VEEL IS ER NA DE OORLOG GEDAAN Koningin Juliana in Troonrede: Contractlonen met niet meer dan 2 pCt. omhoog Sociale verzekering in Frankrijk: enorm tekort 341.000 MELK EN BROOD ZEKER DUURDER EEG moet nog sterker worden Salaris voor ambtenaren Amsterdamse Effectenbeurs Beperking Ziekterisico Grondwet Ruim 800 miljoen voor sociale zekerheid VOORZICHTIG, ZEGT PLANBUREAU Faillissementen Staat moet drie miljard bijpassen MARKTEN Van Dijk-Bootsma gaat inkrimpen WATERSTANDEN DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1964 „In mei 1965 zal het twintig jaar geleden zijn, dat Nederland werd bevrijd. Veel van hetgeen gedurende vijf zware oorlogsja ren was vernield of beschadigd, is in deze periode hersteld. Dank zij gezamenlijke inspanning en groeiende welvaart werden be langrijke vernieuwingen tot stand gebracht. Het geestelijke en cul turele leven kregen weer ruime kansen tot ontplooiing", aldus H.M. de Koningin in haar troon rede, die dinsdagmiddag werd uit gesproken. „Zij die de jaren voor de twee de wereldoorlog hebben gekend" zei de koningin, „zullen soms te rugdenken aan die moeilijke tijd, toen maar weinig mogelijk was van wat nu werkelijkheid is ge worden. Grootse plannen zijn in alle sectoren van het maatschap pelijk leven verwezenlijkt of nog in uitvoering". De plaats van ons rijk temidden van de volkeren en de verhoudingen bin nen het Koninkrijk verschillen in belangrijke mate van die van voor de oorlog. Bijna tien jaar geleden werd in het Koninkrijk een nieuwe rechts orde gevestigd. De beginselen die daaraan ten grondslag liggen, hebben hun waarde bewezen. Met België en Luxemburg kwam een nauwe samenwerking tot stand. Opgenomen in het Atlantisch Bondge nootschap zien wij uit naar de niet slechts economische eenwording van Europa, een een wol ding volgens de mocratische beginselen, van een Euro pa dat meer omvat dan de zes landen die thans reeds verenigd zijn in de Europese gemeenschappen. Het Atlantisch verdedigingsstelsel blijft voor het behoud van onze vrij heid en de wereldvrede onmisbaar. Het is noodzakelijk, dat tussen de At lantische samenwerking en de Euro pese integratie een nauw verband wordt bewaard. De regering zal zich ook in het ko mende jaar inspannen voor de voltooi- ling van een gecoördineerd of gemeen schappelijke markt en voor de ver sterking van de structuur van de Eu ropese gemeenschappen. Vergroting der bevoegdheden van het Europese parlement acht zij noodzakelijk. Op verscheidene terreinen wordt in de Europese economische gemeenschap voortgang gemaakt met de ontwikke- ilng van een gecoördineerd of gemeen schappelijk beleid, ondanks tegen stellingen tussen de deelnemende lan den. De voorbereiding van het gemeen schappelijke vervoersbeleid stuit op moeilijkheden. Tot dusver heeft het Nederlandse standpunt nog onvol doende instemming gevonden. De re gering zal waken voor de belangen die hier niet slechts voor Nederland maar ook voor de gemeenschap als geheel op het spel staan. Bij de voorbereiding van de gemeen schappelijke handelspolitiek zal de re gering vooral pleiten voor de verdere vrijmaking van de internationale handel. Grote waarde hecht zij aan het wel slagen van de onderhandelingen over een algemene vermindering van in voerrechten en andere handelsbe lemmeringen In deze zogenaamde „Kennedy-ronde" zal zij ijveren voor een positief optreden van de Euro pese gemeenschap. Het is verheugend, dat in het inter nationale overleg de problemen van de ontwikkelingslanden steeds meer aandacht krijgen. De wereldhandels conferentie heeft uitdrukking gege ven aan het groeiende inzicht dat er een directe relatie bestaat tussen ont wikkeling en handel, een inzicht dat ook aan het Nederlandse ontwikke lingsbeleid ten goede zal komen. Aan het bilaterale element in de hulpver lening zal enige uitbreiding worden gegeven, activiteiten van het bedrijfs leven in bepaalde ontwikkelingslanden kunnen daardoor worden gestimuleerd Onverminderd blijft het beleid gericht op vergroting van de ontwikkelings hulp en een meer doelmatige aan wending van de hiervoor beschikba re middelen. Het verheugt de regering, dat een betere verstandhouding met Indonesië tot stand kwam. Een geleidelijke uit breiding der culturele en economische samenwerking alsmede van de tech nische hulpverlening ligt in het ver schiet. Het sociaal-economische beleid der regering is thans bovenal gericht op het bereiken van ontspanning op de arbeidsmarkt, het herstel van het evenwicht op de betalingsbalans en het voorkomen van nieuwe kosten stijgingen. De vraag naar arbeids krachten overtreft reeds gedurende enige jaren in belangrijke mate het aanbod, een verschijnsel dat zich in de Europese Economische Gemeen schap vrij algemeen voordoet Mede als gevolg van de omvangrijke loons verhogingen aan het begin van dit jaar namen de bestedingen krachtig toe. Dit heeft geleid tot een groot tekort op de betalingsbalans en tot een opwaartse druk op de prijzen. In dien deze inflatoire ontwikkelingen voortduren, gaan zij ernstig gevaar opleveren voor het groeitempo van onze economie op langere termijn. Om de genoemde doelstellingen te verwezenlijken zal het naar het oor deel van de regering noodzakelijk zijn, dat de stijging van de nationale bestedingen in belangrijke mate achterblijft bij die van de produktie. Naast de verdere doorwerking van de beperkende maatregelen die de regering reeds heeft genomen, draagt ook de toenemende schaarste aan middelen op de geld- en kapitaal markt tot deze aanpassing bij. De in vloed hiervan op de investeringen wordt thans merkbaar. De regering acht het echter onge wenst, dat het evenwicht te eenzij dig langs monetaire weg wordt afge dwongen. Om deze reden is de rijks begroting voor 1965 zodanig opge steld, dat van de rijksfinanciën een remmende werking op de conjunc tuur uitgaat. De uitgaven van de la gere overheid mogen eveneens maar in beperkte mate toenemen. Ook voor het particulier verbruik is matiging geboden. Met het oog hierop en om nieuwe kostenverhogingen zoveel mogelijk te voorkomen, zal een loonstijging in het komende jaar binnen nauwe grenzen moeten blijven. Voortzet ting van het prijsbeleid is mede daarom noodzakelijk. De regering zal het toejuichen, wanneer door toepas sing van bestaande vormen van winstdeling niet leidend tot beste dingsverruiming doch gericht op be zitsvorming de welvaart der werk nemers bevorderd kan worden. In deze opzet past de voorwaarde die gesteld is ten aanzien van het tijdstip van de invoering van de voorgenomen belastingverlaging. In deze opzet past eveneens de wijze van financiering van de optrekking tot een sociaal minimum van de uit keringen krachtens de algemene ouderdomswet en de algemene we- 'uwen- en wezenwet. Aan de voorbereiding van verdere wettelijke maatregelen die samen hangen met de invoering van de arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt met kracht gearbeid. De rege ring blijft streven naar de totstand koming van een volksverzekering voor zware geneeskundige risico's, die vooral door haar bredere fi nanciële grondslag aan de gezond heidszorg een nieuw perspectief zal kunnen geven. Een nota over het beleid inzake de volksgezondheid is in voorbereiding. De regering zal aan de Sociaal-Eco nomische Raad advies vragen omtrent het vraagstuk der verdeling van de vermogensaanwas in de onderne ming. Eveneens zal zü aan de raad nad ».r advies vragen omtrent een aantal beleidsvragen op het terrein van de publiekrechtelijke bedrijfsor ganisatie en ondernemingsraden. Ter versterking van de positie van het midden- en kleinbedrijf zal het beleid mede gaan omvatten de sub sidiëring der individuele voorlich ting. In de landbouw voltrekken zich in grijpende structurele wijzigingen, die een grote inspanning van het agra risch bedrijfsleven vergen. De rege ring zal deze ontwikkeling met een veelomvattend structuurbeleid blijven ondersteunen. De regering heeft maatregelen in overweging ter versterking van de concurrentiekracht van de visserij. De bouwnijverheid vertoont een verheugende expansie. De regering blijft, binnen de eisen door de sociaal-economische omstan digheden gesteld, streven naar een verdere opvoering van de produktie, in het bijzonder die van woningen. Bij het thans bereikte produktiepeil moet het mogelijk worden geacht, dat in 1964 meer dan 95.000 woningen gereedkomen. Voor 1965 zal het be leid gericht zijn op het in uitvoering nemen van 95.000 tot 100.000 wonin gen, afgezien van de zogenaamde vrijetijdsbouw. Rationalisatie en in dustrialisatie van de woningbouw, als mede continuïteit in de produktie, zullen worden bevorderd. Zowel om economise he redenen als uit een oogpun' van verkeersveilig heid is het nodig de vernieuwing en uitbreiding van het rijks wegennet te versnellen. Voor de periode van 1965 tot en met 1970 heeft de regering hiervoor een programma opgesteld. Financiering zal voor het grootste gedeelte plaatsvinden uit de algeme ne middelen. Om het gewenste tempo in de uitvoering te bereiken zullen door de weggebruikers extra gelden moeten worden opgebracht. Ter ver zekering van de continuïteit zaj voor de financiering een rijkswegenfonds worden ingesteld. Een daartoe strek kend wetsontwerp zal u eerdaags worden aangeboden. VoQr het ruimtelijke ordeningsbe leid is de steeds verdergaande ver stedelijking van ons land een centraal vraagstuk geworden. De regering ziet het als haar taak tot nieuwe activitei ten te inspireren en medewerking te verlenen aan het zoeken van op de toekomst berekende oplossingen. Bij de vernieuwing van het privaat recht neemt het ondernemingsrecht een belangrijke plaats in. Na kennis neming van het in het najaar te ver wachten rapport van de commissie, voor dit onderwerp ingesteld, zal de regering haar standpunt bepalen. Wet telijke maatregelen worden voorbe reid tot afschaffing van het preventie ve overheidstoezicht op verenigingen. De regering acht een gedachtenwis- seling in brede kring over een her ziening van de grondwet van belang. Zij zal daarom de publikatie van een proeve van een nieuwe gronlwet be vorderen. De belangrijke plaats van de weten schap in de maatschappij van heden cn haar betekenis voor het toekom stige welzijn van ons volk maken het gewenst het gebruik van de beperkte mogelijkheden beter te coördineren. De regering wil daarom overgaan tot instelling van een raad voor het we tenschapsbeleid. Een wetsontwerp De eerste fase van de werkzaam heden voor de invoering van de wet op het voortgezet onderwijs kon bin nen het gestelde schema ten uitvoer worden gebracht. De regering ver trouwt, dat in het komende jaar het overleg over de uitvoeringsmaatre gelen tot een voorlopige afronding kan komen. Na de verschijning van het rapport der pacificatiecommissie over de be zetting van het tweede televisienet zal op korte termijn een ontwerp van een nieuwe omroepwet aan u wor- len voorgelegd. De regering staat op het standpunt, dat voor de toelating tot het omroepbestel en ten behoeve van de verscheidenheid der program ma's de nieuwe technische mogelijk heden zoveel mogelijk dienen te wor den benut. Zij streeft er naar spoe dig een oplossing te vinden voor het vraagstuk van de reclame in radio en televisie. Indien de gunstige proef- resultaten worden bevestigd zal een aanvang worden gemaakt met de in voering van een landelijk centraal antennesysteem". De uitgaven voor sociale zekerheid, inclusief de uitgaven voor pensioenen en wachtgelden zijn in de ontwerp- rijksbegroting op 803 miljoen gulden gesteld, wat bijna 184 miljoen meer is dan in 1964. Hiervan is 150 miljoen bestemd voor de rijksbijdrage in de verhoging der AOW- en AWW-uitkerin- gen tot een sociaal minimum. DEN HAAG - De uitgaven wegens salarissen en sociale lasten, die recht streeks of via subsidies ten laste van het rijk komen, zullen in 1965 niet minder dan 5,25 miljard bedragen. Dat is ongeveer 43 pet. van het totale begrotingsbedrag van de gewone dienst Het gaat hierbij om in totaal 341.000 man. Daarvan behoren 115.000 ambte naren tot het personeel der departe menten. 126.000 tot het onderwijzend personeel, 60.000 man tot het militaire personeel, 20.000 man zijn rijks- en gemeentepolitie en 20.000 personen ma ken deel uit van instellingen die doo het rijk worden gesubsidieerd. De per soneelskosten van de overhe'idsbedrij ven, provincies, gemeenten en watei schappen zijn hierin niet begrepen. Di' kosten bedragen nog eens 2,5 miljard gulden per jaar. Zodat rijks- en lager oveiheden tezamen bijna acht. miljan gulden kosten. Hetgeen op twaalf mi) joen Nederlanders neerkomt op 666 gu1 den per inwoner per jaar. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het Centraal Planbu reau is van mening, dat in 1965 met loonstijgingen terughoudendheid moet worden betracht. Het meent, dat bij een stijging van de contractlonen met 2 pet. de betalingsbalans weer in evenwicht kan komen. Bij een dergelijke stijging gaat de loonsom met 6 pet. omhoog, om dat deze loonsom toch reeds bij de grootst mogelijke terughoudendheid met 4 pet, omhoog gaat. Een grotere loonstijging zal de tendentie tot even wichtsherstel waarschijnlijk niet teniet doen, maar men zal in 1965 en 1966 dan toch wel in moeilijkheden komen. Het Centraal Planbureau heelt deze verwachtingen neergelegd in zijn ma cro-economische verkenning voor 1965, die bij de miljoenennota is gevoegd en die door minister Andriessen (Econo mische Zaken) in een voorwoord in de belangstelling wordt aanbevolen „nu het economisch evenwicht zowel intern als extern is verstoord". Overigens blijkt deze verkenning voor verantwoordelijk heid van de directeur van het C.P.B, te blijven. Deze directeur neemt zelf overigens ook grote terughoudendheid in acht. In de verkenning gaat hij uit van bepaalde veronderstellingen omtrent de toonbe weging - en de toonbeweging is van primair belang voor de economische ontwikkeling - zonder dat hij een uit spraak doet omtrent de waarschijnlijk heid of de wenselijkheid dat zij wordt gerealiseerd. Hij heeft dan ook twee veronderstellingen gemaakt voor de ge middelde stijging van de loonsom per werknemer. De eerste veronderstelling gaat uit van de grootst denkbare terug houdendheid, dus van een ongewijzigd houden van.de contractlonen Dan gaaf de loonsom toch reeds met 4 pet. om hoog in 1965 ten dele (2 pet.) door over loop uit 1964 (dat is het gevolg van het feit. dat sommige loonsverhogingen dit jaar niet op 1 januari maar later ingin gen en dus in het komende jaar volle dig op de loonsom drukken), ten dele door de compensatie voor de premie verhoging van de A.O.W. (1 a 1.5 pet.) en ook door incidentele loonsverhogin gen (1 pet.). iHer gaat de daling van de sociale lasten (0.5 pet.) weer af. Bij een stijging van de contractlonen met 2 pet. zou de loonsom derhalve met 6 pet. stij gen en dat is dan de tweede veronder stelling. In beide gevallen hebben de werk nemers slechts een geringe reële ver ruiming der bestedingsmogelijkheden te verwachten, zo blijkt voorts uit de ver kenning. Er dient namelijk te worden gerekend met een verdere prijsstijging Deze komt voor een belangrijk deel voort uit factoren als hogere huren, ho gere indirecte belastingen en hogere P.T.T.-tarieven (allemaal „overlopen" uit 1964). uit een aantal E.E.G.-maatre gelen in 1965 en uit het feit, dat het prijspeil van enige belangrijke agrari sche produkten vermoedelijk niet meer zo laag zal liggen als in 1964 onder in vloed van gunstige weersomstandighe den het geval was. Het C.P.B verwacht overigens een belangrijk grotere stijgiig van de pro- duktiecapaciteit, zodat er ruimte ont staat voor verbetering van het beta lingsbalanssaldo. Een andere, niet onbelangrijke ver wachting is, dat de toeneming van het beschikbare aantal arbeidskrachten niet volledig door het bedrijsfleven zal wor den opgenomen, waardoor de registreer de arbeidsreserve gemiddeld over 1965 naar schatting met 15.000 man zal stij gen, vergeleken met 1964. De vermin dering van de spanningen op de ar beidsmarkt zal van invloed zijn op de in- en uitvoer. to de eerste veronder stelling zal de export met 13 pet., in de tweede met 12 pet. stijgen. De import zal naar schatting met 6 pet. stijgen. De lopende rekening van de betalings balans zou bij deze ramingen weer in evenwicht komen. Uitgesproken zijn de faillissementen van: P C M de Ruyter, vertegenwoor diger, Breda. (Cur. mr. E, M. Stork, Breda): B J C. A. van Rijthoven, re clameschilder, Tilburg (Cur. mr. C. E. A M. v. d. Mortel, Tilburg); A. D. Ba- rel landbouwer. Klundert (Cur. mr. P. P Lap). Bergen op Zoom); H K. van Wel, garagehouder, Roosendaal (Cur. mr. W J. A. Braat. Roosendaal) en van F. van Peer, koopvrouw, Breda Cur. mr. P. J. A. van Heemskerk, Breda). Van onze Parijse correspondent) L. Kleijn) PARIJS De sociale verzekering in Frankrijk staat voor een toenemend te kort: voor 1965 rekent men op een de- ficiet van drie miljard frank, dat de staat op de een of andere manier zal moeten bypassen, want het komt in nie- mands hoofd op deze ingeburgerde ver zekering te laten verdwijnen. Aan het tekort valt in beginsel weinig te doen. Er zijn drie oorzaken aan te wijzen. De uitgaven van de sociale ver zekeringskas, verdubbeld tussen de ja ren 1957 en 1962. zijn in de eerste plaats sterk gestegen door de hogere dokters kosten en de hogere ziekenhuisverple- ging. Een dokter rekende voor een con sult 3,17 frank in 1957 en 7,32 frank in 1962. In dezelfde jaren bedroeg een dag ziekenhuisverpleging resp. 15.58 en 28.58 frank. In de tweede plaats steeg het aan tal consulten van 33.600.000 tot 43.600.000 en het aantal ziekenhuisdagen van 60 tot 75 miljoen. Tenslotte vallen door de toenemende bevolking ieder jaar meer mensen onder de sociale verzekering: 11 miljoen in 1957 en 12,5 miljoen in 1962. De minister van arbeid, de heer Grand- val, heeft generaal De Gaulle een uit voerig rapport voorgelegd, maar ingrij- DEN HAAG Melk en brood wor den volgend jaar onherroepelijk duur der. De EEG-verordenlngen gaan dan veel strenger werken 'an thans het ge val is. Dit geldt voor de zuivelpro- dukten. maar ook voor de granen, de binnenlandse toeslagen en de ezport- hefflngen. De broodprijs kan nog tot 1 juli 1965 gehandhaafd blijven, maar de consument moet daarna zeker op een verhoging ervan rekenen. De enige die er beter van worden zijn de schatkist cn het landbouw-egalisa- tiefonds. Dit fonds heeft dit jaar een nadelig saldo van ruim 300 miljoen gulden, maar in 1965 daalt dit tekort tot 166.9 miljoen gulden. NABEURSKOERSEN (Telefonisch avondverkeer) Kon Olie 160,90 161,40 Philips 157,80 gb 158,—Unilever 147,40 147,50 gl makkelijk in evenwicht kunnen worden gebracht als laatstgenoemde uitgaven niet ten laste kwamen van de sociale verze keringskas. Een moeilijk probleem is de verspilling. Men heeft het gevoel ik ben toch verzekerd, krijg tachtig pro cent van kosten vergoed, dus loop ik voor ieder wissewasje naar een dokter en laat mij medicijnen voorschrijven. Slechts een gering deel van de aldus voorgeschreven medicamenten wordt ge bruikt, een groot deel gaat door de goot steen. Het aantal recepten is 30 procent hoger bij jonge doktoren met minder dan tien jaar praktijk dan bij oudere dokto ren met meer dan twintig jaar praktijk. Een bijkomende moeilijkheid vormen de enorme winsten, die de apothekers maken. De jaarlijkse omzet van voor het publiek opengestelde apotheken steeg van 680 miljoen frank in 1950 tot 4.100 miljoen in 1961. Ziek worden is in Frank rijk voor niet sociaal-verzekerden een luxe, die men zich niet kan permitteren. Tegenwoordig kost de dokter 12 frank, maar men krijgt een zak vol medicijnen mee naar huis, die het twee- of drievou dige kost. ENSCHEDE Binnenkort is een sterke inkrimping te verwachten van het - n - Enschedese confectiebedrijf Van Dijk- pende veranderingen zijn nog met te Bootsma en co aan de Kuipersdijg. Be- verwachten. Volgend voorjaar moe halve afvloeiing van personeelsleden uit gemeenteraadsverkiezingen en volgend het Enschedese bedrijf wordt ook ophef- iajaar presidentsverkiezingen worden {ing en/Qf inkrimping van de dochter- ehouden. Pas daarna zullen maatrege- ondernem;ngen jn Losser en Hoogeveen en worden genomen om tot een eve""|overwogen, met eventueel ook daar af- vichtige begroting te komen, waai bij vloeiing van personeel, nen in hoofdzaak denkt aan overschrij- Ruim 100 meisjes ui' het Enschedese :ng van posten, die met bij de sociale bedrijf zullen, naar wordt verwacht, naar erzekering thuis horen (ondersteuning andere bedrijven moeten afvloeien. In an ouden van dagen, tekorten bij de Enschede zal voorlopig alleen de snijzaal grarische ziekenkassen, subsidies voor en het kantoor gehandhaafd blijven. De nodernisering van ziekenhuizen enz.).|firma Van Dijk-Bootsma en co brengt laar het oordeel van de minister zou de ondermeer het bekende Denoshirt op de oegroting van de sociale verzekering ge- markt. GOE, 15 september. Appels: Elli sons Orange I 80-85 17, 75-80 20, 70-75 18—19, 65-70 15. D 60-65 9.50, IID 9, III grof 6—12, fijn 6, Cox's Orange Pippin I 80-85 43, 75-80 48, 70-75 42—43, 65-70 41, 60-65 28—29, 55-60 13—14, IID 9.50. II 75-80 36, 70-75 35, 65-70 33, 60-65 26, 55-60 12, III grof 1423, dames Grieve I 85-90 26, 80-85 26, 75-80 27—28, 70-75 28—29, 65-70 22, D 60-65 14—15, IID 8.50, II 85-90 19, 80- 85 22, 75-80 24, 70-75 24—25, 65-70 19, III grof 8,50—12, fijn 9.50—10, Transp. de Croricels II 85-95 12, 75-85 13, 65-75 10—11, ongesorteerd hagelschade 10, Bramley's Seedling ongesort. hagelschade 9.70, di verse appels val 8.50, kroet 9, peren: Conference I 75-30 34, 70-75 32, 65-70 29.50 —30.15, 60-65 27.90—28.10, 55-60 20.65— 21.40, II 70-75 31, 65-70 25, 60-65 23, 55-60 17, Bonne Louise d'Avr. I 70-75 43, 65-70 43—44, 60-65 41.30—42.30, 55-60 34.90— 35.50, 50-55 23.80—24.60, II 70-75 41, 65-70 42, 60-65 40, 55-60 34, 50-55 23, IID 12, III grof 2228, fijn 11, Beurrè Hardy I 80-85 46, 75-80 52. 70-75 50.65—51.50, 65-70 44.20—45.70, 60-05 35—36, L 55-60 23—24, IID 14, II 80-85 42, 75-80 47, 70-75 45, 65-70 40, 60-65 34, III grof 26—32, fijn 17, Legi- pont I 75-80 34, 70-75 32, 65-70 32, 60-65 29, 55-60 19, IID 6.50, III grof 14, fijn 8, Pitmaston Duchesse II 80-85 25, 75-80 29, 70-75 33, 65-70 27, D 14, Spaanse Wijnpeer I 60-65 24, 55-60 19, 50-55 12, Maagdepeer I 70-75 16, 65-70 17, 60-65 16, 55-60 13, diverse peren kroet doordraai, diversen: bramen in doosjes per kg II 108, III 50, bramen per doos II 35, bramen (4 kg per krat) II 85, III 50, bramen voor de in dustrie alleen op maandag, dinsdag en woensdag. Pruimen. Jefferson I 97, War wick Dropper grof 55—61, fabriek 18 35, Monarch I 140—141, II 110, grof 67— 122, fabriek 35, Rademakers I 132, II 65, grof 58, Reine Claude d'Althann grof 134, Reine Victoria grof 131, fabriek 31. To tale aanvoer hard fruit 13.100 kisten. GOES 1 5september granen en peul vruchten: tarwe basis 17 pet. boeren schoen af boerderij f 33.- f 34.per 100 kg, gerst 27-29.25, groene erwten 27- 29,25, groene erwten 30-38, voor prima kwaliteit worden iets hogere prijzen be taald ;schokkers 30-45, kapucijners 30-37, bruine bonen 60-70 (laatste drie lusteloze markt, aardappelen bintje 35 mm opw. binnenlandse sortering 9-9.75 p. 100 kg. levering aan de sorteerinrichting. Sort- kosten voor rek. koper, bintje voor exp. 9-9.75 p. 100 kg, voederaardappelen no teerden 2.50 per 100 kg, uien onafgestaart aan de sorteerinrichting geleverd 13—14 cent p. kg., hooi: lucernehooi 95-105, wei- dehooi 80-100, dijkhooi 65-70, veld beemd 40-55, zwenksoorten 40 alles per 1000 kg, tarwestro 47.50-50 p. 1000 kg van goede kwaliteit, winterlevering 62.50, gerstestro 50 v. goede kwal, winterlevering 62.50, erwtenstro kl. groen 62.50 id., winterlev. 70. Vlas: de prijs voor ongerepeld vlas bedroeg 21-25 cent per kg op auto gele verd. Voor 2e kwal. was de notering 12- 21 ct. De handel verloopt traag. Eieren De eierprijs bedraagt 1.68-1.72 per kg. KAPELLE, 15 sept. 1964. Bramen ind. in kratten van 4 kg I en II 85. III 53. To maten p. krat v. 6 kg IA 2.36, 1B 2,58, IC 1,75, ICC doordr., IBB 1,67. Peren: Beurre Hardy I 80 43, 75 49, 70 48, 65 44-45, 60 34—39, II 75 43, 70 42, 65 38, 60 32, IID 55 22, IID 50 13, III grof 24—25, III fijn 9.50, Conference I 70 28, 65 27.70— 28.90, 60 26.10—27.60, 55 18.40—20.90, II 70 24, 65 21—23, 60 18—19, 55 14—15, IID 8.50, III grof 16—18, III fijn 8—8.50, Bon ne Louise I 85 43—44 60 41—41.30, 55 34.10—34.90, 50 23.30—23.60, II 65 37, 60 36, 55 33, 50 20, lid 12—13, III grof 24, III fijn 7.50. Legipont I 75 38 70 30, 65 33, 60 30, 55 21, II 70 24. 65 25, 60 23, lid 8, III grof 1619, III fijn 78, Beurre Le brun II 70 18, 65 17, 60 15. 55 11, III grof 14, III fijn 8.50, Pitmaston Duchesse II 80 18? 75 27, 70 31, 65 24. Ild 6, III grof 9, III fijn doordr., Maagdepeer I 70 15, 65 16, 60 17, 55 15, Ild, III grof. III fijn alles Toordr. II 65 14, 60 9.50, 55 6.50, Beurre Durondeau I 70 29, 65 25, 60 17, 55 12, lid 9 III grof 9.50, III fijn 6, Herzogin Elsa 'i 75 15, 70 16, 65 16, 60 14, lid 8 III grof 7, III fijn 6, Spaanse wijnpeer I 60 20, 55 17, 50 11, lid 7, III grof 8, III fijn doordr. Appels: Cox's Orange Pippin I 80 41 75 39—42, 70 39.20—40.55, 65 37.80 38.20," 60 27.80—28.10, 55 1213, II 75 35, 70 33, 65 30, 60 23, 55 11, lid 9.50 III grof 18—20, III fijn 9, Bramley Seedling I 90 14, 80 16 70 16, II 90 12, 80 15, 70 13, lid 11, III grof 11, Ellisons Orange I 80 16, 75 19, 70 18. 65 14, II 75 16, 80 15. 70 15, 65 12, Jack Lebel I 85 13 75 14, 65 12. Transparante de Croncel III grof 8.50 James Grieve I 80 19, 75 19 70 19. 65 16 II 75 19, 70 16, 65 14, Ild 60 12, HI grof 12 III fijn 9. James Grieve Lired I 80 15, II 80 16, 75 13, 70 13, 65 13, Manks Codlin II 60 9.50 65 9, Crimson Cox's II 85 35, 80 33, 75 37, 70 38 65 29 60 22, II 55 12, III grof 17, Ongesorteerde appels: James Grieve 10. Kroetappels 9.80, valappels 8.80. OUDENBOCH, 15 september Elli sons Orange 80-85 22, 75-80 1516, 70-75 14—18, 65-70 10—14, Cox's Orange 10 70-75 29, 65-70 IS, appelen 10, sjalotten 20 —53, sla 4—9, dubb. bonen 1845, stoof peren 18—20, conference II 25, Chinese kool 12—13, andijvie 8, breekpeen 7, spi nazie 7—12, meloenen A 70, B 50, uien 10, prei 12, sav.kooi 1011, bospeen 21, sprui ten 28—81, rodekt.ol 15, snijbonen A 72— 90, B 30—31, witte kool 8—10, bloemkool A 42—60, B 12—41, afw. 2—7, rabarber 6. ROTTERDAM, 15 sept. Totale aan voer 2923. weekaanvoer 4621, vette koeien en ossen 180, gebruiksvee 416, vette kal veren 620. graskalveren 268, nuchtere kal veren 718. lopers 62, biggen 43, paarden 27. schapen of lammeren 511, veulens 34, bokken of geiten 44. Prijzen vette koeien le kwal. 390420 2e 360—380. 3e 340—360, vette kalveren le 315—335, 2e 290—315, 3e 280—290, in ets. per kg. graskalveren le f 575, 2e f 475, 3e f 370, nuchtere kalveren le f 230, 2e f 210. 3e f 190, lopers le f 125, 2e f 110, 3e f 90, biggen le f 70, 2e f 60, 3e f 55, slachtpaarden le 320, 2e 300, 3e 280 c£. lammeren le f 125, 2e f 115, 3e f 105, kalf- per kg, schapen le f 115, 2e f 100, 3e f 90, en melkkoeien le f 1570, 2e f 1370, 3e f 1170, vare koeien le f 1125, 2e f 960, 3e f 860. vaarzen le f 1150, 2e f 950, 3e f 850, pinken le f 850, 2e f 750, 3e f 650.. Vette koeien aanvoer kort, handel traag, prijzen vooral niet hoger dan gis teren, worstkoeien 320340 p. kg, vette kalveren aanvoer iets minder, handel goed, prijzen ruim prijsh., prima's bov. not., graskalveren aanvoer als vorige week, handel stroef, prijzen gedrukt; nuchtere kalveren aanvoer groter, handel stuk, prijzen staande, mestkalveren 225 —350 p. st.; lopers en biggen aanvoer klei ner. handel redelijk; prijzen prijshoudend slachtpaarden aanvoer gewoon, handel stil. prijzen niet geheel prijsh.; schapen en lammeren aanvoer ruimer, handel slepend, prijzen schapen iets lager, lam meren vooral niet hoger; kalf- en melk koeien aanvoer matig, handel stil, prij zen gelijk; vare koeien aanvoer klein, handel lui, prijzen gedrukt; vaarzen en pinken aanvoer gering, handel flauw, prijzen niet geheel prijsh. MIDDELBURG. 14 sept. Tomaten export per 6 kg AI 174181, BI 180 184, Cl 165 en doordraai. Tomaten per 12 kg: All 3,- en doordr., B II 3,- en door dr CCI doordraai, CII doordraai. Appelen: James Grieve 80 29, 7580 28-32, 70—75 27-34, 65—70 24-35, IID 21 —26. III gr 16—26, III f 10—17. Cox 75— 80 42. 70—75 26—38, 65—70 19-37, 60—65 10-28, IID 10-26, III gr. 18. Manks Codlin 70—75 17-20, 65—70 15, 60—65 12-19, 55— 60 11, III gr 10, III f 10. Transparant de Cronsells 80 20-21, 75—80 23-25, 65—70 23, 60—65 12 Peren: Triomph de Vienne 7075 42, IID 26—30. B. Louise 65—70 26, 60—65 19- 30. 55—60 14-25. IID 14, III gr. 17-21, III f 15-18. Br. Hardy 80 47, 70—75 43, 65—70 23, III gr. 15-34, III f 15-29. Conference 60—65 22. 55—60 17, IID 12, II gr. 22. Meloenen: net 12-75, oranje ananas 68- 92.. Pruimen 68-141, druiven 178-219, per ziken 11-36, bramen 34. Groenten: bloemkool 3 per kist 71-77, 4 per kist 46-68, 8 per kist 14-47, sla 4-20, spinazie 6-35, postelein 6-25, dubb. pr. bonen 52-92, prei 14-27, kassnijbonen 130 -150, rode kool 5-21, boskroten 7-19, stok- princessen 83-90, augurken 18-71, witte kool 13-20, andijvie I per 100 kg 13.60, II per 100 kg 12.20, komkommers groen 60 —75 26-32, 50—60 18-28, 40—50 12-19, 35 40 10-16, krom per kg 10-13 uien 6-17, waspeen 9-33, pronkbonen 43-60, stoksnij- bonen 36-77, kroten 7-16, komkommers wit 11-28, bospeen 50-58, breekpeen 16-17 savkool per 100 kg. I 8,40, idem II 5,-. STEENBERGEN Dubbele bonen 30, bintje klei bonken 11,60-13.00, bintje klei grote 9.90-11.30, bintje zand grote 6.70, eigenheimer grote 10.30-13.00. Konstanz 311 2); Rheinfelden 200 1); Ottenheim 249 (+9); Straatsburg 180 (onv.); Maxau 360 (onv.); Plochin- gen 95 (—8); Mannheim 177 1); Steinbach 114 (+3); Mainz 162 12); Bingen 101 (—3); Kaub 101 (—2); Trier 218 (+1); Koblenz 99 (—5); Keulen 42 (—3); Ruhrort 205 5); Lobith 805 5); Nijmegen 596 3); Arnhem 655 2); Eefde IJssel 142 2)Deventer 61 (onv.)Monsin 5440 (onv.); Borgharen 3800 (—66); Belfeld 1082 3)Grave beneden de sluis 497 2). AMSTERDAM Veel is er gisteren op Beursplein 5 niet gebeurd. De orders in beide richtingen waren schaars, waardoor de koersfluctuaties op de dag binnen zeer nauwe grenzen bleven. Ten opzichte van het slotniveau var maan dag was de stemming voor de hoofd fondsen nauwelijks prijshoudend. Kon. Olie was hier de grootste verliezer, zij het slechts met bijna een gulden op 161,80. Dit fonds opende op 162, Philips hield zich zeer goed op 158,20 158,40) Unilever een paar dubbeltjes lager op f 147,40. A.K.U. min een punt op 474,5 terwijl voor Hoogovens 612 werd geadviseerd, tegen gisteren 614,5. Het publiek alsmede de arbitrage waren wel zeer terughoudend. Wall Street on derging maandag een lichte technische koersreactie op de vaste stemming van de voorgaande beursdagen. D< koper aandelen echter lagen op de New-Yorkse beurs hoger in de markt De Nederland se hoofdfondsen waren er zwak. De Westduitse beurzen gaven gisteren een vaste stemming te zien. doch dit mocht voor Amsterdam niets baten. Aandelen Centrale Suiker Maatschappij lagen op 434 (440), V.A.T.-aandelen 22,50 (f 23.50) In de scheepsvaartsector was weder om vraag voor aandelen Holland- Amerika Lijn die opliepen van 107 tot 108 (106,5). Kon Boot moest enig terrein prijsgeven De handel in de scheepvaart sector was minimaal. Van de leidende cultures werd Deli in een open hoek verhandeld. Gedaan werd 127,50 tot 127,10 128,10). De Maatschappij keert géén interim dividend uit. Dit heeft de directie in de gisteren gehou den buitengewone vergadering aan aan deelhouders medegedeeld. De staats- fondsenhoek nam gisteren min of meer een rustdag. Er kwamen geen koers wijzigingen van enige betekenis voor De nieuwe 5 procent lening Bank voor Ned. Gemeenten deed officieus 101. De uitgiftekoers was 99. Vandaag komen deze stukken voor het eerst in de note ring. Voor de troonrede die over de radio kon worden beluisterd, bestond ter beur. ze grote belangstelling. De inhoud van de troonrede was niet van invloed op de stemming van de markt. 14/9 15/9 Staatsleningen Nederland 64 5y4 ioi y8 101A Nederland 64 5 99 99y8 Nederland 58 4»/§ 95 95* Ned. 59 4»/. 95 95% Ned. 60/2 4'/, 94% 95 Ned. 59 4y4 93 y4 93% Ned. 60 4% Ned. 61 4% 92y4 92 y4 Ned Staff. 47 3Vi 83% Ned. 50/1-2 3»4 80% 80% Ned. 54/1-2 3% 82% 82% Ned. 55/1 3% 82% 82% Ned. 55/2 3% 86% 86% Nederland 37 3 87% 87% Ned Grootb. 46 3 86% 867/g Ned Doll. 47 8 90% 90 Ned. Invest. 3 96A 96% Indie 37a 92* 92% Bank en kredietwezen B. Ned Gem. 57 6 Id 30 j. 58/59 4»/, Id 25 J 60/3-5 4»/, Cultures A'dam Rubber HVA Mij en ver. 103 94% 94% 112% 146 102% 94% 94% 113 5 147% Industriële ondernemingen AJC.U. 475% S 474% Deli MiJ t. cert (28.10 126.80 Hoogov n.r.c.v.a 612% Philips Gem. Bez 158.3U 158 Unilever c.v.a 147.40 147.60 Dortsche Petr. 750 747% Dortsche Petr. 7V. 750 746% Kon. Petr. 20 162.50 161.80 Scheepvaart en Luchtvaart HAX. Java-China Pak. K.L.M. f. cert. K.N.S.M. n.b. Stv. Mij Ned. Nievelt Goudr. v. Ommeren c.v.a. 106% 149 67.90 144 135 101% 244 107% 150 65.20 143% 134% 101 246 14/9 15/9 Rotterd Lloyd 138% 136% Scheepv Unle 131 132 Premieleningen Aikmaai 5b 2»/, 81 80% A'dam obi 51 2>/« 88H 88 H Id 56-1 2'/, 81% 81% Id 56-2 21/, 86 87 Id 56-3 2'/, 867/8 86% Breda 54 2»/, 83% Dordrecht 56 2'/» 80% 79% Eindhoven 54 2»/, 83 82 Enschede 54 2'/, 79% 's Gravh. 52-1 2»/, 86% Idem 52-2 2»/, 89 87% Rotterd 52-1 2'/, 87 Idem 52-2 21/, 87% Idem 57 2'/, 89% 90 Utrecht 52 21/, 99% Z.-Hoiiand 57 2 86 88% Z.-Holland 59 2* 89% 89 Converteerbare obligaties A K.U 1000 41/» 129 130 Bllllton 5 Gelder Zn. 4% 99% OO CO ca oo KLM subord. 43/4 89 Meell N. Bak. 43/4 Schokbeton 3'/, 241 Scholten Foxh 41/» 123 123 Utermohlen 4»/» Aand. In beiegg tnljen Alg Fonda, bezit 1330 1330 Converto 1-1 pb 109P 1098 HBBbel.dep.l-2pb 871 866 Interbonds 1 pb 728 728 A'dam bel.mlj f 50 161 160.50 Interunie 150 207 207 Neto 50 113 112.50 Robeco 50 236 235 Unitas 50 502 505 Ver, bez 1894 t 50 138 138 Europaf 1 10 pb 538 540 Bank, krediet, verzekeririi A'damse Bank 385 397% Cultuurbank 23% 14/9 15/9 Gron Ind Cr. B 173 172 Hull Bank Ume 245% 245% Kasassoeiaue 142% Nat Ned cert 792 785% Ned Crediet B 215% 215 Ned Handel Mij 313 308% Ned. Middenst B 106 106 Ned Overzee B 226 226 R'damse B 345 352% R.V.S. cert. d. 760 770 Slaven burg's B 204 204% Industriële ondernemingen Alb. Heijn 616 616 Alg. H mil Onr.G 244 246 Aime A'dam 142 142 b Alg Norit Mij 160 160.50 Amstel br. 431 433 A'dam Ballast Mij 510 A'damDroogd.My 146 142% A'dam Rijtuig Mij 314% 312 AN1EM nat. bez. 64% Beeren tncotfabr. 121 121 Bensdorp Intern 495 490 Berghjurg f250 259 258 Berkel's Patent 222 224 Blaauwhoed 453 453 BUIdenst WUl 138 138% Bols Lucas 1070 1069% Borsumlj Wehry 69% 71 Braatmach A'dam 74% 74 Breda mach fabr 248 251 Bredero Ver bedr 726% 721 Brocades 814 812 Brunswerk 160 160 Buhrmann.Tettei 730 730 Bijenkorf 799% 802 Calvé 978 983% Carps Garenfabr 405 405 Centr Suiker My 442 436 Cur Handel Mil 185% 186% Daalderop 265 265 Dagra 310 314 Demka Staalfabr Desa tapijtfabr 364 363 Dikkers en Co. 170 167 Drie Hoefijzer? 396 398 D.R.U. 268 269% Duyvls Jz. 271 269 Emba 258% 256 Enth PletterU 250 252 Erdai Mlj 718 718 Excelsior 235 236% 14/9 15/9 Flttlngfabr. 136 137 MUnbouwk werk Fokker 358 358 Naarden Ch fabr Ford 945 b 950 Nedap Gazelle rljw.fabr 312 Ned Dok Mij Gelder Papier 160% 160% N exp pap.tabr Gelderl.-Helens 510 x Ned Kabeltabr Geero fabr 286 285 Ned Melkunie Geveke en Co. 712 709 Ned Scheepsb.Mij Gist- en Splr Jabr 316 315 NeiJe wed v Grinten v d. 1011 Netam Gruyter en Zn 6*/« 142% 142 Nijveraai-Late Oranjeboom Overzeese Gas HagemeJjer Co 454 454 Paiemb Ind My *t Hart lnstr. 146 150 Pal the Havenwerken 340% 336 Phillips cum pi Heem van der 344% Pietersen auto's Heineken's blerb 471 Heybroek-Zeland 378 378 Hoek's mach .fabr 644 x tioll Kattenburg 105% 107% Reeswk en Co Holl Beton MIJ. 405 Remeveld mach Holl. Constr w 476 478 Riva Holl Melksuiker 263 264 Rott Droogd My Homburg 438 435 Ruhaak in Co Hoogenbosch sch 333% 331 RynstaaJ Hooimeyer Zn 148% Schev expi My Indola 452% 457% Schokbeton Ing Bur. Bouwn Schuiten Karton Internatlo 292% 292 Scholten Foxho) Int. gew beton b 450 448 Simon de Wit Inventum 455 b 458 b Simon s emb.tabi Jongenee) houth 405 Smit transl Remo 780 780 Spaarnestad Kempen Begeer 138% 137% Stokvis Zn Key houthandel 260 Stoomsp i wen the Kledmgind Smits 215 219 x Swaay van Kiene Suikerw 257 255 Tabak PhU c v Kon Paplerfabr. 289 290 Thomas en Drljvei Kon Zout Ketjen 899 899% Thomsen v bedr Korenschool Twe Overz Hand Koudys voed 220 220 Udenhout Steeni Kromhout mot. 132 132% Unilever 7*/« Kon Ver Tapijt 540 535 Idem 6*/. Leeuw Papier 280 x 278 b Idem 4#/i Leldse Wolsp. 455 460% Utermohlen Lindeteves 149 147 Utr asfaltfabr Macintosh 470 Varossieau Meel Ned. Bakk 480 472 Veenend Stm_sp Mees 63 233 va 233 Ver Blikfabr Menko 138 Ver. Glasfab n.b. Meteoor Beton 254 254 Ver. Mach.fabr. Misset Uitg MIJ 511 510 Ver Touwfabr. Mosa 450 452 t/ettewinkeJ Muller en Co. 286% 286 Vezel verwerking 14/9 15/9 4U0 531 140% 114 221 356% 292 112 235 b 316 182 394 386 115% 108 56 30 118 400 b 539 142% 217% 358 292 111% 236 315 180 397% 386% 116 108 53 30 118 186 175% 176 337 336 278 278 125 126 1 1 1 108 270 274 335 340 52U 524 740 733 269 14b i 150 b 242 239% 882 880 1205 81% 83 340 222 224% 730 722 318% 316 101% 100% 210 209% 136% 136% 119% 119% 80% 80% 450 440% 287 292 297 310 302 267 x 198 195 403 400 375 372 162 VihamU Viissingen katoen Vredesteln rub. Vuicaunsooid Walvisvaart Wernink s Beton WessaneD Wilt, Feyenoord Wit s texueJ Wyers Ind H Zaalberg Zeeuwse Conlect Zwanen berg-Org. ZwttsaJ [Mijnbouw en petroleum 14/9 15/9 169-/2 159% 230 234 240 242 119 118 6o% 66 223 223 441 440 190% 192 206 205 509% 508% 117 118 343 342 960% 963 Alg Expi Mij Biliiton le rubr. Bullion 2e rubr Kon Petr I d t 20 idem 5 t 20 Mueara Kniro id cert opr 1/10 Id 1 wlnstbew id. 4 wlnstbew Oost-Borneo Mij Scheepvaart Furness Oostzee Ooilartondsen Anaconda Bethlehem Steel General Electric General Motors Proct and Gamble Republic Steel Shell Oil US Steel 4480 44.80 535 446 161.70 161.30 - 1901 3090 3U42.50 3c 3270 446 162 162 20 85 455 x 91V4 85 x 450 92y« 49 52 V, 39(j d 40 87 87% 98\ 99% 82% 82% 48% 49 y, 49% 49% 61 61% b bieden as gedaan en bieden s gedaan en laten X a: laten d ex dividend e ex claim

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7