sport- omen Dirigent Antoine Prévöt heeft zijn hart verpand aan opera BOMEN MET MAX TAK SCHOOLTELEVISIE zit ook clit seizoen nog in Via Veneto-oord van schone schijn Baron Bluff en de dripdrups lief der nadorp Programma's radio en t.v. OLYMPISCH SPEL LULU NAAR ONS LAND 'ken.... Opbrengst en kwaliteit van oogst sal gunstig uitvallen, orgen ia Eerste optreden in lichtkabine KOV-voorzitter Derksen uitgeluid RAY ROBINSON verliest partij Radi In Tilburg V olley-inter land Nederland-Polen Televisie MEER SERIE-PROGRAMMA'S ettewinkel „Sterveling in de eeuwige stad' door Jan Dijkgraaf Rijpstra verricht dc de voetbalwedstrijd tus en en Ylissingen, du eid van de opening vai ortpark werd gehouder 1 in de wacht. Boven le wisselbeker mee naai irdat hij van alle deel gste aantal punten be icn zullen mee doen aai om het landskampioen D. Vos verdiende me punten en werd daar deze groep. Het aanta i de wedstrijden vooi is de laatste jaren ster! or in deze categorie geer rijden worden gehouden oonden zaterdag jl. vee oor het ploegfestijn ii older. Behalve het pu juryleden nauwlettenc rs de voren recht, schooi b diep trokken. toonstelling van de ..Het Nederland- Iveestamboek" He in fraaie kleder- Irie koeien zien, die 100.000 kg melk ge- l hebben. indaag Beatles, a.l. isschieting Groot kermisbal uur Schiefing A. de Schepper 15 uui uur Helens' jazzfeest. de bloedrivier n avond aan het strand peratie vals geld, 14 j uur Kermisschieting 20 uur De onbevre Beatles, a.l. i avond aan het strand. reratie vals geld, 14 j. ■e 15 uur Schieting A. de Schepper 15 uur n DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 7 SEPTEMBER 1964 Het belangrijkste programmapunt van maandag is de film „De indringer", die zich afspeelt rond de rassendiscrimina tie. Wel wordt er een héél andere zijde van belicht, namelijk die van de agent, die de massa moet opruien tegen de zwarte bevolking. ENSCHEDE We hoeven er er niet omheen te draaien. Antoine Prévöt is fysiek maar een min mannetje. Hij weet het zelf en verdraagt het gemoedelijk als een plaagzieke collega er een grapje over maakt. Maar vergissen we ons niet in Antoine Prévöt. Toen hij voor de militaire dienst gekeurd moest worden hield hij in de lengte en de breedte nog een paar streepjes over. Alleen het gewicht klopte niet. Hij werd gewogen en te licht bevonden. „Kom volgend jaar maar eens terug", zei de opper- keuringsmeester. Dat heeft Anto- nie gedaan. Maar hij bleek toen, on danks toename in wijsheid en leef tijd nog lichter. Toen hebben de militaire wijzen de hoop maar op gegeven om van Antoine ooit nog eens een lekkere bolle, Hollandse soldaat te maken. Antoine Prévöt is nu 29 en we kunnen nog niet zeggen, dat het vet hem in de weg zit. Ondanks de echtelijke staat en een dubbel vaderschap ziet hij er jong en onbekommerd uit. Achter de brilleglazen tintelen vriendelijke, intelligente ogen. In het kortgeknipte kapsel begint het al iets te schemeren. Of hebben we ons dit alleen maar verbeeld? Waar we achter het goede bier zaten was de lichtinval niet zo best. En er stond juist een fikse donderbui boven Enschede. Antoine Prévöt is 'n attent zwijger in het gesprek. Hij kan geduldig naar een ander luisteren. Hij doet de hele dag niets anders. Hij luistert naar tierelierende zan gers en zangeressen, registreert foutjes en mankementjes en corrigeert ze. Maar deze Antoine is ook 'n boeiend en gevat causeur, die buiten de muziek nog een uitgebreid repertoire van discussiemoge- lijkneden ziet. Als we iels doms zeggen, maakt hij een senrikgebaartje met zijn levendige bewegende handen. Hij kijkt een ogenblik alsof we ons in een hoge C vergaloppeerd hebben. „Hallo, meneer de dirigent", hebben we toen gedacht. De namen Antoine en Prévöt wijzen op buitenlandse komaf. Dit blijkt maar be trekkelijk waar te zijn, want de vader is al in Maastricht geboren. Wat de voor vaderen betreft klopt het helemaal. Ze waren Fransen. Wat de moeder betreft klopt het ook. Ze stamt uit het Duitse Eschweiler. Vader en moeder waren bei den „in de muziek" en maakten hun zoon vroeg tot een ingewijde. Op zijn vijfde jaar kreeg hij de eerste pianolessen van zijn moeder. Antoine kon eerder noten lezen dan letters en dat heeft toen hij met zeven jaar naar het muziek- lyceum gestuurd werd, aanvankelijk nog al moeilijkheden gegeven, omdat de jeug dige leerling de kunsten van schrijven en lezen te weinig meester was om van de lessen (solfège en muziektheorie) vol ledig te kunnen profiteren. Ook deze kleine hindernissen hebben de muzikale ontwikkeling van Antoine Prévöt niet ge. remd. Op zijn twaalfde jaar behaalde hij het diploma l.o. piona. In de komende jaren nam Antoine weer twee pijlen tegelijk op zijn boog: de U.L.O. en het Maastrichtse Conservato rium. De U.L.O. is van oudsher een on derwijsinstituut dat zijn leerlingen over dadig bedekt met huiswerk. De Maastrichtse was navenant Antoine liet zijn muzikale aspiraties niet klem rij den door de veeleisende U.L.O. Hij slaag de voor de U.L.O. (met wiskunde was de vaderlijke eis) en besloot op tijd zijn studies aan het concervatorium met het behalen van de diploma's A en B piano en orgel. Negentien jaar was hij toen hij de M.O. diploma's piano en orgel ver wierf. Hij was „toen, de eerste Nederlan der die zo jong deze M.O.-diploma's had veroverd. Intussen had Antoine zijn eerste muzi kale praktijk al achter de rug. Omdat hij zo goed a vue muziek kon lezen werd hij als 16-jarige aangewezen om de repetities te leiden van de Zuid-Nederlandse Opera. Anneke van de Graaf, thans soliste bij „Forum"was ook bij dit gezelschap aan gesloten. Ze zong er o.a. de Margaretha in „Faust". „Ik ben er flink door de molen ge haald", zegt Antoine Prévöt nu, „maar het neeft me goed gedaan," Voor Antoine was al een carrière uit gedacht, Concertpianist wou hij worden. Hoe meer hij met andere fenomenen der muziek kennis maakte, des te minder voelde Antoine voor die plannen. Hij had de opera leren kennen en had in kleine ensembles de vreugden van samen musi ceren ervaren. Tegelijkertijd groeide bij de in alle toonaarden gediplomeerde Antoine Pré vöt de behoefte om zich onder leiding te stellen van een groot vakman, een krach tige persoonlijkheid, een man die zelf alles zou geven en van de mensen om zich heen zou eisen, dat ze even hard zouden medewerken. Zo'n man vond Prévöt in Paul Pella. .Forum" had een repetitor en dirigent gevraagd. Prévöt had gesolliciteerd en was opgeroepen. Hij had zijn collectie diploma's opgepoetst en bij zich gestoken en was naar Enschede gereisd. Pella keur- e de diploma's geen blik waardig, zei dat hij een pianist nodig had, die vlot a vue kon lezen en ambities had om opgeleid te worden tot dirigent. Prévöt zei „ja" en Pella eveneens. Van Pella zegt Prévöt: „Hij is een on geëvenaard persoonlijkheid, een figuur die altijd interessant voor je blijft, van wie jc elke nieuwe dag iets opsteekt. In „Forum" vond ik een ensemble waarvan de leden bij elkaar bleven uit ANTOINE PRéVöT bestudeerd een partituur een enorme liefde voor het vak. Twee leiders. Pella, die alles van de opera wist en Burgers, de ideale directeur, gaven je de overtuiging dat er uit „Forum" iets zou groeien dat levensvatbaar was, iets dat zijn waarde in het Nederlandse kunst leven zou bewijzen. De eerste jaren bij Forum" waren niet eenvoudig. We sjouwden met requisieten en decorstukken; bij gebrek aan technisch personeel bedienden we de apparatuur in de lichtcabine. Als Jan Duiveman (thans t.v. regisseur) 's avonds ergens moest optreden als Sarastro was hij daar 's morgens al in de schouwburg om het belichtingsschema op te stellen. Mijn eerste optreden bij „Forum" speelde zich af in een lichtcabine. Door alles aan te pakken heb ik het metier ge leerd. Mijn primeur als dirigent beleefde ik 21 okt. 1961 in de Deventer Schouw burg. Ik dirigeerde de operette „Eine Nacht in Venedig". Na zo'n uitvoering voel je je leeg. Je hoort nauwelijks applaus, of er vijf of zeven „doeken" zijn laat je koud. Maar diep in je hart weet je wel of de uitvoe ring goed of slecht geweest is. Je voelt of je het publiek geboeid hebt. Was het mis, dan voel je je ellendig, compleet ziek. Een succes blijft je bij. Je herin nert je: daar of daar heb ik eens een mooie „Figaro" gemaakt. En altijd is er de verantwoordelijkheid. Je beseft dat je het publiek in de zaal niet met een appel en een ei naar huis mag sturen. „Dat publiek heeft over het algemeen voorkeur voor het ijzeren repertoire. Toch zullen we de moderne opera ook een kans moeten geven. Ik zie bij onze uitvoeringen steeds meer jeugdig publiek. Dat stelt zijn eigen eisen". Als het woord ..Jazz" valt (een beetje kritisch) zegt Prévöt: „Maar er is prach tige jazz". Hij heeft vooral bewondering voor het improvisatievermogen van ver schillende jazz-kunstenaars. Bescheiden zegt hij: ..Als onze partituur dichtwaait zijn we nergens meer". Prévóts lievelingscomponist? Het ant woord komt zonder bedenken: Mozart Of hij op zijn leeftijd niet eens wat anders wil dan opera? „Het bevalt me bij „Fo rum" zo goed, dat ik er niet over peins". de VPRO is vanavond het Am- iterdams Kamerorkest (concertmeester Herman Krebbers) te beluisteren (9.30 uur). De AVRO biedt vanavond om 9 uur het hoorspel Fata morgana naar een ver haal van Tsjechow. DEN HAAG De heer Joh. H. M. Derksen heeft zaterdag in de Kurzaal n Scheveningen afscheid genomen als ■oorzitter van het Katholieke Onder ijzers Bond (K.O.V.). Bij die gelegen- ïeid schetsten velen de heer Derksen, ie wegens ziekte zijn fuctie heeft neer- elegd, als een man die zijn oog ge- .cht had op een doelmatige structuur de organisatie voor onderwijs en nderwijzend. en die daarbij uitging an de vrijheid van onderwijs, dat recht loet aan het kind en de ouders. De heer J. A A. Poncin, vice-voor- utter van het K.O.V., releveerde in zijn luldigingstoespraak het slccesvol strij den van de heer Derksen voor één katholieke onderwijzers-organisatie in Nederland PAISLEY De 44-jarige welhaast on- verslijtbare ex-wereldkampioen Sugar Ray Robinson heeft in Paisley (Schotl.) een gevecht over tien ronden op punten verloren van de Britse kampioen mid dengewicht Mick Leahy. De Amerikaanse veteraan had in het begin het initiatief, maar raakte op driekwart van de partij in moeilijkheden. Hij redde zich echter schitterend en kwam in de laatste ronde sterk terug. io Maandag 7 september HILVERSUM I 402 m. NCRV. 12.00 Stereofonische uitzending. Licht instrumentaal ensemble en zang solisten 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Instrumentaal ensemble: amuse mentsmuziek. 12.53 Grammofoonmuziek eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws- 13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Amusementsmuziek (gr.) 14.05 Klank beeld over Noorwegen. 14.30 Klassieke orkestwerken (gr.» 15.20 Omroepkamer- koor: klassieke liederen. 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Zang en piano. Oude liederen. 16.50 Klassieke grammofoon muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.13 Lichte grammofoonmuziek 17.50 Rege ringsuitzending: Suriname Journaal door mr dr. H. J. Roethof. 18.00 Konink lijke Militaire Kapel. 18.20 uitzending van de Christelijk Historisch Unie: In afwachting van het nieuwe parlemen taire jaar. Een beschouwing door mr. H. K. J. Beernink. voorzitter van Christe lijk Historische Unie-fraktie in de Twee de Kamer. 18.30 Geestelijke liederen en gewijde muziek. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 licht instrumentaal kwar tet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Meteoren: ge varieerd programma 20.25 Tol ziens in Jeruzalem, Bijbelse quiz 21.00 Viool en piano: klassieke muziek 'gr.) 21.20 Am sterdams kamerorkest en solist: klas sieke en moderne muziek. 22.05 Wereld panorama. 22.15 Lichte grammofoon muziek. 22.3 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe spreking. 23.05 Lichte orkestmuziek (gr.) 23.40 Het Evangelie in Esperanto. 23.53 —24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. AVRO. 12.20 Draaiorgelmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12 33 Voor ons platteland. 12.40 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede delingen, eventueel actueel of grammo foonmuziek. 13.25 Beursbesrichten. 13.30 Platée, opera (gram.) In de pauze voordracht. 15.35 Gitaarspel (gr.) 16.00 Nieuws. 16.02 Logboek 1946. 16.50 Lichte grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Metropole-or- kest: amusementsmuziek. 18.50 Open baar Kunstbezit. 19.00 Kamermuziek. 19.35 Stereofonische uitzending: Bas en klavecimbel: oude liederen. 20.00 Nieuws 20.05 Muziek-revue. 21.00 Fata Morgana, hoorspel. 22.20 Zigeunerorkest (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Piano recital: klassieke muziek. In de pauze: voordracht. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL VLAAMS 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.25 Weerbericht en mededelingen voor de scheepvaart. 12.30 Lichte muziek. 12.50 Beursberich ten en programma-overzicht. 12.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Die Meistersin- ger von Nürnberg, opera. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 klassieke muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor Op 11 september zal in Tilburg in de Studentensporthal de volleybal- interland Nederland Polen gespeeld worden. Het is de laatste voorbereiding van ht Nederlandse team voor men af reist naar de Olympische Spelen Tokio. (Advertentie) De eerste indrukken over de opbreng sten en de kwaliteiten van de verschillen de produkten, voorzover geoogst, zfón over het algemeen gunstig te noemen. Aldus het produktschap voor granen, za den en peulvruchten. Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statis tiek waren de hectare-opbrengsten van koolzaad en karwijzaad respectievelijk 5 en 17 pet hoger dan de gemiddelde op brengst in het oogstjaar 1963. Van de tot nu toe afgedorste graan soorten zijn de hectare-opbrengsten over het algemeen belangrijk hoger dan in het oogstjaar 1963. Voor rogge en gerst volgens CBS-gegevens, resp. 15 en 10 pet. Aangenomen kan worden, dat ook de hectare-opbrengsten van tarwe en haver, die nu nog niet bekend zijn. tot de goede kunnen worden gerekend. De Peulvruchten Studie Combinatie heeft inmiddels een voorlopige opbrengst raming van de diverse soorten peul vruchten gepubliceerd. Hieruit blijkt, dat de opbrengsten van groene erwten, schokkers en kapucijners/ grauwe erwten gemiddeld circa 10% ho ger worden geschat dan die van vorig jaar. De kwaliteit van de tot nu toe afge dorste graansoorten is goed, hoewel de korrel over het algemeen niet groot is. De in het zuid-westen van het land ge oogste brouwgerstrassen zullen kwali tatief volledig voor mout- en brouwdoel- einden kunnen worden bestemd. De kwaliteit van de geoogste peul vruchten is over het algemeen goed, doch loopt nogal uiteen. In het Oldambt in Groningen wordt voor zomertarwe een aanzienlijke oogst- derving verwacht als gevolg van het op treden van de stengelgalmug. Ook de wintertarwe is plaatselijk aangetast, doch de schade in dit gewas is veel ge ringer. Hoewel verschillende individuele landbouwers tengevolge van deze aan tasting ernstige financiële schade zullen ondervinden, zal de invloed op de in to taal van oogst 1964 te verwachten hoe veelheid inlandse tarwe slechts gering zijn. De ouderen kennen Tak beter, de jon geren weten alleen dat hij „de stem uit New York" is. De figuur Max Tak is echter schilder achtig genoeg om er meer van te weten. Hij is niet alleen de schrijver van be kende songs, maar ook journalist en cul tureel medewerker van de Nederlandse ambassade te New York. Hij komt morgen voor de AVRO-tele- visie om 8.40 uur. Op de foto ziet men hem met Alex de Haas en Toon Hermans. DE EINDHOVENSE eredivisieclub PSV zal woensdag 9 september in Casa blanca een wedstrijd spelen tegen het nationale elftal van Marokko. Het is de laatste trainingsontmoeting voor het Marokkaanse elftal, dat uitkomt in het Olympisch toernooi van Tokio. de zieken. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Operafrag menten. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.29 Paardesportberichten. 18.30 Lichte muziek. 18.43 Sportkroniek. 18.52 Gevarieerde muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek en correspon dentie uit Nederland 19.40 Lichte mu ziek. 20.00 Klassieke- en moderne mu ziek. 21.15 Amusementsmuziek. 22.00 Nieuws 22.15 In en om de opera 22.35 Operamuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Amu- semtensmuziek. 24.000.45 Voor de zee lui. Maandag 7 september BRUSSEL FRANS 12.00 Nieuws. 15.45 Lichte muziek. 16.08 Klassieke- en moderne muziek. 17.00 Nieuws. 17.45 Lichte muziek. 18.02 Voor desoldaten. 19.00 Nieuwe grammofoon muziek. 19.30 Nieuws. 22.00 Wereld nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws. Dinsdag 8 september HILVERSUM I 402 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture.... radio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Inleiding Hoogmis. 8.20 Hoogmis. 9.20 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, le zing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte gram mofoonmuziek. 11.50 Volaan.... vooruit, praatje. HILVERSUM II 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO.: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groen teman. 9.15 Klassieke grammofoonmu ziek. 9.45 Morgenwijding. 10.00 Arbeids vitaminen. (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. Maandag 7 september NTS: 19.30 Comedy Caper: The stunt man (De stuntman), t.v.-film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht, 20.30 Dit is Noorwegen, korte film. 20.45 The intruder (De indrin. ger), speelfilm. (Beide keuringen 14 jr.) 22.05 Reis door het Amazonegebied, do cumentaire. 22.45-22.50 Journaal. BELGIë FRANS 19.00 Nieuws. 19.03 Voor de kinderen 19.30 Sportprogramma. 20.00 Journaal. 20.25 1914-1918. journaal van de eerste wereldoorlog. 20.40 Design for living, film. 22.10 Journaal. BELGIë VLAAMS 19.30 Voor de teenagers. 19.55 De weer man. 20.00 Nieuws. 20.30 Festival van Vlaanderen: De vlammende engel, opera (In de pauze: Zoeklicht op de culturele actualiteit). Na afloop plm. 23.00 Nieuws. (Van onze radio- en t.v.-redacteur) HILVERSUM Dezer dagen is het programma verschenen voor het tweede experimentele schooltelevisie-jaar. De stichting Nederlandse Onderwijs-Televi- sie stelt in haar voorwoord nog eens duidelijk dat de schooltelevisie nog steeds een proefperiode verkeert, die om tal van redenen aan de werkelijke start moet voorafgaan. Deze periode dient de stichting in staat te stellen antwoord te verkrijgen op vra gen als: „In welke schooltypen kunnen de programma's het best worden inge zet?" of „Hoe reageren de leerlingen en welke vormen garanderen een zo goed mogelijke voordracht van de stof?" Niet minder interessant zijn de vragen of het al dan niet nuttig is het effect van de -chooltelevisie-programma's te meten en wat zijn dan de beste onderzoekmetho den, evenals de vraag: „Verdienen serie programma's de voorkeur boven geheel op zichzelf staande programma's?" In het komende schooljaar zijn meer serieprogramma's opgenomen dan in 1963. terwijl de tijden van uitzending slechts een geringe wijziging hebben ondergaan, omdat er weinig bezwaren zijn geuit te gen de gekozen dagen en tijden. Voor het basisonderwijs (5e en 6e klas) is er de tv-serie „Spelen met woord en ge baar", samengesteld door Jan D. t' Lam (Advertentie) met adviezen van Wanda Reumer. Men ziet hierin o.a. een groep kinderen als het ware uit het niets een spel opbou wen via een spontaan samenspel. In het tweede deel valt de aandacht op de interesse van het kind. welke ver der gaat dan weetgierigheid. Ze vormt een element in het creatieve spel, dat zinvol in het leerproces kan worden op genomen. In de derde les zal de kijken de klas een indruk krijgen van de mo gelijkheden, die door mime en gebaar voor het bezig zijn van de klas ontstaat. Wim Zwerus maakte voorts een afleve ring over het omgaan met dieren, ter wijl hij onder de titel „Brand in de krant" meer reliëf wil geven aan het facet van de nieuwsvoorziening via de krant. Voor het lager beroepsonderwijs is er de serie samengesteld door Piet van Amstel onder de titel „Afgesproken werk". Hierin zullen de vakbond en met name ook de c.a,o. in de belangstel ling staan. Prof. dr. R. C. Kwant lever de samen met het echtpaar W. Spekking- Matti de stof voor „De mens is geen ma- Zondagavond 13 september a.s. zul len de Nederlandse tieners en twens in het Circusgebouw te Scheveningen kun nen kennismaken met het Engelse zan geresje LULU (bekend door haar re cente tophit .Shout"), die dan voor het eerst in Nederland zal optreden. Lulu komt als speciale gaste op de fi- j nale van de door maandblad Muziek Expres en de grammofoonplatenmaat schappij N.V. Phonogram in het afgelo pen jaar door het gehele land georgani seerde talentenjachten. Voor de pauze komen de landelijke fi nalisten in de ring. Nadat zij 's middags tijdens een voorselectie hebben bewezen tot de allerbeste Nederlandse amateurs te behoren, worden zij 's avonds beoor deeld door een jury, waarin zitting ge nomen hebben: Herman Stok, Tony Vos, Ruud van Dulkenraad. Bert Schouten en Jan Corduwener jr. Na de pauze wordt een grote show van beroepsartiesten gepresenteerd door de Bredanaars Tony Dime en Raymond Dobbe, waaraan behalve LULU mede werken: Anneke Grönloh, The Jumping Jewels, Trea Dobbs, The Telstars, Johnny Lion en Rene and his Alligators. chine". Voor de u.l.o. en het v.h.m.o. is er de serie „Evenwicht in de natuur", waarin de leerlingen nader in contact komen met het subtiele evenwicht dat in de natuur bestaat. Voorts zijn er twee bijdragen over de moeilijkheden bij het vertalen van de bijbel op dusdanige wijze, dat de woorden tekst en uitleg geven. Samen met pater H. Zwetsloot s.j. maak te het echtpaar W. Spekking-Matti nogf een tv-les over de religieuze kunst in de kerk. Tenslotte is er voor de hoogste klas sen van het middelbaar en hoger be roepsonderwijs een interessante serie van prof. dr. R. C. Kwant en het Utrechtse echtpaar Spekking over de ontwikke lingsgebieden. Prof. Kwant, hoogleraar in de sociale filosofie aan de rijksuniver siteit te Utrecht, treedt als „gastdocent" in beide programma's op. Verder zijn er nog twee afleveringen speciaal voor het openbaar onderwijs bestemd, over „gees telijke groeperingen". (Van onze correspondent) ROME Een van de weinige dingen waaraan Italiaanse vrienden op zomer-bezoek in Neder land zich ergeren, is het feit, dat men nergens meer te eten krijgt na b.v. half tien of tien uur 's avonds. Een uur waarop Romeinen 's zo mers plegen te soupe ren. Hier in Rome kun je tot diep in de nacht nog terecht en de vele duizenden toeristendie 's avonds naar de onen- lucht-opera in de Ter men van Caracalla gaan. kunnen zonder zorgen na afloop rond één uur nog een eethuisje vinden. Het eigenlijke leven begint in zekere zin pas s avonds, als het eindelijk wat koel wordt. Dan zitten ze overal op straat te eten of alleen maar wijn te drinken en op de oude beroemde pleinen spe- en de kinderen tot diep \n de nacht op straat. En dat is goed; dat is de zomer! De vreemdelingen yaan natuurlijk naar de Via Veneto, de straat die ie eigenlijke ..hoofdrol" speelde in „La Dolce Vita". Iedereen, die zich :elf respecteert en Rome bezoekt, moet een avond op de Via Veneto heb ben gezeten. Met is misschien niet aardig om het zo ruw te zeggen, maar er is in heel het na-oorlogse Europa geen groter be drog dan de Via Veneto. Van alle luxe plekken is dit de meest valse. Let terlijk dlles is er schijn en alleen de vreemde ling merkt dat niet. In deze zomerhitte rijden ie auto's in rijen van irie naast elkaar lang zaam van boven naar beneden en terug prachtige wagens, voor fin pet. niet betaald en niet verzekerd en in zeer veel gevallen ge stolen. De opvallend chic-geklede (Italiaan se) vrouwen die naast keurige mannen op en veer flaneren, zijn in negen van de tien ge vallen geen dame en de man is geen heer. De échte Italiaanse dames en heren komen dom weg niet op de Via Ve neto. De genoemde chic- geklede Italianen van beider kunne wandelen hier rond op zoek naar het avontuur. Het is allemaal schijn. Die al of niet jonge mannen in hun onberis pelijke zomerpak komen uit de beruchte achter buurten en banlieux van deze wereldstad en waar de vrouwen en meisjes wonen, kan eenieder zich voorstellen die iets van Moravia heeft ge lezen. Maar alleen de vreemdelingen menen, dat hier een talrijke vertegenwoordiging van de Romeinse adel rond hangt. Vanwege hun on vergelijkelijke flair, huil bijzonder knap uiterlijk, hun vertoon van zorge loze vrolijkheid. Maar die vreemdelin gen kunnen het hemel tergende taaltje niet verstaan dat deze „jon gelui" onder elkaar uit slaan. En vooral de Amerikanen met hun ingeboren ingenuiteit kunnen zich niet inden ken, dat de hulpvaar dige en galante Via-Ve- neto-Italianen het al leen maar op hun porte feuille hebben gemunt. Dat is het wonder lijke van deze straat, ivaar tot 's nachts drie uur alles openblijft en de auto's zonder onder breking af en aan rol len. Het is één grote schijnvertoning en het heeft met. Rome het echte Rome. niets te maken. Wie na een avondje Via Veneto de moeite neemt om te paan souperen in Tras- tevere of op de Piazzo Navona of rond de Cam- po dei Fiori zal het on middellijk zien. En zal dan ook begrijpen waar om de Romeinen zelf al leen maar smalend over het publiek van de Via Veneto spreken en er zorgvuldig uit de buurt blijven. Niettemin loont het de moeite er eens een avond te gaan zitten. Men ziet er inderdaad ie laatste modellen dra gen, terwijl allicht een paar meer of minder be kende filmsterren de aandacht trekken. Het is allemaal toneelwerk hier. Verleden week nog liep er een jongedame, die aan een breed rood lint een dodelijk-schu- we) hinde meevoerde. Hoogst efficiënt voor xvie de aandacht wil trekken. En een andere bezienswaardigheid was een dame in een kers rood avondjurkje, die op blote voeten wandelde, maar die voeten tot de enkels ook kersrood had geverfd. Ach, waarom niet? Als het maar op- valt. Maar met Rome heeft dit alles niets te maken. Als u dat nou maar niet vergeet, dan kunt u er best eens een avond lachen )4AhAMc<>r-M»CFlO 136. Onder de voortva rende leiding van baron Bluff werd nu de hele voorraad dripdrups in een vrachtauto geladen. Hij iet Johan achter het stuur plaats nemen. ging naast hem zitten en sprak: „Voorwaarts!" „Jawel me ieer de baron," antwoord de de knecht. ..maar mag k vragen waarheen?" „We moeten naar een streek, waar het lange tijd niet heeft geregend" antwoord de de baron. Begin maar vast met naar het zuiden te rijden." Gehoorzaam startte Johan de wagen en daar begon de lange tocht. Uren reden zij voort over wegen die glommen van de regen. De stemming van de baron begon wat te zakken. Zorgelijk keek hij naar de ruitewisser, die ijverig heen en weer flitste. „Dit is oneerlijke concurrentie, het aanbod van vocht overtreft de vraag," bromde hij ver ontwaardigd, „hoe kan een regenmaker ooit in dit land naar waarde worden geschat? Dit zal een lan ge reis worden tot ver over de grenzen...." Mis moedig staarde hij naar het trieste landschap,waar de regenvlagen gestaag o- verheen trokken. Maar toen zag hij iets, dat hem deed opveren. „Stop Jo han!" riep hij, „ik zie daar de oplossing van een groot probleem! Ik ga een vliegtuig kopen!*1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 3