Anneke Grönloh werkt hard aan haar televisie-optreden Geregeld de bak spelen zou verpaupering betekenen in Joe Morello gaf les eigen drum-clinic in Baron Bluff en de dripdrups NIET BANG VOOR HET BEELDSCHERM AEG SLIK UW PIJN MET EEN "AKKERTJE' Programma's radio en t.v. Opa's krant -tpg 5? Balletdansen valt niet mee Grootscheepse vlootoefening op oceaan Openhartige Bernard Haitink over opera nA 1.3 miljoen voor ballet in Nederland Rad Televisie i9t*nnvkluivt»r 1 23456789 DAGBLAD STEM DINSDAG 22 SEPTEMBER 1964 (Van onze radio- en t.v.-redacteur) Anneke Grönloh konden we maar even te spreken krygen, omdat regisseur Nico Hiltrop iedere minuut gebruikte voor de camera-repetitie van haar eerste tv-show op 22 oktober a.s. Zy was doodop van de repetities, welke reeds urenlang hadden voortgeduurd. „Als u het goed vindt trek ik even myn schoe nen uit. Het zijn balletschoentjes en ze knellen zo". Met een zwaai legde zy haar slanke onderdanen op een laag tafeltje en vertelde, dat zy vorige week maandag naar Londen was vertrokken. Hier kreeg zij van de bekende tv-cho- reograaf Douglas Squire haar eerste bal letlessen. „Ik moet namelijk in deze en de volgende KRO-shows verscheidene keren met de Douglas Squires optreden. Die passen, welke de leden van het corps du ballet voor de camera's maken, lijken zo eenvoudig, maar het is voor een be ginneling als ik uiterst moeilijk om pre cies synchroon met de anderen en vooral tot op de seconde nauwkeurig getimed op de heerlijke muziek van Ger van Leeuwen en zij orkest, mee te dansen. Ik heb vier dagen achtereen in Londen stug gerepeteerd en nog gaat het niet naar mijn zin. Nu begin ik pas te beseffen dat een lenige en buigzame stem maar een bescheiden onderdeel vormt van de kwa liteiten, waarover een goede zangeres in een televisieshow moet kunnen beschik ken. Ik ben de KRO-mensen dankbaar voor deze kans. GRAAG HARD RIJDEN Het gesprek stokte even omdat echt genoot Wim-Jaap binnenkwam met kof fie en een broodje met ham. Hij had 'n- tussen nog even gekeken naar het trotse bezit van het jonge paar, een roomkleu rige Volvo-sport. Anneke en Wim-Jaap staan bekend als pittige rijders. Deze Volvo kan een snelheid van circa 200 km per uur ontwikkelen. „Maar zo hard rijden wij nooit", zeggen beiden tegelijk. Even later geeft ze toe, dat ze wel eens in twintig minuten van Amsterdam via de Schipholweg naar de residentie is ge reden. Toch draait de Volvo dan nog lang niet op topsnelheid. Harder dan 180 ryden ze nooit. (Advertentie) WATERDICHTE BADKAMERKACHEL f 43.50 Over het auto-ongeluk, dat hij de dag vóór zijn hüwelijk had, zegt Wim-Jaap: „Ik mag nog niet werken van de dokter. Toen ik plotseling de wagen, die aan mij voorrang had moeten verlenen, vlak voor mijn auto zag opduiken, zag ik plotseling in een fractie van een seconde mijn ge hele leven als het ware voor mijn ogen ontrollen. Na de botsing vloog ik uit de auto omdat ik in het licht van de schijn werpers een vrouw voor mijn wagen zag liggen. Ze was uit de andere auto ge slingerd en toen dacht ik meteen aan Anneke en onze huwelijksdag. Ik geloof dat ik deze ervaring nooit meer kwijt raak. Als alles goed gaat hoop ik binnen afzienbare tijd weer te kunnen beginnen. Op onze vraag of dat weer bij de REM zal zijn, wilde hij geen rechtstreeks ant woord geven. Wel liet hij doorschemeren dat hij kans had op een prachtige job. Opeens klonk de knap gearrangeerde inzet van het orkest van Ger van Leeu wen door de luidspreker. Anneke werd verzocht zich snel te verkleden. Het zwar te Holthausjurkje, dat zij tijdens het Eurovisiesongfestival in Kopenhagen droeg, werd vervangen door een char mant cocktailjaponnetje. Nauwelijks was ze op de studiovloer bij een metershoog telefoontoestel, waar van de cijfers op de kiesschijf na het ronddraaien worden vervangen door even zovele foto's van Anneke, of de openings scène zette in. Na een kort changement ziet u Anneke telefoneren en ze zingt dan de bekende revival „Hello dr. Jazz' Vervolgens ziet u haar in een leuke salon, waarvoor het decor is ontworpen door de creatieve en fantasierijke kunstenaar Wim Beymoer. Nadat zij het van haar nieuw ste plaat bekend geworden liedje „Sche mering" heeft vertolkt, introduceert zij voor de kijkers de bekende Mark Murphy, die o.a. ..Jelly, jelly blues" ten gehore brengt. Voor de ouderen is het leuk te weten dat Anneke Grönloh het van Lou Bandy zo bekende liedje „Mag ik van u een foto? en „Dag schatteboutje" van Jack Buiterman zal zingen. Voor de oud-Indie-gangers heeft An neke nog een grote verrassing in petto, namelijk het liedje „Mak inang", dat ze tegen een achtergrond van fascinerende wajangpoppen voor de camera's zal uit voeren. Alle tv-shows van Anneke worden door de KRO-televisie via het tweede net uit gezonden. De eerste aflevering kunt u zien op donderdagavond 22 oktober. Martha Flowers zingt vanavond om 10.20 uur vanaf uw scherm. Zij is een be roemde neger-sopraan en zingt o.m. lie deren uit Porgy and Bess. WASHINGTON Gisteren is in het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan een grootscheepse oefening begonnen, waaraan negen NAVO-landen met 125 schepen en 30.000 bemanningsleden deel nemen. De oefening staat onder leiding van de Amerikaanse admiraal H. P. Smith, geallieerd commandant over de Atlantische Oceaan. De bedoeling van de oefening is de verdediging van de vloot te verbeteren in het licht van een steeds groeiende Russische zeemacht. Tijdens de oefening, die 12 dagen zal duren, zal voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog een groot geallieerd kon vooi worden samengesteld, terwijl oor logsschepen een aanval met kernwapens en conventionele wapens zullen naboot sen ter ondersteuning van geallieerde strijdkrachten in Centraal en Noord- Europa. Het terrein van de oefeningen strekt zich uit van IJsland tot Het Kanaal en de' Golf van Biscaje. Aan de oefening met oorlogsbodems wordt deelgenomen door België, Dene marken. Engeland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen en de Verenigde Staten. De marineschepen zullen zich vooral bezig houden met opereren in vlootverband, onderzeebootbestrijding, mijnenleggen en -vegen en escorteren. Dezelfde landen, met inbegrip van West-Duitsland en Turkije, maar zonder Frankrijk, zullen koopvaardijschepen le veren voor de konvooi-oefening. (Advertentie) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister Bot (o. k. en w.) wil in samenwei'king met andere subsidiënten komen tot een zodanige overheidssubsidie aan het Nationale Bal let en het Nederlands Danstheater, dat beide balletten gelegenheid krijgen de dansers redelijke salarissen te betalen en voor hen een pensioenvoorziening te tref fen. Voor dit doel is voor 1965 van rijks wege een subsidie van 1.296.000 uitge trokken. Dit bedrag zal nog op nader te bepalen wijze tussen de beide ballet groepen worden verdeeld. Dit blijkt uit de toelichting op de O. K. en W.-begroting voor 1965. Hieruit blijkt voorts dat voor de Zuid-Nederlandse Opera 275.000 is uitgetrokken. Minister Bot stelt zich voor deze instelling wat meer armslag te geven, zo staat in de toelichting vermeld. N Witte nachten is het hoorspel, dat de KRO vanavond via Hilversum I uitzendt. Het is een verhaal van Dostoievsky. De AVRO brengt hedenavond om 7 uur opera-klanken. io Dinsdag 22 september HILVERSUM I 402 m KRO: 12,00 Angelus 12,04 Licht e 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Voor de boeren 12.45 Platennws. 12,55 Kath. nws. 13,00 Nws. 13,15 Lichte gram. 14,00 V.d. plattelandsvrouwen 14,10 Raaien maar, muz. spelletje (herh. van zaterdag jl.) 15,10 Lichte gram. 15,30 Als de dag van gisteren, klankb. 16,00 V.d. zieken 16,30 Christen-zijn in de praktijk, klank beeld over het vormingswerk in het bis dom Groningen 17,00 V.d. jeugd 17,50 Regeringsuitz.: Culturele ontmoetingen in Suriname en de Ned. Antillen, door Rudy Bedacht 18,00 Lichte gram. voor de tieners 18,20 Uitz. van de KVP: Kaar ten op tafel, een uitz. over politieke za ken, die de aandacht verdienen 18,30 Lich te gram 18,50 Van klanten en wanten weten, lez. 19,00 Nws. 19,10 Act. 19,35 Lichte gram. 20,00 Moderne kamermuz. (gr.) 20.30 Witte nachten: Uit de gedenk schriften van een dromer, hoorspel 21,45 Moderne orkestmuz. (gr.) 22.20 Act. of gram. 22,25 Boekbespr. 22,30 Nws. 22.40 Alle landen hebben allerhande liedjes 23,10 Lichte gram. 23,55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m AVRO: 12,00 Licht instr. kwintet 12,20 Regeringsuitz.: V.d landb. 12,30 Land en tuinb.meded. 12.33 Dansork. en zang sol. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act. of gram. 13,25 Beursber. 13,30 Tnstr. ens. en zangsol. 14,00 Levend verleden: Fran- ciscus van Assisi, lez. 14.20 Elektronisch orgelspel 14,40 Schoolradio aö.OO Stereo- fonische uitz.: Sopraan en piano, moder ne liederen 15.20 Markheim. hoorspel 16.00 Nws. 16.02 Stereofonische uitz.: Pia- norec., klass. muz. 16,30 V.d. jeugd 17,30 New York calling 17,35 Lichte gram v.d. jeugd 18.00 Nws. 18,15 Event, act 18,20 Lichte orkestmuz. 18.55 Paris vous parle, gespr. brief uit Parijs 19.00 Fragm uit de opera: Les pêcheurs de perles (gr.) 19,55 Nws. 20.00 Nordring, een muzikaal paspoort voor Noord-Europa: Engeland 21.00 Adelbrieven van de sport, klankb 21.10 Lichte gram. 22.05 Vioolrec.. klass muz. 22.30 Nws 22.40 Act. 23.00 Nwe gram. 23,55-24.00 Nws. BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nws. 12.03 Gram. 12.15 Gevar. muz. 12,50 Beursber. 13.00 Nws. 13.20 Kamer muz. 14.00 Nws. 14.03 Tannhauser. opera (2e bedrijf) (15.00 Nws.) 15.45 Roman tische pianomuz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs ber. 16,09 Klass. muz. 17,00 Nws. 17,15 Gevar. muz. 17.45 Volksmuz. 18.00 Nws. 18,03 V.d. sold 18,28 Paardesportber. 18,30 Lichte muz 18.45 Sportkroniek 18,52 V d. tieners 19.00 Nws. en radiokroniek 19.40 Amus.muz. 19.50 Svndicale kroniek 20.00 Licht concert 21.00 Kamermuz 21.40 Klass muz. 22.00 Nws 22.15 Amerikaanse volks muz. 22.45 De zeven kunsten 23.00 Nws 23.05 Kamermuz. 23.55 Nws. 24,00-0,10 Scheepvaartberichten. BRUSSEL FRANS 484 m 12,00 Nws. 12,03 Gevar. muz. en act. 14,33 Zomerliedjes 15,45 Lichte muz. 16,00 Nws. 16,08 Pianorec. 17,00 Nws., kroniek en meded. 17,45 Lichte muz. 18,00 Nws. 18,02 V.d. sold. 18,27 Lichte muz. 19,00 Nwe. gram. 19,30 Nws. 20,00 Feuill. 22,00 Wereldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws. Woensdag 23 september HILVERSUM I 402 m NCRV: 7,00 Nws. en herh. SOS-ber. 7,10 Dagopening 7,20 Lichte gram. 7,45 Radiokrant 8,00 Nws. 8,15 Gew. muz. (gr.) 8,30 Lichte gram. 8,45 Vocaal ens., volks liederen 9,00 V.d. zieken 9,35 Waterst. 9,40 V.d. vrouw 10,10 Klass. gram. 10,30 Morgend. 11,00 Klass. orkestmuz. (gr.) 11,15 Lichte gram. HILVERSUM II 298 m VARA: 7.00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7.20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (7,30 Van de voorpagina, praatje) 8,00 Nws. en soc. strijdlied 8.18 Lichte gram. 8.50 Gym. v.d. vrouw 9.00 Kookpraatje 9,05 Klass. gram. VPRO: 9,40 Schoolradio VARA: 10,00 Lichte gram. 11,00 Nws. 11,02 V.d. vrouw 11,40 Amsterdams saxo foonkwartet. Dinsdag 22 september VARA: 19,30 TV-portret 19,50 Concerto filmimpressie NTS: 20,00 Journaal VARA: 20,20 Achter het nws. 20,45 Mar cello zoekt een meisje, muziek en ballet 21,15 Wel of geen Glynis, tv-film 22,20 Zangrec. met pianobegel. NTS: 22,40- 22.45 Journaal. Tweede net. NCRV: 20,20 Licht muz. progr. 20.45 Slag bij de Marco Polo-bridge film 21.45 Een schip en zijn gezagvoerder, documentaire 22,10-22.20 Tekenfilm. FRANS BELGIë: 19,00 Nws. 19,05 Land- bouwkroniek 19.15 Kookpraatje 19,33 Re- mous (16). filmfeuill 20.00 Journaal 20,30 Gevar progr. 21.20 Estival: De belang rijkste activiteiten van het festival van België 21.50 Debatten 22,20 Journaal. VLAAMS BELGIë 18.45 Engelse les 19.00 Zandmannetje 19.05 Tijd voor u 19,30 De Flintstones. tekenfilm 19 55 Hiei spreekt men Nederlands 19,59 Weerber 20,00 Nws. met o.m. flitsen van het be zoek van koning Olav van Noorwege 20,25 Voor geld en recht (Have gun, will travel), avonturenfilm 20.50 Panorama 21,35 Uitz. v.d. vrouw 22,00 De socialis tische gedachte in actie 22,30 Nws. TV-NOORDZEE: 18.30 tot plm. 19.00 Wilhelm Teil. progr. waarin het muz. in termezzo Club du Piano" plm. 19.20 Ko medie ..Teveel koks" 22,00 De schoen, een politieverhaal. (Van een onzer muziekmedewerkers) AMSTERDAM Uit gegevens, ons gisteren door de leiding van het Concertgebouworkest ter hand gesteld, blijkt, dat in het seizoen 196465 te Amsterdam en Sche- veningen van hedendaagse com ponisten 22 werken in totaal 49 maal worden uitgevoerd. In deze cijfers zijn begrepen 9 Nederland se composities met 20 uitvoerin gen. Daarnaast geeft men op 11 januari 1965 nog een experimenteel concert. Werken van Webern, Van Vlijmen en Schat kan men daar horen, uit te voeren onder lei ding van Pierre Boulez. Het is een con cert, dat heel veel tijd aan voorberei ding kost, waardoor bovendien, gezien het karakter der bezetting, een deel der or kestleden tijdelijk werkloos is. Toch meent men tot deze daad te moeten over gaan. Dirigent Bernard Haitink voegde I De vaste leider van het Concertge- hieraan zéér eerlijk toe, dat hij de di- bouworkest, de directeur Piet Heuwe- rectie ervan gaarne aan een specialist kemeyer en de artistieke adviseur Marius overliet: vooralsnog voelde hij zich nog Flothuis vertelden ons nog tal van an te veel buiten deze materie staan. I dere wetenswaardige zaken. Over de status van de nieuw te stich ten staatsopera: ons orkest is een sym fonie-orkest en behoort dit te blyven. Elke vergelijking met de Wiener Phil- harmoniker gaat mank. Zo wy geregeld in de bak zouden moeten spelen, zou dit een artistieke verpaupering van ons en semble betekenen. Slechts in zéér spe ciale gevallen zullen wy onze medewer king moeten verlenen. Is Amsterdam in zijn programmapoli- tiek, vergeleken met buitenlandse muzi kale centra, vooruitstrevend? Het antwoord: Nergens ter wereld, dat is althans mijn ondervinding, is mén in de structuur dei- concerten zó gedifferentieerd als bij ons. Mijn ondervinding bijv. bij de Berliner Philharmoniker: daar wenste men van mij een programma, dat wij hier uiterst conventioneel zouden moeten noemen. De gedachte aan composities voor orgel en orkest wat de negentiende en twin tigste eeuw betreft zou men te Amster dam werk van Saint-Saens, Jongen en Poulenc kunnen uitvoeren deed een der aanwezigen vragen naar een moge lijkheid van samenwerking tussen Con certgebouworgel en Concertgebouworkest. Haitinks antwoord was kort maar krach tig: Neen. Hij ziet daar niets in. Dit is het korte resumé van een zeer aangename en zeer openhartige gedach- tenwisseling tussen de Amsterdamse or kestleiding en de Nederlandse pers. Ver melden wij nog, dat het Concertgebouw in het voorjaar 1965 wederom een Beet hoven-cyclus geeft, in de vorm van drie concerten door Bernard Haitink en An ton Kersjes te leiden. De Nederlandse kunstenaars Gerard van Blerk, George van Renesse, Daniele Dechenne, Herman Krebbers en Jean Decroos treden hier solistisch op. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De vermaarde drum mer van het Dave Brubeck-kwartet Joe Morello mochten wij in een andere func tie aanschouwen, nl. die van leraar in drumtechniek. Daartoe aangezocht door een grote instrumentenfabriek in Ameri ka trekt hy door tal van landen en geeft in de grote steden drumdemonstraties met uitleg, z.g. „drum-clinics". In de zaal „Les Galeries" in Scheve- ningen hebben wij zijn lessen gevolgd, waarbij de grote technische kwaliteiten van deze artiest tot uiting kwamen. Hij belichtte vele facetten van het drum- spel en allengs werd het ons eens te meer duidelijk hoe moeilijk de praktische be oefening hiervan is. Brubecks star-drummer Joe Morello begon zijn muzikale loopbaan echter niet in deze specialiteit. Hij studeerde aan vankelijk viool en piano Zijn sterk ont wikkeld gevoel voor ritmiek dreef hem op vijftienjarige leeftijd naar de drums. Na twee jaar harde studie waagde hij het om in het openbaar op te treden. Eerst op zijn drieëntwintigste jaar kreeg hij zijn eerste engagement bij de destijds beroemde Marion McPartland-trio in New York. In 1956 kwam hij in contact met pianist Dave Brubeck en sindsdien is zijn faam hoog gestegen. De openbare les werd door talrijke be kende drummers bijgewoond. Slagwer ker Rob Meyn Vertaalde het gesprokene. Joe Morello belichtte allereerst de taak van de drummer. Was hij vroeger slechts de tempodrager zonder meer, tegenwoor dig heeft hij een veel omvattender taak. De moderne drummer stuwt het orkest of de combo naar grotere prestaties door collectieven of solo's met een gevarieerd en inspirerend spel te begeleiden. De door een zware verkoudheid ge plaagde drummer ging vervolgens in op de eigenlijke techniek. Hij demonstreer de de houding van de handen en het hanteren van de stokken (sticks). Vervol gens kwamen achtereenvolgens de taak van rechter- en linkerhand. „Vooral deze laatste", zo betoogde hij, „is zeer gelangrijk. Velen, vooral jonge drummers, produceren veel lawaai met de rechterhand, door zo hard mogelijk op het grote bekken te „timmeren", ter wijl de linkerhand haast werkeloos op de trommel (snaardrum) ligt". Morello demonstreerde dit op haast komische wij ze. doch gaf tevens een staaltje van vak manschap weg, toen hij liet horen hoe het naar zijn opvatting gespeeld moet worden. Het werd een prachtig voorbeeld van het samengaan der beide handen in een boeiend ritmisch-dyna- misch spel. Hierna kwamen oefeningen voor pols. voorarm en vingers aan de beurt. Voorai de vingertechniek van de linkerhand ver eist een enorme oefening en haast elke vinger en zeker ook de duim hebben hierbij een eigen taak. Het veren van de stok op het trommelvel en het terug brengen hiervan met de wijsvinger waren spectaculaire staaltjes van zijn hoog op gevoerde techniek. De zeer vermoeide Joe Morello hield hierna nog een korte nabeschouwing, waarin hij onder meer betoogde dat het studeren met gebruikmaking van gram mofoonplaten beslist moet worden afge keurd. „Het belemmert", aldus Morello „de ontplooiing van de eigen persoonlijk heid in het spel. En zonder deze persoon lijke spelopvatting is 't haast onmogelijk werkelijk iets te bereiken" Tevens wees hij erop, dat het jazz-drummen niet Kan worden geleerd, alleen de techniek kan worden bestudeerd, het jazz-idioom moet van binnen uit worden aangevoeld. „Breng me naar J please", zij de bevallige secretaresse Susanne Sayer, terwijl ze plaatsnam in een New Yorkse taxi. „Lady", zei de chauffeur, „dat is ongeveer een kwart mijl ver en van de opbrengst kan ik niet leven. Zoek liever een andere jockey". Hij wist echter niet, dat Susan de secretaresse van een advocaat was en dat ze wat van rechten kende. „Ik stap niet uit", antwoordde ze vinnig, „en u mag me naar het dichtstbijgele- gen politiebureau rijden, waar ik een J klacht zal indienen omdat u weigert J me te vervoeren". Chauffeur Mario Dipetto bracht zijn wagen op gang en reed. En hij bleef maar rijden. Manhattan uit, New York uit en in de provincie Westchester, 25 km verder stopte hij voor een tolbar- rière en Susanne sprong ziedend van toorn uit de taxi. „Nu mag je wan delen, zus", lachte Dipetto, terwijl hij gas gaf. Zijn pret duurde echter niet lang. Nog diezelfde dag zat Dipetto reeds in een cel te zuchten, beschuldigd van kidnapping en diefstal. Dit alles kan hem maximum 90 jaar gevangenis straf kosten VERGIF" Zekere Wootton, die voor een Lon- dense Rechtbank terecht stond omdat hij in een-café gedreigd had een be zoeker te vermoorden, haalde plotse ling een flesje voor de dag en schreeuwde: ,,Hier zit cyaankali in. Als ik veroordeeld wordt, drink ik het leeg". De rechter was zo verstandig het vonnis even uit te stellen en een deurwaarder besloop de man van ach teren. Hij wist hem het flesje te ont futselen. De verdachte was volkomen ont daan. Hij kreeg een g'las water te drinken om te kalmeren. „Zeg het nu maar", zei hij. „Tien pond of een maand", zei de i rechter. CONGRES In New York wordt in 1966 het i lacherscoi^gres gehouden. Voorzitter ervan is zekere George Quipp Lewis, die stichter is van de vereniging van moppentappers. Iedereen, die graag 1 lacht, is welkom op het congres. „Lachen is mijn leven", zegt de 1 voorzitter, „maar humor dient vrien- i delijk te zijn. Je moet mèt de mensen i lachen, niet óm hen". HORIZONTAAL: 1. Bepaalde sluiting bepaalde stof. 2. Een zekere. 3. voorwereldlijk monster 4. Omroepvereniging in orde. 5. Bijbelse figuur bid (Latijn). 6. Zenuwtrek plaatsje aan de De- desvaart. 7. Plaats in- Duitsland. 8. Europeaan. 9. Fris stijf. VERTIKAAL: 1. Slank - hard vet. 2. Koordans. 3. Zoete (Italiaans). 4. Sociaal economische raad deel van het oor. 5. Vochtig Nederlandse Televisie- Stichting. 6. Godin der aarde kunstprodukt. 7. Heilig boek der Mohammedanen. 8. Keukengerei. 9. Wintervoertuig gast. •ja;a aajs *6 '8 ueaosf 'l sja— aaS 9 s;u Tau 'q taj jaa ao\op -g 'iaj z ^1®; ^ubj 'i :;jaA •ja;s post '6 ;sa "8 ua^a aua oi; 9 bjo ija -g a^o oj^ -f -^ae-ip "g aua 'z SBl3 :'joh JSuissojdo ,,We zyn eigenlek niet zozeer in die boten geïnteresseerd, maar in de mannen, die ze kunnen kopen. HOND In Engeland heeft men een appa raatje geconstrueerd, dat „mechani- 1 sche hond" heet. Het wordt gebruikt bij het onderzoek van vliegtuigen en 1 treinwagons, waarvan men veronder- stelt, dat er explosieven in zijn ver- borgen. Het apparaatje is namelijk zeer gevoelig voor dynamiet. HOTEL In Chicago is een nieuwe gevangenis geopend, tiet vier en twintig verdie pingen hoge gebouw is zelfs van air conditioning voorzien. Vanaf de hoog- 1 ste verdieping, waar sportvelden zijn aangelegd, kijken de gevangenen uit op het Michigan-me?r, een bedrijvige 1 aanblik op een water, waarop het wemelt van plezierboten en jachten. De gevangenen genieten zodoende van hetzelfde voorrecht als de toeris ten, die er in het naast-liggende hotel 90,per dag voor betalen. NIET BIJ Een vrijwilligster, Rusamunde Fi- 1 sher, kwam thuis nadat zij twee jaar verkeerd had tussen eilandbewoners 1 in de Grote Oceaan. Een van de vragen, die zij stelde om i zich weer op de hoogte te stellen van de gebeurtenissen in de Westerse be schaving luidde: „Wie zijn dat, de J Beatles?" KATHEDRAAL VAN REIMS IN BRAND Parijs, 22 september 19X4 De Duit- schers vallen thans Reims aan en be schieten o.m. de kathedraal. De laat ste berichten luiden, dat zij in brand zou staan. Moge het bericht overdre ven blijken. Het ware te veel zoo het werd bevestigd. De Duitschers excuseeren zich door op te merken, dat Reims in het ge vechtsfront ligt. Het doet hun leed, zeggen zij, dat hierdoor schade aan de stad wordt toegebracht. Er zijn aan wijzingen gegeven om de kathedraal te ontzien. OORLOGSLEED 22 september 1914 Hij was een knappe Uhlaan. Toen hij acht dagen onder de wapenen was, kreeg zijn ver loofde een kort briefje, waarin hij meldde, dat hij licht gewond was. Zij ging naar hem toe en het was een hartelijk weerzien. De lichte ver wonding bleek het verlies van een arm te zijn. Den volgenden dag kreeg zij nog maals een briefje. Hij schreef haar, dat hij de volle waarheid niet had dur ven opbiechten. Behalve een arm, was hij ook een been kwijt. Toen hij haar stralende jonge verschijning gezien had, was hij tot de overtuiging geko men, dat hij het restant van zijn arme- lijk lichaam niet aan het hare mocht binden. Hij gaf haar haar woord terug. Twee uren later kwam het meisje opnieuw in het hospitaal, aan het bed van haar verloofde, in gezelschap van een ambtenaar van den burgerlijken stand. Zij verlangde terstond in den f echt te worden verbonden met den man, die de helft van zijn wezen voor de eer van het vaderland gegeven had. 149. De auto slingerde nog al onder het rijden. Maar omdat de weg ook slingerde, hieven die twee gelukkig bij elkaar. Nadat het hoogste punt over de bergrug was gepasseerd, veranderde het landschap volkomen. In- plaats van een regenachtige vallei lag nu een dorre step pe voor hen. die gebroeide rnder een felle zon. „Einde lijk een streek, waar een re- lenmaker geld als water ran verdienen!" riep de ba ron opgetogen „met mijn dripdrups zal ik hier gouden buitjes veroorzaken, die..— pas op, Johan, je reed bijna een afgrond in ..die van de dorre vlakte een paradijs zullen maken, waar.kijk uit voor de rotswand, Johan ie rijdt wat slordig waar het geruis van bomen en ge- rabbel van beekjes hoor baar zullen zijn." Een sto- 'end gesnurk onderbrak zijn rangename gedachtengang bn verstoord opzij kijkend, zag hij dat Johan achter het stuur zat te slapen Dat was natuurlijk niet beieefd, als •ijn meester tegen hem sprak, maar gevaarlijk was net ook daar in de bergen. Dus begon baron Bluff hem verontwaardigd wakker te schudden. Hierbij had hy ;chter met in de gaten, dat sij met grote snelheid een ieep inhaalden, die met een lading buizen voorzichtig de helling afreed.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 13