SIMCA 1500 is beter
uitgerust dan de 1300
0
Zijn al onze eieren goed?
FANTA
ORANGE
GEZINSFLES
De Buick „Wildcat"
EEN VRAAG AAN DE PLUIMVEEHOUDERS:
Ik kijk wel uit.
fris-vrolijk-verrukkelijk!
Kodak
Slachtkuikens
in opmars
Liever een „pook
Comfortabel
Stapvoets achteruit
In t kort
Bromfietsers
verongelukt
Diepvriesvlees
wordt vaak te
duur verkocht
ZO iS Het GEZELLIGE MENSEN STOKEN:
Bijwerk
Binnenlandse afzet
HONDEBROOD
Schuld aan dood
van vier mensen;
jaar gevangenis
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1964
De Simca 1500 is een duizendje
duurder dan de 1300 en voor dit
Terwille van de bedrijfszekerheid is
de krukas vyfmaal gelagerd. Het max.
koppel is 12.5 kgm bij 3500 t.p.m. (bij
geld heeft men een beter uitge- de „1300" 10.2 kgm bü 2600 t.p.;..) en
de compressieverhouding is 9.3 1, wat
ruste en snellere wagen met rij- vrjJ hoog u De motor maakt een ge.
Men heeft de wagen volkomen in de
hand. Op de voorwielen zijn schijfrem
men gecombineerd met trommelrem-
men achter. Het remvermogen is ruim
voldoende voor de prestaties, die de
wagen levert. In de stad is de „1500"
gemakkelijk te manoeuvreren. Het gro-
te glasoppervlak garandeert vrij uit-
eigenschappen, die van klasse zijn. zonde indruk en bü langdurig ryden zicht naar alle kanten en de draai-
j r met hoge snelheid vertoont hij geen cirkel is 10 meter, zodat deze Cirnca,
De carrosserielijnen en de af me- vcrmoeidheidsverschijnselen. wel is hij
tingen van deze Franse midden- luidruchtig bij snel accelereren en bo-
klasser zijn niet veranderd. On- ven 125 km/u- Helemaal vrjj van tril-
lingen is hij, als men hem forceert, ook
der de kap ligt echter een andere nie^ dc consumptie is normaal: 10 a De gjmca 1500 is soliede gebouwd,
motor, een verdere ontwikkeling 11 I^er °P km> ook aIs in aanmer~ Het flinke gewicht verraadt reeds ste-
vige „botten". Het compartiment, met
vier reële portieren, is beter en zorg
vuldiger ingericht en afgewerkt dan
r - dat van de „1300".
die toch al bescheiden afmetingen heeft
een behendige auto in het verkeer is.
king wordt genomen, dat de wagen
van de bekende Aronde; een vier- ruim 1000 kg weegt en men er nog een
cilinder van 1475 cc, die 81 SAE- 400 ks biJ" kan ,aden-
pk bij 5400 t.p.m. ontwikkelt.
De 1300 heeft 62 paarden en het
verschil merkt men direct. De
Ook de uitrusting is uitgebreider.
Evenals in de „1300'' is er in de „1500"
voldoende l'evensruimte voor vier vol
wassen personen. De gescheiden voor-
De volledig gesynchroniseerde 4-ver-
snellingsbak laat zich eigenlijk vlotter
hanteren dan mogelijk is. De schakel- stoelen geven een comfortabele zitpo-
topsnelheid IS met 14O-150 km/u arm, die aan de stuurkolom zit, laat sitie. De achterpassagiers komen niet
snelle schakelmanoeuvres niet toe. We met hun benen in de knel, ook niet
op zeer verantwoord niveau, ter- hadden dan ook liever hier een pook als de voorzetels naar achteren zijn ge
in de vloer gehad, wat ook mèer in
overeenstemming met het rijkarakter
van de wagen zou zijn geweest. Ook
de „1300'' heeft stuurschakeling en we
vermoeden dat men deze ook ;n de
m maken met een vrij snelle "15°0" heeft aangehouden om extra
cezinswaeen. Het accele- kosten te besparen. Voor een pookje
wijl de 1300 liefst beneden 135
km/u blijft.
We hebben hier dus te
maken met een vry snelle
gezinswagen. Het accele
ratievermogen is ruim
voldoende: van 0-60 km/u
in nauwelijks 7 seconden,
van 0-80 in 11 en van
0-100 in 18 sec. De „1500"
Qfljl is niet direct een tempe-
ramentvolle auto, maar
hij is dan ook eerder be-
doeld als comfortabele en
■j aI behendige reiswagen dan
Ir lal als hardlopertje. Bü de
arl constructie van de motor
(geen bovenliggende nok-
kenas) is men bü Simca nog niet al te
modern te werk gegaan.
schoven. De bekleding is van goede
kwaliteit en praktisch. Het verwar-
mings- en ventilatiesysteem is effec
tief en eenvoudig te regelen. De instru-
mentering is gecompleteerd. De Simca
1300 vonden we destijds wat te Spar
taans uitgerust, niet direct omdat we
was er wel plaats geweest, want de zelf enkele dingen misten maar omdat
„1500" heeft separate voorzetsels. De we het begrip „Grand Luxe'' graag in
besturing en de vering zijn goed. De ere wilden houden. Ook hadden we de
wielophanging vóór is onafhankelijk afwerking van enkele detailpunten lie-
met schroef veren en achter verzorgt ver iets gedegener gehad, maar bij de
een starre as met schroef veren het veer- „1500" zijn onze wensen in vervulling
comfort dat op oneffen wegdek wat gegaan. Er blijven echter nog enkele
geweld wordt aangedaan. Bij volle be- kleine, misschien wel persoonlijke, wen-
lasting geeft de achtervering nauwe- sen bestaan. De Simca 1300 kost f 6785
lijks krimp en gaat de wagen niet „ach- de 1300 GL f 7185 en de „1500" f 7895.
terover hangen". Maar een onvermijde- Intussen is de „1500" ook in een Break-
lijk nadeel van dergelijke stugge ve- versie verschenen.
ring is dat het rijden op minder goed
onderhouden wegen wat bibberig gaat.
Korte stoten worden maar gedeeltelijk
opgevangen.
De uitstekende rijstijl van de „1500"
T. wordt er echter niet door bedorven.
I IDS - tips - tips tips tips wegligging is goed en de koerssta-
biliteit prijzenswaardig. In bochten is
Ter vermijding van kortsluiting en-of d(e Si"?,ca 1500 zich een weinig onder-
1 v 6 stuurd en voor zijwind is hij nauwe-
stroomlekken Is het raadzaam de lijks gevoelig. Men heeft het gevoel in
(Advertentie)
(Advertentie)
stroomverdelerkap van binnen en van
buiten goed schoon en vooral droog te
maken. Als u de verdelerkap er toch
af heeft, kijk dan meteen even naar
de toestand van de contactpunten en
haal daar zonodig even een contactpun-
tenvültje tussen door.
Jn de „jongste" automobielen is het niet
meer mogelijk te starten terwül de
motor loopt. Dit om te voorkomen dat
de tanden van het startrondsel en de
starterkrans beschadigd zouden tfunnen
worden. Voor auto's die dit technische
snufje nog niet hebben is inbouw van
een dergelijke beveiliging alsnog mo-
gelük.
pas dan rüdt u zuinig als u uw snel
heid aan het verkeer en aan de weg
aanpast. Geef ook nooit toe aan neigin
gen om met het gaspedaal te gaan „spe
len" want ook dit resulteert in een on
nodig hoog benzineverbruik.
goms komt het voor dat de stoplich
ten blüven branden als het rempe
daal weer is losgelaten. Dit wyst op
een stoplichtschakelaar die of defect is
of afgesteld is op een te lage remvloei-
stofdruk. Ook is het mogelük dat de
einddruk van de remvloeistof te hoog
blüft en in dat geval is er ook kans op
slepende remmen.
U vraagt maar.
De heer Van W. te Riien wil graag
weten op welke manier men kan con
troleren of de thermostaat van een wa-
tergekoelde motor al dan niet goed
werkt. Op de wagen zelf is dit volgens
hem vrijwel niet vast te stellen.
Met deze conclusie zijn wij ^et niet
eens. Als de wagen is uitgerust met een
temperatuurmeter dan kan men echt
wel nagaan of de motor te (lang) koud
blijft of te warm wordt. Is één van
beide het geval dan kan men aan de
kwaliteit van de thermostaat gaan twij
felen. Om zekerheid te krijgen gaat
men dan de thermostaat uit het koel
systeem verwijderen en ze op de na
volgende wijze testen. Als testbenodigd
heden hebt u nodig een thermometer
tot 100 graden C en een bakje met
water. U dompelt de thermostaat en
de thermometer onder water en brengt
het water op een gaspit op temperatuur.
Als de thermometer 65 a 70 graden C
aanwijst dient de thermostaatklep zich
te openen. Koelt men het water weer
af. dan zal de klep bij een temperatuur
van 50 a 60 graden C weer geheel ge
sloten moeten zijn. Reageert de ther
mostaat op beide pröeven positief dan
kunt u wel aannemen dat ze in ge
monteerde toestand ook feilloos zal
werken.
een safe en degelijke wagen te rijden.
g
Vooruitrijdend
verkeer krijgt
voorrang van
achteruitrijder
De Panhard „24" wordt op de aan
staande l'arijse autosalon gepresen
teerd met schijfremmen op alle wielen.
Alleen het type „24 CT" blijft nog in
produktie. Deze toch al snelle wagen
zal voortaan worden geleverd met de
M 10 S-motor, die wat bijgeslepen is
en de wagen een top van ruim 160
km/u geeft. Het koetswerk heeft er een
chroomstripje bijgekregen. De zittingen
hebben een andere bekleding gekregen
en het dashboard is met een tempera
tuurmeter verrijkt.
De nieuwe Skoda 1000 MB heeft een
4-cilinder motor achterin, met een in
houd van 988 cc en een vermogen van
42 SAE-pk. De carrosserielijn zowel als
het interieur zijn moderner geworden.
Met dit model hoopt de Tsjechische fa
briek de greep op de Westerse markt
te verstevigen. De prijs is nog niet
bekend, maar deze zal „concurrerend"
zijn.
Over de samenwerking tussen Citroën
en NSU-Wankel weten we nog weinig,
maar het bekende Franse autoblad
„L'Auto Journal" heeft deze maand
reeds een nieuwe Citroën met wankel-
motor aangekondigd. Het Citroën-NSU-
model zou volgend jaar op de autoten
toonstelling in Frankfort worden voor
gesteld.
In de Opelfabriek in Bochum is reeds
de 400.000e Kadett geproduceerd. Ruim
47 percent was voor de export be
stemd. In de Duitse autopers circuleren
berichten dat er een Kadett-sportwa-
gen op komst is. Het koetswerk zou
door de Italiaan Frua ontworpen zijn.
De nieuwe Ford Taunus-modellen
presenteren we begin volgende week.
En de nieuwe Austin 1800, op basis van
de Austin 1100 Glider, wordt de vol-
Als u met uw auto achteruit moet gende maand geïntroduceerd. En er
rijden doe dat dan stapvoets en niet zal de komende weken nog meer nieuws
snellerAl vinden sommige automo- komen. Het nieuwe autoseizoen is aan-
bilisten het een vertoon van flinkheid gebroken.
om ineens hard achteruit te „scheu- Ongetwijfeld krijgt de bestuurder,
ren", zij bezorgen zichzelf daardoor dig dQQr de middenberm tracht te
onnodig risico en kunnen wel eens fceren> de schrik van zijn leven, wan-
stevig beboet worden. neer \ij de massieve tankauto op
Het achteruitrijden is een voor het zich aj 2;e£ stormen. De schrik van
overige verkeer meestal wat onver- de chauffeur van die tankauto is
wachte en vaak ook hinder veroorza- misschien nóg groter. Want volko-
kende manoeuvre. De ANWB vindt men onverwacht ziet hij een auto
het dan ook niet verwonderlijk dat tussen het haagje van de midden-
juist het achteruitrijden gebonden is berm doorschieten. Een rampzalige
aan de regels. Dat dit slechts met botsing kan het gevolg zijn van de
stapvoetse snelheid mag gebeuren en grove verkeersfout van de bestuur-
dat de achteruitrijder onder geen be- der van de personenauto,
ding het overige verkeer mag hin- Keren door de middenberm is le
deren, laat staan in gevaar brengen, vensgevaarlijk. Het is een foutdie
De achteruitrijder moet dus stoppen met voorbedachte rade wordt ge-
als de verkeersomstandigheden dat maakt en waarvan men nauwelijks
vereisen en moet aan het vooruitrij- kan zeggen, dat fouten maken men-
dende verkeer voorrang verlenen. selijk is.
KENNERS
KOPEN
FILMS
VEENENDAAL. De 16-jarige brom
fietser H. C. Bos uit Veenendaal is bij
een ongeval dodelijk gewond.
De jongen sloeg linksaf zonder voor
rang te verlenen aan een motorrijder.
Hij kreeg een schedelbasisfractuur, waar
aan hij twee uur later bezweek.
OUDE-PEKELA. De 39-jarige heer
Th. Swarts uit Wedde is in Oude Peke-
la met zijn bromfiets tegen een andere
bromfiets gereden, die voor reparatie
aan de kant van de weg was neergezet.
De man werd zo ernstig gewond, dat hij
op weg naar het ziekenhuis is over
leden.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM. Vele slagers in Ne
derland verkopen momenteel diepgevro
ren vlees voor de prijs van vers vlees
en steken de overwinst in eigen zak. Het
gevolg is dat de huisvrouwen niet kun
nen profiteren van het vele guldens
goedkopere diepvries, dat doorgaans van
uitstekende kwaliteit is. Dat dit moge
lijk is in een land waar de regering de
prijzen beheerst, is ongelooflijk. Het is
nu te hopen dat de slagers zelf zoveel
eerlijkheid zullen opbrengen, dat ze de
diepgevroren produkten uit Noord- en
Zuid-Amerika alsnog gaan verkopen
voor een prijs die is aangepast aan hun
eigen inkoop. Deze ijskoude diepvries-
-douche stortte de culinaire journaliste
mevrouw Henriette Holthausen uit over
de hoofden van Nederlandse vleesimpor
teurs die in het Rotterdamse bellevue
hun diepgevroren produkt in de milde
zon van de publiciteit hadden geplaatst.
Haar beschuldiging lokte prompt een
even spontane als verhitte discussie uit.
Maar in negen van de tien gevallen
worden de huisvrouwen bedrogen, al
dus mevrouw Holthausen.
De Buick 1965 heeft een sportie ve lijn. Dit is de „Wildcat".
*Bij mij thuis geen droge-Iucht-kachel!
Overdag in de auto voel ik daar al meer
dan genoeg van. 't Is de hele dag lijden...
stoppen... afleveren... rijden... stoppen...
ga zo maar door! Elke dag weer, en altijd
die autok'achel aan. Daarom wil ïk
's avonds thuis échte warmte voelen.
Warmte die straalt!' De heer M. Putman,
Spinolastraatl9 in Groenlo, wéét waar
over hijspreekt.Welkestralcnde warmte
bekoort hem zo na een dag tussen de
wielen? 'Van kolen natuurlijk. Dat is
immers de enige warmte waar je wer
kelijk wat aan beleeft. Kijk, als het om
bijverwarming gaat, dan kan je van alles
nemen. Maar in de kamer waarin je
leeft...? Juist! Daar moet leefwarmte
zijn. Daar zijn kolen voor.
(Van onze landbouwmedewerker)
Ruim anderhalf jaar geleden
heeft het bestuur van het Land
bouwschap een Valorisatiecommis
sie ingesteld. Zij kreeg tot taak na
te gaan hoe de produkten van de
landbouw tot hogere geldelijke
waarde gebracht kunnen worden
en hoe daardoor het inkomen van
de boer kan verbeteren. In de land
bouw neemt namelijk de produk-
tiviteit zeer sterk toe; deze be
drijfstak kan zelfs de vergelijking
met de industrie ruimschoots door
staan. Verhoging van de produkti-
viteit zou men in het dagelijkse
leven kunnen noemen: met min
der mensen en minder arbeid in
kortere tijd dezelfde produktie le
veren. In de landbouw gaat dit al
tijd gepaard met een verhoging
van de produktie zelf.
De kostprijs per eenheid wordt dan
wel verlaagd, maar omdat er meer ge
produceerd wordt terwijl de vraag niet
stijgt, dalen de prijzen van de produk
ten. Wat de boer aan de ene kant wint
door verlaging van de kostprijzen, geeft
hij aan de andere kant weer toe door de
lagere prijzen op de markt. Wat daar te
gen te doen? Hoe kan men zorgen, dat
de produkten van de landbouw toch een
behoorlijk lonende prijs blijven opbren
gen? Dit waren de vragen die het be
stuur van het Landbouwschap had voor
gelegd aan de valorisatiecommissie.
Eén ding was duidelijk: Als de boer
een behoorlijke prijs wil maken voor
zijn produkt moet hij in ieder geval een
produkt leveren, waar de consument naar
vraagt. We zien nog te veel, dat de boer
maar produceert en er zich heel weinig
om bekommert, of zijn produkt ook ver
koopbaar is. Hoe kunnen we de pro
duktie meer in overeenstemming bren
gen met de vraag van de consument? Ook
doit was een vraag, die voorgelegd was
aan de genoemde commissie.
Zij heeft lang in stilte gewerkt. Zü is
samengesteld uit deskundigen van zeer
uiteenlopende aard. Dat er bijvoorbeeld
ook een vertegenwoordiger van een groot
winkelbedrijf in opgenomen is, wijst er
al op, dat de landbouw althans de
voormannen een open oog heeft voor
het vraagstuk en zijn moeilijkheden. De
commissie had verschillende werkgroe
pen voor produkten ingesteld en dezer
dagen is het eerste rapport van zulk een
werkgroep verschenen. Het gaat over
pluimvee en eieren. Het is een zeer inte
ressant werkstuk, al wordt er natuurlijk
geen afgeronde en afdoende oplossing ge
geven. Dat had men ook niet mogen ver
wachten in een rapport dat slechts één
van de onderdelen behandelt
Het rapport is daarom zo interessant,
omdat het duidelijk maakt wat er aan
de bedrijfstak van de eieren mankeert.
Dit is niet zo zeer duidelijk omdat het
met evenveel woorden wordt gezegd,
maar meer omdat in dit ene rapport een
ouderwetse en een moderne bedrijfstak
worden behandeld. Men kan een verge
lijking trekken tussen de twee bedrijfs
takken en dan ziet men welke kant het
op moet.
De eierproduktie als afzonderlijke tak
van bedrijf dateert van het begin van
deze eeuw. Als we ons niet vergissen is
het zestig jaar geleden, dat Nederland
optrad als eierexporteur. Men kan dus
spreken van een behoorlijke ouderdom.
Het bedrijf dat pluimvee produceert, da
teert van na de tweede wereldoorlog.
Deze tak is dus veel jonger.
(Advertentie)
voor minstens 4 glazen
De fijnste en zonnigste
verkwikking vol sappige
sinaasappel-frisheid
Ongeveer de helft van de legkippen
wordt gehouden op bedrijven met minder
dan 200 dieren per bedrijf; deze kleine
bedrijven, waar de kippenhouderij slechts
tot het bijwerk behoort, maken ongeveer
85 percent van het totaal aantal bedrij
ven uit. By de slachtkuikens liggen deze
verhoudingen heel anders; het meren
deel wordt geproduceerd op bedrijven
met grote eenheden. Duizend dieren per
bedrijf is bij de slachtkuikens niets; het
is ook de enige manier om deze bedrijfs
tak rendabel te voeren. In de meeste ge
vallen is het ook de enige tak van het
bedrijf, of minstens de allervoornaamste.
Bij de eieren moet er een lange tydro-
vende weg gevolgd worden om het ei
van de kip naar de consument te bren
gen; het is daardoor veelal niet mogelijk
een vers ei te krijgen. Deze bedrijfstak
lijdt ook nog onder de traditie van de
crisismaatregelen, die in de jaren dertig
mede zijn ingesteld ter bescherming van
handel en middenstand. Door het grote
aantal kleine bedrijven is het moeilijk,
te zorgen voor een geregelde aanvoer
van eieren van dezelfde kwaliteit en het
zelfde uiterlyk. En dit is nu juist, wat
de tegenwoordige consument en het te
genwoordige winkelbedrijf vragen.
Bij de slachtkuikens ziet men niet al
leen grotere aantallen per bedrijf, maar
ook een veel nauwere samenwerking tus
sen de verschillende takken van produk
tie, verwerking en handel, die met het
produkt te maken krijgen. Dat begint al
bij de fokker, die het uitgangsmateriaal
levert; er samenwerking met de veevoe
derindustrie, zodat door uniform uit
gangsmateriaal 'n uniforme voedermetho
de vlees van dito kwaliteit ontstaat. Er
zijn contracten tussen de mesters en de
slachterijen, zodat deze verzekerd zijn
van een regelmatige aanvoer van slacht
kuikens van uniforme en constante kwali
teit. En er bestaan contracten tussen de
slachterijen en hun afnemers, zodat er
een regelmatige doorstroming plaats heeft
naar de verkoopplaatsen en naar de con
sument. Door deze nauwe samenwerking
van alle betrokkenen vertonen de prij
zen ook slechts geringe schommelingen.
Een regelmatig prüsverloop noemt
het rapport ook een van de middelen
om de afzet te bevorderen. Het rapport
noemt de toestand nog niet ideaal. Het
acht marktonderzoek en betere voor
lichting aan de consument nodig, o.a.
om het gebruik van diepvrieskuikens
te bevorderen.
Als men de toestand in de beide be
drijfstakken vergelijkt blijkt al, wat de
meer ouderwetse van de meer moderne
kan leren, en hoe verbetering kan wor
den aangebracht. Wel wijst het rapport
erop, dat door de nauwere samenwerking
het gevaar komt te bestaan, dat de zelf
standigheid van de betrokken partijen
wordt aangetast. Dit is vooral in de land
bouw inderdaad een zeer belangrijk
vraagstuk.
Persoonlijk willen we hier nog een
vraag -toevoegen. Heeft het bedcijf van
de slachtkippen en van de eieren nog
steeds niet ontdekt, dat ook Nederland
met twaalf miljoen min of meer wel
varende klanten een goed afzetgebied
kan zijn? Er wordt regelmatig onper
soonlijke reclame gemaakt voor groente,
fruit, vlees, melk en zuivel, om er maar
enkele te noemen. Een dergelijke inten
sieve reclame voor slachtkuikens her
inneren we ons niet. En van eieren heb
ben we de indruk, dat de Nederlander
alleen goed genoeg is om eieren te eten,
als deze in het buitenland onverkoopbaar
zijn. Ofwel omdat de markt slecht ligt,
ofwel, omdat er eieren zijn van jonge
hennen en niet geëxporteerd kunnen
worden. Zou het opbouwen van een
constante klantenkring in het binnenland
ook niet van betekenis kunnen zijn voor
de pluimveehouderij, ook in 1970 als er
binnen de EEG volledige vrijheid van
handel bestaat?
(Advertentie)
De ideale voeding
voor uw hond
HAARLEM. De rechtbank te Haar
lem heeft gisteren de 19-jarige monteur
J. C. V. wegens „het door grove schuld
veroorzaken van een aanrijding", waar
door vier leden van een gezin uit Sant
poort om het leven kwamen, overeen
komstig de eis van de officier van
justitie, veroordeeld tot gevangenisstraf
van een jaar en intrekking van het rij
bewijs gedurende vijf jaar.
Het ongeluk gebeurde in de vroege
ochtend van 17 maart te Haarlem, Ver
dachte is, terwijl hij met grote snelheid
in de richting Amsterdam reed, naar
links uitgeweken en daarbij in botsing
gekomen met een kleine auto, waarin
vijf personen zaten. De bestuurder, de
41-jarige boekhouder D. G. van Benne-
kom uit Santpoort, werd zodanig ge
wond dat hij enkele uren later overleed
Zijn 36-jarige echtgenote en tweejarig
dochtertje, dat bij de moeder op schoot
zat, en zijn vijfjarige zoon Joost, waren
op slag dood. De dertienjarige Rob
werd vrij ernstig gewond.