IDOOL HALLID A Y HOUVAST
VOOR MILJOENEN TIENERS
Baron Bluff en de dripdrups
feugd
protesteert tegen
een standaard-wereld
Programma's radio en I.v.
T.V.-net II krijgt dezelfde
zorg als het eerste net
Cocktail
Bakermat
Protesthouding
Extra radio
waarschuwing
FLES
AEG stoom
Opa's krant
Radic
Televisie
Master of television
pater A. Truyman
tijdelijk bij K.R.O.
Den Haag krijgt het
Cabaret Pepijn
Luister naar
Bij slecht weer:
.2 3,4-5.6,7,8,9.
Geen invochten
strijkijzer
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1964
(Advertentie)
(Van onze Franse correspondent L. J. Kleijn)
PARIJS Wat moeten wtf, ouderen, beginnen met een figuur als Johnny
Halliday? Moeten wy als struisvogels de koppen in het zand steken en maar
denken aan dat bordje in de wachtkamer van een Amsterdamse tandarts: ook
dit gaat voorby? Het verschijnsel maar op zijn beloop laten? De wenkbrauwen
diep fronsen, als onze kinderen op hun elektrofoon Johnny Halliday door het
huis laten schateren.
De Franse priester Yves Marie Cioitre schreef er onlangs een boekje over,
waaraan wij het volgende ontlenen. Wat u en ik van Johnny Halliday denken
is van geen enkel belang, zo meent hij. Onze mening legt geen gewicht in de
schaal. Johnny Halliday wordt pas een sociologisch verschijnsel, waard om door
deskundigen te worden bestudeerd, zodra hy de aangebedene wordt van tijd
schriften, die in hem de Messias zien van deze tijd. Of wy het willen of niet,
of wij het lelijk vinden of mooi de grote pers heeft aan Johnny Halliday vele,
vele kolommen gewijd en gemeend dat verschijnsel niet langer te mogen negeren.
Wij zien in een geïllustreerd blad
Johnny in alle standen. Hij ligt op het
gras met een groensprietje in de mond,
terwijl de zon in zijn zwartleren jas weer
spiegelt wij zien hem overeind staan
als atleet (1.83 meter lang), het type van
een jongen, van wie men zegt: ik zou
hem niet graag in een donker bos tegen
komen wij zien hem op zijn eigendom
van Montfort-l'Amaury in de Seine-et-
Oise, dat doet denken aan een Mexicaan
se boerderij, hij zit er bij een spierwitte
telefoon stapels brieven te lezen en con
tracten te tekenen, die hem op twintig
jarige leeftijd miljonair hebben gemaakt
wij zien hem voor een open haardvuur,
de gitaar in de handen, wachtend als een
jonge god op poëtische inspiratie wij
zien hem in zijn sidderende luxe automo
biel of onder de stevige handen van een
masseur, terwijl een copain in het ver
trek de koffers pakt, koffers met kle
ren voorzien van rose, blauwe en witte
kant en koffers met tientallen paren
fantasie-schoenen en dan zien wij
tenslotte Johnny op het toneel, omlijst
door vele kleuren van schijnwerpers, de
micro in de linker hand, badend in het
zweet, opgaand, maar dan ook volledig
opgaand in zijn werk en straks, achter
de schermen, als alles voorbij is, uitge
put op een divan of op een stoel. Vóór
hij uitgezongen is steekt hij voor het
voetlicht de handen uit naar zijn publiek,
duizenden handen strekken zich naar hem
uit, jonge meisjes vliegen op hem af om
zijn kleren te verscheuren en een stuk
of een lap mee te nemen als soevenir.
jonge meisjes zouden bereid zijn te ster
ven voor een portret van Johnny Hal
liday met zijn handtekening erop of zou
den men vergeven ons de evangeli
sche vergelijking hemel en aarde wil
len bewegen om een zoom van zijn
kleed te mogen aanraken.
Hoe voert deze barman op het toneel
van de musiehalls zijn klanten dronken?
Wat voor mengsels doet hy in zijn dui
velse shaker? Zelf heeft Johnny op die
vraag het antwoord gegeven: 60 procent
sentimentaliteit en 40 procent seks. Loopt
hij dan achter alle vrouwenrokken aan?
Dat schijnt van niet, ook al zou hij ge
makkelijk duizend meisjes aan iedere
vinger van zijn handen kunnen krygen.
Wie hem van wat dichterbij dan op de
planken kent krijgt sterk de indruk, dat
Johnny een jongen is, op zoek naar het
verloren paradijs. Hij kan urenlang aan
tafel zitten met een vilten hondje voor
zich, een hondje met zwarte kraaloog-
kijkt er lang naar, alsof hij via dat on-
\es en een rood lintje om de hals. Hij
schuldige wezentje verloren jaren zou
willen inhalen. Wij zien Johnny in een
groot warenhuis, waar hij voor Long
Chris, een jeugdvriend, verloren in de
naamloze miljoenenschaar van aanbid
ders, loden soldaatjes koopt. Of misschien
wel voor zichzelf koopt, wie zal het
zeggen?
Waar komt Johnny Halliday vandaan?
Van Golf Drouet.
Wat is Golf Drouet?
Golf Drouet is de bakermat van de
nieuwe „religie" Rock and Roll. In 1953
was daar de eerste golf-miniatuur van
Parijs ontstaan. In 1956 kwam de eigenaar
op het idee er een discotheek te maken,
die beantwoordde aan de smaak van de
jeugd. Men ging dansen op' de eerste
grammofoonplaten van Bill Haley. Rock
and Roll veroverde geheel Frankrijk. In
Golf Drouet verzamelde zich een groep
jongeren, ouder dan 16 jaar, maar jon
ger dan 21, onder elkaar uitzoekend, wie
de beste vertolkers waren van rock and
roll. Tot een der besten behoorde Jean
Philippe Smet alias Johnny Halliday
en nog heden ten dage is hij de hoge
priester van de rock and roll, waar hij
een eigen stijl aan heeft gegeven. Een
stijl van copains onder elkaar.
Copains hoeveel zijn er wel van
alleen in Frankrijk? Men schat hun aan
tal op 4.800.000, jongens en meisjes van
13 tot 19 jaar, die tienmaal meer zak
geld hebben dan voor de oorlog en twin
tigmaal zoveel als in 1900. Zij vormen
een hechte gemeenschap, aaneengesmeed
door de liefde voor jazz en westerns. Zij
vormen een uitgebreide markt voor kle
ding, grammofoonplaten, bromfietsen en
eigen maandbladen. Met de gewone
blousons noirs (nozems) hebben deze
teenagers niets gemeen. Jongens zowel als
meisjes zien er goed verzorgd uit, zij
drinken geen alcohol, werken allen, zijn
op gymnasium of hebben een vak. Een
deel van hun loon geven zij aan hun
ouders, die uiteenlopen van taxi-chauf
feur tot ingenieur. Zij luisteren graag
Vrijdag 4 september
Hilversum I 402 m: 12.00 Oud worden
jong blijven, muzikale herinneringen,
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw 12.33 Lichte orkestmuziek en zang
soliste. 12.53 Grammofoonmuziek eventu
eel actualiteiten 13.00 Nieuws, 13.15 Ac
cordeonorkest, 13.35 Amusementsmuziek,
(gr.), 13.50 Marsmuziek (gr.), 14.05
Schoolradio, 14.25 Lichte grammofoonmu
ziek, 15.15 Voor de vrouw, 15,45 Klassie
ke kamermuziek met toelichting, 16.15
Duizendschoon: Varens in huis, lezing,
16.30 Stereofonische uitzending: sopraan,
tenor en piano, 16.50 Grammofoonmuziek,
17.00 Voordracht van gedichten 17.20 Vo
caal ensemble, 17.40 Licht instrumentaal
kwintet, 18.00 Nationaal jeugdkorps v.d.
Nederlandse Federatie van Christelijke
Muziekbonden: Moderne muziek, 18.20
Voor de jeugd, 18.50 Regeringsuitzending:
Bescherming Bevolking, 19.00 Nieuws en
weerpraatje, 19.10 Van horen zeggen en
zingen, 19.15 Licht instrumentaal trio,
19.30 Radiokrant, 19.50 Klassieke kamer
muziek, 20.05 Dit kleine meer, waarin zes
eeuwen, klankbeeld over Edam 20.50
Geestelijke liederen, 21.20 Commentaar of
discussie, 21.30 Lichte orkestmuziek, 22.00
Klassieke grammofoonmuziek, 22.30 Nws
en SOS-berichten, 22.40 Wijd als de we
reld: internationale oriëntatie in kerk.
zending en oecumene 23.00 Fluit en pia
no: moderne muziek, 23.20 Fragmenten
uit musicals en operettes (gr.) 23.55—24.00
Nieuws.
Hilversum II 298 m. VARA 12.15 Euro
pees honkbalkampioenschap in Milaan,,
12.20 Regeringsuitzending: uitzending v.d.
landbouw, 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw, 12.33 Stereofonische uitzen
ding: instrumentaal septet: amusements
muziek, AVRO: 13.00 Nieuws, 13.15 Me
dedelingen eventueel actueel of grammo
foonmuziek, 13.25 Beursberichten, 13.30
Licht orkest met zangsoliste, 14 00 Gitaar
spel, 14.20 De man met de hoge hoed,
klankbeeld over Oscar Hammerstein her
haling van 21 april 1964. 14.40 Gastenmid-
dag. gevarieerd programma. VPRO: 16.00
Nieuws. Aansluitend: Sterk door werk.
programma voor oudere luisteraars, 16.15
Semi-klassieke muziek (gram.) 16.40 Voor
de jeugd 17.00 Muziekkalender 17.30
Klassieke grammofoonmuziek, 18.00 Nws.
18.15 Amusementsmziek, 18.30 Sportspie-
gel, 18.40 Jazzleven in België, muzikale
lezing, 19 00 Kiosk: bespreking van arti
kelen uit zojuist verschenen weekbladen,
19.10 De -humor, lezing, 19.30 Klassieke
grammofoonmuziek, 19.55 Eerste kolom,
dagelijkse dingen vrij zinnig bekeken,
20 00 Nieuws, 20.05 Kernphvsici bijeen in
Genève. reportage, 20.20 Fluit en piano:
moderne muziek, 20.50 Boekbespreking.
VARA: 21.00 Metropole orkest, 21.30 Ol.
Spelen VIII, klankbeeld. 22 00 Stereofo
nische uitzending: lichte grammofoon
muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Elektronisch
orgel: lichte muziek. 23.00 Balans: hoofd
en bijzaken uit de actualiteit, 23.15 Lichte
grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55—24.00 Nieuws
Brussel Vlaams 324 m. 12.00 Nieuws,
12.03 Gram., 1215 Lichte muziek, om
12.2512.30 weerbericht en mededelingen
voor de scheepvaart. 12 50 Bem sberichten
en programma-overzicht, 13.00 Nieuws en
weerbericht, 13.20 Gevarieerde muziek,
14.00 Nieuws, 14.03 Oude muziek, 15.00
Nieuws 15.35 Klassieke muziek 16.00
Nieuws 16.03 Beursberichten, 16.09 Boris
Godounov, opera, 16.45 Lichte muziek,
17.00 Nieuws en weerberichten, 17.15
Lichte muziek, 17.45 Operafragmenten,
18.00 Nieuws, 18.03 Voor de soldaten 18.30
Tips voor de automobilisten, 18.45 Sport
kroniek, 18.42 Marsmuziek, 19.00 Nieuws
weerbericht en radiokroniek, 19.40 Pro
gramma voor de twintigers, 20.00 Amuse
mentsprogramma, 21.00 Klassieke en mo
derne muziek, 22.00 Nieuws, 22.15 Klas
sieke muziek, 22.45 De zeven kunsten,
23.00 Nieuws, 23.05 Kamermuziek, 23.55
24.00 Nieuws.
Brussel Frans 484 m: 12.03 Geva
rieerd programma en actualiteiten, 14.03
Zomerliedjes, 15.45 Lichte muziek, 17.00
Nieuws, 17.45 Lichte muziek, 18.02 Voor
de soldaten, 18.27 Chansons, 19.00 Nieuwe
grammofoonplaten, 19.30 Nieuws, 20.00
Festival van Bayreuth 1964: Tannhauser,
inpra. p-m
?pera. 2e en 3e acte, 22.10 Wereldnieuws,
22.25 Jazzmuziek, 22.55 Nieuws.
Zaterdag 5 september
£nïïrsum 1 402 m" KRO 2.00 Nieuws,
7.10 Morgengebed, 7.15 Klassieke gram-
mofoonrnuziek. 7.45 Gewijde muziek, 7.55
*>.erk Z1lt lezing, 8.00 Nieuws,
8.1o Djmn:: gevarieerd programma.
Hilversum II 298 m: VARA: 7.00 Nws
7.10 Ochtendgym. 7.20 Soc. strijdlied, 7.23
Lichte grammofoonmuziek, om 7.30 Van
de voorpagina, 8.00 Nieuws, postduiven-
berichten en soc. strijdlied, 8.18 Lichte
grammofoonmuziek, 9.00 Loon naar wer
ken, lezing, 9.10 Lichte grammofoonmuz.
VPRO: 9.40 Alle vijf, overdenking, 9.55
Brieven aan mijn kleinzoon, IV, slot, -
voordracht, VARA: 10.00 Buitenlands
weekoverzicht, 10.15 Z.O. 135 gevarieerd
programma. Om 11.00 Nieuws.
Vrijdag 4 september
Nederland: AVRO 19.30 WIM, muzika
le quiz voor de tieners. NTS 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 In
AVRO's Televizier 20.45 Perpetuum mu-
sicale, muziekshow, 21.45 Het Richard
Boon-theater. NTS 22.35-22.40 Journaal,
België Frans: 19.00 Nieuws, 19.03 Pro
gramma voor de vrouw, 19.30 Remous,
feuilleton 20.00 Journaal 20.30 Sixième
Etage, spel, 20.20 Honderdjarig bestaan
van het intern, socialisme, 22.45 Journ,
België Vlaams:: 19.30 Ali en de ka
meel, verfilmd vervolgverhaal voor de
jeugd, 19.45 De avonturen van Popeye,
tekenfilm, 19.55 De weerman, 20.00 Nws.
20.25 Echo, 20.55 Een pond op zicht, een
akter, 21.15 Freedom Road (De weg van
de vrijheid) een keuze uit liederen van
Amerikaanse negers, 22.00 Nieuws 22.10
22.50 Literaire ontmoetingen.
TV NOORDZEE: 18.30 Hebben vaders
't wel moeilijk? 19 - Popeye the sailorman
19.08 De Roos, 19.29 De feestjurk, 22
23.30 Guns of Timberland.
JOHNNY HALLIDAY
naar klassieke muziek, maar prefereren
jazz. Verwijten van ouders nemen zij
niet, zoals blijkt uit onderstaand ge
sprekje.
Schaam je je niet?
Waarvoor, vader?
Dat onze jeugd zó verdierlijkt.
Vader, wat las jy, toen je jong was?
Sex-apeal, la Vie Parisienne, l'Epatant!
Zwijg nou gauw'
Maar
En wat danste jij? En wat zong jy?
Kom nou! En hou verder je mond!
Pater Yves Marie Cioitre haalt daarna
een uitspraak van Mauriac aan: „De jeugd
brengt mij niet tot wanhoop". Ik ge
loof, dat zij noch slechter, noch beter is
dan in mijn tijd. Haar problemen zijn
verschillend. Zij botst tegen andere ob
stakels". De schrijver is het met die uit
spraak kennelijk eens. Zeker, er wordt
bij Johnny Halliday veel geschreeuwd
en gebruld, doch slechts zelden komt het
tot geweld en wanordelijkheden. Hij ziet
er in één groot jeugdportret tegen een
verbureaucratiseerde, gestandaardiseerde
wereld, waar de enkeling bij gebrek aan
zuurstof dreigt te verstikken. De jeugd
heeft behoefte aan ritme, zelfs als dat
gepaard gaat met kabaal. Daar komt nog
bij, dat de zakenwereld zich van haar
meester heeft gemaakt. Het geld trekt
aan touwen, aan hele dikke touwen en
rM wordt niet eens verbloemd. Een ver-
ggever vroeg aan een bekende Parijse
uitgever, wat zijn criterium was bij het
uitkiezen van een chanson. Business,
geld verdienen, luidde het antwoord.
Dat geld speelt bij de copains een veel
mindere rol, ook bij Johnny Halliday
zelf. Men interesseert zich meer voor de
heldenfiguur dan voor het geld, dat er
aan vast zit. Johnny werkt heel hard,
consciencieus, hij let op de kleinste
détails uit respect voor het publiek en
voor zichzelf (precies als Aznavour: „Ik
werk als een neger, vijf uur repeteren
staat voor mij gelijk met negen uur wer
ken aan de lopende band"). De copains
horen praten over de gemeenschappelijke
markt. Ook zij willen hun gemeenschap
pelijke markt: de Cousins voor België,
Peter Kraus voor Duitsland, Adriano
Celentona voor Italië. „Bravo" in Duits
land, uitsluitend aan vedettes gewijd,
heeft een oplaag van meer dan een mil
joen. Rita Pavone in Italië, zestien jaar,
heeft drie miljoen grammofoonplaten
verkocht. De gitaar kent geen grenzen.
De jeugd leeft in de onrust over
de toekomst. De meisjes vooral, maar
ook de jongens, zoeken een steunpunt,
een houvast en menen dat gevonden te
hebben in de mystieke vriendschap voor
een held van hun leeftyd, die hun door
zyn rijkdom, zijn dynamiek, zyn roem,
zijn kracht, dat houvast geeft. Pater
Cioitre voegt eraan toe: misschien is
het wel een duister, onbewust verlangen
naar God, naar een nabije God, naar een
Godmens, naar een God-copain (co-pain,
met wie men samen het brood breekt).
Laat ons, besluit de schrijver, verdraag
zaam zijn en begrip tonen voor de te
genwoordige jeugd. „Ondanks onweers
wolken hebben wij gegronde redenen om
tenvolle optimistisch te zijn als wij de
jeugd in haar geheel beschouwen". Om
zijn optimisme nog meer kracht bij te
zetten citeert hij de heer Jean Chazal,
erevoorzitter van de internationale as
sociatie van kinderrechters: „Johnny
Halliday moge geen God zijn, maar hij
is ook geen monster of een demon, al
leen maar een artiest, die het uitzon
derlijk geluk heeft gehad van een over
gesprongen vonk tussen hem en een ge
neratie een artiest, wiens gezicht
schaduw en licht vertoont en die men
zonder een vergissing te begaan noch
moet adoreren, noch moet verdoemen".
AUTOMATIC
TOASTER f69.50
Deze maand zal de 32-jarige Belgi
sche pater A. Truyman o.p. tijdelijk in
dienst treden der KRO-t.v. Pater Truy
man gaat werken op de afdeling gods-
diensige uitzendingen. Deze Vlaamse Do-
menicaan, die leerling was aan het ko
ninklijk atheneum in Antwerpen, vertrok
na zijn priesterstudie naar de universi
teit van Illinois in Amerika. Hier stu-
minicaan, die leerling was aan het ko-
deerde hy samen met een confrater aan
de faculteit voor massa-communicatie.
Na anderhalf jaar behaalde hij de
universitaire graad van master of tele
vision. Momenteel verblijft pater Truy
man in het provincialaat van de Domi
nicanen te Brussel. Hij is sinds gerui
me tijd docent aan de Hogeschool voor
vrouwen te Leuven.
In het onlangs door de Hilversumse
uitgeverij Brand n.v. verschenen perio
diek .Communicatie' scheef pater Truy
man twee bijdragen resp. getiteld „De
televisie en het groeiend Vlaams cultu
reel besef der massa", zomede „Boeien
de schooltelevisie'"j over zijn ervaring
bij de schooltelevisie in Amerika.
DEN HAAG Half november hoopt
Paul van Vliet in de Haagse binnenstad
een cabaret te beginnen. Het program
ma is grotendeels gereed. Het zal een
menselijk satirisch karakter krijgen met
veel liedjes, waarvoor Paul van Vliet
de teksten maakte, die door Koos Vis
ser en Kay van Oven werden getoonzet.
Het cabaret is „Pepijn" gedoopt en is
volgens de initiatiefnemer het eerste in
Den Haag.
Cabaret „Pepijn" zal op vrijdagen,
zaterdagen en zondagen geopend zijn Het
programma duurt van half negen tot elf
uur. 's Nachts om twaalf uur treedt
elk weekend een andere gast op: een
musicus, een toneelspeler, een dichter
die uit eigen werk voorleest en anderen.
Het cabaret komt in twee pakhuizen
aan de Nieuwe Schoolstraat in Den Haag
en zal honderd zitplaatsen krijgen.
Over Hilversum II (VARA) om 9.30
uur de achtste aflevering in de serie
over de Olympische Spelen.
De NCRV brengt om 10 uur het viool
concert no. 5 in A gr. t. van Mozart met
als solist Arthur Grumiaux.
Vanavond teener a vond: half acht
muzikale quiz, om 8.45 uur een mu
ziekshow. Daarna het Richard Boone
theater.
(Advertentie)
Bij zijn
Moderne vrouwen zijn „bij" en „in".
Zij kopen voor mannen ViCREM.
Most modern hairdressing dat man
nenhaar de hele dag in model houdt
zonder „plakken", zonder glimmen.
Per pot 2.15. Per tube 1.50.
Vraag Uw drogist of kapper
ViCREM.
In overleg tussen de Nederlandsche
Radio Unie,^ de radio-nieuwsdienst en
het KNMI is een definitieve regeling
getroffen om in uitzonderingsgevallen
waarin naar de mening van het KNMI
op zeer korte termyn bijzonder slechte
weersomstandigheden te verwachten zyn
een extra uitzending van de radio
nieuwsdienst in te lassen waarin hier
voor gewaarschuwd kan worden.
Ofschoon de radio-nieuwsdienst op de
gebruikelijke tijdstippen binnen de 17
zenduren reeds elfmaal de gelegenheid
heeft voor een dergelijke waarschuwing
van het KNMI, werd al eerder een voor
lopige regeling getroffen om ook door
middel van extra-uitzendingen een waar
schuwing te laten horen voor zeer bijzon
dere weersomstandigheden, zoals stormt
ijzel, etc. Thans is deze voorlopige rege
ling omgezet in een definitieve. Het be
treft hier uitzonderingsgevallen, waarin
naar de mening van het KNMl'op korte
termijn een noodtoestand wordt ver
wacht en de normale uitzending van de
radio-nieuwsdienst niet binnen een uur
volgt. In die gevallen zal dus nu een
extra uitzending plaatshebben.
Gisteren meldden wy reeds, dat per
1 oktober het tweede televisie-net de
finitief iedere avond gaat uitzenden.
Voor een deel gaven wy toen al een
overzicht van de nieuwigheden en ver
schuivingen, die dat mee zal brengen.
De aftredende programma-commissa
ris van de NTS, de heer J. Rengelink,
heeft naar aanleiding van deze dubbele
bezetting met nadruk verklaard, dat de
programma's op het tweede net beslist
niet zullen onderdoen voor die op het
eerste. Wel zal zo strikt mogelijk door
de omroepen en de NTS de hand die
nen te worden gehouden aan het tevoren
vastgestelde zendschema wil men de kij
kers de gelegenheid schenken om van
de uitwijkmogelijkheid naar het andere
net gebruikt te maken zonder de knop
te moeten omdraaien, terwijl het pro
gramma van het andere net al lang
begonnen is.
Met betrekking tot de NTS-program-
ma's op het eerste net werd meege
deeld dat het NTS-weekjournaal zal ver
huizen van de zondagavond naar de za
terdagmiddag om 15.00 uur. De vrijko
mende tijd op zondagavond wordt een
maal in de veertien dagen gevuld door
de NTS en eenmaal in de twee weken
door het CVK-IKOR met gerichte gods
dienstige uitzendingen.
Gelijktijdig zal op zondag van 20.00
uur tot 20.05 een kort NTS-journaal wor
den gepresenteerd. Het aanvangstijdstip
van het journaal blijft op de overige da
gen onveranderd, met dien verstande
dat om 20.00 uur de eerste minuut van
het journaal, waarin de voornaamste
punten van het nieuws worden voorge
lezen gelijktijdig over beide netten zal
worden uitgezonden. De rubriek „Sport
in beeld" wordt op zondag 5 minuten
korter, maar daar staat tegenover dat
van 22.00 uur tot 22.10 op Nederland II
een uitzending van deze rubriek is ge
pland.
De speelfilms worden als gebruikelijk
op maandagavond via Nederland I door
de NTS verzorgd. Tot dusverre verzorg
de een omroepvereniging na 3 NTS-
filmavonden zelf eenmaal in de maand
het programma van de huiskaber-bio-
scoop.
Regionaal journaal
Het internationaal agrarisch
nieuws wordt voortaan op de eerste don
derdag van de maand om 19.30 uur uit
gezonden. Maar van 1 januari 1965 af
zyn de overige donderdagavonden van
19.30 tot 20.00 gereserveerd voor een re
gionaal journaal.
Interessant lijkt ons een serie pro
gramma's, welke als werktitel kreeg:
„Burgerschap enburgerzin". Tweemaal
per maand wordt door de samenstellers
Karl van der Ploeg en drs. Willem
Langeveld, een aflevering uitgezonden.
De eerste uitzending is op 19 oktober
a.s. Aan de orde komt het staatsbur
gerschap in de ruimste zin van het
woord. De afstand tussen staatsburgers
en overheid groeit nog steeds In deze
reeks zal getracht worden een bijdrage
tot het overbruggen van die afstand te
leveren. Verwacht mag worden dat de
kijkers een beter inzicht zullen krijgen
in de taak en werking van de vertegen
woordigende lichamen en de uitvoerende
instellingen.
Op Nederland II zal de NTS elke zon
dagavond een programma verzorgen dat
bestaat uit films (geen bioscoopfilms)
en andere in het buitenland gekochte
produkties. Voorts wordt zondagavond
om half acht de van de BRT overgeno
men jeugdserie „De Tijdcapsule" ver
toond. Na het hournaal is er een film
serie en van half negen tot tien uur be
staat de keus uit een buitenlands t.v.-
spel met nederlandse ondertiteling, de
quiz „Het is maar een woord", in' sa
menwerking met de BRT, of een afle
vering van Desile Mystery Theatre, of
een programma van korte films, die op
diverse festivals prijzen hebben gewon
nen. Daarnaast heeft men in voorraad
documentaires en andere buitenlandse
produkties.
Weet je wat, hebben de verant
woordelijke lieden vindingrijk tegen
elkaar gezegd, als we nu de weg-
gooifles niet meer weggooifles noe
men, maar van „nieuwglas" spre
ken, dan zullen de mensen wel zo
verstandig zijn al hun lege flesjes
niet ergens neer te smijten. Die
naamsverandering getuigt van een
grenzeloos vertrouwen in het Ne-
l derlandse publiek, een vertrouwen
1 dat waarschijnlijk gruwelijk be-
1 schaamd zal worden. Want wij zijn
een volk van weggooiers, daarvan
getuigen niet alleen de bermen van
onze wegen, onze stranden, de dui-
1 nen, bossen en hei, maar daarvan
1 weten na elk seizoen ook de autori-
teiten in het buitenland mee te
spreken. Als je in Duitsland, Spanje
1 of Italië ergens een hoopje toeris-
1 tisch afval vindt, dan kun je ervan
op aan dat de achteloos weggesme-
ten blikjes, flesjes en lege vakjes
Nederlandse opschriften dragen.
Zegt men daar.
Het arsenaal waaruit we wapens
kunnen putten om behalve ons
eigen land ook overig Europa gron
dig te vervuilen, wordt nu aanzien
lijk uitgebreid. De weggooifles, zelfs
onder zijn haastige vermomming
van nieuwglas", verschaft ons de
de gelegenheid dagelijks honderd
duizenden van die dingen eenvoudig
uit de vingers te laten vallen, zon
der ons erom te bekommeren waar
ze terechtkomen. De beroemde
kreet „laat niet als dank voor 't
aangenaam verpozen(enzo
voorts) is uitgedacht in een tijd
toen één papiertje en twee bana-
1 neschillen in een bos nog opvie
len. Het heeft niets geholpen en ook
de actie „Opgeruimd staat ne*ies"
i heelt de vervuiling van ons land
niet kunnen keren. Wij Nederlan-
i ders laten ons nu eenmaal niet door
i affiches commanderen en we zullen
i gek zijn, zeg, om bij uitstapjes ons
1 afval in de tas te steken, om het
1 thuis in de vuilnisemmer te depo-
1 neren.
We hokken met dik twaalf mil-
1 joen mensjes op een naar verhou-
1 ding vreselijk benauwd stukje land.
De geringe ruimte die ons nog over
blijft, zal nu snel opgevuld worden
1 met lege flesjes en de scherven
daarvan. Een gigantisch scherven-
gericht zal het vonnis van de schil
len- en de dozenactie. en van op-
t geruimd-staat-netjes bekrachtigen.
Het laatste rest ie reinheid gaat nu
volledig op de fles.
Naarmate meer artikelen in weg-
gooiflesjes op de markt komen,
naarmate onze welvaart en daarmee
onze behoefte aan lekkere en ge-
i zonde drankjes in flesjes toeneemt,
en naarmate het bevolkingscijfer
oploopt (en omgekeerd evenredig
onze levensruimte slinkt) zal de laag
lege flesjes die Nederland zal be
dekken, hoger en hoger stijgen. Tot
dat we, nog juist met het hoofd
boven een uitgestrekte weggooi-
flessenzee uit, zullen moeten er
kennen dat we onszelf geflest heb
ben.
PRAET-MAECKER
K9t»njn a>fs hi i ror
(Advertentie)
geen natte persdoeken
Horizontaal:
1. open kist houding. 2. bloeiwij
ze. 3. sluier. 4. stuk hout voor
voegsel. 5 en dergeliike bijvoor
beeld (Frans). 6. bijbelse figuur
zacht. 7. moeder (Latiin). 8. Euro
peaan. 9. gezellig half.
Vertikaal^
1. afdeling azijn. 2. jongensnaam
3. biibelse stad. 4. hard vet
weeksappig. 5. aartsbisschop (La
tijn) voorzetsel. 6. nlezier niet
goed doorbakken. 7. soecerij. 8. wa
tering. 9. ziin (Frans) jongens
naam.
ruiaj a-qa
*6 'd0T '8 'Jaaaa i 's^ )9Jd 9
•ai ae g "stbui sne; uiop
-os '8 "po* 'Z SBPi 'T "USA
'turas sniof (j
'%a\ *8 •Ja^euu -r -jaai uiopa 9
ad pa g 'aio; m°1s 'daajs
"8 'JB8 'Z '3soa t ïOH
:3utsso(do
Thuis hadden we toch een douche
moeten nemen.
ONGELUKKEN
In het zomerseizoen gebeuren de
meest vreemdsoortige ongelukken, al
dus enkele vooraanstaande Ameri-
iaanse verzekeringsmaatschappijen.
Ziehier een paar voorbeelden uit
het archief van een groep maatschap
pijen, die zich speciaal toeleggen op
reisverzekeringen
In een restaurant schoof een vakan
tieganger zijn stoel naar achteren en
✓iel prompt in een vijver,
iemand die in Florida zijn tuintje
oesproeide, kreeg een kokosnoot op
Kt hoofd,
een zwemmer in New England werd
voor een bruinvis aangezien en be
schoten,
©en liefhebber van de watersport
trok zó hard aan het touw van zijn
Duitenboordmotor, dat hij in het wa
ter terechtkwam en door zijn eigen
ooot werd overvaren,
2en gast in 'n benauwd hotel plaats
te een elektrische ventilator nabij
iet voeteinde van zijn bed en werd
met een schok wakker nadat hij met
zijn voet in het apparaat verstrikt
was geraakt. Hij bezeerde zijn teen.
een vrouw in Pennsylvania, die met
2en wagentje op een golfterrein reed,
botste tegen een boom op,
een huisvrouw brak de pols tijdens
een treinreis. In haar aanvraag om
schadevergoeding beschreef zij het
ongeluk als een gevolg van „het
schudden van de trein".
LANG HAAR
Op een school in de Schotse plaats
Dalkeith is een prestigestrijd aan de
gang om de lengte van de haren van
de veertienjarige Owen Holmes. Deze
haren reiken tot de schouders van de
jongen, hetgeen het hoofd van de
school veel te lang vindt. De vader
ziet hier geen kwaad in, zolang de
haren maar schoon zijn.
De hoofdonderwijzer heeft bepaald,
dat Owen zolang hij niet naar de kap
per is geweest, bij de meisjes moet
zitten en ook de kook- en naailessen
moet volgen. Owen, een bewonderaar
van de langharige zanggroep de Rol
ling Stones, is echter niet van plan
te capituleren.
PROBLEEM
De deskundigen van het Rijksmu-
seum voor West-Hongarije zitten met
sen restauratieprobleem: hoe een Ro. f
meinse wandschildering van 1800 jaar
die pas werd ontdekt in de oude luister J
te herstellen, nadat de muur in 10.000 f
stukken uiteengevallen was.
EEN PATER JEZUÏET
GEFUSILLEERD
ANTWERPEN, 4 September 1914
Duitsche soldaten, die Leuven bezet
hielden, waren zoo dronken, dat zij
op elkaar gingen schieten. Zij vertel
den hunne oversten, dat burgers op
hen geschoten hadden. Daarop wer
den een aantal priesters gearresteerd;
men maakte jacht op alles, wat een
soutane droeg. Zij werden gefouilleerd
en op een der priesters, een Jezuïet,
vond men een aantekenboekje, waarin
het relaas van de laatste dagen van 1
Leuven stond vermeld. Er stond ook
geschreven, dat de bibliotheek der
hoogeschool, die zelfs door de gods-
dienstoorlogen en de revoluties was
gespaard, in 1914 door de Duitsche
overweldigers was in brand gestoken.
Dit gelezen hebbende sloot de offi
cier de agenda en zeide: Dat is vol
doende. Met vier fijne heerkens van
zijn soort hield hij een speciale krijgs
raad en daarna verwittigde hij den
priester, dat hij op staande voet zou
gefusilleerd worden.
Deze vroeg de absolutie in articulo
mortis te mogen ontvangen: men liet
aan een zijner collega's toe hem bij te
staan. De priesters gingen geknield op
den weg zitten, terwijl de wakkere
jonge Jezuïet zich tegen een boom
ging plaatsen.
De anderen wendden het hoofd af,
maar de beulen dwongen hen toe te
zien en naar den terecht te stellen
priester te kijken. Op enkele oogen-
blikken werd het lijk begraven en
daarna moesten de anderen de weg
voortzetten.
134. Met uitpuilende ogen
ceek de heer Sabbelhap naar
ie aandelen, die baron Bluff
hem voorhield. „Hoe komt
J daaraan?" bracht hij er
eindelijk uit .Opgekocht",
antwoordde de baron eenvou
lig. „door een van mijn
oankrelaties." „Maar hoe
tan dat?" hijgde de heer
Sabbelhap, „hoe kwam u
aan het kapitaal om
.Komaan, ik ben hier niet
gekomen, om over geldzaken
te praten", viel de baron
hem ongeduldig in de rede
„Het is voldoende, dat ik u
heb aangetoond, dat ik nu
de eigenaar van dit bedrijf
je ben. Voortaan zal er
sen niuwe wind waaien, de
tijd van klein gepeuter is
voorbij. Deze fabriek wordt
uitgebreid aldus.." En hii
antrolde 'n vel papier waar
op hij met vlotte hand had
geschetst, hoe de fabriek er
na de uitbreiding uit zou
Zien. „Maar dan wordt de
fabriek zeker wel drie keer
hijgde de heer
Sabbelhap, „dat zal kapita-
len kosten!" „Over die kapi-
alen kan ik beschikken",
antwoordde de baron, „het
bankwezen heeft een onbe
perkt vertrouwen in mij."
Het was duidelijk dat de
heer Sabbelhap dat vertrou
wen niet deelde. „Maar dat
zal een enorme vergroting
van de produktie geven",
merkte hij op, na enig ge-
pieker. „zoveel snoep raken
wij nooit kwyt!" „Snoep..",
herhaalde de baron gering
schattend, er wordt hier
geen snoep meer gemaakt,
waarde heer, maar drip
drups! Ik zal thans de ar
beiders even toespreken om
hen op de hoogte te brengen
van de grote toekomst die
hen wacht!"