VEEL IS ER NA DE
OORLOG GEDAAN
Koningin Juliana in Troonrede:
Contractlonen met niet
meer dan 2 pCt. omhoog
Sociale verzekering in
Frankrijk: enorm tekort
341.000
MELK EN
BROOD ZEKER
DUURDER
EEG moet nog
sterker worden
Salaris voor
ambtenaren
Amsterdamse Effectenbeurs
Beperking
Ziekterisico
Grondwet
Ruim 800 miljoen
voor sociale
zekerheid
VOORZICHTIG, ZEGT PLANBUREAU
Faillissementen
Staat moet drie
miljard bijpassen
MARKTEN
Van Dijk-Bootsma
gaat inkrimpen
WATERSTANDEN
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1964
„In mei 1965 zal het twintig
jaar geleden zijn, dat Nederland
werd bevrijd. Veel van hetgeen
gedurende vijf zware oorlogsja
ren was vernield of beschadigd,
is in deze periode hersteld. Dank
zij gezamenlijke inspanning en
groeiende welvaart werden be
langrijke vernieuwingen tot stand
gebracht. Het geestelijke en cul
turele leven kregen weer ruime
kansen tot ontplooiing", aldus
H.M. de Koningin in haar troon
rede, die dinsdagmiddag werd uit
gesproken.
„Zij die de jaren voor de twee
de wereldoorlog hebben gekend"
zei de koningin, „zullen soms te
rugdenken aan die moeilijke tijd,
toen maar weinig mogelijk was
van wat nu werkelijkheid is ge
worden. Grootse plannen zijn in
alle sectoren van het maatschap
pelijk leven verwezenlijkt of nog
in uitvoering".
De plaats van ons rijk temidden van
de volkeren en de verhoudingen bin
nen het Koninkrijk verschillen in
belangrijke mate van die van voor de
oorlog. Bijna tien jaar geleden werd
in het Koninkrijk een nieuwe rechts
orde gevestigd. De beginselen die
daaraan ten grondslag liggen, hebben
hun waarde bewezen.
Met België en Luxemburg kwam
een nauwe samenwerking tot stand.
Opgenomen in het Atlantisch Bondge
nootschap zien wij uit naar de niet
slechts economische eenwording van
Europa, een een wol ding volgens de
mocratische beginselen, van een Euro
pa dat meer omvat dan de zes landen
die thans reeds verenigd zijn in de
Europese gemeenschappen.
Het Atlantisch verdedigingsstelsel
blijft voor het behoud van onze vrij
heid en de wereldvrede onmisbaar.
Het is noodzakelijk, dat tussen de At
lantische samenwerking en de Euro
pese integratie een nauw verband
wordt bewaard.
De regering zal zich ook in het ko
mende jaar inspannen voor de voltooi-
ling van een gecoördineerd of gemeen
schappelijke markt en voor de ver
sterking van de structuur van de Eu
ropese gemeenschappen. Vergroting
der bevoegdheden van het Europese
parlement acht zij noodzakelijk.
Op verscheidene terreinen wordt in
de Europese economische gemeenschap
voortgang gemaakt met de ontwikke-
ilng van een gecoördineerd of gemeen
schappelijk beleid, ondanks tegen
stellingen tussen de deelnemende lan
den.
De voorbereiding van het gemeen
schappelijke vervoersbeleid stuit op
moeilijkheden. Tot dusver heeft het
Nederlandse standpunt nog onvol
doende instemming gevonden. De re
gering zal waken voor de belangen
die hier niet slechts voor Nederland
maar ook voor de gemeenschap als
geheel op het spel staan.
Bij de voorbereiding van de gemeen
schappelijke handelspolitiek zal de re
gering vooral pleiten voor de verdere
vrijmaking van de internationale
handel.
Grote waarde hecht zij aan het wel
slagen van de onderhandelingen over
een algemene vermindering van in
voerrechten en andere handelsbe
lemmeringen In deze zogenaamde
„Kennedy-ronde" zal zij ijveren voor
een positief optreden van de Euro
pese gemeenschap.
Het is verheugend, dat in het inter
nationale overleg de problemen van
de ontwikkelingslanden steeds meer
aandacht krijgen. De wereldhandels
conferentie heeft uitdrukking gege
ven aan het groeiende inzicht dat er
een directe relatie bestaat tussen ont
wikkeling en handel, een inzicht dat
ook aan het Nederlandse ontwikke
lingsbeleid ten goede zal komen. Aan
het bilaterale element in de hulpver
lening zal enige uitbreiding worden
gegeven, activiteiten van het bedrijfs
leven in bepaalde ontwikkelingslanden
kunnen daardoor worden gestimuleerd
Onverminderd blijft het beleid gericht
op vergroting van de ontwikkelings
hulp en een meer doelmatige aan
wending van de hiervoor beschikba
re middelen.
Het verheugt de regering, dat een
betere verstandhouding met Indonesië
tot stand kwam. Een geleidelijke uit
breiding der culturele en economische
samenwerking alsmede van de tech
nische hulpverlening ligt in het ver
schiet.
Het sociaal-economische beleid der
regering is thans bovenal gericht op
het bereiken van ontspanning op de
arbeidsmarkt, het herstel van het
evenwicht op de betalingsbalans en
het voorkomen van nieuwe kosten
stijgingen. De vraag naar arbeids
krachten overtreft reeds gedurende
enige jaren in belangrijke mate het
aanbod, een verschijnsel dat zich in
de Europese Economische Gemeen
schap vrij algemeen voordoet Mede
als gevolg van de omvangrijke loons
verhogingen aan het begin van dit
jaar namen de bestedingen krachtig
toe. Dit heeft geleid tot een groot
tekort op de betalingsbalans en tot
een opwaartse druk op de prijzen. In
dien deze inflatoire ontwikkelingen
voortduren, gaan zij ernstig gevaar
opleveren voor het groeitempo van
onze economie op langere termijn.
Om de genoemde doelstellingen te
verwezenlijken zal het naar het oor
deel van de regering noodzakelijk
zijn, dat de stijging van de nationale
bestedingen in belangrijke mate
achterblijft bij die van de produktie.
Naast de verdere doorwerking van
de beperkende maatregelen die de
regering reeds heeft genomen, draagt
ook de toenemende schaarste aan
middelen op de geld- en kapitaal
markt tot deze aanpassing bij. De in
vloed hiervan op de investeringen
wordt thans merkbaar.
De regering acht het echter onge
wenst, dat het evenwicht te eenzij
dig langs monetaire weg wordt afge
dwongen. Om deze reden is de rijks
begroting voor 1965 zodanig opge
steld, dat van de rijksfinanciën een
remmende werking op de conjunc
tuur uitgaat. De uitgaven van de la
gere overheid mogen eveneens maar
in beperkte mate toenemen. Ook voor
het particulier verbruik is matiging
geboden.
Met het oog hierop en om nieuwe
kostenverhogingen zoveel mogelijk te
voorkomen, zal een loonstijging in
het komende jaar binnen nauwe
grenzen moeten blijven. Voortzet
ting van het prijsbeleid is mede
daarom noodzakelijk. De regering zal
het toejuichen, wanneer door toepas
sing van bestaande vormen van
winstdeling niet leidend tot beste
dingsverruiming doch gericht op be
zitsvorming de welvaart der werk
nemers bevorderd kan worden.
In deze opzet past de voorwaarde
die gesteld is ten aanzien van het
tijdstip van de invoering van de
voorgenomen belastingverlaging. In
deze opzet past eveneens de wijze
van financiering van de optrekking
tot een sociaal minimum van de uit
keringen krachtens de algemene
ouderdomswet en de algemene we-
'uwen- en wezenwet.
Aan de voorbereiding van verdere
wettelijke maatregelen die samen
hangen met de invoering van
de arbeidsongeschiktheidsverzekering
wordt met kracht gearbeid. De rege
ring blijft streven naar de totstand
koming van een volksverzekering
voor zware geneeskundige risico's,
die vooral door haar bredere fi
nanciële grondslag aan de gezond
heidszorg een nieuw perspectief zal
kunnen geven.
Een nota over het beleid inzake de
volksgezondheid is in voorbereiding.
De regering zal aan de Sociaal-Eco
nomische Raad advies vragen omtrent
het vraagstuk der verdeling van de
vermogensaanwas in de onderne
ming. Eveneens zal zü aan de raad
nad ».r advies vragen omtrent een
aantal beleidsvragen op het terrein
van de publiekrechtelijke bedrijfsor
ganisatie en ondernemingsraden.
Ter versterking van de positie van
het midden- en kleinbedrijf zal het
beleid mede gaan omvatten de sub
sidiëring der individuele voorlich
ting.
In de landbouw voltrekken zich in
grijpende structurele wijzigingen, die
een grote inspanning van het agra
risch bedrijfsleven vergen. De rege
ring zal deze ontwikkeling met een
veelomvattend structuurbeleid blijven
ondersteunen.
De regering heeft maatregelen in
overweging ter versterking van de
concurrentiekracht van de visserij.
De bouwnijverheid vertoont een
verheugende expansie.
De regering blijft, binnen de eisen
door de sociaal-economische omstan
digheden gesteld, streven naar een
verdere opvoering van de produktie,
in het bijzonder die van woningen.
Bij het thans bereikte produktiepeil
moet het mogelijk worden geacht,
dat in 1964 meer dan 95.000 woningen
gereedkomen. Voor 1965 zal het be
leid gericht zijn op het in uitvoering
nemen van 95.000 tot 100.000 wonin
gen, afgezien van de zogenaamde
vrijetijdsbouw. Rationalisatie en in
dustrialisatie van de woningbouw, als
mede continuïteit in de produktie,
zullen worden bevorderd.
Zowel om economise he redenen als
uit een oogpun' van verkeersveilig
heid is het nodig de vernieuwing
en uitbreiding van het rijks wegennet
te versnellen. Voor de periode van
1965 tot en met 1970 heeft de regering
hiervoor een programma opgesteld.
Financiering zal voor het grootste
gedeelte plaatsvinden uit de algeme
ne middelen. Om het gewenste tempo
in de uitvoering te bereiken zullen
door de weggebruikers extra gelden
moeten worden opgebracht. Ter ver
zekering van de continuïteit zaj voor
de financiering een rijkswegenfonds
worden ingesteld. Een daartoe strek
kend wetsontwerp zal u eerdaags
worden aangeboden.
VoQr het ruimtelijke ordeningsbe
leid is de steeds verdergaande ver
stedelijking van ons land een centraal
vraagstuk geworden. De regering ziet
het als haar taak tot nieuwe activitei
ten te inspireren en medewerking te
verlenen aan het zoeken van op de
toekomst berekende oplossingen.
Bij de vernieuwing van het privaat
recht neemt het ondernemingsrecht
een belangrijke plaats in. Na kennis
neming van het in het najaar te ver
wachten rapport van de commissie,
voor dit onderwerp ingesteld, zal de
regering haar standpunt bepalen. Wet
telijke maatregelen worden voorbe
reid tot afschaffing van het preventie
ve overheidstoezicht op verenigingen.
De regering acht een gedachtenwis-
seling in brede kring over een her
ziening van de grondwet van belang.
Zij zal daarom de publikatie van een
proeve van een nieuwe gronlwet be
vorderen.
De belangrijke plaats van de weten
schap in de maatschappij van heden
cn haar betekenis voor het toekom
stige welzijn van ons volk maken het
gewenst het gebruik van de beperkte
mogelijkheden beter te coördineren.
De regering wil daarom overgaan tot
instelling van een raad voor het we
tenschapsbeleid. Een wetsontwerp
De eerste fase van de werkzaam
heden voor de invoering van de wet
op het voortgezet onderwijs kon bin
nen het gestelde schema ten uitvoer
worden gebracht. De regering ver
trouwt, dat in het komende jaar het
overleg over de uitvoeringsmaatre
gelen tot een voorlopige afronding kan
komen.
Na de verschijning van het rapport
der pacificatiecommissie over de be
zetting van het tweede televisienet
zal op korte termijn een ontwerp van
een nieuwe omroepwet aan u wor-
len voorgelegd. De regering staat op
het standpunt, dat voor de toelating
tot het omroepbestel en ten behoeve
van de verscheidenheid der program
ma's de nieuwe technische mogelijk
heden zoveel mogelijk dienen te wor
den benut. Zij streeft er naar spoe
dig een oplossing te vinden voor het
vraagstuk van de reclame in radio en
televisie. Indien de gunstige proef-
resultaten worden bevestigd zal een
aanvang worden gemaakt met de in
voering van een landelijk centraal
antennesysteem".
De uitgaven voor sociale zekerheid,
inclusief de uitgaven voor pensioenen
en wachtgelden zijn in de ontwerp-
rijksbegroting op 803 miljoen gulden
gesteld, wat bijna 184 miljoen meer is
dan in 1964. Hiervan is 150 miljoen
bestemd voor de rijksbijdrage in de
verhoging der AOW- en AWW-uitkerin-
gen tot een sociaal minimum.
DEN HAAG - De uitgaven wegens
salarissen en sociale lasten, die recht
streeks of via subsidies ten laste van
het rijk komen, zullen in 1965 niet
minder dan 5,25 miljard bedragen.
Dat is ongeveer 43 pet. van het totale
begrotingsbedrag van de gewone dienst
Het gaat hierbij om in totaal 341.000
man. Daarvan behoren 115.000 ambte
naren tot het personeel der departe
menten. 126.000 tot het onderwijzend
personeel, 60.000 man tot het militaire
personeel, 20.000 man zijn rijks- en
gemeentepolitie en 20.000 personen ma
ken deel uit van instellingen die doo
het rijk worden gesubsidieerd. De per
soneelskosten van de overhe'idsbedrij
ven, provincies, gemeenten en watei
schappen zijn hierin niet begrepen. Di'
kosten bedragen nog eens 2,5 miljard
gulden per jaar. Zodat rijks- en lager
oveiheden tezamen bijna acht. miljan
gulden kosten. Hetgeen op twaalf mi)
joen Nederlanders neerkomt op 666 gu1
den per inwoner per jaar.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het Centraal Planbu
reau is van mening, dat in 1965 met
loonstijgingen terughoudendheid moet
worden betracht. Het meent, dat bij een
stijging van de contractlonen met 2 pet.
de betalingsbalans weer in evenwicht
kan komen. Bij een dergelijke stijging
gaat de loonsom met 6 pet. omhoog, om
dat deze loonsom toch reeds bij de
grootst mogelijke terughoudendheid
met 4 pet, omhoog gaat. Een grotere
loonstijging zal de tendentie tot even
wichtsherstel waarschijnlijk niet teniet
doen, maar men zal in 1965 en 1966 dan
toch wel in moeilijkheden komen.
Het Centraal Planbureau heelt deze
verwachtingen neergelegd in zijn ma
cro-economische verkenning voor 1965,
die bij de miljoenennota is gevoegd en
die door minister Andriessen (Econo
mische Zaken) in een voorwoord in de
belangstelling wordt aanbevolen „nu het
economisch evenwicht zowel intern als
extern is verstoord". Overigens blijkt
deze verkenning voor verantwoordelijk
heid van de directeur van het C.P.B, te
blijven.
Deze directeur neemt zelf overigens
ook grote terughoudendheid in acht. In
de verkenning gaat hij uit van bepaalde
veronderstellingen omtrent de toonbe
weging - en de toonbeweging is van
primair belang voor de economische
ontwikkeling - zonder dat hij een uit
spraak doet omtrent de waarschijnlijk
heid of de wenselijkheid dat zij wordt
gerealiseerd. Hij heeft dan ook twee
veronderstellingen gemaakt voor de ge
middelde stijging van de loonsom per
werknemer. De eerste veronderstelling
gaat uit van de grootst denkbare terug
houdendheid, dus van een ongewijzigd
houden van.de contractlonen Dan gaaf
de loonsom toch reeds met 4 pet. om
hoog in 1965 ten dele (2 pet.) door over
loop uit 1964 (dat is het gevolg van het
feit. dat sommige loonsverhogingen dit
jaar niet op 1 januari maar later ingin
gen en dus in het komende jaar volle
dig op de loonsom drukken), ten dele
door de compensatie voor de premie
verhoging van de A.O.W. (1 a 1.5 pet.)
en ook door incidentele loonsverhogin
gen (1 pet.). iHer gaat de daling van de
sociale lasten (0.5 pet.) weer af. Bij een
stijging van de contractlonen met 2 pet.
zou de loonsom derhalve met 6 pet. stij
gen en dat is dan de tweede veronder
stelling.
In beide gevallen hebben de werk
nemers slechts een geringe reële ver
ruiming der bestedingsmogelijkheden te
verwachten, zo blijkt voorts uit de ver
kenning. Er dient namelijk te worden
gerekend met een verdere prijsstijging
Deze komt voor een belangrijk deel
voort uit factoren als hogere huren, ho
gere indirecte belastingen en hogere
P.T.T.-tarieven (allemaal „overlopen"
uit 1964). uit een aantal E.E.G.-maatre
gelen in 1965 en uit het feit, dat het
prijspeil van enige belangrijke agrari
sche produkten vermoedelijk niet meer
zo laag zal liggen als in 1964 onder in
vloed van gunstige weersomstandighe
den het geval was.
Het C.P.B verwacht overigens een
belangrijk grotere stijgiig van de pro-
duktiecapaciteit, zodat er ruimte ont
staat voor verbetering van het beta
lingsbalanssaldo.
Een andere, niet onbelangrijke ver
wachting is, dat de toeneming van het
beschikbare aantal arbeidskrachten niet
volledig door het bedrijsfleven zal wor
den opgenomen, waardoor de registreer
de arbeidsreserve gemiddeld over 1965
naar schatting met 15.000 man zal stij
gen, vergeleken met 1964. De vermin
dering van de spanningen op de ar
beidsmarkt zal van invloed zijn op de
in- en uitvoer. to de eerste veronder
stelling zal de export met 13 pet., in de
tweede met 12 pet. stijgen. De import
zal naar schatting met 6 pet. stijgen.
De lopende rekening van de betalings
balans zou bij deze ramingen weer in
evenwicht komen.
Uitgesproken zijn de faillissementen
van: P C M de Ruyter, vertegenwoor
diger, Breda. (Cur. mr. E, M. Stork,
Breda): B J C. A. van Rijthoven, re
clameschilder, Tilburg (Cur. mr. C. E.
A M. v. d. Mortel, Tilburg); A. D. Ba-
rel landbouwer. Klundert (Cur. mr. P.
P Lap). Bergen op Zoom); H K. van Wel,
garagehouder, Roosendaal (Cur. mr. W
J. A. Braat. Roosendaal) en van F. van
Peer, koopvrouw, Breda Cur. mr. P. J.
A. van Heemskerk, Breda).
Van onze Parijse correspondent)
L. Kleijn)
PARIJS De sociale verzekering in
Frankrijk staat voor een toenemend te
kort: voor 1965 rekent men op een de-
ficiet van drie miljard frank, dat de
staat op de een of andere manier zal
moeten bypassen, want het komt in nie-
mands hoofd op deze ingeburgerde ver
zekering te laten verdwijnen.
Aan het tekort valt in beginsel weinig
te doen. Er zijn drie oorzaken aan te
wijzen. De uitgaven van de sociale ver
zekeringskas, verdubbeld tussen de ja
ren 1957 en 1962. zijn in de eerste plaats
sterk gestegen door de hogere dokters
kosten en de hogere ziekenhuisverple-
ging. Een dokter rekende voor een con
sult 3,17 frank in 1957 en 7,32 frank in
1962. In dezelfde jaren bedroeg een dag
ziekenhuisverpleging resp. 15.58 en 28.58
frank. In de tweede plaats steeg het aan
tal consulten van 33.600.000 tot 43.600.000
en het aantal ziekenhuisdagen van 60
tot 75 miljoen. Tenslotte vallen door de
toenemende bevolking ieder jaar meer
mensen onder de sociale verzekering: 11
miljoen in 1957 en 12,5 miljoen in 1962.
De minister van arbeid, de heer Grand-
val, heeft generaal De Gaulle een uit
voerig rapport voorgelegd, maar ingrij-
DEN HAAG Melk en brood wor
den volgend jaar onherroepelijk duur
der. De EEG-verordenlngen gaan dan
veel strenger werken 'an thans het ge
val is. Dit geldt voor de zuivelpro-
dukten. maar ook voor de granen, de
binnenlandse toeslagen en de ezport-
hefflngen. De broodprijs kan nog tot
1 juli 1965 gehandhaafd blijven, maar
de consument moet daarna zeker op
een verhoging ervan rekenen.
De enige die er beter van worden zijn
de schatkist cn het landbouw-egalisa-
tiefonds. Dit fonds heeft dit jaar een
nadelig saldo van ruim 300 miljoen
gulden, maar in 1965 daalt dit tekort
tot 166.9 miljoen gulden.
NABEURSKOERSEN
(Telefonisch avondverkeer)
Kon Olie 160,90 161,40 Philips
157,80 gb 158,—Unilever 147,40
147,50 gl
makkelijk in evenwicht kunnen worden
gebracht als laatstgenoemde uitgaven niet
ten laste kwamen van de sociale verze
keringskas. Een moeilijk probleem is de
verspilling. Men heeft het gevoel ik
ben toch verzekerd, krijg tachtig pro
cent van kosten vergoed, dus loop ik
voor ieder wissewasje naar een dokter
en laat mij medicijnen voorschrijven.
Slechts een gering deel van de aldus
voorgeschreven medicamenten wordt ge
bruikt, een groot deel gaat door de goot
steen. Het aantal recepten is 30 procent
hoger bij jonge doktoren met minder dan
tien jaar praktijk dan bij oudere dokto
ren met meer dan twintig jaar praktijk.
Een bijkomende moeilijkheid vormen
de enorme winsten, die de apothekers
maken. De jaarlijkse omzet van voor het
publiek opengestelde apotheken steeg
van 680 miljoen frank in 1950 tot 4.100
miljoen in 1961. Ziek worden is in Frank
rijk voor niet sociaal-verzekerden een
luxe, die men zich niet kan permitteren.
Tegenwoordig kost de dokter 12 frank,
maar men krijgt een zak vol medicijnen
mee naar huis, die het twee- of drievou
dige kost.
ENSCHEDE Binnenkort is een
sterke inkrimping te verwachten van het
- n - Enschedese confectiebedrijf Van Dijk-
pende veranderingen zijn nog met te Bootsma en co aan de Kuipersdijg. Be-
verwachten. Volgend voorjaar moe halve afvloeiing van personeelsleden uit
gemeenteraadsverkiezingen en volgend het Enschedese bedrijf wordt ook ophef-
iajaar presidentsverkiezingen worden {ing en/Qf inkrimping van de dochter-
ehouden. Pas daarna zullen maatrege- ondernem;ngen jn Losser en Hoogeveen
en worden genomen om tot een eve""|overwogen, met eventueel ook daar af-
vichtige begroting te komen, waai bij vloeiing van personeel,
nen in hoofdzaak denkt aan overschrij- Ruim 100 meisjes ui' het Enschedese
:ng van posten, die met bij de sociale bedrijf zullen, naar wordt verwacht, naar
erzekering thuis horen (ondersteuning andere bedrijven moeten afvloeien. In
an ouden van dagen, tekorten bij de Enschede zal voorlopig alleen de snijzaal
grarische ziekenkassen, subsidies voor en het kantoor gehandhaafd blijven. De
nodernisering van ziekenhuizen enz.).|firma Van Dijk-Bootsma en co brengt
laar het oordeel van de minister zou de ondermeer het bekende Denoshirt op de
oegroting van de sociale verzekering ge- markt.
GOE, 15 september. Appels: Elli
sons Orange I 80-85 17, 75-80 20, 70-75
18—19, 65-70 15. D 60-65 9.50, IID 9, III
grof 6—12, fijn 6, Cox's Orange Pippin I
80-85 43, 75-80 48, 70-75 42—43, 65-70 41,
60-65 28—29, 55-60 13—14, IID 9.50. II 75-80
36, 70-75 35, 65-70 33, 60-65 26, 55-60 12,
III grof 1423, dames Grieve I 85-90 26,
80-85 26, 75-80 27—28, 70-75 28—29, 65-70
22, D 60-65 14—15, IID 8.50, II 85-90 19, 80-
85 22, 75-80 24, 70-75 24—25, 65-70 19, III
grof 8,50—12, fijn 9.50—10, Transp. de
Croricels II 85-95 12, 75-85 13, 65-75 10—11,
ongesorteerd hagelschade 10, Bramley's
Seedling ongesort. hagelschade 9.70, di
verse appels val 8.50, kroet 9, peren:
Conference I 75-30 34, 70-75 32, 65-70 29.50
—30.15, 60-65 27.90—28.10, 55-60 20.65—
21.40, II 70-75 31, 65-70 25, 60-65 23, 55-60
17, Bonne Louise d'Avr. I 70-75 43, 65-70
43—44, 60-65 41.30—42.30, 55-60 34.90—
35.50, 50-55 23.80—24.60, II 70-75 41, 65-70
42, 60-65 40, 55-60 34, 50-55 23, IID 12,
III grof 2228, fijn 11, Beurrè Hardy I
80-85 46, 75-80 52. 70-75 50.65—51.50, 65-70
44.20—45.70, 60-05 35—36, L 55-60 23—24,
IID 14, II 80-85 42, 75-80 47, 70-75 45, 65-70
40, 60-65 34, III grof 26—32, fijn 17, Legi-
pont I 75-80 34, 70-75 32, 65-70 32, 60-65
29, 55-60 19, IID 6.50, III grof 14, fijn 8,
Pitmaston Duchesse II 80-85 25, 75-80 29,
70-75 33, 65-70 27, D 14, Spaanse Wijnpeer
I 60-65 24, 55-60 19, 50-55 12, Maagdepeer
I 70-75 16, 65-70 17, 60-65 16, 55-60 13,
diverse peren kroet doordraai, diversen:
bramen in doosjes per kg II 108, III 50,
bramen per doos II 35, bramen (4 kg per
krat) II 85, III 50, bramen voor de in
dustrie alleen op maandag, dinsdag en
woensdag. Pruimen. Jefferson I 97, War
wick Dropper grof 55—61, fabriek 18
35, Monarch I 140—141, II 110, grof 67—
122, fabriek 35, Rademakers I 132, II 65,
grof 58, Reine Claude d'Althann grof 134,
Reine Victoria grof 131, fabriek 31. To
tale aanvoer hard fruit 13.100 kisten.
GOES 1 5september granen en peul
vruchten: tarwe basis 17 pet. boeren
schoen af boerderij f 33.- f 34.per
100 kg, gerst 27-29.25, groene erwten 27-
29,25, groene erwten 30-38, voor prima
kwaliteit worden iets hogere prijzen be
taald ;schokkers 30-45, kapucijners 30-37,
bruine bonen 60-70 (laatste drie lusteloze
markt, aardappelen bintje 35 mm opw.
binnenlandse sortering 9-9.75 p. 100 kg.
levering aan de sorteerinrichting. Sort-
kosten voor rek. koper, bintje voor exp.
9-9.75 p. 100 kg, voederaardappelen no
teerden 2.50 per 100 kg, uien onafgestaart
aan de sorteerinrichting geleverd 13—14
cent p. kg., hooi: lucernehooi 95-105, wei-
dehooi 80-100, dijkhooi 65-70, veld beemd
40-55, zwenksoorten 40 alles per 1000 kg,
tarwestro 47.50-50 p. 1000 kg van goede
kwaliteit, winterlevering 62.50, gerstestro
50 v. goede kwal, winterlevering 62.50,
erwtenstro kl. groen 62.50 id., winterlev.
70. Vlas: de prijs voor ongerepeld vlas
bedroeg 21-25 cent per kg op auto gele
verd. Voor 2e kwal. was de notering 12-
21 ct. De handel verloopt traag. Eieren
De eierprijs bedraagt 1.68-1.72 per kg.
KAPELLE, 15 sept. 1964. Bramen ind.
in kratten van 4 kg I en II 85. III 53. To
maten p. krat v. 6 kg IA 2.36, 1B 2,58,
IC 1,75, ICC doordr., IBB 1,67. Peren:
Beurre Hardy I 80 43, 75 49, 70 48, 65
44-45, 60 34—39, II 75 43, 70 42, 65 38, 60
32, IID 55 22, IID 50 13, III grof 24—25,
III fijn 9.50, Conference I 70 28, 65 27.70—
28.90, 60 26.10—27.60, 55 18.40—20.90, II
70 24, 65 21—23, 60 18—19, 55 14—15, IID
8.50, III grof 16—18, III fijn 8—8.50, Bon
ne Louise I 85 43—44 60 41—41.30, 55
34.10—34.90, 50 23.30—23.60, II 65 37, 60 36,
55 33, 50 20, lid 12—13, III grof 24, III
fijn 7.50. Legipont I 75 38 70 30, 65 33,
60 30, 55 21, II 70 24. 65 25, 60 23, lid 8,
III grof 1619, III fijn 78, Beurre Le
brun II 70 18, 65 17, 60 15. 55 11, III grof
14, III fijn 8.50, Pitmaston Duchesse II
80 18? 75 27, 70 31, 65 24. Ild 6, III grof 9,
III fijn doordr., Maagdepeer I 70 15, 65
16, 60 17, 55 15, Ild, III grof. III fijn alles
Toordr. II 65 14, 60 9.50, 55 6.50, Beurre
Durondeau I 70 29, 65 25, 60 17, 55 12,
lid 9 III grof 9.50, III fijn 6, Herzogin
Elsa 'i 75 15, 70 16, 65 16, 60 14, lid 8
III grof 7, III fijn 6, Spaanse wijnpeer I
60 20, 55 17, 50 11, lid 7, III grof 8, III
fijn doordr. Appels: Cox's Orange Pippin
I 80 41 75 39—42, 70 39.20—40.55, 65 37.80
38.20," 60 27.80—28.10, 55 1213, II 75
35, 70 33, 65 30, 60 23, 55 11, lid 9.50 III
grof 18—20, III fijn 9, Bramley Seedling
I 90 14, 80 16 70 16, II 90 12, 80 15, 70
13, lid 11, III grof 11, Ellisons Orange I
80 16, 75 19, 70 18. 65 14, II 75 16, 80 15.
70 15, 65 12, Jack Lebel I 85 13 75 14, 65
12. Transparante de Croncel III grof 8.50
James Grieve I 80 19, 75 19 70 19. 65 16
II 75 19, 70 16, 65 14, Ild 60 12, HI grof
12 III fijn 9. James Grieve Lired I 80 15,
II 80 16, 75 13, 70 13, 65 13, Manks Codlin
II 60 9.50 65 9, Crimson Cox's II 85 35,
80 33, 75 37, 70 38 65 29 60 22, II 55 12,
III grof 17, Ongesorteerde appels: James
Grieve 10. Kroetappels 9.80, valappels
8.80.
OUDENBOCH, 15 september Elli
sons Orange 80-85 22, 75-80 1516, 70-75
14—18, 65-70 10—14, Cox's Orange 10
70-75 29, 65-70 IS, appelen 10, sjalotten 20
—53, sla 4—9, dubb. bonen 1845, stoof
peren 18—20, conference II 25, Chinese
kool 12—13, andijvie 8, breekpeen 7, spi
nazie 7—12, meloenen A 70, B 50, uien 10,
prei 12, sav.kooi 1011, bospeen 21, sprui
ten 28—81, rodekt.ol 15, snijbonen A 72—
90, B 30—31, witte kool 8—10, bloemkool
A 42—60, B 12—41, afw. 2—7, rabarber 6.
ROTTERDAM, 15 sept. Totale aan
voer 2923. weekaanvoer 4621, vette koeien
en ossen 180, gebruiksvee 416, vette kal
veren 620. graskalveren 268, nuchtere kal
veren 718. lopers 62, biggen 43, paarden
27. schapen of lammeren 511, veulens 34,
bokken of geiten 44.
Prijzen vette koeien le kwal. 390420
2e 360—380. 3e 340—360, vette kalveren le
315—335, 2e 290—315, 3e 280—290, in ets.
per kg. graskalveren le f 575, 2e f 475,
3e f 370, nuchtere kalveren le f 230, 2e
f 210. 3e f 190, lopers le f 125, 2e f 110, 3e
f 90, biggen le f 70, 2e f 60, 3e f 55,
slachtpaarden le 320, 2e 300, 3e 280 c£.
lammeren le f 125, 2e f 115, 3e f 105, kalf-
per kg, schapen le f 115, 2e f 100, 3e f 90,
en melkkoeien le f 1570, 2e f 1370, 3e
f 1170, vare koeien le f 1125, 2e f 960, 3e
f 860. vaarzen le f 1150, 2e f 950, 3e f 850,
pinken le f 850, 2e f 750, 3e f 650..
Vette koeien aanvoer kort, handel
traag, prijzen vooral niet hoger dan gis
teren, worstkoeien 320340 p. kg, vette
kalveren aanvoer iets minder, handel
goed, prijzen ruim prijsh., prima's bov.
not., graskalveren aanvoer als vorige
week, handel stroef, prijzen gedrukt;
nuchtere kalveren aanvoer groter, handel
stuk, prijzen staande, mestkalveren 225
—350 p. st.; lopers en biggen aanvoer klei
ner. handel redelijk; prijzen prijshoudend
slachtpaarden aanvoer gewoon, handel
stil. prijzen niet geheel prijsh.; schapen
en lammeren aanvoer ruimer, handel
slepend, prijzen schapen iets lager, lam
meren vooral niet hoger; kalf- en melk
koeien aanvoer matig, handel stil, prij
zen gelijk; vare koeien aanvoer klein,
handel lui, prijzen gedrukt; vaarzen en
pinken aanvoer gering, handel flauw,
prijzen niet geheel prijsh.
MIDDELBURG. 14 sept. Tomaten
export per 6 kg AI 174181, BI 180
184, Cl 165 en doordraai. Tomaten per 12
kg: All 3,- en doordr., B II 3,- en door
dr CCI doordraai, CII doordraai.
Appelen: James Grieve 80 29, 7580
28-32, 70—75 27-34, 65—70 24-35, IID 21
—26. III gr 16—26, III f 10—17. Cox 75—
80 42. 70—75 26—38, 65—70 19-37, 60—65
10-28, IID 10-26, III gr. 18. Manks Codlin
70—75 17-20, 65—70 15, 60—65 12-19, 55—
60 11, III gr 10, III f 10. Transparant de
Cronsells 80 20-21, 75—80 23-25, 65—70
23, 60—65 12
Peren: Triomph de Vienne 7075 42,
IID 26—30. B. Louise 65—70 26, 60—65 19-
30. 55—60 14-25. IID 14, III gr. 17-21, III
f 15-18. Br. Hardy 80 47, 70—75 43, 65—70
23, III gr. 15-34, III f 15-29. Conference
60—65 22. 55—60 17, IID 12, II gr. 22.
Meloenen: net 12-75, oranje ananas 68-
92.. Pruimen 68-141, druiven 178-219, per
ziken 11-36, bramen 34.
Groenten: bloemkool 3 per kist 71-77,
4 per kist 46-68, 8 per kist 14-47, sla 4-20,
spinazie 6-35, postelein 6-25, dubb. pr.
bonen 52-92, prei 14-27, kassnijbonen 130
-150, rode kool 5-21, boskroten 7-19, stok-
princessen 83-90, augurken 18-71, witte
kool 13-20, andijvie I per 100 kg 13.60, II
per 100 kg 12.20, komkommers groen 60
—75 26-32, 50—60 18-28, 40—50 12-19, 35
40 10-16, krom per kg 10-13 uien 6-17,
waspeen 9-33, pronkbonen 43-60, stoksnij-
bonen 36-77, kroten 7-16, komkommers
wit 11-28, bospeen 50-58, breekpeen 16-17
savkool per 100 kg. I 8,40, idem II 5,-.
STEENBERGEN Dubbele bonen 30,
bintje klei bonken 11,60-13.00, bintje klei
grote 9.90-11.30, bintje zand grote 6.70,
eigenheimer grote 10.30-13.00.
Konstanz 311 2); Rheinfelden 200
1); Ottenheim 249 (+9); Straatsburg
180 (onv.); Maxau 360 (onv.); Plochin-
gen 95 (—8); Mannheim 177 1);
Steinbach 114 (+3); Mainz 162 12);
Bingen 101 (—3); Kaub 101 (—2);
Trier 218 (+1); Koblenz 99 (—5);
Keulen 42 (—3); Ruhrort 205 5);
Lobith 805 5); Nijmegen 596 3);
Arnhem 655 2); Eefde IJssel 142
2)Deventer 61 (onv.)Monsin 5440
(onv.); Borgharen 3800 (—66); Belfeld
1082 3)Grave beneden de sluis 497
2).
AMSTERDAM Veel is er gisteren
op Beursplein 5 niet gebeurd. De orders
in beide richtingen waren schaars,
waardoor de koersfluctuaties op de dag
binnen zeer nauwe grenzen bleven. Ten
opzichte van het slotniveau var maan
dag was de stemming voor de hoofd
fondsen nauwelijks prijshoudend. Kon.
Olie was hier de grootste verliezer, zij
het slechts met bijna een gulden op
161,80. Dit fonds opende op 162,
Philips hield zich zeer goed op 158,20
158,40) Unilever een paar dubbeltjes
lager op f 147,40. A.K.U. min een punt
op 474,5 terwijl voor Hoogovens 612
werd geadviseerd, tegen gisteren 614,5.
Het publiek alsmede de arbitrage waren
wel zeer terughoudend. Wall Street on
derging maandag een lichte technische
koersreactie op de vaste stemming van
de voorgaande beursdagen. D< koper
aandelen echter lagen op de New-Yorkse
beurs hoger in de markt De Nederland
se hoofdfondsen waren er zwak. De
Westduitse beurzen gaven gisteren een
vaste stemming te zien. doch dit mocht
voor Amsterdam niets baten. Aandelen
Centrale Suiker Maatschappij lagen op
434 (440), V.A.T.-aandelen 22,50
(f 23.50)
In de scheepsvaartsector was weder
om vraag voor aandelen Holland-
Amerika Lijn die opliepen van 107 tot
108 (106,5). Kon Boot moest enig terrein
prijsgeven De handel in de scheepvaart
sector was minimaal. Van de leidende
cultures werd Deli in een open hoek
verhandeld. Gedaan werd 127,50 tot
127,10 128,10). De Maatschappij
keert géén interim dividend uit. Dit
heeft de directie in de gisteren gehou
den buitengewone vergadering aan aan
deelhouders medegedeeld. De staats-
fondsenhoek nam gisteren min of meer
een rustdag. Er kwamen geen koers
wijzigingen van enige betekenis voor De
nieuwe 5 procent lening Bank voor
Ned. Gemeenten deed officieus 101. De
uitgiftekoers was 99. Vandaag komen
deze stukken voor het eerst in de note
ring.
Voor de troonrede die over de radio
kon worden beluisterd, bestond ter beur.
ze grote belangstelling. De inhoud van
de troonrede was niet van invloed op
de stemming van de markt.
14/9 15/9
Staatsleningen
Nederland 64 5y4
ioi y8
101A
Nederland 64 5
99
99y8
Nederland 58 4»/§
95
95*
Ned. 59 4»/.
95
95%
Ned. 60/2 4'/,
94%
95
Ned. 59 4y4
93 y4
93%
Ned. 60 4%
Ned. 61 4%
92y4
92 y4
Ned Staff. 47 3Vi
83%
Ned. 50/1-2 3»4
80%
80%
Ned. 54/1-2 3%
82%
82%
Ned. 55/1 3%
82%
82%
Ned. 55/2 3%
86%
86%
Nederland 37 3
87%
87%
Ned Grootb. 46 3
86%
867/g
Ned Doll. 47 8
90%
90
Ned. Invest. 3
96A
96%
Indie 37a
92*
92%
Bank en kredietwezen
B. Ned Gem. 57 6
Id 30 j. 58/59 4»/,
Id 25 J 60/3-5 4»/,
Cultures
A'dam Rubber
HVA Mij en ver.
103
94%
94%
112%
146
102%
94%
94%
113 5
147%
Industriële ondernemingen
AJC.U. 475% S 474%
Deli MiJ t. cert (28.10 126.80
Hoogov n.r.c.v.a 612%
Philips Gem. Bez 158.3U 158
Unilever c.v.a 147.40 147.60
Dortsche Petr. 750 747%
Dortsche Petr. 7V. 750 746%
Kon. Petr. 20 162.50 161.80
Scheepvaart en Luchtvaart
HAX.
Java-China Pak.
K.L.M. f. cert.
K.N.S.M. n.b.
Stv. Mij Ned.
Nievelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a.
106%
149
67.90
144
135
101%
244
107%
150
65.20
143%
134%
101
246
14/9
15/9
Rotterd Lloyd
138%
136%
Scheepv Unle
131
132
Premieleningen
Aikmaai 5b 2»/,
81
80%
A'dam obi 51 2>/«
88H
88 H
Id 56-1 2'/,
81%
81%
Id 56-2 21/,
86
87
Id 56-3 2'/,
867/8
86%
Breda 54 2»/,
83%
Dordrecht 56 2'/»
80%
79%
Eindhoven 54 2»/,
83
82
Enschede 54 2'/,
79%
's Gravh. 52-1 2»/,
86%
Idem 52-2 2»/,
89
87%
Rotterd 52-1 2'/,
87
Idem 52-2 21/,
87%
Idem 57 2'/,
89%
90
Utrecht 52 21/,
99%
Z.-Hoiiand 57 2
86
88%
Z.-Holland 59 2*
89%
89
Converteerbare obligaties
A K.U 1000 41/»
129
130
Bllllton 5
Gelder Zn. 4%
99%
OO CO
ca oo
KLM subord. 43/4
89
Meell N. Bak. 43/4
Schokbeton 3'/,
241
Scholten Foxh 41/»
123
123
Utermohlen 4»/»
Aand. In beiegg tnljen
Alg Fonda, bezit
1330
1330
Converto 1-1 pb
109P
1098
HBBbel.dep.l-2pb
871
866
Interbonds 1 pb
728
728
A'dam bel.mlj f 50
161
160.50
Interunie 150
207
207
Neto 50
113
112.50
Robeco 50
236
235
Unitas 50
502
505
Ver, bez 1894 t 50
138
138
Europaf 1 10 pb
538
540
Bank, krediet, verzekeririi
A'damse Bank
385
397%
Cultuurbank
23%
14/9
15/9
Gron Ind Cr. B
173
172
Hull Bank Ume
245%
245%
Kasassoeiaue
142%
Nat Ned cert
792
785%
Ned Crediet B
215%
215
Ned Handel Mij
313
308%
Ned. Middenst B
106
106
Ned Overzee B
226
226
R'damse B
345
352%
R.V.S. cert. d.
760
770
Slaven burg's B
204
204%
Industriële ondernemingen
Alb. Heijn
616
616
Alg. H mil Onr.G
244
246
Aime A'dam
142
142 b
Alg Norit Mij
160
160.50
Amstel br.
431
433
A'dam Ballast Mij
510
A'damDroogd.My
146
142%
A'dam Rijtuig Mij
314%
312
AN1EM nat. bez.
64%
Beeren tncotfabr.
121
121
Bensdorp Intern
495
490
Berghjurg f250
259
258
Berkel's Patent
222
224
Blaauwhoed
453
453
BUIdenst WUl
138
138%
Bols Lucas
1070
1069%
Borsumlj Wehry
69%
71
Braatmach A'dam
74%
74
Breda mach fabr
248
251
Bredero Ver bedr
726%
721
Brocades
814
812
Brunswerk
160
160
Buhrmann.Tettei
730
730
Bijenkorf
799%
802
Calvé
978
983%
Carps Garenfabr
405
405
Centr Suiker My
442
436
Cur Handel Mil
185%
186%
Daalderop
265
265
Dagra
310
314
Demka Staalfabr
Desa tapijtfabr
364
363
Dikkers en Co.
170
167
Drie Hoefijzer?
396
398
D.R.U.
268
269%
Duyvls Jz.
271
269
Emba
258%
256
Enth PletterU
250
252
Erdai Mlj
718
718
Excelsior
235
236%
14/9
15/9
Flttlngfabr.
136
137
MUnbouwk werk
Fokker
358
358
Naarden Ch fabr
Ford
945 b
950
Nedap
Gazelle rljw.fabr
312
Ned Dok Mij
Gelder Papier
160%
160%
N exp pap.tabr
Gelderl.-Helens
510 x
Ned Kabeltabr
Geero fabr
286
285
Ned Melkunie
Geveke en Co.
712
709
Ned Scheepsb.Mij
Gist- en Splr Jabr
316
315
NeiJe wed v
Grinten v d.
1011
Netam
Gruyter en Zn 6*/«
142%
142
Nijveraai-Late
Oranjeboom
Overzeese Gas
HagemeJjer Co
454
454
Paiemb Ind My
*t Hart lnstr.
146
150
Pal the
Havenwerken
340%
336
Phillips cum pi
Heem van der
344%
Pietersen auto's
Heineken's blerb
471
Heybroek-Zeland
378
378
Hoek's mach .fabr
644 x
tioll Kattenburg
105%
107%
Reeswk en Co
Holl Beton MIJ.
405
Remeveld mach
Holl. Constr w
476
478
Riva
Holl Melksuiker
263
264
Rott Droogd My
Homburg
438
435
Ruhaak in Co
Hoogenbosch sch
333%
331
RynstaaJ
Hooimeyer Zn
148%
Schev expi My
Indola
452%
457%
Schokbeton
Ing Bur. Bouwn
Schuiten Karton
Internatlo
292%
292
Scholten Foxho)
Int. gew beton b
450
448
Simon de Wit
Inventum
455 b
458 b
Simon s emb.tabi
Jongenee) houth
405
Smit transl
Remo
780
780
Spaarnestad
Kempen Begeer
138%
137%
Stokvis Zn
Key houthandel
260
Stoomsp i wen the
Kledmgind Smits
215
219 x
Swaay van
Kiene Suikerw
257
255
Tabak PhU c v
Kon Paplerfabr.
289
290
Thomas en Drljvei
Kon Zout Ketjen
899
899%
Thomsen v bedr
Korenschool
Twe Overz Hand
Koudys voed
220
220
Udenhout Steeni
Kromhout mot.
132
132%
Unilever 7*/«
Kon Ver Tapijt
540
535
Idem 6*/.
Leeuw Papier
280 x
278 b
Idem 4#/i
Leldse Wolsp.
455
460%
Utermohlen
Lindeteves
149
147
Utr asfaltfabr
Macintosh
470
Varossieau
Meel Ned. Bakk
480
472
Veenend Stm_sp
Mees 63
233 va
233
Ver Blikfabr
Menko
138
Ver. Glasfab n.b.
Meteoor Beton
254
254
Ver. Mach.fabr.
Misset Uitg MIJ
511
510
Ver Touwfabr.
Mosa
450
452
t/ettewinkeJ
Muller en Co.
286%
286
Vezel verwerking
14/9 15/9
4U0
531
140%
114
221
356%
292
112
235 b
316
182
394
386
115%
108
56 30
118
400 b
539
142%
217%
358
292
111%
236
315
180
397%
386%
116
108
53 30
118
186
175%
176
337
336
278
278
125
126
1 1 1
108
270
274
335
340
52U
524
740
733
269
14b i
150 b
242
239%
882
880
1205
81%
83
340
222
224%
730
722
318%
316
101%
100%
210
209%
136%
136%
119%
119%
80%
80%
450
440%
287
292
297
310
302
267 x
198
195
403
400
375
372
162
VihamU
Viissingen katoen
Vredesteln rub.
Vuicaunsooid
Walvisvaart
Wernink s Beton
WessaneD
Wilt, Feyenoord
Wit s texueJ
Wyers Ind H
Zaalberg
Zeeuwse Conlect
Zwanen berg-Org.
ZwttsaJ
[Mijnbouw en petroleum
14/9
15/9
169-/2
159%
230
234
240
242
119
118
6o%
66
223
223
441
440
190%
192
206
205
509%
508%
117
118
343
342
960%
963
Alg Expi Mij
Biliiton le rubr.
Bullion 2e rubr
Kon Petr I d t 20
idem 5 t 20
Mueara Kniro
id cert opr 1/10
Id 1 wlnstbew
id. 4 wlnstbew
Oost-Borneo Mij
Scheepvaart
Furness
Oostzee
Ooilartondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General Motors
Proct and Gamble
Republic Steel
Shell Oil
US Steel
4480
44.80
535
446
161.70
161.30
- 1901
3090 3U42.50
3c 3270
446
162
162 20
85
455 x
91V4
85 x
450
92y«
49 52 V,
39(j d 40
87 87%
98\ 99%
82% 82%
48% 49 y,
49% 49%
61 61%
b
bieden
as
gedaan en bieden
s
gedaan en laten
X
a:
laten
d
ex dividend
e
ex claim