SIMCA 1500 is beter uitgerust dan de 1300 0 Zijn al onze eieren goed? FANTA ORANGE GEZINSFLES De Buick „Wildcat" EEN VRAAG AAN DE PLUIMVEEHOUDERS: Ik kijk wel uit. fris-vrolijk-verrukkelijk! Kodak Slachtkuikens in opmars Liever een „pook Comfortabel Stapvoets achteruit In t kort Bromfietsers verongelukt Diepvriesvlees wordt vaak te duur verkocht ZO iS Het GEZELLIGE MENSEN STOKEN: Bijwerk Binnenlandse afzet HONDEBROOD Schuld aan dood van vier mensen; jaar gevangenis DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1964 De Simca 1500 is een duizendje duurder dan de 1300 en voor dit Terwille van de bedrijfszekerheid is de krukas vyfmaal gelagerd. Het max. koppel is 12.5 kgm bij 3500 t.p.m. (bij geld heeft men een beter uitge- de „1300" 10.2 kgm bü 2600 t.p.;..) en de compressieverhouding is 9.3 1, wat ruste en snellere wagen met rij- vrjJ hoog u De motor maakt een ge. Men heeft de wagen volkomen in de hand. Op de voorwielen zijn schijfrem men gecombineerd met trommelrem- men achter. Het remvermogen is ruim voldoende voor de prestaties, die de wagen levert. In de stad is de „1500" gemakkelijk te manoeuvreren. Het gro- te glasoppervlak garandeert vrij uit- eigenschappen, die van klasse zijn. zonde indruk en bü langdurig ryden zicht naar alle kanten en de draai- j r met hoge snelheid vertoont hij geen cirkel is 10 meter, zodat deze Cirnca, De carrosserielijnen en de af me- vcrmoeidheidsverschijnselen. wel is hij tingen van deze Franse midden- luidruchtig bij snel accelereren en bo- klasser zijn niet veranderd. On- ven 125 km/u- Helemaal vrjj van tril- lingen is hij, als men hem forceert, ook der de kap ligt echter een andere nie^ dc consumptie is normaal: 10 a De gjmca 1500 is soliede gebouwd, motor, een verdere ontwikkeling 11 I^er °P km> ook aIs in aanmer~ Het flinke gewicht verraadt reeds ste- vige „botten". Het compartiment, met vier reële portieren, is beter en zorg vuldiger ingericht en afgewerkt dan r - dat van de „1300". die toch al bescheiden afmetingen heeft een behendige auto in het verkeer is. king wordt genomen, dat de wagen van de bekende Aronde; een vier- ruim 1000 kg weegt en men er nog een cilinder van 1475 cc, die 81 SAE- 400 ks biJ" kan ,aden- pk bij 5400 t.p.m. ontwikkelt. De 1300 heeft 62 paarden en het verschil merkt men direct. De Ook de uitrusting is uitgebreider. Evenals in de „1300'' is er in de „1500" voldoende l'evensruimte voor vier vol wassen personen. De gescheiden voor- De volledig gesynchroniseerde 4-ver- snellingsbak laat zich eigenlijk vlotter hanteren dan mogelijk is. De schakel- stoelen geven een comfortabele zitpo- topsnelheid IS met 14O-150 km/u arm, die aan de stuurkolom zit, laat sitie. De achterpassagiers komen niet snelle schakelmanoeuvres niet toe. We met hun benen in de knel, ook niet op zeer verantwoord niveau, ter- hadden dan ook liever hier een pook als de voorzetels naar achteren zijn ge in de vloer gehad, wat ook mèer in overeenstemming met het rijkarakter van de wagen zou zijn geweest. Ook de „1300'' heeft stuurschakeling en we vermoeden dat men deze ook ;n de m maken met een vrij snelle "15°0" heeft aangehouden om extra cezinswaeen. Het accele- kosten te besparen. Voor een pookje wijl de 1300 liefst beneden 135 km/u blijft. We hebben hier dus te maken met een vry snelle gezinswagen. Het accele ratievermogen is ruim voldoende: van 0-60 km/u in nauwelijks 7 seconden, van 0-80 in 11 en van 0-100 in 18 sec. De „1500" Qfljl is niet direct een tempe- ramentvolle auto, maar hij is dan ook eerder be- doeld als comfortabele en ■j aI behendige reiswagen dan Ir lal als hardlopertje. Bü de arl constructie van de motor (geen bovenliggende nok- kenas) is men bü Simca nog niet al te modern te werk gegaan. schoven. De bekleding is van goede kwaliteit en praktisch. Het verwar- mings- en ventilatiesysteem is effec tief en eenvoudig te regelen. De instru- mentering is gecompleteerd. De Simca 1300 vonden we destijds wat te Spar taans uitgerust, niet direct omdat we was er wel plaats geweest, want de zelf enkele dingen misten maar omdat „1500" heeft separate voorzetsels. De we het begrip „Grand Luxe'' graag in besturing en de vering zijn goed. De ere wilden houden. Ook hadden we de wielophanging vóór is onafhankelijk afwerking van enkele detailpunten lie- met schroef veren en achter verzorgt ver iets gedegener gehad, maar bij de een starre as met schroef veren het veer- „1500" zijn onze wensen in vervulling comfort dat op oneffen wegdek wat gegaan. Er blijven echter nog enkele geweld wordt aangedaan. Bij volle be- kleine, misschien wel persoonlijke, wen- lasting geeft de achtervering nauwe- sen bestaan. De Simca 1300 kost f 6785 lijks krimp en gaat de wagen niet „ach- de 1300 GL f 7185 en de „1500" f 7895. terover hangen". Maar een onvermijde- Intussen is de „1500" ook in een Break- lijk nadeel van dergelijke stugge ve- versie verschenen. ring is dat het rijden op minder goed onderhouden wegen wat bibberig gaat. Korte stoten worden maar gedeeltelijk opgevangen. De uitstekende rijstijl van de „1500" T. wordt er echter niet door bedorven. I IDS - tips - tips tips tips wegligging is goed en de koerssta- biliteit prijzenswaardig. In bochten is Ter vermijding van kortsluiting en-of d(e Si"?,ca 1500 zich een weinig onder- 1 v 6 stuurd en voor zijwind is hij nauwe- stroomlekken Is het raadzaam de lijks gevoelig. Men heeft het gevoel in (Advertentie) (Advertentie) stroomverdelerkap van binnen en van buiten goed schoon en vooral droog te maken. Als u de verdelerkap er toch af heeft, kijk dan meteen even naar de toestand van de contactpunten en haal daar zonodig even een contactpun- tenvültje tussen door. Jn de „jongste" automobielen is het niet meer mogelijk te starten terwül de motor loopt. Dit om te voorkomen dat de tanden van het startrondsel en de starterkrans beschadigd zouden tfunnen worden. Voor auto's die dit technische snufje nog niet hebben is inbouw van een dergelijke beveiliging alsnog mo- gelük. pas dan rüdt u zuinig als u uw snel heid aan het verkeer en aan de weg aanpast. Geef ook nooit toe aan neigin gen om met het gaspedaal te gaan „spe len" want ook dit resulteert in een on nodig hoog benzineverbruik. goms komt het voor dat de stoplich ten blüven branden als het rempe daal weer is losgelaten. Dit wyst op een stoplichtschakelaar die of defect is of afgesteld is op een te lage remvloei- stofdruk. Ook is het mogelük dat de einddruk van de remvloeistof te hoog blüft en in dat geval is er ook kans op slepende remmen. U vraagt maar. De heer Van W. te Riien wil graag weten op welke manier men kan con troleren of de thermostaat van een wa- tergekoelde motor al dan niet goed werkt. Op de wagen zelf is dit volgens hem vrijwel niet vast te stellen. Met deze conclusie zijn wij ^et niet eens. Als de wagen is uitgerust met een temperatuurmeter dan kan men echt wel nagaan of de motor te (lang) koud blijft of te warm wordt. Is één van beide het geval dan kan men aan de kwaliteit van de thermostaat gaan twij felen. Om zekerheid te krijgen gaat men dan de thermostaat uit het koel systeem verwijderen en ze op de na volgende wijze testen. Als testbenodigd heden hebt u nodig een thermometer tot 100 graden C en een bakje met water. U dompelt de thermostaat en de thermometer onder water en brengt het water op een gaspit op temperatuur. Als de thermometer 65 a 70 graden C aanwijst dient de thermostaatklep zich te openen. Koelt men het water weer af. dan zal de klep bij een temperatuur van 50 a 60 graden C weer geheel ge sloten moeten zijn. Reageert de ther mostaat op beide pröeven positief dan kunt u wel aannemen dat ze in ge monteerde toestand ook feilloos zal werken. een safe en degelijke wagen te rijden. g Vooruitrijdend verkeer krijgt voorrang van achteruitrijder De Panhard „24" wordt op de aan staande l'arijse autosalon gepresen teerd met schijfremmen op alle wielen. Alleen het type „24 CT" blijft nog in produktie. Deze toch al snelle wagen zal voortaan worden geleverd met de M 10 S-motor, die wat bijgeslepen is en de wagen een top van ruim 160 km/u geeft. Het koetswerk heeft er een chroomstripje bijgekregen. De zittingen hebben een andere bekleding gekregen en het dashboard is met een tempera tuurmeter verrijkt. De nieuwe Skoda 1000 MB heeft een 4-cilinder motor achterin, met een in houd van 988 cc en een vermogen van 42 SAE-pk. De carrosserielijn zowel als het interieur zijn moderner geworden. Met dit model hoopt de Tsjechische fa briek de greep op de Westerse markt te verstevigen. De prijs is nog niet bekend, maar deze zal „concurrerend" zijn. Over de samenwerking tussen Citroën en NSU-Wankel weten we nog weinig, maar het bekende Franse autoblad „L'Auto Journal" heeft deze maand reeds een nieuwe Citroën met wankel- motor aangekondigd. Het Citroën-NSU- model zou volgend jaar op de autoten toonstelling in Frankfort worden voor gesteld. In de Opelfabriek in Bochum is reeds de 400.000e Kadett geproduceerd. Ruim 47 percent was voor de export be stemd. In de Duitse autopers circuleren berichten dat er een Kadett-sportwa- gen op komst is. Het koetswerk zou door de Italiaan Frua ontworpen zijn. De nieuwe Ford Taunus-modellen presenteren we begin volgende week. En de nieuwe Austin 1800, op basis van de Austin 1100 Glider, wordt de vol- Als u met uw auto achteruit moet gende maand geïntroduceerd. En er rijden doe dat dan stapvoets en niet zal de komende weken nog meer nieuws snellerAl vinden sommige automo- komen. Het nieuwe autoseizoen is aan- bilisten het een vertoon van flinkheid gebroken. om ineens hard achteruit te „scheu- Ongetwijfeld krijgt de bestuurder, ren", zij bezorgen zichzelf daardoor dig dQQr de middenberm tracht te onnodig risico en kunnen wel eens fceren> de schrik van zijn leven, wan- stevig beboet worden. neer \ij de massieve tankauto op Het achteruitrijden is een voor het zich aj 2;e£ stormen. De schrik van overige verkeer meestal wat onver- de chauffeur van die tankauto is wachte en vaak ook hinder veroorza- misschien nóg groter. Want volko- kende manoeuvre. De ANWB vindt men onverwacht ziet hij een auto het dan ook niet verwonderlijk dat tussen het haagje van de midden- juist het achteruitrijden gebonden is berm doorschieten. Een rampzalige aan de regels. Dat dit slechts met botsing kan het gevolg zijn van de stapvoetse snelheid mag gebeuren en grove verkeersfout van de bestuur- dat de achteruitrijder onder geen be- der van de personenauto, ding het overige verkeer mag hin- Keren door de middenberm is le deren, laat staan in gevaar brengen, vensgevaarlijk. Het is een foutdie De achteruitrijder moet dus stoppen met voorbedachte rade wordt ge- als de verkeersomstandigheden dat maakt en waarvan men nauwelijks vereisen en moet aan het vooruitrij- kan zeggen, dat fouten maken men- dende verkeer voorrang verlenen. selijk is. KENNERS KOPEN FILMS VEENENDAAL. De 16-jarige brom fietser H. C. Bos uit Veenendaal is bij een ongeval dodelijk gewond. De jongen sloeg linksaf zonder voor rang te verlenen aan een motorrijder. Hij kreeg een schedelbasisfractuur, waar aan hij twee uur later bezweek. OUDE-PEKELA. De 39-jarige heer Th. Swarts uit Wedde is in Oude Peke- la met zijn bromfiets tegen een andere bromfiets gereden, die voor reparatie aan de kant van de weg was neergezet. De man werd zo ernstig gewond, dat hij op weg naar het ziekenhuis is over leden. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM. Vele slagers in Ne derland verkopen momenteel diepgevro ren vlees voor de prijs van vers vlees en steken de overwinst in eigen zak. Het gevolg is dat de huisvrouwen niet kun nen profiteren van het vele guldens goedkopere diepvries, dat doorgaans van uitstekende kwaliteit is. Dat dit moge lijk is in een land waar de regering de prijzen beheerst, is ongelooflijk. Het is nu te hopen dat de slagers zelf zoveel eerlijkheid zullen opbrengen, dat ze de diepgevroren produkten uit Noord- en Zuid-Amerika alsnog gaan verkopen voor een prijs die is aangepast aan hun eigen inkoop. Deze ijskoude diepvries- -douche stortte de culinaire journaliste mevrouw Henriette Holthausen uit over de hoofden van Nederlandse vleesimpor teurs die in het Rotterdamse bellevue hun diepgevroren produkt in de milde zon van de publiciteit hadden geplaatst. Haar beschuldiging lokte prompt een even spontane als verhitte discussie uit. Maar in negen van de tien gevallen worden de huisvrouwen bedrogen, al dus mevrouw Holthausen. De Buick 1965 heeft een sportie ve lijn. Dit is de „Wildcat". *Bij mij thuis geen droge-Iucht-kachel! Overdag in de auto voel ik daar al meer dan genoeg van. 't Is de hele dag lijden... stoppen... afleveren... rijden... stoppen... ga zo maar door! Elke dag weer, en altijd die autok'achel aan. Daarom wil ïk 's avonds thuis échte warmte voelen. Warmte die straalt!' De heer M. Putman, Spinolastraatl9 in Groenlo, wéét waar over hijspreekt.Welkestralcnde warmte bekoort hem zo na een dag tussen de wielen? 'Van kolen natuurlijk. Dat is immers de enige warmte waar je wer kelijk wat aan beleeft. Kijk, als het om bijverwarming gaat, dan kan je van alles nemen. Maar in de kamer waarin je leeft...? Juist! Daar moet leefwarmte zijn. Daar zijn kolen voor. (Van onze landbouwmedewerker) Ruim anderhalf jaar geleden heeft het bestuur van het Land bouwschap een Valorisatiecommis sie ingesteld. Zij kreeg tot taak na te gaan hoe de produkten van de landbouw tot hogere geldelijke waarde gebracht kunnen worden en hoe daardoor het inkomen van de boer kan verbeteren. In de land bouw neemt namelijk de produk- tiviteit zeer sterk toe; deze be drijfstak kan zelfs de vergelijking met de industrie ruimschoots door staan. Verhoging van de produkti- viteit zou men in het dagelijkse leven kunnen noemen: met min der mensen en minder arbeid in kortere tijd dezelfde produktie le veren. In de landbouw gaat dit al tijd gepaard met een verhoging van de produktie zelf. De kostprijs per eenheid wordt dan wel verlaagd, maar omdat er meer ge produceerd wordt terwijl de vraag niet stijgt, dalen de prijzen van de produk ten. Wat de boer aan de ene kant wint door verlaging van de kostprijzen, geeft hij aan de andere kant weer toe door de lagere prijzen op de markt. Wat daar te gen te doen? Hoe kan men zorgen, dat de produkten van de landbouw toch een behoorlijk lonende prijs blijven opbren gen? Dit waren de vragen die het be stuur van het Landbouwschap had voor gelegd aan de valorisatiecommissie. Eén ding was duidelijk: Als de boer een behoorlijke prijs wil maken voor zijn produkt moet hij in ieder geval een produkt leveren, waar de consument naar vraagt. We zien nog te veel, dat de boer maar produceert en er zich heel weinig om bekommert, of zijn produkt ook ver koopbaar is. Hoe kunnen we de pro duktie meer in overeenstemming bren gen met de vraag van de consument? Ook doit was een vraag, die voorgelegd was aan de genoemde commissie. Zij heeft lang in stilte gewerkt. Zü is samengesteld uit deskundigen van zeer uiteenlopende aard. Dat er bijvoorbeeld ook een vertegenwoordiger van een groot winkelbedrijf in opgenomen is, wijst er al op, dat de landbouw althans de voormannen een open oog heeft voor het vraagstuk en zijn moeilijkheden. De commissie had verschillende werkgroe pen voor produkten ingesteld en dezer dagen is het eerste rapport van zulk een werkgroep verschenen. Het gaat over pluimvee en eieren. Het is een zeer inte ressant werkstuk, al wordt er natuurlijk geen afgeronde en afdoende oplossing ge geven. Dat had men ook niet mogen ver wachten in een rapport dat slechts één van de onderdelen behandelt Het rapport is daarom zo interessant, omdat het duidelijk maakt wat er aan de bedrijfstak van de eieren mankeert. Dit is niet zo zeer duidelijk omdat het met evenveel woorden wordt gezegd, maar meer omdat in dit ene rapport een ouderwetse en een moderne bedrijfstak worden behandeld. Men kan een verge lijking trekken tussen de twee bedrijfs takken en dan ziet men welke kant het op moet. De eierproduktie als afzonderlijke tak van bedrijf dateert van het begin van deze eeuw. Als we ons niet vergissen is het zestig jaar geleden, dat Nederland optrad als eierexporteur. Men kan dus spreken van een behoorlijke ouderdom. Het bedrijf dat pluimvee produceert, da teert van na de tweede wereldoorlog. Deze tak is dus veel jonger. (Advertentie) voor minstens 4 glazen De fijnste en zonnigste verkwikking vol sappige sinaasappel-frisheid Ongeveer de helft van de legkippen wordt gehouden op bedrijven met minder dan 200 dieren per bedrijf; deze kleine bedrijven, waar de kippenhouderij slechts tot het bijwerk behoort, maken ongeveer 85 percent van het totaal aantal bedrij ven uit. By de slachtkuikens liggen deze verhoudingen heel anders; het meren deel wordt geproduceerd op bedrijven met grote eenheden. Duizend dieren per bedrijf is bij de slachtkuikens niets; het is ook de enige manier om deze bedrijfs tak rendabel te voeren. In de meeste ge vallen is het ook de enige tak van het bedrijf, of minstens de allervoornaamste. Bij de eieren moet er een lange tydro- vende weg gevolgd worden om het ei van de kip naar de consument te bren gen; het is daardoor veelal niet mogelijk een vers ei te krijgen. Deze bedrijfstak lijdt ook nog onder de traditie van de crisismaatregelen, die in de jaren dertig mede zijn ingesteld ter bescherming van handel en middenstand. Door het grote aantal kleine bedrijven is het moeilijk, te zorgen voor een geregelde aanvoer van eieren van dezelfde kwaliteit en het zelfde uiterlyk. En dit is nu juist, wat de tegenwoordige consument en het te genwoordige winkelbedrijf vragen. Bij de slachtkuikens ziet men niet al leen grotere aantallen per bedrijf, maar ook een veel nauwere samenwerking tus sen de verschillende takken van produk tie, verwerking en handel, die met het produkt te maken krijgen. Dat begint al bij de fokker, die het uitgangsmateriaal levert; er samenwerking met de veevoe derindustrie, zodat door uniform uit gangsmateriaal 'n uniforme voedermetho de vlees van dito kwaliteit ontstaat. Er zijn contracten tussen de mesters en de slachterijen, zodat deze verzekerd zijn van een regelmatige aanvoer van slacht kuikens van uniforme en constante kwali teit. En er bestaan contracten tussen de slachterijen en hun afnemers, zodat er een regelmatige doorstroming plaats heeft naar de verkoopplaatsen en naar de con sument. Door deze nauwe samenwerking van alle betrokkenen vertonen de prij zen ook slechts geringe schommelingen. Een regelmatig prüsverloop noemt het rapport ook een van de middelen om de afzet te bevorderen. Het rapport noemt de toestand nog niet ideaal. Het acht marktonderzoek en betere voor lichting aan de consument nodig, o.a. om het gebruik van diepvrieskuikens te bevorderen. Als men de toestand in de beide be drijfstakken vergelijkt blijkt al, wat de meer ouderwetse van de meer moderne kan leren, en hoe verbetering kan wor den aangebracht. Wel wijst het rapport erop, dat door de nauwere samenwerking het gevaar komt te bestaan, dat de zelf standigheid van de betrokken partijen wordt aangetast. Dit is vooral in de land bouw inderdaad een zeer belangrijk vraagstuk. Persoonlijk willen we hier nog een vraag -toevoegen. Heeft het bedcijf van de slachtkippen en van de eieren nog steeds niet ontdekt, dat ook Nederland met twaalf miljoen min of meer wel varende klanten een goed afzetgebied kan zijn? Er wordt regelmatig onper soonlijke reclame gemaakt voor groente, fruit, vlees, melk en zuivel, om er maar enkele te noemen. Een dergelijke inten sieve reclame voor slachtkuikens her inneren we ons niet. En van eieren heb ben we de indruk, dat de Nederlander alleen goed genoeg is om eieren te eten, als deze in het buitenland onverkoopbaar zijn. Ofwel omdat de markt slecht ligt, ofwel, omdat er eieren zijn van jonge hennen en niet geëxporteerd kunnen worden. Zou het opbouwen van een constante klantenkring in het binnenland ook niet van betekenis kunnen zijn voor de pluimveehouderij, ook in 1970 als er binnen de EEG volledige vrijheid van handel bestaat? (Advertentie) De ideale voeding voor uw hond HAARLEM. De rechtbank te Haar lem heeft gisteren de 19-jarige monteur J. C. V. wegens „het door grove schuld veroorzaken van een aanrijding", waar door vier leden van een gezin uit Sant poort om het leven kwamen, overeen komstig de eis van de officier van justitie, veroordeeld tot gevangenisstraf van een jaar en intrekking van het rij bewijs gedurende vijf jaar. Het ongeluk gebeurde in de vroege ochtend van 17 maart te Haarlem, Ver dachte is, terwijl hij met grote snelheid in de richting Amsterdam reed, naar links uitgeweken en daarbij in botsing gekomen met een kleine auto, waarin vijf personen zaten. De bestuurder, de 41-jarige boekhouder D. G. van Benne- kom uit Santpoort, werd zodanig ge wond dat hij enkele uren later overleed Zijn 36-jarige echtgenote en tweejarig dochtertje, dat bij de moeder op schoot zat, en zijn vijfjarige zoon Joost, waren op slag dood. De dertienjarige Rob werd vrij ernstig gewond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 17