sport-
omen
Dirigent Antoine Prévöt heeft
zijn hart verpand aan opera
BOMEN MET MAX TAK
SCHOOLTELEVISIE zit ook
clit seizoen nog in
Via Veneto-oord
van schone schijn
Baron Bluff en de dripdrups
lief der
nadorp
Programma's radio en t.v.
OLYMPISCH SPEL
LULU NAAR
ONS LAND
'ken....
Opbrengst en kwaliteit van
oogst sal gunstig uitvallen,
orgen
ia
Eerste optreden
in lichtkabine
KOV-voorzitter
Derksen uitgeluid
RAY ROBINSON
verliest partij
Radi
In Tilburg
V olley-inter land
Nederland-Polen
Televisie
MEER SERIE-PROGRAMMA'S
ettewinkel
„Sterveling in
de eeuwige stad'
door
Jan Dijkgraaf
Rijpstra verricht dc
de voetbalwedstrijd tus
en en Ylissingen, du
eid van de opening vai
ortpark werd gehouder
1 in de wacht. Boven
le wisselbeker mee naai
irdat hij van alle deel
gste aantal punten be
icn zullen mee doen aai
om het landskampioen
D. Vos verdiende me
punten en werd daar
deze groep. Het aanta
i de wedstrijden vooi
is de laatste jaren ster!
or in deze categorie geer
rijden worden gehouden
oonden zaterdag jl. vee
oor het ploegfestijn ii
older. Behalve het pu
juryleden nauwlettenc
rs de voren recht, schooi
b diep trokken.
toonstelling van de
..Het Nederland-
Iveestamboek" He
in fraaie kleder-
Irie koeien zien, die
100.000 kg melk ge-
l hebben.
indaag
Beatles, a.l.
isschieting
Groot kermisbal
uur Schiefing
A. de Schepper 15 uui
uur Helens' jazzfeest.
de bloedrivier
n avond aan het strand
peratie vals geld, 14 j
uur Kermisschieting
20 uur De onbevre
Beatles, a.l.
i avond aan het strand.
reratie vals geld, 14 j.
■e 15 uur Schieting
A. de Schepper 15 uur
n
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 7 SEPTEMBER 1964
Het belangrijkste programmapunt van
maandag is de film „De indringer", die
zich afspeelt rond de rassendiscrimina
tie. Wel wordt er een héél andere zijde
van belicht, namelijk die van de agent,
die de massa moet opruien tegen de
zwarte bevolking.
ENSCHEDE We hoeven er
er niet omheen te draaien. Antoine
Prévöt is fysiek maar een min
mannetje. Hij weet het zelf en
verdraagt het gemoedelijk als een
plaagzieke collega er een grapje
over maakt.
Maar vergissen we ons niet in
Antoine Prévöt. Toen hij voor de
militaire dienst gekeurd moest
worden hield hij in de lengte en
de breedte nog een paar streepjes
over. Alleen het gewicht klopte
niet. Hij werd gewogen en te licht
bevonden. „Kom volgend jaar
maar eens terug", zei de opper-
keuringsmeester. Dat heeft Anto-
nie gedaan. Maar hij bleek toen, on
danks toename in wijsheid en leef
tijd nog lichter. Toen hebben de
militaire wijzen de hoop maar op
gegeven om van Antoine ooit nog
eens een lekkere bolle, Hollandse
soldaat te maken.
Antoine Prévöt is nu 29 en we kunnen
nog niet zeggen, dat het vet hem in de
weg zit. Ondanks de echtelijke staat en
een dubbel vaderschap ziet hij er jong en
onbekommerd uit. Achter de brilleglazen
tintelen vriendelijke, intelligente ogen.
In het kortgeknipte kapsel begint het al
iets te schemeren. Of hebben we ons dit
alleen maar verbeeld? Waar we achter
het goede bier zaten was de lichtinval
niet zo best. En er stond juist een fikse
donderbui boven Enschede.
Antoine Prévöt is 'n attent zwijger in
het gesprek. Hij kan geduldig naar een
ander luisteren. Hij doet de hele dag niets
anders. Hij luistert naar tierelierende zan
gers en zangeressen, registreert foutjes
en mankementjes en corrigeert ze. Maar
deze Antoine is ook 'n boeiend en gevat
causeur, die buiten de muziek nog een
uitgebreid repertoire van discussiemoge-
lijkneden ziet. Als we iels doms zeggen,
maakt hij een senrikgebaartje met zijn
levendige bewegende handen. Hij kijkt
een ogenblik alsof we ons in een hoge C
vergaloppeerd hebben. „Hallo, meneer
de dirigent", hebben we toen gedacht.
De namen Antoine en Prévöt wijzen op
buitenlandse komaf. Dit blijkt maar be
trekkelijk waar te zijn, want de vader is
al in Maastricht geboren. Wat de voor
vaderen betreft klopt het helemaal. Ze
waren Fransen. Wat de moeder betreft
klopt het ook. Ze stamt uit het Duitse
Eschweiler. Vader en moeder waren bei
den „in de muziek" en maakten hun zoon
vroeg tot een ingewijde.
Op zijn vijfde jaar kreeg hij de eerste
pianolessen van zijn moeder. Antoine kon
eerder noten lezen dan letters en dat heeft
toen hij met zeven jaar naar het muziek-
lyceum gestuurd werd, aanvankelijk nog
al moeilijkheden gegeven, omdat de jeug
dige leerling de kunsten van schrijven en
lezen te weinig meester was om van de
lessen (solfège en muziektheorie) vol
ledig te kunnen profiteren. Ook deze
kleine hindernissen hebben de muzikale
ontwikkeling van Antoine Prévöt niet ge.
remd. Op zijn twaalfde jaar behaalde hij
het diploma l.o. piona.
In de komende jaren nam Antoine weer
twee pijlen tegelijk op zijn boog: de
U.L.O. en het Maastrichtse Conservato
rium. De U.L.O. is van oudsher een on
derwijsinstituut dat zijn leerlingen over
dadig bedekt met huiswerk.
De Maastrichtse was navenant Antoine
liet zijn muzikale aspiraties niet klem rij
den door de veeleisende U.L.O. Hij slaag
de voor de U.L.O. (met wiskunde was de
vaderlijke eis) en besloot op tijd zijn
studies aan het concervatorium met het
behalen van de diploma's A en B piano
en orgel. Negentien jaar was hij toen hij
de M.O. diploma's piano en orgel ver
wierf. Hij was „toen, de eerste Nederlan
der die zo jong deze M.O.-diploma's had
veroverd.
Intussen had Antoine zijn eerste muzi
kale praktijk al achter de rug. Omdat hij
zo goed a vue muziek kon lezen werd hij
als 16-jarige aangewezen om de repetities
te leiden van de Zuid-Nederlandse Opera.
Anneke van de Graaf, thans soliste bij
„Forum"was ook bij dit gezelschap aan
gesloten. Ze zong er o.a. de Margaretha
in „Faust".
„Ik ben er flink door de molen ge
haald", zegt Antoine Prévöt nu, „maar het
neeft me goed gedaan,"
Voor Antoine was al een carrière uit
gedacht, Concertpianist wou hij worden.
Hoe meer hij met andere fenomenen der
muziek kennis maakte, des te minder
voelde Antoine voor die plannen. Hij had
de opera leren kennen en had in kleine
ensembles de vreugden van samen musi
ceren ervaren.
Tegelijkertijd groeide bij de in alle
toonaarden gediplomeerde Antoine Pré
vöt de behoefte om zich onder leiding te
stellen van een groot vakman, een krach
tige persoonlijkheid, een man die zelf
alles zou geven en van de mensen om zich
heen zou eisen, dat ze even hard zouden
medewerken.
Zo'n man vond Prévöt in Paul Pella.
.Forum" had een repetitor en dirigent
gevraagd. Prévöt had gesolliciteerd en
was opgeroepen. Hij had zijn collectie
diploma's opgepoetst en bij zich gestoken
en was naar Enschede gereisd. Pella keur-
e de diploma's geen blik waardig, zei dat
hij een pianist nodig had, die vlot a vue
kon lezen en ambities had om opgeleid
te worden tot dirigent. Prévöt zei „ja"
en Pella eveneens.
Van Pella zegt Prévöt: „Hij is een on
geëvenaard persoonlijkheid, een figuur
die altijd interessant voor je blijft, van
wie jc elke nieuwe dag iets opsteekt.
In „Forum" vond ik een ensemble
waarvan de leden bij elkaar bleven uit
ANTOINE PRéVöT
bestudeerd een partituur
een enorme liefde voor het vak. Twee
leiders. Pella, die alles van de opera wist
en Burgers, de ideale directeur, gaven
je de overtuiging dat er uit „Forum" iets
zou groeien dat levensvatbaar was, iets
dat zijn waarde in het Nederlandse kunst
leven zou bewijzen.
De eerste jaren bij Forum" waren niet
eenvoudig. We sjouwden met requisieten
en decorstukken; bij gebrek aan technisch
personeel bedienden we de apparatuur
in de lichtcabine. Als Jan Duiveman
(thans t.v. regisseur) 's avonds ergens
moest optreden als Sarastro was hij daar
's morgens al in de schouwburg om het
belichtingsschema op te stellen.
Mijn eerste optreden bij „Forum"
speelde zich af in een lichtcabine. Door
alles aan te pakken heb ik het metier ge
leerd. Mijn primeur als dirigent beleefde
ik 21 okt. 1961 in de Deventer Schouw
burg. Ik dirigeerde de operette „Eine
Nacht in Venedig".
Na zo'n uitvoering voel je je leeg. Je
hoort nauwelijks applaus, of er vijf of
zeven „doeken" zijn laat je koud. Maar
diep in je hart weet je wel of de uitvoe
ring goed of slecht geweest is. Je voelt
of je het publiek geboeid hebt. Was het
mis, dan voel je je ellendig, compleet
ziek. Een succes blijft je bij. Je herin
nert je: daar of daar heb ik eens een
mooie „Figaro" gemaakt.
En altijd is er de verantwoordelijkheid.
Je beseft dat je het publiek in de zaal
niet met een appel en een ei naar huis
mag sturen.
„Dat publiek heeft over het algemeen
voorkeur voor het ijzeren repertoire. Toch
zullen we de moderne opera ook een kans
moeten geven. Ik zie bij onze uitvoeringen
steeds meer jeugdig publiek. Dat stelt
zijn eigen eisen".
Als het woord ..Jazz" valt (een beetje
kritisch) zegt Prévöt: „Maar er is prach
tige jazz". Hij heeft vooral bewondering
voor het improvisatievermogen van ver
schillende jazz-kunstenaars. Bescheiden
zegt hij: ..Als onze partituur dichtwaait
zijn we nergens meer".
Prévóts lievelingscomponist? Het ant
woord komt zonder bedenken: Mozart
Of hij op zijn leeftijd niet eens wat anders
wil dan opera? „Het bevalt me bij „Fo
rum" zo goed, dat ik er niet over peins".
de VPRO is vanavond het Am-
iterdams Kamerorkest (concertmeester
Herman Krebbers) te beluisteren (9.30
uur).
De AVRO biedt vanavond om 9 uur
het hoorspel Fata morgana naar een ver
haal van Tsjechow.
DEN HAAG De heer Joh. H. M.
Derksen heeft zaterdag in de Kurzaal
n Scheveningen afscheid genomen als
■oorzitter van het Katholieke Onder
ijzers Bond (K.O.V.). Bij die gelegen-
ïeid schetsten velen de heer Derksen,
ie wegens ziekte zijn fuctie heeft neer-
elegd, als een man die zijn oog ge-
.cht had op een doelmatige structuur
de organisatie voor onderwijs en
nderwijzend. en die daarbij uitging
an de vrijheid van onderwijs, dat recht
loet aan het kind en de ouders.
De heer J. A A. Poncin, vice-voor-
utter van het K.O.V., releveerde in zijn
luldigingstoespraak het slccesvol strij
den van de heer Derksen voor één
katholieke onderwijzers-organisatie in
Nederland
PAISLEY De 44-jarige welhaast on-
verslijtbare ex-wereldkampioen Sugar
Ray Robinson heeft in Paisley (Schotl.)
een gevecht over tien ronden op punten
verloren van de Britse kampioen mid
dengewicht Mick Leahy. De Amerikaanse
veteraan had in het begin het initiatief,
maar raakte op driekwart van de partij
in moeilijkheden.
Hij redde zich echter schitterend en
kwam in de laatste ronde sterk terug.
io
Maandag 7 september
HILVERSUM I 402 m.
NCRV. 12.00 Stereofonische uitzending.
Licht instrumentaal ensemble en zang
solisten 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Instrumentaal ensemble: amuse
mentsmuziek. 12.53 Grammofoonmuziek
eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws-
13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45
Amusementsmuziek (gr.) 14.05 Klank
beeld over Noorwegen. 14.30 Klassieke
orkestwerken (gr.» 15.20 Omroepkamer-
koor: klassieke liederen. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.30 Zang en piano. Oude
liederen. 16.50 Klassieke grammofoon
muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.13
Lichte grammofoonmuziek 17.50 Rege
ringsuitzending: Suriname Journaal
door mr dr. H. J. Roethof. 18.00 Konink
lijke Militaire Kapel. 18.20 uitzending
van de Christelijk Historisch Unie: In
afwachting van het nieuwe parlemen
taire jaar. Een beschouwing door mr. H.
K. J. Beernink. voorzitter van Christe
lijk Historische Unie-fraktie in de Twee
de Kamer. 18.30 Geestelijke liederen en
gewijde muziek. 19.00 Nieuws en weer-
praatje. 19.10 licht instrumentaal kwar
tet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Meteoren: ge
varieerd programma 20.25 Tol ziens in
Jeruzalem, Bijbelse quiz 21.00 Viool en
piano: klassieke muziek 'gr.) 21.20 Am
sterdams kamerorkest en solist: klas
sieke en moderne muziek. 22.05 Wereld
panorama. 22.15 Lichte grammofoon
muziek. 22.3 Nieuws en SOS-berichten.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe
spreking. 23.05 Lichte orkestmuziek (gr.)
23.40 Het Evangelie in Esperanto. 23.53
—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m.
AVRO. 12.20 Draaiorgelmuziek. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12 33 Voor ons platteland. 12.40 Lichte
orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede
delingen, eventueel actueel of grammo
foonmuziek. 13.25 Beursbesrichten. 13.30
Platée, opera (gram.) In de pauze
voordracht. 15.35 Gitaarspel (gr.) 16.00
Nieuws. 16.02 Logboek 1946. 16.50 Lichte
grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15
Eventueel actueel. 18.20 Metropole-or-
kest: amusementsmuziek. 18.50 Open
baar Kunstbezit. 19.00 Kamermuziek.
19.35 Stereofonische uitzending: Bas en
klavecimbel: oude liederen. 20.00 Nieuws
20.05 Muziek-revue. 21.00 Fata Morgana,
hoorspel. 22.20 Zigeunerorkest (gr.) 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Piano
recital: klassieke muziek. In de pauze:
voordracht. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL VLAAMS
324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo
foonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek.
12.15 Lichte muziek. 12.25 Weerbericht
en mededelingen voor de scheepvaart.
12.30 Lichte muziek. 12.50 Beursberich
ten en programma-overzicht. 12.00
Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Die Meistersin-
ger von Nürnberg, opera. (Om 15.00
Nieuws). 15.45 klassieke muziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor
Op 11 september zal in Tilburg in de
Studentensporthal de volleybal-
interland Nederland Polen gespeeld
worden. Het is de laatste voorbereiding
van ht Nederlandse team voor men af
reist naar de Olympische Spelen
Tokio.
(Advertentie)
De eerste indrukken over de opbreng
sten en de kwaliteiten van de verschillen
de produkten, voorzover geoogst, zfón
over het algemeen gunstig te noemen.
Aldus het produktschap voor granen, za
den en peulvruchten. Volgens gegevens
van het Centraal Bureau voor de Statis
tiek waren de hectare-opbrengsten van
koolzaad en karwijzaad respectievelijk
5 en 17 pet hoger dan de gemiddelde op
brengst in het oogstjaar 1963.
Van de tot nu toe afgedorste graan
soorten zijn de hectare-opbrengsten over
het algemeen belangrijk hoger dan in
het oogstjaar 1963. Voor rogge en gerst
volgens CBS-gegevens, resp. 15 en 10 pet.
Aangenomen kan worden, dat ook de
hectare-opbrengsten van tarwe en haver,
die nu nog niet bekend zijn. tot de goede
kunnen worden gerekend.
De Peulvruchten Studie Combinatie
heeft inmiddels een voorlopige opbrengst
raming van de diverse soorten peul
vruchten gepubliceerd.
Hieruit blijkt, dat de opbrengsten van
groene erwten, schokkers en kapucijners/
grauwe erwten gemiddeld circa 10% ho
ger worden geschat dan die van vorig
jaar.
De kwaliteit van de tot nu toe afge
dorste graansoorten is goed, hoewel de
korrel over het algemeen niet groot is.
De in het zuid-westen van het land ge
oogste brouwgerstrassen zullen kwali
tatief volledig voor mout- en brouwdoel-
einden kunnen worden bestemd.
De kwaliteit van de geoogste peul
vruchten is over het algemeen goed, doch
loopt nogal uiteen.
In het Oldambt in Groningen wordt
voor zomertarwe een aanzienlijke oogst-
derving verwacht als gevolg van het op
treden van de stengelgalmug. Ook de
wintertarwe is plaatselijk aangetast,
doch de schade in dit gewas is veel ge
ringer. Hoewel verschillende individuele
landbouwers tengevolge van deze aan
tasting ernstige financiële schade zullen
ondervinden, zal de invloed op de in to
taal van oogst 1964 te verwachten hoe
veelheid inlandse tarwe slechts gering
zijn.
De ouderen kennen Tak beter, de jon
geren weten alleen dat hij „de stem uit
New York" is.
De figuur Max Tak is echter schilder
achtig genoeg om er meer van te weten.
Hij is niet alleen de schrijver van be
kende songs, maar ook journalist en cul
tureel medewerker van de Nederlandse
ambassade te New York.
Hij komt morgen voor de AVRO-tele-
visie om 8.40 uur. Op de foto ziet men
hem met Alex de Haas en Toon Hermans.
DE EINDHOVENSE eredivisieclub PSV
zal woensdag 9 september in Casa
blanca een wedstrijd spelen tegen het
nationale elftal van Marokko. Het is
de laatste trainingsontmoeting voor het
Marokkaanse elftal, dat uitkomt in
het Olympisch toernooi van Tokio.
de zieken. 17.00 Nieuws en weerbericht.
17.15 Lichte muziek. 17.45 Operafrag
menten. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.29 Paardesportberichten.
18.30 Lichte muziek. 18.43 Sportkroniek.
18.52 Gevarieerde muziek. 19.00 Nieuws,
weerbericht, radiokroniek en correspon
dentie uit Nederland 19.40 Lichte mu
ziek. 20.00 Klassieke- en moderne mu
ziek. 21.15 Amusementsmuziek. 22.00
Nieuws 22.15 In en om de opera 22.35
Operamuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Amu-
semtensmuziek. 24.000.45 Voor de zee
lui.
Maandag 7 september
BRUSSEL FRANS
12.00 Nieuws. 15.45 Lichte muziek. 16.08
Klassieke- en moderne muziek. 17.00
Nieuws. 17.45 Lichte muziek. 18.02 Voor
desoldaten. 19.00 Nieuwe grammofoon
muziek. 19.30 Nieuws. 22.00 Wereld
nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nieuws.
Dinsdag 8 september
HILVERSUM I 402 m.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture.... radio voor vroege
mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws.
8.15 Inleiding Hoogmis. 8.20 Hoogmis.
9.20 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, le
zing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek
11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 11.50 Volaan.... vooruit,
praatje.
HILVERSUM II 298 m.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 8.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO.: 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groen
teman. 9.15 Klassieke grammofoonmu
ziek. 9.45 Morgenwijding. 10.00 Arbeids
vitaminen. (gr.) 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
Maandag 7 september
NTS: 19.30 Comedy Caper: The stunt
man (De stuntman), t.v.-film. 19.45
Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en
weeroverzicht, 20.30 Dit is Noorwegen,
korte film. 20.45 The intruder (De indrin.
ger), speelfilm. (Beide keuringen 14 jr.)
22.05 Reis door het Amazonegebied, do
cumentaire. 22.45-22.50 Journaal.
BELGIë FRANS
19.00 Nieuws. 19.03 Voor de kinderen
19.30 Sportprogramma. 20.00 Journaal.
20.25 1914-1918. journaal van de eerste
wereldoorlog. 20.40 Design for living,
film. 22.10 Journaal.
BELGIë VLAAMS
19.30 Voor de teenagers. 19.55 De weer
man. 20.00 Nieuws. 20.30 Festival van
Vlaanderen: De vlammende engel, opera
(In de pauze: Zoeklicht op de culturele
actualiteit). Na afloop plm. 23.00 Nieuws.
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Dezer dagen is het
programma verschenen voor het tweede
experimentele schooltelevisie-jaar. De
stichting Nederlandse Onderwijs-Televi-
sie stelt in haar voorwoord nog eens
duidelijk dat de schooltelevisie nog steeds
een proefperiode verkeert, die om
tal van redenen aan de werkelijke start
moet voorafgaan.
Deze periode dient de stichting in staat
te stellen antwoord te verkrijgen op vra
gen als: „In welke schooltypen kunnen
de programma's het best worden inge
zet?" of „Hoe reageren de leerlingen en
welke vormen garanderen een zo goed
mogelijke voordracht van de stof?" Niet
minder interessant zijn de vragen of het
al dan niet nuttig is het effect van de
-chooltelevisie-programma's te meten en
wat zijn dan de beste onderzoekmetho
den, evenals de vraag: „Verdienen serie
programma's de voorkeur boven geheel
op zichzelf staande programma's?"
In het komende schooljaar zijn meer
serieprogramma's opgenomen dan in 1963.
terwijl de tijden van uitzending slechts
een geringe wijziging hebben ondergaan,
omdat er weinig bezwaren zijn geuit te
gen de gekozen dagen en tijden. Voor
het basisonderwijs (5e en 6e klas) is er
de tv-serie „Spelen met woord en ge
baar", samengesteld door Jan D. t' Lam
(Advertentie)
met adviezen van Wanda Reumer. Men
ziet hierin o.a. een groep kinderen als
het ware uit het niets een spel opbou
wen via een spontaan samenspel.
In het tweede deel valt de aandacht
op de interesse van het kind. welke ver
der gaat dan weetgierigheid. Ze vormt
een element in het creatieve spel, dat
zinvol in het leerproces kan worden op
genomen. In de derde les zal de kijken
de klas een indruk krijgen van de mo
gelijkheden, die door mime en gebaar
voor het bezig zijn van de klas ontstaat.
Wim Zwerus maakte voorts een afleve
ring over het omgaan met dieren, ter
wijl hij onder de titel „Brand in de
krant" meer reliëf wil geven aan het
facet van de nieuwsvoorziening via de
krant.
Voor het lager beroepsonderwijs is er
de serie samengesteld door Piet van
Amstel onder de titel „Afgesproken
werk". Hierin zullen de vakbond en
met name ook de c.a,o. in de belangstel
ling staan. Prof. dr. R. C. Kwant lever
de samen met het echtpaar W. Spekking-
Matti de stof voor „De mens is geen ma-
Zondagavond 13 september a.s. zul
len de Nederlandse tieners en twens in
het Circusgebouw te Scheveningen kun
nen kennismaken met het Engelse zan
geresje LULU (bekend door haar re
cente tophit .Shout"), die dan voor het
eerst in Nederland zal optreden.
Lulu komt als speciale gaste op de fi-
j nale van de door maandblad Muziek
Expres en de grammofoonplatenmaat
schappij N.V. Phonogram in het afgelo
pen jaar door het gehele land georgani
seerde talentenjachten.
Voor de pauze komen de landelijke fi
nalisten in de ring. Nadat zij 's middags
tijdens een voorselectie hebben bewezen
tot de allerbeste Nederlandse amateurs
te behoren, worden zij 's avonds beoor
deeld door een jury, waarin zitting ge
nomen hebben: Herman Stok, Tony Vos,
Ruud van Dulkenraad. Bert Schouten en
Jan Corduwener jr.
Na de pauze wordt een grote show van
beroepsartiesten gepresenteerd door de
Bredanaars Tony Dime en Raymond
Dobbe, waaraan behalve LULU mede
werken: Anneke Grönloh, The Jumping
Jewels, Trea Dobbs, The Telstars,
Johnny Lion en Rene and his Alligators.
chine". Voor de u.l.o. en het v.h.m.o. is
er de serie „Evenwicht in de natuur",
waarin de leerlingen nader in contact
komen met het subtiele evenwicht dat in
de natuur bestaat. Voorts zijn er twee
bijdragen over de moeilijkheden bij het
vertalen van de bijbel op dusdanige wijze,
dat de woorden tekst en uitleg geven.
Samen met pater H. Zwetsloot s.j. maak
te het echtpaar W. Spekking-Matti nogf
een tv-les over de religieuze kunst in
de kerk.
Tenslotte is er voor de hoogste klas
sen van het middelbaar en hoger be
roepsonderwijs een interessante serie van
prof. dr. R. C. Kwant en het Utrechtse
echtpaar Spekking over de ontwikke
lingsgebieden. Prof. Kwant, hoogleraar
in de sociale filosofie aan de rijksuniver
siteit te Utrecht, treedt als „gastdocent"
in beide programma's op. Verder zijn er
nog twee afleveringen speciaal voor het
openbaar onderwijs bestemd, over „gees
telijke groeperingen".
(Van onze
correspondent)
ROME Een van de
weinige dingen waaraan
Italiaanse vrienden op
zomer-bezoek in Neder
land zich ergeren, is het
feit, dat men nergens
meer te eten krijgt na
b.v. half tien of tien
uur 's avonds. Een uur
waarop Romeinen 's zo
mers plegen te soupe
ren. Hier in Rome kun
je tot diep in de nacht
nog terecht en de vele
duizenden toeristendie
's avonds naar de onen-
lucht-opera in de Ter
men van Caracalla gaan.
kunnen zonder zorgen
na afloop rond één
uur nog een eethuisje
vinden. Het eigenlijke
leven begint in zekere
zin pas s avonds, als het
eindelijk wat koel
wordt. Dan zitten ze
overal op straat te eten
of alleen maar wijn te
drinken en op de oude
beroemde pleinen spe-
en de kinderen tot diep
\n de nacht op straat.
En dat is goed; dat is
de zomer!
De vreemdelingen
yaan natuurlijk naar de
Via Veneto, de straat die
ie eigenlijke ..hoofdrol"
speelde in „La Dolce
Vita". Iedereen, die zich
:elf respecteert en Rome
bezoekt, moet een avond
op de Via Veneto heb
ben gezeten.
Met is misschien niet
aardig om het zo ruw
te zeggen, maar er is
in heel het na-oorlogse
Europa geen groter be
drog dan de Via Veneto.
Van alle luxe plekken is
dit de meest valse. Let
terlijk dlles is er schijn
en alleen de vreemde
ling merkt dat niet. In
deze zomerhitte rijden
ie auto's in rijen van
irie naast elkaar lang
zaam van boven naar
beneden en terug
prachtige wagens, voor
fin pet. niet betaald en
niet verzekerd en in
zeer veel gevallen ge
stolen. De opvallend
chic-geklede (Italiaan
se) vrouwen die naast
keurige mannen op en
veer flaneren, zijn in
negen van de tien ge
vallen geen dame en de
man is geen heer. De
échte Italiaanse dames
en heren komen dom
weg niet op de Via Ve
neto. De genoemde chic-
geklede Italianen van
beider kunne wandelen
hier rond op zoek naar
het avontuur.
Het is allemaal schijn.
Die al of niet jonge
mannen in hun onberis
pelijke zomerpak komen
uit de beruchte achter
buurten en banlieux van
deze wereldstad en waar
de vrouwen en meisjes
wonen, kan eenieder
zich voorstellen die iets
van Moravia heeft ge
lezen. Maar alleen de
vreemdelingen menen,
dat hier een talrijke
vertegenwoordiging van
de Romeinse adel rond
hangt. Vanwege hun on
vergelijkelijke flair, huil
bijzonder knap uiterlijk,
hun vertoon van zorge
loze vrolijkheid.
Maar die vreemdelin
gen kunnen het hemel
tergende taaltje niet
verstaan dat deze „jon
gelui" onder elkaar uit
slaan. En vooral de
Amerikanen met hun
ingeboren ingenuiteit
kunnen zich niet inden
ken, dat de hulpvaar
dige en galante Via-Ve-
neto-Italianen het al
leen maar op hun porte
feuille hebben gemunt.
Dat is het wonder
lijke van deze straat,
ivaar tot 's nachts drie
uur alles openblijft en
de auto's zonder onder
breking af en aan rol
len. Het is één grote
schijnvertoning en het
heeft met. Rome het
echte Rome. niets te
maken. Wie na een
avondje Via Veneto de
moeite neemt om te
paan souperen in Tras-
tevere of op de Piazzo
Navona of rond de Cam-
po dei Fiori zal het on
middellijk zien. En zal
dan ook begrijpen waar
om de Romeinen zelf al
leen maar smalend over
het publiek van de Via
Veneto spreken en er
zorgvuldig uit de buurt
blijven.
Niettemin loont het de
moeite er eens een
avond te gaan zitten.
Men ziet er inderdaad
ie laatste modellen dra
gen, terwijl allicht een
paar meer of minder be
kende filmsterren de
aandacht trekken. Het is
allemaal toneelwerk
hier. Verleden week nog
liep er een jongedame,
die aan een breed rood
lint een dodelijk-schu-
we) hinde meevoerde.
Hoogst efficiënt voor
xvie de aandacht wil
trekken. En een andere
bezienswaardigheid was
een dame in een kers
rood avondjurkje, die op
blote voeten wandelde,
maar die voeten tot de
enkels ook kersrood had
geverfd. Ach, waarom
niet? Als het maar op-
valt.
Maar met Rome heeft
dit alles niets te maken.
Als u dat nou maar niet
vergeet, dan kunt u er
best eens een avond
lachen
)4AhAMc<>r-M»CFlO
136. Onder de voortva
rende leiding van baron
Bluff werd nu de hele
voorraad dripdrups in een
vrachtauto geladen. Hij
iet Johan achter het
stuur plaats nemen. ging
naast hem zitten en sprak:
„Voorwaarts!" „Jawel me
ieer de baron," antwoord
de de knecht. ..maar mag
k vragen waarheen?" „We
moeten naar een streek,
waar het lange tijd niet
heeft geregend" antwoord
de de baron. Begin maar
vast met naar het zuiden
te rijden." Gehoorzaam
startte Johan de wagen en
daar begon de lange tocht.
Uren reden zij voort over
wegen die glommen van
de regen. De stemming
van de baron begon wat
te zakken. Zorgelijk keek
hij naar de ruitewisser,
die ijverig heen en weer
flitste. „Dit is oneerlijke
concurrentie, het aanbod
van vocht overtreft de
vraag," bromde hij ver
ontwaardigd, „hoe kan een
regenmaker ooit in dit
land naar waarde worden
geschat? Dit zal een lan
ge reis worden tot ver
over de grenzen...." Mis
moedig staarde hij naar
het trieste landschap,waar
de regenvlagen gestaag o-
verheen trokken. Maar
toen zag hij iets, dat hem
deed opveren. „Stop Jo
han!" riep hij, „ik zie
daar de oplossing van een
groot probleem! Ik ga een
vliegtuig kopen!*1