Soepel beleid en rekening houden met locale bouwcapaciteit In zes jaar 800 km autosnelweg PAS OP, WE GEVEN VEEL TE VEEL UIT lodellen Rijk heeft ambtenaren vierduizend meer nodig IISSIE [OORDEN Begrotings flitsen' Witteveen waarschuwt: 1 E Naar betere woningwet- bouw IPagblad pk Stem RIJKS W EG E NFÜNDS 1 HULP AAN ANDEREN Voor defensie 250 miljoen meer DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1964 Bouwverordening wordt gewijzigd omietbelasting 16 f 'invoehhechten 10 accijnzen e Inkomstenbel. loonbelasting 18 vennootschapsbel. 10 ovehice belasting anoepe ontvang defensie ondehwijs watehstaat 10 hanoel en nijv. sociale voohz 10 volkshuisvesting 10 nationale schulo 9 ovehice uitgaven 14 Subsidies Emigratie over dieptepunt heen Totale produktie Weinig inspirerend Commercieel christendom Opvallend gematigd Een „euvel" lamheden in de Ide grondgebrui ken, dit vóór 24 Icretaris van da Bos 3, Kloos- igenoemde aan- ie zitdag in de ag 28 september en vanaf 1317 te Commissie. Ilk prijzen geldt„af Amaterdaa*. j 'omfort op elk van de vier :n banken. Ruim zicht voor néér bagage. En ruimte op e snelheid van 110 km per g in de winter. Zijn vering rater, noch om anti-vries. genbelasting, lage verzeke- een wagen naar uw hartl ie" kunt u 300 kg met veel t door de breedopen deur, rt u de R4 "Combinatie* ende achterbank! 4 „COMBINATIE" f 4455.- BOGAERS WIL BOVEN DE 90.000 UIT i DE STMT 100 6M.0EH WTYUBT oo «5- 90- 85- 80. 75- TO SS- 80- 55 50 <0 35 30- 25- 20- 15 10 S O x 1000 joartijks aonfol voltecti* r wcninqen in Nederland Jul! Wil 1 1 j\ tok al f 4 m r i f j J V, w.v.par wonin I euliere qbouw 1952 1957 1983 DEN HAAG. Minister Bogaers (Volkshuisvesting) zal begin 1965 de „voorschriften en wenken voor het ont werpen van woningen" wijzigen om deze aan te passen aan de huidige in zichten over de woningkwaliteit. Te zelfdertijd ongeveer verschijnt er een door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten opgestelde ..model-boutv- verordening". Omdat de gemeenten in 1965 toch waarschijnlijk hun bouwver ordeningen zullen gaan aanpassen aan de bepalingen van de nieuwe woning wet. verwacht de minister, dat er dan op ruime schaal gebruik gemaakt zal gaan worden van deze „model-bouw verordening". De minister zal daarvan te verwar-hten unificatie zoveel moge lijk stim 'eren. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Er zullen In 1965 tenminste 95.000 en ten hoog ste 100.000 woningen in aanbouw worden genomen, exclusief de zo genaamde vrijetijds-woningen. De globale verdeling van dit aantal luidt: 45.000-47.500 woningwetwo ningen, 25.000-26.250 premiewo ningen en 25.000-26.250 ongesub sidieerde woningen. Met dit bouwprogramma wordt voor het eerst het aantal van 90.000 wonin gen dat in de bouwprogramma's voor 1952, 1963 en 1964 stond vermeld, over schreden, Het beleid zal er in 1965 bo vendien op gericht zijn'zoveel mogelijk woningen te voltooien. Méér nog dan er in 1965 in aanbouw zullen worden genomen. Er zijn ook op dit ogenblik nog veel woningen in aanbouw. Het moet volgens minister Bogaers tech nisch mogelijk zijn dit jaar (1964) meer dan 95.000 woningen af te leveren. De eventuele verhoging van het bouw programma 1965 van 95.000 naar 100.000 woningen zal afhankelijk zijn van het aantal eind 1964/begin 1965 voltooide woningen. In de verdeling van dit aan tal over de bovengenoemde drie secto ren zal dan nog enige verschuiving kunnen optreden. De minister wil na melijk aan de gemeenten enige vrijheid geven om een nader te bepalen aandeel van hun contingent naar eigen inzicht in een bepaalde sector te realiseren. Het is voorts de bedoeling van de re gering het subsidiebeleid meer dan voorheen bij de oplossing van de wo ningnood in te schakelen Er zijn maat regelen in voorbereiding om ook in de woningwetsector de bouw van wonin- Sen van betere kwaliteit te bevorderen. ieze woningen zullen dan bestemd zijn voor ,,de voorhoede" uit de arbeiders bevolking en een deel van de midden groepen. Voor wat de bijdrage aan deze wo ningen betreft wordt gedacht aan een b.v. in 5 jaar geleidelijk aflopende ,,ge- wenningsoijdrage". Ook wordt overwo gen de subsidiëring voor de premie huurwoningen uitsluitend via jaarlijkse bijdragen te laten geschieden. Hiermee wil men tevens de zgn. ..doorstroming" bevorderen. Van de uitkomsten van het in oktober aan te vangen onderzoek naar de woningbehoefte verwacht de minister nadere aanwijzingen voor een beter gebruik van de bestaande wo ningvoorraad en voor het gewenste as sortiment van de nieuwbouw. Van dit onderzoek zullen de gegevens reeds in de eerste helft van 1965 beschikbaar komen. Het systeem van de rijksgoedkeuring- gen zal zo worden gevoerd, dat de pro centuele groei van de hoeveelheid werk dat onderhanden la zal voortgaan ach ter te blijven bij de groei van de pro- duktte. Bekeken zal echter worden of voor kerkelijke gebouwen en de kassen bouw de vereiste rijksgoedkeuring niet geheel of gedeeltelijk kan vervallen. Over het algemeen zal In 1965 een restrictief, zij het in sommige opzichten soepeler goedkeurlngsbeleid worden ge voerd. Behalve voor de woningbouw wordi ook voor de andere bouwcategorieën expansie nagestreefd. Het bouwpro gramma in de gebouwensector om vat een produktie van f 4750 miljoen, waarvan 53 procent voor de woning bouw en 47 procent voor andere bouw werken. De niet-woningbouw mag evenwel aan de ontwikkeling van de woningbouw geen afbreuk doen en evenmin aan de vermindering van de overspanning op de bouwmarkt. Het verdwijnen van de overspanning zal lei den tot een tijdig nader beraad over een aanvulling van het woningbouwpro gramma. Dit zal ook geschieden indien de algemene economische situatie toe staat of eist, dat meer woningen in ui voering worden genomen. De verdeling van de produktie- capaciteit in de bouwnijverheid luidt alg volgt: Woningen: f 2515 miljoen. Boerderijen: f 90 miljoen (1964: f 55 milj.) en overige agrarische ge bouwen f 80 miljoen (1964 50 milj.) Nijverheid: f 740 miljoen. Handel en verkeer: f 390 miljoen. Gezondheidszorg en hygiëne: f 195 miljoen. Omdat in deze sector sprake is van een aantal relatief achterge bleven onderdelen is de raming t.o.v, 1964 met f 55 miljoen ver hoogd. Kerken: f 40 miljoen. Scholen: f 345 miljoen. Overige bijzondere gebouwen: f 70 miljoen. Overheidsgebouwen: f 95 miljoen. Herstel en verbouw: f 190 miljoen. Weg- en waterbouwkundige sec tor: f 1400 miljoen. 19 Rijksmiddelen gesteld op 10O gulden 9 10 sten l649Q»lV.EgLT HOE CE STAAT 100 BttLDEM HTGEEFT 17 Rijksuitgaven gesteld op 100 gulden 25 5 DEN HAAG De regering wil zoals in het kort op de voor pagina gemeld tussen 1965 en 1971 in totaal 800 kin autosnel weg aanleggen, waarvan de kos ten op twee miljard gulden ge raamd worden. Te beginnen met 1965 komt hiervoor een speciaal Rijkswegenfonds, dat in het ko mende jaar met 190 miljoen gul den uit de schatkist gaat starten. Bovendien moet in dit fonds het xogenaamde weggeld gestort wor den, afkomstig uit de retributie met het gebruik van de snelwe gen. Een nader wetsontwerp zal de opzet en de uitwerking van wegenfonds en retributie moeten uitwerken. In de rijksbegroting wordt met zo veel woorden gezegd, dat de regering aan de aanleg van Eurosnelwegen een hoge prioriteit toekent. Daarom zal tot 1971 het bedrag voor nieuwe snelwegen worden opgevoerd, zodat in de komen de zes jaar 1.4 miljard gulden ter be schikking staat. Daar de kosten van de aan te leggen 800 km snelweg geraamd worden op 2 miljard gulden wil dit zeg gen. dat de gebruikers van dG snel wegen 600 miljoen gulden moeten op brengen. waarschijnlijk via de mótoi- rijtuigenbelasting. De regering stélt zich in het algemeen op het standpunt dat geen aparte fondsen voor het doen van rijksuitgaven gesticht moeten wor den. Zij is namelijk bang. dat door dit soort fondsen de rijksbegroting uit haar evenwicht getrokken wordt. Een wegenfonds vormt hierop echter een Uitzondering, niet alleen vanwege de hoge prioriteit vóór het aanleggen van snelwegen, maar ook om de wegge bruikers te kunnen laten deelnemen in de aanleg ervan. Bovendien spéélt de regering met de gedachte hier en daav hét heffen van tolgelden m te voeren De regering verwacht, dat de retri butie 72 miljoen zal opbrengen Wa terstaat kan dus als eerste aanloov beschikken over 262 miljoen gulden De Nederlandse Wegverkeers- en Vervoersorganisatie heeft de regering enige tijd geleden geadviseerd het geld voor het rijkswegenfonds te putten uit de schatkist, de zuivere opbrengst van de motorrijtuigenbelasting en een be paald percentage van de benzine accijns. Hiermee zou een totaalbedrag van ruim 7 miljard gulden bereikt kunnen worden noodzakelijk om 22Ö0 km autosnelweg nieuw aan te leggen. De berekeningen van dè federatie en die van de regering lopen nie4 ver uit een. want met de cijfers, die de rege ring thans hanteert komt zij in 198C eveneens op ongeveer 2200 km auto snelwegen, die dan (bij een trapsge wijze uitbou- van de cijfers) evenéerr ongeveer 7 miljard gulden zouden kos ten. Volgens de Nederlandse Wegvei keer*- en Vervoersorganisatie wordei' In hét komende rijkswegenplan o.a zeker opgenomen de volgende wegen: 1. Üeltaroute; 2. Haringvlietbrug, Oos- terscheldebrug, Goes; 3. Vlissingen. Goes. Kortevcn, Breda, Tilburg, Olr- schot; 4. Haringvlietbrug, Antwerpen (voor wat Nederland betreft). 6. Breda, Antwerpen; 6. Tilburg, Gorinchem; 8. Den Bosch. Weert; 9. Den Bosch, Ra- venstein, Nijmegen; 10. E 3, voor zover het Nederland betreft voor de Euro pese verbinding Lissabon, Parijs. Ant werpen, Eindhoven, Venlo, Hamburg, Stockholm. De uitgaven voor justitie, po litie en de civiele verdediging worden op 760,5 miljoen geraamd, dat is 106,8 miljoen meer dan in de vorige begroting. Uitbreidin gen bij justitie en bij het politie apparaat zijn de belangrijkste oorzaken. Voor het gevangeniswezen, de psy chopatenzorg, reclassering en voor lichting is 69,7 miljoen uitgetrokken (1964. 57,1 miljoen). Er zullen twee nieuwe gevangenissen en vier huizev van bewaring worden gebouwd. De bouw van een katholieke inrichting voor criminele psychopaten is oj handen, die voor een protestantse in richting wordt voorbereid. Het aantel televisietoestellen zal in 1965 waarschijnlijk met 300.000 toene men. Er korn't dan voor meer dan 77 milioen aan kijkgelden binnen. De regering werkt aan een wettelijke regeling tegen de wa terverontreiniging, die met kracht ter h8nd dient te worden geno men. Rijksinstellingen die zich met de st.ijd tegen de waterver vuiling bezighouden krijgen 5,5 miljoen gulden, drie miljoen meer dan dit jaar. DEN MAAG De Nederlandse ré- jering is van mening, dat de emigra te thans haar dieptepunt is gepas seerd. Daarom heeft rij op de rijksbe groting een bedrag (12,1 miljoen gul den) uitgetrokken, de overeenkomst met de vermoedelijke uitkomsten in 1964. Voor de financiering van de woning- wetbouw met voorschotten is voor 1965 een bedrag van 1143 miljoen opgeno men. De voornaamste posten voo: huursubsidies zijn voorts geraamd op: a, 142 miljoen voor exploitatiekosten van woningwetwoningen; b. 86 miljoen voor gesub idieerde particuliere wo ningbouw en c. 4,5 miljoen voor kosten van woningverbetering en woningsplit sing. T.a.v. de woningverdeling zal bij di geografische verdeling naast de behoef te-overwegingen vooral de regionale en plaatselijke bouwcapaciteit een grotere rol gaan spelen. Arbeidsbesparende bouw blijft de minister door contingent toeslagen stimuleren. Daarnaast over weegt hij voor de industriële bouw te komen tot een nieuw toewijzingssys teem. waarbij belangrijk meer ruimte wordt gelaten voor het initiatief van gemeenten en andere opdrachtgevers en voor de producenten in de industrië le bouw. Deze bouw ontwikkelt zich belang rijk: men verwacht voor 1965 een pro duktie van rond 13.000, tegenover ge middeld 4300 in 1962 en 1963 en rond 8500 in 1964. Van de initiatieven op het gebied van „proefcomplexen" ver wacht de minister in 1965 een produktie van plm. 1250 woningen. Voor de verletbestrijding is op de begroting f 14 miljoen uitgetrokken hetgeen een verdubbeling betekent t.o. v. de begroting 1964. De afgelopen win ter is met de verletbestrijding een pro- duktiewinst behaald van naar schatting f 80 miljoen, overeenkomend met 4800 woningen. Voor de verletbestrijding verwacht de minister komende winter een nog aanzienlijk grotere belangstel ling. De nieuwe wet op de ruimtelijke or dening zal in 1965 in werking kunnen treden. Er komen vijf inspecties: het noorden, het oosten, het zuiden en twee voor de opbouw van de randstad Holland. Het spreidingsbeleid van de regering wordt voortgezet. Mogelijk komt de regering nog bij het eind van de huidige kabinetsperiode met een nadere beschouwing over de doelstel lingen van de nationale ruimtelijke politiek. Het bouwprogramma 1965 gaat uil van een totale produktie in de bouw nijverheid van f 6150 miljoen. Daarvan zal voor t 4750 miljoen in de gebouwen sectoren worden verwerkt en voor f 1400 miljoen in weg- en waterbouw kundige werken. In 1964 kan volgens minister Bogaers (Volkshuisvesting en Bouwnijverheid) onder normale weers omstandigheden een niet onbelangrijke overschrijding van het bouwprogram ma worden verwacht gezien de laatst bekende productiecijfers. Hij vindt dat de basis waarop de produktie zich in 1964 en volgende jaren zal ontwikkelen gunstig genoemd mag worden. Hiertoe zal ook bijdragen, dat in de periode 1964 t/m 1966 tenminste 6000 werk nemers in de woningbouw vrijstelling zullen krijgen van militaire dienst. De raming van de bouwcapaciteit in 1965 is gebaseerd op de produktie van f 3337 miljoen in 1963. Daarbij is ervan uitgegaan dat in vergelijking met dat jaar: T. de bouwproduktie door grotere ar- beidsbezetting met 14 procent zal toenemen. 2. de produktie met 9 procent zal stij gen door meer produktieve uren. 3. De produktiviteit met 9 procent zal toenemen. '1. het produktieprijspeil 14 procent ho ger zal zijn, voor het grootste deel als gevolg van een stijging van de aannemingssommen t/m het eerste kwartaal 1964. DEN HAAG Het aantal rijksamb tenaren neemt opnieuw toe. Geschat wordt, dat er volgend jaar 131.909 in dienst zullen zijn, tegenover 127.730 in het nog lopende jaar. Hierbij spannen de burgerambtenaren by Defensie de kroon met een totaal van 31.598 waar- bü de 37 ambtenaren van het kabinet van de vice-minister-president (mr. Biesheuvel) wel heel kleintjes afsteken. Dit komt overigens ook al tot uiting in de gebouwen, die de ambtenaren van beide diensten bezetten. Beslaat Defen sie in Den Haag enorme complexen her en der over de stad verdeeld. De amb- 1956 57 56 59 60 61 62 63 6& 65 Esflrotlnqsjoran UétorUmr (Van onze parlementaire redactie) DE HAAG Moest minister Witteveen van Financiën vorig jaar al waarschuwen tegen het gebrek aan verdere speelruimte in de miljoenennota 1964, dit jaar klinkt zjjn stem nog somberder: de nationaal-economische span ningen hebben zich ontladen in een ernstige verstoring van het evenwicht. Herstel daarvan is ab soluut noodzakelijk, anders zijn de gevolgen op de prijzen, in het deviezenverlies en ten aanzien van de economische groei niet te overzien, Grote terughoudendheid op velerlei xcbled la daarom dringend geboden Maar zo voegt de minister er tot een zekere geruststelling aan toe; de peri ode van aanpassing Is al begonnen en de eind vorig jaar en begin dit jaai getroffen regeringsmaatregelen (Inves teringsbeperkingen en andere financiële stappen) beginnen nu door te werken De verstoring van het evenwicht it niet gering. Minister Witteveen rekent uit. dat de stijging van de nominale inkomens en prijzen versneld it en dat gemeten aan de betalings balans Op lopende rekening d< binnenlandse bestedingen drie procent liggen boven het peil, dat volgent structurele normen aanvaardbaar is Met andere woorden: de binnenlands' bestedingen zijn veel te hard gegaan. Daarom blijven de regeringsmaatre gelen als corrigerende krachten ge handhaafd en zal de loonbeweging nauwkeurig gevolgd worden. Deze moet zoveel mogelijk in overeenstemming gebracht worden met de produktiviteit, anders werkt zij alleen maar als een nieuwe inflatoire impuls. Voorzichtig heid en zuinigheid met de overheids uitgaven rijk, provincie en vooral ook gemeentten blijft een even groot gebod. „Na de intussen verwor ven belangrijke welvaartsstijging moe ten we de pas inhouden, totdat produk tie en bestedingen weer in hetzelfde tempo opmarcheren", concludeert de minister, die deze bereidheid niet al leen vraagt, maar ook verwacht. Wan neer zij niet Opgebracht wordt vreest hij het ergste vöor de verkregen wel vaart. Sluit men ztch bij deze opvat tingen aan. dan garandeert de ministci van Financiën het Nederlandse volk dr iasis voor een nieuwe periode var velvaartsstijging. De regering heeft met de begrntln; 1965 al een forse stap In de rtchtln, van het evenwichtsherstel getet. Mc alleen zweeft zij binnen de vier pro cent van de normale groei voor d« netto-uitgaven, maar ook de werkint van het progressie-effect in de belas tlnghefflng bezweert de gevaren, Dooi deze werking bl(jft de conjuncturele impuls van de begroting volgens ml uister Witteveen zowel nominaal als -eëel duidelijk ten achter b|j de groei an bet nationaal inkomen. Hij wijst er daarnaast in zijn slot ^schouwingen op de mjljoenennoti 1965 nog eens nadrukkelijk op. dat d< voorgestelde belastingverlaging, dn het proressie-effect moet wegnemen een structurele en geen conjunctureli maatregel is. Wanneer de uitvoerint van deze verlaging geheel afhankelijk zou zijn van conjuncturele factoren dan zou een voortzetting van de zoge naamde sluipende verzwaring van de loon- en inkomstenbelasting steeds ver der gaan. Een dergelijke conjunctuur- politiek is echter geheel in strijd met het regeringsbeleid, dat juist een ver lichting van deze veel te zware be lastingdruk nastreeft. Ook aan de kant van de uitgaven zijn zuiver structurele maatregelen getrof fen. die het beeld van de begroting 1965 volledig maken. Zij liggen in het sociaal vlak: de invoering van de al gemene bijslagwet en de verhoging van de A.O.W. Om de extra impuls van deze uit gaven (noodzakelijk vanwege hun pri oriteit) te kunnen bedwingen kunnen onder meer extraatjes benut worden afkomstig uit diverse E.E.G.-bepalin- gen en worden verder verschillende tarieven verhoogd. Er zijn meer middelen aangegrepen >m gevaarlijke Impulsen te vermijden Zo wordt, ondanks het sterk verhoogd bedrag voor de woningwetvoorschot ten met 220 miljoen gulden slecht.' voor 200 miljoen gulden een beroep or de open kapitaalmarkt gedaan, Dit be tekent. volgens de minister een duide 1 IJke verlichting van deze markt, zoda de investeringen niet te ruw door 1 quiditeitsverkrapping verstoord zullci worden. De bewindsman gelooft overi gens dat deze verkrapping steeds klei oer wordt, wanneer de genomen maat regelen en bepaalde spontane krach ten het evenwichtsherstel bespoedigen Hij houdt daarbij vast aan de progno ses van het Centraal Planbureau, die in de loop van 1965 het herstel van het evenwicht op de lopende rekening ver wachten. Er is dus geen groter beroep op de kapitaalmarkt dan noodzakelijk, tenzij de besparingen aanzienlijk stijgen, maar dat zit er volgens prof Witte veen voorlopig zeker niet in. Dat de particuliere besparingen steeds meer ifnemen verontrust hem in hoge mate, imdat, deze besparingen in feite de grondslag voor een verdere welvaart zijn. Zij moeten daarom, omwille van deze welvaart toenemen en de minister wil daarom meewerken door zijn poli tiek van evenwichtherstel. Deze politiek moet daarvoor zelfs een een onmisbare grondslag leggen, meent hij. tenaren van de vice-premier zijn ge huisvest in een normaal gebouw van enige verdiepingen aan het Plein'hoek Binnenhof. Toch neemt het aantal ambtenaren van Defensie absoluut en relatief maar heel langzaam toe, dit in tegenstelling met het personeel van O. K. en W. Tus sen 31 januari 1961 en dit jaar is het korps ambtenaren van O. K. en W. uit gebreid van 13.384 tot 19.047, dat van Defensie van 31.401 tot 31.598, nog geen tweehonderd dus. De ministeries van Economische Za ken en Maatschappelijk Werk zijn de enige departementen, waar het aantal ambtenaren terugloopt. Economische Zaken had op 31 januari 1961 nog 4.073 ambtenaren in dienst, dit jaar waren het er 3.973 Bij Maatschappelijk Werk liep dit aantal terug van 911 tot 893. De uit breiding van het totaal ambtenaren korps verklaart de regering door de toe nemende vraag naar overheidsdiensten. De groei van de bevolking eist bijvoor beeld meer politie en meer belasting ambtenaren. De intensiteit van het ver keer doet de diensten van Verkeer en Waterstaat uitbreiden, terwijl ook de groei van het middelbaar en hoger on derwijs veel meer ambtenaren vraagt dan vroeger. Het gevolg van dit laatste is, dat O. K. en W. ook volgens de ra ming 1965 de meeste nieuwe ambtena ren aantrekt en met 1176 boven aan de liist staat, vlak daarop gevolgd door Justitie met 1112 nieuwe krachten. Volkshuisvesting en Bouwnijverheid bliift het bescheiden aandoen met een totaal van 250 ambtenaren tegenover 2419 op 21 januari 1961. Voor financiële hulp aan ontwikke lingslanden is voor volgend jaar een bedrag van 256.1 miljoen gulden uit getrokken. In deze post zijn berekend de uitgaven voor ontwikkelingen in Su riname en op de Antillen, bijdragen volgens multilaterale overeenkomsten en bilaterale financiële overeenkom sten voor bijvoorbeeld technische hulp programma's. opleiding en uitzending van jongeren vrijwilligers, instituten en cursussen voor ontwikkelingswerk. Bo vendien wil de regering zich tot een bedrag van 18 miljoen gulden garant stellen voor leningen aan Latijns-Ame rikaanse landen. Zoals bekend probeert ook het Ne derlandse bedrijfsleven vastere voet in Latiins-Amerika te verkrijgen, waarbij kort- of langlopende leningen de nodiae ruggesteun kunnen geven. In 1964 was voor ontwikkelingswerk volgens dit totale schema een bedrag van 225 miljoen gulden uitgetrokken Sommige organisaties of landen hebben echter geen beroep gedaan op bepaalde bedragen, zoals het V.N.-fonds voor West-Irian (vroeger Nieuw-Guinea) en het E.E G-ontwikkelingsfonds. Als ge volg daarvan bedraagt de werkelijke uitgave in 1964 voor de diverse ontwik- kelingsposten 198.2 miljoen inplaats van 225 milloen Dat desondanks de raming voor vol gend jaar 256 miljoen gulden bedraagt tal van ontwikkelingswerkzaamheden. is het gevolg van hogere uitgaven voor Hieronder vallen onder meer de bilate. rale Nederlandse technische hulppro gramma's extra hulp aan Suriname en de bijdrage aan instituten en cursussen voor ontwikkelingswerk. DEN HAAG De begroting 1965 van Defensie is met 2.584.1 miljoen zuiden ruim 250 miljoen gestegen bo ven die van 1964. Daartegenover staat, dat dit jaar in werkelijkheid 2.667,0 miljoen gulden uitgegeven wordt aan iet defensie-apparaat, zodat de begro- ing 1965 daar nog ruim 80 miljoen gul len onder blijft. Het is zoals hij in zijn iefenaienota al omschreven heeft, de nadrukkelijke bedoeling van minister De Jong de exploitatie-uitgaven van zijn ministerie zo sterk mogelijk te drukken. Het verminderen van deze kosten heeft ten doel meer geld voor de aankoop van modern materiaal be schikbaar te krijgen. Het aanstaande R.E.M.-debat kan reeds aantonen in hoeverre het kabinet op de bevriende fracties zal kunnen rekenen. In dat debat komt een nieuw, spannend element door de mededeling in de troonrede inzake de Invoering van een landelijk centraal ;.v.-antennesysteem. In politieke krin gen in Den Haag werd gisteren al ver teld, dat de regering het C.A.S. wil gebruiken als een breekijzer om het omroepbestel open te breken. Ook rond een ander punt, de in stelling van een wegenfonds, is ru moer te verwachten. Dit wegenfonds is binnen het kabinet voora' gepropa geerd door minister Witteveen. Op het ogenblik is het bij gebrek aan na dere gegevens niet mogelijk er reeds een gefundeerd oordeel over te geven. Enige reserve lijkt intussen wel geboden. Kan het beroepsver voer een nieuwe last verwerken? Wor den de spoorwegen er niet extra door bevoordeeld? Wat zullen de gevolgen zijn voor het toerisme? Waarom wordt de motorrijtuigenbelasting niet ge heel naar het fonds overgeheveld? En hoe zit het met de praktische uit werking van een en ander? Hoogst onsympathiek doet de ver hoging aan van de vergoeding voor het kleuteronderwijs. Als minister Witteveen zijn belastingverlaging wil veilig stellen, prachtig, maar dan niet ten koste van het kleuteronderwijs. Ook met de verhoging van de college gelden slaat het kabinet de plank ra dicaal mis. Hoe men het ook wendt of keert, met die verhoging wordt de toegang tot het wetenschappelijk on derwijs bemoeilijkt, met name voor de arbeidersjeugd en dat terwijl het voor iedereen zonneklaar is dat deze groepering een veel groter aandeel in het wetenschappelijk onderwijs moet krijgen, wil de Nederlandse economie niet bij gebrek aan toptalent achterop fëikeru Resumerend kan gesteld worden, dat door deze troonrede en miljoenen nota 'n groot aantal controversionele onderwerpen op het Binnenhof is ge deponeerd. Het kabinet zal het er niet gemakkelijk mee krijgen. Maar het schijnt zich zeker van zijn taak te voelen, zo zeker, dat de troonrede (weer) niet is aangegrepen voor een van visie getuigend bezielend woord. Het was opnieuw een droogzakelijk stuk, waarvan geen vonk Inspiratie uitgaat. innige dagen geleden heeft het pro testants-christelljk dagblad „Trouw" in een hoofdartikel in ge spierde taal de stelling geponeerd, dat prot.-christelijke bewindslieden als minister Biesheuvel (Landbouw) en staatssecretaris Diepenhorst (Buit. Za ken) evenzeer gebonden zijn aan hun uitspraken, dat de Nederlandse bij drage voor ontwikkelingshulp aan zienlijk verhoogd moet worden, als de liberalen aa» hun beloften inzake be lastingverlaging. De nieuwe rijksbegroting stelt op beide punten teleur: in 1965 is even min sprake van een verlaging der be lastingen als van een aanmerkelijke verhoging van het Nederlandse aan deel in de ontwikkelingshulp. Mis schien gaat het kabinet nu, wat .Trouw" betreft, vrijuit. Voor ons is dat bepaald niet het geval. Het is naar onze mening uitermate teleur stellend, dat miljoenennota en troon rede met geen woord reppen over het gecombineerde verzoek van de missie en zending om hun specifiek ontwik kelingswerk met een rijkssubsidie te ondersteunen. In Den Haag verluidt, dat het kabinet terzake nog steeds niet tot een beslissing is gekomen. Wel heeft het blijkens de troonrede de directe relatie ontdekt tussen ont wikkeling en handel. Mede op grond daarvan zou enige uitbreiding worden gegeven aan het bilaterale element in de hulpverlening. Wij vrezen, dat het kabinet door een en ander mis verstanden omtrent een commercieel ;hristendom bevorderen zail. De Europese paragraaf in de troon rede is dit jaar opvallend gema tigd. Ir Den Haag verluidt dat de regering, nu er rond de Europese eenwording zoveel wrijfpunten zijn, heeft willen vermijden dat er door scherp geformuleerde standpunten bij de partners, in casu Frankrijk, nog meer geprikkeldheid zou ontstaan. Overigens blijkt toch gelukkig in voldoende mate dat Nederland vasthoudt aan een waarlijk democra tische, open Europese samenwerking. Zou de zelfbeheersing inzake de Eu ropese Droblematiek. die de troonrede aan de dag legt, ook iets te maken kunnen hebben met de recente uitla tingen van de heer Spaak? In rege'- ringskringen zegt men dat dit niet het geval is. Ook al weet Den Haag nog steeds niet wat Spaak nu precies bedoeld heeft, met zijn voorstel drie wijze mannen de huidige politieke im- oasse te laten bestuderen, men heeft toch niet het gevoel door de Interven tie van de Belgische minister van bui tenlandse zaken in een geïsoleerde positie te zijn geraakt. Of deze zienswijze juist is za.l nog moeten blijken. Onder de gegeven om standigheden doet het Intussen wel wat wonderlijk aan in de troonrede de loftrompet te horen steken over de „nauwe samenwerking", die in Be- neluxverband tot stand zou zijn geko- spanning van de bouwmarkt ten grondslag hebben gelegen aan het be sluit het maximum op 100.000 te stel len. Toch zou het wel goed zijn als de regering terzake nog eens een duidelijker uitspraak zou doen. Minis ter Witteveen noemt namelijk de wo ningnood ln zijn miljoenennota een „euvel". Wij zouden ons kunnen voor stellen, dat. de tienduizenden jonge gezinnen, die nog steeds op een be hoorlijke woning wachten, hun misère als meer dan een „euvel" ervaren. Ons verontrust die omschrijving ln leder geval. men. Ï3ij het ultgiftebeleid voor de woning bouw wordt voor 1965 een maxi mum van 100.000 woningen aange houden. Bij alle „verheugende expan sie", die de troonrede in de bouw nijverheid signaleert, blijkt het dus niet mogelijk nu reeds door te stoten naar de hogere aantallen, die minister Bogaers in zijn bouwnota voor moge lijk heeft gehouden. Gezien de instelling van de minis ter van Volkshuisvesting mag worden aangenomen, dat er alleen technische redenen het gevaar van een over-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 11