AVRO houdt zich niet meer
aan afspraken met de N.T.S.
Baron Bluff en de dripdrups
HET AFTREDEN VAN RENGELINK:
Programma's radio en t.v.
Redelijke uitvoering van
het Deutsches Requiem
DEENS SPOOK-ORKEST
Gespannen
sfeer
Wimo uit Roosendaal bereidt
zich voor op goochelcongres
DIEPVRIES
Opa's krant
5
Veijaardag? DROSTE pastilles altijd welkom
Radio
Uitstekend groot-Omroepkoor
LIESBETH LIST
treedt op in show
Ageeth Scherphuis
weer naar AVRO
Televisie
Franse wandtapijten
ook 's avonds
Ponnvkluiver
Welkomthuis? DROSTE pastilles, altijd welkomiN^,
5
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 1 SEPTEMBER 1964
(Van onze radiê- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM. Een commissie
zal, in opdracht van het dagelijks
bestuur van de Nederlandse Tele
visie Stichting, gaan onderzoeken
of en in hoeverre er bij de ver
schillende omroepen bereidheid is
tot betere samenwerking. Tot dit
besluit is het bestuur van de N.T.
S. gekomen na het toch nog vrij
plotseling aftreden van de heer J.
W. Rengelink als programma-com
missaris van de N.T.S.
Het is overigens in Bussum en
Hilversum voor iedereen duidelijk,
dat met name de AVRO deze be
reidheid de laatste tijd niet heeft
opgebracht.
Het is een van de belangrijkste motie
ven geweest voor de heer Ren
gelink om af te treden als
programma-commissaris, de verant
woordelijke man voor de televisie-pro
gramma's, die onder de vlag van de
N-T.S. op de beeldbuis worden gebracht.
De veranderde houding van de A.V.R.O.
wat de programma's van de N.T.S. be
treft heeft in Gooise omroepkringen een
sfeer doen groeien, die bepaald niet con
structief te noemen is. De A.V.R.O., het
is bekend door haar rapport, wil in
feite de plaats van de N.T.S. innemen.
Er is een duidelijk gebrek aan bereid
heid van deze zijde om zich te houden,
aan afspraken en regelingen. Dat werkt
uiteraard op de duur fnuikend en zo is
de, aanvankelijke prettige opbouwende,
sfeer veranderd in een naargeestige,
waardoor praktisch niet meer is samen
te werken.
Voor Insiders komt het bericht van
het aftreden van de zeer capabele heer
Rengelink niet helemaal als een verras
sing. Het is bepaald onmogelijk iets op
te bouwen, iets tot stand te brengen In
een voortdurende afbraaksfeer.
Het verschil van inzicht tussen de
heer Rengelink enerzijds en enkele om
roeporganisaties anderzijds, waarbij met
name de A.V.R.O. genoemd mag wor
den, over de plaats en de organisatie
van de N.T.S., werd tenslotte te groot.
Waar het om gaat is, dat de heer
Rengelink steeds er voor heeft gestre
den de verschillende N.T.S. -programma-
(Advertentie)
afdelingen meer eigen verantwoordelijk
heid te geven. De N.T.S.-journaaldienst
bijvoorbeeld is een geheel zelfstandige
dienst, te vergelijken met een onafhan
kelijk landelijk dagblad. De heer Renge
link meent, dat de N.T.S. de beschik
king moet krijgen over meer eigen pro
ducers, regisseurs, etc. zodat de N.T.S.
niet steeds leentjebuur behoeft te spelen
bij de omroepen.
Tot nog toe is 40 procent zendtijd
voor de N.T.S. In de praktijk is het zo,
dat een omroep het programma maakt
cn overdraagt aan de N.T.S., die het
keurt en onder N.T.S.-vlag uitzendt. De
N.T.S, is bedoeld als een samenwer
kingsorgaan, welke programma's geeft,
welke voor iedereen aanvaardbaar zijn.
Ondanks deze samenwerking blijft dan
de mogelijkheid in deze programma's
een eigen geluid te laten horen.
De V.A.R.A. en V.P.R.O. hebben altijd
achter de ideeën van de heer Rengelink
gestaan en doen dat nog. De K.R-O.
denkt er echter anders over en men
meent in deze kringen, dat de N.T.S.
niet met eigen staven moet gaan wer
ken omdat dan de samenwerking tekort
zou worden gedaan. De N.C.R-V. geeft
geen commentaar en wat de A.V.R.O.
betreft is de affaire vrij duidelijk. Deze
omroep kan gerust worden aangezien
als de kwade genius, waardoor een in
Bussum en Hilversum gewaardeerde man
als de heer Rengelink zich genoodzaakt
ziet heen te gaan.
De heer Rengelink heeft nog tal van
andere functies in de omroepwereld en
zal die ook blijven vervullen. Zo is hij
onder meer secretaris van de program
macommissie, lid van de raad van be
heer van de N.T.S., voorzitter van het
bureau programmazaken, televisie-se
cretaris van de V.A.R.A., enz.
Het is bijzonder jammer, zo meent
het grootste deel van de mensen van de
omroepen, dat een der meest capabele
werkers van de N.T.S. zijn functie heeft
neergelegd. De heer Rengelink wordt in
Hilversum de grote man genoemd van
de eerste moeilijke en schuchtere vader
landse televisiejaren. Hij vervulde tal
van functies, ook internationaal, en het
is mede aan hem te danken dat ons land
bij de buitenlandse televisie-stations een
goede naam heeft.
Het is niet duidelijk wie de heer
Rengelink op moet volgen. Op het eerste
gezicht zijn er geen serieuze kandida
ten, die kunnen bogen op de ervaring
en capaciteiten van de heer Rengelink.
Door sommigen is de oud-sportverslag
gever Siebe van der Zee. thans televisie
directeur van de A.V.R.O., genoemd als
zijn opvolger. Hoe men over deze op
volging binnen N.T.S.-verband denkt,
behoeft nauwelijks neergeschreven te
worden. Uitgesproken een, overigens
door velen betwiste, leider van de
A.V.R.O. zou de moeilijke taak van de
heer Rengelink over moeten nemen. Het
zou de definitieve nekslag voor alle
NT.S.-programma's betekenen, zo me
nen velen.
Inmiddels is het ook duidelijk, dat de
kijkers van de desintegratie tussen de
RENGELINK
geen kans tot samenwerking met AVRO
omroepen op het scherm hun deel krij
gen. Juist nu de programmering op het
tweede net urgent wordt, maakt een
omroep brokken, waardoor de samen
werking tussen de omroepen stagneert
en niet functioneert zoals het zou moe
ten. Daardoor krijgt het gehele tweede
net niet die functie welke het zou moe
ten hebben.
In de Scheveningse Kurzaal gaf het werd door de uitvoerenden op passende
Groot Omroepkoor in samenwerking met
het Radio Filharmonisch Orkest en de
solisten Annette de la Bye (sopraan) en
Herman Schey (bas) o.l.v. Jean Fournet
een uitvoering van Brahms' „Ein Deut
sches Requiem", een der belangrijkste
werken uit de koorliteratuur.
Brahms is een van de grootste drama
tische romantici, zijn muzikale filosofie
heeft een tragische inhoud. Hoewel hij
dikwijls van bijbelteksten gebruik maak
te, werd zijn gewijde muziek meer uit de
gedachten- en gevoelswerld van de
kunstenaar geboren, die zowel realist als
dromer is, dan uit het denken van de
dogmaticus of mysticus. Gevolg van deze
instelling was, dat Brahms zich bij de
compositie van zijn Requiem van een
andere tekst bediende dan die van de
dodenmis der katholieke liturgie. Als zo
danig heeft zij dan ook niets gemeen met
een requiem. De componist maakte een
keuze uit bijbelteksten, die betrekking
hadden op de dood en het hiernamaals.
In dit Requiem spreekt niet de Kerk,
maar de naasteliefde en de menselijkheid.
In deze machtige compositie wordt, als
in zo vele van zijn scheppingen, de ro
mantische gevoelsdiepte door een stren
ge en klassieke vormgeving binnen de
perken gehouden. De tekst van deze uit
zeven delen bestaande compositie is in
twee groepen te scheiden. In de eerste
drie domineert een elegische gedachte,
terwijl de tweede groep een troostrijk ka
rakter heeft. Het muzikale hoogtepunt
van de eerste groep wordt in het 3e deel
bereikt, dat door een imposante en gran
dioze koorfuga wordt bekroond. Niet
minder begeesterend is het liefelijke
melos en het wiegende ritme van het 5e
deel, dat ons de heerlijkheid van het
hiernamaals suggereert. Van het 6e deel
noemen we de geweldige climax, de
grootste en meest indrukwekkende van de
hele compositie. In het laatste deel wordt
de sfeer van volledige resignatie en vrede
bereikt, die ons in het eerste deel was
voorzegd.
Deze aan stemmingen rijke muziek
Dinsdag 1 september
HILVERSUM I 403 M
12.00 Angelus. 12.04 Lichte grammo-
foonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren.
12.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.55
Katholiek nws. 13.00 Nws. 13.15 Platen-
nieuws. 13.25 Metropoleorkest en zang
soliste. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen.
14.10 Raaien maar!, muzikaal spelletje.
15.10 Populaire grammofoonmuziek 15.30
Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00
Voor de zieken. 16.30 Christen zijn in de
praktijk, Godsdienstig programma. 17.00
Voor de jeugd. 17.50 Regeringsuitzending:
Verdichtsel en waarheid over de eerste
Antillianen, door G. T. Haneveld. 18.00
Liehte grammofoonmuziek voor de tie
ners. 18.20 Uitzending van het Gerefor
meerd Politiek Verbond. Nationaal
Jhternationaal, Tot u spreekt: de heer
W G. Beeftink. voorzitter van het Ge-
Ïa i«rn?eerd .Politiek Verbond. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.25 Licht instrumen
taal ensemble. 19.50 Lichte grammofoon
muziek. 20.00 Kwelling, hoorspel. 21.40
Radio-Kamerorkest en solist: Klassieke
en moderne muziek. 22.20 Actualiteiten
£Lf,ra™™ofoonmuziek. 22.25 Boekbespre-
30 22 40 Liedjes. 23.10 Licht
orkest en solisten. 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II 298 M
rinXui?' Jazz Band- 1220 Re£e-
ringsuitzending: Uitzending v. d land-
Whn, 2-30 Meedelingen t.b.v. land- cn
??nn J Lichte grammofoonmu-
ziek 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, even-
j|ctueel Of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Koperorkest. 14.00
kinderen. 15.00 Stereofonische
lioif praan en P'ono: moderne
liederen. 15.20 Bartleby. hoorspel (her-
ïfim =yan december 1963). 16.00 Nws.
ib-02 Stereofonische uitzending: Instru-
ruS» Octet: moderne muziek. 16.30
Lichte grammofoonmuziek 17.25 New
ïorn calling praatje. 17.30 Liehte gi-am-
Nw. voor de teenagers. 16.00
n ueel actueel en grammo-
°™fek 18.25 Promenade orkest.
tri'„ Stereofonische uitzending: Piano
trio klassieke muziek. 19.30 Populaire
Xn™ Ja?r geleden (opn.). 20.00
Nws. 20.05 Licht orkest en zangsolist,
laSw e grammofoonmuziek. 20.45
proeramofa^ d„e sport- documentair
programma (rv>. 20.55 Lichte erammn-
ho=eïhe ^f0 Antiquiteitenwinkel,
22 05 sterpof van 21 mei 1964)
land Felttva 0l^%Srdin(g; S01"
sieke muziek. 22SÓ »i »f ,klaA
teiten. 23.00 ActualiteUen ui? 6^4,te
muziekwereld. 23.55—24.00 Nws
BRUSSEL VLAAMS
324 m: 12.00 Nws. 12.03 Grsmm^nr.
muziek. 12.10 Tuinbouwkroni™k l215
Gevarieerde muziek. 1225 Weerbericht
en mededelingen voor de seheenvafri
12.30 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten
en programma-overzicht. 13.00 Nws 13 20
Klassieke muziek. 14.00 Nws. 14.03'Boris
Godounov, opera. 1.5.05 Nws. 15.08 Operet-
v600 NWS: f16'°2 ®eursberich-
ten. 16.09 Kamermuziek. 17.00 Nieuws en
weerbericht. 17.15 Lichte muziek. 17.45
Moderne muziek. 18.00 Nws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Klassieke muziek. 18.45 Sportkro-I
niek. 18.52 Klassieke muziek. 19.00 Nws.,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Ge
varieerde muziek. 19.50 Klankbeeld. 20.00
Amusementsmuziek. 21.00 Chansons. 22.00
Nws. 22.15 Volksmuziek. 22.35 De Zeven
Kunsten. 23.00 Nws. 23.05 Kamermuziek.
23.55 Nws. 24.000.10 Berichten voor de
scheepvaart.
BRUSSEL FRANS
434 m: 12.03 Gevarieerd programma.
14.03 Zomerliedjes. 15.45 Lichte muziek.
16.08 Klassieke muziek. 17.00 Nws. 17.45
Lichte muziek. 18.02 Uitzending voor de
soldaten. 18.27 Lichte muziek. 19.30 Nws.
20.30 Gevarieerde muziek. 22.00 Wereld
nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55 Nws.
Woensdag 2 september
HILVERSUM I 402 M
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.20
Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Radio
krant. 8.00 Nws. 8.15 Gewijde muziek.
8.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 8.45 Koor
zang: volksliederen (gr.). 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
huisvrouw. 10.10 Klassieke muziek (gr.).
10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke gram
mofoonmuziek. 11.15 Oslo. klankbeeld.
11.45 Lichte grammofoonmuziek.
HILVERSUM II 298 M
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 van
de voorpagina). 8.00 Nws. en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon
muziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke
grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Boek
bespreking. VARA: 10.00 Lichte grammo
foonmuziek. 11.00 Nws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Instrumentaal trio: klas
sieke en moderne muziek.
De Roosendaalse goochelaar Mr. Wimo
(Wim van Overveld) bereidt zich voor
op de strijd om de wereldtitel voor goo
chelaars, die over twee jaar waarschijn
lijk in Nederland zal worden gehouden.
Mr. Wimo zit, ondanks zijn nog vrij
jeugdige leeftijd, al vele jaren in het
amusementsvak. Zijn liefde ervoor begon
zich in het begin van de vijftiger jaren
af te tekenen, toen hij op cultureel en
amusementsgebied actief was in de af
deling H. Hart van de KAJ te Roosen
daal. Hij bewaart nu nog steeds hele
plakboeken met herinneringen daaraan,
evenals aan zijn werken met het duo
„De Wimo's" en het bekende cabaret
gezelschap Klaveren Vijf", waar hij
overigens nog steeds mee optreedt en
waar hij naar hij zegt. een schat aan er
varing en routine bij opdeed.
Van de bekende goochelaar Pierre
Truxor (Piet Mol) ontving hij de eerste
lessen in het goochelvak. waar zijn ei
genlijke liefde naar uitgaat. Het begin
was uiteraard zeer bescheiden, maar al
gasw begon Wim van Overveld, die zich
als goochelaar Mr. Wimo was gaan noe
men. als zodanig bekendheid te krijgen,
ook buiten Roosendaal. Op verschillende
congressen van goochelaars oogstte hij
veel succes en enkele keren slaagde hij
er zelfs in, een Grand Priz in de wacht
te slepen.Voorts behaalde hij op een
congres met internationale deelname,
dat in België gehouden werd, 596 van
de 600 te behalen punten. Dit was de
aanleiding voor een uitnodiging om het
komende seizoen op enkele avonden van
Vlaamse goochelaars een lezing met de
monstraties te komen houden.
In de loop van de jaren is ook de
echtgenote van de heer van Overveld
zich op de goochelkunst toe gaan leggen
en als duo noemen zij zich Mr. Wimo en
Anjella. Hun streven is het, origineel te
zijn en daarom wordt er steeds naarstig
gezocht naar nieuwe ideeën. Eén van de
vruchten hiervan is het lampennummer,
waarmee reeds veel succes werd geoogst,
Maar ook de cartemagie (het goochelen
met kaarten) neemt in de séances een
belangrijke plaats in.
Al met al waren de vorderingen in de
loop der jaren van die aard. dat enige
tijd ernstig werd gedacht aan het deel
nemen aan de „strijd" om het wereld
kampioenschap voor goochelaars, die de
eerste week van september in Barcelona
wordt gestreden. Op aanraden van zijn
coach de heer Henk van der Meyden
uit Amsterdam, heeft Mr. Wimo het
plan, naar Barcelona te gaan, echter la
ten varen, mede om zich de komende
twee jaar (het toernooi om het wereld
kampioenschap vindt om de twee jaar
plaats) nóg beter voor te bereiden op
de strijd" om de wereldtitel, die in 1966
waarschijnlijk in ons land plaatsvindt.
De bedoeling is dat tot dan vooral aan
dacht zal worden geschonken aan het
„bijschaven" van de presentatie van de
nummers.
De heer van der Meyden, die o.a. Fred
Kaps en Marconick groot gemaakt heeft,
is voor Mr. Wimo ongetwijfeld een ui
terst desKundige leraar: niet voor niets
is hij o.m. voorzitter van de FISM (Fé
dération Internationale des Sociétés Ma
giques).
wijze tot klinken gebracht, hetgeen niet
wil zeggen dat ons oordeel onverdeeld
gunstig is. Het minst voldeed, ook in
technisch opzicht, de sopraansoliste, wier
interpretatie veel te wensen overliet. De
bas-solist kon ons evenmin bevredigen.
Schey's leeftijd begint zich in zijn stem
af te tekenen. Hij moet het de laatste
tijd meer van zijn muzikaliteit en routine
hebben; aan schoonheid en zeggings
kracht heeft zijn stem zeer vel ingeboet.
Groot is onze waardering voor het
subliem zingende Groot Omroepkoor; de
begeleiding van het Radio Filharmonisch
Orkest was helaas niet meer dan vol
doende. Jean Fournet, ongetwijfeld een
goed musicus en bekwame dirigent, in
terpreteerde deze partituur vanuit een
overwegend Romaans gerichte gedachten-
wereld. Op zichzelf wel interessant, maar
veel te lyrisch, te weinig dramatisch en
geen echte Brahms-vertolking. Wat ons
van deze avond zal bijblijven is vooral
de zeer schone vocaliteit van het koor,
waarvoor gaarne onze hulde.
COR BACKERS
Binnenkort zal de VARA een show op
het televisiescherm brengen, waarin het
jonge sterretje Liesbeth List de hoofdrol
vertolkt. Liesbeth List is in verscheidene
programma's reeds op de beeldbuis ge
weest en heeft zich ontpopt als een bij
zonder talentvol meisje. Oorspronkelijk
komt ze van Schiermonnikoog.
Het ontwerp van de nieuwe show is
een feest en daar omheen zijn de tek
sten van de liedjes geweven. Hans An
dreus zorgt voor die teksten, er wordt
gezongen en voorgedragen door Liesbeth
List, Ference Schneider en Dich Rien-
stra. De regie van de show in in handen
van Nico Knapper.
HILVERSUM Televisieomroepster
Ageeth Scherphuis, die kort geleden liet
aankondigen da.t zy als omroepster
samenstelster van documentaires op
free lance-basis van de A.V.R.O. naar
de V.P R.O.-televisie zou overgaan, heeft
de V.P.R.O. verzocht haar van haar con
tract te ontslaan. De V.P.R.O. heeft dit
verzoek ingewilligd.
Onder aanbieding van verontschuldi
gingen voor de wijze, waarop zij ruim
een week geleden de A.V.R.O. verliet,
heeft mevrouw Sprengkelwijk-Scherp-
huis daarop de A.V.R.O. verzocht haar
werkzaamheden bij deze omroepvereni
ging te mogen hervatten. De directie
van de A.V.R.O. is hiermee akkoord ge
gaan.
Volgens de V.P.R.O. bestonden er bij
Ageeth Scherphuis .kleine misverstan
den met een principieel karakter" over
de inhoud van het contract, zodat bij
nader inzien voor haar de voorwaarden
ontbreken om bij de V.P.R.O. in dienst
te treden. Waaruit het misverstand zou
hebben bestaan, wilde de V.P.R.O. op
verzoek van de betrokkenen niet mee
delen.
De KRO zendt over Hilversum I het
hoorspel „Kwelling" uit van de Britse
auteur Philip Levene. Het is een thril
ler, die door een psychiater moet wor
den opgelost. De AVRO brengt via Hil
versum II een stereofonische uitzending
van het Amadeus-kwartet dat Haydn
brengt.
Dinsdag 1 september
DINSDAG 1 SEPTEMBER
NTS. 19.30 Agrarisch nieuws. 20.00 Jour
naai. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.40 Zomer-
carrousel; amusementsprogramma. 21.35
Maastricht - Vestingstad, filmreportage.
22.00 Een uur met Hitchcock, t.v.-film.
NTS. 22.55 Journaal.
EXPERIMENTELE UITZENDINGEN
OP HET TWEEDE NET (Kanaal 27)
AVRO: 20.2023.00 La Cenerentola.
Komische opera.
BELGIë FRANS
19.00 Nws. 19.03 Uitzending van filosofie
en lekenmoraal. 19.33 Remous, feuilleton.
20.00 Journaal. 20.30 Bonnes Vacances.
21.30 La Soif, film. 23.00 Journaal.
BELGIë VLAAMS
19.00 De katholieke gedachte in actie.
19.30 Voor de teenagers. 20.00 Nws. 20.35
Bonanza, t.v.-Western. 21.15 Minaretten
en Rode Ster, documentaire over de Bul
gaarse hoofdstad. 21.45 Arena, sportkro
niek. 22.15 Nws.
Op het eerste net vertoont de KRO
vanavond de zevende Hitchock-film:
De logé. Iemand redt een jongetje uit
het water; het jongetje gaat logeren bij
de ouders van zijn redder. En wat daar
na gebeurt.... de film begint om 10 uur,
Vanavond brengt de AVRO op het
tweede net van 20.00 tot 23.00 uur de
van de Oostenrijkse televisie overgeno
men opname voor he scherm van „La
Cenerentola", een komische opera
twee akten van Rossini. In de voornaam
ste rollen ziet en hoort men de tenor
Ju au Oncina, de bariton Sesvo Bruscan
tini, de bas Jan Wallace en de sopraan
Silvana Zanolli. In 1817 werd deze ko
mische opera voor het eerst opgevoerd
te Rome. waar hij ook in de jaren twin
tig van deze eeuw werd herondekt.
De tentoonstelling van hedendaagse
Franse wandtapijten, die tot 16 septem
ber in het gebouw van de Katholieke
Hogeschool wordt gehouden, zal met in
gang van 1 september ook te bezichti
gen zijn op dinsdag- en donderdagavond
van 19.30 uur tot 22.00 uur.
Ku-Klux-Klan met elektrische gi
taren? Beatles, die zich onherken
baar hebben gemaakt voor hun
fans? Niets van dat alles. Dit is een
Deens Roek-bandje, dat zich alleen
zo heeft toegetakeld om op te val
len.
Het is, zo beweert een uiteraard
Amerikaanse geleerde, helemaal
niet onmogelijk dat Kroestjev over
twee eeuwen minister-president van
Pluto is, of een andere planeet. Het
duurt namelijk nog maar even, en
men heeft het kunstje van het diep
vriezen van mensen volledig onder
ie knie. Belangrijke personen, grote
geleerden en andere lui die men
graag voor het nageslacht wil be
waren, kunnen dan in een capsule
per raket de ruimte ingeschoten
worden. Men laat hen daar in de
kilte van het absolute nulpunt vijf
tig jaar, een eeuw of langer rond
jes draaien en als men dan b.v. in
het jaar 2114 op aarde met een las
tig probleem zit en men herinnert
zich dat er in de jaren zestig van
de twintigste eeuw ene professor
IJzinga bestond die van dat soort
dingen zo ontzettend veel wist, dan
drukt men gewoon op een knopje,
en kijk, daar komt de capsule met
de diepgevroren professor IJzinga
al naar beneden. Men warmt hem
op en hij is gereed om de intussen
vele generaties doorgemarcheerde
i mensheid verder te dienen.
Dat is mogelijkheid nummer één.
Men kan ook een ondernemend man
invriezen, wegschieten en hem op
zen verre planeet doen belanden.
Aldaar kan hij op een sein vanaf
ie aarde ontdooid worden, teneinde
er te gaan koloniseren. Mocht er
op die planeet nog geen menselijk
leven bestaan, dan verdient het na
tuurlijk wel aanbeveling om een
tweepersoons diepvriescapsule te
sturen.
Een opwindende gedachte, en niet
eens zo fantastisch als het lijkt. De
wetenschap is zó ver dat het best
waar kan zijn, wat die Amerikaan
verteld heeft. Nog een tijdje en er
is een bloeiende industrie opge
bouwd die zich bezighoudt met het
invriezen en afschieten van mensen,
leder die iets te betekenen heeft
kan zich melden. Later wordt het
wel verplicht. Nederland kan jn.i.
een belangrijke bijdrage leveren tot
dit boeiende project. Wij hebben de
wereld van morgen grote mannen
te leveren. Zwolsman bijvoorbeeld
is typisch een man om voor het na
geslacht te bewaren. Mocht er later
ooit een crisis komen, dan haalt men
hem uit de ruimtediepvries en zodra
Reinders hart weer klopt, is de
geld-wereld gezond. Gaat hij daarna
veer rommelen met de pierprijs, dan
kan men hem altijd weer in een
baan om de aarde brengen.
Jammer dat men het kunstje al
niet eerder uitgevonden heeft. Als
men indertijd nu Michiel Adriaans-
zn. de Ruyter eens ingevroren had.
Dan hadden we hem nu kunnen ont
dooien en hij zou zonder dralen het
REM-eiland enteren. Michiel wacht
te nooit zo lang op de bevelen van
de Staten. Als de hoogmogenden
draalden, trok hij er zelf op af.
„Ijzig mannetje, die Michiel", zou
Verolme misprijzend opmerken en
uit wraak zou hij de capsule met
de diepgevroren Samson omlaag la
ten komen, teneinde hem de zuilen
te laten omver duwen. Daar was
Samson goed in.
Leuk idee, dat diepvriezen.
Wedden dat we er nóg meer ruzie
door krijgen?
PRAET-MAECKER
SPAANS OUDJE
Candelaire Campos in Villamanrique
is de oudste inwoonster van Spanje:
116 jaar. Zij heeft 24 achter-kleinkin
deren en 13 achter-achter-kleinkinde-
ren. Het rimpelige vrouwtje is blind,
I maar rookt nog graag een sigaret.
I Ziek is zij eigenlijk nooit geweest. Zij
i kookt op een vuurtje dat in een gat
in de grond wordt aangelegd.
Men vroeg haar wat haai; liefste
wens was. ..Schoenen", zei ze, „die
1 heb ik mijn leven lang niet gedragen".
„Ik geloof, mama, dat de baby niet
graag bjj ons is. Zullen we ze maar
terugsturen?"
HEIMWEE
Charles Nesbitt had zijn straf in
3e gevangenis van de Amerikaanse
;taat Illinois uitgezeten. Het waren
twee jaren en drie maanden geweest.
De dag na zijn vrijlating probeerde
Charles in zijn oude gevangenis in
te breken. Hij werd gesnapt.
„Hoe kom je zo gek?" vroeg hem de
gevangenis-directeur.
„Ik had heimwee", aldus Charles.
Jullie zijn al die tijd zo aardig voor
me geweest en bovendien maakte de
kok altijd iets bijzonders van de pot".
Charles kreeg voor een nacht onder
dak in zijn oude cel.
DWAAS
De politie van Shoreham spoedde
sich naar een plaatselijk park, na een
telefonisch alarm dat er een dwaas
rondliep. Het was een acteur die zijn
rol instudeerde.
ZUUR
De mannen die in Hackney, Lon
den, 200 flessen „limonade" stalen,
hebben van de politie de raad gekre
gen er niet uit te drinken, omdat het 1
op limonade lijkend zuur is.
HONDENTROUW
Een hond op een Italiaans schip is
weggekwijnd van verdriet, omdat men
trachtte het dier ervan te verwijde-
ren, omdat het schip voor de sloop 1
was bestemd. Het schip werd opge- 1
legd, maar de hond bleef, ofschoon er 1
geen bemanning meer op te vinden 1
was. Een dierenvriend bracht de hond i
eten, maar dit raakte hij niet aan. Ten- i
slotte overleed het dier, dat met zee-
manseer begraven werd. De hond was
^an jongsaf aan op de boot aanwezig
geweest.
HOOFDEN
Engelsen hebben kleinere hoofden
dan Ieren, Schotten en lui uit Wales,
zegt D.R. Hughes, antropoloog van
3e universiteit van Cambridge.
GROOTE OVERWINNING IN
OOST-PRUISEN
BREDA, 1 September 1914 Het
groote hoofdkwartier meldt: In het
Dosten blijkt de reeds gemelde over-
winning van het leger van veldmaar-
;chalk Von Hindenburg van veel
grootere beteekenis dan aanvankelijk
I kon worden vastgesteld.
Hoewel nieuwe vijandelijke troepen-
j machten over Neidenburg aanvallen.
is de nederlaag van den vijand vol-
komen geworden. Drie legerkorpsen
zijn vernietigd. Er zijn zestigduizend
1 gevangenen gemaakt. Onder deze be-
vinden zich twee commanderende ge-
I neraals. Tal van kanonnen en vaan-
I dels zijn in Duitsche handen gevallen.
w.g. Von Stein,
kwartiermeester-generaal
Horizontaal:
l. stekel. 2. plaats in Duitsland
noorderbreedte. 3. stuk doek. 4.
brandewijn gekheid. 5. jongens
naam redactie (afk). 6. bijbelss
reus overwinning. 7. krantenjon
gen. 8. Organisatie der Verenigde
Volken Engels telwoord. 9. heilig
boek der Mohammedanen.
Vertikaal:
1. pers. voornaamwoord onheils
godin klein kind. 2. zwerfstenen.
3. dominee - hertogin van Holland
in orde. 4. nTSanstand bovel.
5. familielid sleepnet. 6. rivier in
Italië op deze manier. 7. de on
bekende lof niet even. 8. oud
en daardoor lekker. 9. goud (Frans)
plaats in Gelderland bijwoord.
'J9 ape
jo 'g 'traSapq 'g no aja
tra 'i *oz od 9 *jo2f edo 'q
3fi -f *3(o npe sp g
uauaioui g -apt az *x ';J9A
•UBJ02Ï *6 'auo
oim -g 'i *aSaz *9
•pai pa; q apo afcje -f -d*{
•g "jqu suia z "ujoop 'i -joh
:3u|ssoido
(Advertentie)
132. De president-directeur
can de Hoofdstedelijke Bank
■verd in zijn bezigheden ge
stoord door het rinkelen van
ie huistelefoon. Geprikkeld
lam hij de hoorn van de
haak en snauwde: „Wat be
ekent dit?! Iedereen weet
toch, dat ik om deze tijd
niet gestoord mag worden!"
De adjunct-directelr, die 't
gewaagd had, tegen deze re
gel te zondigen, schraapte
rijn keel. „Het gaat om een
krediet van drie miljoen",
zei hij „aan N.V. Handel
maatschappij Pluvius die
daarmee de snoepfabriek Su
crosa wil aankopen, U zou
hiervan afweten eh.is dat
zo?". Deze laatste vraag
prikkelde de president-direc
teur nog meer. Hij had toch
al zo veel aan zijn hoofd,
dat hij niet elke zaak kon
onthouden, „Régelt u maar',
zei hij ontwijkend, „daar
bent u voor En val me
niet verder lastig. Ik heb
het druk." Hij smeet de te
lefoon op de haak en her
vatte zijn bezigheden Dat
was duidelijke taal, al werd
de zaak er voor de heer
Ten Hove niet duidelijker
door. „Tja", zei hij. „dan
zal ik deze zaak zelf maar
met u afhandelen. Zolang
een krediet de tien miljoen
niet te boven gaat, kan ik
dat persoonlijk wel regelen.
En u vraagt drie miljoen,
nietwaar?" „Drie?" vroeg
baron Bluff, „dan hebt u
me niet goed verstaan. Tien
miljoen vroeg ik. En laat
ons dat thans eindelijk eens
vlug afhandelen wat ik heb
weinig tijd over...."