Arie van Diermen verlaat de „vloer en gaat naar VARA Baron Bluff en de dripdrups IS Programma's radio en t.v. VARA brengt deze winter vi jf Rudy Carrellschows OPNAMELEIDER NAAR „THE BIG SHOW" Wladimir Ashkenazy sloot reeks Kurhausconcerten AD LANGEBENT Amsterdamse joffer 85 SCHOOL Opa's krant -pb Let op uw brievenbus! kopen, kun je Duck, Sjors, '«..Horna- Wren het e temden'.) In 1962 cam,era 1 bij Real Madrid- Ben/ica Van Beethoven en Bruckner Visite? DROSTE pastilles, altijd welkom! naar brandpunt Excuses maken? een? DROSTE pastilles altijd welkom! Rad MUIZEN U krijgt een boodschap van MARGRIET Een fleurige folder die geld waard is! Televisie Operaties in de huiskamer 16 M.D DUCK aepete-Helanca Un met bandjes onder 3od-, zwart-, groen-, ilauw ruitjesmotief. 1 jaar. it 15.50 NS KOMEN NIETS over van grof ge- wol. Die kan tegen Welke kleur bevalt on?) het best? Kies is melée, marine of jaar. ot 19.25 e jongenspantalon ica met ritssluiting, rschillende kleuren, jaar. ot 26.15 leuter-meisjesjasje on en vaste sjaal- ze niet kwijt kun- Vlotte steekzak- t effen jasje (veel iet ruitvoering. 50 7 jaar 49.50 VAN DER STEEN DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 8 SEPTEMBER (Van onze radio- en t.v.-redacteur) Na afloop van de Europa-cup-finale op 2 mei 1962 in het Olympisch Stadion te Amsterdam zei slagwerker Gerard van Bezij, die de wedstryd op het scherm gevolgd had: „Ik weet niet wie die ca meraman was die de wedstrijd in beeld bracht, maar voor die man neem ik myn hoed af". We kunnen het u nu wel ver klappen. Op die gedenkwaardige dag van de voetbalwedstrijd van het jaar stond Arie van Diermen achter het tele- kanon van camera 1 boven op het dak van de koninklijke loge in het stadion. Voor meer dan honderd miljoen ogen in dertig miljoen Europese kamers tover de Arie de wedstrijdreportage van zijn leven op het scherm. Jean Smits was toen regisseur-producer bij dit evenement en hij had weken tevoren in overleg met Frans Marks zich weten te verzekeren van de beste cameralieden en technici, die de NTS in huis had. Met Arie van Diermen ging het eigenlijk maar nauwe lijks, want hij was juist enkele weken tevoren benoemd tot floormanager, of om een goed Nederlands synoniem te gebrui ken tot opnameleider op de speelvloer in de NTS-studio's. Dit betekende, dat hij feitelijk op dat moment al cameraman- af was. Maar Jean Smits en Frans Marks die uit ervaring wisten dat Arie zelf een enthousiast voetballer en uitstekend cameraman was. voelden zich vemlicht om voor de vijftien aangesloten Euro- visielanden zo goed mogelijk voor de dag te komen. En dies kreeg Arie camera 1 toegewezen. Naast hem op het dak stond als reserve nog een tv-camera met telelens voor het geval Aries camera door een storing zou worden getroffen. Maar Arie bleef ge durende de anderhalf uur durende wed strijd de voetbal minutieus volgen, waar hij ook naar toe werd getrapt. Dank zij zijn enorme concentratie heeft heel Europa haarscherp en duidelijk kun nen zien hoe de acht doelpunten werden gescoord in de wedstrijd die met een 5-3 zege voor Benfica eindigde. Maar men zag nog meer, b.v. hoe Eusebio werd gevloerd, toen Leo Horn robuuste geba ren maakte tegen de Portugezen, die als één man protesteerden en Horn in het gewoel zelfs zijn scheidsrechtersfluit ver loor. Kortom niets ontging aan de len zen van Arie's camera, want hij was voor meer dan honderd procent gecon centreerd op de wedstrijd. U zult het misschien niet kunnen ge loven, maar toen het eindsignaal had ge klonken, was Arie de enige die dacht, dat het 4-2 was in plaats van 5-3. Zelfs tijdens de pauze had hij zijn post ach ter de apparatuur niet verlaten. De groot ste beloning bij ziin thuiskomst bestond uit een waarderend woord van ziin oud ste zoon Stef (16), die mede namens zijn twee broertjes verklaarde dat hij op het scherm deze match beter had kun nen volgen dan de Eurovisie-voetballerij uit het buitenland in die maanden. Waarom wij u dit alles vertellen? Wel. Arie van Diermen, die sinds 2U2 jaai Aij de NTS zijn sporen verdiende als op nameleider hij werkte veel samen met Jos v.d. Valk in diens KRO-shows met de Mitchells, Undine von Medvey en „Zaterdagavondakkoorden", terwijl hij ook voor de Corrie Brokkenshows de eerste man op de „vloer" was gaat volgende maand van de NTS naar de VARA. waar hij als regisseur-producer op de afdeling amusement is aangesteld. Arie van Diermen (40 jaar) is in Bun schoten geboren. Na zijn militaire dienst werkte hij acht jaren in de Domstad op de afdeling boekhouding van de levens verzekeringsmaatschappij „Utrecht". Lang woonde hij in een hoge flat van de „Utrecht" aan de Johan Wagenaarkade in Oog in al, waar hij een prachtig uitzicht had op het Amsterdam-Rijnka naal en rijksweg 2. Maar deze statische functie bij de „Utrecht" beviel hem niet meer, zodat hij op goed geluk sollici teerde bij de NTS. Op 1 januari 1955 werd hij in de cameraploeg van Leen Timp opgenomen. De NTS had toen nog maar drie uitzendavonden per week en naast het Bussumse Irenekerkje werd toen juist de Vitusstudio in gebruik genomen. De zes cameralieden Frans Marks, Ti- mo de Wit, Lies Westenburg, Joes Odufre, Arnold van Veluwe, Fred Benevente en Ton Hasebos, maakten onder supervisie van Leen Timp toen nog alle program ma's. Nu zijn er al 45 cameramensen, negen opnameleiders en een groot aantal belichters, decorbouwers en wat dies meer zij. Alles raakt gespecialiseerd en het gebeurt meermalen, dat Arie één maal in de zes maanden met dezelfde ploeg werkt. Van Diermen heeft zich altijd tot het amusement aangetrokken gevoeld. In zijn Utrechtse jaren was hij een actief medewerker van de cabaretgroep „Dova" welke regelmatig uitvoeringen gaf voor zieken, bejaarden en militairen. Een van zijn zwaarste amusementsprodukties als opnameleider was vorig jaar de uitzen ding van het grand gala du disque-po- pulaire uit het Kurhaus te Scheveningen. Achter de decors stonden bijv. maar liefst dertien verschillende drumstellen, die precies op tijd, d.w.z. vaak binnen drie minuten tijdens de rechtstreekse uit- Het 3e Pianoconcert in c, van Van Beethoven, door Wladimir Ashkenazy met het Concertgebouworkest o.l.v. Ber nard Haitink op#het slotconcert van het Kurhausmuziekseizoen te Scheveningen ten gehore gebracht, betekent een wij ziging in de artistieke waarde van het concert. Het gaat hier niet meer alleen om de virtuoze schittering noch om het ge bruikelijke spel met het thematisch ma teriaal. Er is een persoonlijke zeggings kracht, een individueel-subjectieve muzi kale expressie aan toegevoegd. De „Spielerei" als hoog-amusement al leen is voorbij, het is nu ernst geworden. De solist vormt niet alleen meer het middelpunt der belangstelling. Het or kest heeft een zelfstandiger en belangrij ker taak gekregen en in het samenspel hebben solist en orkest afwsiselend de leiding. Deze gewijzigde instelling van de componist komt reeds direct in de ern stige, bijna dreigend klinkende openings maten van de orkestrale inleiding naar voren, welke stemming in Van Beetho- vens latere werken herhaaldelijk terug te vinden is. Het 2e deel (Largo) ver stild en teer van stemming heeft een pastoraal klinkend middendeel. Ranke versieringen en passages als filigraan omspelen het nobele thema, één van 's meesters schoonste melodieën uit ge heel zijn oeuvre. Het geestige en ener gieke derde deel (Rondo) met zijn dar tele eerste en ritmisch kernachtige twee de thema besluit dit voor de ontwikke lingsgang van het pianoconcert zo be langrijke werk. Ashkenazy heeft dit concert op tech nisch schier volmaakte en artistiek bij zonder dichterlijke wijze gespeeld. Diri gent en orkest, door dit fenomenale spel geïnspireerd, hebben met de solist op ideale wijze gemusiceerd. zending op het podium dienden te staan of weer te worden weggeruimd. De twee voorafgaande repetitiedagen waren moor dend en toen Marlène Dietrich en haar impresario ook nog voor de uitzending op de zenuwen van de NTS-staf ging werken, hielden allen zich met moeite staande. Arie heeft in drie etmalen toen maar tweemaal kunnen eten. Toen hij thuis kwam, was hij volkomen dizzy en bij het uittrekken van schoenen en sokken bemerkte hij pas de grote blaren op zijn voeten Toch zweert Arie bij het amusement en the big show. Wat voor VARA-programma's hij straks gaat regis seren, kon hij nog niet vertellen, maar binnen niet al te lange tijd zult u zijn naam wel op de titelrol zien verschijnen. (Advertentie) (Van onze radio- en t.v.-redacteur) De Haagse journalist Ad Langebent zal met ingang van 1 december a.s. in vaste dienst treden bij de KRO-televisie. De heer Langebent wordt dan de medewer ker van de Brandpuntredactie in de re sidentie. Het ligt o.a. in de bedoeling, dat hij hier ten behoeve van het actualiteiten programma Brandpunt het parlementaire en het Haagse nieuws gaat verzorgen voor de televisie. Voorheen geschiedde dit incidenteel dank zij de medewerking van de heer Loek Leijendekker, oud-par lementair redacteur van de Neerlandia- pers, thans hoofdredacteur van ons blad. Met ingang van het nieuwe jaar zal de heer Langebent voor de KRO-camera's een nieuw televisieprogramma gaan ver zorgen onder de titel „Een avond in Nieuwspoort". De beer Langebent is momenteel Haags correspondent van het dagblad De Volks krant en werd in het afgelopen seizoen onderscheiden met de jaarlijkse Slewe- prijs. Daarvóór was hij werkzaam op de redactie van het katholieke dagblad Het Binnenhof in Den Haag. (Advertentie) Dit is de Amsterdamse kunstschil deres Jacoba Surie, een van de bekende Amsterdamse joffers, die dit weekeinde haar 85-e verjaar dag heeft gevierd. De hoogbejaar de dame heeft in haar woning in Amsterdam in beperkte mate ont vangen. De foto toont de werktafel van de schilderes, die vele dier bare herinneringen draagt. Na de pauze volgde de Vierde sym fonie van Anton Bruckner, die door haar schepper de „romantische" werd ge noemd. Deze bijnaam doelt geenszins op een programma, maar wijst meer op een bepaalde stemming, met name die van de natuur. Men zou dit werk daarom beter zijn „Natuur-symfonie" kunnen noemen. Daartoe geven de pastorale melodieën en andere muzikaal geschilderde natuur taferelen een gerede aanleiding. Heel dit werk (uitgezonderd het weemoedige 2e deel) is ervan doortrokken. Vanaf de eerste vredige hoornsignalen boven het suizelen der strijkers, het beweeglijke Scherzo met de liefelijke Landler dat aan een jachttafereel doet denken tot de storm in het woud, de triomfante klan ken en de hymnische finale toe. Men kan bezwaar hebben tegen de breed opgezette thema's en hun door wrochte, langademige bewerkingen; aan de adeldom van deze muziek zal men zich evenwel nooit kunnen onttrekken. Het orkest heeft onder de bezielende en inspirerende, nog altijd te beweeglijke directie van Haitink een zeer aanvaard bare weergave van deze romantische sym fonie gegeven en daarmee op waardige manier dit Kurhausseizoen afgesloten. De school is alweer een tijdje iop dreef en dat is toch eigenlijk wel weer een hele opluchting. In de eerste plaats heb je de zekerheid dat je kinderen elke dag weer een tikje wijzer worden en bovendien is het thuis aanzienlijk rustiger dan tijdens de vakantie. Die vijf vrije weken gun ik mijn kinderen uiter aard van harte, maar als ze voorbij zijn juich ik de leerplicht in stilte toe. Overigens toon ik mij een mede levend vader, want ik laat zelden na 1 te informeren hoe de schooldag is 1 verlopen. Het schijnt zelfs verve lend te worden, want mijn oudste 1 zoon wéét het al wel, als hij thuis 1 komt. Dan antwoordt hij op mijn belangstellend: „En, wat heb je van daag gedaan?" ietwat blasé: „O, niks". Nu laat ik me natuurlijk niet afschepen: op een fatsoenlijke school i fcrijg je rekenen en lezen en al dat soort dingen. Dus dring ik vaak aan op een meer gedetailleerd antwoord. i En uit wat mijn zoon dan soms i toegeeflijk meedeeltmaak ik op dat het met het onderwijs droevig gesteld is. Want het gaat geregeld over: film, vrij lezen, zo maar een tijdje niks doen, schoolzwemmen, ja zelfs ganzenborden, vertellen en al dit soort bijzonder plezierige doch naar het oordeel van een in ortho doxer tijden opgevoede vader min of meer lichtzinnige bezigheden die in de jaren dertig beslist niet te pas kwamen. „Krijgen jullie nooit rekenen?" vraag ik dan bezorgd en hij stelt me maar half gerust met de melding dat dit soms inderdaad het geval is. Maar daar komt dan meteen weer een verhaal overheen van de voet balwedstrijd die de klas. ergens op een heus sportterrein, heeft gele verd. Want daar marcheren ze af en toe onder leiding van de onder- wijzer heen. Ik schud dan, als een rechtzinnig pedagoog, het hoofd. Vroeger kwam. je, als schooljongen, de klas niet uit ian voor het speelkwartier. En voor lezen was een hemelse heerlijkheid die, zo voelde je dat aan, eigenlijk geen pas gaf. Van film hadden we alleen maar gehóórd. En voor een 47V Vanavond wordt er vanaf 8.40 uur met Maz Tak geboomd Het wordt een lang tot 10.30 uur durend gesprek, dat echter muzikaal onderbroken wordt door de Zaaiers. Het tweede net vertoont de film Qivi- toq, die in het hoge noorden speelt. 10 Dinsdag 8 september HILVERSUM I 402 m KRO: 12,00 Angelus 12,04 Lichte muz. 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 V.d. boeren 12,45 Platennws. 12,45 Kath. nws. 13,00 Nws. 13,15 Dansork. 13,35 Lichte gram. 14.00 V.d. plattelandsvrouwen 14,10 Raaien maar!! muz. spelletje 15,10 Strijk- ork., lichte muz. 15,30 Als de dag van gisteren, klankb. 16.00 V.d. zieken 16,30 Christen-zijn in de praktijk, progr. over I muz. 18,02 V.d. sold. 18,27 Lichte muz. bijstand aan ongehuwde moeders 17,00 19.00 Nwe. gram. 19,30 Nws. 22,00 We 19,00 Nws., weerber. en radiokroniek. Daarna: rep. wielrennen 19,40 Gevar. muz. 19,50 Syndicale kroniek 20,00 Muz. amus.progr. (Tussen 21,00-21,30 Rep. wiel rennen) 21,00 Amus.progr. 21,30 Kamer- muz. 22,00 Nws. 22,15 Volksmuz. 22,45 De zeven kunsten 23,00 Nws. 23,05 Klass. muz. 23,55 Nws. 24,00-0,10 Berichten v.d! scheepvaart. BRUSSEL FRANS 484 m 12,03 Gevar. muz. 15,45 Lichte muz. 16,08 Moderne muz. 17,00 Nws. 17,45 Lichte V.d. jeugd 17.50 Regeringsuitz.: Drie honderd jaar geleden Nieuw-Amsterdam omgedoopt tot New York, door W. Meyer 18.00 Lichte gram. v.d. tieners 18.20 Uitz. van de KVP: Kaarten op tafel. Een uitz. over politieke zaken die de aandacht ver dienen 18,30 Lichte gram. 18,50 Van klan ten en wanten weten: progr. v.d. midden stand 19,00 Nws. 19,10 Actualiteiten. Aan- sl Concilie-journaal 19.35 Lichte gram. 20.10 Radio Filharm. ork.. moderne muz. 20,45 Een Zwanenzang, hoorspel 21,15 Viool en piano, klass. muz. 21.40 Radio- kamerork., radiokoor en sol., klass. muz. 22,20 Het intern, congres van de kath. vredesbeweging Pax Christi 22.30 Nws. 22.40 Liedjes uit allerlei landen 23,10 Lich te gram. 23,55-24,00 Nws. HILVERSUM II 298 m AVRO: 12,00 Licht instr. ens. en zang 12,20 Regeringsuitz.: V.d. landbouw 12,30 Land- en tuinb. meded. 12,33 Dansork en zangsol. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event, act. en gram. 13,25 Beursber. 13,30 Lichte orkestmuz. en zangsol. 14 00 Logboek 1932 (herb, van 1 juni 1964) 14.40 V d kind. 15.00 Vioolrecital, klass muz 15.20 Een gevoelige reis, hoorsnel 16.00 Nws 16.02 Stereofonische uitz.: Pianorpc.. mo derne muz. 16 30 V.d. jeugd 17.30 New York calling 17,35 Lichte gram. v.d. tie ners 18.00 Nws. 18.15 Event, act. 18.20 Lichte orkestmuz. (gr.) 19.00 Fragm. uit de opera Sigurd (gr.) 19.55 Nws. 20.00 Nordrimg. een muz. paspoort voor Noord- Europa 21.00 Adelbrieven van de sport, progr. over de sport in het oude Hellas 21.10 Lichte gram. 21.45 Wereldkamp. wielrennen in Frankrijk 21,55 Kerkorgel- conc. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.00 Roman tische orkestwerken (gr.) 23.55-24.00 Nws BRUSSEL VLAAMS 324 m 12,00 Nws. Daarna: Rep. wielrennen 12.03 Gram. 12,15 Lichte muz. 12,25 Weer ber. en meded. v.d. scheepvaart 12.30 Lichte muz. 12.50 Beursber. en progr. - overz. 13,00 Nws. en weerber. 13,20 Ka- mermuz. 14.00 Nws. 14.03 Operettemuz. (Om 15,00-15.03 Nws.) 16.00 Nws. 16,03 Beursber. 16.09 Kamermuz. 16.30 Gram. 17.00 Nws. en weerber. 17,15 Lichte muz. 17.45 Volksmuz. 18,00 Nws. 18,03 V. d. sold. 18.28 Paardesportber. 18,30 Lichte muz. 18,45 Sportkroniek 18,52 Lichte muz. reldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws. Woensdag 9 september HILVERSUM I 402 m NCRV; 7 oo Nws. 7,10 Dagopening 7,20 Lichte gram. 7,45 Radiokrant 8,00 Nws. 8,15 Gew. muz. (gr.) 8,30 Weense dan- s™ (gr.) 8,40 Vocaal ens. 9,00 V.d. zieken 9,35 Waterst. 9,40 V.d. huisvrouw 10,10 Klass. gram. 10.30 Morgend. 11,15 Opera- muz. (gr.) 11,15 Tot ziens in Jeruzalem bijbelse quiz 11,50 Lichte gram. HILVERSUM II 298 m VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20 Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (7,30 V. d voorpagina, praatje) 8.00 Nws. en soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 8,50 Gym nastiek v. d. vrouw 9.00 Kookpraatje 9,05 Klass. gram. VPRO: 9,40 Boekbespr. VARA: 10,00 Lichte gram. Het progr. wordt van plm. 10,00 tot plm. 10,30 on derbroken voor een rechtstr. rep. van het staatsiebezoek van Z.M. koning Olav van Noorwegen aan Nederland 11,00 Nws. 11,02 V.d. vrouw 11,40 Omroepkamerork., klass. liederen. De KRO zendt om 8.45 uur Een Zwa nenzang van Anton Tsjethow uit. Het is een dramatische studie in één be drijf; de uitzending is een herhaling van 3 januari van dit jaar. Leo Pagano brengt over Hilversum II om kwart voor tien de wereldkampioen schappen wielrennen in Frankrijk. In de KVP-radiozendtijd van heden avond zal de voorzitter van de KVP- Tweede-Kamerfractie, drs. W. K. N. Schmelzer, spreken over „De prijzen van onroerend, goed". Deze KVP-radioru- briek „Kaarten op tafel" wordt uitge zonden over de zender Hilversum I (402 m) van 18.20 tot 18.30 uur. (Advertentie) 1 U bent breed van opvatting en breed van lijf Ik neem aan, dat u best interesse hebt voor onze nieuwe.... blubblub.... middagje voetballen moest je spij belen. Ach minister Bot, waarom mag ik niet eens een paar maanden terug naar de lagere school? Het lijkt me er thans best uit te houden PRAET-MAECKER Prof. dr. John W. Gowen, afgetre den als hoofd van de genetische fa culteit van de universiteit van Iowa om hoofd te worden van een nieuw stralingsstudiecentrum aan de univer siteit van Colorado, zal zijn 20.000 muizen, ,,een nationaal bezit," mee nemen in een trailer van tien en een halve meter met luchtverversing. Gowen, thans 70, zei dat hij per soonlijk een oogje in het zeil zou 1 houden, „omdat de muizen niet ver- i zekerd kunnen worden daar ze on vervangbaar zijn." De reis van Ames in Iowa naar 'f fort Collins in Colorado, zal een uur of achttien vergen. Het is een afstand 1 van 700 mijl. De muizen worden gebruikt als p -oefdieren bij medische en andere experimenten. KRANKZINNIGHEID DOOR DEN OORLOG Dinsdag 8 september 1914 Iemand vertelt over een reis in de trein naar Mechelen: Ik heb nog nimmer in een zoo vol- 'len trein gezeten, waar zoo weinig gesproken werd. Ik heb nog nooit zoo vele bleeke gezichten, zooveel ang stige oogen gezien. Het was, als vrees- 1 den allen, dat zij den dood tegemoet gingen. Niemand sprak, maar er wa- i ren vrouwen, die zenuwachtig snikten. Soms fluisterde men. Eens toen de trein plotseling met een schok stopte, vlogen de passagiers in doodsangst j overeind. Vrouwen gilden, mannen sloegen de handen om het hoofd, kin- deren staken handjes op. Maar de trein 1 vervolgde zijn weger was niets 1 gebeurd. Die ongelukkige menschen zijn door i den oorlog onherstelbaar psychisch vermoord en als de oorlog tot het ver leden behoort, zal, naast 't aantal doo- den, gewonden en krijgsgevangenen, ook het aantal krankzinnigen of men schen, wier zenuwgestel voor gansch hun volgend leven vernield is, moeten worden vermeld. Dinsdag 8 september AVRO: 19,30 Top Cat, tekenfilm (IV) NTS: 20,00 Journaal AVRO: 20,20 AVRO's Televizier 20,40 Bomen met Tak, tv-portret met muz. NTS: 22,30-22,35 Journaal. Tweede net NTS: 20,20-22,05 Qivi- toq, speelfilm (alle leeft.) FRANS BELGIë: 19.00 Nws. 19.03 Land- bouwkroniek 19.33 Remous, filmfeuill. 20,00 Journaal 20,30 Tsjechisch gevar. progr. 21,10 Le Portefeuille, film 21,35 De voornaamste gebeurtenissen van het fes tival van België 22,10 Journaal. VLAAMS BELGIë: 19.00 Protestantse uitz. 19,30 Ivanhoe, tv-feuill. v.d. jeugd 20,00 Nws. 20,25 Progr. v.d. vrouw 20,55 De nacht van een clown, speelfilm 22,25 Nws (Van onze radio- en t.v.-correspondent) Een van de grootste trekpleisters in de VARA-amusementsprodukties van het komende winterseizoen in de serie Rudy Carrellshows, welke uit verschillende plaatsen worden uitgezonden. Het eerste programma wordt 18 september uit het Scheveningse circusgebouw uitgezonden en bevat enkele fragmenten van de show, waarmee Rudy deze zomer op tournee is geweest. De volgende pro- dukties komen resp. uit Concordia in Bussum, het Amerikaans theater te Brus sel (de BRT neemt alle shows over), in december uit Davos en voorts een uit Amsterdam bij de ingebruikneming van het congresgebouw van de RAI. Rob de Nijs kreeg een belangrijke rol in een nieuw magazine-achtig amuse mentsprogramma op de zaterdagavond, waaraan ook Trea Dobbs, Ria Valk en Marijke Merckens meewerken. „Top of Flop" blijft op de zaterdagavond gehand haafd. Voorts is er op deze avond een aantal kluchtige eenakters met Gerard Walden en Berry Kievits onder de titel „Theater huis". Theo Eerdmans gaat weer als quizmaster fungeren in het spel „Tel uit je winst", dat op het eerste net wordt vertoond. De redactie van „Achter het nieuws" wordt uitgebreid. Bob Spaak verzorgt op het eerste net met regisseur Jan Leyen- dekker op vrijdag een sportprogramma met commentariërend karakter. Op het tweede net zal Spaak in december voor het eerst als gastheer fungeren in de serie „Langs de lijn", waarin hij sport mensen ontvangt voor gesprekken over het actuele sportgebeuren. Verder noemen wij nog de vertoning via het tweede net van de serie „Youi life in their hands", waarmee de BBC in de afgelopen jaren groot opzien heeft gebaard. Daartoe waren camera's ge plaatst in de operatiekamers van Engel se ziekenhuizen. Op boeiende wijze en zonder een zweem van sensatje wordt een beeld gegeven van het werk van chi rurgen tijdens operaties. Deze BBC-pro gramma's zullen een Nederlandse bewer king ondergaan en medici uit ons land zullen een rol spelen bij de toelichting erop. Het hoofdbestanddeel van het zon dagavondprogramma op het eerste net is de maandelijkse uitzending van de Mai- gret-verhalen met Kees Brusse in de hoofdrol. Tegenvoeter Ook voor de radio is een veelomvattend en veelzijdig programma ontworpen. Jo han de Meester is bereid gevonden bij zes hoorspelen als regisseur op te tre den. Dick Dreux schreef dertien thril lers onder de titel „Als de klok dertien slaat". Eenmaal in de veertien dagen is er een min of meer satiriek program ma, dat tot titel kreeg „Tegenvoeter", waarin Ton van Duinhoven een belang rijk aandeel heeft en Nol Gregoor vraag gesprekken voert over controversiële onderwerpen. Jaap ter Haar schreef een nieuwe hoor spelserie voor de jeugd onder de titel „Drie meisjes op zolder". Nieuw is de quiz „Ad rem" op zondagochtenden. 137. Een opslagplaats van af gedankte legergoederen had de aandacht van de baron ge- tokken. Hij liet Johan het ter rein oprijden, waar zij door een slaperige eigenaar werden ver welkomd. „Wat zal het zijn?" vroeg deze geeuwend, „een slaapzak nauwelijks gebruikt? Een jeep, zo goed als nieuw?" „Nee, waarde vriend, ik kom voor iets groters," sprak baron Bluff, uitstappend „Ah. meneer doet in het groot!" riep de han delaar met een blik op de vrachtwagen, „meneer is zeker schroothandelaar. Dan kunt u hier zaken doen! Ik heb iets bij zonders voor u. Een grote partij helmen, meneer, kersvers van het leger, nauwelijks gebruikt! Er zitten maar enkele gaatjes in. Ze hebben dunne wanden, zodat ze makkelijk zijn te smelten en.." „Goede vriend, praat niet zoveel," sprak de baron, „ik zal zelf wel bepalen, wat ik koop. Ginds vliegtuig wil ik hebben." De handelaar wierp een blik op het oude le- ?er-transporttoestel, dat de ba ron aanwees en haalde de schouders op. „Tja, in de sloop levert die kist wel wat schroot op," zei hij „maar als u de helmen erbij neemt..." „Ik wil dat vliegtuig niet slopen, doch er in vliegen," viel de baron hem ongeduldig in de rede. „Vliegen?" herhaalde de hande laar verbluft, „déérmee? Maar", Hij bedacht zich en vervolgde. „Een goede keus, meneer. Een beste kist, dat garandeer ik. Zo degelijk als die worden ze tegenwoordig niet meer ge* maakt!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 9