortuinlijke landing
grondig vernield was. Het gevolg was dat
Warsits op de 27ste augustus 1939 nu
25 jaar geleden zonder enige vooraf
gaande beproevingen ineens met zijn
vliegtuig de lucht in moest en daar was
zeker moed voor nodig.
|~»e hele geschiedenis rondom het eerste
Duitse straalvliegtuig was eigenlijk
al drie jaar eerder begonnen. Toen in het
begin van 1936 de pas afgestudeerde
technicus Pabst von Ohain bij Heinkel in
dienst trad bracht hij onder zijn arm een
map met tekeningen en berekeningen
mee met betrekking tot een zogenaamde
reactiemotor, die hij had ontworpen. Hij
gaf de map aan zijn werkgevers ter in
zage en wat die onder ogen kregen moet
echt wel iets bijzonders geweest zijn,
want zij gingen direct aan het werk om
de ideeën van Von Ohain tot uitvoering
te brengen. Een jaar later liep de eerste
motor op de proefbank maar hij leverde
slechts 250 kg stuwkracht, veel te weinig
voor de voortstuwing van een vliegtuig.
Maar een latere uitvoering bracht het al
tot 500 kg en omdat men deze motor ook
in de lucht wilde beproeven werd hij
onder een eenmotorig Heinkel HE-118
schroefvliegtuig bevestigd. Toen men er
mee ging vliegen bleek al gauw dat de
motor in de lucht meer stuwkracht lever
de dan op de proefbank; enkele malen
DEN HAAG. In een overzicht, ver-
streeks aan de Staten-Generaal, heeft de
minister van Financiën vandaag medege
deeld, dat de Nederlandse betalingsbalans
in de eerste helft van dit jaar ruim een
miljard gulden is achteruitgegaan in ver
gelijking met het eerste halfjaar van '63.
De lopende rekening van de betalings
balans geeft, volgens de gegevens van de
Nederlandsche Bank, in het tweede
kwartaal van 1964 op kasbasis een tekort
van 596 min., na een tekort van 299
min. in het eerste kwartaal. In 1933 was
er nog een overschot van 250 min. in
het eerste kwartaal en een tekort van
slechts 58 min. in het tweede kwartaal.
De achteruitgang in het eerste halfjaar
ten opzichte van de overeenkomstige
periode van 1963 bedraagt dientengevolge
1.087 min. ongeveer gelijk verdeeld
over beide kwartalen. De achteruitgang
in de verslagperiode ten opzichte van het
tweede kwartaal 1963 komt praktisch ge
heel voor rekening van het goederenver
keer.
(Advertentie)
als
r-"+ 'tjonge
moet
zijn!
stilgezet en vloog het vliegtuig alleen met
de straalmotor.
Intussen was er een tweede motor ge
bouwd die als reserve dienst deed en al
leen enkele uren op de proefbank had
gelopen toen een onverwachte gebeur
tenis hem voorbestemde voor een histo
rische vlucht. Dat was toen, zoals hier
boven al is gezegd, de motor onder de
Heinkel-118 bij een onfortuinlijke landing
sneuvelde. De nog maar weinig beproef
de reservemotor werd toen in de Heinkel
HE-178 ingebouwd en maakte de eerste
vlucht mogelijk.
Er werden na de 27ste augustus nog
verscheidene andere vluchten met de
HE-178 gemaakt en alles bleef goed gaan.
Toch had de fabriek intussen een tweede
vliegtuig gebouwd om als reserve te
dienen als het eerste toestel verloren zou
gaan.
Dit vliegtuig stond nu, geheel afge
bouwd maar zonder motor, in de hangar
van het fabrieksvliegveld van Kostock,
vanwaar het eerste toestel zijn proef
vluchten maakte.
Heinkel en de zijnen hadden grote ver
wachtingen van dit nieuwe, revolutionai
re vliegtuig. De HE-178 met zijn metalen
romp en houten vleugels en staartvlak
ken was nog maar een proeftoestel. Maar
er zou gemakkelijk een gevechtsvliegtuig
uit kunnen worden ontwikkeld. Een
vliegtuig dat dan zeker in 1943 van de
WASHINGTON. Het Ameri
kaanse „Population reference bureau
inc." heeft cijfers over de toename
van de wereldbevolking bekendge
maakt over 1963.
Vorig jaar werden volgens dit par
ticuliere bureau, dat zich op weten
schappelijke wijze op onderwijs en
bevolkingsvraagstukken heeft toege
legd over de wereld gerekend, 144
miljoen baby's geboren.
Trekt men hier de 83 miljoen men
sen af die datzelfde jaar zijn over
leden dan blijkt dat de wereldbevol
king met 61 miljoen zielen is toege
nomen.
Op 1 juli 1963 bedroeg de wereld
bevolking 3,18 miljard mensen. Het
bureau verwacht dat tegen het jaar
2050 de 4 miljard zal zijn bereikt.
Volgens het bui*eau „is er iets zeer
tragisch aan deze situatie omdat de
meeste geboorten juist in die gebieden
voorkomen waar de levensomstandg-
heden het laagste liggen, de levens
verwachtingen de laatste jaren het
meest zijn toegenomen en waar het
minste begrip heerst inzake het effect
van de bevolkingsgroei".
produktielijn zou kunnen komen en dan
de Duitse jachteskaders een wapen in
handen zou geven waarmee zij hun te
genstanders verre de baas konden blij
ven. De Engelsen waren er immers nog
lang niet aan toe.
Hun eerste straalvliegtuig, de Pio
neer, vloog pas in mei 1941 en de direct
daarna in produktie genomen Gloster
Meteor kwam pas eind 1944 in dienst en
toen nog maar in kleine aantallen.
jyjaar toen maakten de Duitsers een
fout, die hen duur te staan zou ko
men. De hoge ambtenaren van 't Reichs-
luftfahrtministerium, die het wat de ont
wikkeling en produktie van vliegtuigen
betreft voor het zeggen hadden, zagen
niets in Heinkels straalvliegtuig. Ook
niet toen zij op 1 november 1939 op het
vliegveld Rostock een overtuigende de
monstratie met dit vliegtuig zagen. Er
kon aan dit project geen officiële steun
worden gegeven, zo zeiden zü, Duitsland
moest zich concentreren op de massa-
produktie van maar een paar vliegtuig
typen die voor het winnen van de oorlog
noodzakelijk waren. Bovendien hadden
bommenwerpers, bestemd om de vijand
in eigen huis op te zoeken en aan te val
len, daarbij de voorrang, jachtvliegtuigen
waren minder nodig, want vijandelijke
luchtaanvallen op Duits gebied waren zo
goed als uitgesloten en er was dus ook
geen sterke verdediging tegen nodig.
Later zouden de Duitsers door schade
en schande wel anders leren, maar toen
was het te laat. Nu betekende hun on
begrijpelijke beslissing bet einde van de
Heinkel HE-178. Zonder goedkeuring van
de overheid durfde Heinkel het niet aan
om er nog verder tijd en geld aan te
spenderen. Weldra stonden dan ook beide
toestellen naast elkaar werkeloos in een
hoek van de fabriek waar zich naarmate
de oorlog vorderde een steeds dikkere
stoflaag op hun vleugels neervleide. Toen
kwam er tegen het eind van de oorlog
'n geallieerde luchtaanval op de fabrieks
gebouwen op het vliegveld Rostock, een
aanval die bijna geen steen op de andere
liet. Toen men later het puin opruimde
vond men eronder de verpletterde resten
van wat eens de twee eerste straal
vliegtuigen ter wereld waren.
Het straalvliegtuig is er toch gekomen,
ook in Duitsland. Het is nu, een kwart
eeuw later, uitgegroeid tot een formida
bel wapen meer dan dubbel zo snel als 't
geluid en dat hoog aan het blauwe uit
spansel, diep in de stratosfeer, zijn witte
condensstrepen trekt. Het is ook uitge
groeid tot grote viermotorige verkeers
vliegtuigen die in enkele uren tijds meer
dan honderd mensen tegelijk over de
Atlantische Oceaan brengen. Een nu ko
men er ook kleine, snelle directievlieg
tuigen met straalmotoren die de gehaas
te zakenman in een minimum van tijd
van de ene bespreking naar de andere
vliegen.
Er is in een kwart eeuw tijd veel ver
anderd in de wereld. Nazi-Duitsland werd
verslagen en er ontstond een nieuw, ver
deeld Duitsland waarvan het westelijk
deel nu als NAVO-partner aan onze zijde
staat maar op luchtvaargebied spelen de
Duitsers nu nog maar een bescheiden rol.
Engelsen, Amerikanen, Russen en Fran
sen en ook anderen hebben het straal
vliegtuig ontwikkeld tot wat het nu is.
Uitgesproken: P. van der Hammen,
handelaar in naaimachinenaalden en -on
derdelen, Thorbeckelaan 57, Waalwijk.
Cur. mr. Hoek te Waalwijk.
S. G. M. Dingemans, Averuitstr. 13,
Waalwijk. Cur. mr. W. Knitel, Kruisstraat
45, 's-Hertogenbosch.
(Advertentie)
Postbus 446, Amsterdam-C
Telefoon: 020-222035'
i Beursoverzfchi no. 361
I.Spaarnestad 2. Brocades
BRUSSEL De commissie van de
Europese Economische Gemeenschap
heeft voor de eerste maal aan een aantal
ondernemingen binnen de gemeenschap
pelijke markt medegedeeld, dat zij op
grond van een voorlopig onderzoek van
mening is, dat bepaalde door deze onder
nemingen aangemelde kartelafspraken
niet verenigbaar zijn met artikel 85 van
het EEG verdrag en dat eveneens een
vrijstelling krachtens lid 3 van dit artikel
niet gerechtvaardigd is.
Deze mededeling heeft tot gevolg dat
de commissie op grond van verordening
no. 17 bij beschikking geldboeten kan
opleggen voor de handelingen, die de
betrokkenen voortaan in het kader van
deze aangemelde kartels verrichten. De
leden van het kartel genieten derhalve
niet langer van de uitzonderingsbepaling
inzake de oplegging van geldboeten, die
verordening no. 17 voor de hierboven-
bedoelde handelingen voorziet.
Krantenconcentratie
GRONINGEN De n.v. drukkerij Jan
Haan in Groningen heeft veertien man
technisch personeel ontslag aangezegd
per 1 januari 1965.
Dit ontslag wordt veroorzaakt doordat
een grote order, het drukken van de
Nieuwe Provinciale Groninger Courant
en de Nieuwe Drentsche Courant, wordt
opgeheven. Deze bladen zullen opgeno
men worden in het protestants-christe*
lijke dagblad „Trouw".
TOT HEIDEN is ongeveer 95% van het
uitstaande aandelenkapitaal van Stad
houderslaan n.v. bij de Westlandsche Hy
potheekbank n.v. ten verkoop aange
meld. Zoals bekend heeft de Westland
sche hypotheekbank een bod op de aan
delen Stadhouderslaan uitgebracht van
975 procent.
DE BUITENGEWONE aandeelhouders
vergadering van de Amsterdamsche Bank
n.v. heeft haar goedkeuring gehecht aan
de voorgestelde statutenwijziging, aan de
fusie-overeenkomst met de Rotterdam-
sche Bank n.v. en aan de bestuursveran-
deringen.
D7 NEDERLANDSCHE Bank heeft be
sloten het kasreservepercentage voor de
periode van 22 september tot en met 21
oktober 1964 onveranderd vast te stel
len op 0.
(Advertentie)
(Van onze correspondent)
KAPELLE Het Centraal Bureau van
de Tuinbouwveilingen, de machtige af
zetorganisatie van de Nederlandse tuin
bouw waarbij vrijwel alle veilingen van
ons land zijn aangesloten, heeft ernstige
kritiek op de handelwijze van het Prp-
duktschap voor Groenten en Fruit.
Hieraan is uiting gegeven in een scherp
gesteld hoofdartikel in het jongste num
mer van „Groenten en Fruit", het offi
cieel orgaan van het Centraal Bureau
van de Tuinbouwveilingen.
Aanleiding hiertoe vormen een tweetal
besluiten van het produktschap die
vorige week zijn genomen te weten het
wederom met twee jaar verlengen van
de Tuinbouwafzetverordening waarin
m. het verplicht veilen van groenten en
fruit is geregeld en het afwijzen van een
verzoek van de veilingen om de fust-
huur voor de handel te mogen verhogen.
Hierdoor is in het toch reeds sterk ge
daalde aanzien van dit P.B.O. orgaan
opnieuw een ernstige deuk bezorgd zo
zegt het Centraal Bureau van veilingen,
dat het niet minder dan een uitwas van
de P.B.O. noemt dat juist het veiling
wezen, dank zij een door derden kramp
achtig in standgehouden en overbodige
verordening aan alle kanten zoveel mo
gelijk aan banden wordt gelegd. Het niet
toestaan door blinde onwil van een re
delijke verhoging van de fusthuur wordt
een grove inconsequentie genoemd. Op
grond van zijn bevoegdheden heeft het
Produktschap voor Groenten en Fruit
gemeend de fusthuren van de veilingen
in een verordening te moeten vastleggen
en op grond hiervan had het Centraal
Bureau van veilingen verwacht dat het
ook de integrale verantwoordelijkheid
hiervoor aanvaard zou hebben.
De fusttarieven die thans nog worden
berekend zijn resp. reeds negen, twaalf
en negentien jaar oud. Reeds in 1958 heb
ben de veilingen geprobeerd te komen
tot een verhoging van de fusthuren maar
ook toen ging het niet door. Onder druk
van de inmiddels buiten iedere verhou
ding gestegen exploitatiekosten van het
veilingfust is nu opnieuw getracht tot een
verhoging te komen en weer is het af
gestemd in de vergadering van het P.B.O.
orgaan.
Tuinbouwafzetverordening
Niet minder heftig is de kritiek van het
Centraal Bureau van de Tuinbouwveilin
gen op het wederom verlengen van de
tuinbouwafzetverordening. Hierin is de
publiekrechtelijke veilingplicht geregeld.
Deze dateert reeds van 1933 toen ze nodig
was voor de uitvoering van crisismaat
regelen in de tuinbouw. In de oorlog
vervulde deze regeling een taak bij de
voedselvoorziening en ook was ze nog
van betekenis bij de exportontwikkeling
in de na-oorlogse jaren.
Thans echter kan volgens het C.B. van
veilingen door de ontwikkeling van het
DEN HAAG Teneinde tot een meer
doelmatige bedrijfsvoering en een be
tere service aan de relaties te komen
zullen met ingang van 1 oktober 1964
de activiteiten van Wm H. Muller en
Co's stuwadoorsmaatschappij n.v. en de
n.v. stuwadoorsmaatschappij Progress
te Rotterdam, welke vennootschappen vol
ledige dochtermaatschappijen zijn van
Wm H. Muller en co's stuwadoorsmaat-
mengevoegd, zo deelt de directie mede.
Deze samenvoeging zal geschieden door
de overneming van de activiteiten van
Wm Muller en co's stuwadoors maat
schappij n.v. door de n.v. stuwadoors
maatschappij Progress, waarvan de naam
zal worden gewijzigd in n.v. stuwadoors
maatschappij „Muller-Progress".
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU Hoogovens Kon. Olie 158.40
—158.50, Philips 161.20—162.00 gl, Unilever
149.00.
internationale handelsverkeer geen posi
tieve waarde meer worden toegekend
aan de Tuinbouwafzetverordening.
De ontwikkeling van de veilingen
wordt door deze verordening duidelijk
geremd zo wordt verder gesteld en ge
zegd, dat door het vasthouden hieraan
door het Produktschap voor Groenten en
Fruit bemoeizucht plaats vindt onder het
mom van verantwoordelijkheid.
DEN HAAG De waarde van de
Nederlandse buitenlandse handel is in
het le halfjaar 1964 bijzonder sterk toe
genomen, n.l. met 20 Deze ontwikke
ling hangt ten nauwste samen met de
heersende hoogconjunctuur in Neder
land zowel als in andere landen, met
name in West-Europa. Als gevolg van
de sterkere stijging van de binnenlandse
bestedingen dan van de produktie, over
trof de toeneming van de invoer die van
de uitvoer in aanzienlijke mate.
Het deel van de invoer, dat door de
uitvoer werd gedekt (dekkingspercen
tage) verminderde dan ook van 83 in
de eerste helft van 1963 tot 78 in het
overeenkomstige tijdvak van 1964. In
geld uitgedrukt kwam dit neer op een
verslechtering van de handelsbalans met
meer dan 1 miljard. Het negatief saldo
op de handelsbalans steeg n.l. van 1,7
miljard in het eerste halfjaar van 1963
tot 2,8 miljard in de eerste helft van
1964. Voor het grootste deel is deze ver
slechtering van de handelsbalans het ge
volg van de sterk gestegen import van
industriële goederen, doch de daling van
het export-surplus van landbouwproduk-
ten was in dit geval ook niet zonder be
tekenis. Deze laatste hield o.m. verband
met gestegen invoerprijzen en een reac
tie op het hoge uitvoerniveau van een
jaar geleden.
De ruilvoet met het buitenland
sedert het le halfjaar 1963 met 1
2 verslechterd. Het prijspeil van de
totale invoer lag in het eerste halfjaar
van 1964 3,5 boven dat van de eerste
helft van 1963. Het exportprijspeil steeg
met 2
De invoer is in de verslagperiode naar
waarde met niet minder dan 24 ge
stegen, naar volume was de toeneming
ca 20
In de agrarische sector traden grote
hoe veelheidsstijgingen op bij vee en vlees
(+100%), melkprodukten (+200 en
koffie (+45%).
Bij de industriële eindprodukten was
vooral de expansie van de invoervraag
naar duurzame consumptiegoederen
(w.o. auto's en textiel) van betekenis.
Het aandeel van de E.E.G.-landen in
de Nederlandse invoer is verder ver
groot. Speciaal vermelding verdient de
opleving van de import uit Indonesië,
welke in de verslagperiode 1 van de
totale invoer vormde (o.m. aardolie-
produkten, tinerts, rubber, palmolie).
De Nederlandse uitvoer is in het le
halfjaar 1964 naar waarde met bijna
16 en naar hoeveelheid met ca 14
toegenomen.
Dode door kolendamp
GRONINGEN. De 42-jarige machi-
nezetter J. Kracht uit Uithuizen is in
zijn woning het slachtoffer geworden van
kolendampvergiftiging. Toen de man
zondagmorgen de kachel repareerde is
hij bewusteloos geraakt. Zijn echtgenote,
gewaarschuwd door het oudste dochter
tje, vond hem in de kamer levenloos op
de grond.
BERGEN OP ZOOM, 21 september
Goudreinet 16—23, perziken 16—88, J.
Grieve 32—43. sterappel 27—36, Br, Hardy
3242, St.-Remy 18—22, Transparant 10—
13, ananasmeloenen 43107, netmeloenen
3696, sla 413, spinazie 726, andijvie
817, prei 1429, bloemkool 1242,
rodekool 815. witte kool 9—17, sav.-
kool 1226, selderie 451, snijbonen 42
132, dubb. bonen 3062, waspeen 12
23, bospeen 2226, tomaten binnenland
150—207, uien 715, St. prinses 83107.
kroten 1013.
BREDA, 21 sept. And. 8-12, bl.kool
A 40-50 B 25-30 C 12-15, boerenkool 6-8,
snijbonen 80-110, dubb. bonen 40-50, spek-
bonen 30-45, pronkbonen 20-30, platglas
komk. 24-40, kroten A 12-16 B 6-8, r.kool
10-15, sav.kool gr. 10-14, w.kool 8-15,
bospeen 20-30, postelein 30, prei 13-18,
seld. bos 3-5, knolseld. A 12-20, sla I 10-
15, II 4-6, spin. 8-15, spruiten 40-110, to
maten per bakje 6 kg A 635-646 B 591
C 591 CC 283, peterselie bos 6-10, was
peen Al 12-18.
DRUNEN, 21 september Appelen 8—
36 peren 654, meloenen 15108, perzi
ken 3—6, andijvie 8—13, bloemkool 11—
56, dubb. bonen 25—85, mentorbonen 28—
79. stoktros 40—107, pronkbonen 20—25,
snijbonen 25—125, spekbonen 22—55, bos
peen 13—30, knolrapen 11—14, knolselde-
rie 316, komkommers 1051 per stuk,
1035 per kg, boerenkool 14—22, rode
kool 7—16, sav.kool 618, witte kool 5—
16, kroten 8—16, peterselie 26, prei li
20, bosselderie 28, sla 415, spinazie
11—32, spruiten geschoond 30—105, on-
geschoond 25—77, tomaten kas 25—112,
uien 8—22, waspeen 10—24, wortelen 4—
13.
KAPELLE, 21 september Industrie
en exportveiling: Bramen in kratten var;
4 kg voor de industrie II 81; 111 ai.
Appels en peren: Beurre Hardy I 75 53,
I 70 55; I 65 52; I 60 44-45; II 75 47,
II 70 50: II 65 4850; II 60 44; lid 55 30,
lid 50 9,50; III grof 34; III:fijn 12; Cot;
ference I 70 31; I 65 29; I 60 26.50—26.60,
I 55 20.70; II 70 29; II 65 26.80—26.70;
II 60 23.6024.90; II 55 18.60—20.05; lid
6.608.20; III grof 16.40—17.70; III fijn
6 206.40; Bonne Louise d'Avranches I
65 47; I 60 46; I 55 39; I 50 30; II 65 42;
II 60 43; II 55 37; II d 11; III grof 25,
III fijn 7 Cox's Orange Pippin I 80 45,
I 75 38—42; I 70 39.40—43.20: I 65 36.20—
39,20; I 60 24.40—28.10; I 55 12—13; II
80 39; II 75 35—38; II 70 35; II 6a 29-
33; II 60 19; II 55 11; lid 8; III grof
14.50—16.70; III fijn 8.50; Bramley
Seedling II 80 15; II 70 15: Hd 9; III
grof 9; James Grieve I 80 26; I 75 23—
25; I 70 26; I 65 23; II 65 19—20; Hd
10; III fijn 6. Legipont 1,75'36; I 70 37;
I 65 35; I 60 28—29; I 55 22; II 70 30
II 65 31; II 60 20; II 55 11; lid 7.50; III
grof 20; III fijn 8.50; Maagdepeer I 70
14; I 65 15; I 60 14; II 65 14; II 60 13;
II 55 7.50; I 55 9.50; III grof 6; III fun
en lid doordraai; Herzogin Elsa I 75 18;
I 70 14; I 65 14; I 60 13; lid ;IIIfi)ri
doordraai; James Grieve Hired II 70 19
Margriet Marlilat II 70 16; II 65>16II
60 15. President Louitreuille I 65 12; I 6U
10; Ellisons Orange II 70 14; II 6a 15,
I Id 10; Triumphe de Vienne II 75 41; II
70 47' III grof 2540; Jack Lebel II 7o
13; II 65 13; III grof 11. Beurre Lebnm
II 65 20; II 60 21; II 55 16; lid 6.50;
III fijn doordraai; Bonne Louise rijp 1
66 48; I 60 46; I 55 40; I 50 29. Geplukte
kroetappels 8.50; val appels 7.40; v+
goudrenet 7.80; val sterappel 6. Prui
men: Warwick Droper II 1822; grof
26—73; fabr. 8—16. Bramen per doos van
250 gram II 37—53; Blauwe druiven I
165—171. Groene noten per kg 50—52.
Aardbeien per doos van 250 gram I 112;
II 86—89. Aardappelen II 8. Groente
veiling: kropsla II; kassnijbonen II 98;
afw. 42; witlof 52—86; prei 31—38; an
dijvie 9.50—16; zilveruien 2238; dub
bele prins.bonen 7074; rodekool 8.50;
savooiekool geel 8, idem groen 17;
bloemkool 1235.
ROTTEIRDAM, 21 september
Totale aanvoer 1699: Vette koeien en
ossen 1071; Varkens 628.
Prijzen le kwal. 2e kwal. 3e kwal.
Vette koeien 390-420; 355-375; 335-355;
(allen in ets. per kg); Varkens 200; 198;
195; (in ets. per kg).
Aanvoer; Handel; Prijzen.
Vette koeien iets minder kalm
eerste kwaliteit vooral niet hog'er en 3e
kwal. niet geheel prijsh., enkele prima s
boven notering, worstkoeien 315-335 per
kg; Varkens (levend gewi.) even meer
tamelijk lager, vooral bij afloop. Prima
vleesvarkens boven notering slachtzeugen
150-155 per kg.
TERNEUZEN, 21 sept. Groenten:
Per 100 st. in centen: Sla II 4,408. Per
stuk in centen: Bloemkool A II 3150;
B II 20 afw. 14; Groene komkommers
1017; Witte komkommers 12; Meloe
nen I 69 II 30. Per bos in centen: Kro
ten 19. Per kg in centen: Bevelanders II
12,40; Bintjes bonken 1515,10 I 11,80
12; Andijvie 19—28; Stoksnijboncn I
1.20—1,25 II 61—80 III 30—32; Pr.bonen
II 33—76; Saxa II 84—88; Sabo I 94;
Rodekool 716; Sav.kool 1025; Witte-
kool 1122; Waspeen 1012; Prei 32
40; Knolselderie 13; Spinazie I 47 II 33
35; Spruiten A II 3841; Tomaten A
41—52 B 40—55 C 25—38; Uien 20—25.
Appelen: Cox's Orange I maat 85 40—
41, 80 41—43, 75 40—44, 70 39—41, 65
40. 60 28—29; II 80 34. 75 33—34, 70 30,
65 22. 60 11—12; III grof 11—13 James
Grieve I maat 75 2224, 70 2122, 65
17—19, II 85 18, 80 18—19, 75 17—20, 70
16—17, 65 15—16, III grof 18—21. Peren:
Br. Hardy II maat 85 36—38, 80 42—44.
75 46—50. 70 49—50, 65 43—45. 60 37—38;
III grof 2426; III fijn 615. Conference
I 70 32. 65 31—32, 60 27—32, 55 20—21;
III grof 1519; III fijn 610. Bonne
Louise I 70 46. 65 46. 60 44, 55 34,50 22—
24; III grof 2628; III fijn 6. Légipont
III grof 14; Williams II 75 27, 65 20.
Konstanz 306 (onv.); Rheinfelden 200
3); Ottenheim 234 11); Straatsburg
172 12); Maxau 358 (onv.); Plochingen
98 (onv.); Mannheim 181 5); Stein-
bach 112 (+3); Mainz 180 2); Bingen
107 (—7); Kaub 107 (—8); Trier 218
(—10); Koblenz 115 (—1); Keulen 66
(+4); Ruhrort 230 (+4); Lobith 816
(—9); Nijmegen 608 (—7); Arnhem 658
8); Eefde IJssel 153 (—3); Deventer
74 (+2); Monsin 5456 (+12); Borgharen
3860 60); Belfeld 1083 (—19); Grave
beneden de sluis 101 1).
AMSTERDAM Het Damrak heeft
gisteren de nieuwe beursweek met een
opgewekte stemming bij de opening in
gezet. Hierbij traden de Philipswaarden
en aandelen van Ommeren het meest op
de voorgrond. Ook AKU lag gunstig in
de markt. Verder was Unilever goed
prijshoudend, daarentegen stelde Kon
Olie wat teleur. De handel in de meeste
hoofdfondsen was begin beu2*s vrij le
vendig. Zwitserland had belangstelling
voor Philips en Unilever, waarvan Phi
lips het meest profiteerde. Dit fonds liep
op van 161.30 tot 161.70. Philips heeft
in Ierland een nieuw bedrijf geopend.
Later op de middag kreeg het geringe
aanbod in de Philipshoek de overhand
waardoor de koers inzakte tot 161.20,
tegen 161.10 als slotprijs van vrijdag.
Unilever verbeterde twintig cent tot
149.20. Kon Olie werd ex interim di
vidend 2.60 verhandeld op ca. 158.20,
tegen vrijdag als slotprijs 161.50 cum
dividend. AKU opende aan de vaste kant
op 483 (479) als gevolg van middenkoers-
vraag. Dit fonds daalde echter geduren
de de verdere beursduur tot 479 door
wat verkooporders die in een vrij lege
markt kwamen. Hoogovens vier punten
lager op 612. Het zag er vrijdagavond,
toen de koersen van de hoofdfondsen
daalden als gevolg van het incident in de
Golf van Tonkin, niet naar uit dat de in
ternationals gisteren zo goed weerstand
zouden bieden. De gemoederen bleken
echter reeds, ten aanzien van genoemd
incident, te zijn bekoeld.
Wall Street sloot vrijdag wat lager, ter
wijl de Nederlandse hoofdfondsen op de
New Yorkse beurs onveranderd in de
markt lagen.
De scheepvaartsector was gisteren, ge
durende de gehele beursduur, actief.
Aandelen van Ommeren werden zelfs in
een open hoek verhandeld. Het koersver
loop was nogal schommelend. Na een
opening op 270 (255) steeg de koers tot
274, om daarna in te zakken tot 267 als
gevolg van winstnemingen, waarna de
stukken de markt verlieten op ca. 270.
Vrijdag was van Ommeren reeds zeven
punten hoger verhandeld Dit op de gun
stige cijfers van deze maatschappij over
het eerste halfjaar van het lopende
boekjaar.
De aangekondigde 5%% converteerbare
obligaties a pari welke lening groot is
30,25 min. zullen er, aldus de beurs,
zeker in gaan.
Staatsleningen
Nederland 64 5
Nederland 64 5
Nederland 58 4»/i
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned
59 4>h
60/2 4'/.
59 4%
60 4%
61 4%
Ned Staff 47 3'/»
Ned 50/1-2 3V4
Ned 54/1-2 3%
Ned 55/1
Ned 55/2
Nederland 37 3
Ned Grootb 46 3
Ned Doll
Ned. Invest.
Indië S7a
8%
SV4
47 3
8
18/9
21/9
102A
101H
99%
99 T7,
95%
95%
9h%
95%
95%
94%
95%
93
92%
93
92%
63H
83%
«0 Ht
80H
83
83
82%
82%
87
87%
88
88%
87%
87%
90
97
96%
92%
92%
Bank en kredietwezen
B Ned Gem 57 6 102+g 102H
Id 301 58/59 41/. 94% 94%
Id 251 60/3-5 4'/. 95 94%
Cultures
A'dam Rubber 111% 111
HVA MUen ver 146V4 145%
Industriële ondernemingen
AiC.Ü
Deli WO t. cert
Hoogov n J .c.v.a
Philips Gem Bez
Unilever c.v.a.
Dortsche Petr
Dortsche Petr 7»/.
Kon Petr 120
478%
126.40
616
161
148.90
746%
746%
161.30
480%
126.50
610
161.10
148.70
741%
741
Scheepvaart en Luchtvaart
HAX. 105% 106
Java-China Pak 152 153
K.L.M f cert 67.5056.50
K.N.S.M n.b. 142% 145
Stv. MO Ned 134%
Ntevelt Goudr 100% 104
v. Ommeren c.v.a 255 270
18/9 21/9
Rotterd. Lloyd
Scheepv. Unie
Premlelenlngen
Alkmaar 50 2»/i
A'dam obi 51 2
137%
131%
2
2»/.
2»/.
54 2>/t
56 2
Id 56-1
Id 56-2
Id 56-3
Breda
Dordrecht
Eindhoven 54 2>/t
Enschede 54 2</i
's Gravh 52-1 21/»
Tdem 52-2 2»/
Rotterd 52-1 21/»
Tdem 52-2 2
Idem 57 2»/»
Utrecht 52 2V»
Z.-Holland 57 2'/.
Z.-Holland 59 2»/.
89
81
85%
86%
80
83
79%
89%
90%
100
88%
Converteerbare obligaties
A.K.U 11000 4%
Billiton 8
Gelder Zn
KLM subord 4%
Meelf N Bak 4%
Schok beton 31/»
Scholten Foxh 4'/»
Utermohlen
130%
9.9%
88%
184 b
124
Aand. tn belegg ml)en
Alg. Fonda, bezit
Converto 1-1 pb
HBBbel .dep J-2pb
Interbonds 1 pb
A'dam bel.mij f 5ü
Interunie 50
Nefo 150
Robeco 50
Unitaa 15o
Ver bez. 1894 t 50
Europaf 1 10 pb
1338
1093
875
728
161 50
206
112
235
505
138
542
139
133%
80%
88H
81%
86%
86
84 b
80%
79%
88%
89%
88%
87%
89
101
88%
88%
130%
95%
88%
1243/4
1340
1093
880
729
161 50
206
112
235
506
131 d
545
Bank, krediet, verzekering
A'damae Bank 388% 392%
Cultuurbank 23% 23%
18/9 21/9
Gron. Ind. Cr. B
Holl. Bank Unie
Kasassoclatle
Nat Ned cert.
Ned. Credlet B
Ned Handel Mij
Ned. Middenst. B
Ned. Overzee B
R'damse B
R.V.S. eert. d.
Slavenburg's B
172%
24494
142
800
215%
308
105.50
225
347%
759
203%
173%
245
141%
805
215
307%
105.50
225
350
750
203%
Industriële ondernemingen
AJb Heijn
Alg H mil Onr.G
Aime A'dam
Alg Norit Mij
AmsteJ br
A'dam Ballast Mi.i
A 'da m Droogd .Mi)
A'dam Rijtuig Wit
ANIEM nat bez
Beeren tricotfabr
Bensdorp Intern
Bergb Jurg f 250
Berkei's Patent
Blaauwhoed
BWdenst WW
Bols Lucas
Borsumij Wehry
Braatmaeh A'dam
Breda mach fabr
BrederoVer bedr
Brocades
Rronswerk
Buhrmann-Tetter
Bijenkorf
Calvé
Carps Garenfahr
Centr Suiker Mij
Cur Handel Mtj
Daalderop
Dagra
Demka Staalfabr
Dess. taptltfabr
Dikkers en Co.
Drie Hoefijzers
DJt.O.
DuyvtsJ*.
Emb»
En tb PlettertJ
Erdal MU
Excelsior
608
612
250 b
150
153
163
163.50
433
431
506
505%
145 V»
142%
310
306
64
633/4
123
122%
491
490
257
260
221
218
445
439%
136'
135%
1061
1060
70
73
73
251
245
729%
811
812
159%
159%
725
796
801
999%
996%
420
415
425
420 5
262
305
303
359
363
170
167
403%
270
271b
269
267
255
255%
251
252
719
717
234%
236%
18/9
21/9
Fittlngfabr.
136%
136
Fokker
364
367
Ford
950
950
Gazelle rijw.fabi
311
309
Gelder Papier
160
Gelder] .-Tielena
510
515
Geero fabr.
285 b
286 b
Geveke en Co.
720
723 b
Gist- es SplrJabr
314
312
Grinten v. d.
1014
1005
Gruyter en Zn 6*/»
143%
143 b
Hagemetfer Co
453
453
't Hart Instr.
161
160
Havenwerken
338
350 b
Heem van der
338%
344%
Heineken'8 blerb
Heybroek-Zeland
383
387
Hoek's mach .fabr
645
647
Holl. Kattenburg
114%
Holl. Beton Mil.
405
405
Holl ConstT w.
Hol) Melksuiker
266
264%
Homburg
440
440 b
Hoogenbosch sch
330
332
Hooimeyer St Zn
149
149
In dols
455
458
rng Bur. Bouwn
173
172%
Tnternatio
288
2 88
Int gew betonb
451
451
Inventum
455 x
454%
Jongeneel houth
404
404
Kemo
790
790
Kempen Begeet
139%
Key houthandel
KJedlngind Smit*
215 b
Kiene Sulkerw
255
252
Kon Paplerfabr.
285
283
Kon Zout Ketjen
905%
905
Korenschoof
Koudys voed.
213
208
Kromhout mot.
132
130%
Kon Ver. Tapijt
530
527
Leeuw. Papier
278
280 x
Leldse Wolsp.
454
452
Llndeteves
147
148
Macintosh
Meel Ned Bakk
489
485
Mees '63
231%
234
Menko
131
Meteoor Beton
255
255
Misset Ultg. MU
503
503
Mots
448
Muller «n Co.
287
286
MUnbouwk. werk
NaardeD Ch.fabr
Nedap
Ned. Dok Mij.
N. exp. pap-fabr
Ned. Kabelfabr.
Ned. Melkunie
Ned. Scheepsb.Mlj
Nelle wed. v.
Netam
Nijverdal-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Palemb Ind Mij
Pal the
Phillips cumpr
Pietersen auto's
Reesfnk an Co
Reineveld mach.
Riva
Rott Droogd Mij
Ruhaak en Co.
Rijnstaal
Schev expl Mij
Schokbeton
Scholten Karton
SchoJten Foxho)
Simon de Wit
Simon's emb.fabi
Smit transf
Spaarnestad
Stokvis ff- Zn
Stoomsp Twenthe
Swaay van
Tabak Pht) c.v.
Thomas en Drijver
Thomsen v bedr
Twe. Overz Hand
Udenhout Steenf
Unilever 7*7»
Idem
Idem 4Vi
Utermohlen
Utr. asfaltfabr.
VarossJeau
Veen end Stm^p.
Ver. Blikfabr.
Ver. Glasfab- n.b
Ver. Mach.fabr,
Ver. Touwfabr.
Pette winkel
Vezelverwerking
18/9 21/9
400 b 400 b
530 534
142 150
218
362
287
1103/4
234
314%
179
399%
382
117
108%
118
219
362
290
110
234%
314%
400
382
117
108
57 10
117
183 183
175'i 176
336
271
123
107
270
343
535
335(4
270
121H
10fiV4
270
341
531
750 b 755
150 b 150 b
234 233
885 890
203 202
81 80
199% 200
,7^ 710
917 318
99 99
208% 208%
13& 138
116%
79% d
449
117
81
449
298
272
197
404
366
163
285
272
193
410
368
162
18 '9 21/9
Vihamö
VUssingen katoen
Vredesteln rub
VuJcaansoord
Walvisvaart
Wemmk's Beton
Wessanen
Wilt Feyenoord
Wit's textiel
Wyers Ind H
Zaalberg
Zeeuwse Con f eet
Zwanenberg-Org
Zwltsal
165
233
245%
124
65%
220
440
195
206
519
119
344%
974
170%
233%
242
123
65%
220
441
202
204%
520
119%
344
975
MlJnbonw en petroleum
Alg Expl Mü.
Billiton le rubT.
Billiton 2e rabr
Kon Petr 1 f 20
Idem 5 d t 20
Moeara En lm
ld eert opr l/io
Id. 1 wtnsrtbew.
Id. 4 winstbew
Oost-Borneo Mij
Scheepvaart
Furnesa
Oostzee
44.50
44 50
534
445 441
161 158.20 d
161 50157.80 d
1930 b
2950 296250
3225 3225
80
456
94%
Dollarfondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
Genera) Electric
General Motors
Proct. and Gamble 81%" b
Republic Stee) 51 v,
Shell OO 401/
U.S Stee) 63y.
54%
42,»,
88%
100%
80
460
95
54
42%
87
99%
51%
49%
63 d
b bieden
tredaan en bieden
3 gedaan en laten
x laten
dsn dividend
ex claim