Anneke Grönloh
werkt hard
aan haar televisie-optreden
Geregeld
de bak spelen
zou verpaupering betekenen
in
Joe Morello gaf les
eigen drum-clinic
in
Baron Bluff en de dripdrups
NIET BANG VOOR HET
BEELDSCHERM
AEG
SLIK UW PIJN
MET EEN "AKKERTJE'
Programma's radio en t.v.
Opa's krant -tpg
5?
Balletdansen
valt niet mee
Grootscheepse
vlootoefening
op oceaan
Openhartige Bernard
Haitink over opera
nA
1.3 miljoen voor
ballet in Nederland
Rad
Televisie
i9t*nnvkluivt»r
1 23456789
DAGBLAD
STEM
DINSDAG 22 SEPTEMBER 1964
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
Anneke Grönloh konden we maar even
te spreken krygen, omdat regisseur Nico
Hiltrop iedere minuut gebruikte voor de
camera-repetitie van haar eerste tv-show
op 22 oktober a.s.
Zy was doodop van de repetities, welke
reeds urenlang hadden voortgeduurd. „Als
u het goed vindt trek ik even myn schoe
nen uit. Het zijn balletschoentjes en ze
knellen zo". Met een zwaai legde zy haar
slanke onderdanen op een laag tafeltje
en vertelde, dat zy vorige week maandag
naar Londen was vertrokken.
Hier kreeg zij van de bekende tv-cho-
reograaf Douglas Squire haar eerste bal
letlessen. „Ik moet namelijk in deze en
de volgende KRO-shows verscheidene
keren met de Douglas Squires optreden.
Die passen, welke de leden van het corps
du ballet voor de camera's maken, lijken
zo eenvoudig, maar het is voor een be
ginneling als ik uiterst moeilijk om pre
cies synchroon met de anderen en vooral
tot op de seconde nauwkeurig getimed
op de heerlijke muziek van Ger van
Leeuwen en zij orkest, mee te dansen. Ik
heb vier dagen achtereen in Londen stug
gerepeteerd en nog gaat het niet naar
mijn zin. Nu begin ik pas te beseffen dat
een lenige en buigzame stem maar een
bescheiden onderdeel vormt van de kwa
liteiten, waarover een goede zangeres in
een televisieshow moet kunnen beschik
ken.
Ik ben de KRO-mensen dankbaar voor
deze kans.
GRAAG HARD RIJDEN
Het gesprek stokte even omdat echt
genoot Wim-Jaap binnenkwam met kof
fie en een broodje met ham. Hij had 'n-
tussen nog even gekeken naar het trotse
bezit van het jonge paar, een roomkleu
rige Volvo-sport. Anneke en Wim-Jaap
staan bekend als pittige rijders. Deze
Volvo kan een snelheid van circa 200
km per uur ontwikkelen. „Maar zo hard
rijden wij nooit", zeggen beiden tegelijk.
Even later geeft ze toe, dat ze wel eens
in twintig minuten van Amsterdam via
de Schipholweg naar de residentie is ge
reden. Toch draait de Volvo dan nog
lang niet op topsnelheid. Harder dan
180 ryden ze nooit.
(Advertentie)
WATERDICHTE
BADKAMERKACHEL
f 43.50
Over het auto-ongeluk, dat hij de dag
vóór zijn hüwelijk had, zegt Wim-Jaap:
„Ik mag nog niet werken van de dokter.
Toen ik plotseling de wagen, die aan mij
voorrang had moeten verlenen, vlak voor
mijn auto zag opduiken, zag ik plotseling
in een fractie van een seconde mijn ge
hele leven als het ware voor mijn ogen
ontrollen. Na de botsing vloog ik uit de
auto omdat ik in het licht van de schijn
werpers een vrouw voor mijn wagen zag
liggen. Ze was uit de andere auto ge
slingerd en toen dacht ik meteen aan
Anneke en onze huwelijksdag. Ik geloof
dat ik deze ervaring nooit meer kwijt
raak. Als alles goed gaat hoop ik binnen
afzienbare tijd weer te kunnen beginnen.
Op onze vraag of dat weer bij de REM
zal zijn, wilde hij geen rechtstreeks ant
woord geven. Wel liet hij doorschemeren
dat hij kans had op een prachtige job.
Opeens klonk de knap gearrangeerde
inzet van het orkest van Ger van Leeu
wen door de luidspreker. Anneke werd
verzocht zich snel te verkleden. Het zwar
te Holthausjurkje, dat zij tijdens het
Eurovisiesongfestival in Kopenhagen
droeg, werd vervangen door een char
mant cocktailjaponnetje.
Nauwelijks was ze op de studiovloer
bij een metershoog telefoontoestel, waar
van de cijfers op de kiesschijf na het
ronddraaien worden vervangen door even
zovele foto's van Anneke, of de openings
scène zette in. Na een kort changement
ziet u Anneke telefoneren en ze zingt
dan de bekende revival „Hello dr. Jazz'
Vervolgens ziet u haar in een leuke salon,
waarvoor het decor is ontworpen door de
creatieve en fantasierijke kunstenaar Wim
Beymoer. Nadat zij het van haar nieuw
ste plaat bekend geworden liedje „Sche
mering" heeft vertolkt, introduceert zij
voor de kijkers de bekende Mark Murphy,
die o.a. ..Jelly, jelly blues" ten gehore
brengt. Voor de ouderen is het leuk te
weten dat Anneke Grönloh het van Lou
Bandy zo bekende liedje „Mag ik van u
een foto? en „Dag schatteboutje" van
Jack Buiterman zal zingen.
Voor de oud-Indie-gangers heeft An
neke nog een grote verrassing in petto,
namelijk het liedje „Mak inang", dat ze
tegen een achtergrond van fascinerende
wajangpoppen voor de camera's zal uit
voeren.
Alle tv-shows van Anneke worden door
de KRO-televisie via het tweede net uit
gezonden. De eerste aflevering kunt u
zien op donderdagavond 22 oktober.
Martha Flowers zingt vanavond om
10.20 uur vanaf uw scherm. Zij is een be
roemde neger-sopraan en zingt o.m. lie
deren uit Porgy and Bess.
WASHINGTON Gisteren is in het
noordelijk deel van de Atlantische Oceaan
een grootscheepse oefening begonnen,
waaraan negen NAVO-landen met 125
schepen en 30.000 bemanningsleden deel
nemen. De oefening staat onder leiding
van de Amerikaanse admiraal H. P.
Smith, geallieerd commandant over de
Atlantische Oceaan.
De bedoeling van de oefening is de
verdediging van de vloot te verbeteren
in het licht van een steeds groeiende
Russische zeemacht.
Tijdens de oefening, die 12 dagen zal
duren, zal voor het eerst sinds de tweede
wereldoorlog een groot geallieerd kon
vooi worden samengesteld, terwijl oor
logsschepen een aanval met kernwapens
en conventionele wapens zullen naboot
sen ter ondersteuning van geallieerde
strijdkrachten in Centraal en Noord-
Europa. Het terrein van de oefeningen
strekt zich uit van IJsland tot Het Kanaal
en de' Golf van Biscaje.
Aan de oefening met oorlogsbodems
wordt deelgenomen door België, Dene
marken. Engeland, Frankrijk, Nederland,
Noorwegen en de Verenigde Staten. De
marineschepen zullen zich vooral bezig
houden met opereren in vlootverband,
onderzeebootbestrijding, mijnenleggen en
-vegen en escorteren.
Dezelfde landen, met inbegrip van
West-Duitsland en Turkije, maar zonder
Frankrijk, zullen koopvaardijschepen le
veren voor de konvooi-oefening.
(Advertentie)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister Bot (o. k. en
w.) wil in samenwei'king met andere
subsidiënten komen tot een zodanige
overheidssubsidie aan het Nationale Bal
let en het Nederlands Danstheater, dat
beide balletten gelegenheid krijgen de
dansers redelijke salarissen te betalen en
voor hen een pensioenvoorziening te tref
fen. Voor dit doel is voor 1965 van rijks
wege een subsidie van 1.296.000 uitge
trokken. Dit bedrag zal nog op nader te
bepalen wijze tussen de beide ballet
groepen worden verdeeld.
Dit blijkt uit de toelichting op de O.
K. en W.-begroting voor 1965. Hieruit
blijkt voorts dat voor de Zuid-Nederlandse
Opera 275.000 is uitgetrokken. Minister
Bot stelt zich voor deze instelling wat
meer armslag te geven, zo staat in de
toelichting vermeld.
N
Witte nachten is het hoorspel, dat de
KRO vanavond via Hilversum I uitzendt.
Het is een verhaal van Dostoievsky. De
AVRO brengt hedenavond om 7 uur
opera-klanken.
io
Dinsdag 22 september
HILVERSUM I 402 m
KRO: 12,00 Angelus 12,04 Licht e
12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Voor
de boeren 12.45 Platennws. 12,55 Kath.
nws. 13,00 Nws. 13,15 Lichte gram. 14,00
V.d. plattelandsvrouwen 14,10 Raaien
maar, muz. spelletje (herh. van zaterdag
jl.) 15,10 Lichte gram. 15,30 Als de dag
van gisteren, klankb. 16,00 V.d. zieken
16,30 Christen-zijn in de praktijk, klank
beeld over het vormingswerk in het bis
dom Groningen 17,00 V.d. jeugd 17,50
Regeringsuitz.: Culturele ontmoetingen
in Suriname en de Ned. Antillen, door
Rudy Bedacht 18,00 Lichte gram. voor
de tieners 18,20 Uitz. van de KVP: Kaar
ten op tafel, een uitz. over politieke za
ken, die de aandacht verdienen 18,30 Lich
te gram 18,50 Van klanten en wanten
weten, lez. 19,00 Nws. 19,10 Act. 19,35
Lichte gram. 20,00 Moderne kamermuz.
(gr.) 20.30 Witte nachten: Uit de gedenk
schriften van een dromer, hoorspel 21,45
Moderne orkestmuz. (gr.) 22.20 Act. of
gram. 22,25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22.40
Alle landen hebben allerhande liedjes
23,10 Lichte gram. 23,55-24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12,00 Licht instr. kwintet 12,20
Regeringsuitz.: V.d landb. 12,30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Dansork. en zang
sol. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act.
of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Tnstr. ens.
en zangsol. 14,00 Levend verleden: Fran-
ciscus van Assisi, lez. 14.20 Elektronisch
orgelspel 14,40 Schoolradio aö.OO Stereo-
fonische uitz.: Sopraan en piano, moder
ne liederen 15.20 Markheim. hoorspel
16.00 Nws. 16.02 Stereofonische uitz.: Pia-
norec., klass. muz. 16,30 V.d. jeugd 17,30
New York calling 17,35 Lichte gram
v.d. jeugd 18.00 Nws. 18,15 Event, act
18,20 Lichte orkestmuz. 18.55 Paris vous
parle, gespr. brief uit Parijs 19.00 Fragm
uit de opera: Les pêcheurs de perles (gr.)
19,55 Nws. 20.00 Nordring, een muzikaal
paspoort voor Noord-Europa: Engeland
21.00 Adelbrieven van de sport, klankb
21.10 Lichte gram. 22.05 Vioolrec.. klass
muz. 22.30 Nws 22.40 Act. 23.00 Nwe
gram. 23,55-24.00 Nws.
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nws. 12.03 Gram. 12.15 Gevar. muz.
12,50 Beursber. 13.00 Nws. 13.20 Kamer
muz. 14.00 Nws. 14.03 Tannhauser. opera
(2e bedrijf) (15.00 Nws.) 15.45 Roman
tische pianomuz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs
ber. 16,09 Klass. muz. 17,00 Nws. 17,15
Gevar. muz. 17.45 Volksmuz. 18.00 Nws.
18,03 V.d. sold 18,28 Paardesportber. 18,30
Lichte muz 18.45 Sportkroniek 18,52 V
d. tieners 19.00 Nws. en radiokroniek 19.40
Amus.muz. 19.50 Svndicale kroniek 20.00
Licht concert 21.00 Kamermuz 21.40 Klass
muz. 22.00 Nws 22.15 Amerikaanse volks
muz. 22.45 De zeven kunsten 23.00 Nws
23.05 Kamermuz. 23.55 Nws. 24,00-0,10
Scheepvaartberichten.
BRUSSEL FRANS 484 m
12,00 Nws. 12,03 Gevar. muz. en act.
14,33 Zomerliedjes 15,45 Lichte muz. 16,00
Nws. 16,08 Pianorec. 17,00 Nws., kroniek
en meded. 17,45 Lichte muz. 18,00 Nws.
18,02 V.d. sold. 18,27 Lichte muz. 19,00
Nwe. gram. 19,30 Nws. 20,00 Feuill. 22,00
Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws.
Woensdag 23 september
HILVERSUM I 402 m
NCRV: 7,00 Nws. en herh. SOS-ber.
7,10 Dagopening 7,20 Lichte gram. 7,45
Radiokrant 8,00 Nws. 8,15 Gew. muz. (gr.)
8,30 Lichte gram. 8,45 Vocaal ens., volks
liederen 9,00 V.d. zieken 9,35 Waterst.
9,40 V.d. vrouw 10,10 Klass. gram. 10,30
Morgend. 11,00 Klass. orkestmuz. (gr.)
11,15 Lichte gram.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 7.00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7.20
Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (7,30
Van de voorpagina, praatje) 8,00 Nws. en
soc. strijdlied 8.18 Lichte gram. 8.50 Gym.
v.d. vrouw 9.00 Kookpraatje 9,05 Klass.
gram. VPRO: 9,40 Schoolradio
VARA: 10,00 Lichte gram. 11,00 Nws.
11,02 V.d. vrouw 11,40 Amsterdams saxo
foonkwartet.
Dinsdag 22 september
VARA: 19,30 TV-portret 19,50 Concerto
filmimpressie NTS: 20,00 Journaal
VARA: 20,20 Achter het nws. 20,45 Mar
cello zoekt een meisje, muziek en ballet
21,15 Wel of geen Glynis, tv-film 22,20
Zangrec. met pianobegel. NTS: 22,40-
22.45 Journaal.
Tweede net. NCRV: 20,20 Licht muz.
progr. 20.45 Slag bij de Marco Polo-bridge
film 21.45 Een schip en zijn gezagvoerder,
documentaire 22,10-22.20 Tekenfilm.
FRANS BELGIë: 19,00 Nws. 19,05 Land-
bouwkroniek 19.15 Kookpraatje 19,33 Re-
mous (16). filmfeuill 20.00 Journaal 20,30
Gevar progr. 21.20 Estival: De belang
rijkste activiteiten van het festival van
België 21.50 Debatten 22,20 Journaal.
VLAAMS BELGIë 18.45 Engelse les
19.00 Zandmannetje 19.05 Tijd voor u
19,30 De Flintstones. tekenfilm 19 55 Hiei
spreekt men Nederlands 19,59 Weerber
20,00 Nws. met o.m. flitsen van het be
zoek van koning Olav van Noorwege
20,25 Voor geld en recht (Have gun, will
travel), avonturenfilm 20.50 Panorama
21,35 Uitz. v.d. vrouw 22,00 De socialis
tische gedachte in actie 22,30 Nws.
TV-NOORDZEE: 18.30 tot plm. 19.00
Wilhelm Teil. progr. waarin het muz. in
termezzo Club du Piano" plm. 19.20 Ko
medie ..Teveel koks" 22,00 De schoen,
een politieverhaal.
(Van een onzer muziekmedewerkers)
AMSTERDAM Uit gegevens,
ons gisteren door de leiding van
het Concertgebouworkest ter hand
gesteld, blijkt, dat in het seizoen
196465 te Amsterdam en Sche-
veningen van hedendaagse com
ponisten 22 werken in totaal 49
maal worden uitgevoerd. In deze
cijfers zijn begrepen 9 Nederland
se composities met 20 uitvoerin
gen.
Daarnaast geeft men op 11 januari 1965
nog een experimenteel concert. Werken
van Webern, Van Vlijmen en Schat kan
men daar horen, uit te voeren onder lei
ding van Pierre Boulez. Het is een con
cert, dat heel veel tijd aan voorberei
ding kost, waardoor bovendien, gezien het
karakter der bezetting, een deel der or
kestleden tijdelijk werkloos is. Toch
meent men tot deze daad te moeten over
gaan. Dirigent Bernard Haitink voegde I De vaste leider van het Concertge-
hieraan zéér eerlijk toe, dat hij de di- bouworkest, de directeur Piet Heuwe-
rectie ervan gaarne aan een specialist kemeyer en de artistieke adviseur Marius
overliet: vooralsnog voelde hij zich nog Flothuis vertelden ons nog tal van an
te veel buiten deze materie staan. I dere wetenswaardige zaken.
Over de status van de nieuw te stich
ten staatsopera: ons orkest is een sym
fonie-orkest en behoort dit te blyven.
Elke vergelijking met de Wiener Phil-
harmoniker gaat mank. Zo wy geregeld
in de bak zouden moeten spelen, zou dit
een artistieke verpaupering van ons en
semble betekenen. Slechts in zéér spe
ciale gevallen zullen wy onze medewer
king moeten verlenen.
Is Amsterdam in zijn programmapoli-
tiek, vergeleken met buitenlandse muzi
kale centra, vooruitstrevend?
Het antwoord:
Nergens ter wereld, dat is althans mijn
ondervinding, is mén in de structuur dei-
concerten zó gedifferentieerd als bij ons.
Mijn ondervinding bijv. bij de Berliner
Philharmoniker: daar wenste men van
mij een programma, dat wij hier uiterst
conventioneel zouden moeten noemen.
De gedachte aan composities voor orgel
en orkest wat de negentiende en twin
tigste eeuw betreft zou men te Amster
dam werk van Saint-Saens, Jongen en
Poulenc kunnen uitvoeren deed een
der aanwezigen vragen naar een moge
lijkheid van samenwerking tussen Con
certgebouworgel en Concertgebouworkest.
Haitinks antwoord was kort maar krach
tig: Neen. Hij ziet daar niets in.
Dit is het korte resumé van een zeer
aangename en zeer openhartige gedach-
tenwisseling tussen de Amsterdamse or
kestleiding en de Nederlandse pers. Ver
melden wij nog, dat het Concertgebouw
in het voorjaar 1965 wederom een Beet
hoven-cyclus geeft, in de vorm van drie
concerten door Bernard Haitink en An
ton Kersjes te leiden. De Nederlandse
kunstenaars Gerard van Blerk, George
van Renesse, Daniele Dechenne, Herman
Krebbers en Jean Decroos treden hier
solistisch op.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De vermaarde drum
mer van het Dave Brubeck-kwartet Joe
Morello mochten wij in een andere func
tie aanschouwen, nl. die van leraar in
drumtechniek. Daartoe aangezocht door
een grote instrumentenfabriek in Ameri
ka trekt hy door tal van landen en geeft
in de grote steden drumdemonstraties
met uitleg, z.g. „drum-clinics".
In de zaal „Les Galeries" in Scheve-
ningen hebben wij zijn lessen gevolgd,
waarbij de grote technische kwaliteiten
van deze artiest tot uiting kwamen. Hij
belichtte vele facetten van het drum-
spel en allengs werd het ons eens te meer
duidelijk hoe moeilijk de praktische be
oefening hiervan is.
Brubecks star-drummer Joe Morello
begon zijn muzikale loopbaan echter niet
in deze specialiteit. Hij studeerde aan
vankelijk viool en piano Zijn sterk ont
wikkeld gevoel voor ritmiek dreef hem
op vijftienjarige leeftijd naar de drums.
Na twee jaar harde studie waagde hij het
om in het openbaar op te treden. Eerst
op zijn drieëntwintigste jaar kreeg hij
zijn eerste engagement bij de destijds
beroemde Marion McPartland-trio in New
York. In 1956 kwam hij in contact met
pianist Dave Brubeck en sindsdien is
zijn faam hoog gestegen.
De openbare les werd door talrijke be
kende drummers bijgewoond. Slagwer
ker Rob Meyn Vertaalde het gesprokene.
Joe Morello belichtte allereerst de taak
van de drummer. Was hij vroeger slechts
de tempodrager zonder meer, tegenwoor
dig heeft hij een veel omvattender taak.
De moderne drummer stuwt het orkest
of de combo naar grotere prestaties door
collectieven of solo's met een gevarieerd
en inspirerend spel te begeleiden.
De door een zware verkoudheid ge
plaagde drummer ging vervolgens in op
de eigenlijke techniek. Hij demonstreer
de de houding van de handen en het
hanteren van de stokken (sticks). Vervol
gens kwamen achtereenvolgens de taak
van rechter- en linkerhand.
„Vooral deze laatste", zo betoogde hij,
„is zeer gelangrijk. Velen, vooral jonge
drummers, produceren veel lawaai met
de rechterhand, door zo hard mogelijk
op het grote bekken te „timmeren", ter
wijl de linkerhand haast werkeloos op
de trommel (snaardrum) ligt". Morello
demonstreerde dit op haast komische wij
ze. doch gaf tevens een staaltje van vak
manschap weg, toen hij liet horen hoe
het naar zijn opvatting gespeeld
moet worden. Het werd een prachtig
voorbeeld van het samengaan der beide
handen in een boeiend ritmisch-dyna-
misch spel.
Hierna kwamen oefeningen voor pols.
voorarm en vingers aan de beurt. Voorai
de vingertechniek van de linkerhand ver
eist een enorme oefening en haast elke
vinger en zeker ook de duim hebben
hierbij een eigen taak. Het veren van de
stok op het trommelvel en het terug
brengen hiervan met de wijsvinger waren
spectaculaire staaltjes van zijn hoog op
gevoerde techniek.
De zeer vermoeide Joe Morello hield
hierna nog een korte nabeschouwing,
waarin hij onder meer betoogde dat het
studeren met gebruikmaking van gram
mofoonplaten beslist moet worden afge
keurd. „Het belemmert", aldus Morello
„de ontplooiing van de eigen persoonlijk
heid in het spel. En zonder deze persoon
lijke spelopvatting is 't haast onmogelijk
werkelijk iets te bereiken" Tevens wees
hij erop, dat het jazz-drummen niet Kan
worden geleerd, alleen de techniek kan
worden bestudeerd, het jazz-idioom moet
van binnen uit worden aangevoeld.
„Breng me naar
J please", zij de bevallige secretaresse
Susanne Sayer, terwijl ze plaatsnam
in een New Yorkse taxi. „Lady", zei
de chauffeur, „dat is ongeveer een
kwart mijl ver en van de opbrengst
kan ik niet leven. Zoek liever een
andere jockey".
Hij wist echter niet, dat Susan de
secretaresse van een advocaat was en
dat ze wat van rechten kende. „Ik
stap niet uit", antwoordde ze vinnig,
„en u mag me naar het dichtstbijgele-
gen politiebureau rijden, waar ik een
J klacht zal indienen omdat u weigert
J me te vervoeren".
Chauffeur Mario Dipetto bracht zijn
wagen op gang en reed. En hij bleef
maar rijden. Manhattan uit, New York
uit en in de provincie Westchester, 25
km verder stopte hij voor een tolbar-
rière en Susanne sprong ziedend van
toorn uit de taxi. „Nu mag je wan
delen, zus", lachte Dipetto, terwijl
hij gas gaf.
Zijn pret duurde echter niet lang.
Nog diezelfde dag zat Dipetto reeds in
een cel te zuchten, beschuldigd van
kidnapping en diefstal. Dit alles kan
hem maximum 90 jaar gevangenis
straf kosten
VERGIF"
Zekere Wootton, die voor een Lon-
dense Rechtbank terecht stond omdat
hij in een-café gedreigd had een be
zoeker te vermoorden, haalde plotse
ling een flesje voor de dag en
schreeuwde: ,,Hier zit cyaankali in.
Als ik veroordeeld wordt, drink ik het
leeg".
De rechter was zo verstandig het
vonnis even uit te stellen en een
deurwaarder besloop de man van ach
teren. Hij wist hem het flesje te ont
futselen.
De verdachte was volkomen ont
daan. Hij kreeg een g'las water te
drinken om te kalmeren.
„Zeg het nu maar", zei hij.
„Tien pond of een maand", zei de
i rechter.
CONGRES
In New York wordt in 1966 het
i lacherscoi^gres gehouden. Voorzitter
ervan is zekere George Quipp Lewis,
die stichter is van de vereniging van
moppentappers. Iedereen, die graag
1 lacht, is welkom op het congres.
„Lachen is mijn leven", zegt de
1 voorzitter, „maar humor dient vrien-
i delijk te zijn. Je moet mèt de mensen
i lachen, niet óm hen".
HORIZONTAAL:
1. Bepaalde sluiting bepaalde stof.
2. Een zekere.
3. voorwereldlijk monster
4. Omroepvereniging in orde.
5. Bijbelse figuur bid (Latijn).
6. Zenuwtrek plaatsje aan de De-
desvaart.
7. Plaats in- Duitsland.
8. Europeaan.
9. Fris stijf.
VERTIKAAL:
1. Slank - hard vet.
2. Koordans.
3. Zoete (Italiaans).
4. Sociaal economische raad deel
van het oor.
5. Vochtig Nederlandse Televisie-
Stichting.
6. Godin der aarde kunstprodukt.
7. Heilig boek der Mohammedanen.
8. Keukengerei.
9. Wintervoertuig gast.
•ja;a aajs *6 '8 ueaosf 'l
sja— aaS 9 s;u Tau 'q taj jaa
ao\op -g 'iaj z ^1®; ^ubj 'i :;jaA
•ja;s
post '6 ;sa "8 ua^a aua oi; 9
bjo ija -g a^o oj^ -f -^ae-ip "g
aua 'z SBl3 :'joh JSuissojdo
,,We zyn eigenlek niet zozeer in die
boten geïnteresseerd, maar in de
mannen, die ze kunnen kopen.
HOND
In Engeland heeft men een appa
raatje geconstrueerd, dat „mechani- 1
sche hond" heet. Het wordt gebruikt
bij het onderzoek van vliegtuigen en 1
treinwagons, waarvan men veronder-
stelt, dat er explosieven in zijn ver-
borgen. Het apparaatje is namelijk
zeer gevoelig voor dynamiet.
HOTEL
In Chicago is een nieuwe gevangenis
geopend, tiet vier en twintig verdie
pingen hoge gebouw is zelfs van air
conditioning voorzien. Vanaf de hoog- 1
ste verdieping, waar sportvelden zijn
aangelegd, kijken de gevangenen uit
op het Michigan-me?r, een bedrijvige 1
aanblik op een water, waarop het
wemelt van plezierboten en jachten.
De gevangenen genieten zodoende
van hetzelfde voorrecht als de toeris
ten, die er in het naast-liggende hotel
90,per dag voor betalen.
NIET BIJ
Een vrijwilligster, Rusamunde Fi- 1
sher, kwam thuis nadat zij twee jaar
verkeerd had tussen eilandbewoners 1
in de Grote Oceaan.
Een van de vragen, die zij stelde om i
zich weer op de hoogte te stellen van
de gebeurtenissen in de Westerse be
schaving luidde: „Wie zijn dat, de J
Beatles?"
KATHEDRAAL VAN REIMS
IN BRAND
Parijs, 22 september 19X4 De Duit-
schers vallen thans Reims aan en be
schieten o.m. de kathedraal. De laat
ste berichten luiden, dat zij in brand
zou staan. Moge het bericht overdre
ven blijken. Het ware te veel zoo het
werd bevestigd.
De Duitschers excuseeren zich door
op te merken, dat Reims in het ge
vechtsfront ligt. Het doet hun leed,
zeggen zij, dat hierdoor schade aan de
stad wordt toegebracht. Er zijn aan
wijzingen gegeven om de kathedraal
te ontzien.
OORLOGSLEED
22 september 1914 Hij was een
knappe Uhlaan. Toen hij acht dagen
onder de wapenen was, kreeg zijn ver
loofde een kort briefje, waarin hij
meldde, dat hij licht gewond was. Zij
ging naar hem toe en het was een
hartelijk weerzien. De lichte ver
wonding bleek het verlies van een arm
te zijn.
Den volgenden dag kreeg zij nog
maals een briefje. Hij schreef haar,
dat hij de volle waarheid niet had dur
ven opbiechten. Behalve een arm, was
hij ook een been kwijt. Toen hij haar
stralende jonge verschijning gezien
had, was hij tot de overtuiging geko
men, dat hij het restant van zijn arme-
lijk lichaam niet aan het hare mocht
binden. Hij gaf haar haar woord terug.
Twee uren later kwam het meisje
opnieuw in het hospitaal, aan het bed
van haar verloofde, in gezelschap van
een ambtenaar van den burgerlijken
stand. Zij verlangde terstond in den f
echt te worden verbonden met den
man, die de helft van zijn wezen voor
de eer van het vaderland gegeven had.
149. De auto slingerde nog
al onder het rijden. Maar
omdat de weg ook slingerde,
hieven die twee gelukkig bij
elkaar. Nadat het hoogste
punt over de bergrug was
gepasseerd, veranderde het
landschap volkomen. In-
plaats van een regenachtige
vallei lag nu een dorre step
pe voor hen. die gebroeide
rnder een felle zon. „Einde
lijk een streek, waar een re-
lenmaker geld als water
ran verdienen!" riep de ba
ron opgetogen „met mijn
dripdrups zal ik hier gouden
buitjes veroorzaken, die..—
pas op, Johan, je reed bijna
een afgrond in ..die van
de dorre vlakte een paradijs
zullen maken, waar.kijk
uit voor de rotswand, Johan
ie rijdt wat slordig waar
het geruis van bomen en ge-
rabbel van beekjes hoor
baar zullen zijn." Een sto-
'end gesnurk onderbrak zijn
rangename gedachtengang
bn verstoord opzij kijkend,
zag hij dat Johan achter het
stuur zat te slapen Dat was
natuurlijk niet beieefd, als
•ijn meester tegen hem
sprak, maar gevaarlijk was
net ook daar in de bergen.
Dus begon baron Bluff hem
verontwaardigd wakker te
schudden. Hierbij had hy
;chter met in de gaten, dat
sij met grote snelheid een
ieep inhaalden, die met een
lading buizen voorzichtig de
helling afreed.