Arie van Diermen verlaat de
„vloer en gaat naar VARA
Baron Bluff en de dripdrups
IS
Programma's radio en t.v.
VARA brengt deze winter
vi jf Rudy Carrellschows
OPNAMELEIDER NAAR „THE BIG SHOW"
Wladimir Ashkenazy sloot
reeks Kurhausconcerten
AD LANGEBENT
Amsterdamse joffer 85
SCHOOL
Opa's krant -pb
Let op uw brievenbus!
kopen, kun je
Duck, Sjors,
'«..Horna-
Wren het
e temden'.)
In 1962 cam,era 1
bij Real Madrid-
Ben/ica
Van Beethoven en Bruckner
Visite? DROSTE pastilles, altijd welkom!
naar brandpunt
Excuses maken?
een? DROSTE pastilles altijd welkom!
Rad
MUIZEN
U krijgt een boodschap
van MARGRIET
Een fleurige folder
die geld waard is!
Televisie
Operaties in de
huiskamer
16
M.D DUCK
aepete-Helanca Un
met bandjes onder
3od-, zwart-, groen-,
ilauw ruitjesmotief.
1 jaar.
it 15.50
NS KOMEN NIETS
over van grof ge-
wol. Die kan tegen
Welke kleur bevalt
on?) het best? Kies
is melée, marine of
jaar.
ot 19.25
e jongenspantalon
ica met ritssluiting,
rschillende kleuren,
jaar.
ot 26.15
leuter-meisjesjasje
on en vaste sjaal-
ze niet kwijt kun-
Vlotte steekzak-
t effen jasje (veel
iet ruitvoering.
50 7 jaar 49.50
VAN DER STEEN
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 8 SEPTEMBER
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
Na afloop van de Europa-cup-finale op
2 mei 1962 in het Olympisch Stadion te
Amsterdam zei slagwerker Gerard van
Bezij, die de wedstryd op het scherm
gevolgd had: „Ik weet niet wie die ca
meraman was die de wedstrijd in beeld
bracht, maar voor die man neem ik myn
hoed af". We kunnen het u nu wel ver
klappen. Op die gedenkwaardige dag
van de voetbalwedstrijd van het jaar
stond Arie van Diermen achter het tele-
kanon van camera 1 boven op het dak
van de koninklijke loge in het stadion.
Voor meer dan honderd miljoen ogen
in dertig miljoen Europese kamers tover
de Arie de wedstrijdreportage van zijn
leven op het scherm. Jean Smits was toen
regisseur-producer bij dit evenement en
hij had weken tevoren in overleg met
Frans Marks zich weten te verzekeren
van de beste cameralieden en technici,
die de NTS in huis had. Met Arie van
Diermen ging het eigenlijk maar nauwe
lijks, want hij was juist enkele weken
tevoren benoemd tot floormanager, of om
een goed Nederlands synoniem te gebrui
ken tot opnameleider op de speelvloer
in de NTS-studio's. Dit betekende, dat hij
feitelijk op dat moment al cameraman-
af was. Maar Jean Smits en Frans Marks
die uit ervaring wisten dat Arie zelf
een enthousiast voetballer en uitstekend
cameraman was. voelden zich vemlicht
om voor de vijftien aangesloten Euro-
visielanden zo goed mogelijk voor de dag
te komen. En dies kreeg Arie camera 1
toegewezen.
Naast hem op het dak stond als reserve
nog een tv-camera met telelens voor het
geval Aries camera door een storing zou
worden getroffen. Maar Arie bleef ge
durende de anderhalf uur durende wed
strijd de voetbal minutieus volgen, waar
hij ook naar toe werd getrapt.
Dank zij zijn enorme concentratie heeft
heel Europa haarscherp en duidelijk kun
nen zien hoe de acht doelpunten werden
gescoord in de wedstrijd die met een
5-3 zege voor Benfica eindigde. Maar
men zag nog meer, b.v. hoe Eusebio werd
gevloerd, toen Leo Horn robuuste geba
ren maakte tegen de Portugezen, die als
één man protesteerden en Horn in het
gewoel zelfs zijn scheidsrechtersfluit ver
loor. Kortom niets ontging aan de len
zen van Arie's camera, want hij was
voor meer dan honderd procent gecon
centreerd op de wedstrijd.
U zult het misschien niet kunnen ge
loven, maar toen het eindsignaal had ge
klonken, was Arie de enige die dacht,
dat het 4-2 was in plaats van 5-3. Zelfs
tijdens de pauze had hij zijn post ach
ter de apparatuur niet verlaten. De groot
ste beloning bij ziin thuiskomst bestond
uit een waarderend woord van ziin oud
ste zoon Stef (16), die mede namens
zijn twee broertjes verklaarde dat hij op
het scherm deze match beter had kun
nen volgen dan de Eurovisie-voetballerij
uit het buitenland in die maanden.
Waarom wij u dit alles vertellen? Wel.
Arie van Diermen, die sinds 2U2 jaai Aij
de NTS zijn sporen verdiende als op
nameleider hij werkte veel samen
met Jos v.d. Valk in diens KRO-shows
met de Mitchells, Undine von Medvey en
„Zaterdagavondakkoorden", terwijl hij
ook voor de Corrie Brokkenshows de
eerste man op de „vloer" was gaat
volgende maand van de NTS naar de
VARA. waar hij als regisseur-producer
op de afdeling amusement is aangesteld.
Arie van Diermen (40 jaar) is in Bun
schoten geboren. Na zijn militaire dienst
werkte hij acht jaren in de Domstad op
de afdeling boekhouding van de levens
verzekeringsmaatschappij „Utrecht". Lang
woonde hij in een hoge flat van de
„Utrecht" aan de Johan Wagenaarkade
in Oog in al, waar hij een prachtig
uitzicht had op het Amsterdam-Rijnka
naal en rijksweg 2. Maar deze statische
functie bij de „Utrecht" beviel hem niet
meer, zodat hij op goed geluk sollici
teerde bij de NTS. Op 1 januari 1955 werd
hij in de cameraploeg van Leen Timp
opgenomen. De NTS had toen nog maar
drie uitzendavonden per week en naast
het Bussumse Irenekerkje werd toen
juist de Vitusstudio in gebruik genomen.
De zes cameralieden Frans Marks, Ti-
mo de Wit, Lies Westenburg, Joes Odufre,
Arnold van Veluwe, Fred Benevente en
Ton Hasebos, maakten onder supervisie
van Leen Timp toen nog alle program
ma's. Nu zijn er al 45 cameramensen,
negen opnameleiders en een groot aantal
belichters, decorbouwers en wat dies
meer zij. Alles raakt gespecialiseerd en
het gebeurt meermalen, dat Arie één
maal in de zes maanden met dezelfde
ploeg werkt.
Van Diermen heeft zich altijd tot het
amusement aangetrokken gevoeld. In
zijn Utrechtse jaren was hij een actief
medewerker van de cabaretgroep „Dova"
welke regelmatig uitvoeringen gaf voor
zieken, bejaarden en militairen. Een van
zijn zwaarste amusementsprodukties als
opnameleider was vorig jaar de uitzen
ding van het grand gala du disque-po-
pulaire uit het Kurhaus te Scheveningen.
Achter de decors stonden bijv. maar
liefst dertien verschillende drumstellen,
die precies op tijd, d.w.z. vaak binnen
drie minuten tijdens de rechtstreekse uit-
Het 3e Pianoconcert in c, van Van
Beethoven, door Wladimir Ashkenazy
met het Concertgebouworkest o.l.v. Ber
nard Haitink op#het slotconcert van het
Kurhausmuziekseizoen te Scheveningen
ten gehore gebracht, betekent een wij
ziging in de artistieke waarde van het
concert.
Het gaat hier niet meer alleen om de
virtuoze schittering noch om het ge
bruikelijke spel met het thematisch ma
teriaal. Er is een persoonlijke zeggings
kracht, een individueel-subjectieve muzi
kale expressie aan toegevoegd.
De „Spielerei" als hoog-amusement al
leen is voorbij, het is nu ernst geworden.
De solist vormt niet alleen meer het
middelpunt der belangstelling. Het or
kest heeft een zelfstandiger en belangrij
ker taak gekregen en in het samenspel
hebben solist en orkest afwsiselend de
leiding. Deze gewijzigde instelling van de
componist komt reeds direct in de ern
stige, bijna dreigend klinkende openings
maten van de orkestrale inleiding naar
voren, welke stemming in Van Beetho-
vens latere werken herhaaldelijk terug
te vinden is. Het 2e deel (Largo) ver
stild en teer van stemming heeft een
pastoraal klinkend middendeel. Ranke
versieringen en passages als filigraan
omspelen het nobele thema, één van
's meesters schoonste melodieën uit ge
heel zijn oeuvre. Het geestige en ener
gieke derde deel (Rondo) met zijn dar
tele eerste en ritmisch kernachtige twee
de thema besluit dit voor de ontwikke
lingsgang van het pianoconcert zo be
langrijke werk.
Ashkenazy heeft dit concert op tech
nisch schier volmaakte en artistiek bij
zonder dichterlijke wijze gespeeld. Diri
gent en orkest, door dit fenomenale spel
geïnspireerd, hebben met de solist op
ideale wijze gemusiceerd.
zending op het podium dienden te staan
of weer te worden weggeruimd. De twee
voorafgaande repetitiedagen waren moor
dend en toen Marlène Dietrich en haar
impresario ook nog voor de uitzending
op de zenuwen van de NTS-staf ging
werken, hielden allen zich met moeite
staande.
Arie heeft in drie etmalen toen maar
tweemaal kunnen eten. Toen hij thuis
kwam, was hij volkomen dizzy en bij
het uittrekken van schoenen en sokken
bemerkte hij pas de grote blaren op zijn
voeten Toch zweert Arie bij het
amusement en the big show. Wat voor
VARA-programma's hij straks gaat regis
seren, kon hij nog niet vertellen, maar
binnen niet al te lange tijd zult u zijn
naam wel op de titelrol zien verschijnen.
(Advertentie)
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
De Haagse journalist Ad Langebent zal
met ingang van 1 december a.s. in vaste
dienst treden bij de KRO-televisie. De
heer Langebent wordt dan de medewer
ker van de Brandpuntredactie in de re
sidentie.
Het ligt o.a. in de bedoeling, dat hij
hier ten behoeve van het actualiteiten
programma Brandpunt het parlementaire
en het Haagse nieuws gaat verzorgen
voor de televisie. Voorheen geschiedde
dit incidenteel dank zij de medewerking
van de heer Loek Leijendekker, oud-par
lementair redacteur van de Neerlandia-
pers, thans hoofdredacteur van ons blad.
Met ingang van het nieuwe jaar zal de
heer Langebent voor de KRO-camera's
een nieuw televisieprogramma gaan ver
zorgen onder de titel „Een avond in
Nieuwspoort".
De beer Langebent is momenteel Haags
correspondent van het dagblad De Volks
krant en werd in het afgelopen seizoen
onderscheiden met de jaarlijkse Slewe-
prijs. Daarvóór was hij werkzaam op de
redactie van het katholieke dagblad Het
Binnenhof in Den Haag.
(Advertentie)
Dit is de Amsterdamse kunstschil
deres Jacoba Surie, een van de
bekende Amsterdamse joffers, die
dit weekeinde haar 85-e verjaar
dag heeft gevierd. De hoogbejaar
de dame heeft in haar woning in
Amsterdam in beperkte mate ont
vangen. De foto toont de werktafel
van de schilderes, die vele dier
bare herinneringen draagt.
Na de pauze volgde de Vierde sym
fonie van Anton Bruckner, die door haar
schepper de „romantische" werd ge
noemd. Deze bijnaam doelt geenszins op
een programma, maar wijst meer op een
bepaalde stemming, met name die van de
natuur. Men zou dit werk daarom beter
zijn „Natuur-symfonie" kunnen noemen.
Daartoe geven de pastorale melodieën
en andere muzikaal geschilderde natuur
taferelen een gerede aanleiding. Heel dit
werk (uitgezonderd het weemoedige 2e
deel) is ervan doortrokken. Vanaf de
eerste vredige hoornsignalen boven het
suizelen der strijkers, het beweeglijke
Scherzo met de liefelijke Landler dat aan
een jachttafereel doet denken tot de
storm in het woud, de triomfante klan
ken en de hymnische finale toe.
Men kan bezwaar hebben tegen de
breed opgezette thema's en hun door
wrochte, langademige bewerkingen; aan
de adeldom van deze muziek zal men
zich evenwel nooit kunnen onttrekken.
Het orkest heeft onder de bezielende
en inspirerende, nog altijd te beweeglijke
directie van Haitink een zeer aanvaard
bare weergave van deze romantische sym
fonie gegeven en daarmee op waardige
manier dit Kurhausseizoen afgesloten.
De school is alweer een tijdje
iop dreef en dat is toch eigenlijk
wel weer een hele opluchting. In de
eerste plaats heb je de zekerheid
dat je kinderen elke dag weer een
tikje wijzer worden en bovendien
is het thuis aanzienlijk rustiger dan
tijdens de vakantie. Die vijf vrije
weken gun ik mijn kinderen uiter
aard van harte, maar als ze voorbij
zijn juich ik de leerplicht in stilte
toe.
Overigens toon ik mij een mede
levend vader, want ik laat zelden na
1 te informeren hoe de schooldag is
1 verlopen. Het schijnt zelfs verve
lend te worden, want mijn oudste
1 zoon wéét het al wel, als hij thuis
1 komt. Dan antwoordt hij op mijn
belangstellend: „En, wat heb je van
daag gedaan?" ietwat blasé: „O,
niks". Nu laat ik me natuurlijk niet
afschepen: op een fatsoenlijke school
i fcrijg je rekenen en lezen en al dat
soort dingen. Dus dring ik vaak aan
op een meer gedetailleerd antwoord.
i En uit wat mijn zoon dan soms
i toegeeflijk meedeeltmaak ik op
dat het met het onderwijs droevig
gesteld is. Want het gaat geregeld
over: film, vrij lezen, zo maar een
tijdje niks doen, schoolzwemmen, ja
zelfs ganzenborden, vertellen en al
dit soort bijzonder plezierige doch
naar het oordeel van een in ortho
doxer tijden opgevoede vader min
of meer lichtzinnige bezigheden die
in de jaren dertig beslist niet te
pas kwamen.
„Krijgen jullie nooit rekenen?"
vraag ik dan bezorgd en hij stelt
me maar half gerust met de melding
dat dit soms inderdaad het geval
is. Maar daar komt dan meteen weer
een verhaal overheen van de voet
balwedstrijd die de klas. ergens op
een heus sportterrein, heeft gele
verd. Want daar marcheren ze af
en toe onder leiding van de onder-
wijzer heen.
Ik schud dan, als een rechtzinnig
pedagoog, het hoofd. Vroeger kwam.
je, als schooljongen, de klas niet uit
ian voor het speelkwartier. En voor
lezen was een hemelse heerlijkheid
die, zo voelde je dat aan, eigenlijk
geen pas gaf. Van film hadden we
alleen maar gehóórd. En voor een
47V
Vanavond wordt er vanaf 8.40 uur
met Maz Tak geboomd Het wordt een
lang tot 10.30 uur durend gesprek, dat
echter muzikaal onderbroken wordt door
de Zaaiers.
Het tweede net vertoont de film Qivi-
toq, die in het hoge noorden speelt.
10
Dinsdag 8 september
HILVERSUM I 402 m
KRO: 12,00 Angelus 12,04 Lichte muz.
12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 V.d.
boeren 12,45 Platennws. 12,45 Kath. nws.
13,00 Nws. 13,15 Dansork. 13,35 Lichte
gram. 14.00 V.d. plattelandsvrouwen 14,10
Raaien maar!! muz. spelletje 15,10 Strijk-
ork., lichte muz. 15,30 Als de dag van
gisteren, klankb. 16.00 V.d. zieken 16,30
Christen-zijn in de praktijk, progr. over I muz. 18,02 V.d. sold. 18,27 Lichte muz.
bijstand aan ongehuwde moeders 17,00 19.00 Nwe. gram. 19,30 Nws. 22,00 We
19,00 Nws., weerber. en radiokroniek.
Daarna: rep. wielrennen 19,40 Gevar.
muz. 19,50 Syndicale kroniek 20,00 Muz.
amus.progr. (Tussen 21,00-21,30 Rep. wiel
rennen) 21,00 Amus.progr. 21,30 Kamer-
muz. 22,00 Nws. 22,15 Volksmuz. 22,45
De zeven kunsten 23,00 Nws. 23,05 Klass.
muz. 23,55 Nws. 24,00-0,10 Berichten v.d!
scheepvaart.
BRUSSEL FRANS 484 m
12,03 Gevar. muz. 15,45 Lichte muz.
16,08 Moderne muz. 17,00 Nws. 17,45 Lichte
V.d. jeugd 17.50 Regeringsuitz.: Drie
honderd jaar geleden Nieuw-Amsterdam
omgedoopt tot New York, door W. Meyer
18.00 Lichte gram. v.d. tieners 18.20 Uitz.
van de KVP: Kaarten op tafel. Een uitz.
over politieke zaken die de aandacht ver
dienen 18,30 Lichte gram. 18,50 Van klan
ten en wanten weten: progr. v.d. midden
stand 19,00 Nws. 19,10 Actualiteiten. Aan-
sl Concilie-journaal 19.35 Lichte gram.
20.10 Radio Filharm. ork.. moderne muz.
20,45 Een Zwanenzang, hoorspel 21,15
Viool en piano, klass. muz. 21.40 Radio-
kamerork., radiokoor en sol., klass. muz.
22,20 Het intern, congres van de kath.
vredesbeweging Pax Christi 22.30 Nws.
22.40 Liedjes uit allerlei landen 23,10 Lich
te gram. 23,55-24,00 Nws.
HILVERSUM II 298 m
AVRO: 12,00 Licht instr. ens. en zang
12,20 Regeringsuitz.: V.d. landbouw 12,30
Land- en tuinb. meded. 12,33 Dansork
en zangsol. 13,00 Nws. 13,15 Meded., event,
act. en gram. 13,25 Beursber. 13,30 Lichte
orkestmuz. en zangsol. 14 00 Logboek
1932 (herb, van 1 juni 1964) 14.40 V d
kind. 15.00 Vioolrecital, klass muz 15.20
Een gevoelige reis, hoorsnel 16.00 Nws
16.02 Stereofonische uitz.: Pianorpc.. mo
derne muz. 16 30 V.d. jeugd 17.30 New
York calling 17,35 Lichte gram. v.d. tie
ners 18.00 Nws. 18.15 Event, act. 18.20
Lichte orkestmuz. (gr.) 19.00 Fragm. uit
de opera Sigurd (gr.) 19.55 Nws. 20.00
Nordrimg. een muz. paspoort voor Noord-
Europa 21.00 Adelbrieven van de sport,
progr. over de sport in het oude Hellas
21.10 Lichte gram. 21.45 Wereldkamp.
wielrennen in Frankrijk 21,55 Kerkorgel-
conc. 22.30 Nws. 22.40 Act. 23.00 Roman
tische orkestwerken (gr.) 23.55-24.00 Nws
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12,00 Nws. Daarna: Rep. wielrennen
12.03 Gram. 12,15 Lichte muz. 12,25 Weer
ber. en meded. v.d. scheepvaart 12.30
Lichte muz. 12.50 Beursber. en progr. -
overz. 13,00 Nws. en weerber. 13,20 Ka-
mermuz. 14.00 Nws. 14.03 Operettemuz.
(Om 15,00-15.03 Nws.) 16.00 Nws. 16,03
Beursber. 16.09 Kamermuz. 16.30 Gram.
17.00 Nws. en weerber. 17,15 Lichte muz.
17.45 Volksmuz. 18,00 Nws. 18,03 V. d.
sold. 18.28 Paardesportber. 18,30 Lichte
muz. 18,45 Sportkroniek 18,52 Lichte muz.
reldnws. 22,15 Jazzmuz. 22,55 Nws.
Woensdag 9 september
HILVERSUM I 402 m
NCRV; 7 oo Nws. 7,10 Dagopening 7,20
Lichte gram. 7,45 Radiokrant 8,00 Nws.
8,15 Gew. muz. (gr.) 8,30 Weense dan-
s™ (gr.) 8,40 Vocaal ens. 9,00 V.d. zieken
9,35 Waterst. 9,40 V.d. huisvrouw 10,10
Klass. gram. 10.30 Morgend. 11,15 Opera-
muz. (gr.) 11,15 Tot ziens in Jeruzalem
bijbelse quiz 11,50 Lichte gram.
HILVERSUM II 298 m
VARA: 7,00 Nws. 7,10 Ochtendgym. 7,20
Soc. strijdlied 7,23 Lichte gram. (7,30 V.
d voorpagina, praatje) 8.00 Nws. en
soc. strijdlied 8,18 Lichte gram. 8,50 Gym
nastiek v. d. vrouw 9.00 Kookpraatje 9,05
Klass. gram. VPRO: 9,40 Boekbespr.
VARA: 10,00 Lichte gram. Het progr.
wordt van plm. 10,00 tot plm. 10,30 on
derbroken voor een rechtstr. rep. van het
staatsiebezoek van Z.M. koning Olav
van Noorwegen aan Nederland 11,00 Nws.
11,02 V.d. vrouw 11,40 Omroepkamerork.,
klass. liederen.
De KRO zendt om 8.45 uur Een Zwa
nenzang van Anton Tsjethow uit. Het
is een dramatische studie in één be
drijf; de uitzending is een herhaling van
3 januari van dit jaar.
Leo Pagano brengt over Hilversum II
om kwart voor tien de wereldkampioen
schappen wielrennen in Frankrijk.
In de KVP-radiozendtijd van heden
avond zal de voorzitter van de KVP-
Tweede-Kamerfractie, drs. W. K. N.
Schmelzer, spreken over „De prijzen van
onroerend, goed". Deze KVP-radioru-
briek „Kaarten op tafel" wordt uitge
zonden over de zender Hilversum I (402
m) van 18.20 tot 18.30 uur.
(Advertentie)
1 U bent breed van opvatting en breed
van lijf
Ik neem aan, dat u best interesse hebt
voor onze nieuwe.... blubblub....
middagje voetballen moest je spij
belen.
Ach minister Bot, waarom mag ik
niet eens een paar maanden terug
naar de lagere school? Het lijkt me
er thans best uit te houden
PRAET-MAECKER
Prof. dr. John W. Gowen, afgetre
den als hoofd van de genetische fa
culteit van de universiteit van Iowa
om hoofd te worden van een nieuw
stralingsstudiecentrum aan de univer
siteit van Colorado, zal zijn 20.000
muizen, ,,een nationaal bezit," mee
nemen in een trailer van tien en een
halve meter met luchtverversing.
Gowen, thans 70, zei dat hij per
soonlijk een oogje in het zeil zou 1
houden, „omdat de muizen niet ver- i
zekerd kunnen worden daar ze on
vervangbaar zijn."
De reis van Ames in Iowa naar 'f
fort Collins in Colorado, zal een uur
of achttien vergen. Het is een afstand 1
van 700 mijl.
De muizen worden gebruikt als
p -oefdieren bij medische en andere
experimenten.
KRANKZINNIGHEID
DOOR DEN OORLOG
Dinsdag 8 september 1914 Iemand
vertelt over een reis in de trein naar
Mechelen:
Ik heb nog nimmer in een zoo vol-
'len trein gezeten, waar zoo weinig
gesproken werd. Ik heb nog nooit zoo
vele bleeke gezichten, zooveel ang
stige oogen gezien. Het was, als vrees- 1
den allen, dat zij den dood tegemoet
gingen. Niemand sprak, maar er wa- i
ren vrouwen, die zenuwachtig snikten.
Soms fluisterde men. Eens toen de
trein plotseling met een schok stopte,
vlogen de passagiers in doodsangst j
overeind. Vrouwen gilden, mannen
sloegen de handen om het hoofd, kin-
deren staken handjes op. Maar de trein 1
vervolgde zijn weger was niets 1
gebeurd.
Die ongelukkige menschen zijn door i
den oorlog onherstelbaar psychisch
vermoord en als de oorlog tot het ver
leden behoort, zal, naast 't aantal doo-
den, gewonden en krijgsgevangenen,
ook het aantal krankzinnigen of men
schen, wier zenuwgestel voor gansch
hun volgend leven vernield is, moeten
worden vermeld.
Dinsdag 8 september
AVRO: 19,30 Top Cat, tekenfilm (IV)
NTS: 20,00 Journaal AVRO: 20,20
AVRO's Televizier 20,40 Bomen met Tak,
tv-portret met muz. NTS: 22,30-22,35
Journaal.
Tweede net NTS: 20,20-22,05 Qivi-
toq, speelfilm (alle leeft.)
FRANS BELGIë: 19.00 Nws. 19.03 Land-
bouwkroniek 19.33 Remous, filmfeuill.
20,00 Journaal 20,30 Tsjechisch gevar.
progr. 21,10 Le Portefeuille, film 21,35 De
voornaamste gebeurtenissen van het fes
tival van België 22,10 Journaal.
VLAAMS BELGIë: 19.00 Protestantse
uitz. 19,30 Ivanhoe, tv-feuill. v.d. jeugd
20,00 Nws. 20,25 Progr. v.d. vrouw 20,55
De nacht van een clown, speelfilm 22,25
Nws
(Van onze radio- en t.v.-correspondent)
Een van de grootste trekpleisters in de
VARA-amusementsprodukties van het
komende winterseizoen in de serie Rudy
Carrellshows, welke uit verschillende
plaatsen worden uitgezonden. Het eerste
programma wordt 18 september uit het
Scheveningse circusgebouw uitgezonden
en bevat enkele fragmenten van de
show, waarmee Rudy deze zomer op
tournee is geweest. De volgende pro-
dukties komen resp. uit Concordia in
Bussum, het Amerikaans theater te Brus
sel (de BRT neemt alle shows over), in
december uit Davos en voorts een uit
Amsterdam bij de ingebruikneming van
het congresgebouw van de RAI.
Rob de Nijs kreeg een belangrijke rol
in een nieuw magazine-achtig amuse
mentsprogramma op de zaterdagavond,
waaraan ook Trea Dobbs, Ria Valk en
Marijke Merckens meewerken. „Top of
Flop" blijft op de zaterdagavond gehand
haafd. Voorts is er op deze avond een
aantal kluchtige eenakters met Gerard
Walden en Berry Kievits onder de titel
„Theater huis". Theo Eerdmans gaat weer
als quizmaster fungeren in het spel „Tel
uit je winst", dat op het eerste net wordt
vertoond.
De redactie van „Achter het nieuws"
wordt uitgebreid. Bob Spaak verzorgt op
het eerste net met regisseur Jan Leyen-
dekker op vrijdag een sportprogramma
met commentariërend karakter. Op het
tweede net zal Spaak in december voor
het eerst als gastheer fungeren in de
serie „Langs de lijn", waarin hij sport
mensen ontvangt voor gesprekken over
het actuele sportgebeuren.
Verder noemen wij nog de vertoning
via het tweede net van de serie „Youi
life in their hands", waarmee de BBC
in de afgelopen jaren groot opzien heeft
gebaard. Daartoe waren camera's ge
plaatst in de operatiekamers van Engel
se ziekenhuizen. Op boeiende wijze en
zonder een zweem van sensatje wordt een
beeld gegeven van het werk van chi
rurgen tijdens operaties. Deze BBC-pro
gramma's zullen een Nederlandse bewer
king ondergaan en medici uit ons land
zullen een rol spelen bij de toelichting
erop.
Het hoofdbestanddeel van het zon
dagavondprogramma op het eerste net is
de maandelijkse uitzending van de Mai-
gret-verhalen met Kees Brusse in de
hoofdrol.
Tegenvoeter
Ook voor de radio is een veelomvattend
en veelzijdig programma ontworpen. Jo
han de Meester is bereid gevonden bij
zes hoorspelen als regisseur op te tre
den. Dick Dreux schreef dertien thril
lers onder de titel „Als de klok dertien
slaat". Eenmaal in de veertien dagen
is er een min of meer satiriek program
ma, dat tot titel kreeg „Tegenvoeter",
waarin Ton van Duinhoven een belang
rijk aandeel heeft en Nol Gregoor vraag
gesprekken voert over controversiële
onderwerpen.
Jaap ter Haar schreef een nieuwe hoor
spelserie voor de jeugd onder de titel
„Drie meisjes op zolder". Nieuw is de
quiz „Ad rem" op zondagochtenden.
137. Een opslagplaats van af
gedankte legergoederen had de
aandacht van de baron ge-
tokken. Hij liet Johan het ter
rein oprijden, waar zij door een
slaperige eigenaar werden ver
welkomd. „Wat zal het zijn?"
vroeg deze geeuwend, „een
slaapzak nauwelijks gebruikt?
Een jeep, zo goed als nieuw?"
„Nee, waarde vriend, ik kom
voor iets groters," sprak baron
Bluff, uitstappend „Ah. meneer
doet in het groot!" riep de han
delaar met een blik op de
vrachtwagen, „meneer is zeker
schroothandelaar. Dan kunt u
hier zaken doen! Ik heb iets bij
zonders voor u. Een grote partij
helmen, meneer, kersvers van
het leger, nauwelijks gebruikt!
Er zitten maar enkele gaatjes
in. Ze hebben dunne wanden,
zodat ze makkelijk zijn te
smelten en.." „Goede vriend,
praat niet zoveel," sprak de
baron, „ik zal zelf wel bepalen,
wat ik koop. Ginds vliegtuig
wil ik hebben." De handelaar
wierp een blik op het oude le-
?er-transporttoestel, dat de ba
ron aanwees en haalde de
schouders op. „Tja, in de sloop
levert die kist wel wat schroot
op," zei hij „maar als u de
helmen erbij neemt..." „Ik wil
dat vliegtuig niet slopen, doch
er in vliegen," viel de baron
hem ongeduldig in de rede.
„Vliegen?" herhaalde de hande
laar verbluft, „déérmee? Maar",
Hij bedacht zich en vervolgde.
„Een goede keus, meneer. Een
beste kist, dat garandeer ik.
Zo degelijk als die worden ze
tegenwoordig niet meer ge*
maakt!"