'sWerelds eerste straalvliegtuig leverde Duitsers geen nut op NILLMIJ DRUKKERIJ ONTSLAAT PERSONEEL Felle kritiek van C.B.T. op tuinbouwschap sers 100T... VOOR ERICH WARSITS GEEN HELDENROE Top- )-blunder zette HE-178 buiten spel e Band Sociale voorzieningen? Prachtig! maar levensverzekering blijft nodig! VOOR AL UW VERZEKERINGEN Amsterdamse Effectenbeurs REACTIEMOTOR Betalingsbalans miljard minder 114 miljoen baby's geboren vorig jaar GEEN STEUN Faillissementen Van der WEIFF HUMT EEG-commissie tegen kartels TER ZAKE—i Samenvoeging dochters Wm H. Muller Co. HANDEL MET BUITENLAND GESTEGEN MARKTEN WATERSTANDEN 293 11 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 22 SEPTEMBER 1964 (Van onze luchtvaartmedewerker) Jnvlieger Erich Warsits gespte zich vast in het nauwe cockpitje, sloot de kap boven zijn hoofd en taxiede weg naar het begin van de startbaan. Vijf minuten later gaf hij vol gas, nam zijn aanloop en kwam van de grond los. Hij ging stijgen, draaide enige ronden om het vliegveld en maakte zich toen gereed voor de landing. Hij zweefde het vliegveld binnen en bonkte weliswaar onzacht tegen de grond, maar toch kon hij na afloop van zijn vlucht tal van handen drukken en gelukwensen in ontvangst nemen. Hij had maar een kwartier gevlo gen, maar toch was deze vlucht met een nieuw vliegtuig een gebeur tenis van historische betekenis. Want het vliegtuig van Warsits had geen propeller, de kleine schouderdekker had voor in de romp een groot gat en achteraan, voorbij de staartvlakken, eindigde dë romp in een kleiner gat. Dit vliegtuig was de Heinkel HE-178, het eerste straalvliegtuig ter wereld en de kalender stond die dag op 27 augus tus 1939. werd zelfs de zuigermotor met_ schroef Nu was propaganda maken voor hun eigen zaak de Duitsers destijds wel toe vertrouwd, maar toch stonden er de vol gende dag geen grote koppen in de we reldpers over deze vlucht. Er was trou wens geen enkele journalist en geen en kele fotograaf bij aanwezig geweest, al leen een groep ingewijden had de histo rische gebeurtenis gadegeslagen. Vlieg- tuig-ontWikkelingswerk geschiedde in die jaren in Duitsland in het diepste geheim en de buitenwereld had er geen idee van wat er in de diverse fabrieken werd uit gebroed, hoewel zij dat later dubbel en dwars zou ervaren. Ook het straalvlieg tuig van Heinkel was een topgeheim en aan het bestaan ervan mocht dan ook niet de minste ruchtbaarheid worden ge geven. Voor Erich Warsits had dat on plezierige complicaties, er konden met het nieuwe vliegtuig geen taxiproeven worden genomen en ook het opslepen van het vliegtuig achter een ander toestel om de vliegeigenschappen met afgezette mo tor te onderzoeken moest achterwege blijven. Bvendien had men een zo goed als onbeproefde motor in het vliegtuig moeten inbouwen omdat de eigenlijke motor, die onder een schroefvliegtuig was bevestigd om in de lucht te worden be proefd, bij een onfortuinlijke landing grondig vernield was. Het gevolg was dat Warsits op de 27ste augustus 1939 nu 25 jaar geleden zonder enige vooraf gaande beproevingen ineens met zijn vliegtuig de lucht in moest en daar was zeker moed voor nodig. |~»e hele geschiedenis rondom het eerste Duitse straalvliegtuig was eigenlijk al drie jaar eerder begonnen. Toen in het begin van 1936 de pas afgestudeerde technicus Pabst von Ohain bij Heinkel in dienst trad bracht hij onder zijn arm een map met tekeningen en berekeningen mee met betrekking tot een zogenaamde reactiemotor, die hij had ontworpen. Hij gaf de map aan zijn werkgevers ter in zage en wat die onder ogen kregen moet echt wel iets bijzonders geweest zijn, want zij gingen direct aan het werk om de ideeën van Von Ohain tot uitvoering te brengen. Een jaar later liep de eerste motor op de proefbank maar hij leverde slechts 250 kg stuwkracht, veel te weinig voor de voortstuwing van een vliegtuig. Maar een latere uitvoering bracht het al tot 500 kg en omdat men deze motor ook in de lucht wilde beproeven werd hij onder een eenmotorig Heinkel HE-118 schroefvliegtuig bevestigd. Toen men er mee ging vliegen bleek al gauw dat de motor in de lucht meer stuwkracht lever de dan op de proefbank; enkele malen DEN HAAG. In een overzicht, ver- streeks aan de Staten-Generaal, heeft de minister van Financiën vandaag medege deeld, dat de Nederlandse betalingsbalans in de eerste helft van dit jaar ruim een miljard gulden is achteruitgegaan in ver gelijking met het eerste halfjaar van '63. De lopende rekening van de betalings balans geeft, volgens de gegevens van de Nederlandsche Bank, in het tweede kwartaal van 1964 op kasbasis een tekort van 596 min., na een tekort van 299 min. in het eerste kwartaal. In 1933 was er nog een overschot van 250 min. in het eerste kwartaal en een tekort van slechts 58 min. in het tweede kwartaal. De achteruitgang in het eerste halfjaar ten opzichte van de overeenkomstige periode van 1963 bedraagt dientengevolge 1.087 min. ongeveer gelijk verdeeld over beide kwartalen. De achteruitgang in de verslagperiode ten opzichte van het tweede kwartaal 1963 komt praktisch ge heel voor rekening van het goederenver keer. (Advertentie) als r-"+ 'tjonge moet zijn! stilgezet en vloog het vliegtuig alleen met de straalmotor. Intussen was er een tweede motor ge bouwd die als reserve dienst deed en al leen enkele uren op de proefbank had gelopen toen een onverwachte gebeur tenis hem voorbestemde voor een histo rische vlucht. Dat was toen, zoals hier boven al is gezegd, de motor onder de Heinkel-118 bij een onfortuinlijke landing sneuvelde. De nog maar weinig beproef de reservemotor werd toen in de Heinkel HE-178 ingebouwd en maakte de eerste vlucht mogelijk. Er werden na de 27ste augustus nog verscheidene andere vluchten met de HE-178 gemaakt en alles bleef goed gaan. Toch had de fabriek intussen een tweede vliegtuig gebouwd om als reserve te dienen als het eerste toestel verloren zou gaan. Dit vliegtuig stond nu, geheel afge bouwd maar zonder motor, in de hangar van het fabrieksvliegveld van Kostock, vanwaar het eerste toestel zijn proef vluchten maakte. Heinkel en de zijnen hadden grote ver wachtingen van dit nieuwe, revolutionai re vliegtuig. De HE-178 met zijn metalen romp en houten vleugels en staartvlak ken was nog maar een proeftoestel. Maar er zou gemakkelijk een gevechtsvliegtuig uit kunnen worden ontwikkeld. Een vliegtuig dat dan zeker in 1943 van de WASHINGTON. Het Ameri kaanse „Population reference bureau inc." heeft cijfers over de toename van de wereldbevolking bekendge maakt over 1963. Vorig jaar werden volgens dit par ticuliere bureau, dat zich op weten schappelijke wijze op onderwijs en bevolkingsvraagstukken heeft toege legd over de wereld gerekend, 144 miljoen baby's geboren. Trekt men hier de 83 miljoen men sen af die datzelfde jaar zijn over leden dan blijkt dat de wereldbevol king met 61 miljoen zielen is toege nomen. Op 1 juli 1963 bedroeg de wereld bevolking 3,18 miljard mensen. Het bureau verwacht dat tegen het jaar 2050 de 4 miljard zal zijn bereikt. Volgens het bui*eau „is er iets zeer tragisch aan deze situatie omdat de meeste geboorten juist in die gebieden voorkomen waar de levensomstandg- heden het laagste liggen, de levens verwachtingen de laatste jaren het meest zijn toegenomen en waar het minste begrip heerst inzake het effect van de bevolkingsgroei". produktielijn zou kunnen komen en dan de Duitse jachteskaders een wapen in handen zou geven waarmee zij hun te genstanders verre de baas konden blij ven. De Engelsen waren er immers nog lang niet aan toe. Hun eerste straalvliegtuig, de Pio neer, vloog pas in mei 1941 en de direct daarna in produktie genomen Gloster Meteor kwam pas eind 1944 in dienst en toen nog maar in kleine aantallen. jyjaar toen maakten de Duitsers een fout, die hen duur te staan zou ko men. De hoge ambtenaren van 't Reichs- luftfahrtministerium, die het wat de ont wikkeling en produktie van vliegtuigen betreft voor het zeggen hadden, zagen niets in Heinkels straalvliegtuig. Ook niet toen zij op 1 november 1939 op het vliegveld Rostock een overtuigende de monstratie met dit vliegtuig zagen. Er kon aan dit project geen officiële steun worden gegeven, zo zeiden zü, Duitsland moest zich concentreren op de massa- produktie van maar een paar vliegtuig typen die voor het winnen van de oorlog noodzakelijk waren. Bovendien hadden bommenwerpers, bestemd om de vijand in eigen huis op te zoeken en aan te val len, daarbij de voorrang, jachtvliegtuigen waren minder nodig, want vijandelijke luchtaanvallen op Duits gebied waren zo goed als uitgesloten en er was dus ook geen sterke verdediging tegen nodig. Later zouden de Duitsers door schade en schande wel anders leren, maar toen was het te laat. Nu betekende hun on begrijpelijke beslissing bet einde van de Heinkel HE-178. Zonder goedkeuring van de overheid durfde Heinkel het niet aan om er nog verder tijd en geld aan te spenderen. Weldra stonden dan ook beide toestellen naast elkaar werkeloos in een hoek van de fabriek waar zich naarmate de oorlog vorderde een steeds dikkere stoflaag op hun vleugels neervleide. Toen kwam er tegen het eind van de oorlog 'n geallieerde luchtaanval op de fabrieks gebouwen op het vliegveld Rostock, een aanval die bijna geen steen op de andere liet. Toen men later het puin opruimde vond men eronder de verpletterde resten van wat eens de twee eerste straal vliegtuigen ter wereld waren. Het straalvliegtuig is er toch gekomen, ook in Duitsland. Het is nu, een kwart eeuw later, uitgegroeid tot een formida bel wapen meer dan dubbel zo snel als 't geluid en dat hoog aan het blauwe uit spansel, diep in de stratosfeer, zijn witte condensstrepen trekt. Het is ook uitge groeid tot grote viermotorige verkeers vliegtuigen die in enkele uren tijds meer dan honderd mensen tegelijk over de Atlantische Oceaan brengen. Een nu ko men er ook kleine, snelle directievlieg tuigen met straalmotoren die de gehaas te zakenman in een minimum van tijd van de ene bespreking naar de andere vliegen. Er is in een kwart eeuw tijd veel ver anderd in de wereld. Nazi-Duitsland werd verslagen en er ontstond een nieuw, ver deeld Duitsland waarvan het westelijk deel nu als NAVO-partner aan onze zijde staat maar op luchtvaargebied spelen de Duitsers nu nog maar een bescheiden rol. Engelsen, Amerikanen, Russen en Fran sen en ook anderen hebben het straal vliegtuig ontwikkeld tot wat het nu is. Uitgesproken: P. van der Hammen, handelaar in naaimachinenaalden en -on derdelen, Thorbeckelaan 57, Waalwijk. Cur. mr. Hoek te Waalwijk. S. G. M. Dingemans, Averuitstr. 13, Waalwijk. Cur. mr. W. Knitel, Kruisstraat 45, 's-Hertogenbosch. (Advertentie) Postbus 446, Amsterdam-C Telefoon: 020-222035' i Beursoverzfchi no. 361 I.Spaarnestad 2. Brocades BRUSSEL De commissie van de Europese Economische Gemeenschap heeft voor de eerste maal aan een aantal ondernemingen binnen de gemeenschap pelijke markt medegedeeld, dat zij op grond van een voorlopig onderzoek van mening is, dat bepaalde door deze onder nemingen aangemelde kartelafspraken niet verenigbaar zijn met artikel 85 van het EEG verdrag en dat eveneens een vrijstelling krachtens lid 3 van dit artikel niet gerechtvaardigd is. Deze mededeling heeft tot gevolg dat de commissie op grond van verordening no. 17 bij beschikking geldboeten kan opleggen voor de handelingen, die de betrokkenen voortaan in het kader van deze aangemelde kartels verrichten. De leden van het kartel genieten derhalve niet langer van de uitzonderingsbepaling inzake de oplegging van geldboeten, die verordening no. 17 voor de hierboven- bedoelde handelingen voorziet. Krantenconcentratie GRONINGEN De n.v. drukkerij Jan Haan in Groningen heeft veertien man technisch personeel ontslag aangezegd per 1 januari 1965. Dit ontslag wordt veroorzaakt doordat een grote order, het drukken van de Nieuwe Provinciale Groninger Courant en de Nieuwe Drentsche Courant, wordt opgeheven. Deze bladen zullen opgeno men worden in het protestants-christe* lijke dagblad „Trouw". TOT HEIDEN is ongeveer 95% van het uitstaande aandelenkapitaal van Stad houderslaan n.v. bij de Westlandsche Hy potheekbank n.v. ten verkoop aange meld. Zoals bekend heeft de Westland sche hypotheekbank een bod op de aan delen Stadhouderslaan uitgebracht van 975 procent. DE BUITENGEWONE aandeelhouders vergadering van de Amsterdamsche Bank n.v. heeft haar goedkeuring gehecht aan de voorgestelde statutenwijziging, aan de fusie-overeenkomst met de Rotterdam- sche Bank n.v. en aan de bestuursveran- deringen. D7 NEDERLANDSCHE Bank heeft be sloten het kasreservepercentage voor de periode van 22 september tot en met 21 oktober 1964 onveranderd vast te stel len op 0. (Advertentie) (Van onze correspondent) KAPELLE Het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen, de machtige af zetorganisatie van de Nederlandse tuin bouw waarbij vrijwel alle veilingen van ons land zijn aangesloten, heeft ernstige kritiek op de handelwijze van het Prp- duktschap voor Groenten en Fruit. Hieraan is uiting gegeven in een scherp gesteld hoofdartikel in het jongste num mer van „Groenten en Fruit", het offi cieel orgaan van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen. Aanleiding hiertoe vormen een tweetal besluiten van het produktschap die vorige week zijn genomen te weten het wederom met twee jaar verlengen van de Tuinbouwafzetverordening waarin m. het verplicht veilen van groenten en fruit is geregeld en het afwijzen van een verzoek van de veilingen om de fust- huur voor de handel te mogen verhogen. Hierdoor is in het toch reeds sterk ge daalde aanzien van dit P.B.O. orgaan opnieuw een ernstige deuk bezorgd zo zegt het Centraal Bureau van veilingen, dat het niet minder dan een uitwas van de P.B.O. noemt dat juist het veiling wezen, dank zij een door derden kramp achtig in standgehouden en overbodige verordening aan alle kanten zoveel mo gelijk aan banden wordt gelegd. Het niet toestaan door blinde onwil van een re delijke verhoging van de fusthuur wordt een grove inconsequentie genoemd. Op grond van zijn bevoegdheden heeft het Produktschap voor Groenten en Fruit gemeend de fusthuren van de veilingen in een verordening te moeten vastleggen en op grond hiervan had het Centraal Bureau van veilingen verwacht dat het ook de integrale verantwoordelijkheid hiervoor aanvaard zou hebben. De fusttarieven die thans nog worden berekend zijn resp. reeds negen, twaalf en negentien jaar oud. Reeds in 1958 heb ben de veilingen geprobeerd te komen tot een verhoging van de fusthuren maar ook toen ging het niet door. Onder druk van de inmiddels buiten iedere verhou ding gestegen exploitatiekosten van het veilingfust is nu opnieuw getracht tot een verhoging te komen en weer is het af gestemd in de vergadering van het P.B.O. orgaan. Tuinbouwafzetverordening Niet minder heftig is de kritiek van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilin gen op het wederom verlengen van de tuinbouwafzetverordening. Hierin is de publiekrechtelijke veilingplicht geregeld. Deze dateert reeds van 1933 toen ze nodig was voor de uitvoering van crisismaat regelen in de tuinbouw. In de oorlog vervulde deze regeling een taak bij de voedselvoorziening en ook was ze nog van betekenis bij de exportontwikkeling in de na-oorlogse jaren. Thans echter kan volgens het C.B. van veilingen door de ontwikkeling van het DEN HAAG Teneinde tot een meer doelmatige bedrijfsvoering en een be tere service aan de relaties te komen zullen met ingang van 1 oktober 1964 de activiteiten van Wm H. Muller en Co's stuwadoorsmaatschappij n.v. en de n.v. stuwadoorsmaatschappij Progress te Rotterdam, welke vennootschappen vol ledige dochtermaatschappijen zijn van Wm H. Muller en co's stuwadoorsmaat- mengevoegd, zo deelt de directie mede. Deze samenvoeging zal geschieden door de overneming van de activiteiten van Wm Muller en co's stuwadoors maat schappij n.v. door de n.v. stuwadoors maatschappij Progress, waarvan de naam zal worden gewijzigd in n.v. stuwadoors maatschappij „Muller-Progress". NABEURSKOERSEN Telefonisch avondverkeer AKU Hoogovens Kon. Olie 158.40 —158.50, Philips 161.20—162.00 gl, Unilever 149.00. internationale handelsverkeer geen posi tieve waarde meer worden toegekend aan de Tuinbouwafzetverordening. De ontwikkeling van de veilingen wordt door deze verordening duidelijk geremd zo wordt verder gesteld en ge zegd, dat door het vasthouden hieraan door het Produktschap voor Groenten en Fruit bemoeizucht plaats vindt onder het mom van verantwoordelijkheid. DEN HAAG De waarde van de Nederlandse buitenlandse handel is in het le halfjaar 1964 bijzonder sterk toe genomen, n.l. met 20 Deze ontwikke ling hangt ten nauwste samen met de heersende hoogconjunctuur in Neder land zowel als in andere landen, met name in West-Europa. Als gevolg van de sterkere stijging van de binnenlandse bestedingen dan van de produktie, over trof de toeneming van de invoer die van de uitvoer in aanzienlijke mate. Het deel van de invoer, dat door de uitvoer werd gedekt (dekkingspercen tage) verminderde dan ook van 83 in de eerste helft van 1963 tot 78 in het overeenkomstige tijdvak van 1964. In geld uitgedrukt kwam dit neer op een verslechtering van de handelsbalans met meer dan 1 miljard. Het negatief saldo op de handelsbalans steeg n.l. van 1,7 miljard in het eerste halfjaar van 1963 tot 2,8 miljard in de eerste helft van 1964. Voor het grootste deel is deze ver slechtering van de handelsbalans het ge volg van de sterk gestegen import van industriële goederen, doch de daling van het export-surplus van landbouwproduk- ten was in dit geval ook niet zonder be tekenis. Deze laatste hield o.m. verband met gestegen invoerprijzen en een reac tie op het hoge uitvoerniveau van een jaar geleden. De ruilvoet met het buitenland sedert het le halfjaar 1963 met 1 2 verslechterd. Het prijspeil van de totale invoer lag in het eerste halfjaar van 1964 3,5 boven dat van de eerste helft van 1963. Het exportprijspeil steeg met 2 De invoer is in de verslagperiode naar waarde met niet minder dan 24 ge stegen, naar volume was de toeneming ca 20 In de agrarische sector traden grote hoe veelheidsstijgingen op bij vee en vlees (+100%), melkprodukten (+200 en koffie (+45%). Bij de industriële eindprodukten was vooral de expansie van de invoervraag naar duurzame consumptiegoederen (w.o. auto's en textiel) van betekenis. Het aandeel van de E.E.G.-landen in de Nederlandse invoer is verder ver groot. Speciaal vermelding verdient de opleving van de import uit Indonesië, welke in de verslagperiode 1 van de totale invoer vormde (o.m. aardolie- produkten, tinerts, rubber, palmolie). De Nederlandse uitvoer is in het le halfjaar 1964 naar waarde met bijna 16 en naar hoeveelheid met ca 14 toegenomen. Dode door kolendamp GRONINGEN. De 42-jarige machi- nezetter J. Kracht uit Uithuizen is in zijn woning het slachtoffer geworden van kolendampvergiftiging. Toen de man zondagmorgen de kachel repareerde is hij bewusteloos geraakt. Zijn echtgenote, gewaarschuwd door het oudste dochter tje, vond hem in de kamer levenloos op de grond. BERGEN OP ZOOM, 21 september Goudreinet 16—23, perziken 16—88, J. Grieve 32—43. sterappel 27—36, Br, Hardy 3242, St.-Remy 18—22, Transparant 10— 13, ananasmeloenen 43107, netmeloenen 3696, sla 413, spinazie 726, andijvie 817, prei 1429, bloemkool 1242, rodekool 815. witte kool 9—17, sav.- kool 1226, selderie 451, snijbonen 42 132, dubb. bonen 3062, waspeen 12 23, bospeen 2226, tomaten binnenland 150—207, uien 715, St. prinses 83107. kroten 1013. BREDA, 21 sept. And. 8-12, bl.kool A 40-50 B 25-30 C 12-15, boerenkool 6-8, snijbonen 80-110, dubb. bonen 40-50, spek- bonen 30-45, pronkbonen 20-30, platglas komk. 24-40, kroten A 12-16 B 6-8, r.kool 10-15, sav.kool gr. 10-14, w.kool 8-15, bospeen 20-30, postelein 30, prei 13-18, seld. bos 3-5, knolseld. A 12-20, sla I 10- 15, II 4-6, spin. 8-15, spruiten 40-110, to maten per bakje 6 kg A 635-646 B 591 C 591 CC 283, peterselie bos 6-10, was peen Al 12-18. DRUNEN, 21 september Appelen 8— 36 peren 654, meloenen 15108, perzi ken 3—6, andijvie 8—13, bloemkool 11— 56, dubb. bonen 25—85, mentorbonen 28— 79. stoktros 40—107, pronkbonen 20—25, snijbonen 25—125, spekbonen 22—55, bos peen 13—30, knolrapen 11—14, knolselde- rie 316, komkommers 1051 per stuk, 1035 per kg, boerenkool 14—22, rode kool 7—16, sav.kool 618, witte kool 5— 16, kroten 8—16, peterselie 26, prei li 20, bosselderie 28, sla 415, spinazie 11—32, spruiten geschoond 30—105, on- geschoond 25—77, tomaten kas 25—112, uien 8—22, waspeen 10—24, wortelen 4— 13. KAPELLE, 21 september Industrie en exportveiling: Bramen in kratten var; 4 kg voor de industrie II 81; 111 ai. Appels en peren: Beurre Hardy I 75 53, I 70 55; I 65 52; I 60 44-45; II 75 47, II 70 50: II 65 4850; II 60 44; lid 55 30, lid 50 9,50; III grof 34; III:fijn 12; Cot; ference I 70 31; I 65 29; I 60 26.50—26.60, I 55 20.70; II 70 29; II 65 26.80—26.70; II 60 23.6024.90; II 55 18.60—20.05; lid 6.608.20; III grof 16.40—17.70; III fijn 6 206.40; Bonne Louise d'Avranches I 65 47; I 60 46; I 55 39; I 50 30; II 65 42; II 60 43; II 55 37; II d 11; III grof 25, III fijn 7 Cox's Orange Pippin I 80 45, I 75 38—42; I 70 39.40—43.20: I 65 36.20— 39,20; I 60 24.40—28.10; I 55 12—13; II 80 39; II 75 35—38; II 70 35; II 6a 29- 33; II 60 19; II 55 11; lid 8; III grof 14.50—16.70; III fijn 8.50; Bramley Seedling II 80 15; II 70 15: Hd 9; III grof 9; James Grieve I 80 26; I 75 23— 25; I 70 26; I 65 23; II 65 19—20; Hd 10; III fijn 6. Legipont 1,75'36; I 70 37; I 65 35; I 60 28—29; I 55 22; II 70 30 II 65 31; II 60 20; II 55 11; lid 7.50; III grof 20; III fijn 8.50; Maagdepeer I 70 14; I 65 15; I 60 14; II 65 14; II 60 13; II 55 7.50; I 55 9.50; III grof 6; III fun en lid doordraai; Herzogin Elsa I 75 18; I 70 14; I 65 14; I 60 13; lid ;IIIfi)ri doordraai; James Grieve Hired II 70 19 Margriet Marlilat II 70 16; II 65>16II 60 15. President Louitreuille I 65 12; I 6U 10; Ellisons Orange II 70 14; II 6a 15, I Id 10; Triumphe de Vienne II 75 41; II 70 47' III grof 2540; Jack Lebel II 7o 13; II 65 13; III grof 11. Beurre Lebnm II 65 20; II 60 21; II 55 16; lid 6.50; III fijn doordraai; Bonne Louise rijp 1 66 48; I 60 46; I 55 40; I 50 29. Geplukte kroetappels 8.50; val appels 7.40; v+ goudrenet 7.80; val sterappel 6. Prui men: Warwick Droper II 1822; grof 26—73; fabr. 8—16. Bramen per doos van 250 gram II 37—53; Blauwe druiven I 165—171. Groene noten per kg 50—52. Aardbeien per doos van 250 gram I 112; II 86—89. Aardappelen II 8. Groente veiling: kropsla II; kassnijbonen II 98; afw. 42; witlof 52—86; prei 31—38; an dijvie 9.50—16; zilveruien 2238; dub bele prins.bonen 7074; rodekool 8.50; savooiekool geel 8, idem groen 17; bloemkool 1235. ROTTEIRDAM, 21 september Totale aanvoer 1699: Vette koeien en ossen 1071; Varkens 628. Prijzen le kwal. 2e kwal. 3e kwal. Vette koeien 390-420; 355-375; 335-355; (allen in ets. per kg); Varkens 200; 198; 195; (in ets. per kg). Aanvoer; Handel; Prijzen. Vette koeien iets minder kalm eerste kwaliteit vooral niet hog'er en 3e kwal. niet geheel prijsh., enkele prima s boven notering, worstkoeien 315-335 per kg; Varkens (levend gewi.) even meer tamelijk lager, vooral bij afloop. Prima vleesvarkens boven notering slachtzeugen 150-155 per kg. TERNEUZEN, 21 sept. Groenten: Per 100 st. in centen: Sla II 4,408. Per stuk in centen: Bloemkool A II 3150; B II 20 afw. 14; Groene komkommers 1017; Witte komkommers 12; Meloe nen I 69 II 30. Per bos in centen: Kro ten 19. Per kg in centen: Bevelanders II 12,40; Bintjes bonken 1515,10 I 11,80 12; Andijvie 19—28; Stoksnijboncn I 1.20—1,25 II 61—80 III 30—32; Pr.bonen II 33—76; Saxa II 84—88; Sabo I 94; Rodekool 716; Sav.kool 1025; Witte- kool 1122; Waspeen 1012; Prei 32 40; Knolselderie 13; Spinazie I 47 II 33 35; Spruiten A II 3841; Tomaten A 41—52 B 40—55 C 25—38; Uien 20—25. Appelen: Cox's Orange I maat 85 40— 41, 80 41—43, 75 40—44, 70 39—41, 65 40. 60 28—29; II 80 34. 75 33—34, 70 30, 65 22. 60 11—12; III grof 11—13 James Grieve I maat 75 2224, 70 2122, 65 17—19, II 85 18, 80 18—19, 75 17—20, 70 16—17, 65 15—16, III grof 18—21. Peren: Br. Hardy II maat 85 36—38, 80 42—44. 75 46—50. 70 49—50, 65 43—45. 60 37—38; III grof 2426; III fijn 615. Conference I 70 32. 65 31—32, 60 27—32, 55 20—21; III grof 1519; III fijn 610. Bonne Louise I 70 46. 65 46. 60 44, 55 34,50 22— 24; III grof 2628; III fijn 6. Légipont III grof 14; Williams II 75 27, 65 20. Konstanz 306 (onv.); Rheinfelden 200 3); Ottenheim 234 11); Straatsburg 172 12); Maxau 358 (onv.); Plochingen 98 (onv.); Mannheim 181 5); Stein- bach 112 (+3); Mainz 180 2); Bingen 107 (—7); Kaub 107 (—8); Trier 218 (—10); Koblenz 115 (—1); Keulen 66 (+4); Ruhrort 230 (+4); Lobith 816 (—9); Nijmegen 608 (—7); Arnhem 658 8); Eefde IJssel 153 (—3); Deventer 74 (+2); Monsin 5456 (+12); Borgharen 3860 60); Belfeld 1083 (—19); Grave beneden de sluis 101 1). AMSTERDAM Het Damrak heeft gisteren de nieuwe beursweek met een opgewekte stemming bij de opening in gezet. Hierbij traden de Philipswaarden en aandelen van Ommeren het meest op de voorgrond. Ook AKU lag gunstig in de markt. Verder was Unilever goed prijshoudend, daarentegen stelde Kon Olie wat teleur. De handel in de meeste hoofdfondsen was begin beu2*s vrij le vendig. Zwitserland had belangstelling voor Philips en Unilever, waarvan Phi lips het meest profiteerde. Dit fonds liep op van 161.30 tot 161.70. Philips heeft in Ierland een nieuw bedrijf geopend. Later op de middag kreeg het geringe aanbod in de Philipshoek de overhand waardoor de koers inzakte tot 161.20, tegen 161.10 als slotprijs van vrijdag. Unilever verbeterde twintig cent tot 149.20. Kon Olie werd ex interim di vidend 2.60 verhandeld op ca. 158.20, tegen vrijdag als slotprijs 161.50 cum dividend. AKU opende aan de vaste kant op 483 (479) als gevolg van middenkoers- vraag. Dit fonds daalde echter geduren de de verdere beursduur tot 479 door wat verkooporders die in een vrij lege markt kwamen. Hoogovens vier punten lager op 612. Het zag er vrijdagavond, toen de koersen van de hoofdfondsen daalden als gevolg van het incident in de Golf van Tonkin, niet naar uit dat de in ternationals gisteren zo goed weerstand zouden bieden. De gemoederen bleken echter reeds, ten aanzien van genoemd incident, te zijn bekoeld. Wall Street sloot vrijdag wat lager, ter wijl de Nederlandse hoofdfondsen op de New Yorkse beurs onveranderd in de markt lagen. De scheepvaartsector was gisteren, ge durende de gehele beursduur, actief. Aandelen van Ommeren werden zelfs in een open hoek verhandeld. Het koersver loop was nogal schommelend. Na een opening op 270 (255) steeg de koers tot 274, om daarna in te zakken tot 267 als gevolg van winstnemingen, waarna de stukken de markt verlieten op ca. 270. Vrijdag was van Ommeren reeds zeven punten hoger verhandeld Dit op de gun stige cijfers van deze maatschappij over het eerste halfjaar van het lopende boekjaar. De aangekondigde 5%% converteerbare obligaties a pari welke lening groot is 30,25 min. zullen er, aldus de beurs, zeker in gaan. Staatsleningen Nederland 64 5 Nederland 64 5 Nederland 58 4»/i Ned. Ned. Ned. Ned. Ned 59 4>h 60/2 4'/. 59 4% 60 4% 61 4% Ned Staff 47 3'/» Ned 50/1-2 3V4 Ned 54/1-2 3% Ned 55/1 Ned 55/2 Nederland 37 3 Ned Grootb 46 3 Ned Doll Ned. Invest. Indië S7a 8% SV4 47 3 8 18/9 21/9 102A 101H 99% 99 T7, 95% 95% 9h% 95% 95% 94% 95% 93 92% 93 92% 63H 83% «0 Ht 80H 83 83 82% 82% 87 87% 88 88% 87% 87% 90 97 96% 92% 92% Bank en kredietwezen B Ned Gem 57 6 102+g 102H Id 301 58/59 41/. 94% 94% Id 251 60/3-5 4'/. 95 94% Cultures A'dam Rubber 111% 111 HVA MUen ver 146V4 145% Industriële ondernemingen AiC.Ü Deli WO t. cert Hoogov n J .c.v.a Philips Gem Bez Unilever c.v.a. Dortsche Petr Dortsche Petr 7»/. Kon Petr 120 478% 126.40 616 161 148.90 746% 746% 161.30 480% 126.50 610 161.10 148.70 741% 741 Scheepvaart en Luchtvaart HAX. 105% 106 Java-China Pak 152 153 K.L.M f cert 67.5056.50 K.N.S.M n.b. 142% 145 Stv. MO Ned 134% Ntevelt Goudr 100% 104 v. Ommeren c.v.a 255 270 18/9 21/9 Rotterd. Lloyd Scheepv. Unie Premlelenlngen Alkmaar 50 2»/i A'dam obi 51 2 137% 131% 2 2»/. 2»/. 54 2>/t 56 2 Id 56-1 Id 56-2 Id 56-3 Breda Dordrecht Eindhoven 54 2>/t Enschede 54 2</i 's Gravh 52-1 21/» Tdem 52-2 2»/ Rotterd 52-1 21/» Tdem 52-2 2 Idem 57 2»/» Utrecht 52 2V» Z.-Holland 57 2'/. Z.-Holland 59 2»/. 89 81 85% 86% 80 83 79% 89% 90% 100 88% Converteerbare obligaties A.K.U 11000 4% Billiton 8 Gelder Zn KLM subord 4% Meelf N Bak 4% Schok beton 31/» Scholten Foxh 4'/» Utermohlen 130% 9.9% 88% 184 b 124 Aand. tn belegg ml)en Alg. Fonda, bezit Converto 1-1 pb HBBbel .dep J-2pb Interbonds 1 pb A'dam bel.mij f 5ü Interunie 50 Nefo 150 Robeco 50 Unitaa 15o Ver bez. 1894 t 50 Europaf 1 10 pb 1338 1093 875 728 161 50 206 112 235 505 138 542 139 133% 80% 88H 81% 86% 86 84 b 80% 79% 88% 89% 88% 87% 89 101 88% 88% 130% 95% 88% 1243/4 1340 1093 880 729 161 50 206 112 235 506 131 d 545 Bank, krediet, verzekering A'damae Bank 388% 392% Cultuurbank 23% 23% 18/9 21/9 Gron. Ind. Cr. B Holl. Bank Unie Kasassoclatle Nat Ned cert. Ned. Credlet B Ned Handel Mij Ned. Middenst. B Ned. Overzee B R'damse B R.V.S. eert. d. Slavenburg's B 172% 24494 142 800 215% 308 105.50 225 347% 759 203% 173% 245 141% 805 215 307% 105.50 225 350 750 203% Industriële ondernemingen AJb Heijn Alg H mil Onr.G Aime A'dam Alg Norit Mij AmsteJ br A'dam Ballast Mi.i A 'da m Droogd .Mi) A'dam Rijtuig Wit ANIEM nat bez Beeren tricotfabr Bensdorp Intern Bergb Jurg f 250 Berkei's Patent Blaauwhoed BWdenst WW Bols Lucas Borsumij Wehry Braatmaeh A'dam Breda mach fabr BrederoVer bedr Brocades Rronswerk Buhrmann-Tetter Bijenkorf Calvé Carps Garenfahr Centr Suiker Mij Cur Handel Mtj Daalderop Dagra Demka Staalfabr Dess. taptltfabr Dikkers en Co. Drie Hoefijzers DJt.O. DuyvtsJ*. Emb» En tb PlettertJ Erdal MU Excelsior 608 612 250 b 150 153 163 163.50 433 431 506 505% 145 V» 142% 310 306 64 633/4 123 122% 491 490 257 260 221 218 445 439% 136' 135% 1061 1060 70 73 73 251 245 729% 811 812 159% 159% 725 796 801 999% 996% 420 415 425 420 5 262 305 303 359 363 170 167 403% 270 271b 269 267 255 255% 251 252 719 717 234% 236% 18/9 21/9 Fittlngfabr. 136% 136 Fokker 364 367 Ford 950 950 Gazelle rijw.fabi 311 309 Gelder Papier 160 Gelder] .-Tielena 510 515 Geero fabr. 285 b 286 b Geveke en Co. 720 723 b Gist- es SplrJabr 314 312 Grinten v. d. 1014 1005 Gruyter en Zn 6*/» 143% 143 b Hagemetfer Co 453 453 't Hart Instr. 161 160 Havenwerken 338 350 b Heem van der 338% 344% Heineken'8 blerb Heybroek-Zeland 383 387 Hoek's mach .fabr 645 647 Holl. Kattenburg 114% Holl. Beton Mil. 405 405 Holl ConstT w. Hol) Melksuiker 266 264% Homburg 440 440 b Hoogenbosch sch 330 332 Hooimeyer St Zn 149 149 In dols 455 458 rng Bur. Bouwn 173 172% Tnternatio 288 2 88 Int gew betonb 451 451 Inventum 455 x 454% Jongeneel houth 404 404 Kemo 790 790 Kempen Begeet 139% Key houthandel KJedlngind Smit* 215 b Kiene Sulkerw 255 252 Kon Paplerfabr. 285 283 Kon Zout Ketjen 905% 905 Korenschoof Koudys voed. 213 208 Kromhout mot. 132 130% Kon Ver. Tapijt 530 527 Leeuw. Papier 278 280 x Leldse Wolsp. 454 452 Llndeteves 147 148 Macintosh Meel Ned Bakk 489 485 Mees '63 231% 234 Menko 131 Meteoor Beton 255 255 Misset Ultg. MU 503 503 Mots 448 Muller «n Co. 287 286 MUnbouwk. werk NaardeD Ch.fabr Nedap Ned. Dok Mij. N. exp. pap-fabr Ned. Kabelfabr. Ned. Melkunie Ned. Scheepsb.Mlj Nelle wed. v. Netam Nijverdal-Cate Oranjeboom Overzeese Gas Palemb Ind Mij Pal the Phillips cumpr Pietersen auto's Reesfnk an Co Reineveld mach. Riva Rott Droogd Mij Ruhaak en Co. Rijnstaal Schev expl Mij Schokbeton Scholten Karton SchoJten Foxho) Simon de Wit Simon's emb.fabi Smit transf Spaarnestad Stokvis ff- Zn Stoomsp Twenthe Swaay van Tabak Pht) c.v. Thomas en Drijver Thomsen v bedr Twe. Overz Hand Udenhout Steenf Unilever 7*7» Idem Idem 4Vi Utermohlen Utr. asfaltfabr. VarossJeau Veen end Stm^p. Ver. Blikfabr. Ver. Glasfab- n.b Ver. Mach.fabr, Ver. Touwfabr. Pette winkel Vezelverwerking 18/9 21/9 400 b 400 b 530 534 142 150 218 362 287 1103/4 234 314% 179 399% 382 117 108% 118 219 362 290 110 234% 314% 400 382 117 108 57 10 117 183 183 175'i 176 336 271 123 107 270 343 535 335(4 270 121H 10fiV4 270 341 531 750 b 755 150 b 150 b 234 233 885 890 203 202 81 80 199% 200 ,7^ 710 917 318 99 99 208% 208% 13& 138 116% 79% d 449 117 81 449 298 272 197 404 366 163 285 272 193 410 368 162 18 '9 21/9 Vihamö VUssingen katoen Vredesteln rub VuJcaansoord Walvisvaart Wemmk's Beton Wessanen Wilt Feyenoord Wit's textiel Wyers Ind H Zaalberg Zeeuwse Con f eet Zwanenberg-Org Zwltsal 165 233 245% 124 65% 220 440 195 206 519 119 344% 974 170% 233% 242 123 65% 220 441 202 204% 520 119% 344 975 MlJnbonw en petroleum Alg Expl Mü. Billiton le rubT. Billiton 2e rabr Kon Petr 1 f 20 Idem 5 d t 20 Moeara En lm ld eert opr l/io Id. 1 wtnsrtbew. Id. 4 winstbew Oost-Borneo Mij Scheepvaart Furnesa Oostzee 44.50 44 50 534 445 441 161 158.20 d 161 50157.80 d 1930 b 2950 296250 3225 3225 80 456 94% Dollarfondsen Anaconda Bethlehem Steel Genera) Electric General Motors Proct. and Gamble 81%" b Republic Stee) 51 v, Shell OO 401/ U.S Stee) 63y. 54% 42,», 88% 100% 80 460 95 54 42% 87 99% 51% 49% 63 d b bieden tredaan en bieden 3 gedaan en laten x laten dsn dividend ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7