IDOOL HALLID A Y HOUVAST VOOR MILJOENEN TIENERS Baron Bluff en de dripdrups feugd protesteert tegen een standaard-wereld Programma's radio en I.v. T.V.-net II krijgt dezelfde zorg als het eerste net Cocktail Bakermat Protesthouding Extra radio waarschuwing FLES AEG stoom Opa's krant Radic Televisie Master of television pater A. Truyman tijdelijk bij K.R.O. Den Haag krijgt het Cabaret Pepijn Luister naar Bij slecht weer: .2 3,4-5.6,7,8,9. Geen invochten strijkijzer DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1964 (Advertentie) (Van onze Franse correspondent L. J. Kleijn) PARIJS Wat moeten wtf, ouderen, beginnen met een figuur als Johnny Halliday? Moeten wy als struisvogels de koppen in het zand steken en maar denken aan dat bordje in de wachtkamer van een Amsterdamse tandarts: ook dit gaat voorby? Het verschijnsel maar op zijn beloop laten? De wenkbrauwen diep fronsen, als onze kinderen op hun elektrofoon Johnny Halliday door het huis laten schateren. De Franse priester Yves Marie Cioitre schreef er onlangs een boekje over, waaraan wij het volgende ontlenen. Wat u en ik van Johnny Halliday denken is van geen enkel belang, zo meent hij. Onze mening legt geen gewicht in de schaal. Johnny Halliday wordt pas een sociologisch verschijnsel, waard om door deskundigen te worden bestudeerd, zodra hy de aangebedene wordt van tijd schriften, die in hem de Messias zien van deze tijd. Of wy het willen of niet, of wij het lelijk vinden of mooi de grote pers heeft aan Johnny Halliday vele, vele kolommen gewijd en gemeend dat verschijnsel niet langer te mogen negeren. Wij zien in een geïllustreerd blad Johnny in alle standen. Hij ligt op het gras met een groensprietje in de mond, terwijl de zon in zijn zwartleren jas weer spiegelt wij zien hem overeind staan als atleet (1.83 meter lang), het type van een jongen, van wie men zegt: ik zou hem niet graag in een donker bos tegen komen wij zien hem op zijn eigendom van Montfort-l'Amaury in de Seine-et- Oise, dat doet denken aan een Mexicaan se boerderij, hij zit er bij een spierwitte telefoon stapels brieven te lezen en con tracten te tekenen, die hem op twintig jarige leeftijd miljonair hebben gemaakt wij zien hem voor een open haardvuur, de gitaar in de handen, wachtend als een jonge god op poëtische inspiratie wij zien hem in zijn sidderende luxe automo biel of onder de stevige handen van een masseur, terwijl een copain in het ver trek de koffers pakt, koffers met kle ren voorzien van rose, blauwe en witte kant en koffers met tientallen paren fantasie-schoenen en dan zien wij tenslotte Johnny op het toneel, omlijst door vele kleuren van schijnwerpers, de micro in de linker hand, badend in het zweet, opgaand, maar dan ook volledig opgaand in zijn werk en straks, achter de schermen, als alles voorbij is, uitge put op een divan of op een stoel. Vóór hij uitgezongen is steekt hij voor het voetlicht de handen uit naar zijn publiek, duizenden handen strekken zich naar hem uit, jonge meisjes vliegen op hem af om zijn kleren te verscheuren en een stuk of een lap mee te nemen als soevenir. jonge meisjes zouden bereid zijn te ster ven voor een portret van Johnny Hal liday met zijn handtekening erop of zou den men vergeven ons de evangeli sche vergelijking hemel en aarde wil len bewegen om een zoom van zijn kleed te mogen aanraken. Hoe voert deze barman op het toneel van de musiehalls zijn klanten dronken? Wat voor mengsels doet hy in zijn dui velse shaker? Zelf heeft Johnny op die vraag het antwoord gegeven: 60 procent sentimentaliteit en 40 procent seks. Loopt hij dan achter alle vrouwenrokken aan? Dat schijnt van niet, ook al zou hij ge makkelijk duizend meisjes aan iedere vinger van zijn handen kunnen krygen. Wie hem van wat dichterbij dan op de planken kent krijgt sterk de indruk, dat Johnny een jongen is, op zoek naar het verloren paradijs. Hij kan urenlang aan tafel zitten met een vilten hondje voor zich, een hondje met zwarte kraaloog- kijkt er lang naar, alsof hij via dat on- \es en een rood lintje om de hals. Hij schuldige wezentje verloren jaren zou willen inhalen. Wij zien Johnny in een groot warenhuis, waar hij voor Long Chris, een jeugdvriend, verloren in de naamloze miljoenenschaar van aanbid ders, loden soldaatjes koopt. Of misschien wel voor zichzelf koopt, wie zal het zeggen? Waar komt Johnny Halliday vandaan? Van Golf Drouet. Wat is Golf Drouet? Golf Drouet is de bakermat van de nieuwe „religie" Rock and Roll. In 1953 was daar de eerste golf-miniatuur van Parijs ontstaan. In 1956 kwam de eigenaar op het idee er een discotheek te maken, die beantwoordde aan de smaak van de jeugd. Men ging dansen op' de eerste grammofoonplaten van Bill Haley. Rock and Roll veroverde geheel Frankrijk. In Golf Drouet verzamelde zich een groep jongeren, ouder dan 16 jaar, maar jon ger dan 21, onder elkaar uitzoekend, wie de beste vertolkers waren van rock and roll. Tot een der besten behoorde Jean Philippe Smet alias Johnny Halliday en nog heden ten dage is hij de hoge priester van de rock and roll, waar hij een eigen stijl aan heeft gegeven. Een stijl van copains onder elkaar. Copains hoeveel zijn er wel van alleen in Frankrijk? Men schat hun aan tal op 4.800.000, jongens en meisjes van 13 tot 19 jaar, die tienmaal meer zak geld hebben dan voor de oorlog en twin tigmaal zoveel als in 1900. Zij vormen een hechte gemeenschap, aaneengesmeed door de liefde voor jazz en westerns. Zij vormen een uitgebreide markt voor kle ding, grammofoonplaten, bromfietsen en eigen maandbladen. Met de gewone blousons noirs (nozems) hebben deze teenagers niets gemeen. Jongens zowel als meisjes zien er goed verzorgd uit, zij drinken geen alcohol, werken allen, zijn op gymnasium of hebben een vak. Een deel van hun loon geven zij aan hun ouders, die uiteenlopen van taxi-chauf feur tot ingenieur. Zij luisteren graag Vrijdag 4 september Hilversum I 402 m: 12.00 Oud worden jong blijven, muzikale herinneringen, 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw 12.33 Lichte orkestmuziek en zang soliste. 12.53 Grammofoonmuziek eventu eel actualiteiten 13.00 Nieuws, 13.15 Ac cordeonorkest, 13.35 Amusementsmuziek, (gr.), 13.50 Marsmuziek (gr.), 14.05 Schoolradio, 14.25 Lichte grammofoonmu ziek, 15.15 Voor de vrouw, 15,45 Klassie ke kamermuziek met toelichting, 16.15 Duizendschoon: Varens in huis, lezing, 16.30 Stereofonische uitzending: sopraan, tenor en piano, 16.50 Grammofoonmuziek, 17.00 Voordracht van gedichten 17.20 Vo caal ensemble, 17.40 Licht instrumentaal kwintet, 18.00 Nationaal jeugdkorps v.d. Nederlandse Federatie van Christelijke Muziekbonden: Moderne muziek, 18.20 Voor de jeugd, 18.50 Regeringsuitzending: Bescherming Bevolking, 19.00 Nieuws en weerpraatje, 19.10 Van horen zeggen en zingen, 19.15 Licht instrumentaal trio, 19.30 Radiokrant, 19.50 Klassieke kamer muziek, 20.05 Dit kleine meer, waarin zes eeuwen, klankbeeld over Edam 20.50 Geestelijke liederen, 21.20 Commentaar of discussie, 21.30 Lichte orkestmuziek, 22.00 Klassieke grammofoonmuziek, 22.30 Nws en SOS-berichten, 22.40 Wijd als de we reld: internationale oriëntatie in kerk. zending en oecumene 23.00 Fluit en pia no: moderne muziek, 23.20 Fragmenten uit musicals en operettes (gr.) 23.55—24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m. VARA 12.15 Euro pees honkbalkampioenschap in Milaan,, 12.20 Regeringsuitzending: uitzending v.d. landbouw, 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw, 12.33 Stereofonische uitzen ding: instrumentaal septet: amusements muziek, AVRO: 13.00 Nieuws, 13.15 Me dedelingen eventueel actueel of grammo foonmuziek, 13.25 Beursberichten, 13.30 Licht orkest met zangsoliste, 14 00 Gitaar spel, 14.20 De man met de hoge hoed, klankbeeld over Oscar Hammerstein her haling van 21 april 1964. 14.40 Gastenmid- dag. gevarieerd programma. VPRO: 16.00 Nieuws. Aansluitend: Sterk door werk. programma voor oudere luisteraars, 16.15 Semi-klassieke muziek (gram.) 16.40 Voor de jeugd 17.00 Muziekkalender 17.30 Klassieke grammofoonmuziek, 18.00 Nws. 18.15 Amusementsmziek, 18.30 Sportspie- gel, 18.40 Jazzleven in België, muzikale lezing, 19 00 Kiosk: bespreking van arti kelen uit zojuist verschenen weekbladen, 19.10 De -humor, lezing, 19.30 Klassieke grammofoonmuziek, 19.55 Eerste kolom, dagelijkse dingen vrij zinnig bekeken, 20 00 Nieuws, 20.05 Kernphvsici bijeen in Genève. reportage, 20.20 Fluit en piano: moderne muziek, 20.50 Boekbespreking. VARA: 21.00 Metropole orkest, 21.30 Ol. Spelen VIII, klankbeeld. 22 00 Stereofo nische uitzending: lichte grammofoon muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Elektronisch orgel: lichte muziek. 23.00 Balans: hoofd en bijzaken uit de actualiteit, 23.15 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55—24.00 Nieuws Brussel Vlaams 324 m. 12.00 Nieuws, 12.03 Gram., 1215 Lichte muziek, om 12.2512.30 weerbericht en mededelingen voor de scheepvaart. 12 50 Bem sberichten en programma-overzicht, 13.00 Nieuws en weerbericht, 13.20 Gevarieerde muziek, 14.00 Nieuws, 14.03 Oude muziek, 15.00 Nieuws 15.35 Klassieke muziek 16.00 Nieuws 16.03 Beursberichten, 16.09 Boris Godounov, opera, 16.45 Lichte muziek, 17.00 Nieuws en weerberichten, 17.15 Lichte muziek, 17.45 Operafragmenten, 18.00 Nieuws, 18.03 Voor de soldaten 18.30 Tips voor de automobilisten, 18.45 Sport kroniek, 18.42 Marsmuziek, 19.00 Nieuws weerbericht en radiokroniek, 19.40 Pro gramma voor de twintigers, 20.00 Amuse mentsprogramma, 21.00 Klassieke en mo derne muziek, 22.00 Nieuws, 22.15 Klas sieke muziek, 22.45 De zeven kunsten, 23.00 Nieuws, 23.05 Kamermuziek, 23.55 24.00 Nieuws. Brussel Frans 484 m: 12.03 Geva rieerd programma en actualiteiten, 14.03 Zomerliedjes, 15.45 Lichte muziek, 17.00 Nieuws, 17.45 Lichte muziek, 18.02 Voor de soldaten, 18.27 Chansons, 19.00 Nieuwe grammofoonplaten, 19.30 Nieuws, 20.00 Festival van Bayreuth 1964: Tannhauser, inpra. p-m ?pera. 2e en 3e acte, 22.10 Wereldnieuws, 22.25 Jazzmuziek, 22.55 Nieuws. Zaterdag 5 september £nïïrsum 1 402 m" KRO 2.00 Nieuws, 7.10 Morgengebed, 7.15 Klassieke gram- mofoonrnuziek. 7.45 Gewijde muziek, 7.55 *>.erk Z1lt lezing, 8.00 Nieuws, 8.1o Djmn:: gevarieerd programma. Hilversum II 298 m: VARA: 7.00 Nws 7.10 Ochtendgym. 7.20 Soc. strijdlied, 7.23 Lichte grammofoonmuziek, om 7.30 Van de voorpagina, 8.00 Nieuws, postduiven- berichten en soc. strijdlied, 8.18 Lichte grammofoonmuziek, 9.00 Loon naar wer ken, lezing, 9.10 Lichte grammofoonmuz. VPRO: 9.40 Alle vijf, overdenking, 9.55 Brieven aan mijn kleinzoon, IV, slot, - voordracht, VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht, 10.15 Z.O. 135 gevarieerd programma. Om 11.00 Nieuws. Vrijdag 4 september Nederland: AVRO 19.30 WIM, muzika le quiz voor de tieners. NTS 20.00 Jour naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 In AVRO's Televizier 20.45 Perpetuum mu- sicale, muziekshow, 21.45 Het Richard Boon-theater. NTS 22.35-22.40 Journaal, België Frans: 19.00 Nieuws, 19.03 Pro gramma voor de vrouw, 19.30 Remous, feuilleton 20.00 Journaal 20.30 Sixième Etage, spel, 20.20 Honderdjarig bestaan van het intern, socialisme, 22.45 Journ, België Vlaams:: 19.30 Ali en de ka meel, verfilmd vervolgverhaal voor de jeugd, 19.45 De avonturen van Popeye, tekenfilm, 19.55 De weerman, 20.00 Nws. 20.25 Echo, 20.55 Een pond op zicht, een akter, 21.15 Freedom Road (De weg van de vrijheid) een keuze uit liederen van Amerikaanse negers, 22.00 Nieuws 22.10 22.50 Literaire ontmoetingen. TV NOORDZEE: 18.30 Hebben vaders 't wel moeilijk? 19 - Popeye the sailorman 19.08 De Roos, 19.29 De feestjurk, 22 23.30 Guns of Timberland. JOHNNY HALLIDAY naar klassieke muziek, maar prefereren jazz. Verwijten van ouders nemen zij niet, zoals blijkt uit onderstaand ge sprekje. Schaam je je niet? Waarvoor, vader? Dat onze jeugd zó verdierlijkt. Vader, wat las jy, toen je jong was? Sex-apeal, la Vie Parisienne, l'Epatant! Zwijg nou gauw' Maar En wat danste jij? En wat zong jy? Kom nou! En hou verder je mond! Pater Yves Marie Cioitre haalt daarna een uitspraak van Mauriac aan: „De jeugd brengt mij niet tot wanhoop". Ik ge loof, dat zij noch slechter, noch beter is dan in mijn tijd. Haar problemen zijn verschillend. Zij botst tegen andere ob stakels". De schrijver is het met die uit spraak kennelijk eens. Zeker, er wordt bij Johnny Halliday veel geschreeuwd en gebruld, doch slechts zelden komt het tot geweld en wanordelijkheden. Hij ziet er in één groot jeugdportret tegen een verbureaucratiseerde, gestandaardiseerde wereld, waar de enkeling bij gebrek aan zuurstof dreigt te verstikken. De jeugd heeft behoefte aan ritme, zelfs als dat gepaard gaat met kabaal. Daar komt nog bij, dat de zakenwereld zich van haar meester heeft gemaakt. Het geld trekt aan touwen, aan hele dikke touwen en rM wordt niet eens verbloemd. Een ver- ggever vroeg aan een bekende Parijse uitgever, wat zijn criterium was bij het uitkiezen van een chanson. Business, geld verdienen, luidde het antwoord. Dat geld speelt bij de copains een veel mindere rol, ook bij Johnny Halliday zelf. Men interesseert zich meer voor de heldenfiguur dan voor het geld, dat er aan vast zit. Johnny werkt heel hard, consciencieus, hij let op de kleinste détails uit respect voor het publiek en voor zichzelf (precies als Aznavour: „Ik werk als een neger, vijf uur repeteren staat voor mij gelijk met negen uur wer ken aan de lopende band"). De copains horen praten over de gemeenschappelijke markt. Ook zij willen hun gemeenschap pelijke markt: de Cousins voor België, Peter Kraus voor Duitsland, Adriano Celentona voor Italië. „Bravo" in Duits land, uitsluitend aan vedettes gewijd, heeft een oplaag van meer dan een mil joen. Rita Pavone in Italië, zestien jaar, heeft drie miljoen grammofoonplaten verkocht. De gitaar kent geen grenzen. De jeugd leeft in de onrust over de toekomst. De meisjes vooral, maar ook de jongens, zoeken een steunpunt, een houvast en menen dat gevonden te hebben in de mystieke vriendschap voor een held van hun leeftyd, die hun door zyn rijkdom, zijn dynamiek, zyn roem, zijn kracht, dat houvast geeft. Pater Cioitre voegt eraan toe: misschien is het wel een duister, onbewust verlangen naar God, naar een nabije God, naar een Godmens, naar een God-copain (co-pain, met wie men samen het brood breekt). Laat ons, besluit de schrijver, verdraag zaam zijn en begrip tonen voor de te genwoordige jeugd. „Ondanks onweers wolken hebben wij gegronde redenen om tenvolle optimistisch te zijn als wij de jeugd in haar geheel beschouwen". Om zijn optimisme nog meer kracht bij te zetten citeert hij de heer Jean Chazal, erevoorzitter van de internationale as sociatie van kinderrechters: „Johnny Halliday moge geen God zijn, maar hij is ook geen monster of een demon, al leen maar een artiest, die het uitzon derlijk geluk heeft gehad van een over gesprongen vonk tussen hem en een ge neratie een artiest, wiens gezicht schaduw en licht vertoont en die men zonder een vergissing te begaan noch moet adoreren, noch moet verdoemen". AUTOMATIC TOASTER f69.50 Deze maand zal de 32-jarige Belgi sche pater A. Truyman o.p. tijdelijk in dienst treden der KRO-t.v. Pater Truy man gaat werken op de afdeling gods- diensige uitzendingen. Deze Vlaamse Do- menicaan, die leerling was aan het ko ninklijk atheneum in Antwerpen, vertrok na zijn priesterstudie naar de universi teit van Illinois in Amerika. Hier stu- minicaan, die leerling was aan het ko- deerde hy samen met een confrater aan de faculteit voor massa-communicatie. Na anderhalf jaar behaalde hij de universitaire graad van master of tele vision. Momenteel verblijft pater Truy man in het provincialaat van de Domi nicanen te Brussel. Hij is sinds gerui me tijd docent aan de Hogeschool voor vrouwen te Leuven. In het onlangs door de Hilversumse uitgeverij Brand n.v. verschenen perio diek .Communicatie' scheef pater Truy man twee bijdragen resp. getiteld „De televisie en het groeiend Vlaams cultu reel besef der massa", zomede „Boeien de schooltelevisie'"j over zijn ervaring bij de schooltelevisie in Amerika. DEN HAAG Half november hoopt Paul van Vliet in de Haagse binnenstad een cabaret te beginnen. Het program ma is grotendeels gereed. Het zal een menselijk satirisch karakter krijgen met veel liedjes, waarvoor Paul van Vliet de teksten maakte, die door Koos Vis ser en Kay van Oven werden getoonzet. Het cabaret is „Pepijn" gedoopt en is volgens de initiatiefnemer het eerste in Den Haag. Cabaret „Pepijn" zal op vrijdagen, zaterdagen en zondagen geopend zijn Het programma duurt van half negen tot elf uur. 's Nachts om twaalf uur treedt elk weekend een andere gast op: een musicus, een toneelspeler, een dichter die uit eigen werk voorleest en anderen. Het cabaret komt in twee pakhuizen aan de Nieuwe Schoolstraat in Den Haag en zal honderd zitplaatsen krijgen. Over Hilversum II (VARA) om 9.30 uur de achtste aflevering in de serie over de Olympische Spelen. De NCRV brengt om 10 uur het viool concert no. 5 in A gr. t. van Mozart met als solist Arthur Grumiaux. Vanavond teener a vond: half acht muzikale quiz, om 8.45 uur een mu ziekshow. Daarna het Richard Boone theater. (Advertentie) Bij zijn Moderne vrouwen zijn „bij" en „in". Zij kopen voor mannen ViCREM. Most modern hairdressing dat man nenhaar de hele dag in model houdt zonder „plakken", zonder glimmen. Per pot 2.15. Per tube 1.50. Vraag Uw drogist of kapper ViCREM. In overleg tussen de Nederlandsche Radio Unie,^ de radio-nieuwsdienst en het KNMI is een definitieve regeling getroffen om in uitzonderingsgevallen waarin naar de mening van het KNMI op zeer korte termyn bijzonder slechte weersomstandigheden te verwachten zyn een extra uitzending van de radio nieuwsdienst in te lassen waarin hier voor gewaarschuwd kan worden. Ofschoon de radio-nieuwsdienst op de gebruikelijke tijdstippen binnen de 17 zenduren reeds elfmaal de gelegenheid heeft voor een dergelijke waarschuwing van het KNMI, werd al eerder een voor lopige regeling getroffen om ook door middel van extra-uitzendingen een waar schuwing te laten horen voor zeer bijzon dere weersomstandigheden, zoals stormt ijzel, etc. Thans is deze voorlopige rege ling omgezet in een definitieve. Het be treft hier uitzonderingsgevallen, waarin naar de mening van het KNMl'op korte termijn een noodtoestand wordt ver wacht en de normale uitzending van de radio-nieuwsdienst niet binnen een uur volgt. In die gevallen zal dus nu een extra uitzending plaatshebben. Gisteren meldden wy reeds, dat per 1 oktober het tweede televisie-net de finitief iedere avond gaat uitzenden. Voor een deel gaven wy toen al een overzicht van de nieuwigheden en ver schuivingen, die dat mee zal brengen. De aftredende programma-commissa ris van de NTS, de heer J. Rengelink, heeft naar aanleiding van deze dubbele bezetting met nadruk verklaard, dat de programma's op het tweede net beslist niet zullen onderdoen voor die op het eerste. Wel zal zo strikt mogelijk door de omroepen en de NTS de hand die nen te worden gehouden aan het tevoren vastgestelde zendschema wil men de kij kers de gelegenheid schenken om van de uitwijkmogelijkheid naar het andere net gebruikt te maken zonder de knop te moeten omdraaien, terwijl het pro gramma van het andere net al lang begonnen is. Met betrekking tot de NTS-program- ma's op het eerste net werd meege deeld dat het NTS-weekjournaal zal ver huizen van de zondagavond naar de za terdagmiddag om 15.00 uur. De vrijko mende tijd op zondagavond wordt een maal in de veertien dagen gevuld door de NTS en eenmaal in de twee weken door het CVK-IKOR met gerichte gods dienstige uitzendingen. Gelijktijdig zal op zondag van 20.00 uur tot 20.05 een kort NTS-journaal wor den gepresenteerd. Het aanvangstijdstip van het journaal blijft op de overige da gen onveranderd, met dien verstande dat om 20.00 uur de eerste minuut van het journaal, waarin de voornaamste punten van het nieuws worden voorge lezen gelijktijdig over beide netten zal worden uitgezonden. De rubriek „Sport in beeld" wordt op zondag 5 minuten korter, maar daar staat tegenover dat van 22.00 uur tot 22.10 op Nederland II een uitzending van deze rubriek is ge pland. De speelfilms worden als gebruikelijk op maandagavond via Nederland I door de NTS verzorgd. Tot dusverre verzorg de een omroepvereniging na 3 NTS- filmavonden zelf eenmaal in de maand het programma van de huiskaber-bio- scoop. Regionaal journaal Het internationaal agrarisch nieuws wordt voortaan op de eerste don derdag van de maand om 19.30 uur uit gezonden. Maar van 1 januari 1965 af zyn de overige donderdagavonden van 19.30 tot 20.00 gereserveerd voor een re gionaal journaal. Interessant lijkt ons een serie pro gramma's, welke als werktitel kreeg: „Burgerschap enburgerzin". Tweemaal per maand wordt door de samenstellers Karl van der Ploeg en drs. Willem Langeveld, een aflevering uitgezonden. De eerste uitzending is op 19 oktober a.s. Aan de orde komt het staatsbur gerschap in de ruimste zin van het woord. De afstand tussen staatsburgers en overheid groeit nog steeds In deze reeks zal getracht worden een bijdrage tot het overbruggen van die afstand te leveren. Verwacht mag worden dat de kijkers een beter inzicht zullen krijgen in de taak en werking van de vertegen woordigende lichamen en de uitvoerende instellingen. Op Nederland II zal de NTS elke zon dagavond een programma verzorgen dat bestaat uit films (geen bioscoopfilms) en andere in het buitenland gekochte produkties. Voorts wordt zondagavond om half acht de van de BRT overgeno men jeugdserie „De Tijdcapsule" ver toond. Na het hournaal is er een film serie en van half negen tot tien uur be staat de keus uit een buitenlands t.v.- spel met nederlandse ondertiteling, de quiz „Het is maar een woord", in' sa menwerking met de BRT, of een afle vering van Desile Mystery Theatre, of een programma van korte films, die op diverse festivals prijzen hebben gewon nen. Daarnaast heeft men in voorraad documentaires en andere buitenlandse produkties. Weet je wat, hebben de verant woordelijke lieden vindingrijk tegen elkaar gezegd, als we nu de weg- gooifles niet meer weggooifles noe men, maar van „nieuwglas" spre ken, dan zullen de mensen wel zo verstandig zijn al hun lege flesjes niet ergens neer te smijten. Die naamsverandering getuigt van een grenzeloos vertrouwen in het Ne- l derlandse publiek, een vertrouwen 1 dat waarschijnlijk gruwelijk be- 1 schaamd zal worden. Want wij zijn een volk van weggooiers, daarvan getuigen niet alleen de bermen van onze wegen, onze stranden, de dui- 1 nen, bossen en hei, maar daarvan 1 weten na elk seizoen ook de autori- teiten in het buitenland mee te spreken. Als je in Duitsland, Spanje 1 of Italië ergens een hoopje toeris- 1 tisch afval vindt, dan kun je ervan op aan dat de achteloos weggesme- ten blikjes, flesjes en lege vakjes Nederlandse opschriften dragen. Zegt men daar. Het arsenaal waaruit we wapens kunnen putten om behalve ons eigen land ook overig Europa gron dig te vervuilen, wordt nu aanzien lijk uitgebreid. De weggooifles, zelfs onder zijn haastige vermomming van nieuwglas", verschaft ons de de gelegenheid dagelijks honderd duizenden van die dingen eenvoudig uit de vingers te laten vallen, zon der ons erom te bekommeren waar ze terechtkomen. De beroemde kreet „laat niet als dank voor 't aangenaam verpozen(enzo voorts) is uitgedacht in een tijd toen één papiertje en twee bana- 1 neschillen in een bos nog opvie len. Het heeft niets geholpen en ook de actie „Opgeruimd staat ne*ies" i heelt de vervuiling van ons land niet kunnen keren. Wij Nederlan- i ders laten ons nu eenmaal niet door i affiches commanderen en we zullen i gek zijn, zeg, om bij uitstapjes ons 1 afval in de tas te steken, om het 1 thuis in de vuilnisemmer te depo- 1 neren. We hokken met dik twaalf mil- 1 joen mensjes op een naar verhou- 1 ding vreselijk benauwd stukje land. De geringe ruimte die ons nog over blijft, zal nu snel opgevuld worden 1 met lege flesjes en de scherven daarvan. Een gigantisch scherven- gericht zal het vonnis van de schil len- en de dozenactie. en van op- t geruimd-staat-netjes bekrachtigen. Het laatste rest ie reinheid gaat nu volledig op de fles. Naarmate meer artikelen in weg- gooiflesjes op de markt komen, naarmate onze welvaart en daarmee onze behoefte aan lekkere en ge- i zonde drankjes in flesjes toeneemt, en naarmate het bevolkingscijfer oploopt (en omgekeerd evenredig onze levensruimte slinkt) zal de laag lege flesjes die Nederland zal be dekken, hoger en hoger stijgen. Tot dat we, nog juist met het hoofd boven een uitgestrekte weggooi- flessenzee uit, zullen moeten er kennen dat we onszelf geflest heb ben. PRAET-MAECKER K9t»njn a>fs hi i ror (Advertentie) geen natte persdoeken Horizontaal: 1. open kist houding. 2. bloeiwij ze. 3. sluier. 4. stuk hout voor voegsel. 5 en dergeliike bijvoor beeld (Frans). 6. bijbelse figuur zacht. 7. moeder (Latiin). 8. Euro peaan. 9. gezellig half. Vertikaal^ 1. afdeling azijn. 2. jongensnaam 3. biibelse stad. 4. hard vet weeksappig. 5. aartsbisschop (La tijn) voorzetsel. 6. nlezier niet goed doorbakken. 7. soecerij. 8. wa tering. 9. ziin (Frans) jongens naam. ruiaj a-qa *6 'd0T '8 'Jaaaa i 's^ )9Jd 9 •ai ae g "stbui sne; uiop -os '8 "po* 'Z SBPi 'T "USA 'turas sniof (j '%a\ *8 •Ja^euu -r -jaai uiopa 9 ad pa g 'aio; m°1s 'daajs "8 'JB8 'Z '3soa t ïOH :3utsso(do Thuis hadden we toch een douche moeten nemen. ONGELUKKEN In het zomerseizoen gebeuren de meest vreemdsoortige ongelukken, al dus enkele vooraanstaande Ameri- iaanse verzekeringsmaatschappijen. Ziehier een paar voorbeelden uit het archief van een groep maatschap pijen, die zich speciaal toeleggen op reisverzekeringen In een restaurant schoof een vakan tieganger zijn stoel naar achteren en ✓iel prompt in een vijver, iemand die in Florida zijn tuintje oesproeide, kreeg een kokosnoot op Kt hoofd, een zwemmer in New England werd voor een bruinvis aangezien en be schoten, ©en liefhebber van de watersport trok zó hard aan het touw van zijn Duitenboordmotor, dat hij in het wa ter terechtkwam en door zijn eigen ooot werd overvaren, 2en gast in 'n benauwd hotel plaats te een elektrische ventilator nabij iet voeteinde van zijn bed en werd met een schok wakker nadat hij met zijn voet in het apparaat verstrikt was geraakt. Hij bezeerde zijn teen. een vrouw in Pennsylvania, die met 2en wagentje op een golfterrein reed, botste tegen een boom op, een huisvrouw brak de pols tijdens een treinreis. In haar aanvraag om schadevergoeding beschreef zij het ongeluk als een gevolg van „het schudden van de trein". LANG HAAR Op een school in de Schotse plaats Dalkeith is een prestigestrijd aan de gang om de lengte van de haren van de veertienjarige Owen Holmes. Deze haren reiken tot de schouders van de jongen, hetgeen het hoofd van de school veel te lang vindt. De vader ziet hier geen kwaad in, zolang de haren maar schoon zijn. De hoofdonderwijzer heeft bepaald, dat Owen zolang hij niet naar de kap per is geweest, bij de meisjes moet zitten en ook de kook- en naailessen moet volgen. Owen, een bewonderaar van de langharige zanggroep de Rol ling Stones, is echter niet van plan te capituleren. PROBLEEM De deskundigen van het Rijksmu- seum voor West-Hongarije zitten met sen restauratieprobleem: hoe een Ro. f meinse wandschildering van 1800 jaar die pas werd ontdekt in de oude luister J te herstellen, nadat de muur in 10.000 f stukken uiteengevallen was. EEN PATER JEZUÏET GEFUSILLEERD ANTWERPEN, 4 September 1914 Duitsche soldaten, die Leuven bezet hielden, waren zoo dronken, dat zij op elkaar gingen schieten. Zij vertel den hunne oversten, dat burgers op hen geschoten hadden. Daarop wer den een aantal priesters gearresteerd; men maakte jacht op alles, wat een soutane droeg. Zij werden gefouilleerd en op een der priesters, een Jezuïet, vond men een aantekenboekje, waarin het relaas van de laatste dagen van 1 Leuven stond vermeld. Er stond ook geschreven, dat de bibliotheek der hoogeschool, die zelfs door de gods- dienstoorlogen en de revoluties was gespaard, in 1914 door de Duitsche overweldigers was in brand gestoken. Dit gelezen hebbende sloot de offi cier de agenda en zeide: Dat is vol doende. Met vier fijne heerkens van zijn soort hield hij een speciale krijgs raad en daarna verwittigde hij den priester, dat hij op staande voet zou gefusilleerd worden. Deze vroeg de absolutie in articulo mortis te mogen ontvangen: men liet aan een zijner collega's toe hem bij te staan. De priesters gingen geknield op den weg zitten, terwijl de wakkere jonge Jezuïet zich tegen een boom ging plaatsen. De anderen wendden het hoofd af, maar de beulen dwongen hen toe te zien en naar den terecht te stellen priester te kijken. Op enkele oogen- blikken werd het lijk begraven en daarna moesten de anderen de weg voortzetten. 134. Met uitpuilende ogen ceek de heer Sabbelhap naar ie aandelen, die baron Bluff hem voorhield. „Hoe komt J daaraan?" bracht hij er eindelijk uit .Opgekocht", antwoordde de baron eenvou lig. „door een van mijn oankrelaties." „Maar hoe tan dat?" hijgde de heer Sabbelhap, „hoe kwam u aan het kapitaal om .Komaan, ik ben hier niet gekomen, om over geldzaken te praten", viel de baron hem ongeduldig in de rede „Het is voldoende, dat ik u heb aangetoond, dat ik nu de eigenaar van dit bedrijf je ben. Voortaan zal er sen niuwe wind waaien, de tijd van klein gepeuter is voorbij. Deze fabriek wordt uitgebreid aldus.." En hii antrolde 'n vel papier waar op hij met vlotte hand had geschetst, hoe de fabriek er na de uitbreiding uit zou Zien. „Maar dan wordt de fabriek zeker wel drie keer hijgde de heer Sabbelhap, „dat zal kapita- len kosten!" „Over die kapi- alen kan ik beschikken", antwoordde de baron, „het bankwezen heeft een onbe perkt vertrouwen in mij." Het was duidelijk dat de heer Sabbelhap dat vertrou wen niet deelde. „Maar dat zal een enorme vergroting van de produktie geven", merkte hij op, na enig ge- pieker. „zoveel snoep raken wij nooit kwyt!" „Snoep..", herhaalde de baron gering schattend, er wordt hier geen snoep meer gemaakt, waarde heer, maar drip drups! Ik zal thans de ar beiders even toespreken om hen op de hoogte te brengen van de grote toekomst die hen wacht!"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1964 | | pagina 7